Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.893 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Welke bankable merken heb je het over zonnigtype? JASOLAR en LDK zijn bankable, net als bijv. Evergreen en First Solar. Deze gaan sowieso al onder de 1,00 EUR / Wp. Trina en Solarfun trouwens ook. De grote jongens Yingli / Suntech nog niet. Pak je dan een Powerone / Piko omvormer zet je grote systemen neer voor 1,70 / Wp compleet geinstalleerd. Pak je een niet bankable paneel.. en Chint omvormers, plus 'eigen merk' montagemateriaal? Gokje, 1,50 / Wp voor > 50 kWp. Inclusief busje Polen.

Maarja, is goedkoop niet duurkoop?

[ Voor 20% gewijzigd door SunshineCompany op 12-07-2011 20:19 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:49
glambalk schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:02:
[...]

3 x Yingli YL230P-29b op een Soladin 600. 3 x Suntech STP190S-24/Ad op een Steca 500?? Maare.......... heb je een fiets met aanhanger??
gewoon.. op de schouder die panelen, net als 'vroegah in de bouw' met upperen ;)
:+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Voor particulieren zijn panelen echter slechts 50% van de totaalprijs. Als je paneelprijs dan 20% daalt, is dit slechts 10% van de eindprijs. Scheelt je wellicht een jaar op de TVT.

Nu nog even een kolentekort.. kWh prijs naar 0,10 EUR + energiebelasting naar 0,15.. 0,30 / kWh, en je kan je lol op. Wel even hopen dat Holland Solar opschiet met z'n keurmerk, de markt zal overspoeld worden met iedereen die goedkoop een paar paneeltjes wil verkopen en het lekker houtje-touwtje aanlegt.

[ Voor 46% gewijzigd door SunshineCompany op 12-07-2011 20:18 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 16:10
SunshineCompany schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:27:
Ik weet dat hier verschillende monitoring-experts zitten, vandaar mijn vraag hier:

Voor een systeem met 2 SMA Tripower omvormers met bluetooth zoek ik een manier om op een display data weer te geven. Actueel vermogen, dag opbrengst, etc. Bij het systeem zit een SMA Webbox. Nu kan ik natuurlijk een vergelijkbaar iets maken als op mijn website, en dat op een monitor weergeven. Probleem is dat ik op de plek waar het display moet hangen geen PC neer kan zetten. Wel heb ik er stroom (handig!) en een UTP aansluiting.

Kortom; ik heb dus een netwerk met daarin een Webbox (kan eventueel ook een andere logger worden), en ik wil grafisch wat weergeven. Nu is er natuurlijk Solarfox:

[afbeelding]

Maar die zijn meteen weer erg duur.. en uitgebreid. Ik zoek wellicht wat simpelers. Iemand een tip? +/- 500 EUR.

Zoiets vind ik nu net zelf:
[afbeelding]

Weet alleen niet hoe die aan te sturen is.
De solarfox met een solarlog is een zeer goede en uitgebreide manier van loggen.
SMA heeft een flash player die je kan laten draaien op een pc voor een monitor.
Wij hebben voor een ziekenhuis een proef draaien met een website die de info van de webbox af haalt.
en dit op een tv weergeeft met mini pc. in style van het ziekenhuis.

heb zelf een proef versie aangevraagd voor SolarAnalyzer heb het nu lokaal en op android draaien.
Dit is een zeer goede oplossing. en zeker niet duur. (denk ook goed op een tv met mini pc te weergeven)

Het nadeel van een display log is dat er (veel) onderhoud aan zit. vastlopen pc, herstarten.
daarin tegen is een analoog paneel veel minder storing gevoelig en iets betaalbaarder
heb hier nog geen voorbeelden van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Inderdaad het liefst een analoog paneel. Het moet stabiel zijn. Ik heb zelf Webbox, dus die optie ken ik. Solarlog is vergelijkbaar, ook in prijs. Dan liever SMA. Maarja, dan een scherm aansturen (het liefst via UTP)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Dan kom je toch op een tv met pc (er in) terecht voor direct op een utp met grafiek weergave.
Een analoog paneel wordt vaak via een lose KWh meter gedaan.

Ik zou voor een digitaal paneel kiezen voor solarlog met een paneel van solarfox.deze hebben veel ervaring en goede ondersteuning.

Voor een analoog paneel is geen webbox of solarlog nodig deze worden compleet geleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Met die idioot lage prijzen kan het zelfs uit om mijn noorddak van mijn schuurtje vol te plempen. Wat. Zelfs panelen in de kruipruimte kan bijna nog uit. ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 21:06:
Met die idioot lage prijzen kan het zelfs uit om mijn noorddak van mijn schuurtje vol te plempen. Wat. Zelfs panelen in de kruipruimte kan bijna nog uit. ;)
ik bied wel politiek asiel aan voor PV-paneeltjes die in afwachting door douane nog moeten komen ;)
:+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
@sorrie glambak.
ik bedoelde dat ik best wil mee rijden om die panneltjes in te laden die zonnigtype denkt te kunnen regelen.
als je rijd teminste en als er iemand slim/dom genoeg is om ze te betalen.
we zullen eerst maar eens af wachten wat zonnigtypes aanbod is.

@glambak
dat was trouwens wel info die ik graag wou weten.
ik ga dat eens opzoeken.

@NielsTn
upperen zou best een oplossing zijn geweest als ik nog in mijn oude huis zou woonden.
nieuw huis is net iets te ver weg.
maar ik heb ook een auto, gebruik hem alleen nooit als het binnen de stad is. :)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

silvester6 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:44:
Dan kom je toch op een tv met pc (er in) terecht voor direct op een utp met grafiek weergave.
Een analoog paneel wordt vaak via een lose KWh meter gedaan.

Ik zou voor een digitaal paneel kiezen voor solarlog met een paneel van solarfox.deze hebben veel ervaring en goede ondersteuning.

Voor een analoog paneel is geen webbox of solarlog nodig deze worden compleet geleverd
Thnx. Solarlog / Webbox + Solarfox = 2000 EUR. Is wat teveel van het goede. Ga wel eens een fabrikant bellen om het me haarfijn uit te leggen hoe je een analoog scherm aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
jah anders kom je idd op een zelfbouw solarlog met minipc en een tv software van solarAnalyzer voor de weergave.

en 1x per maand er heen om dat ding weer anders in te stellen omdat de klant het niet goed begrijpt.

Dit was voor bij ons op het werk ook het probleem.
SMA heeft zelf dacht ik ook nog een analoog paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

grimson schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:11:
Uiteraard blijft elke leverancier innoveren maar nu staar ik mij weer blind op Suntech...
Ze hebben een 20 jaar oud verlopen patent opgepakt en toegepast:

Suntech BlackPearl™
http://www.polderpv.nl/ni...ni2011_Suntech_BlackPearl
STP250S - 20/Wd+
STP245S - 20/Wd+
Gezien de 'ruimte' op het dak gaat mijn voorkeur uit naar zeer efficiente panelen.

Iemand ervaring met deze panelen?

En ja,... ik wil graag uitbreiden maar ... gezien de enorme snelle prijsdalingen..:
Ik durf het niet te noemen maar ... wachten tot volgend zonneseizoen?
Geen ervaring met deze panelen maar wele met de Yingli YL260C-30b. MonoKristallijn, 165 x 99cm, rendement van 15,9%.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Klopt, die's helemaal onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
SunshineCompany schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 21:48:
Klopt, die's helemaal onbetaalbaar.
:+ het blijft SMA waar je de hoofdprijs betaald voor accessoires

Daarom heb ik gekozen voor een solarlogger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11
op het moment zou een waterkracht centrale in de goot naar de straat denk ik half Utrecht kunnen verlichten...wat een water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:06
Even over de energie uit de kruip ruimte ..Om een “NORMAAL” huis te kunnen verwarmen.

Warmte even uit de kruip ruimte er uit halen met een warmte pompje …..(zoals hier boven in de topics verhaald werd..)
Dan rijst bij mij de vraag .. welke kaboutertjes stoppen die warmte er dan weer in :)

Ik heb al eens een keer wat uitgerekend en kwam tot de volgende “conclusie”.
… je moet toch wel een week zonder “redenlijke zonnen schijn” kunnen bufferen.
…20.000 liter nodig welke van 80 to 30 graden afgekoeld word om het gehele huis te verwarmen
voor een (1)weekje (vloer verwarming temp).(dec & jan.. daar buiten steeds langer)

Nu kan je met een warmte pomp het laatste stukje er ook nog uit halen (word dan 1,5 week).

Dan nu het probleem ..hoe komt die warmte er in ..
..Grond water als energie bron geeft lage COP en slijtage aan warmte wisselaars ,onderhoud.
Neen.

..Buiten lucht.. slecht COP in de winter als je hem nodig heb .
( je zou ( temp <12 graden) … met een earth tube .. de buiten lucht wat kunnen opwarmen).
Neen.

Gaat dus niet zo maar ..ik heb al gezien dat je meer dan 20 m2 aan zonnecollector nodig heb om je buffer enigszins te kunnen vullen( bij “bewolkt weer” .. de meeste dagen in de winter )( 1week ).

Nu is hier het aardige van deze m2 dat ze niet zo zeer perfect op het zuiden hoeven te staan ( dus geen “dure”zonnepaneel ruimte in beslag leggen)
Op het westen of oosten is net zo goed.
...Zelfs tegen de gevel .
...Doorstoom vacuüm buizen als hek werk.
...Doorstoom vacuüm buizen onder de dak goot .
...Warme lucht collectors.
...Dak op het noorden welke niet zo schuin afloopt.
etc .

Maar ja .. 20.000 liter a> 80 graden …betekend wel stalen wand.. veel isolatie..etc
Word dus duur.

Maar als ik nu eens zeg : De temperatuur schommelt in de 20.000 liter tussen de 15 en de 45 graden
Installatie met warmte pomp om vloer verwarming temperatuur te creëren uit het buffer vat.

..Dan heb ik relatief weinig isolatie nodig ( dus ook weinig verlies).
..Kan goedkope waterzak nemen(of slimmer een aantal waterzakken).
..Kan soms zelf met simpele warme lucht collector energie toevoeren(zelf bouw lekker goedkoop).
..In gekke bui kan ik de wat warmere lucht achter de zonnepanelen(PV) gebruiken om de 20.000 liter bij te vullen.
..Collectors mogen net als boven staand overal gemonteerd worden(hek werk..etc)
…Ik had zelfs idee om stenen zuid gevel te voorzien van een extra glazen voorzet laag waar achter zwarte luxaflex zaten ..en zo een zeer groot oppervlakte maakte om voldoende warme lucht te produceren.

Maar ga dit verhaal maar eens uitrekenen .. 20.000 liter 15 a 45 graden., iets van > 20m2 collector( of 8 x 2500 liter).
..installatie materiaal.
..elektra verbruik om een relatief lage temperatuur van de collector in de buffer te stoppen.
..kan je ook de warmte van de motoren die je gebruikt opslaan in de buffer.

Een warmte pomp is leuk ..maar de COP zakt zo snel wanneer je de warmte echt nodig heb.. dan ben je met gas goedkoper uit.( tenzij die lage temperatuur weet te voorkomen).

Dus probeer eens uit te rekenen wat je nodig heb aan installatie.. electra verbruikt .. etc
En 20.000 liter ..minder of meer ??...staal??..plastic waterzak ??

Ik heb het wel over een normaal verbruik van 1000-1400m3.
<mode fun>
en niet over 400m3..die kan beter bruine bonen gaan eten en dan dat gas opvangen.
.. dan wel veel visite uitnodigen(80Watt per man aan hitte).
.. en die bruine bonen te eten geven (gegaard op zonne energie) en dan dat gas op vangen .
</mode fun>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:45
@X21r:
Dat maakt jouw verhaal een beetje irrelevant, want wij hebben het over Eric-pvt's huis. En we hebben het niet over een buffer bouwen, maar een lucht-water WP in de kruipruimte hangen die de warmte aan de lucht ontrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
pcmadman schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:01:
@X21r:
Dat maakt jouw verhaal een beetje irrelevant, want wij hebben het over Eric-pvt's huis. En we hebben het niet over een buffer bouwen, maar een lucht-water WP in de kruipruimte hangen die de warmte aan de lucht ontrekt.
Ik lees mee en vind het allemaal bijzonder. In die kruipruimte is nauwelijks lucht aanwezig. Zeker als je goede isolatie hebt, staat deze lucht stil. Zo`n luchtwarmtepomp heeft honderden kuubs lucht nodig om over de wisselaar te trekken. Daarbij is het tegenstrijdig. Je koelt de lucht in de kruipruimte waardoor er meer verlies is van woningen naar kruipruimte (delta T). Wel een gaaf experiment overigens, maar volgens mij kun je beter een bron slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
pcmadman schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:01:
@X21r:
Nouw "irrelevant" ik denk van niet :)
Er zijn geen kaboutertje die de energie naar zijn kruip ruimte brengen( ...tenminste ..nog niet gezien).
.. en bij 8 a 12 graden grond water temperatuur haal je geen hoge COP.

Het is ook mede als reken voorbeeld .... hoeveel energie je eigenlijk verbruikt in een weekje .20.000liter ..dan doet Eric er twee weken mee ..

Maar ga maar rekenen... ik volg de resultaten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
X21r schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 23:13:
Even over de energie uit de kruip ruimte ..Om een “NORMAAL” huis te kunnen verwarmen.
.....
Ik heb het wel over een normaal verbruik van 1000-1400m3.
<mode fun>
en niet over 400m3..die kan beter bruine bonen gaan eten en dan dat gas opvangen.
.. dan wel veel visite uitnodigen(80Watt per man aan hitte).
.. en die bruine bonen te eten geven (gegaard op zonne energie) en dan dat gas op vangen .
</mode fun>
Ik heb hier al eens aan gerekend voor een gasverbruik van 700m3 vs een lucht/water WP. Uitgaande van de gegevens van een fabrikant, mijn eigen registratie van het gasverbruik en dagtemperaturen van Westdorpe:
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/mhoek/warmtepomp.jpg
700 kuub gas kost ongeveer 600 euro incl capaciteitstarief. Met de WP is ongeveer 1400kWh elektrische energie nodig, die ongeveer 350 euro kost. Kortom, het kan uit...

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Intessant weetje over bier: Wist je dat Gulpener het enige bier is wat uitsluitend gebrouwen wordt uit grondstoffen uit de directe regio? Gulpener nam het op zich om de landbouw in hun regio te ondersteunen, door de boeren nagenoeg uitsluitend voor hun alle grondstoffen te laten verbouwen. Ook gebruiken zij weer ander water, zij gebruiken halffabrikaatwater uit de mergelgrotten. Gulpener is sowieso de meest duurzaame bierbrouwer :P
Vanaf nu dus niet je favo biertje meer, maar Gulpener.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:21
datadevil schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 22:23:
op het moment zou een waterkracht centrale in de goot naar de straat denk ik half Utrecht kunnen verlichten...wat een water...
Mwah, valt je erg tegen hoor. In Noorwegen heb ik een waterkrachtcentrale zien stromen die 320m3/s over een val van 46m gebruikt om 2x58MW op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:26
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 16:20:
[...]

Ik vind het een gaaf idee, niet dat je daar wat aan hebt want ik heb geen geld om jullie te sponseren.
Maar ik heb in het verleden wel eens sponsoren gezocht, en ik zou proberen om goederen gesponsord te krijgen ipv geld.

Het voordeel ervan is het verschil tussen inkoop en verkoop prijs.
Als jij 1000 euro aan electro-spullen nodig hebt en iemand sponsert jou, dan kost het hem 1000 euro.
Terwijl een electro-inkoper / groothandel die spullen waarschijnlijk voor maar 500 euro inkoopt en dus gemakkelijker de spullen kan geven als sponsering.
Hij geeft 500, jij bespaart 1000.

Probeer ook eens de pers te benaderen, dat helpt vaak ook met sponsoren zoeken.
Dat is inderdaad een goed idee, maar het gaat voor ons niet zo werken. We hebben namelijk geen standaard componenten nodig.
De zonnepanelen die we willen gebruiken komen van een fabrikant uit duitsland (Gochermann) aangezien deze superlicht en een hoge efficientie hebben. Zij maken de panelen voor ongeveer alle racerij met PV. Dit alleen kost ongeveer 10.000 euro en zij willen hoogstens 5% korting geven als sponsoring.
De Vleugels/Hydrofoils komen uit Australie. Hier hetzelfde verhaal. Ze willen wat korting geven, maar niet hun producten volledig sponsoren.
Accu idemdito.

Het zijn allemaal zulke speciale onderdelen dat het niet bij een 'gewone' fabrikant/leverancier verkrijgbaar is. Dat is jammer maar helaas. Vandaar dat we ook gewoon simpelweg op zoek zijn naar geld.

Als elke tweaker nou een euro of 2 wil doneren komen we er natuurlijk ook. Misschien kan ik hier een paypal account voor aanmeken en vragen of er een berichtje op de Frontpage mag. "Tweakers.net vraagt je hulp bij hét duurzame project" en vervolgens de boot spuiten in de kleuren van Tweakers. Lijkt me wel tof trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@SunshineCompany
ik heb nog een biertje voor je.
http://www.brouwerijhetij.nl/index_nl.htm
ook erg lekker.

http://genietmaardrinkmetmate.nl/
(jan kees en klaas + liters. :) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
mightym schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 09:02:
[...]

Ik heb hier al eens aan gerekend voor een gasverbruik van 700m3 vs een lucht/water WP. Uitgaande van de gegevens van een fabrikant, mijn eigen registratie van het gasverbruik en dagtemperaturen van Westdorpe:
[afbeelding]
700 kuub gas kost ongeveer 600 euro incl capaciteitstarief. Met de WP is ongeveer 1400kWh elektrische energie nodig, die ongeveer 350 euro kost. Kortom, het kan uit...
Goed zo ..meer reken voorbeelden en verschillende manieren om er na te kijken en verschillende insteeks.
P.s . Koken op electra ipv gas ..indicatie hoe veel dat extra kost( als je dus de gas aansluiting weghaalt ?)
Pracht grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
X21r schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 01:19:
Er zijn geen kaboutertje die de energie naar zijn kruip ruimte brengen( ...tenminste ..nog niet gezien).
Eigenlijk wel, de stroming van warmte die altijd plaatsvind van hoog naar laag is vastgelegd in de zogenaamde nulde hoofdwet van de thermodynamica. Die stelt dat pas wanneer de temperatuur van twee objecten gelijk is, er geen warmteoverdracht plaatsvind tussen deze twee objecten.

De natuur doet het warmtetransport dus voor ons. Daarom is het zo belangrijk om je huis te isoleren, omdat je anders continue een grote warmtestroom naar buiten hebt.
.. en bij 8 a 12 graden grond water temperatuur haal je geen hoge COP.
Het ligt eraan wat de opvoertemperatuur is. Er zijn best wat warmtepompen die bij 0W35W (dus 0c bron, 35c opvoer) een COP halen van 4 of zelfs 5.
FicoF schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:39:
Ik lees mee en vind het allemaal bijzonder. In die kruipruimte is nauwelijks lucht aanwezig. Zeker als je goede isolatie hebt, staat deze lucht stil.
De lucht uit de kruipruimte gebruik je enkel om de muren van de kruipruimte af te koelen, die op hun beurt weer de grond rond het huis afkoelen. Als je de ventilator van je WP zo plaatst dat hij de lucht door de kruipruimte heen trekt, heb je direct een stroming op gang gebracht, en zo de warmteoverdracht verbeterd. De werking van de kruipruimte is dan technisch gelijk aan een bodemwarmtewisselaar, of een aanzuigbuis die om 2~3 meter diep ligt en de lucht voorverwarmd.
Je koelt de lucht in de kruipruimte waardoor er meer verlies is van woningen naar kruipruimte (delta T). Wel een gaaf experiment overigens, maar volgens mij kun je beter een bron slaan.
Klopt, maar met een goed geïsoleerde vloer is dat effect niet al te groot. Een goede bron slaan kost zomaar 5.000 euro, plus dat daarbij nog de gebruikskosten komen van een stevige bronpomp zomaar 500 watt). Daarnaast moet je dat water nog weer kwijt (kan met behulp van een speciale, voor 'teruglevering geprepareerde' tweede bron (?)). Zo'n buis ingraven kost ook flink wat geld.

@ Eric: wat is de opvoertemperatuur van je cv installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@SpiceWorm
ik denk dat je wel gelijk hebt hoor.
maar met deze gegevens zouden je cijfers over een bron slaan best wel eens lager uit kunnen komen.

je zou 2 x een ramfilter in de grond kunnen slaan.
http://www.wildkamp.nl/wildkamp/Ramfilters_c_2010010
zeer afhankelijk van de omgeving/grond/gemeentelijke wetgeving etc...
maar 500 euro voor 2 putten is niet zoon vreemde prijs.

ik volg de berekening verder met veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik zit nu trouwens met mijn eigen systeem op 8500 kWh in 8 maanden. 27 oktober is het systeem live gegaan. 13940 Wattpiek. Het streven is natuurlijk om 13940 kWh op te wekken. In juli / augustus moet het zeker lukken 1800 kWh / maand op te wekken. Dan zeker nog 1000 kWh in september, en 500 in oktober. Zou ik op 13.500 kWh komen in het eerste jaar. 970 kWh / kWp. Zou mooi zijn.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Spiceworm: Precies!

Verder heb ik dat simulatie programma nu klaar. Althans, hij zou nu getallen moeten produceren, maar hij staat al een half uur te rekenen en is nog steeds niet klaar...

Simulatie van 5m bij een resolutie van 0,01m
31 dagen met een resolutie van 15seconden
Rsi = 0,13
Tlucht = 275,15K
Tbodem_begin = 285,15K
Dichtheid bodem = 1600 kg/m³
Warmtecapaciteit bodem = 1250 J/kg/K
Warmtegeleiding bodem = 1 W/m×K

Misschien is PHP toch iets te langzaam hiervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Fortran! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Java of C# dan...

Heb daar eigenlijk geen zin in, want ik wilde er juist een webinterface aan knopen en dan grafiekje laten produceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
SunshineCompany schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 10:57:In juli / augustus moet het zeker lukken 1800 kWh / maand op te wekken. Dan zeker nog 1000 kWh in september, en 500 in oktober.
Ik hoop het met je mee, maar de zomer mag zo langzamerhand wel eens opschieten.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 00:39:
[...]
Ik lees mee en vind het allemaal bijzonder. In die kruipruimte is nauwelijks lucht aanwezig. Zeker als je goede isolatie hebt, staat deze lucht stil. Zo`n luchtwarmtepomp heeft honderden kuubs lucht nodig om over de wisselaar te trekken. Daarbij is het tegenstrijdig. Je koelt de lucht in de kruipruimte waardoor er meer verlies is van woningen naar kruipruimte (delta T). Wel een gaaf experiment overigens, maar volgens mij kun je beter een bron slaan.
De reden waarom men een bron slaat of kiest voor een horizontale collector in de tuin (omdat regenereren daar beter gaat over de seizoenen). De berekening van de te winnen energie uit de lucht in de kruipruimte van 18 kuub is al bijzonder optimistisch. Absoluut geen haalbare kaart gezien de investering

Hierna komt de stap wat is de warmte die door het zand in de kruipruimte kan worden afgestaan.
Aangevuld met de lamba van zand. Omdat er al een extra overgang in zit zal de aanvulling van energie naar de kruipruimte en dan naar de warmtepomp op ineffeciente wijze plaatsvinden.
Dit willen we nog even uitrekenen.
Je hebt gelijk dat de lucht niet gebruikt kan worden , het is in deze opzet eigenlijk een transportmiddel en een kleine buffer.

Ik kan wel wat uitrekenen, maar ben ook geen bouwkundige.
Ik wil graag weten hoe je de afgifte van een zandbak van 63 m2 uitrekent, ik snap nog steeds de relatie met de stahoogte niet.

Ook zoals X21 aanhaalde, je hebt toch aardig wat buffering nodig.
Niet voor niets gaan bedrijven in de branche op zoek naar mogelijkheden op dat vlak.
Kijk naar bijvoorbeeld die "IJs buffer" of de verwerking van dit principe in de SOLAERA van Consolar.

Maar ik wil best verder met pcmadman om na te gaan wat een zandbak aan energie kan afgeven.
Ik weet alleen ook wel dat als je daar energie aan wilt onttrekken je dan beter direct absorber matten in het zand kan leggen (denk aan de compact absorbermatten van Nibe bijvoorbeeld) en natuurlijk dan in de tuin!
Jammer dat een beetje een WP van Nibe al snel 7000 euro kost (een F1245-5) zonder de matten en installatie !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Wellicht interessant voor een aantal mensen hier. Is gratis :)

http://www.energieplus.nl/energie2030
Op 12 oktober aanstaande organiseren het Rathenau Instituut en Energie+ het symposium Energie in 2030 – Maatschappelijke keuzes van NU. Direct aanmelden!
Het zekerstellen van onze energievoorziening voor de periode vanaf 2030 zorgt nu al voor lastige keuzes en onrust. Denk aan lokale protesten van burgers die een windpark of een kolencentrale voor de deur dreigen te krijgen. Of aan de discussie over schaliegaswinning in Brabant. In de komende decennia zal Nederland te maken krijgen met een energievoorziening die steeds controversiëler wordt.
In het symposium Energie in 2030 kijken we hoe het maatschappelijk draagvlak voor energie-ontwikkelingen kan groeien. Hoe verdelen we de lusten en de lasten van onze energievoorziening zo eerlijk mogelijk over de consument, het bedrijfsleven en de overheid? En hoe reduceren we de nadelige effecten op mens en milieu elders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@X21r: Precies, die Nibe en die matten zijn ronduit duur. Daarom is het interessant om te kijken wat je met een goedkope lucht-water WP, die je makkelijk zelf kun installeren bijvoorbeeld uit een kruipruimte kunt halen.

De stahoogte is zeker van belang, want dit bepaald hoeveel lucht er in je kruipruimte zit (en dus ook wat de warmtecapaciteit van de lucht is.) Verder bepaald de stahoogte hoeveel wandoppervlakte er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
X21r schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 10:06:
[...]

Goed zo ..meer reken voorbeelden en verschillende manieren om er na te kijken en verschillende insteeks.
P.s . Koken op electra ipv gas ..indicatie hoe veel dat extra kost( als je dus de gas aansluiting weghaalt ?)
Pracht grafiek.
Ik kook zelf al op inductie of met de stoomoven. Volgens mij is het rendement van inductie beter dan dat van een gaspit. Ik heb overigens geen idee hoeveel kWh er bij ons per jaar op gaat aan het koken. Mijn gevoel zegt me dat dit niet meer dan 400kWh per jaar zal zijn. Ik kan het elektrisch koken in ieder geval niet terugvinden op ons jaarverbruik t.o.v. onze vorige woning waar we wel op gas kookten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Zo, de eerste run van mijn simulatie is gelukt:
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/Bodemsimulatie-run1.png
Dit is dus het vermogen wat de bodem afgeeft aan de lucht bij een constante lucht temperatuur van 2C en een begin temperatuur van de bodem van 12C. Straks kijken of we het wat mooier kunnen visualiseren.

Parameters:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$w_bodem = 1.0;                    // warmtegeleiding bodem in W/mK?
$q_bodem = 1250;                  // warmtecapaciteit J/kg/K
$dichtheid_bodem = 1600.0;      // dichtheid bodem in kg/m³
// ^^^http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtegeleidingscoefficient.shtml
$laagdikte = 0.05;               // dikte van de lagen die we simuleren in m
$dikte = 5.0;                     // dikte gesimuleerde laag in m
$duur = 31*86400;               // simulatieduur in seconden
$staplengte = 60;               // duur van één stap in de simulatie in seconden
$t_bodem_begin = 285.15;           // temperatuur van de bodem in K
$t_lucht = 275.15;              // temperatuur van de lucht in K
$rsi = 1.0/0.13;                  // overgangsweerstand W/m²K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Nog een gedachte ,want ik denk nooit dat je AL die energie die je uit de kelder haalt zo maar terug vloeit.
(ik las bij sommige die water putten sloegen en niet diep (cq groot) genoeg waren ,na 10 jaar “leeg” waren …anders gezegd… rendement werd te laag (en in de zomer er niets ingestopt).

