Okee dit verhaal is direct waar ALS er EEEN string is aan gesloten op EEEM Mpp tracker...Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:25:
[...]
Nee hoor, als de panelen bypasses hebben, en de cellen per (vertikale) dubble strook gekoppeld zijn, vallen er hooguit 2*1/3=2/3 paneel uit en heb je - worst case- 109,33 paneel volop aan het werk.
Mits de omvormer het echte optimale werkpunt vindt. En dat zal gezien deze aantallen wel lukken...
Zo ver ik kon/kan zien staan er minimaal twee strings parallel .. op een Mpp tracker ( ik weet niet hoe de panelen exact zijn aangesloten…. Laat” Bob de sunbouwer” daar zijn licht maar over schijnen ).
DAN…(stings >1).
Zou dus de beschaduwde string ALLEEN een extra toegevoegde stroom geven …en is de goede string de baas in het max vermogen(cq spanning).
(Extra stoom word bepaald door slechtste cel).
( als inderdaad de Mpp tracker het goede punt vind).
Mocht je namelijk de goede string in spanning laten zakken ( om de bypass diode in de andere string te actieveren ..dan heb je in de goede string behoorlijk verlies .. en in de beschaduwde string iets meer vermogen…( waar ligt de nieuwe piek ? ?. hoe veel verlies ?? 2/3 paneel ?? of meer ??).
Dus verblijd ons met een reken voorbeeld ( strings parallel ).
Waarbij in de beschaduwde string ( dit alles op EEN .. Mpp tracker.. 2 pieken .hoe sterk).
een dan wel twee ,drie .. bypas diode geactiveerd worden en wat dit doet met de totaal opbrengst
en als er drie strings zijn.
( natuurlijk maakt het verschil of er 3 of 6 panelen in een string staan..maar ben toch benieuwt naar de resultaten).
Dus ander gezegd …in welke situatie Worden de bypass diodes NIET geactiveerd en heb je een “hoop”verlies door schaduw . ( meer dan 2/3).
Dus even zeggen “2/3 paneel uit” ben ik het niet zo maar mee eens.( niet voldoende info)
Zichtbare schaduw op 2 foto’s is inderdaad zeker 2 bypass diodes groot (korte zijde = diode)