Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 126 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.847 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 11:47:
Ik was het formulier aan de mensen in de rij aan het uitleggen, en hoe je intekenen kan voor meer, als er overblijft of afvallers zijn, zoals in de afgelopen jaren ook het geval was.
Steeds weer netjes helemaal achteraan aangesloten, toch eruit gepikt, inleveren, en opdonderen.

In de gemeente Bergen zijn vorig jaar zelfs 14 beschikkingen ongebruikt gebleven, mensen die 2x 600Wp willen aanschaffen moeten dat weten. Misschien zie ik er wel vanaf, het is wel mooi geweest zo.
Ik heb de ambtenaar gewezen op het feit dat 1x500 euro per adres wel goed genoeg was, en eerlijker ook.
En zijn reactie was? :)

Voor de rest bof je maar met zo'n lokale subsiedie, ik zou zeker van zulke buitenkansen gebruik maken om wat extra panelen of heatpipes op het dak te leggen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De eerste Bonne Louise peren zijn ook rijp. Die beginnen een mooie blos te krijgen en zijn al lekker van smaak!

Trouwens, gisteren ruim 8 kilo conference geplukt en de boom zit nog vol.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 10:31:
Wacht even... dus volgens jou is:

Jou 21 cent betalen voor 1 kWh en
je buurman 21 cent laten betalen voor 1 kWh

opeens dikke winst? :?
:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 23:16:
[...]

De appels zijn er bij ons al af ( Elstar en Golden delicious ). Die waren al goed rijp begin augustus.

Voor handperen is er een foefje voor. Als de peren beginnen te vallen een paar van de boom plukken en kijken wat de kleur is van de pitten. Als de pitkleur bruin/zwart is dan zijn de plukrijp. Ik proef ze ook, tegen de tijd dat ze plukrijp zijn dan zijn ze inderdaad nog hard en zit er nog niet heel veel smaak aan maar je kan al wel duidelijk de "conference" in de peren proeven ;).

Ik laat ze idd nog een week of twee narijpen.

De eerste 8kg is vandaag trouwens geoogst.
Ik heb mijn fruitboompjes (conference, elstar, perzik, kers) dit jaar pas geplant en nog geen oogst gehad. Slechts vijf miezerige perzikjes die weliswaar goed van smaak waren, maar niet zoet genoeg. Maar ja, wat wil je, met zo'n zomer.

SunshineCompany schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 22:31:
De daling van afgelopen maanden is leuk geweest, die is er nu wel uit. 't Houdt een keer op.. een A-merk LCD TV zal ook nooit <150 EUR worden.
De prijsdaling houdt op de lange termijn uiteraard niet op, maar volgens dit artikel wordt er in de 2e helft van dit jaar nog een rally verwacht in Duitsland en Italië. Verdere prijsdalingen worden verwacht in het eerste kwartaal van 2012, dus het is te hopen voor AllesKan dat het snel naar de consumentprijzen doorsijpelt. Anders wordt het 2013 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
engelbertus schreef op zondag 04 september 2011 @ 01:22:
@ 3 fasen stroom, met met 100 watt opwek en 100 watt lampje op verschillende fasen: door de verschillende fasen gaat de feitelijke stroom van je pv helemaal naar het trafostation, en van daaruit naar de gebruiker waar de minste weerstand is op die fase.
de lamp brand op stroom van een hele andere fase.
Huh?

Die stroom gaat echt niet terug naar het trafostation, die verdwijnt gelijk bij je buurman in de meterkast.
de meter meet echter elke fase appart, en berekent daaruit welke meter moet lopen ( dag. nacht, levering of teruglevering.

met een verbuik en op wek van beide 100, zullen dus beide telwerken stilstaan, maar loopt er wel op beide fasen een stroom.
Nee. De meter zal netjes registeren dat je gedurende een bepaalde tijd 100W hebt verbruikt, en tevens APART dat je gedurende een bepaalde tijd 100W hebt teruggeleverd. Je energieleverancier zal dan een en ander salderen.

Een Ferraris meter niet, die saldeert a la minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Anne vdr Bom schreef op zondag 04 september 2011 @ 19:52:
De prijsdaling houdt op de lange termijn uiteraard niet op, maar volgens dit artikel wordt er in de 2e helft van dit jaar nog een rally verwacht in Duitsland en Italië. Verdere prijsdalingen worden verwacht in het eerste kwartaal van 2012, dus het is te hopen voor AllesKan dat het snel naar de consumentprijzen doorsijpelt. Anders wordt het 2013 >:)
Nou, alles kan, dus wachten tot 2013 ook. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

flitspaal.nl schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 16:31:

Conference zijn ( jammer genoeg ) geen stoofperen ;)

Je bent trouwens welkom om 2 of 3 kilo op te halen hier. Want op krijg ik ze nooit. ik zal na het oogsten wel een pic maken van de hoeveelheid.
Prachtig toch dit topic, nu gaat het weer over peren.
Als je hier in het Twentse zou wonen nam ik je aanbod graag aan. :)
zonnigtype schreef op zondag 04 september 2011 @ 00:22:
... dan moet je Gieser Wildemannen hebben. Smullenbrullen (met pijpje kaneel en paar kruidnagels, stoven in diksap met scheutje rode wijn en schepje suiker indien behoefte... :9 )
Maar wel op zonnestroom laten rood stoven toch? ;)
Is een van de lekkerste nagerechten.

[ Voor 33% gewijzigd door SpeksteenWP op 04-09-2011 20:19 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
  • Laatst online: 24-04 19:19
De hitte van de afgelope dagen heeft me overtuigd om glasfolies op de veluxramen te zetten. Juist heb ik daar geen ervaring mee en heb ik eigenlijk geen idee of dit zal werken.

Ik heb 2 veluxramen, 60 cm breed en 110 cm hoog. Ze staan Z-W. Er staan nu al zonnelamellen voor. Dit op enkele cm's achter het raam. Gaat dit iets uitmaken?

Ow ja, kunnen glasfolies tegen condentatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edmunt schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:00:
De hitte van de afgelope dagen heeft me overtuigd om glasfolies op de veluxramen te zetten. Juist heb ik daar geen ervaring mee en heb ik eigenlijk geen idee of dit zal werken.

Ik heb 2 veluxramen, 60 cm breed en 110 cm hoog. Ze staan Z-W. Er staan nu al zonnelamellen voor. Dit op enkele cm's achter het raam. Gaat dit iets uitmaken?

Ow ja, kunnen glasfolies tegen condentatie?
Je hebt van velux toch ook zonwering (voor de ruit).

Voor of achter de ruit maakt zeker uit. Glasfolies zouden daar eigenlijk wel tegen moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Vandaag de laatste halogeenspots in de woonkamer vervangen door Massive Kavo. De lampen zijn voorzien van Philips PowerLED's 7,5 W en een Philips driver. Drie armaturen met in totaal 9 x 35W halogeen zijn nu vervangen door 10x 7,5 W LED .De lichtopbrengst van één LED is ongeveer vergelijkbaar met de 35 Watt halogeenlamp.
Afbeeldingslocatie: http://www.lampenwebshop.nl/images/categories/Lampen-Massive-Kavo-564141710.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
ericplan schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:43:
De lichtopbrengst van één LED is ongeveer vergelijkbaar met de 35 Watt halogeenlamp.
Aldus de verkooppraatjes.

Wat is jouw persoonlijke indruk? Geeft het net zoveel licht, en is het prettig licht? (Ook qua spreiding)

Ik vind het namelijk wel een geinige lamp qua model

[ Voor 7% gewijzigd door AllesKan op 04-09-2011 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
AllesKan schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:58:
[...]

Aldus de verkooppraatjes.

Wat is jouw persoonlijke indruk? Geeft het net zoveel licht, en is het prettig licht? (Ook qua spreiding)

Ik vind het namelijk wel een geinige lamp qua model
Ik gaf mijn eigen indruk weer. Geeft een redelijk brede, egale bundel. De lichtkleur is iets witter dan halogeen. We zijn er blij mee.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op zondag 04 september 2011 @ 20:15:
[...]

Prachtig toch dit topic, nu gaat het weer over peren.
Als je hier in het Twentse zou wonen nam ik je aanbod graag aan. :)
Tja, Lelystad ligt dan idd wel een beetje uit de route ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Leuk ding erik! Wat is de tvt? Grapje.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
SunshineCompany schreef op zondag 04 september 2011 @ 22:16:
Leuk ding erik! Wat is de tvt? Grapje.
Tvt?

€ 50,- aanschaf per 7,5W led t.o.v. een bestaande 35 W halogeen. Besparing per branduur dus 27,5W

Elke 36,4 uur dus 23ct besparing (bij gelijkblijvende energieprijs :D ), dus theoretisch (€ 50 / € 0,23) *36.4 uur = 7913 uur. Bij gemiddeld 4 uur per dag dus 1978 dagen oftewel 5,4 jaar.

Dat is beter dan PV-panelen. (Mits 4 uur per dag gebruikt)

Maar het design kost ook wat, dus 50,- per led is eigenlijk al te hoog gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week heb ik deze led inbouwspotjes gekocht. De prijs viel me erg mee.

Afbeeldingslocatie: http://www.rietveldlicht.nl/fotos/groot/70026.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2011 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 22:30:
Vorige week heb ik deze led inbouwspotjes gekocht. De prijs viel me erg mee.
Hoeveel licht geven die? Ik ben nog op zoek naar led verlichting die mijn 6 x 50W halogeen spotjes kunnen vervangen. Dat de enige verlichting die gedimd aanstaat, verbruikt teveel maar kan geen goede, betaalbare vervanger vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
AllesKan schreef op zondag 04 september 2011 @ 22:27:
[...]

Tvt?

€ 50,- aanschaf per 7,5W led t.o.v. een bestaande 35 W halogeen. Besparing per branduur dus 27,5W

Elke 36,4 uur dus 23ct besparing (bij gelijkblijvende energieprijs :D ), dus theoretisch (€ 50 / € 0,23) *36.4 uur = 7913 uur. Bij gemiddeld 4 uur per dag dus 1978 dagen oftewel 5,4 jaar.

Maar het design kost ook wat, dus 50,- per led is eigenlijk al te hoog gerekend.
Waarbij je voor 't gemak maar even de levensduur van een halogeenlampje buiten beschouwing laat.

Echte tvt-ers nemen natuurlijk ook het vermeden risico bij lampvervanging in hun berekening mee. Dat scheelt weer een aantal mensenlevens.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
ericplan schreef op zondag 04 september 2011 @ 22:48:
Waarbij je voor 't gemak maar even de levensduur van een halogeenlampje buiten beschouwing laat.
Yep, heb je helemaal gelijk in, die zul je voor die tijd waarschijnlijk ook al 5 keer vervangen moeten hebben.

Conclusie: hoewel de lamp duur lijkt (199,- zag ik) levert hij tijdens gebruik meer voordeel op dan een PV-paneel. (Mits je er een 4 x 35W halogeen door vervangt en het zaakje gemiddeld 4 uur per dag brand.)
Echte tvt-ers nemen natuurlijk ook het vermeden risico bij lampvervanging in hun berekening mee. Dat scheelt weer een aantal mensenlevens.
Ehmmm.. Als je zo simpel bent dat je je leven niet zeker bent bij het vervangen van een lamp, kun je dan niet beter de oude lamp laten hangen waar die hangt? De echte tvt'er weet natuurlijk dat een mensenleven onbetaalbaar is. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door AllesKan op 04-09-2011 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op zondag 04 september 2011 @ 22:41:
[...]

Hoeveel licht geven die? Ik ben nog op zoek naar led verlichting die mijn 6 x 50W halogeen spotjes kunnen vervangen. Dat de enige verlichting die gedimd aanstaat, verbruikt teveel maar kan geen goede, betaalbare vervanger vinden.
Moeilijk vergelijken, want ik heb nog nooit halogeenlampen gehad, maar ik verwacht niet dat deze ledspotjes evenveel licht geven als 6x50W. Bij mij komen ze op het toilet dat ik aan het verbouwen ben, waardoor er een soort nis komt die ik wil uitlichten. Ik ga 2 van die spotjes in die nis gebruiken en de overige 3 centraal op het plafond. Nu hangt er alleen een spaarlamp van 5W centraal op het plafond.

Ik heb op dit moment pas 1 lampje aan de kabel gehangen om even een snelle indruk te krijgen van de hoeveelheid licht, maar kan er pas echt wat van zeggen als ik ze alle 5 heb hangen. Ben al wel erg tevreden over de kleur: mooi warm niet kil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 26-09 17:20
AllesKan schreef op zondag 04 september 2011 @ 20:08:
[...]

Huh?

Die stroom gaat echt niet terug naar het trafostation, die verdwijnt gelijk bij je buurman in de meterkast.

[...]

Nee. De meter zal netjes registeren dat je gedurende een bepaalde tijd 100W hebt verbruikt, en tevens APART dat je gedurende een bepaalde tijd 100W hebt teruggeleverd. Je energieleverancier zal dan een en ander salderen.

Een Ferraris meter niet, die saldeert a la minuut.
ok, bij de buurman heb je gelijk in, maar volgens mij heb je wat betreft de meter geen gelijk, die rekent zelf uit dat je op dat moment geen verbuik hebt, en "noteert slechts dat je of gebruikt, of verbruikt, of geen van beide. er loopt maar 1 teller tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 26-09 17:20
AllesKan schreef op zondag 04 september 2011 @ 22:27:
[...]

Tvt?

dus binnenkort op de site van [willekeurige zonnepanelenverkoper die schermt met tvt] zie je een post "design" afgetrokken worden van de installatiekosten? ook lekker subjectief dan..
nee hoor de tvt is 0 jaar, ik vind mijn panelen echt vreselijk mooi! ik doe het ook niet voor de energie / eurobesparing of voor het milieu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Voor ledlampen ga ik naar Dealextreme, hier moet je alleen goed kijken naar de kleurtemperatuur en opbrengst in Lumen-Watt.

Zit de documentaire Gasland te kijken op NL2, wat een bende daar in de VS.
En dan te bedenken dat ze dat in NL ook willen gaan doen(Schaliegas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Vandaag afgewerkt, deze mooie 30 x 190Wp Kingsun installatie op een Kostal Piko 5500 inverter. (3 fase)
Hierbij was alleen sprake van een 1500 euro aanschafsubsidie van de gemeente Maastricht.
Deze foto was prachtig genomen via het dak bij de buren. Geweldig.

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/dscf2862_1024x768.jpg

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
Gisteren eens opgemeten wat een poosje hemden strijken aan stroom kost.
Met een hoog bejaard stoomstrijkijzer (zo'n grote bak, waarbij het water eerst moet koken voor je kan beginnen strijken) doe ik ongeveer 1kWh per uur strijken...

Kan iemand daarmee vergelijken?
- bv met een nieuwere stoomgenerator (bouwjaar van mijn toestel zal voor 2002 liggen)
- bv met een eenvoudig stoomstrijkijzer (zo eentje met het waterreservoir in het strijkijzer zelf)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13
Nice! Dat levert zomaar vier keer ons jaarverbruik op, als de installatie op zuid staat. Heb je enig idee van het jaarverbruik van dit huishouden?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
AllesKan schreef op zondag 04 september 2011 @ 22:53:
[...]

Conclusie: hoewel de lamp duur lijkt (199,- zag ik) levert hij tijdens gebruik meer voordeel op dan een PV-paneel. (Mits je er een 4 x 35W halogeen door vervangt en het zaakje gemiddeld 4 uur per dag brand.)
Sinds vorige week is die lamp meer dan 10% duurder geworden, ik betaalde bij die zelfde webshop 179,-

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

JeroenH schreef op maandag 05 september 2011 @ 09:41:
[...]

Nice! Dat levert zomaar vier keer ons jaarverbruik op, als de installatie op zuid staat. Heb je enig idee van het jaarverbruik van dit huishouden?
Dit huishouden heeft een flink verbruik omdat ze geen gas hebben maar alleenstaand huis verwarmen met een warmtepomp (bodem). Tevens hebben ze ook een grijs water systeem voor de toilletten, tuin sproeien enz. (10.000 L tank)
Installatie staat op zuid.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SolarKing schreef op maandag 05 september 2011 @ 13:08:
[...]
Dit huishouden heeft een flink verbruik omdat ze geen gas hebben maar alleenstaand huis verwarmen met een warmtepomp (bodem). Tevens hebben ze ook een grijs water systeem voor de toilletten, tuin sproeien enz. (10.000 L tank)
Installatie staat op zuid.
Als ik het juist inschat zou een warmtepomp op jaarbasis zo'n 3000 kWh aan elektrische energie verbruiken bij een goed geïsoleerd vrijstaand huis. Bij een PV opbrengst van 5.200 kWh houden ze dan nog 2.200 kWh over voor overige apparatuur. Dan heb je je verbruik wel prima gedekt.

3000 kWh * COP van 4 is 12.000 kWh warmte. 12.000 / 9 (kWh warmte in een m3 aardgas) = 1.333 m3 gas equivalent.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zojuist een Wattcher gekregen. Vanavond mee spelen!

Afbeeldingslocatie: http://www.instablogsimages.com/images/2009/05/07/wattcher_1_FWJ9X_69.jpg

Hij is trouwens kleiner dan ik dacht n.a.v. de foto's op internet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Oeh, zag net nog een discussiepuntje op Nu.nl langskomen :P
http://www.nu.nl/wetensch...-loodverontreiniging.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Wat een misleidende titel.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Wat een stom verhaal. Riooljournalistiek ten top.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Typisch geval van:

Hé collega's, weten jullie nog een schokkende titel????

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
ach mijn mening is:
je kunt beter heroïne hoer worden als journalist.
dat is beter voor je persoonlijkheid.
>:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 05 september 2011 @ 16:47:
ach mijn mening is:
Riolist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Er staan inmiddels bij nujij een aantal reacties die in dezelfde lijn liggen als we hier vinden. De kop 'landt' dus in zijn algemeenheid ook niet goed...gelukkig. Je zou maar een echte journalist zijn en deze onzin lezen....brrrrrr. :)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Ik zou geen mening geven voordat je het origineel hebt gelezen. Het gaat hier over autonome systemen in landen waarin de "Entsorgung" van de daarvoor vaak gebruikte loodaccu's beslist nog niet goed is geregeld. Dus niet - voor zover ik nu kan beoordelen - over de potentiële impact van de ook lopende grote netgekoppelde programma's in China en India.

Dus hier zit zeker ergens "een waarheidje" in. Hoe groot die waarheid is, is, gezien mijn onderschrift, zaak om uit te zoeken.

Vandaar dat ik het origineel bij een collega heb opgevraagd. Als dat lukt, en ik daar wijzer van word, zal ik er wel iets over mededelen. Energy Policy Magazine van Elsevier is een internationaal tijdschrift met peer review. Dus ik zou niet al te snel conclusies trekken op basis van een microscopisch abstract op een populaire NL website...

First see, than consider...

Edit: die kop is inderdaad lulkoek, maar ik heb al zoveel ranzige kranten- etc. koppen gezien, die kan d'r ook nog wel bij. Als je alleen maar op koppen af zou moeten gaan, kunnen we wel inpakken.

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 05-09-2011 17:04 . Reden: koppensnellen ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op maandag 05 september 2011 @ 07:54:
Gisteren eens opgemeten wat een poosje hemden strijken aan stroom kost.
Met een hoog bejaard stoomstrijkijzer (zo'n grote bak, waarbij het water eerst moet koken voor je kan beginnen strijken) doe ik ongeveer 1kWh per uur strijken...

Kan iemand daarmee vergelijken?
- bv met een nieuwere stoomgenerator (bouwjaar van mijn toestel zal voor 2002 liggen)
- bv met een eenvoudig stoomstrijkijzer (zo eentje met het waterreservoir in het strijkijzer zelf)?
Hier 0kWh voor strijken. Ik strijk namelijk nooit :) Lang leve bamboekleding en spijkerbroeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

migjes schreef op maandag 05 september 2011 @ 16:47:
ach mijn mening is:
Bedoel je:
- als journalist kun je beter heroïne hoer worden?
of
- je kunt beter heroïne hoer worden dan journalist zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@pcdealer,Neanderthaler71
je mag kiezen welke je wil.

kleine uitleg is wel op zen plek.
ik heb jaren in een grotere concert zaal gewerkt.
een aantal journalisten stonden regelmatig op de gasten lijst.
meestal kwamen die niet opdagen maar de volgende dag stond er wel in de krant dat het concert fantastisch was.

laatst had mijn oom een interview van 4 uur lang.
in de laatste 5 minuten van het interview werden 2 lastige vragen gesteld.
in de uitzending werden alleen de laatste 5 minuten gebruikt.
zo is het wel erg makkelijk om sensatie te vinden door alleen de negatie dingen er uit te knippen.

ik kan zo de lijst nog wel langer maken.
maar sommige journalisten maken het wel heel erg bont.
mijn vertrouwen in de journalistiek is behoorlijk beschadigt.
(voor de journalisten het is niet persoonlijk hoor. er zijn er genoeg die wel hun best doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gaat dit de redding worden voor Griekenland?

http://www.bnr.nl/program...eken-aan-de-zonne-energie

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanavond 19.25 uur op Nederland 2: Melk & honing
Kookspecial van Melk & Honing waarin Marion Lutke aan tafel gaat met onder meer Dolf Jansen en Marianne Thieme. Volledig in het teken van de vleesindustrie. Is het echt noodzakelijk dagelijks een stuk vlees te eten? En welk effect heeft de vleesindustrie op lange termijn? Terwijl Dolf en Marianne uitleggen waarom zij het zo belangrijk vinden dat mensen minder vlees gaan eten, maakt topkok Albert Kooy een aantal lekkere en duurzame gerechten klaar. Melk & Honing staat in het teken van een pure en duurzame leefstijl. Marion Lutke ontvangt BN'ers in een boerderij midden in de natuur. Zij spreekt daar met hen over hoe duurzaam zij leven. Ondertussen maakt meesterkok Albert Kooy een maaltijd klaar aan de hand van streek- en seizoensproducten. Zijn gerechten bewijzen dat duurzame gerechten ook erg lekker kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Solarking: nette installatie, ziet er goed uit.

Lekker koken met lokale, verse producten is altijd :9 :9. Alleen vaak ook $$$. Van mij mogen ze supermarktvlees 2x zo duur maken. De kiloknallers vind (zelfs) ik belachelijk. Daalt de vleesconsumptie ongetwijfeld.

[ Voor 10% gewijzigd door SunshineCompany op 05-09-2011 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 05 september 2011 @ 18:27:
@Solarking: nette installatie, ziet er goed uit.

Lekker koken met lokale, verse producten is altijd :9 :9. Alleen vaak ook $$$. Van mij mogen ze supermarktvlees 2x zo duur maken. De kiloknallers vind (zelfs) ik belachelijk. Daalt de vleesconsumptie ongetwijfeld.
Retorische vraag:

Mogen "ze" de superkiloknallers op het gebied van zonnepaneelkes [jeweetwelwelkeikbedoel) dan ook duurder maken? En de lokale producenten waar je hier helaas vrijwel nooit van hoort (o.a. Solar Modules Limburg, die prima panelen maakt), "lokaal en vers geproduceerd" voor gaan trekken?

Just kidding, maar wel even een brain-teaser...

... verse [bio] producten zijn vaak onvergelijkbaar met supermarkt rommel. Ze zijn zogenaamd onbetaalbaar, want niet in geld uit te drukken. Dat beetje geld voor biogroenten jaagt menig forum contribuant er hier al pedaal trappend op de snelweg blind doorheen.

Veggie, uit der aard, alhier, en kiloknaller hater. Wel met zonnepaneeltjes die als het goed is van niet heel erg ver zijn gekomen, waarschijnlijk uit Gelsenkirchen, waar Scheuten Solar nu z'n Multisol modules maakt... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb een tijd terug een t-shirt van bamboe gekocht. Best duur, maar, zoals sommige mensen die het niet helemaal snappen zeggen, die Jeroen "is van het milieu" dus een beetje extra mag het wel kosten. Ik ben na een keer of vier, vijf wassen totaal niet onder de indruk van de levensduur. Het t-shirt is nu vormeloos, breder dan dat hij lang is, en kan ik alleen nog maar ergens onder dragen.

Ik denk dat ik met een katoenen t-shirt die honderd wasbeurten meegaat duurzamer bezig ben dan met het bamboe t-shirt. Heb ik pech gehad en toevallig een miskoop gedaan? Wellicht. Maar ik heb mijn neus flink gestoten en het zal wel weer even duren voordat ik weer € 30 euro voor zo'n t-shirt uitgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 05 september 2011 @ 19:45:
...Heb ik pech gehad en toevallig een miskoop gedaan? Wellicht. Maar ik heb mijn neus flink gestoten en het zal wel weer even duren voordat ik weer € 30 euro voor zo'n t-shirt uitgeef.
Jeetje, ik snap dat je na zo'n aankoop wel 3 keer nadenkt voordat je het weer koopt..... Mijn vriend en ik dragen alweer meer dan 2 jaar bamboekleding en hebben geen problemen met vormverlies, dus jouw ervaring lijkt inderdaad wel een miskoop. Zelf heb ik overigens nooit meer dan 17 Euro uitgegeven voor een bamboe t-shirt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

zonnigtype schreef op maandag 05 september 2011 @ 17:02:
Ik zou geen mening geven voordat je het origineel hebt gelezen. Het gaat hier over autonome systemen in landen waarin de "Entsorgung" van de daarvoor vaak gebruikte loodaccu's beslist nog niet goed is geregeld. Dus niet - voor zover ik nu kan beoordelen - over de potentiële impact van de ook lopende grote netgekoppelde programma's in China en India.

Dus hier zit zeker ergens "een waarheidje" in. Hoe groot die waarheid is, is, gezien mijn onderschrift, zaak om uit te zoeken.

Vandaar dat ik het origineel bij een collega heb opgevraagd. Als dat lukt, en ik daar wijzer van word, zal ik er wel iets over mededelen. Energy Policy Magazine van Elsevier is een internationaal tijdschrift met peer review. Dus ik zou niet al te snel conclusies trekken op basis van een microscopisch abstract op een populaire NL website...

First see, than consider...

Edit: die kop is inderdaad lulkoek, maar ik heb al zoveel ranzige kranten- etc. koppen gezien, die kan d'r ook nog wel bij. Als je alleen maar op koppen af zou moeten gaan, kunnen we wel inpakken.
Wat ze ook nog even achterwege laten... Er zijn veel gebieden waar nu oude dieselgenerators staan te roeten om wat mensen van stroom te voorzien. Die kunnen de boel vervangen door wat zonnepanelen. Met loodaccu's ja. Maar de impact op het milieu zal daar vast kleiner zijn dan zo'n oude aggregaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34
@Loodverhaal:
Bizar dat men het doet overkomen alsof loodvergiftiging veroorzaakt wordt door zonnepanelen. I.m.h.o. grenzend aan laster dit. Het probleem zijn de accu's en dan de specifieke techniek (loodaccu's) in combinatie met een het ontbreken van de juiste procedures. Loodaccu's zijn namelijk ook helemaal geen probleem. Praktisch iedere auto op de wereld heeft er een. Het is echter wel zaak dat deze goed gerecycled worden (wat relatief eenvoudig is en met de huidige grondstoffenprijzen zelfs kosteneffectief).

@strijkverhaal/bamboe:
Alleen overhemden hoef je te strijken. Katoenen t-shirts kun je prima kreukvrij laten opdrogen. Kwestie van glad uithangen of glad te drogen leggen als ze nog flink vochtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Strijken? Mijn opa strijkt zelfs beddengoed. Die man is 92, dus veranderingen zijn niet meer mogelijk.. ;)

Mijn live-monitor is weer online. Komen er binnenkort nog 1, wellicht 2 bij overigens. Vergelijken is leuk. Ik zie dat veel van mijn klanten hun dagopbrengsten vergelijken met mijn eigen set. Niet altijd de beste vergelijking, een zuidwest-systeem op een regenachtige dag in Noord-Holland doet toch iets anders dan mijn zuid-systeem op een zonnige Twentse zomerdag..

Plaatjes.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/--SXQWAjvWZM/TmUc2pF7LTI/AAAAAAAALmo/bk7OfzjfpXo/s800/P1080565%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-v4g8bcovnsI/TmUc2NIT9_I/AAAAAAAALmk/UxQ8YiWqSDw/s640/P1080566%252520%252528Large%252529.JPG

[ Voor 24% gewijzigd door SunshineCompany op 05-09-2011 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plaatjes maken het topic leuker !

Afbeeldingslocatie: http://www.klimaatatlas.nl/kaart/zon/sq24gem_8110_jaar.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
engelbertus schreef op zondag 04 september 2011 @ 23:36:
dus binnenkort op de site van [willekeurige zonnepanelenverkoper die schermt met tvt] zie je een post "design" afgetrokken worden van de installatiekosten? ook lekker subjectief dan..
nee hoor de tvt is 0 jaar, ik vind mijn panelen echt vreselijk mooi! ik doe het ook niet voor de energie / eurobesparing of voor het milieu
Nee, met 'design' bedoelde ik dat je een houten lat met 4 halogeenspotjes niet kunt vergelijken met zo'n model met 4 led's.

Dus, of je neemt een soortgelijk ding met halogeen en vergelijkt die ermee, of je kijkt slechts naar de prijs van vier 7,5W leds gemonteerd in dezelfde houten plank.

Maar dat begreep je vast wel.

Overigens...: voordat ik eraan ging rekenen had ik nooit verwacht dat zo'n ding zich ooit zou terugverdienen, ik ga toch maar eens op zoek naar een vervanging voor mijn verlichting.

Ik begrijp overigens de aversie tegen een tvt berekening hier niet. Als ik (zonder subsidie) 4 jaar geleden PV had aangeschaft, had ik minimaal 15 jaar nodig gehad om quitte te spelen. Nu lukt dat in 8 jaar. Waarna ik dus na 8 jaar mijn PV-vermogen kan verdubbelen. Wat is dan duurzamer? Als een blinde vink alles kopen wat los en vast zit, of even nadenken en daardoor uiteindelijk meer maatregelen kunnen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:15
't is maar wat je leuker noemt.... laat ik nu net in het minst zonrijke gedeelte van Neederland wonen. :'(
Wat wel een leuk detail is, is dat m'n zonneboiler vandaag de 81 graden weer heeft aangetikt _/-\o_

Zonnepanelen gaan er ook hier echt komen, maar eerst moet de houtgestookte cv installatie af (wordt gecombineerd met de heatpipe zonneboiler).

[ Voor 25% gewijzigd door kockie op 05-09-2011 21:31 . Reden: zonnepanelen toegevoegd ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Als Rotterdam zo voort gaat met zeewaarts Maasvlaktes uitbreiden, komen de olie- en biomassa (import) terminals eerdaags wellicht in de "hoogst aantal zonuren" regio van NL te liggen. Kan Eneco tegen die tijd hun zonnepaneel projectjes bovenop het dak van die mega-installaties gaan realiseren... (en/of op de dijken rond Maasvlaktes III, IV, ...) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

kockie schreef op maandag 05 september 2011 @ 21:29:
........... maar eerst moet de houtgestookte cv installatie af (wordt gecombineerd met de heatpipe zonneboiler).
Voldoet je Bergkachel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 22:40
Afgelopen zaterdag ook 's ochtends in Alkmaar gestaan om een subsidiebedragje te mogen aanvragen.
Tijdens het wachten kom je een grote verscheidenheid aan duurzame liefhebbers tegen, mensen welke al voor de 4e achtereenvolgende jaar een aanvraag komen doen om weer een paar panelen te kunnen bijplaatsen en mensen welke enkel het woord subsidie hebben gelezen en nog nooit één item over zonne- energie hebben bestudeerd.

Wat mij ook opvalt is er volop documentatie wordt uitgedeeld ( en websites in de lucht zijn) waarin wordt verwezen naar ingetrokken of verlopen subsidie rondes (uiteraard met het bekende *) ).

Voortgang met het uitwerken van het Steca 19/20/2010 + Slave protocol naar een C-source gaat gestaagd door.
Inmiddels is het voor mij mogelijk om dagelijks mijn dagtotaal door te laten SMS-en. Ik heb nog niet alle (voor mij) bekende informatie erin verwerkt maar zodra ik dat klaar heb en de source file is opgeschoond zal ik het laten weten.

Overigens zal ik afhankelijk van de uitslag van gem. Alkmaar subsidie overgaan tot de aanschaf van een Steca500 (tenzij 1200Wp wordt toegekend (ipv 600Wp)) zodat ik daar ook een studie van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:09
Heeft iemand een tip waar ik goede informatie kan vinden over het continu-sluipverbruik van combi -oven/magnetrons die nu te koop zijn?
er was eerst youtellme.com, maar die is nu uit de lucht
bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik kreeg pas een aanvraag of ik ook PV op olie-tanks plaats.. :o

En ik woon ook in het minst zonnige gedeelte van NL. Ik zou hetzelfde kaartje wel eens willen zien qua neerslag. Trouwens vandaag eens berekend.. in de mooiste maand (mei) miste ik slechts 40% van de max. opbrengst die die maand mogelijk was. Dus maximale dagopbrengst * 30 / werkelijke opbrengst = 60%. Dus zonder bewolking zou ik 40% meer opwekken. In augustus was dat 30%. In de wintermaanden is dat 75%. Maarja, 75% meer van weinig is nog niet veul.

Conclusie; het valt best mee wat je in NL mist door de bewolking. Tenminste, het viel mij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SunshineCompany, hier viel nogal op dat aan de kust de minder-opbrengst met die 20 graden enorm meeviel, wellicht dat jouw installatie ook een bak langdurig diffuus licht heeft gehad, door het goede zicht op de hemelkoepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
AllesKan schreef op maandag 05 september 2011 @ 21:28:
Ik begrijp overigens de aversie tegen een tvt berekening hier niet. Als ik (zonder subsidie) 4 jaar geleden PV had aangeschaft, had ik minimaal 15 jaar nodig gehad om quitte te spelen. Nu lukt dat in 8 jaar. Waarna ik dus na 8 jaar mijn PV-vermogen kan verdubbelen. Wat is dan duurzamer? Als een blinde vink alles kopen wat los en vast zit, of even nadenken en daardoor uiteindelijk meer maatregelen kunnen nemen?
Er is, ook hier, een groep die een tvt berekening wel kan waarderen. Ik reken mijzelf daartoe. Ik kan mijn geld, net als jij, maar één keer uitgeven, en doe dat het liefst zo effectief mogelijk. En daar hoort de tvt ook bij. Dat je geen 100% zekerheid hebt over de tvt vind ik geen reden om zo'n berekening niet te doen, maar het is een bekend fenomeen dat mensen lastig met onzekerheden om kunnen gaan.

Ik stap binnenkort juist wel in de zonnepanelen, en de timing daarvan is ook vanwege de tvt. Mijn SDE-2010 verloopt als ik niet zeer binnenkort wat heb geinstalleerd en daar kan een verdere prijsdaling van de panelen niet tegenop. Mijn tvt zou na oktober dus opeens langer worden, terwijl die van jou korter wordt. En nee, ik weet niet precies hoe lang, en ik weet ook niet hoe de rente over 5 jaar is, maar met een tvt van 8 a 10 jaar (en dan doel ik op de spreiding en niet zozeer op de duur op zich) kan ik prima leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar blijft de berekening van 10 jaar kolen/olie/gas-energie-tvt afname ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2011 23:18 . Reden: *oh, is die er niet ?* ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Voor de woonkamer en keuken prima, maar boven en badkamer wordt er niet mee warm en ook het huis van m'n ouders niet. Met de houtcv hoop ik de gasmeter de deur te kunnen wijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
asvogel schreef op maandag 05 september 2011 @ 22:57:
Ik kan mijn geld, net als jij, maar één keer uitgeven, en doe dat het liefst zo effectief mogelijk.
Ik ook. Ik kan in totaal circa 84m2 PV panelen kwijt. Maar ik kan dat niet in 1 keer betalen. Voor mij is het dus belangrijk dat de tvt zo laag mogelijk is, des te eerder kan ik er weer wat bijleggen. Want vol gaan die daken komen. :Y
Ik stap binnenkort juist wel in de zonnepanelen
Mijn planning staat op 24m2 in februari/maart 2012, kan ook een jaartje later worden als de verwachting is dat de prijs zover daalt dat ik er een stuk eerder weer 30m2 bij kan gaan leggen. Ik wacht dus nog steeds even af. (Aan de andere kant kriebelt het ook wel een beetje, dus zeker die eerste 24m2 wil ik eigenlijk op korte termijn hebben liggen, maar ja. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 23:16:
Waar blijft de berekening van 10 jaar kolen/olie/gas-energie-tvt afname ?
Waarschijnlijk begrijp je zelf wel wat je vraagt, ik echter niet. Kun je die vraag voor mij in Jip-en-Janneke taal formuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

AllesKan schreef op maandag 05 september 2011 @ 23:30:
[...]

Waarschijnlijk begrijp je zelf wel wat je vraagt, ik echter niet. Kun je die vraag voor mij in Jip-en-Janneke taal formuleren?
Door door te gaan met gas/olie/kolen te gebruiken zal je nooit iets gaan verdienen.

Wanneer je overstapt naar duurzaam stop je op een gegeven moment met betalen, wanneer is niet belangrijk.

Ik vermoed dat hij dit bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
Veggie, uit der aard, alhier, en kiloknaller hater. Wel met zonnepaneeltjes die als het goed is van niet heel erg ver zijn gekomen, waarschijnlijk uit Gelsenkirchen, waar Scheuten Solar nu z'n Multisol modules maakt... ;)
[/quote]

Off topic: Gelsenkirchen !, that reminds me. Daar hebben wij ons 2e hands Peugeootje 306 cabriolet vandaan.
Lang leve de zon ! Of moet ik nu eerst mijn mond gaan spoelen met dat auto gedoe? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
flippo765 schreef op maandag 05 september 2011 @ 23:35:
Door door te gaan met gas/olie/kolen te gebruiken zal je nooit iets gaan verdienen.
Door de afgelopen 4 jaar te wachten ga je op termijn veel meer verdienen, zowel financieel, als qua duurzaamheid, dat is wel duidelijk, maar ik denk niet dat het daarover gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hierbij nog meer plaatjes. Vandaag binnen gekregen.

9 x 190Wp Kingsun op 3 x Stecagrid 500 in Heemstede. Door klant zelf geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/pv.jpg

3 x 190Wp Kingsun op Stecagrid 500 op afdak door dezelfde klant geïnstalleerd in Heemstede.
Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/pv2.jpg

8 x 190Wp Kingsun op 2 x Stecagrid 500 op westdak in Born. Door klant zelf geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/2011-09-04-18-29-21-scaled.jpg

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
SolarKing schreef op maandag 05 september 2011 @ 23:47:
8 x 190Wp Kingsun op 2 x Stecagrid 500 op westdak in Born. Door klant zelf geïnstalleerd.
[afbeelding]
Per 'set' dus 4 x 190Wp = 760Wp op 1 steca 500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Inderdaad. Gaat prima. Maar die discussie hebben we hier al vaak genoeg gehad. Het kan gewoon, geloof me maar. Praktijk heeft het nu ook al uitgewezen. Er liggen al vele van deze sets op daken.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@ bamboe prijs
een eenkleurige katoenen t-shirt (maat L) van lang gekamd katoen (voorgekrompen ringgesponnen katoen) van 190gr/m² [kortom topkwaliteit] kost €3...

@BarryH: sluipverbruik combi -oven/magnetrons
Ik heb mijn eigen microgolfoven (magnetron genoemd in Nederland ;)) eens opgemeten. Enkel al het klokje van onze microgolfoven leidde tot een continu verbruik van 5 of 6W. Als je uw microgolfoven elke dag een half uur écht gebruikt en aangenomen dat mijn klokje 5W deed, kom ik op 42kWh per jaar verspilling.
We hebben nu een schakelaar voor onze microgolfoven gezet, als we iets willen opwarmen moet je gewoon KLIK doen. Qua inspanning valt dat nogal mee :).

We hebben ook een ingebouwde oven, maar die kan ik niet opmeten omdat ie lastig verstopt zit. Kan bestaat dat de aansluiting een "kookfornuis" aansluiting is (aparte zekering, draad zonder stekker) en dan kan ik helemaal niets...
Hoe je het eventuele sluipverbruik van een ingebouwde oven tegengaat, weet ik zo niet meteen? De zekering dicht zetten :)?
Een kennis van mij heeft een warmwater boiler op elektriciteit en de boiler staat permanent "aan". Na een formidabele factuur vroeg ze mij hoe dat zou komen. Bij een toertje door het (huur)huis kwamen we de boiler tegen. Zij schakelt nu elke ochtend de zekering van de boiler af en 's avonds de zekering terug in. De boiler werkt enkel op nachttarief én met langere intervallen (dag-nacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ElectricAlex schreef op maandag 05 september 2011 @ 23:36:
Containertransport heeft op zichtzelf een zeer beperkte impact qua CO2, belangrijker zijn:

- PV Cycle aangesloten
- Beperkte CO2 uitstoot bij productie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 01:03:
Inderdaad. Gaat prima. Maar die discussie hebben we hier al vaak genoeg gehad. Het kan gewoon, geloof me maar. Praktijk heeft het nu ook al uitgewezen. Er liggen al vele van deze sets op daken.
Ik wil hier niet een polemiek over starten........., maar wat zegt de Steca designtool hiervan dan?
Dat iets in een bepaald opzicht werkt wil niet zeggen dat het goed is. Ik bedoel je kunt ook met een elftal in mijn auto stappen, die auto blijft wel rijden. Het is de vraag of je dan nog aan alle eisen voldoet.

Een SMA 1600tl kost circa 850, en dan kun je zonder problemen ook een 9e paneel eraan koppelen. Plek is er zo te zien ook voor.

(ik weet dat het vaker gedaan is, ik ben op de hoogte via de vorige discussies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

kockie schreef op maandag 05 september 2011 @ 23:20:
Voor de woonkamer en keuken prima, maar boven en badkamer wordt er niet mee warm en ook het huis van m'n ouders niet. Met de houtcv hoop ik de gasmeter de deur te kunnen wijzen...
Duidelijk verhaal.
Badkamer is altijd een lastig punt, mede omdat er vaak een raam open staat voor de ventilatie.
In mijn situatie met 3 koukleum dames (vrouw en 2 dochters) in huis staat de radiator daar ook meestal wel open.
Ik ben van plan om de radiator er uit te halen en te vervangen door een klein elektrisch verwarmingselement met tijdklok.
Een radiator wordt vaak wel opengedraaid maar niet weer dichtgedraaid :o
Hout CV is ook een mooie oplossing, als je wilt plaats eens een foto van hoe het geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Speksteenkachel schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 08:56:
Hout CV is ook een mooie oplossing, als je wilt plaats eens een foto van hoe het geworden is.
De energiedichtheid van hout of van pellets is nogal laag. Waar ik nu 1800 liter mazout nodig had, zou ik 2000m³ gas nodig hebben (gelukkig moet ik dat niet eerst ergens on-site opslagen...). Als we dat in pellets uitdrukken kom ik op iets meer dan 4 ton, of 170 zakjes van 25kg.
Daarenboven moet je zelf zakjes pellets in de CV gieten. Als je 2 weken op reis bent in de winter, zit je strop.
Als je bij nieuwbouw geen stockage ruimte voorziet om pellets volautomatisch naar uw CV te transporteren, dan is een hout -CV toch "onmogelijk", niet?

Er zijn wel systemen met een tank op de oprit (zoals bij mazout nu), maar de kosten daarvan plus de zeer dure houtpellet-CV's, maken dat het niet echt een succes zal worden. Een kleine gas-CV heb je voor €3000-4000 geïnstalleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-09 13:17
[...]

Duidelijk verhaal.
Badkamer is altijd een lastig punt, mede omdat er vaak een raam open staat voor de ventilatie.
In mijn situatie met 3 koukleum dames (vrouw en 2 dochters) in huis staat de radiator daar ook meestal wel open.
Ik ben van plan om de radiator er uit te halen en te vervangen door een klein elektrisch verwarmingselement met tijdklok.
Je kan proberen de retour wat dicht te draaien, dan maakt het niet meer uit dat de kraan volledig open staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 07:43:
@ bamboe prijs
een eenkleurige katoenen t-shirt (maat L) van lang gekamd katoen (voorgekrompen ringgesponnen katoen) van 190gr/m² [kortom topkwaliteit] kost €3...
Er is ook zoiets als biologisch katoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een elektronische thermostaatknop (Honeywell) op de badkamerradiator.
Die is programmeerbaar op weekniveau. Die maakt het in de ochtend even iets warmer.
Kan ook een oplossing zijn wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 09:51:
De energiedichtheid van hout of van pellets is nogal laag. Waar ik nu 1800 liter mazout nodig had, zou ik 2000m³ gas nodig hebben (gelukkig moet ik dat niet eerst ergens on-site opslagen...). Als we dat in pellets uitdrukken kom ik op iets meer dan 4 ton, of 170 zakjes van 25kg.
Wat het verbruik is van een hout cv dat weet ik niet want ik heb er geen.
Op dit forum zitten vast wel hout cv gebruikers die er wat over willen vermelden.

Zo te lezen aan de term "mazout" kom je uit Belgie, welnu lees onderstaand forum maar eens door voor wat betreft houtstook (voornamelijk speksteenkachels en finovens).
Staat vol met gebruikservaringen, trek er wel een weekje vooruit om alles door te lezen 8)

http://www.ecobouwers.be/...hels-tulikivi-nunnauuni-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Een speksteenkachel en finoven zijn geen CV in de zin dat het momenteel gebruikt wordt.
Met een CV bedoel ik een toestel dat in een (technische) ruimte warmte aanmaakt en die doorheen het huis transporteert naar de kamers die warmte nodig hebben.
Een speksteen is traag, manueel en kan de warmte niet naar overal krijgen.

Ik inderdaad wel eens benieuwd naar pellet-stokers op het forum. Hoe vaak zij een zakje moeten ledigen in het voorraadvat enzo. 1 zakje pellets is iets meer dan 400kWh (17MJ/kg) en als het 's winters koud is kom ik daar maar 24-36u mee toe. Ik zie het mezelf nog wel doen, maar ik zie mijn vrouw niet om de paar dagen pellets gieten :).

Ach ja...
Eerst isolatie steken om de warmtebehoefte naar beneden te krijgen. Momenteel hebben we maar een R van 1,5 tegen het dak hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:44:
Een speksteen is traag, manueel en kan de warmte niet naar overal krijgen.
Dat een speksteen traag is, is maar gedeeltelijk waar.
De kachel wordt weer opgestookt als hij nog niet helemaal is afgekoeld.
Middels een warmte wisselaar ingebouwd in de kachel is het mogelijk om water te verwarmen dat door het hele huis kan worden getransporteerd.
Bij mij op het verlanglijstje staat nog een finoven met ingebouwde oven en warmtewisselaar :P
http://www.tigchelkachels.nl/finovens

Recent in Duitsland nog gezien in het Zuid Duitse Schwartzwald, maar bij een buitentemperatuur van 25-30'C helaas niet in bedrijf gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-09-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hoi Speksteen, ik kan je niet DM'en en ik heb een vraagje aan je. Zou je me eens kunnen mailen op jeroen@solarwebsite.nl? Of je DM aanzetten? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 26-09 10:38
Voor wie van z`n hobby werk wil maken, leuke vacature.

http://www.energieker.nl/...bij-energieker/vacatures/
Technisch Adviseur – Ontwerper, 32-40 uur
Wij zijn op zoek naar een daadkrachtige, breed inzetbare techneut met gevoel voor commercie.

Je bent de spil in het verkoopproces voor met name onze zakelijke klanten.
Je bent verantwoordelijk voor de eerste engineering van een project en draagt het na ondertekening over aan één van de projectleiders.
Je ondersteunt in de verkoop aan particuliere klanten.
Je werkt mee aan de ontwikkeling van het technische productportfolio van Energieker.
Ervaring met zonne-energie is een pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je hebt 2 tot 5 jaar werkervaring.
Alleen reacties van kandidaten die aan de functie-eisen voldoen worden in behandeling genomen.

Jammer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:19:
[...]

Je hebt 2 tot 5 jaar werkervaring.
Alleen reacties van kandidaten die aan de functie-eisen voldoen worden in behandeling genomen.

Jammer....
Jij voldoet wel, als je van je hobby je werk maakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
[...]

Het is nog (lang) niet klaar; nog druk in opbouw. Een paar foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.kockie.nl/plaatjes/van_zijkant.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.kockie.nl/plaatjes/zoekplaatje.JPG

Meer foto's en beschrijving van de installatie zijn hier te vinden.

Nog een plaatje van de heatpipe boiler (op foto bijna klaar, inmiddels afgewerkt):
Afbeeldingslocatie: http://www.kockie.nl/plaatjes/boiler%20klaar.JPG

Nog een kleine uitleg over het systeem:

Ik kon een -defecte- kort gebruikte hout-cv ketel kopen, inclusief alle reserveronderdelen. 2000 Liter buffer heb ik voor weinig op kunnen halen (190 euro incl brandstof). Laddomat, vuilafscheider, luchtafscheider zijn allemaal nieuw gekocht, evenals het meeste leidingwerk. Schoorsteen is weer gebruikt. Het hele zaakje staat in een voormalige varkensschuur. Er moet nog een ondergrondse leiding naar huis gelegd worden. Totale leidinglengte is ca 30 meter. Nog een hoop werk voor de boeg dus.

[ Voor 27% gewijzigd door kockie op 06-09-2011 11:54 . Reden: uitleg toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
  • Laatst online: 24-04 19:19
Weet iemand of glasfolies (zonnewering) helpen om de hitte buiten te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:41:
Jij voldoet wel, als je van je hobby je werk maakt....
Misschien toch eens naar kijken dan.
kockie schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:48:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat ziet er groot(s) uit, nice! Die vloer kan wel 2 ton dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 07:43:
@ bamboe prijs
Door kinderen gemaakt ja.... Kijk eens naar Blood, Sweat & T-shirts, zou ik zeggen. De afleveringen staan nog op You Tube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
38000 kilowattuur per jaar? Mag ik wat van die panelen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zo bijzonder is dat niet hoor, gaat om 200 panelen :)
kockie schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:48:
Ziet er indrukwekkend uit.

[ Voor 96% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-09-2011 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Kent iemand de site deStroomplantage.nl ?

Vreemde berekeningen....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
JeroenH schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 12:18:
[Dat ziet er groot(s) uit, nice! Die vloer kan wel 2 ton dragen?
Het is een nieuwe vloer van 14 cm met wapening..... Kan de 2 ton wel dragen denk ik. Mogelijk komt er nog een buffer bij te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schaliegas in de VS.
Je valt bijna van je stoel als je ziet hoe schandalig alles in de doofpot wordt gestopt.

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1110325

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kockie schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 15:51:
[...]

Het is een nieuwe vloer van 14 cm met wapening..... Kan de 2 ton wel dragen denk ik. Mogelijk komt er nog een buffer bij te staan.
Je kent de norm? Ik zie maar 4 kleine voetjes....of hou je wel van een gokje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 12:43
Weinig opbrengst met dit donkere weer.

Bah wat een teleurstellende zomer, met veel plezier weer naar je werk omdat je dan gelukkig weer uit die sleur bent.

Dan geheid die vraag "heb je een leuke vakantie gehad. "NEE" snauw je dan. Geld om naar een buitenlandse bestemming te gaan was er al helemaal niet, trouwens daar ben ik het type ook niet voor.

2011 zal het boek in gaan als het jaar met de miste opbrengst en de slechtste vakantie jaar.

Dat word flink bij betalen dit jaar jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
LEX63 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 16:35:
2011 zal het boek in gaan als het jaar met de misnte opbrengst
Het jaar is nog niet om...
Dat word flink bij betalen dit jaar jongens.
Ik zit over de eerste acht maanden van 2011 slecht 4% onder de opbrengst over de eerste acht maanden van 2010. Het valt dus best mee - en wie weet hebben we een zonnig najaar wat e.e.a. weer goedmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Ik ken de norm niet, maar kan je wel vertellen dat onder de pootjes inmiddels een aantal hardhouten plankjes liggen... Deze buffer zal niet zakken. Heb al gekkere dingen op dunnere vloeren zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Heeft er iemand ervaring met onderstaand elektrisch verwarmingspaneel (Econoheat) voor de badkamer?

http://www.bespaarbazaar....armingspaneel-p-1449.html

Pagina: 1 ... 126 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.