Helaas over de buffer.
Niet iedereen heeft een sta hoogte ..ik zelf moet het doen met een zeer lage hoogte ,dus eigenlijk kan je hier slecht met gelaagde buffers werken..laat staan 20.000 liter aan buffer door een man gat krijgen ;-)

Dus als ik nu gegalvaniseerde zwaluwstaart platen neem die in de lengte richting haaks op elkaar lijm ..koppen afsluit ..
Hoeken met dubbele hoeklijn vast lijmen (dan om de 50 cm beugel)… dan heb ik ~500 liter 0,6x0,6 x1,83 m
Tegen lage kosten < 80 € .. werk temperatuur >90 graden ..druk ..das de vraag ..ik denk wel tot 2a3 bar ( Vloer kan normaal iets van > 300kg.m2 aan ~3bar)(en anders vullen we de gleuven aan de buiten kant met beton op :)
Mocht er een lek zijn na 10 jaar dan kan je deze buffers gewoon vervangen .

Helaas over energie toevoegen .
Ben bezig aan het rekenen om dmv houdverbranding electra te maken en rest warmte in het huis te stoppen..
Erg leuk … alleen ..je moet er wel de uren instoppen .en wat hand werk ;-)
x21r schreef ]:
Hier in Nederland is openhaard hout bijna gratis verkrijgbaar .. dus kan je een reken sommetje maken.
2500 euro per jaar aan gas en Electra besparen
2000 euro per jaar …gratis rijden(electra)..geen benzine kosten …lol
Natuurlijk moet je 250 keer per jaar de installatie opstoken (a een uurtje week+ 1xper week 3 uurtjes)

Maar ja .. waar verdien je zo even 4500 €/406 uur = 11 euro per uur ….pfff als ik dat geweten had.
Sport school kost 25 euro per uur .. dus 25+11= 36 euro per uur ( klinkt al beter ).
Nu alleen nog een vrijwilliger .. misschien vrouw lief.. of de kids ??
Dit alles als gedachte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:20

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Inderdaad
citaat
De trieste resultaten van de eerdere jaargangen (zie: Jaarbericht AgentschapNL) laten zien dat 87% van de beschikte subsidie tot nu toe niet tot een gerealiseerd project heeft geleid.

87% [van de toegewezen aanvragen] heeft niet geleid tot een gerealiseerd project! Niet te geloven ik ben 3 keer 'uitgeloot' en vrijwel al het geld ligt nog op de plank bij Center Novem...

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Schokkend he? Ik schatte zelf 50%.. maar 87%.. :o Bijzonder hoog. Ze moeten leren alleen subsidie te geven aan mensen die het ook daadwerkelijk gebruiken. Vreemde manier van zaken doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
grimson schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:11:
Uiteraard blijft elke leverancier innoveren maar nu staar ik mij weer blind op Suntech...
Ze hebben een 20 jaar oud verlopen patent opgepakt en toegepast:

Suntech BlackPearl™
http://www.polderpv.nl/ni...ni2011_Suntech_BlackPearl
STP250S - 20/Wd+
STP245S - 20/Wd+
Gezien de 'ruimte' op het dak gaat mijn voorkeur uit naar zeer efficiente panelen.

Iemand ervaring met deze panelen?
Neen, maar zoals je hebt gelinkt heb ik er wel een uitvoerig bericht aan gewijd. Zijn nog nagelneu, ze zijn niet de enigen, en, tale-telling: ze hebben het geheel in eigen beheer ontwikkeld... (krijgen de Duitsers vast wel wat krampjes van...). Eerst maar eens zien of ze het echt in levensvatbare productie kunnen krijgen ("reproduceerbare" productie bedoel ik, het proces levert een mengsel op van mono cellen met nog wat multikristallijne "vervuiling"). Hun Pluto technologie introductie liep ook verre van voorspoedig.

@migjes
ik bedoelde dat ik best wil mee rijden om die panneltjes in te laden die zonnigtype denkt te kunnen regelen.
als je rijd teminste en als er iemand slim/dom genoeg is om ze te betalen.
we zullen eerst maar eens af wachten wat zonnigtypes aanbod is.
Hoho, ik heb de sarcasme poppetjes vergeten te plaatsen bij die post. Ik ben geen handelaar, maar krijg zoals mogelijk steeds meer lieden onder ons (die een PV site hebben) regelmatig van dat soort aanbiedingen spontaan toegestuurd. Er zijn meer dan genoeg handelaars in NL, hoeft er niet nog eentje bij. Ik ben een hele slechte pingelaar, en ik heb nooit economie gehad, dus da's waarschijnlijk een nadeel. Bovendien heb ik geen auwto noch een rijbewijs. Wel een fietskar, maar ik denk dat dat ietwat te kleinschalig is voor de run die plaatsvindt als er een "interessant aanbod" wordt geplaatst. Niet van mij dus... :|

@SunshineCompany
Welke bankable merken heb je het over zonnigtype?
LDK Solar, CEEG (jawohl, zelfde merk wat WWZ uiteindelijk verkocht, dus China Sunergy [die CEEG heeft opgeslokt], maar dan wel het nieuwe spul...). En Eging en Tianwei. Heb ik wel van gehoord, maar ken ik niet goed. Wordt in ieder geval niet als "non-bankable" aangeboden zoals het overige, nog goedkopere grut.

[ Voor 37% gewijzigd door zonnigtype op 13-07-2011 15:36 . Reden: geen aanbod van PPV... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 13:48:
Zo, de eerste run van mijn simulatie is gelukt:
[afbeelding]
Dit is dus het vermogen wat de bodem afgeeft aan de lucht bij een constante lucht temperatuur van 2C en een begin temperatuur van de bodem van 12C. Straks kijken of we het wat mooier kunnen visualiseren.

Parameters:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$w_bodem = 1.0;                    // warmtegeleiding bodem in W/mK?
$q_bodem = 1250;                  // warmtecapaciteit J/kg/K
$dichtheid_bodem = 1600.0;      // dichtheid bodem in kg/m³
// ^^^http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtegeleidingscoefficient.shtml
$laagdikte = 0.05;               // dikte van de lagen die we simuleren in m
$dikte = 5.0;                     // dikte gesimuleerde laag in m
$duur = 31*86400;               // simulatieduur in seconden
$staplengte = 60;               // duur van één stap in de simulatie in seconden
$t_bodem_begin = 285.15;           // temperatuur van de bodem in K
$t_lucht = 275.15;              // temperatuur van de lucht in K
$rsi = 1.0/0.13;                  // overgangsweerstand W/m²K
Je gaat hier uit van een bodem van 12 graden. Dat lijkt me te optimistisch, ik dacht eerder aan 8 a 9 graden.

Ik lees het wellicht verkeerd, maar corrigeer met maar.
Is het nou zo dat je zegt dat na 1 week (10.080 minuten) het vermogen 10W/m2 is?
Dus op een oppervlakte van 63m2 (laat nu even de wanden buiten beschouwing) het afgegeven vermogen 630W is? -> per dag 15,12 kWh -> 22,68 kWh thermisch op basis van COP 3 WP?.

Overigens wordt er een stahoogte genoemd van de kruipruimte -> 1.80 m terwijl er ook een isolatie van 0,80 m is aangebracht. Klopt dit nou allemaal wel of is er hier toch niet juist. Stahoogte is heel erg veel voor een kruipruimte en is dit incl of excl de isolatiedikte?

22,68 na een week (er het wordt steeds minder) komt overeen met 2.6 kuub gas per dag.
Bij een warmtevraag gebaseerd op 350 kuub schat ik de warmtevraag per dag in op 17,4 kWh
Dit is minder dan die 22,68, echter.... na 3 weken gaat dit richting een halvering, dus van 22,68 naar 11,34.
Dat is weer te weinig.
De kou zit in een periode van 3 maanden achter elkaar dec, jan en feb.
Natuurlijk wordt die 3 weken ook beinvloed door het feit dat je in de beginperiode minder onttrek dan beschikbaar is. Op de lange duur kom je echter niet uit.

Juist het overbruggen van de gasperiode zou voordeel op kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
aartw99 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 14:03:
[...]

Inderdaad
citaat
De trieste resultaten van de eerdere jaargangen (zie: Jaarbericht AgentschapNL) laten zien dat 87% van de beschikte subsidie tot nu toe niet tot een gerealiseerd project heeft geleid.

87% [van de toegewezen aanvragen] heeft niet geleid tot een gerealiseerd project! Niet te geloven ik ben 3 keer 'uitgeloot' en vrijwel al het geld ligt nog op de plank bij Center Novem...
Voor zonnestroom was het realisatie percentage van de drie SDE regelingen op ijkdag 1 maart 2011 26,1%. Heb ik op 9 mei al een uitvoerige analyse aan gewijd:

http://www.polderpv.nl/SDE_regeling16.htm

Realisatie percentage zal echter wel snel toenemen voor PV, een van de grotere aanvragers is het ene na het andere project aan het opleveren en veel SDE 2009 en 2010 beschikten zullen echt wel tot realisatie overgaan. En ik heb net een bericht geplaatst waarin iemand een SDE 2008 beschikking eind vorig jaar blijkt te hebben ingevuld. Laat onverlet dat zeker niet alle aanvragen zullen leiden tot realisatie. Hoeveel is nu nog in de sterren geschreven, SDE 2008 beschikten (max. 3,5 kWp installaties) hebben nog zeker tot herfst van 2012 de tijd. Maar ik heb al van meet af aan uitdrukkelijk duidelijk gemaakt dat SDE een prutsregeling is en een prutsregeling blijft. Inclusief zogenaamde "SDE plus". Omdat alles gecapt blijft en zonnestroom nu op oneerlijke wijze moet "concurreren" tegen biomassa bijfik in kolencentrales of overgesubsidieerde overcapaciteit aan afval verbranders etc. Waanzin, maar het was allemaal opgezet louter en alleen om zo goedkoop mogelijk aan de EU VERPLICHTING van 14% "duurzame" energie in 2020 te kunnen voldoen. Niets anders. Zo goedkoop mogelijk.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

zonnigtype schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:25:
[...]

Neen, maar zoals je hebt gelinkt heb ik er wel een uitvoerig bericht aan gewijd. Zijn nog nagelneu, ze zijn niet de enigen, en, tale-telling: ze hebben het geheel in eigen beheer ontwikkeld... (krijgen de Duitsers vast wel wat krampjes van...). Eerst maar eens zien of ze het echt in levensvatbare productie kunnen krijgen ("reproduceerbare" productie bedoel ik, het proces levert een mengsel op van mono cellen met nog wat multikristallijne "vervuiling"). Hun Pluto technologie introductie liep ook verre van voorspoedig.

@migjes

[...]
De Black Pearls zijn vanaf eind augustus/begin september verkrijgbaar tegen vergelijkbare prijzen als de polykristallijne panelen van Suntech. Overigens wie niet wachten wil kan ook de Panda panelen van Yingli nemen. Zijn al vollop verkrijgbaar in de 260Wp variant. Helaas niet voor de poly prijs.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:33:
[...]

Je gaat hier uit van een bodem van 12 graden. Dat lijkt me te optimistisch, ik dacht eerder aan 8 a 9 graden.

Ik lees het wellicht verkeerd, maar corrigeer met maar.
Is het nou zo dat je zegt dat na 1 week (10.080 minuten) het vermogen 10W/m2 is?
Dus op een oppervlakte van 63m2 (laat nu even de wanden buiten beschouwing) het afgegeven vermogen 630W is? -> per dag 15,12 kWh -> 22,68 kWh thermisch op basis van COP 3 WP?.

Overigens wordt er een stahoogte genoemd van de kruipruimte -> 1.80 m terwijl er ook een isolatie van 0,80 m is aangebracht. Klopt dit nou allemaal wel of is er hier toch niet juist. Stahoogte is heel erg veel voor een kruipruimte en is dit incl of excl de isolatiedikte?

22,68 na een week (er het wordt steeds minder) komt overeen met 2.6 kuub gas per dag.
Bij een warmtevraag gebaseerd op 350 kuub schat ik de warmtevraag per dag in op 17,4 kWh
Dit is minder dan die 22,68, echter.... na 3 weken gaat dit richting een halvering, dus van 22,68 naar 11,34.
Dat is weer te weinig.
De kou zit in een periode van 3 maanden achter elkaar dec, jan en feb.
Natuurlijk wordt die 3 weken ook beinvloed door het feit dat je in de beginperiode minder onttrek dan beschikbaar is. Op de lange duur kom je echter niet uit.

Juist het overbruggen van de gasperiode zou voordeel op kunnen leveren.
Ik zal de simulatieperiode straks wel even langer maken, maar wat me veel belangrijker lijkt is om het temperatuursverloop van de hele bodem te visualiseren. Ik weet al hoe, moet het alleen nog even implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:43

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SunshineCompany schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 21:10:
[...]
8-10 weken levertijd op panelen.. :o Bizar. Er is een enorm overschot op dit moment overal. Yingli is overal te krijgen, containers vol, bij elke haven die je wilt.
Ik denk dat het nog wel gaat meevallen met dat overschot.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
@ sunshineCompany

Dit is een complete set software en display.
Ikzelf vind de software goed werken na 1 dag testen.
Een licentie is er al v.a 15 euro

http://www.solarlog-shop2...chos/archos-70/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
pcmadman schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:22:
Ik zal de simulatieperiode straks wel even langer maken, maar wat me veel belangrijker lijkt is om het temperatuursverloop van de hele bodem te visualiseren. Ik weet al hoe, moet het alleen nog even implementeren.
Ik denk dat je met je integratieperiode zomaar naar een dag kan zonder al te veel af te doen aan de nauwkeurigheid. Dat helpt al flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik heb geprobeerd om bij plugwise één extra circle te bestellen maar dit kan helaas niet (heeft waarschijnlijk met moeite versus opbrengst te maken).
Een set van 3 is voor mij teveel.
Heeft hier iemand nog een circle die hij/zij wil verkopen?
DM me even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Praktisch gezien zal een WTW ventilatie veel meer opleveren (mits er een normaal ventilatiepatroon wordt gehanteerd).
en dat is ook wellicht wat het word,
ik heb in de schacht ruimte om warme lucht van zolder de kruipruimte in te trekken, te mixen,
en ook exern in te trekken, en alles daarna extern uit te blazen.
meetellend is ook dat ik de wp niet hoor, en de buren ook niet.
ik zal ook eens kijken hoe ondiep het grondwater is,
ik woon namelijk op de rug van een strandwal, waaronder duinwater naar het noordhollands kanaal stroomt,
het grondwater staat dus niet stil.(trekt langzaam voorbij)
mijn cv temperatuur is overigens 18-52c (ltv lage flow aanvoer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
pcmadman schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:12:
Java of C# dan...

Heb daar eigenlijk geen zin in, want ik wilde er juist een webinterface aan knopen en dan grafiekje laten produceren...
ehh...PHP veel langzamer dan Java of C#? Dan moet je wel hele rare dingen aan het doen zijn me dunkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
_JGC_ schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 09:22:
[...]

Mwah, valt je erg tegen hoor. In Noorwegen heb ik een waterkrachtcentrale zien stromen die 320m3/s over een val van 46m gebruikt om 2x58MW op te wekken.
mja, die 46 meter wordt wat lastig met mijn goot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
X21r schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 14:01:

Helaas over energie toevoegen .
Ben bezig aan het rekenen om dmv houdverbranding electra te maken en rest warmte in het huis te stoppen..
Erg leuk … alleen ..je moet er wel de uren instoppen .en wat hand werk ;-)

[...]

Dit alles als gedachte :)
wat voor apparaat kan dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:52
HellevUUr schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 17:21:
Ik heb geprobeerd om bij plugwise één extra circle te bestellen maar dit kan helaas niet (heeft waarschijnlijk met moeite versus opbrengst te maken).
Een set van 3 is voor mij teveel.
Heeft hier iemand nog een circle die hij/zij wil verkopen?
DM me even.
http://www.hashop.nl/a-15746794/plugwise/circle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:22:
[...]

Verder ziet het er mooi uit, respect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Een boel mooie toekomstwoningen/visies in Eigen Huis Magazine deze maand. Een greep uit de voorbeelden, bij sommigen heb ik een link erbij gezocht:later meer als er belangstelling voor is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:13:
[...]

De Black Pearls zijn vanaf eind augustus/begin september verkrijgbaar tegen vergelijkbare prijzen als de polykristallijne panelen van Suntech. Overigens wie niet wachten wil kan ook de Panda panelen van Yingli nemen. Zijn al vollop verkrijgbaar in de 260Wp variant. Helaas niet voor de poly prijs.
Interessant. Mij werd op Intersolar verteld dat ze al enkele tientallen MWp "zouden gaan produceren", maar zo'n verhaal had ik eerder ook al voor de Pluto panelen gehoord, dus ik was wat sceptisch bij die mededeling. Ik ben benieuwd of ze die belofte voor BlackPearl ditmaal wel waar gaan maken. Zou mooi zijn (niet voor de Duitse producenten natuurlijk, die zweten peentjes).

Suntech heeft net aangekondigd dat ze de HiPerforma (Pluto technologie) modules in Verenigde Staten gaan afzetten (n.a.v. Intersolar U.S.A.), en begin 2012 - eindelijk - 450 MWp zouden (kunnen) gaan produceren. En ze hebben ook nog een multikristallijn 290 Wp wonderkind voor de Amerikaanse markt in petto, waar ik ook nog niet van had gehoord. "SuperPoly Silicon Processing Technology":

http://ir.suntech-power.c...ticle&ID=1584102&hilight=

Gaat hard daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik meet nu een jaar met plugwise,
ik schafte het aan omdat `men` de opbrengsten niet oke vond (sma - edisun puls)
oke dan, maar met plugwise kom ik nu nog hoger uit, en juni was ook weer erg fijn.
http://www.siderea.nl/pics/LMZ2011.pdf
vooral de 10 kingsuns op 20 graden zuid blinken erg uit.(sb2100tl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:35:
[...]

Ik denk dat het nog wel gaat meevallen met dat overschot.
"... sowieso 10 centrales gebouwd die ieder 20 megawatt kunnen leveren ..."
Is leuk, maar 200 MWp is natuurlijk "niks" op wereld niveau. Er is 51,4 GWp aan productie voorspeld voor dit jaar (Photon International heeft 199 producenten ondervraagd eerder dit jaar)...

Verder prima, Japan is een van de natuurlijke groeimarkten die een vette extra boost heeft gekregen door een "nucleair ongelukje". Overigens, de baas van die Softbank, miljardair Masayoshi Son, was net op Terzake/Canvas, Belgische TV, waar hij ingenieurs van Fukushima in een publieke uitzending doorzaagde die ruiterlijk toegaven dat er zeer ernstige fouten zijn gemaakt bij de bouw van dat complex - en anderen. De Japanse regering probeert nog steeds uit alle macht al te vervelende berichtgeving over hun nuke arsenaal te voorkomen, of ze blijven het bagatelliseren. "Tepco monopoliseert de berichtgeving over wat er aan de hand is bij Fukushima, en we kunnen het niet controleren", klaagt een journalist in de uitzending. Verontrustende documentaire. Hopelijk straks/morgen terug te zien via:

http://video.canvas.be/category/programmas/terzake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SpiceWorm schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 17:11:
[...]

