CJ's Radeon Nieuwsdiscussietopic - Deel 118 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 36.250 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 16:32
Anoniem: 287880 schreef op maandag 08 november 2010 @ 22:50:
Astennu lees mijn post alsjeblieft.
JIJ DOET ALSOF IK EEN STELLING PONEER

Echt waar haal je het lef vandaan om iets te zeggen als: " jij denkt dat je het beter weet dan AMD"

Terwijl ik duidelijk zeg: ik vraag me af.

En dual barts was maar een grapje.
Wel, als je je eigen post eens in de verkeerde context leest (zoals jij hem niet bedoelt hebt blijkbaar)
Dan is de reactie van Astennu zeer begrijpelijk.

En dan slaat deze reactie echt helemaal nergens op, dus misschien zou je een post willen wijden aan het uitleggen wat je bedoelde, zo kom je namelijk nogal verkeerd over denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
-The_Mask- schreef op maandag 08 november 2010 @ 22:44:
[...]

Zelf met ongeveer dezelfde die-size zou sneller dan de GTX580 geen enkel probleem mogen zijn en Cayman zou ook maar iets (15% ongeveer) sneller dan een volledige Fermi videokaart. Een kaart met bovenstaande specs zou dan gewoon moeten kunnen halen.
Owh ja dat geloof ik ook meteen. Gaat me meer om de winst tov de 5870. Normaal wil je eigenlijk 80-100% winst proberen te boeken. Dat zal deze keer al lastig worden. Dus ben benieuwd wat het gaat worden. Eigenlijk gok ik nog steeds op HD5970 performance of net iets minder. Dat is dus iets van 40%. De 5970 is overall 48% sneller dan de 5870. Maar dat komt ook omdat er nog steeds games zijn die niet super schalen. Er zijn ook tests waar hij tegen de 60% zit.
Anoniem: 287880 schreef op maandag 08 november 2010 @ 22:50:
Astennu lees mijn post alsjeblieft.
JIJ DOET ALSOF IK EEN STELLING PONEER

Echt waar haal je het lef vandaan om iets te zeggen als: " jij denkt dat je het beter weet dan AMD"

Terwijl ik duidelijk zeg: ik vraag me af.

En dual barts was maar een grapje.
Nou goed mijn excuses dan. Maar je kon het op twee manieren opvatten. En Caps zijn nergens voor nodig hoor zonder lees ik het ook wel :)
dahakon schreef op maandag 08 november 2010 @ 23:02:
[...]

Of geen enkele memory-controller heeft nog mogen proeven aan 6GHz chips, waardoor niet de controller maar het geheugen de bottleneck voor overclocken was. Dat nVidia problemen heeft/had met de memory-controller, betekent natuurlijk niet dat AMD dat ook heeft.
Zou kunnen. Al wordt er op meerdere plaatsen besproken dat het echt moeilijk is om hoge GDDR5 speeds te halen. We hebben het over nogal hoge snelheden. 4.8 GHz is niet niets. Gewone memory controllers halen dat niet die zitten max bij 2000 met DDR3.

Normaal was geheugen ook wel lekker overclockbaar. Zeker met voltmodjes. Bij deze generatie kaarten vind ik dat erg tegenvallen. Voorheen werden er veel hogere % winsten geboekt. Dus dat lijkt het verhaal van de reviewsites te ondersteunen.

[ Voor 45% gewijzigd door Astennu op 09-11-2010 08:40 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-06 15:35

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Je zit de SDR-equivalente kloksnelheid telkens te gebruiken als referentie, maar is het niet vooral de werkelijke kloksnelheid die van belang is? Voor DDR3 is dat momenteel dus max 1000MHz, maar als je "6GHz" DDR5 hebt is dat werkelijk 1500MHz. Dat is inderdaad een pak hoger dan wat er tot nu toe courant was.

Over de zogezegde problemen met betrekking tot geheugencontrollers en dat snel geheugen, daar heb ik ook al wat opgevangen, maar ik niet tot de conclusie komen of die geruchten nu gebaseerd zijn op FUD (zoals zoveel geruchten), of op werkelijke verhalen. Is het waarschijnlijk dat we de gebrekkige overklokcapaciteiten van het geheugen van de HD6800-serie kunnen extrapoleren naar hoe het zal staan met het geheugen van de HD6900-serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DevilsProphet schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 08:44:
Je zit de SDR-equivalente kloksnelheid telkens te gebruiken als referentie, maar is het niet vooral de werkelijke kloksnelheid die van belang is? Voor DDR3 is dat momenteel dus max 1000MHz, maar als je "6GHz" DDR5 hebt is dat werkelijk 1500MHz. Dat is inderdaad een pak hoger dan wat er tot nu toe courant was.

Over de zogezegde problemen met betrekking tot geheugencontrollers en dat snel geheugen, daar heb ik ook al wat opgevangen, maar ik niet tot de conclusie komen of die geruchten nu gebaseerd zijn op FUD (zoals zoveel geruchten), of op werkelijke verhalen. Is het waarschijnlijk dat we de gebrekkige overklokcapaciteiten van het geheugen van de HD6800-serie kunnen extrapoleren naar hoe het zal staan met het geheugen van de HD6900-serie?
Weet ik. Maar dan pas zie je het verschil aan bandbreedte per channel. Want GDDR5 is quad datarate waardoor de effectieve snelheid die de controller moet verwerken 4x1,5 is. AMD market het als 1.2 GHz (Effectief 4.8 GHz) GDDR5 en nVidia weer als 4.0 GHz GDDR5.

Dus beide wordt door elkaar gebruikt. Dat is met werkgeheugen ook zo. De een zegt ik heb 2000 MHz geheugen. Dan hebben ze het eigenlijk over 1 GHz geheugen. Net als met DDR 2 800 MHz wat maar 400 was.

Als ik jullie daar blij mee maak zet ik het er beide wel neer :)

De memory controller in de HD68xx kaarten is afgeleid van redwood. Deze zou compacter zijn dan die in cypress zit. Ze hebben em wel aangepast voor 256 bit. (volgens mij had ik deze info van anandtech. Ook daar hadden ze het over die GDDR5 clockspeeds dat dat zo lastig was om daar een goede memory controller voor te maken).

De HD6900 zou zo maar een totaal andere memory controller kunnen hebben.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 14:47
Astennu schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 08:35:
Normaal was geheugen ook wel lekker overclockbaar. Zeker met voltmodjes. Bij deze generatie kaarten vind ik dat erg tegenvallen. Voorheen werden er veel hogere % winsten geboekt. Dus dat lijkt het verhaal van de reviewsites te ondersteunen.
was het stroomverbruik en de hitte die gegenereerd wordt niet hoger dan vroeger. Ik denk dat dat ook veel temaken heeft met de mindere mogelijkheden kwa OC.

marc wanneer komt T.net met de review van de GTX580?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ArgantosNL schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 08:59:
[...]

was het stroomverbruik en de hitte die gegenereerd wordt niet hoger dan vroeger. Ik denk dat dat ook veel temaken heeft met de mindere mogelijkheden kwa OC.

Nja vroer heb het meer over de vergelijking met de GDDR3 kaarten. Dat is nog niet zo heel ver terug.

