Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 137 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.824 views

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

Yihaaa schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:33:
[...]

[...]

Vindt zelf die van Heatnet wat mooier en lijkt me handiger.

Welke hebben jullie besteld als ik vragen mag?
ik heb die van heatnet besteld mede door de handige clip die ik zag

Jsunnyreports

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
SunshineCompany schreef op donderdag 29 september 2011 @ 08:28:
Erg irritant, die subsidie ronde van de provincie Overijssel. Je moet met een groep gezamelijk aanvragen. Zijn 2-3 potjes beschikbaar, dan is het weer op. Hebben 10 - 40 groepen ingeschreven, gok ik. Subsidie zal minder worden naarmate de groep groter wordt. Denk aan 30 - 50 cent / Wp. De groep vraagt vervolgens 100 offertes aan, en kiest degene die het voor een appel en een ei uitvoert, geld verdienen mag niet.

Kortom; iedereen gaat WEER zitten wachten, net als bij die oude stomme SDE subsidie.
Tja, ik had ook niet verwacht dat een "lagere overheid" het "beter" zou gaan doen dan de "hogere" overheid. M.a.w.: roeien met de riemen die je hebt.

De PV-leveranciers hebben het erg zwaar tegenwoordig...

Dat moet natuurlijk ook, want ze moeten werken voor het geld... >:)

Blijkbaar hebben de lieden die 825 aanvragen onder SDE "plus" hebben ingeleverd voor zonnestroom (status 5 september) andere ideeën over rentabiliteit en "kansen met 4 eurocent/kWh subsidie"...

(jij kan wel tegen een grapje op zijn tijd, als ik kom buurten neem ik de bekende appeltaart mee ter compensatie)

@antonboonstra grafieken: strakke plasser moment hier... (formulering gejat van een andere twiekert, met dank...) :9

* edit *
Hé?! Wat zien ik daar, helemaal rechtsonder op de monitoring pagina van een bekend GoT forum contribuant?

http://www.thesunshinecompany.nl/live-monitor-zonnepanelen

Dat mag best wel een Yingli paneeltje hebben opgeleverd??? _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 29-09-2011 11:14 . Reden: surprise, surprise... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Heeft iemand informatie over de duurzaamheid van reflecterende isolatie folies en meer traditionele vormen als eps, glas- en steenwol? Welke isoleert na 10 jaar nog het beste?

Waar ik aan zit te denken: dunne reflecterende folies op rol zijn bijvoorbeeld eenvoudig in de kruipruimte te krijgen maar die ruimte is altijd wat vochtig en de isolerende werking van de folie is grotendeels afhankelijk van de reflectiviteit van het oppervlak. Mocht het oppervlak na verloop van tijd ietwat dof of stoffig worden verdwijnt de isolerende werking rap.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@styno
glas- en steenwol verliezen hun isolatiewaarde als ze vochtig worden.
die kun je dus niet gebruiken in de kruipruimte.

houd over eps/pur/pir/folie's.
van eps + folies kan ik zeggen dat die na 10 jaar nog net zo goed zijn als toen ze aangebracht werden.
(zelfs na 20 jaar nog oke)
pur en pir heb ik geen 10 jaar ervaring mee maar verwacht geen problemen ook niet na 20 jaar.

het grote probleem eerder is "blijft het zo lang vast hangen aan de vloer".
het bevestigen is het grootste probleem.
het spul blijft wel goed. (op enkele problemen met muizen na dan.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zag dat geothermal power miste op de voorpagina. Mochten jullie niet weten wat het is en wat het kan staan hieronder wat links.
http://www.google.org/egs/
http://youtu.be/O6r_3AgI49Y

Verder weet ik denk ik nog wel een interessante docu voor jullie, het gaat over dit systeem wat er allemaal niet werkt en wat de gevolgen zijn.
En een nieuw systeem dat gebaseerd is op duurzaamheid en efficiëntie, het is natuurlijk nog uitgebreider dan dat, maar dat zien jullie in de docu.

Zeitgeist Moving Forward: http://youtu.be/4Z9WVZddH9w

[ Voor 71% gewijzigd door UPPERKEES op 29-09-2011 12:41 ]

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 21:26
migjes schreef op donderdag 29 september 2011 @ 11:56:
@styno

houd over eps/pur/pir/folie's.
van eps + folies kan ik zeggen dat die na 10 jaar nog net zo goed zijn als toen ze aangebracht werden.
(zelfs na 20 jaar nog oke)
pur en pir heb ik geen 10 jaar ervaring mee maar verwacht geen problemen ook niet na 20 jaar.

het grote probleem eerder is "blijft het zo lang vast hangen aan de vloer".
het bevestigen is het grootste probleem.
het spul blijft wel goed. (op enkele problemen met muizen na dan.)
Dat blijven hangen heb ik ook over nagedacht.

Wat zou he bezwaar zijn om een rits spijkerpluggen door m'n EPS in het beton te zetten voor extra stevigheid voor de pur ?

Of domweg een rits latjes met eventueel bovenaan wat spijkers horizontaal tussen de zandbodem en de vloer. Daar kruip je zo omheen en het geeft extra stevigheid toch ?

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:20

Punkrocker

Mostly harmless

_/-\o_

Volgens mij bedoeld hij toch een ander hoor...
8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb een vraag voor de mensen met kennis van omvormers.

Ik heb zonnepanelen (6 x yingli 260Wp) in 1 string aangesloten op een Mastervolt XS2000. Deze omvormer heeft een enkelvoudige MPP tracker en twee parallelle string aansluitingen.

Nu wil ik eigenlijk nog 2 panelen van de zelfde spec aansluiten op de omvormer, maar dan op de 'tweede' set aansluitingen. (situatie schets: 6 panelen op een uitbouw van het huis. Omvormer in de schuur 4 meter van het huis. Ruimte op de schuur voor nog 2 panelen. 2 strings van 4 kan wel maar vergt een hoop ombouw werk en maakt het bekabelings plan ingewikkeld.)

Nu staat er in de manual dat "het totale vermogen zoveel mogelijk verdeelt moet worden over de beide solar-ingangen."

Nu vind ik het vervelend dat er niet bij staat waarom dan.

Iemand die daar hier een idee over heeft?

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• zonnigtype
1 GWp d'r bij in 3 weken tijd maakt ... >11 GWp (aangemeld, maar toch...):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/contatore_fotovoltaico_29sep2011_door_11.gif

Ik weet nog steeds niet of ik er nu blij van moet worden of Sodom en Gomorra moet vrezen gezien de te verwachten reactie bij de politieke orde daar...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Derby schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:12:
Ik heb een vraag voor de mensen met kennis van omvormers.

Ik heb zonnepanelen (6 x yingli 260Wp) in 1 string aangesloten op een Mastervolt XS2000. Deze omvormer heeft een enkelvoudige MPP tracker en twee parallelle string aansluitingen.

Nu wil ik eigenlijk nog 2 panelen van de zelfde spec aansluiten op de omvormer, maar dan op de 'tweede' set aansluitingen. (situatie schets: 6 panelen op een uitbouw van het huis. Omvormer in de schuur 4 meter van het huis. Ruimte op de schuur voor nog 2 panelen. 2 strings van 4 kan wel maar vergt een hoop ombouw werk en maakt het bekabelings plan ingewikkeld.)

Nu staat er in de manual dat "het totale vermogen zoveel mogelijk verdeelt moet worden over de beide solar-ingangen."

Nu vind ik het vervelend dat er niet bij staat waarom dan.

Iemand die daar hier een idee over heeft?
Je hebt maar 1 MPP Tracker, als je verschillende vermogens aan beide strings hangt dan kan de omvormer niet goed bepalen waar het maximale power punt ligt. Je hebt dan bijvoorbeeld 1 string met 4 panelen die 120V * 5A levert, terwijl een string met 3 panelen 90V op 5V levert. En dat vind een omvormer niet fijn.

Als je overigens twee panelen gaat bijplaatsen en dat kan op deze omvormer dan moeten ze op dezelfde helling en orientatie liggen als de andere panelen, anders gaat de MPP Tracker alsnog de mist in ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• tw_eek
  • Laatst online: 28-08 22:59
Wat een heerlijk zonnetje vandaag. Gevaarlijk voor zonaanbidders, niet alleen door het gebrek aan ozon maar ook voor pv bezitters. Blijf BINNEN, ga niet naar buiten, sluit alle gordijnen 8)

Zojuist heb ik het idee opgenomen om te kijken of er een uitbreiding mogelijk is op mijn dakopbouw.

Afbeeldingslocatie: http://i1030.photobucket.com/albums/y365/Photogerard/DakPV.jpg

Nu heb ik 1050 Wp met 6 panelen op flatfix icm met steca 500tjes. Op zich kan daar nog wel wat bij. Ik dacht aan 1 of twee steca 500 op aparte groepen. Het is te veel werk om een aparte groep te maken.

De orientatie is nu pal zuid met 20 graden. Het dak is 5,1 meter (zuid-noord) bij 4,5 (oost-west) uitlopend naar 5.5 meter.

Optie A: 1 extra rij met 2-3 panelen met 1 steca 500. Orientatie zuid
Optie B: van zuid orientatie naar oost-west orientatie. Hierdoor kan ik in principe twee rijen plaatsen. De drie huidige panelen zijn 4.7 meter breed.

Optie A is het eenvoudigst. Maar ik denk dat ik dan in de wintermaanden schaduwnadelen krijg. Alhoewel in de winter met 20 graden de opbrengst niet erg hoor is.
Optie B: veel werk en misschien afscheid nemen van flatfix voor een compacter motagesysteem met minder ballast.

tw_eek is er nog niet uit.

Voor 80 eurocent per Wp ben ik wel te porren :9~. Desnoods een container...

[ Voor 0% gewijzigd door tw_eek op 29-09-2011 13:34 . Reden: dak is niet helemaal rechthoekig, loopt in een punt uit ]

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:24:
[...]
Je hebt maar 1 MPP Tracker, als je verschillende vermogens aan beide strings hangt dan kan de omvormer niet goed bepalen waar het maximale power punt ligt. Je hebt dan bijvoorbeeld 1 string met 4 panelen die 120V * 5A levert, terwijl een string met 3 panelen 90V op 5V levert. En dat vind een omvormer niet fijn.

Als je overigens twee panelen gaat bijplaatsen en dat kan op deze omvormer dan moeten ze op dezelfde helling en orientatie liggen als de andere panelen, anders gaat de MPP Tracker alsnog de mist in ;)
Bedankt voor de snelle reactie. Het ligt dus aan de MPP tracker. Dan wordt het een aparte omvormer erbij.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:43

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

zonnigtype schreef op donderdag 29 september 2011 @ 10:35:
[...]
@antonboonstra grafieken: strakke plasser moment hier... (formulering gejat van een andere twiekert, met dank...) :9
Haha, thanx! Vanwege privacy gevolgen heb ik mijn detail verbruiksgegevens maar even afgeschermd op internet gezet.
* edit *
Hé?! Wat zien ik daar, helemaal rechtsonder op de monitoring pagina van een bekend GoT forum contribuant?

http://www.thesunshinecompany.nl/live-monitor-zonnepanelen

Dat mag best wel een Yingli paneeltje hebben opgeleverd??? _/-\o_
Helaas geen Yingli paneeltje. De eerste grafiek is als vriendendienst voor een mede-GOT-er gemaakt, maar voor de tweede en derde heb ik netjes een vergoeding gekregen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Woodski
tw_eek schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:26:
Nu heb ik 1050 Wp met 6 panelen op flatfix icm met steca 500tjes. Op zich kan daar nog wel wat bij. Ik dacht aan 1 of twee steca 500 op aparte groepen. Het is te veel werk om een aparte groep te maken.
Een extra groep maakt het wel makkelijker, veiliger en overzichtelijker.
Als ik jou was zou ik het wel strek overwegen.
Alleen is het alleen maar om gedonder met de verzekering bij eventuele brand te voorkomen.

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik probeerde je te mailen maar de adressen in je profiel zijn niet bereikbaar. Check even mijn onderstaande bericht:

Ik zag dat geothermal power miste op de voorpagina. Mochten jullie niet weten wat het is en wat het kan staan hieronder wat links.
http://www.google.org/egs/
http://youtu.be/O6r_3AgI49Y

Verder weet ik denk ik nog wel een interessante docu voor jullie, het gaat over dit systeem wat er allemaal niet werkt en wat de gevolgen zijn.
En een nieuw systeem dat gebaseerd is op duurzaamheid en efficiëntie, het is natuurlijk nog uitgebreider dan dat, maar dat zien jullie in de docu.

Zeitgeist Moving Forward: http://youtu.be/4Z9WVZddH9w
flitspaal.nl schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:24:
[...]

• tw_eek
Woodski schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:38:
[...]

Een extra groep maakt het wel makkelijker, veiliger en overzichtelijker.
Als ik jou was zou ik het wel strek overwegen.
Alleen is het alleen maar om gedonder met de verzekering bij eventuele brand te voorkomen.
Je mag toch 500 Watt invoeden per groep? Geen gedonder bij gedonder zou ik zeggen.

• Woodski
tw_eek schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:40:
[...]

Je mag toch 500 Watt invoeden per groep? Geen gedonder bij gedonder zou ik zeggen.
Heb je dan toegang tot 4 verschillende groepen daar bij je dak ?
Ik zie een wirwar van lange kabels voor me met die oplossing

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

@styno
Ik begrijp dat natte glas- en steenwol niet de isolatiewaarde ten goede komt (understatement ;)) maar ik vraag me af of dit bij enigzinds vochtige lucht ook zo het geval is.

Volgens bijvoorbeeld Isover is hun product zelfs zeer geschikt voor kruipruimte isolatie. Bij mij zelf is overigens geen sprake van water onder de vloer, maar redelijk droog zand.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• tw_eek
Woodski schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:47:
[...]

Heb je dan toegang tot 4 verschillende groepen daar bij je dak ?
Ik zie een wirwar van lange kabels voor me met die oplossing
Nee, dat valt reuze mee. De huidige opstelling heeft netjes een 4mm2 kabel in een buis naar de meterkast aangesloten op een bpm meter. Direct onder het dak heb ik een groep voor de wasmachine en twee groepen voor de rest van de electra (pc, combiketel en 9 spaarlampen).

Een extra kabel naar de meterkast gaat niet meer lukken. Helaas.

Wellicht is 1 steca 500 voldoende omdat ik nu ongeveer 400 kWh in de plus zit per jaar. Wel met opgroeiende kinderen die ook meer gaan verbruiken.

• Woodski
tw_eek schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:57:
[...]

Nee, dat valt reuze mee. De huidige opstelling heeft netjes een 4mm2 kabel in een buis naar de meterkast aangesloten op een bpm meter. Direct onder het dak heb ik een groep voor de wasmachine en twee groepen voor de rest van de electra (pc, combiketel en 9 spaarlampen).

Een extra kabel naar de meterkast gaat niet meer lukken. Helaas.

Wellicht is 1 steca 500 voldoende omdat ik nu ongeveer 400 kWh in de plus zit per jaar. Wel met opgroeiende kinderen die ook meer gaan verbruiken.
Ah dat is al een stuk duidelijker :)
Kom ik aan met m'n 3Kw op 2.5mm2

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:42

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mars Warrior schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:07:
Heeft er hier iemand ervaring met 3-voudig glas?

Wij zijn aan het kijken naar een lichtstraat (4.5x2m, dus 9m2) en een vouwdeur pui (circa 6m2) achter, en ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van 3-voudig glas tegenover het standaard dubbele HR++ glas.

Prijsverschillen kan ik vooralsnog ook niet op internet vinden, laat staan de mogelijke besparing op gas, maar ook het mogelijke nadeel (lagere g waarde, zonwerende laag mogelijk daarom ook niet nodig) in de lente/herfst periode om met de zon je huis op te warmen, waardoor het in die periode juist meer gas kost om je huis op te warmen tov HR++ glas.

Alle info is welkom!
Het is al even geleden om mezelf maar even te quoten, maar we zijn al weer een stuk verder met de benodigde info.

Ik heb zowel geinformeerd bij Semco (Duits) als bij AGC. Beide hebben uitgebreide ervaring met 3V glas als dakbeglazing en kwamen beide ook op redelijk dezelfde gegevens / antwoorden:
  • Voor dakbeglazing is veiligheidsglas vereist (inkoppertje)
  • De Ug waarde ligt rond de 0,5 (Krypton) of 0,6 (Argon). Dus grofweg een factor 2 beter dan 'gewoon' HR++ glas
  • De g waarde (zontoetredingsfactor) varieert behoorlijk en is afhankelijk van soorten glas en de coating: van 20% (sterk warmtewerend/refelecterend) tot 55%
  • Volgens AGC (en dat is ook zichtbaar in hun configurator), heeft HR++ glas 'maar' een maximale g-waarde van 48%, oftewel de warmteopvang van 3V glas is dus hoger dan 2V glas. Volgens AGC veroorzaakt door reflecties tussen de verschillende glasbladen. Ik had juist andersom verwacht. Dit is in ieder geval een plusje voor 3V.
  • Warmtewerend glas houdt de warmte wel even tegen, maar absoluut onvoldoende bij een groot oppervlak, tenzij je het speciale 20% glas gaat nemen (spiegelend), maar dat is meer voor beglazing voor gebouwen met airco. Daarbij is de kans op glasbreuk bij gewoon glas minder dan bij warmtewerend glas.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/300ti8l.png
    Grafiekje van Semco waarin ze zelf duidelijk aangeven dat zonwerend glas niet echt helpt en je eigenlijk zonwering moet toepassen wil je het binnen koel houden (ze zijn gek op de temp in Toscane zoals je ziet, daarmee vergelijken ze nl. al hun glas...)
  • De prijs van 3V is circa 1.5x de prijs van 2V glas...
Daarmee adviseren ze beide uiteindelijk hetzelfde:
  • Voor maximaal profijt van de zonnewarmte in winter/lente/herfst: neem glas met een zo groot mogelijke g-waarde
  • Monteer screens aan de buitenkant om in de zomer de warmte buiten te houden
Ik heb grofweg nog wat zitten rekenen met warmteverliezen en warmtewinsten en het lijkt er nu op dat 3V glas ook in de winter gemiddeld genomen netto warmtewinst oplevert!

Ik neig op dit moment dus sterk naar een volledig glazen dak (max. 18m2) van 3V glas, maar moet nog even afwachten wat de aannemer daarvan vindt en wat de prijs dan wordt, want al dat extra gewicht moet de constructie wel aankunnen natuurlijk.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• migjes
@Woodski
de pur blijft wel plakken aan je eps.
dat is het probleem niet.
ben wel bang als het eps wat ouder is dat er een laag van af kan scheuren en dan met pur en al naar beneden valt. (pas na een jaartje of 5)

spijkerpluggen geven natuurlijk koude bruggen.
verder weet ik niet of dat nadelig is of voordelig is.
het kan zijn dat die pluggen gaan roesten en dan de zaak alleen maar erger maken.

gebruik in ieder geval geen hout in de kruipruimte.
vraag maar aan flitspaal waarom.

(de metode die je wil gebruiken is mij niet bekend of i werkt.
maar laat je daar door niet tegen houden.
ik geef je een goeie 50/50 procent kans dat het werkt.
soms moet je je hooft boven het maaiveld uit steken en op het beste hopen.)

@tw_eek
is er een rede dat de nieuwe steca's niet op de zelfde kabel kunnen als de 2 oude?
ik zie hem in ieder geval niet.
evt zou je dan misschien alle panelen op 1 grote omvormer kunnen aansluiten.
of had je die optie al door genomen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• zonnigtype
antonboonstra schreef op donderdag 29 september 2011 @ 13:37:
Helaas geen Yingli paneeltje. De eerste grafiek is als vriendendienst voor een mede-GOT-er gemaakt, maar voor de tweede en derde heb ik netjes een vergoeding gekregen.
Wat is er op 13 september in Rotterdam Centraal gebeurd dat de opbrengst van dat vertikaal hangende show systeem toen zo opvallend "hoog" was (en de laatste zonnige dagen de installatie zo "gemiddeld matig slecht" presteert)?

Heeft iemand op die dag dat irritante logo tijdelijk voor de in string zittende panelen weggehaald, wellicht?
Of een spiegel op de straat neergezet om wat zonlicht extra naar de gevel te reflecteren? ;)

http://s942.cp.hostnet.nl/?page_id=1677
SunshineCompany in "Duurzame Energie deel 18"

Verwijderd

@tw_eek:

Waarom kunnen die nieuwe omvormers niet op de BPM erbij? Is die voor SDE subsidie? Je kunt volgens mij je bestaande installatie altijd wijzigen / uitbreiden, zolang je maar binnen de regeltjes blijft (min en max Wp). En je moet het officieel ook doorgeven aan SenterNovem / AgentschapNL.
Lijkt mij de betere oplossing; scheelt gedoe met extra kabels en zorgt er ook voor dat je maximale SDE kunt 'beuren' (hoewel je waarschijnlijk al op de gelimiteerde 0,85 kWh/kWp zit met de bestaande installatie).

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bij de weg:

Toch mooi hoe het aantal posts correleert met de hoeveelheid zonne-instraling per dag.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• tw_eek
migjes schreef op donderdag 29 september 2011 @ 14:29:

@tw_eek
is er een rede dat de nieuwe steca's niet op de zelfde kabel kunnen als de 2 oude?
Ik heb nu de panelen, 6 op het dak en 6 op de schuur, via steca's aangesloten op een bruto productiemeter voor de SDE 2008. Ik wil Stedin niet in verwarring brengen als ik op die groep meer ga invoeden.

Maar je hebt gelijk, ik kan Stedin eens bellen en vragen (om moeilijkheden :X )
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2011 @ 14:38:
@tw_eek:

Waarom kunnen die nieuwe omvormers niet op de BPM erbij? Is die voor SDE subsidie? Je kunt volgens mij je bestaande installatie altijd wijzigen / uitbreiden, zolang je maar binnen de regeltjes blijft (min en max Wp). En je moet het officieel ook doorgeven aan SenterNovem / AgentschapNL.
Lijkt mij de betere oplossing; scheelt gedoe met extra kabels en zorgt er ook voor dat je maximale SDE kunt 'beuren' (hoewel je waarschijnlijk al op de gelimiteerde 0,85 kWh/kWp zit met de bestaande installatie).
Ik zit al op mijn maximum wat ik had aangegeven voor de SDE (nu 2100 Wp). Er is geen speling. Eerder had ik al een verzoek ingediend om het aantal wp te verhogen maar dat is helaas niet gelukt.

[ Voor 39% gewijzigd door tw_eek op 29-09-2011 14:45 ]

• Woodski
migjes schreef op donderdag 29 september 2011 @ 14:29:
@Woodski
de pur blijft wel plakken aan je eps.
dat is het probleem niet.
ben wel bang als het eps wat ouder is dat er een laag van af kan scheuren en dan met pur en al naar beneden valt. (pas na een jaartje of 5)

spijkerpluggen geven natuurlijk koude bruggen.
verder weet ik niet of dat nadelig is of voordelig is.
het kan zijn dat die pluggen gaan roesten en dan de zaak alleen maar erger maken.

gebruik in ieder geval geen hout in de kruipruimte.
vraag maar aan flitspaal waarom.

(de metode die je wil gebruiken is mij niet bekend of i werkt.
maar laat je daar door niet tegen houden.
ik geef je een goeie 50/50 procent kans dat het werkt.
soms moet je je hooft boven het maaiveld uit steken en op het beste hopen.)
Ik krijg verschillende aanbiedingen om de bodem vol te storten met chips.
Dat zou het vocht tegenhouden en dus veel nut hebben.
Mijn boerenverstand zegt me dat ik de vloer aan de onderkant dicht moet zien te krijgen (extra isoleren)
De zandbodem bedekken lijkt me niet veel nut te hebben.
Helpt de bodem bedekken echt zo veel ?

Op dit moment lijkt Tonzon het mooist voor me.
Bij voorkeur met hulp van een ervaren klusser.
Extra EPS is een rotklus, pur heeft veel nadelen.
@tw_eek
Ik gok dat hij subsidie vangt :)

• antonboonstra

antonboonstra

...

[ Voor 99% gewijzigd door antonboonstra op 29-09-2011 17:15 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• zonnigtype
tw_eek schreef op donderdag 29 september 2011 @ 14:40:
Ik heb nu de panelen, 6 op het dak en 6 op de schuur, via steca's aangesloten op een bruto productiemeter voor de SDE 2008. Ik wil Stedin niet in verwarring brengen als ik op die groep meer ga invoeden.

Maar je hebt gelijk, ik kan Stedin eens bellen en vragen (om moeilijkheden :X )
Sterkte. Houdt alvast een borrel klaar om naar binnen te klokken...
Ik zit al op mijn maximum wat ik had aangegeven voor de SDE (nu 2100 Wp). Er is geen speling. Eerder had ik al een verzoek ingediend om het aantal wp te verhogen maar dat is helaas niet gelukt.
Niet gelukt "omdat het budget al was gereserveerd", en er dus "niks meer bij mocht".

... we zullen het maar niet over het schrikbarende slakkentempo hebben waarbinnen "al die aangevraagde en beschikte" projecten worden gerealiseerd. Had jij een lange tijd gewoon al een draaiend (groter) systeem van kunnen hebben, als veel van die projecten d'r uit waren geknikkerd ...

... maar ik heb genoeg gewaarschuwd tegen de verschrikkelijke nooks and crannies van Neer'lands zoveelste pruts regelingetje op het gebied van duurzaamheid ...

... to no avail ...

Veel succes met de uitbreiding. Die gaat er vast komen. Linksom of rechtsom, maar komen gaat 'ie! :)

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Qua instraling geen systeem om trots op te zijn. Qua uitstraling wel.

[ Voor 9% gewijzigd door SunshineCompany op 29-09-2011 15:18 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

SunshineCompany schreef op donderdag 29 september 2011 @ 15:18:
Qua opbrengst geen systeem om trots op te zijn. Qua uitstraling wel.
Soms gaat het om de instraling,
soms gaat het om de uitstraling....

zoiets?

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op donderdag 29 september 2011 @ 15:18:
Qua instraling geen systeem om trots op te zijn. Qua uitstraling wel.
Yup, zo had ik het ook ongeveer geformuleerd op mijn links pagina (live monitoring), moet ik nog uploaden.

"Weinig instraling, hoge uitstraling".

Marketeers zouden er wel pap van lusten... :P

Wanneer gaan jullie de volgende gevel bekleden met blauwe paneeltjes á 70-80 euricent de wattpiek? Goedkoper dan marmer denk ik? >:)

Sorry, kon het niet laten... (jullie zijn zo weer een weekje van me af...).

• migjes
@Woodski
de bodem volstorten met chips.
vind ik een net zo goede optie als tonzon, maar dan met nog wat meer nadelen.
de komende 20 jaar heb je 100% kans dat je riolering een keer verstopt raakt.
en dan moet je door die bagger heen om het te repareren.
ik ben bang als dat spul er 20 jaar ligt het een smerige stoffige zooi is geworden.

zelf gebruik ik mijn kruip ruimte ook voor al mijn netwerk/tv/speaker kabel etc..

(met als speciale extra heb ik er ook een kelder gebouwd.
ik had nog een elektrische lift over met afstand bediening.
daar op staat een kastje die mooi uit mijn kruipruimte omhoog komt.
erg hoog tweak gehalte.)

je kunt dus gerust de zaak vol laten spuiten met pur.
nadelen komen we later wel achter.
vind het wel een aardig bedag zoon 2000.
zelf plakken met eps is minder als 500.
rotklus. mmmmm vond het wel mee vallen.
maar ja ik houd wel van aanpakken. effe lekker weg van mijn computer en de problemen van anderen daar mee.
ik vond het bouwen van mijn badkamer een grotere rotklus.

Verwijderd

@rookmelders

Ik heb bij de verkoper van deze Garvan rookmelder nagevraagd wat de functie is van de beide draden die je zou moeten gebruiken bij het koppelen van deze rookmelders. Hij geeft alleen aan dat je perse die draden zou moeten gebruiken.

De zwarte en de witte. Ik kan me niet voorstellen dat beide draden gebruikt voor signalen.
Ik verwacht dat de zwarte de signalen vervoerd en de witte voor de min koppeling zorgt.

Aangezien ik een huis heb met een oranje koppeldraad heb ik geen behoefte om, als dat niet nodig is, extra draden door heel het huis te trekken.

Is er iemand hier op het forum die in staat is de signalen met een scoop uit te lezen zodat ik (en wij) weten wat hiermee mogelijk is? Ik koop er wel een stel als testobject.

(het probleem met rookmelders is wel bekend -> 60 kWh jaarlijks per rookmelder)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2011 15:41 ]

Verwijderd

tw_eek schreef op donderdag 29 september 2011 @ 14:40:
[...]

Hm, wanneer is jouw SDE subsidie toegekend?
de PV-installatie moet binnen 3 jaar na verlening van de SDE-subsidie in gebruik zijn genomen.
Ik ben bang dat die 3 jaar net voorbij zijn... Anders kon je nog wegkomen met dit:
Ik wil een installatie plaatsen met een groter vermogen dan is aangevraagd. Mag dat?
Ja, dit mag. Uw subsidietoezegging wordt echter niet naar boven bijgesteld. U heeft een aanvraag gedaan in de categorie zon-PV klein of zon-PV groot Plaats u een installatie met een groter vermogen dan de betreffende categorie toelaat, dan voldoet uw installatie niet langer aan de voorwaarden van de SDE. Dit kan uiteindelijk leiden tot een intrekking van de aan u verleende subsidie.

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:13:
Ik ben bang dat die 3 jaar net voorbij zijn... Anders kon je nog wegkomen met dit:
Niet als er ingevoed gaat worden op de al lang geplaatste BPM. Want dan gaat onherroepelijk de beschikking ongeldig worden verklaard zodra netbeheer "vreemde" meterstanden gaat constateren (lees: veel hogere productie dan normaal gesproken bij oplevering SDE installatie kon worden verwacht).

Alleen als je de BPM bypassed kan het. Maar dan moet je nog in de clinch met de netbeheerder die daar "bizarre eigen ideeën" over zou kunnen hebben. Ook al schijn je te mogen prutsen wat je wilt, als het maar "achter je aansluiting" is.

• tw_eek
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:13:
[...]

Hm, wanneer is jouw SDE subsidie toegekend?

[...]

[...]
Dat is een goede. Ik heb de papieren er eens op nagekeken en dit zijn de resultaten:
6 april 2009: aanvraag ontvangen bij SenterNovem
3 juli 2009: een brief van senternovem dat ze er mee bezig zijn en een projectnummer ontvangen
16 juli 2009: positief bericht over de loting, opgegeven startdatum pv 1-6-2010
10 augustus 2009: verzoek om subsidiabele jaarproductie te verhogen is afgewezen.
20 augustus 2009: daadwerkelijke installatie van de pv panelen en opwekken maar :)
-- september-januari: diverse meterkastaanpassingen, glasvezelmodem verplaatsen, bpm plaatsen etc.
23 feb 2010: verschuiving startdatum subsidie van 1-6-2010 naar 1-1-2010 is geaccepteerd.

De drie jaar is nog lang niet voorbij. Stom van mij om te bedenken dat het SDE 2008 is maar het is 2009 8)7 |:( 8)7. Ik was blij dat alles geregeld was.

Ik kan dus gerust een extra steca bij de bestaande plaatsen als ik de autoriteiten op de hoogte stel. Anders komen ze me halen en moet ik voor lange tijd in het gevang.

[ Voor 2% gewijzigd door tw_eek op 29-09-2011 16:32 . Reden: typo ]

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:05

The Wizard

Moderator Mobile
Ik dacht dat je altijd meer mocht invoeden omdat de subsidie toegekend is tot een bepaalde productiemax. Het enige wat je dus bereikt is dat je gewoon maximale subsidie krijgt wat al toegekend (lees: gereserveerd) is voor de komende 15 jaar op jou systeem..

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• zonnigtype
tw_eek schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:32:
[...]

Dat is een goede. Ik heb de papieren er eens op nagekeken en dit zijn de resultaten:
6 april 2009: aanvraag ontvangen bij SenterNovem
3 juli 2009: een brief van senternovem dat ze er mee bezig zijn en een projectnummer ontvangen
16 juli 2009: positief bericht over de loting, opgegeven startdatum pv 1-6-2010
10 augustus 2009: verzoek om subsidiabele jaarproductie te verhogen is afgewezen.
20 augustus 2009: daadwerkelijke installatie van de pv panelen en opwekken maar :)
-- september-januari: diverse meterkastaanpassingen, glasvezelmodem verplaatsen, bpm plaatsen etc.
23 feb 2010: verschuiving startdatum subsidie van 1-6-2010 naar 1-1-2010 is geaccepteerd.

De drie jaar is nog lang niet voorbij. Stom van mij om te bedenken dat het SDE 2008 is maar het is 2009 8)7 |:( 8)7. Ik was blij dat alles geregeld was.
Realisatie termijn voor SDE 2008 was 4 jaar (kan nog steeds, in meeste gevallen tot zo'n beetje najaar 2012). Termijn vanaf SDE 2009 is anderhalf jaar geworden vanaf datum beschikking.

Uit Regeling aanwijzing categorieën duurzame energieproductie 2009
Artikel 11

1. Subsidie als bedoeld in artikel 8, eerste lid, wordt voor een periode van 15 jaar verstrekt.

2. De subsidie-ontvanger neemt de productie-installatie voor de productie van hernieuwbare elektriciteit uit zonlicht met behulp van fotovoltaïsche zonnepanelen binnen 18 maanden na de datum van de beschikking tot subsidieverlening in gebruik.

3. Deze periode kan in uitzonderlijke gevallen eenmaal met een periode van een jaar worden verlengd.
Jouw beschikkingsdatum lijkt dus 16 juli 2009. Anderhalf jaar verder is 16 januari 2011. Daarna mag je niks meer veranderen, volgens mij, als het om "invoeden op de bestaande BPM" gaat. Ik kan me beslist vergissen, misschien kan het wel, maar ik zou dat keihard laten vastnagelen op schrift. Je zult zeker niet meer gaan krijgen dan het maximaal toegezegde aantal kilowatturen (850 kWh/kWp maal de beschikte installatie grootte in kWp per kalenderjaar).
Ik kan dus gerust een extra steca bij de bestaande plaatsen als ik de autoriteiten op de hoogte stel. Anders komen ze me halen en moet ik voor lange tijd in het gevang.
Dan kom ik wel een - niet op SDE zonnestroom gebakken - appeltaart brengen als het zo ver is. Dan nodig ik Verhagen uit om je te komen troosten. Wat moet er in de vulling? ;)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Problemen in De Blauwe Hoek?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• zonnigtype
Heb net ff gebeld. Hij is al onderweg naar huis...

... fijn zo'n forum. Heb je helemaal geen sluwe meter meer voor nodig... >:)

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
zonnigtype schreef op donderdag 29 september 2011 @ 17:26:
[...]

Heb net ff gebeld. Hij is al onderweg naar huis...

... fijn zo'n forum. Heb je helemaal geen sluwe meter meer voor nodig... >:)
Ik kijk elke dag tijdens de lunchpauze bij hem op de site om m'n nagenoeg vergelijkbare systeem
te checken. Vanmiddag zag ik dat zijn installatie bij een strak blauwe lucht "de hik" kreeg.
Ik werk vlakbij, dus ik keek snel door het raam zijn kant op, met de veronderstelling een
wolk of zoiets aan te treffen. NIETS. ................oei, dacht ik nog , da's niet best.
Bij thuiskomst maar even melden op het forum.
Te laat! jullie waren me voor. :)

Tof dat zoiets toch werkt, _/-\o_

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Yihaaa schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:33:
[...]
Welke hebben jullie besteld als ik vragen mag?
De Tercal-pompschakelaar, met losse stekker/contra-stekker. Het was een van de goedkoopste, en omdat de vloerverwarming unit en het stopcontact gedeeltelijk in/achter een boekenkast zit krijg ik dit makkelijker in het stopcontact. (zonder dat er weer een extra snoer tussen moet.)
Ziet er degelijk uit, nog nog niet geïnstalleerd maar wel getest met een kopje heet water, en het lijkt te werken.
(De pompschakelaar gebruikt zelf ongeveer 0.3W, zowel met in- als uitgeschakelde pomp)

edit:
volgende project wordt de KPN Experia box (modem/telefoon). Volgens KPN veel zuiniger, maar ik vind 9.1W best nog veel. vooral de 1001 status ledjes moet wat aan te doen zijn.

edit 2:
Wel opvallende verschillen: Tercal: 1 minuut per 14 dagen, heatnet: 3 minuten per dag.

[ Voor 17% gewijzigd door jwstolk op 29-09-2011 20:57 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

jwstolk schreef op donderdag 29 september 2011 @ 20:45:
[...]
edit:
volgende project wordt de KPN Experia box (modem/telefoon). Volgens KPN veel zuiniger, maar ik vind 9.1W best nog veel. vooral de 1001 status ledjes moet wat aan te doen zijn.
Ik zit ook te kijken naar een zuiniger alternatief voor mijn Tele2 modem/telefoonkastje. 's nachts uitzetten is geen optie omdat ik dan ook telefonisch bereikbaar wil zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nu op 956 kWh / kWp, met nog 4 weken te gaan. Zit nu op 13.300 kWh, met 13.940 Wattpiek. Moet dus in oktober 640 kWh opwekken om de 1000 kWh / kWp grens te doorbreken. Spannend. Zal op 't randje worden.. ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op donderdag 29 september 2011 @ 21:35:
Nu op 956 kWh / kWp, met nog 4 weken te gaan. Zit nu op 13.300 kWh, met 13.940 Wattpiek. Moet dus in oktober 640 kWh opwekken om de 1000 kWh / kWp grens te doorbreken. Spannend. Zal op 't randje worden.. ;)
Jammer als je d'r doorheen zou gaan. Als je al plannen voor Verhaegiaense esdeeplus zou hebben in oost Nederland, is die op die 1.000 geMAXIMEerd. ;)

Toch maar buiten die SDE blijven dan maar, en verder schuiven met EIA, VAMIL, en dat soort leuke constructies. Die hebben die maximeringen niet (wel weer andere, maar daar weten jullie vast alles van...). :*)

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:19
Ik heb net van Energy-Guard uit Breda een offerte gekregen waarbij ik 20 ct per kWh als ''productiepremie'' krijg. Weet iemand uit welk potje en wie dit betaalt? Ik heb in dit forum iets gelezen over CO2 certificaten?? Ze doen er zelf erg geheimzinnig over.

Is er iemand al met deze club in zee gegaan?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Energy Guard. Over 3 weken plaatsen wij een systeem bij een klant die o.a. een offerte van dat bedrijf kreeg. Kreeg dit van de klant:
Ik heb 3 aanbieders, waarvan jij er een bent...

1) Aanbieder : Energy Guard
Voordeel : Productpremie per opgewekte kwH (12 panelen monokristallijn elk 260 Wp = 3120 Wp)
Inclusief een tweede omvormer na ca. 10 jaar
Nadeel : Hogere investering
Aanschaf extra te leggen kabel zelf en leggen zelf
Terugverdientijd theoretisch : 10,2 jaar (en geen tweede omvormer)
Werken met : GH Solar panelen www.ghsolar.be
Omvormer : SMA
Ze vragen 'extra' voor hun systeem (ze geven een fikse korting als ze de 'subsidie' niet hoeven te geven) en dat betalen ze je uit, de komende jaren. Ze gaan er vanuit dat de stroomprijs wel stijgt. Ik laat mijn mening over deze constructie in het midden, overigens.

• zonnigtype
aard01 schreef op donderdag 29 september 2011 @ 22:09:
Ik heb net van Energy-Guard uit Breda een offerte gekregen waarbij ik 20 ct per kWh als ''productiepremie'' krijg. Weet iemand uit welk potje en wie dit betaalt? Ik heb in dit forum iets gelezen over CO2 certificaten?? Ze doen er zelf erg geheimzinnig over.

Is er iemand al met deze club in zee gegaan?
Het is mij een raadsel hoe ze dat denken te vergoeden zonder SDE subsidie. Certificaten zijn vrijwel niets waard, en beslist geen 20 cent per kilowattuur.

"Als het te mooi klinkt om waar te wezen, oppassen geblazen".

Van hun site:
De afgelopen 10 jaar is de energieprijs met gemiddeld 6% per jaar gestegen. Rekent u voor uzelf maar eens uit hoeveel u over 10 jaar betaalt.
Dat noem ik op het randje van misleiding. kWh zijn helemaal niet 6% per jaar gestegen. 3% max. Je betaalt je voornamelijk blauw aan vastrechten, en die verdien je nooit terug met zelf opwekken. Tenzij je jezelf af laat sluiten.

Zouden ze soms GreenLoans voorschotten incasseren en daar leuke dingen mee doen? Ik begrijp die twintig cent echt niet. Lees alle kleine lettertjes (niets te zien op de site).

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

BarryH schreef op woensdag 28 september 2011 @ 23:30:
@flippo: wel een oplossing doordat de standby killer veel zuiniger is dan de standaard standby van een tv
Wanneer de tv vanzelf uitschakelt (timer) zal de standby killer dus ook nooit uitschakelen.... dacht ik

Ben erachter gekomen dat er meerdere standby-killers zijn:

- met een oog (schakelt op het signaal van de afstandsbediening met vertraging).

- die op verbruik van 1 apparaat schakelt (minder verbruik=stekkerdoos afschakelen, hier blijft het master apparaat ingeschakelt (standby) om de stekkerdoos ook weer in te kunnen schakelen).

- 'telefoon' standby-killers (wanneer je hier een adapter insteekt en het knopje erop indrukt zal het apparaat 8uur aan gaan waarna hij uitschakelt, ideaal voor telefoon/mp3/tandenborstel kortom alle laders).

Voor mijn timer-tv probleem bleek de 2e oplossing de beste (ontvanger en dvd-speler gaan dan helemaal uit), het is wel minder besparing als optie 1 maar toch wel een aardige besparing.
Gelijk ook maar 3 adapter-killers besteld.

Meer uitleg: http://www.olino.org/arti...en-met-een-standby-killer

[ Voor 4% gewijzigd door flippo765 op 29-09-2011 22:33 . Reden: link ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Erasmo schreef op donderdag 29 september 2011 @ 20:54:
[...]

Ik zit ook te kijken naar een zuiniger alternatief voor mijn Tele2 modem/telefoonkastje. 's nachts uitzetten is geen optie omdat ik dan ook telefonisch bereikbaar wil zijn.
Bij mij gaat triple play gewoon uit voor het slapen en 's morgens weer aan. Bij paniek hebben ze twee mobiele nummers. Mijn firewall heeft gisteren een update gehad en het lijkt erop dat na een lange power off, dhcp op de wanpoort automatisch wordt vernieuwd i.p.v. handmatig zoals tot nog toe. Morgen weer bekijken. Als het goed gaat, gaat ie 's morgens weer uit en 's middags pas weer aan.

LinkedIn WoT Cash Converter

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Erasmo schreef op donderdag 29 september 2011 @ 20:54:
[...]

Is doorschakelen geen optie?

Die ene keer dat je 's nachts word gebeld.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:57
flippo765 schreef op donderdag 29 september 2011 @ 22:31:
En dit is naar mijn idee de beste:

Afbeeldingslocatie: http://www.pro-connexxion.be/Stekkerblok%20met%20schakelaar.jpg

Simpel, geen eigenverbruik en geeft een bevredigende klik als het kijkkastje eindelijk weer het zwijgen wordt opgelegd.

In other news: voor degenen die een Plugwise set overwegen maar die het te duur vinden, er is momenteel een 15% kortingsactie gaande. Zie hier. De kortingscode is TELEGRAAF2011. Prima geschikt om een zonnestroominstallatie mee te monitoren maar ook om een heel goed inzicht te krijgen in je verbruik. Neem de nadelen in acht (privacy).

-edit-

Overigens nu al een paar dagen aan het spelen met de Sense (lees: naar de grafiekjes aan het kijken) en dat lijkt prima te werken. Grappig om te zien dat met het mooi weer van de afgelopen paar dagen de binnentemperatuur langzaam weer stijgt. Ook bijzonder om te zien dat het relatief vochtig is bij ons in huis. Sinds 17 juli logt de Sense temperatuur en relatieve luchtvochtigheid, en de laatste is gemiddeld 74% - met uitschieters naar wel 80%. Iemand een idee of dat erg is? Ik lijk er verder geen last van te hebben, maar ik dacht dat 50-60% normaal was.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 29-09-2011 22:57 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

Ik heb een ander kleurtje maar wel met dit principe.
Voetschakelaar en het stekkerblok uit het zicht.

Vind ik nog mooier...... eigenlijk.

http://www.aximax.nl/cata...s-6voudig-p-70981165.html

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2011 23:09 ]

• zonnigtype
JeroenH schreef op donderdag 29 september 2011 @ 22:38:

Overigens nu al een paar dagen aan het spelen met de Sense (lees: naar de grafiekjes aan het kijken) en dat lijkt prima te werken. Grappig om te zien dat met het mooi weer van de afgelopen paar dagen de binnentemperatuur langzaam weer stijgt.
Inderdaad grappig. Dat kon ik ook zien aan de mee gelogde interne temperatuur van de OK4 omvormers, nadat ze van de modules naar binnen in huis waren verplaatst. Grafiek die ik al een tijd niet meer bijhoud, maar die goed de effecten laat zien (NB: gelogd tijdstip is start van eerste meting nadat de omvormer wakker is geworden):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Total_overviews/IT.gif

X-as geeft maand/jaar weer (03-02 is maart 2002). Rechter deel van de grafiek is toen de omvormers binnen in huis hingen. Omdat de omvormers gedurende de nacht de omgevingstemperatuur hebben aangenomen (ze hangen in een onverwarmd kamertje) is die meting een goede indicatie voor de seizoensinvloed op de binnenshuis-temperatuur. Other means, comparable result...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 13:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

@styno
Geldt dit voor alle kruipruimtes? Mijn kruipruimte bijvoorbeeld is voor zover ik het kan zien altijd droog. Mijn huis staat op duinzandgrond en is zo droog als maar kan. Ik heb in een ver verleden zelfs 2 jaar een server in de kruipruimte gehad en dat is altijd goed gegaan.

Ik heb een houten vloer op houten balken en daar zou glas- of steenwol rollen perfect en makkelijk tussen passen. De hoogte is slechts 35cm tot de onderkant van de balken, dus andere methodes zijn veel minder makkelijk.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Overigens nu al een paar dagen aan het spelen met de Sense (lees: naar de grafiekjes aan het kijken) en dat lijkt prima te werken. Grappig om te zien dat met het mooi weer van de afgelopen paar dagen de binnentemperatuur langzaam weer stijgt. Ook bijzonder om te zien dat het relatief vochtig is bij ons in huis. Sinds 17 juli logt de Sense temperatuur en relatieve luchtvochtigheid, en de laatste is gemiddeld 74% - met uitschieters naar wel 80%. Iemand een idee of dat erg is? Ik lijk er verder geen last van te hebben, maar ik dacht dat 50-60% normaal was.
Als je zoals nu niet verwarmd in je huis is de luchtvochtigheid hoger of even hoog als buiten. Dan is 70 a 80% heel normaal in Nerderland. Bij ons (woonboot) komt het in de herfst vaak to 85% ondanks veel ventileren. IN de winter als je stookt is het ander koek omdat je koude lucht die weinig vocht kan bevatten gaat opwarmen. Daardoor wordt de relatieve luchtvochtigheid lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 23:42
[...]
In other news: voor degenen die een Plugwise set overwegen maar die het te duur vinden, er is momenteel een 15% kortingsactie gaande. Zie hier. De kortingscode is TELEGRAAF2011. Prima geschikt om een zonnestroominstallatie mee te monitoren maar ook om een heel goed inzicht te krijgen in je verbruik. Neem de nadelen in acht (privacy).
Plugwise heeft ook de prijzen verlaagd:
Home start €99,95
Home basic €299,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
flippo765 schreef op donderdag 29 september 2011 @ 22:31:
[...]

Wanneer de tv vanzelf uitschakelt (timer) zal de standby killer dus ook nooit uitschakelen.... dacht ik

- met een oog (schakelt op het signaal van de afstandsbediening met vertraging).

- die op verbruik van 1 apparaat schakelt (minder verbruik=stekkerdoos afschakelen, hier blijft het master apparaat ingeschakelt (standby) om de stekkerdoos ook weer in te kunnen schakelen).

- 'telefoon' standby-killers (wanneer je hier een adapter insteekt en het knopje erop indrukt zal het apparaat 8uur aan gaan waarna hij uitschakelt, ideaal voor telefoon/mp3/tandenborstel kortom alle laders).

Voor mijn timer-tv probleem bleek de 2e oplossing de beste (ontvanger en dvd-speler gaan dan helemaal uit), het is wel minder besparing als optie 1 maar toch wel een aardige besparing.
Gelijk ook maar 3 adapter-killers besteld.

Meer uitleg: http://www.olino.org/arti...en-met-een-standby-killer
Ik heb 4 master slave stekker dozen van verschillende merken versleten op ons media centers.
Zowel boven als beneden gingen ze om onverklaarbare redenen dood sinds ik PV heb.
De goedkope van Action ging na een paar jaar kapot toen ik PV kreeg.
De vervanger van een computer winkel na een paar weken
En de dure van Conrad ook na een paar weken.

Nu heb ik een voetschakelaar gekocht bij de Aldi, werkt perfect :)
Er zit een lekkere lange kabel aan en de WAF is hoog.

Afbeeldingslocatie: http://www.eijlander.nl/imagescript.php?img=product/bm06ka.jpg&size=190

[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 30-09-2011 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
[...]
Dank _/-\o_
Hier zat ik al weken op te wachten

Producten: 1 x Home Start Extension - € 109,95
Order totaal: € 101,79 inclusief verzenden

Wat een irritante webshop zo half in het Nederlands en half in het Engels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

. Ook bijzonder om te zien dat het relatief vochtig is bij ons in huis. Sinds 17 juli logt de Sense temperatuur en relatieve luchtvochtigheid, en de laatste is gemiddeld 74% - met uitschieters naar wel 80%. Iemand een idee of dat erg is? Ik lijk er verder geen last van te hebben, maar ik dacht dat 50-60% normaal was.
Volgens mij is een relatieve luchtvochtigheid in huis tussen de 40 en 70% normaal. Zeker als het vochtig is buiten en de temperatuur is relatief hoog dan wordt het binnen ook erg vochtig en klam. Dat krijg je er pas uit als je gaat stoken.

Hier is de relatieve luchtvochtigheid buiten nu 88% en binnen 69%. De meter geeft "comfort" aan :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@MrScratch
jep er zijn altijd uitzonderingen.
duingrond.
het kan dan wel met glas/steenwol.
der is nog wel een ander vocht probleem waar je rekening mee moet houden.
en zeker als je een houten vloer hebt.
het vocht kan ook nog van boven komen.
mensen ademen ook vocht uit wat in je vloer kan condenseren en de vloer kan aantasten.

hoe is je vloer opgebouwd?
en hoe is die afgewerkt? (vloerbedekking/tussen vloer etc)
(zit er in de afwerking een damp dichte laag?)
wat zijn de maten van de houten balken?
voorbeeldje: 4 cm bij 8 cm voor 4 meter op 60 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 07:53:
Als je zoals nu niet verwarmd in je huis is de luchtvochtigheid hoger of even hoog als buiten. Dan is 70 a 80% heel normaal in Nerderland. Bij ons (woonboot) komt het in de herfst vaak to 85% ondanks veel ventileren. IN de winter als je stookt is het ander koek omdat je koude lucht die weinig vocht kan bevatten gaat opwarmen. Daardoor wordt de relatieve luchtvochtigheid lager.
Dat is een duidelijk verhaal. Dank je! Als we volgende maand gaan stoken zal ik zien wat de rlvh doet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 09:42
ik heb een jaren 70 woning gekocht. Daar zitten nog radiatoren in zonder van die convector ribbels tussen de 2 metalen platen in. zal het veel zin hebben deze te vervangen door radiatoren met convector ribbels? Of zal het verschil zo weinig zijn kwa gas verbruik dat de investering van nieuwe radiatoren te duur is?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
radiatoren met of zonder ribbels maken geen verschil in gas verbruik.
als je radiatoren gebruikt met ribbels kunnen ze wel wat kleiner uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
migjes schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 09:55:
radiatoren met of zonder ribbels maken geen verschil in gas verbruik.
als je radiatoren gebruikt met ribbels kunnen ze wel wat kleiner uitgevoerd worden.
Is het niet zo dat je dan met een wat lagere watertemperatuur kunt stoken omdat de warmteafgifte van de convectoren aan de lucht beter is? LVT-convectoren trekken dat in het extreme door met heel veel oppervlak en soms zelfs fans.

Stoken met een lagere watertemperatuur zou je HR-ketel wat zuiniger kunnen maken. Of het in de praktijk merkbaar is kan ik je niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
Radiatoren met ribben geven veel sneller hun warmte af, zie hier bv voor gedetailleerd details over de warmte-afgifte van verschillende types (11 t/m 33) en afmetingen.
(Vergelijk dat voor de grap eens met een design radiator...)

Je gaat uw huis dus sneller warm krijgen. De retourtemperatuur zal ook lager liggen bij rib-radiatoren en dat leidt tot een hogere efficiëntie van een gascondensatieketel.

Volgens mij leidt dat ook tot een lager verbruik. Om uw huis nu warm te krijgen, moet uw ketel gedurende 2u de watertemperatuur op 65° houden. Om met geribde radiatoren uw huis warm te krijgen, moet uw ketel maar 1u de watertemperatuur op 65° zien te houden. Nadien is uw huis warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
je hebt gelijk jeroenh. (ook Cafe Del Mar)
maar dan moet je wel alle radiatoren vervangen voor speciale radiatoren.
meestal zijn dat soort radiatoren van alluminium.
dan moet de ketel dat ook nog aan kunnen.
en je moet opletten dat je geen koper+alluminium gebruikt in 1 cv systeem.
dat geeft een oxidatie onder invloed van stroom(de pomp).

hoe had fitspaal.nl dat ook alweer opgelost.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 30-09-2011 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tw_eek schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:32:
Helaas dus, zoals zonnigtype al constateerde (en bij de 3 jaar voor 2008 ook nog de eventuele verlenging van 1 jaar optelde):
zonnigtype schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:55:
Realisatie termijn voor SDE 2008 was 4 jaar (kan nog steeds, in meeste gevallen tot zo'n beetje najaar 2012). Termijn vanaf SDE 2009 is anderhalf jaar geworden vanaf datum beschikking.
Toch maar een extra groep aanleggen tw_eek! Of over je bestaande groepen verdelen (en lekker bemeteren met Plugwise).
zonnigtype schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:23:
Niet als er ingevoed gaat worden op de al lang geplaatste BPM. Want dan gaat onherroepelijk de beschikking ongeldig worden verklaard zodra netbeheer "vreemde" meterstanden gaat constateren (lees: veel hogere productie dan normaal gesproken bij oplevering SDE installatie kon worden verwacht).
@zonnigtype: heb jij al voorbeelden gezien van gevallen waarin dit tot problemen heeft geleid? Ik ken alleen maar een voorbeeld (mijn naam is Haas :+ ) waar het - tot nog toe - prima loopt (uiteindelijke installatie groter dan de oorspronkelijke SDE 2008 beschikking - wat mag zoals ik al aangaf, in ieder geval als je binnen de realisatietermijn blijft) (en oh ja, dan spaar je ook de kosten voor een BPM uit want de standaard aanwezige teruglevermeter registreert toch al meer dan de maximale 0,85 kWh/kWp van de oorspronkelijke beschikking). :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 13:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

migjes schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 08:45:
@MrScratch
jep er zijn altijd uitzonderingen.
duingrond.
het kan dan wel met glas/steenwol.
der is nog wel een ander vocht probleem waar je rekening mee moet houden.
en zeker als je een houten vloer hebt.
het vocht kan ook nog van boven komen.
mensen ademen ook vocht uit wat in je vloer kan condenseren en de vloer kan aantasten.

hoe is je vloer opgebouwd?
en hoe is die afgewerkt? (vloerbedekking/tussen vloer etc)
(zit er in de afwerking een damp dichte laag?)
wat zijn de maten van de houten balken?
voorbeeldje: 4 cm bij 8 cm voor 4 meter op 60 cm
Tsja, goede vragen. Mijn vloer zat er al in dus het een beetje gokken hoe het is opgebouwd. Maar mijn verwachting is dat het hout op hout is allemaal. Dus op de fundering leunen de balken, daaroverheen zitten latten. Over deze latten zijn grote houten platen geschroefd (spaanplaat ofzo) en daarop de parketvloer. Dus 3 lagen hout, maar ik verwacht geen dampdichte laag.

Een klein gedeelte in de keuken heeft een tegelvloer, dus dat is precies als de rest, maar ipv de parketvloerlaag een tegel.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 09:42
JeroenH schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 10:01:
[...]

Is het niet zo dat je dan met een wat lagere watertemperatuur kunt stoken omdat de warmteafgifte van de convectoren aan de lucht beter is? LVT-convectoren trekken dat in het extreme door met heel veel oppervlak en soms zelfs fans.

Stoken met een lagere watertemperatuur zou je HR-ketel wat zuiniger kunnen maken. Of het in de praktijk merkbaar is kan ik je niet vertellen.
ik probeer het wel eerst met deze radiatoren. Als het verwarmen te lang duurt plaats ik wel nieuwe radiatoren. bedankt voor de antwoorden :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
zonnigtype schreef op donderdag 29 september 2011 @ 16:55:
[...]

Dan kom ik wel een - niet op SDE zonnestroom gebakken - appeltaart brengen als het zo ver is. Dan nodig ik Verhagen uit om je te komen troosten. Wat moet er in de vulling? ;)
-een vijl
-mobiele telefoon
-c4
-laatste editie van photovoltaic
Bizonder:
Toch maar een extra groep aanleggen tw_eek! Of over je bestaande groepen verdelen (en lekker bemeteren met Plugwise).
Waarschijnlijk het laatste. Morgen koop ik een nieuwe steca 500 en dan zoeken naar een plat dak systeem voor evt drie geschikte panelen. De keuze is op steca gevallen zodat ik snel kan wisselen als een andere steca voor SDE opbrengst kapot gaat.

Meten met plugwise, ik weet het niet. Af en toe eens kijken of het werkt is voor mij voldoende. Daar ga ik geen jaaropbrengst voor opofferen.

[ Voor 0% gewijzigd door tw_eek op 30-09-2011 11:48 . Reden: kwootjes geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 10:06:
je hebt gelijk jeroenh. (ook Cafe Del Mar)
maar dan moet je wel alle radiatoren vervangen voor speciale radiatoren.
meestal zijn dat soort radiatoren van alluminium.
dan moet de ketel dat ook nog aan kunnen.
en je moet opletten dat je geen koper+alluminium gebruikt in 1 cv systeem.
dat geeft een oxidatie onder invloed van stroom(de pomp).

hoe had fitspaal.nl dat ook alweer opgelost.
Nou simpel, geen koperen leidingen :). Alle radiatorleidingen zijn van staal voor zover ik weet. Ik heb alleen op sommige plekken koperen koppelingen zitten zie ik net.

Ik heb net trouwens in een kleine 2 uur tijd alle rails op het oostdak weer terug op hun plek gelegd en vastgezet, wat een *@)($ werk is dat zeg. En omdat de dakpannen niet meer omhoog kunnen vanwege het isolatie eronder moest ik ook nog eens jongleren op het dak op de dakhaken die er al zaten. Ik heb echt geen tenen meer over op dit moment.

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 30-09-2011 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:43

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Ik heb een vraag over salderen.

Wij hebben een ferrarismeter met dubbel telwerk. Naar verwachting zal het "hoog"verbruik voor 80% worden afgedekt met de opbrengst van de zonnepanelen. Dat geeft dus geen enkel probleem omdat beide telwerken (op jaarbasis) geen negatieve standen vertonen.
Maar stel dat ik in de toekomst PV ga bijplaatsen dan kom ik met m'n "hoog"telwerk negatief. Wordt dit dan verrekend met m'n "laag"verbruik? En tegen welke prijs?
Het zal hier vast wel eens ter sprake zijn geweest, maar ik kan het zo snel niet vinden.

Het is niet mijn bedoeling meer op te wekken dan we gebruiken. Jaarverbruik ca. 2000 kWh. Leverancier Greenchoice.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfightserv schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 09:37:
ik heb een jaren 70 woning gekocht. Daar zitten nog radiatoren in zonder van die convector ribbels tussen de 2 metalen platen in. zal het veel zin hebben deze te vervangen door radiatoren met convector ribbels? Of zal het verschil zo weinig zijn kwa gas verbruik dat de investering van nieuwe radiatoren te duur is?
Als je ze tzt een keer vervangt kun je ook eens kijken of Jaga low-H20 radiatoren iets voor je is.
Die hebben een (pr verhaal) kleinere inhoud en aangepaste beribbing enz.

Het prijsverschil kan soms wel uit, maar vervanging achteraf is dan weer te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

De zon staat alweer zo laag dat ik alweer last van schaduw krijg van enkele bomen van de achterburen rond 10:00 uur en ook rond 15:00 uur. Vooral goed te zien nu ik twee PV sets apart monitor, waarvan de tweede hoger op het dak ligt en dus geen last van de schaduw heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@MrScratch
ik heb dit zelf nog nooit toegepast op duingrond maar wel al een paar keer op woonwagens.
(geen kamp woonwagens maar echte woonwagens.)

in verband met de weinig ruimte die je hebt zou ik geen glas/steenwol gebruiken.
tenzij je het leuk vind om ogen te hebben als pompoenen.

ik raad je aan om isovlas te gebruiken. (of metize/schapenwol etc)
http://www.eco-logisch.nl...vriendelijk-isoleren-1525
dat is een stuk prettiger voor de ogen.
geen damp remmende laag!

met een spuitbus tussen de balken lijm aanbrengen.
daar isovlas tussen douwen.
een houten steun latje tegen de balken spijkeren.
en dan er een houten klosje tussen douwen.
als de lijm droog is het klosje weer verwijderen.

de balken zelf niet isoleren want hout isoleert zelf al genoeg.

de dikte van het spul wat je er tussen stopt word voor het gemak bepaald door de dikte van de balken.

je zou ook nog effe kunnen kijken hoe diep de fundering het duin in gaat.
misschien kun je dan ook nog wat zand verwijderen uit de kruipruimte.

mmmm dan heb je wel een heerlijk ademende geïsoleerde vloer.
dat is toch een stuk prettiger als beton. (jaloers.)

@flitspaal.nl
ik dacht dat jij op de boven verdieping nu alu radiatoren had?
heb je toen niet je radiator kranen moeten vervangen voor niet koperen of vernikkelde kranen?
(ik weet in ieder geval zeker dat somige ketels een koperen of aluminium brander hebben en dan is dat wel nodig.)

@Speedfightserv
is verstandig.
je zult dat jaren 70 huis eerst flink moeten isoleren om over te kunnen naar ltv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klaver 4 schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 11:30:
Ik heb een vraag over salderen.

Wij hebben een ferrarismeter met dubbel telwerk. Naar verwachting zal het "hoog"verbruik voor 80% worden afgedekt met de opbrengst van de zonnepanelen. Dat geeft dus geen enkel probleem omdat beide telwerken (op jaarbasis) geen negatieve standen vertonen.
Maar stel dat ik in de toekomst PV ga bijplaatsen dan kom ik met m'n "hoog"telwerk negatief. Wordt dit dan verrekend met m'n "laag"verbruik? En tegen welke prijs?
Het zal hier vast wel eens ter sprake zijn geweest, maar ik kan het zo snel niet vinden.

Het is niet mijn bedoeling meer op te wekken dan we gebruiken. Jaarverbruik ca. 2000 kWh. Leverancier Greenchoice.
Voor zover ik weet wordt je negatieve stand op de hoogtarief-teller verrekend met je laagtarief, en als er dan nog over blijft krijg je daar gewoon hoogtarief incl EB voor terug tot een bepaalde grens.

Overigens, weet niet wat je verbruikt, maar het hele hoog/laag gedoe is dikke kolder tegenwoordig. Ik haal hier met 3000KWh met 33% hoog, 66% laag maar enkele tientjes voordeel per jaar uit dubbeltarief en moet daar allerlei gedoe voor doen. Ik heb het dus sinds mijn overstap ook meteen laten wijzigen in enkeltarief. Op dit moment draait de wasmachine mijn dekbedovertrek met kussenslopen zodat ik die straks in de volle zon in de achtertuin kan uithangen ipv in de droger te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Laatst online: 23-09 12:43
Als je op een ferraris meter bij Greenchoice netto per jaar meer dan 1000kwh terug levert dan verbruikt wordt je gezien als een energie producent en zul je op eigen verzoek het negatieve uit kunnen laten betalen tegen het teruglever tarief dus zonder energiebelastingen.

Als je op een ferraris meter bij Greenchoice netto per jaar minder dan 1000kwh terug levert dan verbruikt wordt het negatieve uit betaald incl. energiebelastingen.

Greenchoice zal er alles aan doen om jou je ferraris meter te laten vervangen naar een digitale dit is voor hun administratief makkelijker.

Als je een digitale meter zou hebben is het beleid bij Greenchoice nu zo dat ook meer dan 1000kwh uitbetaald wordt incl. energiebelastingen.

Zelf zit ik nog met Greenchoice en Liander in een proefcase met het probleem dat ik meer dan 1000 kwh teruglever op een ferraris meter.

Van Greenchoice (moet) ik mijn meter laten vervangen naar een digitale meter. Omdat de ferraris niet geschikt is voor teruglevering. Zodat ze mijn negatieve kwh uit kunnen betalen.

Ik heb nu vele mails van Greenchoice met in elke mail een ander antwoord hoe ze omgaan met uitbetalen van negatieve standen.

1. We betalen niets uit op een ferraris.
2. We betalen alles uit excl. energie belastingen.(op verzoek)
3. We betalen alles uit op een ferraris incl. energiebelastingen.
4. We betalen tot 1000 kwh uit op een ferraris excl. energiebelastingen.(op verzoek)
5. We betalen tot 1000 kwh uit op een ferraris incl. energiebelastingen.
6. We betalen tot 1000 kwh uit incl. energiebelastingen en de rest excl. energiebelastingen.(op verzoek)
7. We betalen omdat u meer dan 1000 kwh terug levert alles uit op een ferraris excl energiebelastingen (op verzoek)

Al die antwoorden is om het makkelijk te houden voor de klant.
Voor mij geldt nu antwoord 7 en ik zal dus ook een elektrische kachel aanzetten om de 500 kwh op te maken zodat ik onder de 1000 kwh uit ga komen 1500x 9ct is €135 1000x 21ct is €210
zodat ik in antwoord 5 val als die tzt nog bestaat.....

Voor zover ik weet zeggen ze voor een digitale meter we betalen alles uit incl. energiebelastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Optie 6 is dan toch veel eerlijker en logischer... :?
Optie 7 lijkt op 'vroeger' als je net boven de ziekenfondsgrens kwam. Je verdiende 1 euro meer en daardoor ging je er 100en euro's op achteruit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens deze website boeit het geen zak of je ferraris hebt of niet:
http://www.greenchoice.nl...kken/energie-terugleveren

Ze hebben nu dus een regeling voor 1000KWh max in de min, als je daarboven komt is het maar net hoe je de tekst leest: of alles boven de 1000KWh teruglevering wordt zonder EB uitbetaald, of alles incl die 1000KWh wordt zonder EB uitbetaald odmat dan de margeregeling niet meer van kracht zou zijn.

Op zich vind ik die margeregeling niet heel erg gek. Feitelijk bouwen ze je een buffertje van 1000KWh in zodat je over dat verbruik geen EB hoeft te betalen als het even tegenzit met de zon. Op zich is het logisch dat je boven die grens gewoon de kale prijs krijgt, de EB komt nml aan het eind van de rit uit bij de overheid en het zou niet kloppen als jij die krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Het is idd maar net hoe je het leest, en bij Greenchoice zelf weten ze ook telkens niet hoe ze het doen.
Door door te vragen met mail op mail heb ik nu een duidelijk antwoord gekregen dat het antwoord 7 is zolang ik geen digitale meter neem.
dit was zelf mijn laatste vraag:

Reactie van Greenchoice op mijn vragen.

Geachte heer,

1: Als ik mijn meter nu laat vervangen voor +- €110,- hoe groot is de zekerheid dan dat ik volgend jaar de 1500KWh meer teruglevering voor de prijs van stroom incl. belastingen krijg? Aangezien het een beleid is wat Greenchoice hanteert. Aangezien er geen zekerheid is is de kans groot dat ik volgend jaar bij de afrekening ook de kale stroomprijs krijg. en geef ik die 110 euro voor niets uit.
Die garantie kan ik u niet geven. Graag houden we het huidige beleid in stand of passen het in positieve zin verder aan. Indien de belastingdienst niet akkoort gaat met het huidige beleid dan zullen wij de regeling ook weer moeten versoberen.

2: Als ik het dus goed heb gelezen en ik verander niets krijg ik op eigen verzoek (1x per jaar) de negatieve stand uitgekeerd voor de kale stroomprijs.
Dat is correct.

3: Is er een mogelijkheid om mijn meter kosteloos te laten vervangen?
Wellicht kunt u het regelen bij Liander onder het mom dat het een oude meter is en daardoor niet geschikt meer is.
Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:18

Thyzz

-=leeg=-

NielsOo schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 08:03:
[...]

Plugwise heeft ook de prijzen verlaagd:
Home start €99,95
Home basic €299,95
Heeft er iemand ervaring met het draaien van de plugwise software via VirtualBox (Oracle) of Parralels? Ik vind het nu met die prijs verlaging en aanbieding mooi om te beginnen alleen heb ik nergens Windows machines draaien, alleen maar Apple Mac.

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Thyzz schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 14:18:
Heeft er iemand ervaring met het draaien van de plugwise software via VirtualBox (Oracle) of Parralels? Ik vind het nu met die prijs verlaging en aanbieding mooi om te beginnen alleen heb ik nergens Windows machines draaien, alleen maar Apple Mac.
Geen ervaring mee, maar ik weet zeker dat er meer mensen interesse hebben. Ik schat zo in dat de software op zich goed zal draaien, zo spannend is het pakket niet. Ik hoop maar dat ze geen al te gekke dingen uitgehaald hebben op het gebied van de communicatie met de USB-stick, want als dat wel zo is dat staan dat soort virtualisatiepakketten vaak buitenspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
@energie meter meten
Graag jullie input/mening
Het volgende wil ik bereiken. Ik wil mijn electriciteit meter(s) meten via de S0 bus. met een linux boxje.
Die ik toch heb draaien in de meterkast.

Nu heb ik het volgende kant en klare apparaat gevonden die die zou moeten kunnen aanleveren in linux. http://www.s0-recorder.co...ellen-Adapter_S0-USB.html

Alleen moet ik dat nog met een stukje software uitlezen. Hier loop ik vast. ik weet dat ik via /dev/iets het zou moeten kunnen uitlezen...maar dan.

Zelf denk ik aan mrtg om daar de schermpjes mee op te bouwen. Echter mrtg is primair bedoelt voor snmp.

Graag jullie advies.

Ps. Ik heb gekeken naar arduino en 1wire, maar dat gaat net te ver voor wat ik wil. Ik ben een groot voorstander van het KISS principe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silvester6 schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 14:01:
Het is idd maar net hoe je het leest, en bij Greenchoice zelf weten ze ook telkens niet hoe ze het doen.
Door door te vragen met mail op mail heb ik nu een duidelijk antwoord gekregen dat het antwoord 7 is zolang ik geen digitale meter neem.
Als je netto leverancier bent en je wilt daar maximaal voor betaald worden, is een digitale meter the way to go. De leverancier wil weten wat hij levert en wat hij terugkrijgt, een ferraris geeft daarin te weinig inzicht.

Ik snap de vrees voor een digitale meter niet zo. Het is bij terugleveren zo dat sommige energieleveranciers je langs allerlei loketjes sturen en zijn soms traag met uitbetalen, maar betalen moeten ze. Kunnen ze niet onderuit.
Ik heb pv en een digitale meter en mijn ervaring is dat Greenchoice een positieve uitzondering is; 1 e-mailtje met stand van het terugleverlewerk is voldoende, een paar weken later is het correcte bedrag overgemaakt.

Nog een passend versje voor het weekend: :)
Een energieboer met belangen,
wil graag digi-meters ophangen,
niet mis met ferraris,
toch moet-ie bij-'t vuilnis,
om saldering te kunnen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik probeer al 2 weken iemand bij Eon aan de lijn te krijgen die "gaat" over teruglevering.
De eerste week is mij dagelijks beloofd dat ik de volgende dag gebeld zou worden.
Aan het begin van de tweede week blijkt dat deze dame op vakantie is (en dus ook was) en pas een week later terug komt.
Dus mij is een week lang voorgelogen dat iemand beschikbaar zou zijn.
Daarnaast is het van de zotte dat er maar 1 persoon binnen dit grote bedrijf verantwoordelijk is voor teruglevering!
Dan had ik nog een vraag gesteld over mijn gasrekening van 2008-2009 ivm na mijn idee tarieven gebaseerd op 500m3 - 4000m3 ipv <500m3.
Dan is er ook nog op mijn eindnota een halve maand in rekening gebracht op allerlei posten terwijl die ook al in de jaar rekening zaten verwerkt!
Jaarrekening was van 14-9 2010 t/m 1-9-2011 en hier zijn 12 hele maanden vastrechten in rekening gebracht.
Eindrekeing is van 2-9-2011 t/m 18-9-2011 en hier is 0,56 maand vastrechten in rekening gebracht waar alleen vermindering energiebelasting en capaciteitskosten op werkelijke dagen zijn gebaseerd en dus wel kloppen.

To be continued...

p.s. zonnigtype, ik had je nog wat info gestuurd een aantal dagen geleden ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door HellevUUr op 30-09-2011 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

[...]

En dit is naar mijn idee de beste:

[afbeelding]

Simpel, geen eigenverbruik en geeft een bevredigende klik als het kijkkastje eindelijk weer het zwijgen wordt opgelegd.
Deze week 4 stuks in de aanbieding bij de action voor 8 piek.Heb je helemaal een tvt van niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:05

The Wizard

Moderator Mobile
Misschien handig voor andere SDE gebruikers.

Ik heb de Agentschap gemaild over het toevoegen van een extra set op de brutoproductiemeter of dit toegestaan is.

Dit is het antwoord:
Dit is toegestaan. Echter u dient dan wel binnen de categoriegrens van 15.000 Wp te blijven.
Verder zult u nooit meer subsidie ontvangen dan de maximale subsidie vermeldt in uw verlening

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is Zonne energie rendabel?

Recentelijk heb ik besloten door alle aandacht die aan duurzame energie gegeven wordt mijn garagedak te gaan voorzien van zonnepanelen. Ik zie echter door het bos de bomen niet meer.... .Ik zou door 9m2 te voorzien van panelen ca. 1400 kwh kunnen opwekken en binnen 10 jaar de investering van 4000 euro terugverdienen. Weet iemand of dit correct is, zijn er andere ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Voor alle mensen met schaduw; ik heb nog wel ruimte voor 2000-3000 Wp op m'n omvormer, en ook wel op m'n dak.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nu weten we waarom er zoveel ontslagen waren, geld nodig voor het nieuwe gebouw. /rant
(Of zit ik er naast?)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Een groen imago mag wat kosten..

Vandaag bij gemeente X meegedacht over het nieuwe gemeentehuis, en de toepassing van PV. TVT 30 jaar (geen fiscale voordelen, gedeeltelijk vrijgesteld (!!) van Energiebelasting), dus wellicht een dedicated kabel naar het bedrijf ernaast (TVT 10 jaar). Gemeentes hebben geen geld (op dit moment), dus kunnen zelf de investering niet doen bij zo'n TVT.

Leuke materie.

Overigens; lang leve dit najaar. De blauwe koorts slaat flink toe overal, met zulke prachtige dagen. Overigens wel goed te zien dat het een najaarzonnetje is. Vandaag max 10000 Watt, terwijl een dezelfde dag in de zomer 12500 Watt max doet. (20 graden opstelling zelfs!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja, de opbrengst is wat minder, maar het meest vervelende is de langere schaduw van mijn coniferen.
Morgen gaat de zaag erin!! Toppen die hap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

@vloerverwarming pompschakelaar:
Zo, geïnstalleerd en getest (en het was al zo warm vandaag). Ik had ook nog wat CPU-warmte-pasta voor tussen de sensor en de CV-buis:
Afbeeldingslocatie: http://www.marimecs.com/img/jaap/pompschakelaar.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Schinnen-groen schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:43:
Ja, de opbrengst is wat minder, maar het meest vervelende is de langere schaduw van mijn coniferen.
Morgen gaat de zaag erin!! Toppen die hap!
Hoeveel Co2 uitstoot gaat dat generen?! Weegt dat wel op tegen die paar kWh's? En belangrijker; Wat is de TVT daarvan? Die zaag werkt toch wel op handkracht hoop ik?

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

jwstolk schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:49:
@vloerverwarming pompschakelaar:
Zo, geïnstalleerd en getest (en het was al zo warm vandaag). Ik had ook nog wat CPU-warmte-pasta voor tussen de sensor en de CV-buis:
[afbeelding]
Door de warmte-pasta zal de pomp nog eerder bijschakelen en dus eerder warmte geven.
Extra comfort dus!

Is het wat om behalve de CV leidingen ook de Vloerverwarmingsleidingen te isoleren?
Ik heb dit nog nergens gezien maar ook dit lijkt me besparing opleveren.
Die paar stukjes leidingisolatie zijn de kosten niet.

[ Voor 8% gewijzigd door flippo765 op 30-09-2011 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 15:15:
[...]

Als je netto leverancier bent en je wilt daar maximaal voor betaald worden, is een digitale meter the way to go. De leverancier wil weten wat hij levert en wat hij terugkrijgt, een ferraris geeft daarin te weinig inzicht.

Ik snap de vrees voor een digitale meter niet zo. Het is bij terugleveren zo dat sommige energieleveranciers je langs allerlei loketjes sturen en zijn soms traag met uitbetalen, maar betalen moeten ze. Kunnen ze niet onderuit.
Ik heb pv en een digitale meter en mijn ervaring is dat Greenchoice een positieve uitzondering is; 1 e-mailtje met stand van het terugleverlewerk is voldoende, een paar weken later is het correcte bedrag overgemaakt.

Nog een passend versje voor het weekend: :)
Een energieboer met belangen,
wil graag digi-meters ophangen,
niet mis met ferraris,
toch moet-ie bij-'t vuilnis,
om saldering te kunnen ontvangen.
Het is niet de vrees voor een digitale meter het is dat ik kosten moet maken a €126,50 zodat zij beter mijn standen af kunnen lezen terwijl dit nu ook goed gaat. 1 kwh blijft 1 kwh maakt niet uit op welke meter. Liander heeft aangegeven negatieve standen te gaan verwerken ook op een ferraris en geen 0 standen meer te sturen.
Het is zo veranderlijk in energieland dat ik geen 126 euro ga uitgeven aan iets wat ik niet weet of het zinnig is.

Of ik nu een ferraris of een digitale meter heb uitbetalen tegen een redelijke vergoeding moeten ze het enige wat Greenchoice nu op dit moment aangeeft is dat als ik een digitale meter zou nemen dat ik waarschijnlijk incl. belastingen zou kunnen ontvangen. Het is ook mogelijk dat dit beleid morgen weer aangepast wordt. dan is het weg 126,50 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Klaver 4 schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 11:30:
Ik heb een vraag over salderen......
Je kunt je verbruikspatroon natuurlijk ook aanpassen.
Bijvoorbeeld gaan wassen ten tijde van hoogtarief i.p.v. laagtarief wat je nu waarschijnlijk doet.
_JGC_ schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 13:50:
Volgens deze website boeit het geen zak of je ferraris hebt of niet:
http://www.greenchoice.nl...kken/energie-terugleveren
Is er bij Greenchoice ook ergens een directe link waar ik kan aanvinken dat ik zonnepanelen heb?
Maandag as komen ze bij ons op dak.

[ Voor 38% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-09-2011 18:42 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Pagina: 1 ... 137 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.