Na veel gedoe, gebel en geduld richting E.On (zie ook post
1,
2 ,
3 ,
4 en
5) heb ik eindelijk de juiste rekeningen binnen en de juiste bedragen gestort gekregen.
Jaarrekening 2010-2011
Eindrekening 2011
Aangepaste Eindrekening 2011 (jaar + eind bij elkaar)
Correctie Capaciteitstarief
Jaarrekening teruglevering
Eindrekening teruglevering
De problemen waar ik tegenaan liep waren:
1. De jaarrekening en eindrekening hadden geen informatie wat betreft teruglevering.
Volgens E.On krijg je hier een aparte nota voor en dat is uiteindelijk ook gebeurd.
2. De enige persoon die verantwoordelijk is voor teruglevering was op vakantie. Terwijl mij verteld werd dat ik de volgende dag terug gebeld zou worden (aan 't lijntje houden) nadat men mij dit 3 keer verkocht bleek op een maandag dat die persoon er pas een week later zou zijn (ivm vakantie). Er waren geen mensen die het werk van deze persoon konden overnemen!
3. Op de eerste eindrekening bleek dat ik extra moest betalen (0,56 maand) voor vastrechten terwijl die al reeds in de jaarrekening voldaan waren. Volgens Eon had dit te maken met het moment dat ik klant van hun werd en dit verklaarde de extra 0,56 maand. Dit kon ook niet kloppen want ik stapte in op 26 november 2006 en dat is geen 0,56 maanden! Uiteindelijk en na veel bellen, uitleggen, narekenen en tijd is er een nieuwe nota gestuurd voor de gehele periode (jaar en eindrekening) waarvan het verschil naar mij is overgemaakt.
4. In 2008 had ik een verbruik van minder dan 500 m3. Maar de kosten die waren berekend op >500m3 ipv <500m3. Uiteindelijk heb ik het verschil van capaciteitstarief terug gekregen (ik kan dit bedrag niet verifieren omdat ik nog steeds geen tariefbladen heb van Endinet Eindhoven 2007 en 2008.
5. In de teruglever rekeningen wordt gerekend met een bedrag van 7 cent per kWh overschot (onder nul). Volgens Eon is dit de "redelijke vergoeding". Ik heb hen gevraagd waar dit bedrag op gebaseerd was maar niemand kon mijn dit tot op heden vertellen! Het betalen van de energiebelasting over dit bedrag is sowieso uitgesloten. Daar gaat Greenchoice anders mee om.
Tip1. Zorg dat je helder maakt dat je niet langer van kastje naar muur gestuurd wilt worden. Ik kreeg uiteindelijk de supervisor aan de lijn en dat was het begin van een betere dienstverlening en het nakomen van afspraken.
Tip2. Check altijd je rekeningen!
voorschotten: 1319,28 + 73,88 = 1393,16
teruggave door minder verbruik: 511,80
teruggave teruglevering: 480,42 + 26,70 = 507,12
1393,16 - 511,80 - 507,12 = 374,24
Dat is een maandbedrag van 31,19 i.p.v. 109,94 per maand!
Een verschil van 945 euro op jaarbasis!
Dit komt niet alleen door zonnepanelen maar ook door bewustwording en de vervanging van een "defecte" vriezer en prima werkende koelkast. Die TVT berekening komt binnenkort omdat ik die koelkast vandaag een jaar heb.