Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 165 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.814 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
flitspaal.nl schreef op woensdag 02 november 2011 @ 17:36:
Volgens mij draait de Enymate op Windows software.... De Enymate is vastgelopen, enige wat ik kon doen was de stekker van de Enymate eruit halen en er weer in doen. Pas toen zag de software de Enymate weer.
Niet vergeten te melden dat de Enymate een exemplaar is van eind 2009/begin 2010 he?
jammer is dat je dan ook de meetgegevens kwijt bent. Daarover had ik al melding gemaakt, maar is een 'afgewogen ontwerpbesluit'.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:53:
[...]

Kun je die opmerking even toelichten? Kan hem niet juist plaatsen (just interested). :?
zonnigtype schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:24:
[...]

Zeg jij nou niks...

... ik voel alweer een Newbee update aan komen uit het Limburgse ... >:)
In Januari komt het spaarloongeld toch vrij. :)
Heb de laatste 6 jaar gespaard. :Y
Is toch een leuk zakcentje. d:)b
WAF is erg groot in dit geval. *;

[ Voor 23% gewijzigd door Mike70 op 02-11-2011 18:16 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Mike70 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 18:14:
In Januari komt het spaarloongeld toch vrij. :)
Heb de laatste 6 jaar gespaard. :Y
Is toch een leuk zakcentje. d:)b
WAF is erg groot in dit geval. *;
Aha!

Zonnigtiepje voelt een nieuw Zonnekind aan komen!

Kanniewachtuh (nog wel ff een andere newbee gaan invoeren, het wordt druk...). :9~

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Met excuus voor het self-kwootje:
zonnigtype schreef op woensdag 02 november 2011 @ 16:02:

Prijzen:

Beursaanbieding PVSEC Hamburg (alweer historie: september) van "Zhongjing Solar Co. Ltd.":

100 kWp afname 76 euricent/Wp
500 kWp afname 72 euricent/Wp
1 MWp afname ... 68 euricent/Wp

OK, geen "bankable" module (whatever that precisely is), maar ook leuk om tussen neus en lippen door te vermelden. Ging daar om multikristallijne 225 Wp modules. (oktober nummer Photon, met leuke foto van de promotie stand)

Ondertussen zal dat wel een "vaker genoemde" prijs zijn onder handelaren, is mijn inschatting.

"Bankables" zullen voor afzetmarkt Europa wel vet onder de 90, wellicht richting 80 euricent/Wp gaan denk ik. Time to wake up voor diegenen die het dak nog niet vol hebben liggen. Wel ff op die negatieve saldering gaan letten, voor je het weet raak je je overschotten kwijt voor nop aan de groenste leverancier van allemaal ("maar alleen met een Ferrarismeter hoor!") ...
Zorrie, het is alweer "erger dan gedacht", niet vergeten dat genoemde prijzen beurs aanbieding waren voor groothandels/handelaren, en natuurlijk geen "afhalen-in-de-haven-prijzen voor degene die het risico wil nemen". Net binnen:
190w/195w/245w MONO and 230/235w/240w Poly modules in Antwerp warehouse already, price is Eur0.70/w cif, they are bankable and famous brand.
Betekenis "CIF" HIER.

Nog nooit zo'n bloederig slachtveld meegemaakt bij de panelen boeren. Man, man, man, dit wordt echt een massa slachting... 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
sorry boy's
werd weg geroepen als zelfstandige computer slaaf.
kon wel lezen maar niet reageren.
dank voor de info tot nu toe.

freemann heeft helemaal gelijk over de situatie.
dakkapel is eigenlijk niet de goede benaming. dit heet anders maar ik kom niet op de naam.
(denk aan antonboonstra garage, maar dan 2 verdiepingen hoog en smaller.)

vergunning.
heb ik naar gekeken.
denk dat ik het zonder kan doen, maar dat moet ik iets preciezer nog na meten.
nu is het donker en heb ik effe geen zin om het dak op te klimmen. :)
als ik het op het platdak moet doen heb ik vergunning nodig.(ben ik bang)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
We hebben een nieuwe wasmachine besteld bij Scheer en Foppen ( de beroemde Electrolux Hot and Cold ). Word ik vandaag gebeld, hij is niet meer leverbaar :(. Vandaar waarschijnlijk ook dat alle grote webshops ook al hadden vermeld dat hij niet leverbaar was.

Welke wasmachine nu? De Miele W5841 WPS is een geweldige wasmachine maar met een idioot hoog prijskaartje van 1599 euro. Dan is er nog de Siemens WM14Q410, alleen die ken ik echt niet. En dan is er nog 1 van Bosch en 1 van een volstrekt onbekend merk genaamd "Hotpoint".

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
zonnigtype schreef op woensdag 02 november 2011 @ 18:32:
Net binnen:

quote:
190w/195w/245w MONO and 230/235w/240w Poly modules in Antwerp warehouse already, price is Eur0.70/w cif, they are bankable and famous brand.
Hoe goedkoop kan het worden vraag je je af? Maar aan de andere kant, een 240W paneel kost dan alsnog 199,- incl. BTW, terwijl je voor dat geld tegenwoordig ook een complete wasmachine koopt, die toch echt uit veel meer componenten bestaat en duurder is qua transportkosten.

Wie weet komt de 0,25/Wp ook nog wel. (2 jaar geleden had ook niemand gelooft dat ze nu op 0,70 zouden staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 12:24
AllesKan schreef op woensdag 02 november 2011 @ 19:10:
[...]
Wie weet komt de 0,25/Wp ook nog wel. (2 jaar geleden had ook niemand gelooft dat ze nu op 0,70 zouden staan)
Dan knal ik m'n dak wel vol, maakt niet uit op welke richting het dak ligt :P

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Deze link kwam ik tegen op een duitse site :http://www.go-ibpc.eu/?page_id=293

PV module angebote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op woensdag 02 november 2011 @ 19:09:
We hebben een nieuwe wasmachine besteld bij Scheer en Foppen ( de beroemde Electrolux Hot and Cold ). Word ik vandaag gebeld, hij is niet meer leverbaar :(. Vandaar waarschijnlijk ook dat alle grote webshops ook al hadden vermeld dat hij niet leverbaar was.

Welke wasmachine nu? De Miele W5841 WPS is een geweldige wasmachine maar met een idioot hoog prijskaartje van 1599 euro. Dan is er nog de Siemens WM14Q410, alleen die ken ik echt niet. En dan is er nog 1 van Bosch en 1 van een volstrekt onbekend merk genaamd "Hotpoint".
misschien eens op duitse sites gaan zoeken, die zijn denk ik wel verder met hotfill apparatuur aldaar.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Sponge schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 20:16:
....
Enige wat nog aanstond: Koelkast, magnetron (klok) (kom ik niet bij), vaatwasser stekker, en de WTW+CV installatie.
....
Mischien kan iemand met hetzelfde type wel bij z'n magnetron. wat voor type is het?
Ik heb hier een oude Bosch gourmet 8622 combi-magnetron met groen digitaal klokje: gebruikt bijna 8W continu. (In de 800W stand gebruikt de magnetron +/- 1800W)
De (veel nieuwere) vaatwasser gebruikte in standby minder dan het bereik van mijn meter ( <1W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
NielsTn schreef op woensdag 02 november 2011 @ 19:33:
[...]

misschien eens op duitse sites gaan zoeken, die zijn denk ik wel verder met hotfill apparatuur aldaar.
Het nadeel van in het buitenland bestellen is eventuele garantie, dat weerhoud mij een beetje.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 22:51

MieJuul

3970Wp

zonnigtype schreef op woensdag 02 november 2011 @ 18:32:
Zorrie, het is alweer "erger dan gedacht", niet vergeten dat genoemde prijzen beurs aanbieding waren voor groothandels/handelaren, en natuurlijk geen "afhalen-in-de-haven-prijzen voor degene die het risico wil nemen". Net binnen:

Betekenis "CIF" HIER.
Snap er niet veel van maar ben nou toch eens benieuwd hoe dit nu in z'n werk gaat.
Wat zijn nou eigenlijk de risico's bij het "afhalen-in-de-haven"?
70 cent/wp, is dat dan ook gelijk de prijs die je betaald, of komen daar nog kosten bij?
Gaat dit per pallet? Of per stuk?

Kortom, hoe wordt dit traject doorlopen?

ps. waar haal je eigenlijk die aanbieding vandaan?
of kom ik daar als "doorsnee burger" niet bij?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

.

[ Voor 99% gewijzigd door jwstolk op 02-11-2011 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
MieJuul schreef op woensdag 02 november 2011 @ 19:37:
[...]

Snap er niet veel van maar ben nou toch eens benieuwd hoe dit nu in z'n werk gaat.
Wat zijn nou eigenlijk de risico's bij het "afhalen-in-de-haven"?
70 cent/wp, is dat dan ook gelijk de prijs die je betaald, of komen daar nog kosten bij?
Gaat dit per pallet? Of per stuk?

Kortom, hoe wordt dit traject doorlopen?

ps. waar haal je eigenlijk die aanbieding vandaan?
of kom ik daar als "doorsnee burger" niet bij?
Details weet ik niet, je zult gegarandeerd mee moeten delen in het risico (dus extra betalen, maar kan niet veel zijn). Gaat natuurlijk niet om enkele modules, maar om minimaal 1 container per aanbod, zie opmerking van Neanderthaler eerder hier.

Dit soort "aanbiedingen" krijg je vanzelf als je een website hebt op het gebied van zonnestroom, er zullen er meerdere hier zijn die dat soort mails krijgen (van JeroenH weet ik dat). Kan ook zijn dat ik inmiddels al in diverse databanken zit, want ik vraag nogal eens wat aan bedrijven, en heb wel eens kaartjes her en der afgegeven (Intersolar bijvoorbeeld...), dus kan best dat deel via die kanalen komt.

Ik wilde alleen maar "signaleren", dit is wat er nu op de markt geschiedt. En dat is verpletterend.

Engeland heeft inmiddels voorstellen om de invoedingstarieven vet omlaag te gaan schroeven. Dat is OK. De kunst is: wat zal het nieuwe niveau worden, en hoe lang zal dat blijven staan? Geeft altijd gesodemieter "in de markt", is het "teveel" of is het "te weinig". Is met dit soort prijsdump operaties moeilijk te voorspellen wat wijsheid is... Politici worden van dit soort ontwikkelingen bloednerveus, want ze dreigen de controle te verliezen...

@AllesKan:
Wie weet komt de 0,25/Wp ook nog wel.
Doet me denken aan "Heitje voor een Karweitje"...

... gisteren zo'n origineel "heitje" op straat gevonden. Een oud kwartje, uit de florijnen tijd. Die ga ik koesteren... :*)

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 02-11-2011 19:53 . Reden: eitje... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook Bauknecht heeft er een paar. Maar waarom koop je niet een niet-hotfillwasmachine en blijf je de MS1002 gebruiken? De specificaties van niet-hotfillwasmachines vond ik zelf ook wat beter (bijv. koolborstelloze motor).

Met het geld dat je uitspaart t.o.v. die Miele als je die Electrolux Hot & Cold in Duitsland voor 457 Euro koopt (waar ik je de link van had gegeven) kun je toch aardig vaak voor garantie op en neer rijden . 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Word ik vandaag gebeld, hij is niet meer leverbaar
niet intrappen, gewoon bestellen, punt uit.
leuk om te zien dat jij die reactie ook krijgt,
je bent de consument zij gaan leveren basta.
ik denk dat deze machine gefrustreerd word door duistere machten, *
nog geen 42 dagen geleden bestelde mijn loodgieter hem ook,
zelfde opmerking, wederom ook al zoals bij sunhacker de verkeerde gekregen, (ew ipv ehw)
en nu toch de hot&cold in huis daar.

* maakt kolencentrales volstrekt overbodig 10 maanden van het jaar

over pv prijzen, ik ga morgen 64cent ex consumentenprijs +/- 1.04eur/Wp kopen,
rond de subsidie, lager mag niet anders geen subsidie,
gewoon om de hoek vlakbij, gewoon regulier bedrijf.
hoe kort is het nog geleden dat ik sprak met neanderthaler en 2.18 eur/Wp.....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Beste Flits, met 3838Wp op het dak kun je toch met gemak met een standaard A++ wasmachine wassen.
Wat Ecowoman ook al schreef zo'n koolborstelloze rakker.
Tenzij je natuurlijk een van die bofkonten bent die vet wordt betaald door GC voor je overtollige kWh'tjes :)

[ Voor 13% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-11-2011 20:43 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is echt iets vreemds aan de hand hoor, als je die machine besteld.
media markt alkmaar heeft hem gewoon staan trouwens.
het nederlandse foldertje met energielabel wijkt ook al enorm af van de duitse, of .it versie.
ik denk dat maxime deze mauro-machine ontraad.
hij zou met hotfill 1.05 kWh gebruiken, en net A++ -20% zijn,
wat ie nog niet eens gebruikt bij lang programma op 95c...
en hoe meten ze dat dan ? met een zonneboiler ernaast ?
zelfs op gas is die machine erg slim, of HRe zoals u wenst,
maar niet zo slim voor de kolenboer dus.
ik weet het niet, maar ik vind dit wel erg "standaard opmerkelijk"

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2011 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 20:04:
er is echt iets vreemds aan de hand hoor, als je die machine besteld.
media markt alkmaar heeft hem gewoon staan trouwens.
*** PROEST ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik voel me nu wel erg vereerd een unieke machine te hebben staan,
die niet vervangen kan worden bij een produktiefout, of ik moet hem zelf gaan halen in duitsland of zo.
en dat voor een A merk ook nog...
* & sunhacker dan dus ook*
de machine zonder hotfill optie kost evenveel, das ook typisch.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2011 20:22 . Reden: http://www.electrolux-rex.it/Products/Lavabiancheria_e_Asciugabiancheria/Lavabiancheria/Carica_Frontale/RWH127310W ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nog maar 1x per 3 jaar de meterstanden opnemen van domme meters door de netbeheerder ?? :o

[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-11-2011 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Gezondheid...

Wat betreft uitbreiding.... Dan moet ik ook nog een groot gedeelte van ons dak veranderen.
Dakraam, schoorsteen en bestaande panelen.
Dus dat gaat nog wel een klus worden.
Maar dat gaat me er niet van weerhouden om het toch te doen.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

De Miele draait hier al sinds 2007 en geen moment spijt van, nou ja alleen spijt dat de regenwater aansluiting er nog niet is want dat zou weer wasmiddel schelen (dubbel leiding systeem zit er, er zit alleen nog geen tank in de grond met een hydrofoor, alleen 2700L regentanks) .
Koop hem (als dat kan) op het goede moment. Miele heeft ongeveer 2x per jaar een aanbieding bij aankoop van 1600 toeren machine een Miele stofzuiger gratis erbij, wie weet kun je een dealer zo gek krijgen om hem ook buiten de actie te geven.

Enige andere machine welke ik nog als aanvulling kan geven is ASKO, maar als je de Miele te duur vindt valt deze ook buiten het budget denk ik.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Toch weer een flink stukkie credit voor Greenchoice bij dezen. Ik hoop dat ze de poot stijf houden en die ranzige belangenclub gaan verlaten. Ze horen er helemaal niet in thuis, in rabiate tegenspraak tot de CDA-achtig likkende Jurjus van die rete-fossiele belangenclub...
*knetter*

http://www.energieenwater...-harder-dan-de-ander.html
Wat een gehuichel en gelik daar weer, het lijkt Verhagen wel. Of Alders. Of een van al die vele andere slippendragers van de fossiele orde.
Maar als vereniging hebben we namens de sector steun verleend aan de uitvoering van de motie Jansen voor verruiming van de mogelijkheden van saldering.
HA!!!!!

Ten eerste: dat is een zeer beperkt cluppie VvE'ers wat in geen enkel geval als "de markt" mag worden beschouwd. Eerst maar eens zien wat voor initiatieven daar allemaal wel uit zouden komen, laat staan wat er daadwerkelijk aan realisatie van over zal blijven. Reken je niet rijk, ik ken mijn pappenheimers. Het gaat hier om duivels ingewikkelde dossiers, en mensen die keihard met hun hoofd tegen tenen trekkende bureaucratie aan knallen zijn niet zo snel geneigd om forse financiële risico's te gaan lopen... Dus absoluut in geen enkel opzicht "representatief voor een maximaal op saldering uit te leggen, volwaardige, en vooral grote afzetmarkt". Slechts een schijntje daarvan (zoals natuurlijk de bedoeling was, iets meer had Paulus Jansen nooit in motie aanvaard gekregen van het in fossielen badende parlement).

Ten tweede, veel belangrijker nog: ik heb correspondentie uit de beginfase van "de steunverlening vanuit de sector" onder ogen gehad. Daar lusten de honden geen brood van. Schandalig gewoon (geen idee wat het vervolgtraject is geweest, het begin was al te erg voor woorden).

Ik weet wel waarom Greenchoice uit die club wil stappen. Na jaren van pure frustratie hebben ook zij de buik vol van dat stelletje dwarsbomers die vooral goed zijn in glibberige mooiweerpraatjes voor de bühne...
Weggeven van energiebelasting houdt een keer op
Dat zit er sowieso linksom of rechtsom een keer aan te komen als de zonnepaneelkes (volledig buiten de controle van Jurjus z'n kluppie om!!!) niet meer zijn aan te slepen hier, dus dat is geen nieuws.
Daarom verkennen we de mogelijkheid om decentrale projecten onder het verplichte aandeel duurzaam te brengen, zodat er voor die projecten een structureel verdienmodel ontstaat.**
Mag ik effe een emmertje, meneer Jurjus? VERDIENEN aan burgers die zich de schompes hebben gewerkt om een paar - nog steeds redelijk prijzige - zonnepaneeltjes werkend op het dak te krijgen? Ga nou toch effe allemaal iets ondefinieerbaars doen a.u.b. op het Haagse hoofdkantoor van EnergieNed, voordat we hier helemaal over de grond liggen te rollebollen...

Uit wat voor vlees zouden die lieden zijn gemaakt? :(

** edit **
... het weggeven van energiebelasting en BTW-inkomsten ...
Geen politiek manipulerende opmerkingen maken, hooggeschatte heer Jurjus. De enige correcte formulering is:

" ... het niet meer ontvangen van energiebelasting, BTW over EB, en BTW over levering door de Staat der Nederlanden omdat burgers het opwekken van hernieuwbare elektriciteit van eigen dak veel interessanter, leuker, en vooral veel duurzamer vinden, dan het initiatief aan derden als energiebedrijven en de overheid over te laten".

Of zoiets. Ook politiek beladen, maar wat mij betreft dichter bij de maatschappelijk gewenste waarheid...

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 02-11-2011 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op woensdag 02 november 2011 @ 16:15:
@ EnergiebewustZL: Graag een reactie van jouw op mijn post over TVT; Ma 31-10; 12.30 - pag. 650.
Alleereerst een 'dank je wel' naar Freeman voor het quoten van mij. Want ik zou weer hetzelfde antwoord geven.

Waar JAN-B naar toe wilt, is hoe ik denk over die 12,5 jaar TVT. Als men het uitrekent, dan zou je inderdaad tussen rond de TVT uitkomen. Zo'n raming heb ik ook berekend aan de hand van een Excel bestand. Die kwam toen uit tussen de 10 tot 13 jaar TVT, denk ik.

Echter heb ik voor een andere berekening gekozen om op die manier een concretere datum te hebben, wanneer ik het mogelijk heb terugverdiend. Dat bereken aan de hand van de opgewekte kWh, daar weer het gemiddelde van, etc.

Dat lees ik je ook terug in mijn TVT-berekening. Daar staat ook niet voor niets o.a. het volgende in :
- Plaatsing van datum, hoeveel dagen aan zonne-stroom, hoeveel kWh.

De tekst van dat de grens ligt tussen bepaalde data heb ik er ook bewust ingezet, zodat de berekening als een schatting van gezien kan/moet worden. Want men wilt o.a. de gemiddelde opbrengst weten per dag en liefst al meteen gemiddeld per jaar. Dat laatste zal men nog geduld voor moeten hebben tot in ieder geval 26 mei 2012.

Het kan dus makkelijk zijn, dat de einddatum pas ligt in 2023. Dat zal na zeker een jaar pas duidelijk worden.

Natuurlijk, hoe eerder terugverdiend, hoe beter. Daar denken meer mensen zo over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
[quote]flitspaal.nl schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 22:19:
[...]

Daar zijn omvormers voor trouwens! Ik weet dat het merk ( Chinees ) SUN deze omvormers heeft. Er is een SUN-500 die tot 17A slikt en een SUN-1000 die zelfs tot 34,7A slikt bij 35V - 40V.
Dit is hem http://sunshine.en.made-i...0G-WDL-Grid-Inverter.html
I

Ik heb de link nog gevolgd maar kom dan op een buitenlandse site uit.
Ik heb vandaag toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en gekeken of dat ik het zelf misschien nog kan repareren. Na een hele tijd solderen ben ik er achter gekomen dat er 5 mosfets kapot waren. 4 in komplete kortsluiting en 1 die uit elkaar geklapt was.
1 weerstandje had het ook begeven en die zat net in de aansturing van die mosfet die uit ekaar geklapt was.
Alles terug in elkaar gezet en voorzichtig met een regelbare voeding getest en hij werkt weer helemaal 100% goed.
Kostte wel een dagje meten en rommelen maar het is gelukt *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
zonnigtype schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:26:
[...]

Uit wat voor vlees zouden die lieden zijn gemaakt? :(
Volgens mij uit het meest ranzige stukje varkenvlees wat er op deze aardkloot gevonden kan
worden. >:) Sommige religies verklaren dit (terecht) als : onrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Meridiaan schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:41:
[...]

Volgens mij uit het meest ranzige stukje varkenvlees wat er op deze aardkloot gevonden kan
worden. >:) Sommige religies verklaren dit (terecht) als : onrein.
Hoho, uitkijken anders krijg je het met Marianne Thieme aan de stok...

... varkens zijn zeer intelligente dieren. Vergis je niet.

Energiebobo's met varkens vergelijken is de laatste partij diep beledigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonder zelf salderende meter zoals de ferraris is er helemaal geen tvt meer.
energiened ziet, zoals we daar lezen, de saldeer regeling als iets tijdelijks.
er komt echt een cockpit deur in de meterkast denk ik, tegen de kapers van energiened.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnefreak schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:38:
[quote]flitspaal.nl schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 22:19:
[...]

Ik heb de link nog gevolgd maar kom dan op een buitenlandse site uit.
Ik heb vandaag toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en gekeken of dat ik het zelf misschien nog kan repareren. Na een hele tijd solderen ben ik er achter gekomen dat er 5 mosfets kapot waren. 4 in komplete kortsluiting en 1 die uit elkaar geklapt was.
1 weerstandje had het ook begeven en die zat net in de aansturing van die mosfet die uit ekaar geklapt was.
Alles terug in elkaar gezet en voorzichtig met een regelbare voeding getest en hij werkt weer helemaal 100% goed.
Kostte wel een dagje meten en rommelen maar het is gelukt *O*
Wow _/-\o_ _/-\o_ Hardcore tweaker! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
zonnigtype schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:43:
[...]

Hoho, uitkijken anders krijg je het met Marianne Thieme aan de stok...

... varkens zijn zeer intelligente dieren. Vergis je niet.

Energiebobo's met varkens vergelijken is de laatste partij diep beledigen...
Intelligent zijn ze, maar beiden baden in vuiligheid. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mike70 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:03:
[...]

Gezondheid...

Wat betreft uitbreiding.... Dan moet ik ook nog een groot gedeelte van ons dak veranderen.
Dakraam, schoorsteen en bestaande panelen.
Dus dat gaat nog wel een klus worden.
Maar dat gaat me er niet van weerhouden om het toch te doen.
idd goed voorbereiden! zuid-vlak mooi schaduwvrij is de eerste winst
Hier op het park zie ik nieuwe woningen gebouwd worden met rookgasafvoer op jawel het zuiden staan, en noord blijft mooi onbenut.
Iets zegt me ... nou ja .. laat maar... fossiel gemeentegat hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:06:
[...]

idd goed voorbereiden! zuid-vlak mooi schaduwvrij is de eerste winst
Hier op het park zie ik nieuwe woningen gebouwd worden met rookgasafvoer op jawel het zuiden staan, en noord blijft mooi onbenut.
Iets zegt me ... nou ja .. laat maar... fossiel gemeentegat hier ;)
Verkeerd poppetje gebruikt.

Deze lijkt me meer van toepassing... :F of ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@zonnigtype: ach... laten we het topic zonnig houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:14:
@zonnigtype: ach... laten we het topic zonnig houden :)
Every cloud has a silver lining.

Jammer dat we hier van die vreselijke wolken fabrieken hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tarieven
WarmteGarantie ServiceAbonnement

•Ledenprijs: € 10,60 per maand
•Normale prijs: € 11,78 per maand
•Volledige garantie, elke 2 jaar onderhoud, zelfde dag hulp indien storing voor 10:00 uur is gemeld.
Service en Onderhoud ServiceAbonnement

•Ledenprijs: € 4,88 per maand
•Normale prijs: € 5,42 per maand
•Geen volledige garantie, elke 2 jaar onderhoud, zelfde dag hulp indien storing voor 10:00 uur is gemeld.
Alle prijzen zijn incl.btw
bron : http://www.eigenhuis.nl/p...-ketel-serviceabonnement/ zie tarieven

das leuk zeg, ik heb een qsolar, al bijna 5 jaar weer,
onderhoud 0 kosten 0, so far, superieure garantie voorwaarden,
24x7 dealer support en onderhoud pas bij de eerste 9000m3 (hij staat nu pas op 3100)
dat scheelt je dus al snel ........

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2011 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik een eigen huis ga kopen, dan weet ik waar ik moet op moet letten.. een vrij dak op het zuiden en alle kachel dingen etc op het noorden.

Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op hoeveel graden moet ik een vaatwasser laten draaier? op 50 of 65 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:32:
Als ik een eigen huis ga kopen, dan weet ik waar ik moet op moet letten.. een vrij dak op het zuiden en alle kachel dingen etc op het noorden.
Tegen die tijd is het waarschijnlijk goedkoper om zelfs een eventueel Oost als een West dak vol te leggen in plaats van met 1 dak op Zuid in vergelijking de prijs van 2 jaar geleden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:31:
[...]

bron : http://www.eigenhuis.nl/p...-ketel-serviceabonnement/ zie tarieven

das leuk zeg, ik heb een qsolar, al bijna 5 jaar weer,
onderhoud 0 kosten 0, so far, superieure garantie voorwaarden,
24x7 dealer support en onderhoud pas bij de eerste 9000m3 (hij staat nu pas op 3100)
dat scheelt je dus al snel ........
die service kan ik intussen beamen (be-amen dus), free of charge kwam men even een persoonlijk irritatie-issue oplossen (1 segmentje van een LED-display was uitgevallen).
belletje naar installateur, en atag to the service :)
nog een uur na staan praten over PV en de qsolar,terwijl de installatie niet eens uitgeschakeld hoeft te worden en het plug-n-play is (welgeteld 4 schroefjes los en wisselen maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
AllesKan schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:38:
[...]

Tegen die tijd is het waarschijnlijk goedkoper om zelfs een eventueel Oost als een West dak vol te leggen in plaats van met 1 dak op zuid in vergelijking de prijs van 2 jaar geleden. :o
Kun je meteen ook meer panelen kwijt. Twee dakvlakken i.p.v. een. In Duitsland gebeurt dit trouwens al frequent, al paar jaar geleden werden de eerste bijna horizontale of zwak op NOORD hellende dakvlakken al belegd met dunnelaag modules. En dat was dan nog in wat we nu als "die dure tijd" zouden kwalificeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:40:
[...]

Kun je meteen ook meer panelen kwijt. Twee dakvlakken i.p.v. een. In Duitsland gebeurt dit trouwens al frequent, al paar jaar geleden werden de eerste bijna horizontale of zwak op NOORD hellende dakvlakken al belegd met dunnelaag modules. En dat was dan nog in wat we nu als "die dure tijd" zouden kwalificeren...
Klinkt goed om bij die tijd op alle windrichtingen dan zonne-panelen te leggen.

Voor nu ga ik de wereld op een heel andere niet-zo-zonnige-manier bekijken.... Weltrusten iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je meteen ook meer panelen kwijt
die zoals ik je al mailde alhier aan de kust op west al bijna de 1000kWh/kWp heeft gehit.
en dat terwijl de instanties zeggen dat het niet kan of zo ? 80% knmi ? euh ?
bemeten met plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:44:
zonder zelf salderende meter zoals de ferraris is er helemaal geen tvt meer.
energiened ziet, zoals we daar lezen, de saldeer regeling als iets tijdelijks.
er komt echt een cockpit deur in de meterkast denk ik, tegen de kapers van energiened.
Off grid is dichterbij dan je denkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 23:02:
[...]

die zoals ik je al mailde alhier aan de kust op west al bijna de 1000kWh/kWp heeft gehit.
bemeten met plugwise.
Niet elke Duitser heeft een spiegelende Noordzee naast de deur liggen met wolkenbanken die pas vele kilometers landinwaarts ontstaan, beste Eric... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:32:
Dat is ook mijn mening, maar ik ben die toch langzaam aan het herzien. Als salderen lastiger word dan is je opbrengst op een oost+west dak beter verdeeld over de dag en sluit zo beter aan bij je verbruik. Als het bewolkt is (en het de meeste moeite kost om je eigen verbruikt te dekken) dan maakt het niet uit in welke richting het ligt, als het maar veel is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 23:02:
[...]

bemeten met plugwise.
Begrijp ik het nu goed dat jij een PV op het westen hebt aan de kust?
Waar is "aan de kust", hoeveel (k)Wp heb je liggen en wat levert het tot nu toe gemiddeld op aan kW?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan vanuit mijn zolderraam bergen en de duinen zien, en de bergermeerpolder gasput natuurlijk
ik heb een oost-west dak, en een garagedak op zuid.
oost en west liggen iets van ~150kWh/kWp achter op zuid, maar beide ver boven de sde limiet.
de bemeten hoeveelheid is 4800 Wp, 1500 oost, 1500 West en 1800 op zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 08:03:
ik kan vanuit mijn zolderraam bergen en de duinen zien, en de bergermeerpolder gasput natuurlijk
ik heb een oost-west dak, en een garagedak op zuid.
oost en west liggen iets van ~150kWh/kWp achter op zuid, maar beide ver boven de sde limiet.
de bemeten hoeveelheid is 4800 Wp, 1500 oost, 1500 West en 1800 op zuid.
who... en dan gok ik dat je in (de directe omgeving van) alkmaar woont (+/- 5km uit de kust).
Weet je wat het westelijk gelegen deel in kW per jaar oplevert?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:38:
[...]
De tekst van dat de grens ligt tussen bepaalde data heb ik er ook bewust ingezet, zodat de berekening als een schatting van gezien kan/moet worden. Want men wilt o.a. de gemiddelde opbrengst weten per dag en liefst al meteen gemiddeld per jaar. Dat laatste zal men nog geduld voor moeten hebben tot in ieder geval 26 mei 2012.

Het kan dus makkelijk zijn, dat de einddatum pas ligt in 2023. Dat zal na zeker een jaar pas duidelijk worden.
[...]
Maar in de tussentijd blijft jouw berekening iedere winter omhoog vliegen en iedere zomer weer dalen.
Gokje van mijn kant: eind februari 2012 staat jouw einddatum op 6 juli 2025. Uitgaande van een totale opwek van ca. 2000kWh tegen die tijd. Daar sta je met je goeie bedoelingen... :+
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:38:
Op hoeveel graden moet ik een vaatwasser laten draaier? op 50 of 65 graden?
50 is warm zat. En een half zeepblokje ook (wij breken die dingen altijd door midden, dat scheelt toch al gauw zo'n eh, tja, ongeveer 50% zeg maar). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 08:39:
[...]
Maar in de tussentijd blijft jouw berekening iedere winter omhoog vliegen en iedere zomer weer dalen.
Gokje van mijn kant: eind februari 2012 staat jouw einddatum op 6 juli 2025. Uitgaande van een totale opwek van ca. 2000kWh tegen die tijd. Daar sta je met je goeie bedoelingen... :+
Dat is dus niet zo.. zijn berekening zorgt ervoor dat de spikes steeds verder uitvlakken en de TVT einddatum steeds preciezer in beeld komt. Het zal nog wel 2 jaar duren, maar dan weet je wel wat. Voor een ieder zijn rekenmethode is wat te zeggen. Uiteindelijk moet je het met jezelf eens zijn over jouw rekenmethode en TVT (einddatum). Over 5 a 6 jaar zal EnergiebewustZL, waarschaanlijk, zijn TVT einddatum op 2 maand nauwkeurig kunnen berekenen. Als ik een excel berekening maak op basis van te verwachten energieprijzen, te verwachten aftakeling van de panelen en de te verwachten opbrengst in kWh/p/j dan ga ik ook schommelen... Want alle variabelen(energieprijs,aftakeling(wat minder), opbrengst kWh/p/j) zullen op jaarbasis onwijs variëren.

Moet je voor de gein is wat offertes aanvragen ;) Dan krijg je de meest wilde TVT 's, totale kosten besparingsplaatjes en rekenvoorbeeld op het gebied van spaarrekeningen... Bij de ene offerte ga je een "halve ton verdienen" aan 30 jaar zonnepanelen, bij de ander gaat je 3000kWp PV ook 3000kWp opbrengen en de volgende gaat uit van een gemiddelde energieprijs steiging van 3.5+%

Ga mij maar vertellen wat de goede waardes zijn en hoe ik exact mijn TVT kan bereken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op donderdag 03 november 2011 @ 09:53:
Ga mij maar vertellen wat de goede waardes zijn en hoe ik exact mijn TVT kan bereken :)
Dat is nou precies het probleem: dat kan natuurlijk niet. Daar zijn we het 100% over eens (en leveranciers die mooie TVT's voorspiegelen waarbij ze uitgaan van 7% jaarlijkse stijging elektriciteitsprijs, dat zijn gewoon verkooppraatjes die geen hout snijden).

Maar EnergiebewustZL zet het wel letterlijk zo op zijn site, om mensen te informeren over wat de TVT van zo'n installatie nou zou zijn:

"De terugverdientijd is : 9 jaar, 8 maanden en 27 dagen."

En ook:
"De grens van de terugverdientijd is al eens eerder uitgerekend en daaruit blijkt,
dat de grens ligt tussen 26 November 2020 en 08 Maart 2021."

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat die stellingen net zo goed nergens op slaan als een leverancier die zich rijk rekent. Alleen achteraf kun je TVT's echt berekenen; doe je vooraf een schatting, ga dan wel uit van redelijke uitgangspunten (zoals verwachte opbrengst over een heel jaar, en niet over een incompleet seizoen, want dat is niet representatief). Over een jaartje of 10, dan is die berekening van EnergiebewustZL een beetje betrouwbaar geworden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
http://www.rijksoverheid....penstelling-sde-2012.html.

Wat een gezever weer bah

Zon-pv
Om overstimulering te voorkomen, stel ik de categorie zon-pv O 15 kWp alleen
open voor installaties die worden aangesloten op een grootverbruikersaansluiting
(systemen die zijn aangesloten op een aansluiting op het elektriciteitsnet van
meer dan 3 * 80A). Op die manier maak ik een heldere scheiding tussen
installaties die kunnen salderen en installaties die gebruik kunnen maken van
SDE+. Het afgelopen jaar is namelijk gebleken dat de mogelijkheid van salderen
al voor veel zonne-energie-installaties rendabel kan worden toegepast op basis
van de bestaande salderingsregels. Voor installaties die zijn aangesloten op een
grootverbruikersaansluiting kan niet worden gesaldeerd. Die projecten komen in
aanmerking voor SDE+.

en nu is het nog dooder dan dood zonpv in neeeeeederland

Va 2013 komt de opslag er voor duurzame energie. Wij als particulier mogen dan echt gaan betalen voor de subsidie waar we niet uit kunnen putten

[ Voor 81% gewijzigd door silvester6 op 03-11-2011 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Over 3 - 4 jaar heb ik mijn systeem d'r uit. Ik hou PRECIES bij wat m'n TVT is, gebaseerd op de jaarlijkse stroomprijzen van Greenchoice.

Verder is de particuliere TVT best makkelijk. Investering / (Vermogen * 900kWh/kWp / 4) = +/- TVT. Ik reken 0,25 EUR / kWh voor de komende 10 jaar. Lijkt me heel reeel.

Ook ik zie natuurlijk wel eens offertes van collega's.. en ik word daar heel, heel blij van. Weet ik meteen waarom ik een hoog percentage offertes win. Wat een chaos maken sommigen er van.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter is het als particulier te kijken naar je maandlasten (rente/aflossing lening) met zonnepanelen die je verbruik dekken. Zijn die hoger dan de besparing? Voor 15 jaar is het ongeveer gelijk, zelfs bruto. Netto krijg je waarschijnlijk nog wat terug van de belastingdienst. Panelen op je dak en als het ware geld toe krijgen. Vraag wel enige tijd en papierwerk natuurlijk maar dan heb je nog wat. Helaas is mijn egaa nog niet over de streep.
ps: Uit eigen geld aanschaffen is natuurlijk nog beter!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2011 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Freemann schreef op donderdag 03 november 2011 @ 09:53:
[...]

Dat is dus niet zo.. zijn berekening zorgt ervoor dat de spikes steeds verder uitvlakken en de TVT einddatum steeds preciezer in beeld komt. Het zal nog wel 2 jaar duren, maar dan weet je wel wat. Voor een ieder zijn rekenmethode is wat te zeggen. Uiteindelijk moet je het met jezelf eens zijn over jouw rekenmethode en TVT (einddatum). Over 5 a 6 jaar zal EnergiebewustZL, waarschaanlijk, zijn TVT einddatum op 2 maand nauwkeurig kunnen berekenen. Als ik een excel berekening maak op basis van te verwachten energieprijzen, te verwachten aftakeling van de panelen en de te verwachten opbrengst in kWh/p/j dan ga ik ook schommelen... Want alle variabelen(energieprijs,aftakeling(wat minder), opbrengst kWh/p/j) zullen op jaarbasis onwijs variëren.

Moet je voor de gein is wat offertes aanvragen ;) Dan krijg je de meest wilde TVT 's, totale kosten besparingsplaatjes en rekenvoorbeeld op het gebied van spaarrekeningen... Bij de ene offerte ga je een "halve ton verdienen" aan 30 jaar zonnepanelen, bij de ander gaat je 3000kWp PV ook 3000kWp opbrengen en de volgende gaat uit van een gemiddelde energieprijs steiging van 3.5+%

Over "schommelingen" in curves gesproken, en de "vermeende" degradatie van zonnepaneel output heb ik al meermalen deze grafiek laten zien. Die gaat vast enigszins lijken op de genoemde "naar een punt in de tijd dempende" grafiek van EnergiebewustZL. Alleen met andere eenheden/weergave. NB: die grafiek van mij is geen "voorspelling", maar de bikkelhard gemeten realiteit, lees "historie". Ik ben altijd errug voorzichtig met "voorspellingen". Komen meestal niet uit, of de uiteindelijk gerealiseerde "uitkomst" ligt vaak mijlenver van die al dan niet academisch verantwoorde prognoses...

Maar inderdaad: ieder zijn meug, teeveeteetjes leveren heerlijke discussies op voor aan de borreltafel...

@silvester6

Over SDENEE (met in de nu eerste van VIJF fases maar liefst scoren voor basisbedrag 7 cent minus correctiebedrag, mag je "blij" zijn met een "subsidie" van 2 cent/kWh bovenop de - onzekere - saldering): ben al aan het schrijven...
Wordt een "fantastisch" innovatieve regeling die regelrecht op het lijf van de grote jongens is geschreven. Heeft de burger dan ook (al sinds SDE 2011) helemaal niets te zoeken. Is de bedoeling natuurlijk helemaal niet. Maar ja, dat kun je natuurlijk niet zo zeggen in een brief aan de hypergevoelige Tweede Kamer...

@SunshineCompany
Ook ik zie natuurlijk wel eens offertes van collega's.. en ik word daar heel, heel blij van. Weet ik meteen waarom ik een hoog percentage offertes win. Wat een chaos maken sommigen er van.
Join the club. Ik fulmineer daar al jaren tegen, tegen al die over-positivo schattingen... Deze Ouwe Gouwe uit 2006, bijvoorbeeld (eerste artikel helemaal onderaan) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Hoe maak ik in excel 201 een mooie grafiek van m'n PV data
Dus een vloeiende lijn die een beetje door de gemiddelden heen loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op donderdag 03 november 2011 @ 12:09:
Hoe maak ik in excel 201 een mooie grafiek van m'n PV data
Dus een vloeiende lijn die een beetje door de gemiddelden heen loopt
In grafiek op te selecteren dataset klikken (een keer), dan rechts klikken, dan trendlijn toevoegen selecteren. Meerdere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
gevonden, bedankt :)
Trendline > moving average

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

zonnigtype schreef op donderdag 03 november 2011 @ 11:31:
[...]

Over "schommelingen" in curves gesproken, en de "vermeende" degradatie van zonnepaneel output heb ik al meermalen deze grafiek laten zien. Die gaat vast enigszins lijken op de genoemde "naar een punt in de tijd dempende" grafiek van EnergiebewustZL. Alleen met andere eenheden/weergave. NB: die grafiek van mij is geen "voorspelling", maar de bikkelhard gemeten realiteit, lees "historie". Ik ben altijd errug voorzichtig met "voorspellingen". Komen meestal niet uit, of de uiteindelijk gerealiseerde "uitkomst" ligt vaak mijlenver van die al dan niet academisch verantwoorde prognoses...

Maar inderdaad: ieder zijn meug, teeveeteetjes leveren heerlijke discussies op voor aan de borreltafel...
Dat is dus niet zo.. zijn berekening zorgt ervoor dat de spikes steeds verder uitvlakken en de TVT einddatum steeds preciezer in beeld komt. Het zal nog wel 2 jaar duren, maar dan weet je wel wat. Voor een ieder zijn rekenmethode is wat te zeggen. Uiteindelijk moet je het met jezelf eens zijn over jouw rekenmethode en TVT (einddatum). Over 5 a 6 jaar zal EnergiebewustZL, waarschaanlijk, zijn TVT einddatum op 2 maand nauwkeurig kunnen berekenen.
Prachtig voorbeeld en dat is precies zoals ik hem bedoel.
Degradatie zal er zeker zijn, waarom geven fabrikanten anders de garanties of waarom wijzen ze iedereen daarop?!
Echter, de degradatie hoeft geen 10% in 10 en 20% in 20 jaar te zijn.
Degradatie kan je in mijn ogen ook niet uit een grafiek halen, mede omdat in een grafiek de context van de waardes ontbreekt. Degradatie kan heel snel intreden (oxidatie van 1 soldeer verbinding, de wel bekende zwakste schakel) en kun je in mijn ogen alleen maar over langer termijn meten.

De kans is groot dat er ook bij jouw na 10 jaar enkele procenten aftakeling plaats heeft gevonden. Echter kun je dat niet uit een grafiek halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 03-11-2011 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:31:
[...]
Er staat niet in de regeling dat een dakkapel gezien mag worden als een dak van een huis, dus ik weet niet of jij iets anders zwart-op-wit bevestigd hebt gekregen van VROM?
Nee, dat heb ik niet zwart-op-wit bevestigd gekregen maar lijkt me wel een logische interpretatie. Waarom zou een dakkapel niet als (onderdeel van) het dak van een huis gezien kunnen worden?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

AllesKan schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:38:
[...]

Tegen die tijd is het waarschijnlijk goedkoper om zelfs een eventueel Oost als een West dak vol te leggen in plaats van met 1 dak op Zuid in vergelijking de prijs van 2 jaar geleden. :o
In mijn geval zal dat in de nabije toekomst dus deels zijn voor ons.
De tuin staat op het oosten en om wat op te wekken zullen er panelen aan beide zijden van de nok geplaatst worden om zoveel mogelijk opbrengst te hebben.
Wat ik eigenlijk zou willen weten, wat is beter ochtend of avondzon? Rond 12 uur is de zon over het algemeen recht boven het huis te vinden.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Freemann schreef op donderdag 03 november 2011 @ 12:48:
[...]

De kans is groot dat er ook bij jouw na 10 jaar enkele procenten aftakeling plaats heeft gevonden. Echter kun je dat niet uit een grafiek halen.
Productie blijft op orde, begrijp niet wat je bedoelt.

Degradatie waar jij het over hebt, oxidatie van contacten, leidt meestal tot ABRUPTE uitval of STERK VERMINDERDE prestatie van de modules. Het is daarbij vaak alles of niets. Vaak resulteert constatering van zo'n feit (bijvoorbeeld hotspots veroorzaakt door slechte soldeerverbindingen) tot claim bij de leverancier of producent.

Zelfs Solarworld schijnt nu met de delaminerende Shell modules enigszins in beweging te komen, volgens laatste bericht in Photon. Was wel wat druk voor nodig.

Dat fenomeen (hetzij delaminatie, soldeercontacten rot, junction box problemen of whatever) heb ik hier Gaia zei geprezen hier nog helemaal niet gezien. Vandaar die vrijwel horizontale uitgedempte curve. Maar zeg nooit nooit. Meesten hier moeten nog heel wat jaartjes vol maken voordat ze aan die tien jaar zitten. Ik hoop dan weer tien jaar verder te zijn, kijken hoe de grafiek er dan uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
zonnigtype schreef op donderdag 03 november 2011 @ 13:11:
[...]

Degradatie waar jij het over hebt, oxidatie van contacten, leidt meestal tot ABRUPTE uitval of STERK VERMINDERDE prestatie van de modules. Het is daarbij vaak alles of niets. Vaak resulteert constatering van zo'n feit (bijvoorbeeld hotspots veroorzaakt door slechte soldeerverbindingen) tot claim bij de leverancier of producent.

Zelfs Solarworld schijnt nu met de delaminerende Shell modules enigszins in beweging te komen, volgens laatste bericht in Photon. Was wel wat druk voor nodig.

Dat fenomeen (hetzij delaminatie, soldeercontacten rot, junction box problemen of whatever) heb ik hier Gaia zei geprezen hier nog helemaal niet gezien. Vandaar die vrijwel horizontale uitgedempte curve. Maar zeg nooit nooit. Meesten hier moeten nog heel wat jaartjes vol maken voordat ze aan die tien jaar zitten. Ik hoop dan weer tien jaar verder te zijn, kijken hoe de grafiek er dan uit ziet.
Het enige wat je nog zou kunnen checken is of eventuele degradatie wordt weggepoetst door veranderingen in instraling over de tijd. Ik normaliseer mijn gegevens naar instraling volgens het KNMI (in mijn geval De Bilt, 10 km van huis). Mooi rechtlijnig verband tussen instraling en opbrengst van de panelen.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

zonnigtype schreef op donderdag 03 november 2011 @ 13:11:
[...]
Jouw panelen zijn 10(11) jaar oud.
De meesten fabrikanten "garanderen"(!) dan nog 90/95%.
Dit zijn uitersten en hoeft dus niet per definitie te beteken dat dit ook bij iedereen het geval is/zal zijn.
Het kan dus na 10 jaar ook zomaar 97% zijn.
Een paneel van 95Wp doet dan 92,23 Wp en dat ga jij niet terug vinden in een grafiek, opbrengst staat, wat dan ook.

over 25 jaar is het mogelijk dat je op 90% zit en dan doen je panelen nog 86,36Wp en mogelijk dat je dat dan is kunt gaan zien in een grafiek.

Anders is het gissen, met apparatuur de boel doormeten (als dat al kan) of in een Lab (met optimale omstandigheden) laten testen.

Uit de Yingli Panda datasheet:
-Leading limited power warranty* ensures 98% of rated power for the
first year, 92% of rated power for 10 years, and 82% of rated power for
25 years.
– 10-year limited product warranty.
Ik zeg overigens niet dat jouw panelen aan het aftakelen zijn met xx%.
Echter kun je ook niet stellen dat er geen aftakeling is.
Dat is met een paar cijfers/grafieken gewoon niet aan te tonen.

Tenzij je het (zoals Joba zegt) enigszins kan normaliseren, maar dan nog is 2-4% (in mijn ogen) heel moeilijk terug te vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 03-11-2011 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Freemann schreef op donderdag 03 november 2011 @ 13:26:
[...]

Jouw panelen zijn 10(11) jaar oud.
De meesten fabrikanten "garanderen"(!) dan nog 90/95%.
Dit zijn uitersten en hoeft dus niet per definitie te beteken dat dit ook bij iedereen het geval is/zal zijn.
Het kan dus na 10 jaar ook zomaar 97% zijn.
Een paneel van 95Wp doet dan 92,23 Wp en dat ga jij niet terug vinden in een grafiek, opbrengst staat, wat dan ook.

over 25 jaar is het mogelijk dat je op 90% zit en dan doen je panelen nog 86,36Wp en mogelijk dat je dat dan is kunt gaan zien in een grafiek.

Anders is het gissen, met apparatuur de boel doormeten (als dat al kan) of in een Lab (met optimale omstandigheden) laten testen.

Uit de Yingli Panda datasheet:

[...]

Ik zeg overigens niet dat jouw panelen aan het aftakelen zijn met xx%.
Echter kun je ook niet stellen dat er geen aftakeling is.
Dat is met een paar cijfers/grafieken gewoon niet aan te tonen.

Tenzij je het (zoals Joba zegt) enigszins kan normaliseren, maar dan nog is 2-4% (in mijn ogen) heel moeilijk terug te vinden.
Conclusie: "fysieke degradatie" zal er altijd zijn (vind je het gek, onder die burning sun, heb ik dan ook niet beweerd dat dat niet geschiedt). Dat heeft impact op het nominale vermogen onder STC condities, en kan uitsluitend als zodanig getest worden als de modules daadwerkelijk weer onder STC condities worden getest. Bij mijn weten dichtst in de buurt zou dat het testlab van Photon moeten zijn/worden (zou me niks verbazen als ze onder het Jinko Solar dak op het Avantis terrein de boel gaan inrichten, naast het testveld). Da's natuurlijk onbetaalbaar voor particulieren, en vrij zinloos voor dit soort academische kwesties.

Maar ook: impact op de totale opbrengst van die veronderstelde "normale" degradatie zal nauwelijks meetbaar zijn, tenzij alles professioneel twintig jaar lang uniform wordt doorgemeten. Ook hier weer: voor particulieren onbereikbaar, meer iets voor ISE Freiburg (worden ze ook voor betaald).

Mij gaat het om de opbrengst. En die blijft op jaarbasis behoorlijk stabiel, binnen de optredende jaar fluctuaties (2003 in mijn gemeten geval: uitzonderlijk zonnig). Dat is het enige wat telt voor de simpele burgermans.

Daarbij nog de variatie/degradatie bij de omvormers niet in beschouwing nemend, heeft allemaal invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

zonnigtype schreef op donderdag 03 november 2011 @ 13:45:
[...]

Conclusie: "fysieke degradatie" zal er altijd zijn (vind je het gek, onder die burning sun, heb ik dan ook niet beweerd dat dat niet geschiedt).
[...]
Daarbij nog de variatie/degradatie bij de omvormers niet in beschouwing nemend, heeft allemaal invloed.
Je stelt het anders zelf ter discussie:
Over "schommelingen" in curves gesproken, en de "vermeende" degradatie van zonnepaneel output heb ik al meermalen deze grafiek laten zien.
Maar goed je hebt gelijk en laten we concluderen dat hij er wel is, maar niet, op een normale manier, valt te traceren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op donderdag 03 november 2011 @ 13:51:
[...]
Maar goed je hebt gelijk en laten we concluderen dat hij er wel is, maar niet, op een normale manier, valt te traceren :)
Als een fabrikant een vermogensgarantie afgeeft zal hij normaal gesproken ervoor zorgen dat zo goed als al zijn panelen aan de eisen voldoen op dat moment. Hier omheen zit een normaal verdeling. Het gemiddelde verwacht ik danook duidelijk hoger dan de waarde waarop de vermogensgarantie is afgegeven.

Ik zie aanbieders rekenen met een vermogensafname van 0,3% jaarlijks (circa 93% na 25 jaar).

Voor het gemak streep ik de degradatie van de panelen weg tegen de inflatie (die altijd hoger uitvalt).
Dit is enerzijds dus heel conservatief en anderzijds maakt het de rendementsberekening veel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 14:00:
[...]

Als een fabrikant een vermogensgarantie afgeeft zal hij normaal gesproken ervoor zorgen dat zo goed als al zijn panelen aan de eisen voldoen op dat moment. Hier omheen zit een normaal verdeling. Het gemiddelde verwacht ik danook duidelijk hoger dan de waarde waarop de vermogensgarantie is afgegeven.

Ik zie aanbieders rekenen met een vermogensafname van 0,3% jaarlijks (circa 93% na 25 jaar).

Voor het gemak streep ik de degradatie van de panelen weg tegen de inflatie (die altijd hoger uitvalt).
Dit is enerzijds dus heel conservatief en anderzijds maakt het de rendementsberekening veel eenvoudiger.
Waar mag ik tekenen voor de 0,3% inflatie per jaar voor de komende 25 jaar (het liefst in combinatie met 3,5% spaarrente 8) )?
De afgelopen 5 jaar lag hij al 6,2 maal hoger op een gemiddeld van 1,88% (afgelopen 14 jaar = 7,5xhoger oftewel 2,26%).

Blijft altijd gevaarlijk om met dit soort cijfertjes te gaan rekenen :)

Het mooiste aan (sommige) offertes vind ik de 3 pagina's aan berekeningen die er bij zitten. Vervolgens staat er onderaan de offerte "aan de berekening, in relatie tot de terugverdientijd, kunnen u geen rechten ontlenen" bla bla bla etc etc etc

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 03-11-2011 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Freemann schreef op donderdag 03 november 2011 @ 14:14:
Blijft altijd gevaarlijk om met dit soort cijfertjes te gaan rekenen :)
We worden het steeds meer eensch... ;)
Het mooiste aan (sommige) offertes vind ik de 3 pagina's aan berekeningen die er bij zitten. Vervolgens staat er onderaan de offerte "aan de berekening, in relatie tot de terugverdientijd, kunnen u geen rechten ontlenen" bla bla bla etc etc etc
... die/een vergelijkbare disclaimer staat ook onder alle staatssubsidie bullshit ...

... je wilt niet weten hoeveel juristen er rondlopen bij Agentschap NL (veel mr., drs., en dr. titels) ...

... allemaal ook "van onze belastingen betaald" ...

... om alle "risico's" af te dekken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las bij Peter dat bankable PV modules worden gedumpt voor een prijs van 0,70 cent per wp.

Hoeveel moet je daar als particulier bij optellen om de eindprijs voor een complete installatie te schatten.
(geen offerte verzoek, ik wil ongeveer de range weten,)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 14:29:
Ik las bij Peter dat bankable PV modules worden gedumpt voor een prijs van 0,70 cent per wp.

Hoeveel moet je daar als particulier bij optellen om de eindprijs voor een complete installatie te schatten.
In ieder geval nog bevestigingsmateriaal en een omvormer. Daarnaast nog eventuele winst, als je ze niet direct uit de container koopt. Ik denk dat je die prijs minstens moet verdubbelen en er dan nog wat bij op moet tellen, om tot een compleet systeem te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uitkomst zal ik onder opschrijven voor zover ik op de hoogte ben.....
Echter vaak zijn de volumes erg groot en gaat dit ook gepaard met grote risico's die particulieren niet aankunnen. Puntje bij het paaltje haken dan veel mensen weer af.
Een pellet kun je met wat kennissen wel aan. Moet je wel de boel zelf op het dak krijgen enz.

paneel 1,3 euro/Wp (per plaat 300/235 A-merk)
omvormer 0.273 euro/Wp (3kWp installatie power-one 3.0)
montage materiaal 0.15 (35/235) schuin dak
Overige 0.07 (200/3000)
som is dan circa 1,80 euro/wp ex montage

offerte spul op je dak is 1,90 euro/wp (A-merk) lijkt me voorlopig makkelijker (incl montage)
Wordt anders als je wel op palletniveau een goed paneel zou kunnen kopen voor 0.85 euro/wp

Moet je wel zelf het risico aangaan dat het echte en geen namaak panelen zijn (oem+sticker) en de montage zelf organiseren.
0.85 incl btw is zo goed dak ik nog moeite heb te geloven dat je dit per pellet zou kunnen afrekenen.
Komt ook zeker nog transport bij, ookal blijft dan onder de 3 cent/wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Photon september 2011 claimt dat grote module fabrikanten ook bij prijzen van 80 eurocent/Wp nog hun marge kunnen maken. Een installateur kan dan zonder meer - volgens hen - een totaal geïnstalleerd systeem voor 1.800 Euro/kWp of minder aanbieden ... op de Duitse (fel beconcurreerde) markt. Hier zou je zo rond de 2.000 Euro/kWp moeten rekenen vanwege ondoorzichtige prijsvorming en zeer onvolwassen markt. Of zelf bouwen, kun je onder dat bedrag uitkomen. Met risico's, dat dan weer wel. Nog wel BTW meerekenen, want "Steuerliche Aspekte sind nicht berücksichtigt". Netto koop prijs, dus. Stel 2.000 Euri, kom je incl. BTW op max. 2.400 Euro/kWp uit. Uiteraard minder bij prijsdumpers die 70 Eurocent/Wp cif in haven aanbieden, maar weet wel wat je doet.

(zie daarvoor opmerkingen Neanderthaler71)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik kom net van het dak geklommen met een houten plaat van 1,60 m x 0,80 m.
vergunningsvrij. joepie.
ik had echt een houten plaat voor nodig om het te passen.
heb zelfs nog een beetje schuif ruimte.

ook heb ik de dakpannen verwijderd.
en daar vond ik de dakbalk waar in ik het rek van de panelen vast kan schroeven.
nogmaals joepie.

het geld van de belastingdienst is binnen.
weer een joepie.

ik ga een rek maken zoals antonboonstra heeft op zijn garage.
maar dan vast geschroefd + ballast.

het word een steca500 + 3x 190wp.
op oost met 20-25 graden helling.

nu nog het merk panelen.

zijn er nog meer tips voor een pv loos persoon?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

migjes schreef op donderdag 03 november 2011 @ 14:54:

Aan de bovenkant vastgeschroefd en aan de onderkant met ballast verzwaard? Aparte constructie. Ik hoop dat niemand bezwaar indient, want officieel mag je alleen op plat dak (waarbij de installatie net zover uit de dakrand moet blijven als het hoogte punt) of vlak op schuin dak monteren zonder vergunning...

Ik zou de panelen trouwens gewoon vlak op je schuine dak monteren. 45 graden is helemaal niet zo verkeerd, zeker niet voor een oost georiënteerd systeem.

Ik neem aan dat je wel aluminium toepast, aangezien het frame net zo lang mee moet gaan als de panelen.

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 03-11-2011 15:06 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:04

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 03 november 2011 @ 14:54:
ik kom net van het dak geklommen met een houten plaat van 1,60 m x 0,80 m.
vergunningsvrij. joepie.
ik had echt een houten plaat voor nodig om het te passen.
heb zelfs nog een beetje schuif ruimte.

ook heb ik de dakpannen verwijderd.
en daar vond ik de dakbalk waar in ik het rek van de panelen vast kan schroeven.
nogmaals joepie.

het geld van de belastingdienst is binnen.
weer een joepie.

nu nog het merk panelen.

zijn er nog meer tips voor een pv loos persoon?
Mooi dat het past!

Nog even wachten met aanschaffen, de opbrengst in nov-jan is niet geweldig, dus daar mis je niet veel, terwijl de prijzen onder druk staan. Je hebt dan mooi de tijd om je te oriënteren op een mooie aanbieding. Mijn maandopbrengst van dec 2010 was 20 kWh. In mei/juni zijn er meerdere dagen geweest met een dagopbrengst van 20 kWh.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:15
Weet iemand wat het gemiddelde (of mediaan, nog beter) is van het elektriciteits-, aardgas- en drinkwaterverbruik van een Nederlands tweepersoons huishouden?

Ik kan dat nergens vinden. Website van het CBS uitgekamd etc.

Een reeële schatting is ook goed, maar echte data is natuurlijk beter....

[ Voor 1% gewijzigd door JeroenH op 03-11-2011 15:53 . Reden: Woepsie, moet natuurlijk CBS zijn en geen CBR ;-) ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op donderdag 03 november 2011 @ 13:02:
Nee, dat heb ik niet zwart-op-wit bevestigd gekregen maar lijkt me wel een logische interpretatie. Waarom zou een dakkapel niet als (onderdeel van) het dak van een huis gezien kunnen worden?
Een dakkapel is een onderdeel van een schuin dak. Er staat nergens dat je niet meer hoeft te voldoen aan de regels die voor het schuine dak van je huis gelden omdat er een dakkapel in je schuine dak is verwerkt. Het was natuurlijk mooi geweest als er iemand bevestigd had gekregen van VROM dat je het zo toch vergunningsvrij mag plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn laatste schatting van 2,5 euro per wattpiek all-in zit er dus niet zo ver naast.

Iets anders : ik heb me in mijn studie alleen verdiend in optimale plaatsing, zuid of plat dak dus, 0,9 kwh per wp ongeveer in NL. Maar hoeveel is het ruw geschat voor daken op oost en zuid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

JeroenH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:09:
Weet iemand wat het gemiddelde (of mediaan, nog beter) is van het elektriciteits-, aardgas- en drinkwaterverbruik van een Nederlands tweepersoons huishouden?

Ik kan dat nergens vinden. Website van het CBR uitgekamd etc.

Mijn schatting welke ik op veel vergelijkingssites tegenkom is:
Electra 3500 Kwh
Gas 1750 m3
Water, eigen schatting is zo'n 80m3

(wij zaten zelf met veel verbruik rond de 104m3 dit jaar)
Cijfers verder niet wetenschappelijk onderlegd.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

offtopic:
Wat heeft het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen ermee te maken? :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
aluminium. check dat was de bedoeling.

rek zit aan de onder kant vast op een houten balk waar mijn schuine dak op rust.
ik kan onder de pannen door komen zonder lekkages kwam ik achter.
van de zomer is mijn dak vernieuwend met verdubbelde isolatie waarde.
zodoende is mijn dak nu net iets hoger geworden en haal ik het net.

ik blijf binnen vergunnings-vrij gebied.
er is voldoende ruimte tot dak rand over.

ik zit nu tussen 1000 euro 1117 euro.
wachten???? :'( :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de site van Nibud staat voor een 2 persoonshuishouden:

Elektriciteit 3.533 kWh

Water: 91 m3

Gas wordt per type woning bekeken en niet per hoeveelheid bewoners:
flat 1.045 m3
tussenwoning 1.442 m3
hoekwoning 1.731 m3
2 onder 1 kap 1.858 m3
vrijstaand 2.427 m3

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2011 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Heel veel details, helaas niet uitgesplitst per persoon, maar kun je zelf berekenen.

http://www.energie-nederl...gie-in-Nederland-2011.pdf

Altijd "gemiddeldes" uiteraard. Verschillen tussen huishoudens, zelfs met zelfde aantal personen, zijn monumentaal. Dus gemiddeldes zeggen zo weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met DELTA ivm salderen?

Verder hoor ik wel eens dat mensen geen zonnepanelen willen ivm kans op verhuizen. Is er iemand die daar ervaringen mee heeft wat praktische/financiele implicaties zijn van verhuizen en panelen van je oude woning. Gaat dat vlekkeloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@zandbergen: jeroenH is reeds verhuist incl. PV-panelen... duss.....
zo te zien geen probleem (van platdakopstelling op consoles naar schuindak met clickfit-systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:15
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:31:
Heeft iemand ervaring met DELTA ivm salderen?

Verder hoor ik wel eens dat mensen geen zonnepanelen willen ivm kans op verhuizen. Is er iemand die daar ervaringen mee heeft wat praktische/financiele implicaties zijn van verhuizen en panelen van je oude woning. Gaat dat vlekkeloos?
Panelen meeverhuisd (en uitgebreid) van huurwoning naar koopwoning. Ging probleemloos (greenchoice, draaischijfmeter). In tegenstelling tot UPC televisie trouwens.

@zonnigtype: Thanks! Dat ga ik vanavond eens doorneuzen.

@Niels: ook bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 03-11-2011 15:47 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zoals jullie lezen: JeroenH en ik hebben het zeeeeer druk op het werk .... ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik heb het heel druk met ziek op de bank liggen. Op dit soort momenten ben ik toch erg blij met dit forum! Zonder dit forum zou de tijd al helemaal voorbij kruipen (al helemaal als je niet kunt wachten totdat je zonnepanelen er zijn).

Wat is dit een geweldig eerste najaar voor onze zonneboiler! De afgelopen 3 dagen kwam het boilervat boven de 60 graden en na zaterdag nog geen kuub gas verbruikt *O*

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2011 15:46 . Reden: boiling happiness ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ecowomen : of dat je moet wachten tot dat de prijs zakt en kunt bestellen. >:)
beterschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phoe hé, net de offerte getekend de deur uit gestuurd voor 14 x 230Wp et solar.
Beginnen jullie over wachten ......
Ach ik denk maar zo ik ga dit jaar nog co2-tjes besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ruud68: Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

et solar heb ik ook alleen dan de full black 190wp versie :)

welkom bij de club

[ Voor 15% gewijzigd door thalantis op 03-11-2011 16:02 . Reden: welkom ]

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thalantis schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:01:
et solar heb ik ook alleen dan de full black 190wp versie :)

welkom bij de club
hoe bevalt de set?
ook deze gaan bij energiewonen vandaan komen.;-)
Pagina: 1 ... 165 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.