Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.736 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:31
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:25:
[...]

Nee hoor, als de panelen bypasses hebben, en de cellen per (vertikale) dubble strook gekoppeld zijn, vallen er hooguit 2*1/3=2/3 paneel uit en heb je - worst case- 109,33 paneel volop aan het werk.
Mits de omvormer het echte optimale werkpunt vindt. En dat zal gezien deze aantallen wel lukken...
Okee dit verhaal is direct waar ALS er EEEN string is aan gesloten op EEEM Mpp tracker...
Zo ver ik kon/kan zien staan er minimaal twee strings parallel .. op een Mpp tracker ( ik weet niet hoe de panelen exact zijn aangesloten…. Laat” Bob de sunbouwer” daar zijn licht maar over schijnen ).

DAN…(stings >1).
Zou dus de beschaduwde string ALLEEN een extra toegevoegde stroom geven …en is de goede string de baas in het max vermogen(cq spanning).
(Extra stoom word bepaald door slechtste cel).
( als inderdaad de Mpp tracker het goede punt vind).

Mocht je namelijk de goede string in spanning laten zakken ( om de bypass diode in de andere string te actieveren ..dan heb je in de goede string behoorlijk verlies .. en in de beschaduwde string iets meer vermogen…( waar ligt de nieuwe piek ? ?. hoe veel verlies ?? 2/3 paneel ?? of meer ??).

Dus verblijd ons met een reken voorbeeld ( strings parallel ).
Waarbij in de beschaduwde string ( dit alles op EEN .. Mpp tracker.. 2 pieken .hoe sterk).
een dan wel twee ,drie .. bypas diode geactiveerd worden en wat dit doet met de totaal opbrengst
en als er drie strings zijn.
( natuurlijk maakt het verschil of er 3 of 6 panelen in een string staan..maar ben toch benieuwt naar de resultaten).

Dus ander gezegd …in welke situatie Worden de bypass diodes NIET geactiveerd en heb je een “hoop”verlies door schaduw . ( meer dan 2/3).

Dus even zeggen “2/3 paneel uit” ben ik het niet zo maar mee eens.( niet voldoende info)
Zichtbare schaduw op 2 foto’s is inderdaad zeker 2 bypass diodes groot (korte zijde = diode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

internet4me schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:26:
[...]
Klinkt allemaal heel mooi. Echter wil je dit doen dan moet je een arduino boardje (of zoiets) er tussen gooien. wat in mijn ogen zonde is qua geld maar het ook moeilijk(er) maakt. Vanuit je bericht lees ik dat het ook zonder arduino boardje kan. dat zou mooi zijn :)

Heb je meer info. Hoe het 1 en ander moet?? Hier kijk ik al een tijdje naar maar nog nooit iets kunnen vinden van hoe en wat.
Het is vrij eenvoudig de S0 uitgang op de DTR DSR pin van de RS232 poort aan te sluiten en deze bij elke puls een interrupt te laten genereren. In de interrupt kan je dan de tijden bijhouden en zo het vermogen en de geleverde energie te berekenen.
Ik heb het ooit op een DOS systeem gedaan. Zal eens in mijn archieven snuffelen :) De basis begint in ieder geval hier en hier

[ Voor 4% gewijzigd door harold65 op 23-02-2011 17:28 ]

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:54:
Ik ben voor mijn website een artikel aan het schrijven wat specifiek over eenheden gaat, want de algemene kennis daarover is echt bedroevend laag, terwijl het zo simpel is.

Die komt hier niet zo vaak meer, maar ik verveel me momenteel dus ik denk ik neem even een kijkje.
@Jeroen: Welkom back-we hebben je gemist hierzo >:)
Laatste tijd ook lekker rustig op je site - Vakantie,tje gehad :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
pcmadman schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:24:
[...]

Douche WTW, Zonneboiler, zonnepanelen, warmtepomp. Een paar van die dingen. Weet niet exact wat er in de berekening zit. Maar dit bewijst wel dat de EPC idd dikke onzin is. Een huis met max 15 kWh/m²/jaar die niet aan de EPC0,6 komt terwijl een nieuwbouwhuis van 50? kWh/m²/jaar dat wel kan... Bizar. Is toch niet zo heel moeilijk met de huidige stand der techniek om een huis even te simuleren en een benadering te maken van het reëel te verwachten verbruik, ipv van een crapy EPC berekening te doen?
Persoonlijk hecht ik meer waarde aan het PHPP dan aan de EPC berekeningen. EPC berekeningen overdrijven nogal het belang van koeling in de zomer, hier krijg je b.v. extra punten als je warmtepomp ook kan koelen terwijl een passief huis prima zonder zomerkoeling kan. Ook worden voor de EPC berekening technische oplossingen veel te hoog gewaardeerd in vergelijking tot het PHPP waar men veel waarde hecht aan zaken als een ligging op het zuiden en maximale isolatie. De EPC lijkt mooi maar richt zich vooral op installateurs terwijl het PHPP alleen uitgaat van waar het echt om gaat en dat is zo min mogelijk energie per jaar per vierkante meter woonruimte gebruiken.
Mocht een passief huis overigens net niet aan de EPC norm van 0.6 komen dan zou ik een douchewater WTW toevoegen, bespaard een hoop en is niet al te duur. Heb je meer nodig dan zou ik PV panelen kiezen.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er toevallig iemand bekend met dit wtw-ventilatiesysteem?

http://www.tilmar.nl/cgi-...pen=artikelview&nr=20138#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34
Dit hebben wij sinds kort in mijn woonplaats: http://www.ademhouten.nl/onze-service . Genoeg leuke ideeen in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X21r schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:53:
[...]
Dus even zeggen “2/3 paneel uit” ben ik het niet zo maar mee eens.( niet voldoende info)
Je hebt gelijk. Ik was even te snel door de bocht met de aanname dat elke string zijn eigen MPP heeft. 8)7
Zodra je meerdere strings paralel gaat schakelen, en er is een zwakkere broeder in het geheel, dan zal de laatste óf alle op dezelfde MPP aangesloten strings nagatief beinvloeden, óf het zelf helemaal niet meer kunnen bijbenen. In dat laatste geval valt de gehele string uit, door een 'onschuldige' schaduw op een paar celletjes. ;(
Ziet er in eerste instantie leuk uit. Geen gedoe met dikke pijpen enzo aan de boven/onderkant maar direct door de muur. Aan de andere kant, de afgevoerde lucht naar buiten is vrijwel het hele jaar ietsje warmer dan de aangezogen lucht, en zal dan naar boven gaan, lijkt me. Dan mengt zich dat met de ingezogen lucht, niet zo handig dus... :o

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Omvormerbord is weer stukje verder. Laatste stopkontakt hangt nu ook, ik moet nu wachten op het meterbord/meterkast.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Anne vdr Bom schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:53:
[...]
Concluderend vind ik het meest compact en elegant: 'mijn panelen hebben vandaag 4,3 hn opgewekt'. Dat betekent: een hoeveelheid energie geleverd die equivalent is aan 4,3 uren op normvermogen. Maar of elke bezoeker van dit forum dat onmiddellijk begrijpt.... En het gaat voorbij volkomen voorbij aan de gewoontes en gevoeligheden in PV-land.
Wp is gewoon een vermogen, net als W. Dat het onder andere omstandigheden is doet er, qua eenheid, niet toe. Een gelopen km is net zo ver als een gereden km.

Mijn bedoeling was ook niet de notatie in het hele forum om te gooien. Maar ik vond het best een aardige eenheid, omdat je minder de associatie hebt met het aantal panelen enzo en meer met de omstandigheden.

Hoe dan ook, genoeg gespeeld. Ik zal de mensen hier niet nog meer op stang jagen en me gewoon weer uitdrukken in kWh/kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
internet4me schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:26:
[...]

@Harold65
Klinkt allemaal heel mooi. Echter wil je dit doen dan moet je een arduino boardje (of zoiets) er tussen gooien. wat in mijn ogen zonde is qua geld maar het ook moeilijk(er) maakt. Vanuit je bericht lees ik dat het ook zonder arduino boardje kan. dat zou mooi zijn :)

Heb je meer info. Hoe het 1 en ander moet?? Hier kijk ik al een tijdje naar maar nog nooit iets kunnen vinden van hoe en wat.
Hou je er ook rekening mee dat een PC wat meer kWh-tjes op zal snoepen dan een Arduino? Dit geldt natuurlijk niet als al 24/7 een PC hebt draaien.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou op de volgende zaken letten, ken het product niet:
- kortsluiting luchtstromen
- geen coanda effect. Lucht aan plafond klefen voorkomt tochtklachten en zorgt voor goede verdeling
- condensafvoer, waar gaat dit heen i.v.m. bevriezing
- hoe werkt de vorstbeveiliging?
- by-pass mogelijk? Wat doe je in de zomer als het binnen warmer is dan buiten.
- geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 08:03:
[...]

Hoe kan dat toch? Een B pakket van WWZ heeft een prijs van 2760Wp / 6071,40 euro = 2,20 euro/Wp

[...]

Al sinds 2007 is de prijs (volgens eric-pvt) al onder de 2.18 euro/wp all-in.

Dat kan dan toch nauwelijks concurrentie zijn?
WWZ is dan dus vrij duur.
Heb jij zelf al panelen, inclusief omvormer bekabeling en montage materiaal (alles nieuw, inclusief factuur, garantie, afleveren voor de deur) voor €2,18 kunnen kopen?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:13:
[...]

Bij een passiefhuis heb je RC-waardes waar je vrolijk van wordt. Balansventilatie is ook een must. Verwarming heb je nauwelijks nodig dus CV ketel is uit den boze, alternatieven zijn er zat. Al die maatregelen geven al een EPC reductie, dus die 0,6 fiets je er zo in. Vraag eens wat hij onder -extra technische installaties- verstaat.

