Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.849 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 11:59
Schinnen-groen schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 14:28:

Nu staat de nieuwe warmtepomp droger zijn maiden voyage te maken vandaag (regen, regen). Natuurlijk met de Plugwise erop. ;)
Als ik wat meetgegevens heb, zet ik ze op het forum.
ik heb sinds 5,5 jaar een Blomberg TKF 1350 A die ik destijds nog in duitsland heb gekocht (prijsverschil was toen groot). Heb er 598 voor betaald (677 incl. verzendkosten).

nu heb ik sinds kort een plugwise setje en na een 4-tal droogbeurten kom ik op ongeveer 1,3 kWh per wasbeurt. Moeilijk te vergelijken natuurlijk want het hangt er wel een beetje vanaf hoeveel wasgoed je er in stopt. Heb overigens ook een 1600 toeren wasmachine dus dat scheelt ook.
Wat is gebruikelijk en wat heb jij met je nieuwe droger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 01 september 2011 @ 22:54:
Dat is een heel eind waar (inelastische goederen en zo, ik weet nog wel wat van VWO economie :) ), maar ik hoor mensen om me heen die een leaseauto hebben regelmatig opmerkingen maken als "ik rij wel, die van mij is toch gratis". Of over vakanties: "Natuurlijk gaan we met de auto, hij rijdt toch voor niets?". Met de beprijzing van de auto is van alles mis; sowieso heeft bijna niemand een goed inzicht in de totale financiële kosten van de auto; die financiële kosten geven niet de echte kosten weer, het grootste gedeelte van die kosten wordt afgewenteld op de maatschappij; en met een tankpas worden al deze kosten helemaal verborgen gehouden voor de automobilist.

Maar als je bedoelt dat benzine nog lang niet duur genoeg is, dan ben ik het met je eens.
Het is inelastische vraag. De opmerkingen hoor je inderdaad wel eens, echter ze betalen wel bijtelling. Dus gratis is anders, er zijn geen grenskosten.

Je hebt het overigens niet over de baten van de auto en die gaan verder dan het enorme financiële voordeel voor de schatkist.

Benzine duurder maken is overigens geen oplossing. KM heffing zou dat wel zijn. Ook omdat er dan een beter onderscheid gemaakt kan worden tussen zakelijke en prive km's, de plek en het tijdstip.
Verkeershandhaving kan dan ook zonder personele inzet, weer een plus. Ik verwacht in die vorm ook een sterke toename in de verkeersveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
Zeewolde krijgt intelligent netwerk.

http://www.blikopzeewolde...e-wil-intelligent-netwerk
Liander, de beheerder van het electriciteitsnetwerk, wil in Zeewolde een proef voor een uniek groen intelligent elektriciteits-netwerk. Bij groene energie is de productie moeilijk te sturen. Om deze zo goed mogelijk af te stemmen op de consumptie, moet er anders gewerkt worden. Zo ontstaat er een optimaal energiemanegement.

Als voorbeeld geldt de wasmachine. Deze wordt voorzien van elektronica en de meterkast van een 'slimme' meter. Daarmee kan geprogrammeerd worden dat de machine gaat draaien als er veel energie wordt opgewekt terwijl er weinig vraag is. Dat is ook nog eens voordelig voor de consument.

Omdat dat een kostbare zaak is, is er een verzoek om subsidie bij het Agentschap NL. Liander werkt in het project samen met ProxEnergy (software), de initiatiefnemers van het windpark Sternweg, maatschap Van der Knaap (mestvergisting), de provincie Flevoland, de gemeente Zeewolde en Zeenergie.
Het voordeel vind ik vreemd, waarom zou het voordelig voor mij zijn? Op zich wel weer een mooie promotie voor groene energie, Zeewolde maakt meer dan 3x zoveel groene stroom dan er verbruikt wordt.

Vandaag wordt een mooi dagje voor de paneeltjes, even kijken hoeveel we vandaag eruit kunnen trekken :).

[ Voor 4% gewijzigd door The Wizard op 02-09-2011 08:57 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 12:47
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 08:38:
Benzine duurder maken is overigens geen oplossing. KM heffing zou dat wel zijn.
Conceptueel is een km-heffing inderdaad goed. Nu ken ik nog veel mensen die het leuker vinden om met de auto naar Brussel te gaan, hoewel de trein sneller en aangenamer is.
Als je een kilometerheffing toevoegt, dan gaan mensen beter beseffen dat er ook externe kosten zijn aan autorijden. In een conceptversie stond bv dat snelwegen altijd goedkoop zullen worden gehouden, om sluipverkeer te ontmoedigen. Nu zie je vaak sluipverkeer door woonwijken waar de wegindeling totaal niet voor doorgaand verkeer gemaakt is.
Maar als het openbaar vervoer niet aantrekkelijker wordt (stipt, ruim aanbod, ...) zal dat niet veel uitmaken denk ik.

Ander voordeel van km-heffing: gebruik van een auto wordt belast, niet het bezit.

Ik vind het privacy-risico nog veel te groot, sowieso gaan politie en gerecht de gegevens willen gebruiken in strafzaken enzo. Als bewijs dat je er al dan niet geweest bent. Lijkt me een ontzettend kwalijke zaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 08:38:
[...]
Benzine duurder maken is overigens geen oplossing. KM heffing zou dat wel zijn. Ook omdat er dan een beter onderscheid gemaakt kan worden tussen zakelijke en prive km's, de plek en het tijdstip.
Verkeershandhaving kan dan ook zonder personele inzet, weer een plus. Ik verwacht in die vorm ook een sterke toename in de verkeersveiligheid.
Dit alles kan veel eenvoudiger: verplicht herexamens, en driekwart mag niet meer autorijden. Wel files, hallo verkeersveiligheid!
Of natuurlijk gewoon zorgen voor voldoende woningen, niemand staat voor z'n lol in de file, dat heeft alles te maken met de afstand "huis-werk". Als verhuizen goed mogelijk is, los je files op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 08:58:
[...]
Ik vind het privacy-risico nog veel te groot, sowieso gaan politie en gerecht de gegevens willen gebruiken in strafzaken enzo. Als bewijs dat je er al dan niet geweest bent. Lijkt me een ontzettend kwalijke zaak!
In NL zouden de locatie en snelheidsgegevens in het kastje blijven en dus nooit centraal opgeslagen worden, juist vanwege de privacy. Wat het echter complex ging maken is dat men ook zgn service providers toeliet die de kastjes mochten leveren met extra functionaliteit. Zou zou bijv. een TomTom ook een kastjes-provider kunnen zijn om middels locatie en snelheidsgegevens files te melden, en te detecteren (zoals ze nu doen met TomTom HD Traffic), en dan is het de vraag hoe die met die gegevens omgaan qua opslag...

Maar goed. Voorlopig zullen we de kilometerheffing in NL niet snel zien.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 09:07:
[...]

In NL zouden de locatie en snelheidsgegevens in het kastje blijven en dus nooit centraal opgeslagen worden, juist vanwege de privacy. Wat het echter complex ging maken is dat men ook zgn service providers toeliet die de kastjes mochten leveren met extra functionaliteit. Zou zou bijv. een TomTom ook een kastjes-provider kunnen zijn om met locatie en sneleheidsgegevens files te melden, en te detecteren (zoals ze nu doen met TomTom HD Traffic), en dan is het de vraag hoe die met die gegevens omgaan qua opslag...

Maar goed. Voorlopig zullen we de kilometerheffing in NL niet snel zien.
Het juist wel gebruiken van deze gegevens zou extra voordeel opleveren.
Toch vreemd dat als dit gebeurd met een telefoon er niemand een punt van schijnt te maken, maar bij de auto het een probleem zou zijn. Tomtom en andere commerciëlen moeten er natuurlijk buiten worden gehouden.

In verband met de verkeersveiligheid lijkt het me prima. Ook inderdaad heel goed om bij een ongeluk makkelijk te achterhalen of iemand (mede) schuldig is als gevolg van te hoge snelheid o.i.d.

Stapje voor beetje invoeren. Het maatschappelijke voordeel hiervan zal enorm zijn.
Denk maar in, je hebt zelfs geen drempels meer nodig in een woonwijk, je zou de snelheid zelfs kunnen instellen per straat.
Sluipverkeer kun je ook elektronisch regelen door juist dat extra duurder te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Moet ik me nu zorgen maken over mijn installatie met:

46,48kWh op een 540WP installatie = 86,07 kWh/kWp over augustus.

[ Voor 6% gewijzigd door Trebbors op 02-09-2011 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trebbors schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 09:31:

Hangt er van af in welke regio je woont en hoe je installatie opgesteld is. Als je op Terschelling woont en je installatie staat op pal zuid zonder beschaduwing lijkt het me laag. Ik woon in Hilversum (vlakbij de Bilt, met het laagste aantal zonuren van Nederland in augustus) en met onze installatie (70% WZW, 30% ONO) kwam ik op 64 kWh/kWp.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

JeroenH schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 10:10:
[...]

Hangt er van af in welke regio je woont en hoe je installatie opgesteld is. Als je op Terschelling woont en je installatie staat op pal zuid zonder beschaduwing lijkt het me laag. Ik woon in Hilversum (vlakbij de Bilt, met het laagste aantal zonuren van Nederland in augustus) en met onze installatie (70% WZW, 30% ONO) kwam ik op 64 kWh/kWp.
Midden limburg. Zogezegd valt het dus mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 28-09 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dé oplossing voor het energieprobleem: schaliegas |:(

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:29
augustus: 91 kWh/kWp (ivm juli 105 kWh/kWp) bij installatie op oost onder 36 graden
vorig jaar (2010) was augustus 88 kWh/kWp, dus redelijk vergelijkbaar.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Na een tip van Eric-PVT. ( Hij stuurde mij deze link ). Deze airco-unit/warmtepomp http://www.aircoshop.nl/a...-airco-zonder-buitenunit/.

Deze monoblock kost op dit moment 799,-. 2.25kW koelvermogen (opgenomen electrisch vermogen: 971W, COP van 2,31 ) Het verwarmvermogen is 2600W met een opgenomen electrisch vermogen van 813W. ( COP van 3,2 ).

Ik zou deze ( thanks Eric ) ideaal kwijt kunnen in de bijkeuken. Ik zou dan de verwarming die daar zit weg kunnen halen.

Het enige waarmee ik zit is dat deze unit is bedoeld voor een ruimte van maximaal 56m3 en mijn bijkeuken + woonkamer is veel groter dan dat, kan ik dan alsnog dit toestel gebruiken of gaat hij dan kapot op den duur omdat hij de hele tijd op vol vermogen staat te loeien?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

flitspaal.nl schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 11:50:

Het enige waarmee ik zit is dat deze unit is bedoeld voor een ruimte van maximaal 56m3 en mijn bijkeuken + woonkamer is veel groter dan dat, kan ik dan alsnog dit toestel gebruiken of gaat hij dan kapot op den duur omdat hij de hele tijd op vol vermogen staat te loeien?
Hij zal niet zo efficiënt als het wordt gebruikt in een grotere dan aanbevolen ruimte, omdat het dan inderdaad langer in vol bedrijf is. Wat je kunt doen denk ik, is het de temperatuur zelf langzaam laten oplopen. Dus niet volle bak 28graden, maar beginnen bij 19, 21, 23, etc.

Disclaimert:
Dit zijn aannames van mijn kant. Ik heb hier geen ervaring mee.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 28-09 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

PcDealer schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 11:53:
[...]

Hij zal niet zo efficiënt als het wordt gebruikt in een grotere dan aanbevolen ruimte, omdat het dan inderdaad langer in vol bedrijf is. Wat je kunt doen denk ik, is het de temperatuur zelf langzaam laten oplopen. Dus niet volle bak 28graden, maar beginnen bij 19, 21, 23, etc.

Disclaimert:
Dit zal zeer waarschijnlijk geen modulerende warmtepomp zijn, maar een aan/uit warmtepomp. Doordat de warmtepomp ondergedimensioneerd is, zal deze continu draaien. Dit is helemaal niet erg, maar juist goed voor de warmtepomp, omdat hiermee juist het aantal in/uit-schakelingen wordt geminimaliseerd.

Ons kantoorpand is dan ook voorzien van een 20kW warmtepomp en een 40kW CV ketel. De warmtepomp (aan/uit) kan continu zijn vermogen kwijt (basislast) en de CV ketel kan modulerend aanvullen.

[ Voor 11% gewijzigd door antonboonstra op 02-09-2011 12:04 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 09:14:
[...]
Toch vreemd dat als dit gebeurd met een telefoon er niemand een punt van schijnt te maken, maar bij de auto het een probleem zou zijn. Tomtom en andere commerciëlen moeten er natuurlijk buiten worden gehouden.
Op mijn telefoon kan ik locatiebepaling uitzetten. Bij de auto is het gekoppeld aan de auto.
En de commercielen zijn expliciet betrokken bij de KM heffing, hoe denk je anders dat eea betaald wordt??
In verband met de verkeersveiligheid lijkt het me prima. Ook inderdaad heel goed om bij een ongeluk makkelijk te achterhalen of iemand (mede) schuldig is als gevolg van te hoge snelheid o.i.d.

Stapje voor beetje invoeren. Het maatschappelijke voordeel hiervan zal enorm zijn.
Denk maar in, je hebt zelfs geen drempels meer nodig in een woonwijk, je zou de snelheid zelfs kunnen instellen per straat.
Sluipverkeer kun je ook elektronisch regelen door juist dat extra duurder te maken.
Nope. Ons veiligheidsdenken is inmiddels zo ver en krom doorgeschoten dat we blijkbaar als burger geen enkele verantwoordelijkheid meer durven en kunnen nemen. De regering (etc.) moet alles maar regelen en doen.
Jij impliceert nu nl. dat als ik me aan de max. snelheid houdt dat ik daarmee verantwoord rijgedrag vertoon, en als ik te hard rij niet.

Als je echt regeltjes in het leven wilt roepen om die onverantwoorde burgers eens even te helpen door levens te redden moet je de nr.1 roken verbieden, en 2. ongelukken binnenshuis voorkomen. De kans om vanwege wegverkeer gewond of gedood te worden is ontzettend klein tov deze 2 topscorers...

Je zou voor de lol eens een congres over veiligheidsdenken waar Prof. Dr. Helsoot spreker is moeten meemaken.

In de zorg gaan we uit van een €20k / gewonnen levensjaar om te bepalen of het nut heeft om een poging te doen iemands leven te redden/rekken. Op andere vlakken (veiligheidsvoorzieningen op de weg bijv.) wordt een €70k gerekend. Nederland is daarmee Europees gezien een topinvesteerder en een stuk veiliger dan noodzakelijk 8)

Maar goed. De Opel Ampera is met zijn 1800kg en top van 160 km/uur al een sterke verbetering van de verkeersveiligheid zullen we maar zeggen :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
Opbrengst augustus: 101,8 kWh/kWp bij installatie op zuid onder 35 graden locatie Nijmegen
Opbrengst vorig jaar voor augustus was 95,9 kWh/kWp,
Zo slecht was augustus 2011 dus ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 26-09 12:47
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 09:14:
Ik zal sterk protesteren als er een systeem ingevoerd wordt waarbij men je doen en laten helemaal kan volgen.
Bij webfilters begon het bij "kinderpr0n en terrorisme", maar op de kinderpr0nfilter vond je uiteindelijk ook normale websites die om één of andere reden niet leuk werden bevonden.
Idem dito hier. Het begint bij het opvragen van de gegevens bij een vluchtmisdrijf waarbij een schoolmeisje dood is gereden, en het vervolg is een vechtscheiding waarbij men wil weten waar de man/vrouw allemaal geweest is 's nachts. Gruwelijk.
Overigens, voor ernstige vluchtmisdrijven vindt men, in België, bijna altijd de daders.

Een systeem waarbij alle tools in de auto zelf blijven is wat betreft privacy minder een issue, maar wat betreft knoeien hebben we dan een probleem. Voor bussen en vrachtwagens hebben we (in België) al een systeem om hun rijtijden in de gaten te houden. Officieel een succes, officieus een ramp. Je kan blijkbaar zonder veel moeite genoeg knoeien om het nut van het systeem onderuit te halen.

Kilometerheffing an sich lijkt me goed, maar in de praktijk zijn er fundamentele bezwaren, om het nog niet over het financiële plaatje te hebben... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
Bahviaan schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:14:
Daarnaast zullen die accu's wrs in de toekomst, wanneer ze niet meer goed genoeg zijn voor auto's, bv heel geschikt zijn om 'echte' groene stroom op te slaan en dan wel 's nachts met zonne-energie bij te laden.
Bij mij is er 's nachts bitter weinig zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Heb die film ook met verbazing zitten kijken.. Had bij mij een beetje hetzelfde effect als 'Inside Job' we worden in principe genaaid door bedrijven, die vervolgens de overheid zo diep in hun zak hebben zitten, dat documentaires, films, geschreven stukken niets uitmaken. Alles voor de winst en fuck de burger.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
PcDealer schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 11:53:
[...]

Disclaimert:
:), ik heb de vraag ook aan een professional gesteld, kijken wat die als antwoord geeft. Straks heb ik 500kWh over op de dagteller die omzetten in warmte dmv een warmtepomp kan erg voordelig zijn, in elk geval gaan de maandlasten een mooi stuk naar beneden.

Overigens nog een andere vraag over het moduleren van een CV ketel, mijn Remeha Avanta moduleert volgens zijn display in 5 stappen.. 5 = 100%, 4 = 80%, etc. Nu stook ik het meest op standje 1. ( 20% vermogen ). Met een maximaal ingesteld vermogen van 18kW kan ik er dan vanuit gaan dat de brander 3,6kW warmte geeft bij een modulatie op standje 1?

Maw ik heb een gemiddelde warmtevraag van 3600W in mijn huis ??

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Gasland komt zo te zien op tegenlicht bij de vpro op 4 september. Ik ga kijken. De stukjes die ik ervan heb gezien geven me rillingen over de rug. Keer op keer blijkt hoe grote bedrijven en de overheid op een ongezonde manier van elkaar profiteren met het volk als "slachtoffer". Dat ik dit type, verbaast me als idealistische liberaal. Of je nu uitzoekt waarom amerika veel flessen water koopt (zoek op story of stuff), hoe de verzekeringen zijn geregeld (pas geleden op vpro geweest) en hoe dit in Nederland aan het ontwikkelen is...hoe er door bedrijven en overheid wordt omgegaan met kolencentrales, kerncentrales, CO2 opslag, etc. Overal kom je dezelfde patronen tegen. Vooral wanneer deze zaken worden aangekaart, kan je bijna de reactie van de andere kant uittekenen.

Op basis van de reacties van de "natural gas" voorstanders, kan ik al bijna zeggen dat deze techniek niet zonder risico is.

Vinden jullie het ook opvallend dat alleen het rijk (federal level) beschikt over goed uitgeruste organen (EPA) om zaken te controleren, maar dat de bewuste controles wordt overlaten aan lagere overheden die geen mensen, budget en kennis hebben? Die "deregulering" vindt dus ook op allerlei fronten in Nederland plaats. Ik zou er bijna een alu-hoedje door opzetten. |:(

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@flitspaal.nl
nee die aanname is niet correct.
de minimum van jouw ketel is tussen de 5,5 en 6.0 kW.
volgens de handleiding. (dus in perfecte situatie)
ik gok dat dat meer zal zijn richting de 7 kW zal zijn met jouw huis.

ben nog aan het kijken naar die warmte pomp en wat dat zal doen.
heb ook aardig wat berekeningen gemaakt met je zonneboiler.
maar wil de conclusies nog niet bekend maken omdat ze wat warrig en incompleet zijn.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 15:40:
@flitspaal.nl
nee die aanname is niet correct.
de minimum van jouw ketel is tussen de 5,5 en 6.0 kW.
volgens de handleiding. (dus in perfecte situatie)
ik gok dat dat meer zal zijn richting de 7 kW zal zijn met jouw huis.

ben nog aan het kijken naar die warmte pomp en wat dat zal doen.
heb ook aardig wat berekeningen gemaakt met je zonneboiler.
maar wil de conclusies nog niet bekend maken omdat ze wat warrig en incompleet zijn.
Lol, thanks, of je leest inderdaad de handleiding van de CV ketel :). Het zal dan idd 6 of 7kW zijn.

Ik ben trouwens benieuwd naar je berekeningen en conclusies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 12:29:
Op mijn telefoon kan ik locatiebepaling uitzetten. Bij de auto is het gekoppeld aan de auto.
En de commercielen zijn expliciet betrokken bij de KM heffing, hoe denk je anders dat eea betaald wordt??
Met telefoons kun je aan de zendinformatie (cellen e.d.) toch behoorlijk zien waar iemand is.
Dat kun je niet uitzetten. Telco's zijn ook commerciële partijen. Wordt allemaal 6 maanden opgeslagen..of langer. KM heffing wordt betaald door gebruikers en de kosten voor de techniek gaan af van de (directe) opbrengsten. Indirecte opbrengsten gaan ook naar de maatschappij.
Nope. Ons veiligheidsdenken is inmiddels zo ver en krom doorgeschoten dat we blijkbaar als burger geen enkele verantwoordelijkheid meer durven en kunnen nemen. De regering (etc.) moet alles maar regelen en doen.
Jij impliceert nu nl. dat als ik me aan de max. snelheid houdt dat ik daarmee verantwoord rijgedrag vertoon, en als ik te hard rij niet.
Het gaat niet alleen om snelheid, maar als je te hard gaat rijden is dat inderdaad niet verantwoord gedrag. Er zijn al regels en de politie zelf geeft ook aan dat zij niet in staat zijn te handhaven in woonwijken. Uit tests is gebleken dat bestuurders met een blackbox aan boord aanzienlijk veiliger gaan rijden.
Als je echt regeltjes in het leven wilt roepen om die onverantwoorde burgers eens even te helpen door levens te redden moet je de nr.1 roken verbieden, en 2. ongelukken binnenshuis voorkomen. De kans om vanwege wegverkeer gewond of gedood te worden is ontzettend klein tov deze 2 topscorers...
Roken verbieden lijkt me wel een brugje te ver gaan, vrije keuze. Rokers laten betalen voor de schade lijkt me wel een goed idee. Overigens OOK de milieuschade die aanzienlijk is. Waarom wel een katalysator op een auto en niet op een roker? Geen idee.
(o ja accijns op tabakswaren zijn bij lange na niet dekkend t.o.v. de ziektekosten)
Je zou voor de lol eens een congres over veiligheidsdenken waar Prof. Dr. Helsoot spreker is moeten meemaken.

In de zorg gaan we uit van een €20k / gewonnen levensjaar om te bepalen of het nut heeft om een poging te doen iemands leven te redden/rekken. Op andere vlakken (veiligheidsvoorzieningen op de weg bijv.) wordt een €70k gerekend. Nederland is daarmee Europees gezien een topinvesteerder en een stuk veiliger dan noodzakelijk 8)
Juist met een uitgebreide versie van KM-heffing zou je een stuk kunnen bezuinigen op deze kosten en tegelijk de veiligheid verhogen. Ik denk dat je veiligheidsvoorzieningen op de weg niet alleen kunt uitdrukken in euro's. Het gaat erom of het voor een mens prettig is ergens te wonen. Dat is het niet vanwege onaangepast gedrag door de gemiddelde automobilist. Het gaat niet alleen om de teller "slachtoffers".
Maar goed. De Opel Ampera is met zijn 1800kg en top van 160 km/uur al een sterke verbetering van de verkeersveiligheid zullen we maar zeggen :D
Een top van 130 lijkt me wel voldoende eigenlijk. Je mag nergens harder dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 16:25:
[...]

Het gaat niet alleen om snelheid, maar als je te hard gaat rijden is dat inderdaad niet verantwoord gedrag. Er zijn al regels en de politie zelf geeft ook aan dat zij niet in staat zijn te handhaven in woonwijken. Uit tests is gebleken dat bestuurders met een blackbox aan boord aanzienlijk veiliger gaan rijden.
[verbazing]
Wie is er op het krankzinnige idee gekomen dat hard rijden een oorzaak is van ongelukken. Tuurlijk is het de oorzaak, want als je maar 0.5km/h zou rijden was het mogelijk niet gebeurt. Oftewel als er iets gebeurt reed je altijd te hard.
[/verbazing]

Terug naar km-heffing en veiligheid. De stunts die mensen op de weg uithalen om nog net die vrachtwagen in te halen, of nog net die afslag te kunnen pakken, of nog net door oranje te kunnen rijden worden niet vermeden/ontmoedigd door een kastje in de auto.
Voor het CJIB is het wel een goede/makkelijke manier van inkomsten genereren.
Een top van 130 lijkt me wel voldoende eigenlijk. Je mag nergens harder dacht ik zo.
En wat moet ik dan als ik over de nurburgring wil :'(

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

@Neanderthaler71:

Ik ben sterk van mening dat er geen oplossing moet worden gevonden voor een probleem dat er niet is, of dat er een oplossing wordt verzonnen terwijl er een voor handen is. Daarnaast is de meest simpele optie vaak het beste.

Ik ben 100% voorstander van de "gebruiker" en "vervuiler" betaalt. Het bezit van de auto mag van mij goedkoper worden, het gebruik duurder. Nu ben ik niet geremd door enige kennis op het bestuurlijke/politieke vlak, maar als je dit wilt realiseren....waarom dat meteen vluchten in techniek en controlemaatregelen.

Wanneer je MRB (of een ander vorm van 'bezitbelasting') laat afhangen van de vervuiling van de auto (lees EURO norm...dus Euro3, 4, 5, etc.) en de accijnzen verhoogd waardoor je per km aan de pomp betaalt, lijkt mij het bovenstaande te behalen. En dit zonder ingewikkelde regelingen, ambtenaren, kastjes in de auto, etc, etc, etc. Wanneer je zelfs het bezit in de tijd duurder maakt...bijvoorbeeld nu €20 per maand belasting voor bezit Euro 5 auto en wanneer Euro6 verplicht is voor nieuwe auto's deze groep met €20 belasten en de belasting voor de Euro5 auto's ophogen. Dan loont het ook nog eens steeds redelijk nieuw te rijden.

Op die manier kies je voor veel of weinig km, schoon of niet schoon.

[grin] en voor de tankpashouders van de baas zou moeten gelden dat de door de baas betaalde brandstof ook meegaat in de bijtelling. Het is immers onderdeel van het loon...[/grin]

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:29
@cheese_man: auto produceren kost ook energie.
ik heb 2 jaar geleden een onderzoek gelezen dat onder de aanname van 5% efficiency verbetering per jaar je bij gemiddeld gebruik 17 jaar met een auto moet doen om langetermijn de minste milieu belasting te hebben...
(mijn auto's zijn nu 18 en 14 jaar oud), ik mag dus bijna wat anders kopen!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 12:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Trebbors schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 09:31:

ik had over augustus 49,4kWh = 94,1 kWh/kWp met 525Wp; net iets meer dan jou met zelfs 15 Wp minder, maar ik zit wel aan de Zeeuwse kust, dus iets meer zonuren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:30
@Kilometerheffingsdiscussie:
MRB afschaffen en vervangen door extra accijns.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Geen complexe kastjes met alle nadelen, problemen en kosten van dien. Snelwegen op een normaal tempo zijn dan automatisch het goedkoopst alsmede provinciale wegen. Onzuinig rijden en onzuinige auto's worden direct ontmoedigd.

Enige probleem zou zijn als de accijns daardoor dusdanig exorbitant hoger wordt, dat half Nederland over de grens gaat tanken. Dit zal bij hogere accijns altijd een beetje gebeuren, maar lijkt me (tenzij het dus te extreem wordt) een meer dan acceptabel nadeel t.o.v. de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Derby schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 16:46:
[...]

[verbazing]
Wie is er op het krankzinnige idee gekomen dat hard rijden een oorzaak is van ongelukken. Tuurlijk is het de oorzaak, want als je maar 0.5km/h zou rijden was het mogelijk niet gebeurt. Oftewel als er iets gebeurt reed je altijd te hard.
[/verbazing]
Als ik hier in de straat wordt ingehaald is de snelheidsoverschrijding vaak eerder richting de 30 km/h en 100%. In een woonwijk. Het is ook een belachelijk idee dat het goed zo zijn dat wel te kunnen handhaven.
Terug naar km-heffing en veiligheid. De stunts die mensen op de weg uithalen om nog net die vrachtwagen in te halen, of nog net die afslag te kunnen pakken, of nog net door oranje te kunnen rijden worden niet vermeden/ontmoedigd door een kastje in de auto.
Dat wordt wel vermeden.
En wat moet ik dan als ik over de nurburgring wil :'(
Neem een ringtaxi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zullen we de kilometerheffing en autogebruik buiten dit topic houden? Lijkt mij meer iets voor SG of Vervoer als er behoefte aan een discussie is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:35

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Energie en water niet meer gratis. De website met zeer leesbare artikelen is nu gedeeltelijk een betaalsite. Voor 100 euro per jaar mag je meelezen, maar als je snel bent kan het goedkoper. Tot 1 december betaal je 75 euro. Best wel veel geld.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 19:18:
Zullen we de kilometerheffing en autogebruik buiten dit topic houden? Lijkt mij meer iets voor SG of Vervoer als er behoefte aan een discussie is :)
Autogebruik heeft van alles met duurzaamheid te maken en ook met energie.

Ik zie niet in waarom een discussie over de mogelijkheden dit te beprijzen dan ook niet hier gevoerd zou kunnen worden. Een en ander ging vooraf aan ''gratis'' autogebruik als gevolg van de manier waarop de huidige bijtelling is geregeld en de negatieve effecten hiervan op het milieu.

Kilometerheffing had ook verdere investering in het wegennet (ten koste van de laatste struikjes kan je bijna zeggen) onnodig gemaakt.

Zeg het maar Ferry.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Het mooie van dit topic is juist dat het over van alles en nog wat gaat.
Dan weer over PV, vervoer, zonneboilers, houtkachels etc. het blijft de lezer boeien :Y

[ Voor 36% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-09-2011 21:05 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
ericplan schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 19:37:
Energie en water niet meer gratis. De website met zeer leesbare artikelen is nu gedeeltelijk een betaalsite. Voor 100 euro per jaar mag je meelezen, maar als je snel bent kan het goedkoper. Tot 1 december betaal je 75 euro. Best wel veel geld.
Ja, had ik tijd geleden al van Jurgen vernomen dat hij dat van plan was. Hij is immers ondernemer (hij komt van Energeia, vandaar...). En hij wil nu eindelijk wel eens geld verdienen aan zijn, ik blijf erbij, verbazingwekkend scherpe en extreem goed geïnformeerde website. En die gast schrijft ook nog eens op zo'n wijze dat ik denk: zal ik m'n eigen site maar opdoeken?

Afijn, we zullen zien. Kijken of er nog wat "te regelen" valt. Van mij mag 't ie mijn site gebruiken als bron voor peevee. Als ik dan maar wel zijn fraaie epistels bij mag blijven houden "behind the curtain"... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Wij komen ergens tussen 95 en 100 kWh/kWp uit voor heel augustus. Let op, een schatting omdat ik de precieze stand van 1 augustus niet heb.Installatie in Zetten (Wageningen, Arnhem) WZW Sunpower systeem.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
ericplan schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 19:37:
Nogal. Waarom niet 12,- euro (1 euro per maand) dan hou je waarschijnlijk 15 x meer lezers over en kom je qua omzet ook hoger uit.

Ik zal wel te ingewikkeld denken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
AllesKan schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 01:13:
[...]

Nogal. Waarom niet 12,- euro (1 euro per maand) dan hou je waarschijnlijk 15 x meer lezers over en kom je qua omzet ook hoger uit.

Ik zal wel te ingewikkeld denken. :)
Neen, hij vindt zijn berichten blijkbaar kostbaar genoeg. "Kijken wat de willige lezer er voor over heeft". Hij kan later altijd nog zakken met de prijs als het wat tegenvalt... Blijkbaar is de financiële nood niet echt hoog... (ik weet meer dan je misschien denkt, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen... >:) ).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:35

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
zonnigtype schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 01:26:
[...]

Neen, hij vindt zijn berichten blijkbaar kostbaar genoeg. "Kijken wat de willige lezer er voor over heeft". Hij kan later altijd nog zakken met de prijs als het wat tegenvalt... Blijkbaar is de financiële nood niet echt hoog... (ik weet meer dan je misschien denkt, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen... >:) ).
Een digitaal jaarabonnement op het dagblad Trouw kost EUR 95,45. Ook met onbeperkt zoeken in het archief. 1 a 2 euro per maand heb ik er wel voor over, maar dit is gewoon teveel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eergisteren naar het Nederlands cartoonfestival geweest. Thema: 'Opgewekt', een stroom cartoons over nieuwe energiebronnen. Cartoons uit 44 landen. Was erg leuk! d:)b Is nog te bezichtigen t/m 9 oktober.

zonnigtype schreef op donderdag 01 september 2011 @ 21:05:
Retorische vraag voor de zeldzame bezoekers van het schone geslacht alhier:

Wat zouden jullie voelen als er zo'n top moment werd gesignaleerd?

Is dit typisch hormonen/Y-chromosomen-talk? Of voelen jullie ook wat lekkers op zo'n moment?

Zouden jullie dat gelukzalige gevoel dan ook delen met de bezoekers van een van de meest spraakmakende (???) fora van GoT?
Het eerste wat ik doe als ik thuis kom van mijn werk is kijken op de controller hoe hoog de temperatuur in het boilervat is. De controller hangt niet voor niets in de woonkamer :9 . Daarnaast schrijf ik al meer dan 10 jaar elke zondag de meterstanden op en daarbij heb ik een hoop 'joepie'-momenten gehad. Zeker na een energiebesparende maatregel, zoals een aantal jaren geleden de aanschaf van een zuinigere koelkast en vaatwasser en afgelopen winter de vervanging van enkel glas boven en dubbel glas beneden door HR++ glas en het weghalen van de cv-leidingen uit de kruipruimte. Met de zonneboiler blijft het super om elke week dezelfde gasstand te zien sinds eind april (aangezien de cv-ketel uit staat). *O*

Door langdurige ziekte heeft het verder verduurzamen van ons huis flinke vertraging opgelopen. Daardoor heb ik het aanbrengen van de Tonzon-folie in de kruipruimte nog steeds niet af kunnen maken en staat er nog geen PV op het dak. Ik vind het erg leuk om eigen verbruik/opbrengsten in de gaten te houden, maar heb geen behoefte om onze opbrengsten te 'meten' aan die van anderen. Ik vind het wel nuttig om te lezen welke opbrengsten er zoal gehaald worden, zodat je een inschatting kunt maken welke opbrengst haalbaar is. Zeker de opbrengsten die Flitspaal haalt met zijn installatie op West en Oost vind ik echt een eye-opener die ik regelmatig aanhaal in gesprekken met mensen die denken dat hun dak niet geschikt is voor PV. Ook de recentelijke vergelijking van waterverbruik kan stimulerend werken om naar mogelijkheden te blijven zoeken om je eigen waterverbruik omlaag te brengen.

O ja, ik hou zelf niet van denken in hokjes of het nou man/vrouw of een ander hokje is. Dat weerhoud je er alleen maar van om te kijken wie iemand is en wat die persoon beweegt.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2011 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
2 Gekke vragen:

Vraag 1:
Stel, je hebt zonnepanelen en de stroom van de netbeheerder valt een lange tijd uit door wat voor rede dan ook. Je zou dan theoretisch overdag wanneer de zon schijnt stroom kunnen gebruiken van je panelen.

Maar de omvormers hebben volgens mij een beveiliging ingebouwd dat ze niet werken wanneer er geen stroom op het net staat. Waarom is dit, en zou dit te omzeilen zijn?

Een rede die ik kan bedenken: De omvormer levert via een normale stekker terug aan het net, en het zou niet veilig zijn als er stroom op de stekker staat wanneer je hem uit het stopcontact zou halen.

Vraag 2:
Het zonnetje schijnt en de panelen leveren lekker stroom op.
Je pc staat aan. Gebruikt hij nu de stroom van de zonnepanelen, van de netbeheerder of 50:50?
Je hebt dus 2 stroombronnen en 1 verbruiker (lampje) Ik vermoed dat het lampje de 2 stroombronnen 50:50 gebruikt en de rest terug geleverd wordt aan de netbeheerder. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee hoor :)
Vraag 1:
Stel, je hebt zonnepanelen en de stroom van de netbeheerder valt een lange tijd uit door wat voor rede dan ook. Je zou dan theoretisch overdag wanneer de zon schijnt stroom kunnen gebruiken van je panelen.
Je hebt dat ook accu's nodig en dat is, als je niet elke paar dagen een stroomuitval hebt, duur en onduurzaam.
Maar de omvormers hebben volgens mij een beveiliging ingebouwd dat ze niet werken wanneer er geen stroom op het net staat. Waarom is dit, en zou dit te omzeilen zijn?
Veiligheid. Stel er iets met de elektrische installatie in je huis, en de monteur haalt de hoofdschakelaar om. Hij moet er dan van uit kunnen gaan dat het net in je huis stroomloos is. Als je omvormer zou blijven leveren zou de monteur onder stroom komen te staan. Op grotere schaal geldt hetzelfde voor het stroomnet buiten je huis. Als de stroom bedoeld of onbedoeld uitvalt moeten de monteurs er vanuit kunnen gaan dat het net stroomloos is.
Een rede die ik kan bedenken: De omvormer levert via een normale stekker terug aan het net, en het zou niet veilig zijn als er stroom op de stekker staat wanneer je hem uit het stopcontact zou halen.
Dat is inderdaad een andere reden.
Vraag 2:
Het zonnetje schijnt en de panelen leveren lekker stroom op.
Je pc staat aan. Gebruikt hij nu de stroom van de zonnepanelen, van de netbeheerder of 50:50?
Je hebt dus 2 stroombronnen en 1 verbruiker (lampje) Ik vermoed dat het lampje de 2 stroombronnen 50:50 gebruikt en de rest terug geleverd wordt aan de netbeheerder. Klopt dit?
Dat hangt er vanaf. Als jouw zonnestroompanelen op een gegeven moment 1000W opwekken, maar in jouw huis wordt maar 700W verbruikt, dan werken de apparaten in je huis 100% op zonnestroom en het overschot gaat het net op, waardoor je meter terugdraait.

Als je zonnestroompanelen 400W opwekken en in je huis wordt 700W verbruikt, dan werken de apparaten voor 4/7 op zonnestroom, en het tekort komt uit het niet.

Hoe de individuele elektronen bewegen (want dat is stroom) is niet te zeggen, maar dat is ook niet zo belangrijk. Het gaat om de administratieve afhandelijk met je netbeheerder/leverancier.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

jhead22 schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 12:56:
2 Gekke vragen:

Vraag 1:

Hier een uitleg over de wisselspanning die bij je huis naar binnenkomt.
Wikipedia: Wisselspanning
Wisselspanning is het spanningsverschil tussen twee punten waarbij de spanning (uitgedrukt in volt) wisselt volgens een sinusoïdale kromme met een frequentie van meestal 50 keer per seconde, oftewel 50 Hz.

Wanneer je je omvormer hieraan koppelt zal hij hiermee in fase terug gaan leveren.
Als hij niet kijkt naar de netspanning kan en zal hij in de meeste gevallen tegen de netspanning in gaan werken en zal je meter juist voorruit draaien ipv terugleveren.
Tevens is het veiliger voor de gebruiker de spanning af te schakelen wanneer er geen spanning meer is.
Bij brand kan de brandweer dan gewoon in de meterkast spanningsvrij maken.

Kort: Een omvormer kan niet zonder netspanning werken.

Ja, dit is te omzeilen door zelf een spanning op te wekken, (aggregaat of accu's ,met een transformator).
De omvormer zal hieraan in fase gaan leveren.
Wanneer je dit doet mag je geen verbinding hebben met het lichtnet (wederom omdat je dan niet meer in fase draait).
Dit is trouwens niet aanbevolen als je niet goed weet waar je mee bezig bent (ik geloof ook verboden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hoi Jeroen en Flippo,

In de praktijk zou ik het natuurlijk nooit toepassen, ik zat gewoon eens te denken wat je zou kunnen doen in een crisis situatie of wanneer er oorlog oid uitbreekt. :)

Wat betreft de veiligheid dat je huis ook stroomloos is wanneer er geen stroom geleverd wordt door het net is idd een hele goede!

Wat betreft de energie consumptie van bijvoorbeeld een lamp. Stel je hebt een lamp van 100W en je panelen leveren ook 100W op dat moment. Verder zijn er even geen stroom verbruikers en we praten over een ideale sytuatie zonder stroom verliezen etc. Hoe kan het dan dat die lamp de stroom van de panelen gebruikt en niet van het net? De ionen worden niet zoals bij netwerkverkeer gestuurd via de snelste weg of via zo min mogelijk hops. Kan het niet zo zijn dat de lamp op dat moment van bijde gebruik maakt en de rest terug geleverd wordt? Dus de lamp gebruikt 50W van de panelen en 50W van het net, en er wordt 50W terug geleverd aan de netbeheerder? De netbeheerder zal het uiteindelijk salderen en dus is uiteindelijk wel je verbruik 0, maar de lamp zal niet alleen stroom van de panelen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:30
@jhead22:
Spanning. Je omvormer produceert een iets hogere spanning dan het net. (Dat is niet het hele verhaal, maar dan is het begrijpelijk.)

Laat ik het zo stellen:
Jij vraagt "Hoe kan het dan dat die lamp de stroom van de panelen gebruikt en niet van het net?" en daarop stel ik de vraag:
Hoe kan het dat als je zonnepanelen 100W leveren en je huis 100W verbruikt en ze zitten allebei met dezelfde kabel aangesloten op het stroomnet, dat je zonnepanelen 50W naar het huis sturen en 50W terug sturen over je aansluitkabel en je huis tegelijkertijd over dezelfde kabel weer 50W naar binnen trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

jhead22 schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 13:45:
Wat betreft de energie consumptie van bijvoorbeeld een lamp. Stel je hebt een lamp van 100W en je panelen leveren ook 100W op dat moment. Verder zijn er even geen stroom verbruikers en we praten over een ideale sytuatie zonder stroom verliezen etc. Hoe kan het dan dat die lamp de stroom van de panelen gebruikt en niet van het net? De ionen worden niet zoals bij netwerkverkeer gestuurd via de snelste weg of via zo min mogelijk hops. Kan het niet zo zijn dat de lamp op dat moment van bijde gebruik maakt en de rest terug geleverd wordt? Dus de lamp gebruikt 50W van de panelen en 50W van het net, en er wordt 50W terug geleverd aan de netbeheerder? De netbeheerder zal het uiteindelijk salderen en dus is uiteindelijk wel je verbruik 0, maar de lamp zal niet alleen stroom van de panelen gebruiken.
Het zijn behoorlijk lastige theorieen als je dit tot de bodem wilt uitzoeken.
Wikipedia: Wetten van Kirchhoff
Wikipedia: Elektrische spanning

Het komt er op neer dat je omvormer ongeveer 0,5V boven de netspanning gaat zitten waardoor er een stroom gaat lopen vanaf de omvormer (terugleveren). Doordat het elektriciteitsnet zo groot is zal de spanning nooit met 0,5V toe gaan nemen.

De lamp neemt vermogen op, die zorgt er dus eigenlijk voor dat de spanning weer iets omlaag gaat (In de praktijk gebeurt dit niet of is nauwelijks meetbaar vanwege de grootte van het net).
Het energienet is 1 net, voor of na de meter blijft het hetzelfde.

De meter zit er alleen tussen om het verbruik te meten, elektrisch is er geen verschil (iemand hier op het forum heeft zn hele meterkast ermee volgehangen en nog is het hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
stroom kiest de weg van de minste weerstand.

de weerstand van alleen je stroomnet in je huis is korter en dus minder dan die van je huis plus alles in de grond en de lucht etc.

verder is immers ook niet te zeggen welke stroom je gebruikt van het net. het komt uit het stopcontact en is bij iedereen dezelfde stroom. hoogstens een andere spanning oid.

het doet er verder ook niet toe.
stel je wilt stroom van een waterkrachtcentrale gebruiken, dan moiet je steeds wachten totdat de elektronen uit zweden helemaal naar nederland zijn gereisd.

zo werkt dat niet.

stel het je voor als een heel groot rivieren stelsel met ballen, of netwerk van tuinslangen. maar dan met knikkers.

als er in de alpen een bal wordt ingegooid, stroomt er bij de noordzee een (andere) bal uit.

1: je kunt dus niet zeggen waar de bal vandaan kwam die bij in huis wordt afgeleverd,
2: je kunt ook niet zeggen waar de bal er in gegooid is, die er oor zorgde dat er bij jou thuis een bal uit kwam.

wel kun je bepalen in welke richting de ballen stromen, in een bepaald deel van een netwerk. net als bijna alles stroomen dingen vn hoog naar laag, zoals ook bijvoorbeeld lucht(druk) of stroom (spanning)

als de omvormer dus iets hogere spanning levert dan je netbeheerder, dan stroomt die stroom naar je lamp, omdat daar het spanningsverschil het grootst is.

pas als je na je lamp nog steeds meer spanning hebt, stroomt het naar de netbeheerder. een kabel met stroom is dus in slechts 1 richting tegelijk te gebruiken, als het gaat om het te meten "resultat"van alle bewegingen van de electronen in de kabel) (als zo ook met bijvoorbeeld een netwerkkabel, alleen werkt die dan steeds na elkaar in 2 reichtingen. volgens mij kunnen alleen glasvezelkabels in 2 richtingen tegelijk gebruikt worden, maar dan nog ben ik daar niet zeker van.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vanavond gaan we beginnen met het oogsten van onze conference peren, de boom hangt er H E L E M A A L vol mee. MJAM!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Stoofperen koken op zonnestroom :9

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Conference zijn ( jammer genoeg ) geen stoofperen ;)

Je bent trouwens welkom om 2 of 3 kilo op te halen hier. Want op krijg ik ze nooit. ik zal na het oogsten wel een pic maken van de hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
aanvullend op de vragen van jhead vraag ik me zelf wel af wat er gebeurt in de volgende situatie:

- 3 fasen in huis
- meter met aparte telwerken voor leveren en gebruiken
- zonnepaneel op groep 1 van fase A levert 100W
- lamp op groep 7 van fase B gebruikt 100W

loopt er nu beide meters op met 100W / uur of staan ze allebei stil?

ik ben met name benieuwd hoe snel je in de knoei komt met de grens van 5000 kWh mbt het salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
maxtrash schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 16:39:
aanvullend op de vragen van jhead vraag ik me zelf wel af wat er gebeurt in de volgende situatie:

- 3 fasen in huis
- meter met aparte telwerken voor leveren en gebruiken
- zonnepaneel op groep 1 van fase A levert 100W
- lamp op groep 7 van fase B gebruikt 100W

loopt er nu beide meters op met 100W / uur of staan ze allebei stil?

ik ben met name benieuwd hoe snel je in de knoei komt met de grens van 5000 kWh mbt het salderen
In dit geval worden volgens mij Fase 1,2,3 bij zowel verbruik als opwek bij elkaar opgeteld. Dus netto staan beide meters stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
flitspaal.nl schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 16:41:
[...]

In dit geval worden volgens mij Fase 1,2,3 bij zowel verbruik als opwek bij elkaar opgeteld. Dus netto staan beide meters stil.
als dat zo is en de grens van 5000 kWh salderen gaat niet omlaag in de toekomst zie ik weinig problemen voor het gemiddelde huishouden. Tuurlijk is het fijner als je een ouderwetse ferrarismeter hebt maar in de praktijk zou het dan toch voor particulieren weinig verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

flitspaal.nl schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 16:31:
[...]

Je bent trouwens welkom om 2 of 3 kilo op te halen hier. Want op krijg ik ze nooit. ik zal na het oogsten wel een pic maken van de hoeveelheid.
Je kan er wel stroop van maken, of lekker wekken (met de Kerst als toetje uit eigen tuin).
Maak eens een perevlaai.

Of als stoofverlichting gebruiken :+

Ik woon tegenover een van de produktiegaarden van de Canisius stroopfabriek in Schinnen.
Ze zijn daar ook al flink in de weer.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

flitspaal.nl schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 16:41:
[...]

Dat dacht ik ook.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 16:50:
[...]

Je kan er wel stroop van maken, of lekker wekken (met de Kerst als toetje uit eigen tuin).
Maak eens een perevlaai.

Of als stoofverlichting gebruiken :+

Ik woon tegenover een van de productiegaarden van de Canisius stroopfabriek in Schinnen.
Ze zijn daar ook al flink in de weer.
Inderdaad dit is hét moment om te wecken, vele soorten groentes zijn nu overal en goedkoop verkrijgbaar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat hard met de prijzen. Zitten nu op rond de 2 euro per wattpiek, excl montage inc btw. De acties van de bedrijven buitelen over elkaar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 17:51:
Gaat hard met de prijzen. Zitten nu op rond de 2 euro per wattpiek, excl montage inc btw. De acties van de bedrijven buitelen over elkaar heen.
En de winter komt eraan, dus heeft het weinig zin om nu panelen te gaan leggen, dan kun je bij een alsmaar dalende prijs beter wachten tot maart 2012. Laat die handel maar even inzakken, dan gaan de prijzen nog verder naar beneden.

[ Voor 3% gewijzigd door AllesKan op 03-09-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Was rondje aan het fietsen.. kwam ik op eens langs dit pareltje:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-SorDv7OX4WM/TmJU_dG4s-I/AAAAAAAALl8/5kBFjhHfz1I/s720/IMAG0309.jpg

2x 100kWp SDE + 1x 3,5 kWp SDE subsidie. Uitgevoerd met Scheuten panelen, op Mastervolt omvormers. Gloedje nieuw, en de hoofdprijs is er voor betaald. NewEnergy heeft daar goede zaken gedaan. Overigens prachtige installatie, complimenten.

[ Voor 5% gewijzigd door SunshineCompany op 03-09-2011 18:37 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 18:31:
Was rondje aan het fietsen.. kwam ik op eens langs dit pareltje:

[afbeelding]

2x 100kWp + 1x 3,5 kWp SDE subsidie. Uitgevoerd met Scheuten panelen, op Mastervolt omvormers. Gloedje nieuw, en de hoofdprijs is er voor betaald. NewEnergy heeft daar goede zaken gedaan.
Een installatie van Duitse proporties. Zou de het SDE-gedeelte de boer zo goed zijn bevallen dat ie z'n installatie maar verzevenenvijftigvervoudigde? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee, is beide SDE. Boer mag 100% salderen op z'n grootverbruikersaansluiting bij een boeren-electra-leverancier, ben z'n naam even kwijt.

In de vakantie is er hier flink doorgewerkt overigens, alleen helaas geen 200 kWp. ;)

72x Yingli (8 graden), op SMA Tripower:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Qyb7IpeExGI/TmJZIGvw7tI/AAAAAAAALmE/GKu1J9JGYmA/s640/P1080576%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-gnGBtnFh7GA/TmJZICg17RI/AAAAAAAALmA/HAKRXV5C_pk/s640/P1080573%252520%252528Large%252529.JPG

10x Yingli op SMA SB2500 HF:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-I07B1sDLK4Q/TmJZhZhFC-I/AAAAAAAALmM/R3npegEXPa8/s800/P1070888.JPG

100x Yingli op 2x Tripower:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-I1JqjzngbUw/TmJZxp2qnQI/AAAAAAAALmQ/y7XuOJxty0k/s640/P8250255.JPG

En wat leuks, 40x Suntech mono's 180Wp op een Piko 3-fase omvormer, je ziet de Piko onder de dakrand hangen:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-RFs4a-dJCq8/TmJZXRpKAsI/AAAAAAAALmI/_Cs1bk7cBwM/s800/P1080564%252520%252528Large%252529.JPG

Hier en daar wat EIA, verder niets. Men plaats 'gewoon' zonnepanelen, omdat wachten geen zin meer heeft :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
SunshineCompany schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 18:49:
Hier en daar wat EIA, verder niets. Men plaats 'gewoon' zonnepanelen, omdat wachten geen zin meer heeft :)
Hoe bedoel je 'omdat wachten geen zin meer heeft' ? Ik wacht namelijk ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

AllesKan schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 18:55:
[...]

Dat is het gevoel wat steeds meer mensen hebben. En niet geheel onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
Mooi dagje vandaag, eindelijk weer eens een standaard grafiekje :) :

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/Upload/dagopbrengst.jpg

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@AllesKan, je kunt nu nog een jaar wachten, of zelfs 2, om te kijken of er een aantrekkelijke regeling komt met subsidie voor PV. Echter dat heeft weinig zin omdat het resultaat hetzelfde is als je nu al 2 of 3 jaar jaar opbrengst hebt uit je PV installatie , speciaal voor mensen die gebruik kunnen maken van de E.I.A. , K.I.A. , BTW aftrek , etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Morgen m'n live-monitor fixen. Komen nog 2 live-monitors op m'n website van 2 andere systemen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 18:49:
Nee, is beide SDE. Boer mag 100% salderen op z'n grootverbruikersaansluiting bij een boeren-electra-leverancier, ben z'n naam even kwijt.

In de vakantie is er hier flink doorgewerkt overigens, alleen helaas geen 200 kWp. ;)

72x Yingli (8 graden), op SMA Tripower:
[afbeelding]

[afbeelding]

10x Yingli op SMA SB2500 HF:
[afbeelding]

100x Yingli op 2x Tripower:
[afbeelding]

En wat leuks, 40x Suntech mono's 180Wp op een Piko 3-fase omvormer, je ziet de Piko onder de dakrand hangen:
[afbeelding]

Ah zo, mooie melkkoe dan ;) Altijd leuk om opgeleverde installaties te zien, keep them coming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AllesKan schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 18:55:
Waar wacht je dan precies op?

-edit-

Ging dat hier over?:
AllesKan schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 18:13:
En de winter komt eraan, dus heeft het weinig zin om nu panelen te gaan leggen, dan kun je bij een alsmaar dalende prijs beter wachten tot maart 2012. Laat die handel maar even inzakken, dan gaan de prijzen nog verder naar beneden.
Ik vraag me af of dat waar is. Zonnestroompanelen is een kwestie van lange adem, op 20-25 jaar maakt één seizoen ook weer niet zo veel uit en wie zegt dat de prijzen blijven dalen? De verwachte shakeout lijkt begonnen en wie met zekerheid weet wat dat met de prijzen gaat doenmag het zeggen.

Met de huidige installatieprijzen (de leverancier van ons systeem heeft afgelopen week zijn prijslijst weer aangepast - omlaag) kom ik zelfs bij ongunstige aannames op een kWh-prijs die ongeveer op het huidige niveau ligt.

Persoonlijk kan ik geen enkele reden bedenken te wachten met zonnestroompanelen, behalve als je het geld echt niet zou hebben. Maar in dat geval zou een lening nog interessant kunnen zijn, zeker als je het in een hypotheek kunt schuiven. Of gewoon één keer niet op vakantie. In ruil voor 20-25 jaar gratis stroom lijkt me dat een uitstekende deal.

[ Voor 82% gewijzigd door JeroenH op 03-09-2011 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag even de spreadsheets bijgewerkt, incl. de realtime factuur.

