Lexus CT200H

Pagina: 1 ... 13 ... 33 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:45
Mx. Alba schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:05:
Ik blijf toch nog in dubio zitten hoor...

Prius Wagon waar ik maandenlang op moet wachten?
Prius Plug-In waar ik nog langer op moet wachten maar wel 0% bijtelling?
Of toch een CT200h?

Dilemma's dilemma's!
Wat doet je twijfelen?

Overigens, mocht je niet voor de CT gaan en moeten kiezen tussen een Prius Wagon en Prius plug-in zou ik 100% zeker voor de plug-in gaan vanwege de 0% bijtelling. Verdien je zo 200 euro per maand mee op je salarisstrook. Dat lijkt me een makkelijk rekensommetje over 4 jaar gezien (bijna 10.000 euro netto winst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:47
thewizard2006 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 08:46:
[...]

Ja dat snap ik. Maar dat ze het dan ook niet kunnen naleven vind ik toch wel een kwalijke zaak imo.
Sorry hoor, maar het hele standpunt hier vind ik een beetje raar. Ze doen precies wat er belooft wordt. En het is toch niet meer dan logisch dat een auto aan het begin van de dag gehaald / eind van de dag wordt terug gebracht. Als je zelf afwijkt van de tijden dan plan je een andere dag met ze in. Je werkt een dag thuis of weet ik veel. Lexus kan zich toch niet gaan aanpassen aan de afwijkende werktijden van iemand. Logisch dat ze kantoortijden hanteren. Ik ga ook wel eens om 15:00 naar huis en als ze hem dan niet willen terug brengen om die tijd spreek ik toch ook geen schande. Het is logistiek toch niet te doen als elke klant een ander tijdstip opgeeft. Het blijft een garage met een perfecte service.

Overigens heb ik geen garage meegemaakt die mijn auto komt ophalen. Die kwallen van vw doen dat zeker niet met de passat cc. De 3-er is 1x terug gebracht, omdat ik erom gevraagd had. Wees eens blij met de service die je geboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:53
Mx. Alba schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:05:
Prius Wagon waar ik maandenlang op moet wachten?
Prius Plug-In waar ik nog langer op moet wachten maar wel 0% bijtelling?
Of toch een CT200h?
Afgezien dat ze allemaal hybride zijn, kun je nauwelijks verschillender auto's hebben? Je vergelijkt een MPV met een D-klasse hatchback en een luxe C-klasse hatchback. Ook de CT komt uit Japan en kost je dus een maand of drie wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zie nu steeds meer CT's rijden, lijkt wel of er elke dag bij komen ;) Ik moet zeggen, in zijn klasse blijft het gewoon echt een mooie auto om te zien.
[b]thefox154 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:10:[/b

Overigens heb ik geen garage meegemaakt die mijn auto komt ophalen. Die kwallen van vw doen dat zeker niet met de passat cc. De 3-er is 1x terug gebracht, omdat ik erom gevraagd had. Wees eens blij met de service die je geboden wordt.
Volkswagen
BMW

Ik zei het al eerder (PWM in "Lexus CT200H"), maar ik ken geen auto merk wat het niet doet.

Het enige wat Lexus, enorm slim, doet is het vermarkten van hun oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 28-02-2012 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De CT is een maand of 3 wachttijd. De Prius Wagon een maand of 9. De Prius Plug-In tot een jaar!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Mx. Alba schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:57:
De CT is een maand of 3 wachttijd. De Prius Wagon een maand of 9. De Prius Plug-In tot een jaar!
Als je dan de CT niet doet, kun je mijn inziens niet met droge ogen voor de Wagon kiezen t.o.v. de plug-in. 200 euro per maand minder netto bijtelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hmmm, you've got a point there :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
thefox154 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:10:

Sorry hoor, maar het hele standpunt hier vind ik een beetje raar. Ze doen precies wat er belooft wordt. En het is toch niet meer dan logisch dat een auto aan het begin van de dag gehaald / eind van de dag wordt terug gebracht. Als je zelf afwijkt van de tijden dan plan je een andere dag met ze in. Je werkt een dag thuis of weet ik veel. Lexus kan zich toch niet gaan aanpassen aan de afwijkende werktijden van iemand. Logisch dat ze kantoortijden hanteren. Ik ga ook wel eens om 15:00 naar huis en als ze hem dan niet willen terug brengen om die tijd spreek ik toch ook geen schande. Het is logistiek toch niet te doen als elke klant een ander tijdstip opgeeft. Het blijft een garage met een perfecte service.

Nee dat doen ze niet. Ze verkopen het als een premium service. Achteraf blijkt dit niets meer dan een vrij simpel iets te zijn waar ik aan hun eisen moet voldoen ipv het plaatje dat ze creeeren waarbij de klant koning is en centraal staat.
Juist die punten die jij aangeeft maakt het een premium service als ze daar goed mee omgaan. Als ze dit niet kunnen/willen is het niet meer dan een zwaar overdreven marketing naam.
Thuis werken is natuurlijk geen optie. Niet iedereen heeft die luxe.
Ik spreek geen schande als ze hem niet om 15:00 terugbrengen. Juist daarom leek het mij veel handiger om mij gewoon een vervangend vervoer mee te geven zodat ze zelf kunnen bepalen wanneer ze mijn auto weer terugbrengen.
17:00 is gewoon kantoortijd, dus ik vraag helemaal niet of ze buiten kantoortijden komen.
Wees eens blij met de service die geboden wordt? Wat? Ik mag nergens kanttekeningen bij plaatsen als er niet gedaan wordt wat men aan prijst te verkopen als premium service? Je laat wel erg snel over je heen lopen als dit je instelling is...
Kortom, je verzint er een hoop bij.

Ik vind het ook wel mooi hoe jij even besluit voor mij wat logisch is trouwens.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 07:20
Maandag zomerbanden er weer onder. Hoppa... Van 1:13,5 naar 1:16,4... Cruisecontrol afwisselend op 105 / 125...

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Die Bruine schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 10:42:
Maandag zomerbanden er weer onder. Hoppa... Van 1:13,5 naar 1:16,4... Cruisecontrol afwisselend op 105 / 125...
Scheelt dat echt zoveel, ik heb al eens 1 op 21 gehaald met de winterbandjes. Ben benieuwd naar het verbruik als ik overga. Ik wacht alleen nog even tot de winter echt voorbij is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termin8r
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Op winterbanden deed ik gemiddeld 1 op 19 tot 21, afhankelijk van de buitentemperatuur. Op zomerbanden doe ik nu 1 op 23, maar dat kan nog slechter worden, want ik heb er nog geen tank mee leeggereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 07:20
Op wat voor banden rijden jullie eigenlijk? Ik word helemaal gek van die Yokohama Eco crapbanden. Echt een bizarre herrie weer en grip is ook echt ver te zoeken. Mijn Yokohama winterbanden gaven meer grip. Die achterkant breekt gewoon te vaak uit. Ik heb het nu al twee keer meegemaakt dat die voorbij de limiet gaat. Natuurlijk, ik moet mijn rijstijl aanpassen. Maar het is toch te gek voor woorden dat die zo snel uitbreekt!? Ik meen me te herinneren dat ik niet de enige ben met dit probleem. Rijdt de rest dan echt zo rustig of staat jullie CT op ander rubber vraag ik me dan af...

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 14:36

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik weet niet wat voor banden ik had, het waren gewoon de bandjes die er bij de oplevering opzaten. Maar afgelopen vrijdag is er een geexplodeerd op de A2. Erg fijn om mee te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

afgelopen week met de CT naar Duitsland in het Sauerland op vakantie geweest.
Auto is uitstekend bevallen, heerlijk stil en in combinatie met de 10 luidsprekers zorgt het voor een aangename sfeer aan boord. Wat ik ook handig vind is de dubbele bodem met een plastic bak erin, na het wandelen passen daar mooi alle vieze schoenen in.
Enige nadeel is de vorm van de stoelen, die loop naar boven een beetje naar binnen toe. Hierdoor zit ik met mijn 2.05 op de lange ritten niet heel comfortabel. Niet dat het zo erg is, maar toch.

De motor van de auto is prima voor Duitsland, op de snelweg tussen de 130 en 140 op de cruisecontrol gereden, volgens de meter verbruik je dan zo'n 5 liter op 100km dus dat is netjes. Snelste wat ik gereden heb ik 160 en dan is de auto nog steeds zeer stil en stabiel. Harder heb ik niet gereden omdat er pas 2000km op de teller staat en dan mag je nog geen topsnelheid testen :+

Het enigse dat mij opviel is dat hij wel gevoelig is voor steenslag, op de voorbumper naast de rechter mistlamp loopt een kras :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Termin8r schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 13:04:
Op winterbanden deed ik gemiddeld 1 op 19 tot 21, afhankelijk van de buitentemperatuur. Op zomerbanden doe ik nu 1 op 23, maar dat kan nog slechter worden, want ik heb er nog geen tank mee leeggereden.
Ik snap echt niet hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik krijg met de grootste moeite 1 op 17 op de teller. Meestal zit ik rond 1 op 14 of 1 op 15.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

rij je in eco mode ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Nee in normal. Ik rij ook wel door maar meestal niet harder dan 140. Dan haal ik zo'n 1 op 14 en een beetje.
Als ik bewust rustiger ga rijden haal ik de 1 op 17 met moeite. Ik rij wel grotendeels op de snelweg.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
rajackar schreef op maandag 05 maart 2012 @ 15:06:
Nee in normal. Ik rij ook wel door maar meestal niet harder dan 140. Dan haal ik zo'n 1 op 14 en een beetje.
Als ik bewust rustiger ga rijden haal ik de 1 op 17 met moeite. Ik rij wel grotendeels op de snelweg.
Dat is je probleem, ik kom ook niet veel beter uit dan 1:17 a 1:18. 95% van de kilometers die ik maak zijn snelweg. Pas als ik flinke hoeveelheid files en langzaam rijdend verkeer tegenkom haal ik betere cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

rajackar schreef op maandag 05 maart 2012 @ 15:06:
omslagpunt lijkt rond de 115 op de teller te liggen, ga je daar overheen dan gaat het verbruik aardig omhoog. Als je gemiddeld 100 op de teller rijdt haal je wel de 1 op 22 maar face it, dat doet bijna niemand.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termin8r
  • Niet online
Ik haal mede een laag verbruik omdat ik weinig op de snelweg rijd. Meest lokale en provinciale wegen. Waar ik woon kom je dan veel sneller op je bestemming aan dan via de niet-zo-snelweg.

Verder rij ik heel bewust om geen kinetische energie kwijt te raken. Ik rijd niet sloom, maar zo geleidelijk mogelijk - ik rem daarom ook zo weinig mogelijk en ga vaak 'op de grens' door bochten en over rotondes. Zo hoef ik na het - minimaal - vaart minderen weer minder te accelereren. Er zit 2.8 Bar in m'n banden.

Lieden met een zogenaamd 'sportieve rijstijl' (eufemisme voor 'lomp en hoekig') vereenzelvigen dat doorgaans met het oppompen van een luchtbed: hard gassen, hard remmen. Leuk op het circuit, maar brandstof verkwistende nonsens op de openbare weg. De echte 'sport' daar is IMHO nu juist om met minimal resources zo ver mogelijk te komen. Groot misverstand bij de 'sportieve rijders' is dat je dan als ouwe l*l zou moeten rijden. Dat is zeker niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Mijn besluit staat onderhand zo ongeveer vast, het gaat (met een slag om de arm) een CT200h worden. Business Line, Morello Red metallic, met rood/zwarte lederen bekleding zoals de "Lava Red" combinatie en navigatie.

Dat schuif/kanteldak, is dat ding "dicht" of van glas? Als het een sun roof is dan neem ik die er namelijk ook bij. :)

Hoe zit het trouwens met de achteruitrijcamera, is dat inbegrepen bij de navigatie of is dat een andere optie? Ik heb zo'n ding nu in mijn Prius en ik wil niet meer zonder. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termin8r
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:45:
Hoe zit het trouwens met de achteruitrijcamera, is dat inbegrepen bij de navigatie of is dat een andere optie? Ik heb zo'n ding nu in mijn Prius en ik wil niet meer zonder. :D
Achteruitrijcamera zit er altijd op. Als je 'm zonder (idioot dure - vraag vooral wat updates kosten) navigatie neemt zit-ie in de binnenspiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Mx. Alba schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:45:
Mijn besluit staat onderhand zo ongeveer vast, het gaat (met een slag om de arm) een CT200h worden. Business Line, Morello Red metallic, met rood/zwarte lederen bekleding zoals de "Lava Red" combinatie en navigatie.

Dat schuif/kanteldak, is dat ding "dicht" of van glas? Als het een sun roof is dan neem ik die er namelijk ook bij. :)

Houd er wel rekening mee dat als je het schuif kanteldak neemt dat je dak van binnen lager wordt, als je net als ik 1.96m bent gaat dit niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Termin8r schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:50:
Achteruitrijcamera zit er altijd op. Als je 'm zonder (idioot dure - vraag vooral wat updates kosten) navigatie neemt zit-ie in de binnenspiegel.
Idd, die navigatie is absurd duur, maar het is een dealeroptie en dus in die zin "gratis" omdat dat niet meetelt voor de bijtelling.
@r!k schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:52:
Houd er wel rekening mee dat als je het schuif kanteldak neemt dat je dak van binnen lager wordt, als je net als ik 1.96m bent gaat dit niet passen.
Ik ben 1m84 dus dat zal wel loslopen maar bedankt voor de waarschuwing. :D

Maaruh, is het nou wel of niet een glazen dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termin8r
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:54:
Idd, die navigatie is absurd duur, maar het is een dealeroptie
Zijn fabrieksopties ook dealeropties? Leerzaam.
Maaruh, is het nou wel of niet een glazen dak?
Pagina 59 van de elektronische brochure - staat daar het antwoord op je vraag?

[ Voor 26% gewijzigd door Termin8r op 05-03-2012 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Thx Termin8r.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:50
Als je geen navigatie neemt ziet het er wel maf uit, maar de achteruitrijcamera zit er dus sowieso in? Is dat gedaan vanwege het slechte zicht naar achteren dat tegenwoordig in de mode is?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het is tegenwoordig mode maar het is ook verdomd handig. Ik heb het nu in mijn Prius en zoals ik zei, ik wil niet meer zonder. Je ziet met die camera meer dan met verwoed spiegelen en je hoeft dan dus ook niet omgekeerd in je auto te zitten. Geweldige uitvinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Idd, die navigatie is absurd duur, maar het is een dealeroptie en dus in die zin "gratis" omdat dat niet meetelt voor de bijtelling.
Volgens mij maak je hier een fout, navigatie is geen dealeroptie maar een af-fabriek optie. Derhalve telt het gewoon mee voor je bijtelling (bij mij in ieder geval wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Termin8r schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 13:04:
Mooi! Ik doe 1:21.7 (4,6L/100Km) in een niet-hybride (Volvo C30 DrivE). Volgens mij kan dat ding veeeeeeel zuiniger rijden. Een vriend van mij in z'n Primus doet dacht ik 3,5L/100Km.

Of rij je geen hybride voor het millieu :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
mphilipp schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:20:
[...]

Een vriend van mij in z'n Primus doet dacht ik 3,5L/100Km.
De Prius haalt dat helemaal niet, dus een gevalletje van overdrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Blik1984 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:03:
Volgens mij maak je hier een fout, navigatie is geen dealeroptie maar een af-fabriek optie. Derhalve telt het gewoon mee voor je bijtelling (bij mij in ieder geval wel).
Right... Nou ja, dan is het in ieder geval maar €5 per maand wat je ervoor betaalt ;)

En idd, de enige Prius die 3,5/100 haalt is de Plug-In...

[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 06-03-2012 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termin8r
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:46:
Right... Nou ja, dan is het in ieder geval maar €5 per maand wat je ervoor betaalt ;)
Vergeet de updates niet. Daar loop je op leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Termin8r schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:29:
[...]

Vergeet de updates niet. Daar loop je op leeg.
Hoezo dat? Heb jij ieder jaar een update nodig voor je navi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termin8r
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:37:
[...]

Hoezo dat? Heb jij ieder jaar een update nodig voor je navi?
Ik krijg elk kwartaal een update en dat kost me iets van veertig euro per jaar. Erg prettig om wat dat betreft altijd bij te zijn.

De 'nieuwe' kaarten voor de CT lijken niet erg actueel te zijn - op 't Lexusforum kun je daarover veel klachten lezen. Een update kost je bij Lexus 170 euro en dan is 't maar hopen dat de laatste veranderingen erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

in mijn Prius heb ik nu ook 4 jaar oude kaarten en dat is geen heel groot probleem behalve wanneer je perse op een adres in een nieuwe wijk moet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Termin8r schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:47:
[...]

Ik krijg elk kwartaal een update en dat kost me iets van veertig euro per jaar. Erg prettig om wat dat betreft altijd bij te zijn.

De 'nieuwe' kaarten voor de CT lijken niet erg actueel te zijn - op 't Lexusforum kun je daarover veel klachten lezen. Een update kost je bij Lexus 170 euro en dan is 't maar hopen dat de laatste veranderingen erop staan.
Die problemen van "oude" kaarten zijn bij de nieuwe versie in november opgelost. Sindsdien hoor je helemaal geen klachten meer. Ik heb er zelf ook nog helemaal geen problemen mee ondervonden.

Maar goed, ik vind het ook onzin om ieder jaar (of ieder kwartaal) de navigatie te updaten. 170 euro valt ook wel weer mee qua kosten. Om nou te zeggen dat je daar op leegloopt als je wel een auto koopt/leased van 30k+ euro vind enorm overdreven. Als je na 2 jaar de navigatie een update geeft is dat prima. En aangezien ik na 4 jaar een nieuwe lease-auto uit mag zoeken is dat voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Die Bruine schreef op maandag 05 maart 2012 @ 08:59:
Op wat voor banden rijden jullie eigenlijk? Ik word helemaal gek van die Yokohama Eco crapbanden. Echt een bizarre herrie weer en grip is ook echt ver te zoeken. Mijn Yokohama winterbanden gaven meer grip. Die achterkant breekt gewoon te vaak uit. Ik heb het nu al twee keer meegemaakt dat die voorbij de limiet gaat. Natuurlijk, ik moet mijn rijstijl aanpassen. Maar het is toch te gek voor woorden dat die zo snel uitbreekt!? Ik meen me te herinneren dat ik niet de enige ben met dit probleem. Rijdt de rest dan echt zo rustig of staat jullie CT op ander rubber vraag ik me dan af...
Ik heb geen idee wat voor banden ik er onder heb maar had wel heel erg het idee dat mijn grip (op droog wegdek) een stuk minder was met de winterbanden. Het wegglijden in de bocht heb ik inderdaad ook ervaren....

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 03:09
thewizard2006 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 12:16:
[...]

Ik heb geen idee wat voor banden ik er onder heb maar had wel heel erg het idee dat mijn grip (op droog wegdek) een stuk minder was met de winterbanden. Het wegglijden in de bocht heb ik inderdaad ook ervaren....
Toen ik ging proefrijden heb ik de auto ook bijna dwars gekregen toen ik de snelweg opreed in een bocht. Misschien dat ik iets te enthousiast gas gaf, welke banden hieronder lagen weet ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Mx. Alba schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:23:
Het is tegenwoordig mode maar het is ook verdomd handig. Ik heb het nu in mijn Prius en zoals ik zei, ik wil niet meer zonder. Je ziet met die camera meer dan met verwoed spiegelen en je hoeft dan dus ook niet omgekeerd in je auto te zitten. Geweldige uitvinding.
Bijna net zo cool als opzij kijkende camera's aan weerszijden van je voorbumber. Op ons vakantieadres op de Spaanse eilanden verlang ik elke keer bij het naar buiten rijden van het hek naar die camera's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Blik1984 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:22:
[...]
De Prius haalt dat helemaal niet, dus een gevalletje van overdrijven
Nou, ik heb een chronisch slecht geheugen voor getallen, maar het zal er niet ver naast zitten. Als ik al 4.5-4.8 haal met een niet-hybride, moet je met zo'n ding daar wel onder kunnen komen. Maar ik zal het nog eens naaktvragen. ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mx. Alba schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:24:
in mijn Prius heb ik nu ook 4 jaar oude kaarten en dat is geen heel groot probleem behalve wanneer je perse op een adres in een nieuwe wijk moet zijn :)
Of de rondweg Eindhoven, Den Bosch of Utrecht. Daar is nogal wat veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

rondweg is geen probleem, gewoon een kwestie van ouderwets de borden volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mx. Alba schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:50:
rondweg is geen probleem, gewoon een kwestie van ouderwets de borden volgen :)
Ah, de navi heb je als dashboardversiering... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan hem ook dichtklappen. :+

Afgelopen week in duitsland ondervonden hoe handig de navi is. Geen enkele keer een kaart raadgepleegd, enkel de wandelkaart om de parkeerplaatsen op te zoeken. Alle parkeerplaatsten staan gewoon in de Navi dus dat was echt top! Net als de vvv's. Wat ook handig is is dat je gewoon ergens op de kaart kan klikken en dan zeggen ga hier naar toe. In het hoofdmenu zit ook een knop ga terug naar startpunt, die werkt ook er erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
mphilipp schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:17:
[...]

Nou, ik heb een chronisch slecht geheugen voor getallen, maar het zal er niet ver naast zitten. Als ik al 4.5-4.8 haal met een niet-hybride, moet je met zo'n ding daar wel onder kunnen komen. Maar ik zal het nog eens naaktvragen. ;)
Je kunt wel eigenwijs zijn, maar zelfs de fabriekspecificaties geven maximaal 1 op 25,6 (3,9 liter op 100 km). Ik ken niemand die ook maar ooit de fabrieksspecificaties gehaald heeft bij een hybride, laat staan dat iemand zuiniger rijdt.

En volgens Volvo zou jouw auto 3,8 liter op 100 km moeten kunnen rijden. Maar dat is een Diesel, en dus weer niet te vergelijken met benzine aangezien het een compleet andere brandstof is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

De navi werkt idd prima. Het enige dat me wel eens irriteert is dat hij soms behoorlijk onlogische routes kiest. Als je vanaf het westen komt en je moet in het oosten van Utrecht zijn stuurt hij je dwars door het centrum terwijl en een snelweg afrit vanaf de A27 naast de bestemming ligt. Dat scheelt in tijd aardig wat maar ook met het aanpassen van de reken snelheden krijg ik de navi niet zover dat hij dat in gaat zien.
Als je ergens moet zijn waar je nog niet geweest bent is dat natuurlijk geen echt probleem aangezien je altijd netjes aankomt waar je moet zijn.

Wat vinden jullie btw van de parkeer sensoren?
De sensoren gaan pas heel laat melding maken van objecten waardoor je er vaak al bijna op zit. Ik heb al met de instellingen zitten spelen maar zelfs bij de hoogste instelling is het nog steeds erg laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
rajackar schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:29:
De navi werkt idd prima. Het enige dat me wel eens irriteert is dat hij soms behoorlijk onlogische routes kiest. Als je vanaf het westen komt en je moet in het oosten van Utrecht zijn stuurt hij je dwars door het centrum terwijl en een snelweg afrit vanaf de A27 naast de bestemming ligt. Dat scheelt in tijd aardig wat maar ook met het aanpassen van de reken snelheden krijg ik de navi niet zover dat hij dat in gaat zien.
Als je ergens moet zijn waar je nog niet geweest bent is dat natuurlijk geen echt probleem aangezien je altijd netjes aankomt waar je moet zijn.
Dat probleem heb ik ook rond Utrecht. Hij wil me altijd door het centrum leiden omdat dat de kortere weg is. Ik woon in een gebied waar een aantal autovrije straten zijn, maar die herkent de navi ook niet. Bizar, want ik heb dergelijke problemen nog nergens anders gehad behalve rond Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
rajackar schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:29:
Wat vinden jullie btw van de parkeer sensoren?
De sensoren gaan pas heel laat melding maken van objecten waardoor je er vaak al bijna op zit. Ik heb al met de instellingen zitten spelen maar zelfs bij de hoogste instelling is het nog steeds erg laat.
Niet specifiek over het Lexus systeem, maar over parkeersensoren in het algemeen: ik zie meer schaafplekken op de bumpers van auto's met deze sensoren dan zonder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Blik1984 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:55:
[...]

Dat probleem heb ik ook rond Utrecht. Hij wil me altijd door het centrum leiden omdat dat de kortere weg is. Ik woon in een gebied waar een aantal autovrije straten zijn, maar die herkent de navi ook niet. Bizar, want ik heb dergelijke problemen nog nergens anders gehad behalve rond Utrecht.
Op zich wel fijn dat het alleen daar is want dat kan ik er verder redelijk op vertrouwen dat ik een goed route krijg ;)
t_captain schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:56:
[...]

Niet specifiek over het Lexus systeem, maar over parkeersensoren in het algemeen: ik zie meer schaafplekken op de bumpers van auto's met deze sensoren dan zonder. ;)
Hiervoor heb ik een Ford en een Citroën gehad met parkeer sensoren en daarbij had ik veel eerder feedback waardoor het een veel betere hulp was. Maar wss is daar dus niks aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Blik1984 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:22:
[...]
Je kunt wel eigenwijs zijn, maar zelfs de fabriekspecificaties geven maximaal 1 op 25,6 (3,9 liter op 100 km). Ik ken niemand die ook maar ooit de fabrieksspecificaties gehaald heeft bij een hybride, laat staan dat iemand zuiniger rijdt.
Pffff...vermoeiend dit... Ik zeg toch dat ik een slecht geheugen voor getallen heb. Het getal dat ik noem zal er niet erg ver naast zitten. Hij verbruikt iig minder als mijn Volvo, dat is een feit. En het is niet het type om op te scheppen over dat soort dingen. Hij rijdt gewoon erg beheerst/rustig. Verbruik zit voor het grootste gedeelte in je rechtervoet.
En volgens Volvo zou jouw auto 3,8 liter op 100 km moeten kunnen rijden. Maar dat is een Diesel, en dus weer niet te vergelijken met benzine aangezien het een compleet andere brandstof is
Klopt, maar het is ook een heel andere auto. Ik heb een tijd 4.5l/100km gehaald, en er zijn mensen die wat lager uitkomen. Onder de 4l/100km lukt denk ik niet. In de winter was het verbruik wat hoger, maar ik heb dan ook stoelverwarming aan staan en nog wat van die verbruikers (stereo op 11, airco/verwarming enzo). Die ultra lage verbruikcijfers doen ze natuurlijk op een vlakke weg, windstil, ideale temperatuur en bandenspanning enzo. Alle verbruikers uit. Dan zie ik ze nog wel op 3.8 uitkomen. Maar dan irriteer je de meeste mensen op de weg denk ik... ;)

Maar buiten de verschillen zou je met zo'n Hybride dus minimaal zo zuinig moeten kunnen rijden als met mijn dieseltje. Maar blijkbaar hebben 99 van de 100 hybride rijders 'm voor de lage bijtelling/belasting en niet voor het millieu oid. Mijn collega's met Primussen zijn onder de hoogste verbruikers van het bedrijf (de Porsches van de directie niet meegerekend natuurlijk...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:05

YellowCube

Wait...what?

offtopic:
noem het gewoon een prius. Je bent toch geen 15.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termin8r
  • Niet online
rajackar schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 12:45:
Hiervoor heb ik een Ford en een Citroën gehad met parkeer sensoren en daarbij had ik veel eerder feedback waardoor het een veel betere hulp was. Maar wss is daar dus niks aan te doen.
Ik heb zojuist het werkplaatshandboek even doorgespit en als ik het goed begrijp kan de 'buzzer activation range for the rear center sensors' worden ingesteld op 60cm of 1,5m. Dat lijkt welhaast te suggereren dat ze standaard op 60cm staan en dat 1,5m mogelijk is en wel zo prettig zou zijn.

Toch es vragen hoe dat zit als ik voor de eerste beurt ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Thanks! Dat ga ik bij de dealer eens vragen. Er is in het instellingen menu ook een optie voor maar ik heb niet echt het idee dat dat zo'n groot verschil is als wat je aangeeft dus wellicht een optie die alleen door de dealer in te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

[...]
/me steekt vinger op

Over een volle tank gemeten 3.8 met m'n Prius 2, die een fabrieksopgave van 4.3 heeft. Na 1004 kilometer wou ik de uitslag van deze recordpoging weten. Er kon 38.4 liter bij, dus ik had nog een stuk door kunnen rijden.

Het kan dus zeker wel.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

TwOkkie schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:43:
[...]

/me steekt vinger op

Over een volle tank gemeten 3.8 met m'n Prius 2, die een fabrieksopgave van 4.3 heeft. Na 1004 kilometer wou ik de uitslag van deze recordpoging weten. Er kon 38.4 liter bij, dus ik had nog een stuk door kunnen rijden.

Het kan dus zeker wel.
met 80 km/u naar frankrijk gereden ofzo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieDeBoer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:26
SjakieDeBoer schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:08:
[...]

Zojuist bericht gehad van de Leasemij, hij komt medio juni.
Nu hopen dat er nog wat te regelen valt met m'n huidige leasebak, want die diende ingeleverd te worden medio maart.
Woei, toen werd het opeens maart ipv. juni!
Ik ben namelijk zojuist gebeld door de Lexus-dealer om een afleverafspraak te maken. Uiteindelijk heeft het dan ~2 maanden geduurd vanaf bestellen (eind januari) tot afleveren ('eind' maart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb vanmorgen proefgereden. Ik moet zeggen dat ze een aantal moeilijke zaken goed hebben opgelost.

Wat ik heel knap vind is hoe "gewoon" het rempedaal aanvoelt. Misschien iets progressiever dan op de meeste auto's, maar je merkt niets van een overschakeling tussen het remmen op de HSD en het remmen op de ouderwetse remschijven.
Ook het starten van de motor gaat heel zacht. Als je niet oplet kan het je gewoon ontgaan.
En de stilte bij 100 of 120 km/h constant is ook ronduit goed.

Er waren een paar zaken waar ik iets minder enthousiast over ben.

Ten eerste is het gaspedaal wel heel soft. Uiteindelijk komt de snelheid er wel vlot genoeg bij (ook de 100-140 is best okee). Maar gevoelsmatig is de gasreaktie van mijn BMW of de Polo van mijn vrouw veel feller. Als je de benzinemotor er flink bijpakt is het allemaal wel in orde, maar ik mis vooral wat punch van de elektrische aandrijving. Ik had eigenlijk gehoopt dat je in de stad met het verkeer kon meerijden zonder dat de benzinemotor bijspringt en dat blijkt nauwelijks mogelijk. Op EV mode bij een stoplicht wegrijden, zonder dat de benzinemotor bijspringt, gaat zo langzaam dat je het verkeer ophoudt. Geef je iets meer gas, krijg je de melding "excessive accelleration" en pakt hij de benzinemotor erbij.

Verder een klein minpuntje voor het gebruik van kunstof met aluminiumkleur in bv het stuurwiel en de handgrepen. In het dashboard kun je kiezen voor een alternatief zoals hout, maar volgens mij zit je aan het stuurwiel met de kunstof inleg vast. Jammer, het is toch een auto van 39000 euro incl BTW (BL pro + metallic, navi, glazen dak, leer en xenon). Voor de huidige Polo had mijn vrouw een Clio van 15k en die zat ook vol met alu-kleurig plastic. De Polo heeft al echt alimunium op stuurwiel, DSG-pook etc.

Al met al zou ik best vrienden kunnen worden met een CT200h, maar als ik de totale kosten bekijk dan is het voor mij niet heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je de sportmodus uitgeprobeerd, dan reageert het gaspedaal zo alert.
Electrisch wegrijden is prima mogelijk bij het stoplicht tot een km of 20 per uur. Daarna geef je automatisch teveel gas en gaat de benzine motor aan. het makkelijkste is om de auto dan even in eco modus te zetten, dan reageert het gaspedaal trager en kan je hem gecontroleerd weg laten rollen bij het stoplicht.

De EV mode is imho meer als je even de auto wil keren of de auto wil verplaatsen, je kan er toch maar zo'n 3 km mee rijden en tot een max van 50 à 60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
1:23 (precies fabrieksopgave) tijdens een zomervakantie Zweden een paar jaar geleden, over een volledige tank met 4 volwassenen + bagage. Prius 2de generatie. Zonder rare taferelen uit te halen zoals vrachtwagen-hangen en coasten. Gewoon aan de snelheidslimiet gehouden + goed anticiperen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bartjuh op 10-03-2012 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
brilsmurfffje schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 15:25:
Heb je de sportmodus uitgeprobeerd, dan reageert het gaspedaal zo alert.
Wel wat verschil, maar ook niet overtuigend. Ik had eigenlijk van de elektromotor een flinke duw in de rug verwacht. In ieder geval bij lage snelheden, waar een elektromotor op z'n best is. Op de 0-50 zou je met een elektrische of hybride auto eigenlijk altijd sneller moeten zijn dan een benzine.
Electrisch wegrijden is prima mogelijk bij het stoplicht tot een km of 20 per uur. Daarna geef je automatisch teveel gas en gaat de benzine motor aan.
Inderdaad, tot 20 km/h en niet tot de 50 a 60 die ik had verwacht. Ik dacht dat de auto met alleen z'n elektromotor vlot vlot met het verkeer mee zou kunnen, maar grijze mensen in scenics
reden van me weg als ik probeerde 100% elektrisch van het verkeerslicht weg te rijden.

Wat extra elektrische pk's zouden een enorm verschil maken in deze auto, al waren het er maar 40 of 50 extra. CT250h? :+

Overigens was het verder best een fijne auto. Maar met een Polo van 10k minder (GTI met bijna full options) heb ik waarschijnlijk meer lol. Is ook nog een euro of 50 goedkoper. Dan heeft de Lexus wel 14% bijtelling, maar 14% over 39k is ongeveer net zoveel als 20% over 29k. En ik rij te weinig kilometers om echt voordeel te hebben van de zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

evol

hello world

Ik heb gisteren een Business Edition besteld! Enige optie, metallic lak: Dark Opal :)
Verwachte levering in mei. Hopelijk valt het mee en wordt het nog wat vroeger.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
t_captain schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 22:22:
Wel wat verschil, maar ook niet overtuigend. Ik had eigenlijk van de elektromotor een flinke duw in de rug verwacht. In ieder geval bij lage snelheden, waar een elektromotor op z'n best is. Op de 0-50 zou je met een elektrische of hybride auto eigenlijk altijd sneller moeten zijn dan een benzine.

Inderdaad, tot 20 km/h en niet tot de 50 a 60 die ik had verwacht. Ik dacht dat de auto met alleen z'n elektromotor vlot vlot met het verkeer mee zou kunnen, maar grijze mensen in scenics
reden van me weg als ik probeerde 100% elektrisch van het verkeerslicht weg te rijden.

Wat extra elektrische pk's zouden een enorm verschil maken in deze auto, al waren het er maar 40 of 50 extra. CT250h? :+
De EM van de Prius III en CT heeft punch zat, de beperking zit hem in de tractie-accu, die kan niet zo'n hele grote stroom leveren. Als je je niet focust op het al-dan-niet aanslaan van de ICE, rijd je met de CT moeiteloos 90% van de weggebruikers het snot voor de ogen.

Ik ben er afgelopen week mee op wintersport geweest en zowel op de autobahn als op de bergwegen valt er weinig over deze auto te klagen. Let alleen op dat je hem met de neus omhoog parkeert: Achteruit kom je een steil parkeervak niet meer uit, heb ik uit schande geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Naar het verhaal van het parkeervak ben ik nu wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Achteruit kan hij alleen elektrisch rijden dus heb je alleen de elektromotor tot je beschikking. De allereerste Prius (die alleen in Japan is verkocht) had daardoor een "bug" dat je niet achteruit kon rijden als de accu helemaal leeg was. De nieuwere versies (die ook buiten Japan zijn verkocht) kunnen toch achteruitrijden als de accu leeg is doordat ze dan de benzinemotor gebruiken om stroom op te wekken maar het vermogen is zeer beperkt...

Bij de huidige aandrijflijn moet het parkeervak wel héél steil zijn wil je niet meer achteruit omhoog kunnen komen, trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Dat is wel even een goed punt om te weten zeg, in Nederland zul je zo'n situatie niet snel tegenkomen maar in het buitenland is parkeren op een helling helemaal niet ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Mx. Alba schreef op zondag 11 maart 2012 @ 17:20:
Achteruit kan hij alleen elektrisch rijden dus heb je alleen de elektromotor tot je beschikking. De allereerste Prius (die alleen in Japan is verkocht) had daardoor een "bug" dat je niet achteruit kon rijden als de accu helemaal leeg was. De nieuwere versies (die ook buiten Japan zijn verkocht) kunnen toch achteruitrijden als de accu leeg is doordat ze dan de benzinemotor gebruiken om stroom op te wekken maar het vermogen is zeer beperkt...

Bij de huidige aandrijflijn moet het parkeervak wel héél steil zijn wil je niet meer achteruit omhoog kunnen komen, trouwens!
Het probleem is dat de benzinemotor "natuurlijk" alleen maar vooruit kan draaien, dus die werkt de tractiemotor tegen als je achteruit zou willen. Ik dacht dat de benzinemotor daarom altijd uitgeschakeld moet zijn in de achteruit maar twijfel nu een beetje vanwege jouw verhaal.

Maargoed, het hele verhaal, pijpje erbij, whiskeytje erbij, geruite pantoffeltjes: ;)

Ik was vorige week dus op vakantie in Oostenrijk. De eigenaar van ons huis ging ons in zijn Landcruiser voor de steile oprit, die ooit uit steenslag bestond maar nu vooral een soort halfbevroren sneeuwmodder bevatte, naar beneden op. Aan het eind van het eerste deel leek wel ruimte om te keren, totdat daar uiteindelijk vier voertuigen staan.
Vanwege dat ruimtegebrek word ik door de eigenaar ongeduldig, in het plaatselijke dialect van vooral weinig woorden, verder de oprit af gedirigeerd. Ik brei om meerdere redenen niet direct rond dat dit een probleem gaat zijn en rij vooruit een stukje omlaag. Zodra de eigenaar aangeeft dat ie me een stukje terug wil hebben begint mij te dagen dat de CT op deze helling niet zomaar achteruit omhoog zal rijden, krijg op de vraag of ik beneden keren kan een negatief antwoord en probeer tegen beter weten in omhoog te komen:
Eerste stukje is niet zo erg maar wel besneeuwd, traction control doet zijn best en krijgt mij van mijn plaats. Iets verder is de grip beter maar is de helling zo steil, 20% ofzo, dat de elektromotor zachtjes zoemt maar niets meer beweegt. Uiteindelijk heeft de eigenaar me met z'n shovel een stukje opgesleept.
Interessant daarbij is dat vóóruit het bovenste, vergelijkbare, deel van die helling vanwege de goede gewichtsverdeling, het enorme draaimoment van de EM en de TC, de CT minder problemen geeft dan een turbodiesel 323. Het probleem is dus echt dat de tractie-accu het vermogen niet leveren kan en de ICE niet bij kan springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

inderdaad, wat ik al zei, het vermogen achteruit is vrij beperkt :) behalve wanneer de accu kats leeg is, zal achteruit de ICE ook niet draaien want die zou dan het achteruitrijden alleen maar tegenwerken... Als de accu leeg is dan draait de ICE wel maar dan heb je nog minder vermogen...

Wat wel heel prettig is met de Toyota/Lexus full hybrid aandrijflijn is dat de auto wanneer je de rem loslaat niet de helling af zakt tegen de gewenste rijrichting in. Zeer relaxte hellingproefjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
BeF-Bacchus schreef op zondag 11 maart 2012 @ 16:55:
[...]

De EM van de Prius III en CT heeft punch zat, de beperking zit hem in de tractie-accu, die kan niet zo'n hele grote stroom leveren. Als je je niet focust op het al-dan-niet aanslaan van de ICE, rijd je met de CT moeiteloos 90% van de weggebruikers het snot voor de ogen.
Of het nou in de motor zit of de accu, het effect is hetzelfde :)

Ik vond de prestaties in het algemeen niet al te slecht. Je komt goed zonder meer met het verkeer mee, al zal deze auto je niet het pleziertje geven van >180 km/h voor het einde van de invoegstrook (en dan remmen om in te voegen O-) )

Maar specifiek bij lage snelheden (zeg maar 0-60) viel het me wel tegen. Met een traditionele aandrijflijn rij je voornamelijk in 2 en 3 bij deze snelheden. Als ik in mijn 320 een beetje gas geef in 2 of 3, gaat hij meteen lekker vooruit en zonder veel drama. De Polo van mijn vrouw is weer een ander verhaal, je hoeft maar een paar millimeter gas bij te geven en hij begint meteen stevig te trekken. Misschien had ik mijn verwachtingen verkeerd, maar ik had gedacht dat een elektro-ondersteunde auto bij lage snelheden een soortgelijk effect zou sorteren. Helaas is het koppel van een elektromotor niet opgewassen tegen het gemis van 45 pk en het extra gewicht van 200 kilo t.o.v. de Polo.

Verder best een prettige auto. Stil bij kruissnelheid, pluspuntje daar. Interieur goed afgewerkt, behalve het materiaal wat ze als inleg in o.m. het stuurwiel hadden gebruikt. Brandstofverbruik in orde (ik geloof dat ik over de proefrit gemeten 6.1 l/100km had gescoord, da's feest aan de pomp natuurlijk).
Handling had een fractie scherper gemogen. In eco of normal vond ik de auto wel heel zwaar op de neus voelen, wilde vooral graag rechtuit. Maar in sport mode voelde de voorkant wel goed reaktief. Dat vind ik wel een goed compromis. Wil je een paar bochten op snelheid rijden, even naar sport. Daarna een uurtje cruisen op de snelweg, lekker in eco. Alleen de achterkant had ik graag wat beweeglijker willen hebben, maar dat zal misschien een afwijking van BMW rijders zijn :)

Al met al zou ik het geen straf vinden om deze auto te rijden, al rij ik iets te weinig om echt winst te pakken van het lage verbruik. Maar ik had er geen "OMG WOW" gevoel bij. Misschien dat ik over een tijdje een Polo Blue GT wil proefrijden (1.4TSI 140 pk/250 Nm, DSG7, 108g/km, prijs incl een leuke set aan opties zal rond de 27k incl BTW liggen --> belooft wel een goede hoeveelheid plezier voor een vrij lage maandelijkse kosten). Anders blijf ik lekker prive rijden en koop ik als volgende een 123d of een 325d ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mx. Alba schreef op zondag 11 maart 2012 @ 20:01:
inderdaad, wat ik al zei, het vermogen achteruit is vrij beperkt :) behalve wanneer de accu kats leeg is, zal achteruit de ICE ook niet draaien want die zou dan het achteruitrijden alleen maar tegenwerken... Als de accu leeg is dan draait de ICE wel maar dan heb je nog minder vermogen...

Wat wel heel prettig is met de Toyota/Lexus full hybrid aandrijflijn is dat de auto wanneer je de rem loslaat niet de helling af zakt tegen de gewenste rijrichting in. Zeer relaxte hellingproefjes :)
als de helling steiler is dan zakt hij alsnog weg, ik was afgelopen week op vakantie in duitsland bij winterberg. Daar wilde de auto soms weleens wegrollen als je de rem losliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Laatst heb ik vernomen dat mn op 10 december bestelde auto in april komt, begin of eind april, dat is nog onduidelijk. Ik had gehoopt op max 3maanden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
t_captain schreef op zondag 11 maart 2012 @ 20:49:
[...] Helaas is het koppel van een elektromotor niet opgewassen tegen het gemis van 45 pk en het extra gewicht van 200 kilo t.o.v. de Polo.
Een kwart minder vermogen en een zesde meer massa, tsja, verrast je dat serieus? De CT is zeker geen GTI en heeft ook helemaal de intentie niet dat te zijn.
brilsmurfffje schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:23:
als de helling steiler is dan zakt hij alsnog weg, ik was afgelopen week op vakantie in duitsland bij winterberg. Daar wilde de auto soms weleens wegrollen als je de rem losliet.
Ook als je de rem voor het wegrijden helemaal intrapt zodat het TC-lampje aangaat? Daar heb ik dan weer geen last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dat heb ik nog niet getest, als je de rem helemaal intrapt, schakelt hij dan een soort hilassist in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 19:04
(jarig!)
Jep, iig bij Toyota is dat wel. Je hoeft hem alleen maar diep in te trappen, dan gaat het TC lampje branden en kun je de rem normaal vasthouden. Laat je hem los, dan houdt hij de rem nog 2 tellen vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Dat klopt. Erg handig.

Is het trouwens verstandig om de berg-stand van de automaat te gebruiken om wat af te remmen op de snelweg? Vroeger schakelde ik altijd een tandje terug om niet te remmen op de snelweg, op zich werkt die stand van de automaat vergelijkbaar, maar is dat schadelijk of iig niet te adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

sopsop schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:35:
Dat klopt. Erg handig.

Is het trouwens verstandig om de berg-stand van de automaat te gebruiken om wat af te remmen op de snelweg? Vroeger schakelde ik altijd een tandje terug om niet te remmen op de snelweg, op zich werkt die stand van de automaat vergelijkbaar, maar is dat schadelijk of iig niet te adviseren?
De bergstand op de Toyota/Lexus Full Hybrid aandrijflijn zorgt ervoor dat de ICE (benzinemotor) "loos" meedraait als die niet wordt gebruikt, ipv dat die wordt stilgezet. Dit zorgt voor remmen op de motor en dus voor energieverlies.

Als je licht remt, dan remt de auto op de elektromotor en wordt er dus energie opgeslagen in de accu. Op kleine afdalingen is het dus raadzaam om niet de bergversnelling te gebruiken, maar gewoon constant licht te remmen. Iets wat bij normale auto's ten strengste wordt afgeraden omdat de remmen dan oververhitten, maar bij deze hybrides komen de conventionele remmen dan niet in actie.

Pas wanneer de helling heel steil wordt en je het dus niet meer kunt behapstukken met licht remmen, of wanneer je accu propvol is en er dus geen energie meer kan worden opgeslagen, schakel je de bergversnelling in. Je kan gewoon tijdens het rijden omschakelen tussen D en B trouwens.

Je kan natuurlijk in de bergen wel constant in de bergversnelling rijden maar dan verlies je veel energie die je had kunnen terugwinnen door licht te remmen ipv bergversnelling gebruiken...

Gebruik de bergversnelling trouwens niet bij sneeuw of ijzel. De ABS werkt namelijk niet op het remmen op de motor dus als het remmen op de motor in een extreem geval al voldoende is om te gaan glijden, komen je voorwielen direct stil te staan en ben je nergens meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termin8r
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:46:
Gebruik de bergversnelling trouwens niet bij sneeuw of ijzel. De ABS werkt namelijk niet op het remmen op de motor dus als het remmen op de motor in een extreem geval al voldoende is om te gaan glijden, komen je voorwielen direct stil te staan en ben je nergens meer...
Het blokkeren van de voorwielen is een veel minder groot probleem dan bij de achterwielen. Zodra je achterwielen blokkeren of grip verliezen sta je in no-time achterstevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar meestal laat je gas los wanneer er bijvoorbeeld een bocht aankomt en als je voorwielen dan blokkeren ga je mooi rechtdoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Mx. Alba schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:46:
[...]

Serieus? Daar mogen ze wel een waarschuwing bij zetten, want de enige keer dat ik het gebruik is juist in de bergen op wintersport. Maar dan moet je het dus juist niet gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Volgens mij is dat toch geen groot probleem? Op de motor remmen in een normale auto wordt ook niet door ABS gecontroleerd, daar hoor je toch ook niemand over? Het moet ook wel spekglad zijn en je moet wel héél hard rijden, wil je daardoor blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inderdaad, het moet wel heel glad zijn wil het mis gaan, ik heb het ook over uitzonderlijke situaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termin8r
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 12 maart 2012 @ 13:04:
Maar meestal laat je gas los wanneer er bijvoorbeeld een bocht aankomt en als je voorwielen dan blokkeren ga je mooi rechtdoor ;)
Da's in verreweg de meeste gevallen nog altijd minder problematisch dan een ongecontroleerde 180-gradenzwaai maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voorwielen blokkeren niet bij het remmen op de motor per definitie. Je remt af op de motor, omdat er weerstand is in de motor, waardoor de motor zonder gas te geven steeds minder hard wil draaien. Je wielen gaan dus niet stil staan als de motor nog draait. Wel kunnen je wielen langzamer draaien dan dat je vooruit gaat. Hierdoor verlies je wel tractie, maar dit is veel minder dramatisch dan echt geblokkeerde wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Maar mijn vraag is eigenlijk of het verstandig is om de bergstand regelmatig te gebruiken bij druk verkeer op de vlakke snelweg? En dan bedoel ik niet qua efficiency maar qua slijtage e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Z___Z, waarom zouden de wielen niet kunnen blokkeren wanneer er op de motor wordt geremd, terwijl ze wel zouden kunnen blokkeren wanneer je even hard (of eigenlijk, zacht) remt op je remmen?

sopsop, bergstand gebruiken op een vlakke snelweg is sowieso pure onzin maar veel meer slijtage zal het niet veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mx. Alba schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:32:
Z___Z, waarom zouden de wielen niet kunnen blokkeren wanneer er op de motor wordt geremd, terwijl ze wel zouden kunnen blokkeren wanneer je even hard (of eigenlijk, zacht) remt op je remmen?
Om de wielen te blokkeren door afremmen op de motor zou de motor moeten stilvallen.

Verlies van tractie door bijv. abrupt de koppeling laten opkomen bij terugschakelen zonder tussengas is in de sneeuw zeker wel een probleem dat kan optreden. Ik had hier last van in achterwielaangedreven auto's met zeer brede achterbanden (275 tot 295mm breed). Het helpt om bij te remmen bij het terugschakelen zodat de voorwielen ook afgeremd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Mmm.. ben even een weekje weg geweest uit dit topic. Waar zal ik eens beginnen?

ABS in de B stand?

Er is bij een HSD-aandrijving geen rechtstreekste koppeling tussen het motortoerental en het toerental van de wielen. Er zit dat planetaire tandwielstelsel tussen en dat werkt als een soort differentieel. Het verschil in toerental tussen de aandrijf-electromotor (MG2) en de benzinemotor (ICE) bepaalt het toerental van de generator (MG1). Of andersom, uiteindelijk is het gewoon een sommetje van toerentallen en een motormanagement dat de stromen en benzinetoevoer regelt om een gewenst resultaat te bereiken.

Als je remt "op de motor", dus door gas los te laten, zal MG2 een laadstroom opwekken. Deze gaat naar de accu. Als je bij de vorige generaties Prius de B stand inschakelt, wordt de opgewekte laadstroom groter wat dus een harder remmend effect geeft, maar een deel van deze stroom wordt direct opgestookt door via MG1 de benzinemotor op toeren te jagen. Bij de 3e generatie (en dus ook de Auris en CT200h) is dat gedrag wat veranderd. Er wordt ook een hogere laadstroom opgewekt, maar dit gaat in eerste instantie allemaal naar de accu. Pas als deze boven een bepaalde treshold komt, wordt er energie weggegooid door de benzinemotor aan te drijven. Je kan dus zonder problemen de B gebruiken om zonder remlichten wat harder te remmen, maar het effect is exact hetzelfde als lichtjes remmen, alleen dan nu zonder de kerstboom achterop aan te steken.

Omdat er geen rechtstreekse (harde) verbinding is tussen motor en wielen, is het dus ook niet zo dat de motor de wielen op gang houdt. Extreem gesteld zouden de wielen gewoon stil kunnen gaan staan terwijl de benzinemotor doorpruttelt. Maar stilstaan zullen de wielen niet zolang alles nog rolt. wel heb je kans dat MG2 als dynamo meer afremt dan de grip van je wielen toelaten. Ik neem aan dat het ABS-systeem of het stabiliteitssysteem die situatie kan herkennen en een normale ingreep gaat doen.

Als het ABS-systeem ingrijpt, neemt het hydraulische remsysteem de remwerking direct over. Beide electromotoren worden intern kortgesloten waardoor ze vrijwel weerstandloos ronddraaien. Dit is hetzelfde als handmatig naar de N schakelen. Er wordt dan geen stroom meer opgewekt of ingezet en de traditionele en beproefde ABS-software houdt de auto bestuurbaar. Als de auto weer onder controle is, geeft het ABS-systeem de controle terug aan het HSD-systeem.

offtopic:
Overigens was er in het begin wel een probleem in het teruggeven van ABS naar HSD-remmen, waarbij de remkracht onder HSD bij matig afremmen wat te zacht terugkwam, wat het gevoel gaf dat je auto even de remkracht verloor. De terugroepactie die hierop werd georganiseerd is met chocoladeletters in de media geweest en heeft bij de het grote publiek het idee gegeven dat een Prius niet goed remt. Naast het schromelijk overtrokken gaspedaalprobleem - waar de Prius nieteens bij betrokken was - heeft dit een enorme imagoschade veroorzaakt. Onterecht IMHO.

Het korte antwoord: Gebruik gerust die B-stand als je dat wil. Er is volgens mij absoluut geen extra slipgevaar en als ik goed geinformeerd ben, verspil je er bij de nieuwste generatie ook geen energie meer mee.

