Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.852 views

Verwijderd

silvester6 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 18:23:
Vandaag netjes briefje ontvangen van certiQ dat mijn standen zijn binnen gekomen en verwerkt _/-\o_ (duurt ff soms en paar belletjes :o )
Yippie, ik heb vandaag ook (voor het eerst) zo'n overzicht van CertiQ ontvangen. :)
Met daarop de maandelijkse waarden voor bruto-productie en teruglevering. Over de periode van feb 2009 t/m augustus 2010! Heeft Liander/continuon of welk meetbedrijf/netbeheerder pas afgelopen week de meterstanden van ca 2 jaar geleden doorgegeven ?!? :/

En nu kan dan Agentschap NL eindelijk de definitive afrekening gaan maken, tenminste als CertiQ ook niet nog eens 2 jaar wacht met het doorgeven van deze getallen... :?

Oh wacht eens, dit slaat nergens op. Ik heb in de eerste zes maanden wel heel veel opgewekt, maar niets teruggeleverd. En sinds augustus 2009 niets meer opgewekt, maar wel teruggeleverd. Ik snap er niets meer van. Pfff, dat wordt weer contact opnemen met m'n netbeheerder. Is het echt zo moeilijk? :-(

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Anne vdr Bom schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 23:26:
[...]

Fokker was heer en meester in het tijdperk van hout en zeildoek. Toen de overstap naar aluminium gemaakt werd, hielden ze te lang vast aan de oude technologie. We weten allemaal hoe dat verhaal is afgelopen. Volkswagen mag wel oppassen dat ze niet té goed zijn in verbrandingsmotoren.

[...]

Dergelijke vergelijkingen over CO2-uitstoot zijn weinig zinvol omdat het om een nieuwe technologie gaat De verkoopaantallen zijn dermate klein dat het effect onmeetbaar is. Een nieuwe technologie introduceren in de automobielwereld kost al gauw 2 à 3 decennia. Daarom moet je op een gegeven moment beginnen en terwijl de elektrische auto verder ontwikkeld en verfijnd wordt, krijgt duurzame energie een steeds groter marktaandeel. Elektrische auto's gaan dus in de loop van hun leven steeds minder uitstoten. En als je genoeg zonnepanelen koopt, is de uitstoot zo goed als 0.

Opbrengst augustus 90,6 kWh/kWp. 4 kWh minder dan 2010, en dat was al geen beste augustus.
Electtrisch rijden is ook maar een hype.... ik zag laatst ergens een berekening van co2 uitstoot van real life verbruik en dat kwam uit op meer dan 200 gram co2 per km :X En dan heb ik het nog niet over de (rare earth minerals) rommel die in accu's zit.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
JAN-B schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 23:42:
maand opbrengst augustus was hier 49,4 kWh = genorm. 94,1kWh/kWp.

op dit moment staat mijn opbrengstmeter op 999,6 kWh; dat betekent dat ik morgen de 1000 kWh grens passeer;
Mei 09 begonnen met 350Wp en 1 jaar later uitgebreid naar 525Wp, dus zeg maar in 2jaar/4maanden 1000kWh opbrengst gehaald :*)
hoe lang duurde het trouwens bij jullie voor je aan de 1000kWh zat :?
Gefeliciteerd! (Bij mij was dit 6 weken.. maar installatie 10x zo groot en BPM geinstalleerd in top maanden)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:54
PcDealer schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 20:17:Is er in België niet een systeem van grondwater voor de vaatwasser en wasmachine?
Dat is er zeker, als je dat wil. Volgens mij is dat enkel rendabel bij nieuwbouw. Als ik de regenput moet aansluiten op de wc/wasmachine/... in het huurhuis waar we nu wonen, betaal ik me suf aan leidingen. Voor het bedrag aan leidingen kan ik 150jaar lang het huidige waterverbruik aanhouden.
JeroenH schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 18:02:Zal ik eens uitrekenen hoe snel het niet hebben van een auto zich terugverdiend heeft? ;) Vooral mogelijk doordat ik op een slimme plek ben gaan wonen.
Ik zie hierin een taak voor de overheid. Ik wil gerust met de trein en de bus gaan werken, maar:
- het openbaar vervoer is zo beroerd, dat het echt geen pretje is. Je moet al fan zijn van bussen of treinen om ze effectief te gebruiken. Met de auto is niet zelden sneller, ook op drukke treinverbindingen. Ik werk in Brussel centrum, wat problemen dat de treinen van daaruit allemaal hebben: onvoorstelbaar. De files zijn beter voorspelbaar dan de aankomsstijd van de treinen....
- Het aanbod aan openbaar vervoer is zo absurd, dat je bijna in een stadscentrum moet wonen om er gebruik van te kunnen maken. Concreet woon ik in een gemeente met 40'000 inwoners en is er geen rechtstreekse verbinding met Brussel. Hallucinant. Als je de politici erop aanspreekt, vinden ze het belangrijker om publiek transport te organiseren voor de bomma's naar de buurgemeenten te krijgen.
- Je kan dan argumenteren dat ik maar in de stad moet gaan wonen, maar dat is écht een brug te ver :). Trouwens, volgens mij krijg je nooit genoeg volk bij elkaar in een stad om alle jobs ingevuld te krijgen. Er pendelen dagelijks 300'000 mensen naar Brussel. Als je die mensen plus hun gezin in Brussel wil huisvesten, dan gaan we nog wat zien...

Ik deel uw mening dus, maar genuanceerd :). Zorg dat er betere alternatieven zijn dan de auto. Een auto is geweldig duur en daar zitten de gemeenschapskosten niet in verrekend: aanleg van wegen, onderhoud van wegen, schadelijke gassen, ...

For-the-record: ik rijd met mijn auto naar het station (20km) en neem daar de trein. De trein stopt 3km van mijn werkplek en dat wandel ik wel.

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:01
Cafe Del Mar schreef op donderdag 01 september 2011 @ 07:45:
Dat is er zeker, als je dat wil. Volgens mij is dat enkel rendabel bij nieuwbouw. Als ik de regenput moet aansluiten op de wc/wasmachine/... in het huurhuis waar we nu wonen, betaal ik me suf aan leidingen. Voor het bedrag aan leidingen kan ik 150jaar lang het huidige waterverbruik aanhouden.
De offerte die ik van de projectontwikkelaar kreeg was 1200,- voor een "losse groep" leidingen vertrekkend vanuit de meterkast en dan naar 3 toiletten en 1 wasmachine aansluiting. Ben het dus niet geheel eens met je stelling... 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door NielsOo op 01-09-2011 08:07 . Reden: typo ]

• Cafe Del Mar
Ik licht even toe welke kosten ik allemaal in rekening neem.
Heel wat bestaande huizen, in België althans, hebben geen regenput of een regenput met een capaciteit van minder dan 2000l. De idee is/was zo'n beetje om daarmee de tuin te sproeien, eventueel de auto te wassen.
Met zulk een capaciteit kan je nooit een huishouden van water voorzien. Wij hebben momenteel een waterput van 1500l liggen. Dat is belachelijk weining.
Voor nieuwbouw zijn er nu regels die de minimum afmetingen (m³) van een regenput bepalen, afhankelijk van het dakoppervlakte van de bewoonde ruimte. Je moet niet al te veel dak hebben, om ministens een put van 10m³ te steken. Met 10m³ kom je wel al ergens.

In ons geval, bestaande woning - bouwjaar 1986, zouden we dus eerst een grotere put moeten steken, daar een aantal regenpijpen op aansluiten om dan leidingen te leggen van de put naar het huis. Met een bedrag van €4000 kom ik er zeker niet (grondwerken, leidingen, ...)
Als je dan weet dat je voor €1 ongeveer 350l water hebt, dan heb je een TVT van 28jaar.

Dan reken ik niet mee:
- verbruik van de pomp (het water loopt niet vanzelf tot in de wasmachine)
- onderhoud van het systeem (aan leidingwater heb je geen onderhoud of kosten)
- kinderziekten (er zijn systemen waarbij na x jaar één of andere klep niet werkte, waardoor het ganse huis onder water stond, heel wat mensen hadden er last van, er was een reeks artikelen van in de pers)

Maar ik reken ook niet mee:
- stijging van de waterprijs

Tenzij grondwerken plots spotgoedkoop worden, zou ik wel een put steken van 20'000 liter, maar enkel om de planten water te geven (wat een extreem droog voorjaar hebben we gehad) en de auto te wassen.
Aansluiten op wc/wasmachine/... zie ik niet rendabel worden...

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb tegenvallende opbrengsten met een los setje van 2 panelen van 300Wp elk. Ik vergelijk ze met de 3x 200 Wp die ik ook op dak heb liggen. Het verschil is dat de 2x300Wp op de uitbouw staan (25 graden) en het andere setje op dak (20 graden). Allebei Z-W georiënteerd.

Het verschil is ongeveer 0,3 kWh verschil per dag. Ze zitten beide op een Soladin 600.

Gisteren heb ik ze even goed bekeken, en het volgende viel me op:
- op enkele cellen een klein klontje soldeer
- onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: http://db.tt/kqtlXc0
Een stukje van de cel is afgebroken.

Kan dit veel kwaad? En zou dit het verschil kunnen verklaren? Ik weet dat je de setjes niet 1 op 1 kan vergelijken, maar het verschil is mij toch te groot.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Verwijderd

Maandopbrengst in het donkere Friesland:
89,3 kWh / kWp. Ongeveer gelijk aan vorig jaar (89,6).

Nog net het eigen maandverbruik kunnen afdekken... (dankzij een weekje vakantie dus minder verbruik).

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Maandopbrengst in Eindhoven
3075Wp installatie: 108,93 kWh/kWp
570Wp installatie schuur top: 94,23 kWh/kWp
570Wp installatie schuur midden: 102,61 kWh/kWp

Totaal 447,13 kWh

De eerste 1000 kWh heb ik gehaald op 24-3-2011 na installatie op 3-9-2010 op een 3075Wp systeem.

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 11:59
[quote]Anne vdr Bom schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 23:26:
[...]

Fokker was heer en meester in het tijdperk van hout en zeildoek. Toen de overstap naar aluminium gemaakt werd, hielden ze te lang vast aan de oude technologie. We weten allemaal hoe dat verhaal is afgelopen. Volkswagen mag wel oppassen dat ze niet té goed zijn in verbrandingsmotoren.

[...]
Niet geheel correct, Fokker liep bijvoorbeeld voorop in het verlijmen van aluminium, kennis waar Airbus nu nog profiteerd. Juist omdat ze de beweging maakten van toestellen die het altijd/overal deden naar een hoogtechnologisch toestel in een drukbezette markt maakte dat ze de plank missloegen ;).

Maar ik vraag me wel af waarom het aantal auto's waarin een benzine-motor alleen voor het opladen is, en de electrische motor voor aandrijving zo weinig aan lijken te slaan. Een kleinere moter die rustig draait in zijn efficiente bereik lijkt mij voor de korte/middellange termijn een mooie middenweg

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maandopbrengst in Schinnen: 103,3 kWh/kWp.

Nog geen vergelijksmateriaal van vorige jaren. Installatie vanaf november 2010 in gebruik.

Voor de eerste 1000 kWh heb ik de periode nodighehad van 17-11-2010 t/m 9-5-2011.

De tweede 1000 kWh was binnen op 8-8-2011

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:02
Maandopbrengst in Gouda:
2100Wp installatie, opbrengst 98,8 kWh/kWp
Gemeten met plugwise (= belangrijk want als ik afga op de SMA ligt dat een stuk hoger....)

Sinds ik op de 9 mei de opstelling van de plugwise heb aangepast en tegelijkertijd de nieuwe firmware heb geinstalleerd, heb ik geen problemen meer met data die ik mis.

Ben nog aan het nadenken hoe en wat ik kan gaan uitbreiden, zonneboiler of PV. Waarschijnlijk een project voor in het voorjaar van '12.

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:56
Ik heb de afgelopen maand 101 kWh/kWp gemeten met plugwise. Orientatie van de panelen is ZO, dakhoek ongeveer 45 graden. Van vorig jaar heb ik nog geen betrouwbare getallen, toen ging het meten pas goed vanaf half augustus dus pas in september kan ik een betrouwbaar vergelijk met vorig jaar maken.

Zes Suntech STP185 panelen, twee keer Steca 500 omvormer. Dongen (NB)

Goed man!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Augustus hier in Twente: 1563,06 kWh met 13.940 Wattpiek = 112,13 kWh / kWp.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

Crazyanz schreef op donderdag 01 september 2011 @ 01:30:
Electtrisch rijden is ook maar een hype.... ik zag laatst ergens een berekening van co2 uitstoot van real life verbruik en dat kwam uit op meer dan 200 gram co2 per km :X En dan heb ik het nog niet over de (rare earth minerals) rommel die in accu's zit.
Wil je nu een berekening zien waarbij de Co2 uitstoot per km weer lager is?

Ok, verbruik E-auto is circa 1 kWh = 4,5 km (ook praktijk gegevens). De uitstoot voor 1 kWh bij de gemiddelde eletriciteitsmix in NL is 0,568kg per kWh.

Dat geeft dus 126,2 gr Co2 per km. Echter... het voortraject van de gemiddelde kWh gaat gepaard met veel minder Co2 uitstoot dan het voortraject van raffinage en distributie van benzine.
En laten we niet vergeten dat het verlagen van de Co2 uitstoot bij de NL E-opwekking goed mogelijk is.

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 10:07
Derby schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 18:35:
Ik las vandaag een stuk over hoe Pon/Volkswagen tegen elektrisch rijden aan kijkt.

Kort gezegd gaat VW voorlopig voor alternatieve brandstoffen, 1 omdat daar de doelstellingen makkelijk mee gehaald worden, 2 omdat elektrisch op dit moment en komende jaren gewoon te duur is.

http://www.amt.nl/Achterg...lf-blueemotion-201012.htm
Zij blijven zich wel orienteren, fabrikanten zijn natuurlijk wel heel bang om straks de boot te missen (en eind dit jaar, begin volgend jaar komt er van Opel en Renault toch aardig wat geweld uit).

Verder ben ik het helemaal eens met JeroenH... maar als er dan toch gereden wordt, dan maar elektrisch.

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

• Bahviaan
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:18:
[...]

Wil je nu een berekening zien waarbij de Co2 uitstoot per km weer lager is?

Ok, verbruik E-auto is circa 1 kWh = 4,5 km (ook praktijk gegevens). De uitstoot voor 1 kWh bij de gemiddelde eletriciteitsmix in NL is 0,568kg per kWh.

Dat geeft dus 126,2 gr Co2 per km. Echter... het voortraject van de gemiddelde kWh gaat gepaard met veel minder Co2 uitstoot dan het voortraject van raffinage en distributie van benzine.
En laten we niet vergeten dat het verlagen van de Co2 uitstoot bij de NL E-opwekking goed mogelijk is.
En dat de meeste laadpunten standaard groene stroom geven.

(er zijn nu allerlei partijen bezig met testen dat het laden echt direct koppelt aan wat er geladen wordt met windmolens of zonnepanelen, dan wordt het natuurlijk pas écht groene stroom)

• Cafe Del Mar
@Neanderthaler:
Wat doe je met de batterijen van die eco/e-auto's?
Een "normale" auto is ook geen rozegeur en maneschijn, maar bij een e-auto komt er nog de batterij bij...

Mij lijken de electrische auto's echt niet de toekomst. Een autonomie van 150km onder optimale omstandigheden, daarmee kom ik niet ver. Gisteren moest ik voor het werk naar Nederland: 125 heen en terug. Wat doe je dan met een e-auto? Met mijn huidige diesel (Belg, dus diesel :)) doe ik vlot 800km met 1 tank van 45 l. Als je een eco-diesel neemt (BlueMotion, EcoMotive, Econetic, ...) dan krijg je dat nog een pak hoger/lager: hoger de autonomie (vlot over de 1000km) en lager het verbruik.

Ik zie me nog niet met een e-car naar Marseille rijden: 1-2u rijden, 13u opladen. Hip-hoi!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

[...]

Elektrisch rijden wordt misschien gehyped (vooral middels foutief marketing gebruik van CO2 uitstoot), maar daardoor is het nog geen hype naar mijn mening. Ik neem aan dat je een hype net als ik ziet als een tijdelijk "mode" verschijnsel en niet iets permantents. In het meest negatieve geval....even populair, maar op gebakken lucht gebaseerd.

Een elektrische aandrijving gaat efficienter om met energie dat een fossiele. De locale uitstoot van schadelijke gassen is ook 0. Dus uiteindelijk kan je een hoop punten verbeteren door elektrisch vervoer ipv fossiel gestookt. Heb je trouwens een linkje naar het stuk waarop gebaseerd jij uitspraken doet? Die 200gr/km CO2 uitstoot zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de mix waarmee de elektriciteit is opgewekt en wellicht de productie van de auto en accus, het winnen van de grondstoffen. Echter vermoed ik dat wanneer je die punten optelt bij de gedocumenteerde (en helaas NIET gemeten) uitstoot van CO2 van fossiele auto's, dan je ook veel hoger uitkomt.

Het is natuurlijk niet "eerlijk" de uitstoot van de opwekking van elektriciteit te gebruiken om de cijfers voor CO2 uitstoot voor elektrische auto's te verhogen zonder hetzelfde principe toe te passen op de fossiele tegenhangers.

Nog los van mijn mening dat CO2 uitstoot volledig wordt "misbruikt" door overheid en marketing om energieverbruik terug te dringen van fossiele bronnen (tenminste, dat zou een doel moeten zijn) en nog erger....CO2 uitstoot te relateren aan "schone auto". Lagere CO2 uitstoot != schonere auto.

reserveringshouder Tesla Model 3

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 18:10
Hier was augustus ook een normale maand 109,07kWh/kWp 6% meer dan verwacht.
Va september kan ik eindelijk met voorgaand jaar vergelijken :*)

• Cafe Del Mar
Cheese_man schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:32:
Die 200gr/km CO2 uitstoot zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de mix waarmee de elektriciteit is opgewekt
Overdag rij ik met mijn auto, of ie staat geparkeerd aan het station, maar vooral 's nachts staat ie gegarandeerd stil (zeg tussen 22u en 5u). Ik denk dat de zonnepanelen in die periode nogal kWh'tjes opbrengen...
Ik ben geen voorstander van nucelair of gasgestookte centrales, maar die leveren permanent...

Dat verder olie blijven verbranden om van puntA naar puntB te geraken, misdadig is, daarmee ben ik akkoord. Ik zie een 150km-autonomie auto echt niet als vervanger... (autonomie, rijgedrag?, prijs, batterijpack)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

27 oktober heb ik mijn installatie een jaar. Zit nu net over de 12.000 kWh heen, met 13.940 Wattpiek. Dus nu met nog 2 maanden te gaan 860 kWh / kWp. Erg benieuwd naar de opbrengst van 365 dagen..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Cafe Del Mar schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:38:
[...]

Overdag rij ik met mijn auto, of ie staat geparkeerd aan het station, maar vooral 's nachts staat ie gegarandeerd stil (zeg tussen 22u en 5u). Ik denk dat de zonnepanelen in die periode nogal kWh'tjes opbrengen...
Ik ben geen voorstander van nucelair of gasgestookte centrales, maar die leveren permanent...

