Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.894 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Even tussen de drukte door weer een paar mooie foto's van klanten gekregen.

190Wp Kingsun panelen op een Delta Solivia omvormer in Hurdegaryp.
Prachtig door de klant zelf geïnstalleerd met zelfgemaakte bevestigingsmateriaal. petje af.

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/hurdegaryp-scaled.jpg

Hier een typisch setje van 4 x 190Wp Kingsun op een Steca 500 in Elsloo.
Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/elsloo-scaled.jpg

Hier de Steca met een vakkundig ertussen geplaatste nauwkeurige digitale kWh-meter.
Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/elsloo-steca-scaled.jpg

Hier een 8 x 190Wp Kingsun set in Markelo op een SMA sb1600TL-10
Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/markelo-018-scaled.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/markelo-sb1600-scaled.jpg
De stekker rechts komt van een andere omvormer van de veel oudere set op dak links.

Binnenkort een restaurant flink verduurzamen met een 80 panelen set. Wie weet kun je daar dan ook een op zonnestroom gebakken appeltaart eten.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snap ik het dan niet?
hangt van je afrekening af wat het best is in jouw situatie.
voila, er is dus geen hollands-stigma statement mogelijk.
ik zou wel een gok kunnen doen, als je je verbruik en gezinssamenstelling meld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Salderen voor de meter rapport-onderzoek-iets

@SolarKing: Zelf geinstalleerd met eigen gemaakt montagemateriaal? Pff, inderdaad petje af. Hoeveel heeft hij bespaard met al die moeite? 100 EUR? Je moet alsnog alu etc. kopen. Zal wel hobby zijn.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 17:46:
leuk om te lezen dat pv rendabeler is dan een zonneboiler,
en dat terwijl stroom hooguit 25% van je jaar-afrekening is, als je een gasketel hebt.
pv legt het zo verschrikkelijk af tegen een zonneboiler+cv+isolatie+wtw,
dat ik er verder maar niet op reageer.

uiteindelijk klopt het wel, want ik ben onderweg naar gasloos,
maar voor 99% van nederland is dat nog geen optie.
We hebben het over zonneboiler vs pv panelen.
Of je het een of het ander kiest doet niets af aan het feit dat het huis een nieuwbouwhuis blijft met een uitstekende isolatie en HR++ enz. Wel is inmiddels duidelijk dat een douche wtw niet aan de orde is.

stroom hooguit 25% van je jaarafrekening, als je een gasketel hebt?
Het is niet relevant wat het % van de jaarafrekening is, het verschil van de maatregel is relevant en wat die maatregel kost.

Overigens bij mij is (zelfs met SV incl flink vastrecht) stroom al 29% :+ van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

JeroenH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 17:04:
[...]
En die burgers, dat zijn wij. Het kan. Maar het zal bij ons vandaan moeten komen. Niet bij anderen. Bij ons.
Deze starter klikt op Funda eerst op het kaartje, om te kijken welke kant het dak op ligt. Die burgers zijn er dus al :-)
Riool ontluchting, ventilatie, schoorstenen, etc. zouden ook verplicht aan de noord-kant mogen. Scheelt de DHZ-er weer een hoop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een nieuwbouwhuis heeft slechts een betere isolatie schil,
dit kan al snel worden beinvloed door de bewoners in het huis.
(eg: 2 pubers in een huis uit 2010)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:02:
[...]
Overigens bij mij is (zelfs met SV incl flink vastrecht) stroom al 29% :+ van het geheel.
Met 1600m3 gas en 2800kWh is stroom volgens mij al 40% van het geheel.

En sommigen zitten nu al op een aandeel van 50% of meer: combi van een houtkachel aan de ene kant die het gasverbruik flink omlaag brengt, maar aan de andere kant veel apparatuur die het stroomverbruik niet laat afnemen, hoewel het dan om zuinige apparatuur gaat, maar waar ze dan wel veel van hebben...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:15
jwstolk schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:14:
Deze starter klikt op Funda eerst op het kaartje, om te kijken welke kant het dak op ligt. Die burgers zijn er dus al :-)
Dat is mooi! Maar van die starters zijn er veel te weinig. De starters om mij heen zijn drukker met hoeveel ze kunnen lenen dan met hoe duurzaam de woning zou moeten zijn.

En behalve de oriëntatie van het dak, kijk je ook naar de ligging t.o.v. voorzieningen zoals winkels en OV? Transport is ook een grote component van duurzaamheid, vergeet dat niet.
Riool ontluchting, ventilatie, schoorstenen, etc. zouden ook verplicht aan de noord-kant mogen. Scheelt de DHZ-er weer een hoop werk.
Why stop there? Bij nieuwbouw direct zonneboiler en zonnestroompanelen plaatsen. Door schaalvergroting en doordat je niet eerst zaken ongedaan hoeft te maken kan dat vast wel voor 20-30% minder dan achteraf inbouwen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Zeer interessant, hartelijk dank.

Eindelijk gaan de juristen zich er dan eens fors tegenaan bemoeien. Pikant wederom: in opdracht van Agentschap NL, maar die weigert aansprakelijkheid bij gebruik van publicatie en evt. gevolgen ervan (die dekken zich altijd maximaal in).

Er staan trouwens de nodige aannames in die niet stroken met de werkelijkheid. Zie tekst bij/onder figuur 7 in het eerste document, over salderen. Nooit van problemen daarmee gehoord, noch van handelswijze Greenchoice die regelmatig gewoon de meterstanden van de salderende klant accepteert en de prietpraat van de almaar "schattende" netbeheerder naast zich neerlegt?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
nieuwbouwhuis.
er is voor architecten en planners nog veel te doen om betere huizen te bouwen dat klopt.
maar ik zie voor hun ook veel problemen.

zonnepanelen.
bij een nieuw bouw huis zul je rekening moeten houden met het feit dat er genoeg mensen zijn die maar 1500kWh per jaar opmaken.
om dan meer zonnepanelen op dak te leggen is een "risky bisnes".
we kennen allemaal de problemen met teruglevering. (op dat moment begin ik de energie bedrijven ook te begrijpen, want als dit erg veel mensen gaan doen hoe moeten we dan het energie net stabiel houden. er is een punt waar op dit echt problemen op gaat leveren)

zonneboiler.
ben bang dat we dan gouw uitgaan komen op een standaard set zoals b.v. nefit ze levert.
1 of 2 panelen van 1 bij 2 meter met een boiler van 110 liter. het zal besparen ja maar genoeg voor de extra kosten?

isolatie/dubbelglas (hr++ etc..).
hier in worden al flinke stappen gezet bij de meeste nieuwbouw huizen.
beneden vloer word tegenwoordig al vaak ge-isoleert tussen de fundering en vloer.
dat scheelt een flinke koude brug.
muur en dak isolatie normen zijn nu ook al flink aangescherpt in vergelijking met 20 jaar geleden.

douche wtw.
is ook niet makkelijk plannen.
als er een wc op de boven verdieping komt kun je het eigenlijk beter niet doen met de standaard systemen die ik zie. eigenlijk moet je dan 2 afvoeren aanleggen 1 voor de douche en 1 voor het bad+wc. dat zal echt flinke kosten extra voor het huis geven.

wtw installatie.
dat werkt erg goed in een huis. en word ook al veel toegepast.

ik vind eigenlijk dat we in Nederland best op de goeie weg bezig zijn.
het kan beter dat klopt maar echt super slecht doen we het niet.
(we moeten ook een beetje geduld hebben en het goeie voorbeeld geven.)

helaas voor mij vallen de beste huizen ruim buiten mijn budget om te kopen of staan ze op een locatie waar ik nog niet dood gevonden wil worden. ben bang dat dit voor veel mensen geld.
(in mijn geval is dat tilburg en de reeshof.)

mijn verbruik op jaar basis is trouwens:
2 persoons huishouden.
4.400 kWh.
550 m3 gas.
(niet helemaal een goed cijfer om te vergelijken wegens keuken verbouwing en ik heb 2 maanden op elektra gekookt. ik schat zelf dat ik dit jaar op 3.400 kWh uit ga komen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:48
Wie weet prijzen van HR++ versus HR+++ glas.
op internet zie ik eur 70/m2 versus eur 110/m2, maar ik weet niet of dat verouderde data is.

Bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:00:
@SolarKing: Zelf geinstalleerd met eigen gemaakt montagemateriaal? Pff, inderdaad petje af. Hoeveel heeft hij bespaard met al die moeite? 100 EUR? Je moet alsnog alu etc. kopen. Zal wel hobby zijn.
Hoeveel bespaard heeft weet ik niet. Het is ook hobby en ze vonden het leuk. Het gaat hier ook nogeens om een 50 graden helling dak.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@BarryH
je zou eens kunnen kijken bij:http://www.glasdiscount.nl/
daar hebben ze ook zhr++ geen idee hoe goed het spul is of de prijzen een beetje kloppen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

jwstolk schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:14:
Dat klopt inderdaad, rioolbeluchting en ventilatie heb ik ook eerst moeten verplaatsen.
Rioolbeluchting bevindt zich nu op de een na onderste dakpan in de vorm van een klein knobbeltje en de ventilatie (afzuiging) gaat nu via de zij muur naar buiten.
In eerste instantie zat het geheel precies in het midden van het zuid-dak :F

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 10:11:
[...]

hangt van je afrekening af wat het best is in jouw situatie.
voila, er is dus geen hollands-stigma statement mogelijk.
ik zou wel een gok kunnen doen, als je je verbruik en gezinssamenstelling meld.
1.743,00 kWh stroom dit jaar tot vandaag
628,33 m3 gas dit jaar tot vandaag

Gezinssamenstelling 2 volwassen, 1 driejarige en 1 baby on it's way...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:49
zoooo... de solar-monitor op basis van Arduino zit er op (alleen nog inbouwen en afwerken, maar softwarematig werkt het).

Om mensen te inspireren even een kort filmpje posten:
http://youtu.be/ouMOSH3zJ9g

highlights:
continue weergave van vermogen (power) en opbrengst (yield).
web-servertje er in dus raadplegen via smartphone/PDA is mogelijk;
low-power (ongeveer 1-1,5Watt verbruik (display heeft bij 5Volt max 120mA nodig);
NTP-tijdsynchronisatie d'r in (inclusief zomer/wintertijd aanpassing);
ook overzichten per maand/jaar/totaal te genereren (sinds power-up);

<is nu best wel trots op zichzelf met zo'n eindresultaat>
lang leve open source community :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe moeten we dan het energie net stabiel houden. er is een punt waar op dit echt problemen op gaat leveren)
je vergeet te melden dat dit alleen in nederland gaat gebeuren, want in duitsland staat nu 8GWh te blazen,
en je hoort niemand. dus alleen in nederland he !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

BarryH schreef op zondag 10 juli 2011 @ 13:39:
Wie weet prijzen van HR++ versus HR+++ glas.
op internet zie ik eur 70/m2 versus eur 110/m2, maar ik weet niet of dat verouderde data is.

Bedankt
HR++ glas mag niet duurder zijn dan een 40 tot 50 euro / m2...
Waar vindt jij HR+++ glas voor die prijs??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:48
@mars warrior: die prijzen stonden bij een artikel wat beide glassoorten vergelijkt.

en ik ben van plan om hr++ (15mm spouw / U 1,1) te plaatsen in de kozijnen waar nu ouderwets (35 jaar oud) dubbel glas zit.
de prijs daarvoor incl, montage is ca. 220 eur /m2. dus als je voor een paar tientjes naar hr+++ kan, dan kan dat aantrekkelijk zijn.

[ Voor 61% gewijzigd door BarryH op 10-07-2011 22:00 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1.743,00 kWh stroom dit jaar tot vandaag
628,33 m3 gas dit jaar tot vandaag
Gezinssamenstelling 2 volwassen, 1 driejarige en 1 baby on it's way...
mijn gok :
op de lange termijn gezien en de huidige stijging van gas,
en de aanbouw van kolencentrales / aanleg gasopslag met russisch gas,
zou ik om mijn kinderen economisch te beschermen kiezen voor 50/50 (solar/stroom)
gas word niet veel meer met meer personen, stroom wel.
gas heeft echter de neiging nogal duur te worden.
stroom heeft de neiging door een 2e kind te stijgen op de lange termijn.(achteloze pubers)
op korte termijn zal je 1 winter het huis warmer houden, door het 2e kind.
en dat voor 16% meer, ofwel 300m3 minder gas voor dezelfde prijs.
fors isoleren, en een combinatie warmtepomp met zon en cv ondersteuning is over een 15 jaars termijn de voordeligste keuze met milieuwinst.
http://www.stiebel-eltron...p-zonneboiler-sbb-wp-sol/
het liefst icm een douche wtw.
mogelijk haal je na 16 jaar een rendement waarmee je de studie van het komende kind kan financieren,
als je consequent je vermeden energiekosten opzij zet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2011 22:58 . Reden: niets doen heeft zeker geen tvt alleen een hoge burnrate ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
glambalk schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 06:11:
Ik heb recentlijk voor een tweaker ook actief op dit forum voor een systeem van 14 panelen een vergelijking gemaakt tussen een SB3000TL-20 en een SolarEdge SE3000 met PowerBoxen. Het verschil bedraagt 8,5% in aanschafkosten maar de opbrengst van het totale systeem gaat waarschijnlijk 10% omhoog. Dat is dus snel terugverdient. Nou waren in deze situatie de overwegingen heel anders omdat we te maken hadden met verschillende dakvlakken, hellinghoeken, schoorstenen en afvoerpijpjes. Deelsystemen maken met meerdere omvormers zou het project ook duurder hebben gemaakt.
Dat was dus voor mij, en inmiddels is de offerte (maar dan met een SE3500) getekend en verstuurd. Zonder tegenslagen ligt de boel eind augustus op mijn dak. Vergelijken met een ander systeem zal lastig worden, maar ik zal t.z.t. mijn ervaringen zeker delen.
In ieder geval valt er een last van mijn schouders: Kan ik eindelijk die SDE-toekenning (2010) benutten die hier maar lag te verstoffen, en ik ben natuurlijk een flinke smak geld armer... Ik moet mijn uiteindelijke tvt-berekening nog maken, maar ik verwacht dat ik in 8 jaar er ongeveer uit ben. In 2019 laat ik weten of dat gelukt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

datadevil schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 21:03:
[...]

ik heb een goeie isolatie, net opgeleverd nieuwbouwhuis, dus ook met goeie rendement ketel. Snap ik het dan niet?
Ook ik snap het niet... Same situation, volledig geïsoleerde nieuwbouw met HR ketel. Verbruik 1e halfjaar 2011 (2 volwassenen, 3 kinderen, bijna altijd iemand thuis):
- 1163 kWh bruto elektriciteit (netto 329 kWh, leve de zonnepanelen)
- 611 m3 gas

Het gasverbruik is hetzelfde als in mijn vorige woning uit 1975 (geen vloerisolatie, beperkte gevelisolatie, alleen beneden standaard dubbel glas, wel een HR ketel). Dat was weliswaar een tussenwoning i.p.v. onze huidige 2-onder-1 kap maar ik had gehoopt op een lager gasverbruik.

Maar ja, in het oude huis ventileerden we zelf met roosters en openzetten van ramen indien nodig, terwijl we nu een standaard mechanische ventilatie hebben die alle duurverwarmde lucht 's winters naar buiten zuigt. WTW achteraf erg moeilijk en duur te realiseren (wel de fan vervangen door een energiezuinigere Itho die ook op een lagere capaciteit kan worden ingesteld).
En ik had graag een douche-WTW gehad. Wist ik nog niet toen ik het huis kocht, maar had ik toch niet kunnen laten plaatsen bij de bouw (afwijken van de standaard optielijst - waar dit soort dingen natuurlijk niet op stonden - was simpelweg niet mogelijk, ook niet na sterk aandringen). Zonneboiler? Ho maar.

Meeste energie gaat toch zitten in de ruimteverwarming. Ik ben bang dat ik dat gasverbruik niet veel lager kan krijgen (kan 's winters misschien nog de MV uit het stopcontact trekken en de roosters helemaal dicht, en dan 1 keer per week een uurtje alle ramen open om de lucht te verversen ;) ). Ketel staat op max. 53 graden (CV temp). Alleen beneden wordt verwarmd tot 19,5 graden overdag (6:30 - 21:30). Kouder wil ik niet want dan krijg ik klachten (zowel van de rest van de familie als van mijn rug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speksteenkachel schreef op zondag 10 juli 2011 @ 14:53:
[...]

Dat klopt inderdaad, rioolbeluchting en ventilatie heb ik ook eerst moeten verplaatsen.
Rioolbeluchting bevindt zich nu op de een na onderste dakpan in de vorm van een klein knobbeltje en de ventilatie (afzuiging) gaat nu via de zij muur naar buiten.
In eerste instantie zat het geheel precies in het midden van het zuid-dak :F
Foto? ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 09:17:
[...]
Meeste energie gaat toch zitten in de ruimteverwarming. Ik ben bang dat ik dat gasverbruik niet veel lager kan krijgen (kan 's winters misschien nog de MV uit het stopcontact trekken en de roosters helemaal dicht, en dan 1 keer per week een uurtje alle ramen open om de lucht te verversen ;) ). Ketel staat op max. 53 graden (CV temp). Alleen beneden wordt verwarmd tot 19,5 graden overdag (6:30 - 21:30). Kouder wil ik niet want dan krijg ik klachten (zowel van de rest van de familie als van mijn rug).
Ik hoop toch dat je dat vanwege de ;) toch echt niet gaat doen, dat is ongezond hoor, 1 keer per week lucht verversen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:45
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 10:50:
[...]

op dit moment ben ik aan het uitzoeken of ik mijn cv als zwembad mag gebruiken.
de bestaande warmteregeling/qsolar/thermostaat, regelt al of deze warmte door het (zwembad)vat, in het vat of geheel door het circuit mag stromen.
het bereik van dit apparaat zit precies in de slechte periode van de zonneboiler.
wat zou er eigenlijk gebeuren als ik dit in de kruipruimte zet, waar het nooit vriest ?
(7 bij 9 meter stadiep)

[...]

mijn cv+boiler is ongeveer een zwembad van 10m3
Lijkt me interessant om die warmtepomp in de kruipruimte te plaatsen!

Als het vermogen te groot is, dan zal het snel gaan vriezen in de kruipruimte en je moet natuurlijk je vloer super goed geïsoleerd hebben, anders ben je de warmte alleen rond aan het pompen. Vergeet hierbij ook niet om de fundering te isoleren, die heeft namelijk vaak een koudebrug naar de binnenmuur. Maar ik neem eigenlijk aan dat dat bij jou al gebeurt is.

Verder zou het wel eens goed kunnen zijn voor de vochtigheid in je kruipruimte, want een WP kan bij hoge vochtigheid het nodige condenseren en dat kan dan gewoon op het riool. Net als bij een HR-ketel zegmaar. Eric, wordt jij de eerste met een HR-kruipruimte? :9

Maar goed, ik weet niet wel vermogen jij nodig hebt?

oppervlakte: 7m x 9m = 63m²
wanden: 1m? x (2 x 7m + 2x 9m) = 32m²
totaal oppervlak = 95m² waar je de warmte voor je lucht-water WP dan vandaan moet halen.

