Dank voor de verwijzing...
Mijn "nauwelijks degradatie te zien" grafiek van mijn oudste 4 olieboer paneeltjes, 11 jaar oud:
De koffie vraag (goed idee, ga meteen bak zetten!):
Oud koffiezetapparaat wat iemand bij het grof vuil wilde zetten. Stekker d'r in, koffie door laten lopen, koffie klaar direct in thermoskan minus eerste bakkie. Stekker uit de
muur wand contactdoos gerukt (was ik nog vergeten in 1e versie). Thermoskan is van de kringloop, ik dacht een euri of zo. Elektraverbruik marginaal, omdat het maar voor even is, tijdens de water doorloop.
En, ja: dat was "vroegah" wel anders, toen stond die koffie ook bij ons regelmatig "paars" te worden op het apparaat. Wist ik veel. Op een gegeven moment heb ik "Het Licht" gezien. Ook zonnigtype heeft zijn donkere middeleeuwen gekend. Lang gelee, dat dan weer wel, voor de duurzame "coming out"
Koffie is al zo'n twintig jaar minimaal Max Havelaar kwaliteit, ik ben een van de vaste klanten van de wereldwinkel op de top lokatie in Leiden (ook meeste chocola, rietsuiker, etc. koop ik daar). Zodra er biologische variant was overgestapt (twee keurmerken dus, sociaal en eko). Helaas zijn alle koffiesoorten daar nu in die door mij vervloekte laminaat verpakkingen verkrijgbaar (alu met plastic wat alleen maar de verbrandingsoven in kan, ik haat dat spul).
Dus al weer sinds enige tijd nu naar de lokale Simon Levelt winkel, waar ze o.a. een heel assortiment bonen verkopen. Ik laat daar nu ongeveer 300 gram biologisch huismerk (fair-trade) per keer ter plekke malen, gaat direct in de door mij meegebrachte vacuum trommel zonder verpakkings-rotzooi. Ik krijg korting met mijn Duurzame Waarde kaart die ik over heb gehouden aan de feitelijke opheffing van pionier centrum de Kleine Aarde in Boxtel (langjarig lidmaatschap).
Ik zeg: DOEN!
* edit 1 * koffiefilters kopen we in Wereldwinkel of Groene Winkel. Ongebleekt, geen lijm/bindmiddelen.
* edit 2 * koffiefilter met prut in de zeer kritisch beladen eigen compostbak. Na een heeeeeeele lange tijd (je wilt niet weten hoe lang je met zorgvuldig beladen bak kunt doen, de zooi blijft maar inklinken) schep ik de prachtige eigen (moeder Gaia's) compost aarde d'r uit, en neem dat in zakken mee naar de moestuin. We hadden een enorme uienoogst dit jaar, echt kerstballen, en veel ook.
* edit 3 * prachtig zonnig weer hier. Tuindeur open, SV, wat is dat?

* edit 4 * kreeg gisteren alwéér een "kom alstublieft bij ons terug" aanbod van Vattenfall/NUON...
[
Voor 12% gewijzigd door
zonnigtype op 13-10-2011 11:29
. Reden: vier maal edit ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)