Is dit de eerste keer dat je dit geratel hoort? Omdat het volgens de (officiële Lexus)dealer geen problemen kon opleveren, was ik er nog even mee doorgereden. (achteraf bleek dit foutieve informatie te zijn!) Zelf heb ik er denk ik nog enkele honderden kilometers mee doorgereden voordat er echte problemen ontstonden.thetrueman2 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:49:
Goedemorgen tweakers,
Na 2,5 probleemloze jaren in mijn CT start deze sinds gisteren avond met veel geratel en stoten op als de ICE aan slaat. Het geluid klinkt precies zo als de post hier onder, daarom heb ik de auto direct uit gezet en er niet mee gereden.
[...]
Ik heb de afgelopen week ~1000km afgelegd zonder bijgeluiden of bijzonderheden en gebruik de auto met regelmaat (afstand tussen de 5-200km/dag). De KM stand is ~175dkm, het EGR systeem (pijpje, koeler, inlaat) is bij 150dkm gereinigd en leek toen weinig vervuiling te bevatten. Ik rijd in een exemplaar uit 2012.
Nu dan de vraag; hoe verder? De auto is afgezien van dit geratel in goede staat. Ik verdenk de koppakking, maar durf met dit bijgeluid niet goed naar een garage te rijden. afslepen dan maar? Dealer of een merkloze garage? wat denken jullie?
Uiteindelijk begon de motor problemen te vertonen. Direct na het starten brandde het lampje dat de motor oververhit was, terwijl de auto meer dan 24u niet aan was geweest. Omdat de dealer bij mij om de hoek zat, ben ik eigenwijs naar de dealer gereden (10-15 min), dit heeft geen extra schade opgeleverd. Daar bleek het de koppakking te zijn. Omdat er veel arbeid in zit, kostte dit grapje 2500 euro.
Mijn advies: zo snel mogelijk aanpakken.
Zelf gaat mijn voorkeur altijd uit naar een merk dealer in dit geval Toyota/Lexus.
Als je dit geluid net pas hoorde, zou ik direct een garage afspraak maken (mocht je de reparatie de moeite vinden) en als het niet te ver is, er zelf naartoe rijden. Als je meer problemen hebt, zoals ook brandende motorstoringslampjes, zou ik laten afslepen. De monteur wist mij namelijk te vertellen dat als je hier te lang mee doorrijdt je, je hele motor in de soep rijdt waardoor er een nieuw blok in zou moeten.
Succes!