Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:56
Bergenfietsen schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:55:
[...]
Ik ben er totaal niet in thuis, mijn zwager denkt dat het vooral komt doordat een diesel een hoger koppel heeft/geeft dan een benzine/hybride
Helaas een wijdverspreid misverstand. Koppel van de motor zegt, zonder het bijbehorende toerental en overbrengingsverhouding tussen de motor en de wielen, niet zo heel veel over de trekkracht van de auto.
Bij een gelijke snelheid geeft 200Nm bij 2000rpm net zoveel koppel op de wielen als 100Nm bij 4000rpm.

Je kunt daarom ook veel beter naar het vermogen kijken. Is veel eenvoudiger:
Vermogen aan de motorzijde de aandrijflijn in = vermogen in de vorm van een versnellende massa er uit.
Hoef je niet te knoeien met overbrengingsverhoudingen. ;)

Motorkoppel is alleen interessant in de vorm van de koppelkromme. Dat zegt namelijk iets over het motorkarakter. Hoe de auto aanvoelt wanneer je het toerenbereik doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:41
wappiewappie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:17:
[...]
Helaas een wijdverspreid misverstand. Koppel van de motor zegt, zonder het bijbehorende toerental en overbrengingsverhouding tussen de motor en de wielen, niet zo heel veel over de trekkracht van de auto.
Bij een gelijke snelheid geeft 200Nm bij 2000rpm net zoveel koppel op de wielen als 100Nm bij 4000rpm.

Je kunt daarom ook veel beter naar het vermogen kijken. Is veel eenvoudiger:
Gelukkig (met name voor de brandstofmotor-aangedreven exemplaren) worden auto's al sinds jaar en dag met versnellingsbakken, koppelingen en eindoverbrengingen uitgerust om dit soort beperkingen te overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itzdoomalex
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-04 02:50
Hoi allemaal! Ik heb al een iets meer dan een jaartje een ct, maar ik heb al een paar keer (eigenlijk altijd) last van piepende remmen als ik achteruit rijd en dan rem. Hebben meer van jullie daar last van? Ik ben al zeker 3x naar de garage geweest om het te laten fixen, dan werden de remmen schoongemaakt en dan na een maand waren de extreem piepende remmen weer terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-05 08:29
@Itzdoomalex De schijfremmen achter worden bij de Ct en andere Lexus/Toyota hybrides nauwelijks gebruikt (bij normale rijstijl), omdat er bij zacht remmen ook energie wordt teruggewonnen door het hybride systeem. Hierdoor ontstaat er al snel een roestlaagje op de achterste schijfremmen. Dit veroorzaakt soms piepende remmen.

Ik probeer dit zelf tegen te gaan door af en toe op een rustige plek een breaktest te doen om zo de achterste schijfremmen schoon te houden. Ik doe dit meestal met ongeveer 40km/u en met de schakelhendel in N (dan is het hybride systeem uit). Wel goed opletten of het niet glad is en of er echt niemand achter je rijdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 15:30
Itzdoomalex schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:04: ik heb al een paar keer (eigenlijk altijd) last van piepende remmen als ik achteruit rijd en dan rem.
Ik heb dit probleem ook, het piepen komt dan alleen voor bij het laatste stuk afremmen (1-2 meter). Inmiddels al van alles geprobeerd om er vanaf te komen, inclusief het plaatsen van nieuwe blokken en schijven. Het invetten van het plaatje tussen de remzuiger en het remblok lost het tijdelijk op, maar dat is dan van korte duur (paar weken). Het lijkt bij mij ook erger te piepen als er zware (17") velgen zijn gemonteerd.

Ik heb het maar geaccepteerd als producteigenschap, de klauwen vervangen als experiment is mij wat te prijzig :)

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itzdoomalex
bitjeverkeerd schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:37:
@Itzdoomalex De schijfremmen achter worden bij de Ct en andere Lexus/Toyota hybrides nauwelijks gebruikt (bij normale rijstijl), omdat er bij zacht remmen ook energie wordt teruggewonnen door het hybride systeem. Hierdoor ontstaat er al snel een roestlaagje op de achterste schijfremmen. Dit veroorzaakt soms piepende remmen.

Ik probeer dit zelf tegen te gaan door af en toe op een rustige plek een breaktest te doen om zo de achterste schijfremmen schoon te houden. Ik doe dit meestal met ongeveer 40km/u en met de schakelhendel in N (dan is het hybride systeem uit). Wel goed opletten of het niet glad is en of er echt niemand achter je rijdt :)
Dat is een goede tip, bedankt dit ga ik proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
thetrueman2 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:04:
[...]
Ik heb dit probleem ook, het piepen komt dan alleen voor bij het laatste stuk afremmen (1-2 meter). Inmiddels al van alles geprobeerd om er vanaf te komen, inclusief het plaatsen van nieuwe blokken en schijven.
Wacht even, we hebben het alleen over een vrij bescheiden piepje/kraakje bij de laatste paar meter remmen en enkel achteruit, toch? Dan vind ik met name schijven vervangen nogal een uitgave, zeker aangezien die nauwelijks versleten kunnen zijn.
Of gebruik jij de achteruit nog voor andere dingen dan parkeren en straatje keren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-05 13:40

ronalddus

Buffalo77

Klinkt bekend.
Hier een CT uit 2011 met 180K op te teller.

Gebeurt inderdaad alleen in de eerste meters van de rit en bij 'zacht' remmen.

Buffalo77 | Pokemon Unite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetrueman2
Bacchus schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:42:
[...]
Dan vind ik met name schijven vervangen nogal een uitgave, zeker aangezien die nauwelijks versleten kunnen zijn.
De schijven+blokken voor én achter zijn bij mij vervangen bij 230k (want voor was op en de originele schijven achter verroest na 10 jaar). Zowel met nieuwe als oude onderdelen was het bekende piepje enkele weken na het onderhoud weer terug.

Dit alleen ter indicatie dat het probleem (bij mij) dus niet permanent is opgelost door nieuwe onderdelen te plaatsen. De uitleg van bitjeverkeerd acht ik ook plausibel als er idd rustig en niet veel met de auto gereden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-05 23:38
Goedenmorgen!
Ik heb wat vragen over de CT200H.

- Heeft deze isofix mogelijkheid?
- Ik heb 10k budget, echter zijn deze vaak met 250k km op de teller, terwijl voor 12-13k tussen de 150-200k km zitten, is dit de extra investering waard? Wij rijden maar max. 7500km per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
@Ozza Ja er zitten 2 isofix aansluitingen in. Mijn Ct staat inmiddels op 200k km (11 jaar oud). De afgelopen 7 jaar alleen het standaard onderhoud gehad + banden en een paar lampjes. Ik heb nog nooit zo'n degelijke auto gehad. Maar dat is natuurlijk geen enekle garantie dat het nog 50k km goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
@Ozza Nog ter aanvulling de ruimte op de achterbank is niet heel groot en isofix kinderzitjes nemen vrij veel ruimte in. Dus als je zelf ook lang bent en de stoel ver naar achter zet dan wordt het wel snel krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:12
Ozza schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:04:
Goedenmorgen!
Ik heb wat vragen over de CT200H.

- Heeft deze isofix mogelijkheid?
- Ik heb 10k budget, echter zijn deze vaak met 250k km op de teller, terwijl voor 12-13k tussen de 150-200k km zitten, is dit de extra investering waard? Wij rijden maar max. 7500km per jaar.
Ja, je kind inladen geeft wel een gebroken rug. Zorg sowieso voor een draaibare stoel. Ik moet ook zeggen dat de maxi-cosi los alleen voorin gaat, achterin kan ik niet meer in de auto voorin zitten.

Ik heb 278dkm er nu op, nog complimenten van de garage gekregen afgelopen maandag na onderhoud. Natuurlijk kan er altijd van alles gebeuren maar still going strong in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozza
Bedankt beide. Haha, ja heb toevallig een draaibaar zitje gekocht. Ben zelf 1.95m dus de kleine moet achter moeders (1.60m) zitten.

Hopelijk komt er een nette online komende weken.

• Ozza
https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/koerslijst

In hoeverre komt deze koerslijst overeen met jullie ct200h?

Door de vaak hoge km standen komt de waarde vaak 25-30% lager uit dan waarvoor ze te koop staan..

Uiteraard ook vraag/aanbod van huidige tijd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ozza schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:19:
https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/koerslijst

In hoeverre komt deze koerslijst overeen met jullie ct200h?

Door de vaak hoge km standen komt de waarde vaak 25-30% lager uit dan waarvoor ze te koop staan..

Uiteraard ook vraag/aanbod van huidige tijd..
Is spot on voor mijn huidige IS300h die ik dit jaar heb gekocht.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:38
Hi all! Kleine bump in dit topic. Morgen ga ik een zwarte CT200H Sport edition uit 2017 ophalen. Erg blij mee!

Enige grote minpunt vind ik de enorm verouderde multimedia software.. wat mij over de streep trok is dat er mooie aftermarket integraties bestaan om een Apple Carplay interface toe tevoegen aan bestaande multimedia systeem. Behoudt van knoppen, normale functies etc.

Hiervoor zijn diverse oplossingen zoals het Vline (Amerikaans), Carlinkit (Chinees) en andere vendors op Aliexpress. De Vline is echter flink aan de prijs: zo'n 600,- voor een interface met wat kabels.. en de Chinese alternatieven lees ik wisselende dingen over. Vanaf bouwjaar 2014 zouden die echter vlekkeloos moeten werken.

Hier mensen op Tweakers ervaring met een dergelijke oplossing? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Laatst online: 03:46

MLLL

Palm Treo 650

Graft schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:50:
Hi all! Kleine bump in dit topic. Morgen ga ik een zwarte CT200H Sport edition uit 2017 ophalen. Erg blij mee!

Enige grote minpunt vind ik de enorm verouderde multimedia software.. wat mij over de streep trok is dat er mooie aftermarket integraties bestaan om een Apple Carplay interface toe tevoegen aan bestaande multimedia systeem. Behoudt van knoppen, normale functies etc.

Hiervoor zijn diverse oplossingen zoals het Vline (Amerikaans), Carlinkit (Chinees) en andere vendors op Aliexpress. De Vline is echter flink aan de prijs: zo'n 600,- voor een interface met wat kabels.. en de Chinese alternatieven lees ik wisselende dingen over. Vanaf bouwjaar 2014 zouden die echter vlekkeloos moeten werken.

Hier mensen op Tweakers ervaring met een dergelijke oplossing? Thanks!
Beter wat meer uitgeven voor iets wat goed en lang werkt dan iets halfbakken uit China.
Mijn Pioneer kostte iets van 800 euro maar werkt feilloos.

Als je je auto 3 jaar rijdt zijn de meerkosten te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
MLLL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:40:
[...]
Beter wat meer uitgeven voor iets wat goed en lang werkt dan iets halfbakken uit China.
Mijn Pioneer kostte iets van 800 euro maar werkt feilloos.

Als je je auto 3 jaar rijdt zijn de meerkosten te overzien.
Kun je iets meer daarover vertellen? (Of heb ik een eerder bericht hier gemist?) Is je Pioneer een volledige vervanger van audio en navigatie met ondersteuning van klepschermpje, stuurknoppen en Android en Apple verbindingen? Dan vind ik € 800 eigenlijk gewoon ronduit een schijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Laatst online: 03:46

MLLL

Palm Treo 650

Bacchus schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Kun je iets meer daarover vertellen? (Of heb ik een eerder bericht hier gemist?) Is je Pioneer een volledige vervanger van audio en navigatie met ondersteuning van klepschermpje, stuurknoppen en Android en Apple verbindingen? Dan vind ik € 800 eigenlijk gewoon ronduit een schijntje.
Wilde aangegeven dat je waarschijnlijk beter voor de duurdere Vline kunt gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Graft
Ik heb toch de gok genomen en tot noch toe draait Carplay als een zonnetje! Het werkt allemaal heel mooi samen met idrive achtige draaiknop van de CT. Ik moet nog een klein beetje stoeien met de geluidsinstellingen want de Carplay interface heeft zelf ook bluetooth. Maar all in all erg blij mee. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pa7S88PDFU9UTTi5SATKKNsMdR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tr1TLFAzNVnndpHmgR51HFA5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Graft schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:31:
Ik heb toch de gok genomen en tot noch toe draait Carplay als een zonnetje! Het werkt allemaal heel mooi samen met idrive achtige draaiknop van de CT. Ik moet nog een klein beetje stoeien met de geluidsinstellingen want de Carplay interface heeft zelf ook bluetooth. Maar all in all erg blij mee. :)
Da’s mooi. Zou je, ter leering ende vermaeck, willen delen welk model en waar je deze hebt laten installeren (of zelf gedaan hebt)?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusz
  • Laatst online: 19:54
Ik zit ook vol spanning te wachten…. oOo oOo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Graft
Yes! Ik zal proberen dit weekend de how-to's voor Apple carplay & Android auto en de onderstaande ingreep even samen te vatten in een post.

Ik had al elektrische spiegels maar ik moest elke keer een knopje indrukken. Zonet een klein kabelboompje van Ali ertussen gehangen zodat ze dichtgaan wanneer ik de auto op slot doe. Was in ± 20min geinstalleerd.
_/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_t8JE7158HulsmzvxH-D9_9oj0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/nBlgRzDIfRCCFVYvcZMOU5AP.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Graft op 10-02-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:37
Graft schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:23:
Yes! Ik zal proberen dit weekend de how-to's voor Apple carplay & Android auto en de onderstaande ingreep even samen te vatten in een post.

Ik had al elektrische spiegels maar ik moest elke keer een knopje indrukken. Zonet een klein kabelboompje van Ali ertussen gehangen zodat ze dichtgaan wanneer ik de auto op slot doe. Was in ± 20min geinstalleerd.
_/-\o_

[Afbeelding]
Hey dit wil ik ook voor mijn IS250! Care to share? En kun je het knopje nog steeds gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:26

13art

Moderator Mobile
Graft schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:23:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Graft
Allright, here it goes, long post incoming! Hieronder een how-to over het toevoegen van Apple Carplay / Android Auto interface aan je Lexus CT200H. De info over het toevoegen van automatisch inklapbare spiegel functionaliteit komt later. Ik was hier al even zoet mee. :P Enjoy!

How To Apple Carplay / Android Auto

Inleiding
Zelfs de 2018 refresh van de Lexus CT200H ondersteunt helaas geen Carplay of Android Auto. Waar fabrikanten zoals Mazda de mogelijkheid bieden om dit als upgrade af te nemen doet Lexus dat helaas niet. Maar niet getreurd er zijn allerhande aftermarket oplossingen beschikbaar.

Er zijn twee gangbare manieren om Carplay en Android auto te krijgen:
  • Aftermarket (Android) radio's met groter scherm
  • Carplay & Android Auto Interface plaatsen tussen het bestaande multimedia systeem
Ik heb gekozen voor de interface, voor de Android radio had ik moeten zagen in m'n dashboard (7,25" vs 10,25" scherm). Daarnaast lees ik wisselende berichten over (oude) Android software. Soms gaat het goed, soms niet, maar dat vond ik een te groot risico om een zaag in m'n dashboard te zetten.
De interface: hoe werkt het? Wat kan het?
It's pretty straightforward, je hangt de interface tussen je radio en je scherm waarbij deze functioneert als een pass-through. Je behoudt de complete functionaliteit van je originele multimedia systeem.
  • Apple Carplay via bluetooth of Airplay - dit heb ik getest, works like a charm!
  • Android Auto (Niet getest) - usb of mirrorlink
  • Ondersteuning voor je stuurbediening op voice na
  • HDMI ingang
Waar kan ik zo'n interface kopen?
Er zijn verschillende aanbieders waar tussen de prijs sterk varieert. Zie hieronder degene die ik heb overwogen:Naarmate je langer gaat zoeken lijken ook de 'merk interfaces' ook veel gelijkenis vertonen of soms zelfs 1:1 hetzelfde als sommige op Aliexpress. Dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben voor die van Roadtop gegaan van Ali. Ze hebben een warehouse in Duitsland dus ik had hem binnen 2 dagen in huis. :)

Note: Let even goed op welke bediening je hebt voor je multimedia systeem. Zo heb ik de iDrive achtige draaiknop, maar zijn er ook CT200Hs met de muisachtige bediening. Het lijkt erop dat sommige interfaces speciaal gemaakt zijn voor een bepaalde input methode.
Installatie
Ik heb helaas weinig eigen foto's om te plaatsen, maar ik ga hier de resources posten die mij er doorheen gesleept hebben. De manual van Roadtop was summier en niet te begrijpen en ik moet zeggen dat toen ik alles uit elkaar had liggen ik door alle (kabel)bomen echt even door de bomen het bos niet meer zag.

Benodigdheden:
  • Plastic Pry tools om je dashboard schadevrij uit elkaar te halen
  • 10mm dopsleutel lang
  • Sterke dubbelzijdige montagetape
  • Tiewraps / ductape om kabels te ordenenen
Stap 1: Dashboard demonteren.

Kijk daarvoor deze en deze video. Enige tip die ik hier kan geven, doe alles rustig met beleid. Gebruik die dashboard demontage tools. Die Lexus zit echt onwijs goed in elkaar (O+) en alles klikt in principe heel makkelijk los. Alles gaat netjes rechtomhoog, of recht naar je toe. Dus ga alsjeblieft nergens wrikken oid.

Stap 2: interface tussen je radio & scherm plaatsen.

Dit was the tricky part, uiteindelijk heb ik met dit schema - niet de manual - alles redelijk makkelijk kunnen verbinden. Ik heb er wat NLse tekst en uitleg bijgezet. Zie hieronder ook de stappen en ter verduidelijking van wat dingen vind je later in de post ook een eigen foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VO8ag0hLaySe2FFSg6hR8ZIAMcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PFHGnCmIxzvj6H8HcceqxxAM.png?f=fotoalbum_large

Kabel instructies
  1. Hang het kabeltje met blauwe connectoren tussen je interface en het scherm.
  2. Sluit nu de grote kabelboom aan op je radio. Let op! Dit betreft 3 stekkers, dus kijken even goed naar de Layout van jouw radio.
  3. Nu kun je al testen, bij mij flikkerde het scherm, is dat bij jou ook het geval sluit dan de voedingskabel op de interface, de voedingskabel van het lexus scherm en het scherm zelf aan.
  4. Dit betreft een kabelboompje met o.a. een usb (o.a. Android Auto) , video aansluitingen en een gnd (aardedraad) kabel. Ik heb deze kabelboom niet geinstalleerd - want Apple Carplay is draadloos, maar ik had kennelijk de aardedraad nodig voor geluid via de AUX ingang van mijn radio. Voor nu een nice to have, want de audio loopt gewoon prima via de BT van mijn Lexus.
  5. Wifi antenne, voor Airplay en Android Mirrorlink (oid) - niet geinstalleerd omdat ik zo min mogelijk draden en dingen wilde wegwerken. Ik kan prima wifi verbinding maken zonder. Check even hoe t zit met jouw telefoon.
Stap 3 - Testen!

Check even echt goed of alles werkt en of alles wat je moet aansluiten is aangesloten.

Stap 4 - wegwerken van de interface.

