Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
Gaat iemand dan op de wachtlijst staan ? ... loopt de actie nog ?WWZ heeft sowieso de hele Nederlandse PV markt (fragiel en amper aanwezig) verkracht. Net weer een offerte verloren aan WWZ. Ze hebben in plaats van 48 panelen op een Tripower gekozen voor 3x de grootste set, omdat ze dan zoveel goedkoper waren. Ja, duh! Veel minder vermogen. Appels en peren.
Verwijderd
Heb ik niet beweerd dat het "uniek" of "uitzonderlijk" is. Wel dat het bij mijn persoontje (volslagen onbelangrijk stukkie zandkorrel in onze prachtige kosmos) er gewoon in dat propvolle hersenpannetje niet [meer] in kan, dat U wel nogal luid loopt te roepen op dit forum ("die kant van de zaak"), maar gewoon plompverloren op die pagina staat vermeld als belanghebbende ("de andere kant van de zaak"). Ik heb andere partijen die daar staan beslist niet zo openlijk horen fulmineren "dat ze het eigenlijk allemaal maar niks vinden". Dat is het verschil. Het tast gewoon je geloofwaardigheid aan (mijn mening, die kan worden genegeerd).SunshineCompany schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:03:
Er zit verschil tussen PV installeren en PV verkopen. Ik ben niet de enige die er zo over denkt, dat lijkt me duidelijk en weet jij ook, zonnigtype. Dus doe aub niet alsof mijn mening zo uitzonderlijk is. Ik kan zo nog 5 namen noemen van bedrijven die tussen de installateurs staan, maar absoluut niet blij zijn met de actie ansich.
Verder zijn er nog meer redenen om er tussen te staan..
Het kan immers ook anders. En die komen er ook openlijk voor uit... En staan dus ook NIET op "die lijst"... Meest sprekende reactie daar:
Ik heb géén relaties met dat bedrijf. Probeer ik zo goed mogelijk in de peiling te houden (maar ook ik ben niet vrij van zonden...).Wij hebben hier uitvoerig over gesproken en besloten het niet te doen. Als wij bij u komen installeren, willen we ook uw aanspreekpunt zijn. Nu, tijdens de verkoop, maar ook gedurende de 20 of 30 jaar daarna.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Joba het liefst MEER informatie ..hoeveel Wp .. serie parallel aantal ....etcJoba schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:07:
Hoe zit dat nu met twee verschillende dakhellingen met één mpp-tracker? Ene dakhelling is 30 graden, pal zuid, andere is vlak daarboven 45 graden, ook pal zuid.
Is het niet zo dat de mpp-tracker dan twee optima heeft (en voor de panelen 45 graden en een voor 30 graden) en dat het dus hoogstens kan zijn dat het optimum voor 45 graden gekozen wordt, terwijl die van 30 graden een beter rendement geeft? En is het dan niet zo dat (uitgaande dat beide dakdelen even veel panelen heeft) dat dan de helft optimaal presteert en de andere helft sub-optimaal?
Als dat zo is zou voor een klant van me kiezen voor een (klein) rendementsverlies wel eens een betere optie kunnen zijn dan kiezen voor 2 omvormers.
15 graden verschil maakt niet ZO veel uit .
Natuurlijk kan de omvormer 2 Mpp punten vinden maar deze liggen echt dicht bij elkaar( zie eerder voorbeeld).
Als er schaduw is dan KAN de Mpp tracker echt problemen krijgen en op het verkeerde Mpp punt vast staan
(bij sommige omvormers..... vandaar OptiTrack Global Peak van SMA)
Bovenstaande informatie geld bij PARALLEL zetten van de beide vlakken !!
Bij serie schakelen komt een heel ander verhaal om de hoek kijken !!
Dus meer info nodig om correct antwoord te geven
Energiekosten zijn door gedrag te beïnvloeden (ten positieve meestal als "gewilde richting", OK, tot op zekere hoogte, maar ik heb aardig wat bereikt hier). Huur betaal je altijd. Niet naar rato van "gedrag". Dat is het verschil. Soort van (altijd te betalen) vastrecht <<>> (beïnvloedbare) variabele kosten discussie zeg maar. Ook in relatief goed geïsoleerde woningen kunnen stookkosten gigantisch ver uit elkaar liggen: grotendeels gedrags-bepaald, en leefwijze-afhankelijk.Anne vdr Bom schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:01:
[...]
Bekijk het van de positieve kant: het is wel een stimulans voor verhuurders om te isoleren en andere energiebesparende maatregelen te treffen. Voorwaarde is uiteraard dat de huurverhoging in verhouding moet staan tot de energiebesparing.
Als het probleem is dat teveel huurwoningen in de vrije sector terechtkomen, moeten ze toch gewoon die grens optrekken. Of andere zaken in de puntentelling afwaarderen. Of is dat simplisties gedacht? Van de huurder uit gezien is het immers een overheveling van kosten van de energienota naar de huur.
@Niels: feli! Smullenbrullen maar zou ik zeggen!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
De situatie, huis op het zuiden. Beschikbare ruimte ongeveer 35m2. Huidig verbruik 2800 - 3000 KWh. Hiervan wil ik ongeveer 2/3 zelf gaan opwekken, misschien wat meer afhankelijk van de kosten.
Welke bedrijven raden jullie aan?
@zonnigtype: maak ik daaruit op dat je met de fameuze appeltaart langskomt?zonnigtype schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:03:
[...]
Energiekosten zijn door gedrag te beïnvloeden (ten positieve meestal als "gewilde richting", OK, tot op zekere hoogte, maar ik heb aardig wat bereikt hier). Huur betaal je altijd. Niet naar rato van "gedrag". Dat is het verschil. Soort van (altijd te betalen) vastrecht <<>> (beïnvloedbare) variabele kosten discussie zeg maar. Ook in relatief goed geïsoleerde woningen kunnen stookkosten gigantisch ver uit elkaar liggen: grotendeels gedrags-bepaald, en leefwijze-afhankelijk.
@Niels: feli! Smullenbrullen maar zou ik zeggen!
@TLer: je zou op de solartop50.nl eens de leverancieres kunnen aanschrijven.
met de ontvangen input kun je hier evt verder vragen. (zoals vermeld in de openingspost van dit topic)
[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 22-02-2011 13:33 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Hangt er heel erg vanaf wat je wilt denk ik.TLer schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:04:
Ik ben in de markt voor zonnepanelen maar heb geen idee wat goede merken panelen zijn en de bijhorende goede leveranciers.
De situatie, huis op het zuiden. Beschikbare ruimte ongeveer 35m2. Huidig verbruik 2800 - 3000 KWh. Hiervan wil ik ongeveer 2/3 zelf gaan opwekken, misschien wat meer afhankelijk van de kosten.
Welke bedrijven raden jullie aan?
Wil je een systeem helemaal laten uitwerken en installeren door een aanbieder of wil je gaan doe het zelve?
Ga je voor de zekerheid van een grote aanbieder met A-merk panelen, of wil je goedkoper uitzijn met de eventuele risico's die hierbij horen?
Hoe dan ook lees jezelf goed in (dit forum is een goede start).
Verder is het voor de diverse aanbieders van pv installaties die hier op het forum meelezen waarschijnlijk interessant om te weten waar de locatie ergens is? Misschien willen zij ook een offerte maken?
hm NielsTN is wakkerder dan ik je locatie staat in je profiel: Duiven.
Heb je last van schaduw? Wat is de hellingshoek van het dak, of heb je een plat dak?
Wil je alleen pv of ook een zonneboiler enz.
[ Voor 11% gewijzigd door lithoijen op 22-02-2011 13:43 ]
volgens profiel van TLer woont hij rondom/in Duiven.lithoijen schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:40:
[...]
Hangt er heel erg vanaf wat je wilt denk ik.
Wil je een systeem helemaal laten uitwerken en installeren door een aanbieder of wil je gaan doe het zelve?
Ga je voor de zekerheid van een grote aanbieder met A-merk panelen, of wil je goedkoper uitzijn met de eventuele risico's die hierbij horen?
Hoe dan ook lees jezelf goed in (dit forum is een goede start).
Verder is het voor de diverse aanbieders van pv installaties die hier op het forum meelezen waarschijnlijk interessant om te weten waar de locatie ergens is?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Dat moet je toch eens uitleggen met 2560 W op je dak.sander817 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 08:53:
gister 6,83 kwh uit de KingSuns, 4,61 kwh/kwp
De mijne deden trouwens 4,3 kWh/kWp. Beste dag sinds 17 oktober.
Maar ik zie op SAT24 dat er nu toch wel wat bewolking binnen begint te drijven, uitgerekend bij Leiden
Vergeet je dat "p"tje niet, bij het opgestelde nominale vermogen, beste Anne.Anne vdr Bom schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:43:
[...]
Dat moet je toch eens uitleggen met 2560 W op je dak.
Maar ik zie op SAT24 dat er nu toch wel wat bewolking binnen begint te drijven, uitgerekend bij LeidenDus het zal wel wat minder worden als gisteren.
Anders gaat de eenheden politie straks weer tekeer...

tja qua opbrengst (hemelsbreed 1-2 km afstand van sandoz) kom ik ook op nagenoeg dezelfde opbrengsten. noord-limburg is gewoon lekker zonnig met plenty clear skyAnne vdr Bom schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:43:
[...]
Dat moet je toch eens uitleggen met 2560 W op je dak.
Maar ik zie op SAT24 dat er nu toch wel wat bewolking binnen begint te drijven, uitgerekend bij LeidenDus het zal wel wat minder worden als gisteren.
@X21r, het gaat om 2x6 panelen, 1380 Wp per set. Alternatief zou zijn om dit als twee strings op een SMA SB2500 te zetten. Dan is het dus parallel (toch?). Schaduw is geen issue (tenzij mijn model me in de steek laatX21r schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:46:
[...]
Joba het liefst MEER informatie ..hoeveel Wp .. serie parallel aantal ....etc![]()
15 graden verschil maakt niet ZO veel uit .
Natuurlijk kan de omvormer 2 Mpp punten vinden maar deze liggen echt dicht bij elkaar( zie eerder voorbeeld).
Als er schaduw is dan KAN de Mpp tracker echt problemen krijgen en op het verkeerde Mpp punt vast staan
(bij sommige omvormers..... vandaar OptiTrack Global Peak van SMA)
Bovenstaande informatie geld bij PARALLEL zetten van de beide vlakken !!
Bij serie schakelen komt een heel ander verhaal om de hoek kijken !!
Dus meer info nodig om correct antwoord te geven
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Daar heb je een punt in. De mensen die al zuinig bezig waren worden 'gestraft' omdat er voor hun niet zo veel te halen valt op hun energierekening. Ze gaan er waarschijnljik wel wat in comfort op vooruit, dat dan weer wel.zonnigtype schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:03:
Energiekosten zijn door gedrag te beïnvloeden (ten positieve meestal als "gewilde richting", OK, tot op zekere hoogte, maar ik heb aardig wat bereikt hier). Huur betaal je altijd. Niet naar rato van "gedrag". Dat is het verschil. Soort van (altijd te betalen) vastrecht <<>> (beïnvloedbare) variabele kosten discussie zeg maar. Ook in relatief goed geïsoleerde woningen kunnen stookkosten gigantisch ver uit elkaar liggen: grotendeels gedrags-bepaald, en leefwijze-afhankelijk.
Ik kijk naar het gemiddelde en zie jou dan als een uitzondering. Het gros van de mensen wil gewoon een warm huis en zet dus de thermostaat op 20 of 21 en neemt elke dag een lekkere warme douche. Uiteindeljik zijn er helaas maar weinig mensen die het echt interesseert en ook de moeite nemen en bereid zijn wat comfort in te leveren.
2x6 6x in serie en deze twee strings parallelJoba schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:00:
[...]
@X21r, het gaat om 2x6 panelen, 1380 Wp per set. Alternatief zou zijn om dit als twee strings op een SMA SB2500 te zetten. Dan is het dus parallel (toch?). Schaduw is geen issue (tenzij mijn model me in de steek laatnee hoor, absoluut schaduwvrij op het zuiden). Zoals je zegt zouden de mpp punten best dicht bij elkaar liggen (met dank voor het verhelderende plaatje van een eerdere post). Graag jouw inzicht hierin!
Al na gerekend met SMA TOOLS ??.
.. mijn water zegt ..
U Mpp minimaal 224V bij Uac 230V en temperatuur panelen 70 graden ...dan zouden je panelen een minimale U Mpp moeten hebben van 37,3 Volt (bij 70 graden !!) .
Dus zelf even narekenen.. opgave van je panelen van de fabrikant is U Mpp bij 25 graden.
Denk dat je tegen de grens aanloopt... als je een slecht omvormer heb.. kan het je wat rendement kosten.
Dit valt weer te compenseren door 2x 1/3 paneeltjes aan te schaffen en zo de spanning op te krikken.
..dat zei mijn water.
Wat mijn water nog meer zegt ..
als je niet pal zuid ligt ( en zo plat).. zal de max temp tegen de 55 graden aanlopen
ps lees in zonnestraal form .. heel veel info …
nu is water op
Match met omvormer zal ik nog inderdaad maar even via SMA-tools doorrekenen, maar het gaat even om het mpp-tracking principe.
[ Voor 46% gewijzigd door Joba op 22-02-2011 14:42 ]
Ja, ik ben woonachtig in Duiven.NielsTn schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 13:41:
[...]
volgens profiel van TLer woont hij rondom/in Duiven.
Uiteraard heb ik het forum al eens door genomen en heb ik op diverse sites gekeken. Maar als ik er goed over nadenk heb ik gewoon te weinig kennis van deze markt om te kunnen beoordelen welke risico's acceptabel zijn en welke niet.
Op dit moment kijk ik enkel na een PV systeem. Ik heb geen last van schaduw m.u.v. een kleine schoorsteen. De dak hoek is denk ik rond de 40 graden. Net even zitten rekenen en dan kom ik op 36,7 graden uit.
[ Voor 5% gewijzigd door TLer op 22-02-2011 14:57 . Reden: toevoeging hoek ]
Wordt net gebeld .... door Greenchoice.
Wil m'n partner hebben die voor een van diverse acties van het bedrijf een brief heeft ontvangen.
Voordat de aardige jongen een verhaal af kan steken even duidelijk gemaakt dat we alweer een tijdje klant zijn bij ze (geen goeie, maar dat heb ik er maar niet bij verteld).
Hij nam beleefd afscheid met de aankondiging dat er nog een - verplichte - passage over telecom wet zou komen (belmeniet register etcetera). Ik zei dat ik al wist wat er zou komen en dat ik dat niet hoefde te horen...
Hahahaha. Zo houden we elkaar lekker bezig...
gevalletje zonnesteek zo in februari van de customer supportzonnigtype schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:57:
* proest *
Wordt net gebeld .... door Greenchoice.
Wil m'n partner hebben die voor een van diverse acties van het bedrijf een brief heeft ontvangen.
Voordat de aardige jongen een verhaal af kan steken even duidelijk gemaakt dat we alweer een tijdje klant zijn bij ze (geen goeie, maar dat heb ik er maar niet bij verteld).
Hij nam beleefd afscheid met de aankondiging dat er nog een - verplichte - passage over telecom wet zou komen (belmeniet register etcetera). Ik zei dat ik al wist wat er zou komen en dat ik dat niet hoefde te horen...
Hahahaha. Zo houden we elkaar lekker bezig...
http://www.nujij.nl/krijg...ze-besteld.11428681.lynkx
Verwijderd
Ik ben voor het veranderen van het woonwaarderingssysteem en daarin de labeling op te nemen. De voordelen van een energiezuinighuis moeten natuurlijk wel grotendeels naar de huurder gaan, maar de verhuurder mag hier ook best van profiteren (financieel). Nu pakken corporaties hun woningbezit wel aan, omdat de woningen anders gewoon niet verhuurbaar worden, maar ambitieuze projecten worden nauwelijks ontwikkeld.Anne vdr Bom schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 14:05:
[...]
Daar heb je een punt in. De mensen die al zuinig bezig waren worden 'gestraft' omdat er voor hun niet zo veel te halen valt op hun energierekening. Ze gaan er waarschijnljik wel wat in comfort op vooruit, dat dan weer wel.
Ik kijk naar het gemiddelde en zie jou dan als een uitzondering. Het gros van de mensen wil gewoon een warm huis en zet dus de thermostaat op 20 of 21 en neemt elke dag een lekkere warme douche. Uiteindeljik zijn er helaas maar weinig mensen die het echt interesseert en ook de moeite nemen en bereid zijn wat comfort in te leveren.
Als je ervoor zorgt dat de verhuurder een deel van zijn investering terugziet, zal de drempel minder hoog zijn. Helaas is de woningmarkt niet zo als de automarkt, anders zou je een label aan huursubsidie kunnen koppelen.
En zuinig(bewust) leven in een energiezuinig huis levert ook meer voordeel op dan niet-zuinig leven in een energiezuinighuis.
Verwijderd
Ik heb een programma (niet officieel, bij benadering) die dat wel kan. Deze staat online, ik zal kijken of ik een tijdelijke inlogcode voor je kan regelen. Als dit lukt zal ik je een DM sturen.Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 12:20:
Mmm, geen calculator gevonden waarmee je Energielabel kunt berekenen en rekening houd met zonnepanelen, behalve de standaard 15m2, met achterhaalde besparing en kosten. Vabi calculator is zeker niet gratis.
Eeeeeuuuhhhmmmm.silvester6 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 16:58:
De trina solar doen het ook goed gister 5.4 kwhp vandaag ook alweer 5 kwhp
Eenheden politie ergens in de buurt?
Mogelijk iets van (een verpletterende) 5,4 kWh/kWp of zoiets??? (wat uitzonderlijk hoog zou zijn).
Bij mij staan de okaviertjes nog aan hoor (OK, slechts 28 Wattjes, maar elke Watt telt...)
de pmvormer ziet toch helemaal geen verschillen? toch slechts totale spanning? hij kiest dus op basis van hettotaal, en kan niet voor een van beide dakhellingen optimaal kiezen. het wordt een compromis, waarbij beide dakhellingen inleveren. het kan wel zo zijn dat ze beide slechts weinig inleveren, of dat wanneer de ene optimaal in de zon ligt, het een dusdanig groot aandeel heeft dat het compromis daar dicht in de buurt gaat liggen natuurlijk.. maar dat is dan nog niet optimaal voor die dakhelling.Joba schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:07:
Hoe zit dat nu met twee verschillende dakhellingen met één mpp-tracker? Ene dakhelling is 30 graden, pal zuid, andere is vlak daarboven 45 graden, ook pal zuid.
Is het niet zo dat de mpp-tracker dan twee optima heeft (en voor de panelen 45 graden en een voor 30 graden) en dat het dus hoogstens kan zijn dat het optimum voor 45 graden gekozen wordt, terwijl die van 30 graden een beter rendement geeft? En is het dan niet zo dat (uitgaande dat beide dakdelen even veel panelen heeft) dat dan de helft optimaal presteert en de andere helft sub-optimaal?
Als dat zo is zou voor een klant van me kiezen voor een (klein) rendementsverlies wel eens een betere optie kunnen zijn dan kiezen voor 2 omvormers.
ssst niet zo strengzonnigtype schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 17:13:
[...]
Eeeeeuuuhhhmmmm.
Mogelijk iets van (een verpletterende) 5,4 kWh/kWp of zoiets??? (wat uitzonderlijk hoog zou zijn).
Bij mij staan de okaviertjes nog aan hoor (OK, slechts 28 Wattjes, maar elke Watt telt...)
hier weer ruim 7kWh geoogst, 7,2 om precies te zijn.
genormeerd 4,21 kWh/kWp voor vandaag ( en hij loopt ook nog, zo ergens rond de 60 watt)
en de qsolar weer op 50 graden C, met lopende verwarmingsvraag vanaf vanmiddag
[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 22-02-2011 17:27 ]
Ja, we moeten streng zijn...NielsTn schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 17:26:
[...]
ssst niet zo streng
hier weer ruim 7kWh geoogst, 7,2 om precies te zijn.
genormeerd 4,21 kWh/kWp voor vandaag ( en hij loopt ook nog, zo ergens rond de 60 watt)
... mooi resultaat!
... wat is dat toch met dat Limburg. Hebben jullie skyscrubbers of zo? Klein gaatje in de ozonlaag ter plekke?
Dat is ZonPHP taal, bij onze zuiderburen een gebruikelijke manier om letters uit te sparen. Ik heb t er bij mij overal uitgesloopt.zonnigtype schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 17:13:
[...]
Eeeeeuuuhhhmmmm.
Hier overigens meer last van hoge bewolking, vandaag tot 3,5 kWh/kWp gekomen, gisteren tot 4,0 kWh/kWp. In 2 dagen ruim 22 kWh binnengeharkt.
[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 22-02-2011 17:37 . Reden: typo ]
A'dam PVOutput
Soort van anti-millenniumbug dus (die mogelijk niet nodig was, want de aanleiding was "dure geheugenplaats ruimte", als ik het me nog goed herinner)?ericplan schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 17:28:
[...]
Dat is ZonPHP taal, bij onze zuiderburen een gebruikelijke manier om letters uit te sparen. Ik heb t er bij mij overal uitgesloopt.
Zijn gewoon verpletterende panelen op een 100% zuid opstelling die hard moeten werkenzonnigtype schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 17:13:
[...]
Eeeeeuuuhhhmmmm.
Onze zuider buren laten toch wel mooi werk zien, met ZonPHP ben der wel tevreden .
Verwijderd
Defecte panelen worden ietsje sneller warm dan de panelen die wel (electrisch) vermogen afgeven. Dit werkt als alle andere condities zoals isolatie eronder, luchtstroming, schaduw op alle panelen vergelijkbaar is.
dit verschijnsel zag ik pas ook maar dan niet een heel paneel
maar enkele cellen op het paneel???
@engelbertus ….Mpp zoekt ..naar max vermogen.
Hier een voorbeeldje hoe een omvormer het ideale punt probeerd te vinden ,terwijl de instraling hoger word

Lees voer
LEZEN DUS
http://zonstraal.forumup....86&mforum=zonstraal#52186
...Read my lips:Read..
@ joba SMA tools MOT !!!
[ Voor 3% gewijzigd door X21r op 22-02-2011 18:19 ]
misschien vlakkere skyline,zonnigtype schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 17:28:
[...]
Ja, we moeten streng zijn...
... mooi resultaat!
... wat is dat toch met dat Limburg. Hebben jullie skyscrubbers of zo? Klein gaatje in de ozonlaag ter plekke?
misschien watnduistere lieden naar den haag gepromoveerd, zodat er meer licht op ons en ons bronsgroen eikenhout valt
who knows... ik vind het wel lekker zo
Ik ook wel want dat eikenhout brandt prima bij deze temperaturenNielsTn schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 18:34:
[...]
................ en ons bronsgroen eikenhout valt
who knows... ik vind het wel lekker zo
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
<rant mode on>Speksteenkachel schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 18:47:
[...]
Ik ook wel want dat eikenhout brandt prima bij deze temperaturen
is er nog plek voor paar onduurzame politici in de kachel?
kost weinig, brandt lang
<rant mode off>
Ik denk trouwens dat die onduurzame politici te veel CO2 uitstoten
Slimme meter perikelen steken ook weer de kop op

http://www.nu.nl/economie...emeter-snel-invoeren.html
[ Voor 58% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-02-2011 19:24 ]
Ja wist ik al. Verhagen wil alles op alles zetten om onder zijn stalinistische bewind alles er door geramd te krijgen wat "zijn" God en Gaia bij elkaar verboden hebben. We gaan er nog dik voor bloeden dat we het hebben laten gebeuren dat de Grootste Verliezende Partij dit ***gebroed in de TK heeft "mogen" brengen, op een monopolisten stoel. Met zo iemand in de TK ben je snel je geloof in democratische beginselen kwijt...Speksteenkachel schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 18:59:
Slimme meter perikelen steken ook weer de kop op![]()
http://www.nu.nl/economie...emeter-snel-invoeren.html
(ik zal wel weer overdrijven)
Tada!
http://www.consuwijzer.nl..._een_speciale_meter_nodigIn het algemeen kunnen de slimme meters die nu op de markt zijn niet de teruggeleverde stroom registreren. Als u geen meter met terugleverregistratie hebt, kunt u deze bestellen bij uw netbeheerder.

[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 22-02-2011 19:33 ]
Zijn er slimme meters incl. teruglever-telwerk zodat je maar 1 keer de meterkosten hoeft te betalen?
[ Voor 62% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-02-2011 19:38 ]
110x Yingli 235 Wp op 2x SMA Tripower 12000, SMA WebBox, Lorenz Eco II montagesysteem. SDE vrij. Terugverdientijd ongeveer 10 jaar, voornamelijk doordat er nogal wat teruggeleverd gaat worden.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Het eerste: natuurlijk ja, want dat "was de bedoeling" van het parlement (althans, diegenen die bij de pinken waren, maar dat is op een hand te tellen).Speksteenkachel schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 19:34:
D'r zit natuurlijk geen terugleverteller op die slimme meter
Zijn er slimme meters incl. teruglever-telwerk zodat je maar 1 keer de meterkosten hoeft te betalen?
Het tweede: natuurlijk niet. Althans: als het aan de roofridders van netbeheer ligt. Dan ga je gegarandeerd als we niet opletten twee maal die meetdienst dokken. En dan hebben we weer dat dubbele "transport vastrecht" terug, waar ik tien maanden oorlogje mee heb gespeeld met toen nog Continuon.
Maar misschien valt het allemaal wel weer mee. Maar reken nergens op. Ik betaal al sinds 1 januari 2008 30 procent meer voor mijn "enkeltarief meetdienst". Waarom? Omdat ik zogenaamd aan de "slimme" meter zou moeten, "die daar uit betaald zou moeten worden". Die ik echter, ondanks dat die Wet er nu dus als hamerstuk door geramd gaat worden, dus NIET zou hoeven accepteren. Omdat 'ie niet "verplicht" is. Al hebben die netbeheerders daar weer zo hun eigen gedachten over...
Zal ik die meerkosten die ik heb betaald terug gaan vorderen bij onze heilige netbeheerder?
Inderdaad niet beinvloedbare vastrechtkosten die elk jaar verhoogd worden net als het vastrecht voor de stadsverwarming.zonnigtype schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 19:45:
[...]
En dan hebben we weer dat dubbele "transport vastrecht" terug, waar ik tien maanden oorlogje mee heb gespeeld met toen nog Continuon.
Schandalige zaak.
Is dat eigenlijk nog aangekaart in de eerste of tweede kamer dat die slimme meter ook voorzien moet zijn van een teruglevertelwerk?
@Sunshine
Mooi installatie weer
Nog meer in de planning?
wat een mooie blauwe luchtSunshineCompany schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 19:43:
Zoek de 110 verschillen!
en ja, ik heb ze na geteld

Thanks, en zeker nog een paar in de planning, maar niet zo groot.Speksteenkachel schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 19:58:
[...]
@Sunshine
Mooi installatie weer![]()
Nog meer in de planning?
nieuws: Sharp gaat ev-accu's gebruiken als externe energieopslag
Waarom dan niet 3,5 h/p en 4,0 h/p? Die kW boven en onder de breuk kun je natuurlijk wegstrepen, en het is nog best te interpreteren. 3,5 h/p betekent dat de panelen zoveel stroom hebben opgewekt als wat ze zouden doen gedurende 3,5 uur blootstelling aan de norm-straling.ericplan schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 17:28:
[...]
Dat is ZonPHP taal, bij onze zuiderburen een gebruikelijke manier om letters uit te sparen. Ik heb t er bij mij overal uitgesloopt.
Hier overigens meer last van hoge bewolking, vandaag tot 3,5 kWh/kWp gekomen, gisteren tot 4,0 kWh/kWp. In 2 dagen ruim 22 kWh binnengeharkt.
Donderdag komen de spullen voor het omvormerbord binnen. Hopelijk kan ik dit weekend weer stappen maken. En daarna.. arduino time
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zijn al weg. Wel scherp.X21r schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:42:
AAARRRGGG wat zie ik
Ik zie er geen 110 maar 96 die werken.
[afbeelding]
Gefeliciteerd met alweer een mooi blauw dakkie. Wel effe de ijzerzaag hanteren s.v.p. Staat zo slordig dat paaltje (dank voor oplettendheid aan net zo'n mierenn**ker als ik...SunshineCompany schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:28:
[...]
Thanks, en zeker nog een paar in de planning, maar niet zo groot.
(dat was rap, maar ik was dan ook aan proza bezig...
Ook gefeliciteerd met de net verschenen Arcadis publicatie "Nieuwe organisatievormen en financieringsconstructies in de Nederlandse zonnestroommarkt", waar je ook in wordt genoemd met terugverdientijd "vanaf 3 jaar"..., alhoewel (p. 72):
En, interview p. 71:(de terugverdientijd kan niet gegarandeerd worden).
Succes, nog een paar honderd kWp-en te gaan!De ambitie hierbij is om in 2011 geheel zonder subsidie voor 1 MW aan zonne-energie te realiseren.
Jammer...Uit concurrentieoogpunt zijn de rekenmodellen van The Sunshine Company vertrouwelijk.
En (p. 75):
Goed gezien...Het grootste risico voor de The Sunshine Company is dat de belastingregels kunnen wijzigen, waardoor het gehele subsidieonafhankelijke concept niet meer rendabel is aan te bieden.

Opdrachtgever van al dit fraais: De Staat. Lees: Agentschap NL. Weer hoop pagina's om door te bladeren, drie-en-tach-tig maar weer...
Zomaar een citaatje, pagina 8:
Een betrouwbare uitstraling kan verkregen worden door samenwerking met een bekende en solide partij, zoals een gemeente, woningcorporatie of traditionele energiemaatschappij.

Het is wel weer duidelijk waar de prioriteiten hier liggen: niet de particuliere markt, die in alle buitenlanden de DRAGENDE zuil is van de ontwikkelingen, maar "de energiebedrijven" motten het maar weer gaan doen. Lees: forget marktontwikkeling. Alleen die "ontwikkeling" waar zij leuk aan mogen verdienen, gaan dan uit de grond worden gestampt. De markt blijft dus klein en waarschijnlijk reteduur.
Of ook daaronder:
Ha. Lees wat dat laatste betreft: dat hij/zij nooit te weten zal komen hoe veel marge er over "het project" wordt afgeroomd (door het energiebedrijf of andere projectontwikkelaar).Voor de klant is het daarbij belangrijk dat de kwaliteit geborgd is en dat hij ontzorgt wordt.
Die op pagina 14 vind ik ook een mooie:
(erna volgen lege kolommen)Wat heb ik AgentschapNL te bieden?
Of (pagina 15, Amro LEASE project):
Toe maar. Het kan niet op (ja, ook uw en mijn belastinggeld). Zelfs niet voor een Nederlandse PV module producent (die in Puglia, Italia, hele leuke, extreem lucratieve PV powerplants neerzet met minimaal het tienvoudige vermogen).Scheuten Solar
99,9 kWp zonnesysteem
Benutting van EIA, groen beleggen en SDE subsidie
Dan komt apie uit den mouw bij Amro:
Ach so. Tja. Ze zijn niet de enigen geweest. Eneco heeft in 2010 iets van 150 MWp aangevraagd en maar 7 beschikkingen gekregen, dus er zijn er meer met knallende koppijn.ABN AMRO Lease heeft dit jaar (via business partners) 100 aanvragen voor SDE subsidie ingediend waarvan er geen een gehonoreerd is. Met nieuwe initiatieven wil ABN AMRO Lease investeringen in zonnepanelen mogelijk maken.
Ook weer erg leuk, p. 19:
9.2 Wat zijn de risico’s voor de afnemers?
Energieprijzen stijgen niet voldoende
p. 45 Energy Valley (NB: noord Nederland, zitten ook VET in de fossielen en ander groot spul):
Hmmmmmmmmmmm.De ambitie is om in 2011 voor 60 MW aan zonne-energie te realiseren
WWZ: schuif maar weer een plaatsje op....
Maar ook:
... en ze drongen nou juist zo aan op "samenwerking".... Hoppa, publiceren die hap!Rekenmodel
Er wordt momenteel door Energy Valley een rekenmodel ontwikkeld. Dit is een rekenmodel waarbij schaalgrootte centraal staat. Er wordt nu voor partijen uitgerekend wat het oplevert in kWp. Verder zijn er vele andere factoren die in dit rekenmodel een rol spelen, zoals: gaat de consument direct salderen, wat zijn de kapitaallasten, welke garanties worden gegeven etc. Dit rekenmodel is vertrouwelijk.
Ook tale-telling bij Energy Valley:
Neen, ze zijn daar een beetje gek om 69 procent afroom op niet verkochte kilowatturen aan energiebelasting en BTW te laten lopen. First see, than believe, dat onze hypocriete neoliberale overheid "salderen" grootschalig (ook voor >3x 80 Ampère, door de nul, etc.) zal gaan opvatten en dat lolletje aan talloze projectontwikkelaars in de startblokken zal gaan gunnen. Want dan missen ze opeens een "nogal substantieel volume" bij de verwachte belasting inkomsten. Dus dat zijn mooie dromen om daar over te speculeren...9.2 Wat zijn de risico’s voor de afnemers?
De overheid werkt niet mee om salderen mogelijk te maken
International Solar, p. 56:
Het project wordt deels met een SDE subsidie gefinancierd. Het gaat hier om een SDE subsidie die in 2000 is toegekend.

of:
Het doel is om 1-5 mWp aan zonne-energie per jaar te realiseren.
of:
En daar wil Agentschap "schaalvergroting" mee gaan bedrijven? Veel succes.stelt wel dat deze subsidieonafhankelijke projecten zonder subsidie nooit rendabel zullen zijn. Iemand zal bij deze projecten het verlies moeten nemen. International Solar neemt daarom zelf al genoegen met kleine marges. Deze subsidieonafhankelijke projecten zijn dan ook een principiële kwestie.
WWZ wordt wel genoemd, maar is niet geïnterviewd. Hmmm. Laat ik verder maar in het midden...
Er wordt in het hele rapport vet gewapperd met die oh zo lucratieve EIA subsidies.
Hmmmmmm. Ook EIA is ooit een keer op. En als al die volgens Agentschap NL "groter moeten wordende" PV projectjes van zeer divers allooi allemaal een vette greep uit dat EIA potje gaan doen is 't ie leeg voordat je het weet, en klapt de hele zooi weer in elkander....

Ook wordt regelmatig gezwaaid met "leuke belastingvoordelen". Tja. Ook dat zal een meer dan "gevoelig" en beslist niet onuitputbaar "middel" blijken, zodra ambtenaren in duh haag het al te progressief "weglekken" van Staatsfinanciën in het oog krijgen. Houden ze door de bank genomen niet zo van daar (tenzij het naar "vrindjes" weglekt natuurlijk, dan mag het).
Particulieren zoals gebruikelijk ook nauwelijks aan bod komend. En als ze al aan bod komen (Zonvogel, BoerZoektBuur) nog steeds in de startblokken hangend of met hangen en wurgen een paar leuke kleine projectjes. Schiet niet op. Tale telling, p. 65:
en (p. 69), Lochem:Falen: Wanneer saldering vanuit een andere locatie onmogelijk wordt gemaakt zal het beoogde zelflevermodel niet toegepast kunnen worden, waardoor de projecten niet meer rendabel zullen zijn.
En zo is het maar net. Salderen kan worden klein gehouden en/of gesaboteerd door onze schijnheilige Staat, het is een liability en absoluut geen zekerheid of "schaalvergroting faciliterende" mogelijkheid. Niets ligt in Wet vast, behalve een (slecht) artikel (wat straks ook weer wordt vergiftigd door gasgestookte HRe ketels), en dus blijft het dweilen met de kraan vol open.Momenteel is Lochem Energie in onderhandeling met EZ voor het uitvoeren van experimenten met betrekking tot salderen. Er worden door EZ een aantal voorwaarden gesteld, waaronder een grens van het aantal kWh dan mag worden opgewekt.
Pagina 78 Zonvogel:
Verouderde informatie in dit op januari 2011 gedateerde rapport!Beide projecten zullen van start gaan wanneer 50% participatie is bereikt. Dit zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2011 gebeuren.
Huis ter Heide in Zeist gaat niet door. Staat al tijden op hun site...
NB: ter Heide had een grote SDE 2010 beschikking (100 kWp). Gaat deze nu verloren??? Zeewolde, enige overgebleven project, heeft GEEN SDE beschikking, wel "proefproject met salderen via netbeheerder Liander" (die trouwens volgens NMa expliciet verbod tot enige activiteiten rond "levering" heeft, het is immers een netbeheerder...).
en:
en (p. 77):'De Zonvogel wil de ANWB van de zonne- energie worden';, aldus Peter van Vliet (voorzitter van de Zonvogel)
Hmmmm. Vreemd dan dat er in het zeven mensen zware bestuur minstens een directeur van een bekend systeemhuis zit...Zo kan een faciliterende coöperatie kwaliteitseisen opstellen voor leveranciers van zonnesystemen. Ook kan centraal een open inschrijving voor leveranciers worden geregeld. Volgens Peter van Vliet is samenwerking met vaste leveranciers niet toegestaan.
en:
Dat vermoeden had ik al toen ik de constructie zag bij de oprichting. Dit is immers NEEderland.10.1 Hoe zijn de ervaringen van uw klanten (leden)?
Leden van de Zonvogel vinden over het algemeen dat de eerste projecten té langzaam van de grond komen.
Nou ja, leuk leesvoer weer. Waar iedereen wel weer wat uit zal halen. Er zit zoals gebruikelijk bij dit soort rapporten weer een hoop bladieblabla, maar er zitten zeker ook interessante dingen in om eens langs te browsen. Interessante doorkijkjes in keukens waar je vaak de elementaire project data niet eens van te lezen krijgt. Hier dus wel. Da's een plus! Verder regelmatig zeer herkenbare "struikelblokken", gifangels, valkuilen, straatrovers, prikkeldraad, and the lot, en af en toe ronduit hilarische zaken die oh zo karakteristiek zijn voor het verbijsterende poldermoeras gevuld met af en toe een zonnestroom pareltje.
Op naar het volgende rapport. Howgh!
[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 22-02-2011 22:29 . Reden: achterhaalde opmerking ]
Iedereen praat over 6% ipv 19% BTW op het uurloon op werkzaamheden van isolatie/zonnepanelen en andere bouwvak dingen (waarover deze regeling gaat).
Ik ben nu bezig om het dak te vervangen met dakkapel (minimaal RC 6 liever RC 9) en ben ik net bezig met een "kozijnen mannetje" en het glas (Ug 0,4 van Semco) krijg ik vanmiddag dit positieve nieuws te horen.
Nog even hold your horses totdat ik het bij de blauwe enveloppen vrienden bevestigd heb gekregen
Dat 6% verhaal werkt zo volgens hem. Normaal is het 40/60 verhouding arbeid/materiaal, als het totale bedrag EUR 10.000,-- is (en dus arbeid EUR 4.000,--) hoeft men over de 4.000 maar EUR 240,-- belasting te betalen en geen EUR 760,-- verschil van EUR 520,--.
Oke, klinkt leuk maar als mijn uurloon 10% is en materiaal 90%?
Dan heb je dus een leuk voordeeltje
Laat nou bij mij dat uurloon heel gunstig uitpakken ten opzichte materiaal.......
Wie immer ohne gewähr tot dat onze vrienden van de blauwe enveloppen dienst bevestigd hebben.
Of durft er hier iemand een directe link te geven!!!!
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Mooi blauw is niet lelijk. Was een moeilijk dak trouwens.. zitten aardig wat uurtjes in.zonnigtype schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:18:
[...]
Gefeliciteerd met alweer een mooi blauw dakkie. Wel effe de ijzerzaag hanteren s.v.p. Staat zo slordig dat paaltje (dank voor oplettendheid aan net zo'n mierenn**ker als ik...).
(dat was rap, maar ik was dan ook aan proza bezig...)
Ook gefeliciteerd met de net verschenen Arcadis publicatie "Nieuwe organisatievormen en financieringsconstructies in de Nederlandse zonnestroommarkt", waar je ook in wordt genoemd met terugverdientijd "vanaf 3 jaar"..., alhoewel (p. 72):
En dat interview, ja.. ik werd gevraagd, en tegen gratis publiciteit zeg ik nooit nee. Ik werk hard aan mijn Google Ranking..
En niets mis met ambities, toch? 1MW is veel, maar in theorie niet onhaalbaar. Verder mag je mijn rekenmodel hebben, ik weet hoe je om gaat met informatie.
@Ollie: Ik factureer al tijden 6% over arbeid, niet alle PV bedrijven zetten dat in hun offertes, heb ik m'n voordeel al uit gehaald.
[ Voor 11% gewijzigd door SunshineCompany op 22-02-2011 22:44 ]
En wat betreft samenwerken met WWZ; if you cant beat them, join them.
Nou, geen behoefte aan. Ik hoef nix te "joinen".glambalk schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:51:
Klanten van WijWillenZon zijn benaderd voor afleverdatum/maand. Er wordt niet gerept over paneel/fabrikant keuze.
Je gaat me toch niet vertellen dat ze "het" nog steeds niet duidelijk hebben gemaakt, maar wel al per mail contact hebben gezocht?????? Voor wat "slechts" een detail issue lijkt????
Kopie van meel zou aardig zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 23-02-2011 00:44 . Reden: verzoekje ]
OOOHH dat is inderdaad een killer, die paal. Haal weg dat ding!X21r schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:42:
AAARRRGGG wat zie ik
[afbeelding]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
* zucht *asvogel schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:51:
[...]
Waarom dan niet 3,5 h/p en 4,0 h/p? Die kW boven en onder de breuk kun je natuurlijk wegstrepen, en het is nog best te interpreteren. 3,5 h/p betekent dat de panelen zoveel stroom hebben opgewekt als wat ze zouden doen gedurende 3,5 uur blootstelling aan de norm-straling.
Over kunst, cultuur en techniek: 10W i3-systeem: nu voor maar 8.5W!
ben ik vandaag ook maar eens aan de slag gegaan. Consolidatie is volgens de auteur van bovenstaande de sleutel tot efficiëncy, dus heb ik vandaag meteen 3 voedingen overbodig gemaakt. De switch is ontdaan van zijn interne voeding (24 poort managed gbit geval), de router (Linksys WRT54GL) en de Ziggo modem draaien nu allemaal op de 12V van de server.
Alleen de modem had een geschakelde voeding en was dus redelijk efficiënt, maar de Linksys en de HP ProCurve hadden beide een flinke trafo nodig. Tevens is de spanning nu veel lager, want de modem kreeg vrolijk 14,5V en de Linksys maar liefst 16,7V voor de kiezen. Beide zijn op 12V gespecced, dus als die intern ook nog wat LDO's gebruiken is dat een flinke winst.
Wat de échte winst is weet ik trouwens niet, want ik heb nog niet gemeten.

Edit:
Even opgezocht en de WRT54GL gebruikt intern een schakelende DC/DC convertor die je alles van 5V tot ~20V kunt voeden.

http://kioan.users.uth.gr/wireless/wrt54g/supply.html
[ Voor 9% gewijzigd door Paul C op 23-02-2011 01:11 ]
Jij bent dan ook geen bedrijf die zijn klanten kwijtraakt aan een marktverziekende WWZ. Dat is dus makkelijk praten.zonnigtype schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 23:34:
[...]
Nou, geen behoefte aan. Ik hoef nix te "joinen".
Maar dan ook met de 40/60 regeling?SunshineCompany schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:36:
[...]
<KNIP>
@Ollie: Ik factureer al tijden 6% over arbeid, niet alle PV bedrijven zetten dat in hun offertes, heb ik m'n voordeel al uit gehaald.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
Hoe kan dat toch? Een B pakket van WWZ heeft een prijs van 2760Wp / 6071,40 euro = 2,20 euro/Wpglambalk schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 07:09:
[...]
Jij bent dan ook geen bedrijf die zijn klanten kwijtraakt aan een marktverziekende WWZ.
Al sinds 2007 is de prijs (volgens eric-pvt) al onder de 2.18 euro/wp all-in.eric-pvt schreef op zondag 06 februari 2011 @ 23:18:
erger, ik heb sinds mei 2007 nooit meer betaald dan 2.18 eur/wp all-in, maar goed, en daarna nog veel minder
Dat kan dan toch nauwelijks concurrentie zijn?
WWZ is dan dus vrij duur.
Ik kan je geen ongelijk geven, het genereert toch omzet. En mogelijk hou je er nog nieuwe klanten aan over. Tenslotte is WWZ een éénmalige actie.glambalk schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:51:
Overigens erg benieuwd wat de E-prijs gaat doen, de olieprijs schiet omhoog, wanneer wordt de E-prijs weer aangepast. Dat is gunstig voor de vergelijking met de door zon opgewekte kWh's.
A'dam PVOutput
En dat is een constructieve bijdrage omdat ...?
Als je nou aangeeft wat er volgens jou niet klopt, dan probeer ik dat weer uit te leggen. Op die manier ontstaat er een discussie, met vervolgens wellicht meer inzicht. Uiteindelijk lijkt me dat meer stroken met het doel van een forum dan je reactie hierboven.
omdat wellicht die door je genoemde 'norm-stralng' niet correct is...asvogel schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 08:42:
[...]
En dat is een constructieve bijdrage omdat ...?
Als je nou aangeeft wat er volgens jou niet klopt, dan probeer ik dat weer uit te leggen. Op die manier ontstaat er een discussie, met vervolgens wellicht meer inzicht. Uiteindelijk lijkt me dat meer stroken met het doel van een forum dan je reactie hierboven.
A set of reference photovoltaic device measurement conditions consisting of irradiance of 1 kW/m2, AM 1.5, and 25 °C cell temperature.
en de eenheid Wh is anders als Wp dus wegstrepen mag toch alleen als boven en ondere de deelstreep de eenheid gelijk is?
just my 2 cents.
OK, 'norm-straling' is dan wat te los geformuleerd. Laat ik dat dan vervangen door 'norm-omstandigheden'. Dus 1 h/p wordt dan de opbrengst na een uur norm-omstandigheden. Of, in het voorbeeld, 3,5 h/p betekent een opbrengst die overeenkomt met de opbrengst die je zou hebben wanneer de panelen 3,5 uur aan de normomstandigheden worden blootgesteld.NielsTn schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 08:54:
[...]
omdat wellicht die door je genoemde 'norm-stralng' niet correct is...
A set of reference photovoltaic device measurement conditions consisting of irradiance of 1 kW/m2, AM 1.5, and 25 °C cell temperature.
en de eenheid Wh is anders als Wp dus wegstrepen mag toch alleen als boven en ondere de deelstreep de eenheid gelijk is?
just my 2 cents.
Overigens is die 'h/p' natuurlijk ook te los geformuleerd, maar dat komt meer door notatiebeperkingen. Wh en Wp moet je ook anders lezen, terwijl je dat niet terugziet in de notatie op het forum (Wh = W*h, Wp = W_p). Je zou ook hp (als in h_p) kunnen schrijven.
Verwijderd
- Huis oorspronkelik EPC 0,8
- Radiatoren vervangen door LTV systeem (vloer- en wandverwarming) en CV hierop afgesteld.
- Tapwaterverwarming door warmtepompboiler (vervangt CV voor tapwater en mechanische ventilatiebox), resulteert in lager gasverbruik en hoger electriciteitsverbruik.
- 1320WP PV installatie, welke meer dan het verbruik van de warmtepompboiler compenseert
- Zonneboiler(combi) 16GJ panelen (10m^2) met 200L boiler en verwarmt ook de 300L warmtepompboiler. Stroomverbruik iets lager omdat de warmtepompboiler minder hoeft te draaien, maar gasverbruik een stuk lager omdat ook de verwarming wordt ondersteund door zonnewarmte.
- Climarad in de woonkamer tbv ventilatie en warmteterugwinning (bovenverdieping heeft nog ruim voldoende inhoud voor de warmtepompboiler). Gasverbruik nog lager!
0,8 - 0,15 (warmtepompboiler) - 0,2 (zonneboiler) - 0,15 (pv) - 0,15 (climarad) = 0,15!
Lijkt me niet realistisch, maar hoor graag wat het wel zou kunnen zijn.
http://www.greenchoice.nl...wat-vind-jij.aspx#comment
De opbrengst van de set was lager als die van mijn ouders, ondanks het feit dat mijn set uit 4 ipv 3 panelen bestaat. Gisteren voor de schemer (maar zonder direct invallend licht) nog vlug even de kortsluitstroom van de panelen afzonderlijk gemeten. En ondanks de identieke omstandigheden toch een behoorlijk verschil tussen de panelen:
paneel 1: ~36v
paneel 2: ~36V
paneel 3: ~24v
paneel 4: ~24v
Kortom ik vertrouw paneel 3 en 4 niet meer, zeker omdat de set een maximaal vermogen van 50,1 watt heeft behaald met het zonnige weer van gisteren. Van het weekend nog een keer meten gedurende de dag om zeker van mijn zaak te zijn, maar ik vrees het ergste.
asvogel schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:51:
[...]
Waarom dan niet 3,5 h/p en 4,0 h/p? Die kW boven en onder de breuk kun je natuurlijk wegstrepen, en het is nog best te interpreteren. 3,5 h/p betekent dat de panelen zoveel stroom hebben opgewekt als wat ze zouden doen gedurende 3,5 uur blootstelling aan de norm-straling.
(Maar ik maak me hier niet populair mee bij een zeker polderig zonnig peevee'ig typetje. Wekt fossiele associaties op, niet goed voor de rikketik schijnt.)
Nee, dat kun je niet, de h (uur) is een echte eenheid, de p (piek) is dat niet. De p dient alleen om aan te geven over wat voor soort Watt het hier gaat. Eenheidstechnisch gezien zou je moeten schrijven Wh/W, en dat is verder niet te versimpelen. Je zou nog in de richting van Joules gaat denken, maar daar begin ik maar niet aanasvogel schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:51:
Waarom dan niet 3,5 h/p en 4,0 h/p? Die kW boven en onder de breuk kun je natuurlijk wegstrepen,
Ik ben voor mijn website een artikel aan het schrijven wat specifiek over eenheden gaat, want de algemene kennis daarover is echt bedroevend laag, terwijl het zo simpel is.
Die komt hier niet zo vaak meer, maar ik verveel me momenteel dus ik denk ik neem even een kijkje. Ik zie dat er nog weinig veranderd is. Liggen de commerciële partijen niet met elkaar overhoop dan zijn het wel de bedenkers van opbrengstberekeningssystemen. Wauw....zonnigtype schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:18:
Waar is de eenheden politie als je hem nodig hebt?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Op passiefhuis staan diverse passiefwoningen met gegevens incl EPC.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:50:
Dus, ik heb eigenlijk een goeie combiAls ik dit in EPC statements optel (of aftrek) kom ik op het volgende uit:
- Huis oorspronkelik EPC 0,8
- Radiatoren vervangen door LTV systeem (vloer- en wandverwarming) en CV hierop afgesteld.
- Tapwaterverwarming door warmtepompboiler (vervangt CV voor tapwater en mechanische ventilatiebox), resulteert in lager gasverbruik en hoger electriciteitsverbruik.
- 1320WP PV installatie, welke meer dan het verbruik van de warmtepompboiler compenseert
- Zonneboiler(combi) 16GJ panelen (10m^2) met 200L boiler en verwarmt ook de 300L warmtepompboiler. Stroomverbruik iets lager omdat de warmtepompboiler minder hoeft te draaien, maar gasverbruik een stuk lager omdat ook de verwarming wordt ondersteund door zonnewarmte.
- Climarad in de woonkamer tbv ventilatie en warmteterugwinning (bovenverdieping heeft nog ruim voldoende inhoud voor de warmtepompboiler). Gasverbruik nog lager!
0,8 - 0,15 (warmtepompboiler) - 0,2 (zonneboiler) - 0,15 (pv) - 0,15 (climarad) = 0,15!
Vaak in de buurt van de 0,4 en de beste op 0,15.
Een belangrijk verschil is wel dat de isolatie (U of R) van de wanden vloer en dak bij die huizen (neem ik aan) beter is.
EPC van losse maatregelen kun je in ieder geval niet optellen.
Verwijderd
Wat jij doet is stapelen en dat gaat niet. Het is niet 1+1+1 = 3, maar soms is een combinatie van prodcuten 1+1+1=2,3Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:50:
Dus, ik heb eigenlijk een goeie combi
Als ik dit in EPC statements optel (of aftrek) kom ik op het volgende uit:
Voorbeeld (fictieve volkomen uit de lucht gegrepen waardes):
Als jij een zonneboiler installeert die 50% van je tapwaterverbuik compenseert levert dat een besparing op in de EPC. Bijvoorbeeld 0,2.
Installeer je vervolgens ook een douche WTW die bespaart (50%) met een EPC reductie van 0,2, dan is je totale EPC reductie geen 0,2 + 0,2 = 0,4.
Je tapwaterverbruik is dan namelijk (100%-50%) - 50%= 25% (simpel berekend, praktijk is lastiger). Dus je EPC zal dan ook bijvoorbeeld 0,3 zijn.
Daarnaast heb je voor een goede berekening ook allerlei andere waardes nodig: isolatie, glas, ligging etc.
Nou "makkelijk". Kost me wel dagen harte Arbeit hoor.glambalk schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 07:09:
[...]
Jij bent dan ook geen bedrijf die zijn klanten kwijtraakt aan een marktverziekende WWZ. Dat is dus makkelijk praten.
Unbezahlt.
@kavermeer
Was dit keer (vrij uitzonderlijk, maar ik ben ook maar een mensch) niet "constructief" bedoeld. Het is al zo vaak gepasseerd, Wp is een zeer slecht begrepen begrip, en norm opbrengsten, ook wel "Spezifischer Ertrag" genoemd in wereldkampioen Duitsland, worden gewoon in kWh/kWp (per periode, aan te geven) uitgedrukt. Omdat die "p" helaas verwarring zaait (begrijpt Agentschap NL nog steeds niet, want niet "piek", maar "STC" vermogen), wordt 'ie in veel publicaties weggelaten, en wordt het dusEn dat is een constructieve bijdrage omdat ...?
kWh/kW. Er wordt zelden in de vakpers over "zonneuren" e.d. gesproken, omdat dat al heel snel door de kolenjongens misbruikt wordt om met dat volslagen gestoorde begrip "vollasturen" te gaan zitten stoeien. Dat is onzin, omdat zonlicht verwerkende energie systemen niet 's avonds KUNNEN werken en dus nooit continu "op vollast" (whatever that may be...) KUNNEN functioneren. Maar ze doen het om PV klein te rekenen, en domme politici slikken dat blind, wat schandalig is.
Voorbeeld hoe er dan ook "geformuleerd" kan worden, net stukkie op mijn site gezet, citaat uit artikeltje in Photon over de grootste PV centrale van Europa (momenteel), Montalto di Castro (85 MWp nominaal STC vermogen):
Ik kort dat schrijftechnisch af als een "specifieke jaaropbrengst" van 2.000 kWh/kWp. Waarbij de "deelstreep" staat voor het woordje "per". En waarbij duidelijk wordt dat het "per jaar" is door de formulering. (je kunt het ook voor andere tijdseenheden gebruiken, maar dan wel vermelden). Als je het eenmaal door hebt is het eenvoudig en begrijpelijk, talloze mensen doen het hier ook al. Of het van de eenheden politie mag, dan wel van internationale gremia, dat laat ik in het midden. Maar met "vollasturen" wil ik niks te schaften hebben. Slaat nergens op bij zonlicht. Ik schrijf het ook regelmatig voluit, dus "x aantal kilowatturen per opgesteld (STC/DC) nominaal vermogen van y kilowattpiek".Für den ersten Bauabschnitt spricht die Vona-Gruppe in einer Pressemitteilung von einem Ertrag im Jahre 2010 von 50 Gigawattstunden. Dat enspräche einer selbst für diese Region ungewönhlich hohen Ausbeute von etwa zweitausend Kilowattstunden je installiertem Kilowatt Leistung."
Het is dus geen "deelsommetje", want kWh is energie. En kWp is "een opgesteld vermogen wat eenmalig is vastgesteld onder unieke STC condities". Dus het een kan NOOIT "een percentage zijn van de ander", zoals op talloze websites van o.a. leveranciers wordt gesuggereerd. Appels en peren. Want als er niet onder 1.000 Watt/m2 getest (geflasht) zou worden, zouden die "nominale STC vermogens" er heel anders uit komen te zien...
[ Voor 82% gewijzigd door zonnigtype op 23-02-2011 12:38 ]
Sterker nog: een kennis van mij bouwt momenteel een passiefhuis en kwam met zijn EPC niet aan de 0,6. Nou heeft hij zijn vergunning al in 2010 geregeld, dus is dat geen probleem, want hij gaat straks toch het zuinigste huis uit de wijde omgeving hebben, maar niet het laagste EPC.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:54:
[...]
Op passiefhuis staan diverse passiefwoningen met gegevens incl EPC.
Vaak in de buurt van de 0,4 en de beste op 0,15.
Een belangrijk verschil is wel dat de isolatie (U of R) van de wanden vloer en dak bij die huizen (neem ik aan) beter is.
EPC van losse maatregelen kun je in ieder geval niet optellen.

Imiddels al weer 140 nuttige inhoudelijke posts verder en gaan we met opbrengstberekenaars om de tafel om te kijken hoe we gezamenlijk tot verbeteringen kunnen komen. Dus laat dat niet een reden zijn om hier niet langs te wippen!JeroenH schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:54:
Die komt hier niet zo vaak meer, maar ik verveel me momenteel dus ik denk ik neem even een kijkje. Ik zie dat er nog weinig veranderd is. Liggen de commerciële partijen niet met elkaar overhoop dan zijn het wel de bedenkers van opbrengstberekeningssystemen. Wauw....
Eenheidstechnisch is Wh eigenlijk W.h (watt x uur). Wp is eigenlijk Wp oftewel watt met een toevoeging van wat het aanduidt ('piek-' of beter 'normvermogen'). Je kunt de W's wegstrepen, het zijn allebei watts. Wat je dan verliest is de aanduiding 'p'. Dat is geen eenheid, het is meta-informatie. Het zegt waar die tweede 'W' betrekking op heeft. Die informatie wil je niet verloren laten gaan, dus moet je iets aan de overblijvende 'h' hangen om aan te geven dat het uren op normvermogen (vollast) zijn. Vollasturen zijn een heel gebruikelijk begrip in de windindustrie.JeroenH schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:54:
Nee, dat kun je niet, de h (uur) is een echte eenheid, de p (piek) is dat niet. De p dient alleen om aan te geven over wat voor soort Watt het hier gaat. Eenheidstechnisch gezien zou je moeten schrijven Wh/W, en dat is verder niet te versimpelen. Je zou nog in de richting van Joules gaat denken, maar daar begin ik maar niet aan
Nu weet ik dat PV-panelen theoretisch momentaan meer dan het piekvermogen kunnen leveren en dat het daarom beter is om van 'normvermogen' te spreken. Dus zouden we het ook met z'n allen moeten hebben over kWn en niet over kWp.
Concluderend vind ik het meest compact en elegant: 'mijn panelen hebben vandaag 4,3 hn opgewekt'. Dat betekent: een hoeveelheid energie geleverd die equivalent is aan 4,3 uren op normvermogen. Maar of elke bezoeker van dit forum dat onmiddellijk begrijpt.... En het gaat voorbij volkomen voorbij aan de gewoontes en gevoeligheden in PV-land.
Dank, maar ik blijf vollasturen misplaatst vinden. Windenergie is er juist mee vergiftigd, maar die hebben de "pech" dat het 's nachts ook waait/kan waaien, en dus "moesten" ze d'r mee aan de slag om de fossiele ingenieurs van KIVI-NIRIA "het hoofd" te kunnen bieden (zou je ook letterlijk op kunnen vatten bedenk ik me net...). Zon niet. Die gaat zoals het hoort 's avonds gewoon te bedde met een verdiende nachtrust. Geen vollasturen hier. Prullebakkeren, als ik Diederik mag citeren...Anne vdr Bom schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:53:
[...]
Eenheidstechnisch is Wh eigenlijk W.h (watt x uur). Wp is eigenlijk Wp oftewel watt met een toevoeging van wat het aanduidt ('piek-' of beter 'normvermogen'). Je kunt de W's wegstrepen, het zijn allebei watts. Wat je dan verliest is de aanduiding 'p'. Dat is geen grootheid, het is meta-informatie. Het zegt waar die tweede 'W' betrekking op heeft. Die informatie wil je niet verloren laten gaan, dus moet je iets aan de overblijvende 'h' hangen om aan te geven dat het uren op normvermogen (vollast) zijn. Vollasturen zijn een heel gebruikelijk begrip in de windindustrie.
Nu weet ik dat PV-panelen theoretisch momentaan meer dan het piekvermogen kunnen leveren en dat het daarom beter is om van 'normvermogen' te spreken. Dus zouden we het ook met z'n allen moeten hebben over kWn en niet over kWp.
Concluderend vind ik het meest compact en elegant: 'mijn panelen hebben vandaag 4,3 hn. opgewekt'. Dat betekent: een hoeveelheid energie geleverd die equivalent is aan 4,3 uren op normvermogen. Maar of elke bezoeker van dit forum dat onmiddellijk begrijpt.... En het gaat voorbij volkomen voorbij aan de gewoontes en gevoeligheden in PV-land.
't is maar een gevoeligheidje hoor. Hoeft niemand zich iets van aan te trekken, maar ga dan niet zitten zeuren als Nederlanders dan "in de wandelgangen van de internationale PeeVau" ietwat glazig worden aangekeken als ze het over kWn gaan hebben. Hoe "correct" dat dan ook zou zijn. Wie weet, in de nabije toekomst Anne als voorzitter van de internationale PV normcommissie is geworden? Of wordt het JeroenH?
Verwijderd
Ik weet niet door wie hij dit heeft laten vertellen, maar een woning met EPC 0,6 kan geen passief huis zijn. Is dat huis volgens rekenmodel PHPP doorberekend? De term passief huis wordt nogal eens als marketing term gebruikt.pcmadman schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:31:
[...]
Sterker nog: een kennis van mij bouwt momenteel een passiefhuis en kwam met zijn EPC niet aan de 0,6. Nou heeft hij zijn vergunning al in 2010 geregeld, dus is dat geen probleem, want hij gaat straks toch het zuinigste huis uit de wijde omgeving hebben, maar niet het laagste EPC.Het EPC is zo'n krom apparaat.
Oh..? Dat is dus net het probleem, dat is nog niet zeker.
Verwijderd
Verder heb ik mijn verbruik voor verwarming verminderd door een decentrale balansventilatie met WTW in de woonkamer en het ondersteunen van de verwarming door de zonneboiler.
Kijkend naar de EPC berekeningen wordt nu met de toepassing van de climarad zoals ik dat gedaan heb, al 0,6 behaald/benaderd in mijn huis. (uitgaande van de info van climarad).
Ik heb dus op zowel verwarming als tapwater het primaire energieverbruik sterk verminderd en verwacht dat ik toch zeker onder de 0,5 moet komen.
Zoals beloofd een kort overzicht van mijn leverancier (J. Stelwagen) tot nu toe:
+ Goed bereikbaar voor vragen
+ Persoonlijk contact en advies
+ Zeer concurrerende prijzen
+ Tot nu toe meedenkend met problemen en geen probleem om garantie te claimen
- Niet altijd panelen op voorraad, levertijd wisselt dus sterk. (voor mij geen groot probleem)
- Onbekend fabricaat panelen
- Afwerking panelen niet 100%
Kortom op de lange termijn kan hij misschien niet de zekerheid bieden van een groot bedrijf. Maar daar staan wel erg scherpe prijzen tegenover. Tot nu toe zijn de ervaringen gewoon positief!
Verwijderd
Nee hoor, als de panelen bypasses hebben, en de cellen per (vertikale) dubble strook gekoppeld zijn, vallen er hooguit 2*1/3=2/3 paneel uit en heb je - worst case- 109,33 paneel volop aan het werk.X21r schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:42:
AAARRRGGG wat zie ik
[afbeelding]
Mits de omvormer het echte optimale werkpunt vindt. En dat zal gezien deze aantallen wel lukken...
/edit: ik lees dat het probleem al bij de bron is aangepakt. Prima zaak. Ik hoop nog veel meer van zulke blauwe lucht te mogen gaan aanschouwen, dat er ook nog blauw uitziet bij grijs weer.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 14:49 ]
Ik heb een aquarium en wil eigenlijk weten hoeveel hij verbruikt en op welke momenten. Nou hangt er al een mooie energie meter aan, welke mij netjes de totalen geeft.
Maar wat ik eigenlijk zoek is een soortgelijk apparaat, welke ik via de pc kan uitlezen en als het een beetje kan zelfs vanuit linux.
Het idee is dan dat ik grafiekjes maak van hoeveel mijn aquarium verbruikt per dag en dat je ook her verloop over de dag en evt zelf jaar kan inzien.
Aangezien ik nogal een groot aquarium heb is dit ding verantwoordelijk voor, ik doe een gokje, 15-20% van mijn jaarverbruik (lees hij verstookt volgens mij 1000kwh).....
Ik betwijfel of ik veel hieraan kan veranderen, maar het zou leuk zijn als ik bijvoorbeeld zou kunnen zien of het verlagen van de temperatuur in de aquarium echt veel nut heeft en dat je dat dan in de grafiekjes terug ziet.
Of het apparaat via UTP/USB/rs232 werkt, maakt niet zo heel veel uit, al zou een ethernet aansluiting ideaal zijn.
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
Veel hoeft het niet te kunnen; eigenlijk hetzelfde als de goedkope standaard meters, alleen dan met een externe uitleesmogelijkheid.
Al zou een systeem als dit prima werken als ik meerdere apparatuur ga meten, echter wil ik wel dat het onder linux werkt, aangezien ik een servert heb die dat draait en al 24/7 aan staat.
Ja, wel met PHPP door gerekend, maar niet gecertificeerd. Althans, dat was hij niet van plan. Het huis is momenteel in aanbouw. Maar goed, zo heb ik het dus van hem gehoord. Hij baalde er een beetje van dat hij met z'n passiefhuis niet onder de 0,6 kwam zonder extra technische installaties.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 13:20:
[...]
Ik weet niet door wie hij dit heeft laten vertellen, maar een woning met EPC 0,6 kan geen passief huis zijn. Is dat huis volgens rekenmodel PHPP doorberekend? De term passief huis wordt nogal eens als marketing term gebruikt.
@nhimf:
Kan de Voltcraft energy-logger 4000 dat niet?
[ Voor 4% gewijzigd door Paul C op 23-02-2011 15:01 ]
Dat ga je terugzien, want waarschijnlijk is het stroomverbruik rechtevenredig met het temperatuurverschil van het water in het aquarium met de omgevingstemperatuur. Daar hoef je denk ik geen dure meter voor aan te schaffen. Dus stel die 1000 KWh is voor water van 38 graden (delta T = 20 graden met kamertemperatuur) dan zou je mogen verwachten dat je bij 28 graden (dT = 10 graden) ongeveer 500 KWh zal verbruiken.nhimf schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:43:
Ik betwijfel of ik veel hieraan kan veranderen, maar het zou leuk zijn als ik bijvoorbeeld zou kunnen zien of het verlagen van de temperatuur in de aquarium echt veel nut heeft en dat je dat dan in de grafiekjes terug ziet.
Ik kan alleen niet inschatten of je vissen dat lekker vinden, maar als simpele bioloog kan ik me voorstellen dat die maar kleine marges hebben.
Nou er zijn maar weinig vissen die 38 graden echt lekker vinden :-)Joba schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:56:
[...]
Dat ga je terugzien, want waarschijnlijk is het stroomverbruik rechtevenredig met het temperatuurverschil van het water in het aquarium met de omgevingstemperatuur. Daar hoef je denk ik geen dure meter voor aan te schaffen. Dus stel die 1000 KWh is voor water van 38 graden (delta T = 20 graden met kamertemperatuur) dan zou je mogen verwachten dat je bij 28 graden (dT = 10 graden) ongeveer 500 KWh zal verbruiken.
Ik kan alleen niet inschatten of je vissen dat lekker vinden, maar als simpele bioloog kan ik me voorstellen dat die maar kleine marges hebben.
Mijn aquarium draait rond de 25 graden en als ik het hoger of lager ga doen dan zal het hooguit 2 graden zijn.
Daarnaast gaat het meeste verbruik, denk ik, in de lampen zitten (4x54watt), welke gemiddeld 9 uur per dag aan staan....
Maargoed het is toch "leuk" om te zien hoe het energie verbruik over een dag verdeeld is.
@pcmadman
Die kan het wel, zo lijkt het, maar alleen via een SD kaartje. Op zich zou dit ook prima kunnen, alleen moet je dus af en toe even het kaartje met de hand uitlezen. Mooier blijft toch eentje met een kabeltje :-) automatiseren is altijd fijn! :-)
... alweer een bioloog ...Joba schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:56:
...maar als simpele bioloog kan ik me voorstellen dat die maar kleine marges hebben.
... wat zouden die mensen toch met harde technische PeeVau en een twiekerts forum hebben???
... mompelt iets over fotosynthese en organische zonnecellen die van Moedertje Natuur zijn afgekeken ...
... snotverdriesnikkel ... Het SNEEUWT hier weer!
Niks doen kost in elk geval dik € 200,- per jaar (volgens jouw schatting). Denk ik het maar of vind je dat geen probleem en trek je een zuinig gezicht bij een Plugwise startsetje van € 125,-.nhimf schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:52:
Het moet wel leuk blijven
Veel hoeft het niet te kunnen; eigenlijk hetzelfde als de goedkope standaard meters, alleen dan met een externe uitleesmogelijkheid.
Al zou een systeem als dit prima werken als ik meerdere apparatuur ga meten, echter wil ik wel dat het onder linux werkt, aangezien ik een servert heb die dat draait en al 24/7 aan staat.
Dus als je maar een kwart kunt besparen, heb je dat ding in iets meer dan 2 jaar terugverdiend. En je kunt met plugwise ook andere dingen monitoren en dingen aan- en uitschakelen. Altijd handig. Ik zou 1-2-3 niks beters weten.
Verwijderd
Bij een passiefhuis heb je RC-waardes waar je vrolijk van wordt. Balansventilatie is ook een must. Verwarming heb je nauwelijks nodig dus CV ketel is uit den boze, alternatieven zijn er zat. Al die maatregelen geven al een EPC reductie, dus die 0,6 fiets je er zo in. Vraag eens wat hij onder -extra technische installaties- verstaat.pcmadman schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:55:
[...]
Ja, wel met PHPP door gerekend, maar niet gecertificeerd. Althans, dat was hij niet van plan. Het huis is momenteel in aanbouw. Maar goed, zo heb ik het dus van hem gehoord. Hij baalde er een beetje van dat hij met z'n passiefhuis niet onder de 0,6 kwam zonder extra technische installaties.
En EPC wordt door velen in de bouw als doel gezien. Dikke onzin natuurlijk, het is voor de gemeente een middel om de bouwaanvraag te controleren en het is makkelijk als iedereen hetzelfde systeem gebruikt. Aan dat hele EPC gebeuren zitten veel mitsen en maren.
Ik zeg tegen die mensen altijd, wat wil de eindgebruiker, volgens mij:
- comfort
- goed binnenklimaat
- lage energierekening
Als je die drie uitgangspunten hanteert doe je die EPC berekening ergens op het eind. Die haal je toch wel.
Dat is helemaal waar, maar op dit moment vraag ik me af of ik uberhaupt iets kan besparen.Anne vdr Bom schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:13:
[...]
Niks doen kost in elk geval dik € 200,- per jaar (volgens jouw schatting). Denk ik het maar of vind je dat geen probleem en trek je een zuinig gezicht bij een Plugwise startsetje van € 125,-.![]()
Dus als je maar een kwart kunt besparen, heb je dat ding in iets meer dan 2 jaar terugverdiend. En je kunt met plugwise ook andere dingen monitoren en dingen aan- en uitschakelen. Altijd handig. Ik zou 1-2-3 niks beters weten.
Maar ik vind het leuk om te gaan hobbien met zo'n apparaat als ik hem kan direct kan uitlezen.
Maar wat ook meespeelt is dat het plugwise systeem een gesloten systeem is. Mijn ervaring met systemen als dit is dat de support redelijk beperkt is en met een volgende windows versie (want linux ondersteunen ze niet) het ineens niet meer werkt en je dus bijna gedwongen bent om de set te vervangen.
Wat wel fijn zou zijn is als je dit systeem ook kan gebruiken om dingen automagisch aan/uit te laten zetten. Bijvoorbeeld de lampen, welke nu nog met een mechanische tijdschakelaar gaan, welke zwaar out-of-sync loopt. Ik moet bij deze elke maand wel even de tijd corrigeren, omdat ze 10minuten scheef lopen.....
Maargoed het gaat dus ook om het hobby deel, dat ik zelf aan de slag kan met het systeem
Verwijderd
Als alle panelen evenveel zon/wind/isolatie hebben en maar één of enkele cellen duidelijk eerder zijn ontdooid, dan is er mogelijk wat mis met díe cellen.Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 18:13:
Vraag ook eens om 's morgens vroeg de panelen in de gaten te houden als ze nog (ietsje) berijpt zijn.
Defecte panelen worden ietsje sneller warm dan de panelen die wel (electrisch) vermogen afgeven. Dit werkt als alle andere condities zoals isolatie eronder, luchtstroming, schaduw op alle panelen vergelijkbaar is.
dit verschijnsel zag ik pas ook maar dan niet een heel paneel
maar enkele cellen op het paneel???
Een paneel bestaat uit meerdere cellen die in serie staan. Alle opgewekte stroom (Amperes) moet door al die cellen heen, tenzij er bypass diodes zijn (per setje cellen) die de omleiding van de stroom mogelijk maken wanneer er enkele cellen zijn die veel minder opwekcapaciteit hebben. Dat kan door een defect komen, maar ook door schaduw.
Bij een paneel van 72 cellen zie je vaak 3 lussen van 24 cellen elk.
Voorbeeld: Stel er staan 12 van zulke panelen, berijpt, maar allemaal al lekker in de zon.
Als er 1 cel stuk of sterk beschaduwd is dan proberen de 23 anderen er nog wel stroom doorheen te persen, wat (een beetje) warmte oplevert in die éne cel. Lukt dat onvoldoende, dan kan -dankzij de bypasses- de hoofdstroom (van de overige 11 panelen en de 2 andere lussen, dus 11,66 panelen) gewoon blijven werken. En cellen die optimaal werken voeren 10-20% van de zonne-energie af aan het net, en blijven dus ietsje kouder dan de cellen die al evenlang maar werkeloos in exact hetzelfde zonnetje liggen.
Als er geen sprake is van schaduw, en de externe thermische condities zijn vergelijkbaar, en het ontdooieffect is vaak te zien, dan is er zeer waarschijnlijk iets aan de hand met díe cellen.
Zou het om alle cellen van zo'n lus gaan, dus vaak een dubbele strook, dan lijkt een breuk van toepassing te zijn, geen enkele cel in die lus kan stroom leveren, dus energie afvoeren, en zijn dus allemaal ietsje eerder door de zon opgewarmd.
Zou het duidelijk gaan om een "punt" of om 1 cell, dan is die cel beduidend slechter dan de rest en vormt mogelijk een rem op de totale productie.
Zou je geen bypass diodes hebben, dan zou je vonken in je paneel kunnen krijgen, er staan dan immers 12*72-1=863 cellen te duwen en hun energie -in worst case- op de defecte cel los te laten om de stroom er toch doorheen te duwen. Daar zijn in het verleden nog wel wat problemen mee geweest. Bypass diodes zijn er (vooral) ook om de veiligheid dus (geen brand), maar soms ook handig voor rendement (bij schaduw).
Tot zover.
Douche WTW, Zonneboiler, zonnepanelen, warmtepomp. Een paar van die dingen. Weet niet exact wat er in de berekening zit. Maar dit bewijst wel dat de EPC idd dikke onzin is. Een huis met max 15 kWh/m²/jaar die niet aan de EPC0,6 komt terwijl een nieuwbouwhuis van 50? kWh/m²/jaar dat wel kan... Bizar. Is toch niet zo heel moeilijk met de huidige stand der techniek om een huis even te simuleren en een benadering te maken van het reëel te verwachten verbruik, ipv van een crapy EPC berekening te doen?Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:13:
[...]
Bij een passiefhuis heb je RC-waardes waar je vrolijk van wordt. Balansventilatie is ook een must. Verwarming heb je nauwelijks nodig dus CV ketel is uit den boze, alternatieven zijn er zat. Al die maatregelen geven al een EPC reductie, dus die 0,6 fiets je er zo in. Vraag eens wat hij onder -extra technische installaties- verstaat.
En EPC wordt door velen in de bouw als doel gezien. Dikke onzin natuurlijk, het is voor de gemeente een middel om de bouwaanvraag te controleren en het is makkelijk als iedereen hetzelfde systeem gebruikt. Aan dat hele EPC gebeuren zitten veel mitsen en maren.
Ik zeg tegen die mensen altijd, wat wil de eindgebruiker, volgens mij:
- comfort
- goed binnenklimaat
- lage energierekening
Als je die drie uitgangspunten hanteert doe je die EPC berekening ergens op het eind. Die haal je toch wel.
@nhimf:
9u × 4x54watt × 365,35dagen = 710kWh/jaar
Misschien moet je eens opzoek gaan naar zuinigere lampen
Tja ik vraag me af of dat zomaar kan. Het zijn T5 TL-buizen en volgens mij al relatief zuinigpcmadman schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:24:
[...]
@nhimf:
9u × 4x54watt × 365,35dagen = 710kWh/jaar
Misschien moet je eens opzoek gaan naar zuinigere lampen
Maargoed, zoals met alles, meten is weten :-)
Nothing beats nature..... Mijn (wijlen) schoonvader zei eens vol bewondering over een lieveheersbeestje: probeer dat maar eens na te maken...... en dan moet er ook nog een batterijtje in!zonnigtype schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:11:
... mompelt iets over fotosynthese en organische zonnecellen die van Moedertje Natuur zijn afgekeken ...![]()
Dat het geen linux ondersteunt is inderdaad geen positief punt.nhimf schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:18:
Wat wel fijn zou zijn is als je dit systeem ook kan gebruiken om dingen automagisch aan/uit te laten zetten. Bijvoorbeeld de lampen, welke nu nog met een mechanische tijdschakelaar gaan, welke zwaar out-of-sync loopt. Ik moet bij deze elke maand wel even de tijd corrigeren, omdat ze 10minuten scheef lopen.....
En je kunt er inderdaad lampen of andere apparaten mee aan en uitschakelen. Dus wat dat betreft voldoet het aan de eisen.
(ook dank aan Sandoz).
had ik liever paar dagen eerder willen hebben, maar goed.... ben tevreden met de Arduino, en de Pachube website
stats staan op http://www.renewable-energy-now.org/realtime
en nu het uur voorbij strijkt merkt mijn rug dat ie weer plat en gestrekt moet worden.
Koop een kWh meter met S0 uitgang (zoiets als dit) en sluit de S0 uitgang aan op de RS232 of parallel poort van je server. Vervolgens tel je het aantal pulsen of de tijd tussen de pulsen en je hebt data die je kan loggennhimf schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:43:
Maar wat ik eigenlijk zoek is een soortgelijk apparaat, welke ik via de pc kan uitlezen en als het een beetje kan zelfs vanuit linux.
Het idee is dan dat ik grafiekjes maak van hoeveel mijn aquarium verbruikt per dag en dat je ook her verloop over de dag en evt zelf jaar kan inzien.
De meeste kWh meters genereren 1 puls per Wh.
Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away
dus energieverbruik van de verwarming is dan iet meer recht evenredig aan delta T aquarium - woonkamer.
zuiniger lampen zorgt ook voor meer electriciteit voor verwarming.
als woonkamer verwarming zijn de lampen dan weer minder efficient dan het alternatief, de cv ketel of zonneboiler oid.
misschien zijn er andere methodes om het aquarium op temperatuur te houden?
@Harold65harold65 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 16:16:
[...]
Koop een kWh meter met S0 uitgang (zoiets als dit) en sluit de S0 uitgang aan op de RS232 of parallel poort van je server. Vervolgens tel je het aantal pulsen of de tijd tussen de pulsen en je hebt data die je kan loggen
De meeste kWh meters genereren 1 puls per Wh.
Klinkt allemaal heel mooi. Echter wil je dit doen dan moet je een arduino boardje (of zoiets) er tussen gooien. wat in mijn ogen zonde is qua geld maar het ook moeilijk(er) maakt. Vanuit je bericht lees ik dat het ook zonder arduino boardje kan. dat zou mooi zijn
Heb je meer info. Hoe het 1 en ander moet?? Hier kijk ik al een tijdje naar maar nog nooit iets kunnen vinden van hoe en wat.
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.