Quinny schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:47:
[...]
Eigenlijk willen we ook nog een waterontharder op de gewone waterleiding (zoals eerder in dit topic is langs gekomen), alleen weet ik niet wat die kilo's zout die er per jaar doorheen gaan doen met een septictank en het helofytenfilter (wordt het zout omgezet in een andere stof die niet schadelijk is?). Dit zou de hoeveelheid schoonmaakmiddelen die we nodig zouden hebben wel flink kunnen beperken...
Gecopieerd van de Aquacell site, dus even navragen hier en daar.
********************************************************************************************************************************
Afvoerwater van waterontharder op septic tank lozen?
Antwoord: Ja. U kunt het afvoerwater van uw waterontharder lozen in een septic tank. Een septic tank zal niet beschadigd raken door de zoutoplossing. Ook zal het anaërobe proces niet ontregeld worden. Het water, dat een hoger natriumgehalte zal hebben, kan zelfs een positieve werking hebben op bacteriële organismen in de septic tank. Ook zal de hoeveelheid schoonmaakmiddelen die in de septic tank geloosd wordt verminderd worden door gebruik van onthard water.
********************************************************************************************************************************
Het helofytenfilter weet ik niet of dat tegen natrium kan.
Even een beloofde update van de nieuwe CV ketel.
Gisteravond even bijgestookt met de CV (en de houtkachel) toen we thuis kwamen
(Intergas combi HR 22 vervangen door intergas combi HR 28). Hij hangt in een buitenom toegankelijk stookhok, dat is lastig, vandaar dat ik een aantal zaken in de garage wil meten.
De oude meting deed ik met het toerental van de ventilator. Nu, in de nieuwe situatie heb ik een 0-800 mA meter in serie met de ketel opgenomen.
Ik kan nu zien of de ketel draait voor tapwater of CV (pomp aan), en in de CV stand is ook bovenop de pompstroom de ventilator stroom af te lezen, lees de modulatie graad. De thermometer in de rookgas uittrede zit er al jaren, evenals de aanvoer/retour metingen.

De thermometers op de meting van de tempereturen zij ook al jaren aanwezig, evenals de intrede buitenlucht temperatuur (uit de warmtewisselaar naar de ketel) De warmtewisselaar is 7 meter concentrische pijp rond 70 rond 130 mm.
De op de magnehelic manometer is ontsteken van de brander zichtbaar, evenals een brander stop (drukpuls)
Een goede zaak van de nieuwe ketel is dat het standby vermogen is gedaald van 10W naar 2 W. Doordat het brander huis nu twee extra water pijpen heeft, is het rendement in deelast nu ietsje hoger. Ook is het opgenomen vermogen van de ventilator wat lager geworden.
Aansturing van de ketel werkt met een Honeywell Modulation, ingesteld op een lage stooklijn. Op minimum vermogen met een aanvoer van 40C en retour van 30C is de rooggas temperatuur 32 C. Uit de schoorsteen op het dak c.a. 2 graden kouder. De aangezogen buitenlucht warmt op van 9 C naar 20 C voordat ie de ketel in verdwijnt. Dit zijn betere waardes als de oude ketel
De setting van de fabrieksparameters heb ik aangepast, om metname het rendement wat te verbeteren.
Parameter 3: ingesteld maximum CV vermogen van 99 naar 90
c: minimaal toerental CV van 30 naar 20
d: minimaal toerental WW van 25 naar 20
E: min aanvoert. tijdens OT vraag van 40 naar 30
E(puntje) : OT reactie van 0 naar 1 (ivm pompstop)
F: starttoerental CV bedrijf van70 naar 50
P: antipendel CV bedrijf van 5 naar 3
Minimum stroom bij tapbedrijf is 0,07 A. Alleen de pomp in is 0,17 A. Mininum vermogen pomp en ventilator 0,23 A
Maximum CV bedrijf is 0,33 A (note 90 %) Pomp in stand 1 van 3
de delta T op minimum vermogen is c.a. 9,5 C, op vol vermogen (90%) c.a. 26 C. In huize Gasschuif hangen veel grote radiatoren dus met 40 C is het snel warm. Minimum vermogen gasopname is 700l/h
In de winter zal dit beeld veranderen, de afstand naar de rookgassen zal toenemen, tzt zal ik deze nieuwe waardes nog melden.
Her geluidnivo tov de oude is ook beter, de ketel hoor je nauwelijks. Anders dus als bij Cafe Del Mar, daar schijnt ie fors te bulderen (oliegestookt)
[
Voor 53% gewijzigd door
Gasschuif op 25-10-2011 20:38
]