Beste mede-tweakers met een CT200H.
Ik heb de knoop doorgehakt en heb ook een aftermarket Android Auto & Apple Carplay interface besteld via Aliexpress van het merk Road Top met coupons en kortingen aan een prijs van 225 EUR:
https://www.aliexpress.com/item/4000662768606.html?
Voor diegenen die ook geinteresseerd zouden zijn in de werking van dit toestel, heb ik alle informatie gebundeld op een publieke Google Drive map:
https://drive.google.com/...RzNlcmtMmCf_BfM024hf-G2b5
Om van dit project een succes te maken, heb je volgende dingen nodig:
1) Een setje plastic trim tools om de panelen los te peuteren
2) Dubbelzijdige tape om de interface/decoder vast te kleven boven de radio
3) Een 10mm dop en sleutel om 6 bouten los te maken (2 van het scherm en 4 van de radio)
4) Een platte schroevendraaier om twee clips van het plastic onder het scherm los te klikken
5) Alle YouTube tutorials op voorhand bekijken (zie Google Drive)
6) De handleiding en troubleshooting op voorhand goed lezen (zie Google Drive)
7) 2-3 uur tijd ,veel geduld hebben en zorgvuldig te werk gaan (niets forceren)
8.) Veel moed indien je zoals ik een leek bent en dit nog nooit gedaan hebt.
Hier zijn alvast wat sfeerbeelden
Het eindresultaat mag er best zijn:
Al bij al heel tevreden van heel het proces. Het resultaat is dat de Lexus CT200H van 2018 nu een volledige draadloze Android Auto & Apple Carplay Interface heeft. Het systeem ondersteunt ook de bedrade werking, de USB kabel heb ik hiervoor verwerkt in het handschoenenkastje, er is een klepje dat je kan openen die toegang geeft tot de pollenfilter waar de kabel langs past. De interface is volledig compatibel met de OEM/oude interface en je geraakt erin door de menu knop 3 seconden in te houden. De achteruitrijcamera springt ook moeiteloos aan wanneer Android Auto aanstaat.
Enkele tips uit mijn ervaring:
1) Indien je een 12v accu druppellader hebt, sluit deze aan op de accu terwijl je uitvoerig aan het testen bent. Ik heb dit op de harde manier ondervonden. Indien jouw 12v accu leeggelopen is, geen zorgen. Je kan deze met een lader een uurtje laten laden, de auto zou terug moeten starten. Het is aangeraden om dan een halfuurtje op de snelweg te rijden om de batterij terug vol te krijgen. Om dit allemaal te voorkomen kan je beter wanneer alles werkt en je wenst te testen, dit gewoon met de motor aandoen.
De pluspool vind je in de zekeringkast in onder de motorkap rechtsboven. De minpool moet een metaalonderdeel van de auto zelf zijn, liefst van het chassis. Er is een bout boven de zekeringkast die je kan gebruiken
2) Ik raad ook aan om de airco bedieningsmodule tijdens het proces er ook uit te halen vermits dit veel meer speelruimte geeft rond en achter de radio. Indien je dit doet, raad ik je ook aan om de eerste 5 cm van het stukje plastic boven het handschoenenkastje los te klikken zodat de aircobediening er veel gemakkelijker uitkomt omdat je dit plastic stukje uit de weg kan doen
3) Indien je geen geluid hebt, controleer goed of in de oude systeemomgeving de source goed ingesteld is op Bluetooth en niet op AUX
4) Indien je scherm flikkert moet je volgende stappen erbij doen
5) Indien je geruist hoort of helemaal geen geluid hebt, moet je de aardingsdraden van de audio met elkaar verbinden
6) Als je de OEM 10" scherm hebt, dien je een aparte LVDS scherm connector aan de verkoper te vragen. Het scherm in mijn auto betreft de 7" dus dit is niet van toepassing.
7) De wifi antenne die nodig is voor de draadloze werking, kan je hier tactisch plaatsen:

Om het native bluetooth kanaal van de auto te gebruiken dien je volgende optie aan te zetten
9) Indien je nieuwe of meer toestellen wenst met bluetooth te pairen aan AA, dien je dit eerst met de OEM kant van de interface te doen en in de aftermarket interface zijn de opties hieronder:
Deze post van @
Graft geeft ook een heel goed beeld van wat nodig is:
Graft in "Lexus CT200H"
Voor diegenen die zich wensen te lanceren met dit projectje, jullie mogen mij altijd een PM sturen!
Veel succes ermee
[
Voor 144% gewijzigd door
MXMan op 27-04-2024 08:57
]