Ja, bv.
ECE Cars. Check hun
VW Caddy voor slechts € 75000.
- Wat zijn hier de nadelen en voordelen hiervan?
Voordelen: ik zou er geen weten. Nadelen: legio, maar het grootste nadeel is gewoon dat je een fossiel zware auto hebt die feitelijk gebouwd is voor fossiele brandstoffen.
- Waar moet ik dan opletten bij het ombouwen van een auto naar een elektrische auto?
Heel veel dingen, maar vooral de regelgeving. Die is vorig jaar flink aangescherpt om de veiligheid van zelfbouwsels te vergroten. Ik zou er de RDW website eens op napluizen, ik heb daar destijds gelezen waar je allemaal aan moet voldoen.
Zelf heb ik totaal geen verstand van auto's
Dan is mijn antwoord direct: niet aan beginnen. Ik heb op het internet wat conversies gevolgd en het liep in bijna alle gevallen uit de hand. Duurde veel langer dan gepland, kostte veel meer dan gepland, actieradius was veel kleiner van gepland. Het is ingewikkelder dan je denkt.
- diesel motor vervangen door elektro-motor
Heb je kennis van koppel, toerentallen, dat soort zaken? Hou je de versnellingsbak of doe je die weg? Hoe ga je een adapterplaat maken om de motor op je koppelingsgroep aan te sluiten?
- De elektro-motor wordt aangedreven door accu's in de laadruimte. De soort accu's zullen Gel of Tractie accu's zijn. Want de accu's worden natuurlijk langdurig belast vanwege het autorijden met als richtpunt om 130km/h te kunnen rijden.
Langdurig 130 km/u als doel voor een zelfbouwsel met loodaccu's? Mijn advies om er niet aan te beginnen wordt steeds sterker. De Nissan Leaf heeft li-ion accu's en als je daarmee 130 km/u gaat rijden is je actieradius waarschijnlijk minder dan 100 km. Met een onaerodynamisch fossiel geval met loodaccu's ga jij het niet redden om "langdurig" 130 km/u te rijden. Compleet onrealistisch.
- Een diesel-generatortje om bij lege accu's toch verder te kunnen rijden.
Aha. Heb je het BMS (battery management system) al ontworpen? Accu's overladen of te ver ontladen is funest. Je zult dat zeer nauwkeurig moeten regelen om enige levensduur uit de accu's te halen.
- Zonne-paneel op het dak. Eventueel automatisch of handmatig in te stellen om zoveel goede hoek te krijgen op de zon. Dit is alleen handig, wanneer de auto stil staat op een parkeerplaats. Tijdens het rijden in noordelijke richting is dat niet echt handig, dat de zonne-paneel (of panelen. hihi) omhoog staat.
Vergeet het.
- twee lagen van "accu-packs". De ruimte is er voor tenslotte. Per "accu-pack" aansluiten op de elektro-motor en de andere "accu-pack" laten opladen door de zonne-paneel of panelen. Op die manier hoeft de diesel-generator nog minder te worden gebruikt.
Heb je uitgerekend hoeveel kg aan accu's je bij je zou hebben?
Mijn advies: niet aan beginnen. De kans dat het je lukt als je al niet veel van auto's weet is erg klein.
Wil je je transport verduurzamen, ga op een handige plek wonen (dichtbij voorzieningen en NS-station) en doe je auto weg. Maar je woont in Zeeland meen ik me te herinneren en daar zal dat niet meevallen.
fmokveld schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 18:25:
ik denk dat dat de beste optie is. Vanuit slaapstand snel opstarten, geen virusscanner. Maar dus ook geen W7, want ik heb alleen maar legale software en een upgrade W7 vind ik echt te gortig voor alleen plugwise
Werkt ook prima met Windows XP. Maar wellicht even wachten met het aanschaffen van Plugwise tot duidelijk is hoe serieus ze hun klanten nemen.
Op zich goede redenen, en ik zou zeggen stel het voor bij de mods o.i.d. Die zullen je waarschijnlijk doorverwijzen naar het grote meettopic of zoiets.
Maar ik blijf van mening dat juist voor de Tweakende zonnestroominstallatiebezitters met een Plugwise-systeem de discussie enorm interessant is.
En zoals ik al zei, in no time verstomt die discussie wel weer, helemaal als Plugwise hun plan doorzet. Ik ga dan nl. vrijwel zeker ook op zoek naar wat anders.
[
Voor 13% gewijzigd door
JeroenH op 09-10-2011 16:20
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar