Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.891 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AnneTweaks schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 21:41:
Subsidie Duurzame Warmte met terugwerkende kracht afgeschaft #^%@$!!
Nu maar hopen dat de gemeente Den Haag zijn voorbeeld niet volgt en ik naar subsidie op mijn Groendak ook kan fluiten.
Laat die hele subsidiebende toch zitten. Ik kreeg vandaag een complete 1040Wp platdak-zonnestroominstallatie aangeboden voor € 2275 8)7 In 'mijn tijd' kostte dat nog bijna € 6000.

Als ik de ruimte had gehad had ik het getwijfeld gedaan.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:49
JeroenH schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 22:13:
[...]

Laat die hele subsidiebende toch zitten. Ik kreeg vandaag een complete 1040Wp platdak-zonnestroominstallatie aangeboden voor € 2275 8)7 In 'mijn tijd' kostte dat nog bijna € 6000.

uitbouw? serre? pv-pergola? ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 20:01
AnneTweaks schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 21:41:
Subsidie Duurzame Warmte met terugwerkende kracht afgeschaft #^%@$!!

Ik kreeg vandaag bericht van het agentschap.nl over de door mij ingediende subsidieaanvraag voor mijn zonneboiler.

"Aangezien u uw subsidieaanvraag na 17 februari 2011 hebt ingediend, wijs ik uw aanvraag af."
Ik heb op 24-01 ingediend. Ben benieuwd wat ik te horen krijg...
* kockie duimt
[...]

Ik kreeg vandaag een complete 1040Wp platdak-zonnestroominstallatie aangeboden voor € 2275 8)7
Wil je ook met ons delen waar dat aanbod vandaan kwam?

[ Voor 21% gewijzigd door kockie op 14-07-2011 22:39 ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
kockie schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 22:28:
[...]

Ik heb op 24-01 ingediend. Ben benieuwd wat ik te horen krijg...
* kockie duimt

[...]

Dan krijg je het bedrag gewoon. Na die datum die Verhagen noemt in zijn brief stond er op Agentschap NL dat het nog niet duidelijk was of er nieuw budget zou worden vrijgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
FicoF schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 21:47:
[...]

Dat is al een tijdje bekend. Ondertussen is er ook al een reactie van Holland Solar.

http://hollandsolar.nl/ni...een-goede-kop-koffie.html
Leuke reactie, maar of er een microscopisch gaatje in het WOIII beton van "zijn" hoofd (of die van zijn ambtenaren) wordt gemaakt valt te betwijfelen.

En het is echt nodig om ondersteuning van duurzame warmte door te zetten want het gaat goed fout, zoals uit deze grafiek blijkt die ik, samen met een hoop andere voor marktontwikkeling EU27 voor thermische zonne-energie en PV heb gemaakt op basis van recent EurObserv'ER cijfer materiaal. Net gepubliceerd op mijn site:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Europa/Europa_2010/accumulatie_thermisch_jaar_2010.gif

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

mightym schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:53:
[...]

Gevonden en gelijk maar wat breder inzetbaar gemaakt.

<KNIP>

De COP berekening is gebaseerd op een NIBE lucht/water warmtepomp, de COP is gemaximaliseerd op 4,4.
Ik heb een LTV, de watertemperatuur hoeft bij -12 ook maar 30 graden te zijn, dus voor mijzelf is de berekening relatief eenvoudig.

Ik ben erg benieuwd of anderen nog verbeteringen/verfijningen hebben voor mijn eenvoudige modelletje!
Hij is hier te vinden:
http://dl.dropbox.com/u/1...ekening%20Warmtepomp.xlsx
bedankt voor de spreadsheet, de COP waarden neem je over van de fabrikant? Volgens deze link mag je wel 0,4 van de waarde afhalen om de realistische waarde te pakken, lag aan een niet eenduidig rekenmodel als ik me het goed herinner.
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 19:01:
al die aannames modellen statements en onwaarheden, ik heb er helemaal niets aan,
ik ga dus gewoon verder met het uitzoeken naar eigen inzicht.
zolang er niemand mijn linkse hobby rechts gaat inhalen, zal ik het zo moeten doen.
Ja, dat doen we dus ook. maar met iets meer onderbouwing (het moet wel werken als ik er geld in steek)
Kijk een warmelucht zonnecollector van een paar honderd ga ik gewoon bouwen voor de fun, maar een WP voor het huis (nadat alles geïsoleerd is en zonnestroompanelen zijn geplaatst) dat moet wel redelijk kloppen want ik wil niet na EUR 15.000,-- investering nog eens (bijvoorbeeld) EUR 5.000,-- moeten investeren.
En die tvt......., als het kan (geld) dan doen en niet op die tvt zitten hakken tot de laatste komma!
Als je alleen al de uren zou rekenen die er sommige personen aan besteden heb je zo al je eerste winst te pakken, door niet te rekenen maar te investeren :o

En dat voor een rechts iemand met "linkse hobby's" omdat hij niet rechts ingehaald wilt worden :+

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 14-07-2011 22:45 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kockie schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 22:28:
Ja natuurlijk, mits er geen leverancier-geneuzel hier op het forum van komt....

Het aanbod kwam bij SolarKing vandaan.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:28

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik kreeg vandaag een complete 1040Wp platdak-zonnestroominstallatie aangeboden voor € 2275 8)7 In 'mijn tijd' kostte dat nog bijna € 6000.

@Jeroen: Meen je dit echt of was dit een te snelle reactie van jou :? (zoiets van: die had ik er ook nog bijgekocht)
Met je huidige installatie zit je al in de min; stel je had er 1040 Wp bijgekocht, dan zou je op jaarbasis - gokje - iets van 1000 Kwh in de min zitten,met extra problemen als teruglevering enz; wat zou dan de meerwaarde zijn van die extra 1040 Wp set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Begint een beetje te lijken op; het is goedkoop dus koop ik het maar.Had ik niet van jou verwacht Jeroen. ;)
Overigens geeft Suntech vanaf heden, met terugwerkende kracht tot 1 april 2011, 10 jaar productgarantie.

[ Voor 32% gewijzigd door ZonneStroom op 15-07-2011 06:28 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
ollie1965 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 22:43:
[...]

bedankt voor de spreadsheet, de COP waarden neem je over van de fabrikant? Volgens deze link mag je wel 0,4 van de waarde afhalen om de realistische waarde te pakken, lag aan een niet eenduidig rekenmodel als ik me het goed herinner.

[...]
Als je dat doet pakt het verschil ongeveer 10% kleiner uit. Wel een mooie site trouwens.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:53:
[...]

Gevonden en gelijk maar wat breder inzetbaar gemaakt. Als je een weerstation opzoekt (bij KWA) en de eerste twee (gele) kolommen met datum en gem temperatuur vervangt, vervolgens vul je je eigen gasverbruik zo gedetaileerd mogelijk in (ook in de gele kolommen), dan zou de rest ongeveer vanzelf moeten gaan.
De COP berekening is gebaseerd op een NIBE lucht/water warmtepomp, de COP is gemaximaliseerd op 4,4.
Ik heb een LTV, de watertemperatuur hoeft bij -12 ook maar 30 graden te zijn, dus voor mijzelf is de berekening relatief eenvoudig.

Ik ben erg benieuwd of anderen nog verbeteringen/verfijningen hebben voor mijn eenvoudige modelletje!
Hij is hier te vinden:
http://dl.dropbox.com/u/1...ekening%20Warmtepomp.xlsx
Het lijkt me een punt dat je de WP wilt inzetten als een vervanging van gas. Het warmwater moet ook gemaakt worden met de WP in dat geval. Juist dat is met een veel lagere COP.
Nibe geeft dan 2,65 aan 2 naar 50 en zelfs dan heb je nog een wekelijkse cyclus op de elektrische staaf nodig naar 60. Of je kiest voor een doorstroomboiler met een prijskaartje van zeker 3000 euro.

Terwijl je rekent met een efficiency van 90% voor gas heb je wel een volledige LTV. Heb je een VR ketel?
Gezien je verbruik ging ik er vanuit dat er geen noodzaak is je gas CV te vervangen. Als je over 10 jaar de CV vervangt kun je toch net zo goed wachten tot dat moment en dan kijken wat goedkoper is?

Het punt in het algemeen is dat bij een hoge investering en een laag verbruik het in het algemeen niet gunstig die investering te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

2275 euro voor 1140 Wp = ....
Bij 90% opbrengstfactor en 25 jaar annuïteit betekend dit een elektriciteitsprijs van 0,196 euro/kWh

incl. vervangen omvormers na 12,5 jaar

Niet verkeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
glambalk schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 23:34:
Begint een beetje te lijken op; het is goedkoop dus koop ik het maar.Had ik niet van jou verwacht Jeroen. ;)
Overigens geeft Suntech vanaf heden, met terugwerkende kracht tot 1 april 2011, 10 jaar productgarantie.
JAN-B schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 23:26:
[...]

@Jeroen: Meen je dit echt of was dit een te snelle reactie van jou :? (zoiets van: die had ik er ook nog bijgekocht)
Met je huidige installatie zit je al in de min; stel je had er 1040 Wp bijgekocht, dan zou je op jaarbasis - gokje - iets van 1000 Kwh in de min zitten,met extra problemen als teruglevering enz; wat zou dan de meerwaarde zijn van die extra 1040 Wp set?
OK, dat zal me leren te posten wanneer ik laat en moe thuiskom. Met 'ruimte' bedoelde ik dus 'ruimte in onze energiehuishouding'. Ruimte als in 'plaats op het dak' heb ik nog wel, daar past makkelijk 1040Wp op.

En, dus even voor de duidelijkheid om mijzelf te vrijwaren van leveranciersgeneuzel: deze prijs kun je dus bij meerdere aanbieders krijgen. De oorspronkelijke opmerking met de prijs was puur als reactie op het onnodige geëmmer met subsidies, en het noemen van de leverancier in kwestie was in antwoord op een specifieke vraag.

Ik hoop dat ik iedereen blij heb kunnen maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand heeft hier een keer een link geplaatst naar een site van een duitser waar realtime zijn hele verwarmingsysteem zichtbaar was. Inclusief, zonneboiler, houtkachel, buffervaten etc. Ik kan dit niet meer terugvinden. Kan iemand mij die link geven s.v.p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Even een vraagje over stroomverbruik met het gebruik van elektronische dimmers.
Ik heb een aantal 230V spotjes in het plafond op een elektronische dimmer. Als ik de spotjes dim, verbruiken ze dan ook inderdaad minder stroom, of wordt de stroom omgezet in warmte oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:29:
Iemand heeft hier een keer een link geplaatst naar een site van een duitser waar realtime zijn hele verwarmingsysteem zichtbaar was. Inclusief, zonneboiler, houtkachel, buffervaten etc. Ik kan dit niet meer terugvinden. Kan iemand mij die link geven s.v.p.
Bedoelde je misschien één van de volgende linkjes:
http://www.solartirol.at/
http://www.krude.de/solar/
http://www.copy-net.de/Solar/Solar_neu.html -> klik hier op de menu optie 'Live Daten'.
http://www.westendorfer.at/index.htm
http://www.vrksolaranlage.kilu.de/Liveanlage.htm
Of een verzameling van verschillende duitse zonneboiler installaties:
http://www.solarwebseiten.de/index.html
Of de belgische site:
http://users.skynet.be/zonnigniel/1/Solstat%20Niel.JPG

Zat de site erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MajoorFataal schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:48:
Bedoelde je misschien één van de volgende linkjes:
.........
Zat de site erbij?
Zo dat was snel. Dankjewel MajoorFataal. Degene die ik bedoelde zit er niet bij. Maar hier heb ik wel heel veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 14:09
zeeg schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:30:
Even een vraagje over stroomverbruik met het gebruik van elektronische dimmers.
Ik heb een aantal 230V spotjes in het plafond op een elektronische dimmer. Als ik de spotjes dim, verbruiken ze dan ook inderdaad minder stroom, of wordt de stroom omgezet in warmte oid?
Ze gebruiken minder stroom wanneer je dimmer gebruikt, het gaat alleen niet 1:1.
Wanneer je een spotje van 60W terug zet op 50% licht verbruik je meer dan 50% stroom.

Kijk anders hier eens het verschilt namelijk per type dimmer/lamp
http://www.olino.org/arti...mmers-door-olino-gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-05 10:21
JeroenH schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:12:
[...]was puur als reactie op het onnodige geëmmer met subsidies
[...]Ik hoop dat ik iedereen blij heb kunnen maken.....
Tja, ik weet niet of ik er blij van wordt dat je mijn teleurstelling in het zwalkende overheidsbeleid afdoet als geëmmer :)

Door op deze manier met die subsidies om te gaan wordt het draagvlak in ieder geval niet vergroot.

Als ik terugkijk op hoeveel moeite het me heeft gekost om na bijna 2 jaar uiteindelijk een vrij standaard zonneboiler installatie op het dak te krijgen, om vervolgens 'beloond' te worden met zo' stupide manier van afwijzing van subsidie, dan kun je je toch echt afvragen welke idioot (== jullie :)) nog de moeite zal nemen om goede voornemens mbt bewuster met je energie verbuik omgaan ook in acties om te zetten.

En ja, ik zou zelfs zonder die subsidie ook nog wel een zonneboiler op het dak hebben gezet.
Maar bij het creeeren van draagvlak thuis helpt het weldegelijk als ik kan aangeven dat het een en ander financieel gezien ook nog wel te dragen valt.

En soms heb je gewoon een zetje in de goede richting nodig.
Zo zou ik zelf zonder de subsidie van de gemeente Den Haag niet op het idee zijn gekomen om een groendak aan te leggen.
Achteraf gezien vind ik dat echter een brilliant idee, snap niet dat iedereen dat nog niet heeft, en zou het met de kennis van nu ook zonder subsidie wel hebben gedaan.

Maar dan nog wordt ik niet blij als een overheid mij iets lijkt te beloven om dan vervolgens achteraf hier op slinkse wijze (er was toch niets gegarandeerd) onderuit te komen.

Dat werkt voor mij erg demotiverend.

Anne.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AnneTweaks schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:33:
Tja, ik weet niet of ik er blij van wordt dat je mijn teleurstelling in het zwalkende overheidsbeleid afdoet als geëmmer :)
Jouw teleurstelling zeker niet, maar het zwalkende overheidsbeleid zeker wel. Mijn mening: schaf als eerste alle fossiele subsidies af (ook, of: juist! de verborgen) en kijk dan pas wat er nodig is om duurzame energie verder te stimuleren. Ik verwacht niet dat dat nog veel zal zijn.

Maar, de gevestigde belangen he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de enige constante is baggerblaat van EL&I

toch is het vreemd, nederland heeft goedkoop en smerig tot standaard verheven,
terwijl eigenlijk niemand een goedkoop shirtje uit kinderhandjes aan wil.
verantwoord sociaal en duurzaam zijn de normalen,
de rest is een zeer ernstige afwijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik zag op samenkopen.net de volgende aktie.
Na een lange tijd prototype's maken, testen ontwerpen hebben we eindelijk een goed werkende Nodo shield gemaakt. Met een professioneel gemaakt printje, en de beste 433Mhz ontvanger en zender, die van Aurel. Het enige dat je zelf nog moet aanschaffen is een Arduino Duemilanove of Uno en een CR2032 batterij.

De nodo shield heeft de mogelijkheid om:

- Infrarood te ontvangen en te versturen
- Draadloze 433Mhz signalen te ontvangen en te versturen.
- 4 uitgangs poorten om direct te kunnen schakelen
- 4 ingang poorten om iets uit te kunnen lezen, zoals tempratuur.

Een korte uitleg is misschien wel zo handig...

Je kan met dit shield en een Arduino alle bekende "Klik Aan en Klik Uit" systeem sturen dat gaat via een PC aangesloten via USB of draadloos via infrarood. Tevens heb je ook de mogelijkheid om tijd gestuurd apparaten in en uit te schakelen. Er zit namelijk ook een klok in de shield.

De ontvanger die op het shield zit kan dus ook een signaal van een "klik aan klik uit" zender ontvangen en daarop weer andere commando's uitvoeren.

Een paar voorbeelden:

- Een bewegingsmelder van "klik aan klik uit" ziet beweging en geeft dus een signaal op de 433Mhz. De nodo vangt dit op, en doormiddel van een makro schakelt de nodo 3 lampen in.

- Je hebt een universele afstandsbediening zoals een Logitech Harmony, dan kan je de "klik aan klik uit" apparatuur ook bedienen met die afstandsbediening. Dus alles in huis bedienen met een afstandsbediening.

- Je hebt een elektrisch bedienbaar bed, deze kan je met een nodo shield ook volledig draadloos bedienbaar maken. Dit is wel een mogelijkheid waarbij je wat meer technische kennis moet hebben. Maar het is allemaal mogelijk.

Verder heb je ook de mogelijkheid om met meerdere nodo's infrarood signalen door te sturen via de 433Mhz. En ook andere draadloze 433Mhz signalen te ontvangen en verzenden.

Op deze link kan je alle informatie hierover vinden:

http://www.nodo-domotica.nl/

We hebben in het totaal 40 kitjes beschikbaar.
Er zijn nu nog 3 kits beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 30-09 20:01
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:53:
[...]

Zo dat was snel. Dankjewel MajoorFataal. Degene die ik bedoelde zit er niet bij. Maar hier heb ik wel heel veel aan.
http://solar.limerkens.be is er een van een zuiderbuur.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:28

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:12:
Met 'ruimte' bedoelde ik dus 'ruimte in onze energiehuishouding'. Ruimte als in 'plaats op het dak' heb ik nog wel, daar past makkelijk 1040Wp op.
@Jeroen: sorry als ik nog even "doorzeur" :9
wat bedoel je met "ruimte in onze huishouding" :? bedoel je, wat ik al schreef, dat je dan te veel overschot zou krijgen, ofwel je zou te veel in de min komen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:53:
[...]

Je bedoelt toch niet deze gigant met z'n collector van 52m2 :9
http://www.solarwebseiten...usen/live_holzhausen.html
JAN-B schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 17:37:
[@Jeroen: sorry als ik nog even "doorzeur" :9
wat bedoel je met "ruimte in onze huishouding" :?
Volgens mij bedoelt ie dat z'n vrouw zwanger is en er in de toekomst dus meer energie gebruikt gaat worden ^)

[ Voor 32% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-07-2011 19:36 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JAN-B schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 17:37:
@Jeroen: sorry als ik nog even "doorzeur" :9
Navragen als iets niet duidelijk is reken ik zeker niet onder zeuren.
wat bedoel je met "ruimte in onze huishouding" :? bedoel je, wat ik al schreef, dat je dan te veel overschot zou krijgen, ofwel je zou te veel in de min komen??
Ik zei 'ruimte in onze energiehuishouding' en daarmee bedoel ik precies dat: hoeveel energie we nu consumeren en opwekken. Op dit moment is ons elektriciteitsverbruik negatief, en daarmee is in onze energiehuishouding geen zinvolle ruimte voor nog meer zonnestroompanelen. Ik heb nog 320Wp in de schuur staan, als ik weer eens zin heb om te knutselen leg ik die wel op het dak van de schuur, maar dat is meer omdat ik het zonde vind dat ze in de schuur staan dan dat ik de extra opwek nodig heb.

(Om ongeveer diezelfde reden is een zonneboiler voor ons huishouden niet zinvol. Wij zijn maar met zijn tweetjes, dus onze warmwatervraag is heel laag. Ik zou onderwarmwatervraag kunnen vergroten door de vaatwasser en de wasmachine met hotfill aan te sluiten maar het enige resultaat daarvan zou zijn dat we ons elektriciteitsoverschot nog verder zouden vergroten. Woningverwarming met zonnewarmte is niet aan de orde, de investering voor de aanpassingen die daarvoor nodig zijn is me een orde van grootte te veel in een jaren '30 woning. Een warmtepomp zou energetisch prachtig zijn - het hele dak direct vol met zonnestroompanelen! - maar de aanschaf + woningaanpassingen zijn me te gortig. Hopelijk in een volgende woning, maar dan wel gelijk bij de bouw. Da's veel goedkoper.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

'k Heb nu een aantal dagen de opbrengst van mijn 1125Wp zonnepanelen zowel via Plugwise als via een class 1 kWh meter gelogd. Interessant om de verschillen even naast elkaar te zetten.

DatumPlugwisekWh meterverschilkWh gecorrigeerdverschil na correctie
6-7-20113,36833,31451,62%3,35450,41%
7-7-20114,31744,26251,29%4,30250,35%
8-7-20115,26065,20551,06%5,24550,29%
9-7-20112,61362,56002,09%2,60000,52%
10-7-20115,82995,77350,98%5,81350,28%
11-7-20115,58835,53201,02%5,57200,29%
12-7-20115,52565,47200,98%5,51200,25%
13-7-20110,53730,49608,33%0,53600,24%
14-7-20111,22011,17353,97%1,21350,54%
15-7-20114,41934,37950,91%4,41950,00%

Het zit allemaal vrij dicht bij elkaar in de buurt. Op zich verklaarbaar dat Plugwise iets meer opbrengst meet. Het vermogen van de Plugwise Circle gaat natuurlijk van de opbrengst af. Dit zie je ook in het verschil bij een dag met lage opbrengst, zoals de 13e.

Als ik bijvoorbeeld 0,04 kWh bij elke dag optel (zie kolom kWh gecorrigeerd), dan is de afwijking veel kleiner en constanter. Dan zit de afwijking elke dag tussen de 0 - 0,54%, alleen zou dit betekenen dat de Circle ruim 2,5W er tussenuit snoept (40Wh in 15 uur opbrengst; de kWh meter meet namelijk alleen de opbrengst en niet het verbruik). Maak ik nu een rekenfout, of verbruiken die Circles echt zoveel?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 08:49:
[...]

Het lijkt me een punt dat je de WP wilt inzetten als een vervanging van gas. Het warmwater moet ook gemaakt worden met de WP in dat geval. Juist dat is met een veel lagere COP.
Nibe geeft dan 2,65 aan 2 naar 50 en zelfs dan heb je nog een wekelijkse cyclus op de elektrische staaf nodig naar 60. Of je kiest voor een doorstroomboiler met een prijskaartje van zeker 3000 euro.

Terwijl je rekent met een efficiency van 90% voor gas heb je wel een volledige LTV. Heb je een VR ketel?
Gezien je verbruik ging ik er vanuit dat er geen noodzaak is je gas CV te vervangen. Als je over 10 jaar de CV vervangt kun je toch net zo goed wachten tot dat moment en dan kijken wat goedkoper is?

Het punt in het algemeen is dat bij een hoge investering en een laag verbruik het in het algemeen niet gunstig die investering te doen.
In die 90% zit ook een stukje warm tapwater bereiding, maar in principe zijn alle ketels met een rendement hoger dan 90% HR ketels. (mijn ketel is een HR107 = 97% rendement maximaal en 85% op tapwater)

Voor mij is de WP pas aan de beurt als mijn CV ketel aan vervanging toe is. Dan wil ik best een investering doen in een bron etc. Het oorspronkelijke idee achter mijn berekening was of een elcheapo warmtepomp zichzelf zou kunnen terugverdienen en of hiermee een vroegtijdige investering mee te verantwoorden was. Door de opmerking van eric-pvt, over een WP van 400 euro werd mijn interesse weer gewekt.
@eric-pvt : Ik heb nog steeds geen (geldige) aanbieding gevonden van een warmtepomp die ook werkt bij -10gr C voor dit bedrag.. dus ik hou me aanbevolen!

Bij de bouw van mijn huis heb ik geanticipeerd op andere warmtebronnen, dus een lucht/water WP aansluiten is een fluitje van een cent. Als ik voor 400-500 euro zo'n kreng kan vinden, dan is de kans groot dat ik hem <bij wijze van experiment> ga plaatsen. Bevalt het, dan is het exit gasaansluiting, bevalt het niet dan is het exit WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die bedoelde ik ja. Bedankt.

@antonboonstra
Die Circle verbruikt toch ook elektriciteit als er geen opbrengst is, dus 24 uur per dag i.p.v. 15 uur. Dan zou je op 1,7 W uitkomen. Verder heb je ook nog je verliezen in je bekabeling tussen je omvormer en je meter. Alleen zou de afwijking dan andersom moeten zijn. Bij lage belastingen een kleiner verschil. Mij staat bij dat iemand hier een keer heeft gemeten aan die Circles en op iets van 0,5 W uit kwam.

@mightym
Is dit mischien iets?: Marktplaats
En succes met het vinden van een warmtepomp die bij -10°C nog een beetje een COP heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2011 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:24:
Ik heb op aandringen van Greenchoice ook mijn meter laten vervangen door een 'slimme' meter. En ik heb nu hetzelfde probleem als wat Gasschuif noemt. Op m'n oude meter had ik twee telwerken waarop ik tot 0,1 kWh mijn verbruik kon aflezen. Ik wist dus tot ± 0,1 kWh nauwkeurig mijn dagelijkse verbruik. Mijn nieuwe meter heeft 4 telwerken en geeft geen decimalen. Nu weet ik m'n dagelijkse verbruik dus op ± 2 kWh 'nauwkeurig'. Een verbruik van 4 kWh kan dus alles betekenen tussen 2 en 6 kWh. Ofwel ik weet eigelijk dus helemaal niets meer. :(

Ik ben hierover al een hele tijd in discussie met Enexis. Zeker omdat ze op hun eigen site aangeven dat een belangrijk voordeel van de 'slimme' meter is dat ik een beter inzicht krijg in m'n verbruik. 8)7

Ook is het zo dat Enexis elke dag m'n meter uitleest op kwartierbasis en ik deze gegevens niet krijg van hen. Dit vind ik eigelijk helemaal belachelijk. Zij kunnen zelfs zien hoe laat ik naar bed ga en hoe vaak ik douche etc. en zelf krijg ik die gegevens niet. :(

Nu ben ik eindelijk zo ver dat ze me min of meer beloofd hebben dat ik software en een kabeltje krijg om m'n meter zelf uit te lezen. Maar zodra ik dit per email bevestigd wil hebben hoor ik niets meer. :(

Ik mis m'n oude meter :'( Ik vond het zo leuk als de zon scheen om dan naar m'n terugdraaiende schijfje te kijken..
Ik ben gebeld door Enexis. Ik ga waarschijnlijk aan een proef meedoen waarbij ze een Quby bij mij installeren die is aangesloten op de P1 uitgang van m'n kWh- en gasmeter en die zoals ik het nu begrepen heb ook de opbrengst van m'n zonnepanelen gaat meten (vraag me niet hoe). Dus waarschijnlijk komt het allemaal toch nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:34
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 21:46:
[...]

Ik ben gebeld door Enexis. Ik ga waarschijnlijk aan een proef meedoen waarbij ze een Quby bij mij installeren die is aangesloten op de P1 uitgang van m'n kWh- en gasmeter en die zoals ik het nu begrepen heb ook de opbrengst van m'n zonnepanelen gaat meten (vraag me niet hoe). Dus waarschijnlijk komt het allemaal toch nog goed.
ik heb bij eneco in ieder geval 'mijn eneco' waar ik mijn gas en electra verbruik via mijn slimme meter kan inzien. Niet in enorm detail, maar ze houden het in ieder geval niet voor zich..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
163 MWp in drie deel lokaties tegen elkaar in oude dagbouw bruinkool mijn gebied vlak bij Senftenberg. De twee grootste (70 resp. 75 MWp parken) moeten derde kwartaal opgeleverd worden. Het eerste stuk van 18 MWp staat er al een tijdje.

Reken je het ook gemelde 26 MWp tracker park iets ten westen van Senftenberg d'r bij, zit je al op 190 MWp voor die gemeente, meer dan twee maal de totale geaccumuleerde hoeveelheid die in NL in totaal bij elkaar is geschraapt al die jaren...

Brandenburg is vet aan het uitpakken.

Detail gegevens en project lokatie op mijn site (niks zichtbaar bij Google Maps, Duitsers zijn zeer op hun privacy gesteld, en foto's zijn van lang geleden).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 21:22:
[...]

In die 90% zit ook een stukje warm tapwater bereiding, maar in principe zijn alle ketels met een rendement hoger dan 90% HR ketels. (mijn ketel is een HR107 = 97% rendement maximaal en 85% op tapwater)

Voor mij is de WP pas aan de beurt als mijn CV ketel aan vervanging toe is.
Dat je CV nu niet vervangen hoeft te worden had ik dus prima ingeschat ;)

Maar als je rekening houdt met het verminderde rendement van tapwaterbereiding in je gas CV
zou ik dat zeker doen aan de kant van je WP.

Het rendement van tapwater met de WP loopt snel terug naar 2,5 met een lucht/water WP. En dat is weer niet verwerkt in je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 10:06:
[...]

Dat je CV nu niet vervangen hoeft te worden had ik dus prima ingeschat ;)

Maar als je rekening houdt met het verminderde rendement van tapwaterbereiding in je gas CV
zou ik dat zeker doen aan de kant van je WP.

Het rendement van tapwater met de WP loopt snel terug naar 2,5 met een lucht/water WP. En dat is weer niet verwerkt in je berekening.
Dat laatste is correct. Ik heb echter wel de maximale COP op 4,4 begrensd, in de zomer zou dit best eens hoger kunnen zijn. Het lijkt me overigens wel een prettig idee om 'zelfvoorzienend' te zijn. Nu ben ik dat financieel zo ongeveer al, maar de afgelopen jaren stijgen de gasprijzen veel harder dan de elektriciteitsprijzen. Als laatste oneigenlijke argument... ik heb nog zoveel ruimte op het dak om zonnepanelen neer te leggen.. ik ben nu al neggie, dus ik moet toch een excuus zoeken om de rest vol te plempen!! Ziet toch strakker uit... en met de huidige paneelprijzen... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 03:26:
163 MWp in drie deel lokaties tegen elkaar in oude dagbouw bruinkool mijn gebied vlak bij Senftenberg. De twee grootste (70 resp. 75 MWp parken) moeten derde kwartaal opgeleverd worden. Het eerste stuk van 18 MWp staat er al een tijdje.
En het gaat nu al zo hard hier, 12.3 GW alweer. :P

http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
mightym schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 21:22:
@eric-pvt : Ik heb nog steeds geen (geldige) aanbieding gevonden van een warmtepomp die ook werkt bij -10gr C voor dit bedrag.. dus ik hou me aanbevolen!
Dit zijn een paar warmtepompen met een cop van hoger dan 4, die van 1900 euro kan tot een buitentemperatuur van -5.
http://www.twenga.nl/dir-...s=5&c=12bc5&av1=ec9&u=av1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaar ook dat ik de kruipruimte in gedachte had, ook tav het geluid,
en zeker tav het wegsalderen van stroom, en vanwege het feit dat ik de jeroenh aanbieding voor 0 euro kan bemachtigen (met zonnesteek subsidie)
de cop bij welke temperatuur maakt werkelijk niets uit, 1,1 vind ik al goed,
want mijn netbeheerder is toch met de nma aan het bekokstoven dat een meterstand na 1 jaar die lager is illegaal mag worden verklaart (dank zonnigtype)

alle calculaties ten spijt en goede bedoelingen op dit forum,
ofwel je gaat de goederenwagon in om tot worst te worden verwerkt, danwel ga je in een personentrein, en word er biefstuk van je gemaakt.
ik ga niet mee heb ik besloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antonboonstra schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 20:25:
Maak ik nu een rekenfout, of verbruiken die Circles echt zoveel?
Dit zijn zes pluggen op elkaar gestapeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/07/plugwise_pluggen.png

(de eerste (de bovenste in de stapel) meet uiteraard niets)

-edit-

Ik denk trouwens niet dat de pluggen hun eigen verbruik meten. Een plug met niets er aan geeft 0W aan....
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 12:55:
want mijn netbeheerder is toch met de nma aan het bekokstoven dat een meterstand na 1 jaar die lager is illegaal mag worden verklaart (dank zonnigtype)
Wat? Wat? Wat? Waar gaat dat over?

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 16-07-2011 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 16:10
Na 3 weken voor de brievenbus zitten wachtend op de nota van GC heb ik vandaag maar weer is met GC gebeld waar mijn nota blijft die ik op 1-6-2011 opgevraagd heb.

Nu vertelde GC dat ze alleen een nota maken voor minimaal 6 maand. dat mijn standen wel geregistreerd zijn maar een nota kan niet worden verstuurd.
(wel gek dat ik een bevestiging heb gehad van GC dat de standen ontvangen zijn en de nota binnen 3 weken in de brievenbus zou zitten)

Heb vandaag dus maar weer een mailtje de deur uit gedaan met de standen van 2-7-2011 met een totaal negatief verbruik van -1289 KWh.
Ben nu echt benieuwd hoe ze het gaan afrekenen.

Ook heb ik om een bevestiging gevraagd dat mijn gas prijs zo blijft als afgesproken in het contract en niet volgens de prijs die nu op mijn account staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 21:24:
[...]
@antonboonstra
Die Circle verbruikt toch ook elektriciteit als er geen opbrengst is, dus 24 uur per dag i.p.v. 15 uur. Dan zou je op 1,7 W uitkomen. Verder heb je ook nog je verliezen in je bekabeling tussen je omvormer en je meter. Alleen zou de afwijking dan andersom moeten zijn. Bij lage belastingen een kleiner verschil. Mij staat bij dat iemand hier een keer heeft gemeten aan die Circles en op iets van 0,5 W uit kwam.
De Circle verbruikt wel als er geen opbrengst is, maar mijn kWh meter meet maar in 1 richting, in dit geval alleen opbrengst (of het gebrek daaraan) en geen verbruik. Dus het verschil moet ontstaan in die 15 uur (van 6:00 tot 21:00 uur).
JeroenH schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:47:
[...]
Dit zijn zes pluggen op elkaar gestapeld:
[afbeelding]

(de eerste (de bovenste in de stapel) meet uiteraard niets)
Dus uit die meting zou 0,9W per plug naar voren komen als ik het goed interpreteer?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antonboonstra schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 16:13:
Dus uit die meting zou 0,9W per plug naar voren komen als ik het goed interpreteer?
Dat klopt wel, zie ook een eerder experimentje:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2010/07/plugwise_sluipverbruik.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 13:42

michels911

4690Wp

Ik ben bezig met het laten plaatsen van een extra verdieping op mijn huis. Deze krijgt ook weer een plat dak maar door allerlei regelgeving wordt het oppervlak veel kleiner :-( . Er staan nu 5 panelen pal zuid op 35gr elevatie. (3*STP210 van 1,5*1 meter) en 2*STP280 van 2*1 meter)
Afbeeldingslocatie: http://www.brinkgreve.com/zonphp/jpg/panelen3.jpg
Tevens is de schoorsteen te zien die in de nieuwe situatie standaard ook weer wordt gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://www.brinkgreve.com/zonphp/jpg/situatieschets1.jpg Zo te zien gaat die behoorlijk wat schaduw veroorzaken. Ik denk er dan ook aan om aan de aannemer te vragen alleen een buis voor de CV te gebruiken en lage uitlaten voor mechanische ventilatie en standpijp.
Ik heb een uitbreiding gepland van 3 of 4 280Wp panelen in het najaar. Alle panelen op een SB2100TL. Met Google Sketchup heb ik een aantal simulaties gedaan
Afbeeldingslocatie: http://www.brinkgreve.com/zonphp/jpg/vergelijk.jpgen heb nu een paar advies vragen:
1) Duidelijk zichtbaar (en verwacht) is dat de schaduwvorming enorm afneemt als de panelen 25gr elevatie hebben ipv (de huidige) 35gr. Ik denk maximaal ongeveer 1,5 meter tussen de rijen panelen te kunnen hebben. Welke elevatie zouden jullie aanbevelen? 35, 25 of nog lager 20/15?
2) Als ik die schoorsteen niet verplaats of veranderd krijg is het dan verstandiger om geen paneel daarachter te leggen (de rode 280 in de schets) omdat de schaduw daarop de hele string negatief beinvloed? Of is de meeropbrengst gedurende april - september (als er nog echte zomers komen teminste...) zodanig dat ik heb er wel bij zou moeten nemen? (wordt dan 2030Wp ipv 2310Wp)
3) Als ik de panelen recht op het huis zet (170gr) ipv pal zuid (180gr) ziet e.e.a. er strakker uit. Volgens mij is de minderopbrengst verwaarloosbaar. Klopt dat?
Ik heb nog even voor er echt begonnen wordt en ben jullie alvast zeer erkentelijk voor adviezen.

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

negatief verbruik van -1289 KWh.
Ben nu echt benieuwd hoe ze het gaan afrekenen
op een schijf :
1000kWh uitbetalen tegen contract prijs
289kWh a 9 cent

om ellende te voorkomen kan je beter max -999kWh afrekenen, gewoon liegen, uuuuh inschatten dus,
en dan de rest opmaken in de winter, schat jij dan in.
bijvoorbeeld 6 100watt tuinlampen,
altijd heet wassen,
electrische radiator,
nooit meer de tv uit
extra lang stofzuigen
mooi he ? die green deal van maxime, prins kernafval !
/edit mijn laatste geposte afrekening is ook al helemaal geen realiteit meer,
je kunt dit zien in mijn plugwise site, en daar zie je tot vandaag 3888,2 kWh geproduceert (verbruik 551kWh)
de rest ga ik allemaal affakelen want het is dus niets waard. (maar wel voor mij wat ik ermee ga doen)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 16:10
De medewerker aan de telefoon zei mij dat ze nu alles uitbetalen tegen contract prijs -die 0,5 ct korting

Dit lijkt mij zeer sterk.

Ik vind het alleen al slecht dat ik netjes een mailtje krijg dat mijn nota er binnen 3 weken is.
Bel je na 6 weken op hoor je dat ze nooit een nota zullen sturen.

Gewoon liegen ga ik niet aan beginnen
Een WP aanschaffen is de beste oplossing maar die zijn er nog niet zoveel die een goed rendement hebben met HT verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Iemand ervaringen met de Nuon Zomerdeals? Zowel klant als niet klant krijgt op een nieuwe Atag CV ketel een korting van €300+€50 als je lid bent van verenging eigen huis. Dat zijn leuke kortingsbedragen maar ik kan zowel op de site van Nuon als van uitvoerend installateur Feenstra geen harde prijzen vinden voor de ketels. Nuon kennende zullen ze wel flink overpriced zijn maar op het eerste gezicht lijkt het wel een aardige aanbieding.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
de actie geldt voor meer atag ketels: http://www.nuon.nl/zomerd.../algemene-voorwaarden.jsp

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Klopt maar ik ben benieuwd naar de prijzen die Nuon rekent over de ketel. Voor hetzelfde geld is de basisprijs dusdanig duur dat je net zo goed de spullen via bv. Warmteservice kan aanschaffen en laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:53
@erasmo: die kans is wel heel groot

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:47:
Wat? Wat? Wat? Waar gaat dat over?
Dit is de mail die ik verstuurde toen ik weer eens per ongeluk struikelde over BAGGERstuk numero tigduizend, bij de NMa... (was naar iets anders op zoek, en dan valt je oog per ongeluk wel eens op een van die vele stukken die geen hond ooit leest). Ga eerst ff zitten. Ik heb nog even wat commentaar toegevoegd aan de tekst van die mail:
http://www.nma.nl/images/...2011-02-201122-188996.pdf

Met name het retesluw gewijzigde artikel 2.7.5 (met name 2.7.5.1a) vooral m.b.t. negatieve meterstanden.
Ik zal wel weer beren op de weg zien, en het zal allemaal vast wel weer met de allerbeste "bedoelingen" opgetuigd zijn, maar als netbeheerders afgrijselijk veel ingewikkelde bewoordingen gaan gebruiken om zoiets retesimpels als "meterstanden bij switch doorgeven, ongeacht de stand ervan, en dat gebruiken voor de saldering tm. en vanaf de switchdatum") te gaan "vastleggen", gaan er weer de nodige haren overeind staan. Duidelijk lijkt dat netbeheer negatieve meterstanden naast zich neer kan leggen als die "wel beschikt over voldoende en adequate informatie" en blijkbaar van mening zou kunnen zijn dat die standen niet kunnen kloppen - bijvoorbeeld omdat je jezelf nooit hebt "aangemeld" als zijnde tijdelijk netinvoeder van een paar kWh per dag of minder. Bovendien: er wordt hier niet verteld wie controleert wat die "voldoende en adequate informatie" dan wel zou moeten inhouden, wordt aan de netbeheerder overgelaten.
Nota Bene: die hele ranzige "informatiecode" is in zijn geheel VERZONNEN door de juristen bij netbeheer om de wurggreep op de consument nog ff een tikkie strakker te krijgen. NMa heeft dat gewoon geslikt.
Let op dat bij de "representatieve" vertegenwoordigers bij die voor overleggen van dat bij vrijwel niemand bekende "Gebruikersplatform elektriciteits- en gasnetten" NOOIT organisaties als ZPV, ODE, of zelfs de Consumentenbond zitten. Er wordt gewoon over onze hoofden "beslist", en we motten het allemaal maar pikken, want de "geleerden" en vooral, de ambtenaren in ons land die weten ongetwijfeld wat het beste voor ons is. PAWEX, de enige "duurzame" partij, volgt eigen beleid, zijn dan ook de echt grote windjongens waar burgers niks bij hebben te zoeken. Betreffende persoon zit al vele jaren op die stoel, en krijgt slechts heel af en toe gelijk op een detailkwestie.
Volgens Staatscourant publicatie kun je helaas niet meer reageren (ik kan echt niet alles bijhouden, heb deze shit recent pas ontdekt):

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-7816.html
Green Deal my ass. We worden ook niet meer "gewoon" gepiepeld, maar gewoon via de achterdeur gen***d.

Wie gaat er weer eens een brief schrijven? Ik vrees dat het niets, maar dan ook niets zal gaan uitmaken.

Barricades dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie tussen de energiereclames de maandverbandjes niet meer......ik mis always ultra nu al....
je hebt het tegenwoordig maar zwaar als man in nederland met een 0 rekening.
waar is de tijd van de FA reclame !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
eric vergeet de laatste chilly zeep niet... what's next? leuterwipes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 20:06
Hallo,

Lang niet op dit forum geweest vanwege andere bezigheden, maar ik heb een probleem met mijn oudste PV-systeem waar ik wat hulp bij nodig heb.
Ik heb 2 Gridfit 250 LV omvormers hangen met aan elk 2 130 Wp panelen. Bijna 5 jaar lang hebben deze systemen goed gewerkt, maar in het voorjaar merkte ik dat de opbrengst minder was dan wat je zou mogen verwachten. Ik heb de bekabeling gecontroleerd, en van 1 set zelf de kabels vervangen. Dit alles heeft niet mogen helpen. Wel zag ik dat het oranje 'fail' ledje van de omvormers regelmatig aan ging, en dat om dat moment de opbrengst terugviel naar 0 Watt. Ik heb toen contact gezocht met de leverancier en de omvormers opgestuurd. Na 7 weken kreeg ik ze terug met de melding dat er niets mis was. Ik heb ze weer opgehangen en nog dezelfde middag begonnen de problemen weer. Toen ontdekte ik via het display van een andere omvormer dat de netspanning 240 en soms zelf 241 V was. Ik had de netspanning al eens eerder gecontroleerd, maar toen was het 235 V. De Gridfit omvormers doen hun werk bij 230 V -10%/+5%, dus van 207 V tot 241,5 V. Mijn netspanning zit dus gevaarlijk dicht bij de waarde waarop de Gridfit zichzelf uitschakelt. Zou dit het probleem kunnen zijn? En zo ja, hoe los ik dit probleem op? Ik neem aan dat ik de netspanning niet kan beinvloeden, en dat deze op alle groepen het zelfde is. Klagen bij de netbeheerder lijkt me ook al een zinloze aktie. Ik kan natuurlijk de Gridfit omvormers verkopen en vervangen door een Soladin 600. Iemand tips hoe dit probleem aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 22:09:
ik zie tussen de energiereclames de maandverbandjes niet meer......ik mis always ultra nu al....
je hebt het tegenwoordig maar zwaar als man in nederland met een 0 rekening.
waar is de tijd van de FA reclame !?
Straks komt Russisch president Medvedev wellicht breedbeeld lachend reclame maken voor "zijn" Essent, nu Gazprom een flinke hap uit RWE lijkt te gaan nemen. "Ons" (Russisch) gas kookt nog sneller en dus duurzamer. Onze CO2 neutrale atoomstroom komt straks "uit uw regio" [Borssele II 2,5 GW, samenwerking met Delta/EDF]. Bij ons zit u er warmpjes bij met 'beter" gas. Onze biomassacentrale maakt voor u heerlijk geurende groene stroom (uit Canadese houtsnippers, door u betaald via de SDE+ opslag, wordt uiteraard niet vermeld). Etc.

De creativiteit bij de vet aangedikte energiepoeha verhaaltjes zal geen grenzen kennen, en het "geliberaliseerde" volk zal het allemaal slikken als zoete koeck...

... en gewoon bij Energie:Direct eeeeeeeuhhhhhhh Essent eeeeeeeuhhhhhhh RWE eeeeeeeuhhhhhhh Gazprom energie (blijven) afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonneschijn

ik heb precies hetzelfde aan de hand gehad, en esdec heeft me er goed bij geholpen.
vermoedelijk heb je 1 fase met meer dan 4 omvormers, hierop kan rond de piek periode zomaar 230 +0,5+0,5+0,5+0,5 232 volt komen.
als de netspanning in de straat al 232 volt is, is dat voor een LV of MV te hoog, (235volt)
tot 11 uur en na 14:30u doen ze het waarschijnlijk goed,
en in het weekend soms de hele dag.
ik heb het opgelost door op mijn 3 fase evenredig in te richten met pv omvormers.
als je zeker wilt weten of je dit probleem hebt,
plug dan een haarfohn in naast de gridfit, en dan slaat deze niet af.
(of haal de nieuwe set ovormers eens uit het stopkontakt)
mogelijke oplossingen :
-andere fase gebruiken voor omvormers (bij 3 fase aansluiting)
-kabel spanningsval doormeten en dikkere kortere kabel gebruiken van groepenkast tot gridfit.
-vervangen voor steca 300 of alle 4 op een 500
-netbeheerder bellen voor lagere netspanning (kansloos)

een hoge netspanning is altijd een teken van slechte (dunne) bekabeling in huis of in de wijk,
of mogelijk zware industrie in de buurt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2011 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
we gaan er toch aan in eigen land als het aan den haag e.c. ligt:
http://nos.nl/artikel/256...dse-opslag-kernafval.html

tijd voor revolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 20:06
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 22:46:
@zonneschijn

ik heb precies hetzelfde aan de hand gehad, en esdec heeft me er goed bij geholpen.
vermoedelijk heb je 1 fase met meer dan 4 omvormers, hierop kan rond de piek periode zomaar 230 +0,5+0,5+0,5+0,5 232 volt komen.
als de netspanning in de straat al 232 volt is, is dat voor een LV of MV te hoog, (235volt)
Begrijp ik goed dat een omvormer zorgt voor een hogere netspanning? Ik heb 4 omvormers op 1 groep zitten, maar volgens mij blijft het probleem bestaan als ik 2 omvormers op een andere groep zet. Ik zal dit nog eens testen. Ik weet trouwens niet of ik 1 fase heb of 3. Hoe kom ik daar achter?
tot 11 uur en na 14:30u doen ze het waarschijnlijk goed,
en in het weekend soms de hele dag.
Nee, later in de middag heb ik (ook) problemen, maar de orientatie van mijn panelen is zuid-west.
ik heb het opgelost door op mijn 3 fase evenredig in te richten met pv omvormers.
als je zeker wilt weten of je dit probleem hebt,
plug dan een haarfohn in naast de gridfit, en dan slaat deze niet af.
(of haal de nieuwe set ovormers eens uit het stopkontakt)
mogelijke oplossingen :
-andere fase gebruiken voor omvormers (bij 3 fase aansluiting)
-kabel spanningsval doormeten en dikkere kortere kabel gebruiken van groepenkast tot gridfit.
-vervangen voor steca 300 of alle 4 op een 500
-netbeheerder bellen voor lagere netspanning (kansloos)
De bekabeling van de meterkast naar de omvormers is 20m, 6mm2.
De gridfits vervangen door 1 soladin 600 is een optie, maar dat is eigenlijk zonde omdat de gridfits nog goed zijn.
een hoge netspanning is altijd een teken van slechte (dunne) bekabeling in huis of in de wijk,
of mogelijk zware industrie in de buurt
Slechte bekabeling in huis of de wijk lijkt me niet het probleem. Wijk is ongeveer 15 jaar oud, huis 12 jaar. Zware industrie hebben we hier in de buurt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

zonneschijn schreef op zondag 17 juli 2011 @ 00:17:
[...]

Begrijp ik goed dat een omvormer zorgt voor een hogere netspanning? Ik heb 4 omvormers op 1 groep zitten, maar volgens mij blijft het probleem bestaan als ik 2 omvormers op een andere groep zet. Ik zal dit nog eens testen. Ik weet trouwens niet of ik 1 fase heb of 3. Hoe kom ik daar achter?
Als je verbruiker zoals een wasmachine aansluit zal de netspanning dalen. Wanneer je energie teruggeleverd zal je de spanning laten stijgen.

Op je website staat een kWh meter die geschikt is voor een 3fasen systeem, waarschijnlijk heb je dan ook 3 fasen in huis. Door de verbruikers en omvormers zoveel mogelijk te verdelen over de 3 fasen stijgt de spanning het minst.

De 6mm^2 bekabeling zou geen grote invloed op de spanning mogen hebben. Een slechte verbinding in de groepenkast (de nul?) zou wel kunnen lijden tot een grote spanningsverhoging (bij veel stroom). Eventueel (laten) controleren.

In hoeverre is het trouwens toegestaan dat dit soort omvormers in Nederland verkocht mogen worden. Moet niet alle apparatuur werken op de netspanning die normaal te verwachten is? (207 V t/m 253 V (+-10%))
[Edit] Oude netcode is +5%, maar de omvormers worden toch nog steeds verkocht?

[ Voor 31% gewijzigd door Dre op 17-07-2011 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

zonneschijn schreef op zondag 17 juli 2011 @ 00:17:
[...]
Ik weet trouwens niet of ik 1 fase heb of 3. Hoe kom ik daar achter?
Bij een 3-fase aansluiting zijn er 3 hoofdzekeringen en een 4-polige (3+nul) hoofdschakelaar.
Als je een 1-fase aansluiting hebt dan heeft het geen zin op iets op een andere groep te zetten.
6 mm^2 lijkt mij ruim voldoende voor een afstand van 20m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch is het vreemd an sich, ik heb meer dan 4000watt ac door 2.5mm2 gejaagd, en de netspanning was dan max 236 volt, (6 omvormers) bij een netspanning zonder pv van 230,2 volt.
misschien dat even testen met een lang verlengsnoer (van een grasmaaier of zo)
aan kan tonen dat er ergens een slechte verbinding is.
mijn ervaring met de gridfit lv/mv/hv was dat ze erg snel afslaan bij 235 volt al.
ze zetten ook graag zelf de netspanning nogal hoog in, tov van een sunny boy die de netspanning slechts 0,2 volt verhoogd bij >1000 watt ac
de gridfits waren in staat de sunny boy af te laten slaan na een wolk in een Vac-srr fout (hoge weerstand met hoge netspanning) en vielen dan zelf ook uit, het truukje met de fohn gaf inzage in dit fenomeen.

als je meterkast ook wat nieuwer is, kan je snel zien hoe die 3 fasen zitten,
vaak zijn groepjes van 2 of 3 automaten met aardlek 1 fase.
met een beetje conrad meter 3000 of energy logger, zie je snel wat de spanning is.
als je het kan, kan een multimeter ook.ik zou dan de gridfits op een aparte fase zetten, het liefst de fase van je meest bewoonde groepen, want daar zitten bijv de koelkast en sluipverbruikers.(zonneboiler?)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2011 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Ik krijg volgende week de zonnepanelen op mijn dag gemonteerd. Ik heb de meterkast aangepast, zodat er drie aardlekschakelaars zijn op drie fases (1 op 1). Elke fase zijn eigen aardlekschakelaar, en vier groepen daarachter. De teruglevergroep bevat zometeen alleen de omvormer van de zonnepanelen op een eigen fase achter een eigen aardlekschakelaar. De fase van de teruglevergroep bevat dus verder geen andere groepen.

Is dit een goede situatie of juist af te raden? Als dit niet aan te raden is, hoe dan wel?

Ik krijg in totaal 8 panelen van 235Wp met een SMA 1600 omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door Gé Brander op 17-07-2011 09:52 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 19:20

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Toch weer een positief stukje: 6 mythes over zonne-energie! Iemand van dit forum bij betrokken geweest soms?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Voor mij is het ook een tijd terug dat ik hier actief was.
In de tussentijd heb ik een cv-houtkachel geplaatst waarmee ik de komende winter pas echt goed mee van start kan gaan.
Heb wel 2 weken nog kunnen stoken in februari.
De kachel verwarmd de cv-buffer en ook de ww-boiler en werkt met modulerende pomp gestuurd door een UVR1611.
Ik maak gebruik van externe luchttoevoer waardoor er niks van binnen wordt weggezogen.
Sinds 20 februari heb ik nu nog 30m3 gas verbruikt en dat is puur voor het koken.

De leidingen vd verwarming zijn ook aangepast zodat de radiator vanuit de cv-buffer worden gevoed.
Deze worden in zones nu verdeeld zodat ik ruimtes apart kan aansturen dmv 3wegkleppen en een eigen thermostaat per zone.
De badkamer kan ik hierdoor bijvoorbeeld op een apart programma laten lopen.
De circulatiepomp is modulerend en de aanvoertemperatuur wordt dmv een servogestuurde mengklep variabel bepaald.

De ZB heb ik ook aangepast met een koeling dmv 2 Jaga's.
M'n live-schema op m'n site is nog niet helemaal af maar komt een end in de buurt.
Binnenkort zet ik een andere variant op de site die realtime is.

Het is nog niet allemaal 100% af (tijd tekort) maar het begint er op te lijken.

Hebben jullie deze al eens gezien?
http://doe-het-zelf-verbo...f-1-39-per-watt-piek.html
€1,39/Wp is toch wel baanbrekend te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 10:50:
Hebben jullie deze al eens gezien?
http://doe-het-zelf-verbo...f-1-39-per-watt-piek.html
€1,39/Wp is toch wel baanbrekend te noemen.
Er zitten geen omvormer en bevestigingsmateriaal bij. Als je dat meerekent kon je toch gauw tegen of boven de € 2,- per Wp uit en daarmee is de prijs inderdaad laag, maar baanbrekend wil ik het niet noemen.... Bij meerdere aanbieders zijn imiddels prijzen in die regionen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
maar wel een leuk idee voor een carport :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toch nog geen aanbieder gezien onder de €1,60/Wp of heb ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 10:59:
Rekenvoorbeeldje: installatie van 1000Wp, dus € 1600 aan zonnestroompanelen. Twee Steca 500s erbij van elk € 300 en je zit al op € 2200. Dan bevestigingsmateriaal à € 200 en daar heb je de € 2400 ofwel € 2,40 per Wp. Dat is laag maar niet spectaculair laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je telt á €1,60, dus kom je nog €200 goedkoper uit, dus €2,20/Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 11:18:
Je telt á €1,60, dus kom je nog €200 goedkoper uit, dus €2,20/Wp
Die snap ik niet helemaal... ik schrijf " installatie van 1000Wp, dus € 1600 aan zonnestroompanelen.". Bij € 1,60 per Wp (zonder acessoires) klopt dat toch?

Volgens mij maak ik geen rekenfout in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rekenvoorbeeldje 1000Wp á €1,39 = €1.390 + €600 aan steca's en €200 bevestigingmat.=€ 2.190 = €2,19/Wp
Ik zie dat er zelfs een paneel staat Sunearth 250Wp á €1,362/Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Wat niet is kan nog komen, het gaat rap allemaal.

Maar:
Let op dit zijn dus echte mono Panelen ,Ook verkopen wij POLY panelen maar die presteren over het algemeen minder in ons land. Wij adviseren altijd MONO.
= bullshit, onbewezen crap.

De gemiddelde kwaliteit van mono's is juist de laatste jaren naar beneden gegaan omdat een enorme hoeveelheid nieuwkomers die dingen zijn gaan maken en het niet zo nauw namen met de kwaliteit van het silicium. Photon heeft grafiek gepubliceerd van het gemiddelde rendement van multi's en mono's, kruipt daardoor steeds meer naar elkaar toe. Efficiëntie groei mono's is afgevlakt, multi groeit rechtlijnig door (gaat om gemiddeldes van totale marktaanbod). Het gaat uiteindelijk toch om Euro's/Wp, en dan ontloopt het elkaar allemaal niet meer in vergelijking met jaren geleden.

In het juni nummer van Photon staan weer de meetresultaten aan de enorm uitgebreide module opstelling op het Duitse deel van het Avantis terrein, tot en met april 2011. Boven de daar 2 genoemde, pas in februari in de installatie opgenomen Sun Earth modules (160 en 180 Wp, worden gemaakt door Ningbo Solar Electric Power Co. Ltd.) staan diverse multi's met fors hogere specifieke opbrengsten (kWh/kWp). Zegt verder weinig (zowel hogere als lagere opbrengsten, hangt vooral van kwaliteit van de wafers/het silicium af, zowel bij de multi's als bij de mono's). Het hoogst scorende module in die specifieke, sinds februari op de testvelden staande nieuwe modules (even de vorige jaargangen niet meerekenend) is ... een poly (multi) exemplaar van Upsolar (Shanghai) Co. Ltd. Ook de tweede (Sunergy Solar S.r.l., Italië), en de derde (Kinmac Solar Corp., Taiwan), zijn poly's... Hoeft nog niets te zeggen over (kalender) jaar opbrengst, want lichtcondities en warmtecoëfficiënten zijn verschillend, dus je moet minstens over heel jaar productie draaien wil je iets betere vergelijkingen kunnen maken. Nogmaals: "mono is (hier) altijd beter dan multi" is onbewezen kolder. Soms wel, vaak ook niet.

Hierbij even de mono's van Sunpower buiten beeld houden, dat is een totaal ander celconcept (back-contact), en nogal prijzig.

@SSC

N.a.v. je mail van paar dagen geleden: er staat een Yingli module bij, die tot nu toe beslist niet in de top staat qua specifieke productie (YL210P-29b multi). Hoeft ook nog niks over jaar resultaat van het betreffende module te zeggen (kan nog beter worden, maar een kampioen gaat het voor die lichting niet worden lijkt het). Zegt ook verder niks over hun andere modules, dus altijd voorzichtig blijven bij "hinein interpretieren". De nieuwe Suntech modules die ook in die batch zitten, zitten er nog onder (STP190-18/Ub, wordt niet meer gemaakt), cq. er boven (STP205-18/Ud), beiden multi's. Maar die laatste is in dit overzicht ook nog steeds een middenmoter. Gunstige prijs/kwaliteit verhouding "heeft blijkbaar zijn prijs". Maar daar hoeven we ons in NL geen zorgen over te maken, of de terugverdientijd daar nu 1 jaar meer of minder van wordt maakt op die 15 jaar dan ook verder weinig meer uit. Waar hebben we het over...

Zeer goed presterende panelen die al vanaf 1 januari worden gemeten zijn twee multi's, een REC ASA (maakt zelf zeer hoogwaardige wafers, Zweden) en een Siliken SL (Spanje) exemplaar. Pas op derde plaats komt een mono, van het mij totaal onbekende bedrijf CH Solar GmbH & Co. KG (Chinese productie). Maar: nog steeds maar resultaten tm. april.

Voor sinds 2009 in het testveld geplaatste exx. gaf in het "full-year" 2010 Siliken multi het beste resultaat, en volgden weer 2 andere multi's, van Kioto Photovoltaics GmbH, en Win Win Precision Technology Co. Ltd., uit Oostenrijk resp. Taiwan. Pas daarna een mono van Trina (China). Sinds 2007 in de opstelling opgenomen modules gaf in de 2010 jaartest als verrassende beste: First Solar FS-265 dunnelaag CdTe module, vervolgens een ... Shell Solar Powermax Eclipse 80-C CIS dunnelaag module (niet meer verkocht, projectpartner Saint-Gobain is met CIS verder gegaan), daarna een mono van Solarfun, pas dan een multi van Canadian Solar (beiden: Chinees).

Het beeld is dus gemeleerd, absolute uitspraken zijn in het geheel niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 11:37:
Rekenvoorbeeldje 1000Wp á €1,39 = €1.390 + €600 aan steca's en €200 bevestigingmat.=€ 2.190 = €2,19/Wp
Ik zie dat er zelfs een paneel staat Sunearth 250Wp á €1,362/Wp
Ugh.... excuus. Dat was dus duidelijk een zondagochtend-mispost. Waar haal ik die € 1,60 per Wp nou weer vandaan?

Hoe dan ook, de prijs is laag, maar zelfs bij die prijs blijft mijn conclusie overeind dat een vergelijkbaar prijsniveau hier en daar al eerder bereikt is.

Maar het blijft een mooi aanbieding. Ik zou ze vandaag nog bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BarryH schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 21:51:
@erasmo: die kans is wel heel groot
Heb uiteindelijk toch maar het formulier ingevuld voor een afspraak, de ketel in mijn ouderlijk huis is eigenlijk wel aan vervanging toe. Ben wel benieuwd wat hun offerte scheelt tegenover die van een lokale installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Goedkoop, goedkoper, goedkoopst. Waar zit kwaliteit in dat rijtje? Waarom zou je een onbekend B-merk pakken, als je voor een paar tientjes meer al een A-merk hebt?

Kreeg gisteren een mailtje, dat ik te duur was (2000 EUR) op een systeem van 14 panelen. Nouja, kan gebeuren zou je zeggen. Vroeg of meneer wel de juiste vergelijking trok (appels/peren), dit was de reactie:
Bij <ander bedrijf> is er geen meerprijs voor 235 WP panelen, prijs is gelijk aan die van 190 WP. De reden dat men voor 190 WP kiest is dat deze panelen kleiner zijn, de 235 WP geven teveel schaduw op de achterliggende panelen denkt men.
Deel ik mijn prijs door 235, vermenigvuldigd met 190.. voila, zelfde prijs, en dan bied ik een bankable paneel aan.. andere partij niet, die biedt OEM aan. En dan heb ik het nog niet over het montagemateriaal en bekabeling.

[ Voor 9% gewijzigd door SunshineCompany op 17-07-2011 12:17 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op zondag 17 juli 2011 @ 12:03:
Goedkoop, goedkoper, goedkoopst. Waar zit kwaliteit in dat rijtje? Waarom zou je een onbekend B-merk pakken, als je voor een paar tientjes al een A-merk hebt?

Kreeg gisteren een mailtje, dat ik te duur was (2000 EUR) op een systeem van 14 panelen. Nouja, kan gebeuren zou je zeggen. Vroeg of meneer wel de juiste vergelijking trok (appels/peren):

[...]

Deel ik mijn prijs door 235, vermenigvuldigd met 190.. voila, zelfde prijs, en dan bied ik een bankable paneel aan.. andere partij niet. Met Esdec Flatfix, andere partij eigen freubelmateriaal.
Ik heb in Duitsland anders vette MWp parken met die SunEarth modules zien bouwen hoor (wel met een 1 MWAC SMA inverter station, selbstverständlich... :P ).

Lees ook deze op Zonpowerforum.
... ik kan je garanderen dat binnen enkele jaren normale omvormers practisch niet meer toegapast zullen worden.
(over de Enecsys module omvormers)

Die meneer uit Drachten voorspelt daar het einde van het miljarden bedrijf SMA, lijkt het wel... >:)

(we zullen het allemaal wel weer gaan zien wat daarvan uitkomt)

en
De levensduur van 30 jaar is vastgelegd en getest (niet over 30jaar natuurlijk) maar ze kunnen wel zien aan bepaalde omstandigheden wat ze doen, 20 jaar garantie geef je niet zomaar.
dit is een groot concern welke tegen die tijd zeker nog bestaat.
Ja, dat claimde NKF ook al toen ze in 1999 hun OK4 module omvormers op de markt zetten, die garantie stond letterlijk in de harde documentatie die ik hier nog in een van mijn vele ordners heb liggen. Helaas bleek de strengste water- en stofdichtheidsnorm IP67 (die geen enkele andere omvormer had...) nog steeds niet voldoende voor de "barbaarse" NL weersomstandigheden. Overigens bestaat het moederbedrijf Draka nog steeds en verdienen ze goed geld met de kabels voor de solar business. Al hebben ze NKF snel gedumpt toen ze zagen dat het fout ging met de OK4 omvormertjes. Die ik trouwens nog steeds heb, maar die hangen al sinds mei 2005 binnen in huis... ;)

Overigens, SSC: er is een "glijdende schaal" tussen wat mensen "A-merk" resp. "B-merk" noemen. Volgens mij is er helemaal geen internationale consensus over waar die "A" dan wel "B" voor staan, en waar de harde parameters staan die de grens tussen de twee letters zouden afpalen. Er is een groot grijs gebied, en de grootste "A-merken" zijn ook niet vrij van problemen. Kyocera, Photowatt, Shell Solar (>>> SolarWorld), First Solar, BP Solar, Sanyo: ze hebben allemaal hun eigen hoofdpijn dossiers. De vraag is vooral: wat gebeurt er als er daadwerkelijk problemen zijn, en hoe worden die opgelost. Niet al die partijen zijn voortvarend opgetreden, en moeten nog steeds soms onder forse druk worden gezet om problemen (voortvarend) op te lossen...

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 17-07-2011 12:22 . Reden: A versus B ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het ging niet direct over SunEarth, het ging over modules in het algemeen. Het is niet dat een SunEarth 25 euro kost, en een Kyocera 500 euro. Het verschil is tegenwoordig bijzonder klein. (10%).

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op zondag 17 juli 2011 @ 12:19:
Het ging niet direct over SunEarth, het ging over modules in het algemeen. Het is niet dat een SunEarth 25 euro kost, en een Kyocera 500 euro. Het verschil is tegenwoordig bijzonder klein. (10%).
Klopt, zie toevoeging hierboven. Het komt op de overall systeem prijs aan, maar vooral: op de post-sale service. Die is bij de meeste leveranciers onbekend en niet contractueel afgespijkerd. Alleen bloedserieuze leveranciers die duurzaamheid in het bloed hebben, zullen pro-actief en klantgericht acteren. En die hebben een focus over vele jaren (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op zondag 17 juli 2011 @ 11:43:
In het juni nummer van Photon staan weer de meetresultaten aan de enorm uitgebreide module opstelling op het Duitse deel van het Avantis terrein, tot en met april 2011..
Beste poldermans staat er ook iets vermeld over de Sharp NU-E245-J5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zat te kijken naar de hierboven gemelde Marktplaats aanbieding (€1,39/Wp) en kwam uit bij de site van aanbieder: http://www.solargarant.nl.
Op die site kwam ik via de menu opties 'Calculatie' -> 'Warmtepomp' op een externe website uit waar de terugverdientijd kan worden uitgerekend van een warmtepomp: http://www.afstuderen.pascalkaandorp.nl/rekenen/start.php. De site is wel al uit 2006 en zal dus op punten zijn verouderd, maar n.a.v. de recente discussies over warmtepomp berekeningen op het forum heeft iemand deze site al eens kritisch bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zondag 17 juli 2011 @ 12:43:
[...]

Beste poldermans staat er ook iets vermeld over de Sharp NU-E245-J5 ?
Nope. Er is wel al een zeer oud, al lang niet meer verkocht exemplaar NT-R5E3E mono die zeer slecht presteert t.o.v. de anderen uit die oude batches, al uit 2005. En waar de nodige discussie over is geweest tussen Sharp en Photon (was zogenaamd showroom model wat nooit bedoeld was voor commerciële verkoop), maar die moet je maar als "fragenswürdig" geval zien. Sinds feb. 2011 is er ook een NU-185E1 mono (productie UK, moet dus Wrexham/Wales zijn) die ook nog niet spettert van heftige output. Nogmaals: zegt allemaal nog steeds niet zoveel.

Photon heeft natuurlijk ook maar beperkte ruimte op Avantis, er zijn honderden module fabrikanten met duizenden paneel types. Elk jaar weer oneindige series nieuwe modellen. Onbegonnen werk om zelfs maar een "representatieve" steekproef te nemen, al doet Photon als een van de zeer weinigen hun best.

@MajoorFataal
Ik zat te kijken naar de hierboven gemelde Marktplaats aanbieding (€1,39/Wp) en kwam uit bij de site van aanbieder: http://www.solargarant.nl.
Was daar ook al ff wezen neuzen. Teeveeteetjes bij PV bevatten bizarre aannames, en er wordt nog steeds met variabele transportkosten gerekend (die al op 1 jan. 2009 door capaciteitstarief zijn vervangen). Ach ja, het is in NL onmogelijk om actuele teeveeteetjes op websites bij te houden. Voor je het weet wordt er weer een structurele wijziging doorgevoerd, kun je de hele spreadsheet motor overhoop gaan halen. Houd je van de straat, dat dan weer wel. Teeveeteetjes blijven vrij nietszeggend (in NL), teveel continu veranderende variabelen. En politiek "hochst brisant", zoals de Duitsers zo mooi kunnen zeggen...

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 17-07-2011 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hoeveel afwijking zit er tussen getest paneel A, B en C? Stel dat paneel A 200kWh / jaar opwekt.. doet paneel B dan 201 en C wellicht 205? Of is het verschil groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:28:
Hoeveel afwijking zit er tussen getest paneel A, B en C? Stel dat paneel A 200kWh / jaar opwekt.. doet paneel B dan 201 en C wellicht 205? Of is het verschil groter?
Voor jaarmetingen 2010: verschil voor de sinds 2009 in de test installaties opgenomen beste tien modules, tussen nummer 1 Siliken SKL60P6L 230 Wp poly (1.044 kWh/kWp in kalenderjaar 2010, Aachen/Heerlen) en nummer 10 Isofoton IS-170/24 mono (950 kWh/kWp): 9,1%. Laatste is een uitzondering, meesten zitten slechts 2,1-3,9% onder de Siliken. Uiteraard beslist relevant voor Duitse megaparken en dakvullende installaties, bij vaste Einspeise Vergütungen. Hier, met alle variabelen: koffiedik, want elke situatie is anders.

NB: zit ook een Indiaas module bij, van PV Power Technologies, 2,7% onder die van Siliken, op plaats 8 van 10. Zegt nog niks over langjarige houdbaarheid cq. prestatie (zal vooral ook van celmateriaal, maar ook van uiteindelijke laminatie proces van de modules afhangen, hoe goed er is "geseald").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Een van onze Pharox ledlampen die we via de postcodeloterij hebben gekregen heeft het begeven. De lamp gaat nog wel aan ( kort ) maar daarna meteen uit.

Maar aangezien we geen bonnetje hebben ben ik benieuwd of we een nieuwe lamp gaan krijgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Wat zijn jullie ervaringen met Steca versus SMA? Ik krijg nu de keuze om geen SMA 1600 maar een Steca 1900 te nemen. Bij de Steca zit er dan een ethernet module bij zodat ik hem makkelijk kan monitoren. Hoe zit dat met de SMA? Daar zit dan een Sunny Beam bluetooth bij. Is het continue monitoren makkelijker met de Steca vanwege de netwerkaansluiting?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flitspaal.nl schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:30:
Een van onze Pharox ledlampen die we via de postcodeloterij hebben gekregen heeft het begeven. De lamp gaat nog wel aan ( kort ) maar daarna meteen uit.

Maar aangezien we geen bonnetje hebben ben ik benieuwd of we een nieuwe lamp gaan krijgen.
Hier is één van de Megaman dimbare spaarlampen (DORS) het aan het begeven. Hij knippert af en toe, en omdat ze (het zijn er drie) boven de eettafel hangen is dat direct irritant. Hij is denk ik ongeveer 2½ jaar oud en was destijds € 20, dus daar ga ik het bonnetje wel van opzoeken. Het is eigenlijk de eerste spaarlamp die ik tref die defect raakt door een niet-fysieke oorzaak (vallen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:47:
[...]

Hier is één van de Megaman dimbare spaarlampen (DORS) het aan het begeven. Hij knippert af en toe, en omdat ze (het zijn er drie) boven de eettafel hangen is dat direct irritant. Hij is denk ik ongeveer 2½ jaar oud en was destijds € 20, dus daar ga ik het bonnetje wel van opzoeken. Het is eigenlijk de eerste spaarlamp die ik tref die defect raakt door een niet-fysieke oorzaak (vallen dus).
Hier heeft tijd geleden een Osram spaarlamp het zeer vroegtijdig begeven. Bon gescand naar Osram gestuurd, twee lampen retour gekregen. Zo hoort duurzaamheid in de praktijk te worden gebracht... d:)b

(NB: kapotte lamp uiteraard bij chemische afval (KCA) afgegeven, doet u toch hopelijk ook?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Klopt ik adverteer niet met mijn prijzen op internet. Bij een pallet afname bij mij Suntech STP190/205/225/245/280 voor €1,50/Wp inclusief btw.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonnigtype schreef op zondag 17 juli 2011 @ 15:06:
(NB: kapotte lamp uiteraard bij chemische afval (KCA) afgegeven, doet u toch hopelijk ook?)
Tuurlijk! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-09 22:09
MajoorFataal schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:03:
Op die site kwam ik via de menu opties 'Calculatie' -> 'Warmtepomp' op een externe website uit waar de terugverdientijd kan worden uitgerekend van een warmtepomp: http://www.afstuderen.pascalkaandorp.nl/rekenen/start.php. De site is wel al uit 2006 en zal dus op punten zijn verouderd, maar n.a.v. de recente discussies over warmtepomp berekeningen op het forum heeft iemand deze site al eens kritisch bekeken?
Leuke spelfouten daar :P

bij producten en dan rechts;
toebehoeren kachels
toebehoeren cv's

Ik heb ze zojuist maar een mailtje hierover gestuurd, leek me wel zo netjes.

[ Voor 3% gewijzigd door master30 op 17-07-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
master30 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 15:43:
[...]

toebehoeren kachels
toebehoeren cv's

Misschien is het wel klassisch Friesch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 09:16:
toch is het vreemd an sich, ik heb meer dan 4000watt ac door 2.5mm2 gejaagd, en de netspanning was dan max 236 volt, (6 omvormers) bij een netspanning zonder pv van 230,2 volt.
misschien dat even testen met een lang verlengsnoer (van een grasmaaier of zo)
aan kan tonen dat er ergens een slechte verbinding is.
mijn ervaring met de gridfit lv/mv/hv was dat ze erg snel afslaan bij 235 volt al.
ze zetten ook graag zelf de netspanning nogal hoog in, tov van een sunny boy die de netspanning slechts 0,2 volt verhoogd bij >1000 watt ac
de gridfits waren in staat de sunny boy af te laten slaan na een wolk in een Vac-srr fout (hoge weerstand met hoge netspanning) en vielen dan zelf ook uit, het truukje met de fohn gaf inzage in dit fenomeen.

als je meterkast ook wat nieuwer is, kan je snel zien hoe die 3 fasen zitten,
vaak zijn groepjes van 2 of 3 automaten met aardlek 1 fase.
met een beetje conrad meter 3000 of energy logger, zie je snel wat de spanning is.
als je het kan, kan een multimeter ook.ik zou dan de gridfits op een aparte fase zetten, het liefst de fase van je meest bewoonde groepen, want daar zitten bijv de koelkast en sluipverbruikers.(zonneboiler?)
Misschien voor jou en zonneschijn een goed idee om te testen of de gridfit uitgaat door een te hoge spanning of dat het een andere oorzaak kan zijn (netimpedantie?). Als ik de specificaties lees zou de gridfit bij 241,49 Volt (echte Volts!) nog normaal moeten functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op onderstaande link een handig tooltje om het spanningsverlies over een kabel te bereken.
Bij een groep van 16A en een kabellengte van 10m is een 2,5mm2 meer dan voldoende.
Als het inderdaad zo is dat de omvormers de spanning wat omhoog krikken kan een 2,5mm2 nog wel eens gunstiger uitpakken dan een 6mm2.
Immers niet alle apparatuur in huis vindt een hogere spanning prettig.

http://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

[ Voor 50% gewijzigd door SpeksteenWP op 17-07-2011 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb er geen last meer van, maar dat was ook omdat de netbeheerder er uiteindelijk bijkwam,
en die erkende dat ze tussen 8 en 6 gewoonweg een hoog voltage leveren vanwege tekorten.

ik zeg zonnepaneeltjes plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Heren!

Klopt het dat een micro-WKK 1.000 VA (≈ 4,3 Ampère) mag terugleveren op een niet-separate groep en een PV-set 2,25 Ampère (≈ 518 VA). Vanwaar dit onderscheidt? Verplaatst de micro-WKK andere elektronen dan een PV-set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
zonnigtype schreef op zondag 17 juli 2011 @ 16:16:
[...]

Misschien is het wel klassisch Friesch? ;)
geachte heren.
ik ben erg blij dat mij een mailtje is gestuurd met het feit dat er 2 spelfouten waren in de product butons.

Dit is inmiddels opgelost, zelf had ik dit overzien omdat je erg veel met het bouwen van de site bezig bent zie je soms dingen over het hoofd.

Erg scherp ook van u moet ik zeggen deze site draait nu pas 3 weken.
maar met fries heeft het gelukkig niets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

master30 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 15:43:
[...]

toebehoeren kachels
toebehoeren cv's

Ik ben vandaag nog al wat in opspraak geloof ik dus ik dacht meld me ook eens aan.

[ Voor 52% gewijzigd door Solar Garant op 17-07-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Op marktplaats staat nu een climarad met een vraagprijs van €650, als ik eerdere posts in dit topic mag geloven is dat een redelijk goede deal, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

Beste lezers.

Er is vandaag aardig gesproken over lage pv prijzen.

Wat ik hier even aan wil toevoegen is dat Suneart geen b merk is.

Sunearth geeft 10jaar garantie op 90% werking en 25jaar garantie op 80% werking.
Dit is wat de meeste fabrikanten wel doen.
echter Sunearth geeft 10jaar product garantie, en dan doen vele andere niet.

Dus we praten absoluut over een kwalitatief paneel.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste Solar Garant, welkom in dit topic. Hopelijk vind je er wat je zoekt.

Niet om je gelijk af te schrikken, maar het is handig om te weten dat we in het recente verleden wat narigheid, inclusief ingrijpen door de moderators, hebben gehad n.a.v. wat vervelende uitlatingen tegenover elkaar van leveranciers. Ik ben het er persoonlijk steeds minder mee eens dat leveranciers zich als zodanig hier profileren omdat keer op keer blijkt dat er toch nog steeds steken onder water richting elkaars producten en werkwijzen worden gedaan, maar dat is mijn mening.

En dat is jammer, want in potentie zouden leveranciers een positieve bijdrage kunnen leveren aan dit topic door hun kennis van de producten en de markt. Dus, nogmaals welkom, maar houd dit AUB in het achterhoofd,

En voor de al aanwezige leveranciers: ik bedoel niemand in het bijzonder. Een forum wordt gemaakt die allen die er aan deelnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

met dit soort reacties vraag je er om. Doe dan op zijn minst je mening motiveren IPV een ongefundeerde oneliner die dezelfde ongefundeerde reacties oproept

[ Voor 130% gewijzigd door _ferry_ op 18-07-2011 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:34
en daar gaan we weer

[ Voor 31% gewijzigd door _ferry_ op 18-07-2011 08:41 ]

Pagina: 1 ... 99 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.