Dat verder olie blijven verbranden om van puntA naar puntB te geraken, misdadig is, daarmee ben ik akkoord. Ik zie een 150km-autonomie auto echt niet als vervanger... (autonomie, rijgedrag?, prijs, batterijpack)
Dat PV als de zon niet schijnt geen energie levert is duidelijk. Ik stelde alleen dat je de CO2 uitstoot van een elektrische auto niet "kunstmatig" moest verhogen door de CO2 uitstoot van de productie van de brandstof mee te nemen zonder dat ook te doen voor de fossiele auto's waartegen je de uitstoot afzet.

De (levering)betrouwbaarheid van PV afzetten tegen fossiel/nucleair is een andere discussie, maar wel een interessante....waarbij overigens vaak onterecht PV/wind wordt afgeschilderd als niet stabiel en onbetrouwbaar.

Olie gebruiken misdadig vind ik wel erg bot gesteld en ben ik het niet mee eens. Minder olie verbruiken vind ik wel een goed idee :).

150 km autonomie met een auto is inderdaad redelijk beperkt. Het is nu nog te duur om een auto van het "gemiddelde" formaat, huidige luxe/veiligheidsniveau en prestaties veel verder te laten rijden. Het kan wel...maar accu's zijn niet goedkoop. Verder zal voor veel mensen in het woon-werk verkeer deze auto een goede optie kunnen zijn. Het feit dat er mensen zijn die voor hun werk meer auto-kilometers afleggen, wil natuurlijk niet zeggen dat een dergelijk alternatief daardoor algemeen onbruikbaar is ;).

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@waterverbruik.
zoon 70 m3.
waar van 25 m3 voor de tuin.
had net een gras veld aangelegd voor de droogte in het voorjaar.
2 persoons huishouden.

@vervoers probleem.
voor als je tuin groot genoeg is.
http://www.tomsguide.com/...lar-power,news-12294.html

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Dat ligt maar helemaal aan de aannames. Komt het van een kolencentrale van ver weg, of komt het van PV op je dak? Je hebt iig keuze, en dat is al een hele verbetering.

En de rommel in accu's wordt schromelijk overdreven. De nikkel in de accu's van de Prius kom je verder in praktisch elke staal-legering van elke auto tegen en is geen rare-earth material. Bijv. NiCrMo (ofwel; RVS). Zolang het goed gerecycled wordt (en daarop wordt ontworpen; design for disassembly) is er helemaal niets aan de hand.

Je hebt wellicht wat neodymium in de elektromotoren, maar dan heb je het wel gehad. Het valt allemaal best mee.

Daarnaast heb ik ook een stuk meer met (plug-in) hybrides, en zie ik elektrische auto's ook het komende decennia niet doorbreken, vanwege praktische en economische redenen. Maar goed, plug-in hybrides kunnen wel een weg banen als het gaat om infrastructuur (laadpalen e.d.).

Verwijderd

[...]

Met een solarcarport voor 1 auto kun je een auto bijna 15.000km jaarlijks laten rijden. Inderdaad niet in de winter enz. Dit geeft wel een indicatie van het potentieel vind ik. In de winter is de opbrengst van windenergie weer hoger. Altijd zal er een bepaalde back-up moeten zijn, echter die is er al in de vorm van snelle gascentrales.

Zelf zie ik op den duur wel een verbetering in de accutechniek. Met een range van 250km zou ik wel uit de voeten kunnen. Tot die tijd de plugin hybride. Met een beperkte range die 80% van je bewegingen kan afdekken in de E-modus.

Vergeet niet dat een E-auto vanzelf een automaat heeft en zeer stil is in de auto. Veel comfortabeler dan een diesel. In de bebouwde omgeving is de E-auto ook nog eens een stuk stiller als voorbij rijdende auto.

Het voordeel van een plugin is dat je die (voor veel mensen) probleemloos vrij vlot kunt laden met een normale 230v stekker.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2011 11:02 ]

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

Euhhhh....

... en die conventionele dingetjes willen ook nog wel eens uitvallen vanwege een "incidentje"...

... tot in Amerika aan toe ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Cafe Del Mar
@ zonnigtype
Laten we dan enkel de gasgestookte centrales nemen, zodat de discussie niet verzandt in de nucleaire problemen. Gasgestookt levert continu.

Ik zou de uptime van windmolens en PV's wel eens willen weten?
PV's leveren 's nachts niets, ook niet als het regent, ook niet als het sneeuwt.
Windmolens leveren niets als het te weinig waait, maar ook niet als het teveel waait...

Kan je de combinatie van beide laten overeenstemmen met het momentane verloop van het landelijke verbruik?

@Neanderthaler
Met 15'000km sluit je al alle bedrijfswagens uit. Die zijn voorzien om 35'000 km per jaar te doen. Ook 250km autonomie is echt verbluffend weinig. Vanaf 500-600 zou ik er misschien aan denken. Ik woon 170km van de kust, met een e-auto kan ik niet meer even naar zee rijden?
Daarenboven zijn die cijfers "onder optimale omstandigheden". Ff optrekken zit er dan niet bij?

@ Cheeseman
Ik had ook net een nieuwe gazon aangelegd. Met pijn in het hart heb ik meerder dagen op rij 1000 liter drinkbaar water door onze tuinslang gepompt. Als je ziet wat een moeite het kost om oppervlakte water of waterbronnen te zuiveren en in zo zuiver mogelijke toestand uit de kraan te laten komen, voelde ik me echt slecht bij het "weggooien" van dat water. Mijn grasveld ziet er nu wel mooi uit.
De prijs van het kraantjeswater is nog geen fractie van de effectieve waarde...

[ Voor 46% gewijzigd door Cafe Del Mar op 01-09-2011 11:12 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:16
Cafe Del Mar schreef op donderdag 01 september 2011 @ 11:06:
Kan je de combinatie van beide laten overeenstemmen met het momentane verloop van het landelijke verbruik?
In combinatie met biomassacentrales om de 'gaten' op te vangen is dat in simulaties al gelukt, zie hier.

Maar voorlopig is het aandeel zon en wind zeker in Nederland zo miniem dat we eerst maar eens moeten werken omdat toe te laten nemen. Een mooie manier daarvoor is besparing, het aandeel duurzaam neemt dan vanzelf toe.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Cafe Del Mar
JeroenH schreef op donderdag 01 september 2011 @ 11:10:
In combinatie met biomassacentrales om de 'gaten' op te vangen is dat in simulaties al gelukt, zie hier.
Bedankt voor de link.
Het concept staat of valt met de waterkrachtcentrale natuurlijk.
In België zijn er een paar kleine (Ecopower heeft er 2), in Nederland msschien ook?

Misschien als we in Wallonië enkele reservemeren (aangelegd om het debiet op enkele bevaarbare rivieren op peil te kunnen houden bij droogte) als buffer gebruiken om het teveel "op te slaan".

• zonnigtype
@ zonnigtype
Laten we dan enkel de gasgestookte centrales nemen, zodat de discussie niet verzandt in de nucleaire problemen. Gasgestookt levert continu.

PV's leveren 's nachts niets, ook niet als het regent, ook niet als het sneeuwt.
Windmolens leveren niets als het te weinig waait, maar ook niet als het teveel waait...

Weet ik wel beste Cafe Del Mar, het was alleen maar om aan te geven dat conventionele centrales van wat voor orde dan ook "opeens" kunnen uitvallen, en dan "moet" er ook backup zijn. En dat is er bijna altijd ook tenzij je op een eiland als Cyprus zit en het grootste deel van je stroomvoorziening vanwege enorme stupiditeiten is vernietigd.

Er wordt natuurlijk al lang gewerkt aan het probleem, en de Duitsers gaan laten zien hoe dat getackeld zou kunnen gaan worden, met reeds 20,8% hernieuwbaar t.o.v. stroomverbruik in eerste jaarhelft 2011. Als zij het niet redden, redt niemand het, is mijn mening. Lukt het ze, kunnen we dat tegen die tijd (waar we nog lang niet aan toe zijn) gewoon overnemen. Ik heb eerder al op de zeer interessante duurzame elektra overschot >>> gasroute gewezen. Opslagcapaciteit te over in het bestaande gasnet. Nederland heeft nog bijna niets aan zonnestroom capaciteit alleen al in vergelijking met Vlaanderen. Eerst maar eens rap gaan bijbouwen zou ik zeggen.

Vlaanderen zal waarschijnlijk de brakke netten flink op de schop moeten gaan nemen, er kan al nauwelijks hernieuwbaar meer bij in het westen vanwege de enorme sloot windpower die er van zee gaat komen. An die Arbeit, dus... (zonnestroom uitbouw zal sterk vertraagd verder gaan, de regering vindt wind nu belangrijk om aan de doelstellingen zien te komen)

Edit: overigens zijn gasgestookte centrales bij uitstek juist de eenheden die extreem flexibel kunnen worden ingezet, en in Duitsland juist stilgelegd worden als er veel windvermogen is of midden op de dag de 19 GWp aan zonnestroom capaciteit de sterren van de hemel staat te blazen. Staat een bloederig interessant artikel over in de augustus issue van Photon (die ik nog helemaal moet lezen)... :P

@The Wizard
Een stukje van de cel is afgebroken.
Claimen bij Suntech, dit kan sowieso niet (ik zie inderdaad dat er een stukje van de celrand is afgebroken). Eerst natuurlijk bij je leverancier claimen, die moet het probleem oplossen. Ik zie op de cel STP staan, dus ik vermoed dat het een Suntech paneel is.

Of het de forse verschillen in productie kan verklaren weet ik niet. Kunnen ook meerdere oorzaken zijn, het is wel fors ja voor zo'n klein setje.

Advies aan iedereen die zonnepanelen koopt: sowieso een visuele test doen op productiefouten direct na aanschaf. Direct claimen.

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 01-09-2011 11:30 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
The Wizard schreef op donderdag 01 september 2011 @ 08:36:
Kan dit veel kwaad? En zou dit het verschil kunnen verklaren? Ik weet dat je de setjes niet 1 op 1 kan vergelijken, maar het verschil is mij toch te groot.
Volgens mij geeft dat een minimaal verlies. Wat voor omvormers heb je? Schaduw?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

PV's leveren 's nachts niets, ook niet als het regent
Als het regent levert PV minder maar niet niets. Daarnaast zijn er meer mogelijkheden om met de zon elektriciteit op te wekken en op te slaan (http://www.dailytelegraph...ry-e6frezz0-1226122370666)

Gemeten met class 1 kWh meter (afwijking met hoofdmeter < 1%)
augustus 2010augustus 2011
garage (555Wp)55,80 kWh (100,54 kWh/kWp)55,04 kWh (99,17 kWh/kWp)
dak (570Wp)-59,37 kWh (104,16 kWh/kWp)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

@ zonnigtype

Wind; van der Hoven spectrum;
Afbeeldingslocatie: http://www.ecmwf.int/newsevents/training/rcourse_notes/PARAMETRIZATION/PARAM__GENERAL/General23.gif

Beetje lastig te lezen (kon niets beters vinden met google images), maar op de x-as staat hours/cycle, en op de y-as een maat voor energie (m/s)^2 (ofwel; snelheid maal specifiek momentum). De linker piek is bij 100 uur, ca 4 dagen. De meest rechtse is bij iets meer dan 1 minuut.
Daar heb je je wind fluctuaties. Capacity factor is hier doorgaans 0,28 , en windmolens plaatsen ze doorgaans niet bij 0,25 of lager. 0,5 is een hele mooie site.

Je moet er rekening mee houden dat je op de grond echt nog dik in de grenslaag zit, hier waait het niet zo hard. Op 100m waait het al een stuk harder en vaker. Als de wind lager dan 3-5m/s zit, dan gaat hij meestal uit, dat meestal <10% voorkomt. De cut-out speed van 25m/s wordt zelden gehaald.

Voor PV weet ik het zo even niet of je dergelijke spectra hebt (vast wel), maar daar heb je sowieso een piek bij 24h/cycle en 365 dagen ;) (dag/nacht en winter/zomer)

Er is trouwens meer wind in de winter, en meer zon in de zomer. Dus wind kan theoretisch wel de seizoensinvloeden dekken.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Speksteenkachel schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 23:08:

[...]

Ik zal maar niet vragen waar je de mond mee spoelt :r
Met kraanwater :p

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

@Neanderthaler
Met 15'000km sluit je al alle bedrijfswagens uit. Die zijn voorzien om 35'000 km per jaar te doen. Ook 250km autonomie is echt verbluffend weinig. Vanaf 500-600 zou ik er misschien aan denken. Ik woon 170km van de kust, met een e-auto kan ik niet meer even naar zee rijden?
Daarenboven zijn die cijfers "onder optimale omstandigheden". Ff optrekken zit er dan niet bij?
Bedrijfswagens is een ander verhaal en daar moet wellicht een andere oplossing voor komen. Denk aan langzaam computergestuurd transport zonder chauffeur). Dan kan dat ook elektrisch.
Er zijn diverse onderzoeken die aantonen dat circa 80% van afstand wordt afgelegd op de kortere stukken. Een hybride KAN dus best ook langere stukken aan. De 4 a 5 km op een kWh zijn niet optimale omstandigheden maar praktijkcijfers. Vooral op het gebied van optrekken is een E-auto veel fijner vanwege het bijna compleet vlakke koppelverloop dat direct beschikbaar is.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 15:30
Stuk waar ik op doelde was een weblog van autoweek. Toegegeven niet echt wetenschappelijk onderbouwd maar blijkt wel uit hun test dat de wagens niet eens in de buurt komen van de fabrieksopgaven (net als hun fossiele even knie). Nissan Leaf verbruikt bv 23,9 kWh/100 km ipv de opgegeven 13,7kWh/100.

Daarnaast moeten er een paar flinke kolen centrales bijgebouwd worden al zou iedereen ineens elektrisch gaan rijden. In 2009 verbruikte Nederland in totaal 109,4 miljard kWh.

er zijn meer dan 8 miljoen auto's in Nederland (cijfers bovag). en gemiddeld rijd een auto 13,5K kilometer per jaar. als je uitgaat van 4km = 1kw zou dat betekenen dat we 270 miljard extra kWh nodig hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door haakjesluiten op 01-09-2011 12:22 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Joba schreef op donderdag 01 september 2011 @ 11:33:
[...]

