Hallo,
even mijn indrukken van de Playbook.
Ter inleiding
Ik liep niet echt warm voor een tablet. Ik heb al een vaste PC, laptop en netbook.
De nood aan een extra toestel was beperkt in verhouding tot de aankoopprijs van de meeste toestellen.
Ik heb even de aankoop van de Lenovo A1 overwogen, maar uiteindelijk toch niet verder bekeken.
Naar aanleiding van 2 reviews van de Playbook (16GB en 32GB versie) op T-net in maart 2012 (
Review 1 en
Review 2) was mijn interesse gewekt:
- een hardwarematig kwalitatief product dat met de nieuwe versie van het OS de initiële beperkingen oversteeg
- de sterk verlaagde prijs (± €250 voor de 32GB versie).
De Playbook leek me een bruikbaar alternatief voor de netbook met als bonus de functionaliteit als e-reader waarvan ik de aankoop al een tijd overwoog (maar steeds uitstelde omdat het weer een toestel erbij is).
Eerste indruk
Goede afwerking.
De initialisatie verliep in het begin wat verward omdat ik niet goed door had hoe ik bepaalde opties kon instellen. Eens ik dat doorhad verliep alles zeer vlot.
Beeldscherm is zeer goed en ook het geluid is goed.
Multitasking verloopt prima.
Mijn eerste teleurstelling betrof de BlackBerry Desktop Software voor PC.
Ik wou een aantal MP3's overzetten naar de Playbook, maar de werkwijze die de BlackBerry Desktop Software hiervoor aanbod is omslachtig en imo onwerkbaar.
Gelukkig kwam ik er vrij snel achter dat ik de Playbook ook rechtstreeks via de PC kan benaderen (via wifi of via USB) zonder de desktop software en dat ik de MP3's gewoon kon kopiëren en plakken vanuit Windows verkenner. Meer heeft een mens niet nodig!
Wat de meerwaarde van Blackberry Desktop Software is, is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk.
Een tweede teleurstelling betreft de standaard file manager van de Playbook. Deze geeft de mappenstructuur niet weer, waardoor het vinden van dat éne bestand toch niet zo eenvoudig is. Je weet in welke map het staat, maar de naam ken je niet.
Gelukkig bestaan er hier alternatieven voor. Air Browser (gratis) bracht de verlossing.
Wanneer je bij een bericht een bijlage wil steken, val je echter opnieuw terug in de handen van de standaard file manager. Jammer.
Een ander punt dat ik "the hard way" heb ondervonden is dat wanneer je een e-mail op de Playbook verwijdert, het ook definitief van de server wordt verwijderd. Ook indien je de Playbook zo hebt ingesteld dat berichten op de server moeten blijven staan.
Ondertussen heb ik de PB een paar maand in gebruik en op zich ben ik relatief tevreden.
Het is een kwalitatief zeer fijn toestel.
Ik heb een dubbel gevoel mbt het formaat: voor onderweg is het formaat imo ideaal. Voor wat intensiever gebruik (vb langduriger webbezoek) mag het iets groter.
Ik heb de voorbije maanden relatief weinig
beperkingen ondervonden, maar toch een paar:
- het lukt me niet om bepaalde PDF's te openen. Dit lukt me trouwens op PC ook enkel via de laatste versie van Adobe Reader. Adobe zal echter geen nieuwe reader ontwikkelen voor Playbook. Ik heb recent de app Pdf Reader gekocht, maar ook hiermee lukt het niet.
- het lukte me niet om nieuwe slides toe te voegen in een presentatie via Docs To Go.
- een tekst nalezen en kleine aanpassingen aanbrengen lukt wel, maar voor echt typwerk is het niet aangewezen (verkeerde verwachtingen van mijn kant).
Extra apps die ik momenteel gebruik:
- Nobex Radio (voor Radio 1 en Studio Brussel) (gratis) - werkt prima.
- Air Browser (gratis) - zou de standaardbrowser moeten zijn
- Book Reader (€ 0,75) - prima e-reader.
- Wunderlist (gratis) - handig, maar loopt niet 100% stabiel
Ik heb me niet echt verder verdiept in de apps, ook omdat ik niet het gevoel dat er momenteel fundamentele zaken ontbreken op de Playbook (wat op zich een goed teken is). Ook het sideloaden heb ik nog niet bekeken.
Vraagje
Ik heb begrepen dat je de Playbook ook als GPS kan gebruiken.
Iemand die hier ervaring mee heeft?