“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Jammer dat jullie in deze dan weer voor de "standaard" oplossing hebben gekozen en niet voor een systeem dat, ivm (partiele) schaduw, de panelen individueel het mpp laat bepalen.SunshineCompany schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 23:25:
Hangen binnen gewoon 2 Tripower 12000's. Werken nog niet, omdat er nog geen netspanning is. Hangen wel mooi in het zicht.
En 'zonde' vind ik nogal kort door de bocht. Een regenwoud kappen om er kranten van te maken, dat is zonde. Een paar zonnepanelen ter versiering ophangen vind ik niet zonde. Bovendien zullen ze zichzelf energetisch ook terugverdienen, dus er is geen verspilling. Verder zullen ze waarschijnlijk over een paar jaar op een andere lokatie komen te hangen. En wellicht zet het andere bedrijven aan het denken.. en leidt het dus indirect tot meer PV in Nederland.
Ik heb recentlijk voor een tweaker ook actief op dit forum voor een systeem van 14 panelen een vergelijking gemaakt tussen een SB3000TL-20 en een SolarEdge SE3000 met PowerBoxen. Het verschil bedraagt 8,5% in aanschafkosten maar de opbrengst van het totale systeem gaat waarschijnlijk 10% omhoog. Dat is dus snel terugverdient. Nou waren in deze situatie de overwegingen heel anders omdat we te maken hadden met verschillende dakvlakken, hellinghoeken, schoorstenen en afvoerpijpjes. Deelsystemen maken met meerdere omvormers zou het project ook duurder hebben gemaakt.
In het geval van de zonnemuur zou het de opbrengst verbetering nog wel eens spectaculairder kunnen zijn geweest.
Ik snap je punt, maar dat zegt natuurlijk niks, want aanschafkosten (we kennen de absolute getallen niet) die nog hoger worden moeten worden terugverdient met kWh'tjes. Beiden zijn niet 1:1 schaalbaar. Misschien is het bedrijf een grootverbruiker en betalen ze daarom maar heel weinig per kWh, dan is de besparing een stuk beperkter. Tevens begrijp ik dat het ook vooral een marketingstunt is en dan zijn twee grote omvormers op een centrale plek etc. misschien wel meer gewenst? Als laatste meen ik te hebben gelezen dat ze mogelijk nog eens worden verhuisd, misschien dat dergelijke omvormers dan juist weer een nadeel kunnen zijn?glambalk schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 06:11:
Het verschil bedraagt 8,5% in aanschafkosten maar de opbrengst van het totale systeem gaat waarschijnlijk 10% omhoog.
Okee.Cruise Control schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 22:00:
[...]
Voor het verbruik zal het inderdaad weinig schelen of je een aan/uit- of een OpenTherm thermostaat hebt.
Als je een aan/uit thermostaat gebruikt, wordt de modulatie gestuurd door de retourtemperatuur van het CV-water. Met een OpenTherm thermostaat wordt de modulatie gestuurd door de thermostaat. Het belangrijkste voordeel van OpenTherm boven aan/uit is dat de ruimtetemperatuur daardoor constanter is.
Een merk-specifieke modulerende thermostaat doet z'n best om de watertemperatuur zo laag mogelijk te houden en toch de ruimtetemperatuur op peil te houden. Dat geeft een (beperkte) besparing op het gasverbruik. Of dat met een OpenTherm thermostaat ook zo werkt, weet ik niet.
Als je een aan/uit thermostaat gebruikt, is het zinvol om zelf de maximale aanvoertemperatuur van de ketel in te stellen. 90 graden is meestal niet nodig, een lagere temperatuur is zuiniger. Als het opwarmen te lang duurt of de ingestelde ruimtetemperatuur niet meer gehaald wordt, is de aanvoertemperatuur te laag. Als je gaat experimenteren is 70 graden een aardige waarde om mee te beginnen. Nu alleen nog even wachten op het begin van het stookseizoen.
Bij niet-HR ketels heeft het verlagen van de watertemperatuur overigens geen zin.
Temp van zowel cv als tapwater is al lager ingesteld, staan beide op 60. Pompsnelheid is ook lager, staat nu op stand 2. Enige merkbare is dat de druk van de warmwaterkraan ietsje minder lijkt te zijn, verder valt daar niks aan te merken. Behalve de rekening dan hoop ik
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
jep openterm = modulerend.
wel oppassen met de term openterm. want er is niks open aan.
je moet eerst lid worden van de stichting voordat je de specificaties mag inzien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/OpenTherm
@raven
60 graden is een goed begin.
ik vind het wel een beetje laag maar je zult het vanzelf merken van de winter.
kun je het tab water temperatuur en de cv temperatuur niet allebei apart instellen?
(een echte tweaker had natuurlijk al lang gezien dat de cv ketel een p.c. ingang heeft op de brander en er zelf een pctje voor gebouwed om die brander aan testuren.
denk er aan dat volgens de wetgeving tap water 65 graden moet zijn wegens samonella gevaar.(dit geld niet voor de cv temperatuur.)
in veel gevallen is dit naar mijn mening niet nodig. maar dat is een andere discussie. er bestaat veel verwarring omtrent dit probleem.
o ja.
minder water uit het apparaat zou kunnen.
je kunt dit simpel meten.
pak een emmer en een stopwatch + termometer.
laat de warm water kraan lopen met koud water er bij tot de temperatuur precies 40 graden is.
hou de emmer precies een minuut lang onder de kraan.
kijk nu hoeveel water je in de emmer hebt.
dat is precies het aantal liters per minuut op 40 graden.
dit moet overeen komen met de cw waarde van je installatie.
[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 07-07-2011 11:28 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Naar aanleiding van het eerdere bericht heb ik Centraal Beheer gemailed. Daar kreeg ik ook de bevestiging dat dit bij de opstal verzekering hoort. In geval van plat dak zelfs losstaand.HellevUUr schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 23:25:
Nog even over zonnepanelen en de opstalverzekering.
Onze Opstalgarantverzekering is met inbegrip van Zonnecollectoren of -panelen als ze aan de woning zijn vastgemaakt of als ze los op het dak staan bijvoorbeeld in een verzwaard stalen frame.
Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets
Weet je zeker dat het 65 graden moet zijn? Ik dacht dat het 60 was. Op mijn ketel is 60 graden ook het maximum wat ik in kan stellen.migjes schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 11:04:
denk er aan dat volgens de wetgeving tap water 65 graden moet zijn wegens samonella gevaar.(dit geld niet voor de cv temperatuur.)
The SunshineCompany zegt zelf altijd dat zonnepanelen een financieel product zijn dus er zal best een gedegen afweging achter zitten. Het is erg makkelijk oordelen van de zijlijn.glambalk schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 06:11:
[...]
Jammer dat jullie in deze dan weer voor de "standaard" oplossing hebben gekozen en niet voor een systeem dat, ivm (partiele) schaduw, de panelen individueel het mpp laat bepalen.
Maar Galmbalk zou je nog antwoord kunnen geven of zo'n parallel systeem je in staat stelt op verschillende soorten panelen te mixen. Waarbij natuurlijk per mini MPPT één soort panelen wordt aangesloten.
je hebt een goed discussie punt cruise control.
ik kan het helaas niet met 100% zekerheid meer zeggen en er een paar graden naast zitten.
het is voor mij ook 10 jaar geleden dat ik me hier meer mee bemoeide en tegen kwam op mijn werk.
zover mijn geheugen me niet in de steek laat.
samonella gaat dood in warmer water als 42 graden binnen 8 uur.
somanella gaat dood in warmer water als 65 graden binnen lutele seconden.
ik heb helaas geen bron vermelding om het standpunt te verdedigen.
mischien weet iemand anders het wel.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Als je elke dag je douche gebruikt is de kans op legionella-besmetting vrij laag. Als je een tijdje je douche niet gebruikt is het vaak aan te raden dat ding gewoon op de heetste stand een paar minuten te laten stromen om en het oude besmette water eruit te krijgen, en de bacterievorming in je leidingen en doucheslang dood te maken.
Mea Culpa. Mea Culpa. Mea Culpa.
ik zal zo direct mijn epic fail verbeteren.
dit is wat wikipedia er over zegt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Legionella_pneumophila
(ik denk dat ik dus de schuld maar geef aan het feit dat ik momenteel in juridisch conflict zit met de buren.
ik (koop huis) wil extra isolatie op mijn platdak. buren (woning bouw vereniging.) hadden van de week bijna mijn dak vervangen zonder extra isolatie. ik heb dinsdag de dakdekkers van mijn dak gestuurd. hier over hadden ze voor het gemak mij niet geinformeert.)
[ Voor 68% gewijzigd door migjes op 07-07-2011 12:30 ]
De hele Warmtewet "definitief concept" rataplan is hier te vinden:
http://www.rijksoverheid....tewet-warmteregeling.html
Warmtewet, warmtebesluit, en zoveel leesvoer dat je er een zomervakantie aan kan besteden...
Heb slechts heel ff gekeken. Van de NMa mag ik straks wellicht zo'n 150 Euro meer gaan betalen omdat ik er nooit voor verkozen heb dat ik een kookgas aansluliting EN stadswarmte heb????? En de NMa vanuit haar wijsheid dan maar eventjes "besluit" om daarvoor niets af te gaan dwingen bij de Warmte MONOPOLISTEN waar ze tegen in het geweer zouden moeten komen als ze zichzelf nog een beetje respecteren???
Uit dit document:
(die "korting" is trouwens rabiate lulkoek voor de getroffen SV/kookgas gebruiker: het is een COMPENSATIE vanwege het feit dat we al vastrecht voor stadswarmte betalen en sinds 2005 daar bovenop ook nog eens alle vijf posten voor vastrecht bij netbeheerder en kookgas leverancier)Van de specifieke groepen verbruikers die de Energiekamer NMa onderzocht valt er één op. Zes procent van de warmteverbruikers ontvangt op dit moment een korting op zijn warmterekening, omdat deze verbruikers tevens een gasaansluiting hebben. Deze korting is gebaseerd op de kosten van een gasaansluiting, die deze verbruikers al betalen aan hun gasnetbeheerder, en bedraagt ongeveer € 150. De maximumprijs uit de Warmtewet is generiek en bevat dan ook geen korting voor het hebben van een gasaansluiting. Na invoering van de Warmtewet gaan betreffende verbruikers daarom mogelijk ongeveer € 150 meer betalen voor warmte. Leveranciers zijn echter vrij om prijzen onder de maximumprijs te hanteren. Zij kunnen daarvoor kiezen wanneer het draagvlak hiervoor groot is en de uitvoeringslasten laag zijn.
Moet ik straks gaan "onderhandelen" met gepokt en gemazelde vertegenwoordigers van een Zweeds Staatsbedrijf (al voor de helft eigenaar van NUON) om gedaan te krijgen dat we straks niet dubbele vastrecht kosten voor die (ongevraagde) kookgas aansluiting gaan betalen? Waarom moet ik eigenlijk onderhandelen met een oppermachtige monopolist? Die moet een dictaat van regeringswege krijgen, ZO en niet anders!
Kookgasaansluiting d'r uit laten slopen en hopen dat de slimme jongens bij Liander daar niet duivelse kosten voor in rekening gaan brengen? Elektrisch gaan koken en de in de docs genoemde "korting" (voor elektrisch koken) op gaan strijken? Koken op zonnestroom? Overdag?
Afijn, het gaat weer een hete zomer worden.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Het zal wel het enige merkbare zijn en niet het enigste.Raven schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 10:13:
[...]
Enigste merkbare is dat de druk van de warmwaterkraan ietsje minder lijkt te zijn, verder valt daar niks aan te merken. Behalve de rekening dan hoop ik
Maar op de inhoud: voor warmwater gebruikt de ''standaard'' CV toch geen pomp, of wel?
Ik dacht dat dit op de leidingdruk door de CV werd geduwd. Of ben ik abuis

Sterker nog: een krachtige doorvoer bereik je eerder met 15 mm buis dan de standaard 12 mm .
Alleen koelt warm water sneller af in de 15 mm diameter leiding dan 12 mm diameter
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Met koperleiding kan je zelfs tot 55 graden gaan, alhoewel ik het gewoon op 60 zou laten staan. Punt is dat niet je hele tapwatersysteem van koper is, er zitten ook wel eens wat stukjes RVS of kunststof tussen, die hebben 60 graden nodig om de bacterie te verdelgen.migjes schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 12:16:
aaaarg. wat ben ik aan het suffen.
Mea Culpa. Mea Culpa. Mea Culpa.
ik zal zo direct mijn epic fail verbeteren.
dit is wat wikipedia er over zegt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Legionella_pneumophila
(ik denk dat ik dus de schuld maar geef aan het feit dat ik momenteel in juridisch conflict zit met de buren.
ik (koop huis) wil extra isolatie op mijn platdak. buren (woning bouw vereniging.) hadden van de week bijna mijn dak vervangen zonder extra isolatie. ik heb dinsdag de dakdekkers van mijn dak gestuurd. hier over hadden ze voor het gemak mij niet geinformeert.)
Wat betreft dakisolatie, kom net terug uit Noorwegen. Daar hebben vaak houten huisjes met direct op het hout waterdichte bedekking met daarbovenop een of ander plastic iets met daarop een laagje modder en gras en/of mos. Schijnt dat ze dat daar voor isolatie laten groeien. Heb er afgelopen weken eens over na zitten denken of dat ook op mijn dakkapel kan
[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 07-07-2011 16:29 ]
Uitstekend te mixen. Maar dat zijn niet de enige voordelen. Ook tolerantie verschillen van dezelfde panelen is geen issue meer. Suntech sorteert de panelen al in drie groepen per type paneel. Dat doet geen enkele ander fabrikant die ik ken (ik ken ze echt niet alllemaal).leonbong schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 11:55:
[...]
The SunshineCompany zegt zelf altijd dat zonnepanelen een financieel product zijn dus er zal best een gedegen afweging achter zitten. Het is erg makkelijk oordelen van de zijlijn.
Maar Galmbalk zou je nog antwoord kunnen geven of zo'n parallel systeem je in staat stelt op verschillende soorten panelen te mixen. Waarbij natuurlijk per mini MPPT één soort panelen wordt aangesloten.
Overigens is FemToGrid een echt parallel systeem en SolarEdge niet.
Verwijderd
"De warmteprijs is gekoppeld aan de gasprijs. In verband met de gestegen gasprijs stijgt de warmteprijs met circa 10%."
Ik voorzie een explosieve groei van het aantal houtkachels in onze wijk en er zijn er al zo veel
[ Voor 23% gewijzigd door SpeksteenWP op 07-07-2011 19:26 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Misschien erg onwetend van me, maar wat is er eigenlijk zo milieuvriendelijk aan hout verstoken?Speksteenkachel schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 19:24:
Bericht gehad van Essent over de nieuwe tarieven van de stadsverwarming per 1 juli, uche uche...
"De warmteprijs is gekoppeld aan de gasprijs. In verband met de gestegen gasprijs stijgt de warmteprijs met circa 10%."
Ik voorzie een explosieve groei van het aantal houtkachels in onze wijk en er zijn er al zo veel
Is de verbranding schoner dan bv. gas? Hoe zit dat nu?
Voordeel van die bomen is dat je weer een nieuwe kan planten, duurt alleen even voordat ie 'klaar' is.Meridiaan schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 20:04:
[...]
Misschien erg onwetend van me, maar wat is er eigenlijk zo milieuvriendelijk aan hout verstoken?
Is de verbranding schoner dan bv. gas? Hoe zit dat nu?
Behalve dat is er bijna niks schoners dan gas om te verbranden, je houdt alleen CO2 en H2O over. Punt is dat stadswarmte destijds is ontworpen om overbodige energie toch nog nuttig in te zetten. Uiteindelijk is dat een beetje uit de hand gelopen en moet er nu bijgestookt worden om aan de vraag te voldoen.
In de winter zal het denk ik wel weer omhoog moeten, deze woning wordt nou niet bepaald snel warm. Zal voor de komende winter op gang komt eens kijken of ik de tochtplekken kan dichtmaken, dat zou al heel wat moeten schelen.migjes schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 11:04:
@raven
60 graden is een goed begin.
ik vind het wel een beetje laag maar je zult het vanzelf merken van de winter.
kun je het tab water temperatuur en de cv temperatuur niet allebei apart instellen?
(een echte tweaker had natuurlijk al lang gezien dat de cv ketel een p.c. ingang heeft op de brander en er zelf een pctje voor gebouwed om die brander aan testuren.)
in veel gevallen is dit naar mijn mening niet nodig. maar dat is een andere discussie. er bestaat veel verwarring omtrent dit probleem.
o ja.
minder water uit het apparaat zou kunnen.
je kunt dit simpel meten.
pak een emmer en een stopwatch + termometer.
laat de warm water kraan lopen met koud water er bij tot de temperatuur precies 40 graden is.
hou de emmer precies een minuut lang onder de kraan.
kijk nu hoeveel water je in de emmer hebt.
dat is precies het aantal liters per minuut op 40 graden.
dit moet overeen komen met de cw waarde van je installatie.
Jawel, heb ze beide apart ingesteld. De een (CV) stond oorspronkelijk op 90, tapwater op 72.
(Deze brander heeft geen pc aansluiting voor zover ik weet, al kan ik me vergissen.)
65? Hmm, ergens anders in dit topic hoorde ik dat 60 minimaal was. O well, ik zie wel hoe het gaat
Meten is niet per se nodig, ik kan met die iets mindere druk wel leven en het verschil is zo weinig dat mijn moeder het niet eens gemerkt heeft
AangepastVerwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 14:26:
[...]
Het zal wel het enige merkbare zijn en niet het enigste.![]()
Maar op de inhoud: voor warmwater gebruikt de ''standaard'' CV toch geen pomp, of wel?
Ik dacht dat dit op de leidingdruk door de CV werd geduwd. Of ben ik abuis
Ik heb geen flauw idee, vertelde alleen maar wat ik merkte. Het verschil is echter minimaal, heb mams er iig niet over gehoord.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde

in een ketel draait wel degelijk de pomp als je ww tapt, ww wordt verwarmt door de warmtewissleaar uit het verkorte cv circuit(dat wordt dus tijdelijk afgesloten als je ww tapt)NielsTn schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 15:30:
Neanderthaler: warm tapwater wordt door waterdruk rondgestuwd, er zit geen pomp in je CV die daarvoor bestemd is.
Sterker nog: een krachtige doorvoer bereik je eerder met 15 mm buis dan de standaard 12 mm .
Alleen koelt warm water sneller af in de 15 mm diameter leiding dan 12 mm diameter
Verwijderd
http://www.bekijkeencvket...0van%20de%20wisselaar.htm
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2011 22:26 ]
Datum Hoog Laag Verschil
01-01-08 24,12 17,29 6,83
05-05-08 24,06 16,57 7,49
01-07-08 24,19 17,25 6,94
01-08-08 24,84 17,73 7,11
24-09-08 24,84 17,84 7,00
01-01-09 29,76 22,50 7,26
13-01-09 25,34 20,16 5,18
01-06-09 25,08 19,91 5,17
01-06-09 24,37 19,55 4,82
01-08-09 24,62 19,80 4,82
01-01-10 23,98 19,58 4,40
01-07-10 23,75 19,44 4,31
01-01-11 23,57 19,48 4,09
01-07-11 23,28 19,55 3,73
www.mijnzon.info
Verwijderd
-stroom en gas zijn volgens de teevee steeds goedkoper
-de prijs fluctueert ook niet zo erg vanuit het perfectief dat je rijk bent
-maar als je de integrale kostprijs pakt per jaar kom je tot duivelse conclusies over de afgelopen 10 jaar.
@sander817
dat staat in mijn dossier, ik heb veelvuldig herbevestigd en speel met vaste contracten,Tarieven 2e helft 2011
Per 1 juli 2011 veranderen de variabele leveringstarieven.
U heeft een scherp vast contract. Er zijn dus geen gevolgen voor u.
bij greenchoice kan je altijd weg, maar je kan ook herbevestigen, dan gaat een nieuwe 1 of 3 jaars termijn in.
vreemd dat niemand dat weet, bye the way.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2011 22:54 ]
morgen maar eens bellen, 13 cent verschil per m3
dit staat er bij mij:
enWat doen uw tarieven na 1 juli 2011?
U heeft voor een voordelige vaste prijs gekozen. Hiermee kiest u voor prijszekerheid en veranderen uw tarieven niet na 1 juli 2011.
stroom:
ProductMix van duurzame bronnen
ContractvormVaste prijs 1 jaar groen mix
gas:
ProductGroen gas
ContractvormGreenchoice variabele prijs
[ Voor 53% gewijzigd door sander817 op 07-07-2011 23:03 ]
Verwijderd
bij xs4all krijg je een mooie router kado, als je nog een jaartje blijft,
en een keurige dankbrief.
bij energiebedrijven moet je vechten voor je rechten, het verbaast mij niets.
ze hebben het mij ook een paar keer geflikt, maar dat viel nogal tegen toen de vet negatieve stroom rekening kwam. (gna gna gna) nog bevestigd door de netbeheerder ook.
dat waren 400 heerlijke euro`s voor eric.
truukje mislukt.
elk energie bedrijf hoopt op sleepers(sufferds), en jij bent dat duidelijk niet
Verwijderd
en net als je denkt dat je er warmpjes bij zit voor de juiste prijs die je nooit gaat betalen dan gebeurt dit weer :
http://www.energieenwater...erstanden-van-stedin.html
de enige zekerheid in de nederlandse energiemarkt is dat het nooit klopt,
Het zou van de zotte zijn dat dit niet zou kunnen .. maar tegelijkertijd vrees ik dit van wel..Beste Nuon, Per 1 juli zijn wij 'overgestapt' naar een voordeliger tarief dan voor 1 juli. Graag zou ik ook de meterstanden doorgeven die per 1 juli gemeten zijn om zo juist te beginnen met het nieuwe tarief. Hoe kan ik de standen vanaf 1 juli doorgeven aan Nuon?
Persoonlijk vraag ik mijzelf dan ook af of het wettelijk is toegestaan zomaar te schatten ipv. de harde meter cijfers. Maargoed.. een reactie heb ik nog niet gehad..
Wel is het zo dat wij nu de volgende wijzigingen hebben gehad dit jaar afgelopen maanden;
- Zonnepanelen aanwezig
- Meter defect geraakt, standen weg (teller nu vanaf 0 maar gelukkig standen bewaard voor kaput zijn)
- Energie bewuster geworden
Kom maar op met die 'schatting'

[ Voor 19% gewijzigd door grimson op 08-07-2011 10:40 . Reden: Nuon maandbedrag aangepast naar €123,45 ]
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Verwijderd
terwijl dit de feitelijke standen zijn.
ik laat de meteropnemer tekenen
ik mail foto van meter erbij, aan netbeheerder, & leverancier.
< liander blijft de standen ongeldig verklaren >
< in 2e instantie de meter ook stuk verklaart >
< ik heb in september echter een ijking laten uitvoeren >
het is zo, en het kan allemaal in nederland, ik heb het al 4 jaar.
op mijn eerder getoonde afrekening, had in de achtergrond liander mij een verbruik van 2564 kWh toegeschreven. idioot natuurlijk, omdat ik 851 verbruikte en 2802 opwekte.
waar zouden ze dat vandaan halen ?
ze weten dat ik een 2(3) persoons huishouden heb, en 6250 Wp op het dak.
om 2802 kWh weg te krijgen (opwek) en dan ook nog eens 2564 kWh te verbruiken, zou ik bijna continue kortsluiting moeten veroorzaken.
ik denk dat indien ik, of mijn werkgever, zich zo zou gedragen, dat we de cel ingaan, en wel onmiddelijk ook.
want het heet fraude.(al was het al omdat meetdienst meten vereist, en schatten gokken is)
http://van.wijk.net/pvt/nuoff.jpg
http://van.wijk.net/pvt/lioff.jpg
ondertussen doen we heel stoer, en wijzen we naar de vuildienst in napels of griekenland....
"wat een zootje daar he? "
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2011 10:52 ]
Ben benieuwd wat er van mijn verbruik over gaat blijven: het verbruik waarvoor ik maandelijks betaal is op basis van een elektrische vloerverwarming in de badkamer, een VR ketel en een ongeisoleerde bovenverdieping. Die is tijdens het afgelopen jaar voor het grootste gedeelte geisoleerd en de VR ketel is vervangen door een HR zonder boiler, dus grote kans dat die kosten een stuk lager uit zullen vallen.
Verwijderd
bij afrekening betaal je niet meer dan de exacte meterstand, en anders dreig je gewoon met aangifte.
de enige die echt kan inschatten dat ben je zelf, en na meting, weet je het ook.
je doet het toch niet voor joker ? en tvt was o zo belangrijk...
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2011 11:05 . Reden: jij bent onze held.... MAAR IK DEED HET VOOR HET GELD! ]
Goed man!
Heb je vorig jaar soms een Greenchoice Groenmix 1 jaar contract afgesloten?sander817 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:01:
ja, heb ik ook gedaan, maar ik heb nergens een mail of toegestemd dat mijn gascontract variabel moest worden
Daarvoor gelden namelijk aanvullende voorwaarden.
M.a.w heb je vorig jaar zo'n contract afgesloten dan ga je per 01-07-2011 van vast naar variable leveringstarief.Greenchoice hanteert voor al haar contracten eenvoudige algemene leveringsvoorwaarden.
Voor het Greenchoice Groenmix 1 jaar gelden de volgende aanvullende voorwaarden.
Aanvullende voorwaarden
Looptijd:
Het contract heeft een looptijd van een jaar. Het leveringstarief voor
stroom staat gedurende deze gehele periode vast. Het leveringstarief
voor gas staat vast tot 01-07-2012, daarna wordt het variabel.
De scan (bewegingsmelder) vond ik te duur en ik weet er geen toepassing voor, dus die heb ik maar laten zitten.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
[ Voor 85% gewijzigd door QempZoR op 08-07-2011 12:51 ]
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi
[ Voor 92% gewijzigd door JeroenH op 08-07-2011 12:58 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi
Is het tegen de tijd dat zonnepanelen zeer efficiënt worden misschien niet handiger dat iedereen zijn eigen “accu” heeft? Waarschijnlijk is dit iets wat al veel wordt besproken maar ik kan het nergens zo snel terug vinden.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 09:57:
en dat hopen we dan maar, het is namelijk op elke site een manipulatie marketing spel,
en net als je denkt dat je er warmpjes bij zit voor de juiste prijs die je nooit gaat betalen dan gebeurt dit weer :
http://www.energieenwater...erstanden-van-stedin.html
de enige zekerheid in de nederlandse energiemarkt is dat het nooit klopt,
(cf. Energieenwater.net/Jurgen Sweegers)In ieder geval: als u weer een bericht leest in de krant of hoort op het journaal, gebaseerd op een persbericht van de NMA, het ministerie van Economische Zaken, of van één of andere vergelijkingssite die over u rug makkelijk geld probeert te verdienen, dat er op neer komt dat de energiemarkt goed functioneert: geloof het niet. De energiemarkt functioneert nog steeds voor geen meter en zal dat ook nooit gaan doen tenzij die grondig hervormd wordt, zodanig dat de klant eindelijk eens centraal komt te staan.
Uit het hart gegrepen, dat zeg ik al vele jaren, maar dan in andere bewoordingen.
Sweegers voordragen als directeur van de NMa, of zou ook hij dan gecorrumpeerd worden?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Betaalbaar is relatief.sbmuc schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:09:
Hoe zit het als(wanneer is misschien een beter woord)) zonnepanelen zo efficiënt worden dat het betaalbaar is voor iedereen in Nederland om over te stappen op zonnen energie? Gaan de energie bedrijven dan ons betalen? gaan ze failliet?
Ik zie een rol voor de energieconcerns waarin ze alleen distributeur zijn, en in afnemende mate producent. Misschien valt deze taak uiteindelijk wel weer in de handen van de overheid.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Is het niet mogelijk dat zonnepanelen ooit zo efficiënt worden dat ze ook in de winter rendabel(als in 110% van je huis kunnen voorzien) zijn?SunshineCompany schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:38:
Vergeet niet dat ze in de winter nog steeds gewoon 100% leverancier zijn..
Verwijderd
In de winter waait het meer, en wat dacht je van waterkrachtSunshineCompany schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:38:
Vergeet niet dat ze in de winter nog steeds gewoon 100% leverancier zijn..
Vergeet de nacht niet. En of een zonnestroominstallatie een bepaalde hoeveelheid energie kan leveren heeft maar gedeeltelijk met de efficiëntie te maken, als je meer nodig hebt kun je gewoon een grotere installatie plaatsen. Ook vergeet je te vermelden hoe hoe je de efficiëntie definieert: Wp/m2? Wp/€?sbmuc schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:44:
Is het niet mogelijk dat zonnepanelen ooit zo efficiënt worden dat ze ook in de winter rendabel(als in 110% van je huis kunnen voorzien) zijn?
Met name de efficiëntie van wp/m.JeroenH schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:46:
[...]
Vergeet de nacht niet. En of een zonnestroominstallatie een bepaalde hoeveelheid energie kan leveren heeft maar gedeeltelijk met de efficiëntie te maken, als je meer nodig hebt kun je gewoon een grotere installatie plaatsen. Ook vergeet je te vermelden hoe hoe je de efficiëntie definieert: Wp/m2? Wp/€?
Ik zie juist dat als niet zo heel belangrijk. Bij de meeste mensen is het budget de beperkende factor, niet de ruimte op het dak - helemaal als je eerst je verbruik terugbrengt. Een lage prijs in €/Wp zal veel meer mensen over de streep trekken.sbmuc schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:54:
Met name de efficiëntie van wp/m.
Vergeet niet dat CO2 uit gas, kolen en olie miljoenen jaren geleden uit de atmosfeer is opgenomen en in de grond kwam. Alle CO2 uitstoot uit gas, kolen en olie komen extra in de atmosfeer ten opzichte van bomen. De CO2 die uit het verbranden van bomen komt, is hooguit honder jaar geleden in de boom gekomen. Een nieuwe boom aanplanten voor degene die je net opgebrand hebt is makkelijker dan nieuwe bomen planten voor elke hoeveelheid CO2 die je uit de grond haalt. Als je uit de grond haalt haal je het "huidige" evenwicht dus sneller onderuit dan dat je bomen verbrandt en plant._JGC_ schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 20:32:
Mja, nieuw gas in de grond krijgen duurt langer. Mijn ouders hebben ook nog een hele boom om het huis liggen in blokjes, is voor de terrashaard, maar die doet met 2 van die blokjes een hele avond en die boom was nogal groot... in een houtkachel is die boom zo weg denk ik.
Behalve dat is er bijna niks schoners dan gas om te verbranden, je houdt alleen CO2 en H2O over. Punt is dat stadswarmte destijds is ontworpen om overbodige energie toch nog nuttig in te zetten. Uiteindelijk is dat een beetje uit de hand gelopen en moet er nu bijgestookt worden om aan de vraag te voldoen.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Als de zonnestroom zo goedkoop wordt (dat is het effect van goedkope zonnepanelen: zonnestroom wordt goedkoper), dan zal de stroomprijs dalen. Echter is er nog zoiets als vraag en aanbod: als zonnepanelen goedkoper worden neemt de vraag toe en daarmee de prijs, waardoor het uiteindelijk redelijk stabiel blijft. Als zonnestroom gemiddeld goedkoop (dat is in deze relatief t.o.v. van de alternatieven) wordt geacht, dan zal de prijs daar blijven steken tot de toepassing dusdanig vergroot dat de prijs van stroom begint te zakken.
Zonnepaneel bezitters zijn verbruiker en producent, dus meer handelaar dan consument. Energieleveranciers zullen in de toekomst meer handel faciliterend worden dan puur leverancier.
http://www.dachgold.eu/da...etz-ist-beschlossen-die-n
-edit-
Sorry hoofdletters komen uit de copy/paste, het was niet mijn bedoeling om te schreeuwen.
[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 08-07-2011 16:05 ]
Verwijderd
ik kan je dat nu al leveren, maar dan haag zorg spastisch dat het nooit zal gebeuren.
jij zult aan de kolenstroom hangen of je wilt of niet.
mogelijk ben je al een jaar of 3 te laat.
als Wp/m2 belangrijk is, dan is Wh/m2 verbruik dat ook.
als je mijn mailadres nog hebt prima,@eric-pvt Heb je je zipje met de www directory van plugwise nog? Ik heb nu de release versie van plugwise en wil mijn webstats wel wat mooier zien.
maar sinds de laatste paar zips vinden mensen het nodig mij af te rekenen voor het plugwise produkt,
op de meest negatieve manier, terwijl ze het zelf niet snappen,
daar ben ik best heel erg klaar mee, zodoende.(ik ben slechts beta gebruiker van plugwise meer niet)
ik hou zelf meer van een positieve benadering.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2011 16:10 ]
Ik kan je mailadres niet meer vinden in mijn lijst met adressen. Kan je mij mailen?Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 16:00:
als je mijn mailadres nog hebt prima,
maar sinds de laatste paar zips vinden mensen het nodig mij af te rekenen voor het plugwise produkt,
op de meest negatieve manier, terwijl ze het zelf niet snappen,
daar ben ik best heel erg klaar mee, zodoende.(ik ben slechts beta gebruiker van plugwise meer niet)
ik hou zelf meer van een positieve benadering.
Tnx.
[ Voor 1% gewijzigd door robkds op 08-07-2011 17:08 . Reden: email adres verwijderd ]
Goed man!
Effe bij zetten dat het Oostenrijk betreft, daar was regelmatig sprake van een run op de paneelkes bij marginale budget-gedicteerde tombola regelingetjes die sterk op die van NL leken.JeroenH schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:53:
DAS NEUE ÖKOSTROMGESETZ IST BESCHLOSSEN: DIE NEUEN PV-TARIFE IM DETAIL
http://www.dachgold.eu/da...etz-ist-beschlossen-die-n
-edit-
Sorry hoofdletters komen uit de copy/paste, het was niet mijn bedoeling om te schreeuwen.
Veel te hoge tarieven in ieder geval, naar mijn smaak, anno 2011.
93 MWp is leuk. Maar dat was juist de uit de vorige tombola overgebleven wachtlijst die nu versneld gebouwd mag gaan worden. Daarna:
(incl. 2011 komt dat dus neer op een zeer magere 120 MWp/jaar)Bis 2020 sollen durch das neue Gesetz 1,2 GWp installiert werden. Die PV wird dadurch europaweit gesehen auf Zwergenniveau gehalten.
In Oostenrijk hebben ze blijkbaar nog niet van de situatie in die Niederlande gehoord...

Nu nog de kabel naar boven doortrekken en dan over anderhalve week de panelen erop en opwekken maar!
[ Voor 12% gewijzigd door Gé Brander op 08-07-2011 16:35 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Pff wat een verhaal, daar komt een normaal denkend mens niet uit.zonnigtype schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 14:20:
Speciaaltje voor Speksteen, ga eerst ff zitten..................

Ik ben wel blij dat ik geen kookgas heb met bijbehorend vastrecht en misschien ook nog wel bemeteringskosten.
Per 1 juli gaat het verbruikers gedeelte van de stadswarmte met 10% omhoog (gelukkig niet het vastrecht).
Inmiddels wel in de hele woning kunststof kozijnen met HR++ glas, dit heb ik laten doen door een Duitse firma hier vlak over de grens.
Dit levert niet direct minder stadsverwarmingsverbruik op omdat ik voor de ruimteverwarming m'n speksteen gebruik.
Gaat echter wel wooncomfort opleveren omdat boven alles nog enkel glas was.
Als straks de panelen op dak liggen is de volgende stap een zonneboiler.
Deze zal dan wel op het dak van de berging/keuken moeten omdat er op het schuine dak geen ruimte meer zal zijn
Solland Solar blijft ook bestaan.
http://www.nuzakelijk.nl/...-koopt-solland-solar.html
[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-07-2011 20:59 ]
Waar maak je dat uit op? Omdat ze als noodgreep door het management een "buy-out" constructie hebben opgetuigd? Wie garandeert me dat dat "zekerheid" over voortbestaan van het bedrijf zal geven? Ze zullen zo snel mogelijk SunWeb® in de markt moeten zetten, anders zijn ze verloren. En dacht je echt dat als een Aziaat/Chinees investeert, dat de productie dan in Limburg zal blijven? Forget it but, die gaat naar China, en in Limburg mogen ze op Avantis nog wat research doen (mogelijk uitkijkend op de nieuwe Alinement wafer/zonnecellen fabriek die door Delta op straat getrapte ex Ceo van Solland, Boxhoorn, daar van plan is te gaan bouwen...). Het grote geld (als dat al komt) gaat dan in Azië worden verdiend.Speksteenkachel schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 20:05:
Solland Solar blijft ook bestaan.
http://www.nuzakelijk.nl/...-koopt-solland-solar.html
Maar dat is slechts een opvatting. Er zullen er meer zijn...
Uit mijn net ge-uploade SDE plus stukje:
"Het correctiebedrag van kleinschalige systemen is dan ook gebaseerd op de consumentenprijs, die rond de € 0,25 /kWh ligt."
(quote) Uit: Toelichting "Aanwijzing" regeling SDE in Staatscourant 2011 nr. 9424, onderdeel "3.5 Fotovoltaïsche zonnepanelen".
Commentaar PPV: "Economische" Zaken liegt zoals gewoonlijk dat het gedrukt is. Per 1 juli 2011 is de variabele supergrijze enkeltarief prijs bij de moloch Vattenfall/NUON namelijk 21,93 Eurocent/kWh all-in. Dat is 12,3% minder. Bij RWE/Essent is het slechts een fractie hoger 22,04 Eurocent/kWh. Bij Eneco is het zelfs maar 21,41 Eurocent/kWh (en krijg je gegarandeerd "Ecostroom"). Kernsplijter Delta gooit zelfs de drie andere "Groten" er uit met hun piraten dumpprijs van slechts 20,79 Eurocent/kWh, 16,8% onder dat uit de duim gezogen tarief van EL&I... Conclusie: Verhagen en EL&I lullen uit hun nek. NB: in de Staatscourant...
[ Voor 42% gewijzigd door zonnigtype op 08-07-2011 22:32 . Reden: Staatscourant leugen van EL&I ]
Het belangrijkste is dat de SunWeb panelen worden geproduceerd en als dat dan in China is geen probleem.
Ik denk dat de kansen daar zelfs groter zijn om te overleven.
Verwijderd
Da's interessant... Ze hebben ook leuke quotes:rube schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 08:00:
Wij willen zon gaat in zonneboilers: www.urgenda.nl/actueel/nieuws/ en http://www.iedereeneenzonneboiler.nl/
Helaas kan ik op die sites nergens meer concrete info over het systeem zelf vinden. Wat voor systeem zouden ze gebruiken?Wist u dat...
Onze systemen gemiddeld tussen de 2-3 JAAR zijn terugverdiend?
Anybody??
Als het bij de bouw direct geplaatst wordt, in grote aantallen, zie ik wel de mogelijkheid dat de prijs zo laag wordt dat een dergelijke tvt binnen bereik komt, helemaal als de olieprijs lekker door blijft stijgen. Maar zelfs als het tien jaar of langer is, so what? Dat huis staat er nog wel vijftig jaar (ik zou willen zeggen honderd jaar, maar ik ben bang dat de meeste nieuwbouwhuizen niet zo oud zullen worden als ons huis nu is) en een lage energierekening zal steeds meer waarde krijgen bij verkoop. Ik verdien onze zonnestroompanelen ook niet terug voordat we dit huis verkopen - althans niet in geld, wel op veel andere manieren.datadevil schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 08:49:
zou ik met mijn nieuwbouwhuis echt in 6 jaar zo'n ding terugverdienen? Vraag het me af...
Helaas leven we in een wereld waarin de mensen die de huizen bouwen hele andere belangen hebben dan de mensen die in die huizen gaan wonen, en worden dingen als zonnestroompanelen, zonneboilers etc. pas geplaatst onder grote dwang, en/of in symbolische aantallen.
Maar zonnepanelen zijn interessanter dan zonnewarmte geloof ik toch? Overigens is hier in de buurt wel op de Piet Boon villa's een mooie set panelen geplaatst vanuit de bouw, maar je ziet het inderdaad veel te weinigJeroenH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 09:17:
[...]
Als het bij de bouw direct geplaatst wordt, in grote aantallen, zie ik wel de mogelijkheid dat de prijs zo laag wordt dat een dergelijke tvt binnen bereik komt, helemaal als de olieprijs lekker door blijft stijgen. Maar zelfs als het tien jaar of langer is, so what? Dat huis staat er nog wel vijftig jaar (ik zou willen zeggen honderd jaar, maar ik ben bang dat de meeste nieuwbouwhuizen niet zo oud zullen worden als ons huis nu is) en een lage energierekening zal steeds meer waarde krijgen bij verkoop. Ik verdien onze zonnestroompanelen ook niet terug voordat we dit huis verkopen - althans niet in geld, wel op veel andere manieren.
Helaas leven we in een wereld waarin de mensen die de huizen bouwen hele andere belangen hebben dan de mensen die in die huizen gaan wonen, en worden dingen als zonnestroompanelen, zonneboilers etc. pas geplaatst onder grote dwang, en/of in symbolische aantallen.
Dat hangt van heel veel factoren af. Zo zijn wij met zijn tweetjes, we zijn veel weg en we hebben niet (makkelijk) de mogelijkheid om zonnewarmte voor woningverwarming in te zetten. Dat betekent dat een zonneboiler voor ons niet zo interessant is als zonnestroompanelen, omdat 's zomers het voorraadvat 99% van de tijd gewoon heet staat te zijn.datadevil schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 09:19:
Maar zonnepanelen zijn interessanter dan zonnewarmte geloof ik toch?
Zonnestroompanelen kunnen hun energie altijd kwijt, dus zolang het salderen goed geregeld is (...) leveren die het maximum van hun energie en geld op.
Heb je echter een groot gezien die veel douchen, je kunt de wasmachine/vaatwasser op de heetwaterleiding aansluiten en(/of) je kunt zoals eric-pvt je woningverwarming gedeeltelijk met zonnewarmte doen dan is een goed begrote zonneboiler energetisch en financieel veel interessanter dan zonnestroompanelen. Ook hiervoor geldt weer dat de aanpassingen hiervoor veel makkelijker en veel goedkoper te doen zijn tijdens de bouw van een woning dan achteraf.
Helaas heeft niemand de ballen om de bouwindustrie gewoon voor het blok te zetten: jullie gaan duurzaam bouwen, binnen nu en twee jaar vrijwillig of jullie krijgen zware regels aan de broek. Maar de bouwindustrie klaagt steen en been dat de huizen dan zo duur worden en dat het al zo slecht gaat, etc.
Ik reed laatst langs een bouwplaats waar een stuk of tien huizen gebouwd werden, met een aflopend dak op het !@#$%^&* noorden! Die huizen zijn de komende vijftig jaar vrijwel onbruikbaar voor zonne-energietoepassingen. Dat is crimineel.Overigens is hier in de buurt wel op de Piet Boon villa's een mooie set panelen geplaatst vanuit de bouw, maar je ziet het inderdaad veel te weinig
Mm..dan moet ik dat toch nog eens nakijken...ik had echt begrepen dat stroompanelen interessanter waren, maar aangezien we met zijn 4-en zijn (zodra de baby er is), er aardig wat gebadderd en gedoucht wordt en mijn vaatwasser en wasmachine op warm water kunnen is het misschien toch wel een goeie. Scheelt ook weer ruimte op mijn dak vermoed ik, wat zou zo'n paneel innemen?JeroenH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 09:28:
[...]
Dat hangt van heel veel factoren af. Zo zijn wij met zijn tweetjes, we zijn veel weg en we hebben niet (makkelijk) de mogelijkheid om zonnewarmte voor woningverwarming in te zetten. Dat betekent dat een zonneboiler voor ons niet zo interessant is als zonnestroompanelen, omdat 's zomers het voorraadvat 99% van de tijd gewoon heet staat te zijn.
Zonnestroompanelen kunnen hun energie altijd kwijt, dus zolang het salderen goed geregeld is (...) leveren die het maximum van hun energie en geld op.
Heb je echter een groot gezien die veel douchen, je kunt de wasmachine/vaatwasser op de heetwaterleiding aansluiten en(/of) je kunt zoals eric-pvt je woningverwarming gedeeltelijk met zonnewarmte doen dan is een goed begrote zonneboiler energetisch en financieel veel interessanter dan zonnestroompanelen. Ook hiervoor geldt weer dat de aanpassingen hiervoor veel makkelijker en veel goedkoper te doen zijn tijdens de bouw van een woning dan achteraf.
Te sterke lobby club. Ze klaagden zelfs over die verhuistaks verlaging, terwijl dat voor hen echt wel goed gaat zijn ook omdat mensen eindelijk hun oude huis kunnen verkopen om naar de nieuwbouw te schuiven.Helaas heeft niemand de ballen om de bouwindustrie gewoon voor het blok te zetten: jullie gaan duurzaam bouwen, binnen nu en twee jaar vrijwillig of jullie krijgen zware regels aan de broek. Maar de bouwindustrie klaagt steen en been dat de huizen dan zo duur worden en dat het al zo slecht gaat, etc.
Inderdaad erg irritant. Misschien zou het ook een idee zijn om bij de opleidingen er meer aandacht aan te besteden?Ik reed laatst langs een bouwplaats waar een stuk of tien huizen gebouwd werden, met een aflopend dak op het !@#$%^&* noorden! Die huizen zijn de komende vijftig jaar vrijwel onbruikbaar voor zonne-energietoepassingen. Dat is crimineel.
Zonneboilers heb je in vele soorten en maten, en het is dus ook afhankelijk van wat je met de warmte wilt. Als je alleen drinkwater wil verwarmen is een collector van drie of vier vierkante meter wel genoeg (schat ik, eric-pvt en andere zonnewarmte-goeroe's, jump in any time!). Wil je echt goed aan de gang en ook je woningverwarming gedeeltelijk met zonnewarmte doen dan heb je uiteraard veel meer nodig. Vergeet echter niet dat de collector maar één deel van het gehele systeem is, je moet ook het voorraadvat begroten. Een expert kan je vertellen wat in jouw geval het beste/handigste/rendabelste zal zijn, maar helaas zijn er op het gebied van zonnewarmte maar weinig echte experts. De meesten plaatsen standaardsetjes waarmee je een paar dozijn kuub per jaar bespaart op je drinkwaterverwarming. Daar is nog veel te winnen.datadevil schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 09:36:
Mm..dan moet ik dat toch nog eens nakijken...ik had echt begrepen dat stroompanelen interessanter waren, maar aangezien we met zijn 4-en zijn (zodra de baby er is), er aardig wat gebadderd en gedoucht wordt en mijn vaatwasser en wasmachine op warm water kunnen is het misschien toch wel een goeie. Scheelt ook weer ruimte op mijn dak vermoed ik, wat zou zo'n paneel innemen?
Onwetendheid is inderdaad één ding, maar niet alleen bij de bouwers. Het grootste probleem is dat de bouwindustrie een tegengesteld belang heeft dan de bewoners (denken beide partijen). De bouwindustrie wil een huis neerzetten met een lage verkoopprijs, want dat verkoopt zo lekker makkelijk. Huizenkopers willen een huis met een lage verkoopprijs, maar realiseren zich vaak niet dat een beetje meer geld uitgeven bij de bouw aan isolatie, misschien een zonneboiler of zonnestroompanelen zich over de levensduur van het huis vele malen terugverdient.Inderdaad erg irritant. Misschien zou het ook een idee zijn om bij de opleidingen er meer aandacht aan te besteden?
Kijk, de bouwindustrie vraagt wat de markt vraagt. Goedkope huizen en het energieverbruik boeit niet, even cru gezegd. Als de maatschappij zou vragen om energiezuinige huizen zouden de bouwbedrijven over elkaar heen buitelen om die aan te bieden. Het is dus niet alleen de bouwindustrie die deze ontwikkeling tegenhoudt.
[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 09-07-2011 09:46 ]
Verwijderd
juist vanuit dat (leer)punt heb ik een andere benadering gezocht.(en bijgeleerd via sunhacker op dit forum)
een zonneboiler is geen zonneboiler, maar een buffervat wat toevallig ook nog eens door de zon word verwarmd. dan ga je op zoek naar, waar je warmte zomaar weggooid, in het riool bijvoorbeeld, of via de muren. hoe minder warmte je weggooid, hoe slimmer een zonneboiler word.(in vasthouden)
voorbeeldje :
via de douche wtw word de boiler weer warm, in februari gaat deze warmte de cv weer in.
<1m3 2x aanwenden>
omdat het huis met ltv (weinig warmtelekkage) verwarmd word geeft dit warmte.
als de zon ook nog even doorkomt, gebruik je zomaar minder dan 1 m3 per dag over een heel jaar.
1m3 dat is dat dure spulletje wat ook weer 16% duurder werd, en 75% van je afrekening betreft.
als je eenmaal een boiler hebt, met cv er ook op, kun je die op allerlei manieren gaan voeden,
ervoor met een warmtepomp, of het collectorcircuit in de winter met een warmtepomp, wtw, zuiver elektrisch zoals een waterkoker, etc etc, zelfs met een pallet of speksteenkachel.(elga ecolution etc)
bij 1m3 per dag is je warmtebehoefte ook met pv op te wekken, het is nog maar 8kWh per dag.
stagnatie heb ik al geen 2 jaar meer gehad, en wassen doe ik als vanouds op 40 en 60 graden,
van die chemische <20 graden krijg ik overal jeuk.
dankzij de prijsverhoging van 16% op 1 juli kan ik alleen maar zeggen : amazing hoeveel een zonneboiler doet, en de pv haalt het niet bij de collector qua efficiency.
als je de hollandse blaat gebruikt in je voordeel, zoals stagnatie, kun je gaan denken hoe je op je stagnatie punt kunt gaan verbruiken, en niet "wanneer het je uitkomt" hiervoor is plugwise uniek,
want ik eet nu een pannekoek met biertje op het strand wanneer het mij uitkomt,
en plugwise schakelt de was of afwas aan op het moment dat ik zelf wat zonneenergie opneem,
op een terras, wanneer het mij uitkomt, en omdat ik dat geld niet verbrand zonder tvt.
stagnatie als argument vind ik nu wel grappig, want als je kijkt hoe vaak je auto stagneert op een parkeerplaats met parkeermeter, dat moet je die ook niet nemen.
ik vermijd nu 2000m3 op jaarbasis in een gewoon huis uit 1974, nog een hoek ook.
/edit geinig
http://zwembad.eu/solar-douche-recht-pi-598.html
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2011 11:01 . Reden: wp-zonneboiler pv combi is een natte droom ]
Verwijderd
op dit moment ben ik aan het uitzoeken of ik mijn cv als zwembad mag gebruiken.Warmtepompen
Waarom met een Warmtepomp?
Gebruik de vrije warmte van de natuur.
Een warmtepomp gebruikt de aanwezige gratis warmte in de omgevingslucht (en dit tot -7°C) om uw zwembad water te verwarmen. Aangepast voor zwembaden en spas gebruikt deze hetzelfde principe van koelinstallaties of airconditioners. Het verbruik van elektriciteit is enkel om de warmte te transporteren op een hoger niveau en niet om warmte te creëren. Zie onze hoogste COP-waarden (tot 5,9)
de bestaande warmteregeling/qsolar/thermostaat, regelt al of deze warmte door het (zwembad)vat, in het vat of geheel door het circuit mag stromen.
het bereik van dit apparaat zit precies in de slechte periode van de zonneboiler.
wat zou er eigenlijk gebeuren als ik dit in de kruipruimte zet, waar het nooit vriest ?
(7 bij 9 meter stadiep)
mijn cv+boiler is ongeveer een zwembad van 10m3Het is vrij makkelijk om te berekenen hoeveel graden je zwembad kan opwarmen door middel van een warmtepomp. Een warmtepomp moet het zwembad minstens 0,25 graden per uur kunnen verwarmen.
Dit geeft als resultaat voor een niet-overdekt ingebouwd zwembad tussen mei en september :
Zwembad van 10 m³ = warmtempomp van 3 kw
Zwembad van 20 m³ = warmtempomp van 5 kw
Zwembad van 30 m³ = warmtempomp van 8 kw
Zwembad van 40 m³ = warmtempomp van 10 kw
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2011 10:55 ]
Helemaal mee eens.JeroenH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 09:28:
Ik reed laatst langs een bouwplaats waar een stuk of tien huizen gebouwd werden, met een aflopend dak op het !@#$%^&* noorden! Die huizen zijn de komende vijftig jaar vrijwel onbruikbaar voor zonne-energietoepassingen. Dat is crimineel.
Van het zelfde laken een pak zijn dakkapellen en zolderramen aan de zuidkant.
Deze heb ik in het verleden bewust allemaal aan de noordkant laten plaatsen.
Hij is weer goedVerwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 10:17:
...........want ik eet nu een pannekoek met biertje op het strand wanneer het mij uitkomt,
en plugwise schakelt de was of afwas aan op het moment dat ik zelf wat zonneenergie opneem......
[ Voor 23% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-07-2011 11:16 ]
[ Voor 98% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-07-2011 11:15 ]
http://www.iedereeneenzonneboiler.nl/
ik ben toch nog in de markt voor een systeem.
moet wel zeggen dat mijn ogen wel beginnen te jeuken van een allergie reactie als ik naar die site kijk.
maar wie weet waar mee ze aankomen zetten.
ik laat het wel weten.
Verwijderd
Dat is best extreem te noemen, zou ik zelf niet snel doen. Een dakkapel op het noorden pakt minder licht en zon. Gewoon een minder fijne ruimte ook door wat meer koude.Speksteenkachel schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:12:
[...]
Helemaal mee eens.
Van het zelfde laken een pak zijn dakkapellen en zolderramen aan de zuidkant.
Deze heb ik in het verleden bewust allemaal aan de noordkant laten plaatsen.
Kan best zijn dat zoiets ongunstig uitpakt als je je huis verkoopt. Ik zou alvast minder interesse hebben.
Combineren is gunstiger, en heb je echt een heel dak nodig voor PV? Als je meer dan 2000kWh verstookt kan je ook bezuinigen op je verbruik. Hoeven die PV panelen (incl CO2 afdruk) ook niet geproduceerd worden.
Dakkapel zit bij ons op de volle breedte aan de noordkant voorzien van HR++ glas (Finstral draaikiep)Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:56:
[...]
Dat is best extreem te noemen, zou ik zelf niet snel doen. Een dakkapel op het noorden pakt minder licht en zon. Gewoon een minder fijne ruimte ook door wat meer koude.
Mijn dochter die er zit heeft op deze manier meer dan genoeg licht om te studeren en heeft geen last van de hitte die je al gauw krijgt op een zolderruimte met veel glas op het zuiden.
Van koude heeft ze ook geen last, zolder is uitstekend geissoleerd en boven haar kamer zit nog een kleine afgesloten vliering die we als bergruimte gebruiken.
Bovendien bevindt zich op zolder nog een groot gedeelte van de dubbelwandige rvs schoorsteenpijp die voor een prettig stukje stralingswarmte zorgt in de winter.
Radiator van de stadsverwarming wordt alleen bij extreme koude gebruikt
Vanwege het ontbreken van een gasaansluiting (gelukkig maar) moeten wij ook elektrisch koken dus een verbruik van > 2000kWh zitten we al gauw aan.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:56:
Combineren is gunstiger, en heb je echt een heel dak nodig voor PV? Als je meer dan 2000kWh verstookt kan je ook bezuinigen op je verbruik.
Dus antwoord is ja het grootste gedeelte van het zuid dak wordt voorzien van PV.
[ Voor 20% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-07-2011 12:18 ]
Verwijderd
Wat je aangeeft klopt. Een zonneboiler is minder interessant dan PV. Helemaal als je toch ook al PV installeert.datadevil schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 08:49:
zou ik met mijn nieuwbouwhuis echt in 6 jaar zo'n ding terugverdienen? Vraag het me af...
Je gewoonten aanpassen is echt ook belangrijk.
Badderen? Nee douchen! Badderen is vanuit milieuopzicht ALTIJD de verkeerde keuze. Waarom zou je een expliciete keuze voor milieu onbewust weer willen greenwashen?
Het verbruik in een nieuwbouwwoning van nu is heel laag en de winst van verwarmingsondersteuning echt heel gering.
Bij een oud huis is het voordeel van verwarmingsondersteuning natuurlijk wat gunstiger.
Je stookt in een huis van NU in december, jan en feb en de rest van de tijd stook je niet. In die maanden is de winst uit verwamingsondersteuning natuurlijk bijzonder gering.
Bij alleen douchen (4p) is je verbruik (spaardouche) circa 95 kuub per persoon = 380 totaal.
Natuurlijk hanteer je trias energetica dus een douche wtw , die installeer je wel. -> 190 kuub resteert
Je kunt tot 70% hiervan met een zonneboiler besparen -> dus 133 kuub
Met het tarief van nu is dat 0.63 cent x 133 -> 83,79 euro per jaar aan opbrengst.
Als de prijzen stijgen, dan stijgt de EB en de BTW daarover niet. Dus zelfs bij een verdubbeling van de gasprijs kom je nog niet aan 133 euro.
En je kinderen blijven wellicht wel lang, maar toch niet langer dan 20 jaar bij jou douchen.
De winst van een hotfill is bij een wasbeurt van 30 of 40 graden nauwelijks relevant.
Als laatste de energetische tvt wordt natuurlijk ook een factor bij een besparing van slechts 133 kuub.
Verwijderd
HR++ is echt bagger vergeleken bij een stuk dak.Speksteenkachel schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:12:
[...]
Dakkapel zit bij ons op de volle breedte aan de noordkant voorzien van HR++ glas (Finstral draaikiep)
Mijn dochter die er zit heeft op deze manier meer dan genoeg licht om te studeren en heeft geen last van de hitte die je al gauw krijgt op een zolderruimte met veel glas op het zuiden.
Van koude heeft ze ook geen last, zolder is uitstekend geissoleerd en boven haar kamer zit nog een kleine afgesloten vliering die we als bergruimte gebruiken.
Bovendien bevindt zich op zolder nog een groot gedeelte van de dubbelwandige rvs schoorsteenpijp die voor een prettig stukje stralingswarmte zorgt in de winter.
Radiator van de stadsverwarming wordt alleen bij extreme koude gebruikt
Hitte? nee natuurlijk niet, voor de hitte in de zomer zit er een isolerende rolluik, die ook s'nachts in de winter mee helpt de warmtelek van die HR++ ramen in te perken
Er zit wel een radiator in die kamer, maar die is natuurlijk nooit open gegaan.
Verwijderd
Er zijn uitzonderingen. -> http://www.w-en-r.nl/
Ze bouwen mooie projecten en passen systemen en technieken slim toe. Zodat het ook nog eens inderdaad zichzelf terugbetaald.
Appels met peren, licht heb je natuurlijk wel nodig op zolder en dat kan prima aan de noordkant met HR++, uiteraard in combinatie met rolluiken.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:27:
[...]
HR++ is echt bagger vergeleken bij een stuk dak.
Als er iemand kritisch is kwa temperatuur of licht dan zijn het wel puber dochters.
Nog geen enkel commentaar gehad
[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-07-2011 12:40 ]
Verwijderd
Je zegt wel appels met peren, maar waarom denk je dat de uitrichting van een passiefhuis zo'n punt is.Speksteenkachel schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:39:
[...]
Appels met peren, licht heb je natuurlijk wel nodig op zolder en dat kan prima aan de noordkant met HR++, uiteraard in combinatie met rolluiken.
Als er iemand kritisch is kwa temperatuur of licht dan zijn het wel puber dochters.
Nog geen enkel commentaar gehad
Ramen aan de zuidkant en de koude ruimten aan de noordkant.
Dat dit ook een factor is in de EPC berekening. Grote ruiten aan de noordkant werken negatief.
En dit alles in een relatief kader natuurlijk.
Vertaald in simpel 4 m2 HR++ noord geeft meer verlies van warmte dan 4 m2 HR++ zuid.
En....HR++ is eigenlijk ...ZOOOO van gisteren. Het is jammer dan ik ze dan ook zelf heb
ZHR+++ lijkt er meer op, maar zelfs DAT legt het af tegen een dak van nu.
ik heb toch een bad geïnstalleerd op de nieuwe badkamer.
ik weet het het is vanuit milieuopzicht niet de beste keuze.
maar ja mijn vriendin maakt er 1x per maand dankbaar gebruik van.
en dat maakt mijn persoonlijke millieu wel een heel stuk draagbaarder.
helaas heb ik nog dubbel glas en geen hr++ laat staan.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 09-07-2011 13:03 ]
Dan moet als nog het licht aan tijdens het studeren als de zon schijnt

Verwijderd
1 x per maand valt wel mee.migjes schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 13:02:
sorrie neandertaler71
ik heb toch een bad geïnstalleerd op de nieuwe badkamer.
ik weet het het is vanuit milieuopzicht niet de beste keuze.
maar ja mijn vriendin maakt er 1x per maand dankbaar gebruik van.
en dat maakt mijn persoonlijke millieu wel een heel stuk draagbaarder.
helaas heb ik nog dubbel glas en geen hr++ laat staan.
Het ging op de vraag zonneboiler of PV, zelfs toegespitst op '' in een nieuwbouwhuis''.
Volgens mij kun je niet zeggen, ja het milieu is zo belangrijk + Co2 + kosten of wat nog meer.. en dan tegengestelde beslissingen nemen. Dan zeg je mijn persoonlijke milieu is 1 en het overige milieu is 2. Daar moet je wel een beetje eerlijk in zijn.
Verwijderd
Ook dat niet, hij heeft een schakelaar zodat de rolluik precies in de stand komt met de gaatjes in de schakels.Speksteenkachel schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 13:11:
Tja rolluiken laten zaken bij ramen aan de zuidkant van een zolderkamer die als studeerkamer wordt gebruikt.....
Dan moet als nog het licht aan tijdens het studeren als de zon schijnt
Ruim voldoende licht.
mm..ok..waar ik dus al bang voor was.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:17:
[...]
Wat je aangeeft klopt. Een zonneboiler is minder interessant dan PV. Helemaal als je toch ook al PV installeert.
Je gewoonten aanpassen is echt ook belangrijk.
Badderen? Nee douchen! Badderen is vanuit milieuopzicht ALTIJD de verkeerde keuze. Waarom zou je een expliciete keuze voor milieu onbewust weer willen greenwashen?
Het verbruik in een nieuwbouwwoning van nu is heel laag en de winst van verwarmingsondersteuning echt heel gering.
Bij een oud huis is het voordeel van verwarmingsondersteuning natuurlijk wat gunstiger.
Je stookt in een huis van NU in december, jan en feb en de rest van de tijd stook je niet. In die maanden is de winst uit verwamingsondersteuning natuurlijk bijzonder gering.
Bij alleen douchen (4p) is je verbruik (spaardouche) circa 95 kuub per persoon = 380 totaal.
Natuurlijk hanteer je trias energetica dus een douche wtw , die installeer je wel. -> 190 kuub resteert
Je kunt tot 70% hiervan met een zonneboiler besparen -> dus 133 kuub
Met het tarief van nu is dat 0.63 cent x 133 -> 83,79 euro per jaar aan opbrengst.
Als de prijzen stijgen, dan stijgt de EB en de BTW daarover niet. Dus zelfs bij een verdubbeling van de gasprijs kom je nog niet aan 133 euro.
En je kinderen blijven wellicht wel lang, maar toch niet langer dan 20 jaar bij jou douchen.
De winst van een hotfill is bij een wasbeurt van 30 of 40 graden nauwelijks relevant.
Als laatste de energetische tvt wordt natuurlijk ook een factor bij een besparing van slechts 133 kuub.
Wat betreft het badderen, dat is met kleine kinderen gewoon heel handig, vaak is het ook een mix van een klein laagje water in bad en dan verder douchen in bad.
Wbt wtw douche, ons huis is in november opgeleverd, en ik heb niet zoveel trek om dat weer open te gaan breken, zal over een jaar of 10 meegenomen worden in een nieuwe badkamer :-)
Bedankt voor het doorrekenen, we gaan weer verder kijken naar de PV
Verwijderd
Ik heb ook een bad waarin alleen de kinderen worden gedoucheddatadevil schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:30:
[...]
mm..ok..waar ik dus al bang voor was.
Wat betreft het badderen, dat is met kleine kinderen gewoon heel handig, vaak is het ook een mix van een klein laagje water in bad en dan verder douchen in bad.
Wbt wtw douche, ons huis is in november opgeleverd, en ik heb niet zoveel trek om dat weer open te gaan breken, zal over een jaar of 10 meegenomen worden in een nieuwe badkamer :-)
Bedankt voor het doorrekenen, we gaan weer verder kijken naar de PV
Verder is het dus een factor dat 2 panelen extra PV relatief weinig meerkosten veroorzaken.
Lijkt me heel sterk,Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 14:28:
[...]
Ook dat niet, hij heeft een schakelaar zodat de rolluik precies in de stand komt met de gaatjes in de schakels.
Ruim voldoende licht.
Die rolluiken heb ik ook maar op de gaatjesstand valt er niet meer geconcentreerd in een studieboek te lezen.
Maar goed ieder z'n ding
[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-07-2011 15:13 ]
Dat is in NEEderland, anno 2011, helaas, nog steeds een doodnormale praktijk.JeroenH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 09:28:
Ik reed laatst langs een bouwplaats waar een stuk of tien huizen gebouwd werden, met een aflopend dak op het !@#$%^&* noorden! Die huizen zijn de komende vijftig jaar vrijwel onbruikbaar voor zonne-energietoepassingen. Dat is crimineel.
Ik zou het ook graag anders zien, en ik erger me ook bont en blauw aan de zoveelste nieuwbouwwijk waar inpassing van zonne-energie een crime is (mijn eigen geboortegrond in Voorschoten, een ecologische desaster area, bijvoorbeeld), maar je moet inderdaad het kaliber van een dictator aan gaan meten om de bouwsector tot verandering te dwingen.
Triodos doet ook daar een klein steentje in de vijver via een apart bouwfonds en het GreenLease concept, maar het gaat bij de rest allemaal zo vreselijk traag...
http://www.triodos.nl/hom...odos-baanbrekend-contract
Ik zie dat anders: de verandering moet beginnen bij de burger, want die creëert vraag naar duurzame woningen. Als die vraag er eenmaal is, gaan architecten duurzame woningen ontwerpen en bouwbedrijven duurzame woningen bouwen. De bal gaat dan rollen; duurzame burgers kiezen een duurzame overheid die inziet dat goed en fijnmazig OV een goed idee is waardoor we dan die onduurzame auto af kunnen etc.Pietje NL schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:32:
Verandering moet beginnen bij de architecten, die willen het vaak niet "want het is niet mooi" ipv een mooie oplossing te verzinnen zodat het wel werkt.
En die burgers, dat zijn wij. Het kan. Maar het zal bij ons vandaan moeten komen. Niet bij anderen. Bij ons.
Verwijderd
en dat terwijl stroom hooguit 25% van je jaar-afrekening is, als je een gasketel hebt.
pv legt het zo verschrikkelijk af tegen een zonneboiler+cv+isolatie+wtw,
dat ik er verder maar niet op reageer.
uiteindelijk klopt het wel, want ik ben onderweg naar gasloos,
maar voor 99% van nederland is dat nog geen optie.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2011 17:47 ]
Ja leuk, ze claimen 70% energiebesparing, maar kijk je verder dan gaat het enkel om tapwater...migjes schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:30:
ik zal mijn gegevens in vullen bij:
http://www.iedereeneenzonneboiler.nl/
ik ben toch nog in de markt voor een systeem.
moet wel zeggen dat mijn ogen wel beginnen te jeuken van een allergie reactie als ik naar die site kijk.
maar wie weet waar mee ze aankomen zetten.
ik laat het wel weten.
Enne, €1.800 in 3jr terugverdienen, zoals ze claimen? Da's €600 / jaar == 1200m3 gas (of 1000m3 met de prijzen vanaf 1 Juli 2011)... Is dat werkelijk realistisch???
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Uit Energeia artikel van gisteren:Mars Warrior schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 19:02:
[...]
Ja leuk, ze claimen 70% energiebesparing, maar kijk je verder dan gaat het enkel om tapwater...
Enne, €1.800 in 3jr terugverdienen, zoals ze claimen? Da's €600 / jaar == 1200m3 gas (of 1000m3 met de prijzen vanaf 1 Juli 2011)... Is dat werkelijk realistisch???
Van mij "mag u", maar weet waar u aan begint.Hoe kan dat? Minnesma, spreekt van een "combinatie van factoren". De aangeboden zonneboiler is bedacht door Van Waveren Energie en wordt in Nederland in elkaar gezet. De Urgenda-directeur zegt dat de onderdelen slim worden ingekocht, in onder meer China en Duitsland. "Van alles wat", zegt ze. Daarnaast zegt ze dat de actie ook zo voordelig uitgevoerd kan worden omdat werklozen worden opgeleid om de boilers te gaan installeren en het leveringstransport te verzorgen.
Ach, laten we het zo stellen. De bekende trekker van ook dit project heeft in ultrakorte tijd "een harde leerschool" doorlopen met de vorige actie en is nu zelfbenoemd zonnestroom professional (ze weet blijkbaar met zekerheid dat China Sunergy kwalitatief veel beter zou zijn dan LDK Solar, zo heeft ze laten doorschemeren). Laten we er van uitgaan dat ze de volgende "harde leerschool" nog veel sneller zal gaan doorlopen met haar uitstekende contacten. Dan is ze binnen een jaar wellicht ook nog een zonnecollector professional geworden. Veel sterkte bij "de rit" toegewenst.
Leverancier:
http://www.vanwaverenenergie.nl/
De hardware (componenten):
http://www.vanwaverenener...ayout=blog&id=7&Itemid=22
Van homepage:
Met ons systeem hoeft u uw woning niet extra te isoleren of kostenverhogende maatregelen te nemen zoals bij andere systemen.
Last van de hitte?
ik heb een goeie isolatie, net opgeleverd nieuwbouwhuis, dus ook met goeie rendement ketel. Snap ik het dan niet?Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 17:46:
leuk om te lezen dat pv rendabeler is dan een zonneboiler,
en dat terwijl stroom hooguit 25% van je jaar-afrekening is, als je een gasketel hebt.
pv legt het zo verschrikkelijk af tegen een zonneboiler+cv+isolatie+wtw,
dat ik er verder maar niet op reageer.
uiteindelijk klopt het wel, want ik ben onderweg naar gasloos,
maar voor 99% van nederland is dat nog geen optie.
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.