Leuk om te weten:
Om het vastrecht en de transportkosten per dag te "neutraliseren" (incl. BTW) moet ik elke dag minimaal
2,6 kWh opwekken.
Dat is per jaar 949 kWh. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 20:05:
Vandaag even de spreadsheets bijgewerkt, incl. de realtime factuur.

Leuk om te weten:
Om het vastrecht en de transportkosten per dag te "neutraliseren" (incl. BTW) moet ik elke dag minimaal
2,6 kWh opwekken.
Dat is per jaar 949 kWh. ;(
Transportkosten zullen altijd blijven bestaan denk ik, stroom moet immers van opwekker naar verbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erasmo schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 20:52:
[...]

Transportkosten zullen altijd blijven bestaan denk ik, stroom moet immers van opwekker naar verbruiker.
Ook als je geen enkele kWh afneemt, betaal je per dag transportkosten.
Stel ik neutraliseer mijn verbruik volledig met PV.

Dan moet ik nog steeds transportkosten betalen. Voor wat?
Stel ik zeg mijn aansluiting op omdat ik zelf genoeg produceer. Dan heb ik een probleem, want als ik de 230 V niet kan "ruiken" (althans mijn omvormer niet) dan werkt de omvormer niet meer en moet ik naar een laagspanning-systeem.

Ergens krijg ik daar jeuk van.
Ik wil best transportkosten betalen voor elke kWh die ook daadwerkelijk is getransporteerd...

[ Voor 6% gewijzigd door Schinnen-groen op 03-09-2011 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Goed om met energie bezig te zijn.
Ben er achter gekomen dat ik een gaslek heb van ongeveer 1 Liter per uur.
Waarschijnlijke oorzaak is het ingebouwde gastel.
Gasafsluiter onder het aanrecht dichtgezet toen had ik geen lekkage.
Dus het zit in de aansluitingen of in het toestel zelf.
Aansluitingen met zeepsop gecontroleerd maar ik zag niets.
Weet iemand hoe hard zo lekkage gaat?
Moet je bubbeltjes zien of is 1 liter per uur niet te zien?
Horen doe ik het ook niet.
lekkage van 1 liter per uur is ongeveer 0,3 cc per seconde.
Ik kan hier niets bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 20:59:
Hallo,
Goed om met energie bezig te zijn.
Ben er achter gekomen dat ik een gaslek heb van ongeveer 1 Liter per uur.
Waarschijnlijke oorzaak is het ingebouwde gastel.
Gasafsluiter onder het aanrecht dichtgezet toen had ik geen lekkage.
Dus het zit in de aansluitingen of in het toestel zelf.
Aansluitingen met zeepsop gecontroleerd maar ik zag niets.
Weet iemand hoe hard zo lekkage gaat?
Moet je bubbeltjes zien of is 1 liter per uur niet te zien?
Horen doe ik het ook niet.
lekkage van 1 liter per uur is ongeveer 0,3 cc per seconde.
Ik kan hier niets bij voorstellen.
Heb je een waakvlam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 20:58:
[...]

Dan moet ik nog steeds transportkosten betalen. Voor wat?
Stel ik zeg mijn aansluiting op omdat ik zelf genoeg produceer. Dan heb ik een probleem, want als ik de 230 V niet kan "ruiken" (althans mijn omvormer niet) dan werkt de omvormer niet meer en moet ik naar een laagspanning-systeem.
Je geeft het zelf al aan; je maakt ook gebruik van het netwerk om jouw kWh'tjes te dumpen als je ze zelf niet gebruikt. Je kunt over een jaar wel op nul uitkomen; maar de zon schijnt niet altijd al jij het nodig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ben ik gedeeltelijk mee eens.

Maar je betaald ook transportkosten als je zes maanden in Timboektoe zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee geen waakvlam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 21:20
flitspaal.nl schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 15:49:
Vanavond gaan we beginnen met het oogsten van onze conference peren, de boom hangt er H E L E M A A L vol mee. MJAM!

:)
Even volledig off-topic (vergeef mij, natasja), maar ik heb heb ook een hele volle conferenceboom:
Laat jij ze nog narijpen oid? want mijn peertjes zijn nog puur hard om te voelen en meestal haal ik ze er in oktober pas af...
De appelboom heeft ook een shake-out gehad, maar dan door eksters en merels.

trouwens, die peren groeien op zonlicht en CO2 en zonder kunstmatige kleur- geur-, smaak- en gewasbeschemingsmiddelen, dus das eigenlijk heel duurzaam. Nu de kat nog wijsmaken dat ze er niet tegen mag p*ssen en bij p*epen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Je schrijft dat je de afsluiter in het keukenblok hebt dichtgedraaid.
Zit er nog een splitsing achter die afsluiter? Bijvoorbeeld een leiding die naar een geiser gaat ofzo?

Indien nee, laat dan een loodgieter e.e.a. even checken!!
Ook een klein gaslekje kan groter worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
JeroenH schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 20:05:
Waar wacht je dan precies op?

-edit-

Ging dat hier over?:
Eigenlijk wel ja.
Ik vraag me af of dat waar is. Zonnestroompanelen is een kwestie van lange adem, op 20-25 jaar maakt één seizoen ook weer niet zo veel uit en wie zegt dat de prijzen blijven dalen?
De geschiedenis? Als ik 10 maanden geleden panelen had besteld was ik zeker 60ct/Wp duurder uitgeweest, oftewel ruim 2 jaar aan opbrengst.
De verwachte shakeout lijkt begonnen en wie met zekerheid weet wat dat met de prijzen gaat doenmag het zeggen.
Erg veel lager zullen ze denk ik niet meer worden, dus ik ben van plan in maart ofzo 24m2 neer te leggen. Maar gezien de te verwachten opbrengst vanaf nu t/m maart, pak ik die laatste 15 ct/Wp daling (naar mijn verwachting) ook nog even mee.
Met de huidige installatieprijzen (de leverancier van ons systeem heeft afgelopen week zijn prijslijst weer aangepast - omlaag) kom ik zelfs bij ongunstige aannames op een kWh-prijs die ongeveer op het huidige niveau ligt.
Ik koop ze zelf, zoek zelf mijn inverter en installeer ze zelf. En dat scheelt best wel.
Persoonlijk kan ik geen enkele reden bedenken te wachten met zonnestroompanelen, behalve als je het geld echt niet zou hebben.
Zie boven. Het afgelopen jaar heeft uitgewezen dat even wachten zichzelf ruimschoots terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:11:
[...]

Je schrijft dat je de afsluiter in het keukenblok hebt dichtgedraaid.
Zit er nog een splitsing achter die afsluiter? Bijvoorbeeld een leiding die naar een geiser gaat ofzo?

Indien nee, laat dan een loodgieter e.e.a. even checken!!
Ook een klein gaslekje kan groter worden....
Neen achter de afsluiter zit alleen het kooktoestel. De uitstroomopening van de branders ook gekontroleerd en ook hier zag ik niets verdacht(met zeepsop).
Ik weet alleen niet of je bij zo kleine lekkage wel bubbeltjes(met zeepsop) ziet. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:04:
Ben ik gedeeltelijk mee eens.

Maar je betaald ook transportkosten als je zes maanden in Timboektoe zit...
Schakel jij in die zes maanden dan je omvormer af van het net? ;)

Ik heb met transportkosten niet zo'n moeite om de bovenstaande redenen; alleen klinkt het psychologisch waarschijnlijk van oudsher als kosten om de aan jou geleverde stroom te bezorgen. Als producenten van stroom heeft het echter voor ons een dubbele werking gekregen; nog altijd goedkoper dan off-the-grid met accu's te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:17:
[...]

Neen achter de afsluiter zit alleen het kooktoestel. De uitstroomopening van de branders ook gekontroleerd en ook hier zag ik niets verdacht(met zeepsop).
Ik weet alleen niet of je bij zo kleine lekkage wel bubbeltjes(met zeepsop) ziet. Weet iemand dat?
1 l per uur = per maand 720 l, ofwel 0,7 m3.
Per jaar is dit dan 8,4 m3.

Best wel veel.
Laat even checken door een prof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Roamor schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:17:
[...]

Schakel jij in die zes maanden dan je omvormer af van het net? ;)

Ik heb met transportkosten niet zo'n moeite om de bovenstaande redenen; alleen klinkt het psychologisch waarschijnlijk van oudsher als kosten om de aan jou geleverde stroom te bezorgen. Als producenten van stroom heeft het echter voor ons een dubbele werking gekregen; nog altijd goedkoper dan off-the-grid met accu's te gaan werken.
Je hebt gelijk voor PV bezitters, maar voor de grote meerderheid die deze niet hebben, toch een vreemd verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@halmboom:
Heb je een flexibele slang als aansluiting?
Die kan ook nog wel eens poreus worden met de jaren.
Indien ja, vervangen door een nieuwe.
Indien nee, zie mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:28
Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:24:
[...]

Best wel veel.
Ik je vertellen dat het waarschijnlijk gewooon mag. Echter dat ligt aan het leidingnet.
Het is namelijk zo dat de test gedaan wordt door druk op het leidingnet te zetten. Daarna mag de druk binnen een bepaalde tijd een bepaalde druk zakken. Pas als deze over de grenswaarde heen komt wordt het net afgekeurd. Echter vermoed ik dat dat nog niet van toepassing is.