Hier heb ik meerdere opties voor gevonden, en de ene is bewerkelijker en / of lelijker dan de ander. Ik denk dat ik een mooie - en hopelijk duurzame - optie heb gevonden.
  • Wegwerken IN het dashboard kastje - je kunt via een klein klepje draden je dashboardkast inleiden en daar de interface monteren.
  • Wegwerken achter het dashboard kastje, alleen is het best wat werk om die helemaal te demonteren. Zie wederom de Beatsonic tutorial op Youtube. Alsook dit draadje op het CT200H forum.
  • Op Reddit hadiemand onder de middenconsole gelegd, daar kan je hem echter niet echt vastmaken, dus dit gaat denk ik ratelen
  • Ik heb gekozen om met 3 stroken hele sterke montage tape de interface - past precies - OP de radio te plakken. Enige wat je moet doen is de kabelboom aan de achterkant netjes wegwerken met een tiewrap indien nodig. Zie de foto hieronder voor de interface en de rode pijl voor de montage plaats.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpqCaeY-l3dfGtfRkfRs3h6TtHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXcbZyDMSMjmlde98O5ESVKW.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 5 - PANIEK - CHECK HYBRID SYSTEM

Ik weet niet of dit altijd gebeurd, maar bij mij iig wel.. Toen ik dacht dat alles in kannen en kruiken was - en inmiddels heerlijk donker - kreeg ik bij t aanzetten van de Lexus de melding 'Check Hybrid System' , als je dat gaat Googlen wordt je behoorlijk verdrietig.. zo kan je hele batterij pakket naar de knoppen zijn. :+

Gelukkig was dat hier niet het geval. Door alle stroom eraf te halen tijdens demontage en een reboot te doen na het plaatsen van de interface was de boordcomputer kennelijk wat van slag. De oplossing was om een zekering - rechts onder de motorkap - zo'n 10 minuten te laten 'ontspannen' . Zie foto van de zekering hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lp5rKyB6Ox6eXZSHyky2nKFTp24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ktD82y9XBal4Wuiup7gisRMK.png?f=fotoalbum_large
Resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pa7S88PDFU9UTTi5SATKKNsMdR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tr1TLFAzNVnndpHmgR51HFA5.jpg?f=fotoalbum_large
Final Words
Ik vond all in all een erg leuk project om te doen. Op de gebrekkige manual na is de Aliexpress interface me ook prima bevallen. Apple Carplay en Android Auto (niet getest) brengt de Lexus echt naar 2023. Wellicht dat ik ooit het geluid via de Aux nog ga fixen, maar ik ga het dashboard voorlopig niet meer uit elkaar schroeven denk ik. De audio loopt prima via de BT van de Lexus zelf. Succes mocht je dit ook gaan doen en voor vragen stuur gerust een DM. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Afgelopen najaar heb ik winterbanden op de originele 16" velgen laten leggen. (Bridgestone LM005. Is geen aanrader. Gaat resoneren rond de 50 km/h)
De zomerbanden wil ik op andere velgen leggen, zodat ik 2 setjes heb.
Weet iemand hoe het zit met het inleren van de TPMS sensoren?
Moet dit bij elke wissel opnieuw?

Dit zijn overigens de velgen die ik voor de zomerbanden wil gebruiken: https://www.givawheels.nl...k/davinci/light-titanium/ in de maat 6.5J x 17 inch 5x100 ET 39.
Bij de online configurator kun je deze niet kiezen in combinatie met een ct200h, maar volgens mij moet het gewoon passen.
De buitenzijde ligt dan gelijk met de oem 17" velgen (7Jx17 ET45) en de binnenzijde ligt gelijk met de oem 16" velgen (6Jx16 ET45): https://www.wheel-size.co...ift-2014-2017-ct200h--134
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-05 01:39
Plots verstaat de andere kant mij niet meer tijdens het handsfree telefoneren (bluetooth).
Heb t nu met meerdere toestellen geprobeerd maar zonder resultaat. Het lijkt er dus op dat de microfoon kapot is?
Iemand die dit heeft meegemaakt? Of zijn er trucjes die ik uit kan halen om de boel weer werkend te krijgen (iets resetten ofzo?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
wappiewappie schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:47:
Dit zijn overigens de velgen die ik voor de zomerbanden wil gebruiken: https://www.givawheels.nl...k/davinci/light-titanium/ in de maat 6.5J x 17 inch 5x100 ET 39.
Bij de online configurator kun je deze niet kiezen in combinatie met een ct200h, maar volgens mij moet het gewoon passen.
De buitenzijde ligt dan gelijk met de oem 17" velgen (7Jx17 ET45) en de binnenzijde ligt gelijk met de oem 16" velgen (6Jx16 ET45): https://www.wheel-size.co...ift-2014-2017-ct200h--134
Of zie ik iets over het hoofd?
Net reactie gekregen van Giva. De gaten zijn blijkbaar alleen gemaakt voor bolconische bouten.
De ct heeft moeren (zoals het hoort) en dat past blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axeldenekamp1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:57
Sinds geruime tijd last van een spontane rest van het entertainment system vlak na de start daarna niet meer en alleen met een buitentemperatuur onder de 10 graden.
Eerste gedachte was te weinig accuspanning dus accu vervangen.
Dit heeft helaas niet mogen helpen.

Vorige week is de ct bij Lexus Enschede geweest voor een beurt en hebben ze er even snel naar gekeken. Het is geen bekent probleem en zonder verder onderzoek was het niet mogelijk om het op te lossen.

Het gaat om een Ct200h LL uit 2014 facelift

Iemand hier ervaring mee of een oplossingen?

[Video: https://share.icloud.com/photos/0d85kX1n5xsucaWYYaj4XS2BQ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
axeldenekamp1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:27:
Sinds geruime tijd last van een spontane rest van het entertainment system vlak na de start daarna niet meer en alleen met een buitentemperatuur onder de 10 graden.

Vorige week is de ct bij Lexus Enschede geweest voor een beurt en hebben ze er even snel naar gekeken. Het is geen bekent probleem en zonder verder onderzoek was het niet mogelijk om het op te lossen.

[Video]
Ik heb dit 1x gehad met een LL uit jawel 2014. Overigens maar 1x in de 4 jaar dat ik hem had. Heb deze in 2022 ingeruild voor een IS300h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• axeldenekamp1
Gelukkig worden de temperaturen beter waardoor de storing minder of helemaal niet meer zal voorkomen de komende maanden.
De storing begint bij het starten van de benzinemotor.
De hybrideaccu is doorgemeten tijdens de hybride healthcheck.
Blijft een vreemde storing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:06
Massa gecontroleerd? Temperatuur hoog, uitzetting, wel net contact? Lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• axeldenekamp1
FitTiv schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:05:
Massa gecontroleerd? Temperatuur hoog, uitzetting, wel net contact? Lastig.
Er is een nieuwe 12v accu ingezet en daarbij is de massa gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:00
Ik ben er achter gekomen dat vooral op vakantie google maps een handige toevoeging is.
Wat is een goede telefoonhouder voor de CT2005H uit 2017?
Onder goed versta ik dat de telefoon (OnePlus 9 Pro) stevig vast zit en goed leesbaar is.
Ik zie van die dingen die bevestigd worden in de CD sleuf, is dat wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Het merk 'Brodit' is naar mijn mening onovertroffen qua kwalitatieve telefoonhouders.

Ik heb dan wel geen Lexus, maar een Auris TS waar ik een Brodit-houder in heb zitten. Een Brodit-houder bestaat uit een auto-specifiek deel en een telefoon-specifiek deel. Omdat die combi samen best prijzig is heb ik het het auto-specifieke deel op Marktplaats gekocht en er zelf een universeel klemmetje op gemonteerd. Bevalt prima (y)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 06-06-2023 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 23:25
Bergenfietsen schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:55:
Ik ben er achter gekomen dat vooral op vakantie google maps een handige toevoeging is.
Wat is een goede telefoonhouder voor de CT2005H uit 2017?
Onder goed versta ik dat de telefoon (OnePlus 9 Pro) stevig vast zit en goed leesbaar is.
Ik zie van die dingen die bevestigd worden in de CD sleuf, is dat wat?
Ik gebruik deze in een CT200h uit 2014 (facelift versie): https://www.amazon.nl/Lam...micall%2Caps%2C109&sr=8-3

Het is dan wel geen CD-sleuf houder. Maar er zitten wel een aantal voordelen aan deze houder (die je in het ventilatierooster bevestigt).
1) De telefoon zit veel meer in het zichtveld, toch wel handig bij het navigeren.
2) De telefoon wordt meteen gekoeld door het ventilatierooster (mits je de airco aan hebt). Als je een lange reis gaat maken en je hebt het scherm van je telefoon continu aan, dan kan een telefoon behoorlijk warm worden. Helemaal als je 'm tegelijkertijd ook nog oplaadt.

Ik gebruik de houder i.c.m. een iPhone 14. Deze is 172 gram en dat is geen enkel probleem voor de houder. Je kunt de houder desgewenst ook nog 90 graden draaien.

 iPhone 14 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
Helaas is de OnePlus 9 pro groter dan de maximale 6,5 inch die deze houder aan kan.

Ik denk dat ik voor de Brodit versie ga

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Bergenfietsen schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Helaas is de OnePlus 9 pro groter dan de maximale 6,5 inch die deze houder aan kan.
Die maat moet je niet naar kijken want dat zegt alleen iets over de diameter van het scherm en niks over de lengte breedte verhouding. Als je kijkt naar de specs zie je dat het ding 85mm breed kan waar jouw OnePlus 73,6mm breed is. Zou dus prima moeten passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 20:33
Ik heb ook een Brodit houder voor in de CT en die zitten echt als een huis. Op de Brodit zelf heb ik dan een magnetische houder PeakDesign zitten met draadloze lader. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRUbZ56HIlH2i9Pt9SHm2n8zZTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/szvh5eMOS6uHSg0iYQQsX47A.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
SkyThes schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:56:
Ik heb ook een Brodit houder voor in de CT en die zitten echt als een huis. Op de Brodit zelf heb ik dan een magnetische houder PeakDesign zitten met draadloze lader. [Afbeelding]
Klinkt goed.

Welke Peakdesign houder en - draadloze lader heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 20:33
Bergenfietsen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:54:
[...]

Klinkt goed.

Welke Peakdesign houder en - draadloze lader heb je?
Deze: https://www.peakdesign.com/products/car-mount

Fors aan de prijs voor een houder/lader maar ik wil zowel mijn Pixel als werk iPhone kunnen laden zonder fratsen en 2 aparte kabels etc. Je kan deze houder ook zonder Brodit beugeltje op je dashboard plakken maar daar ben ik niet zon fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Dag heren ben sterk aan het twijfelen om voor de CT200 te gaan.

Ik weet niet zo zeker of ik voor de Luxury Line moet gaan want ik wil namelijk een goede geluidsinstallatie en ik lees dat alleen de LL variant Mark Levinson heeft. Helaas kan ik geen LL vinden met bj 2018+. Is er veel verschil tussen een 2017 en 2018+ model behalve de grill?

Of zijn er nog vergelijkbare hatchbacks voor rond de 15k tot 25k?

Wat ik belangrijk vind:

-Hoge safety ranking
-Betrouwbare auto
-Lage onderhoudskosten
-Zuinige auto
-Power niet perse nodig
-Luxe interieur
-Goede geluidsinstallatie vergelijkbaar met ML

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
Standaard 10 speaker systeem klinkt al beter dan doorgaans de meeste geluidssystemen. Maar maak eens een proefrit in beide, dan merk je het zelf het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
sigmundfreund schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:12:
Standaard 10 speaker systeem klinkt al beter dan doorgaans de meeste geluidssystemen. Maar maak eens een proefrit in beide, dan merk je het zelf het best.
Het probleem is dat ik een heel end moet rijden voor een proefrit voor de LL. En is er een groot verschil in 1st face-lift en 2nd face-lift behalve het uiterlijk? Nieuwprijs van een LL was destijds toch wel bijna 10k meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
Supreme_One schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Het probleem is dat ik een heel end moet rijden voor een proefrit voor de LL. En is er een groot verschil in 1st face-lift en 2nd face-lift behalve het uiterlijk? Nieuwprijs van een LL was destijds toch wel bijna 10k meer
En een uitvoering zonder ML en dan met de auto naar een audioboer gaan? Gooi er daar 1 of 2k tegenaan en het klinkt ook goed.

Ik heb zelf een kale uitvoering van de eerste generatie maar wel met het 10-speaker systeem en die klinkt echt niet onaardig. Nee het is geen ML maar het is allerminst slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Aomi schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Ik heb zelf een kale uitvoering van de eerste generatie maar wel met het 10-speaker systeem en die klinkt echt niet onaardig. Nee het is geen ML maar het is allerminst slecht.
Ik heb er 3 gehad (gen1 2011, gen 2 2014 en 2018) en de 10-speakersysteem van de 1e gen is beter dan die van latere generaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itzdoomalex
Hoi allemaal, sinds gisteravond maakt mijn ct en gek geluidje. Na goed luisteren leek het vanuit de ventilator te komen, dus heb ik de ventilator uitgezet en ging het geluid weg. Toen ik de ventilator op de hardste stand zette klonk het geluid als een stoomboot... Als de ventilator zacht aanstaat is het een soort rommelend tikkend zoemend geluid... Het geluid komt voornamelijk vanuit de passagierskant. Heeft iemand dit ooit gehad en ligt dit aan de interieurventilator of is dit iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
Itzdoomalex schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:27:
Hoi allemaal, sinds gisteravond maakt mijn ct en gek geluidje. Na goed luisteren leek het vanuit de ventilator te komen, dus heb ik de ventilator uitgezet en ging het geluid weg. Toen ik de ventilator op de hardste stand zette klonk het geluid als een stoomboot... Als de ventilator zacht aanstaat is het een soort rommelend tikkend zoemend geluid... Het geluid komt voornamelijk vanuit de passagierskant. Heeft iemand dit ooit gehad en ligt dit aan de interieurventilator of is dit iets anders?
Uit het niets een toeter/fluit/schreeuw? De interne ventilator dan idd, en dan niet de unit bij je accu maar van je verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itzdoomalex
sigmundfreund schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:04:
[...]

Uit het niets een toeter/fluit/schreeuw? De interne ventilator dan idd, en dan niet de unit bij je accu maar van je verwarming.
Ja precies dat! Kan ik dit zelf oplossen of is dit meer iets voor de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
Itzdoomalex schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:09:
[...]

Ja precies dat! Kan ik dit zelf oplossen of is dit meer iets voor de garage?
Als je niet vies bent van een beetje panelen lostrekken dan kan je het prima zelf doen. Die fix in die video heb ik mijn twijfels bij maar je kan het altijd proberen. Komt het daarna terug weet je alsnog hoe je het moet vervangen. Volgens mij wel een relatief prijzig onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathyss
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-11-2023
Itzdoomalex schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:27:
Ik heb dit zelf ook gehad, en ook zelf proberen te fixen zoals die het bovenstaande filmpje (dit werkte niet voor mij). Uiteindelijk een nieuw lagertje besteld, dat kan ook werken, maar wederom niet voor mij. Uiteindelijk via AliExpress(!) een nieuwe ventilator besteld. Veeeele malen goedkoper dan origineel Lexus of tweedehands. Zit inmiddels al 7 maanden in de auto en nog altijd muisstil, voelt ook wel gewoon als een kwalitatief goed onderdeel.

Uiteindelijk zou ik zeggen, bespaar je de moeite van de simpele, goedkope maar tijdelijke oplossingen en haal een nieuwe via ome Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itzdoomalex
Mathyss schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:30:
[...]

Ik heb dit zelf ook gehad, en ook zelf proberen te fixen zoals die het bovenstaande filmpje (dit werkte niet voor mij). Uiteindelijk een nieuw lagertje besteld, dat kan ook werken, maar wederom niet voor mij. Uiteindelijk via AliExpress(!) een nieuwe ventilator besteld. Veeeele malen goedkoper dan origineel Lexus of tweedehands. Zit inmiddels al 7 maanden in de auto en nog altijd muisstil, voelt ook wel gewoon als een kwalitatief goed onderdeel.

Uiteindelijk zou ik zeggen, bespaar je de moeite van de simpele, goedkope maar tijdelijke oplossingen en haal een nieuwe via ome Ali.
Ik ging gisteren de snelweg op en na 100km op de snelweg rijden was het geluid opeens weg... Uiteindelijk heeft het me dus niks gekost en hopelijk blijft het weg 😅 Ik weet nog niet helemaal hoe dit gebeurt kan zijn maar misschien zat er wel iets van viezigheid zoals een blad bij de ventilator. Fingers crossed want na 2.5 jaar heb ik nog niks aan mijn auto gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Vandaag opeens een vreemd 'probleem' met de verwarming.

Aangezien er ijs op de voorruit zat, de auto gestart, de automatische ontwasemer aangezet voor de voorruit en naar buiten gegaan om de ruit van ijs te ontdoen. Normaal gesproken wanneer je de knop aanzet om de voorruit te ontwasemen gaat de blower automatisch voluit. Dat was nu niet het geval, hij bleef op twee streepjes staan. Wel kon ik handmatig de stand op maximaal zetten en ging de blower ook daadwerkelijk harder. Later tijdens de rit, nog eens getest, toen ging hij wel automatisch wat harder maar nog altijd niet maximaal.

Iemand ook wel eens zoiets gehad? Is er een fix voor? Ik hoorde verder geen vreemde geluiden oid. Ook werd de auto wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
13art schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:40:
Vandaag opeens een vreemd 'probleem' met de verwarming.

Aangezien er ijs op de voorruit zat, de auto gestart, de automatische ontwasemer aangezet voor de voorruit en naar buiten gegaan om de ruit van ijs te ontdoen. Normaal gesproken wanneer je de knop aanzet om de voorruit te ontwasemen gaat de blower automatisch voluit. Dat was nu niet het geval, hij bleef op twee streepjes staan. Wel kon ik handmatig de stand op maximaal zetten en ging de blower ook daadwerkelijk harder. Later tijdens de rit, nog eens getest, toen ging hij wel automatisch wat harder maar nog altijd niet maximaal.

Iemand ook wel eens zoiets gehad? Is er een fix voor? Ik hoorde verder geen vreemde geluiden oid. Ook werd de auto wel warm.
voor zover ik me herinner van mij CT200h's (nu 300h) doet ie dat alleen in AUTO stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Boeryepes schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:02:
[...]

voor zover ik me herinner van mij CT200h's (nu 300h) doet ie dat alleen in AUTO stand.
Volgens mij niet. Zou ook niet logisch zijn toch? Want waarom zou er anders een specifieke knop zitten om de voorruit te verwarmen/ontwasemen als hij dan toch niet maar maximaal gaat?

Die knop indrukken resulteerde in de afgelopen jaren altijd in dat de ventilator maximaal op de voorruit ging.

Of het moet al die jaren al verkeerd gewerkt hebben maar dat lijkt me niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
13art schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:41:
[...]

Volgens mij niet. Zou ook niet logisch zijn toch? Want waarom zou er anders een specifieke knop zitten om de voorruit te verwarmen/ontwasemen als hij dan toch niet maar maximaal gaat?

Die knop indrukken resulteerde in de afgelopen jaren altijd in dat de ventilator maximaal op de voorruit ging.

Of het moet al die jaren al verkeerd gewerkt hebben maar dat lijkt me niet.
nou, om gewoon de voorruit ontwaseming aan te zetten als je graag de lucht via voorruit wilt laten blazen zonder dat gelijk alles op standje max gaat. dat vind ik wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Boeryepes schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:51:
[...]

nou, om gewoon de voorruit ontwaseming aan te zetten als je graag de lucht via voorruit wilt laten blazen zonder dat gelijk alles op standje max gaat. dat vind ik wel fijn.
Ah ja op die fiets...
Toch bijzonder dan dat hij bij mij bij het indrukken van die knop eerder altijd op standje maximaal ging. Of ik begin seniel te worden, dat kan natuurlijk ook 7(8)7 Zal de handleiding er nog eens op naslaan binnenkort.

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 29-11-2023 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
13art schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:11:
[...]

Ah ja op die fiets...
Toch bijzonder dan dat hij bij mij bij het indrukken van die knop eerder altijd op standje maximaal ging. Of ik begin seniel te worden, dat kan natuurlijk ook 7(8)7 Zal de handleiding er nog eens op naslaan binnenkort.
Als ik de voorruitontwasemer aanzet (model 2015) dan gaat de A/C aan en de blower op maximaal. Maar hij staat bij mij altijd op AUTO, dus misschien heeft dat er mee te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door TMDC op 29-11-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
TMDC schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:52:
[...]

Als ik de voorruitontwasemer aanzet (model 2015) dan gaat de A/C aan en de blower op maximaal.
Pfew, dan ben ik toch niet seniel aan het worden ;) Dan is er dus toch iets mis waardoor hij bij mij dan niet meer op standje maximaal gaat, maar handmatig wel op maximaal gezet kan worden.

Hij staat bij mij ook altijd op auto. Behalve dus wanneer ik de voorruit wil ontwasemen dan gaat hij automatisch van 'auto' af. En er weer vanzelf op wanneer ik het ontwasemen waar uit zet.

[ Voor 19% gewijzigd door 13art op 29-11-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

13art schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:53:
[...]

Pfew, dan ben ik toch niet seniel aan het worden ;) Dan is er dus toch iets mis waardoor hij bij mij dan niet meer op standje maximaal gaat, maar handmatig wel op maximaal gezet kan worden.

Hij staat bij mij ook altijd op auto. Behalve dus wanneer ik de voorruit wil ontwasemen dan gaat hij automatisch van 'auto' af. En er weer vanzelf op wanneer ik het ontwasemen waar uit zet.
Misschien dat hij eerst even wacht op warme lucht ipv koude vochtige lucht naar binnen te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:17:
[...]

Misschien dat hij eerst even wacht op warme lucht ipv koude vochtige lucht naar binnen te blazen?
Bij de gewone verwarming wel (de eerste 5 minuten na de start heb ik geen enkel balkje) maar bij de voorruitontwaseming zit een extra elektrisch verwarmingselement geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
TMDC schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:44:
[...]

Bij de gewone verwarming wel (de eerste 5 minuten na de start heb ik geen enkel balkje) maar bij de voorruitontwaseming zit een extra elektrisch verwarmingselement geloof ik.
Die indruk kreeg ik ook altijd. Meteen op standje maximaal bij het ontwasemen maar ook extra snel warm. Weet ook niet wat de techniek er achter precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
13art schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:48:
[...]

Die indruk kreeg ik ook altijd. Meteen op standje maximaal bij het ontwasemen maar ook extra snel warm. Weet ook niet wat de techniek er achter precies is.
Ik weet niet of het klopt, maar ik meen het ergens gelezen te hebben. Hij begint bij mij vrijwel onmiddellijk na de start met ontwasemen namelijk (wel fijn!).

In de handleiding (pre-facelift) lees ik:
"Verhoog de aanjagersnelheid en de temperatuur om de voorruit en zijruiten sneller te ontwasemen." dus dat pleit weer voor jouw eerdere ervaring... Bij mij gaat hij in ieder geval meteen automagisch op MAX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
TMDC schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:54:
[...]... Bij mij gaat hij in ieder geval meteen automagisch op MAX.
Dat deed hij bij mij dus eerder ook altijd. Tot vandaag... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:37
Ik heb ook wisselend gedrag, weliswaar bij een veel oudere auto (IS250, 2006).

Ik heb zelf altijd het idee gehad dat het ook afhankelijk is van hoe koud het daadwerkelijk is en misschien overige factoren.

Maar ook dat hij pas voluit gaat als de gloeispiraal of het verwarmingselement wat gebruikt wordt een beetje warm is.

Ik heb er verder nooit aandacht aan besteedt en het gewoon geaccepteerd.
In mijn auto waardeloze functie ook, ik vind het sowieso heel langzaam gaan. Hopelijk voor jullie is dat in een CT beter geregeld :)

• 13art

13art

Moderator Mobile
Gisteravond en vanochtend werkte het wel weer als vanouds, meteen naar standje maximaal. Alleen leek nu de temperatuur wat achter te blijven. Maar goed het ontwasemen werkte wel weer prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Gisteren toch ook even de voorruitontwaseming mijn is300h geprobeerd.

In stand AUTO gaat ie idd. op standje max. met airco aan. Zonder AUTO dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Mijn CT (bj 2013, 276k km) houdt de laatste tijd echt enorm in wanneer de motor koud is.
De ervaren CT rijder zal misschien wel begrijpen wat ik bedoel, als je het gaspedaal ongeveer 40% in trapt is dat de 'sweetspot' dat ie maximaal elektrisch op de accu rijdt en dat de motor nog niet bij springt.
Als je 'm dan iets verder in trapt dan neemt de brandstofmotor het 'over'. Alleen dat is dus het moment dat het bij mij helemaal in zakt. De auto stopt dan gewoon met accelereren. Ik moet bijna plankgas intrappen om de auto normaal vooruit te krijgen. De motor hoor je overigens wel aan slaan (als ie niet al draait) maar het duurt ook vrij lang voordat ie toeren gaat maken.

Bij een goed warme motor is dit probleem nagenoeg niet aanwezig.

Is hier wat aan te doen? Vorige winters heb ik hier nooit last van gehad, hooguit dat het 'overschakelen' tussen elektrisch en benzine wat meer merkbaar was maar niet dat het vermogen helemaal dipte.

Auto krijgt altijd keurig z'n beurtjes, afgelopen zomer zelfs nog nieuwe bougies laten monteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Aomi op 04-12-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 10:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij een echt koude motor zal de auto proberen niet op de ICE te rijden om zo snel mogelijk op te warmen (lijkt tegenstrijdig, maar de ontsteking staat extreem laat waardoor je veel warmte krijgt maar weinig vermogen). Misschien dat dat aan de hand is.
Je kunt met een OBDII lezer met bijvoorbeeld de hybrid assistant app wel zien in welke status je auto rijdt.

Anders misschien een probleem met het luchtfilter? Maar dan zou je het altijd hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Maasluip schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:59:
Bij een echt koude motor zal de auto proberen niet op de ICE te rijden om zo snel mogelijk op te warmen (lijkt tegenstrijdig, maar de ontsteking staat extreem laat waardoor je veel warmte krijgt maar weinig vermogen). Misschien dat dat aan de hand is.
Je kunt met een OBDII lezer met bijvoorbeeld de hybrid assistant app wel zien in welke status je auto rijdt.

Anders misschien een probleem met het luchtfilter? Maar dan zou je het altijd hebben.
Klinkt plausibel.

Vind ik het wel raar dat ik dit andere jaren niet had (en dit is nu de 4e winter alweer).

Luchtfilter is recent gewisseld bij de beurt (2000km/2 maanden geleden) en idd doet ie het bij warme motor wel gewoon goed. Maar 't lijkt me dat ie ook wel een foutcode genereerd als ie te weinig lucht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je het nog niet kent, dit is de opwarmfase van de HSD (CT200h = Prius): https://priuschat.com/threads/gen3-warming-up-stages.76501/

Dus als je het probleem hebt dat de auto voor je gevoel niet reageert op het gas dan zit je in S1a. Die stage duurt 50 seconden, dus als je het eens wil uitproberen moet je eens de auto starten en een goeie minuut stil blijven staan. Dan moet hij naar S1b (waarschijnlijk met deze temperaturen) of S2 gaan en kun je normaal rijden. Die overgang moet je ook aan het motorgeluid kunnen horen.

Wat het effect erger maakt is een lage SOC. Dus als je aan het eind van de vorige rit een tijdje langzaam hebt gereden en de accu wat leger is geraakt en bij de koude start moet hij de accu ook veel gebruiken, dan kan dit erger aanvoelen. Normaal gaat de SOC niet onder de 40% (nou ja, 38% regelmatig), ik heb met kou wel eens < 30% gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 04-12-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Maasluip schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:39:
Als je het nog niet kent, dit is de opwarmfase van de HSD (CT200h = Prius): https://priuschat.com/threads/gen3-warming-up-stages.76501/

Dus als je het probleem hebt dat de auto voor je gevoel niet reageert op het gas dan zit je in S1a. Die stage duurt 50 seconden, dus als je het eens wil uitproberen moet je eens de auto starten en een goeie minuut stil blijven staan. Dan moet hij naar S1b (waarschijnlijk met deze temperaturen) of S2 gaan en kun je normaal rijden. Die overgang moet je ook aan het motorgeluid kunnen horen.

Wat het effect erger maakt is een lage SOC. Dus als je aan het eind van de vorige rit een tijdje langzaam hebt gereden en de accu wat leger is geraakt en bij de koude start moet hij de accu ook veel gebruiken, dan kan dit erger aanvoelen. Normaal gaat de SOC niet onder de 40% (nou ja, 38% regelmatig), ik heb met kou wel eens < 30% gehad.
Hmm die link werkt niet bij mij.
Ik rij inderdaad na het starten altijd meteen weg, zal de volgende keer eens even wachten met gas geven.

Moet zeggen dat ik sinds dit jaar verhuisd ben en hier vanaf de parkeerplaats meteen een 50 weg op kan waardoor het erg opvalt. Bij mijn vorige woning moest ik vanuit het parkeervak altijd eerst (rustig) keren op de weg, om vervolgens een paar honderd meter op een 30 weg te rijden met veel zijstraten. Dan spreek je natuurlijk het vermogen niet aan en tegen de tijd dat je echt gas gaat geven is ie al uit die opwarmfase misschien.

mahgoed, ik ga 'r eens bewust(er) op letten, thanks _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Aomi schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:37:
[...]

Hmm die link werkt niet bij mij.
Gek, ik hoef er niet voor in te loggen.

Waar hij bij S1a zegt "Prius can not use the engine power when you drive", dat kan hij wel, maar dan moet je het gaspedaal echt diep indrukken, en misschien is dat wat je merkt.
The Stages:
S0:
  • it is from power on until the ICE starting for warming up (approx 12 seconds)
  • you can enable the EV-Drive Mode during this S0, if the conditions are allowed so (refer to your owner's manual)
  • the EV-Drive Mode can not be turn on when
    1. the temperature of the hybrid system is high (ie; the hybrid battery is above 46C),
    2. the temperature of the hybrid system is low (ie; the hybrid battery is below 0C),
    3. the hybrid battery charge level is low (three bars or less),
    4. the windshield defogger is in use or
    5. the engine coolant temperature is below 0C (maybe 20C on the US Prius)
S1a:
  • when the start coolant temperature is below 40C, the warming up starts and continues for approx 50 seconds after S0.
  • you can not enable the EV-Drive Mode during this S1a.
  • the ignition timing is very late, after the top dead center. therefore the engine does not have enough power to drive Prius or charge battery.
  • basically, Prius can not use the engine power when you drive. Prius is driven by battery power and the battery is discharged.
  • it is good idea to drive slowly or stand still warming up in this stage.
  • when the start coolant temperature is between 41C and 60C, Prius is in this stage, but the engine does not start automatically.
  • when you press the accelerator (including driving), the engine starts and runs for approx 50 seconds or until the coolant temperature reaches 65C. the ignition timing is very late too.
S1b:
  • this is an extended warming up stage.
  • you also can not enable the EV-Drive Mode during thisS1b on Gen3. (you can enable the EV-Drive Mode on Gen2)
  • the ignition timing is now normal, and the engine is able to provide power and charge battery.
  • you are now ready to drive without any penalty of battery discharging.
  • ( A ) if the the coolant temperature is still below 40C after S1a, the warming up continues until 40C.
  • ( B ) if the the coolant temperature is between 40C and 50C after S1a, the warming up continues until 50C.
  • ( C ) if the the coolant temperature is between 50C and 60C after S1a, the warming up continues until 65C.
S2:
  • after the S1a or S1b, Prius goes to this stage.
  • Prius acts as normal until the coolant temperature becomes 70C (going to S3).
  • The EV mode speed is limited below 10 mph on the NA Prius.
S3:
  • when coolant temperature becomes above 70C, Prius goes to this stage.
  • Prius acts as normal, but Prius requires an "idling check ceremony".
  • The EV mode speed is now allowed up to 25 mph on the NA Prius.
  • the "idling check ceremony" is done during an accelerator off gliding for several seconds on Gen3. (on Gen2, Prius needs a complete stop or very slow walking speed for the ceremony)
  • the engine continues to run during the several seconds ceremony.
  • after the ceremony, Prius goes to the S4.
S4:
  • Prius now completed the warming up stages and in a full normal condition.
  • if the coolant temperature is above 60C on power up, Prius is already in this stage.
toon volledige bericht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• axeldenekamp1
axeldenekamp1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:27:

[Video]
Eindelijk de oorzaak gevonden.
Bleek de sd kaart van de navigatie te zijn.
De sd kaart is ooit een keer vervangen voor een geupdate, oude kaartje erin en werkt weer probleemloos.

Hoe simpel kan het zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aomi
Autoweek heeft recent een 'praktijkervaring' artikel geplaatst over de CT200h (waarin een review van mij ook meerdere malen aangehaald wordt :) )

https://www.autoweek.nl/a...200h-echt-de-beste-prius/

Herkenbaar en ook leuk om te lezen, vooral dat de betrouwbaarheid zo ontzettend goed is (maar dat weet elke eigenaar van een CT200h al natuurlijk).

Ik maak zelf nog maar heel weinig kilometers met mijn CT (maar ik kan 'm niet missen), inmiddels staat de teller op 277.000 probleemloze kilometers (los van wat knullige schades die ik helaas verzameld heb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graft
Aomi schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:48:
Autoweek heeft recent een 'praktijkervaring' artikel geplaatst over de CT200h (waarin een review van mij ook meerdere malen aangehaald wordt :) )

https://www.autoweek.nl/a...200h-echt-de-beste-prius/

Herkenbaar en ook leuk om te lezen, vooral dat de betrouwbaarheid zo ontzettend goed is (maar dat weet elke eigenaar van een CT200h al natuurlijk).

Ik maak zelf nog maar heel weinig kilometers met mijn CT (maar ik kan 'm niet missen), inmiddels staat de teller op 277.000 probleemloze kilometers (los van wat knullige schades die ik helaas verzameld heb)
Ik las hem v/d week, leuk!

Ik heb nu een auto van de zaak, maar mis m'n CT af en toe nog steeds. O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:15
Kan er iemand die al enige tijd Android Auto of Carplay heeft ingebouwd in zijn CT200h zijn "long term" ervaringen delen en eventueel in toevoeging de verwijzing van het product dat zij geinstalleerd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jqqYDGJNFa5XNsD5cOUAKg_GnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pL59sNiIUnBCfvj9Z32bcUAX.jpg?f=fotoalbum_large
Ik krijg sinds kort deze melding als ik de auto aan zet. Na een aantal seconden werkt de radio/navigatie weer. De klok wordt dan ook opnieuw ingesteld (als het gps signaal er is). Ik heb n.a.v. dit probleem de 12V accu al vervangen maar dit heeft helaas niet geholpen.

Bij de lokale Toyota dealer hebben ze geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Er zijn nogal wat meldingen te vinden in de Lexus fora, en ik zou daar even beginnen. Zo was er eentje waar de negatieve terminal niet goed vast zat.

Iets elektrisch dus.

https://www.ecosia.org/se...t%20turn%20off%20power%22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• axeldenekamp1
Bij mij was het een corrupte sd van de navigatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
axeldenekamp1 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:08:
Bij mij was het een corrupte sd van de navigatie.
Volgens mij heb ik geen sd-kaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
thetrueman2 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:49:
Goedemorgen tweakers,

Na 2,5 probleemloze jaren in mijn CT start deze sinds gisteren avond met veel geratel en stoten op als de ICE aan slaat. Het geluid klinkt precies zo als de post hier onder, daarom heb ik de auto direct uit gezet en er niet mee gereden.

[...]

Ik heb de afgelopen week ~1000km afgelegd zonder bijgeluiden of bijzonderheden en gebruik de auto met regelmaat (afstand tussen de 5-200km/dag). De KM stand is ~175dkm, het EGR systeem (pijpje, koeler, inlaat) is bij 150dkm gereinigd en leek toen weinig vervuiling te bevatten. Ik rijd in een exemplaar uit 2012.

Nu dan de vraag; hoe verder? De auto is afgezien van dit geratel in goede staat. Ik verdenk de koppakking, maar durf met dit bijgeluid niet goed naar een garage te rijden. afslepen dan maar? Dealer of een merkloze garage? wat denken jullie?
toon volledige bericht
Ik pak even deze quote van 3,5 jaar geleden omdat mijn Lexus nu helaas hetzelfde doet.
Heb automonteur Google al aardig afgespeurd en daar lees ik eigenlijk 2 dingen, ofwel een kapotte koppakking ofwel vocht in de inlaat.
Vrouw nam de auto vanochtend mee en merkte dit geluid op. Heeft er redelijk wat kilometers mee gemaakt (probleemloos) en dus goed warm gereden.
Een uur of wat geleden heb ik de auto gestart en inderdaad weer dit geratel. Ongeveer een seconden of 10. Even een blokje om gereden maar dat gaat gewoon soepel.
Uurtje later (daarnet) weer gestart en weer een seconden of 5 dit geratel. Besloten om m nu maar te laten staan.

Ik ben benieuwd of @thetrueman2 of anderen hier dit probleem nog gehad hebben sindsdien? Zit echt de koppakking eraan te komen?
De wagen heeft bijna 280dkm gereden inmiddels dus ik zit nu wel op het punt van "is dit de investering nog waard"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thetrueman2
Hey @Aomi

Mijn auto heeft inmiddels een soortgelijke kilometerstand (275dkm) welke ik zonder noemenswaardige problemen of herhaling van dit euvel heb weten te bereiken.

Staat bij jou het niveau van het koelvloeistof laag of daalt dat snel? Dan zou dat aan een lekke koppakking kunnen liggen. Uit voorzorg heb ik de waterpomp een keer laten vervangen en het EGR systeem laten reinigen bij 230xxx. Dat was op dat moment niet verstopt, maar schijnt bij te dragen aan andere problematiek. Daarbij viel op dat het gasklephuis door vervuiling niet goed sloot, waardoor condens op kon bouwen in de motor. Ik vermoed dat dit in combinatie met koud weer de oorzaak was van de slechte start eind 2020.

Mijn monteur heeft dat gereinigd toen de EGR uit elkaar lag, maar je hoeft alleen het luchtfilter te demonteren om daar bij te kunnen komen. Met wat geduld kan je dat ook zelf doen met handgereedschap- zie begin van deze video. Mocht je een adres nodig hebben van een betrouwbare monteur stuur dan even een DM :)

En of hij dat waard is.. dat ligt er aan wat de staat van de rest van de auto is, en of het je waard is om veel meer te investeren in een andere auto waar weer andere problemen in/aan kunnen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• speedy15
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:50
MXMan schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:19:
Kan er iemand die al enige tijd Android Auto of Carplay heeft ingebouwd in zijn CT200h zijn "long term" ervaringen delen en eventueel in toevoeging de verwijzing van het product dat zij geinstalleerd hebben?
Heb sinds ongeveer 1 week deze Android (Auto) unit ingebouwd: https://www.dvdgpsnav.com...-unit-gps-stereo-upgrade/

Het inbouwen was even wat gedoe, bijna het hele dashboard moet er uit en de handleiding is waardeloos, maar gelukkig bestaat er Youtube 8) .

Het Android Auto gedeelte werkt prima, zowel via draad als draadloos. Alleen zit het scherm net wat te ver weg om lekker te kunnen bedienen via het touchscreen, via de standaard Lexus "muis" (draaiknop) kan ik alleen naar links en rechts. Waar ik aan het meeste bang voor was, was de opstarttijd van de unit. Maar dit valt reuze mee, meestal gaat de unit in een slaapstand en is binnen 2sec weer up and running. Vanuit een koude start kost het een seconde of 15.

Daarnaast draait de unit op Android 13 en kan je inprincipe alle apps installeren die je wilt.

Al met al ben ik tevreden of de unit, alleen nog een beter oplossing verzinnen voor de bediening. Maar vooral heerlijk om weer te kunnen navigeren via Waze! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
thetrueman2 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:00:
Hey @Aomi

Mijn auto heeft inmiddels een soortgelijke kilometerstand (275dkm) welke ik zonder noemenswaardige problemen of herhaling van dit euvel heb weten te bereiken.

Staat bij jou het niveau van het koelvloeistof laag of daalt dat snel? Dan zou dat aan een lekke koppakking kunnen liggen. Uit voorzorg heb ik de waterpomp een keer laten vervangen en het EGR systeem laten reinigen bij 230xxx. Dat was op dat moment niet verstopt, maar schijnt bij te dragen aan andere problematiek. Daarbij viel op dat het gasklephuis door vervuiling niet goed sloot, waardoor condens op kon bouwen in de motor. Ik vermoed dat dit in combinatie met koud weer de oorzaak was van de slechte start eind 2020.

Mijn monteur heeft dat gereinigd toen de EGR uit elkaar lag, maar je hoeft alleen het luchtfilter te demonteren om daar bij te kunnen komen. Met wat geduld kan je dat ook zelf doen met handgereedschap- zie begin van deze video. Mocht je een adres nodig hebben van een betrouwbare monteur stuur dan even een DM :)

En of hij dat waard is.. dat ligt er aan wat de staat van de rest van de auto is, en of het je waard is om veel meer te investeren in een andere auto waar weer andere problemen in/aan kunnen zitten.
toon volledige bericht
Thnx voor je reactie. De wagen staat nu voorlopig even stil uit voorzorg dus of er kvs verbruikt wordt weet ik niet.
Heb zelf gelukkig een automonteur in de familie dus die gaat er eens naar kijken komende week. Hij is alleen niet echt bekend met Toyota/Lexus.

Ik lees online verhalen dat de kosten uiteenlopen tussen de 1500 en 5000 euro. Dat vind ik wel veel voor een auto die misschien nog maar 6000 waard is gezien de kilometerstand en staat waarin ie verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
Boeryepes schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:48:
Er zijn nogal wat meldingen te vinden in de Lexus fora, en ik zou daar even beginnen. Zo was er eentje waar de negatieve terminal niet goed vast zat.

Iets elektrisch dus.

https://www.ecosia.org/se...t%20turn%20off%20power%22
Ik heb via het service menu (menu knop ingedrukt houden en dan 4x de verlichting aan/uit zetten), een foutcode B1585 gevonden. Iets met de usb (die er op dat moment niet in zat) maar verder wel gewoon werkt. Ik vrees dat er ergens wat los zit :O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZJC1TiP1qvyErDuIuraP6iRsEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKhU1B26Zla8i3eCUITe4k5t.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIVDONiNUDKK2Qz_QT5EbkzAfzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbYHN3OtKA6JZJebgxjJJlLY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sdGN11u7KZu5-1eaMh3FuY17nY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcoClF9qe9mWJUfa952RxPvV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
bitjeverkeerd schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:52:
[...]

Ik heb via het service menu (menu knop ingedrukt houden en dan 4x de verlichting aan/uit zetten), een foutcode B1585 gevonden. Iets met de usb (die er op dat moment niet in zat) maar verder wel gewoon werkt. Ik vrees dat er ergens wat los zit :O

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier een verwijzing gevonden dat het te maken kan hebben met een incorrect gefomateerde usb drive of een defecte usb module. Geen idee of dit relevant is voor je probleem.

https://forum.ih8mud.com/...iagnostics-menus.1156024/

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MXMan
Beste mede-tweakers met een CT200H.

Ik heb de knoop doorgehakt en heb ook een aftermarket Android Auto & Apple Carplay interface besteld via Aliexpress van het merk Road Top met coupons en kortingen aan een prijs van 225 EUR: https://www.aliexpress.com/item/4000662768606.html?

Voor diegenen die ook geinteresseerd zouden zijn in de werking van dit toestel, heb ik alle informatie gebundeld op een publieke Google Drive map: https://drive.google.com/...RzNlcmtMmCf_BfM024hf-G2b5

Om van dit project een succes te maken, heb je volgende dingen nodig:

1) Een setje plastic trim tools om de panelen los te peuteren
2) Dubbelzijdige tape om de interface/decoder vast te kleven boven de radio
3) Een 10mm dop en sleutel om 6 bouten los te maken (2 van het scherm en 4 van de radio)
4) Een platte schroevendraaier om twee clips van het plastic onder het scherm los te klikken
5) Alle YouTube tutorials op voorhand bekijken (zie Google Drive)
6) De handleiding en troubleshooting op voorhand goed lezen (zie Google Drive)
7) 2-3 uur tijd ,veel geduld hebben en zorgvuldig te werk gaan (niets forceren)
8.) Veel moed indien je zoals ik een leek bent en dit nog nooit gedaan hebt.

Hier zijn alvast wat sfeerbeelden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIIb0CJ_Tnluh9miNMPiSthnPxc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oajfHhZmM1OmBXlKzYTkB4PC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jvzxnWU-yqVI1KN8sYgZ_OJN-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mdL5b7jB7P9rQrtc9IUpzEW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4P2B5BeWDcfp6vVQMYVSjHiNXM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KqsXBhhUA6NpoZaaAMAiuEU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGZ9TG8iQsfKiGe3PXd-5knjzX8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCTAK018he4txWUvAyp3wb86.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3TFf0mpnZEzBZvZRH301lJHp80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nYX6y3VhyZMHbhqOGredwPV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KBcfOicPkQ1lbPQKH26v5wtm9U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaGaMyaSa8C2of2WvhV8Hgic.jpg?f=fotoalbum_tile

Het eindresultaat mag er best zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8qnxmi8irOtZ6k5HV5g04FGuCc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/er88SM8mGV26rSBD6ZVT0i8h.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsKg5-2EL7OCzzXAvBuaisspAcA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LxKMbjqbLiORI8de2qUonhf6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwdEkLWCd5xKKTJEVr3joooZ7JA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fn2q1KzrAGKoQPRYPF1zQMdX.jpg?f=fotoalbum_tile

Al bij al heel tevreden van heel het proces. Het resultaat is dat de Lexus CT200H van 2018 nu een volledige draadloze Android Auto & Apple Carplay Interface heeft. Het systeem ondersteunt ook de bedrade werking, de USB kabel heb ik hiervoor verwerkt in het handschoenenkastje, er is een klepje dat je kan openen die toegang geeft tot de pollenfilter waar de kabel langs past. De interface is volledig compatibel met de OEM/oude interface en je geraakt erin door de menu knop 3 seconden in te houden. De achteruitrijcamera springt ook moeiteloos aan wanneer Android Auto aanstaat.

Enkele tips uit mijn ervaring:
1) Indien je een 12v accu druppellader hebt, sluit deze aan op de accu terwijl je uitvoerig aan het testen bent. Ik heb dit op de harde manier ondervonden. Indien jouw 12v accu leeggelopen is, geen zorgen. Je kan deze met een lader een uurtje laten laden, de auto zou terug moeten starten. Het is aangeraden om dan een halfuurtje op de snelweg te rijden om de batterij terug vol te krijgen. Om dit allemaal te voorkomen kan je beter wanneer alles werkt en je wenst te testen, dit gewoon met de motor aandoen.

De pluspool vind je in de zekeringkast in onder de motorkap rechtsboven. De minpool moet een metaalonderdeel van de auto zelf zijn, liefst van het chassis. Er is een bout boven de zekeringkast die je kan gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d6AQ3tbGTMke9Qa__sZ9dj3MxM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9y444RU3fYdapldOanIHrA3L.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2DRJSLWaz-fwrANho31-ahuMvw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4ETYdv219H03r75hRWPcEHUq.png?f=fotoalbum_tile

2) Ik raad ook aan om de airco bedieningsmodule tijdens het proces er ook uit te halen vermits dit veel meer speelruimte geeft rond en achter de radio. Indien je dit doet, raad ik je ook aan om de eerste 5 cm van het stukje plastic boven het handschoenenkastje los te klikken zodat de aircobediening er veel gemakkelijker uitkomt omdat je dit plastic stukje uit de weg kan doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koJnQlKgq00-LiGy8rB548ZYWnI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8tcJ0N7sKDGhauQFNPtQKwmU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KBcfOicPkQ1lbPQKH26v5wtm9U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaGaMyaSa8C2of2WvhV8Hgic.jpg?f=fotoalbum_tile

3) Indien je geen geluid hebt, controleer goed of in de oude systeemomgeving de source goed ingesteld is op Bluetooth en niet op AUX

4) Indien je scherm flikkert moet je volgende stappen erbij doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yD4Z-7ljrqFj7EQGhNNOXKzZiJc=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/T9XrV8RqzfKgRHJhV4hmVZrA.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKv00W34S4IgRQq036JryYdKiYA=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/Xst9mxX2oTWA7G8rvSZTM6jp.webp?f=fotoalbum_tile

5) Indien je geruist hoort of helemaal geen geluid hebt, moet je de aardingsdraden van de audio met elkaar verbinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wO361P7IvlCu7F2Q8XAx-CyOElA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0EHCbiXGvZqNaocM2o7wLlyS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhVrDunUaI7zPSg2Va2rV6nZg1o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qe1tae3bFKfyLY2hupZWwbMV.png?f=fotoalbum_tile

6) Als je de OEM 10" scherm hebt, dien je een aparte LVDS scherm connector aan de verkoper te vragen. Het scherm in mijn auto betreft de 7" dus dit is niet van toepassing.

7) De wifi antenne die nodig is voor de draadloze werking, kan je hier tactisch plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0B4SluJ-ObEWeAwbJ7IGJjY4Cjs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2chH8tMk7Z0ZCfptnCYImXPL.png?f=fotoalbum_large

8) Om het native bluetooth kanaal van de auto te gebruiken dien je volgende optie aan te zetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9v9VYDRg72S_XQ10QI6iXBH18Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gniAPkmjYc0x2l0HRrAhlb0K.png?f=user_large

9) Indien je nieuwe of meer toestellen wenst met bluetooth te pairen aan AA, dien je dit eerst met de OEM kant van de interface te doen en in de aftermarket interface zijn de opties hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y26r3ETUN5ej-28oePU5jxt4IIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zHp2QISSNVtvTw0RJ8AnoMxd.png?f=user_large

Deze post van @Graft geeft ook een heel goed beeld van wat nodig is: Graft in "Lexus CT200H"

Voor diegenen die zich wensen te lanceren met dit projectje, jullie mogen mij altijd een PM sturen!

Veel succes ermee

[ Voor 144% gewijzigd door MXMan op 27-04-2024 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graft
MXMan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 06:12:
Beste mede-tweakers met een CT200H.

Ik heb de knoop doorgehakt en heb ook een aftermarket Android Auto & Apple Carplay interface besteld via Aliexpress van het merk Road Top met coupons en kortingen aan een prijs van 225 EUR: https://www.aliexpress.com/item/4000662768606.html?

Voor diegenen die ook geinteresseerd zouden zijn in de werking van dit toestel, heb ik alle informatie gebundeld op een publieke Google Drive map: https://drive.google.com/...RzNlcmtMmCf_BfM024hf-G2b5

Om van dit project een succes te maken, heb je volgende dingen nodig:

1) Een setje plastic trim tools om de panelen los te peuteren
2) Dubbelzijdige tape om de interface/decoder vast te kleven boven de radio
3) Een 10mm dop en sleutel om 6 bouten los te maken (2 van het scherm en 4 van de radio)
4) Een platte schroevendraaier om twee clips van het plastic onder het scherm los te klikken
5) Alle YouTube tutorials op voorhand bekijken (zie Google Drive)
6) De handleiding en troubleshooting op voorhand goed lezen (zie Google Drive)
7) 2-3 uur tijd ,veel geduld hebben en zorgvuldig te werk gaan (niets forceren)
8.) Veel moed indien je zoals ik een leek bent en dit nog nooit gedaan hebt.

Hier zijn alvast wat sfeerbeelden

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het eindresultaat mag er best zijn:

Al bij al heel tevreden van heel het proces. Het resultaat is dat de Lexus CT200H van 2018 nu een volledige draadloze Android Auto & Apple Carplay Interface heeft. Het systeem ondersteunt ook de bedrade werking, de USB kabel heb ik hiervoor verwerkt in het handschoenenkastje, er is een klepje dat je kan openen die toegang geeft tot de pollenfilter waar de kabel langs past. De interface is volledig compatibel met de OEM/oude interface en je geraakt erin door de menu knop 3 seconden in te houden. De achteruitrijcamera springt ook moeiteloos aan wanneer Android Auto aanstaat.

Enkele tips uit mijn ervaring:
1) Indien je een 12v accu druppellader hebt, sluit deze aan op de accu terwijl je uitvoerig aan het testen bent. Ik heb dit op de harde manier ondervonden. Indien jouw 12v accu leeggelopen is, geen zorgen. Je kan deze met een lader een uurtje laten laden, de auto zou terug moeten starten. Het is aangeraden om dan een halfuurtje op de snelweg te rijden om de batterij terug vol te krijgen. Om dit allemaal te voorkomen kan je beter wanneer alles werkt en je wenst te testen, dit gewoon met de motor aandoen.

De pluspool vind je in de zekeringkast in onder de motorkap rechtsboven. De minpool moet een metaalonderdeel van de auto zelf zijn, liefst van het chassis. Er is een bout boven de zekeringkast die je kan gebruiken

[Afbeelding][Afbeelding]

2) Ik raad ook aan om de airco bedieningsmodule tijdens het proces er ook uit te halen vermits dit veel meer speelruimte geeft rond en achter de radio. Indien je dit doet, raad ik je ook aan om de eerste 5 cm van het stukje plastic boven het handschoenenkastje los te klikken zodat de aircobediening er veel gemakkelijker uitkomt omdat je dit plastic stukje uit de weg kan doen

[Afbeelding][Afbeelding]

3) Indien je geen geluid hebt, controleer goed of in de oude systeemomgeving de source goed ingesteld is op Bluetooth en niet op AUX

4) Indien je scherm flikkert moet je volgende stappen erbij doen

[Afbeelding][Afbeelding]

5) Indien je geruist hoort of helemaal geen geluid hebt, moet je de aardingsdraden van de audio met elkaar verbinden

[Afbeelding][Afbeelding]

6) Als je de OEM 10" scherm hebt, dien je een aparte LVDS scherm connector aan de verkoper te vragen. Het scherm in mijn auto betreft de 7" dus dit is niet van toepassing.

7) De wifi antenne die nodig is voor de draadloze werking, kan je hier tactisch plaatsen:

[Afbeelding]

8) Om het native bluetooth kanaal van de auto te gebruiken dien je volgende optie aan te zetten

[Afbeelding]

9) Indien je nieuwe of meer toestellen wenst met bluetooth te pairen aan AA, dien je dit eerst met de OEM kant van de interface te doen en in de aftermarket interface zijn de opties hieronder:

[Afbeelding]

Deze post van @Graft geeft ook een heel goed beeld van wat nodig is: Graft in "Lexus CT200H"

Voor diegenen die zich wensen te lanceren met dit projectje, jullie mogen mij altijd een PM sturen!

Veel succes ermee
toon volledige bericht
Klasse zeg! d:)b

Buiten het feit dat het je CT echt weer anno 2024 maakt vond ik t ook onwijs leuk om te doen.

Waar heb je de Carplaykit nu uiteindelijk weggewerkt? Zijn meerdere manieren voor op het internet. Tof om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
Graft schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:25:
[...]

Klasse zeg! d:)b

Buiten het feit dat het je CT echt weer anno 2024 maakt vond ik t ook onwijs leuk om te doen.

Waar heb je de Carplaykit nu uiteindelijk weggewerkt? Zijn meerdere manieren voor op het internet. Tof om te zien!
Hartelijk dank nog eens voor jouw input!

Ik heb deze zoals aangegeven in het handboek (en op aanraden van anderen) met dubbelzijdige tape bevestigt aan de bovenkant van de radio:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19Pm4sbyYRs9S12CervqHzJIJfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YGgr4APWpOFOsmzKmTT1OcYZ.png?f=fotoalbum_large

Zoals je zelf zei, dit is echt een DIY friendly projectje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
speedy15 schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:42:
[...]

Heb sinds ongeveer 1 week deze Android (Auto) unit ingebouwd: https://www.dvdgpsnav.com...-unit-gps-stereo-upgrade/

Het inbouwen was even wat gedoe, bijna het hele dashboard moet er uit en de handleiding is waardeloos, maar gelukkig bestaat er Youtube 8) .

Het Android Auto gedeelte werkt prima, zowel via draad als draadloos. Alleen zit het scherm net wat te ver weg om lekker te kunnen bedienen via het touchscreen, via de standaard Lexus "muis" (draaiknop) kan ik alleen naar links en rechts. Waar ik aan het meeste bang voor was, was de opstarttijd van de unit. Maar dit valt reuze mee, meestal gaat de unit in een slaapstand en is binnen 2sec weer up and running. Vanuit een koude start kost het een seconde of 15.

Daarnaast draait de unit op Android 13 en kan je inprincipe alle apps installeren die je wilt.

Al met al ben ik tevreden of de unit, alleen nog een beter oplossing verzinnen voor de bediening. Maar vooral heerlijk om weer te kunnen navigeren via Waze! :*)
toon volledige bericht
Heb je wat sfeerbeelden en wat korte termijn bevindingen?

Via welke kanaal heb je uiteindelijk besteld en hoeveel heeft het gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Aomi schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:16:
[...]

Thnx voor je reactie. De wagen staat nu voorlopig even stil uit voorzorg dus of er kvs verbruikt wordt weet ik niet.
Heb zelf gelukkig een automonteur in de familie dus die gaat er eens naar kijken komende week. Hij is alleen niet echt bekend met Toyota/Lexus.

Ik lees online verhalen dat de kosten uiteenlopen tussen de 1500 en 5000 euro. Dat vind ik wel veel voor een auto die misschien nog maar 6000 waard is gezien de kilometerstand en staat waarin ie verkeerd
Auto na laten kijken, compressie test en cilinderlektest zijn uitgevoerd maar alles is ok. Koelsysteem bouwt ook geen druk op, maar het geluid blijft bij de koude start...
Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Aomi schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:28:
[...]

Auto na laten kijken, compressie test en cilinderlektest zijn uitgevoerd maar alles is ok. Koelsysteem bouwt ook geen druk op, maar het geluid blijft bij de koude start...
Iemand nog suggesties?
Het kan zijn dat hij "gewoon" niet op alle 4 cilinders loopt als hij koud is, los van a) koppakking en b) condens in de inlaat. Dat zou je nog kunnen checken? Het kan dan een bougie/bobine zijn. Hoe ziet de onderhoudshistorie er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Aomi schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:28:
[...]

Iemand nog suggesties?
Grote kans dat het de EGR is als die nog nooit is schoongemaakt. Heb hem vorig jaar bij onze Auris TS 2015 (zelfde 1.8 motor als de CT200h, de 2ZR-FXE) schoongemaakt omdat ik een raar klapperend geluid had vanuit de motor bij bepaalde snelheden/toerentallen. Na schoonmaken EGR volledig verdwenen.

Zie: ThinkPad in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic"

Als je het nu eenvoudig kan reproduceren dan kun je proberen om de stekker van de EGR af te koppelen en luisteren of je het probleem dan nog hebt. Ik kon op die manier herleiden dat het probleem hem in de EGR zat. Je krijgt dan wel een foutcode (ik heb een OBD-lezer dus kon de storing zo weer wissen, anders kun je mogelijk de 12V-accu even tijdelijk afkoppelen en weer aansluiten om storing te wissen).

EGR bestaat uit:
- Kanaaltjes inlaatspruitstuk
- Buisje tussen EGR-klep en inlaatspruitstuk
- EGR-klep
- EGR-koeler

Op internet ontzettend veel over te vinden, Prius heeft hier ook veel last van, maar daar is het ook vaak wel de koppakking. Zoek maar eens op 'prius egr rattle' of 'prius clean egr cooler'.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 09-05-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
ThinkPad schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:48:
Grote kans dat het de EGR is als die nog nooit is schoongemaakt.
Als je terugleest zie je dat dat 50kkm geleden [edit: bij een totaal ongerelateerde auto, ik kan niet lezen] gebeurd is.

[ Voor 12% gewijzigd door TMDC op 08-05-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
TMDC schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:51:
[...]

Als je terugleest zie je dat dat 50kkm geleden gebeurd is.
Dat was @thetrueman2 , niet @Aomi voor zover ik kan zien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
ThinkPad schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:53:
[...]

Dat was @thetrueman2 , niet @Aomi voor zover ik kan zien :?
Whoops! My bad. Carry on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
TMDC schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:55:
[...]

Het kan zijn dat hij "gewoon" niet op alle 4 cilinders loopt als hij koud is, los van a) koppakking en b) condens in de inlaat. Dat zou je nog kunnen checken? Het kan dan een bougie/bobine zijn. Hoe ziet de onderhoudshistorie er uit?
Heb de wagen zelf sinds 198.000km in bezit (nu 280.000km) en heeft altijd keurig om de 15.000 een beurt gehad (eerst dealer, laatste keer door familielid die automonteur is). Laatste keer zijn ook de bougies vervangen.

Maar bij misfires zou je foutcodes verwachten lijkt mij. En waarom zouden die alleen optreden vlak na het starten en niet langer dan 10 seconden?

EGR is sinds mijn bezit nooit gereinigd, die kan het checken ook nog waard zijn
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste