Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 156 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.795 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazyanz schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:32:
[...]

Niemand die wat over deze inverter kan zeggen? Ik moet vandaag nog wat van me laten horen en kan maar weinig info vinden eigenlijk.
Daar is zeker wel informatie over te vinden :
- Link 1 (mijn leverancier ;) )
- Link 2 (Producent van het apparaat)

Als ik het snel bekijk, dan zou het aantal Wp's bijna het maximum zijn, wat de betreffende inverter aan kan.
Ter vergelijking bioedt mijn leverancier ook zo'n inverter SB2500 aan in combinatie met 12x 240Wp panelen. Dat is bij elkaar 2880Wp.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:05
[...]

Niemand die wat over deze inverter kan zeggen? Ik moet vandaag nog wat van me laten horen en kan maar weinig info vinden eigenlijk.
Onderbuik zegt SMA, wegens groot bedrijf, veel ervaring, over het algemeen goed spul. zeg anders dat je er een sunnybeam bij wilt voor het zelfde geld , nee heb je, ja kun je krijgen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:17
@flitspaal.nl
je hebt ook aansluitsetjes met een extra stuk buis die je in de radiator kunt doen zodat hij weer diagonaal stroomt.
of vervangen is ook een oplossing.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:52:
@flitspaal.nl
je hebt ook aansluitsetjes met een extra stuk buis die je in de radiator kunt doen zodat hij weer diagonaal stroomt.
of vervangen is ook een oplossing.
Werkt dat ook met radiatoren met half duims aansluiting uit het spreekwoordelijke jaar kruik? ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

(jarig!)
flitspaal.nl schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:29:
Het nadeel van onze radiator is dat de aansluitingen aan 1 kant zitten. Je kan voelbaar merken dat de radiator niet gelijkmatig z'n warmte kwijt kan. De linkerkant is veel warmer dan de rechterkant.
Klinkt alsof er lucht in de radiator zit. En dan vooral aan de rechterkant.
Als de radiator rechts hoger hangt dan links, hoopt de lucht zich op en kan er geen warm water meer komen.
Draai de radiator dicht, en probeer eerst eens de rechter linker zijde hoger te stellen dan de linker rechter zijde. (klosjes of zoiets). Wacht een uurtje en tap dan de lucht eraf. Dan zou de radiator weer als vanouds moeten werken.

[ Voor 2% gewijzigd door Mike70 op 22-10-2011 12:02 . Reden: typfautje ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 11:37
Ik ben maar voor de sma gegaan, bij de power-one was er nog ruimte voor extra panelen in de toekomst maar bijna 3KW moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

flitspaal.nl schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:29:
Graag jullie mening.

Ik heb in mijn woonkamer nog een joekel van een oude radiator ( maat 290cm x 30cm type 21S ). Hij lijkt nog het meeste op deze:

[afbeelding]

Het nadeel van onze radiator is dat de aansluitingen aan 1 kant zitten. Je kan voelbaar merken dat de radiator niet gelijkmatig z'n warmte kwijt kan. De linkerkant is veel warmer dan de rechterkant.

Zou het een goed idee zijn om de radiator te vervangen?
Heb je al gekeken naar de aanvoer retour, maw zit de aanvoer aan de bovenzijde??

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:56:
[...]

Werkt dat ook met radiatoren met half duims aansluiting uit het spreekwoordelijke jaar kruik? ;)
Nee. Niet, want die stijgbuis moet in de radiator omhoog kunnen. Heb je aan de rechterkant geen afgedopte aansluiting? Dan ga je gewoon met 15mm cv-pijp onder of achter je radiator langs. Denk trouwens niet dat je last hebt van lucht. Eerder een onbedoeld effect van het waterzijdig inregelen en een radiator die niet diagonaal is aangesloten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Het zit er op, totaal 4.830 Wp STC-vermogen aan panelen. Alleen op noord nog ruimte ;)

En... ik heb nog 2 verstelbare clickfit haken over, dus als iemand er om zit te springen....

[ Voor 55% gewijzigd door NielsTn op 22-10-2011 12:31 . Reden: URL toegevoegd ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Lardman schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:33:
[...]

Bij mij doen ze het ook niet als ik in firefox kijk. Het lijkt alsof firefox de tags voor plaatjes niet interpreteerd.
Interessant is het zeker, misschien weet iemand waarom?

---

Zie net dat ze het nu bij mezelf ook niet meer doen, ik ga opzoek naar een andere plek om de plaatjes te laten, ik zal ze updaten zodra ik die gevonden heb, want dit is pet met peren

[...]

dat was idd een optie, maar de vraag is of die voor hetzelfde budget leverbaar was en of dat echt beter is?

Weet iemand trouwens hoe je de opbrengst tot nu toe kunt aanpassen bij Anton op de pagina?

groeten Lard
ik heb een paar maanden met de sungrow gedraaid en ben tevreden (ware het niet dat mijn erg over-rated 190Wp panelen uiteindelijk meer dan de 1710Wp blijken te zijn, en in die opstelling de limieten van de omvormer regelmatig kietelden.)

Volgens mij heeft Sander817 (ook hier op forum) eenzelfde omvormer hangen (en langer dan ik in gebruik).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flitspaal.nl
ik zie het nu pas.
type 22 met aan sluiting in het midden.
dan werkt dat niet. (misschien bestaat er wel 1 met een flexibele slang maar heb ik nog nooit gezien)
zoals al gezegd door ericplan buis er onder of achter en aansluiten op de andere kant.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mike70 schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:59:
[...]

Klinkt alsof er lucht in de radiator zit. En dan vooral aan de rechterkant.
Als de radiator rechts hoger hangt dan links, hoopt de lucht zich op en kan er geen warm water meer komen.
Draai de radiator dicht, en probeer eerst eens de rechter linker zijde hoger te stellen dan de linker rechter zijde. (klosjes of zoiets). Wacht een uurtje en tap dan de lucht eraf. Dan zou de radiator weer als vanouds moeten werken.
Er zit geen water in, de radiator wordt wel over het geheel heet alleen de linkerkant ( waar de aansluitingen zitten ) wordt 5-8 graden warmer dan de rechterkant. Dit komt omdat er aan de linkerkant zowel de aanvoer als retour zitten. Maw de doorstroming in de radiator is niet lekker.
Gasschuif schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:20:
[...]

Heb je al gekeken naar de aanvoer retour, maw zit de aanvoer aan de bovenzijde??
De radiator zelf is correct aangesloten, aanvoer is boven, retour is onder, alleen ze zitten dus beide aan dezelfde kant.
ericplan schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:26:
[...]

Nee. Niet, want die stijgbuis moet in de radiator omhoog kunnen. Heb je aan de rechterkant geen afgedopte aansluiting? Dan ga je gewoon met 15mm cv-pijp onder of achter je radiator langs. Denk trouwens niet dat je last hebt van lucht. Eerder een onbedoeld effect van het waterzijdig inregelen en een radiator die niet diagonaal is aangesloten.
Klopt, de radiator is niet diagonaal aangesloten, en het vervelende is, aan de rechterkant zitten dus geen aansluitingen.
migjes schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:45:
@flitspaal.nl
ik zie het nu pas.
type 22 met aan sluiting in het midden.
dan werkt dat niet. (misschien bestaat er wel 1 met een flexibele slang maar heb ik nog nooit gezien)
zoals al gezegd door ericplan buis er onder of achter en aansluiten op de andere kant.
Andere kant wil dus niet.

Beste is dus om de radiator toch te vervangen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
SasJo schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 09:39:
Plugwise;
Hoe krijg je een Plugwise module met firmware van 2007-06-01 werkend?
Iemand enig idee?

En waarom duurt het zo lang eer de modules van dat "vraagteken" af komen?
Ik heb hier op 7 oktober over bericht.
Procedure voor Circles met vorige versies van de firmware

•Haal de Circle uit het stopcontact, plaats deze terug en tel het aantal seconden tot deze inschakelt (dit is te horen aan het klikgeluid van het relais). Trek hier 6 seconden vanaf. De uitkomst is de reset-interval. Als de uitkomst kleiner is dan 4, houd dan 4 seconden aan.
Voorbeeld: als er 16 seconden verstrijken tussen het in het stopcontact steken van de module en het inschakelen van het aangesloten apparaat, is het reset-interval 16 - 6 = 10 seconden.

•Haal de Circle gedurende 3 seconden uit het stopcontact.
•Plaats de module terug in het stopcontact gedurende het reset-interval.
•Herhaal de bovenstaande stappen nog 2 maal.
•Steek de Circle terug in het stopcontact.
Als u meerdere Circles tegelijk dient te herstellen, kunt u ze het best naast elkaar in een groot stekkerblok steken en daarmee de procedure voor alle Circles tegelijk uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Laatst online: 18-09 10:42
[b][message=36978895,noline]EnergiebewustZL schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:12[

Daarnaast hebben zijn panelen op één string twee verschillende hellingshoeken. Voor mijn gevoel krijgen dan die panelen niet altijd dezelfde instraling. Kan het verstandiger zijn om de "twee groepen" zonne-panelen op twee aparte strings aan te sluiten?
Kun je misschien er achter komen wat het merk en type van de panelen en de omvormers zijn.
Als je verschillende hellingshoeken hebt geeft dit inderdaad wel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flitspaal.nl
ik zou zeggen gooi je vraag eens neer bij klusidee.nl
daar zitten een aantal mensen met meer materiaal kennis over dit soort zaken.
misschien weten ze daar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Lardman schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:33:
[...]
Weet iemand trouwens hoe je de opbrengst tot nu toe kunt aanpassen bij Anton op de pagina?
Je kan mij een DM sturen, maar het is niet bedoeling om via deze spreadsheet continu je totale opbrengst bij te houden. Het is een momentopname van hoeveel GoT-ers tot op heden (oktober 2011) hebben geproduceerd. Voor het bijhouden van opbrengsten zijn sites als www.zonnestroomopbrengst.eu en http://pvoutput.org veel beter geschikt.

Als je je PV installatie hebt uitgebreid, kun je deze weer toevoegen via het formulier of door een DM naar mij laten aanpassen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 13:05:

Klopt, de radiator is niet diagonaal aangesloten, en het vervelende is, aan de rechterkant zitten dus geen aansluitingen.

[...]

Andere kant wil dus niet.

Beste is dus om de radiator toch te vervangen?
Hoe zitten voor- en achterplaat aan elkaar? Er is toch wel een verbinding tussen voor en achterplaat aan de rechterkant? Daar zou je een T-stuk tussen kunnen zetten. Beetje ruig is dat wel, maar goedkoper dan vervangen. Als dat er niet zit is vervangen de enige optie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

(jarig!)
ericplan schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:26:
[...]
Eerder een onbedoeld effect van het waterzijdig inregelen en een radiator die niet diagonaal is aangesloten.
Zit in een woning van 2005 met de aansluitingen beide aan één zijde.???
Deze worden wel over het hele oppervlak warm.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mike70 schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 13:30:
[...]

Zit in een woning van 2005 met de aansluitingen beide aan één zijde.???
Deze worden wel over het hele oppervlak warm.
Ik zeg ook niet dat hij niet warm wordt aan de rechterkant, alleen het duurt een eeuwigheid voordat daar warm water komt. hij wordt niet mooi van boven naar beneden warm. dit komt ook omdat hij extreem lang is ( 290cm ).
ericplan schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 13:26:
[...]

Hoe zitten voor- en achterplaat aan elkaar? Er is toch wel een verbinding tussen voor en achterplaat aan de rechterkant? Daar zou je een T-stuk tussen kunnen zetten. Beetje ruig is dat wel, maar goedkoper dan vervangen. Als dat er niet zit is vervangen de enige optie.
Het zijn twee losse platen, alleen aan de linkerkant komen ze afaik samen. Aan de rechterkant zitten alleen twee stukken metaal om ze bij elkaar te houden.

[ Voor 37% gewijzigd door mkleinman op 22-10-2011 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

(jarig!)
flitspaal.nl schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 13:36:
[...]
Ik zeg ook niet dat hij niet warm wordt aan de rechterkant, alleen het duurt een eeuwigheid voordat daar warm water komt. hij wordt niet mooi van boven naar beneden warm. dit komt ook omdat hij extreem lang is ( 290cm ).
Is helemaal duidelijk. Nu even vloeken in de kerk.... Pompsnelheid verhogen... :F

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mike70 schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 13:38:
[...]

Is helemaal duidelijk. Nu even vloeken in de kerk.... Pompsnelheid verhogen... :F
Dat zou een oplossing kunnen zijn. Alleen is dat funest voor mijn DeltaT . Die is nu in het begin 15 graden en naar mate de kamer warmer wordt zakt deze naar een graad of 8.

Overigens valt de prijs me reuze mee. 278 euro

Ik zal idd op klusidee mijn idee zetten, kijken wat er daar gezegd wordt.

update: http://www.klusidee.nl/Forum/viewtopic.php?p=426938#426938

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 22-10-2011 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

(jarig!)
flitspaal.nl schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 13:41:
[...]
Ik zal idd op klusidee mijn idee zetten, kijken wat er daar gezegd wordt.

update: http://www.klusidee.nl/Forum/viewtopic.php?p=426938#426938
Ik ben benieuwd wat voor antwoorden je krijgt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Crazyanz schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:16:
Ik ben maar voor de sma gegaan, bij de power-one was er nog ruimte voor extra panelen in de toekomst maar bijna 3KW moet voldoende zijn.
Ik heb ook de SB2500 HF in combinatie met de Sunny Beam, hier is 2450 Wp op aangesloten.
Ik las dat je 2850 Wp hebt, hoe deze omvormer omgaat met overdimensionering moet je even na vragen voor de zekerheid.

@Lardman
Op onderstaande link kun je makkelijk foto's koppelen aan dit forum.
http://tinypic.com/index.php

@Zonnigtype
Wat jij natuurlijk al lang wist, dit nieuws van Shell :)

[ Voor 25% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-10-2011 14:34 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Druk bezig met mijn solar tracker; hier een opzet met 2 lichtsensoren en een servo. Dit zal later een stappenmotor worden om genoeg kracht te hebben.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
//SOLAR TRACKER BETA door Roamor, vrij te gebruiken door iedereen met een groen hart. :)
#include <Servo.h>

Servo myservo;          //declare servo

int pos1 = 0;          // Horizontale positie

int westLDR = 0;         // Westelijke Light Dependent Resistor
int eastLDR = 1;          // Oostelijke Light Dependent Resistor

int threshold = 40;   //Resolutie van de LDR's is van 0-1000, bij minder dan 40 verschil wil ik niets laten doen.

void setup()
{
  myservo.attach(10);      // De signaalkabel van de servo is aangesloten op digitale pin 10 van de arduino
  myservo.write(90);       // we beginnen in het midden van de reikweidte van de servo, 90

pinMode(westLDR, INPUT);      // De LDR's willen we als input gebruiken
  pinMode(eastLDR, INPUT);
}

void loop()
{

pos1 = myservo.read();            // pos1 leest de beginpositie in
  int west = analogRead(westLDR);    // leest de waarde van de LDR's 
  int east = analogRead(eastLDR);

if(west > east && (west-east) > threshold)          // Als west een hogere waarde heeft dan oost, EN het verschil hoger is dan de threshold....
  {
    myservo.write(pos1 +1);                    //.....draai naar rechts
    delay(10);                                // Geeft het systeem even tijd om nieuwe waardes in te lezen.
  }

else if(east > west && (east-west) > threshold)      // Andersom als bovenstaande.
  {
    myservo.write(pos1 -1);                    
    delay(10);
  }

else
  {
    myservo.write(pos1);                    // Alles staat op de zon gericht, niets meer aan doen.
  }

}

Opmerkingen hoor ik graag; iedereen staat vrij om het te gebruiken. :) Werkt prima op het moment; ben alleen nog aan het testen welke motor ik wil gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Roamor op 22-10-2011 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 11:37
Speksteenkachel schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 14:18:
[...]

Ik heb ook de SB2500 HF in combinatie met de Sunny Beam, hier is 2450 Wp op aangesloten.
Ik las dat je 2850 Wp hebt, hoe deze omvormer omgaat met overdimensionering moet je even na vragen voor de zekerheid.

@Lardman
Op onderstaande link kun je makkelijk foto's koppelen aan dit forum.
http://tinypic.com/index.php

@Zonnigtype
Volgens de leverancier heeft de sma een opgegeven bereik van 90-110% en blijft deze opstelling daar binnen. Hij raad echter de power-one aan omdat die over 2 MPPT's beschikt en daardoor beter kan omgaan met de schaduw van de schoorsteen door een string van 5 en 6 panelen te maken.

Ik begin nu toch naar de power one te neigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazyanz schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:16:
Dat klinkt als een prima keuze.

Kijk, bij de SMA kan je ook nog voor de toekomst kiezen door bijvoorbeeld een Sunny Boy 5000TL te nemen.
Dan heb je een inverter waar je later een tweede string op een tweede MPP-tracker kan aansluiten. Dat idee mistte ik in jouw oproep.

Zelf had ik daar ook aangedacht, maar toen vond ik de prijs te duur om te kunnen betalen. Nu heb ik daar wel een beetje spijt van. Want ik heb nog eens 8x 240Wp panelen besteld en daarvoor komt dan nu ook een extra interver SB1700 te hangen.

Natuurlijk had ik de huidige SB3000 kunnen vervangen door een Sunny Boy 5000TL, maar die inverter nam de leverancier niet meer terug.

Daarintegen krijg ik wel weer gratis een bluetooth koppeling op beide inverters en een SunnyBeam. Die SunnyBeam leest dan weer beide inverters uit en vermoedelijk kan ik met die SunnyBeam automatisch per uur (of zelfs per 5 minuten) de opbrengst tonen van beide inverters op mijn website (zie huisje icoon bij mijn naam). Dat zijn nog plannen voor de toekomst.

Veel succes en vooral veel plezier er mee. Graag zien we altijd een foto, nadat de zonne-panelen geplaatst zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazyanz schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 14:46:
[...]

Volgens de leverancier heeft de sma een opgegeven bereik van 90-110% en blijft deze opstelling daar binnen. Hij raad echter de power-one aan omdat die over 2 MPPT's beschikt en daardoor beter kan omgaan met de schaduw van de schoorsteen door een string van 5 en 6 panelen te maken.

Ik begin nu toch naar de power one te neigen.
Technisch gezien heeft je leverancier gelijk als het gaat om 2 MPP-trackers. Want zodra er een schaduw komt op één van je zonne-panelen binnen een string, dan wordt die zonne-paneel een 'weerstand' in plaats van dat het zonne-energie oplevert.

Bij mij hebben we vooral gekeken waar valt de shaduw, wanneer is er die schaduw, etc. Vervolgens hebben we de beste plek kunnen uitkiezen voor mijn zonne-panelen.
Ter extra informatie een foto :
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/01.%20Plaatsing%20zonne-panelen/index.php?resize=1&image=DSC06096.JPG&screenwidth=1280

14 panelen op 1 string, verdeeld over twee vlakken. 1 vlak van 10 panelen en 1 vlak van 4 panelen.

Succes verder!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2011 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:18:
[...]

Daarintegen krijg ik wel weer gratis een bluetooth koppeling op beide inverters en een SunnyBeam. Die SunnyBeam leest dan weer beide inverters uit en vermoedelijk kan ik met die SunnyBeam automatisch per uur (of zelfs per 5 minuten) de opbrengst tonen van beide inverters op mijn website (zie huisje icoon bij mijn naam). Dat zijn nog plannen voor de toekomst.
Zet je dan je Sunny Beam voor een webcam?
Ik heb er zelf eentje, maar die is toch niet eventjes te koppelen naar een website in realtime.

Weet jij iets dat ik (nog) niet weet :9

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:37:
[...]

Zet je dan je Sunny Beam voor een webcam?
Ik heb er zelf eentje, maar die is toch niet eventjes te koppelen naar een website in realtime.

Weet jij iets dat ik (nog) niet weet :9
Je hebt gelijk. In eerste instantie dacht ik ook om die SunnyBeam voor de webcam te zetten. Maar ik ben toen eens de specificaties gaan lezen en daar kwam ik achter een paar leuke dingen :
- De SunnyBeam is als een memory-USB-aan te sluiten op je computer. Daarbij maakt het dan niet uit of dat Windows of Linux is.
- De metingen van de SunnyBeam worden op het memory-USB gedeelte opgeslagen als .CSV bestanden.

Nu ik die twee dingen weet, ga ik er voorlopig vanuit dat de .CSV-bestanden allemaal dezelfde structuur heeft, waar alle gemeten waardes in zijn opgeslagen.

Het idee is om het nieuwste bestand automatisch te laten uploaden naar mijn website. Mijn website leest vervolgens dat bestand uit en 'kopieert' de nieuwste gegevens naar de database. Daarmee is dan de laatste update van de metingen verwerkt.

Met deze constructie hoop ik, dat ik per 5 minuten mijn opbrengsten van mijn PV-installaties kan laten zien. Dat zou ik zelf zooooo gaaf vinden. Want dan hoef ik telkens naar de webcams te kijken, hoe ver het er mee voorstaat en kan ik de mensen nog sneller de nieuwste informatie laten zien op mijn mobiel. :)

Het is kwestie uitzoeken, de bestandstructuur begrijpen en daarna wat programmeren en klaar. Een opbrengst-grafiek per 5 minuten is dan 'geboren'. Tenminste als het gaat, zoals ik denk dat het zal gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:50:
[...]

Het idee is om het nieuwste bestand automatisch te laten uploaden naar mijn website. Mijn website leest vervolgens dat bestand uit en 'kopieert' de nieuwste gegevens naar de database. Daarmee is dan de laatste update van de metingen verwerkt.

Met deze constructie hoop ik, dat ik per 5 minuten mijn opbrengsten van mijn PV-installaties kan laten zien. Dat zou ik zelf zooooo gaaf vinden. Want dan hoef ik telkens naar de webcams te kijken, hoe ver het er mee voorstaat en kan ik de mensen nog sneller de nieuwste informatie laten zien op mijn mobiel. :)

Het is kwestie uitzoeken, de bestandstructuur begrijpen en daarna wat programmeren en klaar. Een opbrengst-grafiek per 5 minuten is dan 'geboren'. Tenminste als het gaat, zoals ik denk dat het zal gaan. :)
Goed bezig! _/-\o_

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:50:
[...]

Je hebt gelijk. In eerste instantie dacht ik ook om die SunnyBeam voor de webcam te zetten. Maar ik ben toen eens de specificaties gaan lezen en daar kwam ik achter een paar leuke dingen :
- De SunnyBeam is als een memory-USB-aan te sluiten op je computer. Daarbij maakt het dan niet uit of dat Windows of Linux is.
- De metingen van de SunnyBeam worden op het memory-USB gedeelte opgeslagen als .CSV bestanden.

Nu ik die twee dingen weet, ga ik er voorlopig vanuit dat de .CSV-bestanden allemaal dezelfde structuur heeft, waar alle gemeten waardes in zijn opgeslagen.

Sunnybeam bestanden zijn ook uitstekend te verwerken met jSunnyreports :) http://morpheus.flitspaal.nl/graphs :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je. Ik hou jullie allemaal op de hoogte. Zelf hoop ik enorm, dat het gaat lukken. O+

Nu ga ik nog even van het zonnetje buiten genieten. Afbeeldingslocatie: http://www.schoolplaten.com/zon-t8150.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2011 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speedfightserv
openterm thermostaat.
ik krijg voor mijn probleem met mijn thermostaat de tip dat ik eens moet kijken naar een knx thermostaat.
daar is een externe aansturing mee mogelijk en is openterm.
moet het ook nog verder uitzoeken.
misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
migjes schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 16:31:
@Speedfightserv
openterm thermostaat.
ik krijg voor mijn probleem met mijn thermostaat de tip dat ik eens moet kijken naar een knx thermostaat.
daar is een externe aansturing mee mogelijk en is openterm.
moet het ook nog verder uitzoeken.
misschien heb je er wat aan.
Ik ben al heel lang aan het zoeken, maar er is vziw niets met opentherm en netwerk. Bovendien ondersteunen de meeste fabrikanten slechts een gedeelte van het protocol. En het is zo gesloten als de pest, omdat anders de typegoedkeuring van de ketel gevaar loopt. Er zijn wel 0-10v opentherm adapters waarmee je een ketel modulerend kan aansturen. Ik heb er een, maar nog niet in gebruik.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Lekker dagje weer 11,96 kWh of te wel 4,88 kWh / kWp :)

Op de SMA site ook topdag met een piekmoment van 10,5 GW en dat op 22 oktober.

[ Voor 69% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-10-2011 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:07:
Lekker dagje weer 11,96 kWh of te wel 4,88 kWh / kWp :)

Op de SMA site ook topdag
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html
Hier in Zuid-Limburg 3,50 kWh/kWp. Maar morgen weer een nieuwe kans. De 900 kWh/kWp komt in zicht, we hebben nog de tijd tot 17-11-2011 d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 22-10-2011 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja lekker dagje, ik heb net even gechecked,
als ik vanaf 1 november per dag 81 kWh ga verbruiken sta ik met oudjaar precies op 0.
(3375 Watt continu)

zonneboilertje ook weer goed gegaan, huisje lekker warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:27:
ja lekker dagje, ik heb net even gechecked,
als ik vanaf 1 november per dag 81 kWh ga verbruiken sta ik met oudjaar precies op 0.
(3375 Watt continu)

zonneboilertje ook weer goed gegaan, huisje lekker warm
dat wordt weer de halogeenlampen vol open, bouwlampje hier en daar voor sfeer-details,
en natuurlijk de begane grond een stuk of 3 van die 1.500 Watt elektrische kachels.
Oh and did I mention the airco?

>:)

Overschot aan energie, de nieuwe welvaart :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ericplan
ik lees net.

"Op de beurs die onlangs in Utrecht werd gehouden is een KNX opentherm module gepresenteerd.

Hij is of net of nog net niet op de markt maar komt dan binnen een maand zeg maar.

Volgens mij was dat van Hager electro JUNG materialen die er mee komt.

Dan kan de verwarming via de EIB bus op internet :) "

nog geen bevestiging.
meer info: http://www.klusidee.nl/Forum/viewtopic.php?p=426986#426986
welke 0-10v opentherm adapters heb jij waar vind ik meer info. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
migjes schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:32:
@ericplan
ik lees net.

"Op de beurs die onlangs in Utrecht werd gehouden is een KNX opentherm module gepresenteerd.

Hij is of net of nog net niet op de markt maar komt dan binnen een maand zeg maar.

Volgens mij was dat van Hager electro JUNG materialen die er mee komt.

Dan kan de verwarming via de EIB bus op internet :) "

nog geen bevestiging.
meer info: http://www.klusidee.nl/Forum/viewtopic.php?p=426986#426986
welke 0-10v opentherm adapters heb jij waar vind ik meer info. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik heb een Remeha IF-01 liggen, besteld bij Bengshop (EUR 125) De interface stuur je aan met 0-10V en de ketel wordt modulerend aangestuurd via Opentherm. Was voor een plan met een WAGO-controller. Dat plan is even uitgesteld ivm (de kosten van) vloerverwarming. Is eventueel te koop.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:56:
[...]

Sunnybeam bestanden zijn ook uitstekend te verwerken met jSunnyreports :) http://morpheus.flitspaal.nl/graphs :) ;)
Het ziet er zeker interessant uit. Echter hoef ik alleen maar de data van de Actuele energiewinning. De rest heb ik in feite al. Ik zal het zeker nog bekijken, wanneer ik de SunnyBeam e.d. binnen heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geluid SMA

De omvormer hier SMA 2100 TL piept een lichtjes en tikt erbij, geen storingen ofzo en ook heel zacht....
Maar het gaat toch wel goed met het beestje?

(overdag als hij werkt, s'nachts lijkt hij te slapen)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2011 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoogfrequent piepje en 3 tikjes "op het net" is meestal je ENS bewaking (anti islanding)
bij zonsopgang of ondergang bromt mijn TL soms nog wat na ook, en dan een klik van de scheiding.
zolang je output goed is, en je geen foutcodes ziet, is alles ok.
oudere sunny boys maken ook geluid,
de sb700 bijvoorbeeld doet ketelsteen na,
en een sb1100 schraapt zijn keel na een wolk.
ik heb wel gemerkt als een omvormer lekker zijn vermogen kwijt kan (goede bekabeling in het huis)
dat dat een stillere omvormer geeft.

wie kan dit bevestigen :
als je een sma en steca op dezelfde fase zet, gaat de sma flink brommen
als je een steca verkeert-om hebt staan (0/fase) en de sma schakelt aan,
dan schakelt de steca even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
[b][message=36979814,noline]Speksteenkachel schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @

@Zonnigtype
Ach, dat is slechts 8 maanden na mijn laatste uitgebreide bericht daar over...

http://www.polderpv.nl/ni...t_van_start_SolarFrontier

... en maar 17 maanden na dit eerdere inhoudelijke bericht ...

http://www.polderpv.nl/ni...i2010_dunnelaag_avonturen

... en een jaar of twee na dit bericht waar Solar Frontier al op mijn netvlies stond ...

http://www.polderpv.nl/ni...009_Shell_solar_sterfhuis

... en op de kop af "slechts" 1.162 dagen voor mijn allereerste (alweer inhoudelijke) bericht over die magische 1 GWp productie faciliteit van Showa Shell Sekiyu (16 augustus ... 2008).

http://www.polderpv.nl/ni...ell_back_into_PV_business

Ach ja, de nationale pers is blijkbaar niet zo snel met dat soort zaken... ;(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 21:55:
hoogfrequent piepje en 3 tikjes "op het net" is meestal je ENS bewaking (anti islanding)
bij zonsopgang of ondergang bromt mijn TL soms nog wat na ook, en dan een klik van de scheiding.
ik heb wel gemerkt als een omvormer lekker zijn vermogen kwijt kan (goede bekabeling in het huis)

wie kan dit bevestigen :
Hier wordt een SMA 3000TL gebruikt en die hoor ik de hele dag niet, zelfs als hij tegen zijn maximum aanzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 21:55:

wie kan dit bevestigen :
Ik heb een hoog frequent piepje en een mechanisch klinkend tikje dat op een frequentie van 1 of 2 ofzo zit.
Geen foutcodes te vinden.

Verder is de kabel naar het speciale stopcontact toe van het buffeltype en de kabel naar de meterkast is uitgevoerd in 4 mm2. Ook niet onder de maat.

Het zal wel goed zijn, thanks voor de info.

Of zal ik een opname maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn sma sb 1100 maakte een zoemend en tikkend geluidje. Niet hard overigens. De solarmax is volkomen stil. Beide steca 500 omvormers hoor je heel zachtjes een hoog piep geluidje geven. De ok4 is compleet stil. Alleeen de soladin 600 maakt veruit de meeste herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 13:51

michels911

4690Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:18:
[...]
Als je bluetooth op je omvormers hebt kan je met een bluetooth adapter van 10,- ook direct met je PC (SunnyExplorer/commandline mode/Scheduled tasks) de inverters lezen en op je website zetten. Die leest ook oude data uit je SMA.

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
michels911 schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 22:29:
[...]

Als je bluetooth op je omvormers hebt kan je met een bluetooth adapter van 10,- ook direct met je PC (SunnyExplorer/commandline mode/Scheduled tasks) de inverters lezen en op je website zetten. Die leest ook oude data uit je SMA.
Let wel op dit is alleen als de sma omvormer standaard is voorzien van BT. Mocht je een piggyback er in plaatsen dan zul je elke dag even verbinding moeten maken met je omvormer zodat de piggyback een tijd door krijgt.
Heb dat zelf hier ervaren toen ik logde met een mini pc in de meterkast met zonPHP helaas loopt de batch van sunny explorer naar enige tijd vast waardoor er geen waardes meer gemeten worden en er handmatig weer verbinding gemaakt moet worden. kosten mini pc waren laag hobby tijd was hoog. Dit is de reden waarom ik een solarlog aangeschaft heb. Makkelijk en werkt altijd. Zelfs super mooie realtime weergave op de mobiel met solaranalyzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Your marks, please!

Boonstra's continuing adventure, het aangemelde nominale PV vermogen en opbrengsten op dit forum:

Nominaal STC vermogen:
200,613 kWp GoT
168,259 kWp "niet GoT"
368,872 kWp totaal

Aangemelde opbrengsten:
209,0 MWh GoT
209,0 MWh "niet GoT"
418,0 MWh totaal

Info voor aanmelden hier!

In ieder geval voor de GoT-ers op weg naar de 300 kWp, voor allen tezamen naar de halve MWp? :Y

Voor appeltaart liefhebbers deze post lezen, er is hier nog wat speelruimte...

nighty nighty...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silvester6 schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 23:01:
[...]

Let wel op dit is alleen als de sma omvormer standaard is voorzien van BT. Mocht je een piggyback er in plaatsen dan zul je elke dag even verbinding moeten maken met je omvormer zodat de piggyback een tijd door krijgt.
Heb dat zelf hier ervaren toen ik logde met een mini pc in de meterkast met zonPHP helaas loopt de batch van sunny explorer naar enige tijd vast waardoor er geen waardes meer gemeten worden en er handmatig weer verbinding gemaakt moet worden. kosten mini pc waren laag hobby tijd was hoog. Dit is de reden waarom ik een solarlog aangeschaft heb. Makkelijk en werkt altijd. Zelfs super mooie realtime weergave op de mobiel met solaranalyzer.
Ik krijg extra : 2x Piggy Back Bluetooth en 1x Sunny Beam.

Ik wil de SunnyBeam al het werk laten doen van het uitlezen van de SB-inverters. Vanaf daar leest een computer de CSV bestanden uit en plaats de data op de website. Dat is mijn idee en ik hoop, dat het ookz o gaat werken. We zullen het zien (met z'n alle natuurlijk ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik log nu al meer dan een jaar met sunny data control van sma zelf
een rs485 piggyback omvormer naar rs232 zo de linux laptop in.
sunny data control werkt flitsend onder wine.

Mango die de hele installatie visualiseert, communiceert middels een xml koppeling met sunny data reports.

De zonne boiler wordt ook door Mango gevisualiseerd, de gegevens komen van zgn one wire devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ik vraag me af: van SMA (en menig omvormer) is bekend dat het display (mbt dagproductie/vermogen) nogal wat af kan wijken. Dus dat zou ook een afwijking betekenen in de Sunny Beam.
Is dat juist? Of bevat de CVS. data wel nauwkeurige informatie?

anders zou ik opteren voor een oplossing van een nauwkeurige (geijkte) kWh-meter, en het signaal (S0-puls) via een microcontroller naar internet te posten. Ben benieuwd naar nog meer oplossingen die <1 Watt hiervoor verbruiken (excl. modem/router).
Als voorbeeld, met Arduino, hier mijn feed op Pvoutput.org : http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=3572&sid=3817 (update-interval 5 minuten).
En .... dagelijks wordt Sonnenertrag bijgewerkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NielsTn schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 01:02:
ik vraag me af: van SMA (en menig omvormer) is bekend dat het display (mbt dagproductie/vermogen) nogal wat af kan wijken. Dus dat zou ook een afwijking betekenen in de Sunny Beam.
Is dat juist? Of bevat de CVS. data wel nauwkeurige informatie?

anders zou ik opteren voor een oplossing van een nauwkeurige (geijkte) kWh-meter, en het signaal (S0-puls) via een microcontroller naar internet te posten. Ben benieuwd naar nog meer oplossingen die <1 Watt hiervoor verbruiken (excl. modem/router).
Als voorbeeld, met Arduino, hier mijn feed op Pvoutput.org : http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=3572&sid=3817 (update-interval 5 minuten).
En .... dagelijks wordt Sonnenertrag bijgewerkt :D
Wat betreft opbrengst heb je gelijk, ik ga waarschijnlijk ook nog wel eens die kant op, als de solarlog het weer begeeft. Maar behalve de CSV-waarden komen er natuurlijk ook nog wat statusboodschappen door. Die heb je niet met een kWh-meter en die zijn soms nuttig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben nu met een geleende Enymate ( thanks Niels ) een poging aan het wagen om mijn gasverbruik te meten. Mijn eerste indruk is niet echt positief, de software zit vol met fouten en werkt maar matig.

De gassensor was een ramp om in te regelen. Dacht ik het gisteren goed te hebben is het gemeten verbruik 50% te laag en is vannacht de sensor van de meter af gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik sta er nu ook bij. Ben de enige met gevelmontage 8)

[ Voor 42% gewijzigd door Anne vdr Bom op 23-10-2011 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
flitspaal.nl schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 09:22:
Ik ben nu met een geleende Enymate ( thanks Niels ) een poging aan het wagen om mijn gasverbruik te meten. Mijn eerste indruk is niet echt positief, de software zit vol met fouten en werkt maar matig.

De gassensor was een ramp om in te regelen. Dacht ik het gisteren goed te hebben is het gemeten verbruik 50% te laag en is vannacht de sensor van de meter af gevallen.
Hier is het ook 1 grote ramp na 2 weken had ik eindelijk alles goed. doe ik een export naar de website is alles met een factor 3 verkleind heb dit gemeld bij enymate en ze zeiden dat ze er niets meer aan doen en dat het probleem bekend is. Als ik wil kon ik mijn geld terug krijgen of wachten op de V2 die in augustus uit zou komen. Zodat ik deze toe gestuurd zou krijgen.
Helaas is het al bijna november en nog steeds geen vervanger. heb alles gemeld in mei.
Ik hoop toch echt dat ze een keer de Sparqel gaan uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In Adelaide is momenteel de prijsuiteikingsceremonie aan de gang van de 2011 World Solar Challenge. Daarmee is het evenement ten einde - evenals één van de gekste weken die ik in tijden meegemaakt heb.

Afbeeldingslocatie: http://a.yfrog.com/img737/6264/9jmud.jpg

Ik ga proberen in 2013 'wat dichter bij het vuur' te zitten. Nu eerst bijkomen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

En weer scheurt de meter achteruit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
silvester6 schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 11:37:
of wachten op de V2 die in augustus uit zou komen. Zodat ik deze toe gestuurd zou krijgen.
Helaas is het al bijna november en nog steeds geen vervanger. heb alles gemeld in mei.
Same here... ze hebben mij een V2 beloofd maar hij wordt maar uigesteld en uitgesteld...

Overigens kan ik nu ook weer tijd vrijmaken om mijn discussie met Plugwise over het exportgebeuren voort te zetten. Ze hebben gereageerd, maar we gaan nog bellen. Bij meer nieuws bericht ik hier.
Wat is dat?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Heeft iemand hier een temperatuur sensor aan zijn zonnepaneel hangen en/of een idee wat de temperatuur van de panelen wordt?
Midden in de zomer op een zonnige dag kan ik mij best voorstellen dat de panelen een graad of 60 worden of misschien nog wel veel meer? In de winter zal het wel wat minder zijn.

Ik vraag mij dit af ivm met het combineren stroom- en warmteproductie, maar dat gaat natuurlijk alleen als de temperatuur van de panelen die je nu op je dak zou leggen al erg hoog wordt. Anders ben je alleen maar stroom productie aan het weggooien.

Ander vraagje, heb al heel veel zitten lezen maar welke panelen hebben nu zo'n beetje beste prijs kwaliteit verhouding? zijn dat de panelen van CSUN, of die yingling? Gezien het dunne randje op het dak waar ik de gehele dag geen schaduw heb, pal op het zuiden, zal ik moeten kiezen voor panelen met de hoogste opbrengst per m2.
Ik kan er ongeveer 6 panelen van 1,6m bij 90cm kwijt. Wat bij mijn jaarverbruik, rond de 7,2GJ per jaar, niet voldoende is om dat te vereffenen. Ohja er hangt een ferraris meter dus das wel ok.
En de inverters? zijn daar nog echte do's en dont's? Of is gewoon uitzoeken op maximaal vermogen, spanning, efficiëntie en eventuele extra features(uitleesbaar waterdicht) voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Stroomverbruik is in kWh niet in GJ per jaar.
Of wil je een zonneboiler plaatsen voor warmteopwekking?

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-10-2011 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
Mafketel schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 12:01:
Heeft iemand hier een temperatuur sensor aan zijn zonnepaneel hangen en/of een idee wat de temperatuur van de panelen wordt?
Midden in de zomer op een zonnige dag kan ik mij best voorstellen dat de panelen een graad of 60 worden of misschien nog wel veel meer? In de winter zal het wel wat minder zijn.
Kijk bij : http://www.pv-solar24.info/
_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag mij dit af ivm met het combineren stroom- en warmteproductie, maar dat gaat natuurlijk alleen als de temperatuur van de panelen die je nu op je dak zou leggen al erg hoog wordt.
Niet aan beginnen, is al heel vaak voorbijgekomen hier. Zonnestroompanelen wil je zo koel mogelijjk laten werken en thermische collectors zo heet mogelijk. Dat spreekt elkaar tegen. Welke temperatuur je ook kiest of op uitkomt, één van beide systemen (waarschijnlijker: beide systemen) werkdt op dat punt niet optimaal.

Volgens mij zijn er mondjesmaat wat PVT-systemen te koop, maar als het grote voordelen zou hebben zou je het wel op grotere schaal zien. Je ziet het nergens, en dat heeft een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
quote:

Wat is dat?
Dat is de V2 van Enymate --> Sparqel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

(jarig!)
Anne vdr Bom schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 10:20:
[...]

Ik sta er nu ook bij. Ben de enige met gevelmontage 8)
Ahum... mijn 3 shell 100Wp panelen zitten ook aan de gevel. ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!
silvester6 schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 12:32:
Dat is de V2 van Enymate --> Sparqel
Dat wist ik niet. Thanks!

En het is weer eens zover, koude kernfusie staat weer op het menu: Cheap power via "cold fusion" - An overnight revolution?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Thnx Meridiaan, das nu precies wat ik zocht en geeft ook meteen aan waarom JeroenH zegt wat ie zegt ;)

Wat al gedaan is en nog niet. Is niet altijd gerelateerd aan wat gedaan zou moeten worden. Ik heb laag en hoog gezocht maar kon die temperatuur van de panelen nergens vinden. De temperatuur van de zwarte dakpannen hier vrij op het dak weet ik wel en die zijn in de zon best warm, haal daar max 15% energie vanaf wat omgezet wordt in elektriciteit en dan blijven er nog steeds erg warme dakpannen(nu lauwwarm) over. En dus vandaar mijn vraag
Overigens zou 30 graden water al een behoorlijk besparing op je stookkosten betekenen en voor hotfill wasmachines en afwasmachines ook niet verkeerd.
Een ∆T van ruim 20˚ is best hoog.
Maar die warmte collectors kunnen dan voor mij beter apart op het oosten en westen op de schuine kap.

@Speksteenkachel kWh zie ik als eenheid net zoals mijlen ;) maar het rekent wel makkelijk omdat iedereen het gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
http://www.pv-solar24.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
[...]

Ik denk dat het zwijgen aangeeft dat niemand iets nuttigs weet te zeggen of iedereen leest over je bericht heen? De SMA is een betrouwbaar werkpaard, daarbij heeft de versie die jij als optie hebt de Optitrack functie, die had ik zelf ook erg graag gehad. Dit zorgt ervoor dat schaduw op je panelen behoorlijk kan worden gecompenseerd. Als je moet kiezen tussen een product (SMA) wat zeer bekend is, goede reputatie heeft en uitstekende resultaten en service t.o.v. een relatieve onbekende, zou ik toch voor SMA kiezen. Maar blijft persoonlijk natuurlijk en als het prijs verschil voor jou belangrijk is, kan dat een afweging zijn.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Gelezen op de website van een van de grootste project ontwikkelaars van zonnestroom in België, die zich recent een andere naam heeft toegemeten. Invictus werd Orka, het bedrijf heeft o.a. Katoen Natie 40 MWp aangelegd, en diverse andere megaprojecten met vele duizenden zonnepanelen per stuk...
Orka heeft in de afgelopen weken PV dakinstallaties met een gecombineerd vermogen van ruim 10,6 mWp in dienst gesteld en aangesloten op het net.
Laten we het zo zeggen: ik hoop dat de noeste werkbijen van die firma die de hardware aanleggen beter werk leveren dan de eenheden misbruikers op de bloedeigen website...

... anders heeft Katoen Natie volgens mij "een probleempje"... 8)7

Lekker weertje hiero, buiten gelunchd, SV uiteraard nog niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bijstook biomassa in een kolencentrale :'(
Nog een reden om extra PV neer te leggen.

@Zonnigtype
"Orka heeft in de afgelopen weken PV dakinstallaties met een gecombineerd vermogen van ruim 10,6 mWp in dienst gesteld en aangesloten op het net."

Inderdaad 10,6 mWp (milliwatt piek) is niet veel ;)

[ Voor 36% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-10-2011 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[b]Speksteenkachel schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 15:01:

@Zonnigtype
"Orka heeft in de afgelopen weken PV dakinstallaties met een gecombineerd vermogen van ruim 10,6 mWp in dienst gesteld en aangesloten op het net."

Inderdaad 10,6 mWp (milliwatt piek) is niet veel ;)
Orka/Invictus heeft in eigen project portfolio 22,33 MWp zitten, zonder dat daar Katoen Natie genoemd wordt. Ik weet niet helemaal zeker of ze alle deelprojecten van die megaklus (40 MWp) hebben gerealiseerd, maar zeker het grootste deelproject op de Schelde Westbank (ruim 30 MWp).

Wordt dan dus dik 52 MWp aan realisaties. Ruim 4% van de totale mij nu bekende Vlaamse accumulatie (geschat op 1.248 MWp). Ben bezig met 1 oktober rapport voor Vlaanderen. Orka is geen "kleintje", ook al lijken ze de eenheden nog niet helemaal op orde te hebben... (misschien doet de hoofdletter "m" het wel niet op het toetsenbord van de webmaster... :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Heeft iemand ervaring (of kennis) van het na-isoleren van een spouwmuur, waarvan de buitenzijde uit z.g. blendsteen is opgebouwd? Blendsteen is een soort van holle steen.
De man meldt zich bij mij, want hij krijgt van bedrijven advies NIET te isoleren ivm kans op vorstschade.
Hmmm... iets van fossiel?
Er wordt op aangedrongen om eerst te gaan hydroferen (zeg maar waterdicht maken van de buitenmuur). Nu heb ik al een vermoeden van welk bedrijf dat hydroferen afkomt. Maar... misschien zijn er mensen die hier zelf kennis van hebben?

(woning die het betreft is uit ca. 1967 )

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 23-10-2011 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 15:25:
Heeft iemand ervaring (of kennis) van het na-isoleren van een spouwmuur, waarvan de buitenzijde uit z.g. blendsteen is opgebouwd? Blendsteen is een soort van holle steen.
De man meldt zich bij mij, want hij krijgt van bedrijven advies NIET te isoleren ivm kans op vorstschade.
Hmmm... iets van fossiel?
Er wordt op aangedrongen om eerst te gaan hydroferen (zeg maar waterdicht maken van de buitenmuur). Nu heb ik al een vermoeden van welk bedrijf dat hydroferen afkomt. Maar... misschien zijn er mensen die hier zelf kennis van hebben?

(woning die het betreft is uit ca. 1967 )
Geen idee of het absolute noodzaak is om bij dit type stenen de buitenkant te sealen. We hebben zelf, na het stralen en opnieuw voegen, de gehele buitenkant gesealed. Dat heet waarschijnlijk hydroferen?

Daarna is de volledige spouw opgevuld met vlokken.

Dat sealen is niet goedkoop, maar mijn redenatie was: regen zorgt voor vocht in de buitensteen. Dit verdamp langzaam weer maar onttrekt hierbij energie aan de omgeving. Die koelt dan telkens af.

warmtestroom is evenredig met delta T (binnen-buiten).

Geen vochtintrek in de buitenmuur mogelijk? Dan besparing op energie.

Een ander voordeel is dat de muur langer schoon blijft.

Waarschijnlijk heb je bij blendsteen kans op vochtophoping in de holle ruimten van de steen. Door het vullen van de spouw is natuurlijke afvoer van vocht via die spouw niet meer mogelijk. Dat kan leiden tot vorstschade.
De mannen hebben m.i. gelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 23-10-2011 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 15:24:
Ben bezig met 1 oktober rapport voor Vlaanderen.
De oud directeur van Greenchoice schijnt naast Duitsland ook iets in Vlaanderen te gaan doen.
Wil in de komende 4 jaar 100 MWp neerleggen verdeeld over Duitsland en Vlaanderen.
Dit aldus het blaadje van Greenchoice wat ik recent in de bus had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak me wel eens zorgen over schaduw.....

Dat kun je niet van iedereen zeggen. Een heel opvallend setje PV:

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/124hkz8.png

4 stuks uit het jaar kruik... (i think)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mike70 schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 12:41:
Ahum... mijn 3 shell 100Wp panelen zitten ook aan de gevel. ;)
Ah, ik zie, je had het 'luifel' genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 16:18:
[...]

De oud directeur van Greenchoice schijnt naast Duitsland ook iets in Vlaanderen te gaan doen.
Wil in de komende 4 jaar 100 MWp neerleggen verdeeld over Duitsland en Vlaanderen.
Uit der aard. Je wilt realisatie of niet. Geen gepruts in de marge, maar bang for the buck, anders neem je jezelf niet serieus.
Dit aldus het blaadje van Greenchoice wat ik recent in de bus had liggen.
Heb hem ook hier. Op de omslag (binnenzijde) staat:
Uw klantnummer is: ###
Uw jaarlijks verbruik is 48 kWh, het gemiddelde is 3500 kWh
O-)

Kun je wel leuk mee op feestjes aankomen, toch?

(het klopt wel ongeveer, als je middelt over laatste jaren, tenminste: alleen het eindresultaat wat GC ziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeogenia
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 16:37:
Ik maak me wel eens zorgen over schaduw.....

Dat kun je niet van iedereen zeggen. Een heel opvallend setje PV:

[afbeelding]

4 stuks uit het jaar kruik... (i think)
Ja die zag ik ook al een tijdje onderweg naar amsterdam vanuit de trein, altijd afgevraagd hoeveel rendement hij er nou uithaalt. Maar ja alleen om zonlicht te verhuizen is misschien alleen voor sommige uit deze tread voorbestemt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 18:28

grimson

domeingrommer

Ja die zag ik ook al een tijdje onderweg naar amsterdam vanuit de trein, altijd afgevraagd hoeveel rendement hij er nou uithaalt.
Hmm .. nieuwsgierig, misschien via Google maps een beter plaatje te vinden?

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 16:05:
[...]

Geen idee of het absolute noodzaak is om bij dit type stenen de buitenkant te sealen. We hebben zelf, na het stralen en opnieuw voegen, de gehele buitenkant gesealed. Dat heet waarschijnlijk hydroferen?

Daarna is de volledige spouw opgevuld met vlokken.

Dat sealen is niet goedkoop, maar mijn redenatie was: regen zorgt voor vocht in de buitensteen. Dit verdamp langzaam weer maar onttrekt hierbij energie aan de omgeving. Die koelt dan telkens af.

warmtestroom is evenredig met delta T (binnen-buiten).

Geen vochtintrek in de buitenmuur mogelijk? Dan besparing op energie.

Een ander voordeel is dat de muur langer schoon blijft.

Waarschijnlijk heb je bij blendsteen kans op vochtophoping in de holle ruimten van de steen. Door het vullen van de spouw is natuurlijke afvoer van vocht via die spouw niet meer mogelijk. Dat kan leiden tot vorstschade.
De mannen hebben m.i. gelijk.
Dank je. In elk geval heb ik meer en meer tegenstrijdigheden gezien, dat je er geen peil op kan trekken.
door de harde steen (blendeersteen) is het gros van regen/vocht bij een normale muur vrij vlot verdampt met wat daglicht en zuchtje wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grimson schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 17:34:
[...]

Hmm .. nieuwsgierig, misschien via Google maps een beter plaatje te vinden?
Utrecht, bijna op de hoek van de Seringstraat en de Chrysantstraat.
Hij staat ook nog eens op het zuidwesten.

Misschien een vergeten paneel (of 4). Inderdaad zichtbaar uit de trein Utrecht - Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het blijft maar doorgaan in oktober 4,83 kWh/kWp.
Morgen komt er weer zo'n dag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 18:40:
Het blijft maar doorgaan in oktober 4,83 kWh/kWp.
Morgen komt er weer zo'n dag _/-\o_
Zelf zit ik op 2,68 kWh/kWp voor vandaag. Prima resultaat. Morgen inderdaad nog zo'n dag. Dinsdag is het even vervelend met regen en zo. De dagen daarna is het af en toe bewolking. Hoe dan ook. elke zon-uur is er weer 1. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 18:28

grimson

domeingrommer

Utrecht, bijna op de hoek van de Seringstraat en de Chrysantstraat.
Hij staat ook nog eens op het zuidwesten.
idd! .. Ze kunnen wel zeggen dat ze een x aantal WP op het dak hebben liggen >:) .
http://g.co/maps/nzm7z

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grimson schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 18:57:
[...]

idd! .. Ze kunnen wel zeggen dat ze een x aantal WP op het dak hebben liggen >:) .
Hoop dat het niet in 1 string is aangesloten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
Wie kan me helpen uit te rekenen hoeveel m3 gas er bij mij verloren gaat in de warme lucht die de mechanische ventilatie afzuigt.

wat gegevens:
- de itho ecofan staat continu op de lage stand. ik denk 50-60m3/uur
- de binnentemperatuur is gemiddeld ca. 18 graden celsius
- de luchtvochtigheid is meestal 60-70%

bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

grimson schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 18:57:
[...]
En dan te bedenk dat er genoeg ruimte op hun hoge dak is... :P

Misschien is het a-Si, dan is schaduw al een stuk minder erg (als is het ook niet optimaal natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 19:46:
Wie kan me helpen uit te rekenen hoeveel m3 gas er bij mij verloren gaat in de warme lucht die de mechanische ventilatie afzuigt.

wat gegevens:

bedankt
Lage stand Ecofan is 75 m3, maar dit is instelbaar met jumpers dacht ik.
Je moet rekenen met 918 J per K per M3
Ik heb een sheet met gemiddelde maandtemperaturen om dit na te rekenen.
Ik voer zelf ongeveer 6,7 GJ per jaar weg. (staat bij mij op 125 m3 en op een iets hogere temp)

Als gewenst stuur ik je de excel-sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 19:50:
[...]

En dan te bedenk dat er genoeg ruimte op hun hoge dak is... :P

Misschien is het a-Si, dan is schaduw al een stuk minder erg (als is het ook niet optimaal natuurlijk).
Het zijn smalle huisjes, dat dak is aan beide kanten van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

BarryH schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 19:46:

wat gegevens:

bedankt
Ik denk dat je dan nog heel wat variabelen mist om een echte berekening te kunnen maken:
- efficientie ketel
- energiewaarde van het geleverde aardgas
- buitentemperatuur.
- luchtvochtigheid buitenlucht
- etc.

Dus ik denk dat je met deze gegevens+geschatte waardes een berekening maakt waar een flinke tolerantie in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
_ferry_ schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 19:59:
[...]

Ik denk dat je dan nog heel wat variabelen mist om een echte berekening te kunnen maken:
- efficientie ketel
- buitentemperatuur.
- etc.

Dus ik denk dat je met deze gegevens+geschatte waardes een berekening maakt waar een flinke tolerantie in zit.
@_ferry_: ik houd me aanbevolen voor wat meer uitleg over de efficientie van de ventilatielucht-> warm water warmtepomp. het is een onderwerp waar ik maar mondjesmaat informatie over kan vinden.vooral mbt de buitentemperatuur en luchtvochtigheid kan ik maar weinig vinden (en vermoed ik wel dat het invloed heeft.)
bedankt

net in ieder geval een goede uitleg over luchtvochtigheid gevonden:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/relatieve_vochtigheid.shtml
gelijk de ecofan maar van 50 m3/uur naar 120 m3 p uur gezet.

[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 23-10-2011 21:11 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 13:51

michels911

4690Wp

[...]
@Silvester6 zou dit dan ook de reden kunnen zijn dat ik af en toe een volledige dag in de SMA mis?
Sunny-Eplorer-batch job vastgelopen, dat zie ik pas halverwege volgende dag, en dan geen tijdupdate dus geen loggingegevens gevonden?

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik houd me aanbevolen voor wat meer uitleg over de efficientie van de ventilatielucht-> warm water warmtepomp.
ik zit daar ook nogal in te zoeken, en vooral in het afvoeren van vocht (ige lucht)
1m3 lucht verwarmen bij 80% of 50% vochtigheid scheelt bijna de helft aan de te gebruiken energie om 1m3 te verwarmen.

@zon-cv
oktober word een topmaand, erg veel zon
vandaag zelfs het hele cv circuit op 36,2 graden om 16:00u
ongekend voor oktober, ik heb nog geen 12m3 gebruikt voor de cv.(ex ww dus)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2011 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook voor de 3e dag de boiler om maximaal aan het eind van de dag, s'ochtends weer op 30 graden dus alles verbruikt voor cv en ww. 3 nieuwe panelen (630 Wp) op een afdakje boven de vijver valt wat tegen door schaduw van bomen, doen zeker de helft (of minder) van de panelen op het dak. Hoop dat dat in de zomer maanden wat beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 19:59:
[...]

- efficientie ketel
- buitentemperatuur.
- etc.

Energiewaarde geleverde aardgas, die is vast hoor.
Buitentemperatuur, gemiddelde temperaturen per maand zijn ook bekend.
Vochtigheid in de winter vaak lager dan 50%RV, maakt maar weinig uit dan.
Efficiency ketel, via correctiefactor prima te adresseren. Mijn ketel is SV dus exact 100%

Hoezo tolerantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 21:59:
[...]

Energiewaarde geleverde aardgas, die is vast hoor.
Dat is niet helemaal waar. Bij gas wordt een correctiefactor gebruikt voor de calorische waarde. Die staat, als het goed is, op je afrekening vermeld. Met die factor wordt de hoeveelheid te betalen m3 gas berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 22:13:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Bij gas wordt een correctiefactor gebruikt voor de calorische waarde. Die staat, als het goed is, op je afrekening vermeld. Met die factor wordt de hoeveelheid te betalen m3 gas berekend.
Krijg jij per dag een ander soort gas? Nee hoor die is vast.
Nog los van het feit dat er wordt gepoogd de verschillen zo beperkt als mogelijk te houden door het mengen van verschillende soorten gas.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2011 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Je dient zeker wel rekening te houden met de wobbe index.

Pagina: 1 ... 156 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.