En EPC wordt door velen in de bouw als doel gezien. Dikke onzin natuurlijk, het is voor de gemeente een middel om de bouwaanvraag te controleren en het is makkelijk als iedereen hetzelfde systeem gebruikt. Aan dat hele EPC gebeuren zitten veel mitsen en maren.
Ik ben het met je eens. Wel is het zo dat het EPC normeren door de overheid een goede uitwerking heeft. De richting is goed. Als ik de EPC van diverse passiefhuizen zie dan merk je toch dat een EPC van 0,6 per 2012 en een EPC van 0,4 per 2015 echt ingrijpende maatregelen noodzakelijk maakt.

En zoals jij ook zegt, balansventilatie is een integraal onderdeel van een passiefhuis, in die zin maakt een passiefhuis ook gebruik van installatietechniek. Het is noodzakelijk en heeft een gunstig effect.
Blijkbaar is dat nog niet doorgedrongen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
asvogel schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 19:57:
[...]

Wp is gewoon een vermogen, net als W. Dat het onder andere omstandigheden is doet er, qua eenheid, niet toe. Een gelopen km is net zo ver als een gereden km.

Mijn bedoeling was ook niet de notatie in het hele forum om te gooien. Maar ik vond het best een aardige eenheid, omdat je minder de associatie hebt met het aantal panelen enzo en meer met de omstandigheden.

Hoe dan ook, genoeg gespeeld. Ik zal de mensen hier niet nog meer op stang jagen en me gewoon weer uitdrukken in kWh/kWp.
_/-\o_

Dank!

Geluk zit in een klein hoekje...

(JeroenH, je kunt vroeg naar bed... ;) )

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Nu is men wel verplicht om het huis om de installatie heen te bouwen. Op zich een goede zaak!...
Voorheen was een huis een stappel stenen, inpakken met isolatie, nog een paar ventilatieroosters erin, tegen het vocht, en ohja er moet nog ergens een kacheltje hangen....

Overigens zou men ook een sloopremie mogen invoeren voor huizen die ouder zijn dan 40jaar. En dan mensen direct in een nieuwe woning droppen. Zo help je de bouw een handje en ook word de algehele kwaliteit van de woningen een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 20:43:
[...]
Heb jij zelf al panelen, inclusief omvormer bekabeling en montage materiaal (alles nieuw, inclusief factuur, garantie, afleveren voor de deur) voor €2,18 kunnen kopen?
Ik koop pas iets als ik weet of ik ga verhuizen of niet.
Maar dat zijn de prijzen (in 2007) volgens Eric-PVT, daarna nog lager, volgens hem dan.

Zou het kloppen? Of is het weer een ................ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik reageer niet op je, je weet zelf wel waarom.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 21:23 . Reden: ik koop pas iets is hetzelfde als helemaal niets ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
lithoijen schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 13:40:
Zoals beloofd een kort overzicht van mijn leverancier (J. Stelwagen) tot nu toe:
Nog even setje 3x180Wp (cnjssolar) + omvormer (Sun-500G) kost 2,36euro/Wp incl BTW
excl. transport en daksteunen
glambalk schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 20:43:
[...]
2,18 euro/Wp in 2007????.... waar was dat dan?
Dat moet nu zeker wel goedkoper zijn bij die firma..

[ Voor 5% gewijzigd door 24zeven op 23-02-2011 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asvogel schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 19:57:
[...]

Ik heb me tot nu toe afzijdig gehouden, maar kan het toch niet laten...
Wp is geen maat voor de energie (variabel over de tijd) maar een statisch gegeven dat iets zegt over de omvang van de fysieke installatie, net zoals oppervlak (m2) of gewicht (kg).
De p is al helemaal niets opzichzelf, en Wp dient dus eigenlijk als Wp weergegeven te worden, het hoort echt onlosmakelijk bij de W. Dus kun je de W's nooit op elkaar delen/wegstrepen want het zijn echt andere eenheden. Ik gebruik zelf graag de weergave kWh(N) om aan te geven dat de opbrengst genormeerd is, maar ik realiseer me dat ik dan niet aangeef of dit per oppervlak is of per Wp, of misschien wel per geinvesteerde euro. Dus dat werkt ook niet. Moet ik ook altijd nog in de begeleidende tekst aangeven of het per dag per jaar of per ... tijd is. Kortom: kWh/kWp is en blijft een omslachtige, maar meest voor de hand liggende aanduiding.
Alhoewel...we kunnen net-zo-goed Wh/Wp gebruiken. Is exact gelijk.

Nu weten we dat 1 Wh gelijk te stellen is aan 3600 J (=Joule). Eigenlijk zouden we die moeten gebruiken, maar dan krijgen we wel heel andere getallen bij de J/Wp, flink meer >:)

Met mijn warmtepomp berekeningen heb ik het probleem dat je het kunt hebben over
  • thermische/warmte-energie (Jth)
  • electrische energie (Jel) en
  • bij pompen ook in mechanische energie (Jm)
  • enz.
Allemaal Joules, maar het ene is de andere niet. Je kunt de electrische voor 100% omzetten in warmte, maar omgekeerd absoluut niet.
Dus is het gebruiken van de indicatie is wel erg handig.
Bij de omzetting spreken we over een rendement, de behaalde(gewenste) energie gedeeld door bronenergie. Bij een warmtepomp is dat uit te drukken in Jth/Jel. Dan strepen ze de Joules wel tegen elkaar weg en hou je een kaal getal over (bijvoorbeeld 4.1).
Bij een gaskachel bijvoorbeeld 95% (=0.95) nuttige warmte gedeeld door de (chemische) energie die in het gebruikte gas zat.
Voor een PV paneel dus de behaalde electrische energie Jel gedeeld door de ingestraalde (photon)energie Jph. 13% of 18.3% bijvoorbeeld.

Ach, als we allemaal zouden denken dat we kWh-tjes produceren met installaties van x kWp, dan moeten we de genormeerde dagopbrengst maar blijven uitdrukken in kWh/kWp, het gemakkelijkst voor iedereen te vergelijken.
Maar volgens Senter Novem is mijn installatie maar 0,0035 MWp, dus mag ik niet te hoog van de toren blazen. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 21:29:
[...]

Wp is geen maat voor de energie (variabel over de tijd) maar een statisch gegeven dat iets zegt over de omvang van de fysieke installatie, net zoals oppervlak (m2) of gewicht (kg).
De p is al helemaal niets opzichzelf, en Wp dient dus eigenlijk als Wp weergegeven te worden, het hoort echt onlosmakelijk bij de W. Dus kun je de W's nooit op elkaar delen/wegstrepen want het zijn echt andere eenheden. Ik gebruik zelf graag de weergave kWh(N) om aan te geven dat de opbrengst genormeerd is, maar ik realiseer me dat ik dan niet aangeef of dit per oppervlak is of per Wp, of misschien wel per geinvesteerde euro. Dus dat werkt ook niet. Moet ik ook altijd nog in de begeleidende tekst aangeven of het per dag per jaar of per ... tijd is. Kortom: kWh/kWp is en blijft een omslachtige, maar meest voor de hand liggende aanduiding.
Alhoewel...we kunnen net-zo-goed Wh/Wp gebruiken. Is exact gelijk.

Nu weten we dat 1 Wh gelijk te stellen is aan 3600 J (=Joule). Eigenlijk zouden we die moeten gebruiken, maar dan krijgen we wel heel andere getallen bij de J/Wp, flink meer >:)

Met mijn warmtepomp berekeningen heb ik het probleem dat je het kunt hebben over
  • enz.
Allemaal Joules, maar het ene is de andere niet. Je kunt de electrische voor 100% omzetten in warmte, maar omgekeerd absoluut niet.
Bij de omzetting spreken we over een rendement, de behaalde(gewenste) energie gedeeld door bronenergie. Bij een warmtepomp is dat uit te drukken in Jth/Jel. Dan strepen ze de Joules wel tegen elkaar weg en hou je een kaal getal over (bijvoorbeeld 4.1).
Bij een gaskachel bijvoorbeeld 95% (=0.95) nuttige warmte gedeeld door de (chemische) energie die in het gebruikte gas zat.
Voor een PV paneel dus de behaalde electrische energie Jel gedeeld door de ingestraalde (photon)energie Jph. 13% of 18.3% bijvoorbeeld.

Ach, als we allemaal zouden denken dat we kWh-tjes produceren met installaties van x kWp, dan moeten we de genormeerde dagopbrengst maar blijven uitdrukken in kWh/kWp, het gemakkelijkst voor iedereen te vergelijken.
Maar volgens Senter Novem is mijn installatie maar 0,0035 MWp, dus mag ik niet te hoog van de toren blazen. :z
Mannuh, hou op, ik zit hier helemaal te soppuh.

Geweldig mooie post, Energiastic, mag zo in een lijstje!

En wat die laatste zin betreft: ze heten tegenwoordig ook alweer anders, dus er zijn geen zekerheden meer. Ook op dat gebied... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Hij's geen eenhedenpolitie, maar de eenhedenminister-president! :+

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
SunshineCompany schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 21:58:
Hij's geen eenhedenpolitie, maar de eenhedenminister-president! :+
nope.. meeer dan dat: Professional In a Management Position ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Potjandorie heeft Trouw de hele site omgegooid, en lijken alle reacties op de "Vincent" artikelen over de WWZ actie als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen!

Hij heeft een nieuwe post, lijkt wel gratis reclame zonder dat 'ie in de gaten lijkt te hebben dat 'ie mogelijk een compleet ander pakket gaat krijgen dan wat hij heeft geselecteerd en aanbetaald...

Reageren kan, maar er wordt daar zwaar gemodereerd. Geen enkele garantie op plaatsing. Houdt het netjes en zakelijk:

http://www.trouw.nl/tr/nl...orden-nog-goedkoper.dhtml

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 21:29:

De p is al helemaal niets opzichzelf, en Wp dient dus eigenlijk als Wp weergegeven te worden, het hoort echt onlosmakelijk bij de W. Dus kun je de W's nooit op elkaar delen/wegstrepen want het zijn echt andere eenheden.
Stel iemand heeft een installatie van 2 kWp en zegt: "mijn installatie heeft vandaag 4 kWh/kWp gedraaid". Hoe bereken je de totale opwek? Door te vermenigvuldigen met het nominaal vermogen. Dus 4 kWh/kWp x 2 kWp = 8 kWh.

Als hij zegt: mijn installatie heeft vandaag 4 hp (vollasturen, sorry het moet echt effe!) gedraaid. Hoe bereken je dan de totale opwek? Door te vermenigvuldigen met nominaal vermogen. Dus: 4 hp x 2 kWp = 8 kWh.

Je doet in allebei de gevallen exact hetzelfde en dus zijn kWh/kWp en hp volledig gelijk.
  • enz.
Samenvatting "Als het verschillende W's, mag je ze niet wegstrepen, maar als het verschillende J's zijn is het ok". Dat moet je effe uitleggen. :?

• 24zeven
Het gaat hier om het omzetten van verschillende soorten energie (Joule).
Tijdens dat proces kan er energie verloren gaan.

Wegstrepen zou mogen als er nooit energie verloren gaat in het omzettingsproces, maar dit blijkt nagenoeg nooit de realiteit. Dus wegstrepen mag niet, zonder de verliezen in ogenschouw mee te nemen.

Verwijderd

@ Snoekie

Weet je al meer van dat apparaat van Tilmar? Ik ben wel benieuwd naar de prijs, het geluidsniveau, of deze CO2 en vocht geregeld is en of deze ook nachtkoeling kan doen (handig in de zomer). Ik heb zelf een Climarad en wil deze wat dat betreft best eens vergelijken.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 21:12:
[...]

Ik koop pas iets als ik weet of ik ga verhuizen of niet.
Maar dat zijn de prijzen (in 2007) volgens Eric-PVT, daarna nog lager, volgens hem dan.

Zou het kloppen? Of is het weer een ................ ;)
De grote set op de Solarmax heeft mij omgerekend iets van 2,50 euro/Wp gekost inclusief montage. De set op het westen met de Isofotons was ietsje duurder met 2,80 euro/Wp.

De set voor flitspaal.nl heeft mij vorig jaar 2,18 euro/Wp gekost inclusief montage alles erop en eraan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Wel grappig. Weer eens een vergelijkingssite bezocht. Wanneer ik mijn spouwmuur laat isoleren, ga ik van energielabel D naar C. Plaats ik ook 1500 wp zonnepanelen, dan gaat het naar A. Als ik beide combineer, maak ik drie sprongen, bij een maatregel maar een.
Overigens heb ik al HR++ glas en HR combi, dat weegt ook mee.

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:14

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

welke site is dat?

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

24zeven schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 08:34:
Het gaat hier om het omzetten van verschillende soorten energie (Joule).
Tijdens dat proces kan er energie verloren gaan.

Wegstrepen zou mogen als er nooit energie verloren gaat in het omzettingsproces, maar dit blijkt nagenoeg nooit de realiteit. Dus wegstrepen mag niet, zonder de verliezen in ogenschouw mee te nemen.
Misschien is wegstrepen niet helemaal goed gezegd, maar, zoals Energiastic uitlegt, je doet het altijd als je een rendement uitrekent. Een rendement wordt vrijwel altijd gegeven als een percentage, dat dimensieloos is. Het wordt bepaald door een output te delen door een input. Neem bijvoorbeeld een omvormer. Omdat zowel input als output in watts gegeven worden, kun je die tegen elkaar wegstrepen. Ook als de omvormer in het omzettingsproce energie verliest (dat is niet helemaal nauwkeurig, de wet van behoud van energie dicteert dat die 'verloren' energie wordt omgezet in een andere vorm van energie, bijv. warmte).

Of er energie verloren gaat, doet geheel niet ter zake. Dit vereenvoudigen van eenheden is een zeer theoretische exercitie die weinig met de praktijk te maken heeft. Het gaat er om of de eenheden hetzelfde zijn. Joule is joule, watt is watt, meter is meter. Waar ze op slaan doet er niet toe, maar is vaak wel handig om aan te geven. Dus gebruiken we vaak kWp ipv kW, zodat we weten wat voor watts het zijn.

Maar in elke branche hebben ze weer andere gewoontes en aanhangsels. Voor bijv windturbines heeft men het altijd over een 'turbine van 2.6 MW' en niet '2.6 MWp'. Bij kerncentrales spreekt men nog wel eens van MWth (thermisch vermogen) en MWe (elektrisch vermogen). En bij PV-parken maakt men onderscheid tussen Wdc en Wac. Vrijheid blijheid, maar dat heeft allemaal niets met de fundamentele regels te maken over hoe je de eenheden mag vereenvoudigen.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:33
@ Snoekie

Weet je al meer van dat apparaat van Tilmar? Ik ben wel benieuwd naar de prijs, het geluidsniveau, of deze CO2 en vocht geregeld is en of deze ook nachtkoeling kan doen (handig in de zomer). Ik heb zelf een Climarad en wil deze wat dat betreft best eens vergelijken.
Hoe bevalt de ClimaRad (met of zonder de radiator)?

[ Voor 73% gewijzigd door TLer op 24-02-2011 13:47 ]

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 13:10:

Maar in elke branche hebben ze weer andere gewoontes en aanhangsels. Voor bijv windturbines heeft men het altijd over een 'turbine van 2.6 MW' en niet '2.6 MWp'. Bij kerncentrales spreekt men nog wel eens van MWth (thermisch vermogen) en MWe (elektrisch vermogen). En bij PV-parken maakt men onderscheid tussen Wdc en Wac. Vrijheid blijheid, maar dat heeft allemaal niets met de fundamentele regels te maken over hoe je de eenheden mag vereenvoudigen.
Lijkt me een mooie voor een wetenschappelijk proefschrift, beste Anne.

Maar de praktijk is de praktijk. Als je maar duidelijk blijft over wat je bedoelt te zeggen, is en blijft het OK. Maar inderdaad geen energie eenheden met "opgestelde vermogens-eenheden" verwarren, en dat was de kern van de discussie, en blijft het hart van de verwarring bij mensen die er (nog) niet zo bij zijn betrokken.

Dus hier blijft het kWh/kWp. Per dag, of per maand, of per jaar. Waarbij het schuine streepje "per" betekent. En kWp "opgesteld vermogen". Getest onder standaard testcondities. Iets wat trouwens bij windturbines een nogal heikel punt is, want dan worden de "test" installaties een beetje groot... :P Ik heb nog geen windtunnel gezien waarin een volledige 5 MW (...) REPower reus kan worden opgesteld en onder "standaard test condities" wordt "geflasht"...

That's it.

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:18

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

nhimf schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:38:
[...]

Tja ik vraag me af of dat zomaar kan. Het zijn T5 TL-buizen en volgens mij al relatief zuinig :P
Maargoed, zoals met alles, meten is weten :-)
Ik denk dat LED lampen wel een stuk zuiniger zijn, daar moet je wel veel mee kunnen halen.

De temperatuur 1 graad lager instellen zal al veel uit moeten maken lijkt me. Ik weet niet of het Aquarium tegen een muur staat. De wanden waar hij tegenaan staat zou je kunnen voorzien van een goede isolatielaag.
Of wat denk je van HR++ glas in je aquarium :) 8)7

Zijn er ook niet warmtepomp achtige verwarmingen voor aquaria beschikbaar? Ik heb er geen verstand van hoor, maar dat klinkt wel realistisch.

Kwa energiemeter. Ik heb bij Conrad zo'n Voltcraft meter gekocht waar je een SD kaart in kan steken. De data kan je achteraf uitlezen. De meegeleverde software is tamelijk brak, maar de data is goed bruikbaar.

http://reviews.conrad.nl/...?sort=helpfulness&dir=asc

edit: FF gegoogled, warmtepompen voor aquaria lijken te bestaan

[ Voor 8% gewijzigd door windfreak op 24-02-2011 14:01 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

flitspaal.nl schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 10:20:
[...]

De grote set op de Solarmax heeft mij omgerekend iets van 2,50 euro/Wp gekost inclusief montage. De set op het westen met de Isofotons was ietsje duurder met 2,80 euro/Wp.

De set voor flitspaal.nl heeft mij vorig jaar 2,18 euro/Wp gekost inclusief montage alles erop en eraan.
Dat is dus €1,83 exclusief btw. Kan je die €1,83 ook uitsplitsen naar paneel, omvormer, kabel en montagemateriaal prijs. Wat waren de montagekosten? Het betreft een basisinstallatie van 3 panelen en een Steca 500 omvormer toch? Met deze prijs heeft je leverancier er zwaar op toegelegd als hij ze ook heeft gemonteerd voor je. Er zijn leveranciers die dat doen met bepaalde doelen voor ogen; personeel aan het werk houden, grotere orders binnenhalen, reclame etc. Dat is dan dus geen relevante prijs voor particulieren.

ZonneStroom

Verwijderd

glambalk schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 14:09:
[...]
relevante prijs voor particulieren.
Dat was ook in essentie wat ik zocht. Dit hangt natuurlijk af van veel omstandigheden, niet in de laatste plaats ook van de grootte van de installatie (bij een particulier veelal klein).

Bij een kleine set met bv kingsolar panelen 3 x 190 Wp
- 3 x panelen 969 euro (1,70 euro/Wp)
- 1 x steca 500 282 euro
- 3 x bevestiging totaal 90
- kabels e.d. 50
totaal 1391 -> 2.44 Wp zonder installatiekosten
+ 0,30 euro/Wp voor de vervanging van de omvormer na 12,5 jaar

2,73 Euro ALL-INN bij zelfmontage (prijs per kWh is dan 21,5 cent op basis van een annuiteit)

Greenchoice rekent mij nog minder voorlopig...

• asvogel
zonnigtype schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 13:54:
Maar de praktijk is de praktijk. Als je maar duidelijk blijft over wat je bedoelt te zeggen, is en blijft het OK. Maar inderdaad geen energie eenheden met "opgestelde vermogens-eenheden" verwarren, en dat was de kern van de discussie, en blijft het hart van de verwarring bij mensen die er (nog) niet zo bij zijn betrokken.
Dus hier blijft het kWh/kWp. Per dag, of per maand, of per jaar. Waarbij het schuine streepje "per" betekent. En kWp "opgesteld vermogen". Getest onder standaard testcondities. Iets wat trouwens bij windturbines een nogal heikel punt is, want dan worden de "test" installaties een beetje groot... :P Ik heb nog geen windtunnel gezien waarin een volledige 5 MW (...) REPower reus kan worden opgesteld en onder "standaard test condities" wordt "geflasht"...
That's it.
Hier worden wel heel hard dogma's de wereld in geholpen - juist door de mensen die daar bij andere industrieën zo hard over klagen!

Dat je er soms voor kiest eenheden niet weg te strepen voor de duidelijkheid, wil niet zeggen dat het niet geheel correct is om het wel te doen. Iedere W boven de streep kun je wegstrepen tegen iedere W onder de streep. Een watt is wat dat betreft gewoon een watt.

Zoals gezegd staat die p er alleen maar bij om aan te geven dat het een watt is die onder bepaalde omstandigheden is gemeten. Eigenlijk hoort die p meer bij de grootheid dan bij de eenheid, omdat het aangeeft dat het het vermogen is onder bepaalde omstandigheden.

Om kWp met een vals autoriteitsgevoel opeens als 'opgesteld vermogen' te herdefinieren lijkt me wat raar. Allereerst mix je grootheden en eenheden. Bovendien is opgesteld vermogen niet de juiste term - nominaal vermogen lijkt me al een betere.

Nog een leuke: Hoe wordt de efficiency van een paneel gedefinieerd? Juist! Door het nominale vermogen te delen door het vermogen/flux van de invallende straling. Dat laatste wordt berekend door de gegeven 1000 W/m2 te vermenigvuldigen met het oppervlak - dat levert dus een vermogen in W op. Als ik de dogma's hier volg, dan komt er boven de streep de eenheid Wp, onder de streep W, en dan is de efficiency dus bijvoorbeeld 0.15 Wp/W. Dat is evident nogal raar. Dogma's overboord en gewoon naar de fysica kijken levert daarentegen een zinnige efficiency van 0.15 (of 15%) op.

Voor de volledigheid: De opbrengst opgeven in kWh/kWp maakt het voor velen inzichtelijker dan wanneer je daar h van maakt. Maar dat betekent niet dat dat laatste meteen fout is - het legt gewoon ergens anders de nadruk op.

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:01:
2,73 Euro ALL-INN bij zelfmontage (prijs per kWh is dan 21,5 cent op basis van een annuiteit)
Leg eens uit?
Zonder weer allerlei tvt-berekeningen op me af te roepen, ik kom met 2.73 euro/Wp, uitgaande van conservatieve 850 KWh/KWp en een levensduur van 30 jaar op (2.73 / (0,85*30))=11 cent / KWh.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 13:54:
Lijkt me een mooie voor een wetenschappelijk proefschrift, beste Anne.
Haha. nee, liever niet. Dit is basistheorie die je moet beheersen vooraleer je een wetenschappelijk proefschrift zelfs maar wilt lezen. :)

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Joba schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:09:
Leg eens uit?
Zonder weer allerlei tvt-berekeningen op me af te roepen, ik kom met 2.73 euro/Wp, uitgaande van conservatieve 850 KWh/KWp en een levensduur van 30 jaar op (2.73 / (0,85*30))=11 cent / KWh.
Je vergeet de rente.

• Joba
Waar, maar kan me niet voorstellen dat dat zoveel scheelt, vooral niet als je dan inflatie ook meerekent. Maar ik houd verder mijn mond want we komen anders weer op een hoe bereken ik mijn tvt discussie met de tientallen varianten.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Joba schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:30:
Waar, maar kan me niet voorstellen dat dat zoveel scheelt, vooral niet als je dan inflatie ook meerekent. Maar ik houd verder mijn mond want we komen anders weer op een hoe bereken ik mijn tvt discussie met de tientallen varianten.
Ik denk dat als je een groeneënergieadviseur bent, dat je je klanten ook wilt bedienen met degelijke tvt-berekeningen. Je hebt geen andere keus dan erin te duiken. Het is echt niet zo moeilijk hoor, gewoon een spreadsheetje laten maken door iemand die goed is met financiën.

Ik heb het even ingeplugd in mijn spreadsheetje. Kom ik uit op 15 cent, da's toch zo'n 40% meer (bij 2,3% rente).

Verwijderd

Joba schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:09:
[...]

Leg eens uit?
Annuiteit?

2.73 euro per Wp -> levert 0.9kWp op bij een opbrengstfactor van 0.9
Dus investeer je 3,03333 euro voor elke kWh
Pak je excel en dan functie bet -> =BET(5%;25;3,03333333;0;0) -> 0,215 euro per kWh
5% rente, 25 jaar productie (cf opbrengstgarantie), prijs investering per kWh, geen eindwaarde, betaling einde periode :)

Het lijkt me beter aan te tonen dat PV niet duurder is dan het normale stopcontact ZONDER te luchtfietsen in plaats van te luchtfietsen en dan uit te komen op een zeer aantrekkelijke prijs per kWh.
11 cent is niet geloofwaardig, want... dan deed iedereen het wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2011 15:55 ]

• Joba
Anne vdr Bom schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:37:
[...]

Ik denk dat als je een groeneënergieadviseur bent, dat je je klanten ook wilt bedienen met degelijke tvt-berekeningen. Je hebt geen andere keus dan erin te duiken. Het is echt niet zo moeilijk hoor, gewoon een spreadsheetje laten maken door iemand die goed is met financiën.

Ik heb het even ingeplugd in mijn spreadsheetje. Kom ik uit op 15 cent, da's toch zo'n 40% meer (bij 2,3% rente).
Dat bedoel ik, lang geen 22 cent / kwh. En zo'n spreadsheetje heb ik natuurlijk al lang, ik weet hoe makkelijk dat is, maar het gaat uiteindelijk om de uitgangspunten die je daarin gebruikt. Mijn punt was, zonder de discussie daarover weer op te rakelen, dat 22 cent erg veel is en dat je dan blijkbaar wel heel conservatieve uitgangspunten hanteert.
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:48:
[...]

Annuiteit?

2.73 euro per Wp -> levert 0.9kWp op bij een opbrengstfactor van 0.9
Dus investeer je 3,03333 euro voor elke kWh
Pak je excel en dan functie bet -> =BET(5%;25;3,03333333;0;0) -> 0,215 euro per kWh
5% rente, 25 jaar productie (cf opbrengstgarantie), prijs investering per kWh, geen eindwaarde, betaling einde periode :)
Verschil zit dus in rentepecentage. Da's erg hoog en ws excl inflatie. Doe je 4% en 2% inflatie kom je met exact dezelfde formule op 16 cent, en doe je dan nog eens 30 jaar ipv 25 kom je op 14 cent.
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:48:
Het lijkt me beter aan te tonen dat PV niet duurder is dan het normale stopcontact ZONDER te luchtfietsen in plaats van te luchtfietsen en dan uit te komen op een zeer aantrekkelijke prijs per kWh.
11 cent is niet geloofwaardig, want... dan deed iedereen het wel.
Just your 2 cents.

Kijk eens buiten om je heen, bij ons schieten ze als paddestoelen uit de lucht. Allemaal idealisten? Dacht het niet. Ik vind de cijfers die ik hierboven gebruik niet luchtfietsen hoor, lijken me reeele aannames.

[ Voor 44% gewijzigd door Joba op 24-02-2011 16:13 ]

• zonnigtype
asvogel schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 15:01:
[...]

Voor de volledigheid: De opbrengst opgeven in kWh/kWp maakt het voor velen inzichtelijker dan wanneer je daar h van maakt. Maar dat betekent niet dat dat laatste meteen fout is - het legt gewoon ergens anders de nadruk op.
Ik zeg niet dat het [laatste] "fout" is. Ik zeg dat kWh/kWp de praktijk is. En dat zelfs die "p" wordt weggelaten "in de praktijk van alledag". Tot die "sufferds" van het vakblad Photon aan toe. Ik heb nog nooit in die paar jaar dat ik abo ben een boze lezersbrief van een wetenschapper gelezen die ze daarvoor aan de schandpaal heeft genageld...

Volgens mij zitten we op hetzelfde spoor, al zeggen we het anders (is al sinds de Toren van Babel een probleempje... ;) ).

Je moet van mij geen "autoriteit" maken, dat ben ik helemaal niet. Ik ben slechts een domme bioloog.

En gooi d'r ook eens wat humor doorheen. Lijkt me fijn voor de meelezers.
Als ik de dogma's hier volg, dan komt er boven de streep de eenheid Wp, onder de streep W, en dan is de efficiency dus bijvoorbeeld 0.15 Wp/W.
Da's de crux nou juist. Die "Wattpiek" opgesteld nominaal vermogen die daar onder de PRAKTIJK condities zonnestroom staat te bakken staat namelijk vrijwel NOOIT onder standaard test condities (STC, 1.000 Watt loodrechte instraling bij 25 graden zonneCELtemperatuur en AirMass van anderhalf) die zonnestroom te bakken. Dus die in de flasher vastgestelde "Wattpiek" is helemaal geen [continu] door datzelfde zonnestroompaneel afgegeven "Watt" [DC] vermogen. Het is een geflashte waarde die in het veld zelden (en dan nog waarschijnlijk zeer kort) voorkomt. En dan ook nog d'r overheen alle systeemverliezen om ergens helemaal achteraan het verhaal te komen op die door de omvormer uitgescheden AC kilowattuurtjes (kWh) die VOOR het "per" schuine streepje staan in mijn "kWh/kWp" notatie.

Het eenmalige module rendement wordt in de flasher duidelijk.

Stel: paneel van 0,7 vierkante meter (mijn ouwe Shell paneelkes).
Stel: STC, 1.000 Watt/m2 en de bekende andere bikkelharde STC condities.
Stel: d'r wordt eenmalig tijdens de flash een DC output gemeten van 93 Watt DC uit dat module.

Efficiëntie: er is op 0,7 vierkante meter niet 1.000 Watt, maar 700 Watt ingestraald in de flasher.
Er is 93 Watt uitgekomen (gemeten). Efficiëntie is OP DAT MOMENT (van de flash) 93/700 = 13,3% geweest. Dat is het "STC module rendement". Eenmalig vastgesteld in een flash protocol (wat je op zou moeten kunnen vragen), en vrijwel nooit opnieuw gemeten (want die dingen liggen op het dak en alleen bij zeer ernstige malheur wordt evt. slecht presterende zooi van het dak gehaald en door de verantwoording nemende installateur/systeemverkoper opnieuw geflasht).

In het veld wordt alleen onder exact dezelfde condities die omzettingsefficiëntie gehaald. Als het paneel niet "degradeert", cellen niet "eroderen", folie intact blijft en niet gaat delamineren, er geen hot-spots ontstaan of andere malheur. En dan nog steeds: uitsluitend onder STC condities. Die zelden voorkomen.

Extra complicatie: flashers moeten eigenlijk regelmatig worden geijkt. Gebeurt vlg. mij zelden. Yingli schijnt inmiddels extern onafhankelijk hun module specs te laten controleren (de zooi die in de handel wordt gebracht). Yingli is ....... een Chinese module fabrikant. Ik hoop dat alle merken dat gaan doen.

[ Voor 54% gewijzigd door zonnigtype op 24-02-2011 16:20 . Reden: abacadabra ]

• Gerb
  • Laatst online: 20-04 07:36
Hoi,

Ik heb gemerkt dat m'n Sunny Boy / Sunny Beam niet helemaal nauwkeurig zijn met het weergeven van de opbrengst, Tot nu toe zegt SB 229kW, maar m'n meterkast zegt 204. Aangezien die laatste gebruikt wordt voor saldering, houd ik die maar aan.

Omdat ik niet zo kan vertrouwen op m'n SMA spul, bestaat m'n monitoring uit elke avond lezen-noteren-intypen van m'n 5 meterstanden: heen hoog+laag, terug hoog+laag en bruto terug. Deze gegevens voer ik in in Openoffice Calc en krijg dan dit soort grafiekjes.

Ik heb 11 x Sharp 180 Wp en een SB 2100TL, geleverd door SolarNRG. Dak is ZW, helling iets van 37 graden.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gerbenr/verbruik-opbrengst-feb2011-klein.png

• zonnigtype
Gerb schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:16:
Hoi,

Ik heb gemerkt dat m'n Sunny Boy / Sunny Beam niet helemaal nauwkeurig zijn met het weergeven van de opbrengst, Tot nu toe zegt SB 229kW, maar m'n meterkast zegt 204. Aangezien die laatste gebruikt wordt voor saldering, houd ik die maar aan.

Omdat ik niet zo kan vertrouwen op m'n SMA spul, bestaat m'n monitoring uit elke avond lezen-noteren-intypen van m'n 5 meterstanden: heen hoog+laag, terug hoog+laag en bruto terug. Deze gegevens voer ik in in Openoffice Calc en krijg dan dit soort grafiekjes.

Ik heb 11 x Sharp 180 Wp en een SB 2100TL, geleverd door SolarNRG. Dak is ZW, helling iets van 37 graden.

[afbeelding]
Photon mei 2009 p. 123:
"Ein schwachpunkt ist die Anzeige der Wechselrichterausgangsleistung: Sie weist besonders bei kleineren Leistungen eine grosse Ungenauigkeit (bis zu 30 Prozent) auf und ist deshalb für Vergleiche nicht zu empfehlen".

• Joba
Zijn die 204 KWh en 229 KWh opgetelde dagtotalen? Want dan zouden het deels afrondingsverschillen kunnen zijn, ik zie dat de waardes in de grafiek op hele KWh's zijn afgerond. Maar deel je hier info of heb je ook een specifieke vraag? (beiden zijn natuurlijk welkom!)

• Gerb
Inderdaad, bij lage opbrengsten zoals de vele grauwe dagen deze winter (heb m'n panelen sinds eind oktober) is hij onnauwkeuriger dan wanneer de zon volop schijnt.

Op die momenten komt m'n sunny boy veel beter in de buurt van m'n Wattcher die naar 't knipperende lampje van m'n brutoproductiemeter kijkt.

Nu bijvoorbeeld:
Wattcher: 70W
SunnyBoy: 85W

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Kent iemand 1 van de volgende installaties?

http://www.quattrosolar.be/referenties.htm

Het is een 'nieuw' bedrijf, zoals men zelf stelt, maar heeft wel 20+ referentieprojecten.. vraag me dus af of de foto's gekocht zijn, of dat het echte referenties zijn.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Gerb
Joba schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:26:
Zijn die 204 KWh en 229 KWh opgetelde dagtotalen?
Opgetelde totalen. De Sunny Boy laat 't totaal tot op 2 cijfers achter de komma zien, m'n brutoproductiemeter op 0 achter de komma. Ik neem aan dat m'n brutoproductiemeter niet elke keer iets afrondt, maar gewoon doortelt. Ik bedoel als hij 1 dag 1,4 kWh meet hij 1 hoger is dan de dag ervoor, en als hij de volgende dag 1,7 kWh voor z'n kiezen krijgt hij 2 hoger staat, en "intern" op 2,1 staat.
Want dan zouden het deels afrondingsverschillen kunnen zijn, ik zie dat de waardes in de grafiek op hele KWh's zijn afgerond.
Dat komt omdat dit de waarden zijn die ik in de meterkast aflees, en dat zijn gehele getallen.
Maar deel je hier info of heb je ook een specifieke vraag? (beiden zijn natuurlijk welkom!)
Vooral 't delen van info, ik ben wel benieuwd naar een via SNMP afleesbare meterkast-sensor. Liefst een DIN rail ding dat wifi en snmp praat, maar die zijn er denk ik niet.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
glambalk schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 14:09:
[...]

Dat is dus €1,83 exclusief btw. Kan je die €1,83 ook uitsplitsen naar paneel, omvormer, kabel en montagemateriaal prijs. Wat waren de montagekosten? Het betreft een basisinstallatie van 3 panelen en een Steca 500 omvormer toch? Met deze prijs heeft je leverancier er zwaar op toegelegd als hij ze ook heeft gemonteerd voor je. Er zijn leveranciers die dat doen met bepaalde doelen voor ogen; personeel aan het werk houden, grotere orders binnenhalen, reclame etc. Dat is dan dus geen relevante prijs voor particulieren.
Foutje gemaakt aan mijn kant. 8)7 De set voor flitspaal.nl heb ik op de zaak staan en de BTW dus teruggekregen. Jij haalt er nog een keer de BTW vanaf :). Echte consumentenprijs is dus 2,59 Euro/Wp en dat komt weer erg dicht in de buurt van de grote Solarmax set.

Ik reken overigens 60 euro per paneel aan aansluitkosten ( Clickfit ) geen idee of dit hoog/laag is. Ik heb die berekening ooit een keer gemaakt en die 60 euro is blijven hangen in m'n hoofd.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

flitspaal.nl schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:56:
[...]

Foutje gemaakt aan mijn kant. 8)7 De set voor flitspaal.nl heb ik op de zaak staan en de BTW dus teruggekregen. Jij haalt er nog een keer de BTW vanaf :). Echte consumentenprijs is dus 2,59 Euro/Wp en dat komt weer erg dicht in de buurt van de grote Solarmax set.

Ik reken overigens 60 euro per paneel aan aansluitkosten ( Clickfit ) geen idee of dit hoog/laag is. Ik heb die berekening ooit een keer gemaakt en die 60 euro is blijven hangen in m'n hoofd.
Dat is gelukkig dan ook opgehelderd.

ZonneStroom

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 09:23:
@ Snoekie

Ik zie prijzen rond de 1000 euro.....maar ik ga eerst eens kijken waar ik zoiets kwijt kan/wil

Voel je met die Climarad echt geen tocht meer? (met of zonder radiator?)

Zal nog even googlen want gister vond ik uitgebreide info ergens

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2011 17:43 ]

• zonnigtype
Olieprijs gaat weer door de honderd dollari amerikenski het barreltje heen, zoals verwacht kon worden met trubbels in Khadaffi land...

Brent Crude is er al doorheen gejast...

http://oil-price.net/dashboard.php?lang=en

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 24-02-2011 17:43 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Gaat ook weer een gierende inflatie op allerlei andere zaken geven, wat dus weer een mindere kant is van een stijgende olieprijs.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• asvogel
Ik ben wel blij met een beetje inflatie, gezien mijn aflossingsvrije hypotheek.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nou ik niet.
Medicijnen, boodschappen etc. alles wordt er maar duurder van.
M'n baas maar gaan vragen om een tussentijdse salarisverhoging van 3% :)

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:53
Hoi,

[afbeelding]
Welkom bij de club... ik heb ook een 2100TL, met 8x235 sharppanelen en zie hetzelfde gebeuren. Vanaf dat ik er een Plugwise Circle tussen heb gehangen noteer ik de dagopbrengsten van beide meters, en de SB liegt (gemiddeld per dag vanaf 06-08-10) 0,31 KWh in de plus. Dat varieert van 0,19 - 0,54. Daarom noteer ik op Sonnenertrag ook inmiddels de Plugwisewaarden, die zijn betrouwbaarder (enkele pagina's terug heeft iemand dat uitgezocht/onderbouwd).
En zoals Zonnigtype quote, het is een bekend verschijnsel bij dit type inverter.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Kan het niet zo zijn dat je door spanningsverlies over de kabel tussen omvormer en meterkast er een verschil onstaat tussen beide kwh metingen?
Eigenlijk zou je de losse kwh meter naast je omvormer moeten hangen om te kijken of er verschil is.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Hoi,

[afbeelding]
Ik heb hier een heel andere verklaring voor. Eigenverbruik is achter de meter en wordt niet in de terugleverstand verwerkt. Het teruglevertelwerk laat alleen NETTO teruglevering zien. Je hebt altijd wel wat verbruik (mech ventilatie/internet modem/home server/koelkast/etc). Dus wat je teruglevertelwerk laat zien is altijd minder dan wat de omvormer aangeeft. (Wat niet wil zeggen dat de Sunny Boy wel degelijk een afwijking kan vertonen).

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Gerb schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:39:
[...]
Vooral 't delen van info, ik ben wel benieuwd naar een via SNMP afleesbare meterkast-sensor. Liefst een DIN rail ding dat wifi en snmp praat, maar die zijn er denk ik niet.
Een willekeurige kWh meter met pulsuitgang en een ioLogic 2210 misschien?

Ik gebruik zelf drie ADM1D kWh meters op DIN rail welke ik via een Damocles Mini op de computer uitlees. En mijn meters zijn vrij nauwkeurig.

Over de afgelopen 249 dagen, geven mijn kWh meters een verbruik aan van 1069,1 kWh en een PV opbrengst van 281,5 kWh. De nieuwe elektriciteitsmeter van Enexis heeft in diezelfde periode gemeten dat ik 904 kWh van het net heb afgenomen en 105 kWh heb teruggeleverd.

Netto verbruik
1069,1 - 281,5 = 787,6 kWh volgens mij eigen meters
904 - 105 = 799 kWh volgens de meter van Enexis

Een verschil van bijna 1,5%, maar ik denk dat ik weet waar het verschil in zit. De kWh meters verbruiken zelf namelijk ook een beetje wat de Enexis meter wel registreert, maar mijn meters niet. Deel ik het verschil van 11,4 kWh namenlijk door de 249 dagen, dan kom ik op een verbruik van 1,9W en dat komt vast in de buurt van mijn 3 kWh meters...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Hoi,

[afbeelding]
Ik had er ook last van, vooral het gevoel dat het niet precies klopt. Vanaf vandaag m'n eigen BPM aangesloten. Een geijkte kWh-meter met S0-uitgang, Vooralsnog even als los apparaat, de S0-uitgang is iets voor de (nabije) toekomst. Het kastje is van Holec, WCD en 16A aardlekautomaat ook. Besteld bij Elektroonline. kWh meter is van Finder en komt van Conrad.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5134/5474057527_569fdc29dd.jpg
Speksteenkachel schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 20:00:
Kan het niet zo zijn dat je door spanningsverlies over de kabel tussen omvormer en meterkast er een verschil onstaat tussen beide kwh metingen?
Eigenlijk zou je de losse kwh meter naast je omvormer moeten hangen om te kijken of er verschil is.
Ik kan het me in mijn situatie nauwelijks voorstellen met kabels van hooguit 6 meter 2,5 mm2.

[ Voor 15% gewijzigd door ericplan op 07-03-2011 20:53 . Reden: aanvulling ]

A'dam PVOutput

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vanavond was ik op de chaotische presentatie van Solar Quatro (ofzo). Ze probeerden een systeem aan de man te brengen, PV gecombineerd met zonnecollectoren. Dus achter het PV paneel water leidingen. Weinig innovatiefs, maargoed. Ze waren nog bezig met het testen, wisten nog geen prijzen, hadden nog geen ervaring. Bezoekers waren weinig onder de indruk.

Anyway, er was dus een kippenhouder (38.000 kuikens / maand! :o ) die SDE groot toegewezen had gekregen. Had dus 3 daken gevuld met elk 550 x 180 Wp. In totaal 300.000.. :o :o Lag er nu 10 maanden op, en had met 2 installaties al 180.000kWh opgewekt. Zat dus na 10 maanden al aan de 85%. En hij had al 80.000 EUR (:o :o) 'verdiend' via SDE.

$$$$$

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:51:
Vanavond was ik op de chaotische presentatie van Solar Quatro (ofzo). Ze probeerden een systeem aan de man te brengen, PV gecombineerd met zonnecollectoren. Dus achter het PV paneel water leidingen. Weinig innovatiefs, maargoed. Ze waren nog bezig met het testen, wisten nog geen prijzen, hadden nog geen ervaring. Bezoekers waren weinig onder de indruk.
Zijn al meerdere concepten van, op Intersolution stond er ook weer een uit Duitsland.
Anyway, er was dus een kippenhouder (38.000 kuikens / maand! :o ) die SDE groot toegewezen had gekregen. Had dus 3 daken gevuld met elk 550 x 180 Wp. In totaal 300.000.. :o :o Lag er nu 10 maanden op, en had met 2 installaties al 180.000kWh opgewekt. Zat dus na 10 maanden al aan de 85%. En hij had al 80.000 EUR (:o :o) 'verdiend' via SDE.

$$$$$
Die had al een voorganger bij Maatschap Boon in Zeewolde. Die heeft ook drie beschikkingen van elk 100 kWp. Ik mag zeker wel een naam/adres van je verwachten voor de statistieken? (mag ook per mail) Gaat die kippenmest van hem zeker direct na droging de verbrander van atoomboer Delta in op Moerdijk? (ja, inderdaad, ook SDE subsidie, voor "biomassa", je moet toch op de een of andere wijze aan "de doelstellingen" voor "groene" stroom geraken, toch? ...). Heb je hem nog gevraagd of hij dagelijks zijn DRIE bruto productiemeters uitleest? 8)7

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:51:

$$$$$
SDE groot was gewoon een winstgevende prijs uit een grote loterij. Vergoeding was simpelweg te hoog tenopzichte van de lage Wp installatiekosten voor zulke grote installaties. Om de een of andere reden kregen grote installaties een hogere vergoeding dan kleine installaties en dan hebben die bedrijven ook nog aftrek en EIA.. Kassa.

www.sunsolar.nl

• zonnigtype
Dit lijkt me nou ECHT iets voor jou, beste Eric-pvt...

http://www.hvcenergie.nl/...gesloten_op_warmtenet_hvc

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

ericplan schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 21:50:
Ik kan het me in mijn situatie nauwelijks voorstellen met kabels van hooguit 6 meter 2,5 mm.
6 meter van 2,5mm2 geeft bij 240V/16A een spanningsverlies van 0,61%.
Dit is toch een vermogensverlies van 24W.
Bij een zonnige dag ben je bij 10 uren zonneschijn per dag 240Wh misgelopen.
Als je dit dus over een heel jaar gaat bekijken wordt het verschil met de kWh meter in de omvormer en de kWh meter in de meterkast alleen maar groter.
Nogmaals hang beide meters eens naast elkaar op zolder voor een eerlijk vergelijk.
Proest.........

[ Voor 18% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-02-2011 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:16:
[...]

SDE groot was gewoon een winstgevende prijs uit een grote loterij. Vergoeding was simpelweg te hoog tenopzichte van de lage Wp installatiekosten voor zulke grote installaties. Om de een of andere reden kregen grote installaties een hogere vergoeding dan kleine installaties en dan hebben die bedrijven ook nog aftrek en EIA.. Kassa.
Dat heeft alles met de volslagen bezopen "berekening" van het verschil tussen de VERONDERSTELDE "kosten van zonnestroom uit installaties van die grootte per kWh" = basisbedrag en de VERONDERSTELDE gecorrigeerde zogenaamde "gemiddelde marktprijs" die "dat soort" bedrijven voor hun elektriciteit ZOUDEN betalen volgens de onwaarschijnlijke en onnavolgbare logica van de EZ ambtenarij (geparachuteerd bij ECN Beleidsstudies, dat zijn gewoon stromannen van EL&I). En dan krijg je dus dit.

NB: meteen al in het tweede jaar werd daar ook nog eens de "bodem in het vat" bereikt, de "basiselektriciteitsprijs", en werd de correctiefactor al in de voorschotberekening op die basiselektriciteitsprijs vastgenageld om te voorkomen dat de Staat zich helemaal blauw zou gaan betalen aan de verschilkosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 00:48:
[...]
en de VERONDERSTELDE gecorrigeerde zogenaamde "gemiddelde marktprijs" die "dat soort" bedrijven voor hun elektriciteit ZOUDEN betalen
Die gemiddelde marktprijs van 5,3 cent lijkt me wel normaal voor dat soort bedrijven.
Het zijn de tarieven voor de grootverbruikers (nauwelijks EB en geen BTW)

De tarieven van de feed-in in Duitsland zijn ook steeds te hoog, is dat ook een ambtelijke samenspanning met een bureaucratische saus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 00:13:
[...]

6 meter van 2,5mm2 geeft bij 240V/16A een spanningsverlies van 0,61%.
Dit is toch een vermogensverlies van 24W.
Bij een zonnige dag ben je bij 10 uren zonneschijn per dag 240Wh misgelopen.
Als je dit dus over een heel jaar gaat bekijken wordt het verschil met de kWh meter in de omvormer en de kWh meter in de meterkast alleen maar groter.
Er zit één SB 1700 per kabel, spanningsverlies is dan nog maar 0,28%. Verder wordt die maximale stroom maar zelden gehaald, helaas.
Nogmaals hang beide meters eens naast elkaar op zolder voor een eerlijk vergelijk.
:+
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3600/3576505936_e7944bba8c.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 08:34:
[...]

Die gemiddelde marktprijs van 5,3 cent lijkt me wel normaal voor dat soort bedrijven.
Het zijn de tarieven voor de grootverbruikers (nauwelijks EB en geen BTW)
Waarom zouden grootverbruikers die nauwelijks iets betalen (nog nooit een energienota gezien van zo'n verbruiker hier) überhaupt enorm mogen afromen via een (of meerdere) SDE beschikkingen? Dat lijkt me geen goede situatie die op maatschappelijk draagvlak mag rekenen. Wel vet incasseren, maar tegelijk ongetwijfeld nog het grootste deel van het verbruik gewoon voor dumpprijzen fossiel/nucleair af mogen nemen...
De tarieven van de feed-in in Duitsland zijn ook steeds te hoog, is dat ook een ambtelijke samenspanning met een bureaucratische saus?
Neen hoor, dat was het gevolg van een extreem goede, professionele lobby van de Solar industrie in Duitsland die bovendien jarenlang veel te lage prognoses voor de marktontwikkeling heeft afgegeven (daarbij potentiële kostendiscussies blussend en voor zich uit schuivend), waar Photon al jaren tegen heeft gefulmineerd, niet in dank trouwens bij veel "vakgenoten".

Degressie heeft er ALTIJD al in gezeten, in het wettelijk vastgespijkerde (zekerheden gevende) systeem, alleen is de praktijk ontwikkeling (kostenreducties) veel harder gegaan dan zelfs specialisten hadden gedacht.

En bovendien: die ultieme systeem kostprijs is gewoon in ultrakorte tijd (door niemand te voorspellen, zeker niet door bureaucraten) in elkaar gedonderd (ook al door weer zo'n combinatie van factoren versterkt: het in elkaar sodemieteren van de Spaanse markt die twee en een halve Gieg in een jaar bij ramde, en de economische crisis, daarbovenop de in de tussentijd enorme bijbouw van productievolumes door de hele keten, met name bij silicium grondstof). Daar valt geen incentive regime in korte tijd op aan te passen (want dat is in Duitsland altijd een omvangrijk, zeer gedegen begeleid politiek proces). Dat is de laatste tijd dus "noodzakelijkerwijs" met EXTRA degressie stappen van "formaat" weer recht gebreid. Zeg maar: achterstallig onderhoud aan nog steeds het beste incentive regime ever invented. Geen systeem is perfect. De Duitsers passen het echter wel aan als het uit de hand dreigt te lopen. De crux is: hoe rem je af zonder de eigen marktafzet/ontwikkeling in het ijswater te gooien. Alleen Duitsland zal die vraag kunnen beantwoorden. Hebben wij nul komma nul invloed op.

Italië gaat het ook hard voor de kiezen krijgen. Die gaan op een ramkoers af door absurde bijbouw, met absurd hoge tarieven, in een zonnig land. Dat gaat moord en brand worden, de doelstelling voor 2020 is al bereikt, maar de miljarden euri's die dat gaat kosten moeten nog doordringen bij het parlement daar. Hadden ze maar naar vertegenwoordigers van de eigen brancheorganisatie geluisterd paar jaar geleden: "de tarieven zijn te hoog, moeten lager!" To no avail. Te hoge tarieven werden door de regering ingezet. Gevolg: STORMLOOP en massale bijbouw. Dan heb je het dus zelf gewild, en moet je ook voor de consequenties opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 17:42:
[...]

Ik zie prijzen rond de 1000 euro.....maar ik ga eerst eens kijken waar ik zoiets kwijt kan/wil

Voel je met die Climarad echt geen tocht meer? (met of zonder radiator?)

Zal nog even googlen want gister vond ik uitgebreide info ergens
De tocht is een stuk minder. Alleen als hij aanstaat en hard eraan trekt, voel je dat de inkomende lucht kouder is. WTW is 80% dus buiten 0 graden en binnen 20 graden, dan is de binnenkomende lucht 16 graden.

Ik heb eentje zonder radiator. Deze heb ik genomen omdat ik tochtklachten had met mijn vloerverwarming en ventilatieroosters.

Hij bevalt prima tot nu toe. Enige minpunten zijn er wel. Voluit maakt hij wel geluid, dus ik zet hem wel eens op slaapstand.
Moet wel toegeven dat ik hem gebruik in een iets te grote ruimte en dat ik hem op 1m hoog gemonteerd heb ipv 15cm boven de grond. Ook is de plek niet helemaal ideaal.
Wat het aan/uit gedrag beinvloed is dat wij soms lange tijd in de keuken zitten (ver van het climarad) en vervolgens naar het zitgedeelte gaan. Hij meet dan lange tijd weinig CO2 doordat de CO2 "ver weg" is in de keuken. In het zitgedeelte meet hij dan CO2, begint te draaien en dus de lucht te vermengen waardoor het CO2 uit het keukendeel mengt. De gemeten concentratie loopt dan op en hij begint dan op max te draaien.

Eigenlijk benader ik het als een automatisch raam (maar dan dat de warmte binnen blijft). Hij geeft zelf aan wanneer hij open moet en wil je dat dan even niet, dan zet je hem tijdelijk in de slaapstand. Je kunt hem ook zelf maximaal laten draaien voor een half uur, bijvoorbeeld tijdens het koken als er toch al veel lawaai is.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2011 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
Anne vdr Bom schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 20:29:
[...]

Ik heb hier een heel andere verklaring voor. Eigenverbruik is achter de meter en wordt niet in de terugleverstand verwerkt. Het teruglevertelwerk laat alleen NETTO teruglevering zien. Je hebt altijd wel wat verbruik (mech ventilatie/internet modem/home server/koelkast/etc). Dus wat je teruglevertelwerk laat zien is altijd minder dan wat de omvormer aangeeft. (Wat niet wil zeggen dat de Sunny Boy wel degelijk een afwijking kan vertonen).
Het verschil waar ik 't over had was tussen de Sunny Boy en de brutoproductiemeter. Tussen de SB en brutoproductiemeter zit alleen maar kabel. Daarna gaat het pas "m'n huis in". Uiteraard is de netto teruglevering minder dan de brutoproductie wegens allerlei apparaten in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 08:34:
[...]

Het is iets meer dan dat.
Mijn werk is grootverbruiker onze prijs is ongeveer gem. 9cent kWh over het jaar. Prijs varieert per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Gerb schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:37:
Het verschil waar ik 't over had was tussen de Sunny Boy en de brutoproductiemeter. Tussen de SB en brutoproductiemeter zit alleen maar kabel. Daarna gaat het pas "m'n huis in". Uiteraard is de netto teruglevering minder dan de brutoproductie wegens allerlei apparaten in huis.
Ah, bij grondig doorlezen zie ik het. Je had geschreven: "Aangezien die laatste gebruikt wordt voor saldering, houd ik die maar aan". Daaruit leidde ik af dat je van je teruglevertelwerk was uitgegaan. Want voor zover ik weet wordt er gesaldeerd met je teruglevertelwerk, niet je bruto productiemeter. Maar ik kan me vergissen, de regeltjes zijn allemaal zo vaag als je SDE hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 21:33
Ik ben al ruim een week bezig bij de NEM (geen aanrader) om uit te vogelen hoe ze met salderen omgaan. Er is een persoon die dat weet maar ze heeft "geen tijd" om mijn vragen te beantwoorden. Ben straks klant van ze voor de 368 euro instappremie maar dit schiet niet op. Ik ben dagelijks met 0 resultaat.

Net voor een prikkie een klimgordel gekocht voor de jaarlijkse inspectie van het dak.
Nu nog een touw en klikhaak en ik ben klaar voor de lente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Woodski schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:58:

Net voor een prikkie een klimgordel gekocht voor de jaarlijkse inspectie van het dak.
Hoe hebben de dakdoorvoeren zich gehouden? Zijn ze waterdicht gebleven?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik ben al ruim een week bezig bij de NEM (geen aanrader) om uit te vogelen hoe ze met salderen omgaan. Er is een persoon die dat weet maar ze heeft "geen tijd" om mijn vragen te beantwoorden. Ben straks klant van ze voor de 368 euro instappremie maar dit schiet niet op. Ik ben dagelijks met 0 resultaat.

Ik raad sterk af om naar de NEM te gaan.. Zij hebben hoge vastrecht en maken veel problemen met salderen.
Je komt ook moeilijk meer van ze af.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Straks op ned3 De Rekenkamer 20.25u
"alles" over onze energienota!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:45:
[...]

Ah, bij grondig doorlezen zie ik het. Je had geschreven: "Aangezien die laatste gebruikt wordt voor saldering, houd ik die maar aan". Daaruit leidde ik af dat je van je teruglevertelwerk was uitgegaan. Want voor zover ik weet wordt er gesaldeerd met je teruglevertelwerk, niet je bruto productiemeter. Maar ik kan me vergissen, de regeltjes zijn allemaal zo vaag als je SDE hebt.
Ja, dat was wat verwarrend misschien, ik bedoelde eigenlijk "gebruikt wordt voor SDE". Voor de rest valt het SDE verhaal wel mee. Saldering (bij mij bij Greenchoice) is op basis van het terugtelwerk in de gewone meter, SDE op basis van de stand van de bruto productiemeter. Heb net het overzicht van AgentschapNL gekregen: Ik krijg E 0,336 per bruto geproduceerde kWh van de SDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
antonboonstra schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 20:51:
[...]

Een willekeurige kWh meter met pulsuitgang en een ioLogic 2210 misschien?
Hee dat zijn leuke dingen zeg! Ook die Damocles Mini ziet er handig uit. Mijn gewone meter en bruto productiemeter zijn van het type ISKRA ME162, en daar lijken volgens het schema twee pulsuitgangen op te zitten maar fysiek weet ik niet precies welke dat zijn. Als ik dat werkend krijg hoef ik alleen maar zo'n Damocles Mini te installeren?

bedankt voor de tips alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hmmm stevige prijs zo'n iologic (even gezocht en zat inc btw rond de 250 eur).
is arduino niets? gewoon een goed s0 signaal (dus nauwkeurige kwh meter) en je bent voor ca 80-100 eur klaar :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hangt je produktie kwh meter nu in de meterkast of op het dak naast de SB?
Op een eerde foto dacht ik hem beneden in de meterkast te zien hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik ben al ruim een week bezig bij de NEM .....
SolarKing schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 19:05:
[...]
Ik raad sterk af om naar de NEM te gaan.. Zij hebben hoge vastrecht en maken veel problemen met salderen.
Je komt ook moeilijk meer van ze af.
Gaarne NEM voluit schrijven, je brengt nu mijn werkgever in diskrediet :)
NEM is een degelijke ketelbouwer met vestigingen in oa. Hengelo en Leiden.

http://www.nem.nl/EN/welcome/859/

[ Voor 27% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-02-2011 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
2e kWhmeter is besteld, morgen lekker prutsen op de vliering, hopelijk krijg ik alles aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Net naar "De Rekenkamer" gekeken. Wat kost nu een kWh??

Ook de specialisten komen er niet uit. Waarom zijn ze niet bij zonnigtype langs geweest?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:45:
[...]

BPM is uitsluitend om de productie te meten en zit altijd "achter de netmeter" (in huis, dus, niet aan de kant van de netbeheerder). Salderen alleen voor kleinverbruik tm. 3x 80 Ampère. Ferrarismeter mag blijven hangen (dus geen verplichte betaalde vervanging voor een digitale meter met 2 of 4 telwerken), alleen heeft dat als consequentie dat je geen "verhandelbare garanties van oorsprong" zult krijgen (voor de hoeveelheid die normaal gesproken "bemeten het net op zou gaan", dus de "teruglevering", eigenlijk gewoon "levering". Waar je trouwens tot nu toe sowieso niks aan zou hebben, want je moet ze gratis weggeven volgens CertiQ... (zodat iemand anders die je aanwijst er met je groenheid vandoor kan gaan, tegen betaling aan CertiQ).

Als je Ferrarismeter [naar verkiezing] blijft hangen geldt dit:
Indien een producent, bedoeld in artikel 2, tweede lid, voor de opwekking van duurzame elektriciteit heeft afgezien van het installeren van een meetinrichting die geschikt is voor de meting van de hoeveelheid duurzaam opgewekte elektriciteit die op een net wordt ingevoed, wordt, in afwijking van het vierde lid, de hoeveelheid duurzaam opgewekte elektriciteit die door de betreffende productie-installaties op een net wordt ingevoed steeds gesteld op nul kWh.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2008-430.html

Zie ook daar voor (typisch ambtelijke) uitleg. Gevolg van een motie van Samsom (PvdA).

Zodra je meter met "verbruik" en "teruglever" telwerken hebt, worden over de teruglever telwerken "verhandelbare garanties van oorsprong" toegekend. Waar je, nogmaals, tot nu toe nog steeds niks aan zult hebben omdat je ze moet "weggeven".

Ook ik kan me trouwens vergissen. Je word wezenloos van al die papierwaren uit het Haagse.

@Gerb
Ja, dat was wat verwarrend misschien, ik bedoelde eigenlijk "gebruikt wordt voor SDE". Voor de rest valt het SDE verhaal wel mee. Saldering (bij mij bij Greenchoice) is op basis van het terugtelwerk in de gewone meter, SDE op basis van de stand van de bruto productiemeter. Heb net het overzicht van AgentschapNL gekregen: Ik krijg E 0,336 per bruto geproduceerde kWh van de SDE.
Maak ik daaruit correct op dat je SDE beschikking 2008 hebt? Zie mijn SDE tariefcomponenten tabel.
Zo ja, dan is dat slechts het subsidiebedrag/kWh in de voorschotten. Definitieve subsidiebedrag wat voor 2011 geldt wordt pas rond 1 april 2012 met terugwerkende kracht vastgesteld.

Net naar "De Rekenkamer" gekeken. Wat kost nu een kWh??

Ook de specialisten komen er niet uit. Waarom zijn ze niet bij zonnigtype langs geweest?
Niet gezien, ik had een gast. Zal ik op uitzendinggemist gaan kijken of ga ik mezelf dan voor mijn harsens slaan van "zoveel domheid"? Zegt u het maar...

Herrrn Gott. Kan dit alleen maar in Nederland bureaucratenland?

Er is een heuse Nederlandse "Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies". Echt waar de NVRR. ;w

En dan hebben ze het over teveel ambtenaren in Griekenland. Volgens mij moet Rutte nog ff flink doorbezemen in het ambtelijke 'ollandse oerwoud...

[ Voor 24% gewijzigd door zonnigtype op 26-02-2011 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
de meterstanden ook weer verwerkt, en natuurlijk ook de waarden van de Arduino genoteerd.
volgende week weet ik dan hoe goed het werkt of afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
hmmm, hoe zat het nou met die slimme meters? Zijn die ook geschikt om teruglevering te registreren?

http://www.pzc.nl/regio/z...n-alle-Zeeuwse-huizen.ece

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:20:
[...]

Hangt je produktie kwh meter nu in de meterkast of op het dak naast de SB?
Op een eerde foto dacht ik hem beneden in de meterkast te zien hangen.
Sorry voor de verwarring. Ik bedoelde dat de omvormers op het dak staan en dat dat niet zo'n handige plek is om dagelijks of wekelijks een meter af te lezen, nog afgezien van het feit dat je dan ook nog een waterdicht kastje moet hebben. Mijn nieuwe kWh-meter hangt in de meterkast (what's in a name) , die overigens pal onder dat platte dak zit. Ik maak me niet zo druk over die onderweg verloren Wh's.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
zonnigtype schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 23:48:
Maak ik daaruit correct op dat je SDE beschikking 2008 hebt?
Ja, inderdaad.
Zie mijn SDE tariefcomponenten tabel.

Zo ja, dan is dat slechts het subsidiebedrag/kWh in de voorschotten. Definitieve subsidiebedrag wat voor 2011 geldt wordt pas rond 1 april 2012 met terugwerkende kracht vastgesteld.
Inderdaad is het een voorschot, ik ging er even voor 't gemak van uit dat dat niet zoveel zou afwijken van het definitieve bedrag.
Klopt 't dat SDE 2008 voordeliger is dan bijv 2009 of 2010, voor mij (1,98 kWp)? Elk "SDE-jaar" lijkt een andere vergoeding te geven, per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
mightym schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 09:43:
hmmm, hoe zat het nou met die slimme meters? Zijn die ook geschikt om teruglevering te registreren?
Als hij vier telwerken heeft wel, en daar hoeft hij niet per se "slim" voor te zijn. Die van mij (iskra me162, vervanging van Ferrarismeter door Liander) is dom, digitaal maar met 4 telwerken: heen dal/piek en terug dal/piek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is dus echt geen goed nieuws voor de zonneboilerfabrikanten, installateurs, consumenten etc.. Als die subsidie daadwerkelijk stop gezet wordt zal de hele branche weer ineenklappen. Zonde van alles wat de afgelopen jaren is opgebouwd.
UTRECHT, 24 februari 2011 - De beloofde subsidie voor zonnewarmte 2011 blijft in de lucht hangen. Het is onduidelijk waar de door het kabinet toegezegde 20 miljoen Euro voor zonnewarmte blijft. Deze regeling staat in het "Nationaal actieplan voor energie uit hernieuwbare bronnen" dat eind juni 2010 is aangeboden aan de Europese Commissie. De burger, de zonnewarmtesector en het klimaat zijn de dupe.
Wie heeft deze website al bekeken? Ziet er wel erg handig uit.
http://www.comparemysolar.nl/home/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik krijg echter nu de circles in een vak waarin ik moet scrollen ( ik heb er 9) en dat is niet zo handig, en ik kan niet schakelen, wat is het voordeel van jou index,html, tov die van plugwise?
het is een eenvoudige basis om zelf aan te passen aan jouw situatie.(primair voor produktie)
bijvoorbeeld dag-week-maand(jaar) toevoegen :
http://van.wijk.net:444
is dit bijvoorbeeld bruikbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 12:23:
Dit is dus echt geen goed nieuws voor de zonneboilerfabrikanten, installateurs, consumenten etc.. Als die subsidie daadwerkelijk stop gezet wordt zal de hele branche weer ineenklappen. Zonde van alles wat de afgelopen jaren is opgebouwd.
Van dit kabinet hoef je alleen afbraak te verwachten; straf het af bij de aanstaande verkiezingen. ;)

En misschien is het wegvallen van subsidies niet eens zo heel slecht. Het verstoort vaak de marktwerking en houdt de prijzen kunstmatig hoog. Hopelijk (wishfull thinking....) komt dan dat budget ten goede aan research and development.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dat artikel van Holland Solar is lachwekkend. "Kijk ons eens zielig zijn.." En ondertussen is de markt gigantisch in beweging. Niet zoals ik het graag zou zien, maar toch.

Het enige wat de overheid hoeft te doen is de saldeergrens opheffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

ericplan schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 10:03:
[...]
Sorry voor de verwarring......
Ok duidelijk verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.greenchoice.nl...r-groen-wat-vind-jij.aspx

dat initiatief verdient alle steun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij onbeperkt salderen is natuurlijk wel het daarbij behorende tarief van toepassing.

Dus dan zou die kuikenboer waar Sunshinecompany het over had (productie meer dan 180.000 kWh per jaar)
iets van 0,06 euro + EB ad 0,0109 = 0,0709 euro (ex BTW) krijgen voor een kWh.
Ik denk dat die man daar niet blij van zal worden. Schijnbaar is dit dan gericht op windmolens?
Of gaat het om de hele kleine installaties waarbij de tarieven van onder de 10.000kWh van toepassing zijn?

Juist die kleine installaties lijken me geen zoden aan de dijk te zetten.

(bron EB enz link)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2011 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 13:17:
Dat artikel van Holland Solar is lachwekkend. "Kijk ons eens zielig zijn.." En ondertussen is de markt gigantisch in beweging. Niet zoals ik het graag zou zien, maar toch.

Het enige wat de overheid hoeft te doen is de saldeergrens opheffen.
Wat wil je salderen bij een zonneboiler?

Begin van deze eeuw hebben ze de subsidie ook afgeschaft. De hele markt is toen gestopt met het promoten van zonneboilers. Van de een op andere dag gingen de brochures naar zolder en een hele rits fabrikanten hebben toen de ontwikkeling stopgezet. In de toekomst zal die markt zonder subsidie moeten opereren, maar ik vind dit te vroeg.
Pagina: 1 ... 46 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.