Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 144 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.815 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:15
Nee.

a) Puur symbolisch en daar hou ik niet van. Doe liever iets wat zin heeft, vervang je 10 jaar oude koelkast, plaats zonnestroompanelen, doe je auto weg of wordt vegetariër.
b) Ik zou niet weten wat ik uit moet zetten. Dat zou dan de CV-ketel, koelkast of zonnestroompanelen moeten worden. Allemaal geen optie. Op mijn mijn computer dan maar uit laten dan? Mijn baas ziet me aankomen.

Als je die grafiek bekijkt werkt het ook niet. Het verbruik van Nederland zit 10% boven normaal.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:20:
Nee.

a) Puur symbolisch en daar hou ik niet van. Doe liever iets wat zin heeft, vervang je 10 jaar oude koelkast, plaats zonnestroompanelen, doe je auto weg of wordt vegetariër.
b) Ik zou niet weten wat ik uit moet zetten. Dat zou dan de CV-ketel, koelkast of zonnestroompanelen moeten worden. Allemaal geen optie. Op mijn mijn computer dan maar uit laten dan? Mijn baas ziet me aankomen.

Als je die grafiek bekijkt werkt het ook niet. Het verbruik van Nederland zit 10% boven normaal.
Zo te zien doe ik behoorlijk wat wel zin heeft. >:)

Maar je hebt gelijk, liever 1 pompschakelaar geplaatst dan 1 dag het licht uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 07:29

flessuh

Set sail for fail!

JeroenH schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:20:
[...]

Nee.

of wordt vegetariër.

um, vegatarier worden heeft dus geen nut tenzij je de groente zelf verbouwt of lokaal verbouwde groente koopt.... anders gebruikt het even veel, of in geval van kasgroente meer in verhouding dan vlees...

is ook de reden dat ik nog van mn vlees geniet :9

zal als ik tijd heb wel eens zoeken naar de bron...was best interressant

[ Voor 2% gewijzigd door flessuh op 10-10-2011 09:37 . Reden: kleine toevoeging ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik zie al die acties als onderdeel in een bewustwordingsproces. Het is niet simpel van: de knop om. Dat werkt niet met alles.
Er zal heel wat moeten worden "gemasseerd" om ervoor te zorgen dat heel Nederland veel zuiniger met energie gaat omspringen.

Voor ons is e.e.a. volledig duidelijk. Helaas staan wij niet model voor heel Nederland. Blijven masseren dus...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Schinnen-groen schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:35:
Ik zie al die acties als onderdeel in een bewustwordingsproces. Het is niet simpel van: de knop om. Dat werkt niet met alles. Er zal heel wat moeten worden "gemasseerd" om ervoor te zorgen dat heel Nederland veel zuiniger met energie gaat omspringen.

Voor ons is e.e.a. volledig duidelijk. Helaas staan wij niet model voor heel Nederland. Blijven masseren dus...
Volledig mee eens. Ik denk dat weinig topic-bezoekers hier extra bewustwording nodig hebben. Het gaat juist om de massa die zonder na te denken het licht onnodig aan laat staan of de thermostaat 2 graden hoger zet terwijl ze nog in t-shirt op de bank zitten.
Als ik naar mijn eigen energieverbruik kijk, dan zie ik in de wintermaanden veel meer verbruik door de CV ketel en bijbehorende pomp. Ik denk dat na afgelopen koud weekend ook veel meer CV ketels draaien dan vorig weekend (10% is t.o.v. 3 oktober las ik).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 22:52:
[...]

EPBT (Energy Pay Back Time) Zuid Europa minder dan 2 jaar, onze breedtes 3-5 jaar, afhankelijk van wat er allemaal in de black-box wordt gepropt. En wat voor modules je gebruikt. Jammer dat Evergreen Solar faillissement heeft aangevraagd, die zaten al zo rond de 1 jaar voor Zuid Europa, omdat ze een uniek ribbon-string concept hadden met minimale zaagverliezen. Sovello is de enige die zo'n concept nog voert, levensvatbaarheid van "niet gangbare" technologie platforms wordt door sommige analisten echter betwijfeld in de moordende harde marktcondities van de moderne tijd. Dus for whatever that takes: kun je wel de (bijna) beste modules op dat punt hebben gescoord, maar als er iets mis mee is, en de leverancier heeft het niet getrokken (lees: kassie-wijlen), zit je met de gebakken EPBT/EROEI peren.

* edit *
Hangt er verder natuurlijk ook nog van af wat je voor de "te verwachten levensduur" van de zonnepanelen als uitgangspunt gaat nemen. 20-25 jaar is normaal, maar wie beweert dat de panelen ook zo lang op het dak zullen blijven liggen. Wie weet worden ze voortijdig afgeschreven omdat er na een jaar of vijftien al veel krachtiger modules in de markt aangeboden zullen zijn. Of de oude modules dan daadwerkelijk een andere bestemming zullen gaan krijgen behalve dan de recycling (of de Derde Wereld, hoop ik dan maar) valt tegen die tijd dan nog te bezien. Ik heb geen idee hoe de wereldmarkt er over 15 jaar uit zal zien. Kan een overvloed aan modules zijn, maar we kunnen natuurlijk tegen die tijd al lang weer in nog veel ergere crisissen terecht zijn gekomen dan die we tijdens ons verwende leventje hebben meegemaakt...
Thanks, de EROEI kan dus best 15 tot 25 zijn? In het boek gaan ze uit van ongeveer 4, beetje aan de lage kant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 14:52
De beste massage moet je plannen, nadat de gemiddelde burger zijn factuur gekregen heeft. Naar mijn aanvoelen is de gemiddelde burger dan het best vatbaar voor verbeteringen.

Iedereen uit mijn omgeving weet dat ik met energieverbruik, metingen, optimalisaties, ... etc bezig ben. Sommigen schudden meewarrig het hoofd. Het eerste familiefeest, bijeenkomst van vrienden, ... klagen mensen dan dat het toch wel weer duurder is geworden. Niets is dan leuker dan met een verbazend gezicht naar mijn vrouw te kijken en te zeggen: "das gek, wij betalen net minder dit jaar". Of, wij betalen maar x% meer dit jaar.
Op dat moment, heb je de aandacht van gans de tafel en mag je in geuren en kleuren vertellen waarom minder energie wél nuttig is. En kan je bewijzen dat het wél werkbaar is.
Wij leven niet als holbewoners en toch hebben we 22% minder energie nodig dan vorig jaar. Toen hadden we al 15% minder energie nodig dan het jaar ervoor. (Dat is wel eindig natuurlijk...)

:)

@ antonboonstra
Hoeveel energie zouden we niet kunnen besparen als mensen hun CV-pomp zouden vervangen.
Wij hadden een lineaire pomp van 155W in totaal (95+60). Dat is 24/7! Die pomp trok gewoon 26kWh per week. We hebben die (laten) vervangen door een Alpha Pro 2 die nog maar maximaal (frequentiegestuurd) 45W verbruikt. In het slechtste geval is dat een besparing van 2,7kWh per dag. Op een verbruik van 6kWh (excl elektrische boiler) is dat een gigantisch verschil!

[ Voor 19% gewijzigd door Cafe Del Mar op 10-10-2011 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:38:
Thanks, de EROEI kan dus best 15 tot 25 zijn? In het boek gaan ze uit van ongeveer 4, beetje aan de lage kant dus.
REC claimt zoals genoemd een EROEI van 1 jaar (dacht zuid Europa)
Ook Suntech claimt een belangrijke reductie van de EROEI (-30%)

15 tot 25 jaar lijkt me te lang, pessimistisch zit je aan een jaar of 7.

Details erbij ontbreken, leg eens contact met REC zou ik zeggen en laat ze vertellen wat de footprint is van de productie.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2011 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Mad_Manic schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 16:20:
Afgelopen week een paar GU10 led lampjes (4watt/) bij de Ikea gekocht ter vervanging van de traditionele halogeenlampjes.
Ze bevallen goed, voldoende lichtopbrengst. Lichtkleur is 2700kelvin.
Er zit een kleine vertraging (<1sec) tussen inschakelen en branden van de verlichting maar dit is absoluut niet storend want ze branden meteen op volle opbrengst na inschakeling.
Vooral de prijs staat me erg aan (6,99 euro). Ik denk dat ik er nog een aantal bij ga halen.

LED IKEA GU10
Is de hoek waaronder het licht uitstraalt een beetje OK? Bij halogeen spotjes is die al magertjes, maar zommige LED spotjes is het net een zaklamp.
Mijn Megaman spaarlamp-spotjes hebben een lichthoek van 120 graden, lekker egaal, maar weer minder licht op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
flessuh schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:31:
[...]

um, vegatarier worden heeft dus geen nut tenzij je de groente zelf verbouwt of lokaal verbouwde groente koopt.... anders gebruikt het even veel, of in geval van kasgroente meer in verhouding dan vlees...

Umpffff (zei de bewust vegetarier en kleinschalig moestuin hobbyist en al heel lang biologisch/EKO / Fair Trade consument).

Zuukzes met de zoektocht, ik zal vanavond aan u denken als ik mijn tanden in een paar blokjes tofu zet. :9

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
flessuh schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:31:

Ik durf die bewering sterk in vraag stellen. De vergelijking zal ook maar opgaan (als ze al opgaat) als uw vlees ook lokaal "verbouwd" is.

* Cafe Del Mar is zelf geen vegetariër, omdat vlees gewoon te lekker is, maar matigt zijn vleesconsumptie wel :).
* Cafe Del Mar eet bijna uitsluitend lokaal geteelde groenten (lokaal als in: België, Benelux, Europa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Cafe Del Mar schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 09:39:
De beste massage moet je plannen, nadat de gemiddelde burger zijn factuur gekregen heeft. Naar mijn aanvoelen is de gemiddelde burger dan het best vatbaar voor verbeteringen.

Iedereen uit mijn omgeving weet dat ik met energieverbruik, metingen, optimalisaties, ... etc bezig ben. Sommigen schudden meewarrig het hoofd. Het eerste familiefeest, bijeenkomst van vrienden, ... klagen mensen dan dat het toch wel weer duurder is geworden. Niets is dan leuker dan met een verbazend gezicht naar mijn vrouw te kijken en te zeggen: "das gek, wij betalen net minder dit jaar". Of, wij betalen maar x% meer dit jaar.
Op dat moment, heb je de aandacht van gans de tafel en mag je in geuren en kleuren vertellen waarom minder energie wél nuttig is. En kan je bewijzen dat het wél werkbaar is.
Wij leven niet als holbewoners en toch hebben we 22% minder energie nodig dan vorig jaar. Toen hadden we al 15% minder energie nodig dan het jaar ervoor. (Dat is wel eindig natuurlijk...)

:)
Ook vertellen dat je een maandbedrag van 60 euro betaald en aan het einde van het jaar nog terug krijgt ook, doet sommige mensen wel even nadenken. Al zijn er genoeg die niet eens weten hoeveel ze betalen per maand |:(
@ antonboonstra
Hoeveel energie zouden we niet kunnen besparen als mensen hun CV-pomp zouden vervangen.
Wij hadden een lineaire pomp van 155W in totaal (95+60). Dat is 24/7! Die pomp trok gewoon 26kWh per week. We hebben die (laten) vervangen door een Alpha Pro 2 die nog maar maximaal (frequentiegestuurd) 45W verbruikt. In het slechtste geval is dat een besparing van 2,7kWh per dag. Op een verbruik van 6kWh (excl elektrische boiler) is dat een gigantisch verschil!
Ik heb mijn CV ketel (Avanta) nog niet gemeten, maar als ik naar het verschil in verbruik kijk tussen december 2010 (heel koud) en mei/juli 2011 (warm en ook 31 dagen) dan zit hier 32 kWh verschil tussen (gedeeltelijk ook omdat er vaker verlichting moet branden). Bij vloerverwarming zal de ketelpomp continu draaien en zal het verschil dus groter zijn (ik heb radiatoren).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Goede morgen allemaal,

Ik volg jullie ontwikkelingen op deze site al geruime tijd.
Vaak staan er leuke leerzame disscussie's bij.

Ik ben zelf woonzaam in Roosendaal en heb sinds 25 Oktober 2010 ook ons dak laten vol leggen met zonnepanelen. Het zijn 18 panelen van suntech type STP 190S -24/Ad+.
Deze zijn aangesloten op een sunny boy 3300TL HC.
De locatie is gericht op het zuidwesten nl 256 graden onder een hellingshoek van 40 graden.
Er zijn twee strings van 9 panelen aangesloten op de inverter.
In ons huis hebben wij gelukkig nog een ferraris meter welke ook terug kan draaien.
Tot nu toe hebben we 2855 KWh opgewekt. Genormeerd is dat dan 834 KWh/KWp.
Gezien de ligging en hellingshoek ben ik tot nu toe erg tevreden hiermee.

Nu ik naar buiten kijk is de zon hier ook weer aan het doorkomen.
Is wel fijn dan kan de was zo ook naar buiten aan de droogmolen.
Ik zal binnenkort proberen er een foto bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Cafe Del Mar schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:03:
[...]

Ik durf die bewering sterk in vraag stellen. De vergelijking zal ook maar opgaan (als ze al opgaat) als uw vlees ook lokaal "verbouwd" is.

* Cafe Del Mar is zelf geen vegetariër, omdat vlees gewoon te lekker is, maar matigt zijn vleesconsumptie wel :).
* Cafe Del Mar eet bijna uitsluitend lokaal geteelde groenten (lokaal als in: België, Benelux, Europa).
om zo uit het hoofd even wat op te noemen:

voor het oogsten van de groente word gebruik gemaakt van zwaar materieel, wat veel brandstof verbruikt
Transport is het verbruik hetzelfde (vlees naar slagerij / verwerkingsfabriek groente in de meeste gevallen naar verwerkingsfabriek)

Het grootste probleem met vlees wat betreft uitstoot is methaan en NOx, wat zwaardere broeikasgassen zijn.
In de meeste vergelijkingen word leuk en aardig gezegd dat de groente de uitgestote CO2 opneemt, maar daar word niet gedacht aan bijvoorbeeld bemesting (en waar komt de mest vandaan..)

Simpel gezegd we kunnen het nooit zeker weten en ik zeg ook zeker niet dat ik gelijk heb met mijn vorige opmerking, maar de meeste onderzoeken van beide kanten zijn wat kortzichtig veelal omdat ze proberen hun productgroep, vlees, vis of groente er goed uit te laten komen, bewust of onbewust.

Als er gewoon duurzaam word omgesprongen met voeding scheelt het al veel (bijv van veehouderijen de NOx opvangen en gebruiken voor mest.

ik blijf lekker aan mn vlees, en geniet van de groente er bij. (tenzij iets tijdens mn opleiding milieukunde dat beeld veranderd, maar dat zie ik niet gebeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flessuh schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:38:
[...]

om zo uit het hoofd even wat op te noemen:

voor het oogsten van de groente word gebruik gemaakt van zwaar materieel, wat veel brandstof verbruikt
Transport is het verbruik hetzelfde (vlees naar slagerij / verwerkingsfabriek groente in de meeste gevallen naar verwerkingsfabriek)

Het grootste probleem met vlees wat betreft uitstoot is methaan en NOx, wat zwaardere broeikasgassen zijn.
In de meeste vergelijkingen word leuk en aardig gezegd dat de groente de uitgestote CO2 opneemt, maar daar word niet gedacht aan bijvoorbeeld bemesting (en waar komt de mest vandaan..)

Simpel gezegd we kunnen het nooit zeker weten en ik zeg ook zeker niet dat ik gelijk heb met mijn vorige opmerking, maar de meeste onderzoeken van beide kanten zijn wat kortzichtig veelal omdat ze proberen hun productgroep, vlees, vis of groente er goed uit te laten komen, bewust of onbewust.

Als er gewoon duurzaam word omgesprongen met voeding scheelt het al veel (bijv van veehouderijen de NOx opvangen en gebruiken voor mest.

ik blijf lekker aan mn vlees, en geniet van de groente er bij. (tenzij iets tijdens mn opleiding milieukunde dat beeld veranderd, maar dat zie ik niet gebeuren)
Dat mag. Ik hoop dat ze bij Milieukunde de rapportages van het "onberispelijke" FAO (Verenigde Naties) serieus nemen.

Bron:
Deforestation, greenhouse gases. The livestock sector is by far the single largest anthropogenic user of land. Grazing occupies 26 percent of the Earth's terrestrial surface, while feed crop production requires about a third of all arable land. Expansion of grazing land for livestock is a key factor in deforestation, especially in Latin America: some 70 percent of previously forested land in the Amazon is used as pasture, and feed crops cover a large part of the reminder. About 70 percent of all grazing land in dry areas is considered degraded, mostly because of overgrazing, compaction and erosion attributable to livestock activity.

At the same time, the livestock sector has assumed an often unrecognized role in global warming. Using a methodology that considered the entire commodity chain (see box below), FAO estimated that livestock are responsible for 18 percent of greenhouse gas emissions, a bigger share than that of transport. It accounts for nine percent of anthropogenic carbon dioxide emissions, most of it due to expansion of pastures and arable land for feed crops. It generates even bigger shares of emissions of other gases with greater potential to warm the atmosphere: as much as 37 percent of anthropogenic methane, mostly from enteric fermentation by ruminants, and 65 percent of anthropogenic nitrous oxide, mostly from manure.
Eet smakelijk!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

zonnigtype schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:53:
[...]

Dat mag. Ik hoop dat ze bij Milieukunde de rapportages van het "onberispelijke" FAO (Verenigde Naties) serieus nemen.

Bron:

[...]

Eet smakelijk!
en wat gebeurt er als we switchen naar groente? juist, graasgebied voor vee word ons graasgebied...

De VN gaat nogal mee met verschillende rapportages, of deze nou goed zijn of fout (kijk naar die van opwarming van het klimaat (IPCC)...bleek dat een aantal poolstations niet waren meegenomen voor de temperatuur, waar ze achter kwamen nadat de VN het naar buiten had gebracht met hun stempel er op)

Overigens gaat dat voornamelijk over het amazone-gebied, zoals ik al zeg, als we duurzaam en lokaal eten, kan beide goed (je zou de mest van de veesector kunnen gebruiken voor de groentesector)

Wat ik nog altijd bijzonder vreemd vind is dat veel van het in nederland geproduceerde vlees ge-exporteerd word, en wij geimporteerd vlees eten. Dit zelfde met groente overigens...
Dat soort dingen moeten eerst aangepakt worden. Hebben we hier in nederland dan overproductie van vee, heb ik er geen problemen mee als ze de veesector minderen voor meer groente, als we daar te weinig van produceren.

en bij de opleiding vermelden ze bij alle info de bron er ook bij, zodat ze met hun vinger naar anderen kunnen wijzen als de info incorrect blijkt te zijn

@hieronder: Het grootste energie en klimaatprobleem is inderdaad de mentaliteit.
Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met EPC maatregelen... de norm is 0.6, maar 0.4 is makkelijk te bereiken voor nieuwbouw. Het kost een beetje meer, maar bespaard over tijd veel, en toch doet men het niet. Het gaat gewoon teveel om geld en luxe.

[ Voor 9% gewijzigd door flessuh op 10-10-2011 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik denk dat de schijnbare tegenstelling dat wij (Belgen, Nederlanders, ...) zowel vlees en groenten im- als exporteren, te verklaren valt omdat iedereen op elk moment alles wil kunnen kiezen.
In het bedrijfsrestaurant krijg je net zo goed aspergesoep in januari, mei als november. Leer er mee leven dat je asperges kan eten tussen half april en eind juni. Is dat zo moeilijk?

Bij hoeveel kerstdesserten krijg je aarbeien? Waarom moet je met kerst aardbeien eten? Aardbeien eet je in de zomer.

Er is maar één strekking die dat niet volgt en dat is omdat er een wettelijk kader is. Je mag maar wild eten tussen oktober en januari. Nadien kan en mag je het niet meer schieten (logisch), en eten of kopen is ook verboden (tenzij het in uw diepvriezer stak). Anders kregen we nog everzwijn in mei ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flessuh schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 12:23:
[...]

en wat gebeurt er als we switchen naar groente? juist, graasgebied voor vee word ons graasgebied...
We kunnen grasduinen wat we willen, ditmaal van een hele verdachte bron factsheet:
• The average conversion of vegetable to animal protein is 10 to 1. For chicken production, the protein conversion efficiency is about 18%, for pork about 9%, and for beef about 6% (Reijnders & Soret, 2003)
• Smil (2000) gives similar rates, from 5% for beef to 20% for chicken on a protein basis.
• Aiking & de Boer (2006) give feed conversion rates of between 3 kg and 10 kg of plantbased feed for 1kg of meat. Again, Smil (2000) gives similar rates, between 2,5 kg and 8 kg, per kilo meat
Kun je heel wat groenten van afgrazen als veggie, op zo'n ruim bemeten carnotariër weidegebied met inefficiënte eindbestemming van eiwitten... Zelfs al zijn de bronnen wat gedateerd, ik denk niet dat er grote revoluties in de conversie rates zijn geweest. Het is bagger. Vandaar dat ons land zwemt in mest, die straks door ons betaald (SDE plus gesubsidieerd) massaal in bij voorkeur zo groot mogelijke biovergisters "mag" (om aan de miezerige 14% doelstelling voor 2020 te voldoen, anders betalen we ook nog heftige boetes).

(en ja, ik eet altijd mijn eten op, weggooien is voor de gekken)
Overigens gaat dat voornamelijk over het amazone-gebied, zoals ik al zeg, als we duurzaam en lokaal eten, kan beide goed (je zou de mest van de veesector kunnen gebruiken voor de groentesector)
Yup, groot gelijk. Ik koop het groene spullie op de boeren markt bij de boer waar ik jaren heb gewerkt, in de groene Zuid-Hollandse polder. Fruit ben ik zeer kien op de herkomst, geen zuid Afrikaanse sinaasappels voor ons, en geen Argentijnse appels. Ook geen Fair Trade Keniaanse boontjes, die mogen de Kenianen zelf opeten. Af en toe een uitzondering mag, maar maak er geen gewoonte van.
Wat ik nog altijd bijzonder vreemd vind is dat veel van het in nederland geproduceerde vlees ge-exporteerd word, en wij geimporteerd vlees eten. Dit zelfde met groente overigens...
Schijnt marktwerking te heten en compleet onbenul (en desinteresse) bij het gemiddelde publiek...
Dat soort dingen moeten eerst aangepakt worden.
Graag. Verbiedt vrije marktwerking en kies een andere regering... (beetje kort door de bocht, maar ik hoop dat je hem vat).
Hebben we hier in nederland dan overproductie van vee, heb ik er geen problemen mee als ze de veesector minderen voor meer groente, als we daar te weinig van produceren.
Nederland drijft op handel, de door de vorige premier Bak Ellende bejubelde VOC mentaliteit. Maakt geen reet uit waarmee geld wordt verdient, ALS er maar geld wordt verdiend. Ook kort door de bocht, maar voor veel activiteiten een bittere kern van de waarheid. Zie de megalomanie in het Rotterdamse Havengebied en de door de Staat gedoogde groei verdwazing rond Schiphol. Milieu zal ze de kont roesten, alle Groene Hypergehuichel ten spijt.
en bij de opleiding vermelden ze bij alle info de bron er ook bij, zodat ze met hun vinger naar anderen kunnen wijzen als de info incorrect blijkt te zijn
Mooi, er zijn vele bronnen. Een goede en kritische graastocht toegewenst. Ook in de veggie keuken. Als je eenmaal "om" bent (moet van binnen komen en dat mag best wat tijd kosten), wil je niets anders meer. Al hoef je ook weer niet dogmatisch te worden. Houdt het leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

ja, boil it all down....en het komt altijd op geld neer...en de mentaliteit...
je hebt gelijk dat ik ook beter zou kunnen, maar ik geef eerlijk toe, ik heb liever een echt stuk vlees dan een vervanger, of alleen groente...we hebben nou eenmaal een gebit van een omnivoor, en anders zou ik de tandarts niet zoveel betalen alle tanden op te lappen als onderhoud niet voldoet

en als ik alleen al naar de naam van de website kijk in de link naar je factsheet weet ik dat het toch deels subjectief is... dat kan gewoon niet anders, en daarom zei ik zostraks ook al, we zullen het nooit weten.

overigens kijk jij enkel naar vlees van een koe, maar gooi mest in een vergister, drink het beest haar melk...dan komt er toch meer van af dan je met groente kan per oppervlakte lijkt mij, ook al oogst je vaker
(en nee, ik stel niet mn leven beschikbaar om dat uit te zoeken) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 20:20
Zin er hier mensen met een bedrijfje en een verbruik van rond de 8000kWh?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
Even een vraag die misschien niet bij duurzame energie past maar wel in het thema van dit topic (ik heb ze vaker voorbij zien komen):

Hoe denken jullie over toiletten met een ingebouwde 'douche'?

Nadelen:
- Meer grondstof nodig om te produceren/duur
- Verbruikt meer water
- Verbruikt meer energie (pomp, verwarming, fohn)

Voordeel:
- Minder toiletpapier nodig

Water- en energieverbruik zijn eventueel te compenseren met regenwateropvang en (meer) PV.

Omdat een rioolaansluiting niet mogelijk is in ons nieuwe huis moeten wij gebruik maken van een septictank. Aan de ene kant hoor je dat toiletpapier hierin niets uit maakt en aan de andere kant zegt men dat het gebruik ervan zoveel mogelijk beperkt moet worden (of zelfs een vuilnisemmer naast het toilet, maar dat lijkt me niet prettig...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 24-09 20:20
Je bedoeld een WC met ingebouwd bidet oid?

Ga dan helemaal all the way:

http://humanurehandbook.com/humanure_toilet.html

[ Voor 50% gewijzigd door Cobb op 10-10-2011 14:11 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quinny schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:02:
Omdat een rioolaansluiting niet mogelijk is in ons nieuwe huis moeten wij gebruik maken van een septictank. Aan de ene kant hoor je dat toiletpapier hierin niets uit maakt en aan de andere kant zegt men dat het gebruik ervan zoveel mogelijk beperkt moet worden (of zelfs een vuilnisemmer naast het toilet, maar dat lijkt me niet prettig...).
Oh? De eerste 15 jaar van mijn leven hadden we ook geen riool, maar wij hebben nooit moeilijk of anders gedaan met wc-papier, en nooit problemen gehad. De keren dat dat ding geleegd is zijn ook op een hand te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Cobb schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:10:
Je bedoeld een WC met ingebouwd bidet oid?

Ga dan helemaal all the way:

http://humanurehandbook.com/humanure_toilet.html
Ik zie de gemiddelde mens zoiets niet gebruiken. Wij willen met ons huis juist laten zien dat je geen comfort hoeft in te leveren en toch energieneutraal en milieuvriendelijk kan leven.

Ik bedoel een toilet zoals bijvoorbeeld de Aquaclean van Geberit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik versta eronder een WC die na de "lozing", uw achterwerk proper spoeit en nadien droog blaast?

Compleet belachelijk.
- water wordt tegen uw *** geschoten, lijkt me leuk (krijgt het alles even goed weg als met papier?)
- nadien moet je nog een half uur zitten wachten tot een droger uw achterste eindelijk droog heeft geblazen
- daarenboven zet je elektriciteit (fohn) en water (jezelf + spoelwater + 'douche'water) dan wel heel dicht tegen elkaar

Al lees ik in de boeken van Joris Luyendijck dat de toiletten in de Arabische wereld ook met een sproeisysteem werken. Ik vermoed dat ze daar geen fohn nodig hebben door de warmte? Zijn boeken gaan zelden over toiletten, vandaar dat ik het detail niet meteen weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Cafe Del Mar schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:14:
Ik versta eronder een WC die na de "lozing", uw achterwerk proper spoeit en nadien droog blaast?

Compleet belachelijk.
- water wordt tegen uw *** geschoten, lijkt me leuk (krijgt het alles even goed weg als met papier?)
- nadien moet je nog een half uur zitten wachten tot een droger uw achterste eindelijk droog heeft geblazen
- daarenboven zet je elektriciteit (fohn) en water (jezelf + spoelwater + 'douche'water) dan wel heel dicht tegen elkaar

Al lees ik in de boeken van Joris Luyendijck dat de toiletten in de Arabische wereld ook met een sproeisysteem werken. Ik vermoed dat ze daar geen fohn nodig hebben door de warmte? Zijn boeken gaan zelden over toiletten, vandaar dat ik het detail niet meteen weet :)
:D

In Azië en de Arabische wereld schijnen ze inderdaad veel gebruikt te worden, papier vinden ze daar maar raar... (heb ik gehoord, geen idee of het echt zo is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
In Griekenland hebben ze wél papier, maar enkel heel weinig water. Als je dus uw achterste proper hebt gemaakt, moet je het papier in een vuilbak gooien. De afvoerbuizen zijn ook redelijk smal, er kan geen papier bij.
Gelezen nav de Olympische Spelen in Griekenland een tijdje geleden. De Grieken hadden toen schrik dat alle bezoekers massaal voor verstoppingen zouden zorgen. Uiteindelijk is dat toch niet zo gebleken.

Lijkt me toch maar een vieze bedoening, het "veegpapier" in een vuilbak...

[Voorspelling]
het wordt een zachte winter
[/Voorspelling]

(bron)

[ Voor 14% gewijzigd door Cafe Del Mar op 10-10-2011 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Cafe Del Mar schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:19:
In Griekenland hebben ze wél papier, maar enkel heel weinig water. Als je dus uw achterste proper hebt gemaakt, moet je het papier in een vuilbak gooien. De afvoerbuizen zijn ook redelijk smal, er kan geen papier bij.
Gelezen nav de Olympische Spelen in Griekenland een tijdje geleden. De Grieken hadden toen schrik dat alle bezoekers massaal voor verstoppingen zouden zorgen. Uiteindelijk is dat toch niet zo gebleken.

De stiefpa van m'n vriendin woont in Spanje, die heeft inderdaad ook een vuilnisbak naast het toilet voor het "veegpapier", vanwege dunne leidingen en een septictank.

Het gebeurd ongeveer 1 keer per jaar dat de keuken vol staat als ze loge's hebben... (keuken ligt lager dan de rest van het huis)

Heerlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Cafe Del Mar schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:19:
Dat moet dan ook linea recta de (kleinschalige) vergister in... :X

(ik heb net weer een heerlijk geurende ... weggespoeld met regenwater)

Dirty talk of the day: is veggiepoop schoner/duurzamer dan carnotariërpoop? :?

Niet meteen met bagger smijten a.u.b.

Humor can save us from everyday sh*t. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Plugwise-soap:

Zojuist een mail gehad dat de Export functie bij mij weer geactiveerd is. Inderdaad, hij doet het weer. :+

Mail met dringend verzoek en licentienummer dit weekend verzonden.

Wie nog meer?

[ Voor 11% gewijzigd door Schinnen-groen op 10-10-2011 14:30 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 11:22

iew

What the...?!

Bio massa.....

Ik zat dat stuk even te lezen in de start van dit topic.
Maar de belangrijkste zag ik er niet bij staan.

Namelijk, Hennep.

"Als biomassa biedt hennep een duurzame bron voor brandstof. Geen enkele plant brengt meer biomassa op: tien ton gedroogde biomassa per hectare. Tachtig procent daarvan betreft houten stengels, waar weer 77 tot 85 procent cellulose, de grondstof voor papier, inzit. Bos groeit langzamer en in bomenhout zit maar 65 procent cellulose.

Hennep groeit in vrijwel elk klimaat – van Finland tot in de Sahara. China en Oost-Europa zijn thans de grootste producenten, maar in Groningen worden jaarlijks ook drieduizend voetbalvelden industriële hennep geoogst. Een extra voordeel van hennep is, dat het snel groeit. De plant is in honderd dagen volgroeid en dat betekent dat het gewas op vele plaatsen tweemaal kan worden geoogst. Of dat het kan worden ingezaaid na de oogst van een ander gewas. Hennep zelf hoeft overigens niet in rotatie – in afwisseling met andere gewassen – te worden geteeld. Hemp (Hennep) is verboden in de USA ten voordele van katoen (waar veel gif op word gespoten) Hemp groeit op 3 maanden tijd 4 meter hoog zonder kunstmest of bestrijdingsmiddelen.

De planten groeien dicht tegen elkaar en laten geen ruimte voor onkruid. Boeren die in het jaar na de hennepoogst bijvoorbeeld aardappels poten, ontdekken dat zij dat jaar de helft minder bestrijdingsmiddelen nodig hebben. De diepe wortels van de hennep geven onkruid minder kans. Tenslotte dient hennep als een ideale schoonmaker van vervuilde grond. Hennep onttrekt in één oogst zestig tot zeventig procent van de vervuiling aan de grond. Die vervuiling gaat in de bloemen zitten die kunnen worden verbrand, de rest van de plant is dan schoon en bruikbaar voor andere doeleinden.

Ook heb ik begrepen dat de cannabis plant de grootste zuurstofleverancier is van alle gewassen d.m.v. fotosynthese. Wat betekent dat? Dat ie meer CO2 in zuurstof omzet (onder invloed van zonlicht) dan enig ander gewas. Kortom, substantiële bijdrage aan de oplossing voor het broeikaseffect, en het allerbeste hiervan, wij kunnen de bossen met rust laten, wij hoeven nooit meer één boom te kappen. Zou dat geen prachtig cadeau zijn aan onze kinderen en kleinkinderen?!"

"Voordat olie de markt veroverde door toedoen van enkele rijke lui ( Dupont, Mellon en Hearst ) werd hennep gebruikt als olie voor lampen, voor motoren ( de eerste Ford was niet alleen gemaakt van hennep maar liep ook op hennep ). Touw werd er gemaakt van hennep alsook papier, geperst hout, kleding en vele vele andere toepassingen, zelfs medicatie met behulp van hennep was heel normaal."

Lees hier meer: http://www.bovendien.com/...-voor-heel-veel-problemen

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:59

WouterB

3680 Wp

Quinny schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:02:

Hoe denken jullie over toiletten met een ingebouwde 'douche'?
Ik heb er 1 (ivm chronische ziekte van vriendin). Ik heb de variant van spa-toilet, een stuk betaalbaarder dan de grohe en doordat hier geen boilertje in zit, maar een doorstroomverwarmer een stuk zuiniger in verbuik. Ik heb 'm een tijd doorgemeten en verbruik voor de maand september was < 1 kWh (zal in de winter ivm lagere watertemperatuur wel ietsjes hoger liggen, maar geen schokkend hoog verbruik in elektra dus).

De blower duurt veel te lang en vind ik wat onzinnig, dus met 1 WC-papiertje daarna even droogvegen, dat werkt veel beter.

Met een septic tank door het wat grotere waterverbruik (ook voor spoelen?) misschien minder geschikt?

Voor het plugwise-verhaal: Mijn opmerkingen over de export functie worden meegenomen voor een interne discussie en mijn functie zou hersteld moeten zijn.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:28
Om even een positieve noot aan de plugwise discussie toe te voegen:

- De pluggen werken na de installatie perikelen prima.
- Helpdesk is erg behulpzaam en houd zich prima aan terugbel afspraken.
- Helpdesk zit achter een normaal nummer en is naar mij ervaring gevuld met deskundig personeel.
- Keurig bedankje gehad per mail na het melden van mijn probleem samen met de oplossing.

Verder heb ik ondertussen ook een mail ontvangen dat mijn export functie hersteld wordt.
Het enigste wat ik nu nog echt mis is een linux applicatie voor op mijn nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bedankt voor het linkje. Ik ben al langer aan het kijken naar wat voor gewas er snel groeit en een hoog droogstof gehalte heeft, maar tot nog toe niet op hennep gekomen.

Alleen door het hoge cellulose gehalte zijn er meerdere processen nodig om er volledig voordeel uit te halen.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Bio massa als brandstof?

Ik dacht dat de voedselprijzen al torenhoog waren...
kunnen we niet beter voedsel produceren?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Laatst online: 06:56

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Even een tussenstand uit het hoge noorden. Door veel verblijf in het buitenland was ik nu even in staat om alles op te nemen en zijn de meterstanden nu al 1200 kWh lager als aan het begin van het jaar >:)

In jaar 2011 heeft uw installatie 970,72 (kWh/kWp) gegenereerd. (van 1 jan t/m 4 okt),

2155Kwh op een 2220 Wp installatie :*)

[ Voor 7% gewijzigd door JopieE op 10-10-2011 16:07 ]

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag 630 Wp bij geplaatst, nu dus 2295 Wp.....eigen verbruik +/- 2000 Kwh per jaar dus dat dekt de lading aardig :)

Ivm. de dag van de duurzaamheid: vanochtend reden we door Bergen en het zonnetje scheen heerlijk....toch niet echt nodig om dan alle straatlantaarns aan te hebben lijkt mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
liquid_ice schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:02:
Bio massa als brandstof?

Ik dacht dat de voedselprijzen al torenhoog waren...
kunnen we niet beter voedsel produceren?
Al weer oud nieuws. De eerste generatie bio brandstoffen kwamen inderdaad uit eetbaar voedsel (mais, suikerbieten). Tweede generatie (huidige) bio brandstoffen komt uit niet eetbare gewassen en afval stromen (energie mais bijvoorbeeld, of slachtafval). Derde generatie (wordt nog aan gewerkt) zijn bijvoorbeeld algen, bladeren van gewassen waarvan we alleen de vrucht eten en nog meer afval stromen. Die gaan meer concurreren met het voedsel voor veeteelt.

Daarbij kan er uit cellulose (hout) bio-ethanol gemaakt worden wat nu al voor 5% in euro 95 benzine zit. In Zweden is men daar heel ver mee.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Maar weer ff op de loltoer dan. De kruidnoten zijn alweer in het land, alvast even de rijm-machine opstarten n.a.v. een droevig stemmend tafereeltje wat we in de Voerstreek tegenkwamen:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF5014.jpg

Een PV-module in Sint-Martens-Voeren

zag ontsteld een vrachtwagen op volle toeren.

De bocht was kort, de chauffeur te snel.

Het vervolg weet u nu vast wel:

't arme zonnepaneel is naar de mallemoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 16:59
zonnigtype schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:34:
Maar weer ff op de loltoer dan. De kruidnoten zijn alweer in het land, alvast even de rijm-machine opstarten n.a.v. een droevig stemmend tafereeltje wat we in de Voerstreek tegenkwamen:

Een PV-module in Sint-Martens-Voeren

zag ontsteld een vrachtwagen op volle toeren.

De bocht was kort, de chauffeur te snel.

Het vervolg weet u nu vast wel:

't arme zonnepaneel is naar de mallemoeren.
Haha mooi gedicht. Het lijkt trouwens wel of ik dat soort zonnepanelen vaker langs de kant van de weg zie. Voor allerlei meet-apparatuur enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
wmeester schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:36:
[...]

Haha mooi gedicht. Het lijkt trouwens wel of ik dat soort zonnepanelen vaker langs de kant van de weg zie. Voor allerlei meet-apparatuur enz.
Klopt, het stikte ervan in België. Maar ook in Limburg zelf veel gezien, meer dan in onze contreien. Nieuwe rage is bushalte display'tjes met een zonnepaneeltje voeden. Veel (dure) Kyocera paneeltjes op palen gezien.

Ook veel onder schaduwrijk loof aangetroffen, uit der aard. Tijd voor een opleiding "hoe plaats ik zonnepanelen in de buitenruimte met nog enig CO2 voorkomend effect"...

... maar misschien is dat de bedoeling wel niet helemaal ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een uitstapje van PolderPV

zat weer eens niet erg mee

Wat de Belgen wel eens vergeten

is de energie voor het meten

maar een camion zit daar niet mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:04

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Schinnen-groen schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 14:29:
Plugwise-soap:

Zojuist een mail gehad dat de Export functie bij mij weer geactiveerd is. Inderdaad, hij doet het weer. :+

Mail met dringend verzoek en licentienummer dit weekend verzonden.

Wie nog meer?
Hoe werkt dat? Kunnen ze op afstand die functie aan- en uitzetten :? , of krijg je een aangepaste firmwareversie opgestuurd, die je zelf moet laden?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:49:
[...]

Hoe werkt dat? Kunnen ze op afstand die functie aan- en uitzetten :? , of krijg je een aangepaste firmwareversie opgestuurd, die je zelf moet laden?
Tja, geheim, geheim.
Ik heb met de installatie niet aangegeven dat mijn gegevens naar hen toegestuurd mogen worden.
Dit mailtje vanmorgen ontvangen:

............

De export functie is voor u weer geactiveerd.
Om deze zichtbaar te maken in Source kan het nodig zijn dat u op de update knop drukt.

Met vriendelijke groeten,
Kind regards,
Rudy,
Helpdesk - Plugwise

...............

Toen ik op Updates drukte, kreeg ik een melding dat er geen updates waren en daar stond ineens de optie...

Leg het mij maar eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ode aan JeroenH

Vele groene contribuanten op het GoT kanaal

maken af en toe hartstochtelijk kabaal.

De hernieuwbare vonken vliegen soms in ‘t rond.

De groene boodschap gaat rap van mond tot mond.

Nog even, en Nederland gaat met duurzaam aan de haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plugwise kan toch 2 kanten op meten? Ik heb nu bij de groep "tuin" de panelen aangesloten en verder alle gebruikers uit gezet maar even goed zegt hij dat er verbruik is ipv. productie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:56:
Ode aan JeroenH

Vele groene contribuanten op het GoT kanaal

maken af en toe hartstochtelijk kabaal.

De hernieuwbare vonken vliegen soms in ‘t rond.

De groene boodschap gaat rap van mond tot mond.

Nog even, en Nederland gaat met duurzaam aan de haal.
Eh, wat? :$

Vergeet je niet dat ik mede door jou en blogcollega FW aan het zonnestroomvirus verslaafd geraakt ben geraakt? Op zijn minst gedeelde eer :)

(Maar ik doe mijn best)
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:58:
Plugwise kan toch 2 kanten op meten? Ik heb nu bij de groep "tuin" de panelen aangesloten en verder alle gebruikers uit gezet maar even goed zegt hij dat er verbruik is ipv. productie?
Dan heb je waarschijnlijk oude pluggen die niet bidirectioneel kunnen meten. Geen drama, je kunt handmatig in de Source aangeven dat wat die pluggen meten productie is en geen consumptie.

[ Voor 38% gewijzigd door JeroenH op 10-10-2011 17:10 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
zo net de soebsidie ingediend bij de gemeente. Werkt per op bod oid. Dus gene die de laagste subsidie per WP vraagt krijgt het eerst tot de pot leeg is. Ik heb maar ingezet op 36 cent per WP. beter iets dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 17:03:

Dan heb je waarschijnlijk oude pluggen die niet bidirectioneel kunnen meten. Geen drama, je kunt handmatig in de Source aangeven dat wat die pluggen meten productie is en geen consumptie.
Dat wordt lastig want er staat normaal ook een vijverpomp op te draaien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 17:03:
Eh, wat? :$

Vergeet je niet dat ik mede door jou en blogcollega FW aan het zonnestroomvirus verslaafd geraakt ben geraakt? Op zijn minst gedeelde eer :)

(Maar ik doe mijn best)
Terechte schouderklopjes uitdelen wordt te weinig gedaan.

Die ode is recht uit het hart geschreven, beter kun je niet krijgen... :)

We doen allemaal ons best. Sommigen nog iets beter dan de ander. Heeft ook met ervaring, algehele mindset, en ontwikkelingsfase in het leven te maken denk ik...

tjeemig, nu vind ik mezelf helemaal een ouwe l*l worden... (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-09 13:16
Wordt het zo langzamerhand niet eens tijd om een eigen Plugwise implementatie te ontwikkelen? Of is die er al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als plugwise dan ineens zuigt, wat is dit dan ?

http://www.energieenwater...s-splitsingsgevecht-.html

over bagger gesproken, gelukkig produceer ik zelf mijn stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 18:05:
als plugwise dan ineens zuigt, wat is dit dan ?

http://www.energieenwater...s-splitsingsgevecht-.html

over bagger gesproken, gelukkig produceer ik zelf mijn stroom.
Ander heerlijk stukkie daar:
Komt het er van? Ik heb er een hard hoofd in. Het duurt vijf jaar voordat een kind kan lezen en kinderen zijn van nature ontzettend leergierig. Het zal dus minstens tien jaar duren voordat het ministerie van Economische Zaken zo ver is. Eigenlijk, als we heel eerlijk zijn, kan dit ministerie het beste verdwijnen.
Moet nog eens een spetterende ODE voor Sweegers schrijven. God, wat kan die gast vlammen... (doet me denken aan de Bie als die tijdens Keek op de Week weer eens helemaal uit zijn dak ging richting Regenten, dat was altijd smullenbrullen geblazen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 17:27:
Terechte schouderklopjes uitdelen wordt te weinig gedaan.

Die ode is recht uit het hart geschreven, beter kun je niet krijgen... :)
In dat geval: erg bedankt! Ik doe alles wat ik doe omdat ik het leuk, nodig en interessant vindt. Ik heb het gevoel dat ik nog zo veel bijgeleerd heb over zowel techniek als menselijk gedrag als sinds ik me duurzaamheid bezig ben gaan houden. En er is op beide gebieden nog zoveel te leren.
tjeemig, nu vind ik mezelf helemaal een ouwe l*l worden... (8>
Dat heb ik al sinds de kinderen die kinderpostzegels verkopen 'u' tegen me zeggen ;) (en dat is al heel wat jaartjes!)

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 10-10-2011 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
eric_v schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 17:40:
Wordt het zo langzamerhand niet eens tijd om een eigen Plugwise implementatie te ontwikkelen? Of is die er al?
Daar wordt wel zuinigaan aan gewerkt, maar dat is nog in een heel vroeg stadium. Een paar pagina's terug werd de link naar het project genoemd, ik kan me de naam niet meer precies herinneren, iets van plugfree o.i.d. Tenzij daar ineens heel veel gerichte resources aan gaan werken zie ik dat niet snel tot een bruikbaar product leiden. Vergeet ook niet dat je voor firmware-updates e.d. vrijwel zeker altijd de originele software nodig zult hebben - tenzij Plugwise de Source zo open geschreven (open source, ha ha :') ) heeft dat dat ook dat makkelijk te reverse-engineeren valt.

Maar wie weet komt het project in een stroomversnelling als Plugwise de export-functie daadwerkelijk verwijdert.

Overigens heb ik het idee dat het een beetje rommelt binnen Plugwise over het export-verhaal. Mijn contactpersoon, die over het algemeen erg snel terugmailt (vaak zelfs in het weekend) heeft nog niet gereageerd op mijn uitgebreide mail van vrijdag en op Twitter lees ik dan dit (als reactie op een vraag over de exportfunctie). Maar het is slechts een gevoel.

Ik ben erg benieuwd hoe dit af gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

JeroenH schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 19:30:

Ik ben erg benieuwd hoe dit af gaat lopen.
Anders ik wel, vond het (door het lezen van alle positieve reviews) een perfect systeem en was van plan het te gaan aanschaffen tegelijk met de eerste zonnepanelen.
Ben nu druk me verbruik aan het meten met 2 cresta's en een excel-blad. Plugwise had hier een hoop tijd kunnen besparen.

Wanneer de export-functie terugkomt zal ik zeker een setje aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met de release versie 2.17 heb je gewoon een goed produkt voor solar meting hoor.
pas daarna kwam het liander-verdienmodel op tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vanmiddag heb ik Plugwise een mailtje gestuurd, over het wegvallen van de export functie. Onderstaand hun antwoord.
*****************************************************************************************************************************
De software versie die u in gebruikt heeft is de Home editie en dat is een gratis versie van ons software pakket dat meegeleverd wordt bij o.a. de Plugwise Home basic.
In deze versie is met ingang van release 2.20 de mogelijkheid voor exporteren niet meer standaard aanwezig.

Voor bestaande gebruikers kunnen we de export optie weer activeren.
Hiervoor hebben wij uw volledige licentie code (25 karakters) nodig.

Als u deze samen met het verzoek tot het activeren van de Export functie aan onze helpdesk stuurt, dan kunt u binnen enkele dagen weer over deze functionaliteit beschikken.

Kind regards,
Rudy,
helpdesk - Plugwise
*******************************************************************************************************************************

Nog even geduld dus, en dan gaat het hopelijk goedkomen. :) Ik heb het systeem al 3 jaar en ik vind het prima werken. De problemen met de Sense lijken opgelost. Ook goede ondersteuning van de helpdesk gehad.
Wel raar dat Plugwise "zomaar" de export funcie uit de software verwijderd.

[ Voor 21% gewijzigd door Gasschuif op 10-10-2011 20:54 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 20:33:
met de release versie 2.17 heb je gewoon een goed produkt voor solar meting hoor.
pas daarna kwam het liander-verdienmodel op tafel.
Niet helemaal eric; ik heb hier v2.16 en heb ook geen export functie meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

das weird, dan miste je het al die tijd al ?

gelukkig block ik de communicatie van plugwise volledig,
blijkbaar komt die downgrade via contact met hun server ?
who knows, het komt niet zomaar time based ineens.
2155Kwh op een 2220 Wp installatie
julianadorp jopie ?
ik volgde je al op sonnenertrag, en je hebt 2kWh/kWp meer dan ik ;) (alkmaar/bergen)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2011 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:42
Speedfightserv schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 13:38:
De ketel in ons huis is geplaatst door de vorige bewoners (een awb ketel uit 2007)
nu we aan het verbouwen zijn wil ik de termostaat verplaatsen naar een gunstigere plek in ons huis omdat er een houtkachel in komt.

nu zit er tussen de thermostaat en de ketel een heel klein zwart kastje. het lijkt een soort sensor.
Weten jullie wat dit is en of ik dit moet laten zitten?

Hij hangt naast de ketel. [afbeelding][afbeelding]
Maasluip schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 16:30:
[...]

Maak eens een fatsoenlijke foto, want zelfs het grote plaatje is erg korrelig.

Dat ding onderin waar de kabeltjes naartoe gaan met het gat in de behuizing lijkt een potmeter. Dan zou ik denken dat het een of ander regelding is om misschien het setpunt van de temperatuur af te stellen.
Bij deze de High res pic's

http://www.image-share.com/upload/987/273
http://www.image-share.com/upload/987/275

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-09 21:22

aip

Dit gaat nog niet helemaal lekker. De foto's zijn verkleind tot formaat postzegel..... (200 × 162)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
@JeroenH: zelf een plugwise achtige implementatie maken hoeft wat mij betreft niet plugwise compatible te zijn (zou wel leuk zijn natuurlijk). Als je zowel de software als de hardware/firmware open source maakt dan zou het best snel kunnen gaan om zoiets te maken. Wellicht is zelfbouw niet goedkoper, maar je kunt er dan wel mee doen wat je wilt ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gasschuif schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 20:45:
Nog even geduld dus, en dan gaat het hopelijk goedkomen. :)
Maar je hebt goedkomen en goedkomen. Het is één ding als het op basis van piepsysteem voor de huidige individuele gebruiker de functie weer aangezet wordt. Dat noem ik niet goedkomen. Goedkomen is naar mijn meming als ze die functie aanzetten voor alle gebruikers. Aan een pakket waarin de meetdata opgesloten zit heb ik niets, maar de review op mijn website geeft nu wel weer. Dat klopt niet, de mensen die het vanaf versie 2.20echie kopen hebben die functie niet.
eric_v schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 21:39:
@JeroenH: zelf een plugwise achtige implementatie maken hoeft wat mij betreft niet plugwise compatible te zijn (zou wel leuk zijn natuurlijk). Als je zowel de software als de hardware/firmware open source maakt dan zou het best snel kunnen gaan om zoiets te maken. Wellicht is zelfbouw niet goedkoper, maar je kunt er dan wel mee doen wat je wilt ....
Is waar, maar puur technisch gezien vind ik het Plugwise systeem erg goed, een systeem met dezelfde goede gebruikerservaring maak je niet zomaar even na. Althans, ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

JeroenH schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 21:47:
[...]

Maar je hebt goedkomen en goedkomen. Het is één ding als het op basis van piepsysteem voor de huidige individuele gebruiker de functie weer aangezet wordt. Dat noem ik niet goedkomen. Goedkomen is naar mijn meming als ze die functie aanzetten voor alle gebruikers. Aan een pakket waarin de meetdata opgesloten zit heb ik niets, maar de review op mijn website geeft nu wel weer. Dat klopt niet, de mensen die het vanaf versie 2.20echie kopen hebben die functie niet.
Je hebt gelijk, het is raar dat ik 3 jaar geleden een pakket hard en software koop, waar "ineens" iets uit verdwijnt
Maar dat "iets" is voor veel mensen essentieel voor het gebruik. Wil je als nieuwe gebruiker de functie wel, dan moet je betalen.

Je kunt je afvragen of dit slim is marketing wise. De tijd zal het leren.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Loopt er geen kabel uit de achterzijde, naar bijvoorbeeld een buitensensor?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
JeroenH schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 21:47:
Is waar, maar puur technisch gezien vind ik het Plugwise systeem erg goed, een systeem met dezelfde goede gebruikerservaring maak je niet zomaar even na. Althans, ik niet.
Met technisch gezien bedoel je neem ik aan de manier waarop de pluggen met elkaar comminuceren. Dat is onderdeel van de Zigbee standaard; dat is geen uitvinding van Plugwise.

Ik hoop dat je het niet over de software hebt (want daar zijn nog optimalisaties mogelijk).

Als er hier mensen zijn die wat willen ontwikkelen dan doe ik mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
eric_v schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:05:
[...]

Ik hoop dat je het niet over de software hebt (want daar zijn nog optimalisaties mogelijk).

Als er hier mensen zijn die wat willen ontwikkelen dan doe ik mee!
Staat daar niets over in de gebruiks- of licentievoorwaarden? Mag vast niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Misschien dat plugwise in staat is om op afstand, ongeacht welke versie je gebruikt, ook in staat is om functies uit te zetten?

Dat vermoed ik op dit moment wat er op basis in dit topic wordt geschreven.

Overigens dat houdt misschien ook in dat plugwise weet welke functies je als gebruiker gebruikt? Of is dat alu hoedjes werk?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@JeroenH

Mocht je deze avond je comments niet behandelen....
Wacht niet langer dan 4 dagen, anders ben je 1 uur te laat voor de start van ...................
En was dat vrij nemen voor het verslag van de start.......... :+
Maar jij bent natuurlijk al een paar uur van te voren aan het kijken

Oz mad.

[ Voor 1% gewijzigd door ollie1965 op 10-10-2011 22:31 . Reden: Zeer snelle Jeroen ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
ericplan schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:13:
[...]

Staat daar niets over in de gebruiks- of licentievoorwaarden? Mag vast niet.
Plugwise kan je toch niet verbieden om een op zigbee gebaseerd (open source) meet/schakel netwerk te bouwen?

Sommige Zigbee hardware ondersteund zelfs location detection functies. Dan plaats je geen schakelaars meer aan de wand, maar je neemt hem met je mee. Als je dan op de knop drukt gaat het licht aan in de ruimte waar je op dat moment bent ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Hier staan misschien wat potentiële vervangers, alleen me chinees/japans is niet zo best.

http://www.zigbee.org/Pro...ts/ZigBeeSmartEnergy.aspx

Hoop dat plugwise z´n suicide-actie terugdraait of anders een goede vervanger komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:28:
@JeroenH

Mocht je deze avond je comments niet behandelen....
Wacht niet langer dan 4 dagen, anders ben je 1 uur te laat voor de start van ...................
En was dat vrij nemen voor het verslag van de start.......... :+
Maar jij bent natuurlijk al een paar uur van te voren aan het kijken

Oz mad.
Dezer dagen kom ik bijna het edit-scherm van Wordpress niet uit ;) Thanks voor je opmerking! Ik had compleet niet bij het tijdsverschil stilgestaan. Ik ga het z.s.m. aanpassen. Ik heb het aangepast.

Voor de liefhebbers: hebben jullie zin om te speculeren welk team de World Solar Challenge gaat winnen? Laat het weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Op de SMA site is het totaal opgesteld PV vermogen in Duitsland ook weer iets aangepast.
Stand per 30-6-2011 is 19,04 GW. :)
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html

[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-10-2011 23:09 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hmz de 1010 actie was niet echt geslaagd: http://www.watdoejijuit.nl/e-meter.php

Wat ik me afvraag, zouden ze het feit dat het al significant donkerder en kouder is hebben ingecalculeerd in het resultaat?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 23:08:
Op de SMA site is het totaal opgesteld PV vermogen in Duitsland ook weer iets aangepast.
Stand per 30-6-2011 is 19,04 GW. :)
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html
Komt omdat Bundesnetzagentur alweer een tijdje het voorlopige resultaat voor juni (664 MWp) ietwat provisorisch op de bekende pagina heeft staan...

(en de mannuh van SMA dat nu blijkbaar eventjes hebben verwerkt)

.... maar nog steeds geen gedetailleerd juni overzicht waar ik wat aan heb (voor nog meer grafieken) ...

... eerst Vlaanderen "afwerken". Ben 1 sep. rapport aan het afronden. 1 okt. rapport moet nog ...

... houd je van de straat ... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
ericplan schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:02:
[...]

Loopt er geen kabel uit de achterzijde, naar bijvoorbeeld een buitensensor?
zoiets dacht ik eerst ook maar nee, er zit niks achter. T is echt een groot raadsel :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eric_v schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:05:
[...]
Met technisch gezien bedoel je neem ik aan de manier waarop de pluggen met elkaar comminuceren. Dat is onderdeel van de Zigbee standaard; dat is geen uitvinding van Plugwise.
Is het zo simpel? Ik was ooit bij Plugwise op bezoek, daar vertelden ze me dat de plugs zelf een netwerk vormen, meen ik. Dus dat als plug A het niet redt tot de server, en B wel, en B met A kan praten, dat A via B met de server praat. Dat is wel wat meer dan wat Zigbee biedt. Misschien wat off-topic, misschien interesseert het iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 00:17:
[...]

Is het zo simpel? Ik was ooit bij Plugwise op bezoek, daar vertelden ze me dat de plugs zelf een netwerk vormen, meen ik. Dus dat als plug A het niet redt tot de server, en B wel, en B met A kan praten, dat A via B met de server praat. Dat is wel wat meer dan wat Zigbee biedt. Misschien wat off-topic, misschien interesseert het iemand.
Het verhaal van plugwise klopt, maar het versturen van berichten (en uitvinden van de route) is onderdeel van de Zigbee stack en geen uitvinding van plugwise! http://www.jennic.com/ele...tml/module2/module2-6.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Speedfightserv schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 23:56:
[...]

zoiets dacht ik eerst ook maar nee, er zit niks achter. T is echt een groot raadsel :S
Kan je zien of de blauwe draad is aangesloten op de ketel en/of de thermostaat?
Deze draad is aangesloten op een regelbare weerstand. Deze is instelbaar via het gaatje tussen de schroeven aan de zijkant.
Mogelijk is dit gebruikt om een oude kwikthermostaat een beetje demping te geven om temperatuurschommelingen op te vangen

[ Voor 3% gewijzigd door harold65 op 11-10-2011 07:54 ]

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Erasmo schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 23:15:
Hmz de 1010 actie was niet echt geslaagd: http://www.watdoejijuit.nl/e-meter.php

Wat ik me afvraag, zouden ze het feit dat het al significant donkerder en kouder is hebben ingecalculeerd in het resultaat?
En dan heb ik nog wel zo mijn best gedaan. I.p.v. 3,81 kWh verbruik op 3 oktober, heb ik op 10 oktober 2,75 kWh verbruikt. Dat moet toch wel terug te zien zijn in de totaalmeting van Nederland :+
Al is deze besparing ongedaan gemaakt door de ruim 2 kWh lagere PV opbrengst... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 22:15:
Misschien dat plugwise in staat is om op afstand, ongeacht welke versie je gebruikt, ook in staat is om functies uit te zetten?

Dat vermoed ik op dit moment wat er op basis in dit topic wordt geschreven.

Overigens dat houdt misschien ook in dat plugwise weet welke functies je als gebruiker gebruikt? Of is dat alu hoedjes werk?
Dat klopt helemaal volgens mij...

Conclusie: als je je gegevens invult (en dat moet als je updates en ondersteuning wilt) dan word je daarvoor gestraft doordat ze op afstand vanuit een bestaande versie (in mijn geval 2.17) functionaliteit verwijderen. Sorry hoor maar dat kun je toch niet zomaar doen??? En wat mij daar dan nog het meest aan stoort is dat ze dat ze denken dat ze dat zomaar kunnen doen zelfs zonder daarvan bericht te geven aan mij, netjes geregistreerde gebruiker. Daar heb ik dan ook over geklaagd (maar gewoon het standaard antwoord gekregen).

In feite is mijn export knop gestolen. Gevalletje diefstal... Fijne leverancier.

Daarom sluit ik mij bij JeroenH aan; het komt pas goed als de exportfunctie weer standaard in de software zit, en daaraan wil ik nog toevoegen: als PW zijn excuses aanbiedt voor de nu uitgevoerde actie en belooft zoiets nooit weer te zullen doen! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 20:59:

[...]

ik volgde je al op sonnenertrag, en je hebt 2kWh/kWp meer dan ik ;) (alkmaar/bergen)
Een vraagje aan iedereen : Hoe reken ik mijn x kWh/kWp uit?

Het zal vast wel eens ergens verteld zijn. Maar om 576 pagina door te gaan lezen is me net iets te veel. ;)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Zojuidt een mail van Plugwise omtvangen: (verzoek gisteren)

*****************************************************************************************************************************
Geachte heer Gasschuif,

Naar aanleiding van uw onderstaande verzoek hebben wij de export functionaliteit weer aan uw licentie toegevoegd.
Na het opnieuw starten van de Source software zal de optie weer beschikbaar zijn

Kind regards,

Timo
Helpdesk – Plugwise
******************************************************************************************************************************
Als je kijkt bij instellingen/programma staan er nu 2 licentiekenmerken, data export en webserver (met een plugwise icoon ervoor). En ja hoor, de export knop is weer terug en werkt. :)
Ik heb geen nieuwe software hoeven installeren, instellen van de licentie kenmerken gebeurt dus kennelijk op afstand van uit Plugwise.

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 11-10-2011 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Zoals de grootheid al aangeeft, je deelt het aantal kWh door het STC vermogen van je panelen (kWp). Dit getal is echter nietszeggend als je ook niet de periode erbij vermeld. Zo heb je het aantal kWh/kWp voor een bepaalde dag, maand, jaar of andere specifieke periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:03:
Zoals de grootheid al aangeeft, je deelt het aantal kWh door het STC vermogen van je panelen (kWp). Dit getal is echter nietszeggend als je ook niet de periode erbij vermeld. Zo heb je het aantal kWh/kWp voor een bepaalde dag, maand, jaar of andere specifieke periode.
Ik heb 14 panelen van elk 240 Wp. Dat zou dan neer komen op een totaal van 3360Wp. Dus 3,36kWp?

Stel ik heb op een zeer, zonnige dag 21 kWh binnen gehaald. Die dag is dan die 'periode'. Dan zou het dus neerkomen op 21kWh/3,36 kWp ==> 6,25 kWh/kWp ?
En dat is dan mijn werkelijke opbrengst voor die dag?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2011 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:13:
[...]
Ik heb 14 panelen van elk 240 Wp. Dat zou dan neer komen op een totaal van 3360Wp. Dus 3,36kWp?

Stel ik heb op een zeer, zonnige dag 21 kWh binnen gehaald. Die dag is dan die 'periode'. Dan zou het dus neerkomen op 21kWh/3,36 kWp ==> 6,25 kWh/kWp ?
Je werkelijk opbrengst is gewoon 21 kWh, maar je genormeerde opbrengst* is 6,25 kWh/kWp voor die dag.

* Met een genormeerde opbrengst kun je makkelijk vergelijken met andere PV installaties, waarbij het dus niet uitmaakt of deze groter of kleiner zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:28:
[...]

Je werkelijk opbrengst is gewoon 21 kWh, maar je genormeerde opbrengst* is 6,25 kWh/kWp voor die dag.

* Met een genormeerde opbrengst kun je makkelijk vergelijken met andere PV installaties, waarbij het dus niet uitmaakt of deze groter of kleiner zijn
Helder. Dank je wel. Ik heb weer iets om te programmeren voor op mijn website. Dat maakt het nog makkelijker vergelijken voor andere mensen met hun PV installatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:13:
[...]

_/-\o_
Helemaal goed!
Alles hangt van "definities" af, en wat mensen onder elkaar denken wat "gebruikelijk" is.

Je "werkelijke" energie opbrengst was op die dag 21 kilowattuur (de maat waarin we stroom verbruik en opwek weergeven).

De, zoals we dat wel noemen "specifieke" opbrengst (in wereldmarkt Duitsland "Spezifischer Ertrag" genoemd), drukken we uit in kWh/kWp over de besproken periode. Wordt ook wel "genormeerde opbrengst" genoemd. Die "normering" gebruiken we zodat PV-installaties van zeer verschillende groottes enigszins op gelijkwaardige voet met elkaar kunnen worden vergeleken. Dat kun je alleen maar zinnig doen als je een "maatstaf" gebruikt. En meestal is die maatstaf het opgestelde vermogen van "1 kilowattpiek". Waarbij een kWp staat voor het nominale vermogen van de modules in dat systeem. Dat nominale vermogen is het eenmalig geflashte DC vermogen wat de modules hebben afgegeven vlak voordat ze in de doos zijn gegaan, en wat onder "standaard test condities" wordt bepaald (die zeg maar nooit zo in real life voorkomen, het is een standaard). STC = 1.000 Watt loodrecht ingestraald licht, 25 graden celtemperatuur (niet omgevingstemperatuur!), en een zogenaamde AirMass van anderhalf.

Verder blijft het voorzichtigheid geboden bij vergelijkingen tussen systemen onderling, want er zijn tal van factoren van invloed. Voor een globale vergelijking van de opbrengsten op basis van een kalenderjaar is het zeker een zinnig middel om te kijken of je systeem niet te gek veel afwijkt van "wat gebruikelijk is". Goed schaduwloze opgestelde PV-installaties op zuid moeten in veel gebieden in een gemiddeld kalenderjaar (is niet hetzelfde als "een willekeurige periode van 365 dagen") zo'n 900 kWh/kWp kunnen halen. In kustgebieden vaak (fors) hoger (Zeeland, Kop van Noord Holland kunnen 1.000 kWh/kWp halen), in het oosten van het land mogelijk lager. Sterk afhankelijk van oriëntatie en hellingshoek modules, beschaduwing, hoge stofbelasting, etc., kan het eindresultaat er behoorlijk van afwijken in negatieve richting. Een goede installateur zou dat bij redelijke benadering voor je moeten kunnen berekenen, maar we wonen helaas niet in Duitsland.

* edit *
antonboonstra was me reeds voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Nou het na-isoleren van mijn EPS vloer valt nogal tegen.
Ik heb wat offertes om de kruipruimte vol te storten met chip of om PUR tegen het EPS aan te spuiten.

Gericht zoeken naar "klussers" die mij willen helpen met het plakken van Tonzon was zinloos.
Ze willen de hele klus doen zonder mijn hulp anders kunnen ze geen garanties geven.
Dat komt op een dikke 2000 euro voor mijn 60m2

Als ik het omdraai en iemand met ervaring zoek die mij tegen uurtarief wil helpen komt er ook niets uit.
We hebben geen zin om je hulpje te zijn en we hebben het druk zat.

Dus ik ga het nu gewoon zelf doen. Zonnepanelen op m'n ronde dak ging goed dus dit moet ik ook kunnen.
En dan wel wel met simpele klusser erbij a 15 euro per uur of misschien een neef of zo.

Heeft iemand een goede tip hoe ik het luik kan aanpakken.
Er ligt nu een niet passend stuk schuim onder een zware stenen afdekplaat met daarop een kokosmat.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/w8vrza.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

zonnigtype schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:34:
[...]
..in het oosten van het land mogelijk lager..
Oh! :P Dat zien we binnenkort dan wel.. ;)

BTW; dit kwam ik tegen in een mail:
Smart Grid
32) Freescale Semiconductor and Qualcomm Atheros are collaborating to demonstrate home energy management using the Smart Energy Profile 2.0 over Wi-Fi, Ethernet and the HomePlug Green PHY (HomePlug GP) standard 40
Omdat jullie zo druk zijn met Plugwise.. wellicht heb je er wat aan.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Woodski schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:35:
Er ligt nu een niet passend stuk schuim onder een zware stenen afdekplaat met daarop een kokosmat.
Het eerste dat in me op komt:
Je kunt een houten plaat nemen (of je timmert planken aan elkaar ofzo), de zijkant daarvan even bekleden met plastic (gewoon wat uitknippen, om de rand vouwen en aan boven- en onderkant op het hout nieten). Dat leg je op de plaats van het luik, waarna je de randen met PUR-schuim afdicht. Dat hecht niet op dat plastic (PE, PP, etc.), dus daarna kun je die houten plaat er weer uit halen zonder het PUR te beschadigen. Daarna leg je die plaat op een stuk EPS/XPS/etc, en snijdt dat netjes op maat zodat het er precies in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Woodski schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:35:

Ik heb een stuk piepschuim ( reststuk ) gepakt en die op maat gezaagd ( taps toelopend ). Mijn betonvloer loopt ook taps toe dus het stuk piepschuim klemt zich aan 4 kanten gewoon vast. En daarboven zit dus mijn afdekplaat met daarbovenop laminaat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Zonnigtype, enig idee hoeveel PV er dit jaar in Duitsland bijgebouwd gaat worden? Wordt het wederom meer dan voorgaande jaren?
2009 bijna 4000 MW
2010 zo'n 7500 MW
2011 ??

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Nieuwsbrief WISE (geen idee, maar aardig geschreven):
L.s, hier de nieuwe digitale nieuwsbrief van WISE, met de volgende
onderwerpen;

- Met uw tientje houden wij die kerncentrales tegen
- 11.11.11 duurzaam zonder kernenergie
- Delta houdt halsstarrig vast aan nieuwe kerncentrales
- Maxime "Prins Kernafval" Verhagen heeft haast
- Uranium uit Tanzaniaans natuurpark
- WISE publiceert rapport uraniummijnbouw in Afrika
- Borssele 2Nee timmert aan de weg in Zeeland
- "Schoon genoeg van kernenergie"
- E-decentaal/ODE
- Vacatures bij WISE
- WISE twittert mee
- Aan de website wordt voortdurend gewerkt

MET UW TIENTJE HOUDEN WIJ DIE KERNCENTRALES TEGEN
Terwijl het in Fukushima helemaal mis ging startten we een
campagne om 750 nieuwe donateurs te werven die maandelijks tien
euro geven. Dat maakt het mogelijk twee nieuwe campagne-
medewerkers aan te trekken die zich alleen maar gaan richten op
het voorkomen van de nieuwe kerncentrales in Nederland.De eerste
maanden ging het snel en nu zitten we al op ruim 700 aanmeldingen!
WISE heeft geen geld voor advertenties en andere dure vormen van
werving, we moeten het hebben van de website, betaalbare mailingen
en, vooral, mond-op-mond reclame.
We hopen nog deze maand de laatste ruim 40 aanmeldingen binnen te
halen; dan kunnen we gaan beginnen!! Als u ons steunt met tien
euro per maand houden we u heel precies op de hoogte van de
activiteiten van de twee nieuwe medewerkers, geven we volledig
inzicht in de bestedingen van de campagne en bieden we mogelijk-
heden om aan activiteiten mee te doen of ons te adviseren over
strategie en acties. Denk niet dat iemand anders het wel doet, meld
u zich vandaag nog aan! Via http://www.tegenstroom.nl/aanmelden
komt u terecht op het aanmeldingsformulier op de site.

11.11.11 DUURZAAM ZONDER KERNENERGIE
Het platform Urgenda organiseert op 11 november de nationale
duurzaamheidsdag waarop in honderden plaatsen in Nederland
plaatselijke activiteiten worden georganiseerd. WISE doet mee
door in 25 plaatsen actie te voeren voor groene stroom en tegen
kernenergie. Lokale groepen gaan handtekeningen ophalen tegen
atoomstroom en mensen vragen over te stappen naar een energie-
bedrijf dat alleen groene stroom aanbiedt. Vrijwilligers staan
bij stations of op andere drukke plaatsen in stad en dorp en delen
pepernoten, warme chocomelk en informatie uit.
Interesse om aan te haken of om in je eigen plaatsen het
initiatief te nemen? Neem contact op via wiseamster@antenna.nl

DELTA HOUDT HALSSTARRIG VAST AAN NIEUWE KERNCENTRALES
Duitsland stopt er mee, Italie gaat er nooit aan beginnen, in
Zwitserland worden er geen nieuwe gebouwd, in Engeland wil niemand
ze bouwen omdat ze onbetaalbaar zijn, in Finland is de nieuwe EPR
een regelrecht drama, in Belgie houdt men vast aan het besluit te
stoppen met kernenergie, in Spanje en Zweden zal er nooit meer
een nieuwe gebouwd worden. In Japan wordt massaal overgeschakeld
op duurzame energie, in Brazilie en Argentinie staan zogenaamde
witte olifanten, kerncentrales waaraan officieel nog gebouwd wordt
maar die feitelijk al decennialang overwoekerd worden door de
jungle. Siemens gelooft er niet meer in, de Amerikaanse nucleaire
industrie komt al 35 jaar niet verder dan opgeklopte persberichten
dat "er nu toch eindelijk weer muziek zit in de bouw van nieuwe
kerncentrales". Wereldwijd wordt er massief en massaal geinvesteerd
in de verdere ontwikkeling van duurzame bronnen. Nederland dreigt
die boot te missen door vast te houden aan de keuze voor grote,
logge en vieze centrales. Het Zeeuwse Delta heeft zich vastgebeten
in haar voornemen twee nieuwe kerncentrales te bouwen, 2500
Megawatt extra atoomstroom, allemaal bedoeld voor de export want
Nederland heeft een overschot aan elektriciteit, ook over twintig
jaar.
Maar hoewel Delta naar buiten toe nog heel stoer doet zie je af
en toe de twijfel groeien. De Zeeuwse bevolking wordt steeds
kritischer, het is maar zeer de vraag of er voldoende politieke
steun is na de volgende verkiezingen en in elk geval is het
vreselijk lastig om bedrijven, banken of de overheid zo ver te
krijgen dat ze tussen de 5 en de 8 miljard euro op tafel willen
leggen voor de bouw.
Voorlopig probeert Delta nog de hoofden en harten van de Zeeuwse
bevolking te winnen voor meer kerncentrales en meer kernafval.
In pagina-grote advertenties, met 'huiskamerbezoeken', informatie-
avonden en online-meepraat platforms wordt de propaganda over de
bevolking uitgestort; "het afvalprobleem is opgelost", "kernenergie
is reuzeveilig", "zonder kerncentrales gaat het licht uit" en "wij
willen ook helemaal duurzaam maar dat kan nog niet".
Op 5 oktober debatteerde Peer de Rijk van WISE met de directeur
van Delta, Dhr. Boerma. Het debat was georganiseerd door de
Brabants-Zeeuwse werkgeversvereniging, de regionale afdeling van
het VNO. Een zaal vol werkgevers, van winkeliers tot industriele
grootverbruikers van energie. In een geanimeerd debat werd wel
duidelijk dat niet alle ondernemers zo blij zijn met de plannen
van Delta. De kansen van Zeeland liggen veel meer op het vlak van
recreatie, toerisme, groene energie en dienstverlening.

Bent u het hier mee eens? Ga naar www.stroomnaardetoekomst.nl,
een nieuw initiatief van een aantal bezorgde Zeeuwen.

MAXIME "Prins Kernafval" VERHAGEN HEEFT HAAST
Onze minister van innovatie kan het niet nalaten om te pas en te
onpas te pleiten voor meer kernenergie. En hoewel de reactoren
zich 'technies bewezen moeten hebben' wordt er waarschijnlijk
gekozen voor de EPR. En zo zijn er heel veel kwesties nog niet
opgelost. Wat te denken van het kernafval? Verhagen zegt in
'de randvoorwaarden voor de nieuwe kerncentrales': "Uiterlijk in
2014 zal ik een programma afronden dat ingaat op de te nemen stap-
pen om te komen tot een eindbestemming voor het radioactief afval".
Dat is een proces-afspraak. Dus we gaan in 2014 een lijst krijgen
met te nemen stappen om te komen tot een plan…… en ondertussen
gaan we wel door met het produceren van kernafval.
In een debat naar aanleiding van de ramp in Fukushima zegt
Prins Kernafval: "ik verleen uiteraard alleen een vergunning als
aan alle randvoorwaarden wordt voldaan. Ik ga ervan uit dat het
nog steeds mogelijk is om een vergunning te verlenen binnen deze
kabinetsperiode". In de tweede helft van 2011 worden de post-
Fukushima stresstests uitgevoerd. De resultaten daarvan zijn eind
2011 of begin 2012 beschikbaar en die worden meegenomen in de
technische eisen voor de nieuwe centrales. Medio 2012 zullen alle
stresstests in Europees verband zijn geëvalueerd en zullen ook de
internationale bevindingen, bijvoorbeeld van de IAEA, bekend zijn.
Die worden ook meegenomen in de technische eisen. Eind 2012 verwacht
Verhagen de vergunningsaanvraag. De milieueffectrapportage zelf
moet eind 2012 gereed zijn, tegelijk met de aanvraag van die
vergunning. "Mochten eind 2012 niet alle lessen geleerd zijn, heb
ik nog de mogelijkheid om die mee te nemen in de voorschriften voor
de vergunning die naar verwachting op zijn vroegst in 2014 wordt
verleend. Ik wijs erop dat vergunningverlening niet zal plaats-
vinden voor 2014".
Dus als Delta een vergunning heeft aangevraagd en de politiek
vindt dat er toch nog aanvullende eisen gesteld moeten worden naar
aanleiding van de lessen over Fukushima wordt het risico bij Delta
gelegd; die moeten dan maar zien dat ze weer gaan voldoen aan die
nieuwe eisen. Dat is rijkelijk naief. Natuurlijk gaat Delta dan
weer de staat aanklagen wegens onbehoorlijk bestuur; je kunt niet
een vergunning verlenen en dan meteen aanvullende eisen stellen.
Waarna de overheid door de bocht zal gaan en alsnog de aanvraag
onder de oude condities goedkeurt.

URANIUM UIT TANZANIAANS NATUURPARK
Terwijl in Nederland voorbereidingen worden getroffen voor de bouw
van in elk geval twee nieuwe kerncentrales, wil Tanzania uranium
uit de grond gaan halen. Niet zomaar grond; het wereldberoemde
Selous natuurreservaat. Bekend van grote natuurfilms over de
beroemde en grootste zoogdieren van Afrika. Het gebied wordt be-
schermd doordat het op de UNESCO Werelderfgoed lijst staat. Of
toch niet….? De Tanzaniaanse overheid en de mijnbouwbedrijven
ruiken geld en proberen de bevolking en de mondiale natuur-
beschermingsorganisaties er van te overtuigen dat uraniumwinning
en natuurbescherming prima samen kunnen gaan. Het uit de grond
halen van uranium in het park zal ongekende gevolgen hebben:
miljarden liters vers water die jaarlijks onttrokken worden aan
het grondwater, de kolencentrales die aangelegd moeten worden om
elektriciteit te leveren aan de mijnen, het intensieve transport
met uranium maar ook met bijvoorbeeld zwavelzuur van en naar de
mijnen, dwars door het natuurreservaat, de ernstige lokale
vervuiling door zware metalen en verschillende giftige en radio-
actieve stoffen.
Het natuurgebied is welbekend uit natuurfilms: olifanten, giraffes,
cheetahs en vele andere diersoorten hebben hier hun leefgebied.
Het park is uniek vanwege zijn grootte en relatieve ongereptheid.
Activisten en parlementariërs in de oppositie werken hard om de
uraniummijnbouw tegen te gaan en hebben WISE benaderd om hen te
steunen. In november 2010 heeft WISE een week lang NGO's uit
Tanzania (en 12 andere Afrikaanse landen) getraind over uranium-
winning en de gevolgen. Wordt vervolgd!

WISE PUBLICEERT RAPPORT URANIUMMIJNBOUW IN AFRIKA
Een jaar lang heeft WISE onderzoek kunnen doen naar de omstandig-
heden waaronder in Afrika uranium wordt gewonnen. Het project werd
betaald door (toen bestond het nog) het Nederlandse ministerie
van Milieu, VROM. Uraniumwinning is al decennia een belangrijk
onderwerp voor WISE. Omdat er steeds meer uranium gewonnen wordt
in Afrika wilden wij wel eens precies weten wat er gaande is in de
Afrikaanse mijnen. We bezochten mijnen in Namibië, Zuid-Afrika en
de Centraal-Afrikaanse Republiek. We spraken met arbeiders,
ministers, activisten en vertegenwoordigers van de industrie, de
mijnbouwbedrijven en vroegen hen: wat gebeurt er om de mogelijk
negatieve gevolgen van uraniummijnbouw te beheersen of achteraf te
compenseren? De uitkomsten waren niet mals: grootschalige
vervuiling van grond- en oppervlaktewater in Zuid-Afrika, zieke
mijnwerkers in Namibië en Centraal-Afrikaanse burgers die in de
gevangenis belanden. Overal een gebrek aan inspraak, aan informatie,
aan een overheid die in staat is de mijnbouwbedrijven te reguleren.
Overal vervuiling, grootschalig gebruik van vers drinkwater voor
de mijnen.
U leest het volledige rapport op www.antenna.nl/wise/uranium.pdf

BORSSELE 2 NEE TIMMERT AAN DE WEG IN ZEELAND
Ook in Zeeland wordt het steeds spannende.... Sinds ruim een jaar
is er een Zeeuws platform van organisaties die zich uitspreken
tegen nieuwe kerncentrales. Hoewel het helemaal door vrijwilligers
gedragen wordt heeft het platform al veel activiteiten op haar
naam staan. Delta, dat heel veel geld investeert in het beinvloeden
"informeren") van de Zeeuwse bevolking is hier niet blij mee.
Langzaam maar zeker keert het tij en wordt het zichtbaar dat echt
niet alle Zeeuwen zo enthousiast zijn over het idee dat Zeeland
steeds meer verandert in de atoomprovincie van Nederland.
Zie www.Borssele2nee.nl. Ook leuk: www.zeelandstraalt.nl

"SCHOON GENOEG VAN KERNENERGIE"
WISE stond aan de wieg van de coalitie Schoongenoegvankernenergie
waarin 25 organisaties samenwerken om te voorkomen dat er nieuwe
centrales gebouwd worden. De coalitie is opgericht nadat B2Nee, de
Zeeuwse Milieufederatie, stichting Laka en WISE besloten om, vier
dagen na het begin vande ramp in Fukushima, een demonstratie te
houden in Goes. Veel andere (landelijke) organisaties vonden dat
nog te vroeg, ze vroegen zich af of er wel voldoende animo was
voor een demonstratie. Het was ook spannend maar tot onze vreugde
kwamen er maar liefst 450 mensen naar Goes die in een indrukwekkende
stille tocht naar het hoofdkantoor van Delta liepen om daar een
petitie aan te bieden. Dit succes hielp mee om anderen over de
streep te trekken; schoongenoegvankernenergie was een feit. Die
organiseerde een manifestatie op de Dam in Amsterdam, op 16 april.
Tienduizend mensen bezochten de manifestatie, een geweldige opkomst.
Bovendien hebben nu al bijna 100.000 mensen hun handtekening gezet
tegen nieuwe kerncentrales, op www.schoongenoegvankernenergie.nl
Daarna heeft deze grote coalitie nog twee keer actie gevoerd; bij
de Tweede Kamer in Den Haag en bij de aandeelhoudersvergadering
van Delta. WISE doet haar uiterste best om de grote coalitie in
stand te houden en te laten groeien; alleen samen houden we kern-
centrales tegen.

ODE EN E-DECENTRAAL
De Organisatie Duurzame Energie (ODE) bundelt al dertig jaar
gebruikers van duurzame energie-systemen, particulieren met een
kleine windmolen, een zonnepaneel op het dak maar ook kleinere
cooperaties die windmolens in beheer hebben. ODE bundelt gebruikers-
ervaringen en gebruikt die om bij producenten te pleiten voor
betere apparatuur, gaat er mee naar de overheid om te eisen dat
het makkelijker wordt voor burgers om zelf schone energie op te
wekken en organiseert informatie-bijeenkomsten. Ondertussen
borrelt en gist het in het land; overal komen burgers samen om
energie te besparen, zelf zonnepanelen op het dak te plaatsen, een
cooperatie te vormen om windmolens te kopen of gezamenlijk andere
duurzame systemen in te kopen. De verenigingen en cooperaties
schieten als paddestoelen uit de grond. Fantastisch !! Zo komt een
democratische, duurzame en betaalbare energievoorziening tot stand.
Sinds kort is er ook een federatieve vereniging die al deze
initiatieven bundelt; om van elkaar te leren, de weg naar
financiering makkelijker te maken, om effectief te kunnen lobbyen
in Den Haag voor betere wet-en regelgeving en om gezamenlijke
communicatie vorm te geven. WISE steunt dergelijke initiatieven
van harte. Concreet doen we dat door mee te draaien in het bestuur
van zowel ODE als E-decentraal. Kijk op www.duurzameenergie.org
en www.e-decentraal.com voor meer informatie

VACATURES BIJ WISE
WISE zoekt twee nieuwe betaalde krachten;
* een zakelijk directeur
* een campaigner.

Daarnaast zoeken we een vrijwilliger (1 dag/week) voor het afhan-
delen van bestellingen.
Kijk voor meer informatie op www.tegenstroom.nl/vacatures_wise

WISE TWITTERT MEE
De directeur van WISE, @peerderijk, twittert over de nationale en
internationale zoektocht en strijd voor een echt schone, eerlijke,
democratische en betaalbare energievoorziening. Volgen !

AAN DE WEBSITE WORDT VOORTDUREND GEWERKT
WISE is onlangs overgestapt op een nieuw systeem voor de website.
Dit is grotendeels gerealiseerd door het bedrijfje webdecide.nl
Naturlijk is de website nog niet af, we houden ons aanbevolen voor
commentaar.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

styno schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:04:
Zonnigtype, enig idee hoeveel PV er dit jaar in Duitsland bijgebouwd gaat worden? Wordt het wederom meer dan voorgaande jaren?
2009 bijna 4000 MW
2010 zo'n 7500 MW
2011 ??
Spreek ORAKEL

2011 is nog niet afgelopen, maar de monteurs zijn dit jaar de bottle-neck.
Men verwacht meer dan 5000MW maar niet geweldig veel meer. In ieder geval minder dan in 2010.

Ik gok op 5200MW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 10:45:
[...]

Oh! :P Dat zien we binnenkort dan wel.. ;)
... ik heb het natuurlijk over de normale piepeltjes, beste SunshineCompany, de Henkies en de Ingrids, de Mohammeds en de Limei's...

... die hebben meestal niet zo'n dijk van een TriPower in huis hangen (zou de muur waarschijnlijk van naar beneden komen) ... >:)

@styno:
2009 bijna 4000 MW
2010 zo'n 7500 MW
2011 ??
2009 was volgens de laatste cijfers 4.401 MWp
2010 (idem) 6.955 MWp

Heeft te maken met verschuiving van capaciteit van 2010 naar 2009, heeft met aanmeldings/verificatie proces te maken, en ook met de exacte definitie van wat als "geïnstalleerd systeem" moet worden opgevat. Omvangrijke cijfer operaties zijn dat (elke scheet wordt daar geverifieerd, daar verbleekt het CBS met hun geneuzel, geschat, en oeverloze gepruts bij). Cijfers kunnen nog worden aangepast, correcties zullen niet meer zeer omvangrijk zijn (EEG Statistik rapport 2010 komt pas in 2012 uit).

Pikant detail bij die cijfer operaties: de zogenaamde ÜNBs moeten de harde cijfers leveren. Een van de grote vier is het voormalige E.ON Transpower netbeheer. Overgenomen met geleend geld door "ons" TenneT. Althans, onderdeel van dat door "ons" zo verafschuwde Ministerie van EL&I. Daar zitten dus mogelijk Nederlandse EZ ambtenaren aan de Duitse zonnestroom revolutie te rekenen, gevoed op minstens 17 procent echt hernieuwbare elektriciteit in de stroommix ... >:)

2011 gaat beslist niet (meer) 2010 inhalen [but never say never...]. Er zal een gebruikelijke eindejaars-rush zijn, maar die kan nooit meer de matig gegroeide (voor Duitsland, mind you!) markt in de eerste helft van het jaar goedmaken. Het probleem ligt vooral in het verbod op realisatie op voormalige (niet rendabele, arme) akkerbouwgronden (althans: onder EEG condities). Daar werd in voorgaande jaren namelijk het nodige aan honderden MWp-en op gesmeten. Er worden nog steeds joekels van vrijeveld installaties gebouwd op conversie terreinen (militaire bases, oude vliegvelden, bruinkool exploitatie gebieden), maar dat is nu nog een hausse. Op een gegeven moment zijn die gebieden echt op, of wordt het gezien de lastige omgevingscondities en de almaar opgeschroefde eisen van de investeerders steeds moeilijker om nog zo'n omvangrijk project rond te rekenen. En dan blijft er alleen nog de gebouwde omgeving over, wat natuurlijk niet "zomaar" enorme hoeveelheden MWp kan opleveren, want dan moet je veel extra partijen zo gek zien te krijgen.

Geen idee wat 2011 uiteindelijk gaat brengen, de getallen scheuren alle kanten op, maar niet naar de 7 Gieg in een jaar. Ik laat me natuurlijk beslist graag verrassen, de Duitse markt heeft ons al vele jaren verrast. Steeds minder "aangenaam" verrast bij de politici die over dat steeds ingewikkelder wordende EEG gaan, overigens. Duitsland is over zijn top heen, of er moeten weer wat wonderen uit de goochelhoed worden getoverd...

@Neanderthaler71:
2011 is nog niet afgelopen, maar de monteurs zijn dit jaar de bottle-neck.
Men verwacht meer dan 5000MW maar niet geweldig veel meer. In ieder geval minder dan in 2010.

Ik gok op 5200MW.
Trek in een [op gesaldeerde zonnestroom gebakken] appeltaart? Moet ik weer een prijsvraag uitschrijven? Probleem is dat we pas ver in 2012 zullen weten wat het "waarschijnlijk" is geworden...

Met de huidige berichten en al gepubliceerde statistieken van Bundesnetzagentur kom ik voor januari tot en met juli 2011 voorlopig op 2.333 MWp uit (al aangemeld, kan niet meer stuk, juli komt van Reuters die blijkbaar een medewerker te pakken heeft gekregen die zijn/haar mond voorbij heeft gepraat). Het kan best dubbel zo veel worden, want veel grote zonnestroom parken worden vaak zo laat mogelijk afgerond, voor de volgende degressie ronde (minimaal 15% van de invoedings-tarieven af per 1-1-2012). Photon riep ook al op om zeker voor het einde van het jaar nog zelf te realiseren (particuliere markt), dus als dat wordt opgepakt kan ook daar nog e.e.a. van worden verwacht. Al zal de impact op het nieuwe vermogen minder groot zijn dan wanneer er een zooi PV giganten op vliegbases zou worden neergegooid.

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 11-10-2011 12:12 . Reden: reactie op niet zo'n prehistorische slimmerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@woodski
goed zo.
zelf doen heeft zo zijn voordelen.
dat luik van hout maken. eigenlijk is dat al goed genoeg. hout isoleert ook.
der een extra balkje onder schroeven tegen het doorbuigen.
evt de bovenstaand methodes gebruiken maar hoeft niet.
(als je de pur metode gebruikt. het plastic vast tapen aan het hout. soms plakt pur wel aan plastic.)
der zijn waarschijnlijk al grotere koude bruggen (riool, waterleidingen, etc) als een houten luik.

voor mijn laatste project koste het mij:
voor 62,5m2 aan eps(5 cm) + kit, tape, bamboe sate prikkers, pur. was ik 275 euro kwijt.

voor de tvt-ers
uitgaande van levens duur van 20 jaar.
gasprijs van 0,50 cent
275 / 20 / 0,50 = 27,50 m3 aan gas besparing nodig om terug te verdienen.
ik ben benieuwt of dat gaat lukken met ongeveer 400m3 huidig cv jaar verbruik.

@SunshineCompany
ja die email kreeg ik ook net binnen.
ik zat er zelf aan te denken om maar zo spoedig mogelijk pv panelen op mijn dak te leggen.
zodat de atoom centrale niet op mijn conto word aangelegd.
maar ik ben er nog niet uit wat ik eigenlijk wil / verstandig is.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1 ... 144 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.