Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.819 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:28
lithoijen schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 17:35:
Krijg ik zojuist mijn plugwise set binnen :)
Dus ik begin meteen met het uitpakken/installeren, maar helaas.
De stick word niet door het softwarepakket gevonden.

In eerste instantie ziet Windows hem wel, maar vervolgens kan de plugwise software hem niet vinden, ook niet na de tips van de website en de helpdesk. Op meerdere pc met verschillende hardware en verschillende windows versies het zelfde resultaat. Ik word teruggebeld voor een oplossing.

Vervelend, kan ik nog niet gaan meten :(
Iemand nog suggesties? Ik heb het idee dat in de stick de serial bridge geen verbinding heeft met de rest van de hardware.
Zojuist teruggebeld door plugwise. Zij denken nog steeds aan een software/driver probleem.
Als het goed is krijg ik instructies per mail om de drivers in een andere volgorde te installeren.
Ik ben benieuwd, valt tot nu een beetje tegen op het gebied van plug en play. Wel moet ik nageven dat de helpdesk goed bereikbaar is en zich prima aan terugbel afspraken houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Wierdense ondernemer geteisterd door vliegende olifanten.

Afbeeldingslocatie: http://s1.proxy03.twitpic.com/photos/large/417185753.jpg

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SunshineCompany schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:14:

[afbeelding]
WHOW! Reigers? Ooievaars?

Of vliegende konijnen? Want daar heeft het ook wel wat weg van 8)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik was er ook wel trots op.. :P

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ik gok op ganzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
rube schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 07:21:
[...]
Ach, beter als dat ik had: eerste keer had ik de kabel niet doorgeknipt en dus ging hij vrolijk weg. Want hij werd niet betaald om kabels door te knippen en kaal te strippen 8)7
Bij de 2de poging haalde hij ook bij mij direct de kroontsteen er tussenuit en begon de kabel opnieuw te strippen :o
Ach, hij hang en dat is het belangrijkste :) Gefeliciteerd
Ja, die kroonsteen had ik er toch maar tussen gezet om dat soort dingen te voorkomen. Het blijven rare/onduidelijke regels.

De monteur begon wel al meteen met vragen of ik wat tegen een slimme meter had, en toen ik 'ja' zei begon hij er verder niet meer over. Dat was wel weer zo netjes.

Nu moeten nog de laatste panelen op de omvormer worden aangesloten, en dan kunnen we echt gaan produceren, al leent het jaargetijde zich er niet zo voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:14:

[afbeelding]
Is het niet een verdwaalde Pteranodon ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:10
Gelukkig hebben zonnestroompanelen gehard glas...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:47
Hoezo, dit is toch geen eigen productie? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
@plugwise export functie:
Ik heb ook een mail naar plugwise gestuurd met de hoop dat ze terugkomen op deze dwaling om de export functie alleen tegen extra betaling beschikbaar te stellen.
De "why not's" beginnen op te lopen bij Plugwise.
Heb ook aangegeven dat ik vind dat ze circles per stuk moeten verkopen.
Ik heb gelukkig 2 circles kunnen bestellen bij mijn leverancier Zonnestroom.
Dit als extra service voor klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Oh, Yingli heeft tegenwoordig +5 tolerantie! Dat scheelt weer. Boeren zijn al heel snel bang voor een - tolerantie. Die denken dat het uitmaakt.

987 kWh/kWp met nog 2 weken te gaan trouwens hier. En de zon is doorgebroken! Toch pieken van 10.000 Watt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Had Prorail niet nog wat centjes liggen van de week? Laat ze eens een voorbeeld aan de Britten nemen:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1317982020.jpeg

nieuws: Dak Londense spoorwegbrug krijgt zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17
HellevUUr schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:59:
@plugwise export functie:
Ik heb ook een mail naar plugwise gestuurd met de hoop dat ze terugkomen op deze dwaling om de export functie alleen tegen extra betaling beschikbaar te stellen.
De "why not's" beginnen op te lopen bij Plugwise.
Ik heb ze ook gemaild over de export-functie en ze een backup van mijn data gestuurd. De code ligt in een doosje op zolder dus ik kan er niet goed bij. Ik denk dat ze spijt krijgen van hun beslissing. Versie 2.20 is trouwens een drama, crasht om de haverklap. Ik ben weer terug naar 2.17 (gelukkig had ik eerst mijn database veilig gesteld alvorens te upgraden naar 2.20, zo kon ik makkelijk terug). Dat crashen heb ik ze ook gemeld. Ik ben benieuwd wanneer dat opgelost gaat worden.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goede zaak dat meer mensen Plugwise aan het mailen zijn, in mijn ervaring nemen ze feedback serieus. Mijn feedback in ieder geval wel ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

:( :( :(

Greenchoice vertelt aan mijn potentiele klanten dat men VERPLICHT voor teruglevering van zonnestroom een digitale meter nodig heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-08 16:35
Wie weet hoe source van plugwise op een mac geïnstalleerd (gemuleerd?) worden?

Earth is nice, heaven is better...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
SunshineCompany schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:55:
:( :( :(

Greenchoice vertelt aan mijn potentiele klanten dat men VERPLICHT voor teruglevering van zonnestroom een digitale meter nodig heeft..
Ik ben 15 augustus 2011 overgestapt naar Greenchoice, heb de zonnepanelen aangemeld maar er is niet gesproken over een verplichte digitale meter.

Nieuw beleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee, een helpdeskmedewerker die niet weet waar hij het over heeft, en mij zo voor lul zet bij mijn klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hoe meet je door of je zonnecollectoren goed functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
Ken iemand hier het Alert Me meetsysteem http://www.alertme.com ?
Het lijkt op een combinatie van Enymate en Plugwise, maar het is vele malen goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

MieJuul schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 11:46:
[...]

Jammer dat dit topic niet voor iedereen beschikbaar is.
Ik kan deze pagina dus niet bekijken omdat ik niet aan de 50 posts op het forum kom :-(
Ik ben dus iemand die veel leest en weinig input geeft, en daar wordt ik dus op afgestraft.
Dan ga je wat meer het communitygevoel in uitvoering brengen en klaar :p

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

_JGC_ schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 09:45:
Mwah, merk het zelf ook. Ik betaal mijn zorgverzekering per kwartaal, ...
Het is misschien wat lastiger en je moet er even voor sparen, maar ik vind het wel een erg mooie manier van sparen: 3% korting (AnderZorg) = 6% op jaarbasis (je betaald gemiddeld 6 maanden vooruit).
Afhankelijk van je situatie kan je ook nog 1.2% vermogensbelasting besparen als je net voor 1 jan betaald.

On topic:
Het zou me niet verbazen als de maandelijkse vergoeding voor een negatief verbruik in de zomer niet wordt uitbetaald, maar wordt opgespaard, en dan verrekend wordt met de winter maanden.
Ik heb (met m'n tijd machine) een paar grafieken gevonden, en de (groothandel) elektriciteitsprijs lijkt te schommelen, maar ik zie geen duidelijk verschil tussen zomer en winter:
http://zakelijk.nuon.nl/z...iciteit_tcm144-208659.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

SunshineCompany schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 14:13:
Open klemspanning meten van elk paneel afzonderlijk?

Raadplegen van eigen historische meetgegevens (via De Bilt straling/dag registreren en opbrengst)?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SunshineCompany schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 14:13:
Bedoel je zonnestroompanelen of een zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zonneboiler. Klant vroeg of ik de SunnyBeam ook even op de collectorplaten aan kon sluiten.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

jwstolk schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 14:35:
[...]

Het is misschien wat lastiger en je moet er even voor sparen, maar ik vind het wel een erg mooie manier van sparen: 3% korting (AnderZorg) = 6% op jaarbasis (je betaald gemiddeld 6 maanden vooruit).
Afhankelijk van je situatie kan je ook nog 1.2% vermogensbelasting besparen als je net voor 1 jan betaald.

On topic:
Het zou me niet verbazen als de maandelijkse vergoeding voor een negatief verbruik in de zomer niet wordt uitbetaald, maar wordt opgespaard, en dan verrekend wordt met de winter maanden.
Ik heb (met m'n tijd machine) een paar grafieken gevonden, en de (groothandel) elektriciteitsprijs lijkt te schommelen, maar ik zie geen duidelijk verschil tussen zomer en winter:
Vroeger had je 2 peildata voor vermogensrendementsheffing. Vanaf dit jaar nog maar 1!!

Wat iedereen vergeet, is de toenemende administratieve kosten bij maandelijkse herberekening. Daar wil volgens mij geen enkele energieleverancier aan. Veel te veel rompslomp. Óf: de vaste kosten voor de consument gaan omhoog vanwege de toegenomen admin kosten 8)7

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

SunshineCompany schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 14:40:
Zonneboiler. Klant vroeg of ik de SunnyBeam ook even op de collectorplaten aan kon sluiten.. :P
Sorry niet goed gelezen, kom net van de tandarts...

Vertel die klant dat hij dat zelf manueel kan checken door de retourleiding 20 seconden vast te houden. Middels een dB-meter wordt dan de geluidssterkte van het gegil gemeten in dBA's en via een omrekentabel omgezet in GJ.

Een kind kan de was doen.

Zoals gezegd, ik kom net van de tandarts.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:47
www.eex.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik doe het niet alleen voor de korting, maar ook voor het ervanaf zijn. Ik moet nu 1x in de 3 maanden even kromliggen voor zorgverzekering en daarna heb ik er 2 maanden geen last meer van. Volgend jaar doe ik het waarschijnlijk gewoon in 1x. Heb dat jaren zo gedaan met mijn autoverzekering en collegegeld, dat werkt gewoon prima en je hoeft je nergens meer zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SunshineCompany schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 14:40:
Is lastig. Om de hoeveelheid energie die uit een thermische zonnecollector komt te meten moet je drie grootheden meten: temperatuur in, temperatuur uit en flow. Met die drie waarden kan het meetkastje makkelijk uitrekenen hoeveel Joule er in een bepaalde periode is geproduceerd. Omdat dit qua hardware een stuk ingewikkelder is dan spanningen en stromen meten zijn dit soort meters relatief duur en helaas niet standaard.

Als er geen warmteverbruik is zou je nog kunnen kijken hoe snel het voorraadvat (waarvan je de inhoud in liters moeten weten) opwarmt, daarmee zou je denk ik iets zinnigs moeten kunnen zeggen over de warmteproductie omdat je kunt uitrekenen hoeveel Joule er nodig is om een gegeven hoeveelheid water een bepaald aantal graden op te warmen.

Het is allemaal te doen, maar niet zo simpel als bij een zonnestroominstallatie, waarbij de meeste grotere omvormers het zelf prima kunnen en anders een energiemeter uitkomst biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Voor de mensen die circles (dus niet de circle+) niet toegevoegd krijgen d.m.v. de optie "modules toevoegen" in source, kunnen proberen om de circle te resetten. Het kan voorkomen dat die circles nog aan een ander netwerk gekoppeld zijn.
Het resetten doe je op de volgende manier (afhankelijk van de firmware).
Start de configuratiewizard (via Windows menu Start>Plugwise Source) en ga door tot stap 5: Circles. Typ het nummer van de Circle in het vak en druk op de knop met de groen pijl. Het kan tot 20 minuten duren voor een Circle uit een uitbreidingsset online komt.

Als u zeker weet dat bovenstaande oplossingen niet helpen, is het mogelijk dat de Circle gereset moet worden. Dat houdt in dat de netwerkgegevens van de Circle verwijderd worden. De procedure hangt af van de firmware die uw systeem gebruikt. De firmware-versie kunt u vinden in de tabel bij 'Instellingen - Apparaten'.

Let op: Als u de Circle+ reset, dienen alle Circles gereset te worden. Begin niet aan de reset-procedure als u niet zeker weet dat de Circle niet online gaat komen!

Procedure voor firmware release 2011-05-13:

•Haal de Circle uit het stopcontact en plaats deze terug. Schakelt deze pas na enkele seconden in (te horen aan het klik-geluid)? Dan is er geen netwerk toegewezen aan de module en hoeft de Circle niet hersteld te worden.
•Neem de Circle uit het stopcontact en steek deze weer terug. Wacht 3 seconden.
•Haal de Circle weer uit het stopcontact. Wacht 3 seconden.
•Steek de Circle weer in het stopcontact. Wacht 10 seconden.
•Haal de Circle weer uit het stopcontact en wacht 3 seconden alvorens hem weer terug te steken. De Circle is nu gereset.
Als u meerdere Circles tegelijk dient te herstellen, kunt u ze het best naast elkaar in een groot stekkerblok steken en daarmee de procedure voor alle Circles tegelijk uitvoeren.

Procedure voor firmware release 2009-08-09 en 2010-11-01

Een Circle is gereset als deze 3 maal kort in en uit het stopcontact is gehaald. Plaats de Circle na de 3e keer uit het stopcontact weer terug.

Een Circle waarvan de netwerkinstellingen zijn verwijderd, zal pas na enkele seconden inschakelen (te horen aan het relais en te zien aan het aangesloten apparaat). De Circle+ is netwerkcoördinator en zal zichzelf na de eerste keer inschakelen een netwerk toewijzen. Voor de Circle+ werkt deze controle dus slechts één keer.

Procedure voor Circles met vorige versies van de firmware

•Haal de Circle uit het stopcontact, plaats deze terug en tel het aantal seconden tot deze inschakelt (dit is te horen aan het klikgeluid van het relais). Trek hier 6 seconden vanaf. De uitkomst is de reset-interval. Als de uitkomst kleiner is dan 4, houd dan 4 seconden aan.
Voorbeeld: als er 16 seconden verstrijken tussen het in het stopcontact steken van de module en het inschakelen van het aangesloten apparaat, is het reset-interval 16 - 6 = 10 seconden.

•Haal de Circle gedurende 3 seconden uit het stopcontact.
•Plaats de module terug in het stopcontact gedurende het reset-interval.
•Herhaal de bovenstaande stappen nog 2 maal.
•Steek de Circle terug in het stopcontact.
Als u meerdere Circles tegelijk dient te herstellen, kunt u ze het best naast elkaar in een groot stekkerblok steken en daarmee de procedure voor alle Circles tegelijk uitvoeren.
Zo heb ik 2 extra circles kunnen toevoegen.
Een daarvan had de reset procedure nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 19:19
Ik heb hier zojuist het verbruik op de meterkast afgelezen.

7/10/'11

1459045 Kwh
067046 Kwh

Het laatste cijfer staat in het rood. Hoe moet ik dit interpreteren? We zijn ongeveer 7 maanden ver.

7/10/'09 Enkele jaren geleden.

1309844 kwh
0528885 kwh

Weet iemand raadt met die cijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edmunt schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 15:41:

7/10/'11

1459045 Kwh
067046 Kwh

Het laatste cijfer staat in het rood. Hoe moet ik dit interpreteren? We zijn ongeveer 7 maanden ver.

1309844 kwh
0528885 kwh

Rood is op de meeste meters het deel achter de komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 15:44:
[...]

Rood is op de meeste meters het deel achter de komma.
Oke, bedankt maar heb ik dan zoveel verbruikt?

145904,5 Kwh
06704,6 Kwh

Ik heb de indruk dat die na een jaar niet op nul komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Heb je misschien een foto van je meter? Misschien is het een bijzonder type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Bedankt! De prijzen daar lijken ook redelijk constant, hooguit 1 of 2 cent verschil tussen zomer en winter.
Het verbruik is in de winter ook niet veel hoger. (steeds meer airco in Europa?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

atag net opgehangen wat ik kan en mag met die qsolar, als centraal warmte systeem,
binnen de garantie, en wat de computer aankan.
dat ding kan dus alles wel, maar dan ontvang je al snel duitse folders ....
helemaal top atag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

7/10/'11

1459045 Kwh
067046 Kwh

1309844 kwh
0528885 kwh

De eerste stand lijkt mij hoog tarief (overdag) en de tweede laag tarief ('s avonds en weekend)
145904,5 - 130984,4 = 14920,1 kWh in 2 jaar is dus 7460 kWh / jaar = best hoog!
06704,6 - 052888,5 = -46183,9 ?? (in het eerste getal mist een cijfer?)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
antonboonstra schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 16:03:
[...]

De eerste stand lijkt mij hoog tarief (overdag) en de tweede laag tarief ('s avonds en weekend)
145904,5 - 130984,4 = 14920,1 kWh in 2 jaar is dus 7460 kWh / jaar = best hoog!
06704,6 - 052888,5 = -46183,9 ?? (in het eerste getal mist een cijfer?)
Idd, daar mist een cijfer. Het is 0670463. In 2009 hadden we na 12 maanden 14500kwh.(stond op de rekening) Maar ik zou graag maandelijks kunnen aflezen. Dat ik niet na een jaar een rekening krijg van ... .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:11

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Flox schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:56:
Wie weet hoe source van plugwise op een mac geïnstalleerd (gemuleerd?) worden?
Voor zover mij bekend kan dat alleen in Windows en zal je dus een Windows smaak moeten draaien op je mac via Bootcamp, Parallels of VMWare Fusion.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Mijn plugewise systeem is dankzij de helpdesk in de lucht. Met een oudere versie van de source werd de stick eindelijk gevonden door de software. Ik kan in ieder geval mijn opbrengst gaan meten.

Eerste ervaringen met de software zijn gemengd, het ziet er netjes uit, maar gezien de problemen lijkt het wel een beta versie. Over de helpdesk niks dan lof. Nu maar gaan mailen dat de export functie is verdwenen, ik mis hem nu al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik heb de hele discussie over de plugwise niet erg nauwkeurig gevolgd de laatste weken, maar de laatste regel in de post van lithoijen heeft me even wakker gemaakt: de export functie is weg, sh*t en die gebruik ik elke maand om de gegevens over te pompen.

Ik ga meteen mailen!!!

mail is verstuurd!! :(

[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 07-10-2011 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkoops
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-03-2018
Ik heb inmn iddels ook een offerte van deze club liggen en zie het wel zitten. Collega van me heeft met deze regeling het systeem al een poosje liggen en heeft voor de 2e keer een uitkering gehad van deze lui.Overigens was de prijs van zijn stroom niet gezakt maar heeft de volle mep gehad. En dan nog wel van de opbrenst van de gehele set en niet vanaf de hoofdmeter. Dat betekent een betere regeling dan SDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkoops
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-03-2018
SunshineCompany schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 09:57:
We hebben weer wat nieuws op de markt, wat te mooi is om waar te zijn. Zonnigtype?

Het bedrijf E.G.M. Energy-Guard & Manufacturing B.V. uit Breda geeft namelijk maximaal 0,20 EUR per opgewekte kWh als je een PV installatie bij ze koopt (tot 5000 kWh). 10 jaar lang. Het geld komt 'van het moederbedrijf' en uit 'het eigen bedrijf'.

Je krijgt dus IBC panelen + SMA omvormer op je dak, voor een normale prijs. Je krijgt voor 20.000 EUR inc. BTW een 5500 Wp systeem. Vervolgens ga je per jaar 5000kWh opwekken. Het bedrijf vult vervolgens je kWh prijs (inc. Energiebelasting & BTW) aan tot 0,45 !! cent. Tot een maximum van 0,20 cent per opgewekt kWh. Ze gaan er natuurlijk van uit dat de stroomprijs stijgt.

Goed, dat betekent dus dat ze je max. 1000 EUR / jaar uitbetalen. Extra. Stel dat de stroomprijs niet stijgt, zijn ze dus 10.000 EUR kwijt, de komende 10 jaar. Op een systeem van 20.000 EUR, verkoop.

Het moederbedrijf is een staalbedrijf. Zullen de profielen wel vandaan komen. Het is een raar, heel raar verhaal. Volgens meneer (sprak hem) kan het ECHT uit, en is ALLES doorgerekend, etc. etc.

[...]
Ik heb inmn iddels ook een offerte van deze club liggen en zie het wel zitten. Collega van me heeft met deze regeling het systeem al een poosje liggen en heeft voor de 2e keer een uitkering gehad van deze lui.Overigens was de prijs van zijn stroom niet gezakt maar heeft de volle mep gehad. En dan nog wel van de opbrenst van de gehele set en niet vanaf de hoofdmeter. Dat betekent een betere regeling dan SDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Naar aanleiding van het "Plugwise probleem":

Naar aanleiding van mijn mail van 1,5 uur geleden m.b.t. het niet meer aanwezig zijn van de export functie, zojuist deze mail op mijn inbox:

Bedankt voor het contacten van Plugwise.

De software versie die u in gebruikt heeft is de Home editie en dat is een gratis versie van ons softwarepakket dat meegeleverd wordt bij o.a. de Plugwise Home basic.
In deze versie is met ingang van release 2.20 de mogelijkheid voor exporteren niet meer standaard aanwezig.

Voor bestaande gebruikers kunnen we de export optie weer activeren. Hiervoor hebben wij uw volledige licentie code (25 karakters) nodig. Als u deze samen met het verzoek tot het activeren van de Export functie aan onze helpdesk stuurt, dan kunt u binnen enkele dagen weer over deze functionaliteit beschikken.

Met vriendelijke groeten,

Eric
Helpdesk - Plugwise
Wattstraat 56
2171 TR Sassenheim
The Netherlands
T +31 252 433 076
F +31 252 433 079
visit us at www.plugwise.com

We gaan u op zoek naar onze licentiecode en zullen die opsturen.
Wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

kortom als ik nu nog 1 set koop, kan ik niet meer exporteren..

Fijne club die plugwise.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb uit onvrede mijn verdere inzicht als beta tester ingetrokken, net zoals plugwise de export functie.
gewoon spontaan.
ik adviseer het ook niet meer om te kopen, tenzij je 2.17 hebt final en niet update.
je krijgt wat je geeft zeg maar

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2011 19:12 . Reden: weg met de vieze oude verdienmodelletjes ! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Schinnen-groen schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 18:42:
Naar aanleiding van het "Plugwise probleem":

Naar aanleiding van mijn mail van 1,5 uur geleden m.b.t. het niet meer aanwezig zijn van de export functie, zojuist deze mail op mijn inbox:
[...]
Ik heb diezelfde standaard mail gehad nadat ik mijn bezwaren kenbaar had gemaakt. Niet alleen voor mij maar vooral voor toekomstige gebruikers die deze basis functionaliteit niet meer kunnen gebruiken.
Ik heb ook aangegeven dat de software niet gratis is omdat je de pluggen niet zonder die software kan gebruiken.
Het is dus onderdeel van het pakket.

Ik heb nogmaals gevraagd om inhoudelijk te reageren op mijn klacht i.p.v. een standaard mail te sturen.
Komt de ware aard van 't beestje nu boven drijven?

Blijft u vooral doorgaan met het sturen van mails naar Plugwise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:55
fredkoops schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 17:53:
[...]
Alleen jammer dat de installatie ruim twee keer zo veel kost dan bij andere aanbieders. De 'subsidie' voor de eerste 10 jaar betaal je dus zelf en dan heb ik nog niet gerekend met de rente etc.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:24

MieJuul

3970Wp

mightym schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 19:21:
[...]

Alleen jammer dat de installatie ruim twee keer zo veel kost dan bij andere aanbieders. De 'subsidie' voor de eerste 10 jaar betaal je dus zelf en dan heb ik nog niet gerekend met de rente etc.
Die prijzen zijn van anno januari 2011, neem aan dat ze niet die prijzen nu nog hanteren

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 19:11:
ik heb uit onvrede mijn verdere inzicht als beta tester ingetrokken, net zoals plugwise de export functie.
gewoon spontaan.
ik adviseer het ook niet meer om te kopen, tenzij je 2.17 hebt final en niet update.
je krijgt wat je geeft zeg maar
Dat is je goed recht, maar twee dingen:

1) Heb je ze verteld waarom je dat gedaan hebt? Dus vanwege het wegnemen van de export-functie?
2) Waarom wacht je niet even tot ze reageren? Misschien schrikken ze zich lam van de commotie (in mijn mail heb ik ze naar dit topic verwezen en ze hebben dus als het goed is flink wat mails binnen) en draaien ze het besluit weer om. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Ikzelf wacht het nog even af. Ik ben altijd in goed gesprek met plugwise gebleven, ook in het begin toen het spul simpelweg niet werkte, en ik ben er van overtuigd dat dat ook nu zo zal blijven.
HellevUUr schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 19:21:
Blijft u vooral doorgaan met het sturen van mails naar Plugwise!
Mee eens!

Ik heb zojuist ook weer een mail gestuurd naar mijn contactpersoon. Ik vind het een heel slechte zaak dat die functie verdwijnt. Ik heb er een tijdje over na zitten denken, maar zonder die functie vind ik het pakket ongeschikt voor de manier waarop ik mijn zonnestroominstallatie monitor - althans ongeschikt voor wat ik allemaal met de data wil kunnen doen.

En het is leuk dat voor huidige gebruikers aangezet kan worden, maar dan hebben de lezers van mijn website dus minder mogelijkheden met het pakket dan ik. Ik zal mijn reviews dan moeten aanpassen, wellicht met een negatief advies om het te kopen voor zonnestroommonitoring.

Waarom zouden ze zo'n (in mijn ogen) dom besluit nemen? Jullie weten, ik ben een beetje fan van het plugwise-pakket, maar dit is echt heel lomp, helemaal als ze dan ook nog aankomen met de opmerking dat het 'gratis' software zou zijn. Gratis? Ha! De software is onlosmakelijk verbonden met de hardware en dus is het betaald - en flink ook.

Ik hoop dat ze hun besluit herzien. Iedereen, blijf die helpdesk mailen, ook als je het nog niet gekocht hebt!

[ Voor 28% gewijzigd door JeroenH op 07-10-2011 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:08

WouterB

3680 Wp

Ik heb ook nog maar een mail naar de helpdek van plugwise gestuurd, hopelijk hebben we effect!

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:55
MieJuul schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 19:33:
[...]

Die prijzen zijn van anno januari 2011, neem aan dat ze niet die prijzen nu nog hanteren
Januari 2010 kon het al ongeveer voor de helft..met dit soort acties gaan bij mij altijd de alarmbellen rinkelen. Deze constructies zijn vooral interessant voor degenen die hem hebben bedacht.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

WouterB schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 20:23:
Ik heb ook nog maar een mail naar de helpdek van plugwise gestuurd, hopelijk hebben we effect!
Idem, ik heb het systeem nog niet, maar had me intussen over de prijs heengezet en wilde het deze maand of volgende maand aanschaffen. Maar nog meer betalen voor essentiële functionaliteit is me te gortig.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Toch nog weer 7,2 kWh binnengehaald vandaag ondanks het regenachtige weer :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Speksteenkachel schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 20:42:
Toch nog weer 7,2 kWh binnengehaald vandaag ondanks het regenachtige weer :)
Nice, hier maar 5.44 kWh helaas, maar:

Vandaag precies een jaar geleden dat ik mijn omvormer aan heb gezet! Het resultaat voor het eerste jaar is eigenlijk enorm te noemen: 2999.72 kWh op een installatie van 3055Wp! Kortom ik ben zeer tevreden, ben erg benieuwd wat mijn kalenderjaar opbrengst gaat zijn dit eerste jaar. *O*

Vermeden CO2: 2099.8 Kg
Geschatte opbremgst: 629,94 euro

En gewoon de min in qua meterstanden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Yilar op 07-10-2011 20:52 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Prima jaar opbrengst, gefeliciteerd.
Installatie bij mij is sinds maandag in bedrijf.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Ik ben normaal niet zo voor afsplitsen maar zou de plugwise soap in een eigen topic mogen?

Ik krijg er kromme tenen van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 20:58:
Ik ben normaal niet zo voor afsplitsen maar zou de plugwise soap in een eigen topic mogen?

Uh, waarom precies? Vrij veel mensen hier hebben zo'n systeem om hun zonnestroominstallatie te monitoren en dit lijkt me dus de uitgelezen plek om met elkaar te discussiëren over een functie die dreigt weggenomen te worden, die juist voor deze groep erg handig is.

-edit-

Voorspelling: De discussie dooft vanzelf uit als iedereen wat gezegd heeft. En dan over een paar dagen nog een opflakkering als plugwise zegt we pech hebben en dat ze het gewoon doorzetten, of dat ze het besluit terugdraaien, en dan is het klaar. Niets aan de hand.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 07-10-2011 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 20:35
JeroenH schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 21:02:
[...]

Uh, waarom precies? Vrij veel mensen hier hebben zo'n systeem om hun zonnestroominstallatie te monitoren en dit lijkt me dus de uitgelezen plek om met elkaar te discussiëren over een functie die dreigt weggenomen te worden, die juist voor deze groep erg handig is.

-edit-

Voorspelling: De discussie dooft vanzelf uit als iedereen wat gezegd heeft. En dan over een paar dagen nog een opflakkering als plugwise zegt we pech hebben en dat ze het gewoon doorzetten, of dat ze het besluit terugdraaien, en dan is het klaar. Niets aan de hand.
hear, hear. En om in de tusschentijd je gegevens te exporteren: er is voor de handige tweakert niet veel nodig om toch een mooi extractje te maken van welk gegeven in de database dan ook. Op die manier zet ik mijn gegevens over naar Sonnenertrag (handmatig, dat dan weer wel) maar de exportfunctie heb ik nooit hoeven gebruiken. Ik zal het niet hier in het openbaar opschrijven, anders zet PW het weer dicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 18:42:

De software versie die u in gebruikt heeft is de Home editie en dat is een gratis versie van ons softwarepakket dat meegeleverd wordt bij o.a. de Plugwise Home basic.
Dit vind ik zo'n raar antwoord, dit is te vergelijken met een videokaart waarbij je extra moet betalen om de drivers te kunnen krijgen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Iemand aanbevelingen voor een vloerverwarmingsspecialist (3x woordwaarde)? Al een tijdje aan het oriënteren en zeer onder de indruk van de Uponor minitec en de Variotherm Variokomp. Beide systemen hebben een geringe opbouwhoogte van ca 2 cm. Voordeel voor mij is dat de dekvloer kan blijven, wat enorm veel rotzooi scheelt.

Het zou als hoofdverwarming moeten gaan dienen in het hele appartement (ca 115 m2) Een uitgebreide Google speurtocht leverde me nog niet een specialist in de buurt van Amsterdam. Op de nieuwe vloer komt marmoleum of PVC. Uiteraard moet dat goed doorgerekend worden door iemand die weet wat er te koop is. Isolatie is niet direct aan de orde, omdat onze benedenburen (meestal) voor een warme vloer zorgen.

Reacties (als het firmanamen betreft) mogen ook per DM

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yilar schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 20:50:
[...]

Nice, hier maar 5.44 kWh helaas, maar:

Vandaag precies een jaar geleden dat ik mijn omvormer aan heb gezet! Het resultaat voor het eerste jaar is eigenlijk enorm te noemen: 2999.72 kWh op een installatie van 3055Wp! Kortom ik ben zeer tevreden, ben erg benieuwd wat mijn kalenderjaar opbrengst gaat zijn dit eerste jaar. *O*

Vermeden CO2: 2099.8 Kg
Geschatte opbremgst: 629,94 euro

En gewoon de min in qua meterstanden :)
Ik heb vandaag 8 kWh opgehaald. Voor de maand oktober sta ik 7 kWh in de plus als het gaat om energieverbruik.

Mijn installatie heb ik sinds 26 mei 2011. Dus ik kan nog niet echt zeggen, wat de opbrengst is geworden. Dat duurt nog even. ;)

Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/chart/index.php?maand=10&&jaar=2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 10:39:

Er zaten wel leuke ideeën in de reacties:

- verplicht PV op nieuwbouw, ik ga er dan wel vanuit dat er in de wet komt te staan dat de verplichting niet geldt voor daken die slecht georiënteerd zijn. Laatst zag ik een PV-installatie naar NO gericht. Op ZW stonden nogal wat bomen, vandaar de keuze wss. NW en ZO waren zijmuren... In België is het nu ook al verplicht om een waterput van tig liters te installeren. Met een beetje dak moet je gelijk 10'000 liter steken. Dus verplichting kan perfect lijkt me.
Ach, ik kom net terug van een weekje wandelen en velo-a-tout-terrain pedaleren in Zuid-Limburg e contorni. Direct over de grens bij De Plank, officieel bij St-Martens-Voeren (Voerstreek, "Vlaams Gewest") horend drie bedrijfshallen van een fruitteler gezien. Ja, zuid lag helemaal vol. Ook een zeer zwak hellend dak ernaast nog eens 63 panelen met de in ieder geval in Duitsland veel voorkomende Aufständerung. Maar noord lag tot mijn stomme verbazing ook helemaal vol gegooid, alleen daar al zo'n 635 modules... Weliswaar hellingshoek van "maar" zo'n 15 graden, en iets west van noord gerichte daken, maar beslist verre van "gunstig" zullen we maar zeggen. Het complete systeem zou wel eens minimaal 220 kWp kunnen zijn, bij module type groter dan 200 Wp zelfs zo'n 250 kWp, waarvan ruim de helft dus richting noorden tuurt (richting het oliedomme NL, waar dus inderdaad zelden iets te vinden was aan PV). Geen idee wat het allemaal oplevert.

Verder nog bezoekje bij (de SunWeb® tracker bij) Solland Solar op BioHummer® en EcoSuvfie®, en natuurlijk veel foto's van Photon's enorme test installatie aan de Duitse zijde van Avantis (met kabel richting het dichtsbijzijnde netaansluitingspunt richting Aachen, uiteraard niet naar de NL kant, want daar is niks te verdienen met zo'n installatie). Met trouwens ook hun nagelneue leuke dakkie vol zonnepanelen op hetzelfde terrein, een van de goedkoopste van Duitsland. Jammer alleen dat het Jinko moduultjes betreft... :X

Pics komen uit der aard. Geduld is een schone zaak. :P

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wat vind je vrouw (er even van uitgaande dat die mee was) er allemaal van dat je haar elke vakantie meesleept naar dit soort solar-nerd-lekkers? De mijne gaat een heel eind mee met mijn hobby c.q. passie, maar zou bij dit soort dingen toch echt de grens trekken. Dat mag ik lekker in mijn eentje doen, of met mijn solar-nerd-vriendjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 10:21:
[...]

Ik zet mijn geld in op de polderboy. Ik denk dat hij goeie dikke truien heeft :*)
Ja ook, maar de weerzin tegen de gedwongen stadswarmte leverancier met mooie groene neppraatjes is de echte drive hier om nog zo lang mogelijk van de hoofdkraan van de installatie af te blijven...

... totdat het lieve 'dinnetje echt moordlustige ogen gaat krijgen en verwarmings-actie opeist ... >:)

@JeroenH:
Wat vind je vrouw (er even van uitgaande dat die mee was) er allemaal van dat je haar elke vakantie meesleept naar dit soort solar-nerd-lekkers? De mijne gaat een heel eind mee met mijn hobby c.q. passie, maar zou bij dit soort dingen toch echt de grens trekken. Dat mag ik lekker in mijn eentje doen, of met mijn solar-nerd-vriendjes :)
We zijn niet getrouwd, maar dat terzijde. Ja, ze was mee. Sterker nog, het was haar idee. En linkepink dat ik daar ben, weet ik d'r altijd wel weer wat leuks aan te breien. Detourtje zus, "ik weet nog een leuk weggetje" zo (leidend langs een plek waar ik een leuk solar dingetje weet of vermoed), dat soort zaken. Verder hebben we ons beiden best vermaakt. Limburg is mooi mountainbike land. Keutenberg [22%] weer gehaald, al ging het wat moeizaam... (daar geen PV helaas).

[ Voor 44% gewijzigd door zonnigtype op 07-10-2011 23:31 . Reden: Hoe het aangename met een passie te verenigen. ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:08

WouterB

3680 Wp

Vandaag zijn mijn panelen bezorgd! 10 stuk 260 Wp Yingli's :). Helaas staan ze nog in garage, hopelijk komende week het dak op!

Qua omvormers kan ik nog kiezen tussen de SMS SB 2500HF of als alternatief een Powerone PVI 3.0.

De PowerOne heeft als voordeel 2 MPP trackers (handig met de schaduw die de 2 grote gemeentebomen naast mijn huis in de ochtend geven), een iets hoger rendement volgens de specs en een mogelijkheid om nog tot 6 extra panelen (als ik daar nog dakruimte voor heb...) bij te plaatsen op dezelfde omvormer. Zijn er hier mensen die ervaring met powerone hebben?

Als ik op de specs en mogelijkheden afga, lijkt de powerone een net iets betere keuze, maar misschien weet iemand nog wat addertjes die ik niet zie ;)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:42:
[...]

Ik woon in de omgeving van Goes. Waar in de buurt woon jij?
Woon zelf in Middelburg.
ps. de nickname is EnergiebewustZL en niet NL... klein detail. ;)
OK, zal er op letten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@ericplan
ik weet geen vloerverwarmings specialist,
maar vraagje.

heb je al eens geboord met een lichte boormachine hoe dik die dekvloer is?
meer als 3 cm dan kunnen ze ook frezen.
dat geeft amper stof.

ik heb mijn twijfels of de bedekking keuze van marmoleum of PVC wel genoeg warmte verdeling geeft.
of dat je de buizen gaat voelen in de vloer.

ik heb zelf laten frezen dikkere buis er in en natuursteen tegels er op.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:01
migjes schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 23:32:
Same here! Maar dan wel die leidingen dicht bij elkaar (HOH 10 cm). Dan kan de watertemperatuur lekker laag blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

SunshineCompany schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:10:
Oh, Yingli heeft tegenwoordig +5 tolerantie! Dat scheelt weer. Boeren zijn al heel snel bang voor een - tolerantie.
Tolerantie voor wat?
SunshineCompany schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 14:02:
Nee, een helpdeskmedewerker die niet weet waar hij het over heeft, en mij zo voor lul zet bij mijn klanten.
Is er geen openbare pagina op de website die het juiste aangeeft, of een e-mail van het bedrijf die je door kunt sturen als "bewijs" (van hun onkunde)?
zonnigtype schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 23:26:
[...]

Ja ook, maar de weerzin tegen de gedwongen stadswarmte leverancier met mooie groene neppraatjes is de echte drive hier om nog zo lang mogelijk van de hoofdkraan van de installatie af te blijven...

... totdat het lieve 'dinnetje echt moordlustige ogen gaat krijgen en verwarmings-actie opeist ... >:)
Same here. Ik wil die cv zo lang mogelijk op de zomerstand houden. Gisteren dacht ze dat ze de verwarming aan had gezet 's middags. 's Avonds zag ik dat de winterstand nog niet was ingezet :p

* PcDealer houdt zijn mondje dicht :D

Ze werkt bij een textielgroothandel, dus dekbedovertrekken en (afgekeurde) fleece truien genoeg :+

[ Voor 79% gewijzigd door PcDealer op 08-10-2011 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 23:32:
@ericplan
ik weet geen vloerverwarmings specialist,
maar vraagje.

heb je al eens geboord met een lichte boormachine hoe dik die dekvloer is?
meer als 3 cm dan kunnen ze ook frezen.
dat geeft amper stof.

ik heb mijn twijfels of de bedekking keuze van marmoleum of PVC wel genoeg warmte verdeling geeft.
of dat je de buizen gaat voelen in de vloer.

Dekvloer is in principe dik genoeg (5 a 6 cm) maar frezen geeft problemen in de kleinere ruimten. Ik wil alle radiatoren het huis uit, dus ook in gangen, wc's en slaapkamers. Dan praat je over 12 vertrekken van 1 m2 tot 35 m2. Bovendien moeten alle groepen ook gevoed worden, dus er moet veel meer gefreesd worden. Ook heeft het huis relatief veel hoeken en is bewoond. Met minitec is er minder kans op schade aan bv een keukenblok of muren door de freesmachine.

In een presentatie http://www.comfortrend.nl/cms/upload/uponor%20minitec.pdf praten ze over 2-4 mm dekking voor een PVC-vloer. Stenen vloeren worden door de benedenburen niet zo gewaardeerd, al zegt het reglement van splitsing er niets over. Warmteverdeling moet door kleine leidingafstanden niet zo'n probleem zijn.

Uponor staat hogere hoh afstanden toe, tot 5 cm, waardoor je eventueel bij raampartijen een grotere dichtheid kan toepassen. Het gaat tenslotte om een verhoging van het comfort en de wens om over te gaan tot LTV.

Maar het is iets wat goed berekend moet worden en goed aangelegd. Klusbedrijf Beun de Haas is bij mij niet welkom.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik heb niets kunnen vinden over een Ferraris/digitale meter op GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Ja het is zover, de herfst is begonnen, vandaag hoorde ik de verwarming voor het eerst weer aanslaan. Gisteren was de binnen temperatuur 19 graden en hoefde hierdoor nog net niet aan de slag.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Toch wat gevonden:
Als u een zogenaamde draaischijf elektriciteitsmeter (ferrarismeter) heeft dan wordt de teruggeleverde energie automatisch verrekend. De meter zal immers terugdraaien als u meer opwekt dan verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Kiswum schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 09:25:
Ja het is zover, de herfst is begonnen, vandaag hoorde ik de verwarming voor het eerst weer aanslaan. Gisteren was de binnen temperatuur 19 graden en hoefde hierdoor nog net niet aan de slag.
Hier sinds gisteravond aan het stoken:

Afbeeldingslocatie: http://p.twimg.com/AbLydBmCAAE8q7k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hier hebben we die (volgens mij voor het eerst dit jaar) gisterenavond ook maar even weer aangehad, alleen om te kijken of ontluchten nodig was. Bleek niet nodig te zijn overigens.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ericplan
ik snap dat je beun de haas niet wil.

voor het frezen en beschadigingen hoef je niet bang te zijn.
ze hebben ook een hand frezer voor de lastige hoeken.

ik ben bang dat je het niet gaat halen om:
hoofdverwarming / dat soort vloerbedekking en zulke dunne buisjes te gebruiken.

daar mee bedoel ik wel te zeggen.
gewoon aanleggen, maar wel wat radiators behouden.
evt kun je die later nog vervangen voor ltv radiators.
(radiator behouden is altijd lekker bij grote ramen. maar dat is persoonlijk)

succes.
en laat weten wat je gekozen hebt.
ben wel nieuwsgierig.

@wie zet de verwarming het laatst aan.
19,5 graden. gaat hier niet lang meer duren als de zon niet snel gaat schijnen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik heb 'm al aangehad gisteren.

Verder last van schimmel in m'n keukenkastjes. Ga de huiseigenaar maar eens mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
schimmel in keukenkasjes?
is dat niet een probleem van de bewoner en niet van de eigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

migjes schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 10:28:
schimmel in keukenkasjes?
is dat niet een probleem van de bewoner en niet van de eigenaar?
Misschien heeft de huiseigenaar een "mannetje" die dat kan fiksen voor een schappelijk bedrag? Maar ik begrijp niet hoe schimmel daar kan komen. Te weinig ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik weet niet welk kasje het is.
maar onder de gootsteen willen mensen nog wel eens de natte poets doekjes leggen.
en dat vocht condenseert dan op de leidingen wat schimmel geeft.

daar kan geen mannetje wat aan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 08-10-2011 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 23:26:
Ik denk ook dat die vurigheid kan dienen als verwamingsbron.
ericplan schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 09:15:
Ik wil alle radiatoren het huis uit, dus ook in gangen, wc's en slaapkamers. Dan praat je over 12 vertrekken van 1 m2 tot 35 m2. Bovendien moeten alle groepen ook gevoed worden, dus er moet veel meer gefreesd worden. Ook heeft het huis relatief veel hoeken en is bewoond. Met minitec is er minder kans op schade aan bv een keukenblok of muren door de freesmachine.
Heb je op de WC en op de gang verwarming nodig? Ik dacht dat radiatoren op die plekken bij grot v.2.1 al waren afgeschaft. :P Of ben je vergeten te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog korte mouwen binnen, 20,5 graad. Als tussen de buien door het zonnetje nog wat gratis warmte naar binnen straalt is het vanavond ook nog warm genoeg en moet ie morgen waarschijnlijk voor het eerst aan...

M.b.t. Plugwise: wat als je de licentiecode niet meer hebt? En hoe kan het dat ook in versie 2.17 die knop spontaan verdwijnt (dus zonder nieuwe software te installeren?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 13:32:
[...]
M.b.t. Plugwise: wat als je de licentiecode niet meer hebt? En hoe kan het dat ook in versie 2.17 die knop spontaan verdwijnt (dus zonder nieuwe software te installeren?).
Ik had gisteren de export knop nog.
Daarnaast heb ik de update functie ook altijd uit staan, tenzij ik zelf besluit om te updaten.
Het zou een groot schandaal zijn als Plugwise op afstand die functionaliteit in jouw Source zou hebben afgepakt!

@ mensen die niets aan de plugwise berichten hebben: Lees er gewoon overheen.
Dat doe ik ook met alle zonneboiler en vloerverwarming berichten waar ik geen interesse in heb (530m3 gas per jaar).

Ik weet nu hoe Plugwise aan hun strategie komt van het uitkleden van hun pakket om het vervolgens tegen hogere kosten beschikbaar te stellen.
Helaas blijkt uit de praktijk bij Plugwise dat veel van de toegezegde en verkochte functionaliteiten in het SAP Business One pakket óf in het geheel niet mogelijk zijn, óf niet standaard zijn geïntegreerd tenzij dit achteraf middels maatwerk en tegen hoge consultancykosten aangepast wordt. En zelfs dan functioneert het pakket niet zoals vooraf wordt beloofd.

Op basis van haar eigen ervaringen kan Plugwise inmiddels stellen dat SAP Business One NIET bedoeld en geschikt is voor kleine ondernemingen omdat het te complex, te beperkt en te kostbaar is.

Plugwise raadt collega-ondernemers in het MKB dan ook ten sterkste het gebruik van SAP-Business One af.

Voor vragen hieromtrent zijn wij per e-mail bereikbaar via: b.vanoosteroom@plugwise.com.
Hier staat het volledige bericht.

[ Voor 41% gewijzigd door HellevUUr op 08-10-2011 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SunshineCompany schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 10:08:
Ik heb 'm al aangehad gisteren.

Verder last van schimmel in m'n keukenkastjes. Ga de huiseigenaar maar eens mailen.
Kan je eens een foto maken van het soort schimmel wat je hebt?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
Ook ik heb vandaag een mailtje naar Plugwise gestuurd om te protesteren tegen het verdwijnen van software functionaliteit zoals de export functie. Hopelijk helpt het.
Daarnaast meteen weer verzocht voor een Apple software versie. De software draait onder Parallels en Windows gewoon goed. Maar de Windows machine op de iMac trekt nogal wat resources waardoor de iMac door dit ene programma erg langzaam wordt. Opstarten van de Plugwise software kost gerust een 15 minuten en aan laten staan is vanwege het beslag op de resources niet mogelijk. Eigenlijk enorm jammer voor zo'n mooi maar duur systeem. Als iemand nog een oplossing heeft?? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
fmokveld schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:15:
Als iemand nog een oplossing heeft?? _/-\o_
Goedkoop (tweedehands) windowslaptopje? Ik heb voor mijn uitleenset een oude laptop, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
SpiceWorm schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 20:58:

Ik begrijp jou reactie niet helemaal. Besparen is een integraal onderdeel van dit Duurzame Energie deel 18 forum. Staat tenminste netjes verwoord op de eerste pagina van dit forum. Plugwise is met name zeer geschikt om besparingen te realiseren. In mijn ogen zijn zonnepanelen past echt relevant als je eerst energie bespaard hebt. Helaas met alle apparatuur tegenwoordig is het niet een kwestie van eenmalig besparen en verder slapen. Plugwise is een uitstekend systeem om slecht werkende apparaten of ingesleten werkwijzen te achterhalen en te voorkomen dat je besparingen van ooit weer ongedaan worden gemaakt in de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 12:28:

Heb je op de WC en op de gang verwarming nodig? Ik dacht dat radiatoren op die plekken bij grot v.2.1 al waren afgeschaft. :P Of ben je vergeten te isoleren?
Je hebt wel gelijk. Er had moeten staan radiatoren en leidingen. In de WC is geen verwarming, maar er loopt wel een dubbele 22 mm buis net onder het plafond. Ook in de gangen zitten van die fraaie ornamenten. Wel is het natuurlijk zo dat omwille van een gelijke vloerhoogte dit systeem in het hele huis moet worden doorgevoerd. Voor de gangen is dat geen probleem, omdat die toch een functie hebben in het transport naar de diverse groepen, de badkamer en de WC moeten helaas wel direct worden meegenomen, waarbij daar de tegels wel weggehakt moeten worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
JeroenH schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:19:
[...]

Goedkoop (tweedehands) windowslaptopje? Ik heb voor mijn uitleenset een oude laptop, werkt perfect.
Enig idee wat een windowslaptopje aan energie gebruikt als je die continu aan laat staan? Uitzetten van dit laptopje zorgt ervoor dat als je hem aanzet hij eerst 10 minuten bezig is om de updates van Windows en de virusscanner weer te gaan op halen. Echt ik heb het zó gehad met windows, bluescreens, de updates, de virussen en de eeuwige strijd tegen vastlopers dat ik echt een Mac oplossing zoek zodat ik plugwise continu en met veel lol kan gebruiken op mijn uitstekend werkende iMac. Ik snap dat als je niet om bent op Apple, dat je je niet kunt voorstellen hoeveel tijd een Apple computer je kan besparen. Maar echt de overstap bijna twee jaar geleden is de beste stap die ik ooit deed op computergebied. Overigens ook met 75% energiebesparing tot gevolg bij identiek gebruik maar veel meer functionaliteit en comfort (Imac start op in 10 seconden en gebruikt in slaap <1Watt) Als je nog een reden zoekt om over te stappen dan is het wel energiebesparing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
fmokveld schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:28:
Enig idee wat een windowslaptopje aan energie gebruikt als je die continu aan laat staan?
Dat hangt van de laptop af - maar 24/7 ingeschakeld laten moet je met een Apple laptop ook niet doen. Er bestaan dingen als standby en hibernate. Het mooie van plugwise is dat je geen computer aan hoeft te laten staan! De pluggen zelf hebben maar weinig eigenverbruik.
Uitzetten van dit laptopje zorgt ervoor dat als je hem aanzet hij eerst 10 minuten bezig is om de updates van Windows en de virusscanner weer te gaan op halen. Echt ik heb het zó gehad met windows, bluescreens, de updates, de virussen en de eeuwige strijd tegen vastlopers
Jajajaja, windows is evil we weten het. Windhoos, micro$oft, microschoft... ik heb in mijn werkzame leven allemaal al te horen gekregen. Het is nu alleen 2011. Ik heb voor mijn werk een tijd met Apple computers gewerkt en die zuigen net zo hard als Windows computers, alleen anders.
Ik snap dat als je niet om bent op Apple,
Windows has come a long way. Al eens een tijdje Windows 7 gebruikt? Maar goed, laten we hier alsjeblieft geen Apple/Windows verhaal houden. Er is niet zo veel mis met Apple, mooi spul, werkt over het algemeen goed, beetje duur wel - maar het zijn de leden van de Apple-kerk die me een beetje tegenstaan.

Het is voor bedrijven als plugwise gewoon een kosten-afweging. Het kost ze waarschijnlijk ongeveer net zo veel om de versie voor Apple te ontwikkelen als om de versie voor Windows te ontwikkelen, maar er zijn nu eenmaal veel minder Apple computers. Daar halen ze dus minder rendement uit. Daarnaast richt Plugwise zich duidelijk op de zakelijke markt, en daar is Windows nu eenmaal koning, of je dat nu leuk vind of niet.
Als je nog een reden zoekt om over te stappen dan is het wel energiebesparing ;)
Hibernate + hard switch = 0 W sluipverbruik en binnen 30 sec weer op (4GB geheugen, duurt ff om dat van harde schijf te trekken.

Mijn leenset-laptop komt nooit op het internet, is alleen voor plugwise, en draait zonder problemen en vertraging. Stap maar eens op de trein en kom hem maar eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Plugwise soap:

Al de hele morgen alles op zijn kop aan het zetten om mijn licentiecode op te sporen. Alleen de factuur gevonden van de Home Start Extention, de tweede aankoop bij Plugwise.

Zonder licentiecode dus geen terugzetten van de verdwenen optie?

Ik ga nog maar even verder in de ordners neuzen.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:38:
Plugwise soap:

Al de hele morgen alles op zijn kop aan het zetten om mijn licentiecode op te sporen. Alleen de factuur gevonden van de Home Start Extention, de tweede aankoop bij Plugwise.

Ik ga nog maar even verder in de ordners neuzen..
Licentiecode staat op dat papier waarop je de stickertjes kunt plakken die op de circles zitten. Ik heb ze destijds opgeschreven in mijn documentje 'belangrijke computerzooi'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:40:
[...]

Licentiecode staat op dat papier waarop je de stickertjes kunt plakken die op de circles zitten. Ik heb ze destijds opgeschreven in mijn documentje 'belangrijke computerzooi'.
Dat wist ik nog. Ik gooi nooit iets weg en berg altijd alles zeer goed op.
Daarom kan ik het ook niet meer vinden. Te goed opgeborgen, denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:42:
Dat wist ik nog. Ik gooi nooit iets weg en berg altijd alles zeer goed op.
Daarom kan ik het ook niet meer vinden. Te goed opgeborgen, denk ik....
Ik heb twee sets, en omdat ik die stickertjes nooit opgeplakt heb wist ik niet meer welke code bij welke set hoorde ;) Dat konden ze gelukkig nagaan aan de hand van de code van de circle+. Dus als je jouw code niet kunt vinden, kunnen ze de jouwe misschien voor je terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Eureka!!!! Gevonden!!!!

Gaat meteen op de mail naar Plugwise, oeffff......

Mail verzonden.

[ Voor 10% gewijzigd door Schinnen-groen op 08-10-2011 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17
Schinnen-groen schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:38:
Plugwise soap:

Ik ga nog maar even verder in de ordners neuzen.. :(
Je kunt gewoon via mail melden dat je je code niet kan vinden. Ik heb voorgesteld een database-backup te mailen, zij mogen dan daar de code uit zien te halen. Daar heeft men positief op gereageerd.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ligt de Blauwe Hoek er weer uit vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Leuke foto van onze perenboom in de voortuin. De boom is inmiddels leeggeplukt trouwens. Totale oogst 60kg peren.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/perenboom/imag0004.jpg

Pagina: 1 ... 142 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.