Volgens mij geeft dat een minimaal verlies. Wat voor omvormers heb je? Schaduw?
Staat in de post, Soladin 600. Geen schaduw.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Crazyanz schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:19:
Stuk waar ik op doelde was een weblog van autoweek. Toegegeven niet echt wetenschappelijk onderbouwd maar blijkt wel uit hun test dat de wagens niet eens in de buurt komen van de fabrieksopgaven (net als hun fossiele even knie). Nissan Leaf verbruikt bv 23,9 kWh/100 km ipv de opgegeven 13,7kWh/100.

Daarnaast moeten er een paar flinke kolen centrales bijgebouwd worden al zou iedereen ineens elektrisch gaan rijden. In 2009 verbruikte Nederland in totaal 109,4 miljard kWh.

er zijn meer dan 8 miljoen auto's in Nederland (cijfers bovag). en gemiddeld rijd een auto tussen de 15 en 16K kilometer per jaar (cijfers cbs). als je uitgaat van 4km = 1kw zou dat betekenen dat we 310 miljard extra kWh nodig hebben.
Precies en nu doe je exact wat je niet zou moeten doen. De productie van de brandstof voor elektrische auto's gebruiken om de CO2 uitstoot te verhogen....aan de andere kant vergeet je de "opbrengst" dat er 8 miljard (even 1:15 als heel positief gemiddelde gehanteerd) minder diesel/benzine opgefikt wordt. Ook vergeet je de "kosten" zijde van de fossiele auto's. Dat wil zeggen de uitstoot die het oppompen, vervoeren, verwerken van de olie veroorzaakt voordat je het uberhaupt kan verbranden.

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:23

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

antonboonstra schreef op donderdag 01 september 2011 @ 11:34:
[...]

Gemeten met class 1 kWh meter (afwijking met hoofdmeter < 1%)
augustus 2010augustus 2011
garage (555Wp)55,80 kWh (100,54 kWh/kWp)55,04 kWh (99,17 kWh/kWp)
dak (570Wp)-59,37 kWh (104,16 kWh/kWp)
Hier in Stad (Groningen) 86,30 kWh/kWp.
Valt een beetje tegen. Ik vergelijk graag met Anton Boonstra (zelfde panelen, 10 km hier vandaan). Toch zo'n 17% minder...
Mijn panelen liggen echter ongunstiger (WZW, 45 graden dakhelling)
Alleen op dagen dat het 's ochtends bewolkt is en de zon 's middags doorbreekt versla ik wel eens ;)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

D'r gaat toch wel iemand over mijn 112kWh/kWp heen, van augustus? (zuid, 20 graden). Waar zijn de kustmensen? ;)

• Cafe Del Mar
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:15:
Bedrijfswagens is een ander verhaal en daar moet wellicht een andere oplossing voor komen.
Met bedrijfswagens bedoel ik, als Belg, leasewagens. Heel veel bedrijven voorzien 4 jaar en 35'000km.
Dan kom je heus niet toe met 15'000km. De leasemarkt in België is enorm groot, als je die niet mee hebt, ben je niet goed bezig.
Heel het eco-verhaal (BlueMotion, ...) wordt door de leasingrijders wél omarmt (o.m. om fiscale redenen) en dat vertaalt zich ook in een razend snel ver-eco-ing van het wagenpark.
Een auto met een autonomie van 150 of 250km wil echt niemand hebben.

Ik ken wel enkele bedrijven die een reeks plug-in hybrides in leasing hebben genomen.

• JeroenH
Omdat al die autotesters rijden als idioten. Ik haalde die fabrieksopgaven wel, en als je op die Nissan site kijkt waar je als Leafrijder op kunt dan zie je dat veel anderen het ook halen. Voor autotesters moet autorijden 'leuk' zijn en natuurlijk is autorijden niet leuk als je niet hard rijdt... :N
Cafe Del Mar schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:44:
Ik vraag me af of dat zo is. Natuurlijk, veel mensen die nu een fossiele auto denken dat ze hem nu niet willen hebben, maar hoeveel bedrijven zijn er niet die vertegenwoordigers hebben in een bepaald rayon, of mensen die elke dag hetzelfde stukje van 30km naar hun werk rijden. Daar is een elektrische auto toch perfect geschikt voor? Als je verder moet ga je toch gewoon met de trein? Desnoods rijd je met je elektrische auto naar het station als je op een onhandige plek woont.

En 250km, daarmee bestrijk ik vanuit Hilversum geheel Nederland. En als ik verder weg ga blijf er echt wel voor langere tijd dus kan ik daar gewoon laden. Ik zie het actieradiusprobleem niet zo. De prijs, en de duurzaamheid van het gehele transportconcept automobiel, dat is het probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 01-09-2011 13:24 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Cafe Del Mar
JeroenH schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:22:...mensen die elke dag hetzelfde stukje van 30km naar hun