Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.837 views

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 07:07:
Hallo,

Ik heb de volgende vraag. Je leest hier veel over de panelen en hoeveel Watt ze leveren, maar je leest niet hoe groot ze zijn. Ik zou het handig vinden om met zo weinig mogelijk oppervlakte zo veel mogelijk op te wekken. Welke panelen hebben het grootste vermogen per m2?
Sanyo en Sunpower panelen . Nadeel is dat ze erg duur zijn. Dus afstemmen op je dak en je wensen is het devies.

@daniel: ik zei toch opmerkelijk hoog rendement. Verder is hij net 1% beter qua rendement dan die ander en dat is niet het enige criterium. Ook de inschatting van makkelijke latere service is van belang (best verkochte).

Het ziet er prima uit, vraag me alleen wel af wat de prijs wordt..... allerbelangrijkste

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Hallo,

Ik heb de volgende vraag. Je leest hier veel over de panelen en hoeveel Watt ze leveren, maar je leest niet hoe groot ze zijn. Ik zou het handig vinden om met zo weinig mogelijk oppervlakte zo veel mogelijk op te wekken. Welke panelen hebben het grootste vermogen per m2?
Of je kunt ook kijken naar Yingli Panda modules. Niet het rendement van de Sanyo's en Sunpowers maar ook wel een stuk goedkoper. Misschien een goed compromis voor jou.

In de praktijk vinden maar weinig mensen het extra rendement de prijs waard. De standaard mono- of multikristallijne panelen zitten op een 'sweet spot' voor wat betreft prijs/rendement-verhouding. Voor die paar procent extra betaal je de hoofdprijs.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bartjuh schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 18:32:
[...]
Wetenschappelijk onderzoek naar penetratie van windenergie. Bij >20% penetratie wordt de "stabilisatie" een grote kostenpost van windenergie.
Nu ben je selectief wetenschappelijke literatuur aan het gebruiken. De verwachting van wetenschappers over de hoeveelheid windenergie die zonder verdere aanpassingen kan worden toegepast, varieert van 5 tot 30%. Sommige zeggen 10%, anderen 20% (en ik kan bij allemaal een paper aanwijzen, maar quote liever niet te veel uit m'n afstudeerthesis), etc. Een ding is in ieder geval duidelijk: uiteindelijk wordt het noodzakelijk als we van fossiel af willen.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 10-09-2011 10:19 ]

Verwijderd

Voor die paar procent extra betaal je de hoofdprijs.
en word je voor je innoverende initiatieven keihard gestraft, zeker als je in een kalenderjaar op -1001 kWh komt of nog beter.
ik heb nog 4 jaar kunnen salderen tegen marktprijs, inmiddels is dat feest ook over.
het word dus zeker niet beter, maar om daar nu wat high grade silicium tegenaan te gooien ?

nu.nl:
Die bond heeft ontdekt dat de website Vergelijkenergie.nl wordt gerund door energieaanbieder Electrabel.
Welke regio, voorkeur of energieverbruik een ondernemer of consument ook invult, Electrabel komt altijd als beste leverancier uit de bus.
wceend adviseert glorix, onderdeel van de wc-eend groep NV

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2011 10:54 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

We willen niet, we moeten. Dat spul raakt in hoog tempo op en is vrijwel zeker de grootste factor in de veranderingen in het klimaat.

Iets anders:
Blom ziet de wijze waarop de fiscale regeling is geschrapt als exemplarisch voor het ontbreken van een regeringsbeleid omtrent duurzaamheid. "De potentie is er en het kost de overheid niets. Dat wordt dan gesloopt vanwege ideologische redenen: alles wat milieu is is links, en dus niet goed. Dat is 'rechts-links'- denken uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. Ik vind dat het meest trieste dat je kan doen."
bron

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
En deze uit dezelfde bron is ook wel 'leuk':
Volgens Van Vliet vindt de PVV dat belastingen bedoeld zijn om overheidsuitgaven mee te financieren en niet om de samenleving een gewenste kant op te sturen. Aan een bank als Triodos heeft hij verder niet zo'n boodschap, stelt hij.
Gelukkig spendeert de overheid dus schijnbaar doelloos en zonder enige visie waar de samenleving heenmoet. _/-\o_

For fucks sake; het is geen kwestie van links of rechts; of we nu in een communie leven of in een dictatuur, we blijven energie nodig hebben. Als we nu die omschakeling niet in gang zetten, dan komen we er wel op de harde manier achter. Ik wordt zo moe van die PVV'ers en het pluchesvolk dat hen angstvallig accepteert.... :(

Verwijderd

helemaal niet erg, nu even vervelend, maar de wal keert het schip wel.
straks staan er kolen en kerncentrales die duurder produceren dan je eigen mooie middelen.
we zijn al lekker opweg, de wal is dichtbij en we varen even snel als de Wp prijs daalt.

* kpn noemde in 1998 het internet ook nog steeds speelgoed *

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2011 11:50 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 11:48:
helemaal niet erg, nu even vervelend, maar de wal keert het schip wel.
straks staan er kolen en kerncentrales die duurder produceren dan je eigen mooie middelen.
we zijn al lekker opweg, de wal is dichtbij en we varen even snel als de Wp prijs daalt.
De pest met kerncentrales is dat het zo'n leuke erfenis voor je kleinkinderen is. De Duitsers hebben tussen 1968 en 1988 met een pebble-bed reactor geexperimenteerd. Inmiddels is het ding uitgezet en volgestort met beton, en is het probleem doorgeschoven naar jouw en mijn kleinkinderen. 2100 ton beton met zwaar besmet staal erin. En AVR is pas een van de eerste leuke cadeautjes voor de generaties na ons.

Dus nee, kernenergie is een probleem wat we als het even kan ons niet op de hals moeten halen. Ik geloof best dat centrales redelijk veilig zijn, zolang je erg je best doet, maar aan de voor- en achterkant zitten enorme problemen die we niet eenvoudig opgelost krijgen. Brandstofwinning is een enorme vervuiler, en afval en oude centrales zijn een probleem wat we nu en in de komende 50 jaar niet op gaan lossen.

Verwijderd

Welke panelen hebben het grootste vermogen per m2?
Zoals hierboven al aangegeven Sanyo en Sunpower, waarbij ik op http://zonstraal.forumup.be begrepen heb dat Sanyo beter om kan gaan met hoge temperaturen dan Sunpower, wat wellicht ook nog van belang kan zijn (in ons geval namelijk wel) en Sanyo wel op een trafoloze omvormer kan en Sunpower niet. Als je voor goedkopere alternatieven gaat, dan is het een kwestie van goed uitrekenen wat het beste past. Wij gaan de panelen in portrait plaatsen, waarbij we met panelen van 80cm breed er 12 kwijt kunnen, terwijl we met panelen van 100cm breed er maar 8 kunnen plaatsen. Gewoon even de specsheets van verschillende merken bekijken voor de maten en goed rekenen waarmee je uiteindelijk de hoogste opbrengst hebt.
JAN-B schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 23:32:
@ecowoman: en ik maar denken dat ik een record had met mijn 23 W in de woonkamer ( 2 spaarlampen van 15 en 8 W )
:o Ja, dat is waar led toch wint van spaar! Ik was al zo blij toen ik in 2007 eindelijk candletipspaarlampen vond waardoor ik met de kroonluchter van 120W naar 40W ging, maar heb die vorig jaar toch vervangen door candletipledlampen om die 12.8W te halen. De candletipspaarlampen hebben een goed 2e huis gevonden waar ze nog vrolijk 11 jaar verder kunnen branden.
JAN-B schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 23:38:
@ecowoman: toch makkelijk hoor, zo,n lamp die automatisch aanspringt, als je ,s avonds thuiskomt, en je wilt je fiets in de schuur zetten;
het is pikke donker bij mij achter 8)
In mijn geval vind ik het niet nodig, bedoelde ik. Jaren ervaring met na een (af en toe) iets te gezellige avond op de tast het sleutelgat vinden. Op zo'n moment helpt die lamp niet meer zoveel. :X Sleutels die verschillen in grootte en/of structuur zijn daarbij ook een handig hulpmiddel.

Verwijderd

Die snap ik niet: 12 x 80 = 960. Daar past toch ook 9 x 100 = 900 in?
12 x 240 (HIT N240SE10) = 2880Wp tegenover 9 x 327 (SunPower SPR 327NE) = 2943Wp. En de NE20 kan ook op een TL omvormer want er is geen positieve aarding meer noodzakelijk.
Ik ben zelf op zoek naar een leverancier die zowel de nieuwe StecaGrid 3000 icm 10 SunPower 327NE kan leveren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2011 14:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 14:12:
Die snap ik niet: 12 x 80 = 960. Daar past toch ook 9 x 100 = 900 in?
Bij ons is het de bedoeling dat er een soort 'schans'constructie op een plat dak komt. Dus ofwel 1 vlak van 6 (breedte 80) in portrait naast elkaar 2 hoog (dus in totaal 12 panelen) waarbij de constructie 4.80m breed wordt, of 4 panelen (breedte 100) naast elkaar 2 hoog (dus in totaal 8 panelen), waarbij de constructie 4m breed wordt.
5 van 100 naast elkaar wordt 5 meter en dat wordt te breed.

Om jouw voorbeeld aan te houden: 12x240 Sanyo wordt dan 2880 Wp en 8x327 Sunpower wordt dan 2616 Wp. En er is nogal wat warmteontwikkeling op ons dak, dus dan komt Sanyo blijkbaar beter uit de bus. Bij de goedkopere alternatieven zit je dan op bijv. 8x260 Wp Kingsun = 2080 Wp, maar 12x190Wp Kingsun = 2280 Wp dus dan gunstiger voor ons.
En de NE20 kan ook op een TL omvormer want er is geen positieve aarding meer noodzakelijk.
Dat wist ik nog niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 14:44:
[...]
Bij ons is het de bedoeling dat er een soort 'schans'constructie op een plat dak komt. Dus ofwel 1 vlak van 6 (breedte 80) in portrait naast elkaar 2 hoog (dus in totaal 12 panelen) waarbij de constructie 4.80m breed wordt, of 4 panelen (breedte 100) naast elkaar 2 hoog (dus in totaal 8 panelen), waarbij de constructie 4m breed wordt.
5 van 100 naast elkaar wordt 5 meter en dat wordt te breed.

Om jouw voorbeeld aan te houden: 12x240 Sanyo wordt dan 2880 Wp en 8x327 Sunpower wordt dan 2616. En er is nogal wat warmteontwikkeling op ons dak, dus dan komt Sanyo blijkbaar beter uit de bus. Bij de goedkopere alternatieven zit je dan op bijv. 8x260 Wp Kingsun = 2080 Wp, maar 12x190Wp Kingsun = 2280 Wp dus dan gunstiger voor ons.
[...]
Dat wist ik nog niet.
3x3 landscape dan. 3 landscape is minder dan 480. Bovendien ga je dan ook niet verder als 3 meter. Welke hellinghoek ga je aanhouden? Waarom is er zoveel warmte ontwikkeling op je platte dak? Dat wordt toch juist minder als je panelen plaats. Ik denk dat warmte ontwikkeling iets is waar je pas rekening mee hoeft te houden in zeer zonnige landen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 14:54:
3x3 landscape dan. 3 landscape is minder dan 480. Bovendien ga je dan ook niet verder als 3 meter.
Dan wordt de constructie lager, maar dan gaan de heatpipes die er naast staan schaduw geven op de zonnepanelen. Dus dan zouden we de constructie moeten gaan verhogen en ik weet niet of we ook nog tegen andere haken en ogen in de constructie aanlopen, want tot nu toe heb ik ze alleen in 2 rijen portrait gezien, maar wie weet kan het wel.
Welke hellinghoek ga je aanhouden?
Waarschijnlijk 25 graden. Moet het nog even opnieuw in Google Sketchup zetten om het precies te bekijken.
Waarom is er zoveel warmte ontwikkeling op je platte dak? Dat wordt toch juist minder als je panelen plaats. Ik denk dat warmteontwikkeling iets is waar je pas rekening mee hoeft te houden in zeer zonnige landen.
Het platte dak met dakleer is snoeiheet (als je er op een hete dag op loopt staan je voetafdrukken erin en druk je de kiezels erin) en de buurman heeft een verdieping meer dan wij. Van die betonnen muur komt ook nog een flinke warmte af. In onze wijk hebben mensen meestal meer interesse in dakisolatie om de warmte buiten te houden dan om de kou buiten te houden ;) Misschien dat het inderdaad wel meevalt als de panelen geplaatst zijn omdat ze dan een deel van het dak en de muur afschermen, maar dat kan ik moeilijk vooraf inschatten. Op het zonstraalforum begreep ik dat er toch ook in Belgie wel degelijk verschil te merken was dat Sunpower slechter met temperatuur om kon gaan (heb de exacte links naar die topics niet bij de hand, want het is alweer lang geleden dat ik me daarin verdiept had). Ik heb ook een groen dak overwogen, maar in combinatie met de schansconstructie maakte het groen niet zoveel kans.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Het is feest! Ik heb nieuwe schoenen. En dat is een hele happening. Op het uitgaande paar Van Bommels heb ik 5 jaar lang 7 dagen per week gelopen, met met wat hulp van Olaf *). Het leer begon te scheuren en verdere reparatie was niet mogelijk. Ik ben gewend op enig moment maar 1 paar schoenen te hebben (afgezien van afdankertjes als werkschoenen of sandalen voor de vakantie).

Van Bommels hebben de naam duur te zijn, maar eigenlijk zijn ze goedkoop. Inclusief reparaties kosten ze ca. 50 euro per jaar. En, ze zijn zeker niet in een sweatshop in Bangladesh in elkaar gezet, ook belangrijk.

*) Plaatselijke schoenmaker

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 16:12:
Het is feest! Ik heb nieuwe schoenen. En dat is een hele happening. Op het uitgaande paar Van Bommels heb ik 5 jaar lang 7 dagen per week gelopen, met met wat hulp van Olaf *). Het leer begon te scheuren en verdere reparatie was niet mogelijk. Ik ben gewend op enig moment maar 1 paar schoenen te hebben (afgezien van afdankertjes als werkschoenen of sandalen voor de vakantie).

Van Bommels hebben de naam duur te zijn, maar eigenlijk zijn ze goedkoop. Inclusief reparaties kosten ze ca. 50 euro per jaar. En, ze zijn zeker niet in een sweatshop in Bangladesh in elkaar gezet, ook belangrijk.

Van bommel heeft inmiddels ook gewoon een fabriek staan in een lage lonen land in azie hoor :+

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat van die sweatshop, weet ik niet, maar die Grisport van mij zijn (nu ECHT op z'n einde) nu 4,1 jaar oud. En die waren € 73,95. Ook ik ben een 1-paar-schoenenmens.
Het belangrijkste is dat je ze regelmatig poetst en insmeert.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• haakjesluiten
Ik heb een heuse 3 paar schoenen. 2 voor de net die ik amper draag en voor de overige 360 dagen per jaar loop ik op gympen. Ik heb lastige voeten dus ik loop beter op een paar allstars dan met een paar van bommels (daar heb ik ook een paar van staan)

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Schinnen-groen schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 16:16:
Dat van die sweatshop, weet ik niet, maar die Grisport van mij zijn (nu ECHT op z'n einde) nu 4,1 jaar oud. En die waren € 73,95. Ook ik ben een 1-paar-schoenenmens.
Het belangrijkste is dat je ze regelmatig poetst en insmeert.
4,1 maand is niet zoveel, foutje?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Anne: uiteraard jaren.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Crazyanz schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 16:16:
Van bommel heeft inmiddels ook gewoon een fabriek staan in een lage lonen land in azie hoor :+
Daar heb ik niet van gehoord, ik dacht dat ze een deel van de productie gewoon hier in Nederland doen, en een deel in Portugal.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Crazyanz schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 16:20:
Ik heb een heuse 3 paar schoenen. 2 voor de net die ik amper draag en voor de overige 360 dagen per jaar loop ik op gympen. Ik heb lastige voeten dus ik loop beter op een paar allstars dan met een paar van bommels (daar heb ik ook een paar van staan)
Gympen vind ik gaan stinken. Bij Van Bommels heb ik daar helemaal geen last van. En ik ben helemaal geen gympen-mens. Dat ook nog.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bij gympen doet een inlegzooltje van actieve koolstof wonderen. Niet uitgeprobeerd, wel geroken..

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Schinnen-groen schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 16:43:
Bij gympen doet een inlegzooltje van actieve koolstof wonderen. Niet uitgeprobeerd, wel geroken..
Actieve koolstof neemt de geurtjes op, maar het onstaan ervan wordt niet tegengegaan. Het is een vorm van symptoombestrijding. Schoenen moeten goed ademen, niet alleen aan de bovenkant, maar ook aan de onderkant. Dat die geurtjes ontstaan, betekent dat je voetzolen hun zweet niet kwijt kunnen. En dan gaat het broeien.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dus die schoenen van je hebben ventilatie richting onderkant? Hoe gaat dit dan als je door de regen loopt?

Verwijderd

burne schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 11:28:
[...]

We willen niet, we moeten. Dat spul raakt in hoog tempo op en is vrijwel zeker de grootste factor in de veranderingen in het klimaat.
Precies dus hoe zat dat ookal weer met die 160pk auto van je...?

Je hebt overigens wel een mooi fietsje _/-\o_

• haakjesluiten
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 16:33:
[...]

Daar heb ik niet van gehoord, ik dacht dat ze een deel van de productie gewoon hier in Nederland doen, en een deel in Portugal.
Volgens mij is het zo dat de exclusieve van bommels nog steeds gewoon 100% hand made uit moergestel oid komen. Maar ze hebben tegenwoordig ook een casual lijn en die word volgens mij ergens in azie in elkaar gezet.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 17:28:
Precies dus hoe zat dat ookal weer met die 160pk auto van je...?
Uhm, niet? Ik werkte (tot gisteren) 18 kilometer van huis met een prachtige snelle OV-verbinding. Vanaf maandag werk ik 63 kilometer van huis met een prachtige snelle OV-verbinding (die geen last heeft van al het gesleutel aan A9, A4, A5 en A13). Dus nog altijd geen reden om weer een auto te kopen. Kom prima weg met een greenwheels-pas en de 107's die hier staan.
Je hebt overigens wel een mooi fietsje _/-\o_
Effe boodschappen doen met het ding, voor ze om 18:00 dichtgaan. ;)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
In het weekend van 24/25 september gaan alle zonnepanelen van het dak af. Maandag 26 september komt Koston ons dak aan de buitenkant naisoleren. Precies voor het begin van het stookseizoen. Pics volgen! :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als je echt duurzaam ging dan had je zoiets gekocht ;) Nike Considered: http://www.nike.com/nikeo...ers/en_US/cd_how_it_works

Verwijderd

maar google maar niet op nike & child labour

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:18

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 19:16:
In het weekend van 24/25 september gaan alle zonnepanelen van het dak af. Maandag 26 september komt Koston ons dak aan de buitenkant naisoleren. Precies voor het begin van het stookseizoen. Pics volgen! :)
Zie je wel, ik zei het toch.... Zonnepanelen leveren niets op, je kan maar beter isoleren. :)

A'dam PVOutput

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 20:56:
maar google maar niet op nike & child labour
...Just this once.... ;)

(van The Long Johns)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 21:01:
[...]

Zie je wel, ik zei het toch.... Zonnepanelen leveren niets op, je kan maar beter isoleren. :)
LOL! Ze gaan er daarna ook weer op :+

* mkleinman mompelt iets met bal op de doellijn :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

zonnepanelen leveren vanaf nu ook officieel geen reet meer op,
dankzij prins verhagen !
kijk maar :
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/gclog.jpg

zooo das effe een vette green deal ;) gedogen we dit ?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2011 21:13 . Reden: *gelukkig heb ik mijn tvt nog* ]

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

SolarKing schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 19:40:
[...]

Goed dat je dit zegt. Ik heb je ook welleens anders horen praten in dit forum over goedkope chinese panelen.

[...]
Er komt vrijwel (op 2-3% na) hetzelfde uit de goedkope Chinees t.o.v. de dure Duitser. Het grote nadeel van een goedkope Chinees is de grotere kans op discontinuïteit van het bedrijf. Dat is het grootste risico. Het prijsverschil van goedkoop Chinees en duur Chinees is te klein (naar mijn mening) om dat risico te nemen. Als een B merk 50-60% goedkoper zou zijn, zou ik het risico meteen nemen. Dan is het het waard.. just my 2 cents.

Schoenen? Ah! Voor mij het liefst elk jaar een nieuw paar Magnanni's. Handgemaakt in Spanje. Setje cederhouten schoenspanners erin (in de lengte en in de breedte spannen dus!), goed onderhoud.. en je hebt zeker 10 - 15 jaar plezier van. Wel goed afwisselen, dus zeker niet elke dag dragen, dan drogen ze niet goed. En beetje krap kopen = eerst pijn lijden = schoen die 100% naar je voet staat, en dus als pantoffeltjes aanvoelen.

Afbeeldingslocatie: http://i8.photobucket.com/albums/a46/wouter1985/magnanni1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.all4shoes.be/imgBrowser/original/all4shoes_shop_1551410.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door SunshineCompany op 10-09-2011 22:26 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:29
aanfluiting die site, echt weinig functionaliteit

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bartjuh schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 19:27:
Als je echt duurzaam ging dan had je zoiets gekocht ;) Nike Considered: http://www.nike.com/nikeo...ers/en_US/cd_how_it_works
Pas een artikeltje gelezen van GreenPeace hoe het echt gaat bij Nike. Blijkt dat ze alleen maar voor hun kantoren in het westen groene stroom hebben en dat de materialen geen giftige stoffen bevatten en zo. Wat er tijdens het productieproces geloosd wordt en onder wat voor erbarmelijke omstandigheden die sneakers in elkaar gezet worden, dat wil je niet weten. Val niet voor goedkope greenwashing.

Gelukkig heeft Nike kortgeleden beloofd zijn leven te beteren. Nog even afwachten of ze het echt gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Is dit nog (nieuw) nieuws? Reuters: http://www.reuters.com/article/email/idUSL5E7K73DU20110907
BERLIN, Sept 7 (Reuters) - A pick-up in solar panel installations in Germany in recent months is likely to cut industry incentives more than expected next year, government and industry sources said on Wednesday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Men verwacht een degressie van 15 procent. Wel belangrijk, maar niet echt nieuw.
Zal de PV prijzen per 1-1-2012 wel flink onder druk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb daarnet een analyse van ons gasverbruik gemaakt in de periode 2007 t/m nu ( steeds periode 01-01 t/m 09-09 vergeleken ). Ten opzichte van 2007 is ons gasverbruik met ruim 39% gedaald. Pretty significant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Waarom meet je niet over 12 maanden?
Het je in je berekening gebruik gemaakt van gewogen graaddagen?

