Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 140 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.821 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
is het witte schimmel of zwarte?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
migjes schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:05:
[...]
nee.
meeste vochtige kelder problemen komen van verkeert gebruik van een huis.
en soms structurele problemen.
een tante van me woont gewoon heel nat, vlakbij een ader. In die kelder mag je doen wat je wil, uiteindelijk wint het water toch. Heel hun huis is onderkelderd en ze gebruiken er niets van.

Soms moet je uw meerdere erkennen in de natuur :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:15:
[...]

een tante van me woont gewoon heel nat, vlakbij een ader. In die kelder mag je doen wat je wil, uiteindelijk wint het water toch. Heel hun huis is onderkelderd en ze gebruiken er niets van.

Soms moet je uw meerdere erkennen in de natuur :).
jep. natuur is krachtiger als wij allen tezamen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-09 21:37
migjes schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:13:
[...]

is het witte schimmel of zwarte?
wit/groene schimmel. Zat op boven- en onderzijde van houten planken in (metalen) stelling en op de kartonnen verpakkingen, rieten mandjes en randen van de pannen. Op muren, vloer, plafond, metalen frame van stelling geen schimmel. Ook niet op de houten trap vreemd genoeg. Trap is overigens geschilderd, die planken zijn blank hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
Mike70 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:49:
[...]
Even tussen ons... Ik ga het ook echt niet verder aankaarten bij de gemeente.
Ga tzt gewoon uitbreiden en me beroepen op het feit dat ik voor de ommezwaai er al panelen zonder vergunning op had liggen.
Als ik een beetje google kom ik hier op uit:
http://www.duurzaamthuis....boiler-meestal-niet-nodig

Zolang je je aan die regels houdt mag je gewoon vergunningsvrij plaatsen, ongeacht wat zo'n ambtenaar je wil opleggen. Overigens wel even letten op puntje 6, als dat van toepassing is op jouw situatie heb je alsnog vergunning nodig.

Edit: Enschede is als het goed is geen beschermd dorps/stadsgezicht.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 04-10-2011 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

_JGC_ schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:20:
Edit: Enschede is als het goed is geen beschermd dorps/stadsgezicht.
De gemeente Enschede smijt alles tegen de vlakte als ze er zelf geld aan kunnen verdienen.
Of het nu oude textielfabrieken zijn of oude stadsvilla's het maakt ze niets uit ;(

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:03:
@Neanderthaler71
Heb jij de panelen al, het is inmiddels oktober.
Eind deze week heb ik het wel binnen.
Iets vertraging + wat familiaire verplichtingen.
Dan hopen op redelijk installatieweer.

Meld het zeker als er iets concreets gebeurd!

Mooie plaatjes overigens.... kan er nog een 3e rij bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
Speksteenkachel schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:36:
[...]

De gemeente Enschede smijt alles tegen de vlakte als ze er zelf geld aan kunnen verdienen.
Of het nu oude textielfabrieken zijn of oude stadsvilla's het maakt ze niets uit ;(
Ook vuurwerk fabrieken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:36:
Mooie plaatjes overigens.... kan er nog een 3e rij bij?
Die 3e rij gaat net niet meer passen met deze panelen.
Ik ga in de toekomst nog wel eens uitzoeken wat wel precies past.
Op de carport is eventueel ook nog ruimte voor een platdakopstelling :)
Sommige dingen die ze juist wel moeten slopen blijven staan, vergunningskwestie in deze was volgens mij ook geen zuivere koffie.

[ Voor 26% gewijzigd door SpeksteenWP op 04-10-2011 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 20:46:
[...]

9m2 ?? is dat een garage? Het lijkt meer op een schuurtje. Een garage in standaard maten is iets van 16,5 m2 bruto.

1400 kWh, 4000 euro en 10 jaar tvt passen in ieder geval niet bij elkaar.
Zonne energie is wel rendabel, maar 4000 euro is veel teveel voor 1400kWh.
Verder zit er in rentabiliteit een flink verschil tussen de kleinste en de iets grotere installaties.
Vanaf 3 kWp zit je dan vaak een stuk beter, klein kan wel maar dan moet je wel heel goed opletten.

Ik zit zelf in de buurt van de 2 euro / Wp met een 2080 Wp installatie en daarmee is de tvt dan daadwerkelijk 10 a 11 jaar. Volgende week worden mijn cijfers wat de kosten aangaat definitief, want dan wordt er geleverd.
Is inderdaad een "kleine" garage, woon in de randstad, ze zijn hier helaas niet veel groter. Passen net een paar fietsen en wat rommel in. De 4.000,- is inclusief installatiekosten. Maar goed ik begrijp dat het op deze wijze niet echt rendabel is en ik een groter dak moet vinden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Die gaan spontaan. Enschede staat bekend om zijn 400 huizen klapper.

@_JGC_, wij wonen in een zogenoemde regenboogwijk. Daar mocht bijna alles van de gemeente. Zelfs panelen boven de voordeur. Maar tegenwoordig...... ga ze in iedergeval niet wakker maken.
Let op. je linkt naar een bericht van 2008. In 2010 is alles veranderd hoor.
Ik ben ook een beetje in de war. Het gaat om panelen op mijn dakkapel daar heb je een omgevingsvergunning voor nodig. voor de zekerheid de link naar de brochure van de overheid.

Even op een rij. Een dakkapel aan de achterzijde van je huis mag wel, maar zonnepanelen erop daar moet je een omgevingsvergunning voor hebben..... 8)7

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Petje72 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:18:
[...]

wit/groene schimmel. Zat op boven- en onderzijde van houten planken in (metalen) stelling en op de kartonnen verpakkingen, rieten mandjes en randen van de pannen. Op muren, vloer, plafond, metalen frame van stelling geen schimmel. Ook niet op de houten trap vreemd genoeg. Trap is overigens geschilderd, die planken zijn blank hout.
oke.
het klinkt als of de schimmel van uit de keuken komt. (groene kleur)
die is daar terecht gekomen met de pannen of mandje evt een voedsel voorraad.
het best kun je de zaak effe schoon maken met gloor.

schimmel heeft 2 dingen nodig vocht en een beetje voeding.

die houten plankjes effen schilderen lijkt mij ook een goed plan.
heeft de schimmel minder voeding.

is er ontluchting aanwezig in de kelder zit die misschien vol spinnenwebben?

het kan ook zijn dat het vocht zich in het jaar op hoopt in de kelder.
de zaak eens per jaar goed door luchten met een ventilator kan dan het zaakje al verhelpen.
doe dit op een droge dag. (in de winter als het goed vriest. of sommige lente dagen willen het ook wel eens goed doen.)
als ik zo eens naar buiten kijk. lijkt me dit niet het moment om dat te doen.
je hebt iets van een vochtmeter dus dan vind je vast het goeie moment.

voor de korte duur kun je effen bij een bouwmarkt een vochtvreter halen.
b.v.: http://www.bison.nl/nl-nl.../895-air-max-vochtvreter/
dat helpt tot dat je wel een goed moment hebt om de kelder eens goed te ontluchten.

onderstaande tips zijn ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:52
Petje72 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:18:
[...]

Waarschijlijk komt er warme lucht vanuit het huis in de kelder en condenseert daar.

Twee dingen dus:
-zorg ervoor dat de warme lucht uit het huis niet in de kelder komt.
-Zorg voor optimale ventilatie in de kelder: altijd het raam open laten staan & ventilator 24/7 aan.

Ik heb zelf destijds mijn kelder voorzien van een betonnen vloer en de muren geisoleerd om het vochtprobleem tegen te gaan. Ging er stappen mee vooruit, van 90% luchtvochtigheid naar zo'n 70%.
Gereedschap roest dan echter nog altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:44:
[...]

Is inderdaad een "kleine" garage, woon in de randstad, ze zijn hier helaas niet veel groter. Passen net een paar fietsen en wat rommel in. De 4.000,- is inclusief installatiekosten. Maar goed ik begrijp dat het op deze wijze niet echt rendabel is en ik een groter dak moet vinden.....
Zoals gezegd, het kan wel maar je moet goed opletten. Hoe groot is de schuur in meters?
Bij een plat dak op geringe hoogte (garage) kan het een optie zijn zelf te installeren. Dat helpt ook wel.
Met 2 euro per Wp heb je (in ieder geval) een rendabel systeem.

Als je wacht tot een stukje in volgend jaar zullen de prijzen opnieuw lager zijn. Doorplannen en passen en meten geeft nieuwe inzichten. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
migjes schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:50:
[...]

oke.
het klinkt als of de schimmel van uit de keuken komt. (groene kleur)
die is daar terecht gekomen met de pannen of mandje evt een voedsel voorraad.
het best kun je de zaak effe schoon maken met gloor.

schimmel heeft 2 dingen nodig vocht en een beetje voeding.

die houten plankjes effen schilderen lijkt mij ook een goed plan.
heeft de schimmel minder voeding.

is er ontluchting aanwezig in de kelder zit die misschien vol spinnenwebben?

het kan ook zijn dat het vocht zich in het jaar op hoopt in de kelder.
de zaak eens per jaar goed door luchten met een ventilator kan dan het zaakje al verhelpen.
doe dit op een droge dag. (in de winter als het goed vriest. of sommige lente dagen willen het ook wel eens goed doen.)
als ik zo eens naar buiten kijk. lijkt me dit niet het moment om dat te doen.
je hebt iets van een vochtmeter dus dan vind je vast het goeie moment.

voor de korte duur kun je effen bij een bouwmarkt een vochtvreter halen.
b.v.: http://www.bison.nl/nl-nl.../895-air-max-vochtvreter/
dat helpt tot dat je wel een goed moment hebt om de kelder eens goed te ontluchten.

onderstaande tips zijn ook goed.
Thanks voor tips. Schimmel zal niet uit keuken komen, de pannen zijn van die grote wekpannen en mosselpannen, die gebruiken we niet dagelijks en stonden al een half jaar in de kelder en zijn er niet uit geweest.

Ik denk ook dat het vochtverzamling is van 9 maanden (we wonen er pas 9 maanden) Raam openzetten en ventileren zal ik zeker eens doen. Kelder is al schoongemaakt. Planken ga ik komend weekend schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
29 Oktober is het weer Nacht van de Nacht: http://www.laathetdonkerdonker.nl/

Voor velen hier zal overbodig licht 's nachts een doorn in het oog zijn; hier kun je het melden: http://www.laathetdonkerdonker.nl/Lichthinderkaart.aspx

Niet alleen zonde van de energie; maar ook bijzonder verstorend voor de flora en fauna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
wmeester schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:50:
[...]

Waarschijlijk komt er warme lucht vanuit het huis in de kelder en condenseert daar.

Twee dingen dus:
-zorg ervoor dat de warme lucht uit het huis niet in de kelder komt.
-Zorg voor optimale ventilatie in de kelder: altijd het raam open laten staan & ventilator 24/7 aan.

Ik heb zelf destijds mijn kelder voorzien van een betonnen vloer en de muren geisoleerd om het vochtprobleem tegen te gaan. Ging er stappen mee vooruit, van 90% luchtvochtigheid naar zo'n 70%.
Gereedschap roest dan echter nog altijd.
Bedankt voor tip. Ik zal eens tochtstripje op de kelderdeur zetten, dan kan de lucht vanuit de gang (waar het overigens altijd koel is, zit ook geen verwarming) niet naar de kelder. Verder zal ik eens kijken naar speciale anti-vocht-verf voor de muren. Raampje zet ik open op "koude" dagen en ventilator ga ik niet inbouwen en 24-uur laten draaien, dat kost me teveel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petje72 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:20:
en ventilator ga ik niet inbouwen en 24-uur laten draaien, dat kost me teveel stroom.
Ik noemde een kleine gelijkstroom ventilator.
Die luchtontvochtiger had een enorm gebruik, maar hoeveel zou een kleine gelijkstroom ventilator verbruiken?

Wat is teveel? Over wat voor vermogen hebben we het? Mag jij raden. ;)

-----
edit, ook verkrijgbaar met schakelklok en/of hygrostaat

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2011 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:33:
[...]

Ik noemde een kleine gelijkstroom ventilator.
Die luchtontvochtiger had een enorm gebruik, maar hoeveel zou een kleine gelijkstroom ventilator verbruiken?

Wat is teveel? Over wat voor vermogen hebben we het? Mag jij raden. ;)
Oeps, had ik overheen gelezen 8)7 Zou ik een 12V of 24V gelijkstroom ventilator kunnen gebruiken? of zou dat te weinig ventileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Petje72 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:20:
[...]

Bedankt voor tip. Ik zal eens tochtstripje op de kelderdeur zetten, dan kan de lucht vanuit de gang (waar het overigens altijd koel is, zit ook geen verwarming) niet naar de kelder. Verder zal ik eens kijken naar speciale anti-vocht-verf voor de muren. Raampje zet ik open op "koude" dagen en ventilator ga ik niet inbouwen en 24-uur laten draaien, dat kost me teveel stroom.
Daarbij, onderschat ook het nut van ventileren niet! Als er schimmels groeien in je kelder en je hebt een erg hoge luchtvochtigheid dan is het noodzakelijk om veel te ventileren. Het laatste wat je wilt is een grote schimmelpopulatie in je kelder waardoor je bijvoorbeeld je houten trap moet vervangen. Of erger, huiszwam die z'n vocht weghaalt uit je kelder en bijvoorbeeld doorgroeit naar je keuken en daar letterlijk je huis sloopt. ( Wikipedia: Echte huiszwam en Lordy79 in "Gekleurde schimmel" )

In het ergste geval is het goedkoper om 6kWh per dag in een luchtontvochtiger te stoppen ( 1 euro 20 ) dan hier op te besparen en jaren later 10 tot 15000 euro moet uitgeven omdat je huis half moet worden afgebroken om van de huiszwam af te komen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
flitspaal.nl schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:50:
[...]

Daarbij, onderschat ook het nut van ventileren niet! Als er schimmels groeien in je kelder en je hebt een erg hoge luchtvochtigheid dan is het noodzakelijk om veel te ventileren. Het laatste wat je wilt is een grote schimmelpopulatie in je kelder waardoor je bijvoorbeeld je houten trap moet vervangen. Of erger, huiszwam die z'n vocht weghaalt uit je kelder en bijvoorbeeld doorgroeit naar je keuken en daar letterlijk je huis sloopt. ( Wikipedia: Echte huiszwam en Lordy79 in "Gekleurde schimmel" )

In het ergste geval is het goedkoper om 6kWh per dag in een luchtontvochtiger te stoppen ( 1 euro 20 ) dan hier op te besparen en jaren later 10 tot 15000 euro moet uitgeven omdat je huis half moet worden afgebroken om van de huiszwam af te komen.
Tsja flitspaal, daar heb je ook een punt. Ik zou dat apparaat natuurlijk in de winter niet elke dag aan kunnen zetten, via de hygrometer hou ik gewoon de boel een beetje in de gaten. Thanks voor de stof tot nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Petje72

Of deels natuurlijke ventilatie zoals in beton kelders en accu laadruimtes wordt toegepast met geforceerde ventilatie (gelijkstroom 12V meestal genoeg) op momenten dat de hygrometerschakeling (woordwaarde ?) er om roept?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Roamor schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:14:
29 Oktober is het weer Nacht van de Nacht: http://www.laathetdonkerdonker.nl/

Voor velen hier zal overbodig licht 's nachts een doorn in het oog zijn; hier kun je het melden: http://www.laathetdonkerdonker.nl/Lichthinderkaart.aspx

Niet alleen zonde van de energie; maar ook bijzonder verstorend voor de flora en fauna.
Afgelopen 2 jaar meegedaan aan diverse activiteiten omtrent nacht van de nacht. (amateurastronoom hè.)
We hebben toch al een hekel aan licht 's nachts.
Overdag kunnen er geen sterren genoeg schijnen. Helaas is er maar één waar voldoende licht vanaf komt om om te zetten in elektriciteit.
Echte aanrader er is door het hele land wel iets leuks te doen. :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Petje72, flitspaal.nl

ik zou niet al te moeilijk gaan doen over dat kleine beetje schimmel.

een tocht stripje en natuurlijke ventilatie en je bent er waarschijnlijk al van af.

het is lang niet zo erg als in mijn vorige huis.
daar had ik 1x per jaar een waterstroompje dat de trap af liep.
ik noemde mijn kelder ook wel men eigen privé zwembad.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 04-10-2011 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petje72 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:49:
[...]

Oeps, had ik overheen gelezen 8)7 Zou ik een 12V of 24V gelijkstroom ventilator kunnen gebruiken? of zou dat te weinig ventileren?
230v lijkt me wel zo makkelijk. Voor het idee itho Versie met instelbare hygrostaat ad 150 euro

Wat migjes zegt is overigens wel waar, eerst eens kijken of het met een extra ventilatie opening wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 11:24
The Wizard schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:31:
[...]

Nee, helaas niet. Ik heb het ook geprobeerd (had een extra Home start setje), ook de losse modules kunnen niet opgenomen worden in het bestaande netwerk. Blijkbaar zitten die al gekoppeld aan het USB stickje.
Weet niet hoe je daarbij komt maar als je de circles reset kunnen ze gewoon bij je bestaande netwerk worden aangemeld. Zo draait het hier ook, alleen je houd de stick en C+ over want er kan maar 1 C+ per netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 11:23

The Wizard

Moderator Mobile
Ok, dat had ik dan ook niet gedaan :P...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Mike70 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 12:38:
[...]

Afgelopen 2 jaar meegedaan aan diverse activiteiten omtrent nacht van de nacht. (amateurastronoom hè.)
We hebben toch al een hekel aan licht 's nachts.
Overdag kunnen er geen sterren genoeg schijnen. Helaas is er maar één waar voldoende licht vanaf komt om om te zetten in elektriciteit.
Echte aanrader er is door het hele land wel iets leuks te doen. :)
Ik ga een boswandeling maken. ;) Ook bij onze gemeente verzocht of de lantaarnpalen die nacht uitkunnen. Van mij kan dat ook véél minder. 1 per kruispunt zou toch meer dan voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:20
Pietje NL schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 13:55:
Weet niet hoe je daarbij komt maar als je de circles reset kunnen ze gewoon bij je bestaande netwerk worden aangemeld. Zo draait het hier ook, alleen je houd de stick en C+ over want er kan maar 1 C+ per netwerk.
Ik denk ook dat er maar één circle+ per netwerk kan, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb twee gescheiden plugwise sets, elk met hun eigen usb-stick en circle+ en het is erg makkelijk om gewone circles tussen de beide netwerken te verhuizen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het nog even bij Plugwise zelf nagevraagd. En kreeg het volgende snelle en eenvoudige antwoord:
Het is niet mogelijk om een tweede Circle+ in een netwerk op te nemen.
De Circle+ fungeert als netwerk coördinator in het systeem en heeft daarin een unieke functie.
Dus wellicht heb ik binnenkort een losse Circle+ incl. stick in de aanbieding... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
die plugwise dat draait toch over zigbee netwerk.
daar zit het probleem toch niet.
denk eerder dat de software van plugwise het niet kan.
(ik kan niet echt zeggen dat ik dat een mooi systeem vind. maar zou het eens beter moeten uitzoeken)

weet iemand hier hoeveel stroom je nodig zou moeten hebben om 1 liter water 1 graad te verhogen?
(ongeveer natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 13:08

WouterB

3680 Wp

migjes schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:15:
(ik kan niet echt zeggen dat ik dat een mooi systeem vind. maar zou het eens beter moeten uitzoeken)

weet iemand hier hoeveel stroom je nodig zou moeten hebben om 1 liter water 1 graad te verhogen?
(ongeveer natuurlijk)
Om 1 gram water 1 graad in temperatuur te doen stijgen is ca. 4,1868 joule nodig (de precieze waarde hangt af van de temperatuur waarbij men dit doet).

-> oftewel: 1 liter = 1 KG = 1000 g => 4186.8 J = 1.163 Wh

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
migjes schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:15:
Nauwkeuriger: ik denk dat de firmware van de pluggen het niet kunnen. De Circle+ doet twee dingen extra bovenop wat de normale circles doen:

1) Er zit een realtime clock in. Als de netspanning wegvalt en weer terugkomt laat de circle+ aan de overige pluggen weten hoe laat het is.
2) De circle+ heeft weet van de netwerksamenstelling en coördineert het contact tussen de pluggen en de USB-stick.

Ik denk dat het netwerk niet om kan gaan met twee van deze 'regelneven' die allebei controle zullen willen.
Ik ben er toch wel van gecharmeerd, zeker als het aantal meetpunten toeneemt werkt het toch wel goed en makkelijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Petje72 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 10:13:
[...]

Ventilatie in woonkamer en keuken zijn volgens mij goed. We hebben dauerluftung boven de schuifpui achter en bij raam voorkant. In de laatste weken hebben we wel vaak bij het warme weer de schuifpui open gehad (sinds ik een rolhor heb geplaatst tegen de beesten die binnen vliegen/lopen), dat is enige verschil met de tijd voor het probleem.
Misschien even het vochtprobleem relativeren:
Als het buiten 70% RELATIEVE vochtigheid is dan zal het in een koudere ruimte hoger zijn. Een koudere ruimte kan nu eenmaal niet evenveel vocht vasthouden als warme.

Condensatie ontstaat pas bij 100% rel. vochtigheid.

Zoek eens wat informatie op over het begrip dauwpunt. Dat is het punt waaronder er daarwerkelijk vocht gaat ontstaan op vlakken.

Ik denk dat er in de meeste kelders nu een rel. vochtigheid zal zijn van 75-85%. Of je moet de zaak volstoppen met vochtvreters en alles potdicht houden.

Vuistregel: ruimte kouder dan bij goede ontluchting een grotere relatieve vochtigheid dan in de buitenlucht.

Relatieve vochtigheid = hoeveelheid waterdamp in 1 m3 lucht bij T graden C gedeeld door de maximale hoeveelheid waterdamp in 1 m3 lucht bij T graden Celsius. Bij <100% zal er dus geen vocht neerslaan.

Breng je dus de temperatuur sterk naar beneden, dan kan de lucht de hoeveelheid waterdamp niet vasthouden en ontstaat er condensatie en dus vochtproblemen. Voorbeeld: ijsvorming in diepvries.

[ Voor 14% gewijzigd door Schinnen-groen op 04-10-2011 15:47 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:40:
Condensatie ontstaat pas bij 100% rel. vochtigheid.

Zoek eens wat informatie op over het begrip dauwpunt. Dat is het punt waaronder er daarwerkelijk vocht gaat ontstaan op vlakken.
Het condenseren op vlakken gebeurd een stuk eerder dan het dauwpunt.
Denk maar eens aan het vocht dat neerslaat op de buitenkant van je HR++ glas.
Temperatuursverschillen fluiten hier een aardig deuntje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:52:
[...]

Het condenseren op vlakken gebeurd een stuk eerder dan het dauwpunt.
Denk maar eens aan het vocht dat neerslaat op de buitenkant van je HR++ glas.
Temperatuursverschillen fluiten hier een aardig deuntje mee.
Dat zou dan betekenen dat de buitenkant van je HR++ glas is afgekoeld tot het dauwpunt. Anders kan het er niet op condenseren.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Precies...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rav schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:08:
[...]

Dat zou dan betekenen dat de buitenkant van je HR++ glas is afgekoeld tot het dauwpunt. Anders kan het er niet op condenseren.
Heel goed, alleen het dauwpunt meten we niet op het overgangspunt tussen verschillende materialen.

Het dauwpunt meet je in het geval van een kelder meestal in de lucht van de kelder.
Dus natte vlakken kun je best krijgen met een RV van 70%.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2011 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ook correct, alleen als je een isolatieprobleem hebt en een hoekje van de ruimte wordt wat kouder dan de binnenruimtetemperatuur (3 x woordwaarde) die al tegen het dauwpunt aanzit, dan heb je hier een probleem: er slaat vocht neer. Als het een houten hoekje is, dan rot dit langzaam weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nu even terug naar de kelder: hier is de temperatuur meestal laag, maar er zijn in de regel geen plaatsen waar die temperatuur nog lager uitkomt. Zeker niet als je goed ontlucht. Misschien de vloer, maar die is van beton (in de regel) en daar mag wel af en toe wat vocht op neerslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Vandaag hebben we een nieuwe cv ketel gekregen, een Remeha Aventa. Hiervoor hadden we een Agpo 27C (Ook HR).

Het standby verbruik van de Agpo was 12 W continue met een piek van 130 W bij warm water.
Het standby verbruik van de Remeha is 3 W continue met een piek van 100 W bij warm water.

Alleen al het standby verbruik scheelt jaarlijks 79 kWh.

Qua gasverbruik zal het niet zoveel schelen, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Per jaar zullen slimme meter producten de consument een gemiddelde besparing van 75 euro opleveren. Dat is de conclusie uit onderzoek van netbeheerder Enexis bij 900 van haar klanten blijkt op basis van de eerste gebruikerservaringen. Bij gebruikers van de slimme meter in ... [Read.
Edit:
Alleen indien ingelogd opvraagbaar.

[ Voor 91% gewijzigd door PcDealer op 04-10-2011 17:00 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op dit moment kijk ik naar mijn slimme draaischijfmeter en daar word ik heel blij van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Speksteenkachel schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:12:
Op dit moment kijk ik naar mijn slimme draaischijfmeter en daar wordt ik heel blij van :P
En terecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:12:
Op dit moment kijk ik naar mijn slimme draaischijfmeter en daar word ik heel blij van :P
+1

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Laatst online: 04-06 21:24
Weer een stapje dichter bij een nieuwe nul-energiewoning/passiefhuis in Nederland:

De gemeente heeft besloten om ons de omgevingsvergunning te verlenen! En ze hebben er maar 3 weken over hoeven nadenken! (een persoonlijk record, voor de bouwkundig ingenieur die de tekeningen voor ons heeft uitgewerkt)

Nu verder onderhandelen met aannemers, dan met de offertes naar de bank... Als alles helemaal goed gaat gaan de eerste palen begin volgend jaar de grond in!

Helaas natuurlijk nog geen foto's en ik weet niet of ik de tekeningen die ik heb zo online mag zetten...

De passiefhuis berekeningen zijn nog niet helemaal rond, maar omdat het huis er nog niet staat kunnen we natuurlijk nog alle kanten op...
Muren, dak en fundering zijn nu RC 6.6 (moet waarschijnlijk wat hoger worden). Geïsoleerde kozijnen met driedubbel glas (voorgevel, ZZW is 90% glas met een dubbele dak overhang, recht op zuid mocht helaas niet van RO), verwarming/warm water via CO2 warmtepomp (COP 5,6) en balansventilatie met "aardpijp" maken wel dat de energievraag erg laag zal zijn, of dit al voldoet aan de passiefhuisnorm moet nog blijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Komt er ook PV op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quinny schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:18:
Weer een stapje dichter bij een nieuwe nul-energiewoning/passiefhuis in Nederland:

Muren, dak en fundering zijn nu RC 6.6 (moet waarschijnlijk wat hoger worden). Geïsoleerde kozijnen met driedubbel glas (voorgevel, ZZW is 90% glas met een dubbele dak overhang, recht op zuid mocht helaas niet van RO), verwarming/warm water via CO2 warmtepomp (COP 5,6) en balansventilatie met "aardpijp" maken wel dat de energievraag erg laag zal zijn, of dit al voldoet aan de passiefhuisnorm moet nog blijken...
Mooi. _/-\o_
Meestal is het simpel de Rc van het dak een stuk hoger te zetten.

Hoe ga je het warm tapwater maken? Doorstroomboiler?
Een aardpijp is een fraai systeem, wel heel gevoelig voor de uitvoering. Er wordt weleens van afgeraden.
De douche WTW noem je niet, maar die doet een stuk meer voor je dan die Canadees 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Uiteraard, anders wordt het geen nul-energiewoning. We willen ongeveer 6000 Wp hebben, merk/type hebben we nog niet besloten.
Op dit moment gebruiken we ±3500 kWh per jaar, maar koken we op gas en hebben we een CV ketel. Volgens berekeningen moet 2500 kWh genoeg zijn voor de warmtepomp en elektrisch (inductie) koken.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:28:
[...]

Mooi. _/-\o_
Meestal is het simpel de Rc van het dak een stuk hoger te zetten.

Hoe ga je het warm tapwater maken? Doorstroomboiler?
Een aardpijp is een fraai systeem, wel heel gevoelig voor de uitvoering. Er wordt weleens van afgeraden.
De douche WTW noem je niet, maar die doet een stuk meer voor je dan die Canadees 8)
Douche WTW komt er uiteraard ook. Tapwater inderdaad met een doorstroomboiler (externe warmtewisselaar aan het boilervat).

[ Voor 38% gewijzigd door Quinny op 04-10-2011 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quinny schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:29:
Uiteraard, anders wordt het geen nul-energiewoning. We willen ongeveer 6000 Wp hebben, merk/type hebben we nog niet besloten.
Op dit moment gebruiken we ±3500 kWh per jaar, maar koken we op gas en hebben we een CV ketel. Volgens berekeningen moet 2500 kWh genoeg zijn voor de warmtepomp en elektrisch (inductie) koken.
In een nieuw huis met nieuwe zuinige apparatuur ga ze zeker lager uitkomen dan je huidige verbruik.
Inductiekoken? 250 - 300 kWh ben je al klaar. Dat maakt niet zoveel indruk. (ligt anders als je een hobby kok bent natuurljk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/economie...ies-energie-lopen-op.html

jaja dat is de fossiele versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Iemand enig idee wat het het verschil is in kWh op jaarbasis tussen inductie en halogeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:36:
[...]

In een nieuw huis met nieuwe zuinige apparatuur ga ze zeker lager uitkomen dan je huidige verbruik.
Inductiekoken? 250 - 300 kWh ben je al klaar. Dat maakt niet zoveel indruk. (ligt anders als je een hobby kok bent natuurljk)
Daar hadden wij ook op gerekend, we hebben nu nog niet overal spaarlampen/LEDlampen in zitten, een 10 jaar oude wasmachine en een 7 jaar oude droger. We willen helemaal naar LED verlichting gaan en moderne apparatuur.

Wel komen er ook weer andere dingen bij die energie verbruiken, het nieuwe huis is ruim twee keer zo groot als de flat waar we nu wonen. M'n vriendin kookt graag, wij hadden voor het koken ±500 kWh gerekend. Als het minder is, is dat alleen maar voordelig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nog twee foto's van onze dakisolatie. Ik moest nog een kapotte dakpan vervangen. Die ging kapot doordat ik op de dakhaak stond die eroverheen zat.

Isolatiemateriaal zit overal. Zelfs achter de rioolontluchting en de purschuimprop die er zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/dakisolatie/dakisolatie9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/dakisolatie/dakisolatie10.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Quinny schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 18:55:
Daar hadden wij ook op gerekend, we hebben nu nog niet overal spaarlampen/LEDlampen in zitten, een 10 jaar oude wasmachine en een 7 jaar oude droger. We willen helemaal naar LED verlichting gaan en moderne apparatuur.

Wel komen er ook weer andere dingen bij die energie verbruiken, het nieuwe huis is ruim twee keer zo groot als de flat waar we nu wonen. M'n vriendin kookt graag, wij hadden voor het koken ±500 kWh gerekend. Als het minder is, is dat alleen maar voordelig...
Ik weet niet hoeveel je nog moet ontwerpen maar ik had nog de volgende ideeën voor mijn passiefhuis (haha):
- Wasmachine in het stookhok rechtstreeks op de zonneboiler (ik lees niet dat jij die gaat installeren, maar op de WP boiler is het met zo'n korte leiding ook interessant).

- Wasdroger (met koude knop) in de ruimte waar de balansventilatie / luchtverwarming samenkomt, zo kun je 'koud' drogen in een ruimte met veel verversing en erg droge lucht. Daarnaast heb je de wasmachine en droger boven staan, hoef je minder met was te slepen (je hebt het boven nodig, en je maakt het boven).

- let erop dat de inbouwkoelkast voldoende ventilatieroosters aan de bovenkant heeft, anders verbruikt deze zomaar het dubbele. Eric-pvt heeft goede ervaringen met extra isolatie aan de zijkanten.

Wat wordt de verwarming? Primair via luchtverwarming? Of ook nog vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Warmte-/koude opslag in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

flitspaal.nl schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 20:59:
Nog twee foto's van onze dakisolatie. Ik moest nog een kapotte dakpan vervangen. Die ging kapot doordat ik op de dakhaak stond die eroverheen zat.

Isolatiemateriaal zit overal. Zelfs achter de rioolontluchting en de purschuimprop die er zit.
Hey @Flitspaal. Is die isolatie laatst aangebracht? Interessant. Ik heb eraan zitten denken zelf van die EPS parels tussen de zolder aftimmering en het dakbeschot te laten lopen want dan hoef ik de betimmering niet te slopen. Want denk je daarvan? Ik denk dat er zo'n 5 cm ruimte tussen die aftimmering en het dakbeschot zit.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vandaag heen en weer gemaild met Enymate. Versie 2 is weer uitgesteld, tot ongeveer half november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

De gemeente heeft besloten om ons de omgevingsvergunning te verlenen! En ze hebben er maar 3 weken over hoeven nadenken! (een persoonlijk record, voor de bouwkundig ingenieur die de tekeningen voor ons heeft uitgewerkt)

Nu verder onderhandelen met aannemers, dan met de offertes naar de bank... Als alles helemaal goed gaat gaan de eerste palen begin volgend jaar de grond in!

Helaas natuurlijk nog geen foto's en ik weet niet of ik de tekeningen die ik heb zo online mag zetten...

De passiefhuis berekeningen zijn nog niet helemaal rond, maar omdat het huis er nog niet staat kunnen we natuurlijk nog alle kanten op...
Gefeliciteerd met je goedkeuring, alleen het dak zal wel iets meer moeten worden in mij ogen als je het huis aan de passief normen wilt laten voldoen (blowertest, aantal Kwh per M2). Op ons dak (renovatie) gaan we al een Rc 9 leggen (muren zijn helaas "maar" Rd 4,7 geworden na isolatie aan de binnenzijde).

Maar je PHPP programma helpt je. Over de aardpijp lopen de meningen uiteen. Sommige zeggen een bacterie bron (condensatie warme lucht in de pijp) en hebben liever een WP/aardkorf oplossing voor de koeling/verwarming van de balansventilatie. Vanuit het passief denken zeg ik een aardpijp.
www.nulwoning.nl voor te sparren.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 11:24
JeroenH schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 21:48:
Vandaag heen en weer gemaild met Enymate. Versie 2 is weer uitgesteld, tot ongeveer half november.
Jammer om te horen, ben zeer benieuwd naar mn totaal verbruik tov wat ik met plugwise meet.
Ook gas en water zou ik graag bijhouden.
Hopelijk werkt versie 2 goed met farris meters en productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 08:12:
Het punt is dat de tender in NL die Bard heeft gewonnen er wel wat anders uitziet, 19 cent garantieprijs.
PV zit daar al een stuk onder. Een zuivere kWh prijs van PV is al gezonken onder de 15 cent/kWh (incl installatie, rente, afschrijving, vervanging omvormer, degradatie enz)

Als de Belgen een garantieprijs van 15,7 cent hanteren zitten ze dus ook hoger dan waar PV nu op zit.
Laat staan over een jaar of 2.
Je haalt kostprijs en verkoopprijs door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
SpiceWorm schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 21:07:
[...]
Ik weet niet hoeveel je nog moet ontwerpen maar ik had nog de volgende ideeën voor mijn passiefhuis (haha):
- Wasmachine in het stookhok rechtstreeks op de zonneboiler (ik lees niet dat jij die gaat installeren, maar op de WP boiler is het met zo'n korte leiding ook interessant).

- Wasdroger (met koude knop) in de ruimte waar de balansventilatie / luchtverwarming samenkomt, zo kun je 'koud' drogen in een ruimte met veel verversing en erg droge lucht. Daarnaast heb je de wasmachine en droger boven staan, hoef je minder met was te slepen (je hebt het boven nodig, en je maakt het boven).

- let erop dat de inbouwkoelkast voldoende ventilatieroosters aan de bovenkant heeft, anders verbruikt deze zomaar het dubbele. Eric-pvt heeft goede ervaringen met extra isolatie aan de zijkanten.

Wat wordt de verwarming? Primair via luchtverwarming? Of ook nog vloerverwarming?
Onze technische ruimte/stookhok komt beneden, naast het toilet en de keuken, recht erboven komen de badkamers (1 on-suite, 1 voor de twee andere slaapkamers), hiernaast komt weer het washok. In deze ruimte komen onder andere de warmtepomp met het boilervat, het balansventilatie apparaat en een wissel-apparaat om regenwater/kraanwater te schakelen voor de toiletten (het plan is voor een betonnen 'put' van 5000 liter naast het huis).
Daarnaast waarschijnlijk een waterontharder en zal ik er een hoekje inrichten om te klussen aan een domotica-systeem.

Ik denk dat we de balansventilatie alleen 'passief' zullen gebruiken, op momenten dat extra bijverwarming nodig is willen wij daarvoor vloerverwarming gebruiken. We moeten maar even uitzoeken wat efficiënter is, het is in ieder geval prettig om meerdere manieren hebben om het huis warm te houden, in geval van storingen en dergelijke.
ollie1965 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 21:53:
[...]
Gefeliciteerd met je goedkeuring, alleen het dak zal wel iets meer moeten worden in mij ogen als je het huis aan de passief normen wilt laten voldoen (blowertest, aantal Kwh per M2). Op ons dak (renovatie) gaan we al een Rc 9 leggen (muren zijn helaas "maar" Rd 4,7 geworden na isolatie aan de binnenzijde).

Maar je PHPP programma helpt je. Over de aardpijp lopen de meningen uiteen. Sommige zeggen een bacterie bron (condensatie warme lucht in de pijp) en hebben liever een WP/aardkorf oplossing voor de koeling/verwarming van de balansventilatie. Vanuit het passief denken zeg ik een aardpijp.
www.nulwoning.nl voor te sparren.
Bedankt.

Er is zeker bij het dak ruimte genoeg om aan de binnenkant extra te isoleren. Ook de vloer en eventueel de muren kunnen goed extra geïsoleerd worden, mocht dat nodig blijken.
Met PHPP wil ik binnenkort aan de gang gaan. De EPC berekening kwam in ieder geval al mooi op 0,42 uit. De RC-waarde van de muren verhogen of verlagen veranderd daar echter maar heel weinig aan. Het is meer een formule die strafpunten geeft aan grote woningen... (volgens de EPC berekening gaan wij 3700 kWh per jaar gebruiken alleen al voor verlichting?!)

Ik heb inderdaad ook voor- en nadelen gelezen aan de aardpijp. Aan beide kanten de lucht die de pijp in gaat goed filteren en de pijp goed droog houden en periodiek schoonmaken. Daar is vast wel iets voor te verzinnen (ik had al wilde plannen voor zo'n mini tunnel robotje wat ze in de piramides gebruiken...).
Ook op nulwoning.nl heb ik veel gelezen, ik heb die hele blog gevolgd tijdens de bouw. Een erg goede bron van inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:24:
[...]
Je haalt kostprijs en verkoopprijs door elkaar.
Niet zozeer, als een garantieprijs nodig is die ligt boven de kostprijs van PV is er iets goed mis, dat wil ik ermee zeggen. Het kan best een leuke investering zijn, alleen je zadelt de maatschappij wel op met een subsidie carrousel.

Is natuurlijk ook van toepassing op windenergie op land. De baten van een windmolen bestaan voor het grootste deel uit subsidie en voor een klein deel uit opbrengst uit de verkoop van elektriciteit.
Wat dat betreft klopt de uitspraak dat windmolens op subsidie draaien in plaats van op wind helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 23:09:
De baten van een windmolen bestaan voor het grootste deel uit subsidie en voor een klein deel uit opbrengst uit de verkoop van elektriciteit.
Dat zal voor een groot deel waar zijn, maar weet je hoe dat komt? De enorme subsidies voor fossiele energie-opwekking. Als we daarmee ophouden is subsidie voor duurzame energie ook niet meer nodig. Klaar!

Maar daar is Nederland (en de wereld als geheel trouwens ook) nog niet aan toe. De echte prijs daarvoor betalen we nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 06:37
Vandaag op de Energie 2011 beurs in Den Bosch geweest. Veel interessante dingen gezien. Een aantal daarvan:

- Voor mensen die nog op de douchegoot WTW van technea zitten te wachten: Dutch Solar Systems levert ze al! Ik heb ze goed bekeken en ze hebben een heel ingenieus ontwerp bedacht, waarmee ze bijna 50% rendement behalen (Volgens KIWA).
http://www.dutchsolarsystems.com/douchegoot_wtw/index.php

- Het solar groendak van optigroen. Groen dak dat voorbereid is op zonnepanelen.
http://www.optigroen.nl/pdf/SolarGroendak_04-2010.pdf

- Biologisch EPS van Iso Bouw. Dat is een materiaal dat heel erg lijkt op EPS, maar geheel op biologisch grondstoffen is gebaseerd. Het is industrieel composteerbaar (niet op de composthoop of in de spouw, aangezien er een temperatuur van >70C voor nodig is.) Tevens heeft het een C2C certificering! Was dan ook genomineerd voor een award op de beurs.
http://www.isobouw.nl/nl/89/product/biofoam.aspx

- Koston (dat bedrijf wat Flitspaal.nl's dak heeft geïsoleerd), of althans de groothandel tak daarvan, werkt samen met Iso Bouw en kan dus ook biologisch afbreekbare korrels inspuiten. Eveneens C2C gecertificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 23:09:
Niet zozeer, als een garantieprijs nodig is die ligt boven de kostprijs van PV is er iets goed mis,
Hoezo? Het is een nog relatief nieuwe industrie waar zeker nog kostenbesparingen te halen zijn. Wat wil je dan? Het aan Duitsland, Denemarken, UK overlaten om die ervaring op te doen en kostprijsverlaging te bewerkstelligen? En als het over een paar jaar goedkoop genoeg is, dan stappen we in. Maar ja, dan hebben we geen eigen industrie/expertise ontwikkeld en zullen we alles uit het buitenland moeten kopen. 8)7

Daarbij heb je spreiding van je opties nodig. Zonder wind-op-zee gaat die duurzame vlieger niet op in Europa.

Wat ik wilde zeggen is dat de kostprijs van die zeewindstroom beduidend lager is dan die 15,7 of 19 cent. En dus ook lager dan PV. Op dit moment is in Duitsland het laagste tarief voor >1 MW vrijeveldinstallaties 21,5 cent. En het loopt niet bepaald storm.

Maar het is allemaal niet belangrijk. PV daalt nog veel verder in prijs en dan krijg jij toch wel gelijk ;)

De omvormerfabrikanten zijn nog redelijk uit de wind gebleven, daar gaan ook nog wel klappen vallen.
Is natuurlijk ook van toepassing op windenergie op land. De baten van een windmolen bestaan voor het grootste deel uit subsidie en voor een klein deel uit opbrengst uit de verkoop van elektriciteit.
Wat dat betreft klopt de uitspraak dat windmolens op subsidie draaien in plaats van op wind helemaal.
Maar je vergeet de toekomstige prijsstijgingen in te calculeren. Het bedrag is vast en wordt niet gecorrigeerd voor inflatie. De subsidie wordt minder naarmate de markwaarde van de stroom stijgt. Als ik me niet vergis, is de Einspeisevergütung van wind op land 9,2 cent. Dat zal ongeveer fifty-fifty zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 23:18:
[...]
Dat zal voor een groot deel waar zijn, maar weet je hoe dat komt? De enorme subsidies voor fossiele energie-opwekking. Als we daarmee ophouden is subsidie voor duurzame energie ook niet meer nodig. Klaar!

Maar daar is Nederland (en de wereld als geheel trouwens ook) nog niet aan toe. De echte prijs daarvoor betalen we nog wel.
Het wordt veel aangehaald, maar als ik dan verder wil lezen houdt het opeens op.
In de wet zijn er een aantal dingen die door Greenpeace als subsidie worden aangemerkt, maar het niet zijn.

NL heeft eigenlijk geen subsidies op fossiel van betekenis, een uitzondering hierop is wellicht Borssele, maar de kosten daarvan zijn helemaal lastig in beeld te krijgen.

Milieubescherming is belangrijk, maar doe het dan op de juiste manier. Begin met die kolencentrales, maar daar is Groenlinks in Groningen nog niet achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
windfreak schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 21:45:
[...]

Hey @Flitspaal. Is die isolatie laatst aangebracht? Interessant. Ik heb eraan zitten denken zelf van die EPS parels tussen de zolder aftimmering en het dakbeschot te laten lopen want dan hoef ik de betimmering niet te slopen. Want denk je daarvan? Ik denk dat er zo'n 5 cm ruimte tussen die aftimmering en het dakbeschot zit.
Die isolatie is vorige week maandag aangebracht door Koston. Het is uiteindelijke een behoorlijk harde plaat geworden door de latexlijm die is gebruikt.

Je moet denk ik erg oppassen om de ruimte tussen betimmering en je dakbeschot vol te storten. Je isoleert dan aan de binnenkant je dak. Je hebt dan kans op condensatie achter je piepschuim bolletjes met als risico dat je dakbeschot compleet wegrot. Daarom wordt altijd geadviseerd, als je aan de binnenkant isoleert, om een damp open folie er tussen de plaatsen zodat het vocht weg kan. Isover heeft daarvoor een systeem bedacht.

Wat je anders ook kan doen is hetzelfde als wat ik gedaan heb, namelijk je dak aan de buitenkant laten isoleren. Je hebt op die manier nooit last van condensatieproblemen aan de binnenkant. Je dakbeschot aan de binnenkant wordt er alleen maar warmer door en je hebt dus dan ook geen risico op het wegrotten van je dakbeschot.

Nadeel is wel dat je PV panelen er tijdelijk af moeten wat ik dus ook moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
pcmadman schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 23:23:
Vandaag op de Energie 2011 beurs in Den Bosch geweest. Veel interessante dingen gezien. Een aantal daarvan:

- Voor mensen die nog op de douchegoot WTW van technea zitten te wachten: Dutch Solar Systems levert ze al! Ik heb ze goed bekeken en ze hebben een heel ingenieus ontwerp bedacht, waarmee ze bijna 50% rendement behalen (Volgens KIWA).
http://www.dutchsolarsystems.com/douchegoot_wtw/index.php
Over een paar jaar als ik m'n badkamer ga verbouwen zal ik hier om deze link vragen die ik dan inmiddels kwijt ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speksteenkachel schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 08:34:
[...]

Inderdaad Helmerhoek, toevalligerwijs heeft iemand anders bij mij in de straat afgelopen weekend ook panelen geplaatst.
De omvormer is een SMA 2500HF 30.
Mag ik ook nog vragen waar je ze vandaan hebt?
245 Wp per paneel zint mij ook wel.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 13:08

WouterB

3680 Wp

Als er nog meer plugwise gebruikers hier zijn die hun export-functie missen: Deze is vanaf 2.20 'betaald' geworden. Bestaande gebruikers kunnen 'm weer laten activeren via de helpdesk.

Zie ook het antwoord van de helpdesk op mijn vraag:

Bedankt voor het contacten van Plugwise.

De software versie die u in gebruikt heeft is de Home editie en dat is een gratis versie van ons software pakket dat meegeleverd wordt bij o.a. de Plugwise Home basic.
In deze versie is met ingang van release 2.20 de mogelijkheid voor exporteren niet meer standaard aanwezig.

Voor bestaande gebruikers kunnen we de export optie weer activeren.
Hiervoor hebben wij uw volledige licentie code (25 karakters) nodig.

Als u deze samen met het verzoek tot het activeren van de Export functie aan onze helpdesk stuurt, dan kunt u binnen enkele dagen weer over deze functionaliteit beschikken.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het moet ook niet gekker worden, waarom is dit nou weer een betaalde functie geworden? Zo goedkoop zijn die setjes nou ook weer niet. Je gaat bij een office pakket na een update toch ook niet Outlook blokkeren om het daarna tegen betaling weer te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Van een klant waar we 12kWp hebben gelegd:
Hallo Luuk,

Ik heb contact gehad met de nuon,
maar die stuurden mij door naar liander,
en daar hoeft je het ook niet door tegeven dat je zonnepanelen hebt,
alleen moest ik goed opletten dat mijn meter terug draaide, en dat doet hij goed.
Netjes.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mike70 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 08:22:
Mag ik ook nog vragen waar je ze vandaan hebt?
245 Wp per paneel zint mij ook wel.
Ik ....denk ... hier

Panelen in de maat van circa 1 x 1,66 m kun je krijgen tot 265 Wp.
Hoger kan ook bij de exoten. Zelf krijg ik deze week in dezelfde maat 260Wp panelen van Yingli.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2011 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
The Wizard schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 09:11:
Het moet ook niet gekker worden, waarom is dit nou weer een betaalde functie geworden? Zo goedkoop zijn die setjes nou ook weer niet.
Ik vind het ook niet briljant maar mijn contactpersoon heeft me uitgelegd dat maar weinig mensen deze functie gebruiken, en dat het vrij duur is om te onderhouden. De meeste gebruikers zouden de ingebouwde webserver gebruiken om hun data te presenteren.

Ik heb ook aangegeven dat ik de exportfunctie heel veel gebruik en het niet handig zou vinden als die zou verdwijnen. Ik kreeg toen hetzelfde antwoord als hierboven en ik heb mijn export-button weer aan laten zetten.
Je gaat bij een office pakket na een update toch ook niet Outlook blokkeren om het daarna tegen betaling weer te activeren?
Die vergelijking vind ik niet helemaal kloppen. De vergelijking zou eerlijker zijn als je zegt dat Microsoft in een volgende niet-zakelijke versie van Outlook de "Send to OneNote" verdwijnt. Natuurlijk, het komt lullig over dat de functie er eerst was en dan weggehaald wordt (hadden ze beter vanaf het begin niet in kunnen zetten, had er niemand over gevallen).

Overigens ben ik er helemaal niet blij mee, de goede en makkelijke export naar een spreadsheet was voor mij één van de voornaamste redenen te kiezen voor het pakket. Ik heb ze dit ook aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
WouterB schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 09:00:
Als er nog meer plugwise gebruikers hier zijn die hun export-functie missen: Deze is vanaf 2.20 'betaald' geworden. Bestaande gebruikers kunnen 'm weer laten activeren via de helpdesk.
Ik zal wel nooit een fan van Plugwise worden. Dit schreef ik in DE deel 10, 2 1/2 jaar geleden.
ericplan in "Duurzame energie deel 10"

En ik geef je op een briefje dat teruglevering de volgende betaalde functie gaat worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 09:48:
Ik zal wel nooit een fan van Plugwise worden.
Dat hoeft ook niet, maar weet jij betaalbare, betrouwbare alternatieven dan? Ik heb vijf omvormers en dus vijf meetpunten, die niet fysiek bij elkaar zitten en een zeer groot punt voor mij is een laag eigenverbruik. Ik hoor het graag.
Dit schreef ik in DE deel 10, 2 1/2 jaar geleden.
ericplan in "Duurzame energie deel 10"

En ik geef je op een briefje dat teruglevering de volgende betaalde functie gaat worden.
En dat is dus niet waar gebleken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:44
@plugwise export discussie
Ik vind de vergelijking wel kloppen. Ik ben al een tijdje aan het overwegen of ik een plugwiseset koop, voor deze prijs ging ik er eigenlijk al van uit dat het kon exporteren. Ik vind dit een basisfunctionaliteit.

Het antwoord van plugwise dat het een gratis pakket is, is natuurlijk onzin aangezien het product niet zonder software is te gebruiken dus een essentieel onderdeel.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 05-10-2011 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
leonbong schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 09:52:
Ik vind de vergelijking wel kloppen. Ik ben al een tijdje aan het overwegen of ik een plugwiseset koop, voor deze prijs ging ik er eigenlijk al van uit dat het kon exporteren. Ik vind dit een basisfunctionaliteit.

Het antwoord van plugwise dat het een gratis pakket is, is natuurlijk onzin aangezien het product niet zonder software is te gebruiken dus een essentieel onderdeel.
Waarom stuur je ze geen mail? Hoe meer meldingen ze krijgen dat die exportfunctie wel degelijk veel gebruikt wordt, hoe meer ze misschien geneigd zijn de knop toch weer toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

http://siderea.nl/zonne-e...igemnd/lob_vorigemnd.html

september staat erop en dan heb ik het prima gedaan met mijn 82 kWh/kWp
alleen wat is bij hun een gemiddelde orientatie? een dak op het oosten?

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goededag allemaal,
Even voorstellen ik ben Patrick, student bouwkunde en ik werd door een mede student hierheen verwezen.

Ik ben bezig met een haalbaarheid's onderzoek voor een recreatie woning en loop tegen een paar vragen op waar niemand me een duidelijk antwoord op kan geven.

Het project:
Een woning te realiseren in een groene omgeving volledig zelfvoorzienend. Geen mogelijkheid om gebruik te maken van de standaard voorzieningen (Gas, water en licht).
Er kan een waterput worden geslagen en riolering door middel van een septice tank. Enigste waar ik mee zit is het stroom opwekken verhaal.
Er word een glas pui van ongeveer 6,5 meter breed op het zuiden geplaatst met een overstek groot genoeg om de zomerzon buiten te houden en de winterzon het huis te laten verwarmen, Glas pui wordt 3 dubbel glas of HR++ glas. Rest van de woning zal worden geisoleerd en het streven gaat naar minimaal een Rc waarde van 5K/wm²
Op het dak kan 25m² aan zonnecellen worden geplaats op een gunstige manier (hellingshoek 30/35 graden, naar het zuiden gericht, geen schaduw)
Het zal bewoond worden door 1 á 2 personen, enigste wat veel stroom zal verbruiken is elektrisch koken, warmwaterboiler, koel/vrieskast.
Woning oppervlakte zal ongeveer 36 m² groot worden.

Plaatje voorlopig ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://www.panoptikon.nl/test2/woning.jpg

Nu de vraag,
*Wat zijn op dit moment de gunstigste zonnecellen om toe te passen (kwa prijs en levensduur)?
*Is 25 m² genoeg, te weinig of onnodig veel?
*Wat is de meest gunstige plek voor de accu's
*Hoe groot zijn die accu's en wat is de levensduur ervan?
*Wat kost het geheel vandaag de dag?
*Zie ik iets over het hoofd? (vast wel)

Ben benieuwt wat jullie er van vinden en of jullie me een stuk vooruit kunnen helpen.
Ik ben benieuwt wat jullie er van vinden

PS Ik ben redelijk dyslectisch, dus schiet me niet af op taal fouten, ik doe me best! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Realiseer je je dat er in Nederland tussen zomer een winter een factor acht tot tien in zonne-instraling zit? Hoe gaat je ontwerp met dat verschil om? En wat voor accu's ga je gebruiken? Hoe pas je de grootte van het systeem aan op de behoeften van de bewoners? Wat doe je als de accu's leeg zijn?

Ik ben geen fan van autonome systemen. Waarom niet gewoon netkoppeling? Dat is veel betrouwbaarder, goedkoper en efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Aggregaat er bij voor dalmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
PcDealer schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:39:
Aggregaat er bij voor dalmomenten.
Hoe duurzaam is dat dan? Iedereen zijn eigen walmende, inefficiënte generatortje. :N

Netkoppeling rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@treckpique:
Je schrijft: geen schaduw, maar je schrijft ook dat het in een groene omgeving is en op je tekening staan bomen. Die zullen niet te hoog mogen worden cq niet te dicht bij het huis moeten staan, anders gaan ze wel schaduw op de zonnepanelen geven.
Woodski schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 08:13:
Over een paar jaar als ik m'n badkamer ga verbouwen zal ik hier om deze link vragen die ik dan inmiddels kwijt ben :)
Daar hebben ze nou Bookmarks/favorieten voor uitgevonden. Maak een mapje 'verbouwen badkamer' en over een paar jaar heb je een mooie verzameling links ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:37:
Realiseer je je dat er in Nederland tussen zomer een winter een factor acht tot tien in zonne-instraling zit? Hoe gaat je ontwerp met dat verschil om? En wat voor accu's ga je gebruiken? Hoe pas je de grootte van het systeem aan op de behoeften van de bewoners? Wat doe je als de accu's leeg zijn?

Ik ben geen fan van autonome systemen. Waarom niet gewoon netkoppeling? Dat is veel betrouwbaarder, goedkoper en efficiënter.
Daar zou ik dus graag meer info over willen want kan het nergens anders echt duidelijk vinden.
Net zoals welke accu's het beste toepasbaar zijn.
Accu's leeg zijn.. voldoende accu's hebben of nood aggregaat.
Aansluiten op netstroom is geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:45:
@treckpique:
Je schrijft: geen schaduw, maar je schrijft ook dat het in een groene omgeving is en op je tekening staan bomen. Die zullen niet te hoog mogen worden cq niet te dicht bij het huis moeten staan, anders gaan ze wel schaduw op de zonnepanelen geven.
Het groen wat er staat zal niet het dakvlak belemmeren, ik snap inderdaad dat de tekening voor verwarring zorgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:34:

... verhaal

Nu de vraag,
*Wat zijn op dit moment de gunstigste zonnecellen om toe te passen (kwa prijs en levensduur)?

Ben benieuwt wat jullie er van vinden en of jullie me een stuk vooruit kunnen helpen.

PS Ik ben redelijk dyslectisch, dus schiet me niet af op taal fouten, ik doe me best! :)
Is er een mogelijkheid om een kleine windmolen te plaatsen? Als dat binnen het ontwerp past ben je al een stuk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 25-09 16:28
JeroenH schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:43:
[...]

Hoe duurzaam is dat dan? Iedereen zijn eigen walmende, inefficiënte generatortje. :N

Netkoppeling rules.
Als er geen net aanwezig is zou je er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om met een groepje woningen een (kleine) wkk te gaan gebruiken voor de slechte momenten. Dan heb je behalve stroom ook nog wat verwarming. Komt de efficiëntie ten goede en er kan ook voor een betere generator gekozen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door kockie op 05-10-2011 10:57 ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:34:
Goededag allemaal,
Even voorstellen ik ben Patrick, student bouwkunde en ik werd door een mede student hierheen verwezen.

Ik ben bezig met een haalbaarheid's onderzoek voor een recreatie woning en loop tegen een paar vragen op waar niemand me een duidelijk antwoord op kan geven.

Het project:
Een woning te realiseren in een groene omgeving volledig zelfvoorzienend. Geen mogelijkheid om gebruik te maken van de standaard voorzieningen (Gas, water en licht).
Er kan een waterput worden geslagen en riolering door middel van een septice tank. Enigste waar ik mee zit is het stroom opwekken verhaal.
Er word een glas pui van ongeveer 6,5 meter breed op het zuiden geplaatst met een overstek groot genoeg om de zomerzon buiten te houden en de winterzon het huis te laten verwarmen, Glas pui wordt 3 dubbel glas of HR++ glas. Rest van de woning zal worden geisoleerd en het streven gaat naar minimaal een Rc waarde van 5K/wm²
Op het dak kan 25m² aan zonnecellen worden geplaats op een gunstige manier (hellingshoek 30/35 graden, naar het zuiden gericht, geen schaduw)
Het zal bewoond worden door 1 á 2 personen, enigste wat veel stroom zal verbruiken is elektrisch koken, warmwaterboiler, koel/vrieskast.
Woning oppervlakte zal ongeveer 36 m² groot worden.

Plaatje voorlopig ontwerp:
[afbeelding]

Nu de vraag,

Erg leuk plan, maar zonnestroom uit de zomer voor de winter uit accu's wordt redelijk onbetaalbaar.

- Zoals Jeroen aangaf: stroom in de zomer opslaan om de gehele winter door te komen is erg, erg kostbaar en lastig. Ter indicatie: een 14 kWh semitractie accuset waarvan je nuttig 11 kWh kan gebruiken kost je 2000 euro. Als je de winter over wil met een goed zuinig huishouden (1200 kWh / jaar) 400 kWh nodig. Dat is dus 40x 2000 euro. Een semi-tractie accuset kun je tot plm 400 keer voor 80% ontladen. Zwart wit genomen zijn dat dus 400 winters.
Als het per se zonder netaansluiting moet moet er gesneden worden in het electriciteitsverbruik om de kosten voor de accuset niet uit de hand te laten lopen. Dat kan gelukkig prima.

- Wordt de recreatiewoning permanent bewoond? Zo nee, wanneer wel / niet?
- Koken op gas vraagt flink minder piekvermogen, electrisch zit je zomaar op 5 kW wat autonoom erg lastig en dus duur is. Op (woon)boten zijn gasflessen gebruikelijk en het betreft dus geen (dure) exotische techniek.
- Hout is een véél goedkopere manier om energie op te slaan dan accu's. Je zou de electrische / wp boiler kunnen vervangen door een hout (of houtpellet) gestookte boiler.
- Met extra isolatie om je koelkast of vriezer is het stroomverbruik te halveren
- Ik mis de douche-wtw die je 40 of zelfs 50% warm water productie bespaart.

Naast flink besparen heb je nog steeds drie maanden in het jaar dat je zonnepanelen nauwelijks energie leveren, terwijl je wel verbruik hebt.
Kortom: de slimste investering lijkt mij iets wat autonoom energie opwekt in de winter. Het mooiste is natuurlijk een windmolen (productie in de winter is +/- 2x zo hoog als in de zomer). Je hoeft dan enkel voor een paar dagen stroom te bufferen, en in een zuinig huis kun je met 10 kWh misschien wel vier dagen wind en zonloos overleven (wat niet vaak voorkomt). Daarmee heb je de accuset al gereduceerd tot 2000 euro.
Maar een brandstofcel op je kookgasfles is wellicht ook een optie. Of een stirlingmotor maar meestal zijn de thermische vermogens tientallen kW's, dus dat is niet interessant voor een PH.

PS. Hier: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/language-tools/ vind je een spellingscontrole voor Firefox. Hij is niet waterdicht, maar helpt zeker. Ik hem hem zelf ook :+.

@PcDealer: piek en dal op dagelijkse basis is iets wat erg goed door accu's is op te vangen. Zonde om daarvoor een aggregaat te gebruiken welke 70% van z'n energie omzet in warmte, elke 1000 uur nieuwe olie nodig heeft, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 05-10-2011 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@treckpique
vakantie huis?
een klein beetje groter en het is net zo groot als mijn huis?
(als je van de kelder de zolder zou maken zit je er niet ver van af.)

een kelder in een vakantie huis? dat maakt wel een duur vakantie huisje.
een bad? dat is een lux vakantie huis. kost ook flink wat energie om te vullen.
19m2 slaap kamer. dat is best groot. je zou flink kunnen besparen op energie kosten door de boven verdieping niet te verwarmen of te verkleinen.

als je geen net koppeling hebt zou ik gaan kijken om het koken en warm water met butagas te doen evt ook de verwarming.
of nog beter een hout/pellet kachel
als je dat allemaal in accu's moet doen staat die kelder aardig vol ben ik bang.

misschien kun je eens kijken naar:
de onder verdieping van steen te bouwen zodat je de warmte van de zon daar in kunt opslaan.
en de boven verdieping van hout-systeembouw of eps-bouw.
die kelder zou ik weg laten die is erg groot en wat zou je er mee moeten.
dat zal je fundering goedkoper maken in ieder geval ook met een lichtere boven verdieping.

dyslectie boeid neit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flitspaal.nl
ik begreep het niet helemaal wat je in je laatste bericht vertelde.
dus voor de zekerheid vertel ik je dit.

de ontluchtings-buis van je riolering moet wel open zijn.
anders krijg je een probleem als je je toilet doorspoeld.
door het druk verschil wat dan ontstaat kan dan je douche sifon leeg getrokken worden.
wat tot stank kan leiden in je huis.

was mij niet helemaal duidelijk of i nu open was of dicht met die pur prop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spiceworm en migjes;
Thanks! hier kan ik zeker wat mee.
Een windmolen zit er helaas niet in

Is het trouwens niet zo dat een winterzon meer energie opwerkt bij de zonnecellen dan een zomer zon? zo ja dan zou je in de winter ook gebruik kunnen maken van zonnecellen?

De kelder is nodig ter behoeven van de fundering,
het is een veen gebied, dus moet een soort veenwoning fundering creeën betonnenbak met een flink rand voor de opsluiting. gebruiken ze ook wel in de woonboten sector.

Mooi dat dislectie niet boeit meeste forums wordt je er op afgerekend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 11:31:
@flitspaal.nl
ik begreep het niet helemaal wat je in je laatste bericht vertelde.
dus voor de zekerheid vertel ik je dit.

de ontluchtings-buis van je riolering moet wel open zijn.
anders krijg je een probleem als je je toilet doorspoeld.
door het druk verschil wat dan ontstaat kan dan je douche sifon leeg getrokken worden.
wat tot stank kan leiden in je huis.

was mij niet helemaal duidelijk of i nu open was of dicht met die pur prop.
De buis is uiteraard open. Het stinkt ook als de ziekte als ik op het oostdak bezig ben :). Er zat nogal een royale doorvoer door het dak heen voor die buis. Daarin is dus een halve bus pur verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 11:32:
Mooi dat dislectie niet boeit meeste forums wordt je er op afgerekend :+
Woordblindheid is niet erg als je je eenheden (Watt, kWh) maar op orde hebt ;)

Had je mijn persoonlijk berichtje gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 11:47:
[...]

Woordblindheid is niet erg als je je eenheden (Watt, kWh) maar op orde hebt ;)

Had je mijn persoonlijk berichtje gezien?
Ja maar ik moet er nu vandoor, ik mail je vanavond.
Alvast bedankt voor je tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@treckpique
Is het trouwens niet zo dat een winterzon meer energie opwerkt bij de zonnecellen dan een zomer zon? zo ja dan zou je in de winter ook gebruik kunnen maken van zonnecellen?

simple antwoord: nee.
langer antwoord: het is wel mogelijk door de panelen op een grotere hoek te zetten zo dat ze in de winter wat efficiënter zijn.
andere kunnen dat beter vertellen.

check effe deze site.
http://www.thesunshinecompany.nl/live-monitor-zonnepanelen
dan zie je het verschil van winter en zomer snel genoeg.

het lijkt mij toch een stuk goedkoper om die kelder weg te laten.
lichter te bouwen evt palen te gebruiken etc..
maar ik wil jouw huiswerk niet doen. :P

@flitspaal.nl
duidenlijk.
soms denk ik wel eens of het niet mogelijk zou zijn om het gas uit de riolering op te vangen en dat bij te mengen voor dat het mijn cv ketel in gaat. gevaarlijke gedachtes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Yingli geeft nu trouwens 10 jaar productgarantie op de panelen. Tja.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Eerst besparen dan pas techniek installeren (en dus minder energie voorziening).
- Of wel isolatie, isolatie, isolatie, isolatie ................
- A+++ apparatuur
- Drinkwater voorziening oké (maar waarschijnlijk moet je nog zuiveren?)
- Watervoorziening (spoelen WC enz) zou ik met regenwater gaan doen (als je moet zuiveren)
- Septic tank zou ik vervangen door zoiets als dat mag in de "groene omgeving"
- Glas HR ++++++ (of zo iets) 0,4 Ug is mogelijk zie hier maar)

Mede zoals al aangehaald door andere,
- Verwarming door pellet is beter (huis+water) omdat het minder Kwh verbruik geeft voor verwarming. Of als je echt veel ruimte overhoud in de kelder zou je voor verwarming ook kunnen gaan voor een "zonnehuis" of wel tig M3 (40) warmwater bufferen en de hele winterer je huis mee verwarmen, maar dan heb je waarschijnlijk te weinig M3 dakvlak voor als je verder niets op het kavel wilt plaatsen.
- Stroomvoorziening wordt kritiek als je niet een vermogen uitgeeft aan accu's, (mede omdat windmolen geen optie is) maar op een gegeven moment heb je ook een omschakelpunt naar brandstofcel techniek (maar daar is het rendement weer laag van).
- Koken op flessen bespaart ook weer heel veel voor de energievoorziening

Succes

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1 ... 140 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.