Nee hoor

Vraag 1:
Stel, je hebt zonnepanelen en de stroom van de netbeheerder valt een lange tijd uit door wat voor rede dan ook. Je zou dan theoretisch overdag wanneer de zon schijnt stroom kunnen gebruiken van je panelen.
Je hebt dat ook accu's nodig en dat is, als je niet elke paar dagen een stroomuitval hebt, duur en onduurzaam.
Maar de omvormers hebben volgens mij een beveiliging ingebouwd dat ze niet werken wanneer er geen stroom op het net staat. Waarom is dit, en zou dit te omzeilen zijn?
Veiligheid. Stel er iets met de elektrische installatie in je huis, en de monteur haalt de hoofdschakelaar om. Hij moet er dan van uit kunnen gaan dat het net in je huis stroomloos is. Als je omvormer zou blijven leveren zou de monteur onder stroom komen te staan. Op grotere schaal geldt hetzelfde voor het stroomnet buiten je huis. Als de stroom bedoeld of onbedoeld uitvalt moeten de monteurs er vanuit kunnen gaan dat het net stroomloos is.
Een rede die ik kan bedenken: De omvormer levert via een normale stekker terug aan het net, en het zou niet veilig zijn als er stroom op de stekker staat wanneer je hem uit het stopcontact zou halen.
Dat is inderdaad een andere reden.
Vraag 2:
Het zonnetje schijnt en de panelen leveren lekker stroom op.
Je pc staat aan. Gebruikt hij nu de stroom van de zonnepanelen, van de netbeheerder of 50:50?
Je hebt dus 2 stroombronnen en 1 verbruiker (lampje) Ik vermoed dat het lampje de 2 stroombronnen 50:50 gebruikt en de rest terug geleverd wordt aan de netbeheerder. Klopt dit?
Dat hangt er vanaf. Als jouw zonnestroompanelen op een gegeven moment 1000W opwekken, maar in jouw huis wordt maar 700W verbruikt, dan werken de apparaten in je huis 100% op zonnestroom en het overschot gaat het net op, waardoor je meter terugdraait.
Als je zonnestroompanelen 400W opwekken en in je huis wordt 700W verbruikt, dan werken de apparaten voor 4/7 op zonnestroom, en het tekort komt uit het niet.
Hoe de individuele elektronen bewegen (want dat is stroom) is niet te zeggen, maar dat is ook niet zo belangrijk. Het gaat om de administratieve afhandelijk met je netbeheerder/leverancier.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar