Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.774 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik las het ook al ja. Goedemorgen trouwens. Gisteravond was ik nog eve bij betreffende 'afval in de achtertuin' familie, gevraagd waarom. Antwoord was; 'Tijdelijke opslag, omdat op onze afvalpas we niet meer mogen storten'. Hm. Overigens arme alleenstaande moeder, met keurige puber zoon. Heb moeder per mail aangeboden dat als zoon ooit kleding oid nodig heeft, dat hij langs mag komen. Volgens mij dacht ze dat ik een of andere rare vogel was..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 07:52
@afval in tuin

Vroeger, lang geleden, was dat effectief de enige optie.
Een vriendin van mijn vrouw heeft achterin de tuin een volledige auto gevonden, in de grond.
In ons vorige huurhuis had 70 jaar voordien een slager gewoond en gewerkt, achterin de tuin groeven we heel de tijd kaaksbeenderen ed op...

Blijkbaar was er vroeger geen vuilophaaldienst, geen containerpark, ... en was er geen andere optie dan alles maar in de grond te dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

ericplan schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:54:
[...]

Op zich een leuk apparaat, maar niet geschikt om een opentherm ketel modulerend te stoken.
Daar zit ik me ook al "blauw" naar te zoeken in de manual. Heb er ook niets over kunnen vinden...

Zou een leuke en nuttig gadget zijn, erg jammer!

Lees zojuist "Gas en stroom stuk duurder". Het begint nu toch wel steeds meer te kriebelen om zelf een PV-installatie te "ontwerpen" en te plaatsen. Wij hebben nog 1 loze groep in de meterkast, een dakdeel van 7,5*5,5 pal op het westen met een hoek van +/- 30 graden.

Stel je legt daar zelf een installatie op (alles zelf kopen en aansluiten), wat is dan de gemiddelde terugverdien tijd? Kan me voorstellen dat een aantal variabelen meespelen die erg bepalend zijn voor de terugverdien tijd, maar een grove schatting zou fijn zijn.
4-6 jaar,
6-8 jaar,
8-12 jaar,
12-16 jaar,
etc... ?

[ Voor 10% gewijzigd door Freemann op 20-10-2011 09:06 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 08:30:
Na maanden (lees: jaren) van meelezen heb ik eindelijk ook een account geregistreerd op GoT, voornamelijk voor dit topic.

Vorige maand ook eindelijk de knoop doorgehakt en een 3800Wp systeem besteld en gezien alle berichten over stijgende energieprijzen geen moment te vroeg.

Het afgelopen jaar hebben we vrijwel alle (>90%) lampen vervangen door LED en nu de laatst hand leggen aan de isolatie van de zolder. Laar de winter dan maar komen.
Welkom "Uitstraling".

Zelf heb ik er twee tot drie jaar over gedaan, voordat ik zonne-panelen heb besteld en laten plaatsen. Je hebt gelijk, dat het nu geen moment te vroeg is vanwege de stijgende energieprijzen. Ik las vanochtend iets over, dat de energieprijs mogelijk in 2050 met 43% zou zijn gestegen.

Verdere ervaringen van mij zal je al wel gelezen hebben in dit forum. Zelf ben al heel blij en tevreden met mijn zonne-panelen en zit ik steeds meer ontspannen de krantenberichten te lezen die over energieprijzen gaan.

Tevens het gebruik van LED-spots levert al heel wat op heb ik gemerkt. Ik heb er hier LED-spots inhangen die 1,1 tot 1,4 Watt verbruiken per spot tegen over 50Watt per spot. :)

Nogmaals welkom en als je zonne-panelen geplaatst zijn, dan zien we graag een (kleine) foto van het resultaat als het kan.

Veel plezier en succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Freemann schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 08:56:
[...]

Daar zit ik me ook al "blauw" naar te zoeken in de manual. Heb er ook niets over kunnen vinden...

Lees zojuist "Gas en stroom stuk duurder". Het begint nu toch wel steeds meer te kriebelen om zelf een PV-installatie te "ontwerpen" en te plaatsen. Wij hebben nog 1 loze groep in de meterkast, een dakdeel van 7,5*5,5 pal op het westen met een hoek van +/- 30 graden.

Stel je legt daar zelf een installatie op (alles zelf kopen en aansluiten), wat is dan de gemiddelde terugverdien tijd? Kan me voorstellen dat een aantal variabelen meespelen die erg bepalend zijn voor de terugverdien tijd, maar een grove schatting zou fijn zijn.
4-6 jaar,
6-8 jaar,
8-12 jaar,
12-16 jaar,
etc... ?
Even snel wat natte vingerwerk. Je hebt 41,25m2 tot je beschikking. Gesteld panelen van 1,60 x 0,8 ) dan kan je 7,5 / 0,8 = 9 panelen kwijt in 1 rij. 5,5 / 1,60 = 3 rijen. dus 9 x 3 = 27 panelen * 190Wp = 5130Wp

Uitgaande van een niet nader te noemen merk betaal je daarvoor ongeveer 7200 euro. De omvormer(s) zitten zo rond de 2000 euro gok ik ( hier ben ik niet helemaal zeker over ) . Dan ben je nog montagemateriaal + bekabeling nodig. Ga uit van 30 euro per paneel = 27 x 30 = 810 euro.

Totaal dus 7200 + 2000 + 800 = 10.000 euro. +/- 1000 euro

Ik weet niet exact waar je woont ( afhankelijk van of je wel of niet aan de kust woont kan dit nogal uitmaken ) maar ik ga uit van 800kWh/kWp voor een dak op pal west zonder schaduw.

Je wekt dus 5130*0,8 = 4100kWh per jaar op. Een kWh doet op dit moment ongeveer 22 cent. Dus 4100*0,22= 900 euro.

10000 / 900 = 11.1 jaar tvt met al deze aannames en een gelijkblijvende energieprijs. Mijn educated guess is dat je hem binnen 10 jaar terug verdient. Overigens ga je vanaf dag 1 verdienen met je set :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:15:
[...]

Je wekt dus 5130*0,8 = 4100kWh per jaar op. Een kWh doet op dit moment ongeveer 22 cent. Dus 4100*0,22= 900 euro.

10000 / 900 = 11.1 jaar tvt met al deze aannames en een gelijkblijvende energieprijs. Mijn educated guess is dat je hem binnen 10 jaar terug verdient. Overigens ga je vanaf dag 1 verdienen met je set :)
Hou er rekening mee, dat je twee loze stroomgroepen nodig hebt in je meterkast voor je 4100kWh aan zonne-panelen.

Zelf heb ik 14x 240Wp zonne-panelen. Deze produceren 2.921,70 kWh per jaar. Ik mag technisch gezien dit aantal zonne-panelen maximaal aansluiten op een 16A groep. Bij tweede set zonne-panelen, dat ondertussen besteld is, moet ik gebruik gaan maken van een extra loze groep.

Succes met de installatie alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

zonnigtype schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 00:15:
[...]
OK, ff afronden vandaag n.a.v. de Grote Boonstra Actie ter Leeringh ende Vermaeck.

Hier lees je wat de bedoeling is.

177,963 kWp GoT spelers, aangemeld 205 MWh (incl. schatting PPV, komt nog update) (20 okt. 00h05)
110,769 kWp "niet GoT" systemen, aangemeld 89 MWh (19 okt. 16h15)
288,732 kWp alles bij elkander, een mooie 294 MWh reeds aangemeld.

Ik zeg: zegt het voort, mehr lust dazu op de derde Boonstra Dag.
Hoe kom je aan 205MWh? Ik tel zo'n 195 MWh. Hierin zitten al de schattingen van jouw installaties (zo'n 11 MWh), alleen nog niet de 4(?)MWh van eric-pvt. Blijven we nog steeds nét onder de 200 MWh schoon geproduceerde elektriciteit door GoT-leden! Wel een feestje waard toch? *O*
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:23:
[...]
Zelf heb ik 14x 240Wp zonne-panelen. Deze produceren 2.921,70 kWh per jaar.
Knap dat je nu al zo precies de opbrengst weet. Jij moet bij het KNMI gaan werken als je zo goed de zon kan voorspellen ;) Als ik naar mijn installatie op m'n garage kijk (555Wp, ZuidZuidOost, 35°, lichte schaduw) dan schommelt mijn jaaropbrengst tussen de 954,3 kWh/kWp (tussen 26 mei 2010/2011) en de 877,3 kWh/kWp (tussen 17 september 2010/2011). Afhankelijk van de zonneschijn kan de jaaropbrengst dus wel zo'n 10% schommelen.

[ Voor 26% gewijzigd door antonboonstra op 20-10-2011 09:33 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 06:26
Bij deze abonneer ik mij even op dit topic. Ik ben een HBO Bouwkunde student en moet tijdens mijn stage een ''rapport schrijven'' over de warmtepomp. Ik dien research te doen naar het plaatsen van een warmtepomp en het rendement ervan. Uit deze research dien ik een korte conclusie te schrijven.

Wanneer deze klaar (over 1,5 week is mijn stage afgelopen en dus de deadline bereikt) is wil ik deze wel met de topic starter(s) delen zodat dit in een eventueel volgende starttopic geplaatst kan worden. (Wanneer hier animo voor is zie ik het wel in een pm.)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

flitspaal.nl schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:15:
[...]

Even snel wat natte vingerwerk. Je hebt 41,25m2 tot je beschikking. Gesteld panelen van 1,60 x 0,8 ) dan kan je 7,5 / 0,8 = 9 panelen kwijt in 1 rij. 5,5 / 1,60 = 3 rijen. dus 9 x 3 = 27 panelen * 190Wp = 5130Wp

Uitgaande van een niet nader te noemen merk betaal je daarvoor ongeveer 7200 euro. De omvormer(s) zitten zo rond de 2000 euro gok ik ( hier ben ik niet helemaal zeker over ) . Dan ben je nog montagemateriaal + bekabeling nodig. Ga uit van 30 euro per paneel = 27 x 30 = 810 euro.

Totaal dus 7200 + 2000 + 800 = 10.000 euro. +/- 1000 euro

Ik weet niet exact waar je woont ( afhankelijk van of je wel of niet aan de kust woont kan dit nogal uitmaken ) maar ik ga uit van 800kWh/kWp voor een dak op pal west zonder schaduw.

Kijk dat is nog eens een informatieve reactie!

Zie al wat aannames van jouw kant (niet erg, want ik heb weinig verteld verder) en zal even vertellen wat ik in gedachten heb.

Mogelijk wil ik een pallet(20stuks) 235Wp panelen bestellen en deze delen met iemand anders (mogelijk mijn ouders).
Ik zou dan 10 stuks op het dak krijgen en uitkomen op zo'n 2350Wp. De prijs van deze panelen is, wat ik nu zo'n beetje gevonden heb rond de 290 a 310 euro (Yingli). Dit zou dan ongeveer de helft van jouw berekening zijn. Jouw berekening gaat, puur voor de panelen, uit van €1,4 Wp en de Yingli's zijn €1,27 (zo'n 10% goedkoper). Denk niet dat die 10% heel veel uit gaat maken op de totale installatie.

Nu vraag je je misschien af waarom ik niet gewoon zelf een "pallet op me dag leg", wij overwegen om binnen nu een 5 jaar een dakkapel op dit dakdeel te zetten. Het dak van de dakkapel krijg waarschijnlijk een hoek van 15 tot 20 graden en dat is volgens mij niet echt ideaal meer voor de panelen. Het is daarom (volgens mij) zonder om meer panelen op het dak te leggen. Nu kunnen we de panelen Portrait met 10 stuks naast elkaar bijna tegen de nok aan monteren.

Het dak is 100% schaduwvrij en woon in Zoetermeer (redelijk aan de kust).

Als ik jouw berekening aanpas naar een meer realistische berekening, dan kom ik op het volgende:
Totaal dus 3000 + 1000 + 300 = 4.300 euro. +/- 500 euro

Je wekt dus 2350*0,8 = 1880kWh per jaar op. Een kWh doet op dit moment ongeveer 22 cent. Dus 1880*0,22= 410 euro.

4500 / 410 = 10.9 jaar.

Hoe staan jullie eigenlijk tegenover bijv. 2dehands omvormers? Zie namelijk met enige regelmaat 2dehands Sunnyboy's op Marktplaats staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 20-10-2011 09:38 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:34:
Hoe staan jullie eigenlijk tegenover bijv. 2dehands omvormers? Zie namelijk met enige regelmaat 2dehands Sunnyboy's op Marktplaats staan.
De omvormer kan zowiezo goedkoper dan genoemd.
Ik zou zelf gaan voor een installatie van 3000Wp (als je de elektriciteit kwijt kan in je eigen verbruik)
Wordt veel goedkoper per Wp.

Ik heb high performance Yingli Panda ad 1,41 euro/Wp (voordeel minder panelen nodig voor gelijke productie).

Een omvormer kan je wellicht 2e hands kopen, moet de prijs wel normaal zijn. Pas op met de niet TL versies die moeten stukken goedkoper zijn (DM anders).

Tvt ligt bij mijn systeem tussen de 10 en 11 jaar ZONDER prijsstijgingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2011 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
@Stevens: je zou eens de verhalen over de wijk Teuge in Zutphen moeten lezen, daar heeft de electriciteitsmaatschappij een nieuwe stroomvoorziening moeten aanleggen omdat de warmtepompen teveel vroegen (aka, heel laag rendement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Dmartino schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:53:
@Stevens: je zou eens de verhalen over de wijk Teuge in Zutphen moeten lezen, daar heeft de electriciteitsmaatschappij een nieuwe stroomvoorziening moeten aanleggen omdat de warmtepompen teveel vroegen (aka, heel laag rendement).
Dank u voor de tip. Ik zal er zo even naar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In die wijk is heel veel misgegaan met de warmtepompen. Tijdens de uitvoering zijn er componenten van de warmtepompen weggelaten of kleiner uitgevoerd (kosten rezen de pan uit).
Laatste nieuws is dat die wijk alsnog gasketels krijgt om de problemen op te lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:51:
[...]

De omvormer kan sowieso goedkoper dan genoemd.
Ik zou zelf gaan voor een installatie van 3000Wp (als je de elektriciteit kwijt kan in je eigen verbruik)
Wordt veel goedkoper per Wp.

Ik heb high performance Yingli Panda ad 1,41 euro/Wp (voordeel minder panelen nodig voor gelijke productie).

Een omvormer kan je wellicht 2e hands kopen, moet de prijs wel normaal zijn. Pas op met de niet TL versies die moeten stukken goedkoper zijn (DM anders).

Tvt ligt bij mijn systeem tussen de 10 en 11 jaar ZONDER prijsstijgingen.
Wij hebben een behoorlijk hoor stroom gebruik (ivm een leuke Vijver/Aquarium hobby). Verlichting van de Aquaria staan vooral overdag aan en daarbij verbruikt de vijver ook overdag stroom (eventueel kan ik mbv tijdschakelaars, juist het stroomverbruik naar de zonuren verplaatsen waar het nu in de nachturen staat).

Waarom specifiek 3000Wp?
De Panda's hebben zo'n 15% meer vermogen en dat zou (bij mij,uitgaande van 10 panelen) 1 paneel schelen.
Zie niet echt het voordeel hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Waar ook (nog) geen rekening mee wordt gehouden is dat als er een stroomstoring van (laten we zeggen) 2 uur is in de winter en de stroom komt weer terug, dan worden in de hele wijk alle warmtepompen tegelijkertijd ingeschakeld. Je wordt niet blij van die inschakelstroom... Dit is op te lossen met een smart-grid, maar voor zover ik weet zit dit nog steeds in het test-stadium.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Freemann schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:16:
[...]

Wij hebben een behoorlijk hoor stroom gebruik (ivm een leuke Vijver/Aquarium hobby). Verlichting van de Aquaria staan vooral overdag aan en daarbij verbruikt de vijver ook overdag stroom (eventueel kan ik mbv tijdschakelaars, juist het stroomverbruik naar de zonuren verplaatsen waar het nu in de nachturen staat).

Waarom specifiek 3000Wp?
De Panda's hebben zo'n 15% meer vermogen en dat zou (bij mij,uitgaande van 10 panelen) 1 paneel schelen.
Zie niet echt het voordeel hiervan.
Geloof me, als je eenmaal besmet bent met het PV virus dan zie je die voordelen wel :). De meerprijs is niet al te hoog, ik zou het doen. Daar ga je echt geen spijt van krijgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

flitspaal.nl schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:19:
[...]

Geloof me, als je eenmaal besmet bent met het PV virus dan zie je die voordelen wel :). De meerprijs is niet al te hoog, ik zou het doen. Daar ga je echt geen spijt van krijgen.
Van de Panda's, de extra WP's of de combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Freemann schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 08:56:
[...]

4-6 jaar,
6-8 jaar,
8-12 jaar,
12-16 jaar,
etc... ?
Uitgaande van een constante stroomprijs van 0,25 EUR / jaar voor de komende 10 jaar zit ik compleet gemonteerd, alles d'r op en d'r aan, met A-merk spullen op 10-11 jaar. Doe je het zelf scheelt het je 1-2 jaar. (Gewenste besparing in kWh / jaar * 0,25) * 11 = investering inclusief montage. Ik zou overigens voor 1-2 jaar TVT korter niet zelf gaan monteren. Op je dak kunnen 3x7 panelen van 260Wp (Yingli Panda), op bijv. een 3-fasige Kostal Piko 5.5 omvormer. Heb je stevige installatie.. waarschijnlijk al teveel.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Freemann schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:23:
[...]

Van de Panda's, de extra WP's of de combinatie?
combinatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

SunshineCompany schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:24:
[...]

Uitgaande van een constante stroomprijs van 0,25 EUR / jaar voor de komende 10 jaar zit ik compleet gemonteerd, alles d'r op en d'r aan, met A-merk spullen op 10-11 jaar. Doe je het zelf scheelt het je 1-2 jaar. (Gewenste besparing in kWh / jaar * 0,25) * 11 = investering inclusief montage. Ik zou overigens voor 1-2 jaar TVT korter niet zelf gaan monteren. Op je dak kunnen 3x7 panelen van 260Wp (Yingli Panda), op bijv. een 3-fasige Kostal Piko 5.5 omvormer. Heb je stevige installatie.. waarschijnlijk al teveel.
Waar ga ik een 3000Wp gemonteerde installatie vandaan halen voor +/- 5700 ?
Heb tot op heden alleen prijzen van 7-8K kunnen vinden.

Verschil is dan al snel 2 duizend euro oftewel en een kleine 2,5 jaar tvt.
Voor 2,5k kan ik ook zelf een 50% grotere installatie aanleggen.
3000Wp uitgevoerd in Panda panelen :)
Dit mag nog net op 1 groep las ik net?

[ Voor 10% gewijzigd door Freemann op 20-10-2011 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
antonboonstra schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:19:
[...]

Waar ook (nog) geen rekening mee wordt gehouden is dat als er een stroomstoring van (laten we zeggen) 2 uur is in de winter en de stroom komt weer terug, dan worden in de hele wijk alle warmtepompen tegelijkertijd ingeschakeld. Je wordt niet blij van die inschakelstroom... Dit is op te lossen met een smart-grid, maar voor zover ik weet zit dit nog steeds in het test-stadium.
Misschien heel dom maar toch: Kan je ze niet gewoon serie schakelen? Dat ze dus om beurten opstarten.. Dus
1: pomp1 start --> klaar
2: pomp2 start --> klaar
3: pomp3 start --> klaar
Zo kan je dit probleem toch ook tackelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Freemann schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:36:
[...]

[...]

Een Mastervolt XS4300 kan nog op 1 groep..

En waar haal je 5700 vandaan? (3000 * 0,25) * 11 = 7-8k.. Dat kost het gewoon. En waarom zou je zelf installeren als een prof het voor je kan doen voor 1-2 jaar TVT? Ik zou het nooit doen. Zelf met 20kg zware panelen op je nek 3 dagen bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
stevens20 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:38:
Misschien heel dom maar toch: Kan je ze niet gewoon serie schakelen? Dat ze dus om beurten opstarten.. Dus
Als een pomp met 8 kW verwarmingscapaciteit gaat verwarmen staat hij zo een paar uurtjes te verwarmen. Hij verbruikt dan 1,5 - 2,5 kW continue (afhankelijk van de COP). De inschakelstroom is niet persé het probleem, maar het continue verbruik. Vergelijk het met het moment dat iedereen in de straat (30 of 60 huizen) tegerlijk z'n waterkoker aanzet. Normaal gebeurt dat niet.

Vandaar een smart netwerk zodat de warmtepomp in het huis met de hoogste warmtevraag begint en de overige pompen interen op de warmwatervoorraad (ik noem maar een voorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

stevens20 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:38:
[...]
Dit betekent dat de warmtepompen met elkaar communiceren wanneer zij klaar zijn met starten (= vorm van smart-grid). Volgens mij wordt dit nog (bijna) niet toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit momenteel in de verbouwing maar kan geen knoop doorhakken over
zonne-energie + zonneboiler. Aangezien er flink geïsoleerd is wil ik één jaar
afwachten en de berekeningen maken op de nieuwe situatie.

Maar er moet NU een nieuwe Cv-ketel + een nieuwe elektriciteits-kast.
Ik wil deze aanschaffen met in de gedachten om er over 1 à 2 jaar flink wat
zonnepanelen + zonnecollectoren + een zonneboiler aan te hangen.

Dus, kan ik alles zo aanschaffen/aanleggen zodat ik over 1 à 2 jaar niet alles
weer opnieuw moet aanleggen?
Zijn er extra voorzieningen die ik nu al moet aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
antonboonstra schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:43:
[...]

Dit betekent dat de warmtepompen met elkaar communiceren wanneer zij klaar zijn met starten (= vorm van smart-grid). Volgens mij wordt dit nog (bijna) niet toegepast.
Yeps. Ok, ik had er verder nog niet op gezocht. Zal er vanmiddag eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:46:
Ik zit momenteel in de verbouwing maar kan geen knoop doorhakken over
zonne-energie + zonneboiler. Aangezien er flink geïsoleerd is wil ik één jaar
afwachten en de berekeningen maken op de nieuwe situatie.

Een zonneboiler kan op elke stroomgroep worden aangesloten, verbruik is <100W. ALs je een nieuwe meterkast gaat aanleggen dan zou ik in elk geval voor de volgende apparaten een aparte groep reserveren

- Wasmachine
- Vaatwasser
- Wasdroger

En daarnaast 1 of 2 groepen reserveren voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

flitspaal.nl schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:48:
[...]
En natuurlijk (lege of bekabelde) buizen aanleggen van de meterkast naar het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:36:

Ook die dingen zoals 1 groep of net iets meer en dan ook de extra kosten maken uit in het plaatje of je een efficiente installatie krijgt of niet. Als je ook als eis hebt een half dak te vullen kun je overwegen HP panelen te nemen. Met genoemde prijs valt dat wel mee dus qua kosten, bespaard je wel installatiewerk en montage materiaal.

Mijn installatie is met duur montagegestel (bijzonder type) en HP panelen bij zelfinstallatie uitgekomen op 2.16 euro / Wp. Met een groter systeem kun je per Wp gewoonweg stukken goedkoper uitkomen.
Montage is circa 20 cent per Wp (afhankelijk van het type). Alle websites lopen bijna achter op het punt van prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:14
Freemann schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:34:
[...]
Het dak van de dakkapel krijg waarschijnlijk een hoek van 15 tot 20 graden en dat is volgens mij niet echt ideaal meer voor de panelen.
Volgens de deskundige (Rob de Bree) is dat vrijwel ideaal: http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html. Hierbij gaan we uit van een orientatie op het zuiden. Als je daarvan iets afwijkt (vrijwel altijd dus) is vlakker juist nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Er zijn flink wat CV ketels op de markt die een zonneboiler naverwarming (ZN) keur hebben. Wat ze meestal niet goed kunnen is beslissen of ze wel of niet moeten naverwarmen, ze besluiten vaak te snel dat er nog gas verstookt moet worden, terwijl dat helemaal niet nodig is. Dat is zonde, want zo verstook je gas terwijl je zonne-warm water hebt staan.
Er zijn vast ketels die een aansluiting hebben of de naverwarming aan moet staan (zodat de zonneboiler controller kan aangeven of er naverwarmd moet worden) of met een extra temperatuursensor om de temperatuur van een externe boiler te kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:48:
[...]Een zonneboiler kan op elke stroomgroep worden aangesloten, verbruik is <100W. ALs je een nieuwe meterkast gaat aanleggen dan zou ik in elk geval voor de volgende apparaten een aparte groep reserveren

- Wasmachine
- Vaatwasser
- Wasdroger
Het gaat mij meer om het SOORT meter in de kast, dat hij zonnepaneel ready is.
En het soort Cv-ketel, dat er makkelijk een koppeling met een toekomstige zonneboiler te maken is.
Begrijp ik het goed dat de inkomende stroom (zonnepanelen) ook een aparte groep moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Is een van jullie op de hoogte van platdak montagesystemen waarop zonnepanelen in portrait geplaatst kunnen worden. Het gaat dan om panelen van ongeveer 80x160cm
Ook liever geen systeem dat aan het dak vastgemaakt moet worden

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:18:
[...]

Het gaat mij meer om het SOORT meter in de kast, dat hij zonnepaneel ready is.
En het soort Cv-ketel, dat er makkelijk een koppeling met een toekomstige zonneboiler te maken is.

[...]

Begrijp ik het goed dat de inkomende stroom (zonnepanelen) ook een aparte groep moeten hebben?
Hoe bedoel je SOORT meter in de meterkast? Wat voor meter heb je nu in de meterkast hangen? 1 met een draaischijf?

Het soort CV ketel maakt niet uit, zolang de CV ketel maar het NZ keurmerk heeft. En dat hebben ze praktisch allemaal. Wil je een gecombineerde CV ketel / zonneboiler en ook je huis kunnen verwarmen met de zonneboiler dan zou ik gaan voor een ATAG QSolar. Kost wat centen maar dan heb je ook wat.

Als je meer dan 2,25A gaat invoeden met zonnepanelen. ( 500W ) dan moet je een aparte groep er voor hebben waar niets anders op is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd

Het is wel prettig als je CV ketel puur doorstroom is en geen ingebouwde boiler heeft. Zo heb je wat minder verliezen als hij vanuit een zonneboiler gevoed wordt (en kan de stekker er in de zomer uit getrokken worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
basfromasd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:11:
[...]

Volgens de deskundige (Rob de Bree) is dat vrijwel ideaal: http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html. Hierbij gaan we uit van een orientatie op het zuiden. Als je daarvan iets afwijkt (vrijwel altijd dus) is vlakker juist nog beter.
Dat kan ik beamen, ik heb steevast hoge waardes op mijn panelen en mijn panelen liggen op 15 graden, omdat ik anders de hoeveelheid panelen niet kwijt kon. Ik dacht ook dat dit nadelig zou zijn maar SolarNRG (leverancier) stelde me gerust met de resultaten van hun test-opstelling. Daarin kun je heel duidelijk zien dat de opbrengsten vaak veel beter zijn omdat je in de zomer een ideale helling pakt en dat ook precies de top maanden zijn. In de herfst en winter zie ik wel dat ik wat minder opbrengst heb, maar dat komt vooral door wat schaduw op mijn panelen bij laagstaande zon door een schoorsteen. :(
SpiceWorm schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:17:
[...]

Er zijn flink wat CV ketels op de markt die een zonneboiler naverwarming (ZN) keur hebben. Wat ze meestal niet goed kunnen is beslissen of ze wel of niet moeten naverwarmen, ze besluiten vaak te snel dat er nog gas verstookt moet worden, terwijl dat helemaal niet nodig is. Dat is zonde, want zo verstook je gas terwijl je zonne-warm water hebt staan.
Er zijn vast ketels die een aansluiting hebben of de naverwarming aan moet staan (zodat de zonneboiler controller kan aangeven of er naverwarmd moet worden) of met een extra temperatuursensor om de temperatuur van een externe boiler te kunnen meten.
Wat Spiceworm zegt klopt, handig is om te checken of je zelf kunt instellen hoe lang de CV wacht met bijverwarmen. Mijn ketel kan ik bijv vertellen dat hij tussen de 5 en 30 sec. moet wachten voordat ie gaat bijverwarmen. Mijn ZB ligt direct boven mijn ketel op het dak, maar het bleek toch dat de tijd verhogen van standaard 5 sec. naar 15 beter was voor het verbruik. Een andere optie is natuurlijk de alles-in-een oplossing zoals de Qsolar, kost wat meer maar dan heb je ook wat.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
windfreak schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:20:
Is een van jullie op de hoogte van platdak montagesystemen waarop zonnepanelen in portrait geplaatst kunnen worden. Het gaat dan om panelen van ongeveer 80x160cm
Dat is voor K2 systemen geen probleem, daar ben ik nog steeds tevreden over.
basfromasd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:22:
[...]

Het is wel prettig als je CV ketel puur doorstroom is en geen ingebouwde boiler heeft. Zo heb je wat minder verliezen als hij vanuit een zonneboiler gevoed wordt (en kan de stekker er in de zomer uit getrokken worden).
Of je lost het op zoals ik gedaan heb. Een tweede delta-T regeling en pomp pompt het hete zonneboilerwater naar de CV-boiler.

Met betrekking tot een zonneboiler is overigens wel van belang dat de grootte is afgestemd op de gezinsgrootte. In Duitsland hanteert men de vuistregel van 50 liter per persoon in het huishouden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
SunshineCompany schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 08:43:
Ik las het ook al ja. Goedemorgen trouwens. Gisteravond was ik nog eve bij betreffende 'afval in de achtertuin' familie, gevraagd waarom. Antwoord was; 'Tijdelijke opslag, omdat op onze afvalpas we niet meer mogen storten'. Hm. Overigens arme alleenstaande moeder, met keurige puber zoon. Heb moeder per mail aangeboden dat als zoon ooit kleding oid nodig heeft, dat hij langs mag komen. Volgens mij dacht ze dat ik een of andere rare vogel was..
Ik mis de 'like' button, mooi gebaar van je!
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:11:
[...]

Ik heb eens het kaartje en een kaartje (systemen per provincie) vergeleken en ik denk dat er iets dubbelgeteld wordt.

Op het kaartje die ik maar vier stippen en de grafiek geeft aan : 6 PV-installaties. Wat zie ik over het hoofd? Kan dat betekenen, dat er meerdere mensen uit dezelfde woonplaats een PV-installatie hebben?

Ik ben er al uit.. NIks gezegd verder dan alleen nog : Gaaf die kaart en statistieken. :)
Dit zijn wel echt hele leuke opties, misschien moeten we de resultaten toch wat prominenter op de startpost zetten! *O*

Mede-Heren topic beheerders/starters wat vinden jullie?

[ Voor 37% gewijzigd door Yilar op 20-10-2011 11:40 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
-knip

[ Voor 99% gewijzigd door Yilar op 20-10-2011 11:40 . Reden: dubbel bericht.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraagje over de niet-GoT-lijst. Kun je daar alle installaties van kennissen op zetten, of gaat het erom dat je zelf op een of andere manier betrokken bent geweest bij de plaatsing en/of enthousiast maken voor PV? Een vriend van mij had namelijk al lang PV voordat bij mij het licht aan ging, dus geen credits voor mij bij die realisatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik ben eens aan het doorrekenen wat je rendementsverlies is als je 25kWp op een 15kW omvormer zet, afgezet tegen de jaarkosten voor zwaardere hoofdzekeringen en de kosten voor een 2e omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Yilar schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:35:

Dit zijn wel echt hele leuke opties, misschien moeten we de resultaten toch wat prominenter op de startpost zetten! *O*

Mede-Heren topic beheerders/starters wat vinden jullie?
Goed plan, misschien dat het bij de hoofdpost over PV kan? Dan zou je bij meer soorten zoiets (een kaartje) kunnen toevoegen( windparken, waterkrachtcentrales e.d.). En mag dan direct het stukje over kernenergie weg?

@Anton. Wat doet Google met de kaartweergave als er meerdere installaties in één plaats zijn?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

ericplan schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:34:
[...]

Dat is voor K2 systemen geen probleem, daar ben ik nog steeds tevreden over.

[...]
Waar heb jij dat systeem destijds vandaan gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

ericplan schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 12:08:
[...]
Goed plan, misschien dat het bij de hoofdpost over PV kan? Dan zou je bij meer soorten zoiets (een kaartje) kunnen toevoegen( windparken, waterkrachtcentrales e.d.). En mag dan direct het stukje over kernenergie weg?

@Anton. Wat doet Google met de kaartweergave als er meerdere installaties in één plaats zijn?
Het kaartje kun je ook integreren in de startpost, alleen is een iframe volgens mij niet mogelijk. Misschien dat een mod dit wel kan?

Volgens mij pakt Google alleen de eerste input in een bepaalde plaats. Beetje onhandig als het om een grote stad gaat... Daarnaast is er nog geen automatische koppeling tussen het kaartje en de spreadsheet. Ik exporteer de spreadsheet handmatig en importeer deze weer in de FusionTable. Dit moet wel makkelijker kunnen. Zijn er niet meer mensen die hiermee ervaring hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
windfreak schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 12:27:
[...]

Waar heb jij dat systeem destijds vandaan gehaald?
Besseling, Alkmaar. (Heeft toen erg lang geduurd) Later wat bijbesteld via "Met de Zon" uit de Rijp. Op de systeemrail na is het overigens goed zelf samen te stellen van aluminium hoeklijn. Je mag (uiteraard) wel komen kijken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik heb siderea hoog wat betreft pv, maar wat hij over besparen heeft geschreven raakt kant noch wal.

http://www.siderea.nl/art...ing/energiebesparing.html

edit: mail is onderweg :)

[ Voor 7% gewijzigd door SpiceWorm op 20-10-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 12:48:
Ik heb siderea hoog wat betreft pv, maar wat hij over besparen heeft geschreven raakt kant noch wal.
Heb je gelijk in, ach iedereen heeft wel eens een ''off'' day.
Ik hoop en denk echter dat het met Siderea + PV wel goed zit.

Komt me wel uit met mijn 15 graden hh panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Heb ik GroenLinks direct voor gewaarschuwd toen EZ ambtenaren Landbouw naar binnen gingen zitten harken om een Super Ministerie te vormen en de door hen gehate VROM knechten buiten spel te zetten door het Nuke Dossier ook naar binnen te halen.

Ze zouden er naar kijken, niks meer van gehoord.

EL&I:
"Met het terugbrengen van het aantal betrokken ministeries is een efficiëntere en snellere besluitvorming beoogd"
Goh. Wat zou er dan zo "efficiënt" en zo "snel" besloten moeten worden?

Inkoppertje voor open doel (zonder keeper)...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

windfreak schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 12:27:
...panelen in portrait op plat dak niet aan dak bevestigd...
Sommige bedrijven in Nederland doen er nog weleens moeilijk over om een systeem in portrait voor een plat dak alleen met ballast te leveren (bijv. tot mijn verbazing ook een grote naam als SolarNRG), maar in Belgie en Duitsland wordt er volop in portrait met ballast geplaatst (dus niet aan het dak bevestigd), dus laat je niet ontmoedigen. Wij gaan het zelfs waarschijnlijk in portrait op een 'schans' plaatsen met alleen ballast. Nederlandse bedrijven die daar alweer 2 jaar geleden over wilden meedenken waren Maretec en Scheuten. Ik verwacht dat daar de komende weken nog een paar andere bedrijven bij komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 13:04:
[...]
Maretec en Scheuten. Ik verwacht dat daar de komende weken nog een paar andere bedrijven bij komen :)
Op de fietsroute tussen werk en huis zie ik ook ergens een schans staan, zelfs een grotere. Ik kan echter niet goed zien of die alleen ballast heeft of anders verankerd is. Ik vermoed dat die wel vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 07:52
Ik heb gisteren mijn verwarming (CV) toch moeten opzetten.
Met buitentemperaturen die 's nachts flirten met het vriespunt en overdag niet boven de 13° komen is dat natuurlijk niet absurd...
De ketel heeft uiteindelijk 200 dagen uit gestaan. Aangezien we die nu waarschijnlijk niet meer afzetten tot in april of mei, heeft de ketel 55% van de tijd in 2011 niet opgestaan. Niet slecht denk ik zo.

Ik heb gelijk de verwarmingen ontlucht en terug de waterdruk geregeld.
Het ontstoffen van de radiatoren is voor komende WE.

Belgische elektriciteit is een pak duurder geworden:
De elektriciteitsprijs voor een residentiële gebruiker is in een jaar tijd met 33 procent gestegen. (...) op basis van berekeningen van energietoezichthouder CREG. Voor een doorsnee gezin zou de stijging neerkomen op een meerprijs van 182 euro.
(bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Prins Kernafval krijgt al aardige maffioso trekjes. :(

http://www.pzc.nl/regio/z...le-niet-onafhankelijk.ece

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 09:07
SunshineCompany schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 12:07:
Ik ben eens aan het doorrekenen wat je rendementsverlies is als je 25kWp op een 15kW omvormer zet, afgezet tegen de jaarkosten voor zwaardere hoofdzekeringen en de kosten voor een 2e omvormer.
interessant.
ben je aan het rekenen om de pannelen in een grotere hoek te zetten om meer opbrengst te hebben in de moeilijke maanden?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:24:
[...]

Hoe kom je aan 205MWh? Ik tel zo'n 195 MWh. Hierin zitten al de schattingen van jouw installaties (zo'n 11 MWh), alleen nog niet de 4(?)MWh van eric-pvt. Blijven we nog steeds nét onder de 200 MWh schoon geproduceerde elektriciteit door GoT-leden! Wel een feestje waard toch? *O*
Kippig zonnigtiepje
Heb ff zitten turen naar de spreadsheets die ik rond middernacht heb gedownload.

193.900 kWh GoT-lijst
11.000 kWh PPV d'r bij opgeteld (toen afgeschat)
maakt 204.900 kWh.

Dat is nog zonder eric-pvt's spullie wat 'ie nog even in fysiek gemeten kWh op "moet" (mag) geven.

Op de "niet-GoT" lijst had ik rond middernacht 88.703 kWh staan.

Maakt totaal 293.603 kWh, dus 294 MWh.

Ik denk dat ik voor die "9" een "nul" heb gelezen (oogjes waren vet verpest door die stadswarmte sh*t), en heb afgerond naar "205". Sorry. Ik zal mezelf gaan kastijden. :X

Dus dat valt weer mee beste mensen. (er is inmiddels alweer wat grut bijgekomen, maar volgende update denk ik pas vannacht, tenzij de 300 kWp wordt doorbroken, dan misschien ff melding).

Stadswarmte bagger gisteren weg gestuurd, dat was weer heftig. Brrrrrr.

New data for Anton
Meteen maar even van de gelegenheid misbruik maken, the results for zonnigtype tot en met eind september 2011:

( A ) 372 Wp plat dak vier hoog huurapp. complex ZuidZuidOost 3.888 kWh (aan het net 13-3-2000)
( B ) 648 Wp plat dak vier hoog huurapp. complex ZuidZuidOost 5.946 kWh (aan het net 12-10-2001)
( C ) 216 Wp plat dak vier hoog huurapp. complex Zuid 847 kWh (aan het net 14-8-2007)
( D ) 100 Wp plat dak vier hoog huurapp. complex ZuidZuidWest 159 kWh (aan het net 19-4-2010)

(totaal alle modules tm. eind sep. 2011: 10.840 kWh; dat was trouwens gisteravond alweer 10.895 kWh).

Tevens data voor de "subsidie kolom":
( A ) NOVEM subs. (onbekend) plus Fl. 1.000 gemeente (EUR 454)
( B ) EPR/EPA subs. Fl. 4.625 overheid (EUR 2.099)
( C ) 2e hands overgenomen panelen "categorie ( B )"
( D ) gift, alleen frame betaald

(NB: daar heb ik heel erg hard voor gewerkt, mind you, "dat waren andere tijden"...)

Wil je die data s.v.p. inkloppen voor me? :7

Dank! :P

** edit ** Inmiddels geschied! Rappe jongen die Anton...

Gezamenlijk etend aan Anton denken... >:)
Sommigen hebben nog wat tegoed van me. Een gezamenlijke appeltaarten consumptie bijeenkomst. Ik zou jullie natuurlijk allemaal willen uitnodigen, maar we hebben beperkte capaciteit hier. En mijn partner moet toch al permanent lijden onder mijn zonnestroom verdwazing, dus die wil ik niet nog verder op de kast jagen (wie weet gaat ze die dag wel haar heil anders zoeken, de lieve meid).

Dus een "select" groepje. De grootste "rechten" hebben "natuurlijk" de eerst inzenders van hun data via Anton's formulier. De "pioniers" zogezegd, die hun nek hebben uitgestoken voor dit zoveelste doldwaze elektronische avontuur. Ik wil dan ook de mensen die nu op de lijst(en) staan (prioriteit: GoT leden/contribuanten) oproepen een mail naar me te sturen met verzoek: "ik heb belangstelling voor een gezamenlijk appeltaart eten bij zonnigtype". Ik zit te denken aan een groepje van 15-20 mensen maximaal, meer is niet te behappen hier. Maar dat hangt verder ook af van de inzendingen, mag natuurlijk ook met een kleiner groepje (dan is er voor een ieder wellicht een groter stuk appeltaart... :9 ).
Onderling moeten we dan maar proberen tot een datum te komen, maar dat wil ik liefst per mail regelen.

De "plechtige" bijeenkomst zal in Leiden plaatsvinden, universiteitsstad tussen Den Haag en Amsterdam in Zuid Holland. De taart(en) zal/zullen uiteraard biologische ingrediënten bevatten, en op "gesaldeerde zonnestroom" (zeg maar de elektra die wij de hele zomer lang volautomatisch op het net hebben laten zetten en met de elektrische oven "terug ga halen", tenzij het extreem zonnig is) worden gebakken. Rest van de details gaat per mail.

Doen? Doen! En wel via info at polderpvpuntnl (aan elkaar geschreven en de bekende tekens op de goede plek).

Anton is al dan niet fictief eregast (je bent uiteraard in fysieke vorm meer dan welkom), maar daar verzinnen we vast wel wat op. ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen is helemaal stil gevallen van het appeltaarten aanbod. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:08:
Iedereen is helemaal stil gevallen van het appeltaarten aanbod. :X
Klopt. Er zijn er nog maar twee, waarvan een byzondere. Dus "er is nog ruimte"... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
* mkleinman heeft zich ook inmiddels aangemeld voor de taart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:21:
[...]Hoe bedoel je SOORT meter in de meterkast? Wat voor meter heb je nu in de meterkast hangen? 1 met een draaischijf?
Yup AEG draaistroommeter c11h, kan die beter nu ook vernieuwd worden?
Het soort CV ketel maakt niet uit, zolang de CV ketel maar het NZ keurmerk heeft. En dat hebben ze praktisch allemaal. Wil je een gecombineerde CV ketel / zonneboiler en ook je huis kunnen verwarmen met de zonneboiler dan zou ik gaan voor een ATAG QSolar. Kost wat centen maar dan heb je ook wat.
Ok, thx
Als je meer dan 2,25A gaat invoeden met zonnepanelen. ( 500W ) dan moet je een aparte groep er voor hebben waar niets anders op is aangesloten.
Op jaarbasis ruim 3600 kWh (+/- 200 Wattpiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:40:
[...]
Yup AEG draaistroommeter c11h, kan die beter nu ook vernieuwd worden?

[...]
Op jaarbasis ruim 3600 kWh (+/- 200 Wattpiek)
Die meter mooi laten hangen!! mooier kan het niet!

Die laatste opmerking snap ik niet helemaal je wil 200Wp aan panelen gaan aansluiten? Dus slechts 1 paneel van 200Wp? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:42:
[...]
Die laatste opmerking snap ik niet helemaal je wil 200Wp aan panelen gaan aansluiten? Dus slechts 1 paneel van 200Wp? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Misschien een voorliefde voor 200Wp panelen? :?

Wellicht komt een bepaalde afmeting panelen goed uit op het dak? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:42:
[...]Die meter mooi laten hangen!! mooier kan het niet!
Mooi, thx
Sorry, per stuk, ongeveer 18 panelen (200-235Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Stond vanochtend ook in de papieren versie van dagblad Trouw, maar nu op de website.
Verhagen heeft haast met centrale
Mag dit kabinet nu snel vallen alsjeblieft?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 17:53:
Stond vanochtend ook in de papieren versie van dagblad Trouw, maar nu op de website.
Verhagen heeft haast met centrale
Mag dit kabinet nu snel vallen alsjeblieft?
Die heeft diep het okselzweet van Wientjes (VNO-NCW) gesnoven, en is door die gast opgehitst tempo te maken voor het te laat is. Als die vergunning er eenmaal ligt, gaan ALLE registers open bij RWE en Delta (gesteund door EDF) om die ***centrale er door te gaan raggen. Dan gaan de beste advocaten ter wereld ingezet worden om het pokkeding inderdaad te gaan realiseren. Vergunning = Armageddon (en tijd om de biezen te gaan pakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 18:26:
[...]

Die heeft diep het okselzweet van Wientjes (VNO-NCW) gesnoven, en is door die gast opgehitst tempo te maken voor het te laat is. Als die vergunning er eenmaal ligt, gaan ALLE registers open bij RWE en Delta (gesteund door EDF) om die ***centrale er door te gaan raggen. Dan gaan de beste advocaten ter wereld ingezet worden om het pokkeding inderdaad te gaan realiseren. Vergunning = Armageddon (en tijd om de biezen te gaan pakken).
Ik kreeg er ook geen lekker gevoel bij. Mede door het feit dat ik "er in de buurt' woon van de huidige centrale. Persoonlijk zie ik liever iets anders voor in de plaats komen. Een soort van accu-centrale die alle opgewekte strooom overdag opslaat en 's avonds en 's nachts weer vrijgeeft.
Of dat bijvoorbeeld elk huis iets van een accu in huis krijgen, waardoor men 's avonds en 's nachts stroom hebben. iets als dat.. maar geen kerncentrale.

Los van dat : vandaag heb ik sinds de plaatsing van mijn zonne-panelen op 26 mei 2011 de 'magische' grens van 1600 kWh opgewekte zon-energie bereikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

windfreak schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:20:
Mijn buurman maakt frames, instelbaar in hellingshoek. De maat is natuurlijk op te geven. Je kunt ze er portait of landscape inleggen.

Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/835/dscf5433z.jpg

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Gasschuif schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 18:38:
[...]

Mijn buurman maakt frames, instelbaar in hellingshoek. De maat is natuurlijk op te geven. Je kunt ze er portait of landscape inleggen.

[afbeelding]
In Duitsland nog iets grootser aangepakt...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Bayern_Radtour_2011/DSCF4579.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
zonnigtype schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 18:48:
[...]

In Duitsland nog iets grootser aangepakt...

[afbeelding]
Nee joh, da's de springschans bij Garmisch-Partenkirchen :+

zojuist de meterstanden + eerste PV-teruglevering van ouders doorgegeven. En... ze duiken ook ruim onder de 500 m3 (maar ja met een stevige kachel is het makkelijk gas-minderen).
Dus ook maar haarfijn een mail met de betreffende vastrecht-poeha van Enexis hierin uitgelegd.

hun voorschot daalde overigens van 98 euro p men naar 68 eur p mnd.
Vonden ze tegenvallen, ze hadden meer verwacht na alle acties (led-verlichting, 4x280Wp suntech panelen, nieuwe koelkast/vriezer), vijverpomp op tijdklok (50% duty-cycle), radiatoren waterzijdig ingeregend, Intergas HR22 getweaked. Tja. ik ga ze nog wel verder coachen :)

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 20-10-2011 19:38 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Vanochtend waren meerdere pagina's in Trouw geheel gevuld met foto's en artikelen over kernenergie. Dit is het derde en laatste artikel. Het beschrijft de geschiedenis van de kernenergie in Nederland.

Nederland werd nooit een wereldspeler

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vandaag ook bericht gehad van Greenchoice voor wat betreft de aanmelding van m'n PV installatie.

"Naar aanleiding van uw e-mail kan ik u het volgende meedelen;
In uw e-mail heeft u aangegeven dat u stroom gaat terugleveren.
Uw netbeheerder Enexis is echter niet op de hoogte van uw saldering aan het net.
Ik wil u verzoeken dit aan uw netbheerder door te geven.
Wanneer u een teruglevermeter heeft, ontvangen wij graag de meterstanden van deze meter van u.
Na ontvangst en bevestiging van Enexis zal er een opwekkingsadres toegevoegd worden in uw dossier om de saldering te registreren."

Aargh, nog zo duidelijk aangegeven dat ik een draaischijfmeter heb richting Greenchoice.
Zo te lezen moet ik het ook nog melden aan Enexis, ik voel een produktiemeter discussie aankomen.
Kan Enexis zo'n meter verplicht stellen?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speksteenkachel schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 19:56:
Vandaag ook bericht gehad van Greenchoice voor wat betreft de aanmelding van m'n PV installatie.

"Naar aanleiding van uw e-mail kan ik u het volgende meedelen;
In uw e-mail heeft u aangegeven dat u stroom gaat terugleveren.
Uw netbeheerder Enexis is echter niet op de hoogte van uw saldering aan het net.
Ik wil u verzoeken dit aan uw netbheerder door te geven.
Wanneer u een teruglevermeter heeft, ontvangen wij graag de meterstanden van deze meter van u.
Na ontvangst en bevestiging van Enexis zal er een opwekkingsadres toegevoegd worden in uw dossier om de saldering te registreren."

Aargh, nog zo duidelijk aangegeven dat ik een draaischijfmeter heb richting Greenchoice.
Zo te lezen moet ik het ook nog melden aan Enexis, ik voel een produktiemeter discussie aankomen.
Kan Enexis zo'n meter verplicht stellen?
zover ik weet moet je het aan je ENERGIEBEDRIJF doorgeven, niet aan netwerkbedrijf.
sterker nog: mijnouders hadden eenzelfde issue. Maar Greenchoice heeft alles geaccepteerd zonder de klant evt. verder te attenderen op andere acties.

sterker nog: greenchoices klantdossier toont 2 adressen van mijn ouders; het woonadres en een adres (zelfde) met aanvulling 'Opwekking' ) (en reeds in bezit van digitale meter met afname en teruglever-registratie) :)

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 20-10-2011 20:23 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Heb je misschien een contactpersoon want via het mailadres gaat het schijnbaar niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speksteenkachel schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:01:
Heb je misschien een contactpersoon want via het mailadres gaat het schijnbaar niet lukken.
mail Greenchoice: vragen@greenchoice.nl
(ovv je klantnummer en aanvullende gegevens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is nog zonder eric-pvt's spullie wat 'ie nog even in fysiek gemeten kWh op "moet" (mag) geven.
kan niet de ingave editten, wie wel ? de opbrengst tot vandaag is 4893 kWh uit de bemeten 4800Wp
de rest is ook bemeten, maar niet zuiver genoeg, met een pm16 AR kWh meter,
als die voldoende is, hierop staat nu voor 2011 2207 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Appeltaart? Eigenlijk moet ik dan op de racefiets komen. Die 170 heen is wel te doen.. alleen terug.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
SunshineCompany schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:34:
Appeltaart? Eigenlijk moet ik dan op de racefiets komen. Die 170 heen is wel te doen.. alleen terug.. :X
Dan ga je terug toch met de trein? Daar mag de fiets mee voor 6 euro.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

ericplan schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:36:
[...]

In de zomer geen probleem.. alleen in de winter is 170km te ver op de racefiets. Dan verkleum je, en kun je sowieso minder hard fietsen. Verder zit ik dan daar in m'n strakke pakkie inclusief 'helmet hair' .. lekker is dat ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.picshag.com/pics/062010/helmet-hair.jpg

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat gaat uiteindelijk wel landen, ik zie nu dat er een punt inzit,
als je duurzame energie hebt in overvloed (zoals ik megawatts over) is verbruiken geen issue meer.
als heel nederland dat zou hebben = elke nederlander +2500kWh schoon over,
dan is het vieze energieverhaal historie.
voorbeeld : iedereen aan de kookwas met beddegoed, want het stormt, snachts,
daar is niets mis mee, en de stroom is dan schoon&gratis,
net zoals vieze gore bloedstroom nu ook bij nuon, 1 maand per jaar.
re-re-re-think it over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:36:
[...]

We hebben ook nog een logeerbed. Desnoods gaan we zelf op een matje liggen, kan jij in de slaapkamer.

Oeps. Iets te snel. Eerst overleggen met de Baas Hier In Huis (voordat ze uit elkaar ploft)... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:50:
[...]

We hebben ook nog een logeerbed. Desnoods gaan we zelf op een matje liggen, kan jij in de slaapkamer.

Oeps. Iets te snel. Eerst overleggen met de Baas Hier In Huis (voordat ze uit elkaar ploft)... :X
een sleep-inn... je bent niet de eerste met dat idee Polderboy! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:51:
[...]

een sleep-inn... je bent niet de eerste met dat idee Polderboy! ;)
Wel goeie nick gebruiken hé?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Pyamafeestje! :P

Nee, ik pak de auto wel, en neem iedereen tussen hier en daar mee. Best duurzaam dan. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
SpiceWorm schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 12:48:
http://www.siderea.nl/art...ing/energiebesparing.html
Dat artikel is geen pure onzin. Energiebesparing zonder gebruik van duurzame energiebronnen is alleen maar uitstel van executie. Stel dat we zonder iets te veranderen genoeg fossiele brandstof hebben voor 20 jaar en maatregelen nemen om het verbruik met de helft te verminderen (geweldige prestatie, toch?), dan zitten we over 40 jaar alsnog in de kou. Energiebesparing heeft daarom alleen zin als het onderdeel uitmaakt van de omschakeling naar een duurzame energiehuishouding. Goede isolatie is nodig om dat doel te bereiken, maar zou geen doel op zich moeten zijn. Je ziet om je heen dat bewoners tevreden zijn met een energierekening die lager is dan astronomisch, bouwers tevreden met het voldoen aan een of andere norm en de overheid met het 'maken van beleid'.
Ik doe er ook aan mee hoor: ik verkoop zonnewarmtesystemen met verwarmingsondersteuning die de gasrekening flink drukken, maar geen volledige onafhankelijkheid van het gasnet (of van hout) bieden.

Waar het artikel wat gemakkelijk overheen stapt is het verschil in aanbod en vraag van elektriciteit tussen zomer en winter bij omschakeling naar PV en warmtepomp. Op dit moment is dat natuurlijk nog geen probleem (dankzij ons waanzinnig hoog verbruik van fossiele brandstof), maar we hebben geen grote seizoensopslag van elektriciteit.

Zijn analyse van de invloed van lobbyisten op regelgeving en het gevolg (slechte huizen en andere gebouwen) is wel weer spot on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SunshineCompany schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:52:
Pyamafeestje! :P

Nee, ik pak de auto wel, en neem iedereen tussen hier en daar mee. Best duurzaam dan. Toch?
als ik uitgenodigd mocht zijn, dan is het OV & fiets. :) gewoon of ligfiets, daar ben ik nog niet uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

NielsTn schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:03:
mail Greenchoice: vragen@greenchoice.nl
(ovv je klantnummer en aanvullende gegevens)
Dat mailadres heb ik gebruikt, de hele santekraam doorgegeven (klantnummer, draaischijfmeter, meterstanden, kopie aankoopbon enz enz.)
Dan krijg je zo'n nietszeggende mail terug, toch nog maar eens een reply sturen en nogmaals om een bevestiging vragen dat ze alles hebben verwerkt.
Zou toch te gek voor woorden zijn dat je eerst je netbeheerder moet inlichten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:45:
[...]

dat gaat uiteindelijk wel landen, ik zie nu dat er een punt inzit,
als je duurzame energie hebt in overvloed (zoals ik megawatts over) is verbruiken geen issue meer.
als heel nederland dat zou hebben = elke nederlander +2500kWh schoon over,
dan is het vieze energieverhaal historie.
voorbeeld : iedereen aan de kookwas met beddegoed, want het stormt, snachts,
daar is niets mis mee, en de stroom is dan schoon&gratis,
net zoals vieze gore bloedstroom nu ook bij nuon, 1 maand per jaar.
re-re-re-think it over.
Dingen moeten ook nog geproduceert en vervoert worden, zolang dat integraal niet helemaal duurzaam is, kan je eigenlijk ook niet spreken van duurzame zonnepanelen/windmolens e.d., slechts duurzamer, of minder slecht.

Pas als de hele keten, van mijnen, productie, recyclen, vervoer, etc helemaal duurzaam gebeurt kan je zonder geweten als een dolle energie verbruiken ;)

Aangezien we nog dichter bij totale energievoorziening uit duurzame bronnen zijn dan globaal ontwerpen volgens cradle to cradle, komt er nog niets in de buurt van 100% duurzame energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:54:
[...]

als ik uitgenodigd mocht zijn, dan is het OV & fiets. :) gewoon of ligfiets, daar ben ik nog niet uit :P
Klinkt als een verkapte vorm van uitnodiging hengelen?
Moest wel per mail hé?! Heb nog niet zo'n exemplaar gezien vanuit Gennep. D'r worden niet voor niets spelregels gemaakt, anders wordt het een zooitje... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:08:
[...]

Klinkt als een verkapte vorm van uitnodiging hengelen?
Moest wel per mail hé?! Heb nog niet zo'n exemplaar gezien vanuit Gennep. D'r worden niet voor niets spelregels gemaakt, anders wordt het een zooitje... >:)
is al uuuuuuren/dagen terug per mail verstuurd :)
kan ik ook eindelijk jouw logeerspullen na ehh 3 jaar? terug geven :)
maar ja heb al deze hele week troubles met mail die nie aankomt. bewuste mail is nogmaals toegestuurd. You choose ;)

[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 20-10-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:10:
[...]

is al uuuuuuren/dagen terug per mail verstuurd :)
kan ik ook eindelijk jouw logeerspullen na ehh 3 jaar? terug geven :)
maar ja heb al deze hele week troubles met mail die nie aankomt. bewuste mail is nogmaals toegestuurd. You choose ;)
Snotverde******

Er zitten een paar hengelaars naar appeltaarten bij zonnigtype tussen de viagra aanbiedingen, spannende russische dames, u-heeft-een-miljoen-euro-gewonnen-mededelingen, en rolexen die nog nooit zo goedkoop waren berichten, in een van mijn nieuwe trashbins ...

... vreselijk gezeur hier gehad met nieuwe Eudora toestanden op de nieuwe computer, ik word te oud voor die bagger ...

... de taartenlijst wordt opeens iets langer, dus ...

... gaat ff alle trashbins hier nalopen op belangstellenden voor appeltaart ... 8)7 ;)

... hopen maar dat ik niet per ongeluk zo'n interessante russische dame mee uitnodig ... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vandaag nog wel een leuke opbrengst dag gehad 3,5 kWh/kWp, de eerste 100kWh is gepasseerd :)

Mompelt: nu nog maar zien dat ik alles geregeld krijg met Greenchoice zonder dat er een metervervanging komt. :X
Zonnigtype jij gaat toch wel eens houthakken samen met de directie van Greenchoice?

[ Voor 16% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-10-2011 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@speksteen
fight for your right to party with a ferraris, don`t be a sitting duck,
dan ga je nat.
geen 0 verbruik in het verschiet, en ferraris ?
mondje dicht, alles gaat slim en automatisch analoog.
toch problemen ? bel greenchoice zakelijk en wees een boer met pv-schuur, en vraag naar de pv-specialist.
liegen mag, doet verhagen ook, volg het goede gedoog voorbeeld, be a powermonger.

(als je van betalen houd, en dan veel later hopelijk weer credit notas wilt, dan neem je natuurlijk een digitale burocraten meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speksteenkachel schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:22:
Vandaag nog wel een leuke opbrengst dag gehad 3,5 kWh/kWp, de eerste 100kWh is gepasseerd :)

Mompelt: nu nog maar zien dat ik alles geregeld krijg met Greenchoice zonder dat er een metervervanging komt. :X
Zonnigtype jij gaat toch wel eens houthakken samen met de directie van Greenchoice?
deze sonnenertrag gebruiker doet het heftiger daar in Volendam:
http://www.zonnestroomopb...canadian/17212/16859.html

2700 kWh op 1 dag....
daaaaag!

heb de man/vrouw in kwestie al via Sonnenertrag geïnformeerd over de foutieve invoer...

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 20-10-2011 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:22:
Meer zagen is dat. Was weer lachen de laatste keer, vooral de call-center kids, die waren al uitgeput na een half uurtje "in de enge natuur" zijn... ;(

Maar je weet m'n mail adres...

deze sonnenertrag gebruiker doet het heftiger daar in Volendam:
http://www.zonnestroomopb...canadian/17212/16859.html

2700 kWh op 1 dag....
daaaaag!
Dat bedoelde ik nu, met zo'n ingave fout 2.070 kWp op z'n dakkie. Ik weet dat daar grote huizen staan, maar zo groot. Dan heeft Dennis een field-day gehad... ;)

[ Voor 31% gewijzigd door zonnigtype op 20-10-2011 21:40 . Reden: ingave vergissing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:34:
@speksteen
fight for your right to party with a ferraris, don`t be a sitting duck,
dan ga je nat.
geen 0 verbruik in het verschiet, en ferraris ?
Ik zal nogmaals aan de dame in kwestie vragen om de toegestuurde data te verwerken in ons persoonlijke dossier en vragen dat ze een bevestiging stuurt.
Als ik inlog kan ik er niks over vinden dat ze iets gewijzigd heeft.
Ik ga niet in de min komen maar verwacht i.p.v. 3000 kWh jaarverbruik naar 1000 kWh jaarverbruik te gaan.

Die laatste 1000 kWh ga ik er met een nieuwe deel installatie ook wel af krijgen })

@Zonnigtype mail is verstuurd.

[ Voor 38% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-10-2011 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Zolang je niet negatief gaat hoef je je meter echt niet te vervangen.
Zodra je negatief gaat (-1000 kwh jaar en meer) zou je je meter kunnen vervangen maar of het wat oplevert weet je niet.

Maar ze zullen er alles voor doen om jou ferrarismeter uit jou meterkast te krijgen. En jou op kosten jagen a 126,50 voor vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wel of niet melden aan Enexis that's the question....................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

silvester6 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:05:
Zolang je niet negatief gaat hoef je je meter echt niet te vervangen.
Zodra je negatief gaat (-1000 kwh jaar en meer) zou je je meter kunnen vervangen maar of het wat oplevert weet je niet.

Maar ze zullen er alles voor doen om jou ferrarismeter uit jou meterkast te krijgen. En jou op kosten jagen a 126,50 voor vervanging.
Zowel bij mij , als bij mijn buurvrouw, en mijn buren aan de overzijde (allen PV), hebben nieuwe digitale meters.
Ook allemaal zitten we bij bij Eneco, niets hoeven te betalen. Mijn buurman en ik beide door de nul.

edit: De buurvrouw moest aanvankelijk betalen, maar na protest kreeg zij later dit geld terug. (zij had een ferraris meter met terugdraai arretering.)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speksteenkachel schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:19:
Wel of niet melden aan Enexis that's the question....................
Imho kun je beter geen slapende honden wakker maken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Erasmo schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:20:
[...]

Imho kun je beter geen slapende honden wakker maken.
... maar dan blijft de onzekerheid bestaan, en dat moet ophouden ...

... Spek, you have a mailed suggestion ...

... @Gasschuif: die laatste is een mooi precedentje.

Heb je daar correspondentie van? Kunnen anderen hun voordeel mee doen. Gaarne documentatie...

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 20-10-2011 22:24 . Reden: Precedenten, that's wat is needed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
zonnigtype schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:21:

Heb je daar correspondentie van? Kunnen anderen hun voordeel mee doen. Gaarne documentatie...
Gokje. Firma noemt het coulance.

[ Voor 27% gewijzigd door ericplan op 20-10-2011 22:28 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ericplan schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:27:
[...]

Gokje. Firma noemt het coulance.
Dead on, maar niet geschoten is altijd mis.

Er zijn ook mensen bij netbeheer die wel "vooruit" willen denken. Elke netjes geholpen klant is er eentje.
Alleen wetgeving kan deze shit veranderen, daarvoor moet Den Haag op het hakblok.

Pagina: 1 ... 154 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.