Ik denk dat je met je integratieperiode zomaar naar een dag kan zonder al te veel af te doen aan de nauwkeurigheid. Dat helpt al flink.
Nee, dat kan niet. Die moet in verhouding tot thermische massa kort zijn. In het begin dacht ik dat ook: Ach, zo'n langzaam proces, dan kan ik best 300 seconden nemen. Maar het bleek dus, omdat ik overdracht van één laag naar de volgende bereken als U * dT * dt, dat dit bij een grote dt in verhouding tot de thermische massa van een laag een lagere temperatuur van een diepere laag oplevert. Iets wat niet kan, want ik heb een stapel lagen van gelijke temperatuur aan het begin en ontrek alleen aan de bovenkant warmte.
datadevil schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 19:00:
[...]

ehh...PHP veel langzamer dan Java of C#? Dan moet je wel hele rare dingen aan het doen zijn me dunkt..
Het is nu PHP, maar als dat te langzaam is, dan moet ik het porten naar Java of C#, maar daar heb ik dus geen zin in. Het zijn nu 40 regels ofzo en anders moet ik weer een heel project aan gaan maken lastig enzo... :9 O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Paul C op 13-07-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

[afbeelding]
Een pracht van een berekening _/-\o_ , en ik ben dan ook zeer geïnteresseerd of dit een spreadsheet (excel, calc) is waarbij men de variabelen/waarden kan invoeren zodat de berekening een grafiek vormt en een totaal kosten plaatje over het jaar heen.

Ik ben zo wie zo toch wel van de berekeningen (niet zo in detail als sommige die nu de energiecapaciteit van hun kruipruimte aan het berekenen zijn, zeg maar tweaken ;) ) maar meer of het kan/handig is/ en heel soms tvt (die overigens nooit klopt omdat je nooit alle factoren die je maar bedenkt kunt meenemen, als het budget technisch kan dan doen we het meestal).

Ofwel, is hij beschikbaar

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zo wie zo toch wel van de berekeningen
;-)
uiteindelijk klopt vrijwel geen model met de praktijk,
dus ik ben het maar gewoon gaan doen... en meet het achteraf.
bijvoorbeeld hoge windfaktor aan de kust, minder zware vorst.
(zo heeft de isolatie ook ineens een hogere waarde gekregen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zijn alle regentonnen weer vol? Mooi, dan mag het nu stoppen met regenen. Morgen een erg stijl dak, dus dan werkt regen niet echt mee. Overigens is de nok 45 meter, dus 100 panelen vallen bijna in het niets.

Zonnigtype was er al weer vroeg bij, links op de foto.. :P

Zijn er hier mensen met ervaring met Power-One (Aurora) omvormers? Concullegabedrijf biedt ze aan in combi met "industriële Scheuten panelen uit Taiwan", aldus een klant. De omvormers zijn lekker goedkoop, 3200 EUR voor een 12,5kW. Scheelt flink tov een SMA Tripower 12kW (1000-1500 EUR). Yingli + SMA is 10% - 20% goedkoper, overigens. Wat zouden jullie kiezen?

[ Voor 37% gewijzigd door SunshineCompany op 13-07-2011 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 21:49:
[...]

;-)
uiteindelijk klopt vrijwel geen model met de praktijk,
dus ik ben het maar gewoon gaan doen... en meet het achteraf.
bijvoorbeeld hoge windfaktor aan de kust, minder zware vorst.
(zo heeft de isolatie ook ineens een hogere waarde gekregen)
Ook dat is onze insteek, gewoon doen. Eerst de grootste klappers (isoleren/minderen)
Alleen zit het nu met een Trias Energetica stap even tegen.
Het dak vervangen (van Rc 0,3 naar Rc 9) stond voor deze zomer op de planning, maar 3 aannemers hebben bedankt om een offerte te geven het orderboek zat vol genoeg...............
Ik dacht dat het crisis was in de bouw. Blijkt dat de grote jongens bijna plat liggen maar de ZZP en kleinere aannemers (tot 20 personen) zich over de kop werken om alle verbouwingen te doen van mensen die besloten hebben maar niet te verhuizen.......

We moeten nu nog 1 maand wachten eer de laatste offerte binnenkomt (en we wachten al bijna 2 maanden).

<Mierenneuk mode> :o :+
Die isolatie heeft nog steeds dezelfde waarde hoor, alleen de "afkoeling" is minder
<\Mierenneuk mode>

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

datadevil schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 20:56:
Een boel mooie toekomstwoningen/visies in Eigen Huis Magazine deze maand. Een greep uit de voorbeelden, bij sommigen heb ik een link erbij gezocht:later meer als er belangstelling voor is..
Het is leuk om naar te kijken, alleen zitten er vaak wat onhaalbare elementen in.

Als je een standaard huis bouwt met een schil van Rc=6, het dak nog iets meer. Netjes kierdicht en koudebruggen vrij. Dan een WTW voor de ventilatie en een voor de douche. Rekening houden met de zonuitrichting en de interne verdeling van de ruimten. Dat kunnen we al, dus ik heb geen vergezicht nodig.
Het element waar in de komende 10 jaar echt wat mee gaat gebeuren is volgens mij glas, dat gaat drastisch verbeteren en dat maakt het verschil. Natuurlijk heb ik deze stelling gestolen van een expert !! ;)

Resteert alleen nog een minimale elektrische verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 22:33:
Zijn alle regentonnen weer vol? Mooi, dan mag het nu stoppen met regenen. Morgen een erg stijl dak, dus dan werkt regen niet echt mee. Overigens is de nok 45 meter, dus 100 panelen vallen bijna in het niets.

Zonnigtype was er al weer vroeg bij, links op de foto.. :P
:N

Zonnigtype heeft nog nooit een helm op zijn betonnen schedel gehad... }:O

Moet dat zielige antieke "trafo" kastje de zonnestroom wipkip productie klappen op gaan vangen? :*)

Yups, alle regentonnen weer vol hiero. _/-\o_

Gaat morgen niet erg veel beter worden zo is voorspeld... ;(

"industriële Scheuten panelen uit Taiwan"
Dat moet partner Ritek zijn. Die zit o.a. ook in dunnelaag (Scheuten heeft nog steeds het CIGS glasparel procedé in portfolio, maar ik denk niet dat het ooit uitgevent zal gaan worden), en ze hebben al modules die ze met SolarEdge "power optimizers" uitleveren.

http://www.riteksolar.com...d=1&nid=51&strKey=&ppage=

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 13-07-2011 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:55
Ja, hier 750 liter troebel water op voorraad - wat de plantjes prima lusten. Ik heb mijn T33-filter geblokkeerd, voller dan vol hoeft niet en mijn afwateringsysteem is nogal primitief, die loost het gewoon op straat in de achtertuin. Ik moet die nog terugkoppelen op de regenpijp.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 22:33:
Off-topic: het mag dan wel "stijl" hebben, dat dak, maar het is "steil".

Doordenkertje... (en doe voorzichtig s.v.p.!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de ton is hier ook vol,
net zoals deze tonnen, in de broekzakjes.
http://www.greenchoice.nl...t-terug-naar-burgers.aspx

het is steeds meer een gelegaliseerd stelen wat overheid en energiebedrijf aan het toepassen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 22:54:
[...]
Het element waar in de komende 10 jaar echt wat mee gaat gebeuren is volgens mij glas, dat gaat drastisch verbeteren en dat maakt het verschil. Natuurlijk heb ik deze stelling gestolen van een expert !! ;)

Resteert alleen nog een minimale elektrische verwarming
Niet alle bouwers zijn daar enthousiast over. Ik overigens wel. http://www.ph-bouwadvies....-besparing-of-kostenpost/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 23:25:
de ton is hier ook vol,
net zoals deze tonnen, in de broekzakjes.
http://www.greenchoice.nl...t-terug-naar-burgers.aspx

het is steeds meer een gelegaliseerd stelen wat overheid en energiebedrijf aan het toepassen zijn.
Deze post en het daar aan gelinkte hoofdartikel staat al sinds ik hem wit van woede begin januari 2008 heb geschreven over die ranzige partij bureaucratie bij NMa pontificaal op mijn homepage gelinkt.

http://www.polderpv.nl/ni...4jan2008_Meterdienst_HOAX

Ik betaal sinds 1 januari 2008 voor een al vele jaren afgeschreven - doch nog steeds goed werkende - enkeltarief Ferrarismeter net als vele miljoenen van niets wetende slachtoffers dertig procent MEER dan daarvoor voor die bezopen meetdienst. Die verhoging was zogenaamd bedoeld voor de implementatie / financiering van die sluwe meters. Die, zo is na verzet van de Eerste Kamer duidelijk geworden, NIET meer verplicht zijn. Ik was sowieso al lang van plan om dat voor ons totaal zinloze onding te gaan weigeren, maar ik zou wel voor de aanschaf van die nonsens moeten gaan betalen. Herstel: ik betaal al, al dik drie jaar. Hier zijn geen woorden voor, maar ook vragensteller Paulus Jansen wordt zoals gebruikelijk in dit land, met een heftige kluit in het radioactieve riet gestuurd door EL&I... De rest van de TK blijft doorslapen en doet alsof ze niets meer te maken wil hebben met die belachelijke "energiemarkt" (die nog steeds door Stalinisten wordt gedicteerd en in een kostbare wurggreep voor de burgers wordt gehouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
ollie1965 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 21:40:
[...]

Een pracht van een berekening _/-\o_ , en ik ben dan ook zeer geïnteresseerd of dit een spreadsheet (excel, calc) is waarbij men de variabelen/waarden kan invoeren zodat de berekening een grafiek vormt en een totaal kosten plaatje over het jaar heen.

Ik ben zo wie zo toch wel van de berekeningen (niet zo in detail als sommige die nu de energiecapaciteit van hun kruipruimte aan het berekenen zijn, zeg maar tweaken ;) ) maar meer of het kan/handig is/ en heel soms tvt (die overigens nooit klopt omdat je nooit alle factoren die je maar bedenkt kunt meenemen, als het budget technisch kan dan doen we het meestal).

Ofwel, is hij beschikbaar
Ik ga zoeken! Het is alweer ruim een jaar geleden, ik zou zo 123 niet meer weten waar hij is en hoe eenvoudig de gegevens te tweaken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
zonnigtype schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 23:46:
[...]

Ik betaal sinds 1 januari 2008 voor een al vele jaren afgeschreven - doch nog steeds goed werkende - enkeltarief Ferrarismeter net als vele miljoenen van niets wetende slachtoffers dertig procent MEER dan daarvoor voor die bezopen meetdienst.
Lijkt mij een soort gevalletje "woekerpolis". Misschien kunnen die claim- organisatie's nog iets uitrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is te makkelijk, zo makkelijk is het niet. WP's kosten namelijk ook geld ;)

Dus: 600-350 = 250 euro per jaar besparing.

Kosten WP:
Ik ga uit van een WP met een grondsonde (verticaal) en het eeuwig goed functioneren van de bron.
Bron 6000 euro bij 4% rente is dat 240 rentekosten per jaar.
WP zelf + installatie 7500 euro -> annuiteit van 20 jaar ad 4% (let wel zero onderhoud over 20 jaar!)
Kosten jaarlijks 551,86 euro.

240 + 551,86 = 791,86 euro ........
Eerder een flink verlies dus ( 541,86 euro per jaar), het punt zijn dus steeds weer de kosten van de investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:55
De vraag blijft: wat kost aardgas over tien en twintig jaar?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 10:53:
De vraag blijft: wat kost aardgas over tien en twintig jaar?
Was de aanname dat het uit kon gebaseerd op een prijsstijging? Stond er niet bij.

Ik heb wel meer vragen die ik niet kan beantwoorden, de prijs van gas over 10 jaar is er een van.
Er is heel wat gas en er zijn heel veel landen die dat willen verkopen.
Voor die landen (NL incluis) is het idee dat het niks waard is in de grond, pas als je het eruit pompt kan je het verkopen.

Stel gas zou 2 x zo duur worden, zelfs dan blijft het gas JAARLIJKS goedkoper.
Een echte verdubbeling van de prijs zou als effect hebben dat een deel van de vraag naar gas uitblijft wat weer een verdere prijsstijging afremt.

Ook is het nog eens zo dat men nu zonder extra kosten gas kan gebruiken en juist het omschakelen de extra investering vraagt. Als iedereen omschakeld zullen de WP's stukken goedkoper worden dan nu.

Dus als het over geld gaat is het overschakelen niet handig tot de jaarlijkse kosten daarwerkelijk lager zijn.

(gas gebruiken is prima, maar ga er wel wijs mee om, verspil het niet :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:10
Dat wordt steeds geopperd. Ook mbt tot de energie prijzen.

Helaas is dat imho niet stabiel genoeg om mee te nemen in tvt berekeningen. Ik heb er niks aan dat de prijs van aarddag over 20j veel meer is dat nu, want nu moet ik de investering doen. En wie weet, misschien is aardgas over 20j wel velen malen goedkoper dan nu.. (ok, misschien totaal onwaarschijnlijk).

Helaas heeft nog niemand een goed werkende glazenbol ontwikkeld.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Had nog ergens een plaatje staan van de ontwikkeling van de gasprijs. Mooier is als je de inflatie er ook bijneemt overigens.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/i4rafa.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door FicoF op 14-07-2011 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
M'n ouders hebben aangegeven een electrische auto te overwegen, voor het milieu, maar dankzij de economische voordelen kon het wel eens haalbaar worden.

Echter zijn er nog twee zaken waar ik nog niet een eenvoudige oplossing voor heb gevonden.
1) Ze willen graag met de caravan op vakantie kunnen. Een huurauto kan een oplossing zijn, maar voor 4 weken een auto die de caravan goed kan trekken ben je zomaar een paar duizend euro kwijt (excl. brandstof). Een erg dure oplossing dus (te duur).
2) Hoe zit het met stoelverwarming van electrische auto's? Überhaupt verwarming in de winter? Hebben ze wellicht een diesel kacheltje? Want zonder warmte is het voor mijn ouders een no-go.

Ze rijden nu een volvo v70 tdi uit 1998 (1600 kg, 1 op 17 gemiddeld(!)), maar het apparaat kost nog steeds 6000 euro per jaar voor 20.000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
SpiceWorm schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 12:00:
M'n ouders hebben aangegeven een electrische auto te overwegen, voor het milieu, maar dankzij de economische voordelen kon het wel eens haalbaar worden.

Echter zijn er nog twee zaken waar ik nog niet een eenvoudige oplossing voor heb gevonden.
1) Ze willen graag met de caravan op vakantie kunnen. Een huurauto kan een oplossing zijn, maar voor 4 weken een auto die de caravan goed kan trekken ben je zomaar een paar duizend euro kwijt (excl. brandstof). Een erg dure oplossing dus (te duur).
2) Hoe zit het met stoelverwarming van electrische auto's? Überhaupt verwarming in de winter? Hebben ze wellicht een diesel kacheltje? Want zonder warmte is het voor mijn ouders een no-go.

Ze rijden nu een volvo v70 tdi uit 1998 (1600 kg, 1 op 17 gemiddeld(!)), maar het apparaat kost nog steeds 6000 euro per jaar voor 20.000 km.
Dat is nu weer het toppunt ;)

Je wil een elektrische auto wat goed is voor het milieu, maar je gaat wel weer aardig wat energie je bips injagen. Ik weet dat het aangenaam is stoelverwarming, maar als je dan aan het milieu gaat denken dan zou ik daar nog niet eens over nadenken, dan gebruik ik liever de restwarmte (voor zover die er is in een elektrische auto) met mogelijk wat bijverwarming om gewoon de auto aangenaam te verwarmen.

Verder denk ik dat je vraag hier aardig offtopic is, en je je vraag beter in een topic over auto's kunt plaatsen, of misschien wel eens een telefoontje naar een dealer wagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:43

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Hoe zit het met stoelverwarming van electrische auto's?
Idd een beetje offtopic hier misschien: Met lederen bekleding zou ik het mij nog enigszins kunnen voorstellen, maar persoonlijk vind ik stoelverwarming zelfs zeer onprettig. Bij normale stoffen bekleding lijkt het mij geheel overbodig, of je moet al een echte koukleum zijn...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Doet me denken aan het commentaar op isoleren omdat isolatie niet milieuvriendelijk is of omdat isolatie ook energie kost om te produceren.

Even wat in perspectief plaatsen: Elektrische stoelverwarming verbruikt ~50 watt. Dus 3 uur lang een stoel verwarmen, staat gelijk aan de hoeveelheid energie die je verbruikt om één kilometer op kunnen rijden.
Stel dat je 80 km/u rijdt met je elektrische auto (150wh /km), een uur lang (12kwh), dan heb je ongeveer 600 wattuur (5% verliezen) beschikbaar om te verwarmen. Dat is een erg klein elektrisch kacheltje voor een slecht geïsoleerde ruimte waar het met windkracht 9 omheen stormt, denk niet dat je het dan warm houdt met -5. Uiteraard zou je het wel moeten gebruiken, maar het lijkt me sterk dat het voldoende is.

Als de autofabrikanten naast stoelverwarming nog een IR paneel plaatsen van zeg 50 watt, dan ben je vermoedelijk al een heel eind in het zittend warm blijven in de winter. Dus zo'n bizar energieverslindende bezigheid is het niet, gezien het aantal uren dat je rijd, of in verhouding met de energie die je verbruikt om ergens te komen.

Sterker nog: stoelverwarming en IR panelen zijn zeer energiezuinige manieren van verwarming: ze passen de eerste stap van de trias energetica maximaal toe. Ze besparen namelijk heftig op de grootte van de ruimte die verwarmd wordt, in plaats van het hele huis wordt er zeer plaatselijk een paar vierkante meter verwarmd. Of het huis zo comfortabel kan zijn weet ik niet, maar in potentie is het wel wat.

M'n vraag was meer voor de mensen die ervaring hebben in het rijden in elektrische auto's: hoe werkt de verwarming, schat je in dat het voldoende is in de winter, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
go wat zijn jullie toch onaardig tegen spiceworm.
zijn vraag is wat onhandig maar niet totaal offtopic.

@spiceworm
het is wel dat dit topic gaat over opwekken van duurzame energie niet het opmaken van duurzame/onduurzame energie. hoewel der natuurlijk veel raakvlakken zijn.

ik vind wel dat elektrische auto's in dat plaatje eigenlijk thuis horen.
maar als je de auto vult met radioactieve atoomstroom dan kun je beter diesel gaan rijden.
als je gaat proberen de accu's op te laden met zonnecellen zit je hier natuurlijk goed. :)

ik denk zelf dat stoelverwarming wel eens een betere oplossing kan zijn als de totale auto op te warmen.
meestal vind ik auto's niet echt goed geisoleert en dan is die warmte wel op de goede plek.
een auto heeft zoizo een verwarming nodig om er voor te zorgen dat de ruiten niet beslaan van het vocht.

kijk eens rond met google.
b.v. nissan leaf of toyota prius.
ik weet verder niets van auto's heb geen rijbewijs.
succes.

(ik zie dat je sneller reageerde als ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online

Elektrische verwarming is meestal wel voorhanden in een elektrisch aangedreven voertuig, al is het maar om de accu's op temperatuur te houden. Alleen hoeveel aan actieradius wil je inleveren?

Mini-e
Wintertest mini-e

Maar het comfort van de Volvo zullen ze echt los moeten laten.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

mightym schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 08:07:
[...]

Ik ga zoeken! Het is alweer ruim een jaar geleden, ik zou zo 123 niet meer weten waar hij is en hoe eenvoudig de gegevens te tweaken zijn.
Dank u :)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 10:46:
[...]

Dit is te makkelijk, zo makkelijk is het niet. WP's kosten namelijk ook geld ;)

Dus: 600-350 = 250 euro per jaar besparing.

Kosten WP:
Ik ga uit van een WP met een grondsonde (verticaal) en het eeuwig goed functioneren van de bron.
Bron 6000 euro bij 4% rente is dat 240 rentekosten per jaar.
WP zelf + installatie 7500 euro -> annuiteit van 20 jaar ad 4% (let wel zero onderhoud over 20 jaar!)
Kosten jaarlijks 551,86 euro.

240 + 551,86 = 791,86 euro ........
Eerder een flink verlies dus ( 541,86 euro per jaar), het punt zijn dus steeds weer de kosten van de investering.
Hoho nu ga je zelf iets te kort door de bocht. Je bent vergeten dat je in het andere geval een CV ketel nodig zult hebben. Deze jongens krijg je ook niet voor niets en vragen meer onderhoud dan een WP. Wat kost een goede CV ketel tegenwoordig incl plaatsing? 3000 euro ofzo?

De berekening was ooit gebaseerd op een lucht/water warmtepomp, vandaar de lagere COP in de winter.
Een lucht/water WP is nogal wat goedkoper dan een water/water WP. Dit gaat ten koste van de COP in de winter, maar met de warmtevraag van mijn woning is het gewoon niet interessant om zo een grote investering te doen.

Een ander nadeel van mijn CV ketel is de afhankelijkheid van aardgas, die naar mijn verwachting de komende jaren alleen maar duurder kan worden. Slochteren raakt leeg, vanaf 2020 zullen we gas moeten gaan inkopen.
We zullen onze ketel mogelijk zelfs moeten gaan ombouwen.. ook niet gratis!
(bovendien heb ik die 1400kWh ruimschoots 'over' van mijn zonnepaneeltjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een elektrische auto zal voorlopig geen trekauto worden. Dus moet je wel huren en inderdaad dat is niet normaal duur. Een caravan en auto ter plekke huren en er naartoe in de trein?

Stoelverwarming is op zich geen probleem zoals ook al door de anderen is gemeld. Het is zelf efficient voor een E-auto.

Opvallend dat schijnbaar niemand weet waarom stoelverwarming eigenlijk (oorspronkelijk) wordt toegepast.
Het is eigenlijk niet gericht op comfort, maar op de noodzaak geen jas aan te hebben in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 21:52

De Nissan Leaf kan vooraf ingesteld worden om voor te verwaremen (of koelen in de zomer) en houd ook het accupakket op temperatuur in de winter meen ik (aan de stekker). JeroenH heeft hier een uitgebreid interessant verslag over geschreven :) Zie onder;

http://www.solarwebsite.nl/2011/05/rij-impressie-nissan-leaf/

Verder is een elektrische auto in theorie perfect voor het trekken van een caravan; veel koppel en direct beschikbaar. Het kost alleen nog meer energie en juist de energie-opslag is de limiterende factor voor een elektrische auto. Misschien als de caravan ook wordt verzien van een accupakket :P ?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Gevonden en gelijk maar wat breder inzetbaar gemaakt. Als je een weerstation opzoekt (bij KWA) en de eerste twee (gele) kolommen met datum en gem temperatuur vervangt, vervolgens vul je je eigen gasverbruik zo gedetaileerd mogelijk in (ook in de gele kolommen), dan zou de rest ongeveer vanzelf moeten gaan.
De COP berekening is gebaseerd op een NIBE lucht/water warmtepomp, de COP is gemaximaliseerd op 4,4.
Ik heb een LTV, de watertemperatuur hoeft bij -12 ook maar 30 graden te zijn, dus voor mijzelf is de berekening relatief eenvoudig.

Ik ben erg benieuwd of anderen nog verbeteringen/verfijningen hebben voor mijn eenvoudige modelletje!
Hij is hier te vinden:
http://dl.dropbox.com/u/1...ekening%20Warmtepomp.xlsx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@mightym:
Je zou de uurwaarden van het KNMI kunnen gebruiken, want de cop is niet lineair met de temperatuur. Eveneens zou je dan een profiel op kunnen stellen voor wanneer de de WP draait? Of draait je LTV 24/7?

Verder een heel mooi model.

[ Voor 6% gewijzigd door Paul C op 14-07-2011 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
pcmadman schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 17:40:
@mightym:
Je zou de uurwaarden van het KNMI kunnen gebruiken, want de cop is niet lineair met de temperatuur. Eveneens zou je dan een profiel op kunnen stellen voor wanneer de de WP draait? Of draait je LTV 24/7?

Verder een heel mooi model.
De COP is inderdaad niet lineair, in het model zit een grove benadering. LTV draait in principe 24/7. In de praktijk heb ik overdag weinig warmtevraag als de zon schijnt. Als ik veel tijd heb zal ik eens kijken of dit model een grote afwijking heeft met een model op basis van uurgemiddelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al die aannames modellen statements en onwaarheden, ik heb er helemaal niets aan,
ik ga dus gewoon verder met het uitzoeken naar eigen inzicht.
zolang er niemand mijn linkse hobby rechts gaat inhalen, zal ik het zo moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
grin.... de dag dat EricPVT zijn uitspraken gaat publiceren als boek, ben ik de eerste die em gaat pre-orderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
NielsTn schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 19:07:
grin.... de dag dat EricPVT zijn uitspraken gaat publiceren als boek, ben ik de eerste die em gaat pre-orderen :)
+1 _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 19:01:
al die aannames modellen statements en onwaarheden, ik heb er helemaal niets aan,
ik ga dus gewoon verder met het uitzoeken naar eigen inzicht.
zolang er niemand mijn linkse hobby rechts gaat inhalen, zal ik het zo moeten doen.
Ja, dat is ook een manier... ik heb zelf de onhebbelijke eigenschap dat ik vooraf een objectieve inschatting probeer te maken op basis van een modelletje. Zal wel iets te maken hebben met beroepsdeformatie of zo.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ProudElm schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:10:

Helaas heeft nog niemand een goed werkende glazenbol ontwikkeld.. :(
Ik zou zeggen: gelukkig maar. Zou het leven zoooooooo voorspelbaar maken. :O

Gatverdamme...

... lekker verfrissend toch, zo'n :X "zomerse" dag met maar 0,4 kWh opbrengst i.p.v. de "vaak gehaalde" 7 kWh uit die sexy zonnepaneelkes? Breekt de "sleur" een beetje... >:)

Meer humor [en zelfbevlekking] in het forum! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-05 10:21
Subsidie Duurzame Warmte met terugwerkende kracht afgeschaft #^%@$!!

Ik kreeg vandaag bericht van het agentschap.nl over de door mij ingediende subsidieaanvraag voor mijn zonneboiler.

"Aangezien u uw subsidieaanvraag na 17 februari 2011 hebt ingediend, wijs ik uw aanvraag af."

Pardon ?
Blijkt dat op 8 juli een regeling van kracht is geworden waarbij een ieder die na 17 februari 2011 zijn/haar aanvraag heeft ingediend kan fluiten naar enige subsidie.

Omdat, in de woorden van Verhage, tot die datum er bij potentiele investeerders (ikke dus) mogelijk de verwachting was gewekt dat er nog subsidie te krijgen is, wil hij, omdat hij hecht aan een betrouwbare overheid, mensen die voor die datum een aanvraag hadden gedaan nog wel subsidieren.

Nee, ik verzin het niet;
http://www.agentschapnl.n...e-voor-bestaande-woningen

Dat ik bij mijn aanvraag op 7 mei netjes een formulier kreeg waarin stond vermelde dat ik 760,= aan subsidie ging ontvangen, dat is blijkbaar geen verwachting wekken.

En de aanvraag procedures gewoon open laten staan en laten lopen, valt blijkbaar ook niet onder dat kopje.

Gelukkig heb ik de installatie al staan en betaald, ik zou nog wel eens zo cynisch hebben kunnen worden dat ik het hele project had afgeblazen.

Nee, lekker betrouwbaar die overheid van jou hoor Maxime.

Nu maar hopen dat de gemeente Den Haag zijn voorbeeld niet volgt en ik naar subsidie op mijn Groendak ook kan fluiten.

Anne.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
AnneTweaks schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 21:41:

Ik kreeg vandaag bericht van het agentschap.nl over de door mij ingediende subsidieaanvraag voor mijn zonneboiler.
Dat is al een tijdje bekend. Ondertussen is er ook al een reactie van Holland Solar.

http://hollandsolar.nl/ni...een-goede-kop-koffie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
AnneTweaks schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 21:41:

Nee, lekker betrouwbaar die overheid van jou hoor Maxime.

Anne.
Ja, met zulke leiders heeft Neederland geen vijanden nodig! |:(

Pagina: 1 ... 98 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.