Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.827 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Als ik ooit nieuw ga bouwen laat ik de mensen in dit topic hier m'n complete installatie verzinnen. Hotfill daar, coldfill hier, boilers, douche wtw's, regenwateropslag, PV, collectoren, isolatie, beglazing. Ik zie door de oplossingen 't bos niet meer.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@_jgc_
one track donkeys, ze lopen hier ook in de bergermeer, bezig met "de grote belangen", niet gestoord door enige kennis van zaken of visie.

nog mooier in alkmaar, het ernstig vervuilde nuon terrein.
word opgeruimd door suez, een energiebedrijf....kosten : gemeente betaald (jij en ik dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:36
SunshineCompany schreef op maandag 26 september 2011 @ 22:02:
Als ik ooit nieuw ga bouwen laat ik de mensen in dit topic hier m'n complete installatie verzinnen. Hotfill daar, coldfill hier, boilers, douche wtw's, regenwateropslag, PV, collectoren, isolatie, beglazing. Ik zie door de oplossingen 't bos niet meer.
En wat stel je als oplossing voor?

Voor de liefhebbers: te koop op marktplaats, een infraroodcamera voor de vraagprijs € 2100. Ik heb het geld momenteel niet, maar het is een stuk goedkoper dan de nieuwprijs van een nieuwe (rond de €5000-6000).

Afbeeldingslocatie: http://img.2dehands.be/f/normal/101343585_2-infraroodcamera-flir-thermacam-b2-50hz.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
hotfill vaatwasser: direct op de cv leiding, is handig in vebrand met het koude water
aan het eind van de was wordt koud water gebruikt, enkel om er voor te zorgen dat het warme water / damp condenseert op de door het koude water afgekoelde oppervlak van de wand van de vaatwasser. du sniet om te spoelen oid.

als je hem op je heet water boiler aansluit heb je we sneller heter water in je vaatwasser, wat een berg tijd kan schelen.
dat is dan weer extra comfort.

het water in je boiler wordt op temperatuur gehouden, ekost je het hele jaar door ongeveer altijd hetzelfde. dat zal niet opeens veel meer worden als je 14 liter water per dag extra gebruikt, als de boiler ook nog gevuld wordt met warm water uit de cv?

maar het opwarmen in de boiler tot de gewenste temperatuur kost gewoon 14 liter x, zeg 30 -> 60 graden opwarming, via electrisch. e.e.a. is dus afhankelijk van het rendement van je tapwater als er steeds slechts een paar liter worden getapt.

verder
reken nu eens echt uit hoeveel warm water er in 15 meter 15x1.5 rood koper gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
JeroenH schreef op zondag 25 september 2011 @ 10:34:
[...]

Degene die die handleidingen schrijft wil ik wel eens onder vier ogen spreken. Ik zal dan mijn oude softbalknuppel weer eens opzoeken.
ketel is alweer 10 jaar oud, toen was energiebesparing nog volstrekt onbelangrijk zeker...
maar heb de pompschakelaar omgezet. Blijkt nu dat de ketel nauwelijks uit geweest is, er wordt kennelijk heel de nacht gestookt. Alarmerend op zichzelf natuurlijk, het gasverbruik is ook schrikbarend bij de buren dus daar moet sowieso wat aan gebeuren
Vijf meter met een muur er tussen kan in mijn ervaring inderdaad ook een probleem zijn. Ik zit in de luxe positie dat ik achttien pluggen heb, er is dus altijd wel een alternatief pad. Zeker als er een muur van steen of beton tussen zit zou ik de maximale afstand eerder zetten op drie tot vier meter, en niet vijf.
heb de pluggen nu nog tactischer geplaatst en eindelijk 100% online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

De oplossing? Een duurzaam huis, energie-producerend, met een over-all TVT van 8-10 jaar. Verder zal het projectplan op een openbare plek komen te staan, soort 'open-source' idee.. dat iedereen een stuk kennis in kan zetten, of anderen kan verbeteren. Om zo tot een ultieme duurzame oplossing te komen, zonder de realiteit uit 't oog te verliezen. 't Huis zal een voorbeeld moet worden van hoe het kan, hoort en zal moeten in de toekomst.

Er komen in dit topic zoveel oplossingen voorbij, er zijn geen huizen in Nederland waar alles is toegepast wat mogelijk is.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
ach.. je moet eerst de keus maken. wil je nog gas gebruiken of niet? dan valt de helft van de oplossingen al af.
vervolgens kun je gewoon goed beginnen. en niet allerlei halve oplossingen verzinnen voor problemen die je zelf hebt gecreerd.
wie verzint het om hotfill te willen al je ketel op zolder staat, en je vaatwasser en wasmachine, in de keuken beneden, je geen ramen hebt op het zuiden, en alleen een mooi schuin dak op het noorden..

de echte oplossingen voor problemen zitten hem niet in de techniek te gaan gebruiken, maar een situatie te maken die ideaal is voor de gewenste techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reken nu eens echt uit hoeveel warm water er in 15 meter 15x1.5 rood koper gaat?
in een leiding van 15mm buitendiameter zit in 1 meter pijp 0,133 liter
in een leiding van 10mm buitendiameter zit in 1 meter pijp 0,050 liter

in 15 meter zit dus 15*0,133 liter = 1,96 liter
of er dan direkt heet water volgt, hangt van de installatie af,
alleen bij een boiler krijg je dan instant warmte.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2011 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

engelbertus schreef op maandag 26 september 2011 @ 22:11:
[...]

ach.. je moet eerst de keus maken. wil je nog gas gebruiken of niet? dan valt de helft van de oplossingen al af.
vervolgens kun je gewoon goed beginnen. en niet allerlei halve oplossingen verzinnen voor problemen die je zelf hebt gecreerd.
wie verzint het om hotfill te willen al je ketel op zolder staat, en je vaatwasser en wasmachine, in de keuken beneden, je geen ramen hebt op het zuiden, en alleen een mooi schuin dak op het noorden..

de echte oplossingen voor problemen zitten hem niet in de techniek te gaan gebruiken, maar een situatie te maken die ideaal is voor de gewenste techniek.
Je bedoelt: je huis omdraaien, vaatwasser en wasmachine op zolder en ramen op het zuiden?

Zonder gekheid: Halve oplossingen heeft idd geen zin, doe het goed of doe het niet.
En idd keuzes maken. Ik doe dat in de vorm van wat is het goedkoopst en waar bespaar ik het meest.
Zodat je snel veel bespaart en sneller geld over voor de volgende maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op maandag 26 september 2011 @ 10:57:
Koston staat voor de deur! Mijn dak wordt geisoleerd! WHOEHA!
Heb ik al eerder gezegd. Ik wil ook Koston, maar niet de mogelijkheid verliezen nog panelen op mijn dak te leggen. Ik zou graag van je horen of de dakpannen nog een beetje makkelijk omhoog kunnen schuiven en het doenlijk is om clickfit haken te monteren nu die isolatie erin zit. Het is gelijmd en wordt dus een taaie 'koek' onder je pannen. Dat lijkt me niet makkelijk om nog panelen op te krijgen, maar hopelijk valt het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
Gisteren een collega naar mijn website gestuurd. Heeft onlangs een woning aangeschaft en vindt twee vloerverwarmingspompen (45 en 60 watt) die inderdaad 24 uur per dag 365 dagen per jaar draaien. Ongelooflijk dat dit vrijwel in alle gevallen zo is. Een pompschakelaar is binnen één jaar terugverdiend. Mijn blogpost van meer dan twee jaar geleden is nog steeds actueel. De firma Heatnet levert ze ook nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2011 @ 18:15:

ik heb dit werken op 7 meter leiding, en ben erg tevreden, vooral vanwege het feit dat voorspoelen gewoon koud is vanuit die 7 meter leiding, en het wasprogramma dan echt hotfill is.(5 minuten later)
ik heb een siemens en meet het, ik gebruik hem 2 dagelijks.
het waterverbruik is enorm afgenomen (want machine=sensor)
en het energieverbuik ook.
hij gaat er nooit meer vanaf, van die directe heetwaterleiding.
(hotfill op afwas sinds 05-2007)
Ik heb 12 meter leiding vanaf mijn CV naar mijn vaatwasser, wij hebben nu sinds 2008 ( november ) de vaatwasser aangesloten op heet water. Wij spoelen ook na met heet water, de vaat is net zo schoon, net zo droog als anders.

Hier valt ook duidelijk op dat de vaatwasser minder lang bezig is met zijn programma :)
Anne vdr Bom schreef op maandag 26 september 2011 @ 23:23:
[...]

Heb ik al eerder gezegd. Ik wil ook Koston, maar niet de mogelijkheid verliezen nog panelen op mijn dak te leggen. Ik zou graag van je horen of de dakpannen nog een beetje makkelijk omhoog kunnen schuiven en het doenlijk is om clickfit haken te monteren nu die isolatie erin zit. Het is gelijmd en wordt dus een taaie 'koek' onder je pannen. Dat lijkt me niet makkelijk om nog panelen op te krijgen, maar hopelijk valt het mee.
Het vormt inderdaad 1 grote harde plaat onder je dakpannen. Je kan je dakpannen er nog wel uit tillen maar je krijgt ze niet zonder problemen meer omhoog geschoven. Je gaat dus hoe dan ook uitdagingen krijgen met extra dakhaken.

Om die reden heb ik dus expres extra dakhaken op het oosten geplaatst voordat Koston langs kwam.

Dus mocht je nog uitbreidingsplannen hebben dan zou ik je adviseren om alvast dakhaken te plaatsen, je kan dan in een later stadium makkelijk nog extra panelen aanleggen terwijl je nu ook je dak kan isoleren.

[ Voor 38% gewijzigd door mkleinman op 27-09-2011 07:44 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fmokveld schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 07:33:
Gisteren een collega naar mijn website gestuurd. Heeft onlangs een woning aangeschaft en vindt twee vloerverwarmingspompen (45 en 60 watt) die inderdaad 24 uur per dag 365 dagen per jaar draaien. Ongelooflijk dat dit vrijwel in alle gevallen zo is. Een pompschakelaar is binnen één jaar terugverdiend. Mijn blogpost van meer dan twee jaar geleden is nog steeds actueel. De firma Heatnet levert ze ook nog steeds.
Je koopt een pompschakelaar voor nog geen 60 euro. De tvt is daarmee eerder 7 maanden dan 1 jaar.
Ik heb dit ook wel eens eerder aangehaald. Je kunt beter ervoor zorgen dat je buren dit ontdekken dan zelf een pakket zonnepanelen installeren. (trias E)

Het jammere is alleen dat het veel mensen niets uitmaakt. En omdat ik wel wat wil doen komt dat pakket zonnepanelen er toch. Begin oktober wordt er geleverd....

In dat kader: ze staan op 198 azimut straks, gezien de ruimte moet ik kiezen tussen of de afstand tussen de rijen iets inkorten (2x hoogte min bijvoorbeeld 5 cm) en de rijen iets draaien. Levert 2 a 3 graden op dus
195-196 graden azimut. Of ze op 198 azimut laten staan met precies 2 maal de hoogte tussen de panelen.
Bij het draaien moet ik ook een gat maken in de lightbox vanwege een pijpje van het riool wat daar ventileert.

Wat is wijsheid? Krijg het idee dat veel moeite extra voor 2 graden niet de moeite is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Bij ons worden ze ook begin oktober geplaatst, 3 oktober om precies te zijn :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 08:40:
[...]

Je koopt een pompschakelaar voor nog geen 60 euro. De tvt is daarmee eerder 7 maanden dan 1 jaar.
Ik heb dit ook wel eens eerder aangehaald. Je kunt beter ervoor zorgen dat je buren dit ontdekken dan zelf een pakket zonnepanelen installeren. (trias E)

Het jammere is alleen dat het veel mensen niets uitmaakt. En omdat ik wel wat wil doen komt dat pakket zonnepanelen er toch. Begin oktober wordt er geleverd....

In dat kader: ze staan op 198 azimut straks, gezien de ruimte moet ik kiezen tussen of de afstand tussen de rijen iets inkorten (2x hoogte min bijvoorbeeld 5 cm) en de rijen iets draaien. Levert 2 a 3 graden op dus
195-196 graden azimut. Of ze op 198 azimut laten staan met precies 2 maal de hoogte tussen de panelen.
Bij het draaien moet ik ook een gat maken in de lightbox vanwege een pijpje van het riool wat daar ventileert.

Wat is wijsheid? Krijg het idee dat veel moeite extra voor 2 graden niet de moeite is.
Volgens mij is die twee graden te verwaarlozen, je zit al op nagenoeg pal zuid. Als ik het bekende instralingsplaatje in m'n hoofd erbij neem zit je met zowel 198 als 195-196 graden vol in de 100% zone.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ik was zelf al enige tijd bezig met een bespaar faq:
Water:
- waterput
- regenton
- besparende kraan
- besparende douchekop
- grijs water installatie

Stroom:
- uit wat niet wordt gebruikt
- masterswitch
- Groenste labels witgoed

Gas:
- Zonneboiler
- wtw

Zelf opwekken:
- compost
- stroom
Opmerkingen en aanvullingen zijn welkom.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
PcDealer schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 09:39:
[...]

[...]

Oe!

Bij gas:

- ISOLATIE :) :)
- Waterzijdig inregelen van CV installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De kreet "Gas" vervangen door "Verwarmen" is beter.
Ik zou hiervoor "indien mogelijk" geen fossiel gas gaan gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-09-2011 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Speksteenkachel schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 09:22:
Bij ons worden ze ook begin oktober geplaatst, 3 oktober om precies te zijn :)
Dan vieren "we" Leidens Ontzet. Althans, wij zitten dan ergens anders, en laten het "vieren" aan anderen over. Ik hoop dat jullie dan weer wat anders hebben te vieren.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
In het thema "de groenste elektriciteit is niet gebruikte elektriciteit":
- gisteren een schakelklok (€4) geplaatst op onze modem/router. Tussen 23u en 4u30 is er geen internet mogelijk, tenzij we manueel "ingrijpen". Besparing van 10kWh per jaar
- dit weekend heb ik gezien dat onze centraal geplaatste AP in heel het huis voldoende bereik geeft op alle laptops in huis. Ik heb de draadloze functionaliteit van de modem/router dan maar uitgeschakeld.Dit levert ook 10kWh per jaar op.

20kWh gewonnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Leuke installatie in Frankrijk er bij van 20.000 panelen.
http://www.duurzameenergi...en-in-frankrijk-7236.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

PcDealer schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 09:39:
[...]

[...]

Stroom:
- Meten is weten (geldt trouwens overal). (cresta, Plugwise, Enymate)
- Gemiddeld verbruik van apparaat in zijn soort.
- Lampen (bij LED: kleurtemperatuur, vermogen, lumen/watt, besparing tov conventioneel, dimmen, te gebruiken waar).

Zelf vandaag 2 cresta's gekocht naar aanleiding van een vorig bericht over koelen en vriezen hiero.
Heb nu nog een koel/vries combi en een staande vriezer.
Deze zijn behoorlijk gedateerd.
Ga binnenkort opzoek naar een koel en vries combi die dezelfde opslag heeft als beide maar zuiniger is.
Inzicht in verbruik is mijn inziens het belangrijkste wat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35
Misschien nog iets voor het reduceren van kookgas: stomen. Ik ook nu 1,5 liter water in een fluitketel, gooi dat in een kookpan, zet daar een stoominzet met aardappelen en een stoominzet met groente bovenop en zet de kookpan op relatief laag vuur gewoon 20 minuten te koken. Resultaat is dat ik een pit minder gebruik, er meer voedingsstoffen in mijn voedsel blijft zitten en de smaak gewoon veel sterker is. Bijkomend voordeel als je bloemkool of spruiten kookt is dat je de stank pas in huis krijgt als je het water probeert weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Da's een kleintje.

Opvallend: "Noord-Amerikaanse producent" Canadian Solar.

Die mag dan wel het hoofdkantoor in Canada hebben, maar bijna alle productie capaciteit staat (al jaren) in China...

... ik denk niet dat ze daarvoor die bloedmooie back-contact modules hebben gebruikt ...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Intersolar2011/DSCF4079.jpg

Maar wat niet is kan nog komen. Straks het lokale zonnestroom park als excursiedoel voor de met atoompjes groot gebrachte Franse schooljeugd... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Over schooljeugd gesproken :Y
http://www.nieuwsblad.be/...l.aspx?articleid=3O3FULMN

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-09-2011 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Het lyceum werkte samen met scholen uit Duitsland, Spanje, Denemarken en Turkije aan het uitstippelen van de Europees erkende opleiding. De nieuwe opleiding aan het Leonardo Lyceum startte al op 1september, maar inschrijven kan volgens de school nog altijd.
Ik zou me bijna gaan inschrijven, in het schone Vlaamse land...

(welk naburig land met structureel PV tekort staat er niet bij? ;w )

Vlaanderen rapporteerde er weer 72 MWp bij in het net verschenen september rapport bij de VREG (dat wordt weer door buffelen geblazen achter de spreidscheets...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Al weer een update gehad uit Italie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Boetes moeten hogere energie-efficiency afdwingen

Brussel dreigt met verplichte energiebesparingsdoelen

Begin deze zomer waarschuwde EU-energiecommissaris Oettinger dat Europa door een te kwistig verbruik de beoogde 20 procent energiebesparing tegen 2020 zonder snelle extra inspanningen niet zal halen. Drie maanden later is er nog maar weinig gebeurd om het gat tussen deze doelstelling en de voortgang in de energiebesparing weg te werken. De Commissie wil in 2014 een bindende doelstelling invoeren bij onvoldoende resultaat.
volledig artikel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ik kijk bijna elke dag...

... maar de 11 Gieg (accumulatie) is nog net niet binnen (nu 10,96 GWp). Sterker nog, het "lijkt" wel een slakkentempo de laatste dagen ... :P

Maar er is ook nog steeds een enorme pijplijn in de wacht, dus wie weet vliegen de giegjes ons straks wel weer om de oren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zou mooi zijn als ze uiteindelijk ook door stoten richting de 20 GWp net zoals Duitsland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 16:18:
Zou mooi zijn als ze uiteindelijk ook door stoten richting de 20 GWp net zoals Duitsland :)
Berlusconi en zijn kornuiten bij het Ministerie van Financiën (wat ook al sleetse zakken met Griekse Gaten schijnt te vertonen) zullen zich alleen al vanwege die absurde 11 GWp helemaal het lepl*z*rus schrikken als eenmaal bekend gaat worden hoeveel de feed-in van dat spul allemaal wel niet zal gaan kosten. Ze hebben veeeeeel te hoge invoedingstarieven gehad die de bekende stampede heeft uitgelokt. En dan gaat het "AU" doen bij de kWh betalers, die ook die invoeding zullen moeten gaan schokken. Houden politici door de bank genomen niet zo van, als "kiezers" gaan klagen over hoge kWh tarieven.

Dus of ze door mogen groeien naar 20 GWp moet ik nog zien. Ze hebben in ieder geval al de "doelstelling" (hahahaha) van 2020 (8 GWp) vet overschreden. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Zo: AEG maar eens gevraagd wanneer zij met een hot-fill wasautomaat komen.
Electrolux heeft namelijk wel al de EWH 147310 W Hot&Cold. Helaas zijn de specs minder dan average voor wat ik zoek en lijkt het meer te verbruiken dan bijvoorbeeld de EWF168541W A+++ energielabel en A was-/droogresultaat.

[ Voor 36% gewijzigd door PcDealer op 27-09-2011 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aber bitte. ist ja toll. Wilo Geniax

Tis reclame natuurlijk, maar het principe is mooi.

• zonnigtype
Gekkenhuis.

"Bankable" modules voor minder dan 80 eurocent/Wp al af te halen in Europa.

Ik zal maar niet zeggen wat de "niet-bankables" doen op de spot-markt...

... blijkbaar is de nood van de magazijn beheerders erg hoog aan het worden en puilen de bergingen uit van het mooie blauwe/zwarte spullie ...

Overigens: voor een ieder die het interesseert. Ik heb hier een zeer interessant Engelstalig artikel over de "status van het bankable gedoe" liggen. Opinie van Felix Holz van de Deutsche Bank, in een artikel in Photon International, wat is nu eigenlijk de "waarde" van dat begrip "bankablility"? Weliswaar van een iets oudere datum, mei 2010 (heb nog een hoop achterstallig leesonderhoud hier). Maar nog zo actueel als maar zijn kan.

Geïnteresseerden weten me vast wel te vinden...

Wel ff geduld, switch van computer is nog niet volledig alhier, mailprogramma probleempjes enzo.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:38
Dit voorjaar heb ik een geschil bij de energiekamer gewonnen van NLenergie.

Dat ging erover dat NLEnergie weigerde mij te informeren hoe hoog/laag saldering zou werken en ook weigerde mij op enkeltarief terug te zetten. Lang verhaal maar ik heb op alle punten gelijk gekregen.
Uiteindelijk een jurist van NLenergie gesproken die wel met antwoorden kwam.

Hij zou regelen dat ik naar enkeltarief terug zou gaan en het eventuele kleine hoog/laag verschil mag ik straks verrekenen.

Nu ruim 6 maanden later saldeer ik nog steeds vrolijk dubbeltarief en loopt het verschil aardig op.
Nou heb ik gewonnen en de toezegging zwart op wit dus ik verwacht dat het goed komt met mijn eindafrekening.
Alleen het trefwoord "klein" verschil kan nog in de weg zitten. Alleen is het verschil domweg zo groot geworden doordat ze hun afspraak niet nagekomen zijn dus ook dat komt wel goed.

Al met al kan ik NLenergie nog steeds niet aanraden... (om me voorzichtig uit te drukken)

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:09

Mars Warrior

Earth, the final frontier

zonnigtype schreef op woensdag 28 september 2011 @ 01:25:
Gekkenhuis.

"Bankable" modules voor minder dan 80 eurocent/Wp al af te halen in Europa.

Ik zal maar niet zeggen wat de "niet-bankables" doen op de spot-markt...
Nog even en de omvormers zijn het duurste gedeelte van je pv setje.
Met deze prijs is 600Wp nog maar €480, omvormer nog steeds €300 en materiaal kan ook zo €180 zijn. Daarmee is de pv zelf nog maar de helft van de totale investering!

Het wordt tijd dat de prijs van de omvormers meedaalt met de paneeltjes 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

heb naar het lezen van de laatste posts in het forum ook een pompschakelaar besteld :)

Jsunnyreports

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het uitlezen van een ferrarismeter en gasmeter samen met een Arduino? Ik wil daar nu zo langzamerhand mee beginnen.

Ik vermoed dat dit met analoge inputs moet, weet iemand hoe lang kabel vanaf de arduino naar de sensor mag zijn? Mijn arduino staat namelijk niet in de meterkast.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Woodski schreef op woensdag 28 september 2011 @ 08:33:
Dit voorjaar heb ik een geschil bij de energiekamer gewonnen van NLenergie.
* PcDealer mompelt iets met rente opslag over het terug te betalen bedrag: niks verrekenen.

Verwijderd

PcDealer schreef op woensdag 28 september 2011 @ 09:47:
[...]
* PcDealer mompelt iets met rente opslag over het terug te betalen bedrag: niks verrekenen.
Het klopt inderdaad niet, echter...
Wat is het belang, wat is het verschil? Voor mij (hopelijk) 1872 kWh -> circa 400 euro per jaar
Rente 4% = 16 verdeelt over het jaar 8 euro.

8 euro per jaar vind ik niet zo'n vreselijk drama. Dan zoek ik wel een ander probleem op. ;)

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-09 17:08
flitspaal.nl schreef op woensdag 28 september 2011 @ 09:30:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het uitlezen van een ferrarismeter en gasmeter samen met een Arduino? Ik wil daar nu zo langzamerhand mee beginnen.

Ik vermoed dat dit met analoge inputs moet, weet iemand hoe lang kabel vanaf de arduino naar de sensor mag zijn? Mijn arduino staat namelijk niet in de meterkast.
Ik wil dit ook gaat doen! :)

Zit steeds te zoeken en te zoeken. vind nooit echt handige zaken. Ga morgen avond de knoop door hakken en een zooi bestellen. Hopelijk kom ik dan vanzelf achter alles! :)

Wil alleen alles meten hier thuis, dus stroom (ferrarismeter), warm water, water en SV unit..

Worden een hoop verschillende sensors..;)

• Woodski
Voor de PW beta gebruikers
Kloppen de dagtotalen in de webserver nu eindelijk.
Dat is nog nooit goed geweest

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/350p6ya.png
The Wizard schreef op zondag 25 september 2011 @ 18:50:

Een tip voor als je achter de komma waarden wilt zien, gebruik de interne webserver, die laat het huidige verbruik zien met 1 decimaal.
Was ik ook al achter gekomen. Te zot voor woorden.
Je kan trouwens ook een uur- of zelfs dagverbruik bekijken en dat dan terugrekenen

[ Voor 54% gewijzigd door Woodski op 28-09-2011 10:27 ]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:09

Mars Warrior

Earth, the final frontier

flitspaal.nl schreef op woensdag 28 september 2011 @ 09:30:

Zijn toch zat voorbeelden te vinden hoor!
Kijk ff bij onze hollandse variant van een Arduino, dus op http://jeelabs.org/ voor inspiratie...
Op het forum zijn al heel wat 'Ollanders die hun ferrarismeter etc. gekoppeld hebben!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Verwijderd

Cheese_man schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 15:36:
...Waarschijnlijk krijg je met het huidige wasgedrag met iedere machine problemen...
...Bij deze alsnog bedankt voor het 'duiden' van mijn probleem met niet frisse was!
Goed om te horen dat het benoemen van het vetluisprobleem jou er vanaf heeft geholpen! Na meerdere 95 graden wasjes met vaatwasblokjes en na 4 jaar voor het eerst weer de droogfunctie gebruiken is de vetluis hier weer even weg. Je slaat de spijker op de kop dat eerst de oorzaak gevonden moet worden, anders blijft het symptoombestrijding en dan ontstaat het probleem bij een nieuwe wasmachine opnieuw.

EINDELIJK lijk ik een plausibele verklaring gevonden te hebben waardoor er pas na 10 jaar vetluis in de wasmachine is gekomen. *O* Om een oorzaak te kunen vinden, moeten de volgende zaken onder de loep genomen worden, want die factoren zijn van invloed bij het ontstaan van vetluis
A: wassen op lage temperaturen
B: wassen met weinig water
C: wassen met teveel wasmiddel
Wasmiddelen lossen minder goed op bij lage temperaturen, dus met moderne wasmachines die maar weinig water gebruiken blijven er resten wasmiddel achter waar vetluis in kan ontstaan. In 1 van de 3 bovende zaken moet dus een verandering zijn gekomen na 10 jaar wassen zonder vetluis .

A: We hebben nooit gewassen op 95 graden, dus daar kan de oorzaak niet in zitten (want op dit punt is dus niet een verandering geweest na 10 jaar).
B en C: Omdat we dezelfde wasmachine gebruiken en dezelfde hoeveelheid wasmiddel, leek de oorzaak daar ook niet in te zitten. Totdat ik de gebruiksaanwijzing van mijn wasmachine er eens bijpakte om te kijken wat het waterverbruik is om dit te vergelijken met nieuwe wasmachines. Er blijken grote verschillen te zitten in de hoeveelheid water per wasprogramma. En toen herinnerde ik me opeens dat we voorheen vaak het fijn wasprogramma gebruikten, maar dat we op het bonte wasprograma zijn overgestapt. Bij het fijn wasprogramma mag de trommel maar halfvol (2,5 kilo) en verbruikt dan 57 liter water. Bij het bonte wasprogramma mag de trommel helemaal vol (5 kilo) en verbruikt dan maar 44 liter water. Dus na 10 jaar zijn we een kwart minder water gaan gebruiken met meer wasmiddel (omdat er 2x zoveel wasgoed in zit). Daarnaast las ik in de gebruiksaanwijzing van andere wasmachines dat bij zacht water extra spoelen wordt aangeraden en dat je bij zacht water ook minder wasmiddel moet gebruiken. Ook dat aspect speelt bij ons mee.

Dus we zijn weer overgestapt op met halve trommel het fijn wasprogramma gebruiken. 2x het fijn wasprogramma om dezelfde hoeveelheid wasgoed te wassen verbruikt 0,05 kWh meer dan 1x het bonte wasprogramma, dus als dat de prijs is die we moeten betalen voor een vetluisvrije was, dan hebben we dat er wel voor over. De grotere hoeveelheid water is blijkbaar essentieel om de vetluis te voorkomen, dus dat betekent op jaarbasis een paar kuub water extra.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 12:35 . Reden: verduidelijking ]

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Natuurlijk hoop ik dat jullie verlost blijven van de overlastveroorzakende bacteriën in zeepresten in jullie wasmachine. Je stelt nooit op 95 graden te wassen, bijna nooit op 60 graden te wassen, je stelt dat zeep minder goed oplost bij lagere temperaturen en vervolgens zou oorzaak A geen oorzaak zijn :?

Het probleem is dat er zeepresten achterblijven in de trommel. Minder wasmiddel gebruiken en meer water gebruiken is een oplossing...echter op hogere temperaturen wassen ook. Bovendien zorg je met het wassen op hogere temperaturen niet alleen voor het beter oplossen van wasmiddel, maar ook is wassen op 95 graden behoorlijk "anti-bacterieel"....en dat zou ook zo maar eens belangrijk kunnen zijn.

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Cheese_man schreef op woensdag 28 september 2011 @ 12:06:
[...]

Natuurlijk hoop ik dat jullie verlost blijven van de overlastveroorzakende bacteriën in zeepresten in jullie wasmachine. Je stelt nooit op 95 graden te wassen, bijna nooit op 60 graden te wassen, je stelt dat zeep minder goed oplost bij lagere temperaturen en vervolgens zou oorzaak A geen oorzaak zijn :?

Het probleem is dat er zeepresten achterblijven in de trommel. Minder wasmiddel gebruiken en meer water gebruiken is een oplossing...echter op hogere temperaturen wassen ook. Bovendien zorg je met het wassen op hogere temperaturen niet alleen voor het beter oplossen van wasmiddel, maar ook is wassen op 95 graden behoorlijk "anti-bacterieel"....en dat zou ook zo maar eens belangrijk kunnen zijn.
Ik heb 10 jaar lang geen vetluis gehad terwijl ik in die 10 jaar nooit op 95 graden heb gewassen. Het ontbreken van een 95 graden was kan dus niet de oorzaak zijn, anders had ik van het begin af aan al vetluis gehad en niet pas na 10 jaar. De enige verandering die er is, waarna er vetluis is ontstaan, is het gebruik van meer wasmiddel met minder water. Op 95 graden wassen zou dan dus alleen symptoombestrijding zijn om de ontstane vetluis weer tijdelijk weg te krijgen, maar die komt daarna gewoon weer terug. Met minder wasmiddel en meer water, waardoor de zeepresten ontbreken, heeft de vetluis geen voedingsbodem en komt dan dus niet in de wasmachine, lijkt de 10 jaar praktijk uit te wijzen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 12:40 ]

• Woodski
In 2009 heb ik er vanaf gezien maar ik wil toch kijken of ik de vloer beter kan isoleren.

Het hoekhuis is van 1997 en de kruipruimte is redelijk droog.
Onder de vloer zit piepschuim van 2 tot 5cm dik.
Ik verstook iets van 1300kuub gas per jaar, denk nu zelfs minder door WP en ZB

Tonzon folie plakken lijkt me een rotklus en daar heb ik geen zin in.
Zijn er nieuwe technieken met een goed rendement ?
Iets van pur spuiten of zo ?

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/d8l1k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/1115f09.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2ptxnit.jpg

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@woodsky
a een eps broodjes vloer.

pur:
ben ik geen voorstander van omdat tegen eps aan te spuiten.

tonzon:
is erg makkelijk te doen.
isolatiewaarde? de enige die die hoge waardes beweert is tonzon zelf.
ik heb er grote twijfels over.

eps:
in 2 lagen van 5 cm dik er tegen aanplakken.
eerst tussen de balken en dan de balken zelf. (blijft het beter zitten)
bij de balken kun je dan met bamboe sate prikkers de zaak extra fixeren.
daarna de kieren afplakken met duct tape.
(let wel op met het kopen van de eps. er zijn flink wat prijs verschillen en je hebt veel nodig.)

als je het zelf doet met eps kom je makkenlijk onder de 500 euro uit.
ik zal vanavond de berekening maken van mijn vloer wat dat gekost heeft.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 28 september 2011 @ 12:37:
tonzon:
QuestionMarc heeft een besparing van 8% gerealiseerd met Tonzon. Zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/33757129#33757129. Ook Guus.Assmann schrijft hier over zijn goede ervaringen. 2 Jaar geleden ben ik op de SolarDays ook bij iemand geweest die erg tevreden was over de Tonzon die hij had laten aanbrengen. Zelf heb ik het nog niet kunnen afmaken, dus mijn ervaringen kan ik nog niet delen.

• migjes
ik zeg niet dat tonzon slecht is.
ik denk alleen dat het beter kan als tonzon.
dan wel kijkend naar de isolatie en niet de milieu belasting.
want met milieu belasting wint tonzon alles.

het is erg moeilijk vergelijken hoeveel zouden die mensen gespaard hebben als ze pur of eps hadden gebruikt?
(tonzon heeft wel een groot voordeel bij een houte vloer. dat voorkomt heel wat vocht problemen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Woodski
@woodsky
a een eps broodjes vloer.

pur:
ben ik geen voorstander van omdat tegen eps aan te spuiten.

tonzon:

eps:
in 2 lagen van 5 cm dik er tegen aanplakken.
eerst tussen de balken en dan de balken zelf. (blijft het beter zitten)
bij de balken kun je dan met bamboe sate prikkers de zaak extra fixeren.
daarna de kieren afplakken met duct tape.
(let wel op met het kopen van de eps. er zijn flink wat prijs verschillen en je hebt veel nodig.)

als je het zelf doet met eps kom je makkenlijk onder de 500 euro uit.
ik zal vanavond de berekening maken van mijn vloer wat dat gekost heeft.
Dan kom ik toch weer op hetzelfde uit als bij Tonzon.
Ik heb geen zin om dagenlang onder m'n huis te kruipen.
Zou b.v. dat piepspul wat 5 pagina's geleden hier voor een dak voorbij kwam er tegenaan gespoten kunnen worden ?

btw Enig idee of 2cm dik EPS nog van deze tijd is
Of maw, halen we besparing en extra comfort uit een extra laag isolatie ?

Verwijderd

@Migjes: Je stelde dat alleen Tonzon zelf hoge waardes beweert, wat dus niet klopt, want er hebben meerdere mensen op dit forum al geschreven over hun positieve praktijkervaringen, vandaar dat ik daar naar verwees. Een besparing van 8% kun je natuurlijk wel vergelijken met iemand die een procentuele besparing (ook op basis van graaddagen) kan geven die pur of eps heeft gebruikt

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Woodski schreef op woensdag 28 september 2011 @ 12:15:
In 2009 heb ik er vanaf gezien maar ik wil toch kijken of ik de vloer beter kan isoleren.

Het hoekhuis is van 1997 en de kruipruimte is redelijk droog.
Onder de vloer zit piepschuim van 2 tot 5cm dik.
Ik verstook iets van 1300kuub gas per jaar, denk nu zelfs minder door WP en ZB

Tonzon folie plakken lijkt me een rotklus en daar heb ik geen zin in.
Zijn er nieuwe technieken met een goed rendement ?
Iets van pur spuiten of zo ?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou denk ik zelf met piepschuim blijven werken. Ik zou er minimaal 10cm extra tegenaan plakken. Ik zou niet met 2x5cm gaan werken, je plakt je dan helemaal de schompes onder de vloer en je bent 2x zoveel lijm kwijt. En die lijm is niet goedkoop!

Je zou eventueel van balk naar balk kunnen gaan en alleen daar dus lijmcontact maken. Je krijgt dan luchtzakken tussen je balken, zolang die lucht stilstaat isoleert die ook goed. Omdat het contactoppervlak met de lijm wat kleiner is zou ik er tijdelijk stutten onder zetten om de lijm goed te laten drogen.

Ik was destijds 570 euro kwijt om mijn vloer na te isoleren.

Pur is een alternatief, dan zou je het denk ik moeten laten doen. Pur en piepschuim reageren niet met elkaar.
Ik bespaar naar schatting zo'n 100m3 gas met mijn vloerisolatie.
Woodski schreef op woensdag 28 september 2011 @ 13:08:
[...]

Dan kom ik toch weer op hetzelfde uit als bij Tonzon.
Ik heb geen zin om dagenlang onder m'n huis te kruipen.
Zou b.v. dat piepspul wat 5 pagina's geleden hier voor een dak voorbij kwam er tegenaan gespoten kunnen worden ?

btw Enig idee of 2cm dik EPS nog van deze tijd is
Of maw, halen we besparing en extra comfort uit een extra laag isolatie ?
Koston isoleert ook vloeren, of ze dat doen met deze piepschuimbolletjes weet ik niet. Dan zou je ze even moeten bellen denk ik.

2cm EPS is niet van deze tijd. 2cm heeft ongeveer een Rd van 0,52. Zelfs HR++ glas isoleert nog beter :P . Het EPS wat ik heb gebruikt had een Rd van 2,6 voor 10cm. Daarmee sla je een grote slag mbt uitstraling van warmte naar je kruipruimte. Onze vloer steeg bijna 2 graden in temperatuur en dat scheelt gigantisch, ik heb nu in de winter geen koude voeten meer in de woonkamer.

Ik heb allerlei berekeningen in Excel zitten, als je me de maten van je vloer mailt of DM'ed dan kan ik wel een snelle berekening maken.

[ Voor 26% gewijzigd door mkleinman op 28-09-2011 13:18 ]

• Woodski
Ik vergat nog te melden dat we geen vloerverwarming hebben.
Tips voor een handig klusser of bedrijf die piep of pur kan bijplakken ?
flitspaal.nl schreef op woensdag 28 september 2011 @ 13:10:
[...]

Koston isoleert ook vloeren, of ze dat doen met deze piepschuimbolletjes weet ik niet. Dan zou je ze even moeten bellen denk ik.
De leggen zakken van 5cm dik tegen de wanden en op de vloer.
Dus de bovenlaag die ik nu heb blijft zoals hij is.
Ik heb allerlei berekeningen in Excel zitten, als je me de maten van je vloer mailt of DM'ed dan kan ik wel een snelle berekening maken
Ik ben nu niet thuis maar het is iets van 13 bij 6 uit m'n bolletje.
Met daarop een eikenhouten vloer
Steek niet te veel tijd in de berekening aub :)

[ Voor 81% gewijzigd door Woodski op 28-09-2011 13:58 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

PcDealer schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 17:36:
Zo: AEG maar eens gevraagd wanneer zij met een hot-fill wasautomaat komen.
Electrolux heeft namelijk wel al de EWH 147310 W Hot&Cold. Helaas zijn de specs minder dan average voor wat ik zoek en lijkt het meer te verbruiken dan bijvoorbeeld de EWF168541W A+++ energielabel en A was-/droogresultaat.
Voorlopig geen AEG die hot-fill gaat krijgen :(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35
Vloeibaar wasmiddel bederft na verloop van tijd gewoon. Ik heb nog een liter Color Reus staan, fles heb ik inmiddels een jaar, is zo'n 4 liter vloeibaar grootverpakking. Laatst dus een gigantisch meurende was waarna ik met 95 graden en vaatwastablet ben gaan wassen.
De 2 wasjes daarna waren een witte was met Omo wit en een kookwas op 60 graden met SdB huismerk wasmiddel. Geen geurtjes en niks. Het wasje van afgelopen weekend was weer met de Color Reus: ik was blij dat het buiten uitgehangen kon worden, de geur was niet zo sterk als de laatste keer, maar wel dusdanig erg dat ik het niet meer lekker vond. Na buiten uitwaaien was de meeste geur weg, alleen de spijkerbroeken meurden nog een beetje.

Ik denk dus dat mijn vloeibare wasmiddel met lavendelgeur gewoon bedorven is en flink gaat meuren als je het opwarmt. Zo in de fles op kamertemperatuur ruik je niet veel. Ik gooi dat spul wel weg, koop wel Lidl poeder als de SdB huismerkfles bijna leeg is. Wasverzachter gebruik ik overigens nagenoeg nooit, die troep maakt je was alleen maar vetter waardoor het slecht droogt en uiteindelijk gaat stinken.

• migjes
ik heb 5 cm eps gebruikt omdat ik die in de maten 50 cm x 100 cm kon krijgen.
de 10 cm platen kon ik alleen krijgen in 100 cm x 200 cm.
die kreeg ik niet vervoerd of door het luik van mijn kruipruimte.
en was nog duurder ook.

ik denk dat ik 30 m3 aan gas per jaar ga besparen.
minder als flitspaal.nl maar in mijn situatie was de vloer al wat meer geisoleert, in ieder geval meer als hij had.

nu heb ik 15 cm eps onder de vloer.

(ik kom het niet doen. heb al veelste veel van dat soort klussen gedaan.
vond het wel leuk om het voor me zelf te doen maar dat was dan ook de laatste keer.)

@ecowoman
isolatie materialen vergelijken is erg lastig.
als je een laboratorium test doet komt pur het beste uit de bus.
dan eps en dan pas tonzon.
de praktijk is vaak weerbarstiger.
dampvocht in de pur kan de isolatie te niet doen.
pur kan slecht gespoten zijn.
eps platen kunnen met te grote kieren worden bevestigt
en tonzon kan scheuren.
etc....
mijn mening blijft.
heb je eps als isolatie gebruik meer eps.
heb je pur/of kaal beton gebruik pur.
heb je een houten vloer gebruik tonzon. (of nog beter gebruik een meerlaags isolatie op de houten vloer. als mogenlijk)

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 28 september 2011 @ 14:07:
@ecowoman
isolatie materialen vergelijken is erg lastig.
als je een laboratorium test doet komt pur het beste uit de bus.
dan eps en dan pas tonzon.
de praktijk is vaak weerbarstiger.
dampvocht in de pur kan de isolatie te niet doen.
pur kan slecht gespoten zijn.
eps platen kunnen met te grote kieren worden bevestigt
en tonzon kan scheuren.
etc....
mijn mening blijft.
heb je eps als isolatie gebruik meer eps.
heb je pur/of kaal beton gebruik pur.
heb je een houten vloer gebruik tonzon. (of nog beter gebruik een meerlaags isolatie op de houten vloer. als mogenlijk)
De praktijkervaringen zijn dus inderdaad interessanter dan de laboratoriumtests. Als ik het goed heb heeft Flitspaal ongeveer 8% besparing gehaald met EPS en QuestionMarc 8% met Tonzon. Ik denk dat er maar zeer weinig mensen zo gelukkig zijn dat ze een droge kruipruimte hebben, dus in de praktijk valt pur bij de meeste mensen om die reden dan al af. Als Tonzon scheurt kun je dat trouwens gewoon plakken.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:17

Punkrocker

Mostly harmless

Speksteenkachel schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 22:04:
[...]
...(energiebeurs)...

Ja zeker, het bedrijf waar ik werk staat er ook met een stand.
Staan jullie ook in Utrecht?

Die ga ik volgende week bezoeken. Gebruik ik mijn OV-chipkaart voor het eerst...

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

PcDealer schreef op woensdag 28 september 2011 @ 13:58:
[...]

Voorlopig geen AEG die hot-fill gaat krijgen :(
Vanwaar de bijzondere interesse in AEG eigenlijk? Kun je voor dezelfde prijs geen Miele krijgen of een stapje goedkoper een Samsung met dezelfde specs?
Wij hebben zelf een Samsung die prima wast en mooie game-boy geluiden maakt. Inmiddels kennen we 4 andere stelletjes met dezelfde wasmachine die ze (zonder dat ze het van ons wisten) ook in huis hebben.
Na 2 jaar wasjes is mijn vriendin nog steeds tevreden met het apparaat.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Verwijderd

Kiswum schreef op woensdag 28 september 2011 @ 15:11:
Vanwaar de bijzondere interesse in AEG eigenlijk? Kun je voor dezelfde prijs geen Miele krijgen of een stapje goedkoper een Samsung met dezelfde specs?
Wij hebben zelf een Samsung die prima wast en mooie game-boy geluiden maakt. Inmiddels kennen we 4 andere stelletjes met dezelfde wasmachine die ze (zonder dat ze het van ons wisten) ook in huis hebben.
Na 2 jaar wasjes is mijn vriendin nog steeds tevreden met het apparaat.
Leuke vraag zeker als je bedenkt dat AEG allang is overgenomen door Electrolux. (1994)

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
Gameboy geluiden? :P

Kun je er Mario Bros op spelen? Cool... :)

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kiswum schreef op woensdag 28 september 2011 @ 15:11:
[...]

Vanwaar de bijzondere interesse in AEG eigenlijk? Kun je voor dezelfde prijs geen Miele krijgen
Maak je een grap? Miele is zomaar 300,00 of meer duurder. Ik denk voornamelijk door het overal te galvaniseren. Maar aangezien die van ons op de overloop staat en niet in een vochtige ruimte als de badkamer, zie ik de meerwaarde niet.
of een stapje goedkoper een Samsung met dezelfde specs?
Heb al een AEG Lavatherm 56840 en ben erg gecharmeerd van AEG. Toen we een droger wilden, heb ik uitgebreid onderzoek gedaan en qua prijs/kwaliteit/zuinig/oog, kwam deze er goed uit w.m.b. AEG is dus mijn preferred merk.voor witgoed.

• migjes
@ecowomen
pur kan wel in een vochtige kruipruimte.
je moet alleen er niet per ongeluk langs vegen als het nog niet droog is.
dan beschadigt de buiten laag en trekt er vocht in.
meestal is dat niet zo erg maar goed voor de isolatie is het niet.
in een natte kruipruimte kan het wel lastig zijn om pur aan te brengen.
het moet toch op een droge ondergrond aangebracht worden.
ben we eens mee geweest met iemand die pur spoot.
best een vies werkje.

eigenlijk de beste vloer isolatie die ik ken die heeft woodski al.
een vloer gegoten in eps broodjes.
alleen jammer dat dat altijd met te dunne broodjes gebeurd.

uiteindelijk kun je de vloer zoveel isoleren als je wil.
maar daar ontsnapt niet de meeste warmte die gaat nog altijd omhoog.
dus dak en muren zijn belangrijker.

ook moet je vloer altijd rusten op een fundering (het huis kan niet zweven).
die aansluiting is natuurlijk een flinke koude brug.
(der schijnt een oplossing voor te zijn in de vorm van isolerende vorm behoudende blokken, maar nog nooit in praktijk gezien.)

der is ook nog een heel verschil in zelf isoleren of het voor het goedkoopste bedrag door een lompe bouwvakker laten doen.

@Kiswum
ik denk dat de interesse voor aeg meer licht in de samenwerking/overname van electrolux.
met de nadruk op een hot en cold systeem.
dus aansluitbaar op je tap-water(cv/zonneboiler) voor het warm water in plaats van elektronisch verwarmen.
maar goed samsung ook was machines dat had ik nog niet gezien.
nu kom ik bij samsung niet veel verder als eco-bubles en fuzzy logic etc..
in de handleiding staan wel 2 water aansluitslangen maar bij de 2de aansluiting staat alleen maar "optie".
en meer kan ik er ook niet over vinden.

• Woodski
Leuk om te zien dat stroom en gas verbruik over 12 maanden hier enorm dalen.

Annual KWH Gas
2009 2686 1244
2010 2737 1180
2011 1974 839

De eerste "offerte" binnen voor naisolatie van de vloer
Met m'n steeds minder wordende verbruik zal "de winst" niet zo groot zijn.
Ik hoop vooral op meer comfort, dus een warmer aanvoelende vloer.

we sprayen een isolatieschuim naadloos en luchtdicht tegen de eps broodjes.

Dikte 60 mm R c 2,5 op bais van 78 m² vloer, inclusief de koude fundatie voor 30 cm en de welving is de prijs € 1998,- incl 6 % btw.

Verwijderd

Ik heb gisteren een "poor man's" elektriciteitgebruiklogger gebouwd, door een microcontroller en lichtsensor te hangen voor het lampje van onze elektriciteitsmeter te hangen. Als dit lampje 500x geknipperd heeft is er 1 kWh gebruikt. Ik heb wat code geschreven om het aantal knippers per minuut te loggen, en vervolgens maakt gnuplot daar een grafiek van, die ik weer op een webpagina kan zien:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/anliky.png
De pieken om 8:00 en 12:30 is de waterkoker, die van 10:00 en 16:55 is het koffiezetapparaat. De "kantelen", de iets bredere maar lage blokken die zich continu herhalen komen denk ik van de diepvriezer of de koelkast. In de nacht stonden de wasmachine en afwasmachine aan, we hebben een dubbeltariefmeter. Ik schrok wel van het "nulgebruik", 300watt! Terwijl we best wel wat stekkerdozen gebruiken met aan/uit-schakelaar om sluipverbruikers te mijden.

Als het iemand interesseert wil ik m'n werk nog wat verder beschrijven / delen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 17:38 ]

• Woodski
Erg fraai deze grafiek. Duidelijker dan b.v. plugwise waar je nooit een piek of dip uit kan halen.
Een kwh metertje met knipperled mag ook niet duur zijn.
Nu nog draadloos en je drukt plugwise zo uit de markt 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 17:34:
. Ik schrok wel van het "nulgebruik", 300watt! Terwijl we best wel wat stekkerdozen gebruiken met aan/uit-schakelaar om sluipverbruikers te mijden.
Heb je een vijver?

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 23:42
migjes schreef op woensdag 28 september 2011 @ 16:40:
(der schijnt een oplossing voor te zijn in de vorm van isolerende vorm behoudende blokken, maar nog nooit in praktijk gezien.)
Bedoel je deze?
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/aaznzn.jpg

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Punkrocker schreef op woensdag 28 september 2011 @ 14:49:
[...]

Staan jullie ook in Utrecht?

Die ga ik volgende week bezoeken. Gebruik ik mijn OV-chipkaart voor het eerst...
Nee.
Rare planning eigenlijk dat twee beurzen op dezelfde data gehouden worden.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vandaag voor het eerst sinds Mei een cleane parabool afgelezen. :X Beter laat dan nooit, op naar de volgende zomer dan maar....

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd

Woodski schreef op woensdag 28 september 2011 @ 17:17:
Leuk om te zien dat stroom en gas verbruik over 12 maanden hier enorm dalen.

Annual KWH Gas
2009 2686 1244
2010 2737 1180
2011 1974 839
Netjes!!!
Met m'n steeds minder wordende verbruik zal "de winst" niet zo groot zijn.
Ik hoop vooral op meer comfort, dus een warmer aanvoelende vloer.

we sprayen een isolatieschuim naadloos en luchtdicht tegen de eps broodjes.

Dikte 60 mm R c 2,5 op bais van 78 m² vloer, inclusief de koude fundatie voor 30 cm en de welving is de prijs € 1998,- incl 6 % btw.
Voor je akkoord gaat, moet je misschien even letten op de dikte. Onlangs is er een rapport verschenen waarin geclaimd wordt dat een Rc van 2,5 alleen gehaald wordt bij een dikte van 90mm, dat PUR vaak in de praktijk onregelmatig wordt aangebracht waardoor de dikte niet overal hetzelfde is en dat de isolatiewaarde van PUR achteruit gaat in de loop van de jaren. Het volledige rapport staat hier. Ook de milieubelasting van PUR wordt erin besproken.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

tonzon:
Bij vloerisolatie lijkt Tonzon mij heel goed. Waarom? Omdat warme lucht opstijgt. Je krijgt onder je vloer eigenlijk vanzelf al een gewenste situatie van de warme lucht die onder je vloer blijft hangen. Wat stijgt niet op? straling. Die reflecterende folie zorgt daarvoor. En de kussens zorgen voor stilstaande lucht, zodat tocht (een kruipruimte hoort geventileerd te zijn) de temperatuurgradiënt niet verstoort.
Woodski schreef op woensdag 28 september 2011 @ 17:17:

Dikte 60 mm R c 2,5 op bais van 78 m² vloer, inclusief de koude fundatie voor 30 cm en de welving
Wat bedoelen ze met de 'koude fundatie'? Gaan ze de fundering ook isoleren?

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

PcDealer schreef op woensdag 28 september 2011 @ 16:22:
[...]
Maak je een grap? Miele is zomaar 300,00 of meer duurder. Ik denk voornamelijk door het overal te galvaniseren. Maar aangezien die van ons op de overloop staat en niet in een vochtige ruimte als de badkamer, zie ik de meerwaarde niet.

[...]

Heb al een AEG Lavatherm 56840 en ben erg gecharmeerd van AEG. Toen we een droger wilden, heb ik uitgebreid onderzoek gedaan en qua prijs/kwaliteit/zuinig/oog, kwam deze er goed uit w.m.b. AEG is dus mijn preferred merk.voor witgoed.
Ok goed verhaal. Als je een goed droger van merk A hebt, dan kan ik me goed voorstellen dat je dan een duidelijke voorkeur hebt voor hetzelfde merk en het ziet er eigenlijk altijd wel mooier uit. Wellicht zijn er over een aantal maanden meerdere modellen te vinden waar een warmwater aansluiting op zit.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:17

Punkrocker

Mostly harmless

Speksteenkachel schreef op woensdag 28 september 2011 @ 18:28:
[...]

Nee.
Rare planning eigenlijk dat twee beurzen op dezelfde data gehouden worden.
Zeer lastig ook.
Vanuit mijn werk ga ik dus naar Utrecht.
Privé zou ik ook naar de energiebeurs willen maar dat krijg ik niet ingepast met thuis.

Op de Elektrotechniekbeurs staan ook wel wat duurzame stands zoals een Solar pavilion en de diverse producenten zullen vast wel duurzame oplossingen hebben bedacht voor hun product. Maar leuker was het geweest dat de twee waren samengevoegd. Of een andere week waren gehouden natuurlijk.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:43

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Woodski schreef op woensdag 28 september 2011 @ 17:46:
Erg fraai deze grafiek. Duidelijker dan b.v. plugwise waar je nooit een piek of dip uit kan halen.
Een kwh metertje met knipperled mag ook niet duur zijn.
Nu nog draadloos en je drukt plugwise zo uit de markt 8)
Zoiets heb ik al langer en nog iets nauwkeuriger. Ik meet per 0,5Wh en om de 5 minuten. Een plaatje van gisteren, waarin goed is te zien dat ik om 7:30 uur de waterkoker aan had en om 22:20 uur de beamer en versterker. Ook zijn de koelkast en vriezer te zien, die soms na elkaar en soms tegelijkertijd aan staan.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sAZ4QibbkpVp978iD8EiL3bf/full.gif
Mijn sluipverbruik zit rond de 60W. Hierin zitten een webserver, de afzuiging, kabelmodem e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 28-09-2011 20:02 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Roamor schreef op woensdag 28 september 2011 @ 18:30:
Vandaag voor het eerst sinds Mei een cleane parabool afgelezen. :X Beter laat dan nooit, op naar de volgende zomer dan maar....
*flits* het is een (halve) sinus.

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 20:35
Anne vdr Bom schreef op woensdag 28 september 2011 @ 20:24:
[...]

*flits* het is een (halve) sinus.
...wat dacht je van een (bijna) Kromme van Gauss? Sinus gaat onder een hoek door de nul.

Afgezien daarvan, vandaag toch weer mooi 5,16 Wh/Wp . Hoera.

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

thalantis schreef op woensdag 28 september 2011 @ 09:25:
heb naar het lezen van de laatste posts in het forum ook een pompschakelaar besteld :)
Er is er ook één onderweg naar mij :)

• pouletkuif
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:17

pouletkuif

Vul hier Uw ondertitel in.

ik woon in een huis van 1986... slecht geisoleerd tot en met!
als je het luik van de kruipruimte openmaakt, zie je de dode muizen/ratten al liggen (2 stuks bij entrance, ik ga er dus echt niet in...)
en dat voor een huurhuis waar je 850€ voor in de maand betaald?
wc-potten zijn versleten, vloerbedekkingen zijn behoorlijk kapot, keukenblad is aan het afbladeren, een nieuwe keuken hebben we er zelf ingezet..
aanpassingen = huurverhoging..
geen aanpassingen hier dus

helaas voor de gasrekening

jammer voor de natuur

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ik zoek een simpele schakeling om de temperatuur in de CV-boiler en de zonneboiler weer te geven. Bijvoorbeeld met een tri-color led (rood, oranje, groen) en een temperatuurweerstand, dit alles dubbel uitgevoerd omdat ik twee boilers heb. De Led zou rood moeten weergeven als de temp < 40° Oranje tussen 40° en 60° en groen > 60°
De voeding zou een 9V blokbatterij moeten zijn, of een adapter van een afgedankte telefoon oid
Wie heeft een schema met voorbeelden van componenten, waarmee ik dit zou kunnen maken. Doel is om aan te geven wanneer de CV-boiler via een overwerkschakeling ingeschakeld (mechanische tijdklok, type eierwekker) moet worden als je geen koude of lauwe douche wil. Draadlengte tussen boiler en LED is ca 2,5 m.
Die temperatuurgegevens zijn ook wel uit te lezen in de solarcontroller, maar dat is te lastig voor de gezinsleden. Een stoplicht is eenvoudiger.

A'dam PVOutput

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:35
@ericplan:
heeft de controller geen optie om externe apparatuur aan te schakelen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

pouletkuif schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:07:
....aanpassingen = huurverhoging..
geen aanpassingen hier dus

helaas voor de gasrekening

jammer voor de natuur
Die redenering snap ik niet. De aanpassingen worden dan toch aangeschaft op kosten van de verhuurder, dus dan wordt dat toch terecht doorberekend in de huur? En dan heb je wel de besparing op je gasrekening. In een koopwoning heb je zelf de aanschafkosten, bij een huurwoning heb je de huurverhoging en in beide gevallen heb je een besparing op je gasrekening. Ik zie het probleem dus niet, maar misschien begrijp ik je verkeerd.
Kiswum schreef op woensdag 28 september 2011 @ 19:46:
Ok goed verhaal. Als je een goed droger van merk A hebt, dan kan ik me goed voorstellen dat je dan een duidelijke voorkeur hebt voor hetzelfde merk en het ziet er eigenlijk altijd wel mooier uit. Wellicht zijn er over een aantal maanden meerdere modellen te vinden waar een warmwater aansluiting op zit.
Op Kieskeurig staan op dit moment 12 modellen van diverse merken en daar staat de Elektrolux dan niet eens bij. Opvallend daarbij vind ik dat maar 4 van die modellen een koolborstelloze motor hebben en dat de niet-hotfill apparaten minder kWh verbruiken en vaak meer functies hebben die ik van belang vind (bijv. om vetluis te voorkomen). Als ik nu een nieuwe wasmachine zou kopen, zou ik dus waarschijnlijk voor een niet-hotfill gaan en de MS1002 blijven gebruiken. Ook ik ben erg tevreden over AEG.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2011 21:28 . Reden: ook nog wasmachine verhaal ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
BarryH schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:12:
@ericplan:
heeft de controller geen optie om externe apparatuur aan te schakelen?
Ja, dat heeft ie, maar te grof. CV-boiler (50 liter) wordt dagelijks in de ochtendspits opgestookt tot 60° Daarna in principe pas weer rond 18.00 zodat er voldoende heet water is voor de afwas. Tussentijds staat de CV-boiler uit om de zon het werk te laten doen. Dat levert soms een koude douche en een hoop commentaar als er midden op de dag gedoucht wordt, door sporten oid. De tijdklok ondervangt dit probleem, maar die wordt soms ook gebruikt terwijl beide boilers bijvoorbeeld 45 graden zijn, de CV-ketel gaat dan stoken tot ruim 60° terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Het stoplicht zou snel moeten aangeven wanneer je wel moet bijstoken en wanneer dat niet nodig is.

A'dam PVOutput

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 19:46
thalantis schreef op woensdag 28 september 2011 @ 09:25:
jwstolk schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:01:
[...]

Er is er ook één onderweg naar mij :)
Vindt zelf die van Heatnet wat mooier en lijkt me handiger.

Welke hebben jullie besteld als ik vragen mag?

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 03:19
iemand een idee wat het voor energieverbruik doet als 3 verwarmingen beneden (woonkamer voor, keuker, bijkeuken) de invoer/afvoer verkeerd om zijn aangesloten?

bevriende installateur kwam thermosthaat vervangen/verwarming verhangen en kwamen we hier achter. Volgens hem was dit zwaar inefficiëntie; en beste oplossing was om een andere blok op verwarming te plaatsen die invoer/afvoer dan wel goed heeft.

Prutsers van verwarming hebben dus dit 10 jaar geleden verkeerd gedaan en niemand ooit geconstateerd. Zal ook wel komen om dat grotendeels vloerverwarming wordt gebruikt. Mij viel wel meteen op dat die 3 verwarmingen nooit echt heet werden...

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

trekker22 schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:54:
iemand een idee wat het voor energieverbruik doet als 3 verwarmingen beneden (woonkamer voor, keuker, bijkeuken) de invoer/afvoer verkeerd om zijn aangesloten?

Edit: Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat voor soort verwarming je hebt.

bevriende installateur kwam thermosthaat vervangen/verwarming verhangen en kwamen we hier achter. Volgens hem was dit zwaar inefficiëntie; en beste oplossing was om een andere blok op verwarming te plaatsen die invoer/afvoer dan wel goed heeft.

Prutsers van verwarming hebben dus dit 10 jaar geleden verkeerd gedaan en niemand ooit geconstateerd. Zal ook wel komen om dat grotendeels vloerverwarming wordt gebruikt. Mij viel wel meteen op dat die 3 verwarmingen nooit echt heet werden...
Heb dit ook in de bijkeuken maar die word wel erg warm en maakt een resonerend geluid(piept) wanneer ie begrenst. werkt dus gewoon naar mijn idee.

Andere vraag:
Ik heb op de slaapkamer een tv die op timer uit gaat zodat wanneer ik voortijdig in slaap val, de tv toch uit gat.
Nu heb ik ook standby-killers gezien met een IR-ontvanger zodat als je de tv uit of aanzet, de standby-killer het sluiperbruik elimineert.
Wanneer ik de tv op een timer uit laat schakelen komt er geen signaal van de remote.

Schakelt de standby-killer ook uit op verbruik?

Anders zou ik hiervoor een andere oplossing moeten zoeken, weet alleen niet welke.

• BarryH
@flippo: volgens mij schakelt de standby killer uit bij het in standby gaan van de tv en aan doordat het infrarood oog een afstandsbedienings signaal oppakt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik vermoed dat het voor het energieverbruik niet veel uitmaakt, maar dat het vermogen van de radiatoren wat minder is dan wanneer ze goed aangesloten zouden zijn.
Zal ook wel komen om dat grotendeels vloerverwarming wordt gebruikt. Mij viel wel meteen op dat die 3 verwarmingen nooit echt heet werden...
Vloerverwarming geeft bij een lage watertemperatuur veel meer warmte af dan radiatoren. Als de radiatoren in dezelfde ruimte zitten als de vloerverwarming en de vloerverwarming heeft voldoende capaciteit, dan zal het cv-water nooit heel warm worden (en je radiatoren dus ook niet), omdat de ruimte voor die tijd al op de gewenste temperatuur is.

[ Voor 5% gewijzigd door Cruise Control op 28-09-2011 22:30 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Normaal is de radiator bovenin heet, en onderin minder warm. Typisch voor een warmtewisselaar is dat de twee stromen in tegengestelde richting lopen, zo heb je de grootste warmteuitwisseling.
Als dat andersom is, heb je dus minder warmteuitwisseling, en komt er warmer water retour bij de ketel. Dan neemt het rendement (iets) af, en moet de watertemperatuur toenemen. Meer warmte de schoorsteen uit dus.
... en niemand ooit geconstateerd. Zal ook wel komen om dat grotendeels vloerverwarming wordt gebruikt. Mij viel wel meteen op dat die 3 verwarmingen nooit echt heet werden...
Dan zal het in de praktijk wel meevallen.

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

BarryH schreef op woensdag 28 september 2011 @ 22:08:
@flippo: volgens mij schakelt de standby killer uit bij het in standby gaan van de tv en aan doordat het infrarood oog een afstandsbedienings signaal oppakt.
Dat denk ik dus ook en dat is dan dus geen oplossing voor het sluipverbruik.
Iemand een ander idee?

• BarryH
@flippo: wel een oplossing doordat de standby killer veel zuiniger is dan de standaard standby van een tv

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag is mooi het verschil te zien tussen mijn 20 graden zuid systeem, en een 30 graden zzo systeem, op de live-monitoring.

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 28 september 2011 @ 23:35:
Vandaag is mooi het verschil te zien tussen mijn 20 graden zuid systeem, en een 30 graden zzo systeem, op de live-monitoring.
Doet me ergens aan denken, die fraaie curve van IJzerman... ;)

Bij ons is 't ie ietwat symmetrischer, zoals deze deelgroep laat zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/28sep2011_DSCF4927.jpg

Nog maar 6 kWh "netto verbruikt" deze maand...

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Erg irritant, die subsidie ronde van de provincie Overijssel. Je moet met een groep gezamelijk aanvragen. Zijn 2-3 potjes beschikbaar, dan is het weer op. Hebben 10 - 40 groepen ingeschreven, gok ik. Subsidie zal minder worden naarmate de groep groter wordt. Denk aan 30 - 50 cent / Wp. De groep vraagt vervolgens 100 offertes aan, en kiest degene die het voor een appel en een ei uitvoert, geld verdienen mag niet.

Kortom; iedereen gaat WEER zitten wachten, net als bij die oude stomme SDE subsidie.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

2,5 jaar geleden hebben wij een nieuwe ketel op laten hangen en deze werd meten 1,5 meter verderop opgehangen.

Wij woonden toen net 3 maanden in het huis (sep-dec) en de winter was goed op gang gekomen. Ons viel toen op dat de achterkant van het huis (1ste en zolder verdieping) slechter warm werd dan de voorkant. In de maanden erna viel mij op dat de radiatoren aan de voorkant van het huis gloeiend heet waren en de radiatoren aan de achter (op hetzelfde moment) lauw waren. Al onze radiatoren hebben boven en onder afsluiters en dus ging ik proberen om de boel beter in te regelen. Tijdens het inregelen (wat enkele dagen in beslag nam ivm de moduleren ketel) kwam ik erachter dat de onderste leiding (afvoer), van de radiatoren aan de achterkant van het huis, als eerste warm werden. Zodra de ketel weer uitsloeg, waren enkele eerste 3/5 ribben van de radiator warm. Als ik aan de aanvoerleiding voelde, dan was het water dat afgevoerd werd nog gewoon heet.

om een lang verhaal niet nog veel langer te maken;
De ketel hangt in het midden van het huis, vanaf de ketel vertrekken 2 paren leidingen, 1 paar naar de voorkant en 1 paar naar de achterkant van het huis. Nu bleek dat het paar dat naar de achterkant van het huis ging, verkeerd om aan was gesloten. Hierop de installateur gebeld, deze kon en wilde het niet geloven. Na veel aandringen (en toezegging dat als ik fout was, ik voorrijkosten etc. moest betalen) wilde ze toch komen en bleek inderdaad dat de boel verkeerd om zat (incl. expansievat).

De boel is hersteld en nu is alles weer behaaglijk.

Wat het mij in euro's gekost heeft, daar heb ik geen idee van. Wel weet ik dat het mij een boel ergernis en tijd heeft gekost.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 17:34:
Ik heb gisteren een "poor man's" elektriciteitgebruiklogger gebouwd, door een microcontroller en lichtsensor te hangen voor het lampje van onze elektriciteitsmeter te hangen. Als dit lampje 500x geknipperd heeft is er 1 kWh gebruikt. Ik heb wat code geschreven om het aantal knippers per minuut te loggen, en vervolgens maakt gnuplot daar een grafiek van, die ik weer op een webpagina kan zien:
[afbeelding]
Als het iemand interesseert wil ik m'n werk nog wat verder beschrijven / delen.
ik ben zeer geinteresseerd in je bouwpakket (zowel hardware- als softwarematig)!
Heb je een componenten (prijs)lijst?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Woodski
Karelprior schreef op woensdag 28 september 2011 @ 20:59:
[...]

...wat dacht je van een (bijna) Kromme van Gauss? Sinus gaat onder een hoek door de nul.

Afgezien daarvan, vandaag toch weer mooi 5,16 Wh/Wp . Hoera.
Huh ??

Afbeeldingslocatie: http://www.martingauswebshop.nl/product_images/uploaded_images/martinportret.jpg

• migjes
@Woodski
is al wat over verteld. maar voor de volledigheid.
om 6 cm pur te hallen zullen ze waarschijnlijk 2 keer er over moeten spuiten.
met een korte droogtijd er tussen.
doen ze dat niet check het met een sate prikker of de laag wel dik genoeg is.
pur is best een duur spulletje ze zullen proberen het redelijk zuinig te doen.

@NielsOo
dat ziet er wel naar uit dat dat ze zijn.
zitten die blokken ook onder de vloer?
dus tussen de fundering en de vloer of er alleen buiten tegen aan?
er was vroeger altijd een probleem dat je met zoon fundering niet te hoog kon bouwen vanwege dat die blokken het gewicht niet aan konden.

@Anne vdr Bom
het verhaal wat jij verteld lijkt er op het verhaal van tonzon.
ik ben het er helaas niet mee eens.
ik heb nog nooit gehoord van koude straling.
zo ver ik weet bestaat dat ook niet.
of als je het er toch over hebt dan is het hooguit het ontbreken van warmte straling.

en warme lucht in een grote plastik zak? die is er toch zo uit.

de beste isolatie ontstaat door een overgang van 1 stof naar een andere stof.
met nog het beste der lucht tussen. (dat is dan weer een extra overgang)
warmte verplaats zich moeilijk van 1 stof naar een andere stof.

dus als tonzon zijn systeem nu eens samen voegde met een xlmat.
http://www.isolatiemateriaal.org/xlmat-11sp
op zoon manier dat het ook in de vloer kan worden gebruikt was dat het beste systeem wat er nu bestaat.
maar helaas het bestaat nog niet en der zitten wat patenten in elkaars weg ben ik bang.
(en wat technische probleempjes.)

@wintermute,antonboonstra
eigenlijk is het zo simple en tergelijketijd is het zo mooi.
dat ik er jaloers van wordt.

@pouletkuif
een huis uit 1986 dat zou toch niet al te gek mogen zijn.
dat moet wel geisoleert zijn. misschien niet fantastisch maar zeker geisoleert.
keukenblad en wc potten zijn voor rekening van de verhuurder.
vloer bedekking is voor de huurder zijn rekening.
(is het een Nederlandse huurvereniging?
ik ken de Belgise regelingen niet.)
verder kun je natuurlijk best wel wat kleine dingen doen in het huis die helpen.
aanpassen = huurverhoging. ja iemand moet het betalen. je kunt het ook zien als gratis lening die je gespreid terug betaalt.
ik zou die muizen en ratten toch wel effe op ruimen. ze laten liggen is niet goed voor de gezondheid.

@Woodski
wil je me niet zo laten schrikken op de vroege ochtend.
martin gaus..... brrrrrrr.

Pagina: 1 ... 136 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.