Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 143 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.819 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:08

WouterB

3680 Wp

Ik herhaal mijn vraag van gisteravond nog even, tussen de plugwise en vloerverwarmingsdiscussie waarschijnlijk niet opgevallen :)

Voor mijn set 10 x 260 Wp Yingli Panda's die binnenkort geinstalleerd gaat worden kan ik qua omvormers kiezen tussen eem SMA SB 2500HF of als alternatief een Powerone PVI 3.0.

De PowerOne heeft als voordeel 2 MPP trackers (handig met de schaduw die de 2 grote gemeentebomen naast mijn huis in de ochtend geven), een iets hoger rendement volgens de specs en een mogelijkheid om nog tot 6 extra panelen (als ik daar nog dakruimte voor heb...) bij te plaatsen op dezelfde omvormer. Zijn er hier mensen die ervaring met powerone hebben?

Als ik op de specs en mogelijkheden afga, lijkt de powerone een net iets betere keuze, maar misschien weet iemand nog wat addertjes die ik niet zie ;)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
WouterB schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 16:23:
Ik herhaal mijn vraag van gisteravond nog even, tussen de plugwise en vloerverwarmingsdiscussie waarschijnlijk niet opgevallen :)

Voor mijn set 10 x 260 Wp Yingli Panda's die binnenkort geinstalleerd gaat worden kan ik qua omvormers kiezen tussen eem SMA SB 2500HF of als alternatief een Powerone PVI 3.0.

De PowerOne heeft als voordeel 2 MPP trackers (handig met de schaduw die de 2 grote gemeentebomen naast mijn huis in de ochtend geven), een iets hoger rendement volgens de specs en een mogelijkheid om nog tot 6 extra panelen (als ik daar nog dakruimte voor heb...) bij te plaatsen op dezelfde omvormer. Zijn er hier mensen die ervaring met powerone hebben?

Als ik op de specs en mogelijkheden afga, lijkt de powerone een net iets betere keuze, maar misschien weet iemand nog wat addertjes die ik niet zie ;)
Had je al gekeken op het zonstraal forum? Misschien dat daar mensen zijn met ervaring mbt Powerone omvormers.

Van wat ik nu gelezen heb dan klinkt de Powerone omvormer met 2 Mpp's en uitbreidbaarheid een stuk aantrekkelijker dan de SMA. Je kan de SMA overigens wel erg goed loggen met bijvoorbeeld een sunnybeam. Is de PowerOne omvormer te loggen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 12:28:

[...]

Heb je op de WC en op de gang verwarming nodig? Ik dacht dat radiatoren op die plekken bij grot v.2.1 al waren afgeschaft. :P Of ben je vergeten te isoleren?
Als dat waar is, is mijn woning van eind 2004 ook een grot (v2.1)? Ik heb de verwarming op de gang bij de deur. Trouwens, ik denk dat er veel kou instroom en warmte uitstroom zal zijn als er op de gang geen verwarming is. De voordeur lijkt me beter geïsoleerd dan je tussendeur van de gang naar de (normaliter) woonkamer toe. Dus de trek is in de woonkamer minder, als dat in de gang is, heb je daar geen last van.
HellevUUr schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 13:46:
[...]
@ mensen die niets aan de plugwise berichten hebben: Lees er gewoon overheen.
Dat doe ik ook met alle zonneboiler en vloerverwarming berichten waar ik geen interesse in heb (530m3 gas per jaar).
Hoe krijg je dat voor elkaar? Of werkt iedereen fulltime in huis?

Ik weet nu hoe Plugwise aan hun strategie komt van het uitkleden van hun pakket om het vervolgens tegen hogere kosten beschikbaar te stellen.

[...]

Hier staat het volledige bericht.
Ik snap niet wat een intern boekhoudkundig pakket op de openbare website moet. Wat moet een (potentiële) consument met dit bericht? Bovendien is het dusdanig geformuleerd dat het nogal kinderachtig en amateuristisch over komt. Daarnaast is SAP BO allang End of Sale. Ik zou nooit zaken met Plugwise doen.

[ Voor 40% gewijzigd door PcDealer op 08-10-2011 16:50 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Zojuist de laatste Plugwise update op de PC gezet, en jawel hoor, het pop-up gebeuren is aangepast, en werkt nu zoals gewenst. :P De RV is zelfs op 0,1 % afleesbaar, ietsjes overkill, maar wel leuk

Fixed (from 2.20):
#2633 Reports: Popup label of temperature graph shows rounded values.
#2629 Appliances: Crash when removing appliance
#2627 B&R: Crash when restoring backup from 2.16
#2624 PTE: Group.TotalUsage and Group.TotalUsageToday are swapped
#2614 Tariffs: Deleted tariffs stay visible until restart
#2609 Appliances: Crash when removing module
#2607 P1: Gas usage not handled correctly
#2597 P1: Electricity usage/production distributed over period, when it should not
#2589 Groups: Appliance type icon does not change when type is changed

Changes:
- French and Greek translations updated
- On Windows Vista and later, the driver is no longer selected for installation for by default

Doe er je voordeel mee.
Wel jammer dat de exportfunctie niet meer werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 08-10-2011 20:02 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt af van de situatie, in dit geval schaduw, en de ruimte in je geldbuidel.
De pvi 3.0 outdoor kun je flink goedkoper aankopen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eric-pvt gaat voor de OEM again, en de A merken gaan weg.
de aanschaf word 0,88Eur/Wp ex btw, dat is 1.05Eur/Wp incl.
de gemeente maakt hier met 1 Eur/Wp even een bespottelijke 0,05 Eur//Wp van.
hiermee kom ik onder de -5000kWh op jaarbasis,
maar met 5 cent/Wp is 9 cent van greenchoice hilarisch rendabel per jaar.

van mij had het niet gehoeven, weer het dak op,
maar vrouwlief drukt het door...
WAF WAF - too high

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2011 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 17:43:
Lol, je Trina en Gloria panelen gaan dus weg? Kan je die niet aan je buren verkopen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee de beslagen duitse onrendabele alfasolars en luxors.
ze blijven dit jaar alweer 300kWh/kWp achter bij alle andere oem modules,
en rotten nu al echt van het dak af.

de nieuwe leverancier is die van jouw zonneboiler ;)

/edit
de alfasolars zijn al 2x vervangen, maar nu weer lek,
het is dus geen individueel gevalletje.
mijn eerste chinese oem`s van esdec rocken maar door (xi&rew&gloria)
en nu alweer 5 jaar oud.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 17:43:

van mij had het niet gehoeven, weer het dak op,
maar vrouwlief drukt het door...
WAF WAF - too high
* Erasmo is jaloers op de sinterklaasgemeente waar eric-pvt woont

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 17:47:

/edit
en nu alweer 5 jaar oud.
Whow als ze 300kWh/kWp achterblijven is het wel duidelijk dat die kapot aan het gaan zijn. Gevalletje klein chemisch afval?

Buiten is het hier trouwens 9,8 graden met een RV van 92%. Binnen is het nu een aangename 20.4 graden met een RV van 61%. Met een beetje geluk hoeft vandaag wederom de CV ketel niet aan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:28
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 17:47:

/edit
en nu alweer 5 jaar oud.
Mogen ze met het afval mee, of krijgen ze elders nog een tweede leven (of meer een oude dag als ik het zo lees)? Worden de omvormers wel hergebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:10
Erasmo schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 18:02:
[...]

* Erasmo is jaloers op de sinterklaasgemeente waar eric-pvt woont
Zou ik niet zijn. Dergelijk gedrag is onduurzaam. Als je gemeente artikel zoveel wordt (failliet) is dat niet leuk hoor. Ik woon in Hilversum, heb het meegemaakt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
JeroenH schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:38:
[...]

Mijn leenset-laptop komt nooit op het internet, is alleen voor plugwise, en draait zonder problemen en vertraging. Stap maar eens op de trein en kom hem maar eens bekijken.
ik denk dat dat de beste optie is. Vanuit slaapstand snel opstarten, geen virusscanner. Maar dus ook geen W7, want ik heb alleen maar legale software en een upgrade W7 vind ik echt te gortig voor alleen plugwise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogen ze met het afval mee, of krijgen ze elders nog een tweede leven (of meer een oude dag als ik het zo lees)? Worden de omvormers wel hergebruikt?
als voor de vijverpomp misschien, ik weet het nog niet, maar in een string blokkeren ze de stroom.
of met een laadregelaar parralel voor het scootertje...
de omvormers worden hergebruikt, alles eigenlijk wel behalve de panelen.
Als je gemeente artikel zoveel wordt
alkmaar is op tijd uit nuon gestapt en zit nu dik in de HVC, nog rendabeler wellicht
vind ik op zich wel vreemd met al dat publieke geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zelf heb ik de SB 2500 HF, omvormer is met de Sunny Beam inderdaad makkelijk uit te lezen net zoals Flitspaal zegt.
Sunny Beam in de woonkamer geeft veel plezier van je installatie en verhoogd de WAF ;)
Van schaduw heb ik echter geen last.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

PcDealer schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 16:34:
Trouwens, ik denk dat er veel kou instroom en warmte uitstroom zal zijn als er op de gang geen verwarming is. De voordeur lijkt me beter geïsoleerd dan je tussendeur van de gang naar de (normaliter) woonkamer toe. Dus de trek is in de woonkamer minder, als dat in de gang is, heb je daar geen last van.
De gang verwarmen is weinig zinvol zinvol gebruik van energie. De tussendeur mag minder goed geisoleerd zijn, het temperatuurverschil met de gang is ook minder groot dan het verschil tussen de gang en buiten. Als de gang kouder is, stroomt er minder warmte naar buiten en wat er niet uitgaat, hoeft er ook niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
flitspaal.nl schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 18:04:
[...]

Whow als ze 300kWh/kWp achterblijven is het wel duidelijk dat die kapot aan het gaan zijn. Gevalletje klein chemisch afval?
Nope. Meer een gevalletje Deurne, eerste "officiële" PV-Cycle inleverpunt bij OSPS. Misschien willen ze het wel op komen halen in Alkmaar als ze weer eens een projectje in Engeland hebben afgerond, op de terugweg...

Of de eerste de beste school blij maken met een experimenteersetje, dat kan ook. Wel met vermelding indien aan afval fase wordt gedacht, PV-Cycle Deurne als (verplicht) aflever adres. Solar grade silicium is weliswaar steeds goedkoper aan het worden, maar nog steeds een goed te recyclen goedje waar veel energie in is gestoken. Zilver ook (is skyrocketing in prijs). Glas kan ook goed hergebruikt worden, het frame natuurlijk sowieso, etc.

@eric-pvt:
alkmaar is op tijd uit nuon gestapt en zit nu dik in de HVC, nog rendabeler wellicht
vind ik op zich wel vreemd met al dat publieke geld.
Hopen maar dat de Bard avonturen (boven Schiermonnikoog, off-shore wind) geen al te grote problemen gaan opleveren... Verder prima wat HVC doet, daar komt meer daadkracht uit dan bij de aan het buitenland verpatste molochjes.

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 08-10-2011 21:10 . Reden: haveeceetje ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 alfasolars zijn nog wel heel, specs zijn 105p 12/24 gelijk aan een rsm 95 kan op ok4
misschien dump ik die 2 panelen wel stiekum in een specifieke emmer in leiden......
;-) kijken wat er gebeurt er zit nog 8 jaar garantie op ook (niet dat dat wat uitmaakt bij alfasolar hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 21:55:
2 alfasolars zijn nog wel heel, specs zijn 105p 12/24 gelijk aan een rsm 95 kan op ok4
misschien dump ik die 2 panelen wel stiekum in een specifieke emmer in leiden......
;-) kijken wat er gebeurt er zit nog 8 jaar garantie op ook (niet dat dat wat uitmaakt bij alfasolar hoor)
:D

zonnigtiepje voelt een afspraakje in die andere 'ollandse kustprovincie naar boven borrelen ... just joking??? :P

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 21:55:
Even terzijde, jij had toch wat ervaring met elektrische bijverwarming? Ik zit te kijken naar een elektrisch kacheltje om de badkamer snel op te kunnen stoken zonder dat de CV aan moet. Na een beetje inlezen ben ik onder de indruk dat zo'n type het best is:

Afbeeldingslocatie: http://productimages.wehkamp.nl/is/image/Wehkamp/767112_pb_01/2009artikelDetailVisualLandscape/zibro-eor-1124-turbo-elektrische-kachel-wit-grijs.jpg

Wat gebruik jij en wat is je ervaring ermee?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet op de man spelen aub. Als je problemen hebt met wat iemand zegt dien je de feiten aan te vallen, niet de persoon.

[ Voor 89% gewijzigd door Sprite_tm op 09-10-2011 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Welkom op het forum. Heb je je alleen ingeschreven om te reageren op sunshinecompany of kunnen we nog andere bijdragen verwachten?
Een review van je systeem wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 23:01:

Een tip geef ik U wel , controleer U site op schrijf fouten.
Wij lezen heel makkelijk over allerlei taalfouten heen, zelfs die van u. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 18:16:
[...]
Zou ik niet zijn. Dergelijk gedrag is onduurzaam. Als je gemeente artikel zoveel wordt (failliet) is dat niet leuk hoor. Ik woon in Hilversum, heb het meegemaakt.
Een gemeente gaat niet failliet (in Nederland). Je bedoelt artikel 12 van de Financiële-verhoudingswet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Check nu Deconstruction op Discovery Channel (08:55 - 09:20).
Pelletkachels, geothermische energie, etc.

IMDB: Deconstruction: House of the Future (TV 2005)

[ Voor 33% gewijzigd door PcDealer op 09-10-2011 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik zelf een proline rad150,(bcc)
maar voor de badkamer zou ik het niet doen,
daar zijn oplossingen voor zoals een spiegelverwarming of een stralertje,
met ip56 beveliging.
als je al een radiator hebt kun je er ook een elektrische pen in schroeven (gamma/plieger)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2011 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:24
Ligt eraan of hij wil verwarmen of het alleen warm wil hebben als iemand daar is.
Als je bv douched dan zou ik gaan voor een stralertje, snel warmte en niet de hele dag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik kende iemand die een infraroodlamp in de badkamer had. FTW! Ik weet niet wat het verbruikt. De lamp was vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.sanitairwinkel...ator-600watt-sw2784_1.jpg
http://www.bekotec-therm....ss_prod_bt_btzwk_01_s.jpg
en dan had je nog dat nieuwe vierkante plaatje econoheat, die is ook wel mooi in de badkamer.
http://images.bizrate.com/resize?sq=500&uid=2589157225

je kan dat eventueel op de lichtschakelaar aansluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2011 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Als het nog 1 of 2 dagen zo doorgaat in huis dan vrees ik dat wij ook binnenkort moeten gaan stoken. Het was vanochtend 19,4 graden in de woonkamer. En dat is op het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 10:16:
Als het nog 1 of 2 dagen zo doorgaat in huis dan vrees ik dat wij ook binnenkort moeten gaan stoken. Het was vanochtend 19,4 graden in de woonkamer. En dat is op het randje.
17,1 graden hier. En nog maar een trui aangetrokken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Anne vdr Bom schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 10:24:
[...]

17,1 graden hier. En nog maar een trui aangetrokken... :)
Zoals eerder vermeld : moeders de vrouw is een goede graadmeter, vandaag bij 18,4 graden de verwarming
uit zijn lange ruststand "moeten" halen. Overigens vond ik dat ze gelijk had. ;)

Gisteren hier in Zeeland met de PV een teleurstellende 0,35 kWh/kWp geoogst. Een laagte record sinds het in bedrijf stellen op 31 maart 2011. Vorige week vielen de mussen nog dood van het dak en nu 10,1 graad met volop regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 10:16:
Hmmm vanochtend zag ik 20 graden staan. Geen echte zon gehad, maar nu toch 21 graden. Waarschijnlijk door wat activiteit. Waterkoker, mensen e.d.

Het de nieuwe cyclus van de thermostaat gezet op 20,2 graden. Nog staat de SV kraan dicht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:36:
[...]

Hmmm vanochtend zag ik 20 graden staan. Geen echte zon gehad, maar nu toch 21 graden. Waarschijnlijk door wat activiteit. Waterkoker, mensen e.d.

Het de nieuwe cyclus van de thermostaat gezet op 20,2 graden. Nog staat de SV kraan dicht :P
Geen idee wat de temp. hier is. Mijn thermometer is mijn lichaam. Fleeceje doet het prima, dinnetje ligt lekker onder een warm dekbed in een (altijd) onverwarmde slaapkamer. SV, wat is dat? >:)

Fotoreportage schiet op, ik ben inmiddels bij Solland gearriveerd (en de SunWeb® tracker daar). Nog ff geduld. Mijn "green deal" met de samenleving. Bevolking lekkerder maken voor das schöne peevau en de groene heroïne dealers in ons land in hun onafzienbare hoeveelheden, nietszeggende media stront laten wegzakken. Ze blijven maar prietpratend doorgaan daar. Wanneer houdt het eindelijk eens op? Als het maximum aan Canadese en Braziliaanse roofbos houtsnippers opslag capaciteit op Maasvlakte III is bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
JeroenH schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 21:02:
Uh, waarom precies? Vrij veel mensen hier hebben zo'n systeem om hun zonnestroominstallatie te monitoren en dit lijkt me dus de uitgelezen plek om met elkaar te discussiëren over een functie die dreigt weggenomen te worden, die juist voor deze groep erg handig is.
Om drie redenen, de eerste omdat ik het al moeilijk te beargumenteren vind dat meetsystemen bij duurzame energie besproken moet worden, de tweede dat het systeem wel érg veel gedoe met zich mee brengt, en ten derde dat het onderwerp zich er erg goed voor leent om afgesplitst te worden.

Meetsystemen in het algemeen kunnen beter in een eigen topic worden besproken, helemaal wanneer het berichten volume van één specifiek meetsysteem een eigen topic rechtvaardigt. Er omheen lezen is vrij lastig, daar je meestal halverwege de post pas door hebt dat het over plugwise gaat.

De tweede is dat ik enkel ellende lees en heel af en toe een positief bericht. Ik kan me niet onttrekken aan het idee dat plugwise nog in bèta-fase verkeert. Daarnaast vind ik het verkopende bedrijf arrogant: voor allerlei, naar mijn idee simpele zaken heb je de hulp van de helpdesk nodig. Als ze een scheet dwars zit blokkeren ze een functie. Ze laten je zitten als je ergens in het weekeinde mee bezig wilt. Ik heb compleet geen behoefte aan informatie over het plugwise systeem, laat staan de soap er omheen. De irritatie is (uiteraard) volledig aan mijn kant; als ik er enthousiast over was geweest had ik het wellicht minder irritant gevonden, maar af en toe is de volumestroom echt groot.

Ten slotte leent het onderwerp zich goed om afgesplitst te worden. Voor bijvoorbeeld een afsplitsing van het onderwerp vloerverwarming is dat anders; de combinatie met een zonneboiler, wp en mate van isolatie is wel degelijk van belang. Voor plugwise maakt het niet echt uit in welke context het gebruikt wordt. Om bovenstaande redenen stel ik voor om het onderwerp plugwise af te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 12:07:
[...]

Geen idee wat de temp. hier is. Mijn thermometer is mijn lichaam. Fleeceje doet het prima, dinnetje ligt lekker onder een warm dekbed in een (altijd) onverwarmde slaapkamer. SV, wat is dat? >:)

Fotoreportage schiet op, ik ben inmiddels bij Solland gearriveerd (en de SunWeb® tracker daar). Nog ff geduld. Mijn "green deal" met de samenleving. Bevolking lekkerder maken voor das schöne peevau en de groene heroïne dealers in ons land in hun onafzienbare hoeveelheden, nietszeggende media stront laten wegzakken. Ze blijven maar prietpratend doorgaan daar. Wanneer houdt het eindelijk eens op? Als het maximum aan Canadese en Braziliaanse roofbos houtsnippers opslag capaciteit op Maasvlakte III is bereikt?
SV = standsverwarming?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-09 21:22

aip

Correct. En daar zijn de gebruikers als ik de laatste 18 topics volg weinig gelukkig mee. Blij dat ik er geen last van heb.

Hier overigens vanmorgen 20,5, na gebruik oven voor de broodjes 21,0. Met een beetje geluk red ik het deze week nog zonder verwarming. De herfstvakantie zijn we weg, dus dan gaat de verwarming misschien de 23e pas aan; zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ondertussen nog veel zon hier in Twente :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meridiaan schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:34:
[...]

Zoals eerder vermeld : moeders de vrouw is een goede graadmeter, vandaag bij 18,4 graden de verwarming
uit zijn lange ruststand "moeten" halen. Overigens vond ik dat ze gelijk had. ;)

Gisteren hier in Zeeland met de PV een teleurstellende 0,35 kWh/kWp geoogst. Een laagte record sinds het in bedrijf stellen op 31 maart 2011. Vorige week vielen de mussen nog dood van het dak en nu 10,1 graad met volop regen.
Het weer van gisteren (en vandaag) is een enorm verschil met vorige week. Dat had ik al wel verwacht, maar niet zo'n lage opbrengst, zoals jij dat ook hebt gehad. Ik heb er dan nog net 1kWh met mijn zonne-panelen kunnen halen uit die dag. Vandaag gaat ook de verwarming aan. het is best wel fris hier binnen, zal ik maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 12:46:
Ondertussen nog veel zon hier in Twente :P
Ja, daar ga je dan op letten, als je een PV systeempje op je dak hebt laten plaatsen...

Veel, heel veel plezier daarvan trouwens. Laat die sharpies scheuren...

Gekocht van uitgespaard SV geld zekers? Speksteen nog niet aan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:23

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 12:54:
[...]

Het weer van gisteren (en vandaag) is een enorm verschil met vorige week. Dat had ik al wel verwacht, maar niet zo'n lage opbrengst, zoals jij dat ook hebt gehad. Ik heb er dan nog net 1kWh met mijn zonne-panelen kunnen halen uit die dag. Vandaag gaat ook de verwarming aan. het is best wel fris hier binnen, zal ik maar zeggen.
Hier in Flevoland nog 2.5 kWh/kWp gisteren. Vandaag wordt een slechte dag, nog geen zon gezien :(.

De CV is hier ook nog niet aan geweest, vanochtend was het 19,5, dus het begint hier ook een grensgevalletje te worden :). Door de WTW is het in het hele huis wel gelijkmatig warm, in de slaapkamers is het ook rond de 19,5.

De nieuwe CV bespaart in ieder geval wel veel, de oude verbruikte rond de 300 Wh/dag, de nieuwe zit op 80Wh/dag. Qua gasverbruik geen verschil.

[ Voor 8% gewijzigd door The Wizard op 09-10-2011 13:08 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier in Zuid Limburg gisteren 1,63 kWh/kWp.

Gisteren ook de WP droger weer moeten activeren vanwege de regelmatige buien. Vandaag een aardig zonnetje tot nu toe. De rest van de was hangt nu buiten.

Sinds gistermorgen is ook de CV weer actief.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:42
De ketel in ons huis is geplaatst door de vorige bewoners (een awb ketel uit 2007)
nu we aan het verbouwen zijn wil ik de termostaat vervangen naar een gunstigere plek in ons huis omdat er een houtkachel in komt.

nu zit er tussen de thermostaat en de ketel een heel klein zwart kastje. het lijkt een soort sensor.
Weten jullie wat dit is en of ik dit moet laten zitten?

Hij hangt naast de ketel. Afbeeldingslocatie: http://www.image-share.com/upload/984/260.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.image-share.com/upload/984/261.jpg

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Erasmo schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 22:30:
[...]

Even terzijde, jij had toch wat ervaring met elektrische bijverwarming? Ik zit te kijken naar een elektrisch kacheltje om de badkamer snel op te kunnen stoken zonder dat de CV aan moet. Na een beetje inlezen ben ik onder de indruk dat zo'n type het best is:

[afbeelding]

Zit hier wat betaalbaars bij?
http://www.samsung-airco.be/Belgie/gamma.html

En zit hier iets fatsoenlijks bij: http://www.aircoshop.nl/a...oelen-en-28-kw-verwarmen/
COP van 3,5 voor 500 euro en ingebouwde thermostaat 8) 2800 watt

http://www.aircoshop.nl/a...oelen-en-36-kw-verwarmen/
COP van 4 (binnen 20c en buiten 7c) 1000 euro. specsheet

@Eric-pvt: hoe is het met jouw zwembad WP project?

[ Voor 4% gewijzigd door SpiceWorm op 09-10-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo iedereen,

Ik heb de volgende vragen, die te maken hebben met het ombouwen van een auto naar een elektrische auto :
- Zijn er bedrijven die auto's ombouwen naar elektrische auto's?
- Wat zijn hier de nadelen en voordelen hiervan?
- Waar moet ik dan opletten bij het ombouwen van een auto naar een elektrische auto?

Zelf heb ik totaal geen verstand van auto's en (heel) misschien kan ik een auto ombouwen. De auto is een Ford Transit Connect
Afbeeldingslocatie: http://www.automotive-conceptfocus.info/images/ford-transit-connect%20(4).jpg.

Het zou aan de volgende stappen moeten voldoen :
- diesel motor vervangen door elektro-motor
- De elektro-motor wordt aangedreven door accu's in de laadruimte. De soort accu's zullen Gel of Tractie accu's zijn. Want de accu's worden natuurlijk langdurig belast vanwege het autorijden met als richtpunt om 130km/h te kunnen rijden.
- Een diesel-generatortje om bij lege accu's toch verder te kunnen rijden.
- Zonne-paneel op het dak. Eventueel automatisch of handmatig in te stellen om zoveel goede hoek te krijgen op de zon. Dit is alleen handig, wanneer de auto stil staat op een parkeerplaats. Tijdens het rijden in noordelijke richting is dat niet echt handig, dat de zonne-paneel (of panelen. hihi) omhoog staat.
- twee lagen van "accu-packs". De ruimte is er voor tenslotte. Per "accu-pack" aansluiten op de elektro-motor en de andere "accu-pack" laten opladen door de zonne-paneel of panelen. Op die manier hoeft de diesel-generator nog minder te worden gebruikt.

Een beetje los van dit, had ik noooit gedacht dat ik ooit aan zo iets zou gaan denken. Als je me 10 jaar geleden dit zou vragen, wat ik over 10 jaar zou doen.. dan had ik dit idee nooit voorspelt. :)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:59
Ik wil de pret niet bederven.

Maar je moet er ook niet aan beginnen.

Totaal niet voor een gemiddelde consument ( betaalbaar ) haalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zonnepaneel op het dak zou ik maar achterwege laten.
De luchtweerstand is vanaf 80 km/h heel behoorlijk en neemt dan ook nog eens snel toe.

Per saldo levert een paneel dus een minpost op.

Ik zou het helemaal niet doen en kijken naar iets waar je met dezelfde euro's veel meer kan bereiken.
Lijkt me heel goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 14:18:
hallo iedereen,

Ik heb de volgende vragen, die te maken hebben met het ombouwen van een auto naar een elektrische auto.....bladiebladiebladiebla...
http://www.rebbl.nl/
http://allgreenvehicles.com/
http://www.plug-incars.nl/index.html

Maar ik sluit me aan bij de vorige 2 reacties. Niet aan beginnen. Het geld daarvoor gebruiken voor andere zaken. Zoals het toepassen van de Trias Energetica. Dat lijkt mij een betere investering

[ Voor 27% gewijzigd door MajoorFataal op 09-10-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Als ik jou was zou ik niet veel accu's in de auto stoppen. Dan krijg je ontzettend veel gewicht. Wat een beter idee is om er idd zoals je al zei een diesel generator in te stoppen die continue met een zo hoog mogelijk rendement laten draaien die de accu's laad, en de electromotor van stroom voorziet. Bij pieken leveren de accu's dan stroom terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hartstikke bedankt voor de reacties.

Ik ben blij, dat ik eerst hier eens heb nagevraagd, voordat ik er aan zou beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:35

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nou, ik ben wel klaar met Plugwise.
Binnenkort gaat het spul op Marktplaats, wat een stel tegenwerkende, geldruikende knurften daar.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@EnergiebewustZL
misschien kun je eens kijken of je het minder ambitieus zou kunnen aanpakken.
wat dacht je van een elektrische fiets?

@flitspaal.nl
nu is het wel de tijd om eens te denken aan de zonneboiler verwarmings-ondersteuning,
wat is de huidige temperatuur van de boiler eigenlijk.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

BlueTooth76 schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 15:49:
Nou, ik ben wel klaar met Plugwise.
Binnenkort gaat het spul op Marktplaats, wat een stel tegenwerkende, geldruikende knurften daar.
Uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 14:18:
- Zijn er bedrijven die auto's ombouwen naar elektrische auto's?
Ja, bv. ECE Cars. Check hun VW Caddy voor slechts € 75000.
- Wat zijn hier de nadelen en voordelen hiervan?
Voordelen: ik zou er geen weten. Nadelen: legio, maar het grootste nadeel is gewoon dat je een fossiel zware auto hebt die feitelijk gebouwd is voor fossiele brandstoffen.
- Waar moet ik dan opletten bij het ombouwen van een auto naar een elektrische auto?
Heel veel dingen, maar vooral de regelgeving. Die is vorig jaar flink aangescherpt om de veiligheid van zelfbouwsels te vergroten. Ik zou er de RDW website eens op napluizen, ik heb daar destijds gelezen waar je allemaal aan moet voldoen.
Zelf heb ik totaal geen verstand van auto's
Dan is mijn antwoord direct: niet aan beginnen. Ik heb op het internet wat conversies gevolgd en het liep in bijna alle gevallen uit de hand. Duurde veel langer dan gepland, kostte veel meer dan gepland, actieradius was veel kleiner van gepland. Het is ingewikkelder dan je denkt.
- diesel motor vervangen door elektro-motor
Heb je kennis van koppel, toerentallen, dat soort zaken? Hou je de versnellingsbak of doe je die weg? Hoe ga je een adapterplaat maken om de motor op je koppelingsgroep aan te sluiten?
- De elektro-motor wordt aangedreven door accu's in de laadruimte. De soort accu's zullen Gel of Tractie accu's zijn. Want de accu's worden natuurlijk langdurig belast vanwege het autorijden met als richtpunt om 130km/h te kunnen rijden.
Langdurig 130 km/u als doel voor een zelfbouwsel met loodaccu's? Mijn advies om er niet aan te beginnen wordt steeds sterker. De Nissan Leaf heeft li-ion accu's en als je daarmee 130 km/u gaat rijden is je actieradius waarschijnlijk minder dan 100 km. Met een onaerodynamisch fossiel geval met loodaccu's ga jij het niet redden om "langdurig" 130 km/u te rijden. Compleet onrealistisch.
- Een diesel-generatortje om bij lege accu's toch verder te kunnen rijden.
Aha. Heb je het BMS (battery management system) al ontworpen? Accu's overladen of te ver ontladen is funest. Je zult dat zeer nauwkeurig moeten regelen om enige levensduur uit de accu's te halen.
- Zonne-paneel op het dak. Eventueel automatisch of handmatig in te stellen om zoveel goede hoek te krijgen op de zon. Dit is alleen handig, wanneer de auto stil staat op een parkeerplaats. Tijdens het rijden in noordelijke richting is dat niet echt handig, dat de zonne-paneel (of panelen. hihi) omhoog staat.
Vergeet het.
- twee lagen van "accu-packs". De ruimte is er voor tenslotte. Per "accu-pack" aansluiten op de elektro-motor en de andere "accu-pack" laten opladen door de zonne-paneel of panelen. Op die manier hoeft de diesel-generator nog minder te worden gebruikt.
Heb je uitgerekend hoeveel kg aan accu's je bij je zou hebben?

Mijn advies: niet aan beginnen. De kans dat het je lukt als je al niet veel van auto's weet is erg klein.

Wil je je transport verduurzamen, ga op een handige plek wonen (dichtbij voorzieningen en NS-station) en doe je auto weg. Maar je woont in Zeeland meen ik me te herinneren en daar zal dat niet meevallen.
fmokveld schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 18:25:
ik denk dat dat de beste optie is. Vanuit slaapstand snel opstarten, geen virusscanner. Maar dus ook geen W7, want ik heb alleen maar legale software en een upgrade W7 vind ik echt te gortig voor alleen plugwise
Werkt ook prima met Windows XP. Maar wellicht even wachten met het aanschaffen van Plugwise tot duidelijk is hoe serieus ze hun klanten nemen.
Op zich goede redenen, en ik zou zeggen stel het voor bij de mods o.i.d. Die zullen je waarschijnlijk doorverwijzen naar het grote meettopic of zoiets.

Maar ik blijf van mening dat juist voor de Tweakende zonnestroominstallatiebezitters met een Plugwise-systeem de discussie enorm interessant is.

En zoals ik al zei, in no time verstomt die discussie wel weer, helemaal als Plugwise hun plan doorzet. Ik ga dan nl. vrijwel zeker ook op zoek naar wat anders.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 09-10-2011 16:20 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:11
Afgelopen week een paar GU10 led lampjes (4watt/) bij de Ikea gekocht ter vervanging van de traditionele halogeenlampjes.
Ze bevallen goed, voldoende lichtopbrengst. Lichtkleur is 2700kelvin.
Er zit een kleine vertraging (<1sec) tussen inschakelen en branden van de verlichting maar dit is absoluut niet storend want ze branden meteen op volle opbrengst na inschakeling.
Vooral de prijs staat me erg aan (6,99 euro). Ik denk dat ik er nog een aantal bij ga halen.

LED IKEA GU10

[ Voor 9% gewijzigd door Mad_Manic op 09-10-2011 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Speedfightserv schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 13:38:
De ketel in ons huis is geplaatst door de vorige bewoners (een awb ketel uit 2007)
nu we aan het verbouwen zijn wil ik de termostaat vervangen naar een gunstigere plek in ons huis omdat er een houtkachel in komt.

nu zit er tussen de thermostaat en de ketel een heel klein zwart kastje. het lijkt een soort sensor.
Weten jullie wat dit is en of ik dit moet laten zitten?

Hij hangt naast de ketel. [afbeelding][afbeelding]
Maak eens een fatsoenlijke foto, want zelfs het grote plaatje is erg korrelig.

Dat ding onderin waar de kabeltjes naartoe gaan met het gat in de behuizing lijkt een potmeter. Dan zou ik denken dat het een of ander regelding is om misschien het setpunt van de temperatuur af te stellen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Eric-pvt: hoe is het met jouw zwembad WP project?
not yet running, soldeerboutstatus, en driewegklep gefrunnik,
en das een beetje jammer, want de gasmeter kruipt richting 500m3 voor dit jaar

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Maasluip schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 16:30:
[...]
Dat ding onderin waar de kabeltjes naartoe gaan met het gat in de behuizing lijkt een potmeter. Dan zou ik denken dat het een of ander regelding is om misschien het setpunt van de temperatuur af te stellen.
Van de vorm te zien lijkt het me geen potmeter. Eerder een zoemer of een sensor.
Mad_Manic schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 16:20:
Afgelopen week een paar GU10 led lampjes (4watt/) bij de Ikea gekocht ter vervanging van de traditionele halogeenlampjes.
Ze bevallen goed, voldoende lichtopbrengst. Lichtkleur is 2700kelvin.
Er zit een kleine vertraging (<1sec) tussen inschakelen en branden van de verlichting maar dit is absoluut niet storend want ze branden meteen op volle opbrengst na inschakeling.
Vooral de prijs staat me erg aan (6,99 euro). Ik denk dat ik er nog een aantal bij ga halen.

LED IKEA GU10
Heb ik ook één van gekocht om te testen. Zeer tevreden over.
Even wennen aan de inschakelvertraging maar dat went dus wel.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 15:59:
@EnergiebewustZL
misschien kun je eens kijken of je het minder ambitieus zou kunnen aanpakken.
wat dacht je van een elektrische fiets?

@flitspaal.nl
nu is het wel de tijd om eens te denken aan de zonneboiler verwarmings-ondersteuning,
wat is de huidige temperatuur van de boiler eigenlijk.
Mijn zonneboiler ( boven en onder ) is nu 38 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
dan heeft het erg weinig zin om die nog aan te sluiten op je cv installatie.
ik zou er dan geen extra lus voor in de vloerverwarming voor laten aanleggen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Mijn zb heeft ook verwarmingsondersteuning. en doet dat vandaag dan ook.
de zb is 29 graden en de cv gebruikt 11 watt voor het pompen/aansturen. En gebruikt nu geen gas.
gisterenavond was de zb ook 29 graden en vandaag heeft de zon het weer iets opgewarmd en die warmte gaat nu de radiator door.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het is trouwens ook alweer bijna een jaar geleden dat Herman Scheer is overleden. Was het niet 14-10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Nu heb ik 4 halogeenspots die veel branden, maar ik dim ze altijd. Is dat interessant om te vervangen?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
SunshineCompany schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 18:44:
Nu heb ik 4 halogeenspots die veel branden, maar ik dim ze altijd. Is dat interessant om te vervangen?
Dimmen van gloeidraden helpt bijna niet om ze minder stroom te laten gebruiken. Het antwoord is zeker ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn zb heeft ook verwarmingsondersteuning
mijn zonneboiler is nu 21 graden, maar het huis integraal ook.
de truuk is het huis te verwarmen tussen 1 en 5 smiddags,
dmv 2 pompjes. de collector pomp en de cv pomp.

wat ik heb geleerd is als de ketel de neiging heeft om aan te slaan,
dan gewoon douchen met de wtw, dan zwijgt de ketel op de cv snel weer.
je douched het dan de cv spiraal in, omdat de boiler onderin gevuld word met warm douche water.
de cv boiler reageert erop alsof de zon schijnt.

mijn ltv cv temperatuur is btw 18-50 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2011 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09 15:43
voor led heb je weer een speciale dimmer nodig en niet elke led is dimbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Kortom; het is nuttig maar ingewikkeld. Hm.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wat voor halogeenspots zijn het? 35W GU10? 50W GU10? Je hebt tegenwoordig van Philips zowel spaarlampen in GU10 als ook LED spots.

Wij hebben ze beide hier. Ik heb 2x50W GU10 halogeen met dimmer vervangen voor 2x 7W spaarlamp van Philips zonder dimmer, en dat bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik weet het niet. Er komt licht uit, en zijn rond. Weet je het al? :+

Hingen er al toen ik er kwam wonen.. zodoende. Moet zeggen dat m'n 2200kWh/jaar me niet zodanig tegenvalt dat ik wil gaan bezuinigen.. tot nu toe dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

SunshineCompany schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 18:55:
Kortom; het is nuttig maar ingewikkeld. Hm.
Is dimmen nodig? Want dan is de oplossing vrij simpel.

Er zijn zat GU10 led-lampen (wel even letten op formaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SunshineCompany schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 19:05:
Ik weet het niet. Er komt licht uit, en zijn rond. Weet je het al? :+

Hingen er al toen ik er kwam wonen.. zodoende. Moet zeggen dat m'n 2200kWh/jaar me niet zodanig tegenvalt dat ik wil gaan bezuinigen.. tot nu toe dan.
LOL, dan zou je ff overdag moeten kijken, nu lukt het niet nu zijn de spotjes bloedjeheet :).

Je bent trouwens welkom om hier eens te kijken, heb zowel GU10 LED spots van Philips, GU10 spaarlampen, en nog veel meer LED en spaarlampen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:55
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 16:49:
[...]

not yet running, soldeerboutstatus, en driewegklep gefrunnik,
en das een beetje jammer, want de gasmeter kruipt richting 500m3 voor dit jaar
@Eric-pvt
Heb jij een goedkope zwembad WP gevonden die ook bij vorst werkt?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 18:50:
[...]

Dat ga ik dan ook proberen, maar ik denk dat ik het huis dan al iets eerder moet verwarmen, aangezien de ZB op oost ligt en na 1500 uur geen zon meer vangt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09 15:43
tussenwoning 1990> 115m3, 3 personen, oud dubbel glas, cv remeha in jan 2011 vervangen, tonzonfolie,overal led verlichting, overal on/off switch

to do> <1,1 glas, rolluiken, zelf met >6cm piepschuim kruipruimte vloer vullen, regenzuil, moestuin

meterstanden
gas 770m3 (waarvan 400m3 in 3 mnd met 20 jaar oude ketel)
elec 2543kWh
water 100m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goed nieuws: onze vrienden van Atoomstroom mogen niet meer beweren dat kernenergie CO2-vrij is.

http://www.duurzaamnieuws...vrij'%20mag%20niet%20meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledlamp
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09-2022
@Engelbertus

Ik heb vandaag eindelijk mijn Intergas kunnen meten met een Laing pomp er in. Het verbruik is 30W als de ketel draait. En 15W bij het nadraaien, dit is inclusief ketel elektronica. Mijn pomp staat op stand 4.

@Enymate

Deze is ook een tijdje aangesloten geweest.
Om de water meter goed te kunnen meten heb ik een sensor module aangepast.
De Led/Foto diode verwijderd en in de plaats van de Fotodiode een reedcontact gesoldeerd. Van de Conrad type MS-213-3 10W 1NO bestnr. 503548.

Ik heb de volgende watermeter:
Afbeeldingslocatie: http://www.elstermetering.com/en/images_content/396_kent_PSM.jpg

Hier zit een klein zwart dopje op die je eraf kan halen en waar een reedcontact in past. Dit geeft 2 impulsen per liter water.
Voor gasmeters zou dit ook moeten werken van na 1994. Daar zit als het goed is ook een klein magneetje in het telwerk. Dit heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
  • Laatst online: 11-12-2022
Weet iemand binnen welk tijdbestek je last kunt krijgen van legionella? Afgelopen vrijdag was het nog een doodlijke temperatuur in het boiletvat. Vandaag was het nog warm genoeg om te douchen en er mee te wassen. Laten we even theorerisch, welke ook praktisch (ik heb een tweetal panelen, en het vat is 110 liter), vanuit gaan dat in de komende twee weken het vat aan het eind van de dag telkens 40 graden heeft. Warm genoem om te douchen. Echter het haalt niet langdurig 50 graden/kortdurend 60 graden. Wanneer wordt het verstandig de cv in te schakelen om het water tot 60 graden te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

BRAAK schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 20:07:
Weet iemand binnen welk tijdbestek je last kunt krijgen van legionella? Afgelopen vrijdag was het nog een doodlijke temperatuur in het boiletvat. Vandaag was het nog warm genoeg om te douchen en er mee te wassen. Laten we even theorerisch, welke ook praktisch (ik heb een tweetal panelen, en het vat is 110 liter), vanuit gaan dat in de komende twee weken het vat aan het eind van de dag telkens 40 graden heeft. Warm genoem om te douchen. Echter het haalt niet langdurig 50 graden/kortdurend 60 graden. Wanneer wordt het verstandig de cv in te schakelen om het water tot 60 graden te verwarmen?
Optimale groeiomstandigheden zijn stilstaand water met een temperatuur tussen 25 en 60 graden Celsius (optimaal is 37 °C) en de aanwezigheid van biofilm of ander organisch materiaal. Dergelijke omstandigheden blijken veelvuldig voor te komen in door de mens ontworpen warmwatersystemen zoals drinkwaterleidingen, zwembaden, fonteinen, luchtkoelers,hennep gefitte leidingen etc.. Als het water niet door het hele watersysteem kan stromen, is het mogelijk dat het water langdurig blijft stilstaan in 'dode' hoeken.

Temperaturen waarbij Legionella kan voorkomen

70 tot 80 °C: totale doding van Legionella
66 °C: Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C: Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C: Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C: Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
35 tot 46°C: Ideale temperatuur voor Legionella om zich te vermenigvuldigen
20 tot 50°C: Legionella is in staat om te groeien
Tussen de 20°C en de 25°C is langzame vermeerdering aangetoond.

Bron: Wikipedia: Legionella pneumophila

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:28
Dat hangt er helemaal vanaf. Als je voorraadvat iedere dag word geleegd/verbruokt zou ik me geen zorgen maken. Ga je een week op vakantie dan word het anders. Een en ander hangt ook af van het materiaal van je boiler en leiding werk.

Wat wel belangrijk is om in de gatern te houden is het volgende: op 60 graden duurt het nog behoorlijk lang voor legionella het loodje legt. Het water even door je ketel jagen waar het wordc opgewarmd tot 60 graden helpt dus niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
Betreft een Nefit zonneboiler. Ik schat verbruik tussen 20 liter en 80 liter per dag. Gemiddeld 40 liter. Standaard procedure is dat de cv moet naverbranden. Wanneer moet ik de stekker van de cv in het stopcontact? Is dat na 1 dag, na 2 dag, na 3 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Gewoon de keteltemp. op maximale stand zetten.
Meest veilige optie.
Het water van je zonneboiler wordt dus op 90 C verwarmd voordat het door de leiding gaat.
Geen probleem met legionella. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
Cv ketel geeft de volgende standen aan 0, eco, 10 tot 60 (stakelaar gaat nog een stukje verder, zal wel richtin 70 graden gaan (??), auto. Ik dacht dat 50 graden al dodelijk was langdurig, dus 55 graden.

Weet iemand na hoeveel tijd je moet naverbranden.
Weet iemand het verschil tussen net onder auto en de auto stand? betreft een Nefit ketel. Ik verwarm liever niet het interne boilervat.

[ Voor 51% gewijzigd door BRAAK op 09-10-2011 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 18:50:
Mijn zonneboiler is nu 46 graden. De verwarming staat nog uit! Vandaag wel voor het eerst de stekker van de cvketel in het stopcontact voor het naverwarmen van tapwater (de zomerstand dus). Als de verwarming weer aan gaat (ben benieuwd wanneer het nodig is), dan ga ik toch eerst proberen hoe het gaat als ik mijn normale stooktijd aanhoud (van 17 tot 22 uur) omdat we vloerverwarming hebben en die willen we natuurlijk aan hebben staan als we thuis zijn. Wel wordt de temperatuur in de overige uren op 18.5 graden gehouden, dus het is niet zo dat er tussen 13 en 17 uur helemaal geen warmte het huis in gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2011 20:58 . Reden: aanvulling ter nuancering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@BRAAK
Begrijp ik nu uit je posts dat je in de zomer de Nefit netspanning uitschakelt? Ik heb ook een Nefit combi met zonneboiler. Die gaat never niet uit het stopcontact.
Op de eerste plaats om mijn heet water altijd op een veilige temp door de leiding te sturen en op de tweede plaats om de pomp regelmatig te laten draaien.

Als de boilertemp rond de 90C staat, op zonnige zomerdagen dan hoeft de ketel niet na te verwarmen. Is de temp lager, dan hoeft er maar een fractie bijverwarmd te worden. Is de temp van de zonneboiler rond de 40C dan zorgt de naverwarming van de ketel dat ik "veilig" heet water heb.

Wat ik wel gedaan heb het is het op temperatuur houden van het kleine boilervat in de combi uit de schakelen. Dat kan via de thermostaat. Als ik van huis ben en de verwarming hoeft niet te verwarmen, dan wordt dit vat ook niet op temperatuur gehouden. Bij thuiskomst gebeurt dat wel. Dat spaar gas.

Zorg er in ieder geval voor dat je warmwater altijd heet genoeg is.
Energie sparen is geweldig, maar je gezondheid moet hierdoor niet in gevaar komen.

Als je dan toch op de maximale grens van besparing wil gaan zitten, stel dan op de ketel de temp knop in op 7 of 8, i.p.v. 10.
En als je slim bent, dan steek je een thermometer onder de heetwater kraan en meet je de uitstroomtemperatuur. Als die >= 70C dan zit je goed. Anders de knop op de CV wat hoger instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
De zonneboiler staat op vanaf maart ergens zo frequent en langdurig boven 60 graden dat de cv ketel uit staat. 1 keer per maand doe ik een uurtje de stekker in het stopcontact om de pomp te laten draaien. Zou voldoende zijn is mij verteld. Op dit moment wordt het huis verwarm dmv airco's. Gevoed door zonnepanelen. Pas als het buiten te koud is schakel ik de cv in. Die laat ik in eerste instantie op een zo laag mogelijke temeparatuur draaien. Ik heb toch door het gehele huis iets te grote radiatoren.

Als de zonneboiler langdurig boven de 55 graden staat hoeft mi er geen gas besteed te worden. De vraag is zodra de temperatuur lager is, na hoeveel tijd moet dan de stekker er in. Na 1 dag, na 2 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

veel doorstroom is de beste bescherming tegen legionella,
om je angst weg te halen, begin dan eerst te denken waar je dat risico ook loopt,
en als laatste pas in je huisinstallatie.
risico onstaat bij langdurig stilstaand water wat als aerosol kan bestaan,
dat is zomers al in een vaas rozen op de vensterbank, die je in de wasbak gooit.

kortstondig verwarmen en 90c helpen niet, je moet echt 2 minuten >70 graden toepassen,
en dan nog is er slechts het pasteur effect.
doorstroming dus, en dat heb je.

van alle adviezen op dit forum ben ik inmiddels nu alweer 14 keer doodgegaan aan legionella

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 18:42:
Het is trouwens ook alweer bijna een jaar geleden dat Herman Scheer is overleden. Was het niet 14-10?
Yup.

;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 12:55:
Gekocht van uitgespaard SV geld zekers? Speksteen nog niet aan? ;)
Uitgespaarde geld van SV had ik al besteed aan kunststof kozijnen met HR++ en rolluiken ;)
Kachel is gisteravond voor het eerst aan geweest, heerlijk met een herfst bokbiertje binnen handbereik en de hond aan de voeten.
Geld dat ik nu bespaar door speksteen en PV gaat de spaarrekening op voor waarschijnlijk nog wat extra PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een boek over Transition Towns aan het lezen. Er staat ook wat in over de EROEI van zonne-energie, maar volgens mij is dat al ruim achterhaald. Hoeveel is het nu ongeveer, voor midden en zuid europa? Iets tussen de 8 op 1 en 6 op een?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Morgen de dag van de energiebesparing

http://www.watdoejijuit.nl/

Met de hele dag (vanaf 6:00) een elektriciteitsmeter van Nederland online: http://www.watdoejijuit.nl/e-meter.php

[ Voor 0% gewijzigd door flippo765 op 09-10-2011 23:54 . Reden: Tijdsverandering e-meter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 22:27:
Ik ben een boek over Transition Towns aan het lezen. Er staat ook wat in over de EROEI van zonne-energie, maar volgens mij is dat al ruim achterhaald. Hoeveel is het nu ongeveer, voor midden en zuid europa? Iets tussen de 8 op 1 en 6 op een?
EPBT (Energy Pay Back Time) Zuid Europa minder dan 2 jaar, onze breedtes 3-5 jaar, afhankelijk van wat er allemaal in de black-box wordt gepropt. En wat voor modules je gebruikt. Jammer dat Evergreen Solar faillissement heeft aangevraagd, die zaten al zo rond de 1 jaar voor Zuid Europa, omdat ze een uniek ribbon-string concept hadden met minimale zaagverliezen. Sovello is de enige die zo'n concept nog voert, levensvatbaarheid van "niet gangbare" technologie platforms wordt door sommige analisten echter betwijfeld in de moordende harde marktcondities van de moderne tijd. Dus for whatever that takes: kun je wel de (bijna) beste modules op dat punt hebben gescoord, maar als er iets mis mee is, en de leverancier heeft het niet getrokken (lees: kassie-wijlen), zit je met de gebakken EPBT/EROEI peren.

REC heeft ook al een jaar beloofd (Neanderthaler heeft daar eerder al over gepost), maar ook de daar van toepassing zijnde "unieke" FBR silicium productie techniek is niet "gangbaar', en de echt grote silicium jongens gaan zulke monsterachtige hoeveelheden van hun spullie produceren (nog veel meer dan ze nu al doen), dat de levensvatbaarheid van REC's mooie FBR hardware ook met vraagtekens omgeven kan worden. Tenzij ze een dijk van een business-case kunnen maken, weergaloze marketeers hebben, en, vooral, en dat is waar het om blijft draaien: het spul voor een zeer scherp concurrerende prijs kunnen gaan afzetten. Dus: in zeer grote hoeveelheden, met uniforme en hoge kwaliteit. Ga er maar aan staan. Dan verdwijnt de EROEI discussie al gauw naar de achtergrond: het is inmiddels een bikkelharde strijd om te overleven.

* edit *
Hangt er verder natuurlijk ook nog van af wat je voor de "te verwachten levensduur" van de zonnepanelen als uitgangspunt gaat nemen. 20-25 jaar is normaal, maar wie beweert dat de panelen ook zo lang op het dak zullen blijven liggen. Wie weet worden ze voortijdig afgeschreven omdat er na een jaar of vijftien al veel krachtiger modules in de markt aangeboden zullen zijn. Of de oude modules dan daadwerkelijk een andere bestemming zullen gaan krijgen behalve dan de recycling (of de Derde Wereld, hoop ik dan maar) valt tegen die tijd dan nog te bezien. Ik heb geen idee hoe de wereldmarkt er over 15 jaar uit zal zien. Kan een overvloed aan modules zijn, maar we kunnen natuurlijk tegen die tijd al lang weer in nog veel ergere crisissen terecht zijn gekomen dan die we tijdens ons verwende leventje hebben meegemaakt...

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 09-10-2011 23:32 . Reden: EROEI en verwachte levensduur panelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
He, he, ik mag eindelijk naar bed.

Foto reportage afgerond. Grenzschlängeln, kronkelen rond Neer'lands zuidelijkste (Bourgondische) grens. Met PV moois bij de vleet (het was maar een weekje).

Appetizer:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Grenzschlaengeln/DSCF4991.jpg
PHOTON terrein aan Duitse zijde Avantis, test opstelling met ertussenin eerste delen van PHOTON Power AG fonds project, waarin abonnees van het Duitse tijdschrift kunnen participeren. In totaal is er 2,5 MWp op deze lokatie gepland. Uiteraard netkoppeling in Duitsland, anders geen 20-jarige, vaste Einspeise Vergütung...

Rest op PPV, uit der aard.

Geniet! (hoeft niet met mate, mag wel).

:O

(niet zo duurzaam zo lang doorwerken, ik probeer m'n leven te beteren... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:42
Maasluip schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 16:30:
[...]

Maak eens een fatsoenlijke foto, want zelfs het grote plaatje is erg korrelig.

ik zal vanavond een fatsoenlijke foto maken :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wie doet er mee aan de aktie 10:10?

http://www.watdoejijuit.nl/e-meter.php

En wat zetten we voor vandaag op 0 Watt?

Best wel moeilijk om iets te vinden dat voor vandaag uit gaat. Alles is al zo minimaal mogelijk in gebruik bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Schinnen-groen schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 07:54:
Wie doet er mee aan de aktie 10:10?

http://www.watdoejijuit.nl/e-meter.php

En wat zetten we voor vandaag op 0 Watt?

Best wel moeilijk om iets te vinden dat voor vandaag uit gaat. Alles is al zo minimaal mogelijk in gebruik bij ons.
Hetzelfde probleem hier, alles hier ook op stand minimaal of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verschil t.o.v. normaal -10% oftewel vandaag wordt 10% meer verbruikt dan "normaal", maar wat normaal dan is...? Als het vandaag een zonnige dag zou zijn, zou dit volgens mij veel eerder in het 'verbruik' terug te zien zijn.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:47
Dit weekend lekker genoten van onze haard. Het is te koud om niet te stoken, maar nog te warm om de CV al terug in werking te zetten.
Heerlijk, die stralingswarmte! Onze poezen hebben ook een lui weekend achter de rug, als we de haard aansteken, komen ze altijd languit op de tapijt in de living liggen :).

Ik hoop dat we het zo kunnen rekken tot eind oktober... Onze CV staat al af sinds 01/04/2011!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 08:42:
Dit weekend lekker genoten van onze haard. Het is te koud om niet te stoken, maar nog te warm om de CV al terug in werking te zetten.
Heerlijk, die stralingswarmte! Onze poezen hebben ook een lui weekend achter de rug, als we de haard aansteken, komen ze altijd languit op de tapijt in de living liggen :).

Ik hoop dat we het zo kunnen rekken tot eind oktober... Onze CV staat al af sinds 01/04/2011!
Gistermiddag is onze CV voor het eerst weer aangeweest. Vandaag blijft ie denk ik uit vanwege de relatief hoge buitentemperatuur (kamertemperatuur vannacht slechts gedaald van 20,0 tot 19.5).
antonboonstra schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 08:37:
Verschil t.o.v. normaal -10% oftewel vandaag wordt 10% meer verbruikt dan "normaal", maar wat normaal dan is...? Als het vandaag een zonnige dag zou zijn, zou dit volgens mij veel eerder in het 'verbruik' terug te zien zijn.
Ik ben bang dat deze actie net zo'n 'succes' gaat worden als de filevrije dag van de ANWB een tijd terug. Toen stond er uiteindelijk ook meer file dan gemiddeld... Nederlanders laten zich niet manipuleren... 8)7
En er is altijd wel een goede reden (=uitvlucht) te verzinnen waarom er vandaag toch juist een ietsje (10%?!) meer stroom verbruikt wordt... :'(

Edit:
Voor dat ‘normaal’ nemen we het verbruik op 3 oktober.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2011 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:47
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 08:47:
Ik ben bang dat deze actie net zo'n 'succes' gaat worden als de filevrije dag van de ANWB een tijd terug. Toen stond er uiteindelijk ook meer file dan gemiddeld... Nederlanders laten zich niet manipuleren... 8)7
En er is altijd wel een goede reden (=uitvlucht) te verzinnen waarom er vandaag toch juist een ietsje (10%?!) meer stroom verbruikt wordt... :'(
Waarom zou je moeite doen om enkel vandaag minder te verbruiken? Als je elke dag nagaat of je niet met minder stroom ook toekomt, dan is dit gewoon onzin. Ik kan thuis niets afzetten of ik boet in aan functionaliteit of comfort.
- laten we het internet uitzetten, zal mijn vrouw leuk vinden, die moet punten in het systeem van de school invoeren
- laten we diepvries, koelkast, ... uitzetten, en al het bedorven eten weggooien?
- laten we thee drinken van koud water
- laten we in het donker opstaan en overal tegenlopen
Onzinnig idee.

Net zo onzinnig als "doe het licht uit". Een dag in oktober waarin opgeroepen wordt om alle licht uit te doen tussen 21 en 22u. Welke oen dat ooit bedacht heeft?
Alsof ik die dag plots met gedoofde lichten de baan op mag of wil? Alsof ik die dag in het donker 's avonds ga werken. Doe toch normaal :). Doof liever het niet nodige licht elke dag:
- straatverlichting om 20 meter bij ons in de straat
- verlichting van de dakrand bij tig huizen
- verlichting in kamers waar je op die moment niet bent
- ...

Idem dito met "dikke truien dag"
Alsof je enkel door kou te lijden kan besparen. Compleet idioot! Ipv 1 dag de thermostaat gewoon af te zetten, zet elke dag de thermostaat op een zinnig temperatuur (19,5°) en niet op exotische-stranden 23°...

Ach ja. Voor zij die het niet begrepen hebben: ik doe aan zo'n acties niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:08

WouterB

3680 Wp

Cafe Del Mar schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 08:54:
[...]

Ach ja. Voor zij die het niet begrepen hebben: ik doe aan zo'n acties niet mee.
Voor ons (duurzamen) is het elke dag 'alles uit' dag of 'warme truien' dag ;)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Pagina: 1 ... 143 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.