JAN-B schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 23:26:
Mooi verhaal vandaag in de regionale Zeeuwse krant: een strand-paviljoen houder in Koudekerke - Walcheren -Zeeland heeft zijn hele dak vol laten leggen met zonnepanelen, ik schat zo,n 70 a 80 stuks, jaaropbrengst volgens de eigenaar = 15.000 Kw.
Hij heeft de panelen aangeschaft via het GIZZ project (Gezamenlijke Inkoop Zonnepanelen Zeeuwind) van de windcorporatie Zeeuwind; MOOI........
Jan: weet je zeker dat die dikke 15 kW
p installatie via het GIZZ project van Zeeuwind is aangeschaft? Claimt PZC dat? Want dat project zou pakketten tussen 400 en 3.500 W
p bevatten, ik lees niets over grotere systemen. Ik kan ergens overheen hebben gelezen natuurlijk.
http://www.zeeuwind.nl/ni...ol-zonnepanelen-gaat-door
90 bestellingen totaal ongeveer 150 kW
p, zou gemiddeld per aanvraag ongeveer 1,7 kW
p zijn:
http://www.zeeuwind.nl/ni...inkoop-zongizz-een-succes
Uit een eerder bericht:
De minimum deelname ligt bij ca 500 Wp (3 panelen) en maximaal 3500 à 3600 Wp (16 à 19 panelen)
Wat mij heel erg bevalt aan die actie is dat er een matige subsidie wordt vergeven, en dat met klem dubbele subsidies worden afgewezen (in schrijnend contrast met WWZ, die gewoon zit te schermen met belachelijke terugverdientijden als je SDE subsidie stapelt met hun absurde dumpprijzen). Zouden de nodige gemeenteambtenaren eens moeten gaan kijken, daar in Zeeland, hoe je relatief veel mensen bedient zonder complete "over"stimulering, zoals nog steeds schering en inslag is in ons land.
Wat wel weer bizar is dat ze met een lage opbrengst van 850 kWh/kW
p per jaar rekenen in de zonnigste provincie van Nederland, terwijl Solarlin in Vlissingen al vele jaren het tegendeel bewijst met gemiddeld zeker 1.000 kWh/kW
p...
@SunshineCompany:
Gisteren bij een presentatie geweest van een Gemeente over PV.
Ja, het blijft huilen hier.
Chinese panelen zijn slecht.
Half Duitsland staat er vol mee. Tot nu toe vooral van Europese, Japanse en Amerikaanse module leveranciers probleemgevallen van vernomen. Die gast die dat beweert stinkt uit zijn mond...
Ik krijg vast wel de gegevens van die 2 door "Polen" aangelegde SDE installaties van je doorgebriefd zodat ik de beschikkingenlijst bij kan werken? Thanx!
@Anne vdr Bom
Leg dat eens uit.
Monitoring is totaal geen issue. Urgenda heeft duurzaamheid als core-business. Je kunt niet een zooi panelen op de markt laten gooien (door derden, die voor de gevolgen opdraaien) en je niet interesseren voor de opbrengsten. Want daar gaat het om, niet hoeveel modules d'r op daken worden gegooid. Want als de kwaliteit ervan te wensen overlaat, hebben ze een flinke imagoschade aan de sector toegebracht.
Meer panelen prima. Maar kwaliteit über alles. Hoge systeem productie dus, zoals in Duitsland, en die moet worden gemeten. Nogmaals: blijkbaar niet relevant, er is nog steeds geen kant en klare en werkende software voor de Chint omvormers, en er wordt niks aan meet-spielerei bijgeleverd. Belachelijk, maar gezien de prijsstelling niet verbazingwekkend.
[
Voor 25% gewijzigd door
zonnigtype op 20-04-2011 11:03
]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)