Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 141 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.819 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik werd net gebeld door iemand met elektrische vloerverwarming voor in renovatiepanden. Of dat te combineren is met zonnepanelen. Alleen of het rendabel was wist 'ie niet, en hoeveel kWh per m2 per jaar ongeveer nodig was wist hij ook niet. En hij wist ook niet wat het verschil was tussen een kW en een kWh. En hij wist ook niet hoe zoiets concurreert met een warmtepomp. En hij wist ook niet of elektrische vloerverwarming kan concurreren met normale vloerverwarming met zonnecollectoren. Of uberhaupt met normale vloerwarming en een HR ketel.

Kennis..?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SunshineCompany schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 13:22:
En hij wist ook niet hoe zoiets concurreert met een warmtepomp.
Dat lijkt me duidelijk: elektrische verwarming heeft een rendement van één. 1 kWh elektrische vermogen = 1 kWh warmte je huis in.

Een warmtepomp heeft een rendement (COP) wat kan liggen tussen ongeveer twee en vijf; 1 kWh elektrisch vermogen = 2-5 kWh aan warmte je huis in.

Een stuk rendabeler dus.

Voor je overige vragen zou ik Jeroen van Agt van Olino benaderen, die heeft begin dit jaar in zijn huis een bodemwarmtepomp (diepe putten) geplaatst, ondersteund met een grote vacuumbuis-zonnecollector - en hij hij heeft nog een flinke zonnestroominstallatie staan ook. Mooi spul.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Die leverancier van de vloerverwarming zou mij dat moeten vertellen, niet jij!.. ;)

Wel mooie combi, bodemwarmtepomp, PV, vacuumbuizen.. leuk, leuk.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SunshineCompany schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 14:05:
Die leverancier van de vloerverwarming zou mij dat moeten vertellen, niet jij!.. ;)
Het enige voordeel van elektrische (vloer)verwarming is dat het goedkoop in aanschaf is en makkelijk aan te leggen. Er zijn geen buizen met vloeistof nodig, terwijl een warmtepomp prijzig is en wat onderhoud nodig heeft.
Ja, Jeroen heeft een set staan om van te kwijlen. Ik vind het vreemd dat hij er nog geen artikel op Olino over heeft geschreven. Misschien wil hij wachten tot na het stookseizoen om meer gebruiksdata te hebben.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe pas je de grootte van het systeem aan op de behoeften van de bewoners?
@vakantiewoning

Voor de realiseerbaarheid denk ik dat gezien het doel van de woning het belangrijker is je af te vragen in welke mate de bewoners zich willen aanpassen aan de beschikbare elektriciteit.
Inderdaad verwarming is het probleem niet.

Verder zou ik zeggen haal inderdaad het bad weg en kijk naar campeer achtige oplossingen. Een koelkast in een caravan kan op gasflessen draaien en op elektriciteit. Hou het ook bij een koelkast, geen vriesvak bespaart je heel veel.
- hoe het gebruik is, en of er gebruik is in de winter (recreatiewoning?) is heel belangrijk.
Permanente bewoning maakt het stukken lastiger.
Bij minimalisering van de stroombehoefde heb je zeker geen 25 m2 PV nodig. Wat je nodig hebt bepaal je uit het gebruik.

Een goedkoop PV paneel is de YL235pt-29b. 235 Wp ad 300 euro kan makkelijk. Yingli is geen Sanyo, maar kwalitatief prima.
De kelder is door anderen al iets over gezegd. Ik ken overigens genoeg huizen die op een plaat staan op niet al te beste grond. Lichte bouw met een flinke plaat, kan dat niet?
Ik zou het dak zo maken dat die onder 20 graden hh staat. Geeft een goedkopere montage van de PV en je krijgt een vliering. 20 graden hh is beter voor de toepassing die je zoekt. Gelijkmatiger vermogensaanbod.

Edit: vergeet de zonwering niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2011 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 11:48:
[...]

Ja maar ik moet er nu vandoor, ik mail je vanavond.
Alvast bedankt voor je tijd :)
Enige wat ik ken is de Sunmachine. Levert stroom en warmte dmv pellets, draait ook op gas geloof ik. Maar is volgens mij best prijzig, 30.000 euro geloof ik en ik heb geen idee of je stroomvoorziening dan stabiel kan draaien zonder net. Misschien een biogas of biosdiesel generator nog een idee. Maar ik weet niet hoeveel herrie je mag maken?
Zelfvoorzienend is nogal relatief begrip overigens, zeker voor vakantiewoning. 100% zelfvoorzienend bestaat niet of nauwlijks in Nederland, er is altijd een mate van afhankelijkheid.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2011 14:57 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
SunshineCompany schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 14:05:

Bij een combinatie van een warmtepomp en vacuumbuizen of andere collector zou ik ook kijken naar de verwachtte opbrengst van/besparing door die collector en naar wat je aan extra PV kan neerleggen als je het budget voor de collector naar de PV verschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 14:09:
[...]

Het enige voordeel van elektrische (vloer)verwarming is dat het goedkoop in aanschaf is en makkelijk aan te leggen. Er zijn geen buizen met vloeistof nodig, terwijl een warmtepomp prijzig is en wat onderhoud nodig heeft.

[...]

Ja, Jeroen heeft een set staan om van te kwijlen. Ik vind het vreemd dat hij er nog geen artikel op Olino over heeft geschreven. Misschien wil hij wachten tot na het stookseizoen om meer gebruiksdata te hebben.
Nadeel van elektrische vloerverwarming is vooral dat het 24/7 aan moet staan wil het een beetje zin hebben. Als ik thuiskom in een koude huiskamer zet ik de thermostaat een paar graden hoger, stookt de CV ketel de boel op en is het binnen 10 minuten behaaglijk in de woonkamer.
Als ik naar de badkamer ga en de vloerverwarming staat uit, dan duurt het 3 uur voordat het daar een beetje warm wordt. In het verleden wel aan het knutselen geweest met een tijdschakelaar tussen de thermostaat en het stopcontact waar het geheel op aan zat gesloten, maar het is gewoon knudde.

Afgelopen winter de vloerverwarming eigenlijk 24/7 aangezet op 17 graden. Dat zorgde ervoor dat ie niet heel vaak aansloeg en toch je tenen niet aan de tegels vastvroren als je onder de douche vandaan kwam, maar toch vrat het nog steeds erg veel stroom. Waarschijnlijk sloop ik het geheel er bij de volgende verbouwing gewoon uit en komt er CV-vloerverwarming of gewoon een radiator. Die laatste zou ik zelfs al eerder kunnen doen (lees: voor de winter nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_JGC_ schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 16:51:
Nadeel van elektrische vloerverwarming is vooral dat het 24/7 aan moet staan wil het een beetje zin hebben.
Heeft niet zoveel te maken met het feit dat het elektrisch is maar meer met het feit dat het vloerverwarming is en dus een grote massa heeft. Precies hetzelfde effect zou je hebben met normale vloerverwarming, aangesloten op een CV-ketel of een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:43:
[...]

Hoe duurzaam is dat dan? Iedereen zijn eigen walmende, inefficiënte generatortje. :N

Netkoppeling rules.
Er staat nergens in de tekst hoeveel huizen het betreft.
En bovendien hoeft een generator helemaal niet walmend en efficiënt te zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vloerverwarming:

Ik heb laatst ergens op internet een systeem gezien wat bestaat uit hele dunne plastic buisjes, die heel dicht bij elkaar geplaatst zijn, en weer uitmonden in een dikkere buis. Een soort matten.
Voordeel hiervan was a: kan dicht aan de oppervlakte gemonteerd worden minder beton nodig.
b: kan ook gebruikt worden in de wanden.
c: door minder massa snellere opwarmtijd
d: montage was zou ook sneller moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Klopt helemaal :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:44
JeroenH schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 14:02:
[...]

Een warmtepomp heeft een rendement (COP) wat kan liggen tussen ongeveer twee en vijf; 1 kWh elektrisch vermogen = 2-5 kWh aan warmte je huis in.
Dat hangt ervan af waaraan de warmtepomp zijn warmte kan onttrekken. Als in je warmtebron geen warmte wordt toegevoerd moet de warmtepomp een steeds groter temperatuurverschil overbruggen en daalt de COP met de tijd. Die kan zelfs negatief worden.

En reactietijd van (CV)-vloerverwarming hangt mogelijk af van de vraag of de leidingen onderin of bovenin de dekvloer liggen. Bij mij is net vloerverwarming aangelegd (zonnewarmte aangevuld met CV, leidingen bovenin de dekvloer); ik ga van de winter eens uitgebreid meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ik dank jullie beide voor de info :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:44
Mag een generator wel walmen als je plantaardige olie gebruikt? O-)

Deze werkt op diesel en op frituurolie. Het ontwerp is al 80 jaar oud, en je kunt ze nog steeds nieuw kopen!
Watergekoeld, dus je kunt er ook je boiler mee stoken.

[ Voor 17% gewijzigd door JW te R op 06-10-2011 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:07

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 19:40:
Vloerverwarming:

Ik heb laatst ergens op internet een systeem gezien wat bestaat uit hele dunne plastic buisjes, die heel dicht bij elkaar geplaatst zijn, en weer uitmonden in een dikkere buis. Een soort matten.
Voordeel hiervan was a: kan dicht aan de oppervlakte gemonteerd worden minder beton nodig.
Ook interessant lijkt Uconor minitec, met een opbouwhoogte van ca 15 mm.
YouTube: Fußbodenheizung mit Uponor Minitec System - YouTube

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 05-10-2011 23:01 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Plugwise vraagje:

Nu ongeveer een maand de Sense aan het draaien, werkt nu redelijk, af en toe nog gaten in de data (hier is Plugwise nog mee bezig)
Mijn probleem is dat de pop-up waarde van de temperatuur nu werkt met 1 C oplossend vermogen. De meting zelf en ook de gemidelde waarde is op het beeldscherm is met 0,1 C oplossend vermogen beschikbaar. Er wordt dus software matig afgerond. In de praktijk zal de kamertemperatuur (daar hangt de Sens) varieeren tussen 15 en 30 C zomer /winter.

Dat resulteerd dus in slechts 15 verschillende pop-up waardes. Interpolatie van de grafiek is niet mogelijk omdat de Y as voor zowel temp als RV gebruikt wordt, het gebied is te klein.
Sense gebruikers die dit ook een probleem vinden doen er goed aan dit even naar de helpdesk te mailen. Hopelijk gaan ze het dan aanpassen, en de afronding er uit halen. :9

Note: de meetnauwkeurigheid (absoluut) bij 25 C is 0,3 C. Dit is iets anders als het oplossend vermogen van de meting.

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 05-10-2011 23:41 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

_JGC_ schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 16:51:
[...]

Vloerverwarming in de badkamer.
In wat voor huis woon je dat je dit nodig hebt? Ik heb in een eind jaren 70 woning gewoond, een uit begin 80 en woon nu in een uit eind 2004. Ik heb nooit de behoefte gehad om vloerverwarming te hebben. Heb je een badkamermat? Als die in de was is, mis ik die wel. Gelukkig hebben we veel baddoeken :)

De warmte blijft overigens langer behouden/wordt langer afgegeven als de betonlaag dikker is.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:47

NoUser

For Real ?

bioclina.de
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 19:40:
Vloerverwarming:

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PcDealer schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 00:14:
[...]

In wat voor huis woon je dat je dit nodig hebt? Ik heb in een eind jaren 70 woning gewoond, een uit begin 80 en woon nu in een uit eind 2004. Ik heb nooit de behoefte gehad om vloerverwarming te hebben. Heb je een badkamermat? Als die in de was is, mis ik die wel. Gelukkig hebben we veel baddoeken :)

De warmte blijft overigens langer behouden/wordt langer afgegeven als de betonlaag dikker is.
1978, achteraf aangelegd door vorige bewoners. Badkamer zit op de noordkant. In de zomer erg prettig, maar in de winter dus behoorlijk koud. Het is een heel stuk beter geworden toen ik de schuine wand van de badkamer en de aangrenzende berging voorzien heb van PIR-schuim, maar echt heel warm is het niet.
Ik heb die verwarming al een tijdje niet meer aan gehad, nog niet nodig gehad, maar als het echt koud gaat worden is die vloerverwarming de enige verwarming in de hele badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm verwarming... o ja...In april heb ik dat ding uitgedraaid.

Wedstrijdje wie 'em het laatst weer aan zet? (... ga ik niet winnen, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 09:44:

* styno heeft al verloren :'(

Zonneboiler is ook alweer naar 52 graden gezakt.

Drama.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gasschuif schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 23:34:
Plugwise vraagje:

Nu ongeveer een maand de Sense aan het draaien, werkt nu redelijk, af en toe nog gaten in de data (hier is Plugwise nog mee bezig)
Huh? Totaal geen last van. Ik mis één meetpunt (zie screenshot) maar dat viel precies ten tijde van de upgrade naar 2.20beta dus dat zal daar iets mee te maken hebben.
Mijn probleem is dat de pop-up waarde van de temperatuur nu werkt met 1 C oplossend vermogen.
Wat bedoel je met de pop-up waarde?

Ik vind het vooral jammer dat de exportfuntie voor temperatuur en luchtvochtigheid niet beschikbaar is (en nog veel jammerder dat die functie voor nieuwe gebruikers voor de overige meetdata ook gaat verdwijnen). Ik zou iedereen willen aanraden daar de plugwise heldpesk over te mailen.

NielsTn of eric-pvt, of misschien flitspaal met zijn nieuwe isolatie, weet ik bijna zeker. Als de kamertemperatuur bij ons blijft zakken (leuk te zien met de plugwise sense) in het tempo wat-ie de afgelopen twee dagen doet denk ik dat we komend weekend weer gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 10:00:
NielsTn of eric-pvt, of misschien flitspaal met zijn nieuwe isolatie, weet ik bijna zeker. Als de kamertemperatuur bij ons blijft zakken (leuk te zien met de plugwise sense) in het tempo wat-ie de afgelopen twee dagen doet denk ik dat we komend weekend weer gaan stoken.
Ik zet mijn geld in op de polderboy. Ik denk dat hij goeie dikke truien heeft :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

<KNIP>

Wat bedoel je met de pop-up waarde?
De pop-up waarde is de waarde die verschijnt als je met de muis op de grafiek gaat staan. Deze waarde veranderd als je over de X- as loopt. Op die manier kun je tijd en temp aflezen en daar iets mee doen.

Optisch is aflezen op 0,1 C niet mogelijk, daat is de Y-as te klein voor. Dit is echter wel gewenst zie onderstaand voorbeeld.

In de winter zal de kamertemperatuur omlaag gaan in de nacht situatie daar de CV dan om 23.00 stopt met stoken. De ruimtetemperatuur daalt dan soms wel 3 graden in c.a. 8 uur tijd. om 07.00 start hij weer.
Met een pop op met een oplossend vermogen van 1.0 C kan ik dan bijvoorbeeld een delta over dit tijdsgebied van 2 C aflezen (De software geeft een afronding).

Als in werkelijkheid de temperatuur daalt van 21.4 (21 pop-up)naar 18,6 (19 pop- up) dan is met 0,1 graad pop up het verschil 2,8 C, terwijl dit nu 21-19=2 C is.
Een “meetfout” van 2.8/2= 40%

Als het verschil in dit voorbeeld de meetwaardes waardes nog dichter bij elkaar liggen wordt, 20,6 werkelijk(21 pop-up) en 22,4 werkelijk 22 (pop up) is de meetfout nog groter, en m.i. onaceptabel groot.
De y as van de grafiek is dusdanig geschaald dat precieze aflezing optisch niet mogelijk is. (door interpolatie)
Plugwise wil de pop up niet naar 0,1 graad brengen, omdat zij zeggen dat dit buiten de meetnauwkeurigheid valt
(deze is 0,3 C in dit temperatuurgebied.) Wel willen ze mischien de Y-as schaalbaar maken, maar dit is m.i. niet erg handig. De absolute fout van de meting (het geldigheids gebied) heeft niets te maken met het oplossend vermogen van de meting, lees het aantal decimalen.

Wat bepalend is voor isolatie beoordeling van je huis is het getal delta T gedeeld door tijd,
Voorbeeld delta 2.1K gedeeld door 8 uur is 0,262 graad per uur temperatuursdaling. Dit is dan ook hier op de Tweekers site te vergelijken. Uiteraard met vermelding van de buitenlucht condities
Maar dan moet de pop/up dus naar 0,1 C ipv 1C zoals nu. :)

Dus zeg ik net als Jeroen: Ik zou iedereen willen aanraden daar de plugwise heldpesk over te mailen.

Het zou helemaal geweldig zijn als Plugwise ook een buitenlucht temp/RV Sense op de markt brengt, dan wordt het pas echt: meten is weten :P

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 06-10-2011 13:15 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023

Bij ons ging hij al eerder uit doordat de aanwezige serre met veel glas het huis opwarmde.
Half maart als ik het goed heb.
Nu nog steeds 22,3 graden in huis(label A+). Ergens in aankomend weekend schat ik in zal het huis
dusdanig zijn afgekoeld dat wellicht de verwarming aan zal worden gezet.
Klachten van moeders de vrouw is meestal wel een goede graadmeter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 21:23

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

Afgelopen nacht van 21.3 terug naar 21.1 nu. Het is nu nog heerlijk in de woonkamer.

Ik denk zelf dat PolderPV wint met deze "wedstrijd":)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3000 wp voor 6000 euro all-in met stoppenkast aanpassing voor platdak, is dat mogelijk zonder in te leveren op kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Heb 'm volgens mij halverwege september een avond aangehad toen het wat kil werd, maar in mijn gasverbruik is het eigenlijks niet terug te zien. Gasverbruik per maand voor douchen en koken is dus zo'n 3,5 m3.
Gasvebruik (bijgewerkt tot 2 okt. 2011)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 11:36:
3000 wp voor 6000 euro all-in met stoppenkast aanpassing voor platdak, is dat mogelijk zonder in te leveren op kwaliteit?
Is wel laag... Welk merk/type omvormer/panelen zou je dan krijgen?

En wat zegt de leverancier als je hem deze vraag stelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

_JGC_ schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 08:05:
[...]

Ik heb die verwarming al een tijdje niet meer aan gehad, nog niet nodig gehad, maar als het echt koud gaat worden is die vloerverwarming de enige verwarming in de hele badkamer.
Ach so.

In september stond de verwarming bij ons ook aan. Geen idee hoe mijn vrouw er achter is gekomen hoe de "cv zomerstand" op winterstand te zetten. Ik was boven bezig met de pc en het voelde warm. Hé de verwarming staat aan. Natuurlijk niet teruggedraaid. Heb meteen zomerstand ingeschakeld.

Het is nu (11:59) 23,5 graden in de woonkamer met de mechanische ventilatie op de hoogste stand: droger staat boven aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20

is goed.
ik heb nog 22,5 graden in de huiskamer.

@dunne buis vloerverwarming.
ik weet het nog zo net niet met zoon systeem.
ben altijd bang dat het iets te makkelijk verstopt raakt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteravond de Wattcher die ik van mijn werkgever te leen heb bij een vriend geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: http://s1.proxy04.twitpic.com/photos/large/415908297.jpg

Volgens hem trof ik hem op een normale avond, niemand aan het strijken, geen vaatwasser aan o.i.d. 8)7

De waarde fluctueerde zo tussen de 1000-1200W. En het erge is: we konden bijna de gehele waarde nog verantwoorden ook:
  • Server: 200+ W
  • Computer workstation + 2x 24" monitor: 200+ W
  • Grote televisie + rare buisgloeilamp: 200+W
  • Gloeilampverlichting door het huis heen: 300+W
Hier valt dus nog wel e.e.a. te winnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

<KNIP >

Als de kamertemperatuur bij ons blijft zakken (leuk te zien met de plugwise sense) in het tempo wat-ie de afgelopen twee dagen doet denk ik dat we komend weekend weer gaan stoken.
Ik denk dat ik ook aanhaak dit weekend, gisteren was het overigens nog 21gr in de huiskamer.
In mijn prognose berekening over een jaar had ik in april nog +100 M3 gas staan op het jaar gemiddelde, nu nog maar + 10 M3. En die + 100 M3 was te verklaren, mijn vrouw is afgelopen winter geopereerd en 6 weken thuis geweest voor herstel tijdens de "hoogste" graaddagen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Zoals het schijnende zon bedrijf al aangaf in dit forum gaat een groot deel van de kosten naar bekabeling, bevestigingsmateriaal, omvormer en de installatiekosten plus evt meterkastaanpassingen.
JeroenH vindt het laag en dat is het ook.

Zelf heb ik, in juli 2009, 1 euro/Wp uitgegeven voor bekabeling, omvormers en constructiemateriaal voor een 2100 Wp installatie (1050 schuin dak click fit en 1050 flatfix). Ik heb niet het idee dat er veel af is gegaan op bekabeling, omvormers en constructiemateriaal voor plat of schuin dak.

Bekijk dus goed waar de panelen op gemonteerd worden en welke omvormer er is aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:47
Ik heb maandelijkse graaddagen data gevonden vanaf 1961. Bijzonder leuk om mee te spelen :).
Min - max - stdev - betrouwbaarheidsintervallen - ...

De "beste" oktober was in 2001 met maar 67 graaddagen, de "slechtste" was in 1974 met 290 graaddagen.
De graaddagen geven een invers beeld van de temperatuur (de warmte) weer. De graaddagen zijn dus een maatstaf voor de koude over een periode. Om de equivalente graaddagen in België te berekenen, dient men eerst de equivalente temperaturen na te gaan. De equivalente temperatuur bekomt men door 60% van de gemiddelde temperatuur van de dag D, op te tellen bij 30% van de temperatuur van de dag D-1 en dit nogmaals op te tellen met 10% van de temperatuur van de dag D-2. De graaddagen worden dan bekomen door van 16,5°C (grens vanaf dewelke men begint te verwarmen) de berekende equivalente temperatuur af te trekken.
Zelfs als je alle maximale graaddagen tot hiertoe in rekening neemt, wordt 2011 een middelmatig tot goedkoop stookjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:37
@tw_eek:
Dat kan denk ik wel scherper. Ik heb in 2010 ongeveer €0,60 /Wp uitgegeven voor Click-fit, kabels, stekkers, twee Delta SI3300 en wat los elektrisch materiaal voor de aansluiting richting de meterkast. Dat was scherp, maar niet super bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Als je iets op uw dak legt dat er 10+ (10, 15, 20, 25) jaar moet liggen, ga je toch niet beknibbelen op de prijs?Maar ga je toch eerder voor topkwaliteit? Of zie ik dat verkeerd?

Je zal maar kwieten hebben die niet alles even goed vast maken op uw dak en na x jaar gaat het vliegen. Daar sta je dan met uw uitgespaarde eurootjes...

Iets dat lang mee moet gaan, daar bepaal ik van wat het moet zijn/kunnen en wat het kost, geef ik er ook aan uit. Anders heb je gegarandeerd miserie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cafe Del Mar schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 14:19:
Als je iets op uw dak legt dat er 10+ (10, 15, 20, 25) jaar moet liggen, ga je toch niet beknibbelen op de prijs?Maar ga je toch eerder voor topkwaliteit? Of zie ik dat verkeerd?
Nee, dat zie je goed. Kwaliteit heeft een prijs. Het is mooi dat iemand meent het voor een flink lagere prijs te kunnen aanbieden dan de reguliere aanbieders, maar dan mag die partij wel overtuigend aantonen of die lage prijs niet te veel invloed heeft op de kwaliteit en het serviceniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat moet er allemaal gedaan worden? Kabel van de meterkast naar de omvormer?
Wat voor meterkast? Meter ertussen? Wat voor omvormer, wat voor panelen? Montage?

Het KAN wel, maar als ik dat zeg heb je daar niets aan. Als je een dure aanbieding krijgt met enorme troep kom je op hetzelfde uit als een goedkope aanbeiding met A klasse spul.

Op zichzelf KAN het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Energiebesparing In NL valt tegen. Wie verbaasd is mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw in deze topic en wat ik er allemaal lees. Wauw, Gaaf en geweldig om te lezen. Er wordt van alles aan grafieken getoond en allerlei informatie gedeeld.

Sinds 26 mei 2011 heb ik 14x 240Wp zonne-panelen laten plaatsen en ik ben daar zeer tevreden over. Ik had dit veel eerder moeten doen. :)

Net als vele anderen heb ik een website gemaakt, waarbij ik grafieken in bij hou over mijn installatie. Willen jullie hier eens naar kijken om te zien of jullie nog informatie missen? Want ik probeer mijn dorp en binnenkort een groot deel van de provincie Zeeland warm te krijgen om ook te gaan denken over zonne-energie. Ondertussen weet ik, dat er aantal mensen over hebben nagedacht. Maar ze moeten eigenlijk nog net over die ene, bekende streep getrokken worden.

Mijn website is : Energie bewust

Vele mensen hiervoor hebben hele mooie grafieken, die op de 5 minuten nauwkeurig alles bijhouden. Geweldig om te zien. Alleen heb ik daar de mogelijkheden niet voor. Ik heb hier een SunnyBoy 3000 zonder bluetooth module. Dat kostte voor mij toen net iets te veel geld en bekijk altijd de meterstanden, zodra ik 's avonds thuis kom van het werk. Anders had ik ook al wel iets gemaakt, dat er automatisch om de 5 minuten een update komt van een grafiek op mijn website. Een dynamische grafiek/plaatje laten in deze topic lukt helaas niet.

Oh ja. Ondertussen heb ik besloten om nog eens 8x 240Wp zonne-panelen aan te schaffen. Want het smaakt naar meer en op het verlanglijste staat ook nog een zonne-boiler van vaccuumbuizen voor aan de ZWW zijde. Want het gasverbruik wil ik op lange termijn ook verminderen.

Het liefste zou ik ook nog iets met een watertank willen doen. Maar dat is echt iets voor veel-en-veel later. Het geld is op. ;)

Alvast bedankt voor het bekijken en jullie reacties.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2011 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Zie hoger, in België zijn we er wél in geslaagd om het energieverbruik terug te dringen.
Een verschil in beleid... (hoewel er op het BE beleid qua energie ook wel wat commentaar te geven is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 14:47:
Zie hoger, in België zijn we er wél in geslaagd om het energieverbruik terug te dringen.
Een verschil in beleid... (hoewel er op het BE beleid qua energie ook wel wat commentaar te geven is)
Verminderen is prima, maar het gaat om het verbruik.
Weet niet wie er dan de neus voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 14:49:
Verminderen is prima, maar het gaat om het verbruik.
Weet niet wie er dan de neus voor heeft.
Huh :? ? Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 14:47:

Net als vele anderen heb ik een website gemaakt, waarbij ik grafieken in bij hou over mijn installatie. Willen jullie hier eens naar kijken om te zien of jullie nog informatie missen?

Welkom op het forum:
Klein schoonheidsfoutje op je website: ZWW bestaat niet. Je hebt:
  • Z
  • ZZW
  • ZW
  • WZW
  • W
Voor de rest. Mooie info op je site! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

...
Ik ben hier nieuw in deze topic en wat ik er allemaal lees. Wauw, Gaaf en geweldig om te lezen. Er wordt van alles aan grafieken getoond en allerlei informatie gedeeld.

Sinds 26 mei 2011 heb ik 14x 240Wp zonne-panelen laten plaatsen en ik ben daar zeer tevreden over. Ik had dit veel eerder moeten doen. :)
...
Welkom op dit topic en gefeliciteerd met je mooie zonnestroominstallatie! Vergeet je ook niet aan te melden op zonnestroomopbrengst.eu Ook leuk dat je een webcam op je ferrarismeter hebt staan :p

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
pcmadman schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 14:11:
@tw_eek:
Dat kan denk ik wel scherper. Ik heb in 2010 ongeveer €0,60 /Wp uitgegeven voor Click-fit, kabels, stekkers, twee Delta SI3300 en wat los elektrisch materiaal voor de aansluiting richting de meterkast. Dat was scherp, maar niet super bijzonder.
Prijs euro/Wp
Montagemateriaal (520 euro flatfix) € 731,15 € 0,348
Omvormers en mc4 stekkers € 1.178,94 € 0,561
Kabels, 40 meter 4mm2, 4ader € 102,10 € 0,049
MC4 stekkers € 30,32 € 0,014
Divers € 56,86 € 0,027

Dat is goed mogelijk bij een grotere installatie. De prijs van de omvormer is relatief lager bij grotere installaties.
Wat het montagemateriaal betreft was flatfix op een plat dak een stuk duurder dan op een schuin dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 12:35:
Gisteravond de Wattcher die ik van mijn werkgever te leen heb bij een vriend geïnstalleerd:

[afbeelding]

Volgens hem trof ik hem op een normale avond, niemand aan het strijken, geen vaatwasser aan o.i.d. 8)7

De waarde fluctueerde zo tussen de 1000-1200W. En het erge is: we konden bijna de gehele waarde nog verantwoorden ook:
  • Server: 200+ W
  • Computer workstation + 2x 24" monitor: 200+ W
  • Grote televisie + rare buisgloeilamp: 200+W
  • Gloeilampverlichting door het huis heen: 300+W
Hier valt dus nog wel e.e.a. te winnen....
Dat is een bedrijfsmatige server en geen email-servertje oid mag ik hopen? :o

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:59:
[...]

Welkom op het forum:
Klein schoonheidsfoutje op je website: ZWW bestaat niet. Je hebt:
  • Z
  • ZZW
  • ZW
  • WZW
  • W
Voor de rest. Mooie info op je site! :)
Hartstikke bedankt voor de informatie. Als ZWW niet klopt en waarschijnlijk NOO ook niet, wat moet ik dan zeggen ipv ZWW?
Met ZWW bedoel ik te zeggen, dat de zonne-panelen kijken in de windrichting tussen het Zuid-Westen (ZW) en het Westen (W). Moet ik dan ZZW daarvoor gebruiken?

Wat is het voor NOO ? Daar bedoel ik mee, dat de zonne-panelen richting de windrichting kijken, die tussen het Noord-Oosten en Oosten ligt.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:45:
[...]

Hartstikke bedankt voor de informatie. Als ZWW niet klopt en waarschijnlijk NOO ook niet, wat moet ik dan zeggen ipv ZWW?
West- Zuid - West (WZW) is daarvoor de correcte term, maar de bedoeling is duidelijk. ;) Die andere is ONO.

Trouwens weer een sluipverbruiker gekilled vandaag; een elektrisch vertslbaar bed dat 10 Watt continue uit het stopcontact slurpte. :X

[ Voor 18% gewijzigd door Roamor op 06-10-2011 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:01:
[...]

Welkom op dit topic en gefeliciteerd met je mooie zonnestroominstallatie! Vergeet je ook niet aan te melden op zonnestroomopbrengst.eu Ook leuk dat je een webcam op je ferrarismeter hebt staan :p
De webcams vind ik zelf ook een super idee en heb ik ook gedaan, zodat men daadwerkelijk live kan zien, dat zo iets terug draait. Hoe vaak kom je nu zo iets tegen op internet? Het geeft net dat beetje meer om mensen te overtuigen om zonne-panelen aan te schaffen of nog eens goed na te denken over de aanschaf er van. De grafieken en de statistieken vertellen de rest.

Nog wel een vraagje over de webcams : Liep het beeld een beetje goed, niet dat het stotterde of zo? etc. Want dan weet ik, dat mijn internet-verbinding het ook goed doet. Ik zit ook in de ICT en dit soort dingen vind ik ook weer interessant om te weten.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met ZWW bedoel ik te zeggen, dat de zonne-panelen kijken in de windrichting tussen het Zuid-Westen (ZW) en het Westen (W). Moet ik dan ZZW daarvoor gebruiken?

Wat is het voor NOO ? Daar bedoel ik mee, dat de zonne-panelen richting de windrichting kijken, die tussen het Noord-Oosten en Oosten ligt.

Alvast bedankt.
pcmadman in "Duurzame Energie deel 17"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:49:
[...]

West- Zuid - West (WZW) is daarvoor de correcte term, maar de bedoeling is duidelijk. ;)
Dank je wel. Dan neem ik aan, dat voor NOO het dan ONO moet zijn? Klopt dat?

EDIT : Ik zie net een bericht van JeroenH. Link staat in de favorieten.. Dank je wel!!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:50:
[...]

Dank je wel. Dan neem ik aan, dat voor NOO het dan ONO moet zijn? Klopt dat?
Je bent sneller dan mijn edit, dat klopt idd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 17:33
[...]

Alvast bedankt.
West van Zuid-West, dus WZW.

Met NNO en ONO werkt het hetzelfde,
ten Noorden van Noord-Oost en
ten Oosten van Noord-Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:49:
De webcams vind ik zelf ook een super idee
Vraagje: hoeveel Watt (of eigenlijk: hoeveel kWh/jaar) pakt die webcam en zijn ondersteunende apparatuur (computer/router/modem)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog heel even een korte reactie op de berichten van al mijn vragen over de windrichtingen : Dank je wel over de informatie van de Windrichtingen!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:52:
[...]

Vraagje: hoeveel Watt (of eigenlijk: hoeveel kWh/jaar) pakt die webcam en zijn ondersteunende apparatuur (computer/router/modem)?
Ik wilde zelf mijn solar tracker in de gaten gaan houden; en ik kwam deze leuke blog tegen: http://billandkaren.net/blog/?p=409

Een solarpowered webcam dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:52:
[...]

Dat heb ik gemeten aan de hand van de Wattmeter en door te kijken, bij welke wattage aan opgewekte energie de wisselstroommeter begint terug te draaien :
- De grens ligt rond de 250Watt. Daarbij ligt het er net nog aan of de kleine koelkast, kleine vriezer aanslaat of niet. Daarbij staat dan deze "game-computer" helemaal uitgeschakeld.

Dus alleen de kabel-modem, gateway-computer, webcams en eventueel even kort de koelkast en vriezer staan aan. Stek, ik zou niet thuis zijn en het licht-bewolkt (licht-grijs, geen zon er door) weer en voor de rest staat alles al uit, dan haal ik al meer energie op, dan wat ik nodig heb. Wat nu als ik wel de game-pc aan heb staan en dus thuis ben, dan ligt de grens rond de 550Watt.

Hoeveel kWh per jaar zou ik daar dan kwijt aan zijn? Dat is een vraag die ik niet helemaal kan beantwoorden.
Wat ik wel weet, is dat ik 's avonds ± 23:00 tot 's ochtend ±07:00 ongeveer 4-5 kWh per nacht verbruik. Dat zou dan voor 365 nachten ongeveer uitkomen op 1460 kWh. Dat wordt dan overigens lekker gecompenseerd door mijn zonne-panelen. :) Nogmaals vind ik het lastig om datr uit te zoeken, want zover ben ik niet gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:45:
Dat is een bedrijfsmatige server en geen email-servertje oid mag ik hopen? :o
Yep, hij ontwikkelt voor een CRM pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 17:02:
[...]

Dat heb ik gemeten aan de hand van de Wattmeter en door te kijken, bij welke wattage aan opgewekte energie de wisselstroommeter begint terug te draaien :
- De grens ligt rond de 250Watt. Daarbij ligt het er net nog aan of de kleine koelkast, kleine vriezer aanslaat of niet. Daarbij staat dan deze "game-computer" helemaal uitgeschakeld.

Dus alleen de kabel-modem, gateway-computer, webcams en eventueel even kort de koelkast en vriezer staan aan. Stek, ik zou niet thuis zijn en het licht-bewolkt (licht-grijs, geen zon er door) weer en voor de rest staat alles al uit, dan haal ik al meer energie op, dan wat ik nodig heb. Wat nu als ik wel de game-pc aan heb staan en dus thuis ben, dan ligt de grens rond de 550Watt.

Hoeveel kWh per jaar zou ik daar dan kwijt aan zijn? Dat is een vraag die ik niet helemaal kan beantwoorden.
Wat ik wel weet, is dat ik 's avonds ± 23:00 tot 's ochtend ±07:00 ongeveer 4-5 kWh per nacht verbruik. Dat zou dan voor 365 nachten ongeveer uitkomen op 1460 kWh. Dat wordt dan overigens lekker gecompenseerd door mijn zonne-panelen. :) Nogmaals vind ik het lastig om datr uit te zoeken, want zover ben ik niet gegaan.
Even een simpele methode:
sluit de webcam en PC aan op een verdeeldoos en sluit die via een Wattmeter aan op een stopkontakt.
Laat de zaak 24 uur in werking en lees de meter af. Vermenigvuldig met 365 en je weet hoeveel de zaak per jaar verstookt.

als je het niet redt met de verdeeldoos, dan gebruik je gewoon een verlengkabel.

Overigens, veel info op je site en natuurlijk welkom!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 17:02:
Nogmaals vind ik het lastig om datr uit te zoeken, want zover ben ik niet gegaan.
Ik zou daar zelf toch wel erg benieuwd naar zijn... stel dat je installatie 3000 kWh per jaar opwekt. Stel ook dat de webcam + computer (laptop?) + router samen 40W verbruiken dan heb je het over 350 kWh per jaar, ofwel meer dan 10% van je jaaropbrengst. Is een live-view van je meter dat waard? Begrijp goed, ik geef geen oordeel, maar ik zou het zelf in ieder geval graag inzichtelijk willen hebben. En hoe moelijk is het meten nu helemaal? Gewoon met een goede vermogensmeter aan de gang en 10 minuten later weet je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:28
Krijg ik zojuist mijn plugwise set binnen :)
Dus ik begin meteen met het uitpakken/installeren, maar helaas.
De stick word niet door het softwarepakket gevonden.

In eerste instantie ziet Windows hem wel, maar vervolgens kan de plugwise software hem niet vinden, ook niet na de tips van de website en de helpdesk. Op meerdere pc met verschillende hardware en verschillende windows versies het zelfde resultaat. Ik word teruggebeld voor een oplossing.

Vervelend, kan ik nog niet gaan meten :(
Iemand nog suggesties? Ik heb het idee dat in de stick de serial bridge geen verbinding heeft met de rest van de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:24
Stick kapot :-)
Maakt windows wel een compoort aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:28
Pietje NL schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 18:08:
Stick kapot :-)
Maakt windows wel een compoort aan?
Ja, doet hij inderdaad, vandaar mijn vermoede dat er iets mis gaat in de stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:37
tw_eek schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:35:
[...]

Prijs euro/Wp
Montagemateriaal (520 euro flatfix) € 731,15 € 0,348
Omvormers en mc4 stekkers € 1.178,94 € 0,561
Kabels, 40 meter 4mm2, 4ader € 102,10 € 0,049
MC4 stekkers € 30,32 € 0,014
Divers € 56,86 € 0,027

Dat is goed mogelijk bij een grotere installatie. De prijs van de omvormer is relatief lager bij grotere installaties.
Wat het montagemateriaal betreft was flatfix op een plat dak een stuk duurder dan op een schuin dak.
Dan zal ik ook even mijn facturen map pakken en het exact uitrekenen.
               Prijs    euro/Wp
Omvormers      €3000,-  €0,369
Clickfit       €1749,40 €0,215
Kabel (60m)    €60,-    €0,007
16 Connectors  €40,-    €0,005
AC-zijdig      €230,-   €0,028
               ---------------
Totaal                  €0,624

Duidelijk dat ik over het geheel goedkoper uit was, maar vooral de omvormers maken een grote impact, hoewel ik die niet eens erg goedkoop heb ingekocht, want dat was in hoogtijd van de omvormertekorten in begin 2010. Dat zal dan wel komen, omdat grotere omvormers heb met een redelijke overcapaciteit aan panelen. 3,5kW dc omvormers met 4kW aan panelen. Verder heb ik Click-fit voor op een schuin dak. Wel met verstelbare dakhaken, dus dat is niet het goedkoopst mogelijk, maar klaarblijkelijk een stuk beter dan flat-fix. Verder relatief weinig kabel en connectoren doordat er 11 panelen per string zitten.

Verder nog de opmerking dat ik ook de helft van dit systeem (4kW) had kunnen installeren en dan voor alle componenten, met uitzondering van de AC-zijdig, de helft betaald.

Tevens zijn er ook de nodige mensen die de montagesystemen voor op een plat dak zelf maken, wat dus ook goed mogelijk is. Jouw gegevens geven dan maar weer aan dat op die manier veel bespaard kan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 17:15:
[...]

Ik zou daar zelf toch wel erg benieuwd naar zijn... stel dat je installatie 3000 kWh per jaar opwekt. Stel ook dat de webcam + computer (laptop?) + router samen 40W verbruiken dan heb je het over 350 kWh per jaar, ofwel meer dan 10% van je jaaropbrengst. Is een live-view van je meter dat waard? Begrijp goed, ik geef geen oordeel, maar ik zou het zelf in ieder geval graag inzichtelijk willen hebben. En hoe moelijk is het meten nu helemaal? Gewoon met een goede vermogensmeter aan de gang en 10 minuten later weet je het.
Prima. Die uitdaging heb ik dan ook aangenomen. :)

UIt berekening blijkt, dat ik 941 kWh per 365 dagen nodig heb om mijn opstelling gateway (pc), switch, access point en drie webcams te laten draaien. Best wel veel, maar de gateway wordt niet alleen gebruikt voor de webcams. Maar ook voor andere dingen.

Voor meer details :
- Energiebewust : Metingen, berekening en resultaat

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
asvogel schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:11:
OK, ik ben overtuigd :-) Maar moet er alleen een lus+kroonsteen voor nul en fase, of ook voor de aarde?
Vandaag werd de BPM gemonteerd. Maar goed dat ik thuis was, want hij kwam in eerste instantie al met een verkeerde meter aan. Blijkbaar doen ze niet veel BPMs meer, omdat ik in het staartje van de laatste SDE zit.

Enfin, ik had een mooie kroonsteen zitten. Het eerste wat de monteur deed was een tang pakken en het kroonsteentje eruit knippen. Daar doe je dan je best voor... |:(

Verder een prima kerel, die er ook van baalt dat hij langer bezig was met de administratie dan met het plaatsen van de BPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
Hallo beste mensen.

ik ben zeer benieuwd of er PV bezitters op de hoogte zijn van het aanmelden van hun installatie via deze web site.
Graag uw meningen.

http://www.energieleveren.nl/PIR-public/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Solar Garant schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:13:
Hallo beste mensen.

ik ben zeer benieuwd of er PV bezitters op de hoogte zijn van het aanmelden van hun installatie via deze web site.
Graag uw meningen.

http://www.energieleveren.nl/PIR-public/
Is reeds al aangehaald; Verwijderd in "Duurzame Energie deel 18" . Daaronder ook al imho redelijke bezwaren en twijfels over de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw in deze topic en wat ik er allemaal lees. Wauw, Gaaf en geweldig om te lezen.

Net als vele anderen heb ik een website gemaakt, waarbij ik grafieken in bij hou over mijn installatie. Willen jullie hier eens naar kijken om te zien of jullie nog informatie missen? Want ik probeer mijn dorp en binnenkort een groot deel van de provincie Zeeland warm te krijgen om ook te gaan denken over zonne-energie.

Hallo EnergiebewustNL en Welkom hier;
Ook uit Zeeland, lees ik >:)
Waar woon je precies, als ik vragen mag :?
Mooie website heb je ook, die ga ik nog eens op mijn gemak doorlezen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
Roamor schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:20:
[...]

Is reeds al aangehaald; Verwijderd in "Duurzame Energie deel 18" . Daaronder ook al imho redelijke bezwaren en twijfels over de site.
Dan is mijn vermoeden bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 23:29:
[...]

Hallo EnergiebewustNL en Welkom hier;
Ook uit Zeeland, lees ik >:)
Waar woon je precies, als ik vragen mag :?
Mooie website heb je ook, die ga ik nog eens op mijn gemak doorlezen......
Dank je.

Ik woon in de omgeving van Goes. Waar in de buurt woon jij?

Ik voel me zeker welkom. Want mijn website heeft het nog nooit zo druk gehad als vandaag. Ik sta er echt van te kijken O+
Er staat zeker veel informatie op en men heeft er echt wel even de tijd voor nodig om dat allemaal rustig te verwerken. Regelmatig terugkomen om het nog eens te lezen en de vernieuwde grafieken te bekijken is zeker een aanrader.

Indien je het leuk vindt, dan kan ik ook een pagina voor jou maken (en ook voor andere bezoekers), waar je dan je eigen meterstanden in kan vullen. Daarna komt het resultaat op de vergelijkpagina, zodat we nog meer installaties hebben om te vergelijken. :)

ps. de nickname is EnergiebewustZL en niet NL... klein detail. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2011 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Geen energievoorschot meer in 2015' lees ik op nu.nl...

Da's allemaal wel leuk en aardig, maar met maandelijkse afrekeningen zie ik wel wat mogelijke probleempjes - zeker voor eigenopwekkers...
Enne, dan willen ze natuurlijk eerst ook nog even die domme slimme meter er door drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:45
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 06:56:

Da's allemaal wel leuk en aardig, maar met maandelijkse afrekeningen zie ik wel wat mogelijke probleempjes - zeker voor eigenopwekkers...
Enne, dan willen ze natuurlijk eerst ook nog even die domme slimme meter er door drukken.
Yep las het ook net en dacht meteen hetzelfde.....of moeten we dan, althans voor de mensen met zo'n mooie draaiende meter die die nog kunnen behouden, maar gaan "sjoemelen" om dit nog een beetje werkbaar te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:45
asvogel schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 22:31:
[...]

Vandaag werd de BPM gemonteerd. Maar goed dat ik thuis was, want hij kwam in eerste instantie al met een verkeerde meter aan. Blijkbaar doen ze niet veel BPMs meer, omdat ik in het staartje van de laatste SDE zit.

Enfin, ik had een mooie kroonsteen zitten. Het eerste wat de monteur deed was een tang pakken en het kroonsteentje eruit knippen. Daar doe je dan je best voor... |:(

Verder een prima kerel, die er ook van baalt dat hij langer bezig was met de administratie dan met het plaatsen van de BPM.
Ach, beter als dat ik had: eerste keer had ik de kabel niet doorgeknipt en dus ging hij vrolijk weg. Want hij werd niet betaald om kabels door te knippen en kaal te strippen 8)7
Bij de 2de poging haalde hij ook bij mij direct de kroontsteen er tussenuit en begon de kabel opnieuw te strippen :o
Ach, hij hang en dat is het belangrijkste :) Gefeliciteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 21:23

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 06:56:

Klopt, ik heb er een eerste analyse over geschreven: http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1444#more-1444

Verder zie ik het gebeuren dat de energietarieven per maand worden vastgesteld dmv vraag/aanbod. Met andere woorden de energietarieven zijn lager in de zomer en hoger in de winter. En ik kan je nu al op een briefje geven dat een hoop meer mensen de energierekening in de winter straks niet meer kunnen betalen door dit nieuwe systeem.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en hoe gaat de alleenstaande moeder met 2 kinderen en enkelsteens huurwoning dat dan betalen rond kerst, beste meneer verhagen ?

incasso op die rekening en geen kerstkodootjes voor de kinderen meneer verhagen ?
beslag op de kerstboom ook ?
eric-pvt mag vast niet naar haar salderen, want dat is een te hernieuwbaar duurzame sociale gedachte.

hoe slim is dat slimme net nu eigenlijk voor dit soort dingen ? en voor wie ?

iemand in een elektrische rolstoel word ineens gedempt door oxxio op 2 A, want hij betaalde niet voldoende, hij komt in december nergens meer - de slimme meter gaat voor een totale sociale armoede zorgen

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2011 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:07

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 07:52:
[...]

Klopt, ik heb er een eerste analyse over geschreven: http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1444#more-1444

Verder zie ik het gebeuren dat de energietarieven per maand worden vastgesteld dmv vraag/aanbod. Met andere woorden de energietarieven zijn lager in de zomer en hoger in de winter. En ik kan je nu al op een briefje geven dat een hoop meer mensen de energierekening in de winter straks niet meer kunnen betalen door dit nieuwe systeem.
Ik vraag me af welk voordeel dit heeft. Het lijkt logisch maar pakt voor grote groepen slechter uit. Mag het Europese parlement er ook nog iets van vinden?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat inzichtelijker gemaakt wordt hoeveel er per maand wordt gebruikt - en hoeveel dat kost - daar kan ik de voordelen wel van begrijpen. Misschien worden sommige mensen dan eens wakker. Maar de maandelijkse bedragen zie ik toch als een 'abonnement' dat op jaarbasis de totale kosten moet dekken. Om problemen zoals eric-pvt schetst te voorkomen.

Wat wel weer leuk zou zijn natuurlijk is ieder half jaar switchen van energieleverancier. 's Winters bij Greenchoice voor de afname, 's zomers bij een kolenboer (Nuon, Essent, wie je maar wil) voor je teruglevering. Leveranciertje pesten... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat sterk fluctuerende maandelijkse energiekosten voor veel mensen een probleem zal zijn ben ik vrij zeker van. Maar is dat niet een stukje financiële verantwoordelijkheid? Ik moet in februari ook weer € 600 aan de gemeente Hilversum betalen om er te mogen wonen. Daar zet ik het gehele jaar door geld voor opzij. Dat zou je toch ook met de energierekening moeten doen dan? Ik zie in dat aspect helemaal niets geks, gewoon een stukje verantwoord omgaan met je financiën.

Vergeet ook niet dat je dan niet meer de gekke situatie hebt dat je in veel gevallen geld uit hebt staan bij je energieleverancier en dan maar moet hopen dat je (renteloos) het te veel betaalde geld terugkrijgt. Puur financieel bekeken klinkt het mij eerlijker in de oren.

Ik realiseer me dat het voor mensen in de praktijk een probleem zal zijn, vooral in de lage inkomensgroepen, maar ik ben er van overtuigd dat de problemen in de meeste gevallen voorkomen kunnen worden met goed financieel beheer. Vaak simpelweg: geef niet meer uit dan je hebt, en zorg dat je spaart (en leen niet). Ik ben er ook van overtuigd dat de mensen die hier problemen mee gaan krijgen vaak op andere gebieden hun financiën niet op orde hebben.

Wat ik wel een probleem vind is het feit dat het een 'mooie' gelegenheid is de 'slimme' meter erdoor te drukken, en buiten de problemen die ik daar verder mee heb ben ik heel bang dat het negatieve gevolgen zal hebben voor de saldering van zonnestroom. Dat moet gewoon wettelijk goed afgedekt zijn en ik geef je op een briefje - dat gaat niet gebeuren zolang wij fossiele kabinetten blijven kiezen.

Er zitten dus vele kanten aan dit vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op zich wat voor te zeggen, die maandelijkse afrekening, maar ik denk dat het meer problemen oplevert dan dat het oplost. Zo kreeg ik over mei t/m augustus 416 euro van GreenChoice terug na mijn overstap naar Eneco. Leuk dat geld, maar de volgende afrekening gaat over september t/m februari, dus die 416 euro mag daarna gewoon doorgeschoven worden naar Eneco.
Nee, ik denk dat mensen zich rijk rekenen als ze per maand worden afgerekend op daadwerkelijk verbruik. Ik denk dat de budgetbeheerders bij de gemeente het druk gaan krijgen tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Helemaal omdat over een paar jaar wellicht de energiekosten hoger zijn dan de kosten voor 't huren van een sociaal flatje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in mijn geval : ~10 maanden diep negatief in kWh en geen gas afname.
krijg ik ook het recht op incasso als burger ?
ik zie namelijk de energiemeters en de getallen erop als financiele getallen,
geen verschil dus.

bedrijven het recht op maandelijks incasseren ?
prosumers ook het recht maandelijks te incasseren ?
en welk tarief ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie het nut niet. Natuurlijk zijn er mensen die een veel te hoog voorschot betalen, maar daar zijn ze zelf bij (of beter: niet bij, want blijkbaar merken ze het niet). Ik vind het wel prettig dat ik elke maand hetzelfde bedrag kan afrekenen en aan het eind van het jaar een paar euro verrekend wordt.
Ik betaal mijn autoverzekering nu ook per maand, ik vind het wel prettig als dat soort grotere bedragen (en daar hoort vind ik de gemeentebelasting ook onder) per maand afgerekend wordt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen allemaal,

Ik kwam het volgende bericht tegen : 'Energie wordt viezer en duurder'

De reacties die daar onder volgen lees ik wel met een korreltje zout hoor. Dat doe ik vaak op die website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mensen die geld opzij zetten omdat ze over een jaar 600 EUR moeten aftikken aan de gemeente zijn op 1 hand te tellen Jeroen.. 90% van de mensen in NL kunnen simpelweg niet met geld omgaan, hebben geen idee van inkomsten en uitgaven, en lenen voor een nieuwe TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mwah, merk het zelf ook. Ik betaal mijn zorgverzekering per kwartaal, en dat doen ze met automatische incasso. Lekker wat geld naar de spaarrekening gezet, kijk ik 3 dagen later weer op mijn rekening, haal ik het einde van de maand niet zonder dat spaargeld weer terug te boeken. Dan is dit een vast bedrag dat elke 3 maanden wordt afgeschreven, wat gaat dat doen als er een variabele energierekening maandelijks wordt geincasseerd.
Veel mensen kunnen gewoon niet met geld omgaan. Zie dat ook bij mensen die uiteindelijk budgetbeheer ingaan: krijgen eind van de maand hun beetje geld op de rekening, steken de vlag uit omdat ze geld hebben, kopen alles wat los en vast zit en de laatste week van de maand kunnen ze niet eens een brood of een bordje aardappelen meer kopen en gaan ze elke dag maar bij vrienden of familie eten. Die mensen zijn uiteindelijk blij als ze de zekerheid hebben dat alle vaste lasten betaald worden en er 40 euro/week overblijft om de boodschappen van te doen.

Edit: wat betreft gemeentebelastingen: daar krijg ik jaarlijks een dikke rekening van en dan 3 acceptgirokaarten erbij. Ik maak het meestal in 1x over, ben ik er maar weer vanaf. "Onverwachte" acceptgirokaarten vind ik dan weer geen probleem, zolang je maar meerdere weken de tijd krijgt om ze te betalen.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 07-10-2011 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-09 14:24
sander817 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 22:32:
ik zie overigens ineens dat mijn 1 jarig contract voor gas ineens omgezet is in een 13cent duurder variabel tarief bij greenchoice. Heb ik iets gemist? Stroom is nog wel vast
Kon in de pagina's hierna er niets meer over terugvinden, maar is hier nog iets over duidelijk geworden? Ik heb onlangs hetzelfde geconstateerd. M'n gas is ineens variabel terwijl ik een vast contract heb voor 1 jaar....

we only make way for the man who boldly pushes past us

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SunshineCompany schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 09:33:
Mensen die geld opzij zetten omdat ze over een jaar 600 EUR moeten aftikken aan de gemeente zijn op 1 hand te tellen Jeroen.. 90% van de mensen in NL kunnen simpelweg niet met geld omgaan, hebben geen idee van inkomsten en uitgaven, en lenen voor een nieuwe TV.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk (hoewel er echt wel meer dan vijf mensen te vinden moeten zijn die goed met hun geld om kunnen gaan ;)) maar hallo zeg, moeten we daarom iets maar niet doen?

Er zijn zat redenen aan te voeren waarom dit misschien geen goed idee is, maar dit is er naar mijn mening niet één van. Goed financieel beleid (of het nou binnen een huishouden of op landelijk niveau is) is ook onderdeel van het begrip duurzaamheid. Sterker nog: als we de manier waarop geld werkt niet veranderen zal duurzaamheid het moeilijk blijven houden, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
pcmadman schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 19:53:
[...]

Dan zal ik ook even mijn facturen map pakken en het exact uitrekenen.
               Prijs    euro/Wp
Omvormers      €3000,-  €0,369
Clickfit       €1749,40 €0,215
Kabel (60m)    €60,-    €0,007
16 Connectors  €40,-    €0,005
AC-zijdig      €230,-   €0,028
               ---------------
Totaal                  €0,624

Duidelijk dat ik over het geheel goedkoper uit was, maar vooral de omvormers maken een grote impact, hoewel ik die niet eens erg goedkoop heb ingekocht, want dat was in hoogtijd van de omvormertekorten in begin 2010. Dat zal dan wel komen, omdat grotere omvormers heb met een redelijke overcapaciteit aan panelen. 3,5kW dc omvormers met 4kW aan panelen. Verder heb ik Click-fit voor op een schuin dak. Wel met verstelbare dakhaken, dus dat is niet het goedkoopst mogelijk, maar klaarblijkelijk een stuk beter dan flat-fix. Verder relatief weinig kabel en connectoren doordat er 11 panelen per string zitten.

Verder nog de opmerking dat ik ook de helft van dit systeem (4kW) had kunnen installeren en dan voor alle componenten, met uitzondering van de AC-zijdig, de helft betaald.

Tevens zijn er ook de nodige mensen die de montagesystemen voor op een plat dak zelf maken, wat dus ook goed mogelijk is. Jouw gegevens geven dan maar weer aan dat op die manier veel bespaard kan worden!
Klopt helemaal. Ik heb 1050Wp op een golfplaten dak met clickfit voor 0,2 Euro/Wp. Het flatfix systeem voor een plat dak kwam op 0,49 Euro/Wp. Je kan een heleboel besparen als je het zelf maakt.
In mijn geval staan de panelen lekker luchtig op 8.2 meter hoogte vol de wind te vangen. Dan is het prettig dat bij storm de panelen blijven liggen.

Tevens was de installatie nogal wat werk.
Afbeeldingslocatie: http://i1030.photobucket.com/albums/y365/Photogerard/IndeGrond.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1030.photobucket.com/albums/y365/Photogerard/SchuurPV.jpg
De schuur had niet genoeg draagbalken en ik heb een geul van de schuur naar de woning gegraven (>60cm diep). Daarbij een loze buis gevonden die gelukkig niet zo lang was. Zo heb ik al heel veel troep in de tuin gevonden. Het blijkt normaal te zijn om een tuin op te leveren met veel bouwpuin (bedrading-3mrt lange palen-beton-pvc buis..).

Afbeeldingslocatie: http://i1030.photobucket.com/albums/y365/Photogerard/DakPV.jpg

Over het algemeen kan je stellen dat je het voordeligst uit bent met een schuin dak op het zuiden met een behoorlijk aantal Wp voor een huishouding. Ik snap ook niet dat geen van de huizen die je aan de overkant ziet zonnepanelen hebben. De huizen daarachter hebben veeeel meer pv, je kan net een klein stukje zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 09:33:Ik kwam het volgende bericht tegen : 'Energie wordt viezer en duurder'
De reacties die daar onder volgen lees ik wel met een korreltje zout hoor. Dat doe ik vaak op die website.
Die reacties zijn hilarisch :). Ik denk dat zo'n website een betere doorsnede geeft van Nederland dan hier op GOT. Hier krijg je enkel de die-hards :).

Er zaten wel leuke ideeën in de reacties:
- meer OV, ten nadele van de auto
- verplicht PV op nieuwbouw, ik ga er dan wel vanuit dat er in de wet komt te staan dat de verplichting niet geldt voor daken die slecht georiënteerd zijn. Laatst zag ik een PV-installatie naar NO gericht. Op ZW stonden nogal wat bomen, vandaar de keuze wss. NW en ZO waren zijmuren... In België is het nu ook al verplicht om een waterput van tig liters te installeren. Met een beetje dak moet je gelijk 10'000 liter steken. Dus verplichting kan perfect lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 10:39:
[...]

Die reacties zijn hilarisch :). Ik denk dat zo'n website een betere doorsnede geeft van Nederland dan hier op GOT. Hier krijg je enkel de die-hards :).

Er zaten wel leuke ideeën in de reacties:
- meer OV, ten nadele van de auto
- verplicht PV op nieuwbouw, ik ga er dan wel vanuit dat er in de wet komt te staan dat de verplichting niet geldt voor daken die slecht georiënteerd zijn. Laatst zag ik een PV-installatie naar NO gericht. Op ZW stonden nogal wat bomen, vandaar de keuze wss. NW en ZO waren zijmuren... In België is het nu ook al verplicht om een waterput van tig liters te installeren. Met een beetje dak moet je gelijk 10'000 liter steken. Dus verplichting kan perfect lijkt me.
In Nederland heb je die verplichting ook al op kleine schaal. De gemeente Apeldoorn, bij enkele grote nieuwbouwhuizen verplicht een put in de tuin voor het hemelwaterafvoer. Ik denk dat het van die betonnen ringen waren met een deksel er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Voorschotdiscussie ook vanaf hier: wildhagen in "Wat betaal jij aan energie?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
En wat lees ik nu op de telegraaf

'Politiek besluiteloos over energievraagstuk'

Een antwoord op een onderzoek ingesteld door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Vast geen gewenst antwoord :) D'r zal wel een mooie draai aan gegeven worden zodat we toch het meest groen zijn in Europa O-) (tw_eek denkt meer aan groen achter de oren)

http://www.telegraaf.nl/b...sluiteloos___.html?p=12,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:24

MieJuul

3970Wp

Jammer dat dit topic niet voor iedereen beschikbaar is.
Ik kan deze pagina dus niet bekijken omdat ik niet aan de 50 posts op het forum kom :-(
Ik ben dus iemand die veel leest en weinig input geeft, en daar wordt ik dus op afgestraft.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:38
tw_eek schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 10:45:
[...]

In Nederland heb je die verplichting ook al op kleine schaal. De gemeente Apeldoorn, bij enkele grote nieuwbouwhuizen verplicht een put in de tuin voor het hemelwaterafvoer. Ik denk dat het van die betonnen ringen waren met een deksel er op.
Die verplichtingen zijn lastig, aangezien het vanuit een convenant geregeld moet worden. Je kunt als gemeente geen verplichtingen opleggen voor nieuwbouw. Enkel wat zaken op welstand gebied. Heeft te maken met woningwet. Er is een rechtzaak geweest waarbij gemeente hogere (of lagere) EPC eis oplegde. Ontwikkelaar akkoord maar verkocht de grond door, die bouwde gewoon EPC 0,8. Rechter gaf die bouwer gelijk. (hele korte versie dit).

Ik ben overigens ook geen voorstander van verplichte PV en/of zonneboilers. Het is per woning verschillend wat het beste rendement oplevert.

Voor wat betreft maandelijkse energierekening. Ik ben voorstander. Het begint met bij het besef dat energie veel geld kost. Als je maandelijks een factuur krijgt, wil dat wel helpen.
Pagina: 1 ... 141 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.