Mmm.. ben even een weekje weg geweest uit dit topic. Waar zal ik eens beginnen?
ABS in de B stand?
Er is bij een HSD-aandrijving geen rechtstreekste koppeling tussen het motortoerental en het toerental van de wielen. Er zit dat planetaire tandwielstelsel tussen en dat werkt als een soort differentieel. Het verschil in toerental tussen de aandrijf-electromotor (MG2) en de benzinemotor (ICE) bepaalt het toerental van de generator (MG1). Of andersom, uiteindelijk is het gewoon een sommetje van toerentallen en een motormanagement dat de stromen en benzinetoevoer regelt om een gewenst resultaat te bereiken.
Als je remt "op de motor", dus door gas los te laten, zal MG2 een laadstroom opwekken. Deze gaat naar de accu. Als je bij de vorige generaties Prius de B stand inschakelt, wordt de opgewekte laadstroom groter wat dus een harder remmend effect geeft, maar een deel van deze stroom wordt direct opgestookt door via MG1 de benzinemotor op toeren te jagen. Bij de 3e generatie (en dus ook de Auris en CT200h) is dat gedrag wat veranderd. Er wordt ook een hogere laadstroom opgewekt, maar dit gaat in eerste instantie allemaal naar de accu. Pas als deze boven een bepaalde treshold komt, wordt er energie weggegooid door de benzinemotor aan te drijven. Je kan dus zonder problemen de B gebruiken om zonder remlichten wat harder te remmen, maar het effect is exact hetzelfde als lichtjes remmen, alleen dan nu zonder de kerstboom achterop aan te steken.
Omdat er geen rechtstreekse (harde) verbinding is tussen motor en wielen, is het dus ook niet zo dat de motor de wielen op gang houdt. Extreem gesteld zouden de wielen gewoon stil kunnen gaan staan terwijl de benzinemotor doorpruttelt. Maar stilstaan zullen de wielen niet zolang alles nog rolt. wel heb je kans dat MG2 als dynamo meer afremt dan de grip van je wielen toelaten. Ik neem aan dat het ABS-systeem of het stabiliteitssysteem die situatie kan herkennen en een normale ingreep gaat doen.
Als het ABS-systeem ingrijpt, neemt het hydraulische remsysteem de remwerking direct over. Beide electromotoren worden intern kortgesloten waardoor ze vrijwel weerstandloos ronddraaien. Dit is hetzelfde als handmatig naar de N schakelen. Er wordt dan geen stroom meer opgewekt of ingezet en de traditionele en beproefde ABS-software houdt de auto bestuurbaar. Als de auto weer onder controle is, geeft het ABS-systeem de controle terug aan het HSD-systeem.
offtopic:
Overigens was er in het begin wel een probleem in het teruggeven van ABS naar HSD-remmen, waarbij de remkracht onder HSD bij matig afremmen wat te zacht terugkwam, wat het gevoel gaf dat je auto even de remkracht verloor. De terugroepactie die hierop werd georganiseerd is met chocoladeletters in de media geweest en heeft bij de het grote publiek het idee gegeven dat een Prius niet goed remt. Naast het schromelijk overtrokken gaspedaalprobleem - waar de Prius nieteens bij betrokken was - heeft dit een enorme imagoschade veroorzaakt. Onterecht IMHO.
Het korte antwoord: Gebruik gerust die B-stand als je dat wil. Er is volgens mij absoluut geen extra slipgevaar en als ik goed geinformeerd ben, verspil je er bij de nieuwste generatie ook geen energie meer mee.
Nog te beantwoorden: Hoe ik mijn recordtank bereikt heb en mijn verbazing over het achteruitrijden op een 20% helling..