[ Voor 47% gewijzigd door Schinnen-groen op 11-09-2011 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dan kan ik 2011 nog niet vergelijken met de jaren ervoor, vandaar. Ik heb de website www.mindergas.nl gebruikt voor het maken van de berekeningen, die houdt ook rekening met het aantal graaddagen. Het liefste zou ik inderdaad jaren met jaren vergelijken maar dan moet ik nog tot 31-12 wachten voordat ik wat zinnigs kan zeggen over 2011.

Edit:

En omdat ik nu weet hoeveel mijn gasverbruik is van 01-01 t/m 09-09 kan ik hopelijk straks ook meteen de impact zien van de dakisolatie na de 26e.

[ Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 11-09-2011 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 11 september 2011 @ 09:22:
Ik heb daarnet een analyse van ons gasverbruik gemaakt in de periode 2007 t/m nu ( steeds periode 01-01 t/m 09-09 vergeleken ). Ten opzichte van 2007 is ons gasverbruik met ruim 39% gedaald. Pretty significant!
Wauw, netjes!!!!
Hier een daling van 36% (gerekend met werkelijke graaddagen) in net niet helemaal dezelfde periode (start op 21 oktober 2007)! En dan moet ik het eerste najaar met de zonneboiler nog in, is de Tonzonfolie nog niet klaar en is de kans een beetje groter geworden dat we volgend jaar toch buitengevelisolatie kunnen gaan aanbrengen!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2011 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anne vdr Bom schreef op zondag 11 september 2011 @ 00:17:
[...]
Pas een artikeltje gelezen van GreenPeace hoe het echt gaat bij Nike. Blijkt dat ze alleen maar voor hun kantoren in het westen groene stroom hebben en dat de materialen geen giftige stoffen bevatten en zo. Wat er tijdens het productieproces geloosd wordt en onder wat voor erbarmelijke omstandigheden die sneakers in elkaar gezet worden, dat wil je niet weten. Val niet voor goedkope greenwashing.

Gelukkig heeft Nike kortgeleden beloofd zijn leven te beteren. Nog even afwachten of ze het echt gaan doen...
Dat is waar, maar aan de andere kant, wil je waarschijnlijk ook niet weten hoe je Chinese PV paneeltjes in elkaar worden gezet, of je computeronderdelen. Bij Foxconn bijvoorbeeld (niet PV, maar wel zo'n beetje alle elektronica incl. alles van Apple) wordt heel veel zelfmoord gepleegd. Wat doen ze vervolgens om dat te verhelpen? Netten hangen boven de straten om ze op te vangen :+

Jammer dat er geen andere daadwerkelijk duurzame "Nike Considered" idee schoenmerken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op zondag 11 september 2011 @ 10:21:
Jammer dat er geen andere daadwerkelijk duurzame "Nike Considered" idee schoenmerken zijn.
Deze misschien? Gevonden via vega-life. Er zullen er vast nog meer te vinden zijn. Ik heb overigens zelf geen ervaring met bovenstaande websites, maar ik weet dat NielsTn wel een bestelling heeft gedaan bij vega-life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
@mijnwoningdossier.nl
Net de website www.mijnwoningdossier.nl getest. Ja.. Wat moet je daarvan zeggen. Staat nog erg in de kinderschoenen. Je kan er nog weinig mee.
Jammer ook dat ze met een persoonlijk advies komen dat ik aan de de zonneboiler moet. De zonneboiler heb ik al 10 jaar. Met subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Duitse feed in tarieven dalen 15-procent in 2012.
Rare aktie, je zou eigenlijk verwachten dat ze door het sluiten van de kerncentrales nog een beetje extra gas gaan geven v.w.b. het installeren van PV.
Poldermans wat zit daar achter?

[ Voor 73% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-09-2011 10:39 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Het is feest! Ik heb nieuwe schoenen. En dat is een hele happening. Op het uitgaande paar Van Bommels heb ik 5 jaar lang 7 dagen per week gelopen
Gefeliciteerd, maar wist je niet dat het beter is twee paar schoenen te hebben en deze per dag te wisselen? Schoenen moeten ook luchten en rusten. Dan kan je dus met twee paar schoenen 10 jaar doen, dus voor de kosten maakt het niet uit ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bartjuh schreef op zondag 11 september 2011 @ 10:21:
Dat is waar, maar aan de andere kant, wil je waarschijnlijk ook niet weten hoe je Chinese PV paneeltjes in elkaar worden gezet, of je computeronderdelen. Bij Foxconn bijvoorbeeld (niet PV, maar wel zo'n beetje alle elektronica incl. alles van Apple) wordt heel veel zelfmoord gepleegd. Wat doen ze vervolgens om dat te verhelpen? Netten hangen boven de straten om ze op te vangen :+

Precies, daarom moet je in principe alle bedrijven wantrouwen, al roepen ze nog zo hard dat je ze helpt de planeet te redden als je hun produkten koopt.

Over milieuvriendelijke schoenen weet ik niet zoveel. Hoe dichter bij huis gemaakt en hoe langer ze meegaan, des te beter lijkt me. Ik denk dat schoenen ook voor fair wear certificering in aanmerking komen (niet primair een milieukeur, maar goede arbeidsomstrandigheden gaan meestal samen met een spaarzaam en zorgvuldig gebruik van chemicaliën en zo). Ik weet niet of en waar er fair wear schoenen te krijgen zouden zijn.

Voor consumentenelektronica heb je altijd nog de guide to greener electronics.

c70070540 schreef op zondag 11 september 2011 @ 10:47:
[...]

Gefeliciteerd, maar wist je niet dat het beter is twee paar schoenen te hebben en deze per dag te wisselen? Schoenen moeten ook luchten en rusten. Dan kan je dus met twee paar schoenen 10 jaar doen, dus voor de kosten maakt het niet uit ;)
Ja dat las ik ook al van SunshineCompany. Ik geloof het graag, maar heb het nooit eerder gehoord. Ik weet niet of ik de keuzestress wel aankan :+

[ Voor 16% gewijzigd door Anne vdr Bom op 11-09-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Alleen gebaseerd op cradle to cradle is denk het beste.
Anne vdr Bom schreef op zondag 11 september 2011 @ 10:54:

[...]

Ja dat las ik ook al van SunshineCompany. Ik geloof het graag, maar heb het nooit eerder gehoord. Ik weet niet of ik de keuzestress wel aankan :+
Ik heb dat ook al jaren geleden gehoord, dus het kan best kloppen :p

[ Voor 76% gewijzigd door PcDealer op 11-09-2011 13:33 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Als je er geen houten spanners in doet moet je ze zeker niet elke dag dragen. Vochtig leer gaat sneller stuk. Die houten spanners drogen de schoen mooi uit, en ze ruiken naar leer en hout, een prettige geur. 't Nadeel is dat die schoenspanners over het algemeen wel bedoeld zijn voor schoenen met Italiaanse leest, gemaakt van hard leer. Dus weet niet of het goed gaat in schoenen van heel zacht leer. Van een mooie schoen heb je jaaaaaa-ren plezier, bij goed onderhoud.

Als je bijv. een paar Santoni's koopt (> 500 EUR / paar) kun je ze opsturen naar de fabriek, en wordt de hele binnenkant + zool vervangen. Komen ze als nieuw terug, kost 70 EUR. Met 2 paar doe je 10 - 15 jaar, dus onder de streep is het niet eens zo heel duur.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier verbruikte ik in 2001 van 1 jan. tot nu 1253m3 gas.
Dit jaar 411m3 gas voor dezelfde periode en dan is er ook nog maar 2 weken gebruik gemaakt van de cv-houtkachel.
Dus komend jaar wordt lachen, waarschijnlijk minder dan 200m3 voor het hele jaar itt 2150m3 in 2001.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Gisteren opgeleverd; 22 panelen op een SMA SB 5000 (meneer is 3x63A afgezekerd vanwege camping!):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-AqVj5GsevAg/TmyUAoAcoBI/AAAAAAAALnM/9nZ1j7azi9U/s800/P1080586%252520%252528Large%252529.JPG

100 panelen op een een SB TP10000 en TP12000, beide omvormers op een aparte hoofdaansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-SK_Cqy0gstU/TmyUAp3eNWI/AAAAAAAALnQ/8Xm_0Liq-D0/s800/P1080623%252520%252528Large%252529.JPG

Systeem moet overigens opnieuw geplaatst worden omdat er over de 40 meter 15cm verloop zit t.o.v. de golfplaten.. en dat terwijl het dak 40!cm afloopt. Maargoed, dat moet er dus opnieuw op. Balen.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-ah3DJobGNjg/TmyUALvyCcI/AAAAAAAALnI/cTvNiEx6Vhw/s800/P1080624%252520%252528Large%252529.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:23
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 12:25:
[...]

Hier verbruikte ik in 2001 van 1 jan. tot nu 1253m3 gas.
Dit jaar 411m3 gas voor dezelfde periode en dan is er ook nog maar 2 weken gebruik gemaakt van de cv-houtkachel.
Dus komend jaar wordt lachen, waarschijnlijk minder dan 200m3 voor het hele jaar itt 2150m3 in 2001.
Ik heb bij het plaatsen van mijn kachel de 'fout' gemaakt dat ik geen Hout-cv heb neergezet. Ik wilde toen perse een gesloten HR houtkachel en ik kon toen geen hout-cv kachels vinden die gesloten waren. Ik vraag mij nu af, mijn kachel is dubbelwandig, er zit een cm of 4-5 tussen de binnenkachel en de buitenkant. Zou ik hier een warmtewisselaar tussen kunnen hangen, zodat ik toch warmte kan aftappen naar het buffervat? Het leidingwerk ligt al in de buurt, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Het vermogen van de kachel is ruim voldoende om de boel hier warm te stoken, dus het gaat mij voornamelijk om het 'bewaren' van een deel van de warmte voor een later moment. Iemand enig idee of zo een warmtewisselaartje zoden aan de dijk zet?

(NB de binnenkachel is aan de binnenzijde keurig geisoleerd, dus ik verwacht niet dat de verbrandingskamer erg veel zal afkoelen. Zeker niet als ik alleen de stalingswarmte gebruik en geen direct contact maak.)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om het warmteverlies in het boilervat te beperken, wil ik er wat extra isolatiemateriaal omheen doen. Heeft er iemand ervaring met Metisse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op zondag 11 september 2011 @ 13:03:
[...]

Ik heb bij het plaatsen van mijn kachel de 'fout' gemaakt dat ik geen Hout-cv heb neergezet. Ik wilde toen perse een gesloten HR houtkachel en ik kon toen geen hout-cv kachels vinden die gesloten waren. Ik vraag mij nu af, mijn kachel is dubbelwandig, er zit een cm of 4-5 tussen de binnenkachel en de buitenkant. Zou ik hier een warmtewisselaar tussen kunnen hangen, zodat ik toch warmte kan aftappen naar het buffervat? Het leidingwerk ligt al in de buurt, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Het vermogen van de kachel is ruim voldoende om de boel hier warm te stoken, dus het gaat mij voornamelijk om het 'bewaren' van een deel van de warmte voor een later moment. Iemand enig idee of zo een warmtewisselaartje zoden aan de dijk zet?

(NB de binnenkachel is aan de binnenzijde keurig geisoleerd, dus ik verwacht niet dat de verbrandingskamer erg veel zal afkoelen. Zeker niet als ik alleen de stalingswarmte gebruik en geen direct contact maak.)
In de ruimte die jij bedoeld zit bij mij de tank met 60ltr water.
De wisselaar zit boven de vlammen.

Zou een wisselaar in het rookkanaal niks kunnen zijn?
http://www.aa-shop24.de/A...scher-560-x-d-200-mm.html

Om creosootaanslag te voorkomen moet het cv-circuit daarom ook zo snel mogelijk op temperatuur gebracht worden door eerst te laten circuleren over de tank en wisselaar.
Pas boven de 65gr watertemperatuur wordt er warmte aan het gehele cv-circuit toegevoegd.
Normaal gebeurd dit dmv een Termovar of Laddomat.

Ook moeten er natuurlijk veiligheden ingebouwd worden anders kan het een gevaarlijke installatie worden.

@ecowoman

Ik ken wel iemand die een buffer heeft staan met 25cm isolatie, werkt super!!
Bijna geen verliezen meer.
Degene heeft er ook een grotere jas voor de buffer bij besteld zodat het na de extra isolatie weer mooi uitziet.
http://users.skynet.be/zonnigruisbroek/pagina3.html
Helaas geen ervaring met Metisse

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2011 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mbt duurzaam mobiel

De plug-in hybride van Volvo, de V60 voor komend jaar, mag een aanhanger trekken van 1800kg. Persinfo Volvo.

De mogelijkheid een aanhanger te trekken is voor veel mensen een struikelblok. De huidige hybride auto's zijn daartoe niet in staat. De prijs is nog niet bekent van deze variant, echter wel dat hij onder de BPM vrijstelling zal vallen (onder de 49gr CO2 uitstoot in de cyclus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: http://www.europe-solar.de/catalog/images/solar/price-trend-modules.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
40cent in 15 weken eraf dat gaat snel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Wat betekent bankable in deze context?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat meer informatie over de Energy payback tim van REC.
Onderzoek door ECN.

REC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

internet4me schreef op zondag 11 september 2011 @ 10:32:
@mijnwoningdossier.nl
Net de website www.mijnwoningdossier.nl getest. Ja.. Wat moet je daarvan zeggen. Staat nog erg in de kinderschoenen. Je kan er nog weinig mee.
Jammer ook dat ze met een persoonlijk advies komen dat ik aan de de zonneboiler moet. De zonneboiler heb ik al 10 jaar. Met subsidie.
Het is het enige persoonlijke advies dat ze kunnen geven denk ik...
Ik kan in mijn dossier ook nergens iets anders vinden. PV kan ik ook nergens opgeven.
Geen subsidies.
Eén mogelijke maatregel: zonneboiler a 4600 euro :X
Niks over PV, (douche)WTW of geavanceerdere zaken.
Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:46

aip

Roamor schreef op zondag 11 september 2011 @ 16:02:
Wat betekent bankable in deze context?
Kort door de bocht: banken zijn bereid te financieren (in grote, commerciële projecten)/ accepteren dit soort panelen als 'onderpand'. Althans, zo begrijp ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ah, dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solarserver info prijzen. Link

Makkelijk want in euro. Dit zijn groothandelsprijzen ex BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nice :
http://www.remko.de/nl/in...lia_page=prod_show&id=176

hoe bereken je eigenlijk de tegenwaarde van een atag sc hr109(solar) met wtw via de boiler,
tov een WP met een cop van bijv 4 ?
hr109 is wat mij betreft COP 1 maar door de wtw wend je de warmte tot 1,6 keer aan.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2011 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 14:48:
Mbt duurzaam mobiel

De plug-in hybride van Volvo, de V60 voor komend jaar, mag een aanhanger trekken van 1800kg. Persinfo Volvo.

De mogelijkheid een aanhanger te trekken is voor veel mensen een struikelblok. De huidige hybride auto's zijn daartoe niet in staat. De prijs is nog niet bekent van deze variant, echter wel dat hij onder de BPM vrijstelling zal vallen (onder de 49gr CO2 uitstoot in de cyclus)
De huidige hybrides kunnen het wel, maar de fabrikanten hebben de ECU's daar niet op afgestemd. Ze zijn puur om zuinig(er) te rijden.

De zwaardere hybrides (Lexus) mag wel veel trekken.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Nice! Ben daar deze winter ook erg benieuwd naar.. Heb vorig jaar voor de winter mijn dak geisoleerd, het voelde veel warmer aan, maar baby geboren, dus veel stoken in de winter. Deze winter kan ik weer beter vegelijken.
burne schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 17:36:
[...]

Uhm, niet? Ik werkte (tot gisteren) 18 kilometer van huis met een prachtige snelle OV-verbinding. Vanaf maandag werk ik 63 kilometer van huis met een prachtige snelle OV-verbinding (die geen last heeft van al het gesleutel aan A9, A4, A5 en A13). Dus nog altijd geen reden om weer een auto te kopen. Kom prima weg met een greenwheels-pas en de 107's die hier staan.

[...]
Moet zeggen, ik werk al het hele jaar drie dagen per week in Parijs (met de Thalys) en de andere twee dagen thuis. De lease auto staat dan ook wat meewarig voor de deur.. (Prius) Ik moet zo nu en dan nog wel eens zakelijk op pad, maar ik denk dat ik dit jaar niet boven de 3000 kilometer kom. Moet zeggen dat ik die files echt helemaal niet mis. Geeft een hoop rust. d:)b

Hele andere vraag die ik hier even wilde crowdsourcen, mijn koelkast is aan vervanging toe, iets meer dan 10 jaar oud, de magnetische rubbers sluiten niet goed meer, hoop verlies en het ding staat erg vaak te koelen. Typisch gevoel goedkoop/duurkoop, maar toen was ik nog niet erg met duurzaam bezig. 8)7 Maar goed, nu ik een nieuwe moet aanschaffen, wil ik uiteraard voor de meest duurzame soort gaan. Het dient een koel/vries combi te worden. (Onder vriezen/boven koelen) momenteel een 60X60X190 model. Is iemand hier recent flink in de koelkasten gedoken en nog goede adviezen?

Idem dito voor de wasmachine.. En ja, heb een zonneboiler, dus hotfill is absoluut aan orde! Alvast bedankt!

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koelen
ik heb een siemens inbouw koelkast genomen(combi), die 4mm smaller was dan de inbouw,
de open randen heb ik opgevuld met folie en isofer.
opmerkelijk laag verbruik al 3 jaar.
koelkast slaat erg weinig aan, en dat is erg rustig in de kamer.
ik meet het niet meer, het is zo weinig.
@was
ik heb de electrolux hot&cold.
volgens mij is dat een uber-uber-uber A++++ machine als je een zonneboiler hebt.
icm de wtw is mijn vebruik schandalig laag geworden.
de wasmachine en wtw zijn van dit jaar, en ik heb nog nooit zo`n lage water/gas rekening gehad,
met het meten van de electrolux ben ik gestopt, dat is kansloos weinig.
voor mij had deze machine alle factoren om direkt te kopen.
nu met een kleine erbij is het effect helemaal goed waarneembaar.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/ehs.jpg
de rode symbooltjes zijn warmwater programmas,
de hotfill zit in de machine zelf, er gaan dus 2 slangen naar toe.
prijs +/- 550 euro

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2011 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:43:
@koelen
ik heb een siemens inbouw koelkast genomen(combi), die 4mm smaller was dan de inbouw,
de open randen heb ik opgevuld met folie en isofer.
opmerkelijk laag verbruik al 3 jaar.
koelkast slaat erg weinig aan, en dat is erg rustig in de kamer.
ik meet het niet meer, het is zo weinig.
@was
volgens mij is dat een uber-uber-uber A++++ machine als je een zonneboiler hebt.
de wasmachine en wtw zijn van dit jaar, en ik heb nog nooit zo`n lage water/gas rekening gehad,
met het meten van de electrolux ben ik gestopt, dat is kansloos weinig.
voor mij had deze machine alle factoren om direkt te kopen.
nu met een kleine erbij is het effect helemaal goed waarneembaar.
[afbeelding]
de rode symbooltjes zijn warmwater programmas,
de hotfill zit in de machine zelf, er gaan dus 2 slangen naar toe.
prijs +/- 550 euro
Hey Eric, bedankt alvast voor de info, wel goed om te vermelden voor anderen dat ik geen inbouw koelkast zoek. Gewoon losstaand in de keuken. Overigens lijken Siemens en Bosch de enigen die A++++ koelkasten hebben idd.

Cool, die Elctrolux ga ik eens bestuderen! Dank!

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:43:
@was
...
Wat ik mij afvraag bij hotfill wasmachines... hoe nuttig is het als je voornamelijk op lage temp wast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
Wat betreft hot & cold, wat is de maximale afstand tot de zonneboiler dat een hot & cold wasmachine nog nut heeft. Ik kan mij zo voorstellen dat het water een afstand moet overbruggen waar bij het warme water het koude water voor zich uit duwt. Hierbij speelt de diameter van de buizen en het watergebruik van de machine natuurlijk een rol. Weet iemand hier iets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 13:14:
De wisselaar zit boven de vlammen.
Geen last van rookgascondensatie?
mightym schreef op zondag 11 september 2011 @ 13:03:
Ik vraag mij nu af, mijn kachel is dubbelwandig, er zit een cm of 4-5 tussen de binnenkachel en de buitenkant. Zou ik hier een warmtewisselaar tussen kunnen hangen, zodat ik toch warmte kan aftappen naar het buffervat?
Onderstaand wat info voor wat betreft een warmte wisselaar voor een Tulikivi speksteenkachel.
Misschien is dit wat je zoekt.

" In plaats van een groot waterreservoir in kontakt te brengen met het vuur, werd een uiterst dunne warmtewisselaar ontworpen die tussen de binnen- en buitenwand van de speksteenkachel wordt geplaatst."

[ Voor 72% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-09-2011 20:52 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik mij afvraag bij hotfill wasmachines... hoe nuttig is het als je voornamelijk op lage temp wast?
in de winter is leidingwater 8 graden, dus op 30 graden gaat daar zo een kilowatt uurtje in,
om het naar 30 graden te krijgen.
ik ben gestopt met die koude chemische was, ik vind het wasgoed gaan stinken en de machine ook,
om nog maar niet te spreken van de jeuk.
de hot&cold tapt gemixed 20 liter water, en mixed zoals een douchekraan zelf.
als het allemaal niet lukt, -> electrisch afmaken
ik heb hem naast de zonneboiler, dus de leidng is extreem kort.
de machine werkt ook prima op alleen koud water , en is dan ook gewoon erg zuinig met water en energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:16:
[...]
De huidige hybrides kunnen het wel, maar de fabrikanten hebben de ECU's daar niet op afgestemd. Ze zijn puur om zuinig(er) te rijden.

De zwaardere hybrides (Lexus) mag wel veel trekken.
Je hebt gelijk die en de Mercedes S-klasse hybride mogen wel een aanhanger trekken.

Ik bedoelde natuurlijk de normale 0% en 14% hybride auto's. Geen enkele andere auto in die klasse mag een aanhanger trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Speksteen

Nee geen last van condensatie omdat de tank idd niet te dik is (5 cm) en helemaal om de vlamkamer en de inhoud snel eerst op temperatuur gebracht wordt door deze te circuleren door de wisselaar.
Kwestie van minder dan 10 minuten dat het water warm is.

@eric-pvt

werkt idd super de electrolux
Draait op dit moment ook weer.
Natuurlijk op de ZB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Dank voor link. Was (mij) nog niet bekend, Bundesnetzagentur heeft nog steeds geen cijfers na mei 2011 gepubliceerd (ik zit al een tijd met trommelende vingers te wachten). Wordt ook in artikel aangegeven, dat de cijfers voor juni "snel" zullen komen (heeft mogelijk een bron daar die cijfers naar Reuters gelekt?). Er wordt ook vermeld dat er 1,25 GWp in juni en juli in totaal is bijgekomen. Dat is weliswaar een forse stijging sinds mei (362 MWp in een maand), maar het betekent "slechts" dik 600 MWp per maand. In juni 2010 is er vlak voor de degressie per 1 juli 2010 in die ene maand 2,1 GWp bij gekomen, vooralsnog een wereldrecord.

Het zal ook sterk afhangen van de bijbouw tot en met later dit jaar, hoe hoog de degressie per 1 januari 2012 zal gaan uitpakken. 15% is inderdaad heftig, en zal de zwakke broeders in de Duitse industrie (en elders) mogelijk op de knieën gaan brengen. Want ook Italië zal dan waarschijnlijk de enorme hoeveelheden modules niet meer kunnen opsouperen. En U.S.A. zal het ook niet gaan trekken. De grote vraag is dan: waar gaan de meeste modules landen in 2012?

iSuppli voorspelt 6,9 GWp nieuwe capaciteit in Duitsland dit jaar. Als die 1.250 MWp voor juni plus juli klopt, zitten ze volgens de cijfers van Bundesnetzagentur tm. juli op 2.329 MWp. Dat zou betekenen dat ze in augustus tot en met december er nog 4,6 GWp bij zouden moeten gooien, Zo'n 914 MWp gemiddeld per maand. Negen maal de hoeveelheid die NL er in al die jaren bij elkaar heeft gesprokkeld per maand, 5 maanden op rij.

@Speksteen:
Poldermans wat zit daar achter?
Gewoon, bestendiging van het reeds ingezette beleid, en het moord en brand geschreeuw bij de bedrijven dat ze vinden dat de EEG Umlage (ook voor hen 3,53 eurocent/kWh, ondanks hun veel lagere all-in prijs dan voor consumenten) "ondraaglijk" is geworden hard in de oren getoeterd. Ook Merkel staat onder zeer zware druk van de bekende Groot Belangen Behartigers. Vergeet niet dat de uitvoerder van het EEG, Röttgen (CDU man!) van het Umweltministerium, samen met de baas van de belangenorganisatie BSW Solar overeenstemming over de "richting van de tarieven" afhankelijk van marktontwikkeling heeft bereikt aan het begin van het jaar. Als die overeenstemming er niet had geweest, had het heel waarschijnlijk geweest dat er een snoeiharde "cap" op de markt gegooid had geworden door de conservatieven. Lees: ze zijn door het oog van de naald gekropen. Gevolg van die afspraken zijn de degressie percentages afhankelijk van marktontwikkeling. Die 15% per 1-1-2012 moeten we nog gaan zien, maar hij is zeker niet onvoorstelbaar. Zeker niet omdat per 1 juli er geen degressie is gekomen vanwege de zeer trage groei in de eerste maanden van het jaar.

Pas nadat die afspraken reeds waren gemaakt kwam het Fukushima drama, en dat leidde in Duitsland tot een schokgolf door de politiek (en de bekende beslissing tot "lange termijn kernuitstap"). Had verder niets te maken met wat eerder al lang was afgetikt over de zonnestroom vergoedingen.

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 11-09-2011 23:00 . Reden: Reactie ander bericht ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Laatst online: 15:05
Yilar schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:51:
[...]

Hey Eric, bedankt alvast voor de info, wel goed om te vermelden voor anderen dat ik geen inbouw koelkast zoek. Gewoon losstaand in de keuken. Overigens lijken Siemens en Bosch de enigen die A++++ koelkasten hebben idd.

Cool, die Elctrolux ga ik eens bestuderen! Dank!
Of een Liebherr;
http://www.liebherr.com/H...g.wfw/id-484445-0_32579-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
aeg heeft toch ook wel a+++ koelasten?

ik ben op zoek naar een koelkast met vriesvak, o combi, van 102 cm, of 122 cd hoog, zodat de magnetron er boven kan.. voor inbouw.

maar het is toch wel heel moeilijk om er een te vinden / modellen te vergelijken, op energieverbruik. de term A+ is leuk, maar dat is gerelateerd aan de koel en vries inhoud, dus ik zou graag gewoon het verbruik willen weten iov de "nietszeggende" benaming A+ oid.

waar kan ik e.e.a. vinden / vergelijken. er was een jaar of twee geleden een top tien samengesteld. maar dat is alweer öud"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 20:57:
[...]

in de winter is leidingwater 8 graden, dus op 30 graden gaat daar zo een kilowatt uurtje in,
om het naar 30 graden te krijgen.
ik ben gestopt met die koude chemische was, ik vind het wasgoed gaan stinken en de machine ook,
om nog maar niet te spreken van de jeuk.
Hier dezelfde resultaten, wassen op 30 graden of lager levert geen schone was op en de wasmachine blijft stinken. We wassen nu weer op 40 graden en 60 graden. De machine blijft schoner en de was is ook vele malen schoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Hmmm, onze 20 jaar oude AEG wast ook altijd op 30 graden zonder stank. Wel aanslag in de rubbers in de deuropening. Ik ben een aantal pagina's geleden al aan het kijken geweest naar hot fill oplossingen. Ik hoop dat AEG (mijn preferred witgoedmerk) als onderdeel van Electrolux snel met een hotfill komt. Ze hebben overigens wel A+++ wasmachines.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

PcDealer schreef op maandag 12 september 2011 @ 08:29:
Hmmm, onze 20 jaar oude AEG wast ook altijd op 30 graden zonder stank. Wel aanslag in de rubbers in de deuropening. Ik ben een aantal pagina's geleden al aan het kijken geweest naar hot fill oplossingen. Ik hoop dat AEG (mijn preferred witgoedmerk) als onderdeel van Electrolux snel met een hotfill komt. Ze hebben overigens wel A+++ wasmachines.
Even voor iedereen die op 30 graden wast, zo af en toe is het noodzakelijk om een 95 graden wasje te doen om alles goed door te spoelen. Anders gaan er resten wasmiddel aankoeken. Dat is ook niet optimaal.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ookal zal ik in 2011 niet meer veel oogsten....
en het financieel niet verstandig is.....
Gaat het toch gebeuren, het jeukt!..... begin oktober wil ik gaan installeren...kleintje 8) maar hoor.. 2080Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:48

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Yilar schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:19:
[...]

Hele andere vraag die ik hier even wilde crowdsourcen, mijn koelkast is aan vervanging toe, iets meer dan 10 jaar oud, de magnetische rubbers sluiten niet goed meer, hoop verlies en het ding staat erg vaak te koelen. Typisch gevoel goedkoop/duurkoop, maar toen was ik nog niet erg met duurzaam bezig. 8)7 Maar goed, nu ik een nieuwe moet aanschaffen, wil ik uiteraard voor de meest duurzame soort gaan. Het dient een koel/vries combi te worden. (Onder vriezen/boven koelen) momenteel een 60X60X190 model. Is iemand hier recent flink in de koelkasten gedoken en nog goede adviezen?

Idem dito voor de wasmachine.. En ja, heb een zonneboiler, dus hotfill is absoluut aan orde! Alvast bedankt!
Eco top 10 koel en vrieskasten: De maten staan er bij en naruurlijk het jaarverbruik.
http://www.ecotopten.de/prod_kuehlen_prod.php

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:44
c70070540 schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:13:
[...]

Even voor iedereen die op 30 graden wast, zo af en toe is het noodzakelijk om een 95 graden wasje te doen om alles goed door te spoelen. Anders gaan er resten wasmiddel aankoeken. Dat is ook niet optimaal.
Eerste vraag die dan bij me opkomt: Wat is het verbruik van een 95 graden was en doet dit verbruik dan niet teniet aan de besparing van ??maal op 30 graden wassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 26-09 12:47
Bij een was van 30° moet je het water 18° opwarmen (leidingwater is gemiddeld 12°).
Bij een was van 90° moet je het water 78° opwarmen, of 4 keer meer. Ik gok dat je dus 4 keer meer verbruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

NielsOo schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:48:
[...]

Eerste vraag die dan bij me opkomt: Wat is het verbruik van een 95 graden was en doet dit verbruik dan niet teniet aan de besparing van ??maal op 30 graden wassen?
Is altijd nog beter dan uiteindelijk veel reparaties door verstoppingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
c70070540 schreef op maandag 12 september 2011 @ 11:34:
Is altijd nog beter dan uiteindelijk veel reparaties door verstoppingen etc.
Insinueer je een link tussen kouder wassen (30° - 40°) en verstoppingen? Volgens mij heeft het één niets met het ander van doen.
Wij wassen zelf alles op 30° en 40° enkel zakdoeken, vaatdoeken, ... is op 60°. We doen dat nu al 2 jaar zo en nog geen problemen gehad. Niet met de (nieuwe, AA) wasmachine, niet met de leidingen. De wasmachine wordt wel elke 6 maanden proper gemaakt (sproeikoppen, zeepbakje, ...) volgens de richtlijnen en na elke wasbeurt wordt de dichting aan de deur gecontroleerd op scherpe voorwerpen, haarballen, ...
De huurders vóór ons, in onze vorige huurwoning ook, wasten alles op 60° en 90° (hun goed recht overigens). Enkele weken nadat wij in die huurwoning waren getrokken hebben we het terras moeten laten openbreken, alle leidingen waren verstopt met aangekoekt waspoeder en andere vettigheid.

Volgens mij is er eerder een link te leggen tussen verstoppingen en het type wasmiddeln, aangevuld met de dosering. Poederwasmiddel koekt samen, en al zeker als je teveel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:41
Ik heb in maart van dit jaar een Bosch KGV36X27 gekocht. Dat was op dat moment voor mij het meest geschikte model als ik formaat, prijs en energieverbruik met elkaar combineerde. Ben er zeer tevreden mee (en mijn vrouw ook, met al haar potjes zelfgemaakt baby-voedsel).

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Cafe Del Mar schreef op maandag 12 september 2011 @ 11:41:
[...]

Insinueer je een link tussen kouder wassen (30° - 40°) en verstoppingen? Volgens mij heeft het één niets met het ander van doen.
Wij wassen zelf alles op 30° en 40° enkel zakdoeken, vaatdoeken, ... is op 60°. We doen dat nu al 2 jaar zo en nog geen problemen gehad. Niet met de (nieuwe, AA) wasmachine, niet met de leidingen. De wasmachine wordt wel elke 6 maanden proper gemaakt (sproeikoppen, zeepbakje, ...) volgens de richtlijnen en na elke wasbeurt wordt de dichting aan de deur gecontroleerd op scherpe voorwerpen, haarballen, ...
De huurders vóór ons, in onze vorige huurwoning ook, wasten alles op 60° en 90° (hun goed recht overigens). Enkele weken nadat wij in die huurwoning waren getrokken hebben we het terras moeten laten openbreken, alle leidingen waren verstopt met aangekoekt waspoeder en andere vettigheid.

Volgens mij is er eerder een link te leggen tussen verstoppingen en het type wasmiddeln, aangevuld met de dosering. Poederwasmiddel koekt samen, en al zeker als je teveel gebruikt.
Als je al af en toe op 60 graden wast heb je daar veel minder last van. Er werd gesproken over alleen wassen op 30 graden. Daar was de tip voor bedoeld. En inderdaad het is zeker afhankelijk van de wasmiddelen.

In mijn beleving is voorkomen beter dan genezen, en af en toe de boel controleren is natuurlijk goed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Cafe Del Mar schreef op maandag 12 september 2011 @ 11:41:
[...]

Sinds kort staat er in huize Gasschuif een waterontharder, de hoeveelheid waspoeder kan gehalveerd worden, anders rijst het sop letterlijk de machine uit.

Kost ongeveer 2% meer waterverbruik voor regeneratie en uiteraard de zoutblokken. Dit is een type zonder E verbruik. Wel heerlijk superzacht water, geen kalk meer in de douche, in de kranen, de thee en koffie smaken beter, en het douchen is een plezier, de huid voelt beter aan. (last van een droge huid, vandaar)
Rest kalkaanslag verdwijnt langzaam uit de leidingen. :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:07:
[...]
Sinds kort staat er in huize Gasschuif een waterontharder, de hoeveelheid waspoeder kan gehalveerd worden, anders rijst het sop letterlijk de machine uit.

Kost ongeveer 2% meer waterverbruik voor regeneratie en uiteraard de zoutblokken. Dit is een type zonder E verbruik. Wel heerlijk superzacht water, geen kalk meer in de douche, in de kranen, de thee en koffie smaken beter, en het douchen is een plezier, de huid voelt beter aan. (last van een droge huid, vandaar)
Rest kalkaanslag verdwijnt langzaam uit de leidingen. :)
Wat voor type is dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:18:
[...]

Wat voor type is dat precies?
Het is dit type, niet zo groot en de besturing werkt hydraulisch. ik heb hem zelf geinstalleerd, appeltje eitje
De maten zijn 21*46 en 49 cm hoog.

http://www.aquacell-water...PP7iaS-l6sCFdQNfAodiH30tQ

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 12-09-2011 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:26:
[...]

Het is dit type, niet zo groot en de besturing werkt hydraulisch. ik heb hem zelf geinstalleerd, appeltje eitje

Interessant, wij hebben niet heel veel last van kalk overigens maar alles wat te voorkomen valt is meegenomen.

* mkleinman mompelt iets met kalk in de waterkoker en aanslag op de tegels in de badkamer, om nog maar te zwijgen over een douchekop die alle kanten behalve de juiste op straalt na verloop van tijd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

flitspaal.nl schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:33:
[...]

* Gasschuif mompelt iets met kalk in de waterkoker en aanslag op de tegels in de badkamer, om nog maar te zwijgen over een douchekop die alle kanten behalve de juiste op straalt na verloop van tijd......
Je hebt het helemaal begrepen! :) Mevrouw Gasschuif is er ook zeer blij mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-09 20:04
Gasschuif schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:26:
[...]

Wat heb je hiervoor betaald als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Mijn ouders hebben thuis ook een waterontharder. Ze verbruiken ongeveer 100kg zout per jaar.
Installatie etc kostte €4000. (België)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Cafe Del Mar schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:46:
Mijn ouders hebben thuis ook een waterontharder. Ze verbruiken ongeveer 100kg zout per jaar.
Installatie etc kostte €4000. (België)
Da's nog een hoop, daarnet een ( automatische ) offerte van Aquacell ontvangen, daar kost hij exclusief installatie inclusief btw 1899 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Hark_k schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:38:
[...]

Wat heb je hiervoor betaald als ik vragen mag?
1899 euro, en na een leuk gesprekje met de dame aldaar kreeg ik er ook nog wat extra blokken zout bij.

Ik ben er heel blij mee, had ik jaren eerder moeten doen. Nog niet zo lang geleden ben ik heen en weer gevaren naar New York en aan boord wordt van zeewater met verdampers onder vacuum zoet water gemaakt, ook toen viel me het ontbreken van kalk weer op, mijn huid voelde veel beter aan (en omdat er geen electriciteit nodig is bij dit type) is de kogel toen door de kerk gegaan. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 12-09-2011 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
flitspaal.nl schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:47:Da's nog een hoop, daarnet een ( automatische ) offerte van Aquacell ontvangen, daar kost hij exclusief installatie inclusief btw 1899 euro.
De installatie is ook vrij fors gedimensioneerd. Toen het werd geïnstalleerd werd er water ge/verbruikt door 8 mensen (partners die soms blijven slapen...). Er kan ongeveer 150kg zout in het voorraadvat, dus ze moeten nu maar 1 keer per jaar nakijken/bijvullen. Toen wij allemaal nog thuis woonden was dat om de paar maanden :).
De afmetingen zijn ongeveer 1x0,5x1,5 (HxBxD) en er is een elektriciteitsaansluiting om het vuile water omhoog te pompen (staat in de kelder).
Pagina: 1 ... 129 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.