Ik wil iedereen graag bedanken voor de lovende woorden m.b.t. mijn relaas met de
energieleverancier.
Dan nu verder met de evaluatie van mijn eerdere posts (
deze en
deze) over de vervanging van mijn koelkast en vrieskast door een nieuwe versie.
Eerste conclusie was destijds
TVT:
Verwachte opbrengsten oude apparatuur:
Indesit koelkast 100 euro
Beko Vrieskast 75 euro
Tafelmodel koelkast (wordt verkocht i.v.m. toegenomen koelruimte) 85 euro
Totaal: 260 euro
Totale kosten Liebherr koelkast (verzending, verwijderingsbijdrage etc.): 715 euro.
715-260 = 455 euro.
verschil in energiekosten tussen oude en nieuwe situatie: 194.46 - 47,88 = 146,58
TVT = 3,1 jaar.
Voordelen: nooit meer ontdooien, extra kast ruimte onder de trap, minder energiekosten, nieuw apparaat i.t.t. 6-10 jaar oude apparatuur.
TVT zonder verkoop oude apparatuur = 4,9 jaar.
Tweede post
De trend is dat het verbruik aan het dalen is ten opzichte van de eerste dag (komt door superfrost optie die inmiddels uit staat) en zich zal stabiliseren.
Destijds was het verbruik gebaseerd op de opgegeven cijfers van Liebherr (341kWh per jaar).
Als ik naar maandag kijk zit ik op 0.69kWh voor de gehele dag. En dat is 252kWh per jaar (53 euro tegenover 72 euro).
En dan nu de werkelijke cijfers en conclusie.
liebherr-verbruik-12maanden per dag
liebherr-verbruik-12maanden per maand
Zoals je ziet is het verbruik in het eerste jaar 313,2 kWh ipv de door Liebherr vermeldde 341kWh per jaar.
0,86 kWh gemiddeld per dag.
Werkelijke terugverdientijd:
Werkelijke opbrengsten oude apparatuur:
Indesit koelkast 90 euro
Beko Vrieskast 85 euro
Tafelmodel koelkast (wordt verkocht i.v.m. toegenomen koelruimte) 85 euro
15 euro voor terugverkoop van gratis matje geleverd bij de liebherr koelkast.
Totaal: 275 euro
Totale kosten Liebherr koelkast (verzending, verwijderingsbijdrage etc.): 715 euro.
715-275 = 440 euro.
verschil in energiekosten tussen oude en nieuwe situatie: 194,46 - 65,77 = 128,69
TVT = 3,4 jaar
Nu zou TVT zonder verkoop oude apparatuur zijn: 5,4 jaar
in de berekening is gebruik gemaakt van het gegeven dat 1kWh 21 euro cent is.
Door het meten van mijn apparatuur ben ik er uiteindelijk achtergekomen dat de vriezer, die op het oog prima functioneerde, eigenlijk defect was. Het stroomverbruik was ver boven de specificaties en de vriezer was constant aan het vriezen terwijl het gebruikelijk is dat er op momenten niet gekoeld wordt tot de temperatuur te ver stijgt.Je zou kunnen zeggen dat 5,4 jaar en 3,4 jaar te lang is om een apparaat terug te verdienen. Bedenk je dan eens wat het mij extra zou hebben gekost als ik niets had gedaan.
Jaar 1: 128,69
Jaar 2: 257,38
Jaar 3: 386,07
Jaar 4: 514,76
Jaar 5: 643,45
Jaar 6: 772,14
Jaar 7: 900,83
Jaar 8: 1029,52
Daarnaast heb ik een vrij dure koelkast uitgekozen. Dit was o.a. vanwege het merk en de inhoud van het vriesgedeelte. Met minder ben je gewoon wellicht 50% goedkoper uit en scheelt het ook de helf in je terugverdientijd, of anders gezegd je geldverspiltijd.
Door 1 aanpassing verdien ik na 8,5 jaar een koelkast + 9 pluggen plugwise set terug!