8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Hier ging ik de mist in, bedankt voor de uitgebreide uitleg.X21r schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 22:42:
[...]
Dus wat is dan gevaarlijk ?
Er is geen referentie aan aardpotentiaal .. dus ongevaarlijk
Over wie heb je het???Speksteenkachel schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:13:
Maar gebruiken jullie alle drie dezelfde kWh meter?
Ik gebruik al vanaf maart 2000 het OK485 data interface als basis "meetinstrument". Net zoals alle andere bemeteringssituaties, met uitsluiting van geijkte netmeters en bruto productiemeters: geen geijkte meetinstrumenten, dus geen hard uitsluitsel over de "werkelijke" waardes.
Is in NL ook helemaal niet interessant. Je wordt toch niet afgerekend op prestatie (behalve MEP en SDE op bruto productie meter). Wat je voor je kWh krijgt moet je hier maar zien.
En vergelijken van PV-systemen blijft een duivels lastig onderwerp met talloze variabelen. Altijd wat zoutkorreltjes nemen bij de vergelijkingen. De waarheid is ietwat complex (vraag Kees Baltus maar, die heeft daar een nogal fors rapportje over geschreven, "eeuwen geleden", Siderea.nl kan je ook e.e.a. daarover vertellen).
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Over Karelprior's gepimpte Soladinneke, Blauwe Hoek's heftig mooie nieuwe Steca omvormertje en natuurlijk de oer degelijke installatie van Zonnigtypezonnigtype schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:22:
Over wie heb je het???
Ik had hier - Middelburg - een opbrengst van 33 kWh = genorm: 62,8 kWh/kWp.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:29:
oktober:
Opbrengst : 212 kWh
Genormeerde opbrengt : 63,10 kWh/kWp
Stand WZW met een hoek van 35 graden.
14x 240Wp zonne-panelen
Plaats : s-Heer Arendskerke
Hee, meneerEnergiebewustZL, je hebt me verslagen met een paar tienden
Ik zou zeggen: als we Gasschuif met zijn meetfestijn tot op de xxxe kommaplaats eventjes de zooi door laten meten (let niet op de rommel bij zonnigtype...), weten we of "onze" zonnestroom opwekkende systemen al dan niet met elkaar zijn te vergelijken.Speksteenkachel schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:29:
[...]
Over Karelprior's gepimpte Soladinneke, Blauwe Hoek's heftig mooie nieuwe Steca omvormertje en natuurlijk de oer degelijke installatie van Zonnigtype
Niet gek staan te kijken dat zelfs bij G. de schellen van de ogen zouden kunnen vallen als 't ie de meetopstelling ziet bij B.H. (en: het is bovendien niet ver bij hem vandaan, kun je zelfs fietsen)...
I know. I've been there...
... al is dat eigenlijk geen goede maatstaf, ben maar een simpele polderknaap immers ...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
38 panelenVerwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:29:
oktober:
Opbrengst : 212 kWh
Genormeerde opbrengt : 63,10 kWh/kWp
Stand WZW met een hoek van 35 graden.
14x 240Wp zonne-panelen
Plaats : s-Heer Arendskerke
Schatting gas verbruik : 44,537 m3
Daarbij moet vermeld worden, dat deze maand nog gebruik maakt van een geschat gebruik de eerste paar weken van oktober en er is nog geen zonne-boiler of zo iets dergelijks aangesloten. Dat staat wel in de planning.
[...]
Zo iets kan volgens mij aan een paar factoren liggen :
- Aantal zonne-panelen
- Hellingshoek van de zonne-panelen
- ligging/stand van de zonne-panelen.
Bij sommige opgegeven standen zou ik ook wel willen wensen om nog meer panelen te hebben in dezelfde windrichting. Maar die aantal m2 heb ik niet op mijn dak
hellingshoek is 30 graden
ligging is zuidoost
Die opgegeven nauwkeurigheid is met 0,1% wel erg hoog. Kun je daar iets meer over vertellen?Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:06:
[...]
Die wel natuurlijk. Die normen zijn er ook wel.
Er zijn echter volgens mij mensen die uit hun omvormer de opbrengst meten.
Bij mij geeft de omvormer ook bijna 8% meer aan dan de din-rail meter (opgegeven nauwkeurigheid 0,1% afwijking)
Elke kWh meter moet omgaan met 4 variabelen, en dat maakt het lastig om de nauwkeurigheid goed te krijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 01-11-2011 10:42 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Als er in de DC kring ( + of - ) ergens een kabeltje, mc3/mc4, of nogwat stekertje kontakt maakt met het zonnepanelen montageframe of NAT dak, ben je als nog vreeeeselijk het dood dak haasje als je dan maar eenflippo765 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:14:
[...]
Hier ging ik de mist in, bedankt voor de uitgebreide uitleg.
ander pool aanraakt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderd
Er staat opgegeven waarde en het is niet geijkt. Zou dat ermee te maken hebben ?Gasschuif schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:12:
[...]
Die opgegeven nauwkeurigheid is met 0,1% wel erg hoog. Kun je daar iets meer over vertellen?
Elke kWh meter moet omgaan met 4 variabelen, en dat maakt het lastig om de nauwkeutigheid goed te krijgen.

Bedoel je nauwkeurigheid of nauwkeurigheids klasse? Staan er wellicht andere zaken zoalsVerwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:29:
[...]
Er staat opgegeven waarde en het is niet geijkt. Zou dat ermee te maken hebben ?
volgens EN50470-3? Wat voor meter is het?
[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 01-11-2011 10:41 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Verwijderd
nauwkeurigheids klasse 1 staat er ook bij , maar niet de normGasschuif schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:38: Bedoel je nauwkeurigheid of nauwkeurigheids klasse? Staan er wellicht andere zaken zoals
volgens EN50470-3?
Net zoals andere meters, meters worden duur van het ijken. Dus de norm wordt ruim opgegeven zodat
ze niet de moeite hoeven te doen die (duur) te onderbouwen.
OK, Nauwkeurigheidsklasse 1 betekend dat de nauwkeurigheid 1% is (en dus niet 0,1%)Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:44:
[...]
nauwkeurigheids klasse 1 staat er ook bij , maar niet de norm
Net zoals andere meters, meters worden duur van het ijken. Dus de norm wordt ruim opgegeven zodat
ze niet de moeite hoeven te doen die (duur) te onderbouwen.
Nog bedankt voor het schenken van dat zonlicht "uit het Oosten". Hier ook weer heerlijk weertje (zonder stadsverwarming, moet diep in m'n geheugen graven of we reeds eerder zo lang zonder hoofdkraan geneuzel hebben gedaan).Speksteenkachel schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 09:07:
De dag begint weer mooi zonnig hier in het Oosten
Volgens mij heb jij tegenwoordig vaker een ondergoed was nodig van al dat zonnige gedoe in het Verre Oosten?
* edit *
Zie net dat de meterstand (Ferraris enkeltarief) van gisternacht 2 kWh onder die van begin 1 augustus lag. Slechts 78 kilowattuurtjes boven de meterstand die op m'n laatste GC nota stond, vorig jaar.
Hmmm.... ik geloof dat ik maar weer eens een nota op ga laten maken voordat de teller weer de verkeerde kant op gaat ...
... "gelukkig" niet onder de nul. Geen duurzame gedachte ...

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 01-11-2011 11:05 . Reden: meterstanden doorgeef tijd? ]
@silvester6 ik heb je gemaild!
@zonnigtype Thanks!
@EnergiebewustZL Thanks! Ja gisteren zat ik best lang naar je data te kijken
@flitspaal.nl Thanks!
@de rest van de tweakers Thanks voor deze leerzame en interessante topic
Praat me d'r niet van, tegenwoordig 2x per dag wisselen van onderbroekzonnigtype schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:00:
Volgens mij heb jij tegenwoordig vaker een ondergoed was nodig van al dat zonnige gedoe in het Verre Oosten?
[ Voor 61% gewijzigd door SpeksteenWP op 01-11-2011 11:03 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Wij verbruiken op jaarbasis +/- 4500KWh en zullen +/- 2500KWh zelf gaan opwekken ik neem aan dat de Ferrarismeter die we nu hebben dan gewoon kan blijven zitten?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ook wellicht handig om te weten dat Oxxio door Eneco in het voorjaar van 2011 is opgekocht...Crazyanz schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:20:
Even een vraagje wij hebben nog niet aan oxxio doorgegeven dat we zonnepanelen op het dak hebben. Hoe meld ik dit het snelst voor ik weer een uur met onwetende helpdesk medewerkers aan de lijn hang.
Wij verbruiken op jaarbasis +/- 4500KWh en zullen +/- 2500KWh zelf gaan opwekken ik neem aan dat de Ferrarismeter die we nu hebben dan gewoon kan blijven zitten?
"... maar blijft als zelfstandig merk actief ..."
Tja.
Ben benieuwd hoe het beleid van Eneco over hun "onafhankelijke" nieuwe dochter Oxxio uit zal gaan stralen waar het de door hen regelmatig geminachte Ferrarismeters betreft. Misschien heb je geluk, en voert "onafhankelijke" dochter Oxxio een voortvarend beleid. Progressiever en klantvriendelijker wellicht dan de nieuwe eigenaren van dat bedrijf. Succes!
En natuurlijk is er geen enkele reden om een kostbare Ferraris weg te laten halen. Slaat helemaal nergens op, is immers de beste (en enige echte volautomatisch salderende) "slimme" meter... (en dan heb ik het nog niet eens over de potentiële vervangingskosten die je daarmee als zogenaamd "aanvrager" op de hals zou kunnen gaan halen...).
Zo te zien blijft de zon in Groningen nog heel lang schijnen.
Een mooi begin van november!
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Naast PlugWise noteer ik ook de waardes die de Soladin uitspuugt. En vergelijk dat met elkaar. Het verschil is over het algemeen minder dan een halve procent per dag. Zolang je dat niet naast een geijkte meter hangt kun je er geen wetenschappelijke conclusie aan hangen, maar het is voor mij wel een signaal dat de nauwkeurigheid in orde is.zonnigtype schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 00:04:
[...]
Ik zou zeggen: als we Gasschuif met zijn meetfestijn tot op de xxxe kommaplaats eventjes de zooi door laten meten (let niet op de rommel bij zonnigtype...), weten we of "onze" zonnestroom opwekkende systemen al dan niet met elkaar zijn te vergelijken.
Niet gek staan te kijken dat zelfs bij G. de schellen van de ogen zouden kunnen vallen als 't ie de meetopstelling ziet bij B.H. (en: het is bovendien niet ver bij hem vandaan, kun je zelfs fietsen)...
I know. I've been there...
... al is dat eigenlijk geen goede maatstaf, ben maar een simpele polderknaap immers ...
Geloof ik ook wel dat het binnen acceptabele marges valt. "Voor de globale opbrengst metingen".Karelprior schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 12:18:
[...]
Naast PlugWise noteer ik ook de waardes die de Soladin uitspuugt. En vergelijk dat met elkaar. Het verschil is over het algemeen minder dan een halve procent per dag. Zolang je dat niet naast een geijkte meter hangt kun je er geen wetenschappelijke conclusie aan hangen, maar het is voor mij wel een signaal dat de nauwkeurigheid in orde is.
De realiteit is natuurlijk wel dat zeker op Sonnenertrag de NL "meetresultaten" door een heel spectrum aan aflees mogelijkheden bij elkaar is geraapt (omdat er hier nauwelijks gecertificeerd wordt bemeten vanwege een serie totaal geflopte subsidie regimes van overheidswege, en iedereen "dus maar wat doet" op meet gebied). Dus ik zet in ieder geval op dat platform een potje zout bij de resultaten. Geldt trouwens ook voor alle SolarLog invoeders etc. daar: die trekken hun data immers uit de omvormers, en niet van een geijkte Einspeise Meter. Photon heeft regelmatig testresultaten waarbij in ieder geval het display van omvormers (zelfs bij sommige SMA bakken) fors afwijkt van wat zij zelf aan vermogen meten met professionele apparatuur... Omvormers zijn geen geijkte meters, zou ze veel te duur maken.
Maar een prima globaal vergelijkingsplatform is Sonnenertrag beslist, en natuurlijk heb jij de hoogste opbrengst (boven de 1.100 kWh/kWp of die andere Kop Van Hollander, Jopie2, die ook al boven de 1.000 kWh/kWp zit). Want jullie zijn gezegend in het - op dit vlak - beste gebied (een van de beste) van NL te wonen. Is jullie trouwens van harte gegund, eentje kan er maar de beste zijn, immers...
Ik heb nu al meer opbrengst dan in de eerste 4 dagen van november vorig jaar, opgeteld!Klaver 4 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 12:09:
[...]
Zo te zien blijft de zon in Groningen nog heel lang schijnen.![]()
Een mooi begin van november!

Edit:
Dit was oktober trouwens nog:

[ Voor 32% gewijzigd door antonboonstra op 01-11-2011 13:57 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Twee maanden geleden startte ik de laptop op en verbond de USB van de SB. Geen grafiek of meetwaarden. Volledige stilte. Pas na verwijderen van de batterijen en het weer terugplaatsen startte die weer op. Alles opnieuw moeten instellen.
Alle meetwaarden van de afgelopen maanden weg, behalve die van de laatste.
Vanmorgen hetzelfde probleem.
Daar word je niet vrolijk van, ondanks het mooie zonnetje.
Nog meer SB gebruikers met hetzelfde probleem?
Gelukkig registreer ik elke dag in een Excel sheet.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Zullen we daar saampjes een zonnestroom parkje gaan bouwen, Spek, en dan aandelen gaan verkopen aan de beste brave twiekerts op dit forum?Speksteenkachel schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 12:55:
Ik ben jaren op vakantie geweest naar Callantsoog en inderdaad ontzettend veel zonneschijn

Wat je daar wel niet ziet aan zonnestroom moois
[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 01-11-2011 14:44 ]
Da's nog niks. Pak een fiets, reserveer een enkeltje München bij tante NS, en als je daar bent uitgestapt, begin daar in das schöne Bayerische Landschaft rond te fietsen...Speksteenkachel schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 14:42:
Ik ben dit jaar naar het Zuid Duitse Schwarzwald op vakantie geweest.
Wat je daar wel niet ziet aan zonnestroom moois
... dan heb je aan twee verschoninkjes per dag echt niet genoeg hoor!
Bah .... vieze mannen hier.zonnigtype schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 14:54:
[...]
Da's nog niks. Pak een fiets, reserveer een enkeltje München bij tante NS, en als je daar bent uitgestapt, begin daar in das schöne Bayerische Landschaft rond te fietsen...
... dan heb je aan twee verschoninkjes per dag echt niet genoeg hoor!

www.mijnzon.info
had nu wel een stookactie van de qsolar verwacht, maar 't beestje zwijgt nog gemoedelijk,
terwijl de woonkamer/keuken 22 graden C is.
prognose zakt al richting de 650 m3 per jaar. Ben benieuwd. Nog wat naisoleren (vloer?) of een WTW in de woning zetten en onder de 500 m3 door gaan. Is de nieuwe uitdaging
[ Voor 79% gewijzigd door NielsTn op 01-11-2011 18:21 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Zeg jij nou niks...
... ik voel alweer een Newbee update aan komen uit het Limburgse ...
ik kan het niet wezen: http://polderpv.nl/PV_newbees.htm#18nov2007_Thijssenzonnigtype schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:24:
[...]
Zeg jij nou niks...
... ik voel alweer een Newbee update aan komen uit het Limburgse ...
en de woning verder op in de straat is bezig met PV, maar ja je weet ons standpunt: "Pics or it didn't happen'
[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 01-11-2011 18:26 ]
Wel goed naar jezelf linken, hé!NielsTn schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:25:
[...]
ik kan het niet wezen: http://polderpv.nl/PV_newbees.htm#18nov2007_Thijssen
en de woning verder op in de straat is bezig met PV, maar ja je weet ons standpunt: "Pics or it didn't happen'
http://www.polderpv.nl/PV-newbees.htm#18nov2007_Thijssen
Sein die andere figuur maar even in dat 'ie bij me "kan melden" (niet verplicht, wel leuk, mits een aardig verhaaltje en inderdaad met pics...).
bovenstaande link in mijn post kwam rechtstreeks van uw site heer zonnigtypezonnigtype schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:37:
[...]
Wel goed naar jezelf linken, hé!
http://www.polderpv.nl/PV-newbees.htm#18nov2007_Thijssen
Sein die andere figuur maar even in dat 'ie bij me "kan melden" (niet verplicht, wel leuk, mits een aardig verhaaltje en inderdaad met pics...).
Maar nu niet meer...NielsTn schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:40:
[...]
bovenstaande link in mijn post kwam rechtstreeks van uw site heer zonnigtype
Dat ligt er maar net aan of je omvormer galvanisch gescheiden is (dus een trafo aan boord heeft), anders is er wel degelijk een referentie aan het aardpotentiaal.X21r schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 22:42:
Vreemd veiligheid….
De + of de – van je zonnepanelen kan je gewoon aanraken …. Een ader beet pakken .. noem maar op bij uitgeschakelde omvormer en als de zon brand (schijnt) op je panelen.
Dus wat is dan gevaarlijk ?
Er is geen referentie aan aardpotentiaal .. dus ongevaarlijk (…. Speciale uitzonderingen daar gelaten)
Verwijderd
want dan val je van het dak, of op je buik in de goot.
Komt veel vaker voor dan je denkt, feitelijk elke omvormer met een wat hoger rendement. Ook bv een SMA 2100 TL is niet galvanisch gescheiden.Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:00:
*ja* big warning aan iedereen, met je stecaatje 300/500 nooit dc+ of dc- aanraken,
Toen ik twee weken op vakantie was, heeft mijn familie, op verzoek
Een korte rekensom leert dat 8kWh / 6 ca. 1.33 kWh per dag is, dat keer 365 dagen in het jaar is 485 kWh per jaar. Mijn jaar verbruik is 1200kWh (ik ben energiezuinig
Ik verdenk nog steeds de koelkast, maar helaas kan ik daar niet bij de stekker komen. Ditto voor de magnetron. Na het bekijken van de groepen in mijn meterkast heb ik wel de vaatwasser 'uitgekregen'. Kan mij niet voorstellen dat die het verschil uitmaakt (maar meter twee in de meterkant stond nog wel op hetzelfde getal als vanmorgen vroeg..), maar je weet nooit of er ergens een brakke transformator in zit.
Wellicht dat ik de koelkast eens leegmaak en dan ook die groep uit gooi, ik vermoed alleen dat de CV en WTW op dezelfde groep zit
Maar goed, ik vroeg me af of iemand wel eens gemeten heeft hoeveel kWh een WTW installatie verbruikt per dag? Volgens de specificatie van de "HR Optifor 350" is de afwezigheidsstand "28 / 0,21 W/A". Dan kom ik op 0,625 kWh/dag. Mijn WTW is al een lange tijd niet schoongemaakt en vraag me af of dat nou echt zoveel invloed kan hebben op het stroomverbruik! Met een digitale stroommeter in de meterkast is het relatief eenvoudig te testen - helaas heb ik die niet. En aangezien de stekker nogal apart is, kan ik het niet meten met zo'n apparaat. Mijn diepvries doet 0.5kWh per dag, gemeten over 20 dagen. Typisch dat die WTW waarschijnlijk meer verbruikt.
Verder vroeg ik mij af of in de zomer de CV op "zomerstand" nog voordelen zou hebben, als the thermostaat toch op 14C staat (dus nooit aangaat)? Ik kan hier ook weinig over vinden in documentatie e.d. Met de comfortstand uit bespaar ik wel elke maand 5m^3 aan gas.
En een grafiekje, omdat ik zo jaloers ben op grafieken van energie opwekking... Het liefst zou ik zelf weer windmolens bouwen

enSponge schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:16:
Een korte rekensom leert dat 8kWh / 6 ca. 1.33 kWh per dag is, dat keer 365 dagen in het jaar is 485 kWh per jaar. Mijn jaar verbruik is 1200kWh (ik ben energiezuinig)... 1/3 van mijn verbruik komt dus door slechts die paar apparaten!!
Dan kom ik op 228 kWh per jaar voor de WTW en dus resteert maximaal 257 kWh per jaar voor de koelkast. Niets mis mee lijkt me?Volgens de specificatie van de "HR Optifor 350" is de afwezigheidsstand "28 / 0,21 W/A". Dan kom ik op 0,625 kWh/dag.
Verwijderd
Heb je net gekoppelde brandmelders? Die pakken ook 7w per stuk, maar die noem je niet.Sponge schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:16:
Hm, ik dacht dat er een apart topic was hier ergens op GoT over energie verbruik (en niet echt over duurzame energie dus), maar die kan ik niet meer vinden
Toen ik twee weken op vakantie was, heeft mijn familie, op verzoek, 2x de meterstanden genoteerd. Tussen beide momenten zat 6 dagen... en beide keer was 8kWh verbruikt, gelijk verdeeld over de twee telwerken (opzich niet vreemd). Enige wat nog aanstond: Koelkast, magnetron (klok) (kom ik niet bij), vaatwasser stekker, en de WTW+CV installatie.
Een korte rekensom leert dat 8kWh / 6 ca. 1.33 kWh per dag is, dat keer 365 dagen in het jaar is 485 kWh per jaar. Mijn jaar verbruik is 1200kWh (ik ben energiezuinig)... 1/3 van mijn verbruik komt dus door slechts die paar apparaten!!
Ik verdenk nog steeds de koelkast, maar helaas kan ik daar niet bij de stekker komen. Ditto voor de magnetron. Na het bekijken van de groepen in mijn meterkast heb ik wel de vaatwasser 'uitgekregen'. Kan mij niet voorstellen dat die het verschil uitmaakt (maar meter twee in de meterkant stond nog wel op hetzelfde getal als vanmorgen vroeg..), maar je weet nooit of er ergens een brakke transformator in zit.
Wellicht dat ik de koelkast eens leegmaak en dan ook die groep uit gooi, ik vermoed alleen dat de CV en WTW op dezelfde groep zit.
Maar goed, ik vroeg me af of iemand wel eens gemeten heeft hoeveel kWh een WTW installatie verbruikt per dag? Volgens de specificatie van de "HR Optifor 350" is de afwezigheidsstand "28 / 0,21 W/A". Dan kom ik op 0,625 kWh/dag. Mijn WTW is al een lange tijd niet schoongemaakt en vraag me af of dat nou echt zoveel invloed kan hebben op het stroomverbruik! Met een digitale stroommeter in de meterkast is het relatief eenvoudig te testen - helaas heb ik die niet. En aangezien de stekker nogal apart is, kan ik het niet meten met zo'n apparaat. Mijn diepvries doet 0.5kWh per dag, gemeten over 20 dagen. Typisch dat die WTW waarschijnlijk meer verbruikt.
Verder vroeg ik mij af of in de zomer de CV op "zomerstand" nog voordelen zou hebben, als the thermostaat toch op 14C staat (dus nooit aangaat)? Ik kan hier ook weinig over vinden in documentatie e.d. Met de comfortstand uit bespaar ik wel elke maand 5m^3 aan gas.
En een grafiekje, omdat ik zo jaloers ben op grafieken van energie opwekking... Het liefst zou ik zelf weer windmolens bouwen![]()
[afbeelding]
Mbt die WTW, ik denk dat het niet veel effect zal hebben op het verbruik, wel op de luchtkwaliteit binnen. Periodiek moet je je filters reinigen en ook vervangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2011 21:56 ]
Ik heb alle sluipverbruikers achter klik-aan klik-uit gezet.Enige wat nog aanstond: Koelkast, magnetron (klok) (kom ik niet bij), vaatwasser stekker, en de WTW+CV installatie.
Zo hoef je nooit (1x) bij de stekker en met 1 afstandsbediening bedien je alles.
In ieder geval de magnetron hangt achter een KAKU-stekker, de vaatwasser heeft geen sluipverbruik hier.
Om te meten gebruik in een Cresta-energiemeter die voor nog geen 10 euro bij de gamma ligt.
Verwijderd
Hier de resultaten over oktober.zonnigtype schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 14:44:
[...]
Mooi (ik neem aan dat hij wel hier van weet?).
Ben benieuwd naar de opbrengsten, ook naar die van de tracker...
Tracker : 509 kWh is 110,17 kWh/kWp
Solyndra : 1978 kWh is 47,68 kWh/kWp
Eigen opbrengst (5 km van werklocatie) : 114.5 kWh is 79,51 kWh/kWp
Verwijderd
Ik heb gewonnen, Ik heb gewonnen!JAN-B schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:30:
[...]
Ik had hier - Middelburg - een opbrengst van 33 kWh = genorm: 62,8 kWh/kWp.
Hee, meneerEnergiebewustZL, je hebt me verslagen met een paar tienden(ik hou je in de gaten)

Het scheelt inderdaad niet veel. In welke windrichting liggen jouw zonne-panelen?
en heb je er ook 14? hoeveel Wp per paneel?
Verwijderd
Tja.. euhm.. Daar kan ik niet tegen op.thalantis schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 08:17:
[...]
38 panelen
hellingshoek is 30 graden
ligging is zuidoost
Verwijderd
Mooi zo. Je kan altijd terug blijven komen en ik hoop, dat je er veel aan hebt tijdens bijvoorbeeld de presentatie van je (afstudeer-)project.fujidepro schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:02:
....
@EnergiebewustZL Thanks! Ja gisteren zat ik best lang naar je data te kijkenehehehe was interessant.
....
Veel succes en blijven kijken he?
* slik *Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 22:26:
[...]
Hier de resultaten over oktober.
Solyndra : 1978 kWh is 47,68 kWh/kWp
... maar ik wist natuurlijk al van de tegenvallende resultaten van het Zonstraal Forum (een van de treurige draadjes), dus verbazen doet het me niet meer ...
... duur avontuurtje is dat geworden voor Obama, kijken of 't ie nog ergens wat van die geleende honderden miljoenen dollari amerikenski van de failliete leiding terug kan zien te krijgen ...

Waarschijnlijk deze: Wat betaal jij aan energie?Sponge schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:16:
Hm, ik dacht dat er een apart topic was hier ergens op GoT over energie verbruik (en niet echt over duurzame energie dus), maar die kan ik niet meer vinden
Ik hou niet van "idle" stroomAllesKan schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:45:
Dan kom ik op 228 kWh per jaar voor de WTW en dus resteert maximaal 257 kWh per jaar voor de koelkast. Niets mis mee lijkt me?
Klopt, hangt er een. Daar had ik niet over nagedacht. 7 watt vind ik relatief veel, mijn alarm klok doet dat volgens mij niet eens. Maar mijn leven vind ik belangrijker dan 7 watt (en dat van de buren ook) dus daar ga ik niets aan doenVerwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:45:
Heb je net gekoppelde brandmelders? Die pakken ook 7w per stuk, maar die noem je niet.
Mbt die WTW, ik denk dat het niet veel effect zal hebben op het verbruik, wel op de luchtkwaliteit binnen. Periodiek moet je je filters reinigen en ook vervangen.
Daar kom ik dus niet bijflippo765 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 22:01:
Ik heb alle sluipverbruikers achter klik-aan klik-uit gezet.
Zo hoef je nooit (1x) bij de stekker en met 1 afstandsbediening bedien je alles.
In ieder geval de magnetron hangt achter een KAKU-stekker, de vaatwasser heeft geen sluipverbruik hier.
Om te meten gebruik in een Cresta-energiemeter die voor nog geen 10 euro bij de gamma ligt.
Maar goed. het vervelende is dat je na een tijdje gewoon meer toeslagen (vastrecht, meter huur, e.d.) zit te betalen dan dat je nog stroom kan besparen. Vind ik ook behoorlijk flauw.
En toch wil ik eens onder de 80kWh komen in een maand
Edit:
Klopt. En nu had ik toch echt mijn best gedaan om te zoeken!

[ Voor 6% gewijzigd door Sponge op 01-11-2011 23:08 ]
Tja. In mijn optiek verplaatst een WTW ook alleen maar gas in m3 naar elektra in kWh. Zal een klein verschil tussenzitten, maar je hebt er feitelijk niets aan.Sponge schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 23:07:
Ik hou niet van "idle" stroom. die twee gecombineerd is dus ca. 4 maanden van mijn totale stroom verbruik. Energiebewust als ik ben, vind ik dat veel
Gefeliciteerd!
Mijn panelen liggen op 170 graden, dus bijna Zuid;Het scheelt inderdaad niet veel. In welke windrichting liggen jouw zonne-panelen?
en heb je er ook 14? hoeveel Wp per paneel?
ik heb er slechts 3 ( x 175 Wp = 525 Wp )
+1, zelf ondervonden. *AUW*Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:00:
*ja* big warning aan iedereen, met je stecaatje 300/500 nooit dc+ of dc- aanraken,
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Net een aanbieding ontvangen voor 230-235 poly yingli's. 0,85E/WP. Als je 1 container neemt 0,82E/WP.
Daar wordt je blij van.
update: Naar aanleiding van de diverse vragen.
Natuurlijk INCL btw en ex bezorgkosten. Het gaat puur om de zonnepanelen. Uit duitsland.
[ Voor 27% gewijzigd door internet4me op 02-11-2011 14:06 ]
@Zonnigtype.Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:00:
Uitbreiding mag ook hè?
Kan mij herinneren dat ik vorig jaar ook aan de ac zijde van een Steca 500 en klap over mijn vingers kreeg toen ik de stekker vastpakte.
www.mijnzon.info
Verwijderd
Yep, same here (volgens mij alleen vlak nadat je hem uit het stopcontact hebt getrokken).Mike70 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 07:48:
[...]
Kan mij herinneren dat ik vorig jaar ook aan de ac zijde van een Steca 500 en klap over mijn vingers kreeg toen ik de stekker vastpakte.
Verwijderd
Alleen is de cop circa 9. Wtw bespaart dus duidelijk wel. Reken eens uit. Anders heb ik wel een excel voor je.AllesKan schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 23:10:
[...]
Tja. In mijn optiek verplaatst een WTW ook alleen maar gas in m3 naar elektra in kWh. Zal een klein verschil tussenzitten, maar je hebt er feitelijk niets aan.
Verwijderd
Denk wel dat je de btw niet moet vergeten. Voor het beeld, verder prima prijs. Wat voor volume moet je dan afnemen en wat zijn de betalingsvoorwaarden. Maakt wel uit.internet4me schreef op woensdag 02 november 2011 @ 07:28:
Gaat goed met de prijzen van zonnepanelen.
Net een aanbieding ontvangen voor 230-235 poly yingli's. 0,85E/WP. Als je 1 container neemt 0,82E/WP.
Daar wordt je blij van.![]()
![]()
even mezelf quoten, hier zie ik http://www.siderea.nl/zon...igemnd/lob_vorigemnd.htmlthalantis schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:19:
56,1kWh/kWp zuidoosten in sneek valt me wat tegen als ik de rest zie
dat ik onder de gemiddelde orientatie zit voor Friesland, moet ik me dan zorgen maken of het bij mij nog goed functioneert?
vorige maand haalde ik net de 82 kWh/kWp en die was wel goed http://www.siderea.nl/zon.../lobmnd/lob_mnd09_11.html
[ Voor 10% gewijzigd door thalantis op 02-11-2011 10:33 ]
Ik hoop dat je zelf niet in een woning woont waar een WTW zit en deze naar beneden hebt getuned/uitgeschakeld voor energiebesparing. Als alles potdicht zit en de CO2 loopt op boven de 900ppm dan krijg je echt gezondheids problemen als dit langdurig aanhoud (afhankelijk van je leeftijd en gezondheid kan het vanaf 600ppm al klachten veroorzaken). Het bouwbesluit gaat uit van 1200ppm als ik het goed heb maar vele onderzoeken zien het anders.AllesKan schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 23:10:
[...]
Tja. In mijn optiek verplaatst een WTW ook alleen maar gas in m3 naar elektra in kWh. Zal een klein verschil tussenzitten, maar je hebt er feitelijk niets aan.
In de "fijne" buitenlucht loopt het ook al op (zie hier) dus het is niet alleen dat het oplopen van de CO2 de aarde opwarmt, we gaan er zelf op vele manieren wat van merken en dan is de zeespiegel verhoging in mijn ogen het kleinste probleem.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
Een netgekoppelde variant pakt 7W (sommigen zelfs nog meer). Echter als je er maar 1 hebt kun je die prima vervangen door een variant op batterij.Sponge schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 23:07:
Klopt, hangt er een. Daar had ik niet over nagedacht. 7 watt vind ik relatief veel, mijn alarm klok doet dat volgens mij niet eens. Maar mijn leven vind ik belangrijker dan 7 watt (en dat van de buren ook) dus daar ga ik niets aan doen
Normaal gesproken is een batterij iets waar je juist niet voor kiest, maar in dit geval levert het toch voordeel op. Je kunt ook een rookmelder kopen met een 10 jaars batterij erin en dan kun je de complete rookmelder ook wegwerpen na die 10 jaar. (rookmelders moeten altijd na 10 jaar worden vervangen ivm betrouwbare werking).
Een batterij oplossing is niet minder veilig dan een netgekoppelde oplossing. Heb hier inmiddels heel veel leveranciers + brandweer over gesproken.
Het punt zit voor de meeste gebruikers in het feit dat er al een circuit ligt voor de koppeling van de rookmelders in het huis. Batterij rookmelders kunnen ook gekoppeld worden, maar dan moet je wel een nieuw 2 aderig laagspanningscircuit trekken ipv de al bestaande koppeldraad (oranje).
Dat laatste ga ik zeker doen overigens. Heb er nu 3 van de 8 gedeactiveerd maar dus nog steeds een 300kWh aan extra en onzinnig verbruik .
Waar vind je zoiets, of is dat groothandel? (en excl. btw?)internet4me schreef op woensdag 02 november 2011 @ 07:28:
![]()
ik wil een steca 500 met 3x 190wp ophangen.
dit boven op mijn dakkapel (platdak)
het dak is 45graden op oost.
nu wil ik de boven kant aan een pannen dak vast maken en de onder kant met ballast op het dakkapel.
zodat ik een lagere hoek heb als 45 graden.
de standaard clickfit dakhaken. zijn die te verbuigen?
zijn er nog andere systemen voor?
(genoteerd oppassen met de stekkers. die doen auw.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Tijd voor een GoT-inkoopactie (of eentje op samenkopen.net)?internet4me schreef op woensdag 02 november 2011 @ 07:28:
![]()
Dan geraak je zo een container kwijt ;-)
maar ik ben ook wel benieuwd of dit een 'all incl.' (transport/btw/...) of 'all excl.' prijsje is.
maar een tekening kan verduidelijking brengen ook op dit forum
het vebuigen van de haken, lijkt me tricky... (kans op breken).
[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 02-11-2011 10:58 ]
Migjes wil de de hoek van de zonnepanelen kleiner maken dan de hoek van de dakkapel tov zijn schuine dak.NielsTn schreef op woensdag 02 november 2011 @ 10:56:
@Migjes: je panelen liggen dan niet in lijn met het dakvlak (zoals ik het lees), en je moet dus eerst de vergunningenprocedure in je gemeente doorlopen (zie VROM).
maar een tekening kan verduidelijking brengen ook op dit forum
het vebuigen van de haken, lijkt me tricky... (kans op breken).
Dak van dakkapel is 45 graden en hij de panelen bijv. op 30 graden zetten.
Je moet de panelen dan aan de bovenkant aan het dak fixeren en de onderkant moet "opgetild" worden.
Zijn vraag is nu of het click+fit systeem zodanig getweakt kan worden, zodat het toegepast kan worden in zijn situatie.
Volgens mij bedoelt hij dit:

[ Voor 1% gewijzigd door Freemann op 02-11-2011 11:13 . Reden: Verbeterde tekening ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
dus zo de hoek instellen gaat lastig if not impossible worden.
zie hier mijn situatie: heb de panelen moeten laten zakken (maar liggen wel in het dakvlak)
http://www.renewable-ener...untech-panelen-geplaatst/
[ Voor 35% gewijzigd door NielsTn op 02-11-2011 11:17 ]
Verwijderd
Ik zou me geen zorgen maken. Er zijn landelijk vaak grote verschillen, maar soms ook lokaal.thalantis schreef op woensdag 02 november 2011 @ 08:53:
quote:
thalantis schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:19:
56,1kWh/kWp zuidoosten in sneek valt me wat tegen als ik de rest zie
even mezelf quoten, hier zie ik http://www.siderea.nl/zon...igemnd/lob_vorigemnd.html
dat ik onder de gemiddelde orientatie zit voor Friesland, moet ik me dan zorgen maken of het bij mij nog goed functioneert?
vorige maand haalde ik net de 82 kWh/kWp en die was wel goed http://www.siderea.nl/zon.../lobmnd/lob_mnd09_11.html
Mijn Friese deelinstallaties deden in oktober ook 'maar' 55,6 tot 61,4 kWh/kWp.
In september was dit 75,9 tot 83,8 kWh/kWp.
Oriëntatie ZZO, platdakopstelling met 25 graden helling.
Verwijderd
Het klopt wat Niels zegt dat je daar dus een vergunning voor nodig hebt, want het is alleen vergunningsvrij als je de zonnepanelen in dezelfde hoek plaatst als de hoek van het schuine dak. Zie de vergunningsregels van VROM.Freemann schreef op woensdag 02 november 2011 @ 11:10:
Migjes wil de de hoek van de zonnepanelen kleiner maken dan de hoek van de dakkapel tov zijn schuine dak.
Dak van dakkapel is 45 graden en hij de panelen bijv. op 30 graden zetten.
Verwijderd
Is goed, maak jij even die 133.113 euro over? (40' container bevat 28 pallets van 20 stuks)soulrider schreef op woensdag 02 november 2011 @ 10:33:
Tijd voor een GoT-inkoopactie (of eentje op samenkopen.net)?
Dan geraak je zo een container kwijt ;-)

Tenzij de afstand tussen de dakrand van de dakkapel en de panelen groter is dan de hoogte van de panelen, want dan kan je het als een plat-dak systeem zien.Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:11:
[...]
Het klopt wat Niels zegt dat je daar dus een vergunning voor nodig hebt, want het is alleen vergunningsvrij als je de zonnepanelen in dezelfde hoek plaatst als de hoek van het schuine dak. Zie de vergunningsregels van VROM.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Verwijderd
Er staat niet in de regeling dat een dakkapel gezien mag worden als een dak van een huis, dus ik weet niet of jij iets anders zwart-op-wit bevestigd hebt gekregen van VROM?Joba schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:24:
[...]
Tenzij de afstand tussen de dakrand van de dakkapel en de panelen groter is dan de hoogte van de panelen, want dan kan je het als een plat-dak systeem zien.
Ik betwist NielsTn zijn opmerking over de vergunning ook niet.Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:11:
[...]
Het klopt wat Niels zegt dat je daar dus een vergunning voor nodig hebt, want het is alleen vergunningsvrij als je de zonnepanelen in dezelfde hoek plaatst als de hoek van het schuine dak. Zie de vergunningsregels van VROM.
NielsTn zijn (oorspronkelijke) opmerking op Migjes was (in mijn ogen) niet goed en heb in een tekening verduidelijkt hoe migjes het (in mijn ogen)bedoelt.
van vergunning weet ik weinig....
Waar haal je het aantal van 28 pallets vandaan?Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:15:
[...]
Is goed, maak jij even die 133.113 euro over? (40' container bevat 28 pallets van 20 stuks)
[ Voor 16% gewijzigd door Freemann op 02-11-2011 13:01 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
weten we meer.
Verwijderd
PACKAGING SPECIFICATIONSFreemann schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:59:
Waar haal je het aantal van 28 pallets vandaan?
Number of modules per pallet
20
Number of pallets per 40' container
28
bron: datasheet Yingli
(altijd even opletten dat je niet een US container pakt, extra lange 56 foot, maar een EU container standaard 40 foot)
Duidelijk verhaalVerwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:43:
[...]
PACKAGING SPECIFICATIONS
Number of modules per pallet
20
Number of pallets per 40' container
28
bron: datasheet Yingli
(altijd even opletten dat je niet een US container pakt, extra lange 56 foot, maar een EU container standaard 40 foot)
560 panelen/10 panelen per persoon
dan zijn +/- 56 personen nodig die 100% voor moeten schieten

Dan zou het kunnen
Je kunt ook alleen een container afnemen, als je liggende gelden hebt en ballen hebt.
Ebay stond laatst een pallet(20stuks) 230Wp's voor €5999
Deze container kost je per pallet (20*230)*0.83=€3772
In vergelijking tot die prijs kun je toch zo'n €2227 per pallet winst maken
Maar dan gaan we wel stiekem uit van het feit dat de 0.82 een alllll-in prijs is en je €105616 niets doende euro's hebt.
[ Voor 27% gewijzigd door Freemann op 02-11-2011 14:01 ]
Verwijderd
0,82 (0,98 incl BTW) is al de prijs, Sunshine company heeft dat al eens gepost.Freemann schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:50:
[...]
Duidelijk verhaal
560 panelen/10 panelen per persoon
dan zijn +/- 56 personen nodig die 100% voor moeten schieten
Dan zou het kunnen
Je kunt ook alleen een container afnemen, als je liggende gelden hebt en ballen hebt.
Ebay stond laatst een pallet(20stuks) 230Wp's voor €5999
Deze container kost je per pallet (20*230)*0.83=€3772
In vergelijking tot die prijs kun je toch zo'n €2227 per pallet winst maken(€2227*28=€62356
)
Maar dan gaan we wel stiekem uit van het feit dat de 0.82 een alllll-in prijs is en je €105616 niets doende euro's hebt.
Voor 5999 kan ik ze niet verkopen want voor minder koop je een pallet bij een ander.
Ze staan op Ebay voor 5950 maar dan INCL BTW
3772 + BTW ad 716,68 -> 4488,68 euro
Stel om ze te verkopen hanteer ik een korting van 20% , 4760 verkoop
4760 - 4488,68 = 271,33
271,33 / 1,19 (BTW) = 228,01
228,01 x 28 = 6384,28
excl financieringskosten verzekering en tijd.....
6384,28 / 105644 = 6% dat is VEEL te weinig
De prijs van de yingli's is 0.85E/wp - 0.82E/wp inclusief btw. maar zonder bezorgkosten
Beschikbaar over enkele weken.
[ Voor 14% gewijzigd door internet4me op 02-11-2011 14:19 ]
Verwijderd
Kan je 1 pallet bestellen? of begint het met 5?internet4me schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:17:
@prijs.
De prijs van de yingli's is 0.85E/wp - 0.82E/wp inclusief btw. maar zonder bezorgkosten
Beschikbaar over enkele weken.
Price quote's ken ik alleen zonder BTW in groothandelsverpakkingen.
0.85 incl BTW zou uitstekend zijn, mits echte en geen namaak
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2011 14:25 ]
4600 x € 0,82 = € 3.772,00 per pallet
huidige marktprijs € 5.500,00 (-10% korting)
€ 1,20Wp = € 5.500,00 / 4600
€ 5.500,00 - € 3.772,00 = € 1.728,00 winst per pallet
28 pallets per container
28 x € 1.728,00 = € 48.384,00 bruto opbrengst per container
minus 10% financiering
€ 43.985,45
eventueel minus € 7.022,89 BTW = € 36.962,57
€ 36.962,57 - 50% belasting
€ 18.481,28 "winst" per container
op een investering van ((20*230)*28)*0.82=€160.356,= oftewel 11,53% rendement
Het is niet bijster veel en het zal er vooral vanaf hangen hoeveel liggende gelden iemand heeft en hoe snel je ze kwijt kunt raken. Bij veel liggende gelden, kan de financiering achterwegen blijven en dan komt het op
€ 20.329,41 winst oftewel 12,68%
[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 02-11-2011 14:52 ]
'als je toch een statement wilt maken '
Over wie hebben we het?!NielsTn schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:16:
gooi de dakpannen er vanaf, en plemp het mooi strak dicht met een serie PV.
'als je toch een statement wilt maken '
Over mijn of over Neanderthaler71 die graag een pallet (of 5) af wil nemen?
[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 02-11-2011 15:22 ]
Kun je die opmerking even toelichten? Kan hem niet juist plaatsen (just interested).
is er al een protestactie/petitie?
(ik zal straks nog de URL ervan toevoegen).
http://www.ad.nl/ad/nl/55...nium-uit-te-breiden.dhtml
[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 02-11-2011 16:03 . Reden: url toegevoegd prins kernafval / rentmeesterschap ]
Ik proef een ad hoc green heroïne dieltje met Verhagen (die vindt toch al dat 'ie over VROM zaken gaat, met zijn ranzige nuke plannen). Toch? Effe hengelen daar in duh haag, of, ook mogelijk, het gewoon stilhouden. Met uit der aard risico dat je als een terrorist wordt gezien omdat je je niet aan de vele absurde regeltjes in dit land hebt gehouden. Regeltjes die trouwens zijn opgesteld door ambtenaren die geen jota begrijpen van progressieve implementatie van duurzame energiebronnen die we hard nodig hebben. Die gasten blijven liever op het zinkende fossiele schip zitten dan dat ze op de duurzame reddingsboot overstappen...Joba schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:24:
[...]
Tenzij de afstand tussen de dakrand van de dakkapel en de panelen groter is dan de hoogte van de panelen, want dan kan je het als een plat-dak systeem zien.
@mrclfrtjs
Wil je niet van die verderfelijke foto's plaatsen, s.v.p.
Ik viel bijna van m'n stoel van afgrijzen...
... denk toch om de geestelijke gezondheid van de twiekerts alhier ...
Prijzen:
Beursaanbieding PVSEC Hamburg (alweer historie: september) van "Zhongjing Solar Co. Ltd.":
100 kWp afname 76 euricent/Wp
500 kWp afname 72 euricent/Wp
1 MWp afname ... 68 euricent/Wp
OK, geen "bankable" module (whatever that precisely is), maar ook leuk om tussen neus en lippen door te vermelden. Ging daar om multikristallijne 225 Wp modules. (oktober nummer Photon, met leuke foto van de promotie stand)
Ondertussen zal dat wel een "vaker genoemde" prijs zijn onder handelaren, is mijn inschatting.
"Bankables" zullen voor afzetmarkt Europa wel vet onder de 90, wellicht richting 80 euricent/Wp gaan denk ik. Time to wake up voor diegenen die het dak nog niet vol hebben liggen. Wel ff op die negatieve saldering gaan letten, voor je het weet raak je je overschotten kwijt voor nop aan de groenste leverancier van allemaal ("maar alleen met een Ferrarismeter hoor!") ...
[ Voor 37% gewijzigd door zonnigtype op 02-11-2011 16:21 . Reden: Sodom en Gomorra revisited: "en zij draaide zich wel om en veranderde onmiddellijk in een zoutpilaar." ... en "prijzen". ]
JAN-B schreef op woensdag 02 november 2011 @ 16:15:
@ EnergiebewustZL: Graag een reactie van jouw op mijn post over TVT; Ma 31-10; 12.30 - pag. 650.
Vandaag staat zijn TVT op:Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:17:
[...]
Dank je wel bizonder voor de hulp
Klopt. Mijn TVT-berekening strookt niet helemaal, met men zou verwachten. Zoals Bizonder het uitlegt, reken ik vanaf de datum, dat de panelen geplaatst zijn. Daardoor heb ik een incompleet jaar en lijkt de TVT kort.
Als je nu kijkt bij mijn TVT en je kijkt dan een paar dagen later nog eens, dan zie je dat de TVT met grote sprongen omhoog gaat. Eerst stond de grens op November 2020. Dat is na een aantal dagen al Februari 2021 geworden.
Wanneer ik een heel jaar rond ben, dan pas kan je meer waarde gaan hechten aan mijn TVT. Omdat ik dan een compleet jaar heb gehad. Dus een aantal mensen zal nog "even geduld"moeten hebben, voordat mijn berekening compleet is.
Sinds zijn post van 2 dagen geleden is de TVT alweer opgelopen.De huidige grens van de terugverdientijd ligt op de dag : 28 Februari 2021.
Het duurt nu nog ongeveer 9 jaar, 3 maanden en 26 dagen, voordat de zonne-
panelen zijn terugverdiend.
Zo goed als zeker zal morgen zijn TVT einddatum ergens in April 2021 liggen.
[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 02-11-2011 16:23 ]
... want niets is van eeuwige waarde ...Freemann schreef op woensdag 02 november 2011 @ 16:18 :
Sinds zijn post van 2 dagen geleden is de TVT alweer opgelopen.
... al lijkt die spreuk het eigen bestaan te ontkennen, zo vaak komt 'ie uit ...
ik zeg niet dat zijn berekening fout is, in tegendeel. Als zijn berekening klopt dan zal hij, naarmate de tijd verstrijkt, steeds preciezer de einddatum van de TVT aan gaan geven.zonnigtype schreef op woensdag 02 november 2011 @ 16:22:
[...]
... want niets is van eeuwige waarde ...
... al lijkt die spreuk het eigen bestaan te ontkennen, zo vaak komt 'ie uit ...
@Freemann: Bedankt voor het meedenken, maar ik wou graag een reactie van En.bewust op mijn mening -[b]Freemann schreef op woensdag 02 november 2011 @ 16:18:
Vandaag staat zijn TVT op:
Sinds zijn post van 2 dagen geleden is de TVT alweer opgelopen.
Zo goed als zeker zal morgen zijn TVT einddatum ergens in April 2021 liggen.
als Zeeuwen onder elkaar
Trouwens, nu ik je toch aan de lijn heb: jouw website komt niet door als ik er op klik; is dat bekend
(krijg een pagina: kan niet weergegeven worden)
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:47:
[...]
Dit doe je toch niet voor de winst, dit doe je om Prins Kernafval te stangen
[afbeelding]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Je diepste angsten leiden je naar je grootste krachtenzonnigtype schreef op woensdag 02 november 2011 @ 16:02:
@mrclfrtjs
Wil je niet van die verderfelijke foto's plaatsen, s.v.p.
Ik viel bijna van m'n stoel van afgrijzen...
... denk toch om de geestelijke gezondheid van de twiekerts alhier ...
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 17:06:
[...]
Je diepste angsten leiden je naar je grootste krachten
Nou, "angst". Ik zat meer in termen van "hekel" en superlatieven daarvan te denken.
Of daar vervolgens "grootste krachten" uit gepeurd kunnen worden zullen we dan maar in het midden laten...
Back to topic.
Jinko Solar heeft (alweer) beterschap beloofd.
Photon heeft wel ff alle nieuwe bestellingen voor PHOTON Power AG (op DUITSE gedeelte van Avantis) stopgezet (die zijn zich de pleuris geschrokken daar, ze meldden crisisberaad nadat "het nieuws" daar was binnengekomen). Maar de contractueel eerder dit jaar al afgetikte 750 kWp gaat gegarandeerd ongeveer honderd meter jenseits der Grüne Grenze op het Avantis terrein afgezet worden. Of het spul ligt er deels al (foto's op mijn site onder Grenzschlängeln foto documentaire).
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.