Zo, ik heb mijn Desire HD inmiddels ruim een week als primaire telefoon in gebruik dus hierbij even een korte review.
Mijn vorige telefoon was een Nokia N900 en daarvoor had ik een Nokia 5800, dus soms wordt de vergelijking tussen de N900 en DHD gemaakt.
Algemeen
De algemene vorm van de DHD bevalt me uitstekend. De telefoon is groot, maar wel erg plat. Hierdoor past hij prima in mijn broekzak, wat bij mijn vorige telefoon wel anders was. Door de aluminium behuizing voelt het toestel ook erg lekker en solide aan.
Het toestel werkt makkelijk en vrij intuïtief. Dit is mijn eerste Android telefoon, maar wanneer je je er een middagje in verdiept weet je de meeste functies wel te vinden en kan je er makkelijk mee uit de voeten. Alles werkt zoals je kan verwachten van een high-end smartphone, en alles werkt vloeiend. De processor in mijn N900 was al niet sloom (met 850mhz OC) maar de nieuwe 1ghz Snapdragon in de Desire HD werkt nog net wat soepeler. Zaken als browsen en scrollen gaan over het algemeen zonder stotteren, behalve wanneer je snel wilt scrollen op een internetpagina met veel flash-content.
Een minder puntje is het WiFi bereik van de DHD. Op plekken waar ik met mijn N900 nog net stabiel WiFi bereik had heb ik dat nu niet met mijn DHD, iets wat jammer is maar verder geen ramp. Een ander punt waarop de N900 beter scoorde dan de DHD is het geluid, zowel het geluid wat uit de speakers komt (dit is bij de DHD echt veel minder goed) en het geluid via de microfoon. Tijdens een paar telefoontjes heeft de andere persoon al geklaagd over veel achtergrond geluid, iets waar ik bij mijn vorige telefoon nauwelijks iemand over gehoord heb. Ook het multitasken was helaas beter op de N900 dan op de DHD. Nou is dit natuurlijk geen gebrek van de DHD zelf maar ligt dit aan Android, maar als N900 gebruiker ben ik toch erg verwend met het perfecte multitasken dat mogelijk was in Maemo.
Scherm
Dit was wel even wennen. Mijn vorige telefoons hadden beide een resistief touchscreen, dus het capacitieve scherm van de HD was heel wat anders. Het scherm is erg gevoelig qua aanraking maar helaas wel merkbaar minder precies dan die van mijn N900. Wanneer ik bijvoorbeeld tijdens het typen van een SMS naar een bepaalde positie wil lukt dit bijna nooit met 1x drukken, meestal druk ik eerst een paar keer net verkeerd. De grootte van het scherm is wel erg lekker werken. Doordat het scherm groot is zijn de onscreen toetsen dat ook, waardoor ik het fysieke toetsenbord van mijn vorige telefoon helemaal niet meer mis. Het enige nadeel van het grote scherm is wel dat typen met 1 hand vrij lastig is: Soms zit een toets net te ver weg om gemakkelijk met 1 duim te bedienen. De helderheid en de kleuren van het scherm vind ik persoonlijk erg goed. De helderheid heb ik momenteel op ongeveer 25-30% staan wat binnenshuis prima te doen is. Wanneer ik buiten ben en het is vrij zonnig zet ik de helderheid op 65% en dan is het scherm ook prima zichtbaar.
Batterij
Mijn huidige DHD heb ik nu iets meer dan een week dus de batterij zal nog iets beter worden, maar tot nu toe vind ik hem best redelijk. Op dit moment is de telefoon 6½ uur uit de lader, en is de batterij nog ongeveer 67% vol. Wat ik in die 6½ uur gedaan heb:
- 15 SMSjes sturen
- 20 minuten bellen
- Half uur internetten
De rest van de tijd had ik geen actieve internet verbinding (wel staat mijn Network Mode setting op de GSM/WCDMA mode), dus ook geen zaken als synchronisatie van mail en RSS readers.
Met mijn gebruik houdt de batterij het gedurende 1 werkdag dus prima uit, maar met intensiever gebruik zou je best eens in de problemen kunnen komen om het een hele dag uit te houden.
Camera
De foto's die de DHD maakt zijn van mindere kwaliteit dan bij veel andere telefoons. Gelukkig is dat voor mij geen probleem aangezien ik de camera normaal gesproken toch hooguit eens in de twee weken gebruik, maar jammer is het wel.
Over het algemeen ben ik dus behoorlijk tevreden over mijn Desire HD. Er zijn best wat negatieve puntjes te vinden, maar met mijn dagelijkse gebruik heb ik daar maar erg weinig last van.