Nog te beantwoorden: Hoe ik mijn recordtank bereikt heb en mijn verbazing over het achteruitrijden op een 20% helling..

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Thanx TwOkkie voor de uitgebreide uitleg. Ik vind het dus geen complete onzin om die B-stand te gebruiken, zoals Albantar stelt, maar het scheelt licht bijremmen bij het colonne rijden.

Deze week trouwens een tankje zuinig aan het proberen. Standaard eco-modus aan, niet meer volgas optrekken, alles op cruisecontrol en niet harder dan vmax. Na een halve tank: 1:16.1. Als ik dan met 'lomp'-rijden tegen de 1:15 rij, dan rij ik wel gewoon 'lomp' :)

[ Voor 41% gewijzigd door sopsop op 19-03-2012 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

sopsop schreef op maandag 19 maart 2012 @ 12:37:
Thanx TwOkkie voor de uitgebreide uitleg. Ik vind het dus geen complete onzin om die B-stand te gebruiken, zoals Albantar stelt, maar het scheelt licht bijremmen bij het colonne rijden.

Deze week trouwens een tankje zuinig aan het proberen. Standaard eco-modus aan, niet meer volgas optrekken, alles op cruisecontrol en niet harder dan vmax. Na een halve tank: 1:16.1. Als ik dan met 'lomp'-rijden tegen de 1:15 rij, dan rij ik wel gewoon 'lomp' :)
1:16 nog joh? Wat voor afstanden rijd je dan? Ik rijd zelf 70 km enkele reis naar mijn werk waarvan zo'n 60 km snelweg is, hier rijd ik gemiddeld 110 op de teller en kom aan een verbruik van 1:18,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/b-mode.html
...

Enter "B" mode. As in, "trucks use lower gear". By forcing the wheels
to spin the engine and pump air, a good deal of that energy can be turned
to heating the air going through the engine instead of heating the brake
parts. Since fresh air is always coming into the engine, having it leave
as much warmer air provides a convenient place to dump excess energy.
In a conventional car the wheels push the engine around through the
transmission, but the Prius needs to help that process out a little bit
by actually having its combination of electric motors spin the engine.
In this case, the valve-timing in the Prius engine is advanced to increase
the amount of air taken in and the suction against the throttle flap -- which
uses much more energy than the coasting-in-"D" scenario above. Either way,
stopping power now comes from a combination of things and the burden on the
friction brakes is greatly reduced, allowing the hill to be descended safely.

"B" mode also increases regeneration current to 30 - 40 amps with no feet on
the pedals, so the part about "more regeneration" is somewhat true. That
is one of several mechanisms used to increase the "drag" feeling. That
level also varies with the car's speed. However, the car's movement is
often supplying much more energy than that, so what isn't captured in the
battery is wasted by flailing the engine around. This is *not* more
efficient usage -- it is almost always better to gently brake in "D" for
maximum energy recapture, if you have room ahead to do it. This is one of
the common misconceptions about "B" mode -- it does not create more energy
from nowhere, despite how much it may feel like traditional "gearing down"
and using the brakes less. In fact, for those times when the rolling *car*
has too much energy for the battery, "B" helps get rid of it. In addition,
using the brake pedal while in "B" mode behaves exactly the same as in
"D" -- if there's any capacity left in the battery, the system tries to
regenerate up to the same limit of 100 amps, above which the friction brakes
are brought in to help -- the only difference in "B" that the engine is also
spinning away against air pressure. Again, the hydraulic brake system does
not care if you're in "D" or "B" -- it just supplies what the rest of the
systems cannot.

...
(In de link staat nog veel meer maar bovenstaande quote is het belangrijkste stuk denk ik.)

Dus het scheelt inderdaad licht bijremmen maar je "gooit er wel energie mee weg" die je terug had kunnen winnen door wel licht te remmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
sopsop schreef op maandag 19 maart 2012 @ 12:37:

Je doet echt iets verkeerd. Ik haal redelijk simpel 1:17 met 200 km per dag, waarvan 190 km snelweg is. Dan rij ik voornamelijk rond de 120, en op het stuk tussen Den Bosch - Utrecht rond de 130.

Overigens is het hier ook al een keer eerder gezegd, uit praktijk blijkt dat op cruise-control rijden met de CT niet zuiniger is dan zelf het gaspedaal indrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Hoelang vantevoren kregen jullie de menukaart? Ik heb de menukaart gekregen maar nog geen telefoontje voor aflevering :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Ik kreeg hem een week of twee voor aflevering. het telefoontje voor de afleverafspraak was één of twee dagen dagen eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Mx. Alba schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:17:
http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/b-mode.html

(In de link staat nog veel meer maar bovenstaande quote is het belangrijkste stuk denk ik.)
Ook belangrijk: de modificatiedatum van 2006.
Dus het scheelt inderdaad licht bijremmen maar je "gooit er wel energie mee weg" die je terug had kunnen winnen door wel licht te remmen...
Zoals ik al zei, dit is veranderd in de derde generatie. Hobbit heeft een Prius 2. Een P3 gaat pas energie weggooien als de batterij te vol begint te raken.

[ Voor 12% gewijzigd door TwOkkie op 19-03-2012 17:23 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
BeF-Bacchus schreef op maandag 19 maart 2012 @ 14:40:
Ik kreeg hem een week of twee voor aflevering. het telefoontje voor de afleverafspraak was één of twee dagen dagen eerder.
Ahaa oke, nog ff afwachten dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieDeBoer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:26
THxZ0NE schreef op maandag 19 maart 2012 @ 14:20:
Hoelang vantevoren kregen jullie de menukaart? Ik heb de menukaart gekregen maar nog geen telefoontje voor aflevering :(
Bij mij is het andersom, wel een belletje voor aflevering gehad, maar nog geen menukaart. Sterker nog, hij is gister al afgeleverd. Heeft iemand toevallig een link waar ik de menukaart kan bekijken? Misschien dat ik dan zaken die me irriteren bij de eerste beurt/ tussendoor eens kan laten bijstellen.

Verder zeer tevreden met de auto en de aflevering, met als hoogtepunt de onthulling :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
SjakieDeBoer schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 08:13:
[...]
Bij mij is het andersom, wel een belletje voor aflevering gehad, maar nog geen menukaart. Sterker nog, hij is gister al afgeleverd. Heeft iemand toevallig een link waar ik de menukaart kan bekijken? Misschien dat ik dan zaken die me irriteren bij de eerste beurt/ tussendoor eens kan laten bijstellen.
Het enige dat mij serieus zou irriteren is het repeterende piepje van de achteruit-versnelling en die staat juist niet op die kaart. Was geen enkel probleem om bij aflevering nog even te regelen trouwens.
Uit het hoofd wat zaken die op de kaart stonden: Voorprogrammering radio, navigatie-waypoints, schakeling/link/tijden automatische deursloten en interieurverlichting. De eerste twee stel je in een paar minuten zelf minstens zo goed in, de rest had ik allemaal op "default".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Ik heb die kaart overigens nooit gehad. De dealer stelde alles in bij de aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termin8r
  • Niet online
rajackar schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 10:46:
Ik heb die kaart overigens nooit gehad. De dealer stelde alles in bij de aflevering.
Ik heb die menukaart ook nooit gehad. Daarom heb ik de Amerikaanse versie, die all over the interwebs is te vinden, gedownload, ingevuld en gemaild aan de verkoper. Bij aflevering zijn er ter plekke nog wat zaken ingeprogrammeerd door een monteur. Goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termin8r
  • Niet online
SjakieDeBoer schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 08:13:
[...]
de aflevering, met als hoogtepunt de onthulling.
Dat vond ik nu juist allerminst een hoogtepunt. Doe mij gewoon die auto en maak er alsjeblieft geen poppenkast van. Infantiel gedoe.
Pagina: 1 ... 13 ... 33 Laatste