De pop-up waarde is de waarde die verschijnt als je met de muis op de grafiek gaat staan. Deze waarde veranderd als je over de X- as loopt. Op die manier kun je tijd en temp aflezen en daar iets mee doen.
Optisch is aflezen op 0,1 C niet mogelijk, daat is de Y-as te klein voor. Dit is echter wel gewenst zie onderstaand voorbeeld.
In de winter zal de kamertemperatuur omlaag gaan in de nacht situatie daar de CV dan om 23.00 stopt met stoken. De ruimtetemperatuur daalt dan soms wel 3 graden in c.a. 8 uur tijd. om 07.00 start hij weer.
Met een pop op met een oplossend vermogen van 1.0 C kan ik dan bijvoorbeeld een delta over dit tijdsgebied van 2 C aflezen (De software geeft een afronding).
Als in werkelijkheid de temperatuur daalt van 21.4 (21 pop-up)naar 18,6 (19 pop- up) dan is met 0,1 graad pop up het verschil 2,8 C, terwijl dit nu 21-19=2 C is.
Een “meetfout” van 2.8/2= 40%
Als het verschil in dit voorbeeld de meetwaardes waardes nog dichter bij elkaar liggen wordt, 20,6 werkelijk(21 pop-up) en 22,4 werkelijk 22 (pop up) is de meetfout nog groter, en m.i. onaceptabel groot.
De y as van de grafiek is dusdanig geschaald dat precieze aflezing optisch niet mogelijk is. (door interpolatie)
Plugwise wil de pop up niet naar 0,1 graad brengen, omdat zij zeggen dat dit buiten de meetnauwkeurigheid valt
(deze is 0,3 C in dit temperatuurgebied.) Wel willen ze mischien de Y-as schaalbaar maken, maar dit is m.i. niet erg handig. De absolute fout van de meting (het geldigheids gebied) heeft niets te maken met het oplossend vermogen van de meting, lees het aantal decimalen.
Wat bepalend is voor isolatie beoordeling van je huis is het getal delta T gedeeld door tijd,
Voorbeeld delta 2.1K gedeeld door 8 uur is 0,262 graad per uur temperatuursdaling. Dit is dan ook hier op de Tweekers site te vergelijken. Uiteraard met vermelding van de buitenlucht condities
Maar dan moet de pop/up dus naar 0,1 C ipv 1C zoals nu.
Dus zeg ik net als Jeroen: Ik zou iedereen willen aanraden daar de plugwise heldpesk over te mailen.
Het zou helemaal geweldig zijn als Plugwise ook een buitenlucht temp/RV Sense op de markt brengt, dan wordt het pas echt: meten is weten
[
Voor 9% gewijzigd door
Gasschuif op 06-10-2011 13:15
]