Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 146 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.173.900 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-03 21:22
antonboonstra schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 08:56:
[...]

Maar de 25A groep in je hoofdmeterkast moet ook selectief zijn t.o.v. je hoofdzekering toch?

Zojuist even snel berekend met het programma Intelec: Bij een B aardlek automaat van 25A, een ontwerpstroom van 16A is een YMvK 5x2.5 toegestaan. Pas bij een kabellengte van meer dan 45 meter in buis wordt een 5x4 voorgeschreven omdat het spanningsverlies dan boven de 10V komt. Bij 15 meter en ontwerpstroom (16A) is dit slechts 3,3V.
Als je PV panelen 4 kW leveren met een 5x2,5 van 15 meter, dan gaat er 13W verloren in de kabel. Bij een 5x4 kabel 8,1W. Niet echt de moeite waard lijkt mij.
Anton,

de 25A groep zou ook selectief moeten zijn t.o.v. de hoofdzekering, maar ik denk niet dat ik een zwaardere aansluiting ga bestellen om een kabelbeveiliging selectief te maken.

Ik zit nog te twijfelen tussen een 3 fase omvormer en een 1 fase omvormer. Bij gebruik van een 3 fasen omvormer zal het (kabel) verlies nog kleiner worden.

Aangezien het prijsverschil tussen 5x2,5mm² en 5x4mm² minder dan 2 Euro is denk dat ik toch maar blijf bij de keuze voor de 5x4mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 334569 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 10:31:
[...]

Het kon wel eens niet voldoen aan de interne rentabiliteits eisen van een bedrijf.

Reken maar eens met 7 jaar terugverdientijd en een interne rentevoet van 8%. Dan hou je bijna niets over voor montage.
Waar krijg je 8% rente? Belastingdienst werkt met 4% rendement.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

antonboonstra schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 10:55:
[...]

Ik weet niet of 148 euro betaalbaar is, maar dit is wel een goede.
Of anders een product van [uhttp://www.geminidataloggers.com/]Tinytag[/url], gebruik het hier ook naar volle tevredenheid.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:40
Erasmo schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 11:19:
Of anders een product van [uhttp://www.geminidataloggers.com/]Tinytag[/url], gebruik het hier ook naar volle tevredenheid.
Waar kan je dat kopen, ik zie op hun site nergens "webshop", winkelmandje, "where to buy", ...? Ik zie ook nergens prijzen?
Hoe werkt dat dan? Je moet met een USB kabel de data "downloaden"? Ik zie in de manuals iets van "Found New Hardware" in Window en dan "Gemini USB cable"...
Welke logger gebruik jij? Ik zag die Tinytag Talk 2 wel zitten precies. Maar het ziet er zo klein uit, hoe knal je daar ooit een USB kabel in?
antonboonstra schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 10:55:
Ik weet niet of 148 euro betaalbaar is, maar dit is wel een goede.
De link werkt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:41
@Woodski (flitspaal.nl)
ik ben het niet met flitspaal eens.
hoeft nergens watervast voor te zijn.
ik zou er ook geen gat in maken voor vinger.
dat is ook gat in de isolatie.
2 kleine gaatjes met een touwtje die je onder de cocos mat verstopt is genoeg.
het luik wat ik zie op de fotos is niet al te groot.
gaat daar wel de eps door heen passen?

het is natuurlijk geen probleem om dat gat groter te maken met een slijptol.
dat gaat door beton als een mes door peperkoek.
hel ik heb wel eens meer problemen gehad om peperkoek te snijden.
denk wel dat dat ook erg makkelijk gaat door de vingers cq tenen en andere uitstekende ledematen van ook huisgenoten mede klussers etc.
klus verstandig gebruik gehoorbescherming bril etc....
veiligheid!!!!!!!
doe alles gewoon rustig aan. komt het vandaag niet goed dan komt het morgen wel.
kun je ook meteen er een net gat van maken. evt met wat extra snel cement.
en heb vooral lol met klussen dan is het geen straf.

@Speedfightserv
het is zo als harrold65 dacht.
ja je ketel kan openterm aan. warmteservice heeft ook een inruil programma.
dan krijg je ook nog een 10tje korting. (vind ik niet interessant misschien jij wel)
verstandigste is om een openterm thermostaat te kopen.
die aan te sluiten volgens de handleiding op pagina 15.
dan kan dat tussen stukje weg.
en dat zal gas besparen.
(ik zelf ben geen voorstander van programmeerbare klok thermostaten zo als je nu hebt, maar dat is een persoonlijke keuze.
ik bepaal wanneer de c.v. aan gaat niet een 1 of ander dom apparaatje.)

@Cafe Del Mar
het duurt in mijn huis ongeveer 3 dagen voor dat de temperatuur van 21 graden naar 16 graden is gezakt (bij stevige vorst).
dan begrijp ik het verhaaltje van de thermostaat op 16 graden zetten ook niet meer.
misschien als je een erg slecht huis hebt dat het wel geld.
maar ja dan kun je nog beter daar iets aan doen dan hem op 16 graden zetten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
antonboonstra schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 09:29:
[...]

Warme lucht kan veel vocht vasthouden. Als je de lucht vervolgens flink laat afkoelen kan condens ontstaan, wat je natuurlijk wel moet voorkomen. Met een beetje ventilatie zal dit ook wel meevallen omdat de buitenlucht vaak ook aardig droog is.
Vaak wordt gezegd dat een ketel hard moet werken om het huis weer op temperatuur te krijgen en dat dit véél meer gas kost dan 'm rustig laten doorverwarmen. Waarom dit meer gas kost, kan niemand zeggen, het is meer een gevoel wat ze hebben. Als je de documentatie van een Remeha Quinta ketel doorneemt dan staat er:

[...]

Hieruit zou ik opmaken dat bij deellast het rendement 109% is en bij vollast 105%. Ietsje zuiniger in deellast dus, maar volgens mij compenseert dit niet voor het extra warmteverlies bij een warmer huis. En dan houd je ook nog geen rekening met de ketelpomp die continu moet doordraaien als je het huis warm houdt, wat weer extra elektriciteit kost.
Afbeeldingslocatie: http://dewiki.nl/images/2/25/Rendement_CV-ketel_vs_temperatuur.jpg
Ik heb echter geen bron van deze grafiek en weet dus ook niet met welke luchtovermaat dit is en of dit overeen komt met een HR-ketel. Het wijkt in ieder geval niet veel af en de vorm van de grafiek zal er ook niet door veranderen.

Het is dus vooral belangrijk om je rookgas op max zo'n 40C te houden, of als je toch niet onder de 50C, dan maakt het verder weer relatief weinig uit.
Anoniem: 334569 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 10:31:
[...]

Het kon wel eens niet voldoen aan de interne rentabiliteits eisen van een bedrijf.

Reken maar eens met 7 jaar terugverdientijd en een interne rentevoet van 8%. Dan hou je bijna niets over voor montage.
Ik zeg ook niet dat je de investering perse moet doen, maar je hoeft dan toch niet eerst te gaan meten alvorens die berekening te maken?

[ Voor 14% gewijzigd door Paul C op 12-10-2011 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340933

meterstanden

meteropnemer keurig alle standen ingevoerd, maarja met zonnepanelen en bijna geen verbruik geeft dat toch verwarring.
hierna brief gekregen voor heropname standen keurig per email doorgegeven.

gevolg meterstanden niet ingevoerd, maar geschat aan de hand van vorig jaar, en ipv geld terug, bijbetalen en een hoger maandbedrag!!!!

weet iemand hoe je kan kontroleren of de juiste stand van de BPM bij het agentschap terecht komt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 14:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Anoniem: 340933 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 13:11:
gevolg meterstanden niet ingevoerd, maar geschat aan de hand van vorig jaar, en ipv geld terug, bijbetalen en een hoger maandbedrag!!!!
Klinkt bekend. Bij mij zou een meteropnemer langsgekomen, maar ik heb uiteindelijk via sms de standen aan hem doorgegeven, aangezien ik overdag altijd werk. Echter deze standen waren niet verwerkt, maar zijn ingeschat. Ook ik kreeg geen geld terug, maar moest bijbetalen en mijn maandbedrag werd verhoogd. Na vele mailtjes heeft Electrabel bij Enexis een en ander rechtgetrokken, maar het gaat helaas niet vanzelf...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Anoniem: 340933 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 13:11:
meterstanden

meteropnemer keurig alle standen ingevoerd, maarja met zonnepanelen en bijna geen verbruik geeft dat toch verwarring.
hierna brief gekregen voor heropname standen keurig per email doorgegeven.

weet iemand hoe je kan kontroleren of de juiste stand van de BPM bij het agentschap terecht komt??
Gatverdamme. Per mail op schrift "eisen" (in nette bewoordingen) bij de subsidie verstrekker, Agentschap NL dus. Als er niet, slecht of naar je zin onvoldoende wordt gereageerd duidelijke e-mail naar Diederik Samsom en Paulus Jansen om maar weer eens wat "kamervragen aan Verhagen" te laten stellen en om de knuppel door het hoenderhok te laten gaan. Dit eeuwige gezeik MOET afgelopen zijn.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

pcmadman schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 12:59:
Ik zeg ook niet dat je de investering perse moet doen, maar je hoeft dan toch niet eerst te gaan meten alvorens die berekening te maken?
Klopt, alleen wekt het ook de indruk dat je gek zou zijn dat niet te doen.
Daar haakte ik op in, maar je zei dat niet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:55
Ik zie niet hoe het hele meterstanden gebeuren mij geld kan gaan kosten, en ik denk dat ik het hele meterstanden circus dus maar even op zijn beloop laat.
Sinds maart heb ik 1170 Wp op mijn dak, en verwacht dat dit ca. 1000 kWh van mijn totale verbruik van 1500 kWh zal afsnoepen. Van wat ik van hierboven begrijp, zal het gevolg zijn dan mijn leverancier Electrabel mijn verbruik gaat schatten. Hun redenatie zal zijn dat Ik in 2010 een verbruik had van 1500 kWh, en dat kan in 2011 niet opeens 500 kWh zijn. Echter hun aanname van de meterstanden kan volgens mij niet mijn probleem worden, zij brengen mij tenslotte foutieve verbruikcijfers in rekening.
Maar zoals ik als meldde, ik ga rustig in mee in hun aannames en betaal de veranderde maandlasten keurig. Over een paar jaar sta ik dan met mijn betaling van de electriciteit (1000 kWh per jaar) flink in de plus, en dan komt de echte meteropnemer weer eens langs. Die noteert de echte meterstanden en Electrabel zal dat als waar beschouwen.
Mijn inschatting is dat ik dan enige tijd niet voor electriciteit hoef te betalen, aangezien ik dat al in het verleden heb gedaan. Een soort vooruitbetaling, maar dan wel ook met het tarief wat toen geldde.
Dit zou voor mij nadelig zijn met een dalende electriciteitsprijs, maar verder zie ik geen problemen. Jullie wel?
Het zou voor mij voordelig worden bij een stijgende electriciteitsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@Dmartino

Als je sneller een correcte afrekening wil, moet je gewoon overstappen van leverancier. Dan moeten ze een afrekening maken met de échte cijfers. Dreigen om over te stappen durft ook al eens halpen :).

Waarom zit iemand met PV-panelen nog bij Electrabel :? ? Als je bij Electrabel zit, is er maar 1 zekerheid: je betaalt teveel :'( .
Zeker met een effectief verbruik van 500kWh, kan je beter Ecopower nemen (leveren 100% Groen stroom, zonder truken ed).
Waarom niet meedoen aan een samenaankoop van de provincie Antwerpen, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, KWB, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dmartino schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 14:04:
Ik zie niet hoe het hele meterstanden gebeuren mij geld kan gaan kosten, en ik denk dat ik het hele meterstanden circus dus maar even op zijn beloop laat.
Sinds maart heb ik 1170 Wp op mijn dak, en verwacht dat dit ca. 1000 kWh van mijn totale verbruik van 1500 kWh zal afsnoepen. Van wat ik van hierboven begrijp, zal het gevolg zijn dan mijn leverancier Electrabel mijn verbruik gaat schatten. Hun redenatie zal zijn dat Ik in 2010 een verbruik had van 1500 kWh, en dat kan in 2011 niet opeens 500 kWh zijn. Echter hun aanname van de meterstanden kan volgens mij niet mijn probleem worden, zij brengen mij tenslotte foutieve verbruikcijfers in rekening.
Maar zoals ik als meldde, ik ga rustig in mee in hun aannames en betaal de veranderde maandlasten keurig. Over een paar jaar sta ik dan met mijn betaling van de electriciteit (1000 kWh per jaar) flink in de plus, en dan komt de echte meteropnemer weer eens langs. Die noteert de echte meterstanden en Electrabel zal dat als waar beschouwen.
Mijn inschatting is dat ik dan enige tijd niet voor electriciteit hoef te betalen, aangezien ik dat al in het verleden heb gedaan. Een soort vooruitbetaling, maar dan wel ook met het tarief wat toen geldde.
Dit zou voor mij nadelig zijn met een dalende electriciteitsprijs, maar verder zie ik geen problemen. Jullie wel?
Het zou voor mij voordelig worden bij een stijgende electriciteitsprijs.
Betalen n.a.v. uit de duim gezogen meterstanden is typische hollandse polderbagger. Alleen daarom moet het parlement bestookt worden. Het is waanzin, je kunt nergens meer "op" dan wel "mee" rekenen. Een soort van loterij, met onbekende winnaars. En daar betaal je dan 30,60 Euro incl. BTW per jaar voor. Bij mijn netbeheerder Liander staat dat onder het kopje "jaaropname enkeltarief" (zelfde als dubbeltarief, sinds ze 1 januari 2008 opeens mijn meetdienst met dertig procent hebben verhoogd met volledige medewerking van de ambtenaren van NMa...). Waar betaal je die onzin dan nog voor? Terugbetalen zou ik zeggen, zodra er "geschat" gaat worden!

Netbeheerders eisen dat je aanmeldt bij invoeding (ze zwijgen in alle talen over de reeds tientallen malen gewijzigde, onnavolgbare Netcode). Althans: ook dat is nog steeds niet goed geregeld. Nog meer polderbagger. Er zijn mensen die zich met Ferrarismeter aanmelden, en dan kunnen ze d'r opeens niks mee, met die aanmelding. Of ze gaan dreigen met een (door het slachtoffer te betalen) metervervanging...

... bagger, bagger, en nog eens: bagger.

Waarom zit iemand met PV-panelen nog bij Electrabel :?
Mijn idee, ik moest ook even fronsen met de wenkbrauwen. Vergeet niet dat Elektrabel hier slecht bekend is, en dat ze andere tariefstellingen kunnen voeren. Nederland is een vechtmarkt vol piraten, dus wellicht zijn hier lokkertjes met de tarieven de schuld... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 12-10-2011 14:19 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340933

[/quote]
[quote] Gatverdamme. Per mail op schrift "eisen" (in nette bewoordingen)

Door de telefoon durven de medewekers nog iets te zeggen.
na aandringen hebben ze mail teruggestuurd dat ze het gaan aanpassen maar niet ondertekend.!!

Bij mijn jaarafrekening online is nog niets aangepast staan ook nog geen opnamekosten van de bpm bij???

Onderbuik zegt je bent er nog niet klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
zonnigtype schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 14:17:
Mijn idee, ik moest ook even fronsen met de wenkbrauwen. Vergeet niet dat Elektrabel hier slecht bekend is, en dat ze andere tariefstellingen kunnen voeren. Nederland is een vechtmarkt vol piraten, dus wellicht zijn hier lokkertjes met de tarieven de schuld... ;)
Ik wist niet dat Electrabel ook actief is in Nederland.
Bij ons (in België) hangen ze nog de monopolist uit, zowel in procedures, klantvriendelijkheid als tarieven.

In mijn omgeving krijg ik toch mensen in beweging om op hun verbruik te letten en op hun leverancier. Tot hiertoe was de conclusie telkens om Electrabel buiten te gooien en met Essent, Lampiris, ... in zee te gaan.
Zij zullen niet heiliger zijn dan de paus, maar de tarieven zijn toch minstens al niet zo schandalig meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Cafe Del Mar schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 14:50:
[...]

Ik wist niet dat Electrabel ook actief is in Nederland.
Bij ons (in België) hangen ze nog de monopolist uit, zowel in procedures, klantvriendelijkheid als tarieven.
Dat is in de iets serieuzere kringen natuurlijk al lang bekend. Vergunning vind je bij de NMa:

http://www.nma.nl/reguler...nninghouders/default.aspx
In mijn omgeving krijg ik toch mensen in beweging om op hun verbruik te letten en op hun leverancier. Tot hiertoe was de conclusie telkens om Electrabel buiten te gooien en met Essent, Lampiris, ... in zee te gaan.
Zij zullen niet heiliger zijn dan de paus, maar de tarieven zijn toch minstens al niet zo schandalig meer.
Zelfde geldt overal waar de markt is "geliberaliseerd" (zei de gebonden stadswarmte klant genaamd zonnigtype, die nog steeds het meeste energiegeld weggooit aan nooit te vermijden beruchte vastrechten voor de SV aansluiting bij de "leverancier" waar hij dolgraag van af wil - een Zweeds staatsbedrijf en monopolist).

Essent is gewoon RWE (geworden), een van de smerigste fossiele bedrijven die we kennen, kijk maar in de gigantische bruinkolen afgravingen oostelijk van de "Grüne Grenze" van Limburg, in Nordrhein-Westfalen. Wat daar de lucht in wordt gebraakt uit diverse gigastokers wil je niet weten. Ze zitten ook dik in poederkool centrales, maar de kernsplijters moeten ze zelfs van kernfysica Merkel aan de wilgen gaan hangen, tot hun grote woede...

http://www.rwe.com/web/cms/de/77136/rwe-power-ag/standorte/
http://www.rwe.com/web/cm...inesses/power-generation/

En van deze link:
RWE in den Niederlanden

Die Niederlande sind zwar einer der kleinsten, aber für Deutschland wichtigsten Nachbarn. Das rührt aus langer, gemeinsamer Tradition. Als international agierender Konzern ist es da naheliegend, dass auch RWE bei den sympathischen Holländern aktiv ist. Was RWE im Königreich der Niederlande macht, erfahren Sie hier.
:r

Dus die keuze zou ik zeker niet adviseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paar vraagjes.

nu heb ik door dat pv pannelen landscape of portrait kunnen.
en lijkt het mij dat ze ook diagonaal kunnen?

het ziet er naar uit dat ik:
2x JYM 260 Wp op een steca 500 wil gaan zetten.
qua maat komt het dan erg leuk uit met mijn dak.
en houd ik plek over voor een pijp met hout-kachel.(natuurlijk achter de pannelen.)
dit alles op mijn dak kapel ( 6m x 1.3m)

de laagste hoek van de panelen wijst dan richting oost-zuid.
schaduw. ja. na 17:00-18:00 schaduw van de rest van het dak.

is dat verstandig of heb ik het totaal nog niet begrepen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens mijn bescheiden mening kunnen PV panelen in elke stand gemonteerd worden: van horizontaal tot vertikaal. Meestal is een vlak geschikt voor óf horizontale óf vertikale montage.

De besvestigingsbalken bij een dak lopen ook vertikaal en horizontaal.
Er is volgens mij geen enkele reden te bedenken dat een paneel niet onder, zeg eens, 29,5 graden zou kunnen worden gemonteerd.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een vraag aan de diepvries isolateurs:

We beschikken over een diepvrieskist en die is jaren gebruikt voor de opslag van allerlei groente uit onze groententuin.
Na verhuzing is die er niet meer, helaas.

De kist wordt nog steeds gebruikt, raakt echter nog niet half vol meer.

Zou het een idee zijn op het niet gebruikte volume op te vullen met isolatiemateriaal?
Gewoon een idee wat spontaan in me op kwam.

Het alternatief zou zijn om de prima werkende kist af te danken en een kleinere kast met laden aan te schaffen.
De kist staat in de garage en daar is het in de winter tegen het vriespunt.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Gewoon opvullen met plastic flessen water; doen wij ook altijd. Lucht in je diepvries is heel erg inefficient, die energie raak je vrijwel meteen kwijt als je de deur opendoet. Die flessen water houden de energie veel beter vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 10:38
Gewoon opvullen met plastic flessen water;
Opzich slim, maar het koelen van water kost veel energie, als je die maar 1 malig afkoelt valthet mee, maar elke keer dat je de ruimte nodig hebt en weer vrij geeft kost het best wel wat.

Kan je niet beter gewoon lege flessen gebruiken?

getriggerd door dit nieuwsbericht:
nuzakelijk.nl/innovatie/2635220/toren-wekt-energie-met-warme-lucht.html

en mijn recente bezoek aan:
Wikipedia: Venturi-effect

vroeg ik me af of die turen uit de eerste link niet efficienter zou zijn als ze het venturi-effect zouden gebruiken. Spelend met de gedachte van rendement verhogen door het venturi effect vroeg ik me af wat er gebeurde als ik een compressor zou richten op een buis met 500 venturi-effect ventielen.

komt daar meer energie uit dan ik erin stop?
natuurkundig gezien kan dat niet, dus wat zie ik over het hoofd waardoor deze gedachte spinsel niet kan werken.

[ Voor 53% gewijzigd door liquid_ice op 12-10-2011 16:46 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

liquid_ice schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 16:40:
[...]
Opzich slim, maar het koelen van water kost veel energie, als je die maar 1 malig afkoelt valthet mee, maar elke keer dat je de ruimte nodig hebt en weer vrij geeft kost het best wel wat.

Kan je niet beter gewoon lege flessen gebruiken?
Lijkt mij wel. De lucht in de flessen ontsnapt niet tijdens het openen van de deur dus hoeft niet opnieuw afgekoeld te worden, dus zorgt voor een besparing. Voordeel van flessen met water is dat als de spanning uitvalt, de vriezer langer koud blijft.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 14:38

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Maakt dat nou echt (significant, op het verbruik) wat uit? Er zit toch maar een paar liter lucht in een vriezer?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 10:38
hoe vaak gaat jou vriezer / koelkast open per dag?

m'n vriezer 1 a 2 keer per dag.
m'n koelkast een stuk vaker.

denk er ook aan dat een vriezer al snel 30 graden kouder is dan de lucht (zeker binnen)

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-06 15:15
T.a.v de discussie over het constant temperatuur houden of juist 's nachts uitschakelen van CV:

Heb je een normaal radiator-traject (zeg 60graden aanvoer, 40 retour (of gebruikelijker 70-50 of 80-60) dan is het sowieso energetisch en efficiënter om 's nachts de klokthermostaat op 10-12 graden C. te laten staan.
Bij opwarmen houdt de klokthermostaat zelf bij hoe veel eerder hij moet opwarmen.

Heb je vloerverwarming/wandverwarming met een lager temperatuur traject (vaak 35 aanvoer, 30 retour) dan is het beter (zuiniger/efficienter) een constante verwarming te laten pruttelen. Voor de beton-massa van de vloer is opgewarmd kan het al vele uren later zijn voor er afgifte aan de ruimte plaats vindt.

tip: kijk ook hier bij Cvtuning (zij regelen bedrijven en particulieren waterzijdig in):
http://www.cvtuning.nl/archief/onderzoek

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

NielsTn schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 19:12:
Heb je vloerverwarming/wandverwarming met een lager temperatuur traject (vaak 35 aanvoer, 30 retour) dan is het beter (zuiniger/efficienter) een constante verwarming te laten pruttelen. Voor de beton-massa van de vloer is opgewarmd kan het al vele uren later zijn voor er afgifte aan de ruimte plaats vindt.
Hier ben ik het niet mee eens. De praktijk wijst bij ons uit (met vloerverwarming) dat 1 of 2 graden verlaging van de temperatuur 's nachts wel degelijk veel gas bespaart. 's Ochtends heb je bovendien minder behoefte aan warmte dan 's avonds, dus die graad minder 's ochtends is prima. Ook in dit geval houdt de klokthermostaat in de gaten hoe lang van tevoren er begonnen moet worden met opwarmen zodat het 's avonds de juiste temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:18
Hier gisteren voor het eerst sinds jaren een meteropnemer aan de deur. Ik heb een digitale meter met 4 telwerken (hoog/laag, afname/teruglevering) en sinds een week een BPM. Deze man had op 'zijn schermpje' alleen maar ruimte voor 2 getallen en kon er verder niks mee. Interesseerde hem ook niets. Begon te mopperen op 'wie die meter nou had opgehangen' (zijn eigen bedrijf dus). Ik moest maar met de klantenservice bellen. Daar betaal je per meter installatiekosten, huur en meetopneem-kosten voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik wacht met smart op die man, hij gaat niet weg voordat hij het goed doet,
ik betaalde ervoor, en heb dit vorig jaar al aangezegd, en bevestigd per brief.
dat word vast een drama voor hem, alles wat ie doet of zegt zal ook echt tegen hem liander en persoonlijk ook gebruikt worden.

ik ben het spuugzat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 23:43
Je kan hem ook gewoon niet binnen laten kan die het ook niet fout doen.
of alleen gas op laten nemen die gaat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:44
kent iemand deze:
http://www.henf.nl/wp-content/uploads/HenFverwarmen.pdf

en/of ervaring met dit soort apparaten.

ziet er wel leuk uit. vooral buiten de zomerperiode, wanneer ik nogwel wat gas verbruik...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 401103

BarryH schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 21:53:
kent iemand deze:

ziet er wel leuk uit. vooral buiten de zomerperiode, wanneer ik nogwel wat gas verbruik...
Heb wel zoiets gezien maar dan van inventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BarryH schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 21:53:
kent iemand deze:

Wat het probleem is bij deze apparaten is dat je een boiler vaak niet geheel leeg tapt (qua warmte) en juist weer op een doeltemperatuur wilt hebben ad 60 graden. Gevolg is dat de COP van 10 naar 40 niet boeit, maar ook de COP van 10 naar 60 niet.

Wat je wilt weten voor de praktijk is de COP van 40 naar 60. Laat die nou een vleugje hoger zijn dan 2.
Dan wordt het al een stuk minder leuk. Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk, maar dit is een veel voorkomend praktijk geval waarin de JAZ nogal tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:44
@Neanderthaler71: mijn zonneboiler redt het nu niet op op 40 graden te komen (Zit op 25 de laatste 3 dagen). daardoor werkt nu mijn cv ondersteuning niet.

ik zie dus 2 opties om meer dagen per jaar goedkope warmte te hebben
1. heatpipes erbij (maar bij slecht weer dan nog steeds weinig warmte in de boiler)
2. gewoon gas stoken
3. als de boiler (in de namiddag tot 2300 uur 's avonds) onder de 40-50 graden zit deze warmtepomp laten draaien (mits vriendelijk geprijsd) om bij te verwarmen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BarryH schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:23:
@Neanderthaler71: mijn zonneboiler redt het nu niet op op 40 graden te komen (Zit op 25 de laatste 3 dagen). daardoor werkt nu mijn cv ondersteuning niet.

ik zie dus 2 opties om meer dagen per jaar goedkope warmte te hebben
1. heatpipes erbij (maar bij slecht weer dan nog steeds weinig warmte in de boiler)
2. gewoon gas stoken
3. als de boiler (in de namiddag tot 2300 uur 's avonds) onder de 40-50 graden zit deze warmtepomp laten draaien (mits vriendelijk geprijsd) om bij te verwarmen.
Wat dacht je van je CV niet aanzetten? Of een douche WTW.
Het gaat erom om op een effectieve wijze je gehele warmtevraag te beperken.

(Ik heb mijn CV nog niet aangehad overigens....)

Een WP met een COP van 2 levert aan kostenpost in ieder geval meer dan 10 cent per kWh op alleen aan variabele kosten dus excl. kapitaallasten. Dan is gas goedkoper, je hebt het per slot van rekening over goedkope warmte.

BTW reken eens uit wat een verlenging in tijd van het non-stook seizoen door een dergelijke ingreep oplevert aan gas/geld. Dat gaat niet goed aflopen vrees ik. In oktober en april verstook je natuurlijk niet echt veel.

Plaats eerst die HR+++ maar eens ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 12-10-2011 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:50
4. Grotere boiler plaatsen

Heb je LTV radiatoren of vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Het vuur kwam uit haar ogen alsof ze de duivel was, maar de cv is nog steeds niet aan geweest. Het schijnt dit weekend te gaan vriezen. Waarschijnlijk 's avonds dus in bed geen last van :p
asvogel schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 20:25:
Hier gisteren voor het eerst sinds jaren een meteropnemer aan de deur. Daar betaal je per meter installatiekosten, huur en meetopneem-kosten voor...
Verplicht 1x per 3 jaar te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:50
Verplicht 1x per 3 jaar te komen.
Ik heb al zeker 10 jaar geen meteropnemer meer gezien ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-06 13:38
leonbong schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 09:49:
[...]

Nu leg precies de vinger op het probleem doordat de voordruk van de pomp geen atmospherische druk is wordt juist de nuttige opvoerhoogte van de pomp verstoort.
Helaas is het niet zo simpel als jullie het voorstellen.
Opvoerhoogtes van pompen worden gespecificeerd bij een vrije aanzuig (geen voordruk) als je een voordruk hebt wordt de nuttige opvoerhoogte juist minder.
Opvoerhoogte is niks meer als de leidingweerstand(delta P) die de pomp kan overwinnen (Wet van Bernouilli).
Dunne leidingen hebben als gevolg de de benoudigde opvoerhoogte ook toeneemt.
en dus zegt de term opvoerhoogte niets over of je pomp voldoende capaciteit heeft voor je verwarmingsinstallatie, als je alleen kijkt naar het hoogte verschil dat de leidingen van je installatie heeft.
bij geen voordruk kun je dus normaal 4 meter pompen. dat is een bepaalde weestand uitgedrukt in meter waterkolom.

de weerstand van een (gesloten) leidingstelsel is dus niet afhankelijk van dat hoogteverschil, maar afhankelijk van de weerstand in de leidingen.
stel dat de weerstand in de buis "verwaarloosbaar" zou zijn, dan kun je in een gesloten systeem het water rondpompen tot de hoogste verdieping van het hoogste gebouw van nederland.

nu is de weerstand in dunne verwarmingsbuizen nu eenmaal niet verwaarloosbaar, dus zul je daar oets voor moeten verzinnen. ik geloof echter niet dat een gemiddelde gezinswoning een met een verwarmingssysteem met een verwarmingssysteem met de ketel op zolder en de radiator in de hal bij de voordeur ( dus laagste punt is peil, hoogste punt 5,5 m hoger, een pomp nodig heeft die 5,5 m opvoerhoogte nodig heeft.

mijn ketel heeft dat iig niet, en die draait nog eens op de laagste stand ook.

in vergelijkig, mijn vloerverwarmingspomp( "opvoerhoogte" slechts 60 cm? maar wel 5 groepen van 80 m slang 14x2) is uitgerust met een 25-40 pomp (25 = diameter aansluiting, 40 aantal dm "opvoerhoogte") dat zal vast niet zijn omdat men er van uitgaat dat mensen de verdeler met pom p 4 meter hoger of lager dan de vloer met vloerverwarming gaat plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
PcDealer schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:50:
Het vuur kwam uit haar ogen alsof ze de duivel was, maar de cv is nog steeds niet aan geweest. Het schijnt dit weekend te gaan vriezen. Waarschijnlijk 's avonds dus in bed geen last van :p
Bij mij nog geen duivelse blikken gezien. Ze is zelfs heel lief tegenwoordig, ondanks het feit dat de hoofdkraan van de SV/CV installatie nog steeds in de zomerstand staat (uit)...

... maar ze ligt wel in de koffer.

... ga ik ook maar doen denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Er wordt dit weekend nachttemperaturen van 2° verwacht (in België), ik denk dat we dit weekend de knop wél zullen moeten omdraaien.
Tot hiertoe redden we het prima met af en toe bijstoken van de haard. Heerlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Onze verwarming staat ook weer aan. Tot nu toe 6,192m3 gas verbruikt in oktober. Valt mij nog reuze mee. Ik ben benieuwd hoe de komende dagen gaan verlopen.

Overigens, volgens een artikel op de Telegraaf gaan de gasprijzen weer naar beneden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

flitspaal.nl schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 08:23:
Onze verwarming staat ook weer aan. Tot nu toe 6,192m3 gas verbruikt in oktober.
Ik zit op 6,947m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 00:15
Valt er nog wat energie te besparen met een koffie zet apparaat?
We hebben nu een apparaat met glazen kan, ik overweeg om hem te vervangen door een versie met warmhoud kan.

Van Tefal o.i.d. voor rond de 40 nieuw te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

master30 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 10:12:
We hebben nu een apparaat met glazen kan, ik overweeg om hem te vervangen door een versie met warmhoud kan.

Dat is precies wat wij vorig jaar hebben gedaan, toen de keuken werd vernieuwd. Deze zet koffie in thermoskan en schakelt dan meteen uit.

Een globale schatting is dat hiermee ca. 100 kWh wordt uitgespaard. :*)
Dit is te wijten o.a. aan het feit dat de kan vaak vergeten werd om uit te zetten. Soms stond hij een hele werkdag de koffie heet te houden.

Zeker doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
of gewoon met gas koffie zetten.
Wikipedia: Moka express
is mijn methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Weer een vraag voor zonnigtype (en anderen): zijn er efficienties bekend van panelen die al een tijd in het veld staan?

Ik zit in een discussie waarbij iemand claimt dat paneel rendementen in real-life lager zijn dan geclaimed...

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 10:23:
of gewoon met gas koffie zetten.
Wikipedia: Moka express
is mijn methode.
Dat zet ook lekkere, vooral stevige, bakjes.
Maar als je over een uurtje voor je betere helft een bakkie wilt inschenken, dan is een goede thermoskan een makkelijkere oplossing, denk ik.

Zelfs na 2 uur is de koffie nog prima te drinken. (en heet genoeg).

We hebben ook geen kookgas meer...

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 13-10-2011 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mijn variant zet 4 bakken koffie(+ een klein beetje).
thermos fles erbij voor 3 bakken.

koffie komt van simonlevelt

het is wel koffie voor de gevorderde drinker van het zwarte spul. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

styno schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 10:26:
Weer een vraag voor zonnigtype (en anderen): zijn er efficienties bekend van panelen die al een tijd in het veld staan?

Ik zit in een discussie waarbij iemand claimt dat paneel rendementen in real-life lager zijn dan geclaimed...
Hier heeft zonnigtype een tijd geleden al een keer op geantwoord: zonnigtype in "Duurzame Energie deel 17"

Persoonlijk denk ik dat eventueel tegenvallende opbrengsten voornamelijk komen door foutieve montage. Dus geen goede oriëntatie of schaduw waar geen rekening mee is gehouden.

[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 13-10-2011 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Schinnen-groen

ik ben wel eens zoon apparaat tegengekomen. (wel ander merk)
http://www.bialettishop.com/EasyCaffeSpecials.htm
zag er goed geisoleert uit.
helaas 110 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

Ik heb hier gewoon een Senseo apparaat staan met een aan/uit schakelaar in het stopkontakt voor sluipverbruik. Mijn Senseo verbruikt ook in de uit stand op de een of andere manier. Hij gaat alleen aan als ik een bakje koffie wil hebben. Volgens mij kan het niet veel zuiniger dan dat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 10:37:
[...]

Hier heeft zonnigtype een tijd geleden al een keer op geantwoord: zonnigtype in "Duurzame Energie deel 17"

Persoonlijk denk ik dat eventueel tegenvallende opbrengsten voornamelijk komen door foutieve montage. Dus geen goede oriëntatie of schaduw waar geen rekening mee is gehouden.
Dank voor de verwijzing... ;)

Mijn "nauwelijks degradatie te zien" grafiek van mijn oudste 4 olieboer paneeltjes, 11 jaar oud:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Total_overviews/Daily_yields/DOVG93Wp.gif

De koffie vraag (goed idee, ga meteen bak zetten!):

Oud koffiezetapparaat wat iemand bij het grof vuil wilde zetten. Stekker d'r in, koffie door laten lopen, koffie klaar direct in thermoskan minus eerste bakkie. Stekker uit de muur wand contactdoos gerukt (was ik nog vergeten in 1e versie). Thermoskan is van de kringloop, ik dacht een euri of zo. Elektraverbruik marginaal, omdat het maar voor even is, tijdens de water doorloop.

En, ja: dat was "vroegah" wel anders, toen stond die koffie ook bij ons regelmatig "paars" te worden op het apparaat. Wist ik veel. Op een gegeven moment heb ik "Het Licht" gezien. Ook zonnigtype heeft zijn donkere middeleeuwen gekend. Lang gelee, dat dan weer wel, voor de duurzame "coming out" >:)

Koffie is al zo'n twintig jaar minimaal Max Havelaar kwaliteit, ik ben een van de vaste klanten van de wereldwinkel op de top lokatie in Leiden (ook meeste chocola, rietsuiker, etc. koop ik daar). Zodra er biologische variant was overgestapt (twee keurmerken dus, sociaal en eko). Helaas zijn alle koffiesoorten daar nu in die door mij vervloekte laminaat verpakkingen verkrijgbaar (alu met plastic wat alleen maar de verbrandingsoven in kan, ik haat dat spul).

Dus al weer sinds enige tijd nu naar de lokale Simon Levelt winkel, waar ze o.a. een heel assortiment bonen verkopen. Ik laat daar nu ongeveer 300 gram biologisch huismerk (fair-trade) per keer ter plekke malen, gaat direct in de door mij meegebrachte vacuum trommel zonder verpakkings-rotzooi. Ik krijg korting met mijn Duurzame Waarde kaart die ik over heb gehouden aan de feitelijke opheffing van pionier centrum de Kleine Aarde in Boxtel (langjarig lidmaatschap).

Ik zeg: DOEN!

* edit 1 * koffiefilters kopen we in Wereldwinkel of Groene Winkel. Ongebleekt, geen lijm/bindmiddelen.
* edit 2 * koffiefilter met prut in de zeer kritisch beladen eigen compostbak. Na een heeeeeeele lange tijd (je wilt niet weten hoe lang je met zorgvuldig beladen bak kunt doen, de zooi blijft maar inklinken) schep ik de prachtige eigen (moeder Gaia's) compost aarde d'r uit, en neem dat in zakken mee naar de moestuin. We hadden een enorme uienoogst dit jaar, echt kerstballen, en veel ook.
* edit 3 * prachtig zonnig weer hier. Tuindeur open, SV, wat is dat? :*)
* edit 4 * kreeg gisteren alwéér een "kom alstublieft bij ons terug" aanbod van Vattenfall/NUON... :X

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 13-10-2011 11:29 . Reden: vier maal edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

flitspaal.nl schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 10:42:
[...]

Ik heb hier gewoon een Senseo apparaat staan met een aan/uit schakelaar in het stopkontakt voor sluipverbruik. Mijn Senseo verbruikt ook in de uit stand op de een of andere manier. Hij gaat alleen aan als ik een bakje koffie wil hebben. Volgens mij kan het niet veel zuiniger dan dat.
Maar die vinden we a) niet lekker en b) veel te duur. Qua energie zal de thermoskan en de
Senseo gelijk eindigen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@zonnigtype:

- duidelijke grafiek, degelijke paneeltjes

- de filters gaan hier ook in de compostbak. Koffiegruis goed te gebruiken , in gedroogde vorm, tegen slakken in de groetetuin.

- ervaring met compostbak idem. Levert wel prachtige compost op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Schinnen-groen schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 11:42:
@zonnigtype:

- duidelijke grafiek, degelijke paneeltjes
Dank. Vergeet niet dat er delaminatie problemen zijn met twee andere typen Shell Solar panelen. Daar heeft Photon al twee zeer kritische stukken aan gewijd, want SolarWorld, die de kristallijne divisie van Shell heeft overgenomen, is erg laks met de afhandeling van klachten. Dat is zeer ernstig, want dat bedrijf (de grootste in Duitsland) klopt zich normaal veelvuldig met "kwaliteit" op de borst. Moeten ze wel waarmaken (ze hebben wel garantievoorwaarden voor hun eigen modules verbeterd, maar niet voor de modules van het overgenomen Shell gedeelte...).

Ik tel mijn zegeningen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357189

Nieuwe actie van Wij Willen Zon , prijs zou 25% naar beneden gaan. Maar volgens mij niet echt veel onder de marktprijs van anderen.

http://www.wijwillenzon.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 00:15
Schinnen-groen schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 11:35:
[...]

Maar die vinden we a) niet lekker en b) veel te duur. Qua energie zal de thermoskan en de
Senseo gelijk eindigen, denk ik.
Senseo is niet echt mijn smaak, tevens vind ik hem niet zuinig, voor 1 kop koffie,
je moet hem na gebruik weer met een kop heet water zonder pad doorlaten spoelen, anders word het lekker smerig vind ik.

Denk dat ik maar gewoon een apparaat haal met een thermoskan eronder, 2ehands vind ik niet echt fris, ik koop daarom liever een nieuwe. (alhoewel, ik zie ze voor 10 euro op marktplaats??? bevallen die dingen zo slecht dan??)
Moet hier thuis maar niet zeggen dat het nog iets bespaard, krijg al verwijten dat ik soms aardig doorsla.
Zal wel zeggen dat het nieuwe design mooier bij de keuken en de waterkoker past. :+

[ Voor 5% gewijzigd door master30 op 13-10-2011 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Hoezo Nederland dure energie. We zijn een middenmoter.

http://www.nma.nl/images/Energierapport22-193250.pdf

Lees ook mijn commentaar over de kunstmatige verhoging van het aantal groenestroom afnemers (doordat Eneco alle klanten per begin dit jaar subiet heeft "vergroend", verder lovenswaardig, maar geen marktvraag sturing van onderop, meer marktdwinging top>>bottom):

http://www.duurzameenergi...rheid-afgenomen-7328.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
flippo765 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 23:24:
Dus als ik me vriezer volplak met pir-platen in een schuurtje (hoge luchtvochtigheid, geen verwarming) zal hij minder gaan condenseren/roesten? (behalve de condensor uiteraard)

Schuurtje is al zoveel mogelijk dicht gemaakt om boven het vriespunt te blijven, isoleren ervan lijkt me iets te overdreven voor alleen de vriezer dus alleen isoleren de vriezer zou een idee zijn.
Voor vochtige ruimtes hebben ze warme wand vriezers uitgevonden. Als je dat niet hebt dan zegt de theorie dat de buitenkant van de isolatie minder koud is als de buitenkant van de vriezer en dat je dus minder condens hebt. Let er wel op dat er geen condens tussen de vriezer en het isolatiemateriaal kan komen, anders rot hij 3x zo snel weg!

Nachtverlaging wel/niet:

SpiceWorm in "Duurzame Energie deel 18"
SpiceWorm schreef op maandag 04 april 2011 @ 11:31:
[...]
Het hangt uiteraard af van de situatie. Als vuistregel stelt de overheid dat je per graad 7% energie bespaard. Dit heb ik nagerekend en 7% is inderdaad het gemiddelde over een gemiddeld stookseizoen. Dus voor een gemiddelde nacht tijdens het gemiddelde stookseizoen bespaar je 7% / graad.
Met of zonder nachtverlaging moet je de temperatuur weer op dezelfde hoogte krijgen, je moet net zoveel toevoegen als dat er verloren is gegaan.
Je kan de temperatuur vergelijken met de waterhoogte in een bad, waarin de hoeveelheid water die toegevoegd wordt de warmtetoevoeging is, en de hoeveelheid water die weglekt de warmtestroom naar buiten is.
Stel de weglekkende stroom warmte is 14% lager (2c nachtverlaging), en de ketel moet de volledige ochtend verwarming buiten z'n HR bereik stoken (resulterend in 10% meerverbruik), win je nog 4% efficiency gemiddeld. Oftewel een nachtverlaging van 2c kan al uit, tijdens een gemiddelde nacht. Daarnaast gaan we uit van het onwaarschijnlijke scenario dat de ketel continue buiten het HR bereik zit. Ook is het handig om rekening te houden dat het grafiekje van ice-T slaat op de retourtemperatuur. Bij een CV-zijdig goed ingeregelde installatie is deze zo'n 20c lager dan de aanvoertemperatuur, waarop de ketel wordt ingesteld.
Conclusie: nachtverlaging kan energietechnisch altijd uit. Hoe meer hoe beter. Uiteraard moet je voorkomen dat je huis onder het dauwpunt komt, maar dat ligt in elk huis anders. Ook denk ik dat de rol van de gebruiker een grote rol heeft gespeeld in het tot stand komen van het advies dat je niet verder moet verlagen dan 15 of 16 graden. Ten eerste omdat mensen pas in actie komen als ze al te ver zijn afgekoeld, plus het effect dat mensen ongeduldig zijn. Beide gedragingen leiden ertoe dat de verarming hoger wordt gezet (niet op 19c maar op 22c) en daar een hele tijd op moet staan voordat de mensen weer warm zijn. Daarnaast kun je hem ook makkelijk vergeten.
NielsTn schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 19:12:
T.a.v de discussie over het constant temperatuur houden of juist 's nachts uitschakelen van CV:

Heb je een normaal radiator-traject (zeg 60graden aanvoer, 40 retour (of gebruikelijker 70-50 of 80-60) dan is het sowieso energetisch en efficiënter om 's nachts de klokthermostaat op 10-12 graden C. te laten staan.
Bij opwarmen houdt de klokthermostaat zelf bij hoe veel eerder hij moet opwarmen.

Juist met de vloerverwarming is het interessant om niet 24x7 te verwarmen. Ten eerste draaien er twee pompen voor samen zomaar 100 watt continue. Ten tweede is de vloer een onwijs grote buffer en maakt het niet uit of er een paar keer per dag véél warmte in wordt gestopt of dat het continue met kleine beetjes gaat.

Zo heb ik bij mijn ouders de vloerverwarming ingesteld op 4x één uur verwarmen (klokthermostaat) en dan de invoedingstemperatuur op 35c, ipv 24 uur op 20c. De ruimtetemperatuur komt dan in beide gevallen op ongeveer 16-17c uit. Het voordeel is uiteraard dat de pompen minder draaien, maar ook dat de CV ketel z'n warmte beter kwijt kan. Het retourwater is veel kouder.
Wanneer de vloerverwarming maar weinig warmte vraagt (doordat de invoedingstemperatuur 20c is) koelt het water van de CV ketel maar weinig af. Deze stookt dan in het bereik van 35 tot 55c.
Nu de vloer 35c water vraagt koelt het cv ketel water goed af, helemaal tot 17c. De ketel begint dan met stoken en de retourtemperatuur wil maar amper stijgen. De ketel slaat dan af bij iets van 30c warmtewisselaar. Dus we zitten een flink eind verder naar links in de grafiek van pcmadman, wat ten goede komt van het rendement.

t.o.v. de uitgangssituatie, 24x7 alle pompen aan en 55-75c stookbeleid scheelt dit zo'n 220 euro aan stroom en 30 euro aan gas per jaar. Als de installateur dat direct bij oplevering van het huis goed had afgesteld had dat 10 jaar lang 250 euro per jaar gescheeld, 2500 euro. Erg dure installateur kunnen we stellen dus.

[ Voor 39% gewijzigd door SpiceWorm op 13-10-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
master30 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 12:09:

Denk dat ik maar gewoon een apparaat haal met een thermoskan eronder, 2ehands vind ik niet echt fris, ik koop daarom liever een nieuwe.
Schoonmaak azijn doet wonderen...

Tip: we hebben al vele jaren een glazen apothekersflesje (destijds nieuw gekocht). Gaan we mee naar de lokale drogist (tip voor Leienaars: BIK in de Herenstraat, hij doet het nog steeds, en hij vindt het nog leuk ook!). Laten potje daar bijvullen met azijnzuur.

Thuis in de ook al eeuwenoude plastic schoonmaakazijn fles inhoud potje gegoten, water d'r bij, en je hebt weer voor een hele lange tijd prima schoonmaak azijn.

Geen (nieuwe) plastic flessen schoonmaak azijn meer nodig. Die toch maar weer op de afvalberg zouden eindigen (in de AVI's in de fik gestoken).

Besparen is zooooo makkelijk. En het kost geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Bedankt weer voor de snelle service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 357189 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 12:04:
Nieuwe actie van Wij Willen Zon , prijs zou 25% naar beneden gaan. Maar volgens mij niet echt veel onder de marktprijs van anderen.

http://www.wijwillenzon.nl/
De Nederlandse markt reageerde op de actie van Wij Willen Zon en op de wereldmarkt zijn de laatste maanden de prijzen spectaculair gedaald.
De eerst partij die "reageerde" werd prompt voor de rechter gedaagd (en moest inbinden)... :X

Alsof WWZ iets aan de "verlaging van de wereld marktprijzen" heeft bijgedragen. Althans, zo zou je die suggestie kunnen lezen.

Het "zonder subsidie" verhaal ook met een korrel zout blijven nemen. China Sunergy heeft 160 miljoen dollar gunstige lening bij de China Development Bank losgepeuterd gekregen. Dat krijgt Solland Solar echt niet voor elkaar...

http://chinasunergy.inves...m/index.php?s=43&item=121

Verder leuk initiatief, fijn dat er in ieder geval 6 MWp naar particulieren is gegaan (van de rest weet ik nog steeds niets), maar als ze zo overtuigd zijn van hun gelijk, waarom stoppen ze d'r dan mee? Blijvend merkwaardige business-case. Waar komt die 40% extra korting vandaan die ze voor "de nu echt allerlaatste actie" claimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Omdat ze geen business case hebben denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:33
master30 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 12:09:
[...]

Senseo is niet echt mijn smaak, tevens vind ik hem niet zuinig, voor 1 kop koffie,
je moet hem na gebruik weer met een kop heet water zonder pad doorlaten spoelen, anders word het lekker smerig vind ik.

Denk dat ik maar gewoon een apparaat haal met een thermoskan eronder, 2ehands vind ik niet echt fris, ik koop daarom liever een nieuwe. (alhoewel, ik zie ze voor 10 euro op marktplaats??? bevallen die dingen zo slecht dan??)
Moet hier thuis maar niet zeggen dat het nog iets bespaard, krijg al verwijten dat ik soms aardig doorsla.
Zal wel zeggen dat het nieuwe design mooier bij de keuken en de waterkoker past. :+
Zijn zeker van die DE-koffiezetters met open thermoskan eronder? Die koffie is al afgekoeld voordat het helemaal is doorgelopen, en daarnaast is de isolatie van die kan bagger waardoor het na direct dichtschroeven nog steeds snel afkoelt.

Nee, benodigdheden voor koffie:
- litermaat
- thermoskan
- opzetfiltertje
- fluitketel
- koffie
- filterzakje
- fornuis

Ik gooi 1 liter water in de litermaat, giet dat over in de fluitketel, die gaat vervolgens op de middelgrote pit van het gasfornuis. Ondertussen zet ik mijn opzetfilter op mijn thermoskan, doe ik er een filterzakje met 5 scheppen koffie in en giet ik de fluitketel leeg zodra het kookt. Vervolgens dop op thermoskan en je hebt de komende paar uur koffie die niet koud wordt en ook beter smaakt dan menig kopje koffie uit een automaat of koffiezetter.

Als ik alleen ben gooi ik gewoon minder water in de litermaat en doseer ik gewoon 1 schep koffie per 200ml. Bij minder koffie alleen niet het water tot aan de rand van het filter inschenken, dan krijg je slappe troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
_JGC_ schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 12:41:
[...]

Zijn zeker van die DE-koffiezetters met open thermoskan eronder? Die koffie is al afgekoeld voordat het helemaal is doorgelopen, en daarnaast is de isolatie van die kan bagger waardoor het na direct dichtschroeven nog steeds snel afkoelt.

Nee, benodigdheden voor koffie:
- litermaat
- thermoskan
- opzetfiltertje
- fluitketel
- koffie
- filterzakje
- fornuis

Ik gooi 1 liter water in de litermaat, giet dat over in de fluitketel, die gaat vervolgens op de middelgrote pit van het gasfornuis. Ondertussen zet ik mijn opzetfilter op mijn thermoskan, doe ik er een filterzakje met 5 scheppen koffie in en giet ik de fluitketel leeg zodra het kookt. Vervolgens dop op thermoskan en je hebt de komende paar uur koffie die niet koud wordt en ook beter smaakt dan menig kopje koffie uit een automaat of koffiezetter.

Als ik alleen ben gooi ik gewoon minder water in de litermaat en doseer ik gewoon 1 schep koffie per 200ml. Bij minder koffie alleen niet het water tot aan de rand van het filter inschenken, dan krijg je slappe troep.
:)

Volgens mij moeten de contribuanten op dit forum maar eens wat sponsor geld gaan vragen... (van Douwe Egberts misschien?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357189

Toch maar de zonnepanelen inruilen voor je eigen koude kernfusie generator?? Of houden we het bij ons kernfusie generator op enkele miljoenen km afstand.

http://www.trouw.nl/tr/nl...estaat-niet-en-toch.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:33
zonnigtype schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 12:54:
[...]

:)

Volgens mij moeten de contribuanten op dit forum maar eens wat sponsor geld gaan vragen... (van Douwe Egberts misschien?)
DE verdient geen cent aan mij, ik gooi er nml K&G koffie in, is ruim een euro goedkoper per pond en smaakt nagenoeg hetzelfde. Ik heb 2 dagen terug nog koffie gehad uit zo'n thermoskanzetter van DE, die had mijn broer voor zijn eigen bedrijfje van marktplaats gehaald voor 10 euro, zag er als nieuw uit. En net zoals dat ding die mijn ouders destijds voor 10 kilo punten hebben gespaard: na een halfuurtje koude koffie. Niet gek dat die dingen massaal voor 10 euro op MP staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvh377
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik vind het beetje flauw om te zeggen, maar toch: K&G is eigendom van DE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
hvh377 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 14:12:
Ik vind het beetje flauw om te zeggen, maar toch: K&G is eigendom van DE.
_O-

... al sinds 1969 ...

leuke off-topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356499

Nou aan mij zal DE echt niets verdienen! Drink namelijk geen koffie (geen K&G en geen DE), maar alleen thee. Pickwick-thee... :+

OK en nu weer back on topic naar de èchte DE... 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 356499 op 13-10-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244685

Pickwick is van DE _O-
edit: oh wacht, ik twijfel nu of dat juist je grap was :/

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 244685 op 13-10-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Payback time voor zonnigtype :)

Hopelijk heeft hij dit document nog niet (ongetwijfeld wel :P). Het bericht over een duurtest met verschillende typen zonnepanelen over een periode van 20 jaar.

Erg interessant stuk over jaren '80 techniek die voor het overgrote deel nog volgens moderne eisen presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anoniem: 356499 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 14:39:
Nou aan mij zal DE echt niets verdienen! Drink namelijk geen koffie (geen K&G en geen DE), maar alleen thee. Pickwick-thee... :+

OK en nu weer back on topic naar de èchte DE... 8)
Post gelijktijdig met wintermute ...

Pickwick is van Douwe Egberts

http://www.pickwick.nl/Geschiedenis.aspx

Douwe Egberts is van Sara Lee

http://www.saralee.com/Ou...rHistory/OurTimeline.aspx
http://www.saralee.com/InvestorRelations/InvestorFAQs.aspx

O-)

OK, laten we inderdaad maar weer back on topic gaan, anders ontspoort de boel weer... ;)

@styno

Dank. Had ik nog niet. Zit nu in de folder degradatie en levensduur. Je kunt niet alles hebben. Dat wordt teveel.

Wel lekker om naar te linken als er weer een sufkop onzin zit te spuien op het wereldwijde web (vooral NL).

Dank voor de payback!

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 13-10-2011 15:06 . Reden: payback time ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356499

Joh... :+ :+ :+
Anoniem: 244685 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 14:55:
edit: oh wacht, ik twijfel nu of dat juist je grap was :/
No twijfel needed... :P
zonnigtype schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 15:00:
[...]
Post gelijktijdig met wintermute ...

Pickwick is van Douwe Egberts
Ik geloof je! :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Zonnigtype, voor het geval de stapel 'te lezen PV gerelateerde literatuur' te klein wordt heb ik nog één enkel linkje voor je. Bedenk even wat je mogelijk op je hals haalt voordat je er op klikt... >:)

Weet je het zeker?
Echt zeker?
Serieus??

Ok dan: **klik**

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
styno schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 15:38:
Zonnigtype, voor het geval de stapel 'te lezen PV gerelateerde literatuur' te klein wordt heb ik nog één enkel linkje voor je. Bedenk even wat je mogelijk op je hals haalt voordat je er op klikt... >:)

Weet je het zeker?
Echt zeker?
Serieus??

Ok dan: **klik**

:*)
Zeker weten wist ik het niet, toch geklikt...
... puist info weer ...

... mag ik nu weer de Vlaamse statistieken bij gaan werken? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@styno:
Bedankt voor dit interessantie artikel!!

De tweede link is misschien wat voor onder de Kerstboom of een verregende herfstvakantie.
Het gaat om de conclusies en die zijn positief!

Zo nu een bakje Lidl koffie.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Redelijke PV-dag vandaag trouwens.
Wat compensatie van de ellende van gisteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 09:47
migjes schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 12:13:
@Woodski (flitspaal.nl)
ik ben het niet met flitspaal eens.
hoeft nergens watervast voor te zijn.
ik zou er ook geen gat in maken voor vinger.
dat is ook gat in de isolatie.
2 kleine gaatjes met een touwtje die je onder de cocos mat verstopt is genoeg.
het luik wat ik zie op de fotos is niet al te groot.
gaat daar wel de eps door heen passen?

het is natuurlijk geen probleem om dat gat groter te maken met een slijptol.
dat gaat door beton als een mes door peperkoek.
hel ik heb wel eens meer problemen gehad om peperkoek te snijden.
denk wel dat dat ook erg makkelijk gaat door de vingers cq tenen en andere uitstekende ledematen van ook huisgenoten mede klussers etc.
klus verstandig gebruik gehoorbescherming bril etc....
veiligheid!!!!!!!
doe alles gewoon rustig aan. komt het vandaag niet goed dan komt het morgen wel.
kun je ook meteen er een net gat van maken. evt met wat extra snel cement.
en heb vooral lol met klussen dan is het geen straf.
Ik ga Tonzon doen onder het bestaande eps. Jouw plan zal misschien beter zijn maar dat gaat me te ver. Het trespra deksel blijft en daaronder ga iets moois verzinnen.
Dat zal piepschuim en of tonzen worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 09:47
Anoniem: 334569 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:13:
[...]

Wat het probleem is bij deze apparaten is dat je een boiler vaak niet geheel leeg tapt (qua warmte) en juist weer op een doeltemperatuur wilt hebben ad 60 graden. Gevolg is dat de COP van 10 naar 40 niet boeit, maar ook de COP van 10 naar 60 niet.

Wat je wilt weten voor de praktijk is de COP van 40 naar 60. Laat die nou een vleugje hoger zijn dan 2.
Dan wordt het al een stuk minder leuk. Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk, maar dit is een veel voorkomend praktijk geval waarin de JAZ nogal tegenvalt.
Het voordeel is weer dat de CV maandenlang uitstaat, ook als de zonneboiler tekort komt.
Ik heb de inventum hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Clash of the titans.

De twee grote bureaucraten instituten in Duitsland die de energiemarkt moeten bijhouden, controleren, analyseren, en probleemoplossingen moeten voorstellen, "zijn het niet met elkaar eens".

http://www.bdew.de/intern...emst-die-Energiewende-aus

Bundesnetzagentur (die de zonnestroom capaciteit bijbouw moet bijhouden en heel veel andere zaken regelt) versus Bundesverband der Energie- und Wasserwirtschaft (die de werkelijke stroom productie meet van de hernieuwbaren).

Leuk als daar oorlog tussen uitbreekt...

... zal wel met een sisser aflopen ...

Pikant:
Die Bundesnetzagentur hatte eine massive Senkung der Netzrenditen vorgeschlagen
Wie had er ook weer een van de grote netbeheerders overgenomen daar met geleend geld? Een of ander vaag NL bedrijfje geloof ik... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Schinnen-groen schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 16:23:
@styno:
Bedankt voor dit interessantie artikel!!

De tweede link is misschien wat voor onder de Kerstboom of een verregende herfstvakantie.
Het gaat om de conclusies en die zijn positief!

Zo nu een bakje Lidl koffie.... ;)
Grappig eigenlijk, discussies met mensen die de ene na de andere 'feit', veelal verkregen door hearsay, als de wijsheid posten op het internet. Intuïtief weet je wel dat veel van die boude opmerkingen, die afwijken van de consensus positie, niet kloppen maar het dwingt je toch elke keer om zelf op onderzoek uit te gaan en zelf te verifieren of de beweringen kloppen. Ik leer veel door die zoektochten naar 1e-hands informatie en wordt dan ook steeds weer bevestigd in mijn vermoeden dat veel duurzaamheids, groene-energie -maar ook klimaatverandering- 'skeptici' in werkelijkheid niet echt skeptisch zijn maar eenzijdig-skeptisch.

Zie bijvoorbeeld ook de reacties op dit blog artikel waarin de basis van de AGW theorie helder beschreven wordt door een bonafide klimaatwetenschapper op basis van een peer-reviewed artikel. Disclaimer: alleen voor mentaal solide publiek geschikt!

Alsof er tegelijkertijd een parallelle aarde bestaat met alternatieve natuurkundige wetten, waar kennis en onkunde omgedraaid zijn en alwaar iets wat wij een drogreden noemen een logisch argument is. Hilarisch of diep triest, afhankelijk van hoe je het bekijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Parallelle werelden bestaan. Als neutrino's sneller dan het licht kunnen bewegen, is veel (alles) mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ah, vandaar! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
styno schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 16:48:
Alsof er tegelijkertijd een parallelle aarde bestaat met alternatieve natuurkundige wetten, waar kennis en onkunde omgedraaid zijn en alwaar iets wat wij een drogreden noemen een logisch argument is. Hilarisch of diep triest, afhankelijk van hoe je het bekijkt...
Daar gaat U.S.A. (met beestachtig veel potentie) kapot aan, aan de aardse leugens van Palin, Tea Party, en consorten. Niet gek staan te kijken dat die straks de platte aarde weer uit de kast gaan halen om hun idiotie te gaan schragen...

... what a waste of talent, Amerika verdient zo veel beter (de goeien daar dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27

The Wizard

Moderator Mobile
Het verbruik is hier in oktober nu 3.291 m3.

De verwarming is hier nog maar 1x aan geweest om te testen (nieuwe ketel). Vanmorgen was het dieptepunt, 18,5 graad.

Inmiddels is het alweer 21,5 graad in huis door het heerlijke zonnetje en natuurlijk weer een fatsoenlijke opbrengst na de ellende van de afgelopen dagen...

11-10 : 0,16 kWh/kWp
12-10 : 0,38 kWh/kWp
13-10 : 2,70 kWh/kWp (tot nu toe)

Ik wacht trouwens met smart op de meteropnemer, die kan binnen nu en een paar weken komen, de vorige keer is ie 20 minuten bezig geweest, ik bleef er ook mooi naast staan, hij zal de waardes goed invoeren. Uiteraard binnen enkele weken een brief dat de meterstanden niet klopten en geverifieerd moesten worden, dus een mailtje gestuurd (Liander). Tot mijn verbazing klopte de jaarafrekening (Electrabel) bijna...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Toch even een opmerking naar iedereen, eigenlijk:

Ik lees hier vaak dat er in de verschillende woningen temperaturen worden aangehouden tot zelfs 22 C.
Dat vind ik best wel heel erg warm.....

We zitten, geijkt, op 18,5 C. Als de vochtigheid/moeheid-na-werkdag erg parten gaat spelen, dan gaat die wel eens in de avond even naar 19-19,5 C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

Waarom het koffiezetapparaat vervangen als je gewoon een losse thermoskan erbij kunt kopen? :?
Zelf heb ik geen elektrisch koffiezetapparaat, maar een cafetiere. Geeft veruit de lekkerste koffie, vind ik. Gewoon koffie in de cafetiere gooien, heet water erop, even laten trekken en daarna het rvs-filter erdoor drukken. En geen wegwerpkoffiefilters nodig en ook nog gratis warm water uit de zonneboiler dat maar heel even in de waterkoker hoeft. Die paar bekers koffie blijven in de cafetiere warm genoeg, maar als je het niet snel genoeg opdrinkt en het dus warm moet houden (nog niet meegemaakt in al die jaren), dan gewoon even overgieten in een thermoskan.

Met thee doe ik wel veel langer, dus het water uit de waterkoker voor de thee gaat meteen over in een thermoskan. Simon Levelt uiteraard in een thee ei-lepelknijper.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 13-10-2011 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Bezig met Vlaamse statistieken PV (1 okt. rapportages VREG).

Als dat zo door gaat zou het AANTAL nieuwe PV installaties wat per jaar is toegewezen in 2011 zelfs dat van vorig record jaar 2009 kunnen gaan evenaren. Niet wat vermogen betreft. Katoen Natie projecten worden niet zomaar uit de grond geramd (kwam alleen maar vanwege de gestoord hoge tarieven e.a. lucratieve financiële omstandigheden). En dat was eind 2009 in een klap 40 MWp, met grootste single-site multi-dak installatie van Europa (plm. 30 MWp Loghidden City terminal, Schelde Westbank).

Voorlopige stand van zaken (NB: "stuks" lezen als "aanmeldingen bij VREG die officieel zijn goedgekeurd"; grote installaties kunnen in stukken zijn aangeboden, zal niet enorm veel impact hebben op de aantallen, wel wat):

2009 "voorlopig exact" 50.000 stuks
2010 32.702 stuks
2011 nu al 44.688 stuks, met nog drie maandrapporten te gaan (en waarschijnlijk nog extra toevoegingen achteraf)

Capaciteit wat minder, maar zonder meer indrukwekkend.

Nieuw:
2009 450 MWac
2010 301 MWac
2011 291 MWac (tot nu toe, kan nog hoop bijkomen, er worden nog steeds hoop grote installaties gemeld)

Ik reken conservatief met MWp = 1,1 x MWac, kom je voor 2011 tot en met 1 okt. rapport al op 320 MWp uit.
Dat is het equivalent van minimaal 23 WWZ acties, het worden er natuurlijk nog fors meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Volgende PV vraag:
Iemand klaagt over de zinloosheid van PV op oost/west daken. Ik wijs naar een instralings diagram en denk: 'opgelost'. Maar de uitwerking (theorie) van de instraling wordt betwijfeld, heeft iemand een link naar goed voorbeeld van keiharde kWh/kWp productie voor een oost/west systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
styno schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 17:20:
Volgende PV vraag:
Iemand klaagt over de zinloosheid van PV op oost/west daken. Ik wijs naar een instralings diagram en denk: 'opgelost'. Maar de uitwerking (theorie) van de instraling wordt betwijfeld, heeft iemand een link naar goed voorbeeld van keiharde kWh/kWp productie voor een oost/west systeem?
Daar weet der Flitspaal vast wel het antwoord op.

(je kunt ook in Sonnenertrag zoeken)

Leuk bericht van Lothar Beer daar, let op de omineuze laatste zin...:
Endspurt 2011
Die wirklich sonnigen Tage im September haben der Solarbranche noch etwas Aufwind verschafft. Die Umsätze passen, die Preise sind günstig wie nie. Die nächsten Wochen werden wöhl noch die letzten Photovoltaikanlagen auf Dach montiert. Wer dieses Jahr noch die Möglichkeit bekommt eine Photovoltaikanlage zu bekommen sollte zuschlagen. Die Vergütung wird zum Jahresende überproportional fallen. So günstig (Kosten/Vergütung) wie augenblicklich wirds wohl lange nicht mehr. Sicherlich, die Preise bei Module werden weiter moderat fallen. Die Wechselrichter werden wegen der Blindleistung kaum günstiger, und die Gestelle (Aluminium/Edelstahl) werden wenn überhaupt höchstens stagnieren. Ich will nicht schwarzmahlen, aber die neuesten Beschlüsse verraten nix Gutes. Nächstes jahr, wird das Jahr der Bereinigung.
Laat je trouwens s.v.p. niet in de luren leggen door die twijfelzaaiers.

Die hebben gewoon dezelfde taktiek als de tabaksfabrikanten, waar Al Gore, verguisd als hij onterecht is, terecht op wees: zoveel mogelijk twijfels zaaien, en de niet-rokers lobbyisten moeten vreselijk veel energie gaan spenderen om al die twijfels weer te gaan zitten tegenspreken (natuurlijk met karrenvrachten aan "bewijsmateriaal"). Het is een strategie om je van je - in het geval van energie zaken - essentie af te houden: namelijk duurzame ontwikkeling afremmen en de aandacht afleiden van realisatie en progressie in hernieuwbare energie.

Je kunt "ze" ook zo veel mogelijk het graf in proberen te negeren, maar ik geef toe dat ook ik me schuldig maak aan vaak pittige reacties. Wel gelardeerd met keiharde info, argumenten, en studies die het tegendeel (lees "twijfel ontzenuwend") bewijzen of hard maken.

Moeilijk om daar een balans voor jezelf in te vinden. Er wordt zo verschrikkelijk veel bagger beweerd. Gek word je d'r van...

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 13-10-2011 17:31 . Reden: Twijfelzaaiers pootje lichten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb een oost west maar ook zuid deelsysteem, mij hoor je niet klagen hoor,
gewoon 18% van optimaal afhalen en hopsakee.
woon je aan de kust, dan rustig weer 25% bijtellen, en je oost of west scoort beter dan de *walg* 850kWh/kWp

een sub optimaal systeem levert meer op dan een kale dakpan.
keiharde meetdata op de site van flitspaal of mijn plugwise.
voor keiharde poep vervoeg je op een overheidssite, of professioneel adviseur,
bij voorkeur oer-conventioneel-nederlands.

/edit
de ?niet werkende? ondersteuning voor zon-cv blies mijn huiskamer op naar 23,2 graden vandaag
het is hier heerlijk. zo kan het ook.
no money or gas involved.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-10-2011 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
zonnigtype schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 17:23:
Moeilijk om daar een balans voor jezelf in te vinden. Er wordt zo verschrikkelijk veel bagger beweerd. Gek word je d'r van...
Bij hoge uitzondering dan maar weer eens een self-quote.

Wat eigen CD's op de nieuwe computer geript.

Als je eenmaal Asa No Inori van Kitaro (van zijn meesterwerk Oasis, uit 1979) weer hebt gehoord kun je de hele planeet wel weer aan.

Niet voor niks. In het Engels luidt die track "Rising Sun".

Tears in my eyes from joy (het is mijn allereerste CD...).

Laat die twijfelzaaiers in de bagger zinken, het (echte) leven is zo verschrikkelijk mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 18:27:
Dat was ook mijn boodschap, iets anders verwoord natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:40
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 18:27:
keiharde meetdata op de site van flitspaal of mijn plugwise.
Eén van mijn deelsystemen staat zelfs op ONO. Werkt gewoon. Wat minder opbrengst, natuurlijk, maar zoals eric het zo treffend weet te zeggen: het levert meer op dan het kale bitumen (plat dak dus).
no money or gas involved.
Da's niet helemaal waar natuurlijk. Het heeft je (flink) geld gekost om e.e.a. aan te schaffen en aardgas staat standby om je te helpen als de zon een tijd niet schijnt. Da's niet erg, maar het is wel zoals het is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Om ook maar een vrolijke muzikale noot toe te voegen:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=2_qloHkTmhg]
Lyrics:
I’m goin’ out and get me some sun
Gonna collect it baby
Then we can have a whole lot of fun
Gonna reflect it baby
That fossil fuel’s got no renewal
You know it couldn’t hold a candle
There ain’t no spark in the dark
Can touch my solar – Solar sex panel
Got a fire up on top of my head
I’m a love regenerator
Why don’t you get up off your tanning bed
I’m an ultra-violet Penetrator
Don’t sweat and toil with no heating oil
‘Cause Momma I’m hot to handle
Gonna turn you up, gonna burn you up
With my solar – Solar sex panel
Got a headache burnin’ bad gasoline
Well, I’m gonna relieve it baby
My solar powered lovin’ burns clean
And you’re gonna receive it baby
And it’s rude if it’s crude
Better try my solar – Solar sex panel
Better try my – Come and get my
Solar sex panel
I’m gonna turn you up
I’m gonna burn you up
Better bet your ass I won’t run outta gas
Well, I’m gonna relieve it baby
My solar powered lovin’ burns clean
And you’re gonna receive it baby
And it’s rude if it’s crude
Better try my solar – Solar sex panel
Better try my – Come and get my
Solar sex panel
I’m gonna turn you up
I’m gonna burn you up
Better bet your ass I won’t run outta gas

H/T climatecrocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27

The Wizard

Moderator Mobile
Schinnen-groen schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 17:10:
Toch even een opmerking naar iedereen, eigenlijk:

Ik lees hier vaak dat er in de verschillende woningen temperaturen worden aangehouden tot zelfs 22 C.
Dat vind ik best wel heel erg warm.....

We zitten, geijkt, op 18,5 C. Als de vochtigheid/moeheid-na-werkdag erg parten gaat spelen, dan gaat die wel eens in de avond even naar 19-19,5 C.
Hier hetzelfde, overdag 18 / 18,5 en 's avonds max 19. Gewoon een vest aan of gezellig met z'n tweeën onder een dekentje op de bank :).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Da's niet helemaal waar natuurlijk. Het heeft je (flink) geld gekost om e.e.a. aan te schaffen en aardgas staat standby om je te helpen als de zon een tijd niet schijnt. Da's niet erg, maar het is wel zoals het is.
aardgas staat nog standby maar moet er nu echt uit,
als ik je nog eens mag uitnodigen hier, kan ik je laten zien dat het systeem geld heeft opgeleverd tov conventioneel niets doen. de vermeden kosten tov de uitgangspositie zijn inmiddels met 153% overschreden,
na aftrek van de investering en een uurloon voor mijzelf van 70 euro per uur.
ik heb een grote fout in mijn setup,
aardgas staat standby om tekorten op te vangen,
maar de (stroom)meter staat -4693 kWh in de min.
ik verbruikte tot nog toe dit jaar 446m3 gas, omgerekend 8x446= ~3550 kWh
de fout is helaas dat op mijn startmoment 2007 er nog geen WP+boiler+collector bestond.
die zijn er nu wel, in vreemde setups zelfs :
http://www.besparenopenergie.eu/page5.php

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-10-2011 19:19 . Reden: < mileuwinst en happyness vergeten na ja..> ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
De dunnelaag modules van onbekende herkomst zijn daar wel nogal aan de prijzige kant, 1,50 EURO/Wp excl. (!) BTW. Gezien het formaat en het opgegeven vermogen, indien correct weergegeven (100 Wp bij 1,58 m²) zouden dat volgens mij alleen maar "gewone" amorf Si modules kunnen zijn met een rendement van slechts 6,3%... Heb je wel heul veul ruimte nodig.

Maar leuke site verders, voor de liefhebber van thermische zonnezaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:40
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 19:15:
aardgas staat nog standby maar moet er nu echt uit,
als ik je nog eens mag uitnodigen hier, kan ik je laten zien dat het systeem geld heeft opgeleverd tov conventioneel niets doen.
Oh maar dat geloof ik ook wel, en ik kom graag weer eens een keertje langs (maar eerst even de World Solar Challenge 'doen' :)) maar wat ik wilde zeggen is geld er wel degelijk bij aan te pas komt. Dat is het enige.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Pagina: 1 ... 146 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.