Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 14:10:
[...]
Zwitserse frank effect? Ik heb ze alleen door de prijszoekmachines gehaald. Wellicht kan het nog goedkoper.
Er is inderdaad een prijsval geweest mbt omvormers circa 20%. Belangrijk want ze maakten een steeds groter deel uit van de totaalkosten.
... en Photon heeft al bevonden dat de kosten van de componenten van een door hen uit elkaar gehaalde Taiwanese Dasstech omvormer de helft van die van een SMA omvormer zijn. Zegt nog niets over de prestaties (dat zit nog steeds snor bij SMA). Maar reken maar dat de omvormer markt het volgende "zorgenkindje" van Europese fabrikanten gaat worden als de Aziaten hier vet gaan doorpakken. Er zijn al enkele Chinese omvormers als zeer goed uit de Photon testen gekomen (ook diverse Chinese en Taiwanese met hoop gebreken), dus SMA zal ook het nodige zweet in de bilspleet gaan krijgen. En dat is een goede zaak. Want, de ultieme boodschap blijft: de kosten moeten overal omlaag. Anders loopt de sector met het hoofd keihard tegen het beton aan, met de afbrokkelende politieke ondersteuning, en crisis numero zoveel op het punt van uitbreken...
CBS rapport "hernieuwbare" energie 2010 is uit.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...011/2011-c89-2010-pub.htm
Eerste bevindingen PV (op zich niet schokkend, cijfers waren eigenlijk grotendeels al bekend en door mij al in juli grafisch zichtbaar gemaakt) op mijn site. CBS statistici stinken uit hun mond, nog steeds (o.a.: "aangenomen levensduur zonnestroomsystemen ...
15 jaar ..."). Er staan ook totaal onacceptabele zwaar politiek getinte uitspraken in:
Ook ontvangt het energiebedrijf dat stroom levert en afneemt, geen vergoeding voor het opvangen van de fluctuaties in de vraag en aanbod van elektriciteit van de zonnestroomproducent.
Ik heb nog nooit gehoord dat dat een thema is in Duitsland (daar bestaat salderen ook helemaal niet), ik heb in NL nog nooit gehoord dat "ze" er een probleem van maken als je je wasmachine, droogtrommel, waterbed en whatever tegelijk aanzet (andere kant van de medaille die niet wordt genoemd). Ik heb nog niet vernomen dat de structurele impact op het "standaard elektra en gasverbruik" als gevolg van de talloze vakanties die de Nederlandse goegemeente pleegt te houden ooit tot problemen heeft geleid bij al die met fluctuaties grootgebrachte leveranciers en netbeheerders. En ik heb nog nooit gehoord dat een willekeurige energieleverancier in de problemen is geraakt omdat er "opeens" zoveel zonnestroom (laat staan windstroom) werd ingevoed dat zijn "programma verantwoordelijkheid" in gevaar kwam.
Whatever you may think about it: zo'n ranzige, door EL&I economen ingefluisterde bull-shit opmerking, hoort in geen enkele "wetenschappelijk verantwoorde" statistiek publicatie thuis, alleen al omdat 'ie niets met statistieken heeft te maken. En al helemaal niet in een jaarrapport van een zogenaamd objectieve nationale statistiek boer.
Maar daarover mag een ieder van mening verschillen natuurlijk.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)