Voor DVB-C wordt 1:1 IP aanvoer gebruikt. Geen omzetting/reëncoding dus.
Ja, maar zoals je zelf zegt wel in SD en dus niet HD. En dus(?) voor zover ik weet ook gewoon geluid en geen Dolby Digital. Kan je anders eens aangeven wanneer er wel Dolby wordt uitgezonden op dvb-c via Glashart?
Overigens mag ik toch hopen dat dat niet de insteek is van IPTV:
Mensen pushen naar IPTV zodat ze extra betalen voor HD (wat zeker voor de basiszenders helemaal nergens op slaat).
Ik denk toch dat het de insteek is van XMS om iedereen op IPTV te krijgen. De hoofdreden om toch dvb-c aan te bieden is dat er anders gewoon (te) veel mensen zijn die niet over willen stappen op de glasvezelaansluiting. Er zijn genoeg mensen die een of andere dvb-c kastje of TV hebben staan (vaak voor veel geld gekocht) en die willen die investering niet weggooien. Binnenkort komt een PVR beschikbaar, maar al die tijd kon je eens een recorder krijgen terwijl je bij de elektra-boer op de hoek een kastje kan kopen die het wel doet voor je Ziggo aansluiting.
Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat die zenders gewoon permanent in het basispakket komen waar ze thuishoren.
Ik weet niet of dat bij XMS wel zo is; waarom doen ze anders moeilijk met het verzinnen van HD-pakketten etc?
Ik vind het ook beter als iedereen de beste kwaliteit kan krijgen, maar ik vind het ook beter als je gewoon zelf kan bepalen welke zenders je wil. Ik snap wel waarom aanbieders "pakketten" maken, maar ik zou het veel fijner vinden als je gewoon zelf per zender kan bepalen of je hem wel of niet wil hebben. U wilt SBS6 kijken? Dat kost 15 cent in de maand. Kijkt u liever naar BBC3&4? Dat is dan 1 euro in de maand extra etc. Waarom moet je altijd perse een pakket kopen van (zeg) 5 euro terwijl je waarschijnlijk maar 1 of 2 zenders wil zien?
Maar voorlopig zal dat wel niet gebeuren, terwijl dat (lijkt mij) bij IPTV nu juist wel makkelijker te regelen is dan bij coax aansluitingen. Meneer Pietersen vraagt de ip-stream aan van de wedstrijd Ajax-Feijenoord: prima, u heeft er voor betaald. Meneer Jansen vraagt hem ook aan: sorry, u heeft niet betaald. U kunt kiezen uit alsnog betalen en deze wedstrijd zien of anders gezellig bij meneer Pietersen gaan kijken. Maar dat kan dan natuurlijk net zo goed voor een andere zender zijn.
1 van de argumenten die ik heb gehoord waarom veel TV-zenders 'tegen' IPTV zijn is dat het juist makkelijker na te gaan kan zijn hoeveel mensen naar een zender kijken. Als je geen aanvraag hebt gedaan op de stream dan kijk je er dus ook niet naar. Je kan kijken welke zenders in zijn algemeen populair zijn. Bijvoorbeeld 3% heeft een abbo op de zender ComedyCentral en 90 heeft een abbo op RTL4. Driemaal raden wie de meeste inkomsten kan krijgen voor reclame op zijn zender. Nu zitten veel zenders bij elkaar in een pakket en weet Ziggo dus ook niet of mensen dat pakket nu voor extra Discovery's of voor Nostalgienet aanschaffen. Zze weten het natuurlijk wel: iedereen neemt dat voor Nostalgienet, maar anders koopt niemand de Discovery zenders

- Het zappen gaat een stuk sneller.
Ik heb geen IPTV dus ik kan dat niet bekijken. Mijn ervaring met digitale TV is wel dat het altijd trager is. Ik ben nog geen kastje tegengekomen wat sneller (of op zijn minst even snel) kan zappen dan de simpele Philips TV van mijn ouders tientallen jaren geleden. Ik heb wel het idee dat de dvb-c van XMS sneller met zappen is dan die van Ziggo, maar dat is meer een "gevoel" dan dat ik het heb getimed. Ik vind het beeld ook veel beter dan de dvb-c van Ziggo, maar dat schijnt dan aan de bitrate te liggen die bij XMS hoger is dan bij Ziggo (ik kijk gewoon SD trouwens, geen HD).
Wellicht ook een reden waarom er geen HD op de dvb-c wordt uitgezonden. Ziggo heeft ook al een paar keer wat moeten rommelen en zenders weg moeten halen omdat ze anders niet genoeg ruimte hadden om (meer) HD signalen op de kabel te zetten. Ook Caiway heeft het probleem dat ze niet overal alle HD zenders in het basispakket hebben omdat die kabelnetten dat niet aankunnen.
- Je hebt een perfecte integratie van het signaal, gezien het MPEG bronsignaal door je TV gedecodeerd wordt (in het geval van een TV met ingebouwde DVB-C decoder). Zeker voor TV's met een 10-bit kleurpaneel is dit ideaal. Je hebt dan via DVB-C diepere kleuren dan via een extern kastje die geen HDMI 1.3 heeft (en dus geen Deep Color ondersteund).
Dat is alleen zo als je zo'n TV hebt. De meeste mensen hebben die niet en werken met een apart kastje. De enige reden dat het zo is is natuurlijk omdat er ueberhaupt geen IPTV-TV's zijn. Ziggo en consorten gebruiken al jaren dvb-c en pas de laatste tijd beginnen er echt wat apparaten op de markt te komen die dat zelf kunnen gebruiken. Als er meer mensen met IPTV komen dan zal dat over een jaar of wat (5? 10?) ook wel komen.
Zeker voor mensen die geen interactieve dingen hoeven, weinig zenders kijken, maar wel echt de best mogelijk beeldkwaliteit op hun scherm willen, is een basis DVB-C pakket met een aantal veel bekeken basis HD-zenders ideaal.
Waarom? IPTV kan dat ook allemaal. Alleen moet je daar (op dit moment) een ander kastje voor kopen.