Nee geen ervaring mee, en als ze al in bruikbare maten (100+Wp) verkrijgbaar zouden zijn dan zou ik mijn vingers er niet aan branden. € 91 per Wp!??!? Hallo zeg.
Ik zie ook niet wat dit voor voordelen biedt om "autonoom" te gaan t.o.v. van grote-mensen zonnestroompanelen.
Ik schrijf "autonoom" bewust tussen aanhalingstekens omdat "autonoom" niet bestaat. Ik krijg heel regelmatig mails van mensen n.a.v. mijn website die zo graag "autonoom" willen zijn, maar als ik ze dan uitleg dat "autonoom" niet bestaat draaien ze meestal wel bij. Mijn argumenten zijn simpel:
* Het is
altijd duurder per kWh, tot wel een factor tien, afhankelijk van grootte installatie en andere zaken.
* Het is minder betrouwbaar. In een "autonoom" systeem is elk component kritisch, en bij uitval zit je in het donker. Met een netgekoppeld systeem mag elk component van de zonnestroominstallatie uitvallen en je valt gewoon terug op het net. Natuurlijk, het net kan uitvallen, maar over het algemeen is het Nederlandse net zeer betrouwbaar. Waar ik woon is het zeker drie jaar geleden dat het er een uur uitlag, iemand was met zijn auto in een dronken bui (!) over een verdeeldkast heen gereden.
* "Autonoom" is een illusie. Je ruilt afhankelijkheid van energieleverancier/netbeheerder in voor afhankelijkheid van acculeverancier.
* Loodaccu's zijn prima te recyclen, dus het argument dat "accu's slecht voor het milieu" zijn hoeft niet waar te zijn. Het is echter wél zo dat het hele proces van transport -> verzamelen -> (vrijwel zeker weer transport) -> demonteren -> (vrijwel zeker weer transport) -> omsmelten -> (vrijwel zeker weer transport) -> assembleren -> (vrijwel zeker weer transport) -> distributie -> transport heel veel fossiele energie kost. Ik kan nergens vinden of daar cijfers van bekend zijn maar met een levensduur van 5-10 jaar kon dat wel eens een aanzienlijk deel van je zogenaamd duurzame opwek zijn.
Kortom: "autonoom" als idee voor elektriciteitsvoorziening gewoon laten varen als het niet om een boot of tuinhuisje gaat en gewoon lekker netgekoppeld gaan. Zeker in Nederland. En met hoe meer we zijn, hoe beter we de leveranciers en netbeheerders onder druk kunnen zetten.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant