Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.843 views

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 07:43:
Gisteren even het dak op geweest om de precieze ruimte te meten die nog over is op het dak om PV te plaatsen naast de heatpipes. Tot onze verbazing blijkt de Armaflex HT na een half jaar gekrompen te zijn en er zitten gaten in! Net las ik op ZonPower.nl dat de gaten veroorzaakt kunnen zijn door vogels, maar is het gebruikelijk dat het materiaal gekrompen is? Heeft een van jullie ook last van gaten en/of krimp in de Armaflex HT? Hebben jullie iets ter bescherming tegen vogels om de Armaflex gedaan?
Mijn Armaflex op het dak zit ook vol met gaten, ik vind in het voorjaar af en toe stukjes in de tuin. Ik vermoed dus inderdaad dat vogels het kapot trekken om hun nest mee te maken.

Nu heb ik gelukkig heel weinig leidingwerk op mijn dak liggen dus mij maakt het niet heel veel uit maar ik kan me voorstellen met een platdakconstructie dat je nog aardig wat leidingwerk open en bloot hebt liggen op het dak. En dan is het zonde dat het stuk is/gaat om nog maar te zwijgen als je er een keer op een hete zomer met je armen tegenaan komt als je op het dak bezig bent.. *AUW*

Je kan misschien met speciale tape alles intapen? misschien dat het dan niet beschadigd?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@ecowoman
je kunt je buizen in tapen met alu-tape.
http://www.tapeconcurrent...-tape/aluminium-tape.html
ook verkrijgbaar in de betere bouwmarkt. wel voor zorgen dat de tape niet in aanraking komt met de buizen, want het isoleert niet.
werkt helaas niet altijd.
heb je enig idee wat voor vogels het zijn geweest.
merels of kouwen? zijn meestal de boos doeners.

@flitspaal.nl
kun jij mij vertellen waarom jij in de berekening van je zonneboiler 51 graden aanhoud voor 100%.(kolom h)
ik kan niet in de handleiding vinden hoe die ketel van jouw reageert op warm tap-water invoer.
stopt i bijvoorbeeld met verwarmen als de aanvoer-temperatuur boven een bepaalde temperatuur komt?
of blijft hij altijd een beetje verwarmen?
kun jij mij vertellen wat het merk en type is van de aansturing van je zonneboiler?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

SunshineCompany schreef op woensdag 07 september 2011 @ 22:38:
Ik denk dat er maar 1 ding echt baanbrekend is geweest op het gebied van ontwikkelingen binnen PV markt.. de prijs. De rest telt niet mee. Wat meer rendement per m2, dat is leuk.. Solyndra is iets nieuws, maar dat blijkt toch tegen te vallen. De prijs, that's it.
Solyndra is al zo oud dat ze alweer bijna op de fles zijn. Chapter 11 is al aangevraagd

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 08 september 2011 @ 08:28:

@flitspaal.nl
kun jij mij vertellen waarom jij in de berekening van je zonneboiler 51 graden aanhoud voor 100%.(kolom h)
ik kan niet in de handleiding vinden hoe die ketel van jouw reageert op warm tap-water invoer.
stopt i bijvoorbeeld met verwarmen als de aanvoer-temperatuur boven een bepaalde temperatuur komt?
of blijft hij altijd een beetje verwarmen?
kun jij mij vertellen wat het merk en type is van de aansturing van je zonneboiler?
Ik heb een simpele aan/uit aansturing, type weet ik zo niet uit m'n hoofd. Alleen wanneer ik de stekker van de CV eruit heb dan zet ik 100% neer wanneer de temperatuur lager is dan 60 graden celsius.
Inmiddels heb ik ook een kolom CV AAN/UIT toegevoegd in de Excel om dat duidelijker te maken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vanmorgen in de krant:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2011-09-08_09-12-05_small.jpg

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:28

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Gisteren even het dak op geweest om de precieze ruimte te meten die nog over is op het dak om PV te plaatsen naast de heatpipes. Tot onze verbazing blijkt de Armaflex HT na een half jaar gekrompen te zijn en er zitten gaten in! Net las ik op ZonPower.nl dat de gaten veroorzaakt kunnen zijn door vogels, maar is het gebruikelijk dat het materiaal gekrompen is? Heeft een van jullie ook last van gaten en/of krimp in de Armaflex HT? Hebben jullie iets ter bescherming tegen vogels om de Armaflex gedaan?
Het zijn veelal meeuwen doe de isolatie beschadigen. Zie onderstaande link naar het zonpower forum. Aan de kust dus meer last als in het binnenland. Een tijdje geleden was ik op het dak van het ministerie van EZ en daar was alle armaflex (niet beschermd door aluminium) zwaar beschadigd.

http://www.zonpower.nl/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=168

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 08-09-2011 10:58 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• migjes
@flitspaal.nl
ik heb in de handleiding van remeha wel de aanvoer/uitvoer thermostaten gevonden.
maar weet nog niet waar op die aangesloten zitten(cv of sww).
(de fts en rts op blok x9.)

als ik bij mijn ouders ben zal ik hem eens open schroeven.
ik hoop dat een aantal zaken mij dan duidelijker worden, want de technische handleiding laat wel wat steekjes vallen of mijn kennis is niet uptodate.

heb je al eens een computer aan de ketel gehangen met de recom software en een nul-modem kabel?
(block x7)
http://nl.remeha.com/index.php?id=202

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:16:
@flitspaal.nl
ik heb in de handleiding van remeha wel de aanvoer/uitvoer thermostaten gevonden.
maar weet nog niet waar op die aangesloten zitten(cv of sww).
(de fts en rts op blok x9.)

als ik bij mijn ouders ben zal ik hem eens open schroeven.
ik hoop dat een aantal zaken mij dan duidelijker worden, want de technische handleiding laat wel wat steekjes vallen of mijn kennis is niet uptodate.

heb je al eens een computer aan de ketel gehangen met de recom software en een nul-modem kabel?
(block x7)
http://nl.remeha.com/index.php?id=202
Nee, ik heb de ketel nog nooit aan m'n computer gehangen, ben wel eens benieuwd eigenlijk :) goeie tip!

• migjes
@flitspaal.nl
volgens mij kun je dan aardig zien hoeveel verbruik er is als de zonneboiler niet volledig warm is.
misschien kun je wel een leuk nieuw grafiekje bij toveren voor op de website. :*)
(migjes vraagt zich af of hij wel op tweakers.net zit. het heeft een com poort en der hangt nog geen computer aan?)

@gasschuif.
heftige meeuwen.

@ecowoman
je kunt natuurlijk ook iets op je dak leggen wat prettiger is voor de vogels om als nest materiaal te gebruiken als de isolatie. dan blijven ze er misschien wel van af.

[ Voor 40% gewijzigd door migjes op 08-09-2011 11:57 ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ben blij dat je niet in Nieuw Zeeland woont dan had je iets meer schade
http://www.google.nl/sear...vid&source=vgc&hl=nl&aq=f

En ja zoals de andere ook gemeld hebben "beter" afschermen maar met wat dat zullen de ervaring deskundigen moeten melden want iedere vogel heeft zijn eigen wijze van "vernielen" en dus zijn eigen methode van bestrijden.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Verwijderd

Nuon sluit zonnecelfabriek
Donderdag 8 september 2011 11:54

AMSTERDAM (ANP) - Nuon is er niet in geslaagd een investeerder te vinden voor de verdere ontwikkeling van zonnecelfolie door dochterbedrijf Helianthos. Een proeffabriek in Arnhem die in 2009 werd geopend, zal worden gesloten. Dat maakte het energiebedrijf donderdag bekend.

Nuon kondigde vorig jaar aan dat het op zoek ging naar een partner die wilde investeren in grootschalige productie van de zonnecelfolie waaraan Helianthos werkt. Het bedrijf heeft zelf sinds 2006 ruim 85 miljoen euro in het product gestoken.

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Wie zich voor 1 oktober 2011 op www.woningdossier.nl registreert krijgt het normaal vijf euro kostende Woningdossier helemaal gratis. Het Woningdossier is een online en woninggebonden dossier, waarin automatisch een indicatief Energielabel staat vermeld, als het officiële Energielabel nog niet bekend is. Het is een 'onderhoudsboekje' voor uw huis waarin u kunt bijhouden wat u doet om uw woning zo energiezuinig mogelijk te maken. Daarnaast kunt u bekijken welke energiebesparende maatregelen voor uw woning het meest rendabel zijn. Het Woningdossier is een initiatief van Meer Met Minder.
Zie Meer met Minder voor de rest van het artikel.

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 14:31
Waarschijnlijk een newbie vraag:

Stel ik schaf een SMA 3000HF omvormer aan, en 3 * 190 Wp panelen. Werkt dat, of gaat de SMA pas werken vanaf xxxx aan totaal aangeleverd Wp vermogen? Op een bepaalde website staat dat de SMA aanbevolen wordt van 2750-3250 Wp.

Heeft er verder iemand een idee of het volgende bestaat: een mooie houtkachel (voor in de woonkamer) met warmtewisselaar voor CV (waarschijnlijk LT, vloerverwarming) toepassingen?

In de tussentijd doen de 4 190Wp panelen het prima op mijn Steca 500. Begin volgend jaar 2 panelen en een nieuwe Stecagrid 500 aanschaffen, dan heb ik een verdubbeling aan terug te leveren / te verbuiken vermogen!

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
iPiX1999 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 15:30:
Waarschijnlijk een newbie vraag:

Stel ik schaf een SMA 3000HF omvormer aan, en 3 * 190 Wp panelen. Werkt dat, of gaat de SMA pas werken vanaf xxxx aan totaal aangeleverd Wp vermogen? Op een bepaalde website staat dat de SMA aanbevolen wordt van 2750-3250 Wp.
Elke omvormer heeft een minimale spanning nodig om op te starten, voor een 3000 HF is dat 175 V en om te gaan "omvormen" is minimaal 225 V nodig, dat haal je nooit met 3x 190 Wp paneeltjes.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Dank. Is een 47,3 kWp Kyocera installatie, zo te zien aangelegd door TIB Schulte (Denekamp). Op dak van een schoonmaakmiddelen bedrijf (met koninklijke signatuur... ;) )

http://www.zelziuz.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=146

NB: Google Maps aanzicht geeft aan dat de orïentatie op dit platte dak ZW. is. Hoeft geen drama te zijn, d'r zal vast een aardige output zijn te verwachten.

Een van de vele lichte opstellingsconstructies is daar toegepast (Zellux - er zijn vele varianten op hetzelfde thema, overal te verkrijgen in diverse vormen, bij talloze leveranciers).

Dat bedrijf heeft zo te zien al aardig wat aangelegd. De zonnestroom koorts heeft in het oosten van het land flink toegeslagen... :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

zonnigtype schreef op donderdag 08 september 2011 @ 15:51:
[...]

Dank. Is een 47,3 kWp Kyocera installatie, zo te zien aangelegd door TIB Schulte (Denekamp). Op dak van een schoonmaakmiddelen bedrijf (met koninklijke signatuur... ;) )
De naam staat gewoon in het krantenknipsel: http://www.carellurvink.nl/

LinkedIn WoT Cash Converter

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Even een subsidie vraag.

In Den Haag kan je vanaf vandaag subsidie aanvragen op zonnepanelen. Dit doen ze echter op een nogal aparte manier. Mensen die namelijk de laagste vergoeding per watpiek subsidie aanvragen (je mag dus zelf een bedrag opgeven hoeveel subsidie je wenst) krijgen het eerst subsidie. Nou heb ik natuurlijk geen idee wat een rieele vergoeding is. Iemand hier een suggestie?

Naast de haagse subsidie heb je ook nog de landelijke subsidie meer met minder, die geven tussen de 300 en 750 euro subsidie als je iets aan je huis doet dat t.b.v energie besparing. Is het een kwestie van kiezen welke subsidie het gunstigst uitkomt of kan je ze combineren (lijkt me niet namelijk).

Wij willen trouwens een pakket van 1440 of 2000 watpiek uur laten plaatsen als dat er toe doet.

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Crazyanz schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:55:
Naast de haagse subsidie heb je ook nog de landelijke subsidie meer met minder, die geven tussen de 300 en 750 euro subsidie als je iets aan je huis doet dat t.b.v energie besparing. Is het een kwestie van kiezen welke subsidie het gunstigst uitkomt of kan je ze combineren (lijkt me niet namelijk).
De meer met minder subsidies zijn stapelbaar. Vanuit dat oogpunt is het dus mogelijk.
Echter kan het zo zijn dat de subsidie voor zonnepanelen in Den Haag een uitsluiting heeft indien je recht hebt op of gebruik maakt van meer met minder subsidie.
Lees dus aandachtig die voorwaarden door!
Vergeet ook niet dat je 2 labels dient te overleggen om de meer met minder subsidies te claimen.
Een van voor de werkzaamheden en een van na de werkzaamheden. Reken 200 - 250 euro voor 2 labels.

• haakjesluiten
De enige voorwaarde die op de gemeente website staan zijn:

Wat zijn de voorwaarden?
Zonnepanelen moeten aangelegd worden volgens de bouwregels. Vraag na bij het stadsdeelkantoor of u voor de aanpassingen een omgevingsvergunning nodig heeft en of er sprake is van een beschermd stadsgezicht. Meer informatie vindt u op zonnecollectoren plaatsen.
Ieder Haags dak komt in aanmerking voor de subsidie.
Onderzoek ook eerst of uw dak geschikt is voor de aanleg van een zonnepaneel. U kunt dat navragen aan een erkende leverancier.
Subsidie wordt uitsluitend verleend voor een aanvraag voor zonnepanelen die samen een vermogen van minstens 600 Wattpiek hebben.
De hoogte van de subsidie is maximaal 45% van de totale kosten voor de aanschaf, plaatsing en installatie van de zonnepanelen.
Per object (bv. een gebouw) wordt slechts 1 keer subsidie verleend.
Stuur de bijlagen, zoals die staan onder ‘Wat hebt u nodig’ mee.
Krijgt u de subsidie? Dan moet u het dak binnen 6 maanden aanleggen. Vraagt u de subsidie na 1 april 2011 aan, dan moet het dak uiterlijk 1 oktober 2011 klaar zijn.

Nogal beknopt lijkt me maar ik kan nergens een uitgebreide versie vinden.

[ Voor 66% gewijzigd door haakjesluiten op 08-09-2011 17:11 ]

• zonnigtype
Ja, had ik gezien, maar ik wilde meer weten... :D

Agentschap NL website is niet bereikbaar. Bij jullie ook? DigID trubbels??? :X

[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 08-09-2011 17:24 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

Crazyanz schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:55:
Even een subsidie vraag.

In Den Haag kan je vanaf vandaag subsidie aanvragen op zonnepanelen. Dit doen ze echter op een nogal aparte manier. Mensen die namelijk de laagste vergoeding per watpiek subsidie aanvragen (je mag dus zelf een bedrag opgeven hoeveel subsidie je wenst) krijgen het eerst subsidie. Nou heb ik natuurlijk geen idee wat een rieele vergoeding is. Iemand hier een suggestie?

Wij willen trouwens een pakket van 1440 of 2000 watpiek uur laten plaatsen als dat er toe doet.
Mmm 25 cent per wattpiek speel je op safe, 50 cent is nog te proberen, met 75 cent ben je een gokker.
Als je bedenkt dat er gemeentes zijn/waren met 2 of meer euro vergoeding per wattpiek. Het zou me niet verbazen als het gros van de aanvragers tussen de 1 en 2 euro vergoeding vraagt - en dus grote kans loopt buitenboord te vallen. Eronder zitten lijkt me verstandig.

• haakjesluiten
In het rekenvoorbeeld op de site gaan ze uit van 41 cent per wattpiek. Denk dat wij dat ook maar aanhouden.

Iemand trouwens nog aanraders voor bedrijven met goede prijs/kwaliteit verhouding?

En ik ben redelijk handig maar elektra begin ik niet aan. In hoe verre kan je dan koste besparen door een deel van het werk zelf te doen?

[ Voor 52% gewijzigd door haakjesluiten op 08-09-2011 18:04 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Crazyanz schreef op donderdag 08 september 2011 @ 18:00:

Iemand trouwens nog aanraders voor bedrijven met goede prijs/kwaliteit verhouding?
Linke vraag in dit topic; maar hier heb je mooie verzameling om wat offertes op te vragen: http://www.top50solar.nl/

Verwijderd

mmm, beetje aant rondneuzen om twee bedrijven te vergelijken. Solarng levert voor dezelfde prijs als de prijsvechter MDZ, op het oog dan tenminste.
Verschil is dat niet helemaal duidelijk is wat het huismerk panelen MDZ waard is, er worden wel leveranciers genoemd, maar wat is de betrouwbaarheid als ze behoefte hebben ze als eigen merk te plaatsen. Overigens bieden ze ook sharp panelen aan, maar toen ik informeerde kon het gewenste model ineens niet.
Ik weet niet hoeveel die van Senersun presteren( solarnrg) of philadelphia solar, maar lijkt me sterk dat deze ver onder de MDZ eigen merk panelen presteren. En voor de prijs hoef je het niet te laten, ik kom voor 3000 wp, plat dak bij beide bedrijven uit rond 7200 euro, inclusief montage. Alleen de meterkast aanpassing reken ik niet mee, zou bij MDZ iets goedkoper uitvallen. Jullie insight gewenst!
In geval van twijfel bij nagenoeg gelijke prijzen zou ik zelf op safe spelen bij de grote jongen, wat jullie?

ps: particulier, misschien volgend jaar eens kijken voor de aanschaf

• haakjesluiten
wat is er volgend jaar anders dan ten opzichte van dit jaar?

MDZ heeft trouwens een samen inkoop actie waarbij je 15% korting krijgt op het 3KW pakket. Wij hebben net de knoop een soort van doorgehakt om voor zonnepanelen te gaan met een grote van 3KW.

Als ik dan ga vergelijken Bied MDZ het goedkoopste pakket maar hun montage kosten zijn dan weer aan de hoge kant.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zo, weer een ander soort kiloknaller. Daarnet weer een kilo bonne louise peren geplukt met lekkere rode blos.

MJAM! :)

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:11

Punkrocker

Mostly harmless

Alvast een aankondiging:
Aanstaande woensdag in Horizon: Is Nuclear Power Safe?

En voor je transport is er een vakbeurs in Ahoi Rotterdam.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
@zandbergen. Ik zit met ongeveer het zelfde. Gezien de prijsontwikkelingen van pv wacht ik tot begin volgend jaar.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dat is hier in Enschede.
Die centrale die je op de achtergrond ziet levert onze stadsverwarming :X
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 18:25:
Overigens bieden ze ook sharp panelen aan, maar toen ik informeerde kon het gewenste model ineens niet.
Laat me raden de 245Wp uitvoering waar ik ook nog steeds op zit te wachten.
Leveringsproblemen bij Sharp doordat de toeleverancier van het afdekglas niet kan leveren.

[ Voor 38% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-09-2011 20:08 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• haakjesluiten
internet4me schreef op donderdag 08 september 2011 @ 19:51:
@zandbergen. Ik zit met ongeveer het zelfde. Gezien de prijsontwikkelingen van pv wacht ik tot begin volgend jaar.
Heb je het dan over de constante daling van kosten voor een pv installatie of gaat er de komende tijd iets wezenlijk veranderen? Wij hebben namelijk besloten dat we voor 3KW panelen op het dak willen leggen dus als het ergens in de komende 4 maanden ineens aanmerkelijk goedkoper wordt is het wel de moeite waard om te wachten.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Speksteenkachel schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:01:
[...]

Dat is hier in Enschede.
Die centrale die je op de achtergrond ziet levert onze stadsverwarming :X
Staat in het artikel :P
Hmm, klinkt alsof je daar niet blij mee bent?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Raven schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:18:
Hmm, klinkt alsof je daar niet blij mee bent?
Nogal zacht uitgedrukt, pure monopolisten die stadsverwarmingsleveranciers.
En wie weet misschien wel toekomstig schaliegasstokers.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Speksteenkachel schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:01:

Laat me raden de 245Wp uitvoering waar ik ook nog steeds op zit te wachten.
Leveringsproblemen bij Sharp doordat de toeleverancier van het afdekglas niet kan leveren.
Wel smijten met prijzen, maar niet kunnen leveren. Slechte zaak. Weet je wat er vaak achter zit? Schermen met prijzen van een kwartaal verder, voor die prijs verkopen, en dan lekker wachten tot de paneelprijs is gezakt.
Crazyanz schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:07:
[...]

Heb je het dan over de constante daling van kosten voor een pv installatie of gaat er de komende tijd iets wezenlijk veranderen? Wij hebben namelijk besloten dat we voor 3KW panelen op het dak willen leggen dus als het ergens in de komende 4 maanden ineens aanmerkelijk goedkoper wordt is het wel de moeite waard om te wachten.
Particulieren adviseer ik te wachten tot begin volgend jaar. Zakelijke klanten, daar hangt het af van de investeringsmogelijkheden / fiscale voordelen.

[ Voor 37% gewijzigd door SunshineCompany op 08-09-2011 20:53 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• haakjesluiten
SunshineCompany schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:52:
[...]

Wel smijten met prijzen, maar niet kunnen leveren. Slechte zaak. Weet je wat er vaak achter zit? Schermen met prijzen van een kwartaal verder, voor die prijs verkopen, en dan lekker wachten tot de paneelprijs is gezakt.

[...]

Particulieren adviseer ik te wachten tot begin volgend jaar. Zakelijke klanten, daar hangt het af van de investeringsmogelijkheden / fiscale voordelen.
Maar waarom adviseer je dan te wachten tot begin volgend jaar? Komen er nieuwe subsidie regelingen? komen er nieuwe producten? Gaan de prijzen omlaag?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Crazyanz schreef op donderdag 08 september 2011 @ 21:14:
[...]

Maar waarom adviseer je dan te wachten tot begin volgend jaar? Komen er nieuwe subsidie regelingen? komen er nieuwe producten? Gaan de prijzen omlaag?
De winter komt eraan. De kans op dalen is aanwezig, de kans op stijgen is nihil. In de winter wek je vrijwel niets op.. dus waarom zou je nu plaatsen?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• haakjesluiten
Omdat we tot november aanspraak kunnen maken op een subsidie hier in Den Haag. Wat mocht hij toegewezen worden al snel 1000 euro scheelt.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dat is een goede reden om te plaatsen, natuurlijk :)

• haakjesluiten
Hoe zit dat trouwens, stel ik vraag morgen een offerte aan voor €7000 die dien ik in voor een subsidie (in dit geval krijg vraag je een vergoeding aan per kwh). Maar tegen de tijd dat die wordt toegewezen is het al begin 2012 waarschijnlijk. Vervolgens heb je nog 6 maanden de tijd voor de uiteindelijke plaatsing. Tussen de offerte van nu en de plaatsing over de theoretische 8 maanden kan het dus zo zijn dat de prijs van de panelen geen 7000 meer is maar bv 6500. Is dat dan mooi meegenomen of hoe zit dat?

Verwijderd

De winter komt eraan. De kans op dalen is aanwezig, de kans op stijgen is nihil. In de winter wek je vrijwel niets op.. dus waarom zou je nu plaatsen?
In 2010 maakte de Euro een duikvlucht wat resulteerde in een behoorlijk oplopende prijs voor een paar maanden. Ik zou er toch niet al te hard op inzetten dat een dalende Euro ( en dus een duurdere import ) onmogelijk is de komende tijd.

Verwijderd

@Crazyanz,

Je hoeft alleen een ondertekende offerte in te leveren voor toekenning van subsidie. Als deze positief is dan kan je nog shoppen voor de scherpste deals nietwaar ?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Heeft hier iemand ook kleine aardbeving waargenomen?
In Enschede was ie goed te voelen, vreemde gewaarwording.

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op donderdag 08 september 2011 @ 21:56:
Heeft hier iemand ook kleine aardbeving waargenomen?
In Enschede was ie goed te voelen, vreemde gewaarwording.
Er is een bericht hier gearriveerd van een slachtoffer uit zuidelijker regionen. We zaten te geiten over olifanten op springkussens in Spielplatz Kalkar... >:)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zijn ze al begonnen met het winnen van het schaliegas :o
Ik stel voor om Verhagen de kerncentrale in Lingen op scheuren te laten controleren 8)

[ Voor 25% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-09-2011 22:16 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39
Speksteenkachel schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:29:
[...]
Nogal zacht uitgedrukt, pure monopolisten die stadsverwarmingsleveranciers.
En wie weet misschien wel toekomstig schaliegasstokers.
Grappige is dat dit soort leveranciers nooit aangepakt worden. Kreeg vandaag weer een boom door de brievenbus geschoven, stond op de voorpagina dat VVD Friesland wil onderzoeken of water niet goedkoper kan, want volgens diverse berichten is drinkwater veel te duur, drinkwaterbedrijven zouden teveel winst maken. De provincie heeft overigens een groot aandeel in Vitens. Water zou al jaren te duur zijn en consumenten zouden al jaren getild worden.

Als ik kijk naar wat ik betaal per jaar aan water, dan is dat nog geen 100 euro, en daarvoor mag ik blijkbaar 50.000 liter door het doucheputje laten lopen. Met die prijzen stuur je toch niet aan op waterbesparing? Typisch stukje symboolpolitiek.

• zonnigtype
_JGC_ schreef op donderdag 08 september 2011 @ 22:16:
[...]

Grappige is dat dit soort leveranciers nooit aangepakt worden. Kreeg vandaag weer een boom door de brievenbus geschoven, stond op de voorpagina dat VVD Friesland wil onderzoeken of water niet goedkoper kan, want volgens diverse berichten is drinkwater veel te duur, drinkwaterbedrijven zouden teveel winst maken. De provincie heeft overigens een groot aandeel in Vitens. Water zou al jaren te duur zijn en consumenten zouden al jaren getild worden.

Als ik kijk naar wat ik betaal per jaar aan water, dan is dat nog geen 100 euro, en daarvoor mag ik blijkbaar 50.000 liter door het doucheputje laten lopen. Met die prijzen stuur je toch niet aan op waterbesparing? Typisch stukje symboolpolitiek.
Het ergste is nog dat het nu al beruchte fracking van gas het nodige aan grondwater vervuiling kost, deels gebruikt voor drinkwater (VPRO's GasLand gezien...). Zou de VVD (etc.) daar veel bezwaar tegen gaan maken als er goud geld met het gewonnen (extra) gas valt te verdienen? Ach, grondwater is grondwater. En geld is geld.

Vul zelf in.

Verwijderd

mmm afrekening water, 34m3 minder verbruikt, (nu onder de 100m3)
en dat terwijl we van 2 naar 3 personen zijn gegaan.
toch vind ik het nog bar slecht zoveel verbruik.
en guess what ? bijbetalen !
ik was weer te conservatief denk ik, dat gaan we veranderen in 2012

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 23:10:
mmm afrekening water, 34m3 minder verbruikt, (nu onder de 100m3)
en dat terwijl we van 2 naar 3 personen zijn gegaan.
toch vind ik het nog bar slecht zoveel verbruik.
en guess what ? bijbetalen !
ik was weer te conservatief denk ik, dat gaan we veranderen in 2012
Je schatting was juist niet conservatief, maar te optimistisch 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 18:25:
mmm, beetje aant rondneuzen om twee bedrijven te vergelijken. Solarng levert voor dezelfde prijs als de prijsvechter MDZ, op het oog dan tenminste.
Verschil is dat niet helemaal duidelijk is wat het huismerk panelen MDZ waard is, er worden wel leveranciers genoemd, maar wat is de betrouwbaarheid als ze behoefte hebben ze als eigen merk te plaatsen. Overigens bieden ze ook sharp panelen aan, maar toen ik informeerde kon het gewenste model ineens niet.
Ik weet niet hoeveel die van Senersun presteren( solarnrg) of philadelphia solar, maar lijkt me sterk dat deze ver onder de MDZ eigen merk panelen presteren. En voor de prijs hoef je het niet te laten, ik kom voor 3000 wp, plat dak bij beide bedrijven uit rond 7200 euro, inclusief montage. Alleen de meterkast aanpassing reken ik niet mee, zou bij MDZ iets goedkoper uitvallen. Jullie insight gewenst!
In geval van twijfel bij nagenoeg gelijke prijzen zou ik zelf op safe spelen bij de grote jongen, wat jullie?

ps: particulier, misschien volgend jaar eens kijken voor de aanschaf
Volgend jaar wordt goedkoper, zeker weten.

Verder zouden de spullen een tandje hoger moeten (kwalitatief) en de prijzen een tandje lager (kwantitatief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 23:25:
[...]

Volgend jaar wordt goedkoper, zeker weten.
Zeker weten doe je het nooit. Het blijft een kansberekening.
Zoals eerder vermeld, mocht de euro koers volledig gaan instorten dan heeft dat zeker effect op die goedkope chinese import want de prijs daarvan is aan de USdollar gekoppeld.
Ik importeer zelf ook rechtstreeks uit China en die wisselkoers is erg belangrijk voor de uiteindelijke inkoopprijs.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 26-09 12:47
Opel lanceert '1 euro'-auto
Een elektrisch aangedreven auto die 100km aflegt voor de prijs van slechts 1euro, wat neerkomt op 1cent per kilometer. Daar pakt Opel volgende week mee uit op het internationale autosalon van Frankfurt. Het is een uitzonderlijk laag energieverbruik, maar de elektro-mini van Opel weegt dan ook slechts 380kg.

In het prototype zitten chauffeur en passagier achter elkaar. De wagen heeft geen deuren: het koepeldak doet dienst als portier. Hij haalt een topsnelheid van 120km/u maar er wordt ook een model voorzien met een begrensde snelheid tot 45km/u. Dat kan dan zonder autorijbewijs worden bestuurd.

Renault heeft met de elektrische Twizy een gelijkaardig voertuigje dat al wordt gecommercialiseerd. Het verbruik schommelt eveneens rond 1euro per 100km.

Opel verwacht dat zijn elektrische stadsauto tussen 8.000 en 12.000 euro zal kosten.
bron

Betaalbaar in aanscha, maar ik kan nergens de autonomie vinden.
De prijs ligt een pak lager dan andere elektrische auto's (€30K en meer), dit zou de markt kunnen doen opleven: meer laadpalen, meer vraag, ... We zien nu ook maar pas een grote gezinswagen die 3l/100km doet (VW Passat BlueMotion), dat is gewoon omdat er veel vraag is naar deftige auto's met een laag verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 01:17:
Zeker weten doe je het nooit. Het blijft een kansberekening.
Zoals eerder vermeld, mocht de euro koers volledig gaan instorten dan heeft dat zeker effect op die goedkope chinese import want de prijs daarvan is aan de USdollar gekoppeld.
Ik importeer zelf ook rechtstreeks uit China en die wisselkoers is erg belangrijk voor de uiteindelijke inkoopprijs.
Het belangrijkst is nog altijd de degressie in de belangrijkste markt. Men verwacht -15% momenteel.

Wat is het ? 80% van de wereldafzet is nog steeds in Europa. 1 + 1 = 2
Daar bovenop komen de faillisementen, die capaciteit verdwijnt niet, maar komt discount op de markt zodat men daarna daarmee discount kan produceren.

Die mogelijke koersval?

Ik denk eerder dat de meeste commerciëlen uitstelgedrag proberen te voorkomen. >:)

edit
Prijsbeweging per maand: (Crystalline China)
Juni - 5,1%
Juli - 5,7%
Augustus - 7,1%

Sinds 1 jan 2011 - 29,3%

De trend is niet dat stabilisatie enigszins zichtbaar is.
Op die paar Wp die ik van plan ben maakt het natuurlijk minder uit.

Edit 2:
Artikel wat ingaat op de PV preis op de langere termijn. Frankfurter Rundschau

Nieuw idee opslag energie: Frankfurter Rundschau

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2011 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

flitspaal.nl schreef op donderdag 08 september 2011 @ 19:41:
Zo, weer een ander soort kiloknaller. Daarnet weer een kilo bonne louise peren geplukt met lekkere rode blos.

MJAM! :)
Ik ben volgende week in de buurt, heb je nog wat over? :9

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vmu schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 08:56:
[...]

Ik ben volgende week in de buurt, heb je nog wat over? :9
Genoeg! Meer dan genoeg zelfs. Je bent meer dan welkom om langs te komen. Stuur anders ff een DM voor meer informatie voor een rondleiding + peren van mijn huis/tuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Speksteenkachel schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 16:57:
Heeft er iemand ervaring met onderstaand elektrisch verwarmingspaneel (Econoheat) voor de badkamer?

http://www.bespaarbazaar....armingspaneel-p-1449.html
heb er zojuist 1 van marktplaats voor 50 inclusief verzenden,
hier in Enschede heb ik ze niet gezien, ze zouden bij de praxis moet liggen.
Ervaring heb ik er nog niet mee, maar volgende week is ie hier geïnstalleerd, dan ben je van harte welkom dit eens te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ideale dingetjes die econoheats om die laatste onaangename koude stroompjes over de vloer via een muur omhoog te bengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 07:35:

Hij haalt een topsnelheid van 120km/u maar er wordt ook een model voorzien met een begrensde snelheid tot 45km/u. Dat kan dan zonder autorijbewijs worden bestuurd.
Onjuist: voor een 45km auto is rijbewijs A, B of AM benodigd: http://www.cbr.nl/10887.pp

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 10:55:
[...]

Onjuist: voor een 45km auto is rijbewijs A, B of AM benodigd: http://www.cbr.nl/10887.pp
Hij woont in België. CBR heeft daar natuurlijk geen betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

PcDealer schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 10:55:
[...]

Rijbewijs type A of AM is geen autorijbewijs.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
AM = brommer rijbewijs en die dien je te hebben voor 45km uur autotjes ;)

Met ene A of B rijbewijs heb je ook automatisch een AM rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Even een vraagje ik ben wat offertes aan het aanvragen. Maar nou werken veel firma's natuurlijk met andere panelen en omvormers waardoor de prijs niet direct is te vergelijken daarom zit ik met wat vragen:

Voor de capaciteit die wij willen laten plaatsen (zal +/- 2800kWh worden 12x240 panelen) worden vaak 2 omvormers aangeboden de Mastervolt 3200 en de SMA 3000 (die er ook nog in HF en TL is?). De Mastervolt lijkt daarbij de goedkopere optie te zijn. Nou begrijp ik dat de omvormer een zeer belangrijk onderdeel is mbt de efficiëntie van je systeem, welke van deze 2 omvormers heeft de voorkeur cq welke levert het meeste stroom op.

Ook hoor ik dat een omvormer redelijk wat geluid kan maken. Wij hebben hier een herenhuis met platdak. Vlak onder het dak zit een balkon, zou de omvormer eventueel buiten geplaatst kunnen worden? Of heb je bijvoorbeeld ook de vrijheid om de omvormer in de kelder te plaatsen (vlak naast het luchtkanaal dat naar het dak loopt).

Dan heb je nog het gegoochel met panelen. Panelen van bekende merken als Sharp zijn een stuk duurder dan panelen van bv Senersun. Kwa specificaties en garantie kan ik geen verschil ontdekken waar zit dit prijsverschil in? En dan heb je nog panelen in verschillende WP je hebt panelen van 180wp en 280wp maakt dit nog uit wat betreft betrouwbaarheid, efficiëntie etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazyanz schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 11:47:
Even een vraagje ik ben wat offertes aan het aanvragen. Maar nou werken veel firma's natuurlijk met andere panelen en omvormers waardoor de prijs niet direct is te vergelijken daarom zit ik met wat vragen:

Voor de capaciteit die wij willen laten plaatsen (zal +/- 2800kWh worden 12x240 panelen) worden vaak 2 omvormers aangeboden de Mastervolt 3200 en de SMA 3000 (die er ook nog in HF en TL is?). De Mastervolt lijkt daarbij de goedkopere optie te zijn. Nou begrijp ik dat de omvormer een zeer belangrijk onderdeel is mbt de efficiëntie van je systeem, welke van deze 2 omvormers heeft de voorkeur cq welke levert het meeste stroom op.

Ook hoor ik dat een omvormer redelijk wat geluid kan maken. Wij hebben hier een herenhuis met platdak. Vlak onder het dak zit een balkon, zou de omvormer eventueel buiten geplaatst kunnen worden? Of heb je bijvoorbeeld ook de vrijheid om de omvormer in de kelder te plaatsen (vlak naast het luchtkanaal dat naar het dak loopt).

Dan heb je nog het gegoochel met panelen. Panelen van bekende merken als Sharp zijn een stuk duurder dan panelen van bv Senersun. Kwa specificaties en garantie kan ik geen verschil ontdekken waar zit dit prijsverschil in? En dan heb je nog panelen in verschillende WP je hebt panelen van 180wp en 280wp maakt dit nog uit wat betreft betrouwbaarheid, efficiëntie etc?
Omvormer? Bij een 3kWp installatie heb je keus uit goede omvormers. SMA tl variant, Fronius IG TL of de Sunways. Omdat we hier in NL zijn is het een voordeel van SMA dat die hier veel wordt toegepast. Op zich een voordeel. Die Fronius ook wel en kun je goedkoop kopen. Een IG TL 3.0 koop je voor 1000 euro.
Dat is deze. Rendementen zijn beter dan de SMA alleen het koelconcept is actief ipv passief. Een passief koelconcept is stiller. Die mastervolt zou ik aan voorbij gaan, er bestaat geen argument om meer uit te geven voor minder efficiency. ;)
De Mastervolt heeft overigens ook een actief koelconcept.

Panelen -> bij een plat dat kijk je naar de maten van het dak, schaduwpunten (denk ook aan de hoogte van de rand). Sharp is Japans, daarom zijn ze duurder. Even goede chinese panelen zijn goedkoper, nog goedkoper zijn de minder duidelijke merken.
De maat van de panelen? Het is wat lekker ''past'' op het dak als totaal plaatje. Grote panelen hebben verder als voordeel dat je minder kosten maakt voor het montagegestel per Wp. Voor de betrouwbaarheid maakt het verder niet uit. High performance panelen zijn duurder of je die toepast hangt af van of je ruimte tekort komt of niet.

Ik zou de omvormer liever dicht bij het dak plaatsen, liever binnen, maar dat is gevoelsmatig ze zouden er wel tegen moeten kunnen buiten te hangen.

Verdere info over mijn platdak project, DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 12:56:
[...]

Omvormer? Bij een 3kWp installatie heb je keus uit goede omvormers. SMA tl variant, Fronius IG TL of de Sunways. Omdat we hier in NL zijn is het een voordeel van SMA dat die hier veel wordt toegepast. Op zich een voordeel. Die Fronius ook wel en kun je goedkoop kopen. Een IG TL 3.0 koop je voor 1000 euro.

Ik zou de omvormer liever dicht bij het dak plaatsen, liever binnen, maar dat is gevoelsmatig ze zouden er wel tegen moeten kunnen buiten te hangen.

Verdere info over mijn platdak project, DM
Eventueel zou je nog voor een Solarmax3000s kunnen gaan. Heeft overigens ook actieve koeling met een fan aan de achterkant. Ik heb nog niet meegemaakt dat die fan aanging, en voor de rest maakt hij 0,0 geluid. En, niet geheel onbelangrijk?, hij is goed te loggen via standaard ethernet en hij mag buiten hangen. Logging is bij de SMA's ook erg goed. Fronius is ook relatief eenvoudig te loggen, ik meende dat Windfreak er een had.

Keuze te over in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 13:04:
[...]

Eventueel zou je nog voor een Solarmax3000s kunnen gaan. Heeft overigens ook actieve koeling met een fan aan de achterkant. Ik heb nog niet meegemaakt dat die fan aanging, en voor de rest maakt hij 0,0 geluid. En, niet geheel onbelangrijk?, hij is goed te loggen via standaard ethernet en hij mag buiten hangen. Logging is bij de SMA's ook erg goed. Fronius is ook relatief eenvoudig te loggen, ik meende dat Windfreak er een had.

Keuze te over in elk geval :)
Mooi dat die fan niet aanslaat. Maar hij is wel 2 a 300 duurder

SMA 1100 euro, fronius 1000 euro, Solarmax 1300 euro
Fronius heeft het hoogste rendement met 97,1% Euro eta, SMA volgt met 96,3 en Solarmax 95,5
O ja mastervolt op 94,4%, kun je ook wel onder de 1000 krijgen, maar niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 13:16:
[...]

Mooi dat die fan niet aanslaat. Maar hij is wel 2 a 300 duurder

Fronius heeft het hoogste rendement met 97,1% Euro eta, SMA volgt met 96,3 en Solarmax 95,5
Dat duurder wist ik niet :) Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.Mijn 2000S kostte 990 euro, terwijl een SMA 1700 destijds een stuk duurder was. Blijkbaar is SMA goed in prijs aan het zakken de laatste tijd, goeie zaak!

Trouwens vraagje, waar kijk jij voor prijzen voor onder andere de Solarmax omvormers? Ik heb de mijne via Energiastic gekocht en niet bij een bedrijf weg. Vandaar mijn vraag waar je in NL Solarmax omvormers kan kopen. THanks!

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 09-09-2011 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 13:51:
[...]

Dat duurder wist ik niet :) Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.Mijn 2000S kostte 990 euro, terwijl een SMA 1700 destijds een stuk duurder was. Blijkbaar is SMA goed in prijs aan het zakken de laatste tijd, goeie zaak!

Trouwens vraagje, waar kijk jij voor prijzen voor onder andere de Solarmax omvormers? Ik heb de mijne via Energiastic gekocht en niet bij een bedrijf weg. Vandaar mijn vraag waar je in NL Solarmax omvormers kan kopen. THanks!
Zwitserse frank effect? Ik heb ze alleen door de prijszoekmachines gehaald. Wellicht kan het nog goedkoper.
Er is inderdaad een prijsval geweest mbt omvormers circa 20%. Belangrijk want ze maakten een steeds groter deel uit van de totaalkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 14:10:
[...]

Zwitserse frank effect? Ik heb ze alleen door de prijszoekmachines gehaald. Wellicht kan het nog goedkoper.
Er is inderdaad een prijsval geweest mbt omvormers circa 20%. Belangrijk want ze maakten een steeds groter deel uit van de totaalkosten.
... en Photon heeft al bevonden dat de kosten van de componenten van een door hen uit elkaar gehaalde Taiwanese Dasstech omvormer de helft van die van een SMA omvormer zijn. Zegt nog niets over de prestaties (dat zit nog steeds snor bij SMA). Maar reken maar dat de omvormer markt het volgende "zorgenkindje" van Europese fabrikanten gaat worden als de Aziaten hier vet gaan doorpakken. Er zijn al enkele Chinese omvormers als zeer goed uit de Photon testen gekomen (ook diverse Chinese en Taiwanese met hoop gebreken), dus SMA zal ook het nodige zweet in de bilspleet gaan krijgen. En dat is een goede zaak. Want, de ultieme boodschap blijft: de kosten moeten overal omlaag. Anders loopt de sector met het hoofd keihard tegen het beton aan, met de afbrokkelende politieke ondersteuning, en crisis numero zoveel op het punt van uitbreken...

CBS rapport "hernieuwbare" energie 2010 is uit.

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...011/2011-c89-2010-pub.htm

Eerste bevindingen PV (op zich niet schokkend, cijfers waren eigenlijk grotendeels al bekend en door mij al in juli grafisch zichtbaar gemaakt) op mijn site. CBS statistici stinken uit hun mond, nog steeds (o.a.: "aangenomen levensduur zonnestroomsystemen ... 15 jaar ..."). Er staan ook totaal onacceptabele zwaar politiek getinte uitspraken in:
Ook ontvangt het energiebedrijf dat stroom levert en afneemt, geen vergoeding voor het opvangen van de fluctuaties in de vraag en aanbod van elektriciteit van de zonnestroomproducent.
Ik heb nog nooit gehoord dat dat een thema is in Duitsland (daar bestaat salderen ook helemaal niet), ik heb in NL nog nooit gehoord dat "ze" er een probleem van maken als je je wasmachine, droogtrommel, waterbed en whatever tegelijk aanzet (andere kant van de medaille die niet wordt genoemd). Ik heb nog niet vernomen dat de structurele impact op het "standaard elektra en gasverbruik" als gevolg van de talloze vakanties die de Nederlandse goegemeente pleegt te houden ooit tot problemen heeft geleid bij al die met fluctuaties grootgebrachte leveranciers en netbeheerders. En ik heb nog nooit gehoord dat een willekeurige energieleverancier in de problemen is geraakt omdat er "opeens" zoveel zonnestroom (laat staan windstroom) werd ingevoed dat zijn "programma verantwoordelijkheid" in gevaar kwam.

Whatever you may think about it: zo'n ranzige, door EL&I economen ingefluisterde bull-shit opmerking, hoort in geen enkele "wetenschappelijk verantwoorde" statistiek publicatie thuis, alleen al omdat 'ie niets met statistieken heeft te maken. En al helemaal niet in een jaarrapport van een zogenaamd objectieve nationale statistiek boer.

Maar daarover mag een ieder van mening verschillen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 07:35:
Opel lanceert '1 euro'-auto
...
In het prototype zitten chauffeur en passagier achter elkaar. De wagen heeft geen deuren: het koepeldak doet dienst als portier. Hij haalt een topsnelheid van 120km/u maar er wordt ook een model voorzien met een begrensde snelheid tot 45km/u. Dat kan dan zonder autorijbewijs worden bestuurd.
...
Ah, reïncarnatie bestaat dus toch!

Afbeeldingslocatie: http://www.columbia.edu/~fdc/frankfurt/messerschmitt2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:03:
[...]

[afbeelding]
Of de Volkwagen 1L:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1d/VW_L1.JPG/220px-VW_L1.JPG

Toch wel een favoriet van mij. :) Hoevaak zit je immers met met dan 2 man in een auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Roamor schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:06:
Of de Volkwagen 1L:
[afbeelding]

Toch wel een favoriet van mij. :) Hoevaak zit je immers met met dan 2 man in een auto?
Maar de BMW Isetta blijft toch kampioen van de klasse hoe-verzin-je-het-micro-auto's.
Afbeeldingslocatie: http://caraudiomag.com/sites/default/files/images/00000/93/18/p_0802_05_z_1957_bmw_isetta_300_front_view.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
zonnigtype schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 14:30:
[...]
En ik heb nog nooit gehoord dat een willekeurige energieleverancier in de problemen is geraakt omdat er "opeens" zoveel zonnestroom (laat staan windstroom) werd ingevoed dat zijn "programma verantwoordelijkheid" in gevaar kwam.
Ik heb er wel van gehoord, zelfs bij slechts 3% windenergie (Texas, 26 februari 2008, waarbij de wind output tijdens piekuur binnen 10 minuten van 1.5 naar 0.3 GW ging). En hoe meer duurzaam op het net, hoe groter deze problemen zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:46:
[...]

Ik heb er wel van gehoord, zelfs bij slechts 3% windenergie (Texas, 26 februari 2008, waarbij de wind output tijdens piekuur binnen 10 minuten van 1.5 naar 0.3 GW ging). En hoe meer duurzaam op het net, hoe groter deze problemen zullen worden.
Waarschijnlijk weet ook jij dat de Elektranetten in de VS sowieso vrij gebrekkig zijn vergeleken bij de onze en die plekken waar het duurzame aandeel nog een stuk hoger ligt zoals Noord-Duitsland en Denemarken.

Het feit dat veel grotere aandelen duurzame energie elders wel goed verwerkt kunnen worden geeft te denken dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:03:
[...]

[afbeelding]
Precies wat ik in gedachten had bij het lezen van het artikel.

De Messersmidt,

De Heinkel

De Goggomobil

Zelfs een heuse BMW

Allemaal hetzelfde concept.
Hoezo innovatief bezig zijn? :O

Steek gewoon meer research in die accu packs en alles komt goed...

[ Voor 7% gewijzigd door Schinnen-groen op 09-09-2011 16:05 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

En wat als er ineens een nuke of kolencentrale op tilt gaat? Dan gaat de output van 1 GW naar 0 in 1 seconde. Elk elektriciteitsnet zou zoiets met gemak aan moeten kunnen.

Texas heeft een autonoom elektriciteitsnet, los van de rest van de VS. En ze liggen ook nog eens achter met de uitbouw van het hoogspanningsnet. Naar verluidt kan het op sommige momenten de vraag maar net aan.

Kortom, als je netwerk aan het randje van de afgrond staat, kan elk strootje de rug van de kameel breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:52:
[...]

Waarschijnlijk weet ook jij dat de Elektranetten in de VS sowieso vrij gebrekkig zijn vergeleken bij de onze en die plekken waar het duurzame aandeel nog een stuk hoger ligt zoals Noord-Duitsland en Denemarken.
Denemarken kan alleen zoveel windenergie hebben dankzij hun buurlanden. Daar komt bij dat ze windstroom goedkoop verkopen, en waterkracht duur terugkopen als ze het nodig hebben. Ideaal dus voor Noorwegen, maar dat heeft z'n beperkingen qua capaciteit.
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:04:
[...]

En wat als er ineens een nuke of kolencentrale op tilt gaat? Dan gaat de output van 1 GW naar 0 in 1 seconde. Elk elektriciteitsnet zou zoiets met gemak aan moeten kunnen.
Klopt, bijkomend probleem in Texas was dat andere centrales op dat moment in onderhoud waren. Maar wind kreeg hoe-dan-ook "de schuld". Neemt niet weg dat 1 GW wat instantaan wegvalt overal problemen oplevert. Ik ben benieuwd hoe dat wordt opgevangen, helaas ben ik daar niet mee bekend.
Voor Nederland hoorde ik in 2009 (van iemand die wat mij betreft een betrouwbare bron hiervoor is) dat we 60 MW per minuut aan fluctuaties in het net kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]RemcoDelft schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:07:
Voor Nederland hoorde ik in 2009 (van iemand die wat mij betreft een betrouwbare bron hiervoor is) dat we 60 MW per minuut aan fluctuaties in het net kunnen opvangen.
Al met al is een voetbalwedstrijd relevanter dan een beetje PV mbt fluctuaties. Duidelijk!
PV productie komt er altijd heel mooie geleidelijk is, zie PV power D bij SMA.

Overigens, 1 alternatief voor opslag zou de prijs voor de opslag in Noorwegen verlagen tot het vergelijkbare kostenniveau. Zie ook eerdere link. Het feit dat landen onderling verbonden zijn weet ik ook wel, lijkt me ook erg logisch. Een paar landen hier bij elkaar is qua oppervlak gelijk aan Texas.

Hoe meer verschillende bronnen des te minder heb je Noorwegen perse nodig wat de prijs van Noorwegen dus weer drukt. Es ist alles im Merit-order effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:25:
[...]
Hoe meer verschillende bronnen des te minder heb je Noorwegen perse nodig wat de prijs van Noorwegen dus weer drukt.
Dit is niet zondermeer waar: 2 keer zoveel fluctuerende bronnen leidt tot zeg maar wortel 2 keer zoveel fluctuaties op het grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:31:
[...]

Dit is niet zondermeer waar: 2 keer zoveel fluctuerende bronnen leidt tot zeg maar wortel 2 keer zoveel fluctuaties op het grid.
Je bent het eens met de stelling wat ik ook wel had verwacht...

Ik heb niet het wiskundige verband aangegeven tussen bronnen en fluctuaties, alleen dat het een positief effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:40:
[...]
Ik heb niet het wiskundige verband aangegeven tussen bronnen en fluctuaties, alleen dat het een positief effect heeft.
Dat ligt eraan: ga jij uit van "of/of" of "en/en"? Als je 1 MW wind vervangt door 1 MW zon, neemt de totale fluctuatie op het net waarschijnlijk af. Als je naast 1 MW wind extra 1 MW zon neerzet, neemt het weer toe. En uiteindelijk gaan we toch naar veel-meer-duurzaam, en zal de fluctuatie dus zeker toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik zat vandaag bij een klant, was andere partij geweest. Klant vertelt andere partij 'Yingli' (paneel wat ik voornamelijk offreer, in dit geval dus ook..). Partij reactie: "Die Chinese troep gaat binnen paar jaar kapot, slecht paneel, Duits is veel beter, etc. etc". Klant: oh, is dat zo? Ik lees andere dingen. Zit je nu onterecht andermans spullen af te kraken?
Rara; wie gaat er leveren.. :+

Groot ziekenhuis waar ik was, TVT 30 jaar. Belt gemeente, 70k subsidie. Da's eenvoudig.

Grote PV bedrijven in Nederland lijken het moeilijk te hebben, of proberen zich in de markt in te kopen. Ik zie de ene enorme daling naar de andere. Ik heb offertes gezien van grote partijen met prijzen waar je eng van wordt, zo laag. Niet gezond voor de bedrijfsvoering, lijkt me. De marges worden kleiner en kleiner, veel aanbod, te weinig vraag. De groten met dure verkopers, panden, etc.. die moeten marge maken om te leven. Alleen dat doen ze op dit moment naar mijn idee niet.

[ Voor 8% gewijzigd door SunshineCompany op 09-09-2011 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Die zijn waarschijnlijk gewoon bezig marktaandeel te veroveren en de gene met de diepste zakken wint en de rest kan opdoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Crazyanz schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 17:35:
Die zijn waarschijnlijk gewoon bezig marktaandeel te veroveren en de gene met de diepste zakken wint en de rest kan opdoeken.
Degene met de minste kosten kan ook winnen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

SunshineCompany schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 17:54:
[...]
Degene met de minste kosten kan ook winnen.. ;)
Precies, geen dure managers die voornamelijk dure overhead creëren en niets toevoegen. Kleine voorraden, handig in een dalende markt (hoef je niets af te schrijven).

Ik denk dat de huidige marktsituatie wel eens gunstig kan zijn voor kleine bedrijven...
[...]
Lees dit bericht, halverwege, maar eens; http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/36671043

Wetenschappelijk onderzoek naar penetratie van windenergie. Bij >20% penetratie wordt de "stabilisatie" een grote kostenpost van windenergie.

Dus wat dat betreft hoeven we met onze minuscule bijdrage nog geen zorgen te maken. Laten we eerst maar eens zorgen dat we in de buurt van de 20% komen.

[ Voor 0% gewijzigd door Bartjuh op 09-09-2011 18:48 . Reden: overhead ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Bartjuh schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 18:32:
[...]

Precies, geen dure managers die voornamelijk dure overheid creëren en niets toevoegen.
Geinige verschrijving... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

RemcoDelft schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:07:
Denemarken kan alleen zoveel windenergie hebben dankzij hun buurlanden. Daar komt bij dat ze windstroom goedkoop verkopen, en waterkracht duur terugkopen als ze het nodig hebben. Ideaal dus voor Noorwegen, maar dat heeft z'n beperkingen qua capaciteit.
Hoezo beperkingen qua capactiteit?

Het is een veelgehoord argument dat Denemarken z'n windstroom bijna gratis weggeeft aan Noorwegen. Dit liedje komt uit een bepaalde hoek: de ultrarechtse denktank CEPOS. Verwacht geen neutrale berichtgeving van hen. De andere kant van het verhaal:

Denemarken wordt vaak genoemd als het gaat om een kritische noot te plaatsen bij windenergie. Het is een klein en vlak land en heeft dus binnen zijn grenzen weinig mogelijkheden tot compensatie van variabel windvermogen met bijvoorbeeld waterkracht of een koppeling over grote afstand. Daarom is Denemarken inderdaad aangewezen op het buitenland om een stabiele levering te garanderen. Is dat erg?

Is het erg dat Nederland voor zijn olie 100% van het buitenland afhankelijk is? Is er ooit iemand die zegt dat olie daarom geen levensvatbare energiebron is? Geen enkel land is qua energie zelfvoorzienend, zelfs de US niet. Dus bij windenergie hoeft dat ook niet. Vergeet niet dat die Noorse waterkracht op zijn beurt ook weer afhankelijk is van het buitenland om het tekort aan te vullen in een droog jaar.

Ik wil ook altijd graag op Spanje wijzen, dat wel de mogelijkheden (een 13 TWh accu met een vermogen van 16 GW = waterkracht) heeft om alle variaties binnenlands op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Maar toch is het idioot dat grote bedrijven het moeilijk lijken te hebben. Ik doe maar een 'gok' hoor..

Het is ERG moeilijk onderscheidend te zijn. Een goed paneel is een goed paneel. Mensen hebben er geen gevoel bij, en terecht. Want wat is het verschil tussen de duurste Duitser en de goedkoopste Chinees? Ze zien er hetzelfde uit, en doen vrijwel hetzelfde.

Enige manier om onderscheidend te zijn is prijs. En dat is eenvoudig, maar niet gezond als je een kantoor + verkopers hebt.. en eigen mensen in dienst.

[ Voor 17% gewijzigd door SunshineCompany op 09-09-2011 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb wat met versprekingen vandaag 8)7 (niet de enige..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 18:47:
Een goed paneel is een goed paneel. Mensen hebben er geen gevoel bij, en terecht. Want wat is het verschil tussen de duurste Duitser en de goedkoopste Chinees? Ze zien er hetzelfde uit, en doen vrijwel hetzelfde.
Goed dat je dit zegt. Ik heb je ook welleens anders horen praten in dit forum over goedkope chinese panelen.
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 13:16:
[...]

Hoogste rendement is de Steca 3000 met 98,2% Euro eta.
http://www.stecasolar.com/index.php?StecaGrid_3000_3600_de
Deze coolcept inverters zijn al te krijgen als het goed is. Op de 3000 kun je 15 x 190Wp Kingsun in 1 serie op aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door SolarKing op 09-09-2011 19:52 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
SunshineCompany schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 18:47:
Maar toch is het idioot dat grote bedrijven het moeilijk lijken te hebben. Ik doe maar een 'gok' hoor..

Het is ERG moeilijk onderscheidend te zijn. Een goed paneel is een goed paneel. Mensen hebben er geen gevoel bij, en terecht. Want wat is het verschil tussen de duurste Duitser en de goedkoopste Chinees? Ze zien er hetzelfde uit, en doen vrijwel hetzelfde.

Enige manier om onderscheidend te zijn is prijs. En dat is eenvoudig, maar niet gezond als je een kantoor + verkopers hebt.. en eigen mensen in dienst.
verwijderd op aanvraag

[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 09-09-2011 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoogste rendement is de Steca 3000 met 98,2% Euro eta.
http://www.stecasolar.com/index.php?StecaGrid_3000_3600_de
Deze coolcept inverters zijn al te krijgen als het goed is. Op de 3000 kun je 15 x 190Wp Kingsun in 1 serie op aansluiten.
Je zegt terecht "als het goed is" die is aangekondigd voor omstreeks nu. Maar het prijsverschil haal je dan niet terug lijkt me. Ben namelijk bang dat je wel meer dan 1300 wilt hebben voor dat modelletje.
In die klasse inderdaad een opmerkelijk hoog rendement. Jammer dat er dus geen praktijk info te vinden is.

Op marktplaats stond wel een fraaie PV-set LG panelen (goede garantie!) / SMA 3150 Wp -> 6.274 euro all-in thuisbezorg / ex montage. Dus onder de 2euro/Wp.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wie oplet weet dat er eentje draait in nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 21:16:
wie oplet weet dat er eentje draait in nederland
Ik wil je wel begrijpen, maar help me een beetje op weg svp. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er draait zo`n steca al in nederland, maar ik vind het niet netjes te zeggen wie of waar,
want dan ga ik met zijn nieuws aan de haal.
de eerste piek was al snel binnen, ver boven het stc vermogen van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit alle reacties maak ik op dat de gaten in de buisisolatie een veel voorkomend probleem is, dus het verbaast me dat ik er niet eerder over gelezen had. Ik denk dat we met kippengaas een koof om de buizen gaan maken, zodat ze (waarschijnlijk eksters of anders merels of kraaien, want meeuwen heb ik nog niet op het dak gezien) niet met hun snavel bij het isolatiemateriaal kunnen komen.

Waarom het materiaal gekrompen is, kan ik nog steeds niet verklaren. Wel erg zonde, want je maakt het mooi op maat voordat je de leidingen monteert en nou kom je opeens een stuk isolatiemateriaal tekort dat je er niet meer overheen kunt schuiven...
flitspaal.nl schreef op donderdag 08 september 2011 @ 07:57:
Nu heb ik gelukkig heel weinig leidingwerk op mijn dak liggen dus mij maakt het niet heel veel uit maar ik kan me voorstellen met een platdakconstructie dat je nog aardig wat leidingwerk open en bloot hebt liggen op het dak. En dan is het zonde dat het stuk is/gaat om nog maar te zwijgen als je er een keer op een hete zomer met je armen tegenaan komt als je op het dak bezig bent.. *AUW*
Inderdaad ongeveer 2x2 meter leiding op het dak waar ik graag zo min mogelijk verlies op heb om zoveel mogelijk profijt te hebben van de verwarmingsondersteuning. Op een hete dag moeten we trouwens sowieso niet op het dak zijn want dan trap je de kiezels (en je voetafdruk ;) ) in het dakleer.
migjes schreef op donderdag 08 september 2011 @ 08:28:
je kunt je buizen in tapen met alu-tape........
werkt helaas niet altijd......
Waarschijnlijk zijn het dus eksters en ik weet niet of die even heftig tekeer gaan als meeuwen, maar in het topic op het zonpowerforum zag ik dat meeuwen zelfs een aluminium buis kapot beten, dus dan vrees ik dat tape niet veel kans maakt.
Je kunt natuurlijk ook iets op je dak leggen wat prettiger is voor de vogels om als nest materiaal te gebruiken als de isolatie. dan blijven ze er misschien wel van af.
Sympathiek idee, maar ik denk als dat zou werken dat ze dan gewoon in de achtertuin op zoek zouden gaan naar nestmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de boiler geeft een zielige 16,8 graden aan, ik zal weer moeten wennen aan een draaiende gasmeter.....
bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 22:49:
de boiler geeft een zielige 16,8 graden aan, ik zal weer moeten wennen aan een draaiende gasmeter.....
bah.
;( Jeetje, dat is wel heel weinig. Hier staat hij nog op 51 graden. Kop op, morgen is nog een zonnige warme dag! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Laatst online: 12:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[b]ecowoman schreef op woensdag 07 september 2011 @ 09:47:
In de praktijk staat als ik alleen thuis ben alleen de kroonluchter in de woonkamer aan, dus 12.8W, als mijn vriend ook thuis is dan staan daarnaast ook de 4x1.6W ledlampen aan in de keuken (we hebben een Z-vormige woonkamer met open keuken), dus 19.2W.
@ecowoman: en ik maar denken dat ik een record had met mijn 23 W in de woonkamer ( 2 spaarlampen van 15 en 8 W )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Laatst online: 12:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ecowoman schreef op woensdag 07 september 2011 @ 09:47:
Buitenlampen: vind ik niet nodig dus heb ik niet
@ecowoman: toch makkelijk hoor, zo,n lamp die automatisch aanspringt, als je ,s avonds thuiskomt, en je wilt je fiets in de schuur zetten;
het is pikke donker bij mij achter 8)

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 21:06:
[...]

Je zegt terecht "als het goed is" die is aangekondigd voor omstreeks nu. Maar het prijsverschil haal je dan niet terug lijkt me. Ben namelijk bang dat je wel meer dan 1300 wilt hebben voor dat modelletje.
In die klasse inderdaad een opmerkelijk hoog rendement. Jammer dat er dus geen praktijk info te vinden is.
Je zegt terecht "lijkt me" want je staat maar wat te gissen.
Als bedrijf mag ik hier geen prijzen noemen.

Die praktijkinfo komt nog wel, reken daar maar op. Je mag wel wat positiever zijn voor zo'n mooie omvormer.

www.sunsolar.nl

Verwijderd

Hallo,

Ik heb de volgende vraag. Je leest hier veel over de panelen en hoeveel Watt ze leveren, maar je leest niet hoe groot ze zijn. Ik zou het handig vinden om met zo weinig mogelijk oppervlakte zo veel mogelijk op te wekken. Welke panelen hebben het grootste vermogen per m2?
Pagina: 1 ... 128 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.