Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.827 views

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

migjes schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 23:39:

@hellevuur
net nagevraagd aan vriendin. (die werkt bij een niet nader te noemen verzekerings-maatschappij in tilburg)
schimmel is een langzame schade en is niet verzekerd.
Alleen bij die dochter van de Rabobank Groep, of bij alle maatschappijen?
* PcDealer heeft bij Rabofacet Best en Tilburg gewerkt.

LinkedIn WoT Cash Converter

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:30

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
eric_v schreef op woensdag 21 september 2011 @ 07:20:
@migjes: 50w voor een ventilator lijkt me wel een beetje veel voor het verplaatsen van een beetje lucht. Ik zal morgen de kap van de ketel er eens afhalen en kijken of er iets valt in te stellen aan de pomp snelheid en wat het exacte type van de pomp is.

Ook gevonden dat het een UP 15-50 pomp zou moeten zijn. een Grundfos UPSO 15-50 heeft een verbruik van <60W

http://net.grundfos.com/doc/webnet/bs-oem/pdf2008/UPM.pdf

Ik weet eigenlijk wat het verschil is tussen een UP 15-50; UPS 15-50 en UPSO 15-50. Voor de UPS 15-50 heb ik wel een Alpha2 replacement gevonden:

http://cbs.grundfos.com/e...ment_Guide_A5_0610_lr.pdf

Vervanging van de ventilator lijkt me geen optie ...
Ik heb inmiddels al weer een jaar de Laing Ecocirc als vervanging van een niet zuinige Wilo. Dat vervangen ging prima, alleen ging de regelunit van mijn Daalderop Combifort over z'n nek van de electronica in de pomp. Dat heb ik opgelost met een 230V relais. Regelunit schakelt relais, relais schakelt pomp.
De betekenis van de verschillende letters moet in de documentatie wel te vinden zijn. Niet ongebruikelijk overigens dat een pomp speciaal voor een fabrikant wordt gemaakt met net iets andere specs. Zo houdt de ketelfabrikant z'n omzet. (maar je kan natuurlijk ook bij Pumpendiscounter oid kijken)

A'dam PVOutput

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@eric_v
de ventilator vervangen zou ik ook niet zomaar aan beginnen.
dat kan best gevaarlijk zijn.

als je pomp via pwm is aan gesloten kan het lastig zijn om hem te vervangen.
schroeft hem eens open dan weten we het zeker.

@PcDealer
achmea team oversluiten sterpolis o.a.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
Nog meer goed nieuws over de slimme energiemeter:
nieuws: 'Slimme energiemeter verraadt kijkgedrag'
kan aan de hand van de meetgegevens bepaald worden naar welk tv-programma wordt gekeken
Nagenoeg alle slimme energiemeters sturen logbestanden via het internet naar een server van de energieleverancier. Discovergy, een adviesbureau dat slimme energiemeters exploiteert, verstuurt deze gegevens opmerkelijk genoeg onversleuteld, waardoor kwaadwillenden eenvoudig toegang tot verbruikscijfers kunnen krijgen. Ook zou een consument zo zijn meterstanden kunnen manipuleren.

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 22:06:
Ik heb zelf aangegeven wel te willen wachten na de excuusbrief van Sharp.
De 235Wp versie is wel gelijk aangeboden maar zoals gezegd die paar weken wachten voor mij was geen probleem.
Voor m'n dagelijks werk kom ik ook wel zulke situaties tegen als ik bijvoorbeeld plc materiaal bij Siemens bestel.
Prijzen liggen dan ook vast ten tijde van de bestelling (produktie wordt in gang gezet) en worden niet ineens goedkoper als ze daadwerkelijk geleverd worden.
Dus bij PV panelen verwacht ik helaas niet anders.
Sharp is een heel goed en mooi product.
Maar de vergelijking met de bestellingen op je werk kan ik niet volgen.
Het lijkt meer op een beurscrash vind ik. Tijdens de beurscrash bestel je 10.000 Aegon bij je tussenpersoon.
Je tussenpersoon heeft een probleem en kan niet leveren (zegt hij). Het goed is zo fungibel als het maar kan.
2 maanden later, de koers is gedecimeerd, kan je tussenpersoon leveren en dat doet hij tegen de prijs van voor de crash.

Ik zeg dat zijn pas vrienden.
Hij verdient WEL over 8 panelen van 245 WP bij een daling van 0,50 euro bijna 1000 euro.

Hij zou jouw het voordeel moeten geven.

• Cafe Del Mar
In de financiële wereld noemt dat shorten. Vandaag iets verkopen dat je niet hebt, om het morgen te verkopen aan een lagere prijs. Het is een risicovolle actie (in de fin.wereld), maar je kan er bakken geld mee verdienen.

Ik ben zelf niet zo'n fan van dat shorten, al zeker niet op offertes.

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:43

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Cafe Del Mar schreef op woensdag 21 september 2011 @ 09:45:
In de financiële wereld noemt dat shorten. Vandaag iets verkopen dat je niet hebt, om het morgen te verkopen aan een lagere prijs. Het is een risicovolle actie (in de fin.wereld), maar je kan er bakken geld mee verdienen.

Ik ben zelf niet zo'n fan van dat shorten, al zeker niet op offertes.
Dat lijkt me niet correct.
Volgens mij is het: vandaag iets verkopen dat je niet hebt. Er op speculeren dat de (inkoop)prijs in de nabije toekomst daalt. Het produkt dan daadwerkelijk kopen en het vervolgens leveren tegen de oorspronkelijk afgesproken prijs.
Daar kan de winst zitten. Maar als de aankoopprijs stijgt maak je verlies, want je zult toch tegen de afgesproken prijs moeten leveren.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Verwijderd

Poeh, wat gaat het weer snel hier. Nog even wat late reacties dus.
c70070540 schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:00:
[...]

Als je al af en toe op 60 graden wast heb je daar veel minder last van. Er werd gesproken over alleen wassen op 30 graden. Daar was de tip voor bedoeld. En inderdaad het is zeker afhankelijk van de wasmiddelen.

In mijn beleving is voorkomen beter dan genezen, en af en toe de boel controleren is natuurlijk goed! :)
Dat kan ik beamen, want wij krijgen de wasmachine na een jaar nog steeds niet genezen van vetluis. We hebben al van alles geprobeerd, maar we krijgen het gewoon niet weg. En hoe we het hadden kunnen voorkomen? Geen flauw idee, want we wasten altijd al op lage temperaturen (ook met de handwas stand dus helemaal koud) met af en toe op 60 graden en hadden nergens last van tot een jaar ofzo geleden.
flitspaal.nl schreef op donderdag 15 september 2011 @ 22:35:
Same here, CV installatie staat wel weer aan maar de thermostaat staat ingesteld op "Zomer" Vanavond nog een zeer aangename 21.8 graden in de woonkamer.. Met dit zonnige weer hoeft bij ons voorlopig de CV nog niet aan. Hopelijk kunnen we t uitzingen tot de 26e.

Ik ben ontzettend benieuwd naar de gevolgen van de extra isolatie :)
Hier komt het boilervat nog steeds boven de 60 graden, dus de cv staat nog steeds uit. Verwarming hebben we nog niet nodig.
JAN-B schreef op maandag 12 september 2011 @ 23:49:
PS: ben ik nu erg extreem(zuunig) als ik vertel dat ik zelfs de stekker v/d wekkerradio eruit trek als ik een dag/weekend niet thuis ben???
Ik trek elke ochtend de stekker van mijn lichtwekker eruit. In de lichtwekker zit een ledlampje uiteraard. Op mijn werk trek ik zelfs elke pauze de stekker van de radio eruit.
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2011 @ 21:44:
Om te voorkomen dat er verdere onduidelijkheid kan ontstaan: iemand die lopende offerte-aanvragen heeft (op eigen initiatief) vraagt zich op het forum af waarom de responses lang duren. Een bedrijfs(support)account waar een van die offertes is aangevraagd beantwoordt die concrete vraag en zonder verdere commerciële uitingen.

Prima dus, en niets anders dan topics zoals die over Chello en medewerkers die daar reageren op eventuele vragen. Dit is precies waar een bedrijfsaccount voor bedoeld is: vragen beantwoorden in pull-modus ipv push-modus proberen klanten te werven :)
Het lijkt me echter niet de bedoeling dat een bedrijf de eigen naam van een klant op het forum zet i.p.v. zijn nickname.

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
Dag allen,

Ik zou graag de circulatiepomp in m'n Rehema Quinta 35c combiketel vervangen door een zuiniger exemplaar, bijvoorbeeld een Grundfos Alpha.

Aan Remeha heb ik gevraagd of dat kan, het eerste antwoord was simpelweg "nee". Na doorvragen mailden ze "De pomp van de Quinta 35C is een voor deze ketel op maat gemaakte pomp. Vervangen is op eigen risico".

Zojuist heb ik de ketel opengemaakt, en ik zie een gewone UPS 25-60 130, met een driestanden schakelaar. Ik kan niets specifieks ontdekken. De aansluiting van de pomp lijkt ook gewoon "aarde / last / nul" te zijn, gezien de kleuren van de drie draadjes in het stekkertje.

Wat denken jullie, kan ik die pomp gewoon vervangen? Wat me nog een beetje zorgen baart is dat de handleiding spreekt over "PWM-pomp aansturing" die standaard is in combiketels. Maar dan zou de elektrische aansluiting toch anders moeten zijn?

Heeft een van jullie ervaring hiermee?

Groet, Michel.

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

• migjes
@ecowomen.
heb je dit ook al gelezen?
http://www.klusidee.nl/Forum/about42654.html
ik was zelf regelmatig op hoge temperaturen omdat ik allergisch ben voor huisstof meid en die gaat pas dood op 60 graden.

@mcaklein
als i een 3 standen schakelaar heeft en geen extra pwm-kabel dan zal i wel geen pwm hebben.
zoek de pomp eens op bij grondfos. dan weten we meer.
heb je al eens geprobeerd de pomp in een lagere stand te zetten?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daarnet een andere expert gesproken van de PPD. Deze verteld wat er gaande was onder de vloer. Nu inderdaad het hout onder de vloer weg is en ik er in een beginstadium bij was hoef ik me nergens druk over te maken.

*PFEW*.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 21 september 2011 @ 10:51:
@ecowomen.
heb je dit ook al gelezen?
http://www.klusidee.nl/Forum/about42654.html
ik was zelf regelmatig op hoge temperaturen omdat ik allergisch ben voor huisstof meid en die gaat pas dood op 60 graden.
We hebben soda, bleek, azijn, vaatwasblokjes, geen vloeibaar wasmiddel, minder waspoeder en wassen op 90 graden geprobeerd. Super milieuonvriendelijk en dan ook nog zonder resultaat. Of 1 wasje goed en daarna is het gewoon weer terug. Tijdens een maand vakantie azijn er in gegooid. Bij thuiskomst stonk de wasmachine niet meer, maar toch komen de grijze vlekken op het wasgoed en de stank weer terug. We zijn onderhand in staat om een nieuwe wasmachine te kopen, maar ook in jouw link staat dat het probleem juist vaker voorkomt bij moderne wasmachines, dus ook dat geeft niet veel hoop.

Mijn vriend is ook allergisch voor huisstofmijt. Huisstofmijt kan niet overleven op bamboe en bamboe kan op 30 graden gewassen worden, vandaar dat wij juist meestal op 30 graden kunnen wassen. Het enige wat we nu op 60 graden wassen zijn theedoeken en spijkerbroeken (alleen omdat we dan toch af en toe op 60 graden wassen in de hoop dan de vetluis niet erger te laten worden).

@Flitspaal: Gelukkig! Wel triest dat je er 3 experts voor hebt moeten raadplegen om duidelijkheid te krijgen.

• migjes
@ecowomen
misschien een hot&cold wasmachine met die zonneboiler.
dan kun je zonder schaamte warmer wassen.

bamboe staat al enigentijd op mijn lijstje.

@filtspaal.nl
precies. misschien kun je van de lente met een ventilator de zaak eens goed droog maken in de kruipruimte.
last zul je der niet van krijgen.

• Cafe Del Mar
Wij hebben een Bosch Maxx6, A+ (exacte type ken ik niet rats van buiten) en draaien alle wassen op 30°. Soms al eens een was op 40° (ondergoed) en 60° (theedoeken, vaatdoek, ...).
Dit al gedurende iets meer dan 2 jaar. Tot hiertoe hebben we geen last van vetluis.

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:39:
misschien een hot&cold wasmachine met die zonneboiler.
dan kun je zonder schaamte warmer wassen.
Op dit moment gebruiken we een MS1002 hotfill voorschakelapparaat.

@Cafe del Mar: Met onze huidige wasmachine hebben we ook bijna 10 jaar zonder problemen gewassen. Ik snap nog steeds niet waardoor we na al die jaren opeens wel vetluis hebben en zolang dat niet duidelijk is ben ik dus bang dat we met een nieuwe wasmachine uiteindelijk opnieuw hetzelfde probleem krijgen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:54:
[...]
Op dit moment gebruiken we een MS1002 hotfill voorschakelapparaat.

@Cafe del Mar: Met onze huidige wasmachine hebben we ook bijna 10 jaar zonder problemen gewassen. Ik snap nog steeds niet waardoor we na al die jaren opeens wel vetluis hebben en zolang dat niet duidelijk is ben ik dus bang dat we met een nieuwe wasmachine uiteindelijk opnieuw hetzelfde probleem krijgen.
Het betere handwerk, schijnt erg goed te werken.... wonderwash

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

De wielnaafmotor.
Het lijkt me een mooie ontwikkeling:

http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=69537

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40
Ik had het hier pas over met een student automotive engineering en hij geloofde er niet in dat dit de praktijk zou halen. Het probleem is namelijk dat de het wiel er zwaarder van wordt en dat is geveerde massa. De verhouding tussen het gewicht van het voertuig en de geveerde massa bepaald voor een groot deel hoe zeer je schokken en trillingen van het rijden kunt absorberen. Als het wiel dus zwaarder wordt, maakt dat het moeilijker om een comfortabele auto te maken. Het is dus minder straight-forward dan je zou vermoeden.

Desalniettemin denk ik dat er mogelijk een goede toekomst voor is. Je maakt de aandrijftrein namelijk ontzettend veel simpeler en haalt 'm helemaal buiten het chassis, wat zeer veel plaats en ontwerpvrijheid oplevert. Tevens komt de as met fusélagers, etc te vervallen en kan het mogelijk in de velg geïntegreerd worden, wat een deel van de gewichtstoename teniet doet.

Verwijderd

Alleen niet voor een auto.
Ik denk niet dat het zinvol is gezien het onafgeveerde gewicht dat hierdoor sterk toeneemt.
Dus motor kan je beter plaatsen in het midden tussen de wielen met assen.

Anders hou je geen wegligging meer over. ;)

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 13:41:
[...]
Alleen niet voor een auto.
Ik denk niet dat het zinvol is gezien het onafgeveerde gewicht dat hierdoor sterk toeneemt.
Dus motor kan je beter plaatsen in het midden tussen de wielen met assen.

Anders hou je geen wegligging meer over. ;)
Bij een traditionele wielophanging is dit zo, maar misschien dat een actieve ophanging dit kan compenseren? Als je processoren, sensoren en actuatoren snel genoeg reageren zouden die zelfs een zodanig slechte weg vlak kunnen strijken waar je anders met een Eend nog niet ongeschonden overheen komt.

Maargoed, dit is meer voor het topic Elektrisch rijden...

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:15:
[...]
We hebben soda, bleek, azijn, vaatwasblokjes, geen vloeibaar wasmiddel, minder waspoeder en wassen op 90 graden geprobeerd. Super milieuonvriendelijk en dan ook nog zonder resultaat. Of 1 wasje goed en daarna is het gewoon weer terug. Tijdens een maand vakantie azijn er in gegooid. Bij thuiskomst stonk de wasmachine niet meer, maar toch komen de grijze vlekken op het wasgoed en de stank weer terug. We zijn onderhand in staat om een nieuwe wasmachine te kopen, maar ook in jouw link staat dat het probleem juist vaker voorkomt bij moderne wasmachines, dus ook dat geeft niet veel hoop.

@Flitspaal: Gelukkig! Wel triest dat je er 3 experts voor hebt moeten raadplegen om duidelijkheid te krijgen.
Wij wassen heel af en toe met een vaatwasblokje op 90 graden, nog geen vetluis weer gehad sinds.

En thanks! Ik kan heel slecht tegen dit soort paniekvoetbal van leveranciers, ik zag de schimmelbloemen al spreekwoordelijk overal in huis zitten. *BIBBER*.

We hebben trouwens wel besloten om de kruipruimte vol te gooien met van die isolatiechips, dan wordt het er een stuk droger en dus nog minder kans op schimmel.

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 21-09-2011 14:22 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Sommige mensen storten hun kruipruimtevloer ook vol met schelp.. is dat wellicht iets?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• migjes
@flitspaal.nl
dat zou ik niet doen.
dan dek je de bodem af en kan het vocht helemaal niet meer weg.
dat is dan wel een hele leuke voedings-bodem voor schimmels.
(tenzij je zeker weet dat het condens vocht is waar je last van hebt. maar dat moet je dan ook echt zeker weten.)
beter is om schelpen of lava korrels te gebruiken.
dat is in ieder geval wel goed.

en daarbij de isolatie die je nu hebt is meer als voldoende.
het heeft geen zin om je vloer super te isoleren als de muren dat niet zijn.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:14:
@flitspaal.nl
dat zou ik niet doen.
dat is dan wel een hele leuke voedings-bodem voor schimmels.
(tenzij je zeker weet dat het condens vocht is waar je last van hebt. maar dat moet je dan ook echt zeker weten.)
beter is om schelpen of lava korrels te gebruiken.
dat is in ieder geval wel goed.

en daarbij de isolatie die je nu hebt is meer als voldoende.
het heeft geen zin om je vloer super te isoleren als de muren dat niet zijn.
Er is meer dan voldoende ventilatie in de kruipruimte, dat weet ik zeker. In de meterkast voel ik gewoon de trek van de kruipruimte door de buisgaten heen die er zitten :). Het vocht wat op het piepschuim zit is zeker weten condensvocht en dat komt uit het zand omhoog. Het zand zelf is klam en er staat nooit water of iets dergelijks.

Ik verwacht met 30cm van die piepschuim chips dat ik dat condensvocht op mijn piepschuim niet meer heb en dat er juist minder voedingsbodem is voor eventuele schimmels.

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:09:
Wij wassen heel af en toe met een vaatwasblokje op 90 graden, nog geen vetluis weer gehad sinds.
Wat is heel af en toe? Ik lees op sommige sites 1x per 2 weken met soda, op andere 1x per maand. Ik haal 1x per 2 weken wassen normaal meestal al niet, dus dan zou het meer dan een verdubbeling van het aantal wasbeurten betekenen :( Erg frustrerend omdat het bijna 10 jaar zonder dit soort noodoplossingen goed is gegaan...

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:32:
[...]
Wat is heel af en toe? Ik lees op sommige sites 1x per 2 weken met soda, op andere 1x per maand. Ik haal 1x per 2 weken wassen normaal meestal al niet, dus dan zou het meer dan een verdubbeling van het aantal wasbeurten betekenen :( Erg frustrerend omdat het bijna 10 jaar zonder dit soort noodoplossingen goed is gegaan...
Pfoe, wij doen het ad-hoc wanneer de wasmachine muf ruikt, 1x per 3 maanden denk ik.
Trouwens, onze wasmachine is nu een jaar of 5 oud. Misschien dat de leeftijd er ook mee te maken heeft? En dat wij over 5 jaar ook een vetluismachine hebben ipv een wasmachine?

[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 21-09-2011 15:34 ]

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
master30 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 22:38:
[...]

wat een hobbie of niet, morgen eerst eens bellen ik had van de vorige periode naar een ander capaciteits- tarief gemoeten, ik zat onder de 500m3 gas,
ongeveer 40 euro gaat het dan om, dat is toch weer een kleine 180kwh, of 70 kuub gas
dankzij dit forum kom je daar achter 8)
Toch 15-20 min gebeld met Essent, een vriendelijke dame aan de telefoon gehad;

Ze komen er nu ook voor het eerst (?) achter dat er een capaciteits-tariefgroep is onder de <500m3,
Ze moesten zelf eerst kijken op de Enexis site na mijn opmerking hierover, ik had dus gelijk (uiteraard)
Ze gaan het uitzoeken met Enexis, eerst wilden zij mij weer naar Enexis heen sturen, maar ik vertelde dus dat Enexis mij al naar hun had doorverwezen.
Ze gaan er nu toch achteraan ik word nog gebeld/ email hierover.

Word vervolgd dus....

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:34:
Pfoe, wij doen het ad-hoc wanneer de wasmachine muf ruikt, 1x per 3 maanden denk ik.
Daar zou ik voor tekenen, want ik denk dat wij in 3 maanden tijd maar 1 was hebben gehad zonder vetluis. Maar de wasmachine ruikt muf NA de vetluiswas, dus dan staan we alsnog 1 keer in de 3 maanden een uur de vetluis van het wasgoed te boenen.
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 11:59:
Het betere handwerk, schijnt erg goed te werken.... wonderwash
Met de tijd die we er nu mee kwijt zijn kunnen we het inderdaad net zo goed met de hand wassen.
Trouwens, onze wasmachine is nu een jaar of 5 oud. Misschien dat de leeftijd er ook mee te maken heeft? En dat wij over 5 jaar ook een vetluismachine hebben ipv een wasmachine?
Dat denk ik niet, want naar ik begrepen heb krijgen veel mensen er juist snel last van nadat ze een nieuwe wasmachine hebben gekocht (o.a. omdat die minder water verbruiken en dan de verhouding tussen hoeveelheid wasmiddel en water zoek raakt). Dat gaat in ons geval dus niet op, maar waar het bij ons dan wel door komt :?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2011 16:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:17:
[...]
Met de tijd die we er nu mee kwijt zijn kunnen we het inderdaad net zo goed met de hand wassen.
De Wonderwash is redelijk bijzonder. Hij is sneller dan een wasmachine. Moet alleen wel zelf draaien.
Per doorgang ruim 2 kg was.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2011 16:57 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Wat betreft wasmachines: vorige week een sterk meurende was gehad, daarna op 95 graden een vaatwastablet erin gegooid en een dik uur laten draaien. Trommel is nog nooit zo schoon geweest.

Ik heb deze machine al meer dan een jaar, dit was voor het eerst dat ik het kon ruiken. Heeft er misschien mee te maken dat het een combo-machine is en ik de laatste maanden steeds de was heb uitgehangen. Als de droger een uurtje heeft gedraaid is alles dood in de machine, zo warm is ie dan.

Wat betreft die chips onder de vloer: niet doen. Qua isolatie werkt het averechts omdat nu alle verwarming van de kruipruimte uit je vloer moet komen ipv uit de bodem. Als het om vochtwering gaat zou ik eerder schelpen storten.

• Paul C
Enexis, greenchoice, begin er een beetje genoeg van te krijgen.

Enexis heeft een meteropnemer langs gestuurd 8 juni en die heeft alle meterstanden opgenomen en dat is ook goed gegaan, want ik heb van Certiq een brief ontvangen met de correcte standen van de BPM en teruglevering. Nou kijk ik net op de site van greenchoice en blijkt dat zij per 10 juni geschatte(!) standen hebben ontvangen van Enexis.

Dus ik bellen met Greenchoice en de dame verzekert mij dat ze op basis van die getallen geen rekening op zullen maken, maar nadat het andere probleem is opgelost ik de standen zelf moet doorgeven en daar dan een nota van ontvang. Oké, prima. Maar dan zeg ik dat ik maar twee standen kan doorgeven terwijl ik een meter met 4 telwerken heb. "O dus u hebt zonnepanelen?" "Ja, ik heb zonnepanelen, waarom denk je dat die vermaledijde meter is vervangen? Of waarom ik ben aangemeld bij Certiq? Of waarom ik dat braaf heb gemeld bij de netbeheerder? Jullie krijgen zelfs mijn groencertificaten!"

"Ja maar meneer, als u zonnepanelen heeft, dan moet u dat per mail aan ons melden, inclusief het vermogen en betaalbewijs!" 8)7

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:59:
...Heeft er misschien mee te maken dat het een combo-machine is en ik de laatste maanden steeds de was heb uitgehangen. Als de droger een uurtje heeft gedraaid is alles dood in de machine, zo warm is ie dan.
Ik heb ook een combi-machine, maar heb de droogfunctie al 4 jaar niet meer gebruikt. Ik zal eens proberen of een keer drogen helpt, want dat is zo'n beetje het enige dat ik nog niet geprobeerd heb.

Iets heel anders: een tijd geleden heb ik al eens een link gepost naar een elektrische motorfiets, de Orphiro, die in Nederland gebouwd wordt. Deze zal officieel gepresenteerd worden op 27 september op de Ecomobielbeurs in Rotterdam. De Orphiro dingt ook t/m morgen mee naar de ASN Wereldbank prijs in de categorie Duurzame Energie en staat op dit moment 1e. Zie hier.

• eric_v
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-09 13:16
De ATAG A203C heeft inderdaad een Grundfos UP 15-50 130 circulatie pomp. Op de pomp staat dat de pomp een maximaal vermogen opneemt van 80w!.

Bij een totaal opgenomen vermogen van 90w (voor de hele CV ketel) denk ik dat de circulatie pomp toch de grote stroomverbruiker is. Wie heeft ervaring met het vervangen van deze pomp door een energiezuinig exemplaar (bv Grundfos Alpha2)

Verwijderd

@pcmadman meermalen op dit forum ben ik weggezet als meter-horror gekje, valt dus wel mee

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 09:31:
Maar de vergelijking met de bestellingen op je werk kan ik niet volgen.
Ik wel, als ik materiaal bij Siemens bestel en later wordt geleverd door produktieproblemen krijg ik ook niet in eens korting als het wordt uitgeleverd.
Ik heb bij de bestelling gelijk al het advies gehad om de 235Wp uitvoering te nemen omdat er op de 245Wp 8 weken levertijd zat.
Zelf dus verkozen om te wachten. :)
Dat het achteraf beter had geweest om te wachten met bestellen tot na 1 september ben ik wel met je eens.
Misschien was 1 januari nog wel voordeliger ;)

Inmiddels de afspraak gemaakt dat ze 3 oktober komen plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-09-2011 20:51 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 20:44
Wat betreft wasmachines:
Mijn wasmachine is 19 jaar oud en doet het nog prima. Ik heb ook een tijdje last van stank gehad, maar ontdekte dat dat overgaat als je het deurtje op een kier laat staan als je hem niet gebruikt.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Gisteren de laatste beta versie van Plugwise geïnstalleerd. 2.20 RC2 (20110919.0)
In de readme file een fix 2536 voor energie opwekkers. Jullie raden het al, na 3 jaar probleemloos draaien
vandaag geen groene kolomen voor de zonnepanelen in de grafiek. :'( Heb ze vanmorgen gelijk gebeld.
Even wachten dus met software uploads.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

Hier ook een probleem na de update van plugwise :( 1 van de drie omvormers geeft geen grafiek meer.

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:20
Gasschuif schreef op woensdag 21 september 2011 @ 20:22:
Gisteren de laatste beta versie van Plugwise geinstalleerd. 2.20 RC2 (20110919.0)
In de readme file een fix 2536 voor energie opwekkers. Jullie raden het al, na 3 jaar probleemloos draaien
vandaag geen groene kolomen voor de zonnepanelen in de grafiek. :'( Heb ze vanmorgen gelijk gebeld.
Even wachten dus met software uploads.
mmm vreemd. ik heb vanmiddag diezelfde beta geinstalleerd maar blijf keurig groene staafjes houden op beide omvormers... (Niet dat die vandaag zo hoog waren, maar groen is groen)

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

... allergisch ben voor huisstof meid ...
:*) lol
migjes schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:14:
@flitspaal.nl
dat zou ik niet doen.
Het vocht komt juist uit de bodem en gaat weg via de lucht. Daarom adviseert Tonzon het hermetisch afsluiten van de bodem met zeil. Dat lijkt mij logisch.
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:32:
[...]
Nog nooit iets speciaals gedaan, meestal op 30 graden gewassen. Gaat al 20 jaar goed zonder vetluis. Ook nooit een stinkende machine gehad. En ja, het deurtje staat altijd open als hij niet gebruikt wordt.

Er stond een tijdje terug een artikel in NRC over de agressieve schimmels die op de deurrubbers van je vaatwasser leven.... brrrrr.

Net een onofficiële prijsopgave gekregen voor het uitzuigen van de kruipruimte (15 m3). Komt op zo'n 3,5 duizend euro. Jakkes! Wat een tegenvaller. Ik dacht met zo'n megastofzuiger hebben ze zo'n beetje zand in een 2 of 3 uur tijd opgezogen. Nee, duurt zo'n 2 dagen. Heeft er iemand een goed idee?

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op woensdag 21 september 2011 @ 21:01:
Nog nooit iets speciaals gedaan, meestal op 30 graden gewassen. Gaat al 20 jaar goed zonder vetluis. Ook nooit een stinkende machine gehad. En ja, het deurtje staat altijd open als hij niet gebruikt wordt.
Dat maakt het ook zo frustrerend dat er geen logica in lijkt te zitten waarom we het na bijna 10 jaar opeens gekregen hebben en het bovendien daarna niet meer weggekregen hebben. Het deurtje staat hier ook altijd open, dus dat is het ook niet. Ik denk wel dat wij in verhouding met anderen minder vaak wassen waardoor de bacterie misschien meer mogelijkheid (lees: tijd) heeft om zich te verspreiden.
Net een onofficiële prijsopgave gekregen voor het uitzuigen van de kruipruimte (15 m3). Komt op zo'n 3,5 duizend euro. Jakkes! Wat een tegenvaller. Ik dacht met zo'n megastofzuiger hebben ze zo'n beetje zand in een 2 of 3 uur tijd opgezogen. Nee, duurt zo'n 2 dagen. Heeft er iemand een goed idee?
Ik heb het zelf weggeschept. Met een blik (van stoffer en blik) schep je het makkelijk weg. Het zand deed ik dan in een legerplunjezak die aan touwen zat en mijn vriend trok die vervolgens uit de kruipruimte, schepte het in de aanhangwagen en daarna trok ik de plunjezak weer terug en vulde hem weer. Advies van Tonzon was om een paar jochies uit de buurt te vragen, omdat die dat vaak leuk/spannend vinden in zo'n kruipruimte.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 20:34:
Hier ook een probleem na de update van plugwise :( 1 van de drie omvormers geeft geen grafiek meer.
Weet Plugwise ervan?? Zoniet, koppel het even terug, dan weten ze dat er meer mensen met problemen zijn.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Paul C
€3500,-

Als je een paar jongens zoekt die wat bij willen klussen en je geeft €10,- per uur in de hand (en dat is best flink loon voor iemand 16), dan kun je voor dat geld 2 jongens 4 weken lang 40 uur laten werken.

Wat Ecowoman dus zegt:
Verzin een slim systeem en doe het zelf (mogelijk met een paar behulpzame vrienden) of zoek iemand die het voor wat extra's het voor/met jou wil doen.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 21:13:
Ik denk wel dat wij in verhouding met anderen minder vaak wassen waardoor de bacterie misschien meer mogelijkheid (lees: tijd) heeft om zich te verspreiden.
Ik was ook niet vaak, denk ik. 2x per week of zo, soms 3.

Slimme systemen genoeg te bedenken. Voor 3500 euro is het de moeite waard. Maar een paar goeie ideeen zijn nooit weg.

@ecowoman: was het bij jou ook 15 kuub, dan zal je vriend aardige biceps gekregen hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Anne vdr Bom op 21-09-2011 21:48 ]

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
@ Gasschuif en Snoekie2:

Stuur maar meteen een backup mee dan, ik heb waarschijnlijk de melding voor RC1 gemeld en werd gevraagd om een backup te sturen.
Miste na firmware update 2 dagen de productie grafieken.

• Paul C
@anne:
€3500,-, flinke biceps en abbonement op de sportschool uitgespaard! ;)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Gekke vraag, waarom wil je je kruipruimte uitzuigen en er 15m3 zand uit halen?

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
master30 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:05:
Ze komen er nu ook voor het eerst (?) achter dat er een capaciteits-tariefgroep is onder de <500m3,
7(8)7

En dat noemt zich een energiebedrijf (gesteund door een van de grootste molochs in Europa)???

Man, man, man. Ik houd geen tanden meer over...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
@vetluis, heb 1 keer iets van grijze vlekjes op wasgoed gehad.
ik zag het alleen op witte kleding (ondegoed, dus niet eens echt een grote ramp) en ik vraag me af of dat vetluis is, of is het niet gewoon "het weer" dat er in komt? kun je last van krijgen als wasgoed nat in de mand gegooid wordt? die vlekjes krijg ik er in iedergeval niet uit met wassen. ik was altijd op 30 graden, en niet teveel wasmiddel.

ik heb wel eens een stinkende wasmachine gehad.. al moest je er dan wel met je kop in, en goed opsnuiven en er op letten. de rubbers waren ook vies, en die heb ik toen schoon gemaakt, een keertje op 90 graden wassen, en daarnaa geen last meer van gehad.

ik op de grijze vlekken na, vraag ik me af wat er erg is aan vetluis, en ik vraag me ook af of het ( op de velkjes na dan) niet eerder zoiets is waar je pas last van hebt als je weet dat het bestaat, en de wasmachine ervan gaat tinken, en dus dat als de wasmachine stinkt, je dus ernstig last hebt van vetluis. terwijl je het anders niet eens in de gaten had gehad.

ik doe ongeveer 1 keer per week de was, soms wat vaker als ik verschillende soorten was doe (wit / bont/ donker/ nette kleren/ veel beddengoed, of jassen) whatever.
vroeger stond ie in de douche van 4 m2, koud, in een flatgebouw van bijna 40 jaar oud, en nu op zolder ( die niet echt koud of vochtig wordt, huis is nog maar net 4 jaar oud)

ik probeer de verschillende soorten was een beetje appart te sparen tot ik een hele wasmachine kan vullen. ik doe dan de was als de machine mooi vol kan.
helaas is het "doel" van de was doen bij mijn vriendin eerder "de wasmand leeg houden" waardoor je wel heel vaak, en niet erg efficient de was aan het doen bent..... :(

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 21 september 2011 @ 23:32:
... op de grijze vlekken na, vraag ik me af wat er erg is aan vetluis, en ik vraag me ook af of het ( op de velkjes na dan) niet eerder zoiets is waar je pas last van hebt als je weet dat het bestaat, en de wasmachine ervan gaat tinken, en dus dat als de wasmachine stinkt, je dus ernstig last hebt van vetluis. terwijl je het anders niet eens in de gaten had gehad.
Was het maar zo..... Bij ons zit het wasgoed volledig onder de grijze strepen. Bij de zwarte was is er dus na de wasbeurt meer grijs te zien dan zwart. Dit kun je er dan alleen afkrijgen als je het met een natte doek eraf boent. Het wasgoed stinkt ook enorm als je het uit de wasmachine haalt en blijft stinken als het opgedroogd is. Het is niet het weer dat er in trekt, want voor de wasbeurt (en voordat het de wasmand in gaat) is het wasgoed droog en stinkt niet. Op momenten dat de vetluis even weg is (tijdelijk weg nadat we soda, bleek, azijn, vaatwasblokjes op 90 graden etc. hadden geprobeerd) stinkt het wasgoed na de wasbeurt niet, stinkt de wasmachine niet en zitten er geen grijze strepen op het wasgoed. Na 1 of 2 wassen is de vetluis weer terug.

Trust me, het is echt niet iets dat niet opvalt. In het begin trok ik de kleren gewoon aan zonder de vetluis eraf te boenen en dan kreeg ik commentaar van mensen die echt niet wisten dat er vetluis in onze wasmachine zat en die niet wisten wat vetluis was. We hadden nog nooit gehoord van vetluis en zijn pas gaan googlen toen we elke keer grijs, stinkend wasgoed hadden.

Wij wachten per soort wasgoed tot we een volle wasmachine kunnen vullen. Daardoor wassen we ongeveer 1 keer in de 2 weken.

• migjes
@eric_v
ik kan niet helemaal vinden welke pomp het nu is.
de 2 handleidingen spreken elkaar tegen.
is het nu een pomp met pwm aansluiting?
of heeft i een 3 standen schakelaar?

ik denk wel dat de alfa2 pomp zou passen en zou kunnen werken.
maar heb der geen ervaring mee.
laat maar weten als je meer info hebt.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:06
Toen ik nog stage liep op de MTS (+/- 1998) bij een grote wasmiddelfabrikant voor industrieel wassen. Was dit een groot probleem van lage temperatuur wassen.
Je krijgt een soort filmlaag aan de binnenkant van de trommelkuip waar het aankoekt.
Als dit langdurig aanwezig is is het bijna niet weg te krijgen en is een ernstige bacterienbron.

Mijn advies zeer regelmatig op hete temperaturen wassen, dit is ook de oorzaak waarom lage temperatuur wassen nooit echt is doorgebroken in de industrie (ziekenhuizen / verzorginshuizen / enz..) . Het haalt de microbiologische eisen/normen niet tot nauwelijks.

Wat ook kan is dat het trommelmanchet verweekt is dit geeft dan strepen probeer eens een was uit de machine te halen zonder dat het langs het manchet schuurt. (afdekken dus)
Laatste is alleen op te lossen door een nieuw manchet.

Had ik hier niet al eerder voor gewaarschuwd.

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Wat is de dakbelasting van een zonnepaneel? Ik ben aan het kijken naar het plaatsen van zonnepanelen op mijn garage. De garage is nou niet het toppunt van degelijkheid, de vorige eigenaar heeft deze gebouwd met het de filosofie van kosten besparen tot in het extreme. Zelf heb ik twijfels bij de structurele draagkracht van de garage.

Een kleine situatie schets:
- Bij de plaatsing van de panelen zou de wind er zijlings vat op hebben, dus het slaat onder de panelen.
- De balken van het dak zijn van ong 8 cm dik, de muren simpel gemetselde muurtjes.
- De garage is ongeveer 12 meter diep en 4 meter breed.

Dus vandaar mijn vraag, wat is de dakbelasting van een zonnepaneel?

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op woensdag 21 september 2011 @ 22:40:
Gekke vraag, waarom wil je je kruipruimte uitzuigen en er 15m3 zand uit halen?
Omdat de hoogte maar 20 cm is, afgezien van een smalle strook aan de kanten. Dus kan ik er niet bij om te isoleren. Ik pas niet in 20 cm. Ik ben van plan Tonzon folie te gebruiken en die heeft ook wat volume nodig.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anne vdr Bom schreef op donderdag 22 september 2011 @ 10:42:
[...]

Omdat de hoogte maar 20 cm is, afgezien van een smalle strook aan de kanten. Dus kan ik er niet bij om te isoleren. Ik pas niet in 20 cm. Ik ben van plan Tonzon folie te gebruiken en die heeft ook wat volume nodig.
Okay, ik snap hem, Op zich is het geen moeilijke klus. Is het niet wat om het zelf te doen met een aantal kennisen vrienden? Ik weet niet waar je kruipluik zit maar je kan bij de Borent een lopende band huren voor een paar euro. Dan zou je vanaf de kruipruimte het op die band kunnen gooien en de band transporteert het meteen naar een aanhanger/bak/auto/whatever. Scheelt je een heleboel gezeul. En ook een heleboel geld!!

Verwijderd

Blonde Tux schreef op donderdag 22 september 2011 @ 10:11:
Wat is de dakbelasting van een zonnepaneel? Ik ben aan het kijken naar het plaatsen van zonnepanelen op mijn garage. De garage is nou niet het toppunt van degelijkheid, de vorige eigenaar heeft deze gebouwd met het de filosofie van kosten besparen tot in het extreme. Zelf heb ik twijfels bij de structurele draagkracht van de garage.

Een kleine situatie schets:
- Bij de plaatsing van de panelen zou de wind er zijlings vat op hebben, dus het slaat onder de panelen.
- De balken van het dak zijn van ong 8 cm dik, de muren simpel gemetselde muurtjes.
- De garage is ongeveer 12 meter diep en 4 meter breed.

Dus vandaar mijn vraag, wat is de dakbelasting van een zonnepaneel?
Er zijn systemen die gericht zijn op zeer lage dakbelasting. Kijk bijvoorbeeld eens naar Flatfix light.
Die kunnen worden gebruikt zonder ballast. Er zijn meer van dit soort systemen.
Ze werken met zeer kleine hellingshoeken en vaak met spoilers o.i.d..
Een paneel zelf weegt (formaat 1,66m x 1m) circa 20 kg. Dat zal wel lukken, toch ? 8)

• Paul C
For example, a study by solar leasing company SunRun estimated that the process of applying for and securing government permits for solar installations adds an average of $2,500 to the cost of each residential system.
http://www.chron.com/busi...slowly-in-the-2175320.php

Om de Nederlandse markt condities een beetje te relativeren.

• eric_v
@migjes: het is mij niet helemaal duidelijk wat voor pomp het is. Ik vermoed dat het om een normale pomp gaat met maar 1 stand en dat er geen sprake is van een PWM aansturing.

Zo op het schema te zien klopt dat ook:

http://www.atagverwarming...erie%20v1%200310%20kl.pdf

moet ik nu de scoop op de pomp gaan zetten om erachter te komen of het om een PWM aansluiting gaat of kan dat slimmer?

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op donderdag 22 september 2011 @ 11:26:
Okay, ik snap hem, Op zich is het geen moeilijke klus. Is het niet wat om het zelf te doen met een aantal kennisen vrienden? Ik weet niet waar je kruipluik zit maar je kan bij de Borent een lopende band huren voor een paar euro. Dan zou je vanaf de kruipruimte het op die band kunnen gooien en de band transporteert het meteen naar een aanhanger/bak/auto/whatever. Scheelt je een heleboel gezeul. En ook een heleboel geld!!
Die transportband had ik nog niet gezien. Da's een goeie tip. Bedankt.

• Roamor
  • Niet online
Ik dacht dat de Amerikanen niets van overheidsbemoeienis moesten hebben? Een bouwvergunning kan ik mij nog eventueel voorstellen, maar waarom moet dat zo duur zijn?

• antonboonstra
  • Laatst online: 13:43

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zo te zien wordt het nog een zonnig uiteinde van de maand september.
Afbeeldingslocatie: http://weerplaza.nl/data/eps/eps_bewolkingskans_06280.png

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik hoop het van harte.
We naderen langzaam maar zeker ons 1-jarig PV-jubileum (half november) en we hopen op > 850 kWh/kWp.

Statistisch gezien is er altijd een kracht die gericht is naar het langdurig gemiddelde. Met onze recente "zomer" denk ik dat er nog wel wat in het verschiet kan liggen.

Hoop doet leven.

Nog een opmerking over het resultaat van onze nieuwe WP droger:
nog nooit zo'n zachte was gehad. Het lijkt wel of we 2 liter wasverzachter per kg was hebben gebruikt.

Kan liggen aan het feit dat je droogt op lagere temperaturen en dat de wand van de trommel ook grote invloed uitoefent.
Al met al heeft de investering de volgende positieve resultaten opgeleverd:
- > 50% minder energiekosten
- droogtijd soms zelfs korter dan bij oude droger
- was is veel zachter dan bij oude droger

Dat hadden we eerder moeten doen.

Dan nog een misschien minder relevante mededeling:
Na 42 jaar als zware roker te boek te hebben gestaan, ben ik sinds (vandaag) 3 weken rookvrij.

Alweer goed voor de gezondheid, het milieu en de beurs.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• migjes
@eric_v
geen idee ik kom er niet helemaal uit.
verschillende handleidingen van vervangings apparatuur wat elkaar tegenspreekt.

@Blonde Tux
geen idee wat de dak belasting is van zonnepannelen.
maar als het garage dak is gebouwd met bouwvergunning moet die toch echt minimaal 200kilo per m2 aan kunnen.
anders kan de dakdekker er niet eens over lopen als hij het dak aanlegt.
de balken van het dak zijn 8 cm bij hoeveel? en hoe ver liggen ze uit elkaar?
(ik denk 8,0 bij 3,2 op 60 cm voor 4 meter)

@Anne vdr Bom
heb je al eens gekeken hoever de fundering in de grond zit?
want niet in alle gevallen kun je zomaar grond uit je kruipruimte halen.
(ik hoop dat je dat gecheckt hebt want als het fout gaat moet je ook de schade aan de buren betalen.)

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

@migjes @neanderthaler Dank voor de tips. Ik ga even contact opnemen met Clickfit.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Verwijderd

leonbong schreef op donderdag 22 september 2011 @ 09:55:
........Als dit langdurig aanwezig is is het bijna niet weg te krijgen en is een ernstige bacterienbron.
@ Leonbong
Aangezien wij er al meer dan een jaar last van hebben, denk je dat we het dan nog weg kunnen krijgen, aangezien we al van alles geprobeerd hebben en we het tot nu toe niet blijvend weg krijgen? Denk je dat een keer de droogfunctie gebruiken het weg kan krijgen? Of is de beste optie dan toch een andere wasmachine kopen?
Mijn advies zeer regelmatig op hete temperaturen wassen.
Hoe vaak is zeer regelmatig? En hoe heet moet je dan wassen? Op 90 graden of is 60 ook al genoeg? Ik heb namelijk bijna 10 jaar lang nooit op 90 gewassen (wel ongeveer 1 keer in de 6 weken op 60) zonder vetluisproblemen.
Wat ook kan is dat het trommelmanchet verweekt is dit geeft dan strepen probeer eens een was uit de machine te halen zonder dat het langs het manchet schuurt. (afdekken dus)
Laatste is alleen op te lossen door een nieuw manchet.
Dank voor de tip. Ik vermoed dat dat het niet is, omdat de strepen dan waarschijnlijk plaatselijker zouden zitten en niet over het hele wasgoed, maar ik zal het eens uittesten.

• migjes
Blonde Tux schreef op donderdag 22 september 2011 @ 16:53:
@migjes @neanderthaler Dank voor de tips. Ik ga even contact opnemen met Clickfit.
onze 2 tips bij elkaar voegen hoeft geen goed antwoord te zijn.
waarschijnlijk kun je gewoon normaal platdak systeem gebruiken.
ik wil dat allen pas zeggen als je de onbekende gegevens doorgeeft.

de balken van het dak zijn 8 cm bij hoeveel? en hoe ver liggen ze uit elkaar?
(ik denk 8,0 bij 3,2 op 60 cm voor 4 meter?)

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

migjes schreef op donderdag 22 september 2011 @ 16:31:
@Anne vdr Bom
heb je al eens gekeken hoever de fundering in de grond zit?
want niet in alle gevallen kun je zomaar grond uit je kruipruimte halen.
(ik hoop dat je dat gecheckt hebt want als het fout gaat moet je ook de schade aan de buren betalen.)
Langs twee zijden is de diepte al 60 cm, dus dat kan geen probleem zijn.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2011 @ 17:58:
[...]
@ Leonbong
Aangezien wij er al meer dan een jaar last van hebben, denk je dat we het dan nog weg kunnen krijgen, aangezien we al van alles geprobeerd hebben en we het tot nu toe niet blijvend weg krijgen? Denk je dat een keer de droogfunctie gebruiken het weg kan krijgen? Of is de beste optie dan toch een andere wasmachine kopen?

[...]
Hoe vaak is zeer regelmatig? En hoe heet moet je dan wassen? Op 90 graden of is 60 ook al genoeg? Ik heb namelijk bijna 10 jaar lang nooit op 90 gewassen (wel ongeveer 1 keer in de 6 weken op 60) zonder vetluisproblemen.
[...]
Dank voor de tip. Ik vermoed dat dat het niet is, omdat de strepen dan waarschijnlijk plaatselijker zouden zitten en niet over het hele wasgoed, maar ik zal het eens uittesten.
Welke wasmachine heb je het nou eigenlijk precies over? Ik heb hier zelf een AEG Lavamat 16850A, dat ding heeft geen pluisfilter, maar pompt het gewoon weg tijdens het drogen. Uiteraard kom je die zooi na verloop van tijd tegen onderin bij de pomp die je zo nu en dan schoon moet maken.

Verwijderd

_JGC_ schreef op donderdag 22 september 2011 @ 19:13:
Welke wasmachine heb je het nou eigenlijk precies over? Ik heb hier zelf een AEG Lavamat 16850A, dat ding heeft geen pluisfilter, maar pompt het gewoon weg tijdens het drogen. Uiteraard kom je die zooi na verloop van tijd tegen onderin bij de pomp die je zo nu en dan schoon moet maken.
AEG Lavamat 12700 met pluisfilter dat we indien nodig leeg halen (zit zelden vol) maar pluizen hebben niets met vetluis te maken.

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
@mcaklein
als i een 3 standen schakelaar heeft en geen extra pwm-kabel dan zal i wel geen pwm hebben.
zoek de pomp eens op bij grondfos. dan weten we meer.
heb je al eens geprobeerd de pomp in een lagere stand te zetten?
Ik zie inderdaad een ander stekkertje los hangen bij de pomp, dus in tegenstelling tot wat ze bij Remeha zeggen en wat in de handleiding staat is het een gewone Grundfos UPS 25-60 pomp. De pomp kan gewoon in een lagere stand, maar ik wil hem graag vervangen door een Grundfos Alpha.

Weet iemand of je er dan ook nieuwe pakkingen voor nodig hebt?

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

• leonbong
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2011 @ 17:58:

Hoe vaak is zeer regelmatig? En hoe heet moet je dan wassen? Op 90 graden of is 60 ook al genoeg? Ik
Ik doe 90 graden eens per maand met witte handdoeken het is bij mij dus een nuttige was.
Daarnaast was ik heel veel op 50 en 60, eigenlijk nooit op 30.

PS Ik was maar 1 in de week ik heb namelijk een grote trommel.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 23-09-2011 09:29 ]

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Schinnen-groen schreef op donderdag 22 september 2011 @ 16:30:

Dan nog een misschien minder relevante mededeling:
Na 42 jaar als zware roker te boek te hebben gestaan, ben ik sinds (vandaag) 3 weken rookvrij.

Alweer goed voor de gezondheid, het milieu en de beurs.
_/-\o_ . Ons vader is 20 jaar geleden om dezelfde reden gestopt. We vieren dit elk jaar met de ganse familie en .... sinds dit jaar met een door zonnestroom gefinancieerde appeltaart. :P :9

Hou vol en gefeliciteerd!!

Verwijderd

wastip van nooit-meer-vetluis voor ecowoman
gebruik eens een maandje formil van de lidl, (desnoods vloeibaar)
en weg is het, ook bij lage temps.
akzo of bayer wil je graag laten geloven dat schoon belangrijk is,
maar ondertussen zit je in een vette stank.
ook een beetje wc eend helpt, het is de alkalische werking die het doet,
hierdoor word alles weggepompt ipv een filmpje wat altijd aanwezig blijft

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2011 20:16 . Reden: nog retegoedkoop ook, goed voor de tvt ]

• leonbong
Ik weet niet wat jij denkt maar elk wasmiddel is sterk alkalisch.

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 13:51

michels911

4690Wp

Ik keek vandaag (eindelijk weer eens zon te zien!) in het log van mijn SMA2100TL. Daar ontbreekt een volledige dag gegevens: Zondag 18 september. Gegevens van de dagen daarvoor en daarna gewoon aanwezig.
Nu was ik die dag niet thuis maar dat is in Amsterdam toch niet zo'n donkere dag geweest dat de omvormer geheel niet is aangeslagen? Iemand anders dit ook wel eens gehad of een andere verklaring?
Ook in het event log vind ik niets vreemds.

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
WC-Eend is niet alkalisch (basisch) maar zuur. Het bevat methaanzuur (om kalkaanslag op te lossen). Dat lijkt me niet heel goed voor je wasmachine.

[ Voor 19% gewijzigd door Cruise Control op 22-09-2011 21:54 ]

• engelbertus
grundfos alpha pompen zijn volgens mij gemaakt voor continue aan, en dus niet aan uit aan uit, bepaald door de ketel. maar ze kunnen dat natuurlijk vast wel.
de alpha is wel een grotere pomp dan die die er nu waarschijnlijk in zit.. dus past die dan wel?

bedenk verder dat de pomp die er in past waarschinlijk een lengte heeft van 130 mm, end ie kost behoorlijk wat. als je eens bekijkt hoeveel uur de ketel brand, en de pomp dus ongeveer draait, en dat vegelijkt met de besparing, dan denk ik dat je wel een jaar of 8 verder bent voordat ie terugverdiend is, en tegen die tijd heb je denk ik al een andere ketel in huis?

@ zolderdak, met 3,2 bij 8 cm. dat zijn op geen enkele manier balken geschikt voor een dak. vooral niet als die balken 4 m lang zijn ( overigens, 4 meter lange houten dingen van 8 bij 3,2 cm zou ik eerder een lat noemen..

en als ze om 60 cm liggen, gok ik dat je je er niet bepaald prettig bij voelt als je er op loopt. met 20 kg per paneel van ongeveer 1,2 m2 voeg je behoorlijk wat belasting doe in verhouding tot de balkjes.. maar dat kunnen we pas vaststellen als we echt weten hoe groot de overspanning is, en hoede dakopbouw is.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:00
@ blonde tux: gewoon extra balken tegen de bestaande aanschroeven

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

Ik weet niet wat jij denkt
ik ben van de praktijk en de meerjaren ervaring,
koop eens een beetje formil bij de lidl,
dan kunnen we praten over de ervaringen.

/edit
link maar weer verwijdert, naar een viva forum /laat maar

energieenwater.net :
Het meest wonderlijke is nog wel dat zelfs het ministerie van I&M naar de rechter is gegaan om de bouw van een windpark tegen te houden.
laat ook maar

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2011 23:15 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier nog meer Formil :)

[ Voor 17% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-09-2011 23:22 ]

• NoUser
  • Laatst online: 16:05

NoUser

For Real ?

Ben op dit moment m'n duurzaamheid's documentatie stapel aan het doornemen

Flitspaal had je een foto van jezelf gezien in de Duurzaamheidskrant Provincie Flevoland 2011 ?

Eric, via Flitspaal hebben vernomen dat je met warmtepomp verwarming (zonder buiten unit) bezig bent.
Misschien is dit iets? klimarain weesp heeft een combinatie van een regenwaterzak en een water/water warmtepomp

[ Voor 36% gewijzigd door NoUser op 23-09-2011 00:01 ]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Alle reacties gelezen? Ik word er niet blij van...

Betreffende vetluis: dat heeft toch te maken met hoe de enzymen op lage of juist hoge temperatuur al dan niet hun werk doen?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Eric-pvt
Eric ik geef geen oordeel over Formil want dat ken ik niet.
Ik was alleen in de veronderstelling dat je dacht dat wasmiddelen niet alkalisch zijn. Maar waarschijnlijk las ik je zin verkeerd.

Het is gewoon jammer dat moderne wasmachines bijna nooit meer metalen kuipen meer hebben. Kunststoffen worden toch langzaam ruw en dan kan er makkelijk vervuiling opbouwen.
Als laatste redmiddel zou je nog een sterke loogoplossing (Natronloog wordt verkocht bij veel bouwmarkten) in kunnen aanmaken in je machine en dat op 50 graden ofzo laten draaien. Dat lost vet op als de beste en staal is erg goed loog bestendig dus dat is geen probleem.

[ Voor 53% gewijzigd door leonbong op 23-09-2011 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Wordt NEEderland gidsland voor fossiele energie?

Lees het artikel op:

http://www.nuzakelijk.nl/...and-fossiele-energie.html

Je zou er ondanks het fraaie weer bijna depressief van worden :(

edit: dan kan dit bericht er ook nog wel bij:

http://www.nu.nl/binnenla...an-met-bouw-centrale.html

|:( |:(

[ Voor 24% gewijzigd door Klaver 4 op 23-09-2011 14:56 . Reden: toevoeging uitspraak kolencentrale ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
@engelbertus: Alpha2 pompen zijn inderdaad duur, in Engeland kosten ze (15-50 130mm) rond de GBP 140. De pomp staat niet altijd aan, maar met een modulerende ketel draait de pomp denk ik wel langer dan bij een conventionele aan/uit schakeling. Daarnaast is de ketel nog geen 3 maanden oud, dus deze moet nog wel een paar maandjes mee!

Maar hoe kom ik er nu achter of het een aan/uit geschakelede pomp is of een PWM aansturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@pompen

Zou ik een Grundfoss UPS 25-50 180mm ook kunnen vervangen door een Alpha2 25-40 180mm.
Het is voor een vloerverwarming, dus veel opvoerhoogte speelt daar niet bij, denk ik tenminste, of zie ik dat verkeerd?

Ook een aardig adres hiervoor: World of H

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2011 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Voor de mensen die graag meten en vochtproblemen vermoeden/voor willen zijn:

Om de vochtigheid gedurende een volledig kalenderjaar te monitoren op zolder, kelder, meterkast, etc.
Heb ik bij Conrad een vijftal digitale meetstationnetjes gekocht voor nog geen € 5,- per stuk. Meten van o.a. vochtigheid en temperatuur. 2xAAA batterij, niet meegeleverd.

De afgelopen dagen in de test gehad en vergeleken met geijkte meters. Afwijking rel. vochtigheid ca. 2%, temperatuur ca. 0,8 C.

Niet bedoeld als reclame, maar als tip.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

@Ecowoman: Wat naar dat je er zo hardnekkig last van hebt. Dankzij je posts en daarna verdere research ben ik er aardig vanaf gekomen. Uiteindelijk heb ik eerst zoveel mogelijk de rubbers (deur) schoongemaakt, daarna ook goed het zeepbakje. Vervolgens lege trommel zonder toevoegingen een volledige 95 graden was gegeven. Daarna weer een 95 was met een zakje "vaatwasmachine reiniger" (en dus geen vaatwasblokje!) van Sun in het zeepbakje en een beetje in de trommel zelf. Daarna nog een keer een lege trommel zonder toevoeging op 95 om alles goed uit te spoelen....restjes grijze derrie steeds tussentijds uit de trommel en tussen de rubbers vandaan gevist.

Ik was nog steeds met vloeibaar (geen wasverzachter)....dosering aangepast van gemiddeld 75 - 100ml naar ongeveer 40 - 50ml per beurt. Ook waste ik sporadisch heter dan 40 graden. Wij hebben nu thuis ongeveer 5 wassen per week...niet allemaal met volle trommel, maar wel 1 op 95 (witgoed, vaatdoekjes, badlakens), 2 op 60 (beddengoed en donker bontgoed zoals badlakens, sportshirtjes) en 2 op 40 (eentje wit eentje bont). Ik gok rond de 5kWh per week...zeg tussen 250-300 kWh per jaar.

Het lijkt er dus op dat je duurzame wasgedrag alleen duurzaam is door laag energiegebruik en andere milieubelasting...maar niet duurzaam voor je wasmachine en je kleding. Waarschijnlijk krijg je met het huidige wasgedrag met iedere machine problemen.

Als ik het met de natte vinger uitreken, zullen jullie per jaar 25-50 wasbeurten hebben en dus grof gezegd 200-250 kWh per jaar minder energie verbruiken voor de was dan dat ik. Misschien loont het om meerdere redenen toch om iets meer energie te steken in de was zodat de machine langer meegaat, je uiteindelijk minder kosten hebt door die langere levensduur...maar belangrijker....dat je frisse was hebt wat schoon is en geen geboen meer nodig heeft om kleur te bekennen.

Het is maar een idee en ik hoop dat jullie eruit komen...Bij deze alsnog bedankt voor het 'duiden' van mijn probleem met niet frisse was!

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:00
Een vaatwasblokje in de wasmachine gooien werkt vaak goed om te reinigen. Echter als er dingen aangekoekt zijn, dan kan het natuurlijk een tijdje duren voordat alles los is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:46

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Schinnen-groen schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 15:24:
Voor de mensen die graag meten en vochtproblemen vermoeden/voor willen zijn:

Om de vochtigheid gedurende een volledig kalenderjaar te monitoren op zolder, kelder, meterkast, etc.
Heb ik bij Conrad een vijftal digitale meetstationnetjes gekocht voor nog geen € 5,- per stuk. Meten van o.a. vochtigheid en temperatuur. 2xAAA batterij, niet meegeleverd.

De afgelopen dagen in de test gehad en vergeleken met geijkte meters. Afwijking rel. vochtigheid ca. 2%, temperatuur ca. 0,8 C.

Niet bedoeld als reclame, maar als tip.
Je hebt het over die grijze langwerpige kastjes met een 433Mhz zender erin die zo'n 3jr met een setje batterijen doen???

Die doen het inderdaad heel erg goed. Ik heb ze ook en ook eens vergeleken met de dure apparatuur die we op het werk gebruiken. Afwijking was inderdaad zo klein dat ik me verbaasde over het conrad spul...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat er nog iemand hier kijken? Beurs 4 oktober

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Met één pennenstreek van het management van Walmart wordt net zoveel bereikt als 10 jaar gestuntel in NEEderland: 70 GWh zonnestroom per jaar.

Superdag, eindelijk. Tot nu (16:20) toe al net zoveel als gisteren. En dat was al een goeie dag. Hehe, daar was ik echt wel effe aan toe!

[ Voor 23% gewijzigd door Anne vdr Bom op 23-09-2011 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik ben er vorig jaar geweest en ga dit jaar weer. Tevens is het plan dat de (ongeveer 20) studenten van de minor duurzaamheid van de Fontys Eindhoven ook gaan op mijn advies. Wordt gezellig. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Mars Warrior schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 15:41:
Je hebt het over die grijze langwerpige kastjes met een 433Mhz zender erin die zo'n 3jr met een setje batterijen doen???
Ik denk dat deze stand-alone metertjes bedoeld worden.
Die doen het inderdaad heel erg goed. Ik heb ze ook en ook eens vergeleken met de dure apparatuur die we op het werk gebruiken. Afwijking was inderdaad zo klein dat ik me verbaasde over het conrad spul...
Jij bedoeld deze misschien? Maar die heeft geen hygrometer.

Ik ben wel geintresseerd in een goedkoop basisstation dat meerdere temp/hygro sensoren draadloos kan koppelen. Deze kan 3 sensoren koppelen en is niet te duur (en de externe sensoren zijn niet al te duur: €10). Of heeft iemand een beter alternatief waar nog meer sensoren aan kunnen?

Zelfbouw is natuurlijk ook des Tweakers...

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mars Warrior schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 15:41:
[...]

Nee, deze hebben geen draadloze verbinding met een basisstation ofzo. Gewoon stand alone systeempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Eon heeft schijnbaar maar 1 persoon die over particuliere teruglevering gaat en die persoon werkt ook nog parttime! hopelijk is zij er maandag weer.
In de tussentijd heb ik ook naar mijn gas rekening gekeken van 2009.
Dit omdat ik toen onder de 500m3 zat.
Ik heb de tarieven van Endinet (destijds NRE) opgevraagd om het te kunnen controleren maar ze hebben de juiste gegevens nog niet kunnen achterhalen.
Ik heb ook Eon aan 't werk gezet om het te controleren.

Dit is wat mij destijds in rekening is gebracht:

Gas 10 september 2008 t/m 9 september 2009
Verbruikskosten
Levering 426 m3 a € 0,41113 € 175,14
Netwerk 165 m3 a € 0,01006 € 1,66
Energiebelasting gas 426 m3 a € 0,15700 € 66,88
Totale verbruikskosten € 243,68

Vaste kosten
Vastrecht levering 12 mnd a € 1,67000 € 20,04
Vastrecht netwerk 12 mnd a € 1,50000 € 18,00
Meterhuur 12 mnd a € 1,47417 € 17,69
Gecontracteerde capaciteit 113 dagen a € 0,14327 € 16,19
Periodieke aansluitvergoeding 12 mnd a € 2,53917 € 30,47
Capaciteitskosten 252 dagen a € 0,17421 € 43,90
Totale vaste kosten € 146,29

Totale kosten gas € 389,97 ex btw.

Ik heb geen idee wat gecontracteerde capaciteit is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:00
vanmiddag om 1500 uur is mn zonneboiler live gegaan
56 buizen, 2x 200 liter boiler met verwarmingsondersteuning.
na 2 uur water al op 33 graden, ondanks de bewolking :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
eric_v schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 12:59:
@engelbertus: Alpha2 pompen zijn inderdaad duur, in Engeland kosten ze (15-50 130mm) rond de GBP 140. De pomp staat niet altijd aan, maar met een modulerende ketel draait de pomp denk ik wel langer dan bij een conventionele aan/uit schakeling. Daarnaast is de ketel nog geen 3 maanden oud, dus deze moet nog wel een paar maandjes mee!

Maar hoe kom ik er nu achter of het een aan/uit geschakelede pomp is of een PWM aansturing?
ik kan me ernstig vergissen, maar volgens mij draaide mijn vloerverwarmingpomp vorig jaar 4000 uren op 30 watt. stel dat de alpha ook echt op slechts de alllllerlaagste stand gaat draaien, dan kom je op 7 watt. en is die volgens mij ongeschikt voor bijvoorbeeld een pompschakelaar ( heb ik me laten vertellen) dus dan loopt het aantal uren met de alpha op.

dan kun je uitrekenen wat de maximale besparing zal zijn, ongeveer 23 wh per uu, behalve als je de zonder pompschakelaar inzet.
dan alweer minder.

de 15-xx is een te kleine pomp voor je verwarming denk ik, de 25 is meer gangbaar voor vloerverwarmingen, daar wil je toch wel wat pomp capaciteit.

voor vloerverwarming is de opvoerhoogte niet bepalend, maar wel de weerstand in ej groepen. dus als je 50 m2 met hoofverwarming hebt, dan heb je die wel nodig denk ik. de 130 variant is vaak duurder dan de 180 variant dus idd is die wel aardig duur.

zoals eric pvt al zei, de laing is volgens mij een goed alternatief, kleiner, en goedkoper. maar misschien haalt die niet de 7 watt op de laagste stand, maar ik denk niet dat de alpha op de laagste stand gaat werken, en dus ook meer dan 7 watt gebruikt. dan kun je voor dezelfde prijs de pomp van de vloerverwarming en de ketel vervangen.

er zijn verder volgens mij maar weinig pwm gestuurde pompen in cv land, of je moet al een hele nieuwe hebben, maar dan is die waarschijnlijk ook al een stuk zuiniger.

ik weet niet of het verder iets betekend, maar robot verdelers kunnen met een alpha pomp worden geleverd, en dan is het een 25-60 zelfs waarschijnlijk omdat die gewoon een beetje meer bereik heeft, en qua verbruiknauwelijks meer verbruikt, omdat ie toch op de ideale stand gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ja zeker, het bedrijf waar ik werk staat er ook met een stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric_v
@engelbertus: Ik wil de pomp (Grundfos 15-50 130) in mijn (modulerende) CV ketel (Atag A203C) vervangen. Als de CV ketel aanstaat dan loopt de pomp ook. Het standby verbruik van de ketel is 4w. Het 'aan' verbruik is 90w. De huidige circulatiepomp (UP 15-50) heeft een Pi van 80W. Ik vermoed dus dat dit de hoofdverbuiker is als de ketel aan staat. De huidige pomp heeft maar een stand (en geen 3 standen schakelaar)

Ik had reeds gezien dat Alpha2 pompen 130mm pompen aanzienlijk duurder zijn dan de 180 mm pompen, maar tot mijn verbazing zijn deze pompen in de UK redelijk geprijsd (GBP140).

Als de Alpha2 op 25w draait (ik hoop en vermoed lager) en de oude pomp draait op 75w. Dan gaat het om een verschil van 50w! (en wellicht zelfs nog meer!)

Enige zorg is of de ketel blijft werken met de Alpha2! Mag ik zomaar een Grundfos UP 15-50 130 vervangen door een Grundfos Alpha2 15-50 130?
Pagina: 1 ... 134 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.