Edit:

Ik heb de quote van anandtech ook even opgezocht:
Along with selectively reducing functional blocks from Cypress and removing FP64 support, AMD made one other major change to improve efficiency for Barts: they’re using Redwood’s memory controller. In the past we’ve talked about the inherent complexities of driving GDDR5 at high speeds, but until now we’ve never known just how complex it is. It turns out that Cypress’s memory controller is nearly twice as big as Redwood’s! By reducing their desired memory speeds from 4.8GHz to 4.2GHz, AMD was able to reduce the size of their memory controller by nearly 50%. Admittedly we don’t know just how much space this design choice saved AMD, but from our discussions with them it’s clearly significant. And it also perfectly highlights just how hard it is to drive GDDR5 at 5GHz and beyond, and why both AMD and NVIDIA cited their memory controllers as some of their biggest issues when bringing up Cypress and GF100 respectively.

[ Voor 54% gewijzigd door Astennu op 09-11-2010 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
ArgantosNL schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 08:59:
[...]
Ik dacht gelezen te hebben om: 9:00(AM) PST, d.w.z. UMT+8. Wij zitten op UMT+9 (=CET+1), dus omstreeks 17:00 18:00 onze tijd. (please correct me if I'm wrong)

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Indy91 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 09:40:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben om: 9:00(AM) PST, d.w.z. UMT+8. Wij zitten op UMT+9 (=CET+1), dus omstreeks 17:00 onze tijd. (please correct me if I'm wrong)
Vanmiddag 3 uur een review op HWI, Tech Connect heeft al bericht van twee GTX 580's dus dan weet je al ongeveer wat je mag verwachten.

http://www.tcmagazine.com...-stock-bears-no-surprises

http://www.tcmagazine.com...-outs-its-geforce-gtx-580

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 11:38

Darkasantion

Just keep swimming!

Ik vraag me af of Guru3D wel een kaart gehad heeft, normaal geven ze altijd een preview, maar nu juist niks :P .

Maar neliz, wat is waar van de geruchten dat Cayman qua yields tegenvalt? Waar of bewuste FUD van het groene kamp?

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Topicstarter
Darkasantion schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 09:59:
Maar neliz, wat is waar van de geruchten dat Cayman qua yields tegenvalt? Waar of bewuste FUD van het groene kamp?
Dat nieuws staat haaks op wat ik voor zover heb gehoord. NV heeft vooral bij de pers (lees Fudzilla) heel veel FUD gezaaid.

tevens iets waar ik al eerder naar hinte, Fusion krijgt HD6000 namen:
http://www.hardocp.com/ar..._at_amds_first_fusion_apu
"Zacate" (18W max)
• AMD E-350 with AMD Radeon™ HD 6310 Graphics (dual-core CPU @ 1.6GHz & dual DX-11 SIMDs @ 500MHz) (NOTE: SIMD = 80x total Vision Engine nano-cores for parallel computer capability and graphics)
• AMD E-240 with AMD Radeon™ HD 6310 Graphics (single-core CPU @ 1.5GHz & dual DX-11 SIMDs @ 500MHz)
"Ontario" (9W max)
• AMD C-50 with AMD Radeon™ HD 6250 Graphics (dual-core CPU @ 1.0GHz & dual DX-11 SIMDs @ 280MHz)
• AMD C-30 with AMD Radeon™ HD 6250 Graphics (dual-core CPU @ 1.2GHz & dual DX-11 SIMDs @ 280MHz)

[ Voor 3% gewijzigd door neliz op 09-11-2010 11:11 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dat had ik ook gezien ja. Anandtech heeft een kleine hands-on online staan. Performance gegevens zouden volgende week komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-07 19:32

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Als we het toch over de GTX 580 hebben. Heb weer een GTX 580 review uit een website weten te vissen. In Vantage scoort ie op HD5970 niveau. HD5970 krijgt 100 puntjes meer. In zowel GPU als P scores.

De kaart is een echte Call of Duty Modern Warfare 2 killer. Ook tegenover de GTX480. In DiRT 2 worden ook grote verschillen neergezet. In Crysis Warhead is de GTX580 pak weg 20 frames sneller als de 6870. En maar 10 gemiddeld met de GTX480.

Games waar de GTX 580 goed uitspringt tegenover de GTX 480:

Far Cry 2
Call of Duty MW2
DiRT2.

Games als Metro2033, Crysis Warhead, Anno 1404 is het verschil gemiddeld altijd 10 frames tegenover de GTX480. Resoluties 1280x1024 t/m 2560x1600.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan het beter hebben over procenten, dat maakt het verschil iig duidelijk. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 12:54
@Splinter Cell, zozo, een echte MW:2 killer? Die game heeft ook echt een uber gpu nodig... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Splinter Cell schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 11:49:
Games waar de GTX 580 goed uitspringt tegenover de GTX 480:

Far Cry 2
Call of Duty MW2
DiRT2.

Games als Metro2033, Crysis Warhead, Anno 1404 is het verschil gemiddeld altijd 10 frames tegenover de GTX480. Resoluties 1280x1024 t/m 2560x1600.

;)
Hoeveel FPS haalde de 480 daar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-07 19:32

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

spNk schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 12:39:
@Splinter Cell, zozo, een echte MW:2 killer? Die game heeft ook echt een uber gpu nodig... :P
Niet echt nee. Misschien iets voor de frames freaks. :P
Jejking schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 12:58:
[...]

Hoeveel FPS haalde de 480 daar dan?
Welk spel en welke resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 00:26

edward2

Schieten op de beesten

Het blijft wel stil rond Cayman, terwijl als het goed is, al enkele exemplaren bij de vendors aangekomen zijn.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Splinter Cell schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 13:04:
[...]

Niet echt nee. Misschien iets voor de frames freaks. :P

[...]

Welk spel en welke resolutie?
Je zit overdag te posten dus je hebt tijd zat. Vooruit, typ eens een kort verslagje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DevilsProphet schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 08:44:
Je zit de SDR-equivalente kloksnelheid telkens te gebruiken als referentie, maar is het niet vooral de werkelijke kloksnelheid die van belang is?
Ja, maar wat echt van belang is, is de beschikbare bandbreedte. Is ook veel eenvoudiger te vergelijken, maar het staat er vaak niet bij.
Astennu schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 08:55:
De HD6900 zou zo maar een totaal andere memory controller kunnen hebben.
Dat is toch (vrijwel) zeker?

[ Voor 22% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-11-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
17-Inch Dell Alienware Gaming Laptop Gets Radeon HD 6970
Not only will users be able to select the AMD Radeon HD 6870, but even the HD 6970, using the MxM form factor, will be available.

This is quite interesting, considering that Advanced Micro Devices has yet to even announce a HD 6000 line aimed at mobile applications, having only presented the desktop-aimed HD 6850 and HD 6870.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Laatst online: 25-06 00:45
Opmerkelijk. Waarschijnlijk een hevig undervolted en downclocked exemplaar, maar misschien een goed teken wat betreft verbruik voor de gewone desktopvarianten?

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 13:35:
[...]

Ja, maar wat echt van belang is, is de beschikbare bandbreedte. Is ook veel eenvoudiger te vergelijken, maar het staat er vaak niet bij.

[...]

Dat is toch (vrijwel) zeker?
Nouja niets is zeker totdat hij uit is. Het kan ook een tweaked versie van de cypress controller zijn ipv een helemaal nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
De huidige mobility kaarten hebben toch ook maar de helft van de shaders van een desktop variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Topicstarter
spNk schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 14:47:
De huidige mobility kaarten hebben toch ook maar de helft van de shaders van een desktop variant?
Dat is een marketingbeslissing geweest omdat "Lexington" (de originele Mobility HD58X0) nooit op de markt is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

neliz schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 15:15:
[...]

Dat is een marketingbeslissing geweest omdat "Lexington" (de originele Mobility HD58X0) nooit op de markt is gekomen.
Andere vraag, hoeveel is er waar van de geruchten dat Cayman te laat gaat komen, las net op Tomshardware, een redelijke betrouwbare site in mijn ogen, dat het wel ERG stil is rondom Cayman en niemand iets weet qua datum of nummers... Dus houdt AMD alles stil of is er daadwerkelijk meer aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Reviews van de GTX580 staan online en hij is versassend snel :| :

http://www.computerbase.d...rformancerating_ohne_aaaf

Cayman moet dus sneller worden dan de 5970. Wordt nog een leuke opgave..... Vooral 8x AA @ 2560x1600 hakt er erg in bij de ATi kaarten. Maar dat kan mogelijk nog door de 1GB per gpu komen.

Dus nu hebben we niet meer genoeg aan maar 30% voor Cayman we hebben het nu al over 40-60% hogere performance om de GTX580 te kunnen verslaan. (afhankelijk van de reso 2560x1600 met 8x aa wordt flink aanpoten).

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 09-11-2010 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-07 14:29
Verkeerde topic, maar zo "verassend snel" vind ik hem niet met een increase van minder dan 15% t.o.v. de GTX480, 't is gewoon een 4870 -> 4890.

En dat lijkt inderdaad op een memory limiet.
ATi Catalyst 10.6
ATi Catalyst 10.10 (HD 6800, HD 5870
Ook nog zonder de betere X-fire drivers & profielen.

Bij AnAndTech zijn alle kaarten gebaseerd op de nieuwste drivers (volledige rebench van al hun kaarten @ 6870 release) en daar ziet het toch echt stukken beter uit.
http://www.anandtech.com/show/4008/nvidias-geforce-gtx-580/1

[ Voor 51% gewijzigd door Paprika op 09-11-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 245699

Nouja, als de Cayman XT presteert op HD5970 niveau, maar wel 50-100 euro goedkoper is dan de GTX580 is het toch ook geen probleem? De snelste kaart krijgen ze toch wel in de vorm van de Antilles.

Wel is het verdacht stil rond Cayman en in de conclusie van de GTX580 review van Tomshardware wordt er ook weer wat over gezegd;
- http://www.tomshardware.c...orce-gtx-480,2781-16.html
On the other hand, we all know that AMD is planning to unveil its high-end Cayman design before the end of the year—and there’s not a ton of time between then and now. Regardless of how Cayman performs, it’s a fairly safe bet that prices will shift to reflect the relationship between that that card and this one. There's a twist, though. Back when the Radeon HD 6870/6850 launched, we were given a date for the Cayman debut. As we inch closer to it and nobody anywhere knows anything about it (board partners haven't seen cards, system builders are still in the dark), it begins to look like there may be delays. From what I've heard, AMD won't even be briefing its partners until after that original embargo date passes.
Zou fijn zijn als er een keer wat duidelijkheid komt over dit gerucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SAPPHIRE Radeon HD 5970 voor 389 euro.

Uit zeer betrouwbare bron mag ik melden dat de prijzen van de HD5970 naar zo'n 400 euro zullen gaan. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
edward2 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 13:07:
Het blijft wel stil rond Cayman, terwijl als het goed is, al enkele exemplaren bij de vendors aangekomen zijn.
Stilte voor de storm zoals we dat altijd bij ATI het geval is. Mondjes maat druppelt er altijd wel wat binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
madmaxnl schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 16:34:
[...]

Stilte voor de storm zoals we dat altijd bij ATI het geval is. Mondjes maat druppelt er altijd wel wat binnen.
Oh ja?
board partners haven't seen cards, system builders are still in the dark
Paprika schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 15:52:
Verkeerde topic, maar zo "verassend snel" vind ik hem niet met een increase van minder dan 15% t.o.v. de GTX480, 't is gewoon een 4870 -> 4890.
Lager energieverbruik, stiller, dat is toch mooi meegenomen.

[ Voor 32% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-11-2010 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Paprika schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 15:52:

En dat lijkt inderdaad op een memory limiet.

[...]

Ook nog zonder de betere X-fire drivers & profielen.

Bij AnAndTech zijn alle kaarten gebaseerd op de nieuwste drivers (volledige rebench van al hun kaarten @ 6870 release) en daar ziet het toch echt stukken beter uit.
http://www.anandtech.com/show/4008/nvidias-geforce-gtx-580/1
Tja 5970 doet het daar wel iets beter maar nog steeds zit de GTX580 er dichter op dan ik eerst dacht. Dus ik blijf stiekem hopen dat Cayman XT er toch overheen kan :D Al neem ik met iets minder ook wel genoegen :P

Als ik al zie hoe goed mijn 5850 het nu trekt is die boost genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05 23:43
Daarom was er ook totaal geen nieuws over Barts voor deze uit was. Niets van gezien, geen slides, geen shots van kaarten, geen specs, geen discussie over namen. Stilte voor de storm. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Snoitkever schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 16:58:
[...]

Daarom was er ook totaal geen nieuws over Barts voor deze uit was. Niets van gezien, geen slides, geen shots van kaarten, geen specs, geen discussie over namen. Stilte voor de storm. 8)7
HD2900XT ? Verrassing
HD48xx ? Verrassing
HD58xx ? Verrassing
GTX480 ? Geen verrassing Charlie wist er namelijk alles al van ;)

Bij de HD68xx lekt ook maar een paar dagen voor de reviews verschenen degelijke informatie.
Wellicht is er ook al HD69xx materiaal gelekt maar weten wij dat nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 16:43:
Lager energieverbruik, stiller, dat is toch mooi meegenomen.
Lager, niet laag.... geen 500 euro waard imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

-The_Mask- schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 16:14:

Uit zeer betrouwbare bron mag ik melden dat de prijzen van de HD5970 naar zo'n 400 euro zullen gaan. :)
Daarmee wordt 'ie dus flink goedkoper dan de GTX580. Voor de consument goed nieuws, voor nvidia een stuk minder. Ik ben benieuwd of die er op gaan reageren.

Voor de rest ben ik toch benieuwd of de geruchten over de vertraging waar zijn of niet. De analyst day van AMD is vandaag, als ze daar ineens een Cayman aan zouden kondigen die sneller is dan de GTX580 zou dat wel een flinke klop op de neus voor nvidia zijn. Maar goed, we zullen zien, als dat niet gebeurt wil dat natuurlijk niet zeggen dat er sprake is van vertraging.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 09-11-2010 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL

na de review gelezen te hebben dacht ik al dat AMD het feest heel makelijk kan verstieren door de prijs van de HD5970 met 50 a 100 euro naar beneden te gooien.

moest eigenlijk wel een klein beetje lachen dat NV nogsteeds niet de snelste kaart heeft ondanks hun "nieuwe" serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05 23:43
madmaxnl schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 17:03:
[...]

HD2900XT ? Verrassing
HD48xx ? Verrassing
HD58xx ? Verrassing
GTX480 ? Geen verrassing Charlie wist er namelijk alles al van ;)

Bij de HD68xx lekt ook maar een paar dagen voor de reviews verschenen degelijke informatie.
Wellicht is er ook al HD69xx materiaal gelekt maar weten wij dat nog niet ;)
Haha, de HD2900XT een verrassing? Om The Inq maar even er bij te pakken:
To us, the idea of an NDA was silly anyway, since you could have read almost everything about R600 on these very pages, from the technical details of the GPU, PCB, HDMI, real reason for 12" cooler+PCB combo, product lineup and many, many more.
http://www.theinquirer.ne...900xt-specs-leaked-on-web

Dan de HD4800? Daar werd al weken over gespeculeerd over de hoeveelheid "SP's" en andere specs. De helft van de geruchten was complete bullshit uiteraard, maar er was alles behalve een stilte voor de storm

De 5800 serie durf ik eigenlijk zo niet te zeggen, dat kan ik me zo niet herrinneren. Wat ik wel weet is dat bij geen van de kaarten (behalve de rampzalige 2900XT) er geruchten gingen over uitstel, over problemen met leverbaarheid, over kaarten en samples die niet beschikbaar zijn of over partners die van niets weten.

Waarbij ik er overigens even bij wil zeggen dat ik hoop dat het bij geruchten blijft, maar er zijn vooralsnog genoeg redenen om aan te nemen dat er waarheid in zit. Om dat dan echter in het meest positieve licht te gaan bekijken en te roepen dat het goed nieuws is want het is "stilte voor de storm" is gewoon lachwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Als iets 'Cayman komt eraan' zegt, dan zijn het wel van die EOL prijzen als 387 Euro voor een HD5970. Voor de competitie met GTX580 hoeven ze dat echt nog niet te doen, die zijn vooralsnog amper leverbaar en niet specifiek sneller.

Voor de rest is zeggen dat het doodstil is rondom Cayman gewoonweg onzin. Er is nog altijd gespeculeer over de specs, die steeds meer vaste vorm beginnen te krijgen. Hoever het waar is, is net als bij Barts pas te zeggen tijdens launch. Daar dacht men bijvoorbeeld lang dat de 960 SPU's voor Barts XT was.

Vooralsnog is het vooral Fud die de berichten over 'geen Cayman in november' berichten de wereld inslingert. Dat wordt vervolgens weer opgepikt door een andere site, waar Fud weer op reageert. Andere sites willen vervolgens gewoonweg niet achterblijven en herhalen dezelfde berichten zonder verdere bronnen of ondersteuning van gestelde feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu

Lijken me wel dump prijzen. Denk niet dat ze daar nog veel winst op maken :S Het is een best dure kaart met 2x Cypress met 1600 shaders er op. Maar goed straks komt Cayman uit. Dan wordt hij toch overbodig.

Edit: Dahakon was me net voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Snoitkever schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 17:52:
De 5800 serie durf ik eigenlijk zo niet te zeggen, dat kan ik me zo niet herrinneren. Wat ik wel weet is dat bij geen van de kaarten (behalve de rampzalige 2900XT) er geruchten gingen over uitstel, over problemen met leverbaarheid, over kaarten en samples die niet beschikbaar zijn of over partners die van niets weten.
Die had dit wel:
over problemen met leverbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Paprika schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 18:20:
[...]

Die had dit wel:
over problemen met leverbaarheid
Dat was met de GTX4x0 niet anders. Dat had alles met TSMC te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

ArgantosNL schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 17:10:
[...]

moest eigenlijk wel een klein beetje lachen dat NV nogsteeds niet de snelste kaart heeft ondanks hun "nieuwe" serie.
Eensch. Maar nV heeft dan wellicht niet de snelste kaart, maar wél (weer / nog steeds) de snelste single-GPU oplossing aan de markt te bieden. Het zou mooi zijn als AMD de GTX580 kan verslaan. Zo heeft nVidia 2 generaties (in feite) nodig gehad om de echte Fermi te leveren als counter op AMD's HD5k serie. Ik vind het persoonlijk wel mooi... Cayman heeft zát headroom over Barts, en gaat echt geen 450 euro kosten :) [uiteraard om het gat tussen Barts - Cayman niet te groot te maken...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-07 16:51

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Als je echt nog een HD5970 wil hebben, moet je er snel bij zijn. Op newegg is alles behalve de Sapphire inmiddels out of stock. De schappen worden leeg gemaakt in afwachting van Cayman. Of het ding zijn oorspronkelijk geplande launch gaat halen zullen we nog maar even als een verrassing beschouwen... ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Edmin op 09-11-2010 23:14 . Reden: lunch :') ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denheer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-04 19:32
Edmin schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 19:08:
Of het ding zijn oorspronkelijk geplande lunch gaat halen zullen we nog maar even als een verrassing beschouwen... ;)
Zou die zo hongerig naar stroom zijn dan? ;)

De GTX580 presteert prima voor een single GPU. Ik ben hier eigenlijk wel blij mee omdat dit hopelijk resulteert in lagere prijzen voor de Cayman. Stel je voor wat AMD kan vragen voor een Cayman als er geen directe concurrentie zou zijn.

Ook vraag ik mij af wat de HD68xx serie zo sterk maakt met crossfire in vergelijking met de HD58xx serie. Zou dit puur en alleen maar door de drivers komen of zit dit echt in het GPU-design? En als het in het GPU design zit zal dit dan ook te merken zijn met de Antilles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
denheer schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 19:57:
zal dit dan ook te merken zijn met de Antilles?
Ik denk in veel reviews sowieso niet, omdat men bij sommigen waarschijnlijk de instellingen te laag zet waardoor ze een CPU bottleneck hebben. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 00:26

edward2

Schieten op de beesten

denheer schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 19:57:
[...]

Zou die zo hongerig naar stroom zijn dan? ;)

De GTX580 presteert prima voor een single GPU. Ik ben hier eigenlijk wel blij mee omdat dit hopelijk resulteert in lagere prijzen voor de Cayman. Stel je voor wat AMD kan vragen voor een Cayman als er geen directe concurrentie zou zijn.

Ook vraag ik mij af wat de HD68xx serie zo sterk maakt met crossfire in vergelijking met de HD58xx serie. Zou dit puur en alleen maar door de drivers komen of zit dit echt in het GPU-design? En als het in het GPU design zit zal dit dan ook te merken zijn met de Antilles?
Ik ga er stilletjes vanuit de Cayman de GTX 580 gaat "verslaan" (zal geen overtuigende zege worden), maar een erg sterke redenatie heb ik daar niet voor. Cypress ligt slechts 38% achter de GTX580 en ik kan me haast niet voorstellen dat er niet meer dan die 38% in zit voor Cayman. Zeker als de effiecientie van Barts gehaald of bijna geëvenaard kan worden, wat natuurlijk lastig zal worden aangezien de chip veel groter wordt.

Het lijkt erop dat de verbeteringen in CFX perf van Barts hardware gerelateerd zijn. In reviews met de nieuwste drivers voor zowel Barts, als Cypress, blijft Barts CF dicht bij Cypress CF.

[ Voor 8% gewijzigd door edward2 op 09-11-2010 20:21 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Voor mij kan de Cayman nu niet snel genoeg komen. Mijn HD4850 trekt black ops op Low net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Heeft meer met black ops te maken dan met je HD4850. Gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
spNk schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 21:03:
Heeft meer met black ops te maken dan met je HD4850. Gelukkig.
Apart want het is dezelfde engine als MW2 en die loopt goed op een 4850 @ 1680x1050. Alles kan gewoon vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-07 20:30
Astennu schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 21:08:
[...]

Apart want het is dezelfde engine als MW2 en die loopt goed op een 4850 @ 1680x1050. Alles kan gewoon vol.
Ik draai hier nog steeds MW2 voluit op mijn X1900XT, wel 720p, maar toch...

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
[...]

Is niet helemaal waar, het is een verbeterde WaW engine. Maar dit is een beetje offtopic denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
offtopic:
En de WaW engine is de IW engine en de IW engine is de engine gebruikt voor CoD2, MW, WaW, MW2, BO :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Snoitkever schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 17:52:
[...]

Haha, de HD2900XT een verrassing? Om The Inq maar even er bij te pakken:

[...]

http://www.theinquirer.ne...900xt-specs-leaked-on-web

Dan de HD4800? Daar werd al weken over gespeculeerd over de hoeveelheid "SP's" en andere specs. De helft van de geruchten was complete bullshit uiteraard, maar er was alles behalve een stilte voor de storm

Waarbij ik er overigens even bij wil zeggen dat ik hoop dat het bij geruchten blijft, maar er zijn vooralsnog genoeg redenen om aan te nemen dat er waarheid in zit. Om dat dan echter in het meest positieve licht te gaan bekijken en te roepen dat het goed nieuws is want het is "stilte voor de storm" is gewoon lachwekkend.
HD2900XT performance was in verhouding met zijn verbruik, die size en geluidsproductie dusdanig slecht dat dit inderdaad als een verrassing kwam. Het enige wat de kaart op de been hield was de prijs prestatie. Maar zodra je daar factoren als verbruik en geluidsproductie bij zou betrekken was het al weer een moeilijk verhaal.

Juist ja bij de HD48xx werd er veel gespeculeerd ja ook over de performance. Maar toen de kaart er eindelijk was. Was iedereen verrast want niemand had zo een goede kaart verwacht. Op elk vlak was dit een killer kaart in één klap kon nVidia zijn kaarten met honderd dollar omlaag gooien. De kaart was dus tegen alle verwachtingen in goed. We kunnen dus niet spreken over "leaks".

Idem dito bij de HD58xx maar in minderen maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
[...]

Laatste offtopic opmerking, zoek maar eens op internet, spel is enorm bugged en lagged op de dikste systemen als een gek. Het wachten is op een patch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
http://blogs.amd.com/work/fadcodenames/
Antilles
Market: Discrete GPUs
What is it? AMD Radeon™ HD 6000 Series graphics card for ultra-enthusiasts that will feature two GPUs on one board.
Planned for introduction: Q1 2011
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/HD6800/HD6800-202.jpg

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AMD Codename Decoder – November 9, 2010

At-a-glance Codename Decoder

Introduction
The following document is designed to help decipher publicly referenced product names and product codenames associated with the presentations at AMD Financial Analyst Day on Nov. 9th, 2010. Codenames are alphabetically listed and/or indicated in “”.

“Antilles”
What is it? AMD Radeon™ HD 6000 Series graphics card for ultra-enthusiasts that will feature two GPUs on one board.

APU
An APU is an accelerated processing unit, a new generation of processors that combine either low-power or high-performance x86 CPU cores with the latest GPU technology (such as DirectX® 11) on a single die.

“Barts”
What is it? AMD Radeon™ HD 6800 series GPUs featuring AMD’s second-generation Microsoft DirectX® 11-capable architecture, best-in-class energy efficiency, and a feature set including AMD Eyefinity multi-display technology.
Introduced: 2010

“Bobcat”
Market: Multiple devices, including notebooks ultrathins, HD netbooks and small form factor desktops.
What is it? A sub-one watt capable x86 CPU core that first comes to market in the “Ontario” and “Zacate” Accelerated Processing Units (APU) for mainstream, ultrathin, value, and netbook form factors as well as small form factor desktop solutions. “Bobcat” is designed to be an extremely small, highly flexible, out-of-order execution x86 core that easily can be scaled up and combined with other IP in SoC configurations.

“Brazos”
Markets: Value Mainstream Notebooks, HD Netbooks and Small Form Factor Desktops
What is it? “Brazos” is AMD’s 2011 low-power platform, available with two APUs; “Zacate” – currently planned to be marketed as the E Series – is an 18-watt TDP APU for ultrathin, mainstream and value notebooks as well as desktops and all-in-ones. “Ontario” – currently planned to be marketed as the C Series – is a 9-watt
APU for netbooks and small form factor desktops and devices. Both “Brazos” platform APUs include a DirectX® 11-capable GPU.

“Bulldozer”
Market: Server and Client
What is it? A multi-threaded high-performance x86 CPU core contained in the “Zambezi” processor for client PCs and “Interlagos” and “Valencia” processors for servers. Included in the “Scorpius” enthusiast desktop PC platform and “Maranello,” “Adelaide,” and “San Marino” server platforms, “Bulldozer” is designed to be a completely new, high performance architecture that employs a new approach to multithreaded compute performance for achieving advanced efficiency and throughput. “Bulldozer” is designed to give AMD an exceptional CPU option for linking with GPUs in highly scalable, single-chip APU configurations. “Bulldozer” offers AMD another exceptional CPU option for combining with GPUs in highly scalable, single chip APU configurations, beginning in 2012 APU designs.
Planned for introduction: Client (1H 2011); Server (2H 2011)

“Cayman”
What is it? Second-generation DirectX® 11-capable GPU to launch in the “Northern Islands” family, will be branded AMD Radeon™ HD 69XX graphics processors.
Planned for introduction: Q4 2010

“Champlain”
Market: Notebooks and Desktops
What is it? CPU for notebooks and desktops.
Introduced: 1H 2010

“Danube”
Market: Notebook
What is it? Mainstream notebook platform with DirectX® 10.1-capable IGP and DDR3 memory for high performance with optimum efficiency. Includes DirectX® 11-capable discrete graphics options. This platform will receive a refresh in the form of faster CPU speeds and updated capabilities for DirectX® 11 graphics during 1H 2011.
Introduced: May 2010; refreshed platform to be introduced 1H 2011

“Interlagos”
Market: Server
What is it? 8-, 12- or 16-core 32nm server processor for 2P and 4P markets, based on the new “Bulldozer” processor core. Will carry the AMD Opteron™ 6200 Series processor brand and be supported by the AMD Opteron™ 6000 Series (“Maranello”) platform for socket G34.
Planned for introduction: 2H 2011

“Komodo”
Market: Server and Performance Desktops
What is it? “Komodo” is AMD’s next generation CPU and is primarily intended for servers and high-performance desktops. “Komodo” will feature next-generation “Bulldozer” CPU cores and, in desktop PC platforms, is designed to couple with DirectX® 11 GPUs to provide enthusiast-level system performance.
Planned for introduction: 2012

“Krishna”
Market: Notebook, HD netbook, tablet and desktop
What is it? Tablet, ultrathin, HD netbook and small form factor desktop APU based on next-generation “Bobcat” core architecture and supporting DirectX® 11 and DDR3 technology.

“Llano”
What is it? Part of the “Sabine” platform, “Llano” is a 32nm APU including up to four x86 cores and a DirectX® 11-capable GPU, primarily intended for performance and mainstream notebooks and mainstream desktops. “Llano” is engineered to deliver impressive visual computing experiences, outstanding performance with low power and long battery life.
Planned for introduction: Mid-2011

“Northern Islands”
What is it: AMD graphics cards branded as the AMD Radeon™ HD 6000 family. Based on 40nm process technology, feature AMD’s second generation of DirectX® 11-capable GPU technology, AMD Eyefinity technology and tremendous power efficiency.
Introduced: Q4 2010

“Ontario”
Market: Primarily ultrathin notebooks and HD netbooks
What is it? A 9W APU featuring dual or single “Bobcat” x86 cores currently planned to be marketed as the C Series, and primarily intended to serve the low power and highly portable PC markets for netbooks and small form factor desktops and devices.

“Sepang”
What is it: Server CPU with up to 10 next-generation “Bulldozer” CPU cores targeting 2-way highly energy efficient and cost optimized Socket C2012 platforms. Complete with three-channel DDR3 memory and integrated PCIe Gen3 I/O.

“Terramar”
What is it? Server CPU with up to 20 next-generation “Bulldozer” CPU cores targeting the 2- and 4-way performance-per-watt and expandable Socket G2012 platforms. Complete with quad-channel DDR3 memory and integrated PCIe Gen3 I/O.

“Trinity”
What is it? “Trinity” is AMD’s next generation APU and is primarily intended for mainstream and high-performance desktops and notebooks. “Trinity” will feature next-generation “Bulldozer” CPU cores and a DirectX® 11-capable GPU.

“Valencia”
What is it? Six- or eight-core 32nm processor for 1P and 2P markets, based on the new “Bulldozer” processor core. Will be branded as the AMD Opteron™ 4200 Series processor and will be supported by the AMD Opteron™ 4000 Series platform (“San Marino”) or the ultra low-power “Adelaide” platform for socket C32.
Planned for introduction: 2H 2011

“Vancouver”
Market: Notebook
What is it? Next generation discrete GPU option for mainstream and high-performance notebook segments.
Planned for introduction: 1H 2011

“Wichita”
Market: Value Mainstream Notebooks, Ultrathins and HD Netbooks
What is it? APU for low-power form factors.

“Zacate”
Market: Notebook/Desktop
What is it? “Zacate” is AMD’s 18W APU designed for the mainstream notebook and desktop market. Zacate will feature low-power “Bobcat” CPU cores and support DirectX 11 technology.

“Zambezi”
Market: Desktop
What is it? four-, six-, or eight-core 32-nm AM3 socket desktop processor based on the “Bulldozer” processor architecture for the enthusiast market.
Planned for introduction: 1H 2011

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
offtopic:
Ik zou haast zeggen dat we 't zelfde aan het doen waren... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Kijk dat is nou een fijn overzicht, straight from the horse's mouth.. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:42:
offtopic:
Ik zou haast zeggen dat we 't zelfde aan het doen waren... :+
Vanmiddag ook al met Komplett en de GTX580, dat was zelfs minder dan een minuut. :P

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 09-11-2010 22:46 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Geen verrassing, toch? Cayman en Barts moeten de kerstklappers worden. Dat zou Antilles nooit halen, ook al zou de launch drie weken na Cayman zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Klopt.... mag ik het toch *slap in face* vinden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:52
cayman performance dus aardig onder 5970? dat zou toch een klein beetje jammer zijn, hierdoor redt hij het dan waarschijnlijk nauwlijks tegen gtx580?

is natuurlijk geen ramp maar ik zou ZO graag zien dat AMD ervoor zorgt dat Nvidia WEER achter de feiten aan loopt en alleen maar weer prijzen kan verlagen. (laatste keer, volgende generatie gun ik Nvidia weer een overwinning.....even)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
En wat als Cayman XT nou eens een 25% boven een 5870 scoort voor €350 en met minder verbruik dan een GTX350? Dan is het toch een zeer goede kaart. Ik denk dat 40% beter dan een 5870 (en dus net boven een GTX580) toch echt een te grote stap zal blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edmin schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:17:
[...]

Geen verrassing, toch? Cayman en Barts moeten de kerstklappers worden. Dat zou Antilles nooit halen, ook al zou de launch drie weken na Cayman zijn.
Het was anders niet de bedoeling. ;) Cayman stond voor mid/eind November en Antilles begin December.
Edmin schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:51:
Ik denk dat 40% beter dan een 5870 (en dus net boven een GTX580) toch echt een te grote stap zal blijken.
Meer dan 50% sneller dan een HD6870

[ Voor 25% gewijzigd door -The_Mask- op 09-11-2010 23:54 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
De meeste mensen die ik erover heb gesproken hebben na de '22 november' datum al niet meer serieus gerekend op Antilles in 2010. Niet zozeer om technische redenen, maar omdat een launch halverwege / achterin december de kerstverkopen zou kunnen hinderen.
-The_Mask- schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:52:
[...]

Meer dan 50% sneller dan een HD6870
Ik heb, met uitzondering van wat zeer blije AMD reps, nog geen harde bewijzen mogen zien die die claim (hoe graag ik hem ook geloof) zou onderbouwen.

[ Voor 38% gewijzigd door Edmin op 09-11-2010 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dit zou dus een edit moeten zijn...

[ Voor 62% gewijzigd door -The_Mask- op 10-11-2010 00:00 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
@ ed

dan zal ik HEEL blij zijn met een 6950 voor 275 euro, met het verbruik en klokbaarheid van een 5850 :+

denk dat de prijzen eerder zo'n 400 (xt) en 330 (pro) zullen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edmin schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:55:
De meeste mensen die ik erover heb gesproken hebben na de '22 november' datum al niet meer serieus gerekend op Antilles in 2010. Niet zozeer om technische redenen, maar omdat een launch halverwege / achterin december de kerstverkopen zou kunnen hinderen.
Het stond zo op de slides die van AMD kwamen.
Ik heb, met uitzondering van wat zeer blije AMD reps, nog geen harde bewijzen mogen zien die die claim (hoe graag ik hem ook geloof) zou onderbouwen.
Harde bewijzen zul je pas krijgen als alle site's een review van Cayman hebben geschreven, maar zelfs dan kan het nog een complot zijn. :+

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
maar waarschijnlijk dus geen ''full'' fermi killer. in dat geval komt Nvidia toch keurig op tijd met de gtx580 (al blijft hij te duur om te maken om echt concurrerend te kunnen zijn tegen goede marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Opzicht niet raar. HD6990 kan dus net zo goed een singel Cayman zijn.
Met een dergelijke(+/-400mm2) die size zullen er ongeacht of AMD het 40nm beter in de smiezen heeft dan ten tijden van Cypress er waarschijnlijk drie Cayman modellen komen zoals dat ook bij Cypress het geval was. Namelijk de HD5830 om de slechtste Cypressen toch te kunnen verkopen. De HD6930 zou dus ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
madmaxnl schreef op woensdag 10 november 2010 @ 00:02:
[...]

Opzicht niet raar. HD6990 kan dus net zo goed een singel Cayman zijn.
Wat allemaal niet kan, maar die kans zit wel extreem dicht tegen 0% aan. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Mmm, zojuist nog even de pdf bekeken en hier klopt dat schema wel:
Afbeeldingslocatie: http://vipeax.nl/21ant.png

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 10-11-2010 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
-The_Mask- schreef op woensdag 10 november 2010 @ 00:03:
[...]

Wat allemaal niet kan, maar die kans zit wel extreem dicht tegen 0% aan. :p
De naamgeving zou i.i.g. geen hint mogen geven ;)
Hele naamgeving schema is namelijk heel anders als bij HD5xxx of HD4xxx series.

HD4890 RV770 op steroïde...
HD5970 dubbelen RV870...
HD6990 dubbelen RV970 op steroïde...

Is natuurlijk flauwekul :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Paprika schreef op woensdag 10 november 2010 @ 00:03:
Mmm, zojuist nog even de pdf bekeken en hier klopt dat schema wel:
[afbeelding]
Nog even daarover... door de 2 witte pijlen te volgen zou ik haast zeggen dat de 5770 & 5970 dan EOL gaan en dus vervangen worden....

Reden daarvoor is dat men vaak de conclusie trok dat de 5770 een rebrand zou worden, echter heeft de 5970 hier ook de pijl en dat zou een beetje faal zijn i.c.m. Cayman.

[ Voor 19% gewijzigd door Paprika op 10-11-2010 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
toch duidelijk geen single cayman voor 6990 lijkt me...

“Antilles”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
meljor schreef op woensdag 10 november 2010 @ 00:23:
toch duidelijk geen single cayman voor 6990 lijkt me...
Na de PDF van vipeax schaam ik me ook :$
Het floepte er uit -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Even mezelf quoten van een ander forum:
quote: Vipeax;4620109
I think your not on the same line with him. I think he means this:
Afbeeldingslocatie: http://vipeax.nl/slide.png

If you draw it like this, it comes down to:

6990 > 5970 > 6970 > 6950 > 5870 > 6870 > 5850 > 6850 > 5770.

We know that this part is correct: 5870 > 6870 > 5850 > 6850 > 5770.
It's quite logical the rest is sorted like this too.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Als je het mij vraagt zie er naar uit dat behalve de 5870 en 5770 alle gaten goed zijn opgevult.
de 5850 ligt te dicht bij de 6870
de 5970 ligt te dicht bij de 6990
de 5750 ligt vrijwel gelijk met "turks"

ik zie een aantal EOL meldingen langskomen in Q2 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Ik ga er dan ook van uit dat deze allemaal EOL gaan of vervangen worden (ik gok dus de 5770 op 28nm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Topicstarter
ArgantosNL schreef op woensdag 10 november 2010 @ 09:07:
Als je het mij vraagt zie er naar uit dat behalve de 5870 en 5770 alle gaten goed zijn opgevult.
de 5850 ligt te dicht bij de 6870
de 5970 ligt te dicht bij de 6990
de 5750 ligt vrijwel gelijk met "turks"

ik zie een aantal EOL meldingen langskomen in Q2 2010
Volgens mij is de 58 al een tijdje EOL bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Edmin schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:51:
En wat als Cayman XT nou eens een 25% boven een 5870 scoort voor €350 en met minder verbruik dan een GTX350? Dan is het toch een zeer goede kaart. Ik denk dat 40% beter dan een 5870 (en dus net boven een GTX580) toch echt een te grote stap zal blijken.
Zo zie ik het ook. Op basis vd geruchten ga ik ervan uit dat de Cayman XT iets onder de 5970 zal zitten.

AMD heeft natuurlijk allang bewezen dat het hebben vd snelste single GPU kaart niet nodig is om de grote winnaar te zijn. Iets minder snel maar aantrekkelijker geprijst werkt veel beter. Je potentiele doelgroep die het kan en wil betalen neemt aanzienlijk toe.

De 580 is op zich een behoorlijk goede kaart geworden maar hij is te duur / zal te duur blijken te zijn.

Het spelletje herhaalt zich dan weer.
nVidia nipt de snelste single GPU maar dit keer zijn de nadelen vd 480 minder aanwezig danwel afwezig maar relatief veel te duur.
AMD vrijwel de snelste single GPU maar aanmerkelijk betere prijs/jprestatieverhouding en de snelste kaart (antilles).

Als de Cayman XT iets minder presteert maar E100 goedkoper is dan ga ik uiteraard voor de Kaaiman.
Daarnaast ben ook ik verwend geraakt de laatste jaren. Meer dan E400 voor een kaart vind ik niet reeel meer, vooral ook omdat er geen/amper spellen zijn waarbij je uberhaupt er iets van merkt als je een >E400 kaart in je systeem zet. (Uitzonderingen en resoluties boven 2560*1600 daargelaten.)
Sterker nog, met een 6870 zit je al behoorlijk gebijteld. Alleen Crysis 2 lijkt nog demanding te worden op korte termijn.
Graphics van Blockbusters als MOH en COD blackops zijn aardig maar nou niet bepaald vernieuwend.

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 10-11-2010 09:57 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Zit je alsnog met Eyefinity dat wel populairder wordt maar ook flink wat rekenkracht vereist van je videokaart(en). Hoewel het natuurlijk kan zou ik geen 5760 x 1080 willen spelen op een enkele HD5870 ;) Is ook iets wat je in gedachten moet houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:06

superwashandje

grofheid alom

Blue-Tiger schreef op woensdag 10 november 2010 @ 10:09:
Zit je alsnog met Eyefinity dat wel populairder wordt maar ook flink wat rekenkracht vereist van je videokaart(en). Hoewel het natuurlijk kan zou ik geen 5760 x 1080 willen spelen op een enkele HD5870 ;) Is ook iets wat je in gedachten moet houden...
ligt eraan wat je wilt spelen maar het is goed te doen hoor. 5760x1200 is voor minder veeleisende en oudere spellen goed te doen.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Dat klopt maar voorlopig beschouw ik eyefinity nog steeds als een uitzondering/niche markt.

De markt zal relatief best hard groeien bijv. van 1000naar 3000gebruikers is 300% groei wat lekker klinkt, alleen in absolute aantallen is het helemaal niks.

Zoals al eens eerder opgemerkt hier door iemand hebben de fabrikanten ook wel door dat de noodzaak voor zulke dure kaarten veel minder dan vroeger is en proberen ze dus hun eigen vraag te creeeren dmv Eyefinity en 3D gaming te pushen.

Echter ik denk dat dit toch technieken zijn die nog te grote nadelen hebben om door te breken.
Neem eyefinity, ik heb helemaal geen zin om 3 van die lompe monitoren op mijn bureau te zetten, dit even los van de kosten. Ook de bezels vind ik helemaal niks.
Komt er een nieuwe monitortechniek oid uit (neem 120hz ) moet je gelijk 3 monitoren slijten en 3 nieuwe kopen. Wordt er nu al moe van.

Resoluties zoals gebruikt bij eyefinity zullen imo pas doorbreken als er curved single monitors op de markt komen die betaalbaar zijn.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Ach, ik roep al jaren dat ik CF wil gaan, maar dankzij de oprukkende techniek en mogelijkheden is dat steeds niet nodig, maar deze zomer wil ik dan toch eindelijk de stap richting CF maken met 2xHD6970 MSI Lightning(die er zeker weer gaan komen 8) ) op 1920x1600 zodat ik dan straks alle Eyecandy en IQ zooi aan kan zetten en nog steeds deftige FPS kan hebben :) . En dan kan ik ook weer een jaar of 2 vooruit lijkt me, tot 28 nm goed ingeburgerd is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Darkasantion schreef op woensdag 10 november 2010 @ 10:27:
Ach, ik roep al jaren dat ik CF wil gaan, maar dankzij de oprukkende techniek en mogelijkheden is dat steeds niet nodig, maar deze zomer wil ik dan toch eindelijk de stap richting CF maken met 2xHD6970 MSI Lightning(die er zeker weer gaan komen 8) ) op 1920x1600 zodat ik dan straks alle Eyecandy en IQ zooi aan kan zetten en nog steeds deftige FPS kan hebben :) . En dan kan ik ook weer een jaar of 2 vooruit lijkt me, tot 28 nm goed ingeburgerd is :+
1920*1600 bestaat volgensmij niet.. :P

En eerlijk gezegd, met mijn 5870 kan ik vrijwel alles maxen op 1920*1200 incl 4/8AA en 16AF.
Ik denk dat je je met een single 6970, tot de 28nm er is, prima zult vermaken.

Durf er wel wat om te verwedden dat je weer geen CF gaat nemen. ;)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Help!!!! schreef op woensdag 10 november 2010 @ 10:31:
[...]

1920*1600 bestaat volgensmij niet.. :P

En eerlijk gezegd, met mijn 5870 kan ik vrijwel alles maxen op 1920*1200 incl 4/8AA en 16AF.
Ik denk dat je je met een single 6970, tot de 28nm er is, prima zult vermaken.

Durf er wel wat om te verwedden dat je weer geen CF gaat nemen. ;)
Ooh crap is inderdaad geen 1920x1600, maar 1920x1200 :P .
Ik weet nu vrij zeker dat ik wel CF ga nemen, omdat ik dat al jaren roep :P en omdat het kan O+. Of het nodig is met de (verwachte) kracht van de HD6970 is een 2e vraag, maar is gewoon stoer om 2 van die kaarten onder water te hebben met dikke OC en CF erop _/-\o_ .

Maar 28 nm is toch al eind volgend jaar :+ ? Zo snel wil ik niet weer overstappen. Heb nu HD5870(die eigenlijk ook nog goed is...) en ga dan mooi stukje vooruit met dat CF-setup. Om dan weer over te stappen is me iets teveel van het goede

[ Voor 3% gewijzigd door Darkasantion op 10-11-2010 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Tuurlijk voor de heb is het cool. :)

Ik ga ook een 6970 kopen (eerst reviews lezen natuurlijk) maar echt heel hard nodig is het niet met mijn 5870.

28nm zou al ergens deze zomer kunnen komen wellicht :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Topicstarter
Help!!!! schreef op woensdag 10 november 2010 @ 10:52:
28nm zou al ergens deze zomer kunnen komen wellicht :?
Misschien voor NV, AMD is eerder richting Q4 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op woensdag 10 november 2010 @ 02:43:
Even mezelf quoten van een ander forum:

[...]
performance placements are estimates
Staat dus op de afbeelding, oftewel kan net zo goed zijn om iedereen het bos in te sturen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alienware M17x R3 leaks with Radeon HD 6970 and wireless HD

Alienware M17x R3 to use new Radeon HD 6000 video

A handful of leaks discovered over the course of the past several days have revealed details of the third generation of the Alienware M17x. Known as R3 (Revision 3), the new 17-inch notebook should be one of the first with the as yet unannounced Mobility Radeon HD 6000 graphics line. Users should have the option of the 6870 or 6970 on removable cards; what their differences would be weren't known, but NVIDIA would also be available with a GeForce GTX 460M as a pick, Dell-Lab said.

Outside of performance upgrades, the design would primarily focus on HD video playback. A SiBeam-made chipset would provide wireless HD video. Alienware is also reportedly offering a 3D display as an option for those Blu-ray movies and games that support it. The M17x's habitually short battery life might also be improved with a new nine-cell, 93Wh battery that could offset some of the power consumption.

Few other details are known, but a quad Core i7 is a likely option. Photos show a physical design which is mostly identical to what's already available. The new M17x doesn't have a firm release timeframe but has already been spotted coming in a special red hue in addition to the primarily planned black.

Afbeeldingslocatie: http://photos.macnn.com/news/1011/alienwarem17xr3-leaklg1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://photos.macnn.com/news/1011/alienwarem17xr3-leaklg2.jpg

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

neliz schreef op woensdag 10 november 2010 @ 10:54:
[...]

als NV dat redt, dan zullen de rollen weer ns omgedraait zijn waarschijnlijk. :o

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan moet nVidia wel een echt grote sprong maken, maar dat wordt ook wel weer eens nodig.

Overigens stond einde 2011 ook al in de TS natuurlijk. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
spNk schreef op woensdag 10 november 2010 @ 09:08:
Ik ga er dan ook van uit dat deze allemaal EOL gaan of vervangen worden (ik gok dus de 5770 op 28nm).
Dan denk ik dat ze em anders gaan noemen. Wat ik heb begrepen van de geruchten is dat de 57xx nog even mee moet. Of misschien hebben ze er nog te veel van. Het zal afhangen van hoe turks presteert.

[ Voor 116% gewijzigd door Astennu op 10-11-2010 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Help!!!! schreef op woensdag 10 november 2010 @ 11:38:
[...]

als NV dat redt, dan zullen de rollen weer ns omgedraait zijn waarschijnlijk. :o
Dat hangt ervan af, vergeet niet dat AMD veel meer ervaring heeft met vroege node transities dan Nvidia. Hangt uiteraard ook van de chip af, als Nvidia Fermi 2(of GF110) naar 28 nm brengt met flink wat optimalisaties in de architectuur zouden ze een grote, maar ook snelle en efficiënte chip kunnen hebben. Zelfde geldt voor AMD, als ze Cayman nemen als basis en deze verder finetunen en uitbouwen op 28 nm zouden ze best hun voorsprong kunnen behouden, zo niet uitbouwen :) .
Maar dat weten pas zeker als het Q3 2011 is de eerste 28 nm kaartjes uit de fabriek komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
-The_Mask- schreef op woensdag 10 november 2010 @ 11:25:

Alienware M17x R3 leaks with Radeon HD 6970 and wireless HD

Alienware M17x R3 to use new Radeon HD 6000 video

A handful of leaks discovered over the course of the past several days have revealed details of the third generation of the Alienware M17x. Known as R3 (Revision 3), the new 17-inch notebook should be one of the first with the as yet unannounced Mobility Radeon HD 6000 graphics line. Users should have the option of the 6870 or 6970 on removable cards; what their differences would be weren't known, but NVIDIA would also be available with a GeForce GTX 460M as a pick, Dell-Lab said.

Outside of performance upgrades, the design would primarily focus on HD video playback. A SiBeam-made chipset would provide wireless HD video. Alienware is also reportedly offering a 3D display as an option for those Blu-ray movies and games that support it. The M17x's habitually short battery life might also be improved with a new nine-cell, 93Wh battery that could offset some of the power consumption.

Few other details are known, but a quad Core i7 is a likely option. Photos show a physical design which is mostly identical to what's already available. The new M17x doesn't have a firm release timeframe but has already been spotted coming in a special red hue in addition to the primarily planned black.

[afbeelding]

[afbeelding]
OUD :P
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/34998786

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Topicstarter
Help!!!! schreef op woensdag 10 november 2010 @ 11:38:
[...]

Je weet niet wat NV eerst op 28 nm gaat uitbrengen.

AMD kwam op 40nm later met hun RV740 dan NV met hun GT218! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Darkasantion schreef op woensdag 10 november 2010 @ 10:39:
[...]

Ooh crap is inderdaad geen 1920x1600, maar 1920x1200 :P .
Ik weet nu vrij zeker dat ik wel CF ga nemen, omdat ik dat al jaren roep :P en omdat het kan O+. Of het nodig is met de (verwachte) kracht van de HD6970 is een 2e vraag, maar is gewoon stoer om 2 van die kaarten onder water te hebben met dikke OC en CF erop _/-\o_ .

Maar 28 nm is toch al eind volgend jaar :+ ? Zo snel wil ik niet weer overstappen. Heb nu HD5870(die eigenlijk ook nog goed is...) en ga dan mooi stukje vooruit met dat CF-setup. Om dan weer over te stappen is me iets teveel van het goede
Op 1920x1200 is een HD6970 al overkill laat staan 2 in CF :S. Mijn 5850 @ 950-1225 doet 2560x1600 nog aardig goed. Daar kom ik echter wel iets te kort. 2560 is 4.09 megapixel vs 2.3 voor 1920x1200.

Dus 2x 6970 is niet nodig. Zou heel erg zonde zijn. Als je eyefinity gaat gebruiken is het een ander verhaal.
neliz schreef op woensdag 10 november 2010 @ 10:54:
[...]

Dat is wel heel erg laat :| moeten we nog een jaar met dat brakke 40nm doen. En we hebben nu al 2 hele generaties aan kaarten op 40nm. AMD heeft al 3 generaties aan chips op 40nm als je de 4770 ook mee telt.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 10-11-2010 11:48 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.