Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.834 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen klopt het dat duurzame energie tegenwoordig makkelijk kan maar nog niet zo makkelijk word toegepast
omdat grote bedrijven en rijke mensen dit tegenwerken, omdat ze dan minder verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

Gasschuif schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:26:
[...]

Het is dit type, niet zo groot en de besturing werkt hydraulisch. ik heb hem zelf geinstalleerd, appeltje eitje
De maten zijn 21*46 en 49 cm hoog.

http://www.aquacell-water...PP7iaS-l6sCFdQNfAodiH30tQ
die hebben we ook en bevalt prima :) ding is niet groot, gebruikt geen stroom

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 13:16:
Mensen klopt het dat duurzame energie tegenwoordig makkelijk kan maar nog niet zo makkelijk word toegepast
omdat grote bedrijven en rijke mensen dit tegenwerken, omdat ze dan minder verdienen?
Nee, het is de gewone burger die bepaalt hoe snel de transitie naar duurzame opwekking gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bij ons hebben we een hardheid van 8,2 dH. Zou dus wel een goed idee zijn. (geld is er).
Echter:
- de afvoer bij ons (kelder) loopt boven de waterleiding, De ontharder moet dus zowat tegen het plafond worden gemonteerd.
- Op onze wasmachine en de nieuwe WP droger is geen instelling te vinden voor hard/zacht water.
- uit alle informatie tot nu toe heb ik geen idee hoeveel zout (en kosten per jaar) dit systeem nodig heeft.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
Schinnen-groen schreef op maandag 12 september 2011 @ 13:31:
- de afvoer bij ons (kelder) loopt boven de waterleiding, De ontharder moet dus zowat tegen het plafond worden gemonteerd.
Er zijn ook installaties met pompen. De installatie bij mijn ouders staat in de kelder (3meter onder het grondniveau). Het afvalwater van de reiniging enzo wordt gewoon omhoog gepompt met ingebouwde pomp...
- uit alle informatie tot nu toe heb ik geen idee hoeveel zout (en kosten per jaar) dit systeem nodig heeft.
Een zak zout van 25 kg kost ongeveer €4. De echte gebruikskosten hangen af van hoeveel water er ontkalkt moet worden (verbruik) en de hardheid van het water. Je kan daar in het algemeen dus weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:48

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Bij ons hebben we een hardheid van 8,2 dH. Zou dus wel een goed idee zijn. (geld is er).
Echter:
- Op onze wasmachine en de nieuwe WP droger is geen instelling te vinden voor hard/zacht water.
Je kunt aquacell altijd even bellen. Bij ons waterverruik van 90 m3 per jaar en 8.8 dH ongeveer 8 blokken zout per jaar. Kosten ongeveer 32 Euro aan zout op jaarbaSIS. Water is c.a. 2 m3 extra peanuts dus.

Je kunt het regeneratie water kwijt op een hemelwater afvoer, of als je voedende druk hoog genoeg is kan de spuileiding ietsje stijgen. Kijk voor detais bij Q&A

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het gaat er denk ik niet om dat bedrijven minder verdienen, vaak hebben ze een vast percentage als marge waarme ze rekenen. De grootste reden dat consumenten niet investering in duurzame energie is dat (op korte termijn) het goedkoper is om voor NIET duurzaam te gaan. Bijvoorbeeld zonnepanelen (pv), duurt een flink aantal jaren voordat je ze 'terugverdient' hebt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maar even los van het feit dat de ontharder prettig is voor de huid en de apparatuur ontziet: zo'n 100 kg zout "terug de natuur in" kan ik nu ook niet meteen als milieuvriendelijk classificeren...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is niemand die jou tegenhoud met duurzame energie aan de slag te gaan.
Wat heb je tot nu toe zelf gedaan op dit vlak? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZeRoC00L schreef op maandag 12 september 2011 @ 13:43:
[...]

Het gaat er denk ik niet om dat bedrijven minder verdienen, vaak hebben ze een vast percentage als marge waarme ze rekenen. De grootste reden dat consumenten niet investering in duurzame energie is dat (op korte termijn) het goedkoper is om voor NIET duurzaam te gaan. Bijvoorbeeld zonnepanelen (pv), duurt een flink aantal jaren voordat je ze 'terugverdient' hebt.
Ik doel dan op bedrijven die geld verdienen aan brandstof van nu. Dit zijn de grootste bedrijven zoals shell enzv.
Het lijkt er op dat het eerst helemaal mis moet gan endat men dan pas met een tegenreactie wil komen.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 07:29

flessuh

Set sail for fail!

[...]

het voordeel is dat hoe duurder energie is, hoe sneller je deze inversteringen terugverdient, en PV-panelen zijn wat goedkoper geworden de afgelopen tijd.

De vuistregel voor terugverdientijd die wij mee krijgen is dat het voor PV panelen op zo'n 15 jaar ligt. maar hoe duurder energie, en goedkoper de panelen, hoe korter dit word natuurlijk.

Wat ook nog speelt, lijkt mij, is dat je niet alle energie uit PV panelen kunt halen, dus je blijft afhankelijk, daardoor zullen mensen mogelijk ook minder snel willen investeren.

[ Voor 9% gewijzigd door flessuh op 12-09-2011 13:52 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
[...]

Daarnaast levert een bedrijf gewoon wat de markt vraagt. Als Henk en Ingrid morgen allemaal windenergie willen en energiecontracten opzeggen van energiemaatschappijen die kolencentrales hebben, moet je eens zien hoe snel Essent molentjes gaat bouwen en de PVV gaat draaien. (haha draaien en windenergie in 1 zin :P )

En inderdaad kiest de consument nu nog voor goedkoop op korte termijn. Je kunt de TVT van zonnepanelen nog zo mooi maken, er is een extra investering voor nodig. Dat geld kun je ook ergens anders aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 13:49:
[...]

Ik doel dan op bedrijven die geld verdienen aan brandstof van nu. Dit zijn de grootste bedrijven zoals shell enzv.
Shell heeft ook deelnemingen in zonnepaneelfabrikanten. Ik merk er zelf niets van want mijn grootste besparing is bewuster verbruiken.

Op een Siemens van een andere user in dit topic ook niet. Tot nu toe ben ik de enige met de AEG Lavatherm 56840.

[ Voor 36% gewijzigd door PcDealer op 12-09-2011 13:52 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flessuh schreef op maandag 12 september 2011 @ 13:49:
[...]
De vuistregel voor terugverdientijd die wij mee krijgen is dat het voor PV panelen op zo'n 15 jaar ligt. maar hoe duurder energie, en goedkoper de panelen, hoe korter dit word natuurlijk.
Terugverdientijd PV panelen is inmiddels eerder 11 jaar dan 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:48

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Schinnen-groen schreef op maandag 12 september 2011 @ 13:43:
Maar even los van het feit dat de ontharder prettig is voor de huid en de apparatuur ontziet: zo'n 100 kg zout "terug de natuur in" kan ik nu ook niet meteen als milieuvriendelijk classificeren...
Daar is niets milieonvriendelijk aan. Het zout gaat terug naar waar het vandaan kwam. Idem dito voor het hout (CO2) van een houtkachel.
(en 100 kg zou voor mij een zoutverbruik afdekken van ongeveer 12 jaar)
Ik werk in de proces industrie je wilt niet weten hoeveel tonnen zout er daar in ontharders verbruikt worden.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ach ja, zolang er nog steeds 'goedkope' kolen- en kerncentrales op het programma staan en daarmee voor een overvloed aan aanbod zorgen, blijft energie te goedkoop om mensen aan het denken te zetten.

Psst. Explosie kerncentrale Frankrijk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 07:29

flessuh

Set sail for fail!

Roamor schreef op maandag 12 september 2011 @ 13:56:
Ach ja, zolang er nog steeds 'goedkope' kolen en kerncentrale op het programma staan en daarmee voor een overvloed aan aanbod zorgen, blijft energie te goedkoop om mensen aan het denken te zetten.

wel 1 voordeel...de eisen voor kolencentrales worden steeds zwaarder, en ze worden toch wel iets schoner.... het enige probleem is dat kolen inderdaad goedkoper is dan veel andere energie.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Roamor schreef op maandag 12 september 2011 @ 13:56:
Ach ja, zolang er nog steeds 'goedkope' kolen en kerncentrale op het programma staan en daarmee voor een overvloed aan aanbod zorgen, blijft energie te goedkoop om mensen aan het denken te zetten.

Het schijnt geen centrale te zijn maar vooral veel afval.
AFP meldt explosie in kerncentrale. Andere bronnen melden Marcoule. Daar staat geen (operationele) kerncentrale. Wel grote plutoniumfabriek. Marcoule bevat verder drie stilgelegde kleine centrales, een opwerkingsfabriekje, een kweekreactor en een onbeschrijfelijke bult kernafval.
Via http://twitter.com/#!/diederiksamsom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Dat is een flinke jongen, die ontkalker.. :o Ik verwachte een schoenendoosformaat ding.

Overigens denk ik niet eens dat de TVT voor veel mensen de drempel alleen is. Er zijn ook nog tamelijk veel mensen die niet even 5000-14000 EUR op de plank hebben liggen. En lenen hiervoor.. ik ben niet van het lenen/leasen, en meerderen met mij.

[ Voor 69% gewijzigd door SunshineCompany op 12-09-2011 14:25 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wat is jullie idle verbruik? Vanmorgen had ik de tvhoek uitgeschakeld en ook mijn modem, firewal, access point, etc. in de meterkast. Verbruik was toen 170W, maar dat wat omdat de koel-/vriescombinatie bezig was. Ik zal als ik over een uur thuis ben idle weer opschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Als de koelkast en de diepvries niet net aan het draaien zijn, zie ik niet in waarom ons verbruik hoger dan (quasi) 0 zou zijn? Hier en daar steekt er nog iets in de stecker (klokradio's naast het bed), maar dat zal niet veel zijn.
Ik zou bovendien niet weten hoe ik het momentaan verbruik écht kan zien? Aantal omwentellingen van de ferraris tellen :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PcDealer schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:19:
Wat is jullie idle verbruik? Vanmorgen had ik de tvhoek uitgeschakeld en ook mijn modem, firewal, access point, etc. in de meterkast. Verbruik was toen 170W, maar dat wat omdat de koel-/vriescombinatie bezig was. Ik zal als ik over een uur thuis ben idle weer opschrijven.
Vergeet ook de CV niet, pomp zonneboiler, TV, DVD-speler, Tuner-versterker (oei ouderwets), CD-speler, elektrischetandenborsteloplader (4x woordwaarde) en andere op te laden dingetjes. Oh ja, heb je automatische nachtverlichting buiten/oprit? Die willen ook nog wel eens wat snoepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
De circulatiepomp staat al af sinds begin april. We hebben dit jaar de zomer in april al gekregen, dus dat heeft zich ook vertaald in verbruik etc.
Alle toestellen die je opsomt hebben ofwel een "uit"-knop, ofwel een klik-aan-klik-uit ding zodat ze niets verbruiken. De tandenbortsel laadt enkel 's nachts op.
De gemeente heeft een verlichtingspaal knal naast onze oprit gezet, het is dus altijd klaarlichte dag bij ons. En ik hoef geen tarmacverlichting :).

Ons idle verbruik zou dus echt wel rond de 0 moeten zitten, op de klokradio na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik was pas bij iemand.. die verbruikte tijdens een week vakantie 50kWh. Verbruik van 300 Watt constant dus. Per jaar 6000kWh. Tweepersoons huishouden. Die schrok wel even toen ik heb vertelde dat met 2 personen je het zeker met 2500kWh moet kunnen doen, zonder schokkende super-zuinige zaken.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

SunshineCompany schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:49:
Ik was pas bij iemand.. die verbruikte tijdens een week vakantie 50kWh. Verbruik van 300 Watt constant dus. Per jaar 6000kWh. Tweepersoons huishouden. Die schrok wel even toen ik heb vertelde dat met 2 personen je het zeker met 2500kWh moet kunnen doen, zonder schokkende super-zuinige zaken.
Tja, ook zonder waterbed kan je gelukkig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Zo gemakkelijk duik je niet onder die 2500kWh.
Tenzij je misschien niet kookt, bakt of met computers speelt.
Een droogkas kan je al helemaal vergeten :).

Als ik het elektriciteitsverbruik voor onze elektrische boiler even weglaat, halen wij (2 persoonshuishouden) net 2400kWh per jaar. We doen dan ook echt moeite om minder te verbruiken: spaarlampen, kaku, zuinige toestellen, ....), maar als we in het weekend brood, taart of een ovenschotel maken, staat de oven wel een hele tijd op. Als ik in het weekend een hele menu in elkaar steek voor mijn liefste, dan staan er ook vaak meerdere vuren tegelijk op.
Als je niets speciaals doet, ga je volgens mij niet makkelijk onder de 2,5Mwh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 13:49:
[...]

Het lijkt er op dat het eerst helemaal mis moet gan endat men dan pas met een tegenreactie wil komen.
Ah, Shell heeft in het verleden wel geinvesteerd in zonnepanelen, of ze zelfs geproduceerd, maar heeft het onderdeel vervolgens weer afgestoten.
Voorlopig zullen de olieproducerende bedrijven nog wel een tig jaar vooruit kunnen, maar het zou me niets verbazen als ze wel in hun achterhoofd bezig zijn met alternatieven.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

ZeRoC00L schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:57:
[...]

Ah, Shell heeft in het verleden wel geinvesteerd in zonnepanelen, of ze zelfs geproduceerd, maar heeft het onderdeel vervolgens weer afgestoten.
Voorlopig zullen de olieproducerende bedrijven nog wel een tig jaar vooruit kunnen, maar het zou me niets verbazen als ze wel in hun achterhoofd bezig zijn met alternatieven.
Alternatieven die minstens net zo vervuilend zijn ja... Check schaliegas etc... Het zou ze sieren als ze eens wat verder zouden denken als alleen de aandeelhouders...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik zit zonder enige moeite / besparing aan de 2200 kWh / jaar, met z'n 2en. Inclusief (oudere) vriezer, droger en mediaspeler met hardeschijf die continue download (en dus aanstaat). Ook eigenlijk altijd laptop aan, en veel thuiswerken. Koken / verwarmen op gas. Weinig verlichting (grote ramen), dat wel. Dus ik duik echt zonder moeite onder de 2500kWh / jaar..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
c70070540 schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:59:
[...]

Alternatieven die minstens net zo vervuilend zijn ja... Check schaliegas etc... Het zou ze sieren als ze eens wat verder zouden denken als alleen de aandeelhouders...
Aandeelhouders zijn eigenaar van de toko, logisch dat ze die tevreden moeten stellen anders is het exit bestuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Cafe Del Mar schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:57:
Tenzij je misschien niet kookt, bakt of met computers speelt...
Moet best wel lukken. Twee jaren terug zaten we op 2900kWh. Nu ongeveer op 2200-2300kWh. PV opwek is ongeveer 1800 kWh per jaar.

Wat hebben we gedaan:
-dvd recorder die continu 30Watt slurpt, gewoon de stekker er uit.
-spaarlampen
-zuinige(re) koelkasten en vriezer. We hebben 1 tafelmodel vrieser en koelkast en een koelvriescombinatie
-gelijkstroom afzuiging.
-zuinigere wasmachine en vaatwasser.

Oei, als ik alles nu even op een rijtje zet is het best wel veel, ik bedoel veel geld :X

Maar we hebben wel 2 computers, een nas, beeldbuis tv. Kortom een gewoon huishouden met 2 kinderen.
Licht is bij ons een slurper, 60m2 huiskamer en een werkkamer van 24m2 die veel in de avond wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

FicoF schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:09:
[...]

Aandeelhouders zijn eigenaar van de toko, logisch dat ze die tevreden moeten stellen anders is het exit bestuur.
Technisch heb je gelijk, alleen lange termijn visie en aandeelhouders gaan nou eenmaal slecht samen. Idem voor politiek overigens... Net zo kansloos voor lange termijn denken.

[ Voor 10% gewijzigd door Gé Brander op 12-09-2011 15:11 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
c70070540 schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:59:Alternatieven die minstens net zo vervuilend zijn ja... Check schaliegas etc... Het zou ze sieren als ze eens wat verder zouden denken als alleen de aandeelhouders...
Er is niets mis met aandeelhouders. Het enige probleem zijn de traders (hoewel die wel nodig zijn om een liquide markt te hebben). Met een paar grote aandeelhouders, die geloven in wat je doet en die u steunen in wat je doet, kan je perfect uw nek uitsteken en van koers veranderen.
Met traders kan dat niet. Die willen scoren binnen een half uur als de markt sluit, of overmorgen, of ... Een vaste aandeelhouder wilt niet per sé op korte termijn scoren, wel op lange(re) termijn.
Er zijn heel wat bedrijven dichtbij (Colruyt) en veraf (Nokia) die van hun aandeelhouders te horen hebben gekregen dat ze zich op een andere markt mogen begeven of concentreren.

Shell, en alle andere olieboeren, hebben natuurlijk nog gigantische posities in olievelden (vaste kosten van zo'n metalen geval op zee zal niet mis zijn), die ze liever niet zien teniet gedaan worden. Ik vind het niet absurd dat ze zich aan de olie blijven vastklampen. Het is ook gewoon makkelijk.
Idem dito met schaliegas. Het is gewoon makkelijk. Degenen die protesteren kan je negeren en de overheid geef je een pak geld onder één of andere belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

tw_eek schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:09:
[...]

Moet best wel lukken. Twee jaren terug zaten we op 2900kWh. Nu ongeveer op 2200-2300kWh. PV opwek is ongeveer 1800 kWh per jaar.

Wat hebben we gedaan:
-dvd recorder die continu 30Watt slurpt, gewoon de stekker er uit.
-spaarlampen
-zuinige(re) koelkasten en vriezer. We hebben 1 tafelmodel vrieser en koelkast en een koelvriescombinatie
-gelijkstroom afzuiging.
-zuinigere wasmachine en vaatwasser.

Oei, als ik alles nu even op een rijtje zet is het best wel veel, ik bedoel veel geld :X

Maar we hebben wel 2 computers, een nas, beeldbuis tv. Kortom een gewoon huishouden met 2 kinderen.
Licht is bij ons een slurper, 60m2 huiskamer en een werkkamer van 24m2 die veel in de avond wordt gebruikt.
Sinds vorig jaar een nieuwe keuken met inductie. Voorheen op gas gekookt. Wel alle apparaten verruild voor de energiezuinigste op de markt.
Afgelopen jaar 69 kWh minder elektriciteit gebruikt. Niet veel, maar het gaskoken is verruild voor inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@ Sunshine company.
Als je op gas kookt, zit het verbruik om te koken al niet in uw elektriciteisfactuur é. En dan is 2200kWh niet zo wereldschokkend. Tel koken-op-elektriciteit erbij en je komt makkelijk boven de 2,5Mwh.

@tw-eek
Idem dito. Je zit, na allerlei maatregelen, op 2200-2300kWh. Je kan niet zeggen dat je er zonder moeite geraakt bent é.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar vanzelf gaat het evenmin; tenminste als je een redelijk welvaartsniveau wil aanhouden :).

@ schinnen-groen
Ik ben fenomenaal geschrokken van inductie. Ik had op YouTube al filmpjes gezien enzo, maar truckage is snel :). Ik heb nu de gelegenheid gehad om een paar keer een volledige menu op inductue te maken. Wat een snelheid. Met vitro-keramisch is het nog steeds: de plaat opzetten en dan wat verder groenten kuisen etc. Met inductie moet je echt alle klaar hebben of uw olie is gloeiend heet voor je klaar bent :). Het verbruik per plaat is evenveel tussen inductie en vitrokeramisch. Ik veronderstel dat inductie dus gewoon minder verbruikt.
Enige nadeel is wel dat ik allemaal nieuwe potten moet kopen. We hebben nu nog de Silvinox reeks van Demeyere. Die werkt niet op inductie. Langzaamaan zijn we de Apollo aan het kopen, ziet er über gelikt uit, maar is echt wel duur.
De Silvinox reeks is overgeërfd van mijn grootmoeder zaliger en is ondertussen 31 jaar oud. Kwaliteit heeft zijn prijs...

[ Voor 51% gewijzigd door Cafe Del Mar op 12-09-2011 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tenzij je misschien niet kookt, bakt of met computers speelt.
Een droogkas kan je al helemaal vergeten :).

Als ik het elektriciteitsverbruik voor onze elektrische boiler even weglaat, halen wij (2 persoonshuishouden) net 2400kWh per jaar. We doen dan ook echt moeite om minder te verbruiken: spaarlampen, kaku, zuinige toestellen, ....), maar als we in het weekend brood, taart of een ovenschotel maken, staat de oven wel een hele tijd op. Als ik in het weekend een hele menu in elkaar steek voor mijn liefste, dan staan er ook vaak meerdere vuren tegelijk op.
Als je niets speciaals doet, ga je volgens mij niet makkelijk onder de 2,5Mwh?
Hier duiken we met 3 personen ( 2 volwassenen, 1 kind, waarvan 1 permanent thuis ) ook met gemak onder de 2500kWh. Inclusief wasdroger, koelkast, aparte vriezer etc. Ook hier staat de oven regelmatig aan.

Ik hoop volgend jaar aan verbruik onder de 2200kWh te duiken door een nieuw servertje en UPC business op te zeggen. We hebben nu ADSL + modem en UPC + modem thuis draaien. 1 van de twee gaat per 01-01-2012 de deur uit. De DECT telefoon gaat dan ook het raam uit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Volgens mij kookt 90% van Nederland op gas.. dus het is redelijk normaal om dat niet mee te rekenen.. :)

Overigens is mijn semi-professionele (grote!) oven wel op electra, en staat regelmatig lekkere dingen te bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@SunshineCompany
Cultuurverschillen zitten zelfs in de kleinste details :).
Ik denk toch dat de meerderheid in België op elektriciteit kookt. Ik ken 2 gezinnen uit mijn omgeving die op gas koken, al de rest kookt vitrokeramisch. Inductie is een minderheid, maar al meer dan gas :).
De aanschafprijs van inductie gecombineerd met een nieuwe set potten maakt dat inductie voor velen een toekomstplan is. Zolang de vitrokeramische platen niet kapot zijn, is het ook zonder om ze te vervangen (alles vervangen is niet duurzaam overigens ;)).

@flitspaal.nl
Hoe je met 3 personen "met gemak" onder de 2500kWh geraakt, incl wasdroger, is me een raadsel. (tenzij de wasdroger op gas is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nou, gewoon op gas koken dus.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:46

aip

Cafe Del Mar schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:33:

@flitspaal.nl
Hoe je met 3 personen "met gemak" onder de 2500kWh geraakt, incl wasdroger, is me een raadsel. (tenzij de wasdroger op gas is...)
Onder de 2500 is wel érrug weinig, maar veel meer hoeft het niet te zijn. Wij zitten op net 2800, met 2 kinderen en (door onregelmatige diensten) vaak 1 volwassene thuis (die ook nog eens niet zo van het zuinig aan doen is). Verwacht dit jaar wel iets hoger uit te komen door een NAS die 24/7 aan staat, en veelvuldig gebruik van de droger door het toch wel slechte weer.

Mijn conclusie is dat alles boven de 3000 voor een 'normaal' gezin niet nodig is. Maar onder de 2500? Ik zie het bij ons niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:33:
[...]

@flitspaal.nl
Wij duiken inmiddels (3 personen) ook onder de 2500kWh. Met gemak is wat overdreven maar wel zonder enig verlies aan comfort. Wasdroger is een aeg met warmtepomp. Wordt nu helaas weer gebruikt, zoveel mogelijk voor het nadrogen van was die na een dag op het rek niet droog is; dat scheel heel veel. Verder draait hier een mini servertje 24/7 (fit-pc) en hangt de wasmachien aan de zonneboiler. TV, digitenne etc zitten via een klik-aan-klik-uit aan het net zodat je alles met een afstandbediening in een keer sluipverbruik vrij kan maken.... Alle verlichting is LED of spaarlamp. Koken doen we op gas.

De koelkast is sinds een maand een A(veel-plus) van bosch en dat scheelt ook weet 150kWh per jaar.

2008: 2747kWh
2009: 2431 kWh
2010: 2390 kWh
2011: kom denk ik op 2200 uit

Dit alles voor een huis (woonark) van 180m^2

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ben ik weer.

Idle is aan:
- zonnneboiler (cv uit)
- mechanische afzuiging van Bosch
- koel-/vriescombo (A+)
- wekkerradio
- klok van de magnetron (microgolfover ;) )
- stekker van laptop in het stopcontact, laptop op standby
- 3x ABB rookmelders
Verbruik gemeten via de Kamstrup kWh-meter: 137W

Plus internet ingeschakeld:
- upc voip modem
- firewall
- access point op PoE
Verbruik: 167W

Plus tv standby:
- adapter voor dect telefoon
- UPC mediabox (geen HD) op standby
- Samsung 32" lcd op standby
- Samsung 2.1 htc in het contact (uit)
Verbruik: 183W

Plus dvd kijken:
- tv aan
- ht aan
Verbruik: 300W

Plus laptop aan:
- 318W
Schinnen-groen schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:23:
[...] elektrischetandenborsteloplader (4x woordwaarde) [...]
Bij ons gaat de electrische tandenborstel alleen in het stopcontact als de tandenborstel (bijna) niet meer borstelt.

[ Voor 19% gewijzigd door PcDealer op 12-09-2011 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
pfft, jullie steken zoveel mogelijk in gas,
en dan maar zeggen dat je een lage elektra rekening hebt :P
- wasdroger op gas
- koken op gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:47:
- wasdroger op gas
- koken op gas
Wij koken wel elektrich -> keramisch:

Bruto verbruik 2553kWh
350kWh koken
480 kWh rookmelders
Netto verbruik 1723 kWh -> 2 volwassenen + 2 kleine kinderen
We zetten niet alles uit, geen probleem hoor. Kan best ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Cafe Del Mar schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:47:
- wasdroger op gas
- koken op gas
Koken wel, maar drogers op gas zijn hier ook een zeldzaamheid hoor! In de meeste gevallen is het nog een gewone condensdroger; Warmtepompdrogers zijn ook nog vrij schaars, alhoewel in opkomst. Toen ik de onze kocht (2006) waren ze op een hand te tellen, nu zijn er wel meer verkrijgbaar.

@verbruik rookmelders: die dingen zijn inderdaad gruwelijk. Ik heb de cijfers niet meer paraat, maar de netgekoppelde die wij hebben gebruiken met de alarminstallatie samen een lieve som kwh'tjes. Dat zou toch anders moeten kunnen.....

[ Voor 17% gewijzigd door aip op 12-09-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@Neanderthaler:
1. hulde, straf dat je zo laag komt
2. hoe kom je aan cijfermateriaal van uw koken? Bij ons zit dat rechtstreeks op een zekering, dus onmogelijk te meten
3. wat voor geweldige rookmelders heb je wel hangen :)? Ik heb rookmelders met een 9V batterij erin. Die piepen als de batterij bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cafe Del Mar schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:53:
@Neanderthaler:

2. hoe kom je aan cijfermateriaal van uw koken? Bij ons zit dat rechtstreeks op een zekering, dus onmogelijk te meten
Verbruik van de electrische meter zoals ik misschien en de niet benodigde groepen uitschakelen?
3. wat voor geweldige rookmelders heb je wel hangen :)? Ik heb rookmelders met een 9V batterij erin. Die piepen als de batterij bijna leeg is.
Wij hebben inderdaad ook drie rookmelders van ABB. Die zitten op 220V met een 9V backup erin. De batterijen heb ik eruit overigens.

Ik keek net op de Agpo cv en boilervat: die staan op 60/35 graden. Is dat ook iets wat stroom verbruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 12-09-2011 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:53:
@Neanderthaler:
1. hulde, straf dat je zo laag komt
1) Ik zal mezelf geselen 8)7
2) Niet gemeten, maar gemiddelde verbruik genomen voor kookgas en dat omgerekend.
In de praktijk is elektriciteit wel duur maar het verlies bij het koken geringer dan bij gas.
Dus hier zit wel wat ruimte omheen.
3) Hele veilige conform de norm 8 stuks op het lichtnet met 9v batterij als back-up.
Moet er eens wat op verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:00:
[...]

3) Hele veilige conform de norm 8 stuks op het lichtnet met 9v batterij als back-up.
Flink huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conform de norm hangen ze hier in alles met een deur. Dus ook een kast van 1m x 1m. (geen grapje)
Die heb ik er inmiddels wel afgetrokken.
Gewoon huis ad 135 m2.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2011 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:00:
[...]

1) Ik zal mezelf geselen 8)7
2) Niet gemeten, maar gemiddelde verbruik genomen voor kookgas en dat omgerekend.
In de praktijk is elektriciteit wel duur maar het verlies bij het koken geringer dan bij gas.
Dus hier zit wel wat ruimte omheen.
8?!? Wij hebben er conform voorschriften (huis 2006) 3: gang beneden, trappenhuis bg, trappenhuis 1e (geen 2e verdieping hier). Waar is 8 voor nodig? Moeten ze tegenwoordig in elke kamer?

edit: 2e verdieping dus... ok.

[ Voor 11% gewijzigd door aip op 12-09-2011 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aip schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:03:
[...]

8?!? Wij hebben er conform voorschriften (huis 2006) 3: gang beneden, trappenhuis bg, trappenhuis 1e (geen 2e verdieping hier). Waar is 8 voor nodig? Moeten ze tegenwoordig in elke kamer?
Geen 2e verdieping maakt het verschil, dan is de norm zoals je beschrijft.
Met 2e verdieping krijg je inderdaad in elke kamer een melder + alle gangen en overlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Goed dat je het zegt, moet er ook 1 ophangen. Hang 'm wel in het trapgat ofzo. Wel 1 met batterij, anders verdubbeld m'n elektriciteitsverbruik zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
@elektraverbruik

Hier 1650 KWh verbruik, inclusief koken (keramisch), met z'n vieren.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
ZeRoC00L schreef op maandag 12 september 2011 @ 14:57:
[...]

Shell zit nog steeds tot over de oren in zonnestroom, alleen mocht Jeroentje van der Veer dat niet in NEEderland gas/olie/kolenland vertellen.

Solar Frontier, van volle Shell dochter Showa Shell Sekiyu K.K., die na First Solar de op een na grootste dunnelaag fabrikant ter wereld gaat worden met 1 GWp aan capaciteit in Japan, en met een product (CIGS zonder lood en cadmium) wat qua rendement First Solar's CdTe modules naar de kroon zou kunnen gaan steken, lijkt op de goede weg. Alleen nog goedkopere kristallijne modules lijken hun business-model nog in de weg te kunnen gaan zitten...

http://www.polderpv.nl/ni...t_van_start_SolarFrontier

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:06:
Goed dat je het zegt, moet er ook 1 ophangen. Hang 'm wel in het trapgat ofzo. Wel 1 met batterij, anders verdubbeld m'n elektriciteitsverbruik zie ik.
Keuze te over. Neem er een op een 10 jaars batterij Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

1 bij elke verkeersruimte. Dus zoals bij mij (2 woonlagen) gang bij de voordeur, gang bij de achterdeur en de overloop.
PcDealer in "Duurzame Energie deel 18"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:08:
[...]

Keuze te over. Neem er een op een 10 jaars batterij Link
Thanks, meteen 1 gekocht op 'Gespreidde betaling 0,80 EUR / Maand'.. :+ 18,00 EUR, en dan gespreid kunnen betalen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

SunshineCompany schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:12:
[...]

Thanks, meteen 1 gekocht op 'Gespreidde betaling 0,80 EUR / Maand'.. :+ 18,00 EUR, en dan gespreid kunnen betalen. :'(
Staat het daar echt met dubbel "d"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:12:
[...]

Wat is de rentevoet dan? Handig die financiering :+
Hoop wel dat je door de BKR toets heenkomt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:14:
[...]

Staat het daar echt met dubbel "d"?
Nee joh, zijn "d" blijft haken, maar voor zijn toetsenbord kon hij geen financiering aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:17:
[...]

Nee joh, zijn "d" blijft haken, maar voor zijn toetsenbord kon hij geen financiering aantrekken.
Nee joh, zijn Tripower spuugt teveel zonnestroom uit, raakt z'n kompjoet van in de war... >:)

FSCD: het is hier aardig aan het spoken met de wind, 7 km. uit de kust. Iemand al zonnepaneeltjes rond zien vliegen? :X

[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 12-09-2011 16:20 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bij gespreide betaling in de zomer: vergeet de zonnecrême niet.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:19:
[...]

Nee joh, zijn Tripower spuugt teveel zonnestroom uit, raakt z'n kompjoet van in de war... >:)

FSCD: het is hier aardig aan het spoken met de wind, 7 km. uit de kust. Iemand al zonnepaneeltjes rond zien vliegen? :X
Hier ook. Vanmiddag vloog er een plastic emmer door de lucht en kwam tegen de panelen terecht (ijzeren beugel!).

Niets gebeurd.

Toch maar een aantal bloembakken in de garage gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ghe ghe, grappenmakers :)

Nu schiet de koelvriezer aan en verbruik stijgt naar 392W omdat ik iets eruit heb gepakt.
Edit:
Nu uit en "all on" zakt naar 239W. Misschien toch een pomp van de zonneboiler installatie?

[ Voor 29% gewijzigd door PcDealer op 12-09-2011 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Och, typefoutje, my bad.

Monteur heeft pas paneel van 't dak laten kletteren trouwens. Die was wel kapot. Een oud (10 jaar) Shell paneel wat los op een balkje op m'n platte dak lag is ooit omgewaaid, alu frame was verbogen, glas was heel.. :)

En m'n TP 15000 heeft vandaag precies 1 minuut op 7500 Watt gedraaid, de rest was 2000-3000 Watt.. dus dat was niet bepaald schokkend. :( Vorige periode trouwens precies 100kWh af moeten rekenen aan MainEnergy, zakelijk. Nu zwaar in de min op m'n Ferraris, maar dat trekt deze winter wel weer recht. Ben benieuwd wat Greenchoice (m'n nieuwe leverancier vanwege goedkoop gas) dit jaar onder de streep te zien krijgt. Zal wel ergens negatief eindigen gok ik, alhoewel het moeilijk inschatten is met wat nieuwe huurders in ons pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
@zonnig type: Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord. De politieke verhoudingen in Duitsland zijn me maar erg beperkt duidelijk (hoe dit soort spelletjes gespeeld worden, en wie de spelers zijn), maar nu iets duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:59
even reagerend op de nodige bladzijden die weer voorbij kwamen :-)

er zijn volgens mij ook ontharders < 1000 euro. Een vriend van me heeft er zo een laten installeren door zijn loodgieter. Had er ook al lang een willen hebben voor dat geld maar helaas heb ik er niet voldoende plek voor in de meterkast.

verder wordt er wat makkelijk gedaan over verbruik onder 2500 kWh. Zelf zitten we op 4800 kWh maar heb bijvoorbeeld een gezin met 5 personen (veel wassen / drogen). Tevens een groot huis met > 60 lampen, de nodige elektronica (computers/laptop/opladers/tv/projector en tegenwoordig een airco. Tevens een WTW (ventilator).
Gelukkig heeft een groot huis ook een groot dak. Hoop volgend jaar of jaar daarna een 20-tal panelen erop te leggen. Ik vind dat je best kunt lenen daarvoor, het is immers woningverbetering. Met een netto rentevoet van (in mijn geval) < 2% is daar toch niets mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je je jaarverbruik deelt door 365 en dan door 24, kom je al snel tot de conclusie dat je billie turf bent.
1kWh is al snel 10 uur lang 100watt (365 dagen lang is pas 365 kWh)
ik kom van een waanzinnige 6800kWh in 2005 nu op 2 jaars gemiddelde 851kWh per jaar.(2 personen)
en dat was helemaal niet moeilijk.

als je graag je geld aflegd aan nutteloze sigaar rokende bestuurders met bonus,
mijn zegen heb je, maar het hoeft niet, je kan het ook weer aan jezelf besteden.

(grote dank aan solarwebsite.nl voor alle inzichten)

6800 kWh is 776 watt ac continu 24x7
851 kWh is 10 watt continu 24x7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2011 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
Een lintje voor Jacqueline Cramer. :X :? 8)7
http://www.rijksoverheid....tember-2011-den-haag.html

Zo gaat het aanzien van zo een lintje wel omlaag.

Wanneer is het praten eens voorbij. Ik wil wel eens actie zien.

Heeft iemand al wat gehoord over de green deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:05

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
zonnigtype schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:19:
[...]

Hier staan de zonnepanelen gelukkig nog, maar in een straal van 500m zijn minstens drie flinke bomen omgewaaid, op auto's en woonboten terechtgekomen.
Het was ook een flinke, vlagerige wind. Het is nu weer wat rustiger.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maxtrash schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:27:
verder wordt er wat makkelijk gedaan over verbruik onder 2500 kWh. Zelf zitten we op 4800 kWh maar heb bijvoorbeeld een gezin met 5 personen (veel wassen / drogen). Tevens een groot huis met > 60 lampen, de nodige elektronica (computers/laptop/opladers/tv/projector en tegenwoordig een airco. Tevens een WTW (ventilator).
Misschien doe jij wel moeilijk over het verlagen van je gebruik.... :X

Met lenen voor een goed doel is niets mis, vooral niet als je hem in box 1 kwijt kunt.
4% klinkt wel als een korte looptijd... of heb je medewerkersvoorwaarden? 8)

Ik heb ook een compoeter en een toplap, zelfs mijn telefoon heeft een lader. Ik heet wel Neanderthaler, maar dan leef ik nog niet in een grot ofzo.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik laad mijn telefoon / laptop altijd bij klanten op.. 8-) Da's pas besparen! Daarom wil ik ook een elec. auto, lekker overal stroom pikken.. :+

Geintje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:54:
Ik laad mijn telefoon / laptop altijd bij klanten op.. 8-) Da's pas besparen! Daarom wil ik ook een elec. auto, lekker overal stroom pikken.. :+
Sjongejonge...eerst stroom aftappen voor een eigentijdse indoor botanische (monocultuur) tuin.

En nu weer je auto willen prikken in de (laad)paal van de buren..... tis me een lekker type zeg...
Zeker ook vroeger benzine 'gezogen'.. 8)

Geintje dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2011 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maximale windsnelheid 102.2 km/uur om 16:17 uur
Maximale zonnestraling 838.0 W/m2 om 15:33 uur
zo blij met die extra clickfit beugeltjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Benzine? Dat is voor mijn tijd Neanderthaler71.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Een spaarlamp zou toch enkele jaren of duizenden brand uren mee moeten gaan? Zou er iets mis kunnen zijn met je elektriciteit net waardoor spaarlampen eerder stuk gaan? Meeste spaarlampen hier in huis gaan binnen een jaar stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

maxtrash schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:27:

Meer dan 60 lampen :? Hoeveel kroonluchters heb je? Die kunnen wellicht met een 1,8W draai-in tweepunts lamp i.p.v. de minimaal 20W halogeen toe (bij de Blokker)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

PcDealer schreef op maandag 12 september 2011 @ 22:18:
[...]

Meer dan 60 lampen :? Hoeveel kroonluchters heb je? Die kunnen wellicht met een 1,8W draai-in tweepunts lamp i.p.v. de minimaal 20W halogeen toe (bij de Blokker)?
Ik kom- ook geen klein huisje - toch ook wel op 45-50 lampen... het gaat sneller dan je denkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

SunshineCompany schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:28:
Volgens mij kookt 90% van Nederland op gas.. dus het is redelijk normaal om dat niet mee te rekenen.. :)
Overigens is mijn semi-professionele (grote!) oven wel op electra, en staat regelmatig lekkere dingen te bakken.
Er gaat natuurlijk niets boven .........
http://www.rayburnfornuizen.nl/

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:11
direct na het opstaan de warme maaltijd koken en je hoeft de rest van de dag niet meer te verwarmen ;)
ps. graag midden in huis koken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Toch wel hoor; zit al jaren zo rond de 1300/1400 kWh, met een elektr. boiler die al 900 kWh/jaar verbruikt;
moet ik wel eerlijk zeggen: 1 pers. huishouden + weinig thuis, dus dat scheelt wel.
mijn geheim: tsja, ben best wel extreem zuinig (ja, kom uit Zeeland),geen grootverbruikers in huis, gewoon een tv, koelkast, laptop, frituur-1x 2 weken en 1x wekelijks een wasje draaien.
spaarlampen :? die had ik 22 jaar geleden al :Y

PS: ben ik nu erg extreem(zuunig) als ik vertel dat ik zelfs de stekker v/d wekkerradio eruit trek als ik een dag/weekend niet thuis ben???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JAN-B schreef op maandag 12 september 2011 @ 23:49:

PS: ben ik nu erg extreem(zuunig) als ik vertel dat ik zelfs de stekker v/d wekkerradio eruit trek als ik een dag/weekend niet thuis ben???
*O*

Neen hoor, ik ben ook zo'n stekker rukkend type (alleen is het dan met andere apparaten). Wat mensen daar van vinden boeit me niet zo... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:59
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:29:
[...]

Misschien doe jij wel moeilijk over het verlagen van je gebruik.... :X
heb wel een plugwise set aangeschaft en heb al 5 jaar een warmtepompdroger dus ben er wel degelijk mee bezig
Met lenen voor een goed doel is niets mis, vooral niet als je hem in box 1 kwijt kunt.
4% klinkt wel als een korte looptijd... of heb je medewerkersvoorwaarden? 8)
mmm, inderdaad. En rekenen met rente 1 jaar vast is ook niet helemaal verantwoord.
Maar toch, puur financieel: stel ik leen 12.000 euro tegen 1,4% = 168 euro / jaar.
Ik schrijf dit af in 25 jaar = 480 euro / jaar
nog wat onderhoud en vervangen invertor halverwege = 100 euro / jaar
In totaal kost mij dat 748 per jaar en ik bespaar ongeveer 1000 euro / jaar.
dan zou ik het eigenlijk al meteen moeten doen... De inflatie is al veel meer.
Ik heb ook een compoeter en een toplap, zelfs mijn telefoon heeft een lader. Ik heet wel Neanderthaler, maar dan leef ik nog niet in een grot ofzo.... ;)
heb de lampen voor de grap nog eens op een rijtje gezet. Daarbij wel armaturen met 2 lichtpunten dubbel geteld. Kom ik nog hoger uit dan de eerder genoemde 60, namelijk 79 8)7

zolder slaapkamer 1 leeslamp gu10 led
1 nachtlampje led
1 plafond spaarlamp
1 bureaulamp gloeilamp
1 spot led rgb
1 spot led wit
badkamer 3 spot gu10 halogeen
1 spot gu10 led
1 wastafel tl
overloop 1 plafond gloeilamp
zolder 3 spot gu10 led
1 plafond spaarlamp
2 schemerlamp spaarlamp
1 staand spaarlamp
1 bureaulamp gloeilamp
vliering 1 plafond tl
1e verdieping boven trap 1 plafond spaarlamp
toilet 2 plafond e14 spaarlamp
overloop 1 plafond spaarlamp
slaapkamer t 1 plafond spaarlamp
2 kast gu10 halogeen
1 bureaulamp spaarlamp
slaapkamer i 1 plafond spaarlamp
1 nachtlampje led?
1 kast gloeilamp?
slaapkamer o 2 plafond spaarlamp
1 schemerlamp spaarlamp
1 leeslamp gloeilamp
1 leeslamp halogeen
buiten 1 balkon spaarlamp
kleedkamer 1 plafond spaarlamp
badkamer 4 plafond gu10 halogeen
1 plafond gu10 led
2 wastafel mr10 halogeen
bg trap/hal 2 plafondlamp spaarlamp
buiten 1 voordeur tl
toilet 2 plafond e14 spaarlamp
studeerkamer 1 plafond spaarlamp
2 schemerlamp spaarlamp
voorkamer 1 plafond gloeilamp
2 schemerlamp spaarlamp
1 schemerlamp e14 gloeilamp
woonkamer 2 plafond gloeilamp
1 schemerlamp e14 gloeilamp
4 schemerlamp spaarlamp
3 kubusjes e14 spaarlamp
keuken 4 aanrecht halogeen
2 plafond e14 spaarlamp
halletje 2 plafond e14 spaarlamp
garage 1 plafond spaarlamp
buitenlamp 2 achter spaarlamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnepanelen

Ik ben toch zo zwanger van mijn panelen! dat ik zin krijg in augurken....
...een week of 3.....een eeuwigheid...tiktaktiktak...

O ja moet nog Greenchoice en de netbeheerder informeren? .... Beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 07:35:
@zonnepanelen

Ik ben toch zo zwanger van mijn panelen! dat ik zin krijg in augurken....
...een week of 3.....een eeuwigheid...tiktaktiktak...

O ja moet nog Greenchoice en de netbeheerder informeren? .... Beide?
Lijkt me een pijnlijke bevalling, die rechthoekige panelen..... dat worden een hoop hechtingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
koelkast 1: 114kWh (productfiche)
koelkast 2: 110kWh (productfiche)
diepvriezer: 300kWh (productfiche)
koken: 360kWh (1kWh per dag gemiddeld is niet overdreven)
strijken: 50kWh (2kWh elke 2-3 weken)
was: 200kWh (productfiche)

Alleen al op basis van het opgegeven verbruik kom ik al op 700kWh, doe ik koken en strijken erbij kom ik al bijna op 1300kWh.
Dan heb ik nog geen lampen gebruikt, of computer, of circulatiepomp, of de oven, of ...

@ JAN-B
Hoe jij met 400-500kWh per jaar toekomt (zonder uw boiler)?!

De stekker van de wekkerradio uittrekken is voor mij een brug te ver, maar verder staat op bijna elk toestel een kaku.

aantal individuele lampen (buislampen incl) is hier toch ook 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 14:18
aip schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 07:44:
[...]
Lijkt me een pijnlijke bevalling, die rechthoekige panelen..... dat worden een hoop hechtingen ;)
En dan maar hopen dat het geen PV-stuitligging is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 07:55:
[...]
En dan maar hopen dat het geen PV-stuitligging is ;)
Denk meer aan een extraterrestrial variant.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

maxtrash schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 01:02:
[...]

heb de lampen voor de grap nog eens op een rijtje gezet. Daarbij wel armaturen met 2 lichtpunten dubbel geteld. Kom ik nog hoger uit dan de eerder genoemde 60, namelijk 79 8)7
Ik ook maar eens tellen:
- 1 voordeur gloeilamp
- 1 spaarlamp gang
- 1 gloeilamp wc
- 4 halogeen eettafel
- 1 gloeilamp afzuigkap
- 1 gloeilamp magnetron
- 3 halogeen op een spot (1) (2 in gebruik
- 3 halogeen op een spot (2) (1 werkend)
- 1 gloeilamp stalamp
- 1 spaarlamp overloop
- 1 spaarlamp badkamer (1)
- 1 gloeilamp badkamer (2)
- 1 spaarlamp master bedroom (1)
- 1 spaarlamp master bedroom (2)
- 1 spaarlamp slaapkamer (1)
- 1 gloeilamp slaapkamer (2)
- 1 gloeilamp schuur
Maximaal 24, waarvan 2 kapot. Veel punten hebben geen lamp (zoals bij de achterdeur en buiten aan de schuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Onze lijst van lampen

Beneden

- 1x LED 6W, Buitenlamp voor
- 1x LED 6W, Buitenlamp achter

- 1x LED 7W, gang / hal
- 3x 20W Halogeen, toilet
- 2x 3W LED, woonkamer
- 2x 7W Spaarlamp, woonkamer
- 2x 1,5W LED, woonkamer
- 1x 20W Halogeen, woonkamer
- 1x 6W LED, woonkamer

- 1x 12W LED-TL, keuken
- 2x 36W TL, keuken
- 2x 5W spaarlamp, afzuigkap
- Lampje in koelkast
- Lampje in magnetron

- 3x20W Halogeen, bijkeuken
- 1x10W Spaarlamp, schuur

1e verdieping

- 2x6W Spaarlamp, overloop
- 1x15W Spaarlamp, slaapkamer1
- 1x5W Spaarlamp, slaapkamer1
- 1x15W Spaarlamp, computerkamer
- 1x25W spot, computerkamer
- 1x10W Spaarlamp, werklamp computerkamer
- 1x15W Spaarlamp, slaapkamer2
- 1x5W Ledlicht, achter bed
- 6x20W Halogeen, badkamer

2e verdieping

- 3x20W Halogeen, overloop
- 2x50W Halogeen, toilet/wasruimte
- 1x15W Spaarlamp, hobbykamer
- 1x10W Spaarlamp, waskamer
- 1x10W Spaarlamp, inloopkast

Wij hebben normaal in de woonkamer/keuken iets van 52W aan verlichting aan staan. Allemaal spaar of led op 1 20W halogeenspot na die nog vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe nuttig is het om je lampen te tellen? Gemiddeld zullen die hopelijk toch het grootste deel van de tijd uit staan... Wij hebben 's avonds welgeteld 1 lamp (dimbare spaarlamp) aan van max. 20W (zal op zo'n 15W staan denk ik). Als ik iets in de keuken moet hebben gaan daar even de inbouwhalogeentjes van 5x15W gedimd aan en dan gelijk weer uit. Alleen als het over een tijdje weer om 18:00 donker is gaat het verbruik wat omhoog vanwege de 4x25W gloeilampjes (gedimd) van de eetkamerlamp. Daar kan ik wellicht nog wat op besparen (maar ik heb nog geen vergelijkbare LED o.i.d. lampjes gevonden om de kaarslampjes te vervangen) (en bovendien wordt in het winterseizoen de 'verspilde' elektriciteit niet helemaal verspild maar in nuttige (hoewel wat duurdere) warmte omgezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Laatst online: 25-09 15:43
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 08:39:
Hoe nuttig is het om je lampen te tellen? Gemiddeld zullen die hopelijk toch het grootste deel van de tijd uit staan... Wij hebben 's avonds welgeteld 1 lamp (dimbare spaarlamp) aan van max. 20W (zal op zo'n 15W staan denk ik). Als ik iets in de keuken moet hebben gaan daar even de inbouwhalogeentjes van 5x15W gedimd aan en dan gelijk weer uit. Alleen als het over een tijdje weer om 18:00 donker is gaat het verbruik wat omhoog vanwege de 4x25W gloeilampjes (gedimd) van de eetkamerlamp. Daar kan ik wellicht nog wat op besparen (maar ik heb nog geen vergelijkbare LED o.i.d. lampjes gevonden om de kaarslampjes te vervangen) (en bovendien wordt in het winterseizoen de 'verspilde' elektriciteit niet helemaal verspild maar in nuttige (hoewel wat duurdere) warmte omgezet).
Nut heeft het natuurlijk altijd :) Is ook een stukje bewustwording over hoe snel, hoeveel je lampen je soms verzamelt. Ik zie hierboven voorbeelden staan van 50+ lampen.. Ik kan het me voorstellen dat je zoveel lampen hebt in een grote woning, maar ik met me woning van 300m3 zie dat nog niet zo snel gebeuren :P

Verder bekijk je dan gelijk of er misschien ergens lampen staan die je niet eens gebruikt en gewoon weg kunnen bijvoorbeeld.

@Neanderthaler71 hierboven: Ik zag dat je een aantal rookmelders hebt hangen. Hebben die serieus een gezamenlijk verbruik van 480kWh? 8)7

Dat is 100 euro op jaarbasis, gemiddeld genomen dan. Mijn god, daar sla ik stijl van achterover. :F
Ik krijg ze ook in mijn nieuwbouwwoning, maar dan ga ik die gelijk vervangen voor exemplaren met een simpele batterij erin :X . Niet echt goed voor het milieu, maar 100 euro aan rookmelders is dat ook niet...

[ Voor 14% gewijzigd door YaaD op 13-09-2011 08:45 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 00:31:
Neen hoor, ik ben ook zo'n stekker rukkend type .......
Ouwe rukker :$

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Yaad - rookmelders

Een rookmelder doet 6,8W continu. 6.8W x 24 h x 365 = circa 60 kWh per stuk per jaar.

Het aantal rookmelders hangt af van de hoogste slaapkamer, bij een slaapkamer op de 2e verdieping is het algemeen noodzakelijke beveiligingsniveau hoger. Dan wordt het elke verblijfsruime en verkeersruimte.

Bij mij zijn het 2 + 5 + 1. Onlangs heb ik de rookmelders in die kamers die niet als slaapkamer worden gebruikt afgekoppeld. Dus sinds kort is het voor mij 360kWh (6 stuks zijn er nog in werking). Overigens zitten er in netgekoppelde rookmelders ook batterijen voor de back-up functie.

Het verschil tussen de standaard rookmelder en die volgens de voorschriften is dat die in je nieuwbouwhuis gekoppeld zijn. Dat is iets lastiger met een batterij variant, ik zoek nog naar een geschikte rookmelder op batterij en het liefst koppelbaar met de oranje draad die al in mijn huis ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Mijn ouders hebben thuis enkel 9V rookmelders. Die van de keuken en van de hal zijn met een gewoon snoer aan elkaar gekoppeld, zodat een brand in de keuken meteen een gillend alarm in de trappenhal oplevert :).
Het waren gewoon toestelletjes van bij Brico of Gamma...
De rookmelders die ik heb, kan je ook koppelen, maar bij gebrek aan plaats om een draad te verstoppen is dat niet gebeurt. Ik heb niet de indruk dat een gillend alarm in de keuken ons niet zou wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:21:
(...)

Het aantal rookmelders hangt af van de hoogste slaapkamer, bij een slaapkamer op de 2e verdieping is het algemeen noodzakelijke beveiligingsniveau hoger. Dan wordt het elke verblijfsruime en verkeersruimte.

(...)
Kun je ook een bron aangeven van deze verplichting? In mijn nieuwbouwhuis (2009) hangen ook van die kWh-slurpende ondingen, maar 'gelukkig' zijn het er maar 3: op elke verdieping eentje (hal / overloop).

Dat klopt met wat PcDealer hier citeert.

Volgens jouw norm zou ik er ook nog een handvol moeten bijhangen. (Heb er trouwens wel eentje extra opgehangen (op batterijen en niet gekoppeld) vlak bij de CV installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Laatst online: 25-09 15:43
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:21:
@Yaad - rookmelders

Een rookmelder doet 6,8W continu. 6.8W x 24 h x 365 = circa 60 kWh per stuk per jaar.

Bij mij zijn het 2 + 5 + 1. Onlangs heb ik de rookmelders in die kamers die niet als slaapkamer worden gebruikt afgekoppeld. Dus sinds kort is het voor mij 360kWh (6 stuks zijn er nog in werking). Overigens zitten er in netgekoppelde rookmelders ook batterijen voor de back-up functie.

Het verschil tussen de standaard rookmelder en die volgens de voorschriften is dat die in je nieuwbouwhuis gekoppeld zijn. Dat is iets lastiger met een batterij variant, ik zoek nog naar een geschikte rookmelder op batterij en het liefst koppelbaar met de oranje draad die al in mijn huis ligt.
Het is niet dat ik je niet geloof hoor. Ik ben eerder verbaasd dat die dingen zoveel verbruiken. Wij krijgen er in iedere ruimte dan hoogstwaarschijnlijk ook eentje, dat brengt het aantal op 4 en dat valt op zich nog wel mee.
Dan zou ik aan een verbruik zitten van 240kWh. 50 euro per jaar voor wat veiligheid kan ik nog wel overzien.

Mocht je rookmelders vinden die op batterijen werken, en koppelbaar zijn. let me know ;)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoNoAD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-12-2023
@ die gene waar de Spaarlampen vaak/snel kapot gaan.

Meet even de Spanning die uit jouw stopcontact komt dit kan een factor zijn.

Ik heb ooit zelf bij een bedrijf een stopcontact gemeten en daar bleek maar 208 volt op te staan( de mede collega's klaagde over extreem warme Accu laders) omdat de accu laders op 220-230 werken moest deze de 12V compenseren en dus moest deze veel harder werken om de accu's vol te krijgen, met gevolg dat deze bijna weg smolten.
Nu weet ik niet meer de pressiese werking van spaarlampen maar kan me wel voorstellen als er Te grote verschillen zijn in voltage dat spaar lampen mogelijk minder lang leven/werken.

Rookmelders = Besparen op veiligheid vind ik nou het stomste wat iemand kan doen, hoeveel kost jouw leven nou vergeleken met dat beetje energie dat verbruikt word?
Je kan altijd nog de Rookmelder fabrikant en vraag of de energie dat deze rookmelder gebruikt niet omlaag kan? ander model / type?

[ Voor 18% gewijzigd door NoNoAD op 13-09-2011 09:54 . Reden: meer text ]

skullcrusher

Pagina: 1 ... 130 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.