Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 145 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.814 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
migjes schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:58:
ik zat er zelf aan te denken om maar zo spoedig mogelijk pv panelen op mijn dak te leggen.
zodat de atoom centrale niet op mijn conto word aangelegd.
maar ik ben er nog niet uit wat ik eigenlijk wil / verstandig is.
Die nieuwe kernsplijter van mogelijk 2,5 GIGAwatt wordt helemaal niet voor de stroom zuipende piepeltjes aangelegd. Dat bakbeest moet er komen om de nog veel erger zuipende grootmogols van VNO-NCW (de verschrikkelijke Wientjes adepten) en VEMW van zo goedkoop mogelijke stroom te voorzien.

Op kosten van ONZE leefomgeving en ONZE toekomst. De rest interesseert ze geen barst.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
dat kan best zo zijn.
(weet het eigenlijk wel zeker.)
maar het maakt voor mij de beslissing dat ik pv wil wel duidelijker voor mij zelf.
fuck off met de tvt.
geen atoomstroom op mijn conto!

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
migjes schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:15:
dat kan best zo zijn.
(weet het eigenlijk wel zeker.)
maar het maakt voor mij de beslissing dat ik pv wil wel duidelijker voor mij zelf.
fuck off met de tvt.
geen atoomstroom op mijn conto!
d:)b

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Suf misschien dat ik het niet snap met m'n luik
Maar trespa achtige luik zou ik dus moeten vervangen door hout ???

Ik ga denk ik een groot stuk piepschuim regelen en dat erin snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:59

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Voor de mensen die daadwerkelijk van Plugwise willen overstappen naar een openhardware/opensoftware zigbee omgeving die zowel wattjes kan meten maar ook kan aan/uitschakelen zouden eens moeten kijken naar hexabus.

Het is nog wel erg nieuw en nog niet af, maar toch mogelijk in de toekomst een leuk alternatief!

Ze zijn overigens één van de topics op electro:camp (Smart Metering, Smart Home, Smart Grid and Smart Ideas) in Groningen dit jaar op 4/5 November.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:02
harold65 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 07:52:
[...]

Kan je zien of de blauwe draad is aangesloten op de ketel en/of de thermostaat?
Deze draad is aangesloten op een regelbare weerstand. Deze is instelbaar via het gaatje tussen de schroeven aan de zijkant.
Mogelijk is dit gebruikt om een oude kwikthermostaat een beetje demping te geven om temperatuurschommelingen op te vangen
de blauwe draad is in iedergeval aan gesloten op de thermostaat. Dit is een honeywell chronotherm 3
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4080/4910022388_1ea9eb2346_m.jpg

Zou kunnen dat het voor een kwikthermostaat geweest is vroeger. De man die deze ketel heeft opgehangen was 87 (!!) en nog van de oude stempel denk ik. (hij heeft hem echt helemaal zelf opgehangen inclusief buizen etc.)

ik zal vanavond kijken of hij in de ketel is aangesloten maar ga vanuit van wel aangezien hij ook doorloopt naar de thermostaat. Stel dat het die potmeter is, laten zitten of weghalen?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-09 21:37
Wellicht een mooie doorbraak !

Efficientere zonnecellen (NU.NL)

Een team van Nederlandse en Tsjechische onderzoekers heeft silicium nanokristallen gemaakt die het rendement van zonnecellen flink kunnen gaan verhogen.

De onderzoekers van onder meer de Universiteit van Amsterdam schrijven over de ontdekking in een online publicatie in Nature Nanotechnology.

Standaard zonnecellen bestaan uit silicium, waarin onder invloed van licht een elektrische stroom gaat lopen. Het gangbare rendement van die zonnecellen is 15 tot 20 procent.

In tegenstelling tot het silicium dat in gangbare zonnecellen wordt gebruikt kunnen de silicium nanokristallen, een miljoen keer kleiner dan een zandkorrel, dankzij hun structuur het licht efficiënter omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Da's mooi. Zien we vast over een jaar of 5-10 terug.. :P Ontwikkelingen gaan snel. Maar als ze in de Formule 1 met een nieuwe spoiler rijden heb je die de volgende dag ook niet op je Citroen C2.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Petje72 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:57:
Wellicht een mooie doorbraak !

Efficientere zonnecellen (NU.NL)

Een team van Nederlandse en Tsjechische onderzoekers heeft silicium nanokristallen gemaakt die het rendement van zonnecellen flink kunnen gaan verhogen.

De onderzoekers van onder meer de Universiteit van Amsterdam schrijven over de ontdekking in een online publicatie in Nature Nanotechnology.

Standaard zonnecellen bestaan uit silicium, waarin onder invloed van licht een elektrische stroom gaat lopen. Het gangbare rendement van die zonnecellen is 15 tot 20 procent.

In tegenstelling tot het silicium dat in gangbare zonnecellen wordt gebruikt kunnen de silicium nanokristallen, een miljoen keer kleiner dan een zandkorrel, dankzij hun structuur het licht efficiënter omzetten.
Laten we het hopen. Ik word doodgegooid met dat soort "we zullen de hemel wel eens gaan bestormen" berichten. Ik hoor graag wanneer Suntech, Yingli, Trina, Canadian Solar, of wie weet wel Jinko (allemaal Chinese Reuzen) het sexy spullie op hun mega-productie lijnen zullen hebben opgenomen. De weg daar naar toe is er een bomvol pitfalls, zeker in economisch kritische tijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

^ Dat dus.

Zulke berichten geeft mensen ook het idee dat ze maar moeten wachten omdat "zonnepanelen binnenkort veeeeeeeel beter worden". Als dat al gebeurt worden ze ook veeeeeeeeeeeeel duurder, dat vergeet men dan vaak weer.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Laatst online: 24-09 21:37
SunshineCompany schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 13:11:
^ Dat dus.

Zulke berichten geeft mensen ook het idee dat ze maar moeten wachten omdat "zonnepanelen binnenkort veeeeeeeel beter worden". Als dat al gebeurt worden ze ook veeeeeeeeeeeeel duurder, dat vergeet men dan vaak weer.
Wachten met aanschaffen zal ik zeker niet. Ik heb nu 1350wP liggen in zal binnen 2 a 3 jaar er wat bij gooien op mijn dak. Wat ik lees in het artikel is dat het een mooie technologische doorbraak kan zijn, een meer reeele dan dat ik eerder ooit gelezen heb. Nu duurt het nog jaren voordat dit op de markt komt, ik denk 3 tot 5 jaar afhankelijk van de levensvatbaarheid en de economische ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@Woodski
suf? nee hoor.
ja trespa vervangen voor multiplex(hout).
isoleert een stuk beter.
minimaal 18mm dik en 2 balkjes er onder om door buigen te voorkomen.
(als er de ruimte voor is kun je de plaat ook dikker maken en de balkjes weg laten.)

je kan dat luik ook nog isoleren maar echt nodig is het niet.
doe eerst de rest maar eens en maak je dan pas zorgen over het luik.

@Speedfightserv
het zou best kunnen dat harold65 gelijk heeft.
nu je toch bezig bent.
check eens of je c.v. ketel modulerend is.

als dat zo is dan kun je meteen een modulerende thermostaat op hangen en dat tussen stukje verwijderen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speedfightserv schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 12:55:
[...]

de blauwe draad is in iedergeval aan gesloten op de thermostaat. Dit is een honeywell chronotherm 3
[afbeelding]

Zou kunnen dat het voor een kwikthermostaat geweest is vroeger. De man die deze ketel heeft opgehangen was 87 (!!) en nog van de oude stempel denk ik. (hij heeft hem echt helemaal zelf opgehangen inclusief buizen etc.)

ik zal vanavond kijken of hij in de ketel is aangesloten maar ga vanuit van wel aangezien hij ook doorloopt naar de thermostaat. Stel dat het die potmeter is, laten zitten of weghalen?
In de thermostaat die jij hebt zit geen kwikschakelaar.
Meet eerst even wat de spanning over de draden. als je geen spanning meet, hou ze dan even aan elkaar.
Als de CV-aanslaat, dan kan het kastje er gewoon tussen uit.
Ik heb dit nooit eerder gezien.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Cobb schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:01:
Zin er hier mensen met een bedrijfje en een verbruik van rond de 8000kWh?
Vanwaar de vraag?

Goedkope warmtepomp die het in de vrieskou nog doet: http://www.maxicool.nl/downloads/pag-37.pdf

2,5 tot 5,5 kW verwarmingsvermogen bij -10c (!), de kleinste gaat voor minder dan 1000 euro over de toonbank. COP van > 4 bij 20c binnen 7c buiten. 5 jaar garantie. Wie vindt het addertje onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

..

[ Voor 97% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-10-2011 13:47 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 13:16:
@Woodski
ja trespa vervangen voor multiplex(hout).
isoleert een stuk beter.
Pak dan wel watervast en verlijmd multiplex. Eventueel kan je twee stukken van 18 of 22mm op elkaar lijmen voor een nog dikker en steviger geheel.. Tip: Boor een gat van 16 tot 22mm in het midden, dan kan je met je vinger het luik optillen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
De onderzoekers bereikten in hun experiment een rendement van bijna 100 procent. Ze hebben nog geen daadwerkelijke zonnecellen gemaakt.
... de weg is dus nog heeeeeeeeel lang, afgezien van de al genoemde pitfalls ...
Weer een Nederlandse vinding die Verhagen gaat verkwanselen aan China???
Daar gaat Verhagen helemaal niet over...

...die gaat alleen maar over het bevorderen van alle soorten elektriciteit [dondert niet wat] die leveranciers door moeten verkopen aan eindverbruikers. Kan CDA collega de Jager vervolgens 70 procent van de prijs van elke verkochte kilowattuur van afromen (energiebelasting plus 19% BTW over EB plus 19% BTW over "kale leveringsprijs"). KASSA! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:28
Ik zou gewoon het trespa gebruiken.
- Veel beter vocht bestendig
- Werkt niet, dus geen klemmend luik
- Al aanwezig dus bespaart tijd/geld en grondstoffen
- In combinatie met isolatie materiaal goed te isoleren

Kortom ik zou het huidige luik gewoon gebruiken eventueel gecombineerd met nieuw /extra isolatie materiaal.
Verder weet ik niet waar in huis het luik zich bevind. Bij ons zit het in de berging waar toch al niet word gestookt. Dan word isolatie ook minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 13:50:
Daar gaat Verhagen helemaal niet over...
Indirekt wel natuurlijk, door al het PV gebeuren in Nederland maar te dwarsbomen moeten dergelijke vindingen wel vermarkt worden in het buitenland.
Het is een trieste zaak dat een partij die zo verloren heeft met de verkiezingen bijna alle touwtjes in handen heeft op energie gebied.

Bij ons de hele dag al zwaarbewolkt en motregen, afgegeven vermogen van de installatie staat strak op 90W.
Het valt me op dat dit genoeg is voor de "rusttoestand" van ons huis, draaischijmeter staat stil ondanks dat de benodigde keukenapparatuur stand by staat en m'n zuinige pc in bedrijf is.

[ Voor 26% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-10-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Morgen Sundays, ik ben van de partij. Wel technische onderwerpen als ik het zo zie:

http://www.sunday2011.nl/deelsessies.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:02:
[...]

Indirekt wel natuurlijk, door al het PV gebeuren in Nederland maar te dwarsbomen moeten dergelijke vindingen wel vermarkt worden in het buitenland.
Weet ik natuurlijk wel, maar het is goed om te beseffen dat de belangen van de Staat wel loodrecht op de belangen blijken te staan van de piepeltjes die "ze" zeggen te vertegenwoordigen. Het kan niet vaak genoeg duidelijk gemaakt worden op welke wijze we belazerd worden. De ogen moeten open. Ik heb het niet voor niets regelmatig over de "Unholy Alliance" tussen Staat en (grote) energiebedrijven. Die alliantie moet met wortel en tak worden uitgeroeid, al heb je daar verschrikkelijk goeie mensen voor nodig die het engelengeduld van een reiger nodig hebben die staat te vissen in een dooie sloot.
Het is een trieste zaak dat een partij die zo verloren heeft met de verkiezingen bijna alle touwtjes in handen heeft op energie gebied.
Breek me de b** niet open.
Bij ons de hele dag al zwaarbewolkt en motregen, afgegeven vermogen van de installatie staat strak op 90W.
Het valt me op dat dit genoeg is voor de "rusttoestand" van ons huis, draaischijmeter staat stil ondanks dat de benodigde keukenapparatuur stand by staat en m'n zuinige pc in bedrijf is.
Mooi (net ff gekeken). Ferrarisje staat rustig te hinkelen/wiebelen. Meterstand van 24 november 2010, zo'n beetje... Het Visisol display (588 Wp deelgroep) geeft zo'n beetje tussen de 70 en 80 Watt AC te zien (actueel specifiek afgegeven vermogen rond de 0,13 Watt/Wp). Bij continu bewolkt weer. Ach, het is najaar.

De OK4tjes log ik nu alleen nog maar bij opstarten op de oude computer (opstart standen, daarna afsluiten). Nog geen tijd gehad om te kijken of ik iets via de nieuwe windhoos 7 bak aan de praat kan krijgen. Blijft vervelend, de hardware switch, hoop gesodemieter altijd. En ik heb meer dan genoeg aan mijn hoofd. Straks VREG update 1 september uploaden, er staat alweer een nieuwe cijfer operatie te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:52
zonnigtype schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:07:
Straks VREG update 1 september uploaden, er staat alweer een nieuwe cijfer operatie te wachten.
VREG, als zijnde de Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:10:
[...]

VREG, als zijnde de Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt?
Yup, uit der aard. Die houd ik al jaren zeer nauwgezet bij, en publiceer daar in zeer groot grafisch detail over. Veel actueler dan jullie eigen branche organisatie BelPV doet (die nog steeds totaal achterhaalde cijfers publiceert)... :*)

http://www.polderpv.nl/PV_Belgie_markt_actueel.htm

Update komt zo, moet nog ff puntjes op de i zetten, en ik moet nog boodschappen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ja, ik ben niet van de korte (nietszeggende) stukjes die managers prediken. Meer niveau old school sh*t... 8)7 O-)

(wordt trouwens ook in het buitenland gelezen, een van de grootste consultants op dit aardklootje is hevig geïnteresseerd in mijn updates...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

SunshineCompany schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:09:
Morgen Sundays, ik ben van de partij. Wel technische onderwerpen als ik het zo zie:

Shell een van de organisatoren ???

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Volgens buienradar worden vrijdag, zaterdag en zondag topdagen voor de PV installatie *O*

http://www.buienradar.nl/...ats.aspx?modus=dag&bron=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mike70 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:32:
[...]

Shell een van de organisatoren ???
Is al jaren zo. Vergeet niet dat ze een Gieg aan Solar Frontier CIGS dunnelaag module capaciteit hebben draaien in Japan (plant schijnt inmiddels full-speed te gaan, ben benieuwd naar de impact)...

@Sunshine: ga je nog naar het salderingsverhaal toe? Zo ja gaarne verslag doen!

Ik sla een keer over. Af en toe moet je pas op de plaats maken en je niet gek laten maken door het oeverloze "gediscussieer" hier te lande... Op een gegeven moment zie je te vaak dezelfde vicieuze cirkels draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Speksteenkachel schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 15:59:
Volgens buienradar worden vrijdag, zaterdag en zondag topdagen voor de PV installatie *O*

http://www.buienradar.nl/...ats.aspx?modus=dag&bron=3
Had het al gezien op mijn grafiek die ik op mijn PV site heb staan
Afbeeldingslocatie: http://www.weerplaza.nl/data/eps/eps_bewolkingskans_06280.png

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik ga in een strandstoel voor de Ferrarismeter zitten en met de Sunny Beam op schoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:09:

Was er graag bij geweest, maar helaas kan ik niet.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 09:29
ledlamp schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 19:58:
@Engelbertus

Ik heb vandaag eindelijk mijn Intergas kunnen meten met een Laing pomp er in. Het verbruik is 30W als de ketel draait. En 15W bij het nadraaien, dit is inclusief ketel elektronica. Mijn pomp staat op stand 4.
dat scheelt dan toch een watt of 15. misschien dat je de laing nog minder energie kunt laten gebruiken op een andere stand? ik heb mijn pomp nu op de laagste stand iig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-09 13:16
ledlamp schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 19:58:
Ik heb vandaag eindelijk mijn Intergas kunnen meten met een Laing pomp er in. Het verbruik is 30W als de ketel draait. En 15W bij het nadraaien, dit is inclusief ketel elektronica. Mijn pomp staat op stand 4.
@ledlamp: welk type Laing gebruik je en hoe hoog moet je pompen? Ik zit te denken aan een Laing E4, maar ik weet niet of deze pomp wel voldoende capaciteit heeft voor mijn woning. Ik begrijp dat de E4 een opvoerhoogte van 4m heeft.... Ik heb een woning met begane grond, verdieping en zolder waarbij de cv leidingen over de zoldervloer heenlopen (en de CV op de begane grond staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

engelbertus schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 16:37:
[...]
dat scheelt dan toch een watt of 15. misschien dat je de laing nog minder energie kunt laten gebruiken op een andere stand? ik heb mijn pomp nu op de laagste stand iig..
Ik heb gisteren nog even mijn Remeha Avanta CW4 gemeten met een energy check 3000
standby: 1,6 W
nadraaien pomp: 50,7 W
verwarmen op minimum stand (ventilator draait 1300 rpm): 65,5 W
verwarmen (ventilator draait 2000 rpm): 66,4 W

De ventilator is dus vrij zuinig, maar de standaard pomp verbruikt bijna 50 W. Ik zal binnenkort ook eens bij mijn ouders meten. Die hebben een Remeha Calenta met modulerende pomp.

De Remeha Calenta CW4 gemeten:
standby: 4,7 W (wellicht zorgt de aangesloten iSense voor dit hogere verbruik?)
nadraaien pomp: 40,5 W (iets zuiniger dus door de toerengeregelde pomp)
verwarmen (ventilator draait 1850 rpm): 53,9 W

[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 18-11-2011 11:04 . Reden: verbruik Calenta toegevoegd ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de opvoerhoogte van die pompen zegt volgens mij niet echt direct iets over de hoogte van je verwarmingssysteem. het zegt volgens mij iets over de druk die hij maximaal kan leveren, en bij een opvoerhoogte jan die dan water 4 m omhoog pompen. maar bij een gesloten systeem zoals een boiler, is het water toch "in evenwicht" en hoe je alleen rond te pompen.
wel door veel meters buis met weerstand, wat de doorstroming dan beperkt.

dus de weerstand van 4 meter recht omhoog en de weerstand van je verwarmingssysteem zijn twee zaken die je niet zomaar kunt vergelijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speciaaltje voor Café de la Mar en onze andere Vlaamse collega's:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/VREG_zonnestroom/Accumulatie_Vlaanderen.gif

Ik zou zeggen: ge-fe-li-ci-teerd! *O*

Het spul staat inmiddels on-line, nu het 1 oktober rapport nog...

Detail data
Jaaroverzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Fantastisch werk geleverd poldermans, weer veel leesplezier voor vanavond.
Durf het bijna niet te vragen maar eh, heb je ook zo'n grafiek voor Italie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 00:30
engelbertus schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 17:22:
de opvoerhoogte van die pompen zegt volgens mij niet echt direct iets over de hoogte van je verwarmingssysteem. het zegt volgens mij iets over de druk die hij maximaal kan leveren, en bij een opvoerhoogte jan die dan water 4 m omhoog pompen. maar bij een gesloten systeem zoals een boiler, is het water toch "in evenwicht" en hoe je alleen rond te pompen.
wel door veel meters buis met weerstand, wat de doorstroming dan beperkt.

dus de weerstand van 4 meter recht omhoog en de weerstand van je verwarmingssysteem zijn twee zaken die je niet zomaar kunt vergelijken ?
Voor een huis met een leiding 4 meter omhoog heb toch echt meer opvoerhoogte nodig dan 4 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

leonbong schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:42:
[...]

Voor een huis met een leiding 4 meter omhoog heb toch echt meer opvoerhoogte nodig dan 4 meter.
Als er 4 meter water naar beneden op de pomp drukt is dit toch dezelfde kracht als 4 meter omhoog, de pomp hoeft alleen nog maar rond te pompen. (Nodige verliezen daar gelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

leonbong schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:42:
[...]

Dit is niet waar, er zijn immers 2 leidingen een aanvoer en retour. Als de pomp uit staat en het systeem is open en de pomp staat beneden zijn zowel de zuig als de pers 40 kPa bij 4 meter hoog.

Is het systeem gesloten en de druk bovenin is 100 kPa (1 Bar) dan zijn zowel zuig als perszijde 140 kPa.
De pomp moet alleen de waterzijdige weerstand in het circuit overwinnen. Deze weerstand hangt af van de leiding diameter, lengte, en loopt kwadratisch op met de flow.

Zijn er radiator ventielen met thermostaatkop, dan veranderd de hydraulische weerstand. Een toerental geregelde pomp ziet dan de delta P oplopen, en toert terug.

Ik heb de onderstaande link al vaker hier laten zien, maar mischien is het leerzaam zelf eens aan de knoppen te draaien en kijken wat er gebeurt. Vergeet niet de pomp goed in te stellen, hij heeft 8 verschillende standen. :)

http://net.grundfos.com/d.../gnl/alpha2_explorer.html

[ Voor 24% gewijzigd door Gasschuif op 11-10-2011 19:19 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
@engelbertus,flippo765 en Gassschuif: Nou dan ga ik maar eens zo'n Laing E4auto+ bestellen. Ik heb al twee afsluiters op mijn CV leidingen, dus dan moet vervangen redelijk eenvoudig gaan! Alleen nog even een geschikt overname relais zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

eric_v schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 19:20:
@engelbertus,flippo765 en Gassschuif: Nou dan ga ik maar eens zo'n Laing E4auto+ bestellen. Ik heb al twee afsluiters op mijn CV leidingen, dus dan moet vervangen redelijk eenvoudig gaan! Alleen nog even een geschikt overname relais zoeken.
Je herinnerd mij eraan dat ik volgende week de CV ook maar eens moet gaan monitoren.
Heb nu een Valliant VHR-C uit 2003, gasverbruik valt behoorlijk mee met een huis uit 1974 maar ik zou niet weten wat hij verbruikt aan elektrisch vermogen.

Vraag: Kan je met een modulerende thermostaat ook gewoon je pomp vervangen?

Of is het niet de pomp die moduleert en hoe ga je dit oplossen met een vervangende pomp op een overgangsrelais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Pomp vervangen is een fluitje van een cent, ik kwam geen problemen tegen, behalve de al eerder genoemde electronische. Ik heb mijn oude pomp wel uitgebreid laten drogen en gangbaar gehouden, voor 't geval dat.... Pomp staat bij mij nu op stand 3 en dat bevalt goed, eigenlijk beter dan met de oude pomp. Deze pomp blijft langer rustig doordraaien, de oude pomp sloeg veel vaker aan (en uit) Ook heb ik iets minder leidinggetik.

@flippo765
De meeste pompen worden gewoon aan/uit gestuurd. Een modulerende ketel moduleert op z'n vlamhoogte en daarmee op z'n vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 11-10-2011 19:38 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Howdy, ik zie dat de oude sfeer weer is teruggekeerd. Dus kom ik weer actief aanschuiven ;)

intussen zat ik niet stil....
de upgrade van 1710 naar 3120 Wp is gelukt,
en staat momenteel in tijdelijke opstelling nog 570 Wp opgesteld.

Dit weekend (met zon in het vooruitzicht) komt de definitieve plaatsing: 6x 190 Wp op zuid, 3x190Wp op west.
en ja....ik probeer ze ook aan te sluiten op de ZonPHP voor realtime (nou ja, 5 minuut interval) monitoring :)

Vervoer is ook verduurzaamd: de 15 jaar oude herenfiets van pa is door toeval (je wint soms onverwacht wel iets) vervangen door nieuwe Gazelle fiets, dus dat is weer a la BioHummer goed km-vreten !

Tip voor het kruipluik: ik heb 2x 10cm Isover geplaatst en daarover het afdek-luik, einde koude ;)
Isover blijft aardig goed klemmen en hangt er al ruime tijd (1? 2 jaar?).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Let op Laing heeft nieuwe types, nog zuiniger Op onderstaande link bv 130 mm inbouwlengte 1,1/2 G aansluiting. In Duitsland zijn ze redelijk te betalen.

http://www.pumpendiscount...o.html?refid=Preisroboter

Download hier de fabriek catalogus voor de technische gegevens
http://www.laing.de/produkte/pumpen/heizungspumpen/

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 11-10-2011 21:03 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:53
Nu ik mezelf aan het oriënteren ben op de woningmarkt voor een koopappartement (in Amsterdam) verbaasd mij enorm hoe weinig duurzaamheid leeft. Nog praktisch geen enkel appartement tegen gekomen met volledig dubbelglas, cv lijkt haast uniek en over spouwmuur (na) isolatie heb ik het nog niet eens durven hebben. Verbazingwekkender is dat het ook vaak niet altijd goed bekend is, ook bij enkele makelaars 8)7 Laatst een leuk appartement bezichtigd, maar overal(!) enkeglas en een gaskachel. Op de vraag of het dan wel een gesloten systeem betrof werd ik vragend aangekeken. Erger nog is dat het vervangen van glas aan de wegzijde vaak alleen in samenspraak met de gehele v.v.e. mag en vaak vergunningsplichtig is!! Ik weiger mij alleen suf te stoken als dat absoluut niet nodig had hoeven zijn. Al zit ik er wel aan te denken om de ramen van goede, zware en isolerende gordijnen (dit zou toch behoorlijk moeten schelen?) al is het mij nog niet echt duidelijk waar dit echt goed te koop is...

Binnen mijn werk ben ik laatst helemaal verbaasd over de voorzitter van het MVO groepje over het kennis niveau (of het gebrek daarvan) bij duurzame energie, maar ik zal daar voor nu maar niet verder over uitwijden :P Maar het proberen op te meten van de electriciteits en gasmeters is al een hele toer, hoeveel er verbruikt wordt van wat en wat daar per eenheid voor betaald wordt is dan ook compleet onbekend. Hopelijk lukt het mij snel om in dat groepje terecht te komen en kan ik er ze er van overtuigen dat meten = weten en dat je daar dus moet beginnen!

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
Gasschuif schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 19:54:
[...]

Let op Laing heeft nieuwe types, nog zuiniger Op onderstaande link bv 130 mm inbouwlengte 1,1/2 G aansluiting. In Duitsland zijn ze redelijk te betalen.

http://www.pumpendiscount...o.html?refid=Preisroboter

Download hier de fabriek catalogus voor de technische gegevens
http://www.laing.de/produkte/pumpen/heizungspumpen/
Had ik inmiddels ook gezien. Ik denk dat pumpendiscounter een redelijk scherpe prijs heeft.

@ericplan: wat voor type relais had jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Banjy schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:50:
Nu ik mezelf aan het oriënteren ben op de woningmarkt voor een koopappartement (in Amsterdam) verbaasd mij enorm hoe weinig duurzaamheid leeft. Nog praktisch geen enkel appartement tegen gekomen met volledig dubbelglas, cv lijkt haast uniek en over spouwmuur (na) isolatie heb ik het nog niet eens durven hebben. Verbazingwekkender is dat het ook vaak niet altijd goed bekend is, ook bij enkele makelaars 8)7 Laatst een leuk appartement bezichtigd, maar overal(!) enkeglas en een gaskachel. Op de vraag of het dan wel een gesloten systeem betrof werd ik vragend aangekeken. Erger nog is dat het vervangen van glas aan de wegzijde vaak alleen in samenspraak met de gehele v.v.e. mag en vaak vergunningsplichtig is!! Ik weiger mij alleen suf te stoken als dat absoluut niet nodig had hoeven zijn. Al zit ik er wel aan te denken om de ramen van goede, zware en isolerende gordijnen (dit zou toch behoorlijk moeten schelen?) al is het mij nog niet echt duidelijk waar dit echt goed te koop is...
...
Ik zou zeggen eisenpakket voor de verkopende partij neerleggen met navenant bod. dan laat ze de ruïne maar eerst fatsoenlijk op orde maken en anders ' no deal' (iets van kopersmarkt in deze tijden?)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:53
NielsTn schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:24:
[...]
Ik zou zeggen eisenpakket voor de verkopende partij neerleggen met navenant bod. dan laat ze de ruïne maar eerst fatsoenlijk op orde maken en anders ' no deal' (iets van kopersmarkt in deze tijden?)
Zal daar zeker rekening meehouden als ik ga bieden op een dergelijk appartement. Het is een optelsom van kosten, die zijn erg hoog in een dergelijk appartement en dat zal ik 'moeten' verwerken in het bod ;) Wat mij alleen verbaasd is dat het gewoon niet leeft, als je over dubbelglas, verwarming etc. begint dan lijken ze nog net niet te zeggen; waar heeft die kerel het over, dat is geen onderwerp. Misschien moeten we de campagnes in Nederland verschuiven van het is goed voor het milieu, toekomstige generaties en de portemonnee naar alleen; het levert wooncomfort op, het is luxueus. Wie weet is dat de sleutel :+

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Banjy schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:28:
[...]

Zal daar zeker rekening meehouden als ik ga bieden op een dergelijk appartement. Het is een optelsom van kosten, die zijn erg hoog in een dergelijk appartement en dat zal ik 'moeten' verwerken in het bod ;) Wat mij alleen verbaasd is dat het gewoon niet leeft, als je over dubbelglas, verwarming etc. begint dan lijken ze nog net niet te zeggen; waar heeft die kerel het over, dat is geen onderwerp. Misschien moeten we de campagnes in Nederland verschuiven van het is goed voor het milieu, toekomstige generaties en de portemonnee naar alleen; het levert wooncomfort op, het is luxueus. Wie weet is dat de sleutel :+
mindset moet inderdaad anders worden in groot deel van Nederland.
ik zie en merk het aan mijzelf: voorheen vette lease-bak (ok, hybride maar toch) em km's bij de vleet.
Nu word ik niet meer warm van auto's, zie het genot van OV in (lekker uitslapen in trein, boekje lezen, muziek luisteren) of het verplaatsen per fiets (km of 30 kijk ik niet meer tegenop :) )
dus wees gewaarschuwd: als je na PV, zonneboiler en isolatie oppert aan 'moeders-overste' over het eruitschuiven van de auto/heilige melkkoe.... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 14:31
Quinny schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:15:
[...]

:D

In Azië en de Arabische wereld schijnen ze inderdaad veel gebruikt te worden, papier vinden ze daar maar raar... (heb ik gehoord, geen idee of het echt zo is)
Ik ben in KSA geweest en JA, het is echt zo. Net als op veel plekken in Frankrijk: gat in vloer. Dan kraantje met slangetje erlangs om je boel af te wassen. Papier was er wel, om je boel naderhand te drogen :)

Ook in Taiwan is er iets soortgelijks. De WC's hebben er ook zo'n slangetje, in het hotel was zelfs een "armleuning" met controls voor de straal (warmte), duur, zittingwarmte, en last but not least: een vrouwenstraaltje. Da's ff schrikken zeg maar :D

Ik heb afgelopen weekend maar eens een mooie pompschakelaar besteld voor mijn vloerverwarming. Had vantevoren mijn pa gebeld en hem geadviseerd om ook zo'n schakelaar voor zijn vv te nemen. Hij doet mee, dus de wereld wordt weer een beetje groener.

Zoals ik zei: binnenkort maar eens mijn zolder isoleren, da's nu echt niet goed gedaan. Om ff terug te komen op de reacties (waarvoor dank): Ik ben wel redelijk handig (vorig jaar mijn complete benedenverdieping verbouwd, vv aangelegd, muurtje gesloopt en gebouwd, keuken en leidingen verlegd etc), dus ik ga lekker zelf hobbyen. Als ik de schroten op zolder eruit ga trekken laat ik wel weer wat weten.

ps: KSA = Kingdom of Saudi Arabia

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:34:
[...]

Je "werkelijke" energie opbrengst was op die dag 21 kilowattuur (de maat waarin we stroom verbruik en opwek weergeven).

... hoop tekst en uitleg .. (knip knip ;) )

* edit *
antonboonstra was me reeds voor...
Allebei hartstikke bedankt voor de informatie. Ik heb dat vanavond ook meteen verwerkt op mijn website. Dan men een nog andere manier manier om te vergelijken of een indruk te krijgen. :)

Nogmaals bedankt!

(ps. wel even een stukje/stuk naar beneden scrollen ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:02:
Fantastisch werk geleverd poldermans, weer veel leesplezier voor vanavond.
Dank. Dat het allemaal ook nog wat opvoedkundige waarde mag hebben...
Durf het bijna niet te vragen maar eh, heb je ook zo'n grafiek voor Italie O-)
Ik durf bijna niet te antwoorden, maar zo'n grafiek heb ik. Wel gejat van GSE, en recentere data is nog steeds een ongelofelijk moeras waar nog wel de nodige "bijstellingen" in kunnen komen, dus daar wacht ik even mee. De GSE ambtenaren zitten volgens mij dagelijks met het puntje van de tong op de grond van alle data inkloppen, de vele ingave fouten herstellen, proberen al te strenge Photon journalisten van zich af te meppen, en nog zo wat meer...

@NielsTn:
Howdy, ik zie dat de oude sfeer weer is teruggekeerd. Dus kom ik weer actief aanschuiven ;)
Welcome back! Ja, we zijn weer erg lief voor elkander. Door de rose wolkjes kun je de twiekerts niet meer zien... *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24
Wat is jouw reactie op mijn reactie op jouw vraag* over het het ombouwen van een fossiele auto naar een fossiele elektrische auto?

* Jaja, het staat er goed ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
eric_v schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:10:
[...]

@ericplan: wat voor type relais had jij gebruikt?
Een gewoon 220V relais, toevallig dubbelpolig om. Van de lokale electronikawinkel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
Vraagje voor de installateurs hier op het forum tbv van de elektrische installatie voor een PV installatie:

Ik wil een tweede groepenkast in mijn schuur plaatsen. Deze groepenkast ga ik gebruiken voor zowel mijn PV installatie (rond de 4000 Wp) en mijn andere hobbies. Het gaat hier om een 3-fasen aansluiting.

Van de meterkast naar de tweede groepenkast moet ik een kabel (of draden leggen). In de tweede groepenkast zeker ik e.e.a. af op 16A. Om de installatie selectief te houden zeker ik de verbinding tussen de meterkast en de groepenkast af op 25A. Mijn vraag: Hoe dik moeten de aders van de kabel/draad zijn? Mag dit gewoon 5x2,5mm2 zijn in een 19mm buis? moet het 5x4 mm2 kabel zijn? Wat voor type kabel mag het zijn?

Kabel wordt over het (houten)dakbeschot aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
iPiX1999 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:37:
[...]

Ik ben in KSA geweest en JA, het is echt zo. Net als op veel plekken in Frankrijk: gat in vloer. Dan kraantje met slangetje erlangs om je boel af te wassen. Papier was er wel, om je boel naderhand te drogen :)

Ook in Taiwan is er iets soortgelijks. De WC's hebben er ook zo'n slangetje, in het hotel was zelfs een "armleuning" met controls voor de straal (warmte), duur, zittingwarmte, en last but not least: een vrouwenstraaltje. Da's ff schrikken zeg maar :D
Hou op! Ik pies m'n incontinentieluier helemaal vol en de tranen staan in m'n ogen... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:54:
[...]

Wat is jouw reactie op mijn reactie op jouw vraag* over het het ombouwen van een fossiele auto naar een fossiele elektrische auto?

* Jaja, het staat er goed ;)
Sorry, je hebt gelijk. Ik heb totaal niet meer mijn reactie opgegeven.

Mijn reactie : Ik ga het niet meer doen. Alle gegeven informatie gaf voldoende inzicht op mijn hersenkronkel. Vanwege de kosten ben ik blij, dat ik het eerst hier gevraagd hebt of het wel zo verstandig was om te doen en dan vooral financieel gezien.

Ik had het graag willen doen hoor. Maar vanwege de airodynamica van de zonne-panelen (harder dan 80km/h is niet meer handig) en het financiele plaatje is het niet raadzaam.

Hoe dan ook was de gegeven informatie wel leuk om te lezen. Dat kwam ik nergens anders tegen op internet. Dat soort informatie was ik namelijk ook naar opzoek om mezelf met beide benen op de grond te houden.

Bedankt voor de reactie.

* Mooi. Dank je wel. :)
* Reacties van nog meer mensen is zeker welkom. Ben gewoon benieuwd of het nuttige informatie is voor veel mensen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2011 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:19:
In Griekenland hebben ze wél papier, maar enkel heel weinig water. Als je dus uw achterste proper hebt gemaakt, moet je het papier in een vuilbak gooien. De afvoerbuizen zijn ook redelijk smal, er kan geen papier bij.
Gelezen nav de Olympische Spelen in Griekenland een tijdje geleden. De Grieken hadden toen schrik dat alle bezoekers massaal voor verstoppingen zouden zorgen. Uiteindelijk is dat toch niet zo gebleken.

Lijkt me toch maar een vieze bedoening, het "veegpapier" in een vuilbak...
In Azie en Afrika dagelijkse praktijk. Vies? Dat zijn de 'nette' toeristen die toch het veegpapier in het toilet mikken waardoor er direct een verstopping ontstaat, die de eigenaar van de wc weer eruit kan gaan trekken...

Woodski schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:35:
Heeft iemand een goede tip hoe ik het luik kan aanpakken.
Er ligt nu een niet passend stuk schuim onder een zware stenen afdekplaat met daarop een kokosmat.
Als je Tonzon gebruikt, kun je dat ook gebruiken onder het kruipluik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Ik zie op die link ook bijpassende isolatie blokjes voor de pomp staan, erg netjes. Dat bracht me op het idee om de isolatie van de CV leidingen op zolder eens te controleren / te verbeteren. Er zit wel het één en ander om heen, maar niet overal, en het zit niet allemaal (meer) goed dicht. Dit lijkt me de juiste tijd van het jaar :-)

vriezer na isoleren:
Na het installeren van de vloerverwarmens-pomp-schakelaar komt m'n vriezer weer naar boven in m'n kWh spreadsheet. Hij is vrij nieuw maar ik heb hem ooit gemeten op 20W gemiddeld verbruik. Ik zat te denken aan extra isolatie aan de zijkanten en bovenkant, maar ik ben er nog niet uit hoe condens voorkomen moet worden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
jwstolk schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 22:16:
[...]
...
vriezer na isoleren:
Na het installeren van de vloerverwarmens-pomp-schakelaar komt m'n vriezer weer naar boven in m'n kWh spreadsheet. Hij is vrij nieuw maar ik heb hem ooit gemeten op 20W gemiddeld verbruik. Ik zat te denken aan extra isolatie aan de zijkanten en bovenkant, maar ik ben er nog niet uit hoe condens voorkomen moet worden.
Jip, hier de zijkanten van de koelkast/vriezer combi gedaan. Meten, lastig, ik kom niet bij de wandcontactdoos.
EricPVT is al langer hier mee bekend, denk dat hij wel wat meer kan vertellen. Volgens mij scheelt het toch wel.
stond ook ergens eerder in de topics, dus met zoek zou je iets kunnen vinden :)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 11-10-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

eric_v schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:56:
Vraagje voor de installateurs hier op het forum tbv van de elektrische installatie voor een PV installatie:

Ik wil een tweede groepenkast in mijn schuur plaatsen. Deze groepenkast ga ik gebruiken voor zowel mijn PV installatie (rond de 4000 Wp) en mijn andere hobbies. Het gaat hier om een 3-fasen aansluiting.

Van de meterkast naar de tweede groepenkast moet ik een kabel (of draden leggen). In de tweede groepenkast zeker ik e.e.a. af op 16A. Om de installatie selectief te houden zeker ik de verbinding tussen de meterkast en de groepenkast af op 25A. Mijn vraag: Hoe dik moeten de aders van de kabel/draad zijn? Mag dit gewoon 5x2,5mm2 zijn in een 19mm buis? moet het 5x4 mm2 kabel zijn? Wat voor type kabel mag het zijn?

Om de diameter van de kabel te bepalen is naast de afzekerwaarde ook de kabellengte en de manier van leggen nodig. Gaat de kabel ook nog ergens ondergronds?
Selectiviteit heeft niet alleen met Amperage te maken maar ook met snelheid van de automaat of zekering.
C automaat is bijvoorbeeld trager als een B automaat.
Ik neem aan dat je in de meterkast een aardlek-automaat gaat toepassen (overstroom en aardlekbeveiliging in 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 22:51

MieJuul

3970Wp

5x2.5mm2 volstaat volgens mij, daar er niet meer dan 16 A kan gaan lopen.
Echter heb je dan niet meer de mogelijkheid om in de toekomst te verzwaren, als je dat zou willen.
Welk type kabel, daar durf ik geen uitspraak over te doen.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
Speksteenkachel schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 22:22:
[...]

Om de diameter van de kabel te bepalen is naast de afzekerwaarde ook de kabellengte en de manier van leggen nodig. Gaat de kabel ook nog ergens ondergronds?
Selectiviteit heeft niet alleen met Amperage te maken maar ook met snelheid van de automaat.
C automaat is bijvoorbeeld trager als een B automaat.
Ik neem aan dat je in de meterkast een aardlekautomaat gaat toepassen (overstroom en aardlekbeveiliging in 1)
Totale lengte van de kabel zal rond de 15m zijn en wordt inderdaad in de meterkast voorzien van een aardlekautomaat. Kabel wordt niet door de grond gelegd, maar over het dakbeschot (in een buis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Persoonlijk zou ik voor een UV bestendige YmVKas 5x4mm2 gaan.
Omdat deze een ge-armeerde mantel heeft hoeft er ook geen beschermbuis omheen.
Nadeel is wel dat het stug is met leggen.
Gebruik je wel beschermbuis dan volstaat een huis tuin en keuken YmVK van 5x4mm2.

[ Voor 79% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-10-2011 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
Speksteenkachel schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 22:26:
Kabellengte en wel of niet ondergronds, meerdere kabels gebundeld etc.
Deze gegevens moeten ook bekend zijn.
Gaat om 1 kabel, geen andere kabels. Worden nog wel wat buisjes naast gelegd, maar dat is voor netwerk en evt wat sensor kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
MieJuul schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 22:24:
[...]

5x2.5mm2 volstaat volgens mij, daar er niet meer dan 16 A kan gaan lopen.
Echter heb je dan niet meer de mogelijkheid om in de toekomst te verzwaren, als je dat zou willen.
Welk type kabel, daar durf ik geen uitspraak over te doen.
Er kan maximaal 25A lopen aangezien de kabel in de meterkast afgezekerd wordt op 25A! (Volgens mij is dit nodig om de zaak selectief te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 22:03:
Mijn reactie : Ik ga het niet meer doen.
OK. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je je transport niet kunt vergroenen. Niet, of veel minder, autorijden? Zou veel energie schelen en als je de autokilometers vervangt door fietskilometers is het ook nog goed voor je. Wellicht een auto delen met buren? Dan kan er weer een auto van de straat af. Elektrische fiets? Elektrische scooter? Allemaal opties.

Ik weet niet of je op een plek met voldoende voorzieningen / in de buurt van een NS-station woont? Dat zou e.e.a. makkelijker maken. Verhuizen is natuurlijk altijd een optie.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 22:44:
[...]

OK. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je je transport niet kunt vergroenen. Niet, of veel minder, autorijden? Zou veel energie schelen en als je de autokilometers vervangt door fietskilometers is het ook nog goed voor je. Wellicht een auto delen met buren? Dan kan er weer een auto van de straat af. Elektrische fiets? Elektrische scooter? Allemaal opties.

Ik weet niet of je op een plek met voldoende voorzieningen / in de buurt van een NS-station woont? Dat zou e.e.a. makkelijker maken. Verhuizen is natuurlijk altijd een optie.
Inderdaad, fietsen zou goed voor mij zijn.

Verhuizen of iets dergelijks is ook niet een optie. Dan moet ik ook al die zonne-panelen laten verplaatsen of zelf gaan verplaatsen. Ze liggen er net. Daarnaast heb ik de auto nodig voor mijn werk. Zodoende. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 22:44:
[...]

voor degenen die fietsen, of gaan fietsen: wellicht is je fiets-km's bijhouden via Fietsen scoort een leuke optie. En ik kan het bevestigen: de kans op een nagelnieuwe fiets is aanwezig :)
(alles om maar minder fossiel te verbrassen en meer mensen op de fiets te helpen :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nou tante NS nog van de kolenstroom af :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
idd. met zekering in de meterkast van 25 ampere dan is er dus maximaal 25 ampere. ik heb echter wel gelezen dat de rekenregels voor selectieviteit in het verleden zijn "ontstaan" toen er nog geen zekeringautomaten waren.

deze zekeringautomaten werken iets minder "goed" qua selecteviteit mbt de "oude" rekenregels voor selectiviteit.

welicht dat er iemand is die actuele regels kent uit de NEN 1010

laing is een merknaam in duitsland volgens mij, in nederland heten die anders?
itt, of lowara kom ik ook tegen, dezelfde pompen. ik weet ook niet hoe het precies zit.

aing heeft idd nieuwe pompen, en twee soorten. automatische en pompen met verschillende standen. grundfoss heeft dat gecombineerd in 1 pompen.
er zijn ook pompen van oeg , die ook zo werken als de rgundfos pomp. maar een stuk goedkoper is. ook wilo heeft zuinige pompen te koop.

hierboven werd ook nog maar weer eens gesteld dat de houding ten aanzien van energie / duurzaamheid niet altijd even positief is, en dat vind ik ook wel een beetje zo voor websites die pompen verkopen.

het is op zulke sites zeer moeilijk om informtatie te vinden over wlke pompen energiezuinig zijn.
je kunt er wel naar zoeken, maar na twee ker klikken op de link die je denkt te moeten volgen zit je weer in hele andere categorien pompen.

of op sites van fabrikanten wordt wel goed overgebrcht dat er energiezuinige popen zijn, maar daarna gaat men door op de oude voet. de artikelen over die pompen staan los van de rest van de site en er is geen "link" met waar deze pompen of info erover dan te vinden is in productoverzichten..

ik vind dat naast dat het erg jammer is, ook nog eens niet erg "commercieel" correct.

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 11-10-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

@eric_v Thnx voor het antwoord, misschien kan ik hier ook nog besparing behalen.
Vind de aanschaf van de Grunfoss alpha 2 alleen behoorlijk duur.
Speksteenkachel schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 22:52:
Netwerk ligt er al (rijdt een trein onderdoor) genoeg zon en niemand die er last van kan hebben.
Het verschil tussen trein met of zonder zonnepaneel erboven zal niet veel verschil maken.

Misschien de omvormers iets aanpassen en de treinen symbolisch groen verven maar dan is het wel de ideale uitvoering van decentrale opwekking.
Heb dit al ergens eerder gezien......

[ Voor 15% gewijzigd door flippo765 op 12-10-2011 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
jwstolk schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 22:16:

vriezer na isoleren:
ja, ervaring mee. Bleek een warme wand vriezer te zijn die rondom zn warmte loost. Om condenseren in bijvoorbeeld de kelder tegen te gaan. We hadden aan de achterkant wel ruimte vrij gehouden, maar dat werd ook niet echt warm. Kijk dus goed waar hij zn warmte kwijt moet!

Condens ontstaat toch wanneer warme, vochtige lucht afkoelt op een koud oppervlak? Als je extra isoleert zou je verwachten dat het oppervlak enkel warmer wordt en dus minder condenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
het is trouwens altijd wel de moeite waard om van producten proberen te achterhalen wat het öorspronkelijke"type"oid is. op marktplaats zie je bijvoorbeeld warmtepompboilers ide er g goedkoop zijn. er zijn vaak nauwelijks "opties" op of goeie info te vinden. mijn idee is dta het de goedkope series van fabrikanten zijn, die in een bepaalde hoeveelheid, of met bepaalde afspraken, zijn gekocht van een fabrikant of dealer.
die warmtepompboiler lijken dan bijvoorbeeld van maxicool te zijn, maar worden weer door nog weer een ander bedrijf gemaakt, en die heeft ook hele andere zeer interesante producten te koop. de fabrikanten werken echter wel weer via dealers, dus prijzen oid vindt ej niet en de info is vaak niet erg uitgebreid.
ik vind voor de meeste van die producten vooral de aansluitschemas interesant, omdat ze in 1 oogopslag alle info geven over de mogelijkheden en functies van de apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SpiceWorm schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 22:58:
[...]

ja, ervaring mee. Bleek een warme wand vriezer te zijn die rondom zn warmte loost. Om condenseren in bijvoorbeeld de kelder tegen te gaan. We hadden aan de achterkant wel ruimte vrij gehouden, maar dat werd ook niet echt warm. Kijk dus goed waar hij zn warmte kwijt moet!

Condens ontstaat toch wanneer warme, vochtige lucht afkoelt op een koud oppervlak? Als je extra isoleert zou je verwachten dat het oppervlak enkel warmer wordt en dus minder condenseert.
ik heb geen idee wat een warme wand koelkast is, maar ik stel me daarbij een koelkast voor die ipv zon vies rooster aan de achterkant, een mooie gladde zijkant heeft, waar dan aan de binnenkant dat rooster tegenaan zit, zodat niet alleen dat rooster, maar de heel zijkant bijvoorbeeld, als koeloppervlak dienst kan doen. verder werkt het volgens mij hetzelfde.
de lage energie in de koelkast wordt opgewerkt tot iets met hoge energiedichtheid, en dat wordt dus dan warm. dat gaat door dat rooster, waar het rooster dus afkoelt. bij terugkomst wordt de warme kant weer omgezet in iets met lage energiedichtheid, en dus een lage temperatuur, en weer door de koelkast geleid, zodat het daar juist weer de energie kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Dus als ik me vriezer volplak met pir-platen in een schuurtje (hoge luchtvochtigheid, geen verwarming) zal hij minder gaan condenseren/roesten? (behalve de condensor uiteraard)

Schuurtje is al zoveel mogelijk dicht gemaakt om boven het vriespunt te blijven, isoleren ervan lijkt me iets te overdreven voor alleen de vriezer dus alleen isoleren de vriezer zou een idee zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door flippo765 op 11-10-2011 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speksteenkachel schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 22:52:
over 2010: http://www.ns.nl/jaarvers...h-energie-en-klimaat.html

nog even geduld en zien wat jaarverslag 2011 brengt....

en dan 'vergeten' we even partijen als Veolia, Syntus e.v.a. ....

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 11-10-2011 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:02
migjes schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 13:16:

@Speedfightserv
het zou best kunnen dat harold65 gelijk heeft.
nu je toch bezig bent.
check eens of je c.v. ketel modulerend is.

als dat zo is dan kun je meteen een modulerende thermostaat op hangen en dat tussen stukje verwijderen.
De ketel is een AWB Thermomaster 3HR uit 2007

het volgende staat in de handleiding:

Middels kamerthermostaat
Modulatie vindt plaats vanaf de ingestelde of berekende
aanvoertemperatuur. Het toestel schakelt aan en uit door de
kamerthermostaat.

Aan en uit lijkt me niet modulair maar men spreekt wel over modulatie. Iemand een idee of de ketel het wel of niet kan? :?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speedfightserv schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 00:13:
[...]

De ketel is een AWB Thermomaster 3HR uit 2007

het volgende staat in de handleiding:

Middels kamerthermostaat
Modulatie vindt plaats vanaf de ingestelde of berekende
aanvoertemperatuur. Het toestel schakelt aan en uit door de
kamerthermostaat.

Aan en uit lijkt me niet modulair maar men spreekt wel over modulatie. Iemand een idee of de ketel het wel of niet kan? :?
belletje met bv Warmteservice (die verkopen oa ook jouw ketelmodel/type).
als ik ff google zie ik termen als OpenTherm staan.
sterker nog mijn vorige ketel (intergas combi kompakt hr22) had voor zowel modulerende als schakelende thermostaat aansluitingmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-09 12:46
Banjy schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:50:
Binnen mijn werk ben ik laatst helemaal verbaasd over de voorzitter van het MVO groepje over het kennis niveau (of het gebrek daarvan) bij duurzame energie, maar ik zal daar voor nu maar niet verder over uitwijden :P Maar het proberen op te meten van de electriciteits en gasmeters is al een hele toer, hoeveel er verbruikt wordt van wat en wat daar per eenheid voor betaald wordt is dan ook compleet onbekend. Hopelijk lukt het mij snel om in dat groepje terecht te komen en kan ik er ze er van overtuigen dat meten = weten en dat je daar dus moet beginnen!
Op zich ben ik het er mee eens dat meten = weten, maar pas gaf iemand mij ook een interessant nieuw inzicht:
Er wordt al zo veel over duurzaamheid gepraat, zonder dat er veel concreets gedaan wordt, dat het eens tijd is om actie te ondernemen. Van veel dingen weten we gewoon hoe het werkt en is meteen duidelijk of het werkt. Dan hoef je helemaal niet eerst te gaan meten. Als je op een kantoor oude TL's ziet hangen en je weet dat het kantoor 250 dagen per jaar 10u per dag open is, dan bespaar 250 x 10u x (72W - 40W) = 100kWh per lamp per jaar. Aanschaf is €25,- per stuk, dan hoef je toch niet eerst nog te gaan meten?

Ik raad je zeer sterk aan om voor 5x4mm² te gaan. Met je PV voed je straks vaak gedurende langere tijd grote vermogens in. Ik vermoed dat je dit op één fase gaat doen? Ik kan je uit ervaring vertellen dat 3,5kW invoeden bij een langere 2,5mm² kabel de netspanning flink opdrijft. Hier bestond de situatie al met ~25m 5x2,5mm² en ik had geen zin om 30m sleuf te gaan graven door de tuin en onder de inrit, dus ik heb het er maar mee gedaan, maar de netspanning is hier ter plekke van de omvormers bij hoge invoeding goed hoog. 248V ongeveer bij maximale invoeding en heel soms trippen de omvormers, vaak in combinatie met het schakelen van een elektromotor die op dezelfde fase zit (hydrofoorpomp, compressor of gereedschap). Nu zit er na de tweede meterkast in de schuur ~7m 6mm², maar dit was kort na installatie tijdelijk 2,5mm² en dat was gewoon teveel om stabiel hogere vermogens in te kunnen voeden. De omvormers schakelden om de haverklap in de beveiliging bij veel zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
@Speksteenkackel, pcmadman:
Bedankt voor de info. Ik ga 5x4mm² aanleggen. Ik vroeg me af of 4mm² dik genoeg was voor 25A. Zo te horen is dat ruim voldoende.
Ik weet nog niet of ik een 1- of een 3- fasen inverter ga gebruiken, maar met een 3-fase aansluiting in de schuur kan ik die keuze op een later moment maken. Spanningsval over de kabel had ik geen rekening mee gehouden, maar kan inderdaad aanzienlijk zijn bij een enkelfasige omvormer en een dunne kabel ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
eric_v schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 08:17:
@Speksteenkackel, pcmadman:
Bedankt voor de info. Ik ga 5x4mm² aanleggen. Ik vroeg me af of 4mm² dik genoeg was voor 25A. Zo te horen is dat ruim voldoende.
Ik weet nog niet of ik een 1- of een 3- fasen inverter ga gebruiken, maar met een 3-fase aansluiting in de schuur kan ik die keuze op een later moment maken. Spanningsval over de kabel had ik geen rekening mee gehouden, maar kan inderdaad aanzienlijk zijn bij een enkelfasige omvormer en een dunne kabel ....
Misschien vraag ik nu wel wat ongelofelijk stoms. Je gaat wel een 3 fasen groep vanaf je hoofdmeterkast naar je schuur aanleggen? Anders heb je alsnog maar 1 fase in je schuur en geen 3 fasen. Heb je wel een 3 fase aansluiting bij je hoofdaansluiting?

En volgens mij is het zo dat wanneer je een 25A 3-fasen groep gaat aanleggen in je schuur je op dat moment minimaal 3x35A als hoofdaansluiting moet hebben.

Althans met een enkelfase aansluiting werkt dat zo. Bij 16A groepen is een 25A hoofdaansluiting prima, wil je 25A groepen aanleggen dan moet de hoofdaansluiting minimaal 35A zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 12-10-2011 08:23 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
flitspaal.nl schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 08:22:
[...]

Misschien vraag ik nu wel wat ongelofelijk stoms. Je gaat wel een 3 fasen groep vanaf je hoofdmeterkast naar je schuur aanleggen? Anders heb je alsnog maar 1 fase in je schuur en geen 3 fasen. Heb je wel een 3 fase aansluiting bij je hoofdaansluiting?

En volgens mij is het zo dat wanneer je een 25A 3-fasen groep gaat aanleggen in je schuur je op dat moment minimaal 3x35A als hoofdaansluiting moet hebben.

Althans met een enkelfase aansluiting werkt dat zo. Bij 16A groepen is een 25A hoofdaansluiting prima, wil je 25A groepen aanleggen dan moet de hoofdaansluiting minimaal 35A zijn.
@flitspaal:

Ik heb een 3-fasen aansluiting en ik vermoed dat deze gewoon 3x25A is.

mijn NEN1010 kennis is behoorlijk gedateerd, maar volgens mij moet je een kabel (als deze langer is dan een paar meter) beveiligen. De groepenkast in de schuur krijgt 16A automaten en met een zekering op de kabel van 3x25A maak je daarmee de zaak selectief en is de kabel daarme beveiligd.

Wellicht ten overvloedde: Er worden in de schuur dus geen 25A groepen gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

eric_v schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 08:42:
[...]
@flitspaal:

Ik heb een 3-fasen aansluiting en ik vermoed dat deze gewoon 3x25A is.

mijn NEN1010 kennis is behoorlijk gedateerd, maar volgens mij moet je een kabel (als deze langer is dan een paar meter) beveiligen. De groepenkast in de schuur krijgt 16A automaten en met een zekering op de kabel van 3x25A maak je daarmee de zaak selectief en is de kabel daarme beveiligd.

Wellicht ten overvloedde: Er worden in de schuur dus geen 25A groepen gebruikt!
Maar de 25A groep in je hoofdmeterkast moet ook selectief zijn t.o.v. je hoofdzekering toch?

Zojuist even snel berekend met het programma Intelec: Bij een B aardlek automaat van 25A, een ontwerpstroom van 16A is een YMvK 5x2.5 toegestaan. Pas bij een kabellengte van meer dan 45 meter in buis wordt een 5x4 voorgeschreven omdat het spanningsverlies dan boven de 10V komt. Bij 15 meter en ontwerpstroom (16A) is dit slechts 3,3V.
Als je PV panelen 4 kW leveren met een 5x2,5 van 15 meter, dan gaat er 13W verloren in de kabel. Bij een 5x4 kabel 8,1W. Niet echt de moeite waard lijkt mij.

[ Voor 27% gewijzigd door antonboonstra op 12-10-2011 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
In een lijstje met tips om in de koude winter het verbruik te beperken, vond ik dit:
3. Zet 's nachts de thermostaat lager, maar niet helemaal af
Zelfs in barre wintertijden is het niet nodig om de verwarming 's nachts op 22 graden Celsius te laten staan. Maar de thermostaat helemaal op nul zetten is ook geen goed idee. Zorg voor een basistemperatuur van 16 graden Celsius. Zo hebt u 's ochtends minder energie nodig om uw woning weer helemaal te verwarmen. In huizen die gebouwd zijn na 1994, kan het zelfs nog efficiënter zijn om het huis gewoon 's nachts op dezelfde temperatuur te houden, dan 's ochtends weer warm te stoken. Die huizen zijn zeer goed geïsoleerd en hebben vaak vloer- of wandverwarming.
(bron)

Mij lijkt dat onzinnig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Cafe Del Mar schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 09:00:
In een lijstje met tips om in de koude winter het verbruik te beperken, vond ik dit:

[...]

(bron)

Mij lijkt dat onzinnig?
Zelfde artikel:
Door de temperatuur tussen 22 uur en 6 uur ’s morgens te beperken tot 16 graden in plaats van 20 graden, bespaart u elk jaar zo’n 13 procent op brandstof.
Dit lijkt me geen onzin, het op temperatuur houden van een 'onbemande' ruimte wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik bedoelde dat het onzinnig is om de temperatuur op 16° te houden. Laat uw huis afkoelen tot de moment dat je terug een verwarmd huis wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ah, duidelijk.

Heb ooit ergens gelezen dat onder de 16 graden de CV behoorlijk lang moet stoken om het weer behaaglijk te krijgen en daardoor niet heel erg veel besparing oplevert maar je wel veel comfort inlevert.

Dit is natuurlijk afhankelijk van het type verwarming, isolatieschil en buitentemperatuur dus heel veel waarde kun je daar ook niet aan hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik wil zeker niet op de pianist schieten, maar dat soort uitleg is toch niet bevredigend?
(...) dat onder de 16 graden de CV behoorlijk lang moet stoken om het weer behaaglijk te krijgen en daardoor niet heel erg veel besparing oplevert maar je wel veel comfort inlevert.
Elke graad die de ketel moet bijstoken is toch een graad, of dat nu van 14° naar 15° is van 19° naar 20°? (binnen bepaalde marges, van 40° naar 41° zie ik mijn ketel nog niet doen, is daar ook niet voor gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Cafe Del Mar schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 09:16:
Ik bedoelde dat het onzinnig is om de temperatuur op 16° te houden. Laat uw huis afkoelen tot de moment dat je terug een verwarmd huis wil.
Warme lucht kan veel vocht vasthouden. Als je de lucht vervolgens flink laat afkoelen kan condens ontstaan, wat je natuurlijk wel moet voorkomen. Met een beetje ventilatie zal dit ook wel meevallen omdat de buitenlucht vaak ook aardig droog is.
Vaak wordt gezegd dat een ketel hard moet werken om het huis weer op temperatuur te krijgen en dat dit véél meer gas kost dan 'm rustig laten doorverwarmen. Waarom dit meer gas kost, kan niemand zeggen, het is meer een gevoel wat ze hebben. Als je de documentatie van een Remeha Quinta ketel doorneemt dan staat er:
  • Tot 109% ten opzichte van Hi (tot 98% t.o.v. Hs) bij een belasting van 30% en een retourwatertemperatuur van 30°C.
  • Tot 105% ten opzichte van Hi (95% t.o.v. Hs) bij een gemiddelde watertemperatuur van 40°C (50/30°C).
Hieruit zou ik opmaken dat bij deellast het rendement 109% is en bij vollast 105%. Ietsje zuiniger in deellast dus, maar volgens mij compenseert dit niet voor het extra warmteverlies bij een warmer huis. En dan houd je ook nog geen rekening met de ketelpomp die continu moet doordraaien als je het huis warm houdt, wat weer extra elektriciteit kost.

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 12-10-2011 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Dat condensatieverhaal is zinnig, niemand wil neerslaand vocht in zijn huis.
Al is dat wel een teken dat je te weinig verlucht hebt, maar goed we hebben het over de praktijk en niet over de theorie.
(Cafe Del Mar ziet 's winters weinig mensen verluchten, in België zijn ventilatiesystemen niet verplicht)

Maar buiten de condensatie, is er toch geen reden? Integendeel.
Hoe lager het temperatuursverschil tussen binnen en buiten, hoe minder verlies je hebt. Als het buiten -10° is en binnen 20°, dan heb je een verschil van 30°. Als je binnen maar 12° hebt (ik overdrijf), is het temperatuurverschil maar 22° (25% minder) en kan je minder veliezen.
Zeker in oude huizen, die veel verlies hebben, is het zinnig om vooral niet te stoken 's nachts.'s Morgens moet de verwarming dan iets vroeger opspringen, om tijdig de gewenste temperatuur te halen.

Of zie ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Cafe Del Mar schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 09:26:
Ik wil zeker niet op de pianist schieten, maar dat soort uitleg is toch niet bevredigend?

[...]

Elke graad die de ketel moet bijstoken is toch een graad, of dat nu van 14° naar 15° is van 19° naar 20°? (binnen bepaalde marges, van 40° naar 41° zie ik mijn ketel nog niet doen, is daar ook niet voor gemaakt).
Een ruimte van 16 naar 19° stoken of een ruimte van 12 naar 19° zit wel degelijk tijdsverschil in.
Hierdoor word er veel comfort ingeleverd waardoor de besparing als onprettig zou kunnen worden ervaren.

Bij sommige (minder geisoleerde) huizen duurt het soms wel 3 uur voordat de juiste temperatuur behaald word.
Uiteraard zou je dan beter moeten isoleren dan heb je dit verschijnsel ook niet (en zal de temperatuur nooit 4 graden zakken in een nacht).

Dit is de reden waarom in de meeste artikelen de temperatuur niet lager dan 16° word gezegd, goed geisoleerd kom je bijna niet onder deze temperatuur en slecht geisoleerd duurt het niet heel lang voordat het weer 19° is.

Edit: Ik verdedig het niet (hier thuis 's nachts ook 14° ingesteld) maar probeer een verklaring te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door flippo765 op 12-10-2011 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 00:30
flippo765 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:55:
[...]

Als er 4 meter water naar beneden op de pomp drukt is dit toch dezelfde kracht als 4 meter omhoog, de pomp hoeft alleen nog maar rond te pompen. (Nodige verliezen daar gelaten)
Nu leg precies de vinger op het probleem doordat de voordruk van de pomp geen atmospherische druk is wordt juist de nuttige opvoerhoogte van de pomp verstoort.
Helaas is het niet zo simpel als jullie het voorstellen.
Opvoerhoogtes van pompen worden gespecificeerd bij een vrije aanzuig (geen voordruk) als je een voordruk hebt wordt de nuttige opvoerhoogte juist minder.
Opvoerhoogte is niks meer als de leidingweerstand(delta P) die de pomp kan overwinnen (Wet van Bernouilli).
Dunne leidingen hebben als gevolg de de benoudigde opvoerhoogte ook toeneemt.

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 12-10-2011 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
flippo765 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 09:37:
Dit is de reden waarom in de meeste artikelen de temperatuur niet lager dan 16° word gezegd, goed geisoleerd kom je bijna niet onder deze temperatuur en slecht geisoleerd duurt het niet heel lang voordat het weer 19° is.
Ik zal in de winter eens in de gaten houden hoe snel onze temperatuur zakt als het buiten stevig vriest.

Zijn er trouwens (betaalbare) tools om automatisch elke 1-2-5-10 minuten de temperatuur te meten en te registreren, tot op 0,1°C nauwkeurig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

@leonbong
Als je water van 0 naar 4 meter hoogte moet verplaatsen kost dit toch meer energie als van 4 naar 4 meter. Dat het water naar 0 gaat maakt naar mijn idee niks uit (waterpas).

@Cafe Del Mar
De Plugwise Sense?
Heb zelf een simpele thermo/hygrometer die alleen min/max opneemt (nog geen 10 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Dat is wat het moet zijn, maar €100 is nogal prijzig en de ervaringsverhalen die hier over Plugwise worden gemeld neigen me niet meteen om daar iets te kopen (plastic, op afstand uitschakelen van functies, updates die alles overhoop halen, traag, ...)
Bedankt voor de tip alleszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 04:40:
Als je op een kantoor oude TL's ziet hangen en je weet dat het kantoor 250 dagen per jaar 10u per dag open is, dan bespaar 250 x 10u x (72W - 40W) = 100kWh per lamp per jaar. Aanschaf is €25,- per stuk, dan hoef je toch niet eerst nog te gaan meten?
Het kon wel eens niet voldoen aan de interne rentabiliteits eisen van een bedrijf.

Reken maar eens met 7 jaar terugverdientijd en een interne rentevoet van 8%. Dan hou je bijna niets over voor montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Cafe Del Mar schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 09:50:
[...]
Zijn er trouwens (betaalbare) tools om automatisch elke 1-2-5-10 minuten de temperatuur te meten en te registreren, tot op 0,1°C nauwkeurig?
Ik weet niet of 148 euro betaalbaar is, maar dit is wel een goede.

Pagina: 1 ... 145 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.