Verder is dit natuurlijk prijs en milieu technisch wel vervelend. Grootste kans is dat de afdichtingsrubber(s) te oud geworden zijn en zijn uitgedroogd. Echter is dat meestal vrij lastig te controleren. Andere oplossing dan zeepsop is er haast niet, behalve met vrij dure aparatuur.

[ Voor 0% gewijzigd door FireWood op 03-09-2011 21:32 . Reden: Mijn Nederlandsch was weer opperste best ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:24:
[...]

Best wel veel.
Ben ik helemaal mee eens. Nu ik het weet moet het ook verholpen worden.
Alleen wie.
De loodgieter, echter die gaat niet verder dan de aansluitingen.
De fabrikant(Bauknecht), er zit nog garantie op.
Maar zit het wel in de aansluitingen dan zijn de kosten voor mij. Is ook logisch.
Verder gemeten dat de waakvlam van de geiser ongeveer 700 liter gas per dag verstookt.
Dus er moet een nieuwe geiser komen, zonder waakvlam. Dan kan de loodgieter gelijk naar de aansluitingen van het kooktoestel kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:31:
@halmboom:
Heb je een flexibele slang als aansluiting?
Die kan ook nog wel eens poreus worden met de jaren.
Indien ja, vervangen door een nieuwe.
Indien nee, zie mijn vorige post.
Slang is pas 3 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

De daling van afgelopen maanden is leuk geweest, die is er nu wel uit. 't Houdt een keer op.. een A-merk LCD TV zal ook nooit <150 EUR worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
SunshineCompany schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 22:31:
De daling van afgelopen maanden is leuk geweest, die is er nu wel uit. 't Houdt een keer op.. een A-merk LCD TV zal ook nooit <150 EUR worden.
Waarschijnlijk niet nee. Maar die 150,- die jij nu in de groep gooit is dan ook volkomen uit de lucht gegrepen. 4 jaar geleden kosten ze het 3 a 4 voudige van de prijs van nu. Ik heb nog plasma tv's gerepareerd van € 13.000,- Haha, daar krijg je nu 2e hands nog 50,- voor..

Ik weet niet of je weleens een lcd tv van binnen hebt gezien, maar die zit toch echt wat gecompliceerder in elkaar dan een PV paneeltje...

En ja, jij verdient je geld met PV-panelen, dus ik begrijp dat jij zoveel mogelijk verkondigd dat de daling er nu wel uit is... Maar kun je dat onderbouwen? Want de laatste 10 maanden gaat het niet een beetje naar beneden, maar een heleboel.

Overigens...:
een A-merk LCD TV zal ook nooit <150 EUR worden.
Vroegah, toen de video's nog Hfl 1200,- kosten (modaal maandsalaris van die tijd?) hadden we ook nooit verwacht dat er voor € 75,- ( <5% van modaal) een Hifi-video incl. ingebouwde DVD speler op de markt zou komen.

[ Voor 13% gewijzigd door AllesKan op 03-09-2011 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Karelprior schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:07:
[...]

Even volledig off-topic (vergeef mij, natasja), maar ik heb heb ook een hele volle conferenceboom:
Laat jij ze nog narijpen oid? want mijn peertjes zijn nog puur hard om te voelen en meestal haal ik ze er in oktober pas af...
De appelboom heeft ook een shake-out gehad, maar dan door eksters en merels.
De appels zijn er bij ons al af ( Elstar en Golden delicious ). Die waren al goed rijp begin augustus.

Voor handperen is er een foefje voor. Als de peren beginnen te vallen een paar van de boom plukken en kijken wat de kleur is van de pitten. Als de pitkleur bruin/zwart is dan zijn de plukrijp. Ik proef ze ook, tegen de tijd dat ze plukrijp zijn dan zijn ze inderdaad nog hard en zit er nog niet heel veel smaak aan maar je kan al wel duidelijk de "conference" in de peren proeven ;).

Ik laat ze idd nog een week of twee narijpen.

De eerste 8kg is vandaag trouwens geoogst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 16:31:
[...]

... dan moet je Gieser Wildemannen hebben. Smullenbrullen (met pijpje kaneel en paar kruidnagels, stoven in diksap met scheutje rode wijn en schepje suiker indien behoefte... :9 )
Zelfs ons armetierige perenboompje op de moestuin (zo'n beetje half weggezakt in de sloot) had een aardige oogst. Maar leuker nog is dat de pruimenboom in onze centrale tuin letterlijk en figuurlijk op knappen stond hier. De pruimen zijn inmiddels verwerkt in talloze pruimentaarten, chutney's, toetjes, maar vooral in een dertigtal potten jam (ik zal wel een kookgas piekje krijgen in de grafiek, moet ik nog uitwerken). Deel van die pruimen zijn naar iemand gegaan die ook perenboom heeft. Dat wordt een ruilcircuitje, peren retour...

Het was in ieder geval een record hoeveelheid, paar tiental kg. volgens mij. Helaas ook veel weg moeten gooien (een boom vol rijpe pruimen krijgt al snel diverse schimmelziektes op de vruchten zelf, zeer besmettelijk, dus zo snel mogelijk proberen te verwijderen).

Vandaag eerste appeltaart van eigen appels op zonnestroom, grotendeels alweer verorberd. Salade was ook erg lekker, met eigen sla, wortel, chinese tomaatjes, knoflook, basilicum, en met eigen aardappels. Zo'n seizoen kan niet meer stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
@ 3 fasen stroom, met met 100 watt opwek en 100 watt lampje op verschillende fasen: door de verschillende fasen gaat de feitelijke stroom van je pv helemaal naar het trafostation, en van daaruit naar de gebruiker waar de minste weerstand is op die fase.
de lamp brand op stroom van een hele andere fase.

de meter meet echter elke fase appart, en berekent daaruit welke meter moet lopen ( dag. nacht, levering of teruglevering.

met een verbuik en op wek van beide 100, zullen dus beide telwerken stilstaan, maar loopt er wel op beide fasen een stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Roamor schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:17:
Ik heb met transportkosten niet zo'n moeite om de bovenstaande redenen; alleen klinkt het psychologisch waarschijnlijk van oudsher als kosten om de aan jou geleverde stroom te bezorgen. Als producenten van stroom heeft het echter voor ons een dubbele werking gekregen;
Als jij met 'dubbele werking' bedoelt wat ik denk, wil ik toch wel een kleine nuancering toevoegen.

De afnemer betaalt transportkosten, vanaf de plaats waar het opgewekt wordt tot aan zijn huis. Dus over de zonnestroom die wij terugleveren, worden transportkosten betaald.

Met de huidig penetratiegraad van zonnestroom wordt door ons geproduceerde zonnestroom die we niet direct zelf verbruitken geabsorbeerd door de andere huizen in de straat. De afnemer betaalt transportkosten, die lager uitvallen voor het energiebedrijf omdat het niet door een midden- en/of hoogspanningsnet getransporteerd hoefde te worden. Het komt zo goed als verliesloos van producent bij afnemer. Gemiddeld rekenen energiebedrijven met 7% verlies en dat hakt goed in de marge. Dikke winst dus voor energiebedrijven, die zonnestroom van ons.

[ Voor 13% gewijzigd door Anne vdr Bom op 04-09-2011 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Karelprior schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:07:
[...]

Nu de kat nog binnenhouden zodat ze er niet tegen kan pissen en bij poepen.
There, I fixed it for you.
SunshineCompany schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 22:31:
Da's nogal kort door de bocht. Zoals AllesKan reeds meldde, een lcd monitor kostte nog niet zo lang geleden ook honderden euro's en nu voor minder dan honderd een nieuwe van een a-merk.

[ Voor 61% gewijzigd door PcDealer op 05-09-2011 08:14 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op zondag 04 september 2011 @ 09:20:
Gemiddeld rekenen energiebedrijven met 7% verlies en dat hakt goed in de marge. Dikke winst dus voor energiebedrijven, die zonnestroom van ons.
Wacht even... dus volgens jou is:

Jou 21 cent betalen voor 1 kWh en
je buurman 21 cent laten betalen voor 1 kWh

opeens dikke winst? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De queue bij zonnesteek 2011 in alkmaar was wel een kilometer lang.

/ik stond helemaal achteraan, en heb toch nummer 88(van de 165) gekregen, rara hoe kan dat.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 11:03:
De queue bij zonnesteek 2011 in alkmaar was wel een kilometer lang.

/ik stond helemaal achteraan, en heb toch nummer 88(van de 165) gekregen, rara hoe kan dat.
Met subsidie zit jij altijd op de eerste rang....

Is dat het?
(ik gun overigens iedereen subsidie, als je voldoet aan de voorwaarden is het prima natuurlijk)
Succes

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was het formulier aan de mensen in de rij aan het uitleggen, en hoe je intekenen kan voor meer, als er overblijft of afvallers zijn, zoals in de afgelopen jaren ook het geval was.
Steeds weer netjes helemaal achteraan aangesloten, toch eruit gepikt, inleveren, en opdonderen.

In de gemeente Bergen zijn vorig jaar zelfs 14 beschikkingen ongebruikt gebleven, mensen die 2x 600Wp willen aanschaffen moeten dat weten. Misschien zie ik er wel vanaf, het is wel mooi geweest zo.
Ik heb de ambtenaar gewezen op het feit dat 1x500 euro per adres wel goed genoeg was, en eerlijker ook.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2011 11:59 ]

Pagina: 1 ... 125 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.