Voor binnen houd ik meestal de standaard overgangsweerstand van 0,13 m²K/W aan. Als we aannemen dat dit hier ook geld, dan kunnen we uitrekenen hoeveel warmte je aan de kruipruimte kunt onttrekken bij een gegeven temperatuurverschil tussen de oppervlakten en de lucht in je kruipruimte. Die 0,13 m²K/W is echter geldig voor een normale binnenmuur. Als er meer luchtverplaatsing is, dan zakt deze waarde natuurlijk en neemt de warmteoverdracht toe. Als je WP dus flink staat te blazen, dan kan het wel eens gunstiger uitpakken.

Maar als we dus veilig rekenen met 0,13 m²K/W dan hebben we 1 / 0,13 m²K/W = 7,69 W/m²K
7,69 W/m²K x 95m² = 730 W/K

Dus als je de kleinste WP van 3kW neemt, dan betekend dat een luchttemperatuur van 3 kW / 730 W/K = 4,1K dt.

Dat lijkt me wel een beetje het grootste wat je kunt gaan dan. Stel dat de bodem ongeveer 12C is, maar door toepassing van je WP in de winter naar 8C zakt, dan zit je op en lucht temperatuur van 4C en nog net boven het vriespunt. Hoeft je WP niet of niet vaak in defrost. Of misschien zijn die apparaten wel zo slim dat ze bij een hoog genoeg omgevingstemperatuur alleen de ventilator aanzetten en defrost doen met de warmte van de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
migjes schreef op zondag 10 juli 2011 @ 13:17:
nieuwbouwhuis.
er is voor architecten en planners nog veel te doen om betere huizen te bouwen dat klopt.
maar ik zie voor hun ook veel problemen.
Het probleem begint meestal bij de landschapsarchitect, die wil een mooi beeld van de wijk. Als je duurzaam wilt bouwen moet de oriëntatie van de woning goed zijn, en eigenlijk leidend.

De ontwikkelaar hanteert de EPC regelgeving. Die wil zo goedkoop mogelijk een EPC van 0,6 halen. Met een beetje goed bouwen en een CV ketel, balansventilatie en douche WTW haal je die.

Dat zonneboilers niet worden toegepast heeft vooral te maken met de prijs. Die apparaten zijn duur, nemen ruimte in beslag en het plaatsen van bijvoorbeeld een douche WTW heeft bijna hetzelfde effect. Een zonneboiler is een beetje het laatste redmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
(wel de fan vervangen door een energiezuinigere Itho die ook op een lagere capaciteit kan worden ingesteld).
De capaciteit moet zodanig zijn dat in 3 uur het volume van het huis volledig wordt ververst.
Als dit wijzigt ga je in tegen bouwvoorschriften die er zijn voor je eigen gezondheid en die van je gezin.

Uiteindelijk levert dit energiebesparing een slechte naam op als jij met je gezin bij de doktor zit vanwege de jacht op een lage rekening.

Overigens heb dit wel eens eerder gezegd, die itho ventilator is niet (relevant) zuiniger dan een andere gelijkstroomventilator. De specs van Itho zijn manipulatief (meting bij onrealistische drukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:12
c70070540 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 11:33:
[...]

Ik hoop toch dat je dat vanwege de ;) toch echt niet gaat doen, dat is ongezond hoor, 1 keer per week lucht verversen.
Inderdaad 1x per week is alles behalve gezond. Je krijgt een klimaat in huis die niet goed is voor de gezondheid van jezelf en je gezin. Zo heb je minder zuurstof en krijgt je teveel vocht in huis.

De diverse ventilatie systemen zijn er niet voor niks, vergeet ook niet dat vochtige lucht minder snel opwarmt...

[ Voor 4% gewijzigd door 4Reload op 11-07-2011 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 16:10
Ik heb de MV ook uit staan. ding maakt een hoop herrie verbruikt veel stroom (14jaar oud).
Heb altijd op de verdieping de ramen een stukje open staan.
In de woonkamer hebben we roosters in de ramen die open staan.
De MV zit trouwens ook alleen in de wc en badkamer en 1 mondje in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@silvester: periodiek reinigen van kanalen en ventilator kan hoop schelen.
hoort stukje onderhoud bij.... maar dat vergeten mensen vaak.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silvester6 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 12:46:
Ik heb de MV ook uit staan. ding maakt een hoop herrie verbruikt veel stroom (14jaar oud).
Heb altijd op de verdieping de ramen een stukje open staan.
In de woonkamer hebben we roosters in de ramen die open staan.
De MV zit trouwens ook alleen in de wc en badkamer en 1 mondje in de keuken.
Ik heb de MV netjes altijd aanstaan, meestal op stand 1, bij bv. douchen op stand 2 of 3. In de keuken hebben we - behalve de standaard 2 afzuigpunten - een aparte afzuigkap (direct naar buiten, eigenlijk ook jammer van die warmte :P ).
c70070540 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 11:33:
[...]

Inderdaad, experimenteren doen we wel, maar niet met onze gezondheid!
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 11:53:
[...]

Overigens heb dit wel eens eerder gezegd, die itho ventilator is niet (relevant) zuiniger dan een andere gelijkstroomventilator. De specs van Itho zijn manipulatief (meting bij onrealistische drukken).
De Itho Ecofan gelijkstroomventilator is echter wel degelijk significant zuiniger dan de Stork wisselstroomventilator die ze standaard in ons huis hadden opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 12:53:
[...]

Ik heb de MV netjes altijd aanstaan, meestal op stand 1, bij bv. douchen op stand 2 of 3. In de keuken hebben we - behalve de standaard 2 afzuigpunten - een aparte afzuigkap (direct naar buiten, eigenlijk ook jammer van die warmte :P ).

[...]

Inderdaad, experimenteren doen we wel, maar niet met onze gezondheid!

[...]

De Itho Ecofan gelijkstroomventilator is echter wel degelijk significant zuiniger dan de Stork wisselstroomventilator die ze standaard in ons huis hadden opgehangen.
Stork heeft ook een gelijkstroomversie, alleen kan die volgens mij niet draadloos bediend worden en met perilex 123 schakelaar.

Overigens, de meeste mensen die zich bewust zijn van ventilatie doen dit voldoende. Per persoon moet je zo`n 25m3 per uur afzuigen wil je een redelijk binnenklimaat hebben. In oudere woningen is een raampje of rooster openzetten meestal snel voldoende. In nieuwbouw woningen (geïsoleerd en kierdicht) is een goed werkend en ingeregeld ventilatiesysteem veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
Zelf heb ik een BUVA Vital Air System hangen. Overdag staat hij netjes in stand 1, in de keuken en badkamer een automatisch schakelaar voor tijdelijk even verhogen (Soort timer) en in de woonkamer de hoofdunit waarmee je kan programmeren. Zo draait hij elke nacht (nachstroom) een paar uur in stand 2 en schakelt zelf terug. In de nachtelijke uren produceer je namelijk het meeste vocht...

Voordeel van de hoofdunit is ook dat je het toerental per stand zelf kan regelen!
En op die manier natuurlijk ook eventueel je stroomverbruik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
meten = weten... hier mijn verslagje van de mechanische ventilatie.
stand 1= vakantie (langdurige afwezigheid)
stand 2=normaal
stand 3 = feest/douchen/ veel bezoek in woning.

http://www.renewable-ener...n-mechanische-ventilatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
Goed verhaal, heb een vermoeden dat ik ook een standaard installatie heb hangen en deze verder
ook niet ingeregeld is door de instalateur... Heb je ondertussen ook al enig inzicht in verbruik van voor
en na het inregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
meten lukt me niet, het is een perilex verbinding...
ik merk dus wel dat o.a. douche/badkamer en zolder (wasruimte) veel sneller fris ruiken (geen waslucht, waterdamp etc).
ook kooklucht is sneller dan voorheen verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:37

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
FicoF schreef op maandag 11 juli 2011 @ 12:58:
[...]
Stork heeft ook een gelijkstroomversie, alleen kan die volgens mij niet draadloos bediend worden en met perilex 123 schakelaar.

Overigens, de meeste mensen die zich bewust zijn van ventilatie doen dit voldoende. Per persoon moet je zo`n 25m3 per uur afzuigen wil je een redelijk binnenklimaat hebben. In oudere woningen is een raampje of rooster openzetten meestal snel voldoende. In nieuwbouw woningen (geïsoleerd en kierdicht) is een goed werkend en ingeregeld ventilatiesysteem veel belangrijker.
Klopt, als je er maar bewust van bent. Itho unit staat hier altijd in laagste stand tenzij we gaan koken of douchen. We hebben een afstandbediening in de douche zitten waardoor we hem makkelijk op stand 3 kunnen zetten en daarna 10 minuten kunnen laten nadraaien.

Verder staan op de slaapkamers de roosters nagenoeg altijd open ( tenzij met storm er recht op ), en in de woonkamer staat hij ook altijd praktisch open.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
de Itho afstandsbediening werkt idd met een timer. (bij mij, draadloze versie AB).
1x op de timer-buttn drukken = 10 minuten hoogste stand ventileren.
2x = 20 minuten
3x = 30 minuten. (max. tijdspanne).

just a small hint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
[...]
Dat geldt alleen maar als je een oude unit hebt. Ik heb een moderne buva en die is net zo zuinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

[...]Ook ik snap het niet... Same situation, volledig geïsoleerde nieuwbouw met HR ketel. Verbruik 1e halfjaar 2011 (2 volwassenen, 3 kinderen, bijna altijd iemand thuis):
- 1163 kWh bruto elektriciteit (netto 329 kWh, leve de zonnepanelen)
- 611 m3 gas

Het gasverbruik is hetzelfde als in mijn vorige woning uit 1975 (geen vloerisolatie, beperkte gevelisolatie, alleen beneden standaard dubbel glas, wel een HR ketel). Dat was weliswaar een tussenwoning i.p.v. onze huidige 2-onder-1 kap maar ik had gehoopt op een lager gasverbruik.
Het kan per huis inderdaad zeer veel verschillen zonder dat je nu direct en simpel het verschil kan verklaren:
  • Jaren 90 huis van 350m3, hoekwoning, goed geisoleerd (20cm dakisolatie bijv.):
    Gas rond de 900m3 en stroom rond de 3500kWh
  • Jaren 50 huis van 350m3, hoekwoning, slecht geisoleerd (geen dak, vloer of muurisolatie, wel dubbelglas):
    Gas rond de 2800m3 en stroom rond de 3800kWh
  • Jaren 50 huis van 520m3, tussenwoning, slecht geisoleerd (geen dak, vloer of muurisolatie, wel dubbelglas):
    Gas rond de 1600m3 en stroom rond de 2800kWh (bruto)
De verschillen in gasverbruik zijn nog wel te verklaren denk ik als je kijkt naar isolatie en type woning, al had ik het verschil in verbruik tussen de laatste 2 woningen echt niet verwacht. Datzelfde geldt voor het verschil in stroomverbruik: met meer computers, een veel grotere tv en ipv een gewone een amerikaanse dubbeldeurs koelkast is het bruto verbruik met zo'n 1000kWh gezakt :?

Dat is dus letterlijk meer met minder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
NielsTn schreef op maandag 11 juli 2011 @ 13:16:
meten = weten... hier mijn verslagje van de mechanische ventilatie.
stand 1= vakantie (langdurige afwezigheid)
stand 2=normaal
stand 3 = feest/douchen/ veel bezoek in woning.

http://www.renewable-ener...n-mechanische-ventilatie/
Dat is heel netjes beschreven. Je ventileert op zolder trouwens best veel. Dat is sowieso een aandachtspunt voor vele installateurs. Vaak wordt er op de ventilatieunit meteen een ventiel 125mm gezet. Hierdoor wordt er teveel afgezogen op zolder. Het is beter om eerst een kanaal op de unit te zetten met een verloop naar 100mm + een ventiel van 100mm.

Overigens, wat vinden jullie van de iedereeneenzonneboiler.nl actie van Urgenda en Zonnecollectief? Ze hebben zojuist de TVT berekeningen online gezet. Echt zwaar belachelijke TVT. Dit soort acties hebben als resultaat dat de consument die beloftes van duurzame installaties niet meer geloofd. Echt zo zonde dat een club als Urgenda zich hiervoor leent.

http://www.iedereeneenzon...ia/Terugverdientijden.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door FicoF op 11-07-2011 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Greenchoice saldeerde van onder af door de Energiebelastingstaffels heen, nu doen het van boven af. :(

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
pcmadman schreef op maandag 11 juli 2011 @ 11:37:
Maar als we dus veilig rekenen met 0,13 m²K/W dan hebben we 1 / 0,13 m²K/W = 7,69 W/m²K
7,69 W/m²K x 95m² = 730 W/K

Dus als je de kleinste WP van 3kW neemt, dan betekend dat een luchttemperatuur van 3 kW / 730 W/K = 4,1K dt.

Dat lijkt me wel een beetje het grootste wat je kunt gaan dan. Stel dat de bodem ongeveer 12C is, maar door toepassing van je WP in de winter naar 8C zakt, dan zit je op en lucht temperatuur van 4C en nog net boven het vriespunt. Hoeft je WP niet of niet vaak in defrost. Of misschien zijn die apparaten wel zo slim dat ze bij een hoog genoeg omgevingstemperatuur alleen de ventilator aanzetten en defrost doen met de warmte van de lucht.
Lekker sommetje :9 en een zeer interessant idee Eric!

Een 3kW warmtepomp genereert 3kW aan warmte als deze volcontinu draait onder standaard condities (bijv. 0c bron, 30c opvoer). In jouw berekening ga je er vanuit dat deze 3000 watt volledig aan de kruipruimte wordt ontrokken. 1/5 tot 1/4 van de energie komt uit het stopcontact. Dat betekent dat je met gelijkblijvend temperatuurverschil een grotere warmtepomp kan inzetten (en dus een groter aandeel aan je verwarming heeft), of dat de temperatuurdaling minder groot is met een 3kW warmtepomp (en dus een hogere COP). In het geval van de 3kW warmtepomp een een COP van 4 maar 2250 watt input nodig. 2250 / 730 = 3,1K dt. Oftewel een hogere COP.

Wat levert in de situatie van Erik meer op, een grotere pomp met ten gevolge een iets lagere cop, of een kleinere pomp welke iets minder bijdraagt maar een hogere omzetting behaald?

Om dat te kunnen berekenen moet de warmtebehoefte voor ruimteverwarming berekend worden en wat gedurende die tijd de temperatuur is. @ Eric: wat is de opvoertemperatuur?

Wellicht kun je de warmteonttrekking aan de kruipruimte nog versterken door de ventilator van de warmtepomp de kruipruimte uit te laten blazen, zo trek je door alle andere roosters lucht naar binnen wat in de kruipruimte opgewarmd wordt door een zo groot mogelijk oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@NielsTn
pas op met opensource en Arduino bouw werken.
dit is zeer verslavend!!!!!!!!!
en natuurlijk trots zijn met zoon project.
petje af en vele hulden.
ik hoop nog een bouw beschrijving te lezen hier over.

@FicoF
jep het probleem begint al bij de landschapsarchitect

@iedereeneenzonneboiler.nl actie
zaterdag mijn adres gegevens achter gelaten.
vandaag een berichtje gekregen met een excuus van wegen overdonderend succes bla bla bla.
of ik mijn gezin samenstelling wou door geven.
heb ik gedaan met meteen alle andere relevante gegevens.
ik wacht nu af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
migjes schreef op maandag 11 juli 2011 @ 14:52:
@iedereeneenzonneboiler.nl actie
zaterdag mijn adres gegevens achter gelaten.
vandaag een berichtje gekregen met een excuus van wegen overdonderend succes bla bla bla.
of ik mijn gezin samenstelling wou door geven.
heb ik gedaan met meteen alle andere relevante gegevens.
ik wacht nu af.
Vraag ze eens naar een gelijkwaardigheidsverklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 11 juli 2011 @ 14:26:
Greenchoice saldeerde van onder af door de Energiebelastingstaffels heen, nu doen het van boven af. :(
Ik waarschuw al jaren voor het rekenen met "vaste" uitgangspunten. Die zijn in NEEderland al vele jaren op drijfzand gebouwd. Van de "dunne" soort.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SpiceWorm schreef op maandag 11 juli 2011 @ 14:29:
[...]

Lekker sommetje :9 en een zeer interessant idee Eric!

Een 3kW warmtepomp genereert 3kW aan warmte als deze volcontinu draait onder standaard condities (bijv. 0c bron, 30c opvoer). In jouw berekening ga je er vanuit dat deze 3000 watt volledig aan de kruipruimte wordt ontrokken. 1/5 tot 1/4 van de energie komt uit het stopcontact. Dat betekent dat je met gelijkblijvend temperatuurverschil een grotere warmtepomp kan inzetten (en dus een groter aandeel aan je verwarming heeft), of dat de temperatuurdaling minder groot is met een 3kW warmtepomp (en dus een hogere COP). In het geval van de 3kW warmtepomp een een COP van 4 maar 2250 watt input nodig. 2250 / 730 = 3,1K dt. Oftewel een hogere COP.

Wat levert in de situatie van Erik meer op, een grotere pomp met ten gevolge een iets lagere cop, of een kleinere pomp welke iets minder bijdraagt maar een hogere omzetting behaald?

Om dat te kunnen berekenen moet de warmtebehoefte voor ruimteverwarming berekend worden en wat gedurende die tijd de temperatuur is. @ Eric: wat is de opvoertemperatuur?

Wellicht kun je de warmteonttrekking aan de kruipruimte nog versterken door de ventilator van de warmtepomp de kruipruimte uit te laten blazen, zo trek je door alle andere roosters lucht naar binnen wat in de kruipruimte opgewarmd wordt door een zo groot mogelijk oppervlak.
Inderdaad vergeten dat een deel van die warmte uit het stopcontact komt! 8)7

Eea is idd sterk afhankelijk van de warmtebehoefte. Heb echter het idee dat Eric die warmtebehoefte aardig onder controle en in kaart heeft.

Nog een voordeel voor Eric, zijn verwarming is al gecentreerd rond het buffervat en de verwarming is geleidelijk gedurende 24u, dus een laag constant vermogen zou voor hem genoeg moeten zijn.

Eventuele pieken met de toch al aanwezige gas-ketel? Of is de ambitie om die af te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op maandag 11 juli 2011 @ 13:39:
[...]

Dat geldt alleen maar als je een oude unit hebt. Ik heb een moderne buva en die is net zo zuinnig.
Bij mij (oplevering december 2009) hing een gloedjenieuwe Stork CMF14 met verbruik (volgens opgave) van 20 / 37 / 62 W in stand 1 / 2 / 3.
Da's in mijn ogen dus niet zuinig. 175 - 543 kWh op jaarbasis! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:10:
[...]

Bij mij (oplevering december 2009) hing een gloedjenieuwe Stork CMF14 met verbruik (volgens opgave) van 20 / 37 / 62 W in stand 1 / 2 / 3.
oh ja..ik moet dat ook nog eens terugrekenen kwa TVT met mijn apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
"het zonneColleCtief bv t 0172 - 645 016
doortocht 9 Bodegraven"

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op maandag 11 juli 2011 @ 14:09:
[...]

Overigens, wat vinden jullie van de iedereeneenzonneboiler.nl actie van Urgenda en Zonnecollectief? Ze hebben zojuist de TVT berekeningen online gezet. Echt zwaar belachelijke TVT. Dit soort acties hebben als resultaat dat de consument die beloftes van duurzame installaties niet meer geloofd. Echt zo zonde dat een club als Urgenda zich hiervoor leent.

http://www.iedereeneenzon...ia/Terugverdientijden.pdf
Super dat ze dat nu online hebben staan!
Nu kan ik tenminste uitrekenen dat ik meer dan 3 keer zo vaak moet gaan douchen + in bad gaan + etc. etc., zodat ik mijn zonneboiler lekker snel terugverdien! (660 m3 gas op jaarbasis voor een gezin van 5 personen voor alleen nog maar het warme water... Mijn oren beginnen spontaan te flapperen... 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Bizonder: hier hing ook een Storkair CMFe... met ongeveer zelfde verbruik (en meer herrie)...
goede reden om te vervangen (helaas), maar de storkair doet nu ventileren bij iemand met voliere.
Re-use dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
NielsTn schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:30:
@Bizonder: hier hing ook een Storkair CMFe... met ongeveer zelfde verbruik (en meer herrie)...
goede reden om te vervangen (helaas), maar de storkair doet nu ventileren bij iemand met voliere.
Re-use dus ;)
wat leuk, hebben ze dan ooievaren? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Iemand ervaring met de digitale meter: http://www1.conrad.nl/scr...&p_catalog_max_results=20 via Conrad? Kan ik daarmee de teruggeleverde kWh's meten? (Energie meetapparaat 230V/32A)

En de S0 uitgang, kan die gebruikt worden om de gegevens uit te lezen?

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 11-07-2011 17:07 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@c70070540: je link naar conrad doet het niet... je moet de juiste link d'r neerzetten

ook heeft epro-tech betaalbare doch betrouwbare/nauwkeurige meters met S0 signaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:25:
[...]
Super dat ze dat nu online hebben staan!
Nu kan ik tenminste uitrekenen dat ik meer dan 3 keer zo vaak moet gaan douchen + in bad gaan + etc. etc., zodat ik mijn zonneboiler lekker snel terugverdien! (660 m3 gas op jaarbasis voor een gezin van 5 personen voor alleen nog maar het warme water... Mijn oren beginnen spontaan te flapperen... 8)7 ).
Dus niks 2-3jr terugverdientijd: met installeren dus max. 9jaar :(

Enne, ik wist niet dat er een relatie was tussen hoelang ik douche of in bad zit en hoe goed mijn huis is geisoleerd, maar die is er blijkbaar wel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dus nu gaat Urgenda zich met een andere markt bemoeien.. :N

Ze zouden ook stoppen na de eerste WWZ actie.. nu zijn er alweer andere panelen 'verkrijgbaar' en biedt men nu opnieuw pakketten aan bij scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar goed, ik weet niet wel vermogen jij nodig hebt?
niet zo veel, ik verstook nu nog 400m3 op een jaar all-in+koken+douchen in de winter.
ik heb 88cm druipsteen-pur onder de vloer en op de fundering en open duinzand op de bodem.
het grondwater zit al 55 cm lager.(bergermeerpolder -6,2 NAP)
ik heb verder natuurlijke ventilatie die ik kan omkeren via de kruipruimte, met de uitblazing natuurlijk naar buiten, maar ook mogelijk : een aanzuigpijp door de (warme)bodem van tot wel 25 meter lengte.
ik heb al wat rondgemaild, en de qsolar staat externe circulatie toe van het cv circuit.
(bijv een palletkachel door de cv spiraal een wp dus ook
ik kan zelfs instellen of het door de boiler gaat of enkel het cv circuit,
en pas bij >40c door de boiler.
ik vraag me ernstig af wat de warmteweerstand is van mijn kruipruimte voor een warmtepomp.
het kan een zubadan zijn, maar ook een zwembad-wp van 3Kw van 400 euro.
de warmtepomp moet op de koude leiding van de cv, zodat de gasketel denkt dat de zon schijnt,
(reverse delta T op de cv = solar-cv aka code 9 voor kenners)
en vanaf de ketel weer het huis in.
(qsolar : if solar then shut up gasketel - no sun no glory)

@ventilatie
ik las nog wat over gezondheid enzo, leuk,
maar de meeste aannames zijn gevaarlijker dan je denkt, (nablaat)
zo is vertrouwen op de debiele afzuigmoter met bacteriele verontreiniging helemaal geen goed idee.
ik heb 30% natuurlijke ventilatie per dag, waarbij de gemeten co en vocht waardes heel wat beter zijn dan met een itho of stork. meten is weten, en daar zijn specialisten voor, ik ben hem erg dankbaar.
verder ben ik al 4 jaar dood vanwege salmo... eugh legionella, `t is maar dat je `t weet.
(volgens dit forum dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik weet dat hier verschillende monitoring-experts zitten, vandaar mijn vraag hier:

Voor een systeem met 2 SMA Tripower omvormers met bluetooth zoek ik een manier om op een display data weer te geven. Actueel vermogen, dag opbrengst, etc. Bij het systeem zit een SMA Webbox. Nu kan ik natuurlijk een vergelijkbaar iets maken als op mijn website, en dat op een monitor weergeven. Probleem is dat ik op de plek waar het display moet hangen geen PC neer kan zetten. Wel heb ik er stroom (handig!) en een UTP aansluiting.

Kortom; ik heb dus een netwerk met daarin een Webbox (kan eventueel ook een andere logger worden), en ik wil grafisch wat weergeven. Nu is er natuurlijk Solarfox:

Afbeeldingslocatie: http://www.solectra.com.au/wp-content/uploads/2010/10/SOLARFOX-prospect-EN-3.gif

Maar die zijn meteen weer erg duur.. en uitgebreid. Ik zoek wellicht wat simpelers. Iemand een tip? +/- 500 EUR.

Zoiets vind ik nu net zelf:
Afbeeldingslocatie: http://www.rico-electronic.de/bilder/ga350_002.jpg

Weet alleen niet hoe die aan te sturen is.

[ Voor 7% gewijzigd door SunshineCompany op 11-07-2011 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan die webbox niet ip over bluetooth naar een goedkoop tabletje iets tonen ?
dat is zo`n display die je op scholen ziet enzo.
dat is van : http://www.leiderdorpinst...stratiepanelen/index.html

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2011 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Moet niet goedkoop, het moet mooi ;) Maar ook niet meteen 1500 EUR. En het moet hangen. Tussen de omvormers in, die hangen onder elkaar. Of boven elkaar, dat ligt er aan van welke kant je kijkt.

Thnx eric!

[ Voor 3% gewijzigd door SunshineCompany op 11-07-2011 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

NielsTn schreef op maandag 11 juli 2011 @ 18:27:
@c70070540: je link naar conrad doet het niet... je moet de juiste link d'r neerzetten

ook heeft epro-tech betaalbare doch betrouwbare/nauwkeurige meters met S0 signaal
Bestnr.: 125424 - 89, bagger site van conrad dat je niet naar een artikel kan linken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

ik heb inmiddels bijna alles in een lijst staan, dus ter info: oude wisselstroom ventilator:
stand 1: 15.6 W (staat standaard op 1, dit is een huis met ruim voldoende ventilatie roosters op alle ramen)
stand 2: 51.3 W
stand 3: 66 W (alles gemeten met een Energy Monitor 3000)
Stand 1 viel mij heel erg mee, 2 en 3 worden minder dan een uur per dag gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:15
c70070540 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:41:
bagger site van conrad dat je niet naar een artikel kan linken...
Jawel hoor.

("Directe productlink")

-edit-

Vandaag kwamen mijn Plugwise Stealth en Sense binnen. Nieuw speelgoed!

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 11-07-2011 19:52 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet van wanneer je huis is maar wisselstroom ventilatoren worden al een flinke tijd niet meer toegepast.
En zoals ik zei: een Itho gelijkstroom ventilator is niet significant zuiniger dan een andere gelijkstroom ventilator.
Dat een Itho gelijkstroom vent. niet zuiniger zou zijn dan een een wisselstroomventilator heb je mij niet horen zeggen. (nogal logisch)

Soms is goed lezen de beste oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 21:00:
Soms is goed lezen de beste oplossing ;)
Dat bedoel ik... ;)
[...]

(wel de fan vervangen door een energiezuinigere Itho die ook op een lagere capaciteit kan worden ingesteld).
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:10:
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 21:00:
Ik weet niet van wanneer je huis is maar wisselstroom ventilatoren worden al een flinke tijd niet meer toegepast.
Die te vervangen fan was dus wel degelijk een wisselstromer... Mijn huis is van 2009... Wie het snapt mag het zeggen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SunshineCompany schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:27:
Ik weet dat hier verschillende monitoring-experts zitten, vandaar mijn vraag hier:

Voor een systeem met 2 SMA Tripower omvormers met bluetooth zoek ik een manier om op een display data weer te geven. Actueel vermogen, dag opbrengst, etc. Bij het systeem zit een SMA Webbox. Nu kan ik natuurlijk een vergelijkbaar iets maken als op mijn website, en dat op een monitor weergeven. Probleem is dat ik op de plek waar het display moet hangen geen PC neer kan zetten. Wel heb ik er stroom (handig!) en een UTP aansluiting.

Kortom; ik heb dus een netwerk met daarin een Webbox (kan eventueel ook een andere logger worden), en ik wil grafisch wat weergeven. Nu is er natuurlijk Solarfox:

[afbeelding]

Maar die zijn meteen weer erg duur.. en uitgebreid. Ik zoek wellicht wat simpelers. Iemand een tip? +/- 500 EUR.

Zoiets vind ik nu net zelf:
[afbeelding]

Arduino met ethernetshield ?
en een display wat Wh (watt-uur) en Watt (W) weergeeft?
evt upload naar internet ;)
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nog 1 vereiste.. ik moet het snappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SunshineCompany schreef op maandag 11 juli 2011 @ 21:33:
grin... als je de sourcecode hebt, is het letterlijk plug-n-play :)
momenteel loopt mijn logger sinds ik het display heb geplaatst nog steeds stabiel, ook na div. processen rond middernacht (dagstand resetten , tijd syncen met NTP ....etc.etc).
moet alleen nog iets bedenken om netjes in te bouwen, bij voorkeur a la kooi van Faraday om EMP-pulsen van die deurbel te weren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 21:29:
[...]
Die te vervangen fan was dus wel degelijk een wisselstromer... Mijn huis is van 2009... Wie het snapt mag het zeggen... 8)7
Het ging mij om dit :
Vs dit:

Ik kreeg de indruk dat je aannam dat ik stelde dat een itho gelijkstroom niet zuiniger zou zijn dan een wisselstroom vent.

Dat je in 2009 een huis krijgt met een CML ipv een CMLe dat is inderdaad niet te geloven.
Die ventilator en of het een zuinige gelijkstroomvariant is wordt betrokken in de EPC berekening.

Durf te wedden dat in de bouwaanvraag gewoon de CMLe staat. >:)
Goed er hing een CML die vervang je in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je het snappen om het te verkopen dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij het snuffelen naar warmtepompjes, kwam ik langs zo`n mat voor zwembad verwarming,
een soort collector mat voor je zwembad.
volgens mij doet zo`n plakmat best leuke dingen achter je black label suntech,
en dan zo naar je oude electrische boiler die uitstaat.
http://www.zwembadshop.com/distriswim/texsunNL.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:00:
Dus nu gaat Urgenda zich met een andere markt bemoeien.. :N

Ze zouden ook stoppen na de eerste WWZ actie.. nu zijn er alweer andere panelen 'verkrijgbaar' en biedt men nu opnieuw pakketten aan bij scholen.
Zuukzes is blijkbaar verslavend...

... daar schijnen trouwens meer mensen aan te "lijden"... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet zo zeuren mensen, een kolencentrale aan de waddenzee,
is dat dan wat mevrouw minnesma moet gaan doen ?
ja reken haar even af op haar tvt enzo, maar wees evenzo scherp op de kolenmonsters,
of splijters. dit is allemaal wel erg goedkoop zo, en te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 22:42:
ja reken haar even af op haar tvt enzo, maar wees evenzo scherp op de kolenmonsters,
Ik vind het wel stoer zo'n type als Marjan in die mannen macho installateurs wereld in d'r Honda Hybrid. Beter dan die omhoog gevallen kerels die een pot met geld krijgen en meteen een dikke Mercedes als lease bak nemen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

6 GW aan windpower gaat er bij komen in Frankrijk.
En hier in Nederland zitten we met zo'n Limburgse vlaai opgescheept :F

http://www.nuzakelijk.nl/...ng-franse-windmolens.html

[ Voor 20% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-07-2011 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 22:42:
Het is misschien goedkoop, maar wel realiteit. Jij bent wellicht op de hoogte van alle technieken etc, maar de grootste hinder die ik bij klanten ervaar zijn leugens van zogenaamde duurzame cowboys. Dit gaat de sector echt niet helpen. Er hoeven maar een paar mensen aan de bel te trekken die Mavo 2 wiskunde en natuurkunde hebben gedaan en alle zonneboilers + Urgenda worden als niet geloofwaardig bestempeld. Dat is toch niet wat we willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:01:
[...]

ik vraag me ernstig af wat de warmteweerstand is van mijn kruipruimte voor een warmtepomp.
het kan een zubadan zijn, maar ook een zwembad-wp van 3Kw van 400 euro.
de warmtepomp moet op de koude leiding van de cv, zodat de gasketel denkt dat de zon schijnt,
(reverse delta T op de cv = solar-cv aka code 9 voor kenners)
en vanaf de ketel weer het huis in.
(qsolar : if solar then shut up gasketel - no sun no glory)
Waar ben jij een lucht/water WP van 400euro tegengekomen? Zo goedkoop heb ik ze nog niet gezien, deze prijs maakt de drempel voor een experiment wel heel erg laag!!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 10:50:
[Warmtepompen
Waarom met een Warmtepomp?
Gebruik de vrije warmte van de natuur.
Een warmtepomp gebruikt de aanwezige gratis warmte in de omgevingslucht (en dit tot -7°C) om uw zwembad water te verwarmen. Aangepast voor zwembaden en spas gebruikt deze hetzelfde principe van koelinstallaties of airconditioners. Het verbruik van elektriciteit is enkel om de warmte te transporteren op een hoger niveau en niet om warmte te creëren. Zie onze hoogste COP-waarden (tot 5,9)
]

op dit moment ben ik aan het uitzoeken of ik mijn cv als zwembad mag gebruiken.
de bestaande warmteregeling/qsolar/thermostaat, regelt al of deze warmte door het (zwembad)vat, in het vat of geheel door het circuit mag stromen.
het bereik van dit apparaat zit precies in de slechte periode van de zonneboiler.
wat zou er eigenlijk gebeuren als ik dit in de kruipruimte zet, waar het nooit vriest ?
(7 bij 9 meter stadiep)

[...]

mijn cv+boiler is ongeveer een zwembad van 10m3
Reken eens voor hoe dat zit dat je CV+boiler ongeveer gelijk is aan een 10m3 zwembad.
Die snap ik niet. ;)

Verder haal je een lucht/water warmtepomp aan. Hierbij heb je een grote volumestroom aan lucht nodig. Dit is het gevolg van het feit dat de soortelijke warmte van lucht vrij gering is.
De COP van 5,9 van een lucht/water warmtepomp is onder omstandigheden waarbij je geen toepassing ervoor hebt, namelijk als het al vrij warm is.
De energie in je kruipruimte is beperkt. 9 x 7 bij stahoogte(?) bedoel je 1.80 meter of 1 meter??

De soortelijke warmte van lucht is 1005KJ/kg/K
Het soortelijke gewicht is 1,293 kg/m3
De energie per kuub lijkt me dan 777KJ/kg
Dit komt overeen met 108 kWh bij 63 kuub (1 meter hoogte) bij een afkoeling van de lucht met 8 K.
Laten we zeggen dat je afkoelt van 9 celcius naar 1 celcius.... cop? 3 ofzo?
Dus 36 kWh input en 144kWh warmte uitgaande van de onderwaarde van gas is dat 16,36 kuub.

Het punt is dat je na deze 144 kWh als je het nodig hebt, het vriest bijvoorbeeld, de ventilatie geen nieuwe voor een warmtepomp bruikbare lucht aanvoerd. Het zand in je kruipruimte recupereert de luchttemperatuur
onvoldoende.

De ruimte is relatief klein en het medium lucht heeft een lage soortelijke warmte, zo kun je ook redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 07:47:
[...]

Waar ben jij een lucht/water WP van 400euro tegengekomen? Zo goedkoop heb ik ze nog niet gezien, deze prijs maakt de drempel voor een experiment wel heel erg laag!!
Cranenbroek heeft regelmatig zwembadwarmtepompen voor dit soor prijzen.
http://www.promofolder.nl/itemdetail.do?id=55937

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[b]Neanderthaler71 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 09:51:

Laten we zeggen dat je afkoelt van 9 celcius naar 1 celcius....
Dan weten we in ieder geval waar we het kratje bier neer kunnen zetten d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ik heb afgelopen week een android tables pc besteld voor dit soort doeleinden.
samen met het programma Solaranalyzer en de data van een solarlog, is dit goed te doen.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 09:51:
[...]

Reken eens voor hoe dat zit dat je CV+boiler ongeveer gelijk is aan een 10m3 zwembad.
Die snap ik niet. ;)

Verder haal je een lucht/water warmtepomp aan. Hierbij heb je een grote volumestroom aan lucht nodig. Dit is het gevolg van het feit dat de soortelijke warmte van lucht vrij gering is.
De COP van 5,9 van een lucht/water warmtepomp is onder omstandigheden waarbij je geen toepassing ervoor hebt, namelijk als het al vrij warm is.
De energie in je kruipruimte is beperkt. 9 x 7 bij stahoogte(?) bedoel je 1.80 meter of 1 meter??

De soortelijke warmte van lucht is 1005KJ/kg/K
Het soortelijke gewicht is 1,293 kg/m3
De energie per kuub lijkt me dan 777KJ/kg
Dit komt overeen met 108 kWh bij 63 kuub (1 meter hoogte) bij een afkoeling van de lucht met 8 K.
Laten we zeggen dat je afkoelt van 9 celcius naar 1 celcius.... cop? 3 ofzo?
Dus 36 kWh input en 144kWh warmte uitgaande van de onderwaarde van gas is dat 16,36 kuub.

Het punt is dat je na deze 144 kWh als je het nodig hebt, het vriest bijvoorbeeld, de ventilatie geen nieuwe voor een warmtepomp bruikbare lucht aanvoerd. Het zand in je kruipruimte recupereert de luchttemperatuur
onvoldoende.

De ruimte is relatief klein en het medium lucht heeft een lage soortelijke warmte, zo kun je ook redeneren.
Dat "recupereren" is dus precies wat ik 'm heb voorgerekend. Bij een overgangsweerstand van 0,13 m²W/K is dat zo'n 730 W/K bij een stahoogte van 1m.

Ik heb bewust de warmtecapaciteit van de lucht niet uitgerekend omdat die al snel vrij insignificant is in verhouding tot de warmtecapaciteit van de omringende muren en zand (aanname). Zeker als er vocht in de grond in zit wordt de warmtecapaciteit groot.

Volgens mij heb je ook een klein rekenfoutje gemaakt. Bij een COP van 3 is 1/3 deel van de energie elektrisch, dus als de warmtecapaciteit van de lucht 108kWh is, dan komt daar 54kWh bij voor een totaal van 162kWh. Oftewel zo'n 18,4m³. Achja, klein verschil.

Maar hoe dan ook, als Eric zegt nu 400m³ gas nodig te hebben per jaar voor warmte en koken, dan is dat misschien 350m³ voor warmte alleen en is 18,4m³ al ruim 5% van zijn jaarlijkse warmtebehoefte. Die lucht in zijn kruipruimte warmt wel weer op. 730W/K! Dus dat zou prima moeten voldoen denk ik dan?

Interessante discussie dit trouwens. :P Iemand een idee hoe we de warmte uit de grond en muren kunnen inschatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:16:
[...]

Dat "recupereren" is dus precies wat ik 'm heb voorgerekend. Bij een overgangsweerstand van 0,13 m²W/K is dat zo'n 730 W/K bij een stahoogte van 1m.
Ik zag wel dat jij wat anders berekende dat hij voorstelde. Je rekent met Rsi?
Volgens mij gaat het zuiver om de mate waarin je in zulks geval warmte aan zand kunt onttrekken.
Gezien de systemen die er zijn (+ logica) zou ik zeggen dat het onttrekken van warmte aan zand door middel van koude lucht geen feest wordt.
Het ontbreekt me aan direct bruikbaar cijfer materiaal. Wel ken ik data voor het onttrekken van warmte uit bodems. Waardes voor zand bij een horizontale collector zijn niet super, je hebt grote vlakken nodig (stelregel 3x te verwarmen m2). Echter zo'n systeem is veel efficienter dan het systeem dat hier voorgenomen is.
Ik heb bewust de warmtecapaciteit van de lucht niet uitgerekend omdat die al snel vrij insignificant is in verhouding tot de warmtecapaciteit van de omringende muren en zand (aanname). Zeker als er vocht in de grond in zit wordt de warmtecapaciteit groot.
Een watervoerend pakket zand zou uitstekend zijn.
Ik denk dat het betrekken van de omringende muren niet aan de orde is. Hij geeft aan de vloer goed te hebben geisoleerd. En elke onttrekking daaraan zal uiteindelijk weer aan het huis zelf worden onttrokken.
Volgens mij heb je ook een klein rekenfoutje gemaakt. Bij een COP van 3 is 1/3 deel van de energie elektrisch, dus als de warmtecapaciteit van de lucht 108kWh is, dan komt daar 54kWh bij voor een totaal van 162kWh. Oftewel zo'n 18,4m³. Achja, klein verschil.
klopt de bron per ongeluk op 100% gezet ipv 66%
Maar hoe dan ook, als Eric zegt nu 400m³ gas nodig te hebben per jaar voor warmte en koken, dan is dat misschien 350m³ voor warmte alleen en is 18,4m³ al ruim 5% van zijn jaarlijkse warmtebehoefte. Die lucht in zijn kruipruimte warmt wel weer op. 730W/K! Dus dat zou prima moeten voldoen denk ik dan?
De lucht in de kruipruimte warmt op door 3 oorzaken.
1 ventilatie (op het moment van warmtevraag valt deze component weg)
2 warmteafgifte van het bovengelegen huis (ongewenst en wordt voorkomen door een pak pur)
3 warmteonttrekking aan het ondergelegen zand. Juist omdat dit indirect via de lucht gaat is het pakket zand waaraan je kunt onttrekken gering in diepte. Hoe diep wil je dat pakket nemen?
Interessante discussie dit trouwens. :P Iemand een idee hoe we de warmte uit de grond en muren kunnen inschatten?
Muren lijkt me dus niet handig, maar de grond wel.
Schat de dikte van het pakket grond wat je afkoelt. Oppervlakte is bekent-> aantal kg grond (in dit geval zand)
soortelijk warmte van droog zand is 800J/kg/K geloof ik.

Het is wel interessant om het een en ander uit te rekenen. Dit sluit meestal ook aan bij hoe dingen gaan in de praktijk. Praktisch gezien zal een WTW ventilatie veel meer opleveren (mits er een normaal ventilatiepatroon wordt gehanteerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:26
Om het over duurzame energie te hebben:

Ik ga met een stel vrienden en collega's vanuit de Hanzehogeschool door met het bouwen van een Race-boot op Zonne-energie om deel te nemen aan de Frisian Solar Challenge in 2012 (www.dongenergysolarchallenge.nl).
Nu hebben we het ontwerp volledig klaar en zijn we op zoek naar sponsoren. Kort gezegd 7 stuks die voor 10.000 euro willen sponsoren. Wat je er voor terug krijgt is te vinden op www.zonneboot2012.nl.

Nu hebben we al meerdere bedrijven aangeschreven, maar krijgen voornamelijk de reactie terug dat hun sponsor-begroting reeds is gevuld. Ik hoop dat er hier mensen zijn die kunnen helpen ons project financieel van de grond te kunnen krijgen.

Hebben jullie ideeën, kennen jullie bedrijven of werken jullie bij een bedrijf wat geinteresseerd is, dan hoor ik het graag!

[ Voor 0% gewijzigd door niekvanprooijen op 12-07-2011 12:18 . Reden: type-foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mike70 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:02:
[...]

Ik heb afgelopen week een android tables pc besteld voor dit soort doeleinden.
samen met het programma Solaranalyzer en de data van een solarlog, is dit goed te doen.
Een tablet is eigenlijk wat te klein. Bedankt voor het advies, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:22:
Volgens mij gaat het zuiver om de mate waarin je in zulks geval warmte aan zand kunt onttrekken.
Gezien de systemen die er zijn (+ logica) zou ik zeggen dat het onttrekken van warmte aan zand door middel van koude lucht geen feest wordt.
Het omliggende zand heeft idd ook een weerstand, dat moet mee worden genomen.

In de wiki over warmtepompen vinden we deze tabel:

bodem onttrekkingsvermogen
droge zanderige bodem 10-15 W/m²
vochtige zanderige bodem 15-20 W/m²
Droge leemachtige bodem 20-25 W/m²
Vochtige leemachtige bodem 25-30 W/m²
Bodem met grondwater 30-35 W/m²

Paul had berekend dat er 95 m2 aan beton grenst aan de grond. De buitenmaten van de betonnen muur zijn nog iets groter, maar om het eenvoudig te houden neem ik dat niet mee. Maar de grond heeft dus een warmtegeleiding van 950 tot 3300 watt (10 tot 35 watt / m2). Raar dat dit geen cijfers zijn die afhankelijk zijn van het temperatuurverschil.
Ik vermoed dat dit indicaties zijn voor de dimensionering van de warmtewisselaar. Van horen zeggen weet ik dat ze grondbronnen nogal eens tot 0c terug trekken. Als het omliggende zand 12c is dan heb je een delta t van 12c -> in het beste geval geeft dit verschil je 3300 watt. De muur zou bij 12c verschil 9000 watt kunnen geleiden.
Als mijn aannames kloppen is de warmtegeleiding van het zand de beperkende factor.
Jammer genoeg staat er geen bron bij het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:22:
[...]

Ik zag wel dat jij wat anders berekende dat hij voorstelde. Je rekent met Rsi?
Het ontbreekt me aan direct bruikbaar cijfer materiaal. Wel ken ik data voor het onttrekken van warmte uit bodems. Waardes voor zand bij een horizontale collector zijn niet super, je hebt grote vlakken nodig (stelregel 3x te verwarmen m2). Echter zo'n systeem is veel efficienter dan het systeem dat hier voorgenomen is.
Ik reken inderdaad met de Rsi. Als je namelijk aanneemt dat de lucht weinig warmtecapaciteit heeft in verhouding tot de warmtecapaciteit achter de oppervlakten en (impliciet hieruit al volgend) de lucht dus snel afkoelt in verhouding tot de oppervlakten, dan is de warmteoverdracht vanuit de oppervlakten naar de lucht de beperkende factor.

Nu heb jij de warmtecapaciteit van de lucht gekwantificeerd en resteert dus de warmtecapaciteit van de oppervlakten.

(met oppervlakten bedoel ik de nuttig bruikbare massa achter deze oppervlakten)
[...]

Een watervoerend pakket zand zou uitstekend zijn.
Ik denk dat het betrekken van de omringende muren niet aan de orde is. Hij geeft aan de vloer goed te hebben geisoleerd. En elke onttrekking daaraan zal uiteindelijk weer aan het huis zelf worden onttrokken.
[...]
klopt de bron per ongeluk op 100% gezet ipv 66%

[...]

De lucht in de kruipruimte warmt op door 3 oorzaken.
1 ventilatie (op het moment van warmtevraag valt deze component weg)
2 warmteafgifte van het bovengelegen huis (ongewenst en wordt voorkomen door een pak pur)
3 warmteonttrekking aan het ondergelegen zand. Juist omdat dit indirect via de lucht gaat is het pakket zand waaraan je kunt onttrekken gering in diepte. Hoe diep wil je dat pakket nemen?

[...]

Muren lijkt me dus niet handig, maar de grond wel.
De wand (fundering + muren zullen we het maar even definiëren) onttrekt warmte aan de woning, maar als dit goed geïsoleerd is veel minder dan aan de grond. De wand heeft grofweg één oppervlakte aangrenzend aan lucht, een klein oppervlak aan de woning en net zoveel als die andere twee gecombineerd aan de grond (plus nog een beetje, wand de fundering zal ook aan de kant van de kruipruimte een beetje in het zand zitten neem ik aan...).
Schat de dikte van het pakket grond wat je afkoelt. Oppervlakte is bekent-> aantal kg grond (in dit geval zand)
soortelijk warmte van droog zand is 800J/kg/K geloof ik.
Die dikte inschatten, daar zit 'm de cru en daarom heb ik me er niet aan gewaagd. Die dikte die je afkoelt is namelijk niet absoluut. Strikt theoretisch gezien koel je de bodem oneindig diep af, maar steeds minder, waardoor de onttrokken warmte toch begrensd is. Echter hoe langer je onttrekt, hoe dieper je ook significante warmte onttrekt.
Het is wel interessant om het een en ander uit te rekenen. Dit sluit meestal ook aan bij hoe dingen gaan in de praktijk. Praktisch gezien zal een WTW ventilatie veel meer opleveren (mits er een normaal ventilatiepatroon wordt gehanteerd).
Ligt maar net aan jouw definitie van "meer" in dit geval. Met een WP kun je wellicht Eric's volledige resterende warmtebehoefte voorzien. In mijn definitie van meer wint de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Als meer mensen dit topic zouden lezen zou de huizenmarkt er echt heel anders uit zien. Als ik nu een huis zou kopen zou isolatie / dubbelglas / etc. hoog op m'n wensenlijst staan.. door dit topic!

[ Voor 5% gewijzigd door SunshineCompany op 12-07-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:06
SunshineCompany schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 14:19:
Als meer mensen dit topic zouden lezen zou de huizenmarkt er echt heel anders uit zien. Als ik nu een huis zou kopen zou isolatie / dubbelglas / etc. hoog op m'n wensenlijst staan.. door dit topic!
Inderdaad... Dit topic is de oorzaak dat zowel de projectontwikkelaar, hoofdaannemer, electricien en loodgieter van mijn nieuwe huis hoofpijn van mij krijgen _/-\o_

Jammer dat ze niet geinspireerd raken en actief met mij meedenken, maar eigenlijk alles moeilijk, lastig, onnodig en overdreven vinden...

[ Voor 12% gewijzigd door NielsOo op 12-07-2011 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Andere aannemer zoeken. Er zijn aannemers die prima groen / duurzaam / nul-energie kunnen bouwen.

Overigens de tekst op m'n website over salderen maar weer aangepast. 40k verbruik - 20k opwek = 20k afrekenen. Dus er wordt van boven af gesaldeerd, terwijl het vroeger bij de 5000 grens van onderaf was. Kortom; meer plaatsen levert nu meer op. Wat niet altijd kan ivm hoofdzekeringen. Achja, zo rommelen we door in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niekvanprooijen schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:16:
Om het over duurzame energie te hebben:

Ik ga met een stel vrienden en collega's vanuit de Hanzehogeschool door met het bouwen van een Race-boot op Zonne-energie om deel te nemen aan de Frisian Solar Challenge in 2012 (www.dongenergysolarchallenge.nl).
Nu hebben we het ontwerp volledig klaar en zijn we op zoek naar sponsoren. Kort gezegd 7 stuks die voor 10.000 euro willen sponsoren. Wat je er voor terug krijgt is te vinden op www.zonneboot2012.nl.

Nu hebben we al meerdere bedrijven aangeschreven, maar krijgen voornamelijk de reactie terug dat hun sponsor-begroting reeds is gevuld. Ik hoop dat er hier mensen zijn die kunnen helpen ons project financieel van de grond te kunnen krijgen.

Hebben jullie ideeën, kennen jullie bedrijven of werken jullie bij een bedrijf wat geinteresseerd is, dan hoor ik het graag!
Ik vind het een gaaf idee, niet dat je daar wat aan hebt want ik heb geen geld om jullie te sponseren.
Maar ik heb in het verleden wel eens sponsoren gezocht, en ik zou proberen om goederen gesponsord te krijgen ipv geld.

Het voordeel ervan is het verschil tussen inkoop en verkoop prijs.
Als jij 1000 euro aan electro-spullen nodig hebt en iemand sponsert jou, dan kost het hem 1000 euro.
Terwijl een electro-inkoper / groothandel die spullen waarschijnlijk voor maar 500 euro inkoopt en dus gemakkelijker de spullen kan geven als sponsering.
Hij geeft 500, jij bespaart 1000.

Probeer ook eens de pers te benaderen, dat helpt vaak ook met sponsoren zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@pcmadman
pcmadman schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 13:51:
[...]
Ik reken inderdaad met de Rsi. Als je namelijk aanneemt dat de lucht weinig warmtecapaciteit heeft in
Ik probeer vanavond dit te lezen.
Rsi is overigens gebaseerd op stilstaande lucht. Aangezien in het idee een luchtwarmtepomp wordt gebruikt in de kruipruimte lijkt me dat er wel sprake is van een redelijke luchtstroming. Is Rse dan niet beter?
(juist stilstaande lucht isoleert van zichzelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 16:21:
@pcmadman
[...]

Ik probeer vanavond dit te lezen.
Rsi is overigens gebaseerd op stilstaande lucht. Aangezien in het idee een luchtwarmtepomp wordt gebruikt in de kruipruimte lijkt me dat er wel sprake is van een redelijke luchtstroming. Is Rse dan niet beter?
(juist stilstaande lucht isoleert van zichzelf)
Ja, dat heb ik ook opgemerkt in mijn originele verhaal. Rsi gaat over de omstandigheden in een gebouw. Dat is dus met relatief langzaam bewegende lucht. Rse is buiten(, maar wat is buiten dan? In een bos of aan de kust?)

Hoe dan ook, om veilig te zitten heb ik maar even Rsi aangehouden. Ik weet ook niet hoe hard die WP blaast, maar het zou best kunnen dat de R<sub>overgang</sub> heel wat dichter bij Rse ligt dan bij Rsi. In dat geval is de overdracht van de omgeving op de lucht natuurlijk veel groter en de dT dus kleiner.

Ik ben nu bezig met een simpele simulatie op te zetten om de bodemtemperatuur te simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Krijg net bericht binnen, af te halen in een Europese vestiging.

Div. types "bankable" modules per container, prijzen tussen 90 en 96 eurocent/Wp.

4 merken, ik ken ze alle vier enigszins (twee zeer bekende).

Niet "bankable" exemplaren, wel met TÜV keur: 88 eurocent/Wp.

Dat is nog wel zonder inklaringskosten, er wordt "Ex-W" vermeld. Zie Wikipedia voor uitleg.

Maar spectaculair is het weer.

Iemand nog een vrachtauto met vrijwilligers beschikbaar? :X :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
zonnigtype schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 17:28:

Div. types "bankable" modules per container, prijzen tussen 90 en 96 eurocent/Wp.

Dat is nog wel zonder inklaringskosten, er wordt "Ex-W" vermeld. Zie Wikipedia voor uitleg.

wel vrijwilligers als er een plaatsing bij zit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 17:28:

Die vrachtwagen is het probleem niet. Hoe groot wil je hem hebben? Ik rij wel. Maar ik ga geen container panelen kopen als een week later de prijs al weer is gezakt (naast dat ik het geld ook niet even ophoest).
Prijsen bij de reguliere groothandel zijn al zo laag dat ik A-merk (Suntech, Yingli) panelen verkoop voor de prijis van B.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
glambalk schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 18:11:
[...]

Die vrachtwagen is het probleem niet. Hoe groot wil je hem hebben? Ik rij wel. Maar ik ga geen container panelen kopen als een week later de prijs al weer is gezakt (naast dat ik het geld ook niet even ophoest).
Prijsen bij de reguliere groothandel zijn al zo laag dat ik A-merk (Suntech, Yingli) panelen verkoop voor de prijis van B.
wil best effe langs fietsen glambak om wat zonnepanneeltjes in te laden.
ben zelf opzoek naar iets om een Soladin 600 / Steca 500 te kunnen vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

migjes schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 18:43:
[...]

wil best effe langs fietsen glambak om wat zonnepanneeltjes in te laden.
ben zelf opzoek naar iets om een Soladin 600 / Steca 500 te kunnen vullen.
3 x Yingli YL230P-29b op een Soladin 600. 3 x Suntech STP190S-24/Ad op een Steca 500?? Maare.......... heb je een fiets met aanhanger??

[ Voor 6% gewijzigd door ZonneStroom op 12-07-2011 20:02 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-10 18:24

grimson

domeingrommer

Uiteraard blijft elke leverancier innoveren maar nu staar ik mij weer blind op Suntech...
Ze hebben een 20 jaar oud verlopen patent opgepakt en toegepast:

Suntech BlackPearl™
http://www.polderpv.nl/ni...ni2011_Suntech_BlackPearl
STP250S - 20/Wd+
STP245S - 20/Wd+
Gezien de 'ruimte' op het dak gaat mijn voorkeur uit naar zeer efficiente panelen.

Iemand ervaring met deze panelen?

En ja,... ik wil graag uitbreiden maar ... gezien de enorme snelle prijsdalingen..:
Ik durf het niet te noemen maar ... wachten tot volgend zonneseizoen?

[ Voor 32% gewijzigd door grimson op 12-07-2011 20:33 . Reden: vloeken in de kerk :) ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Pagina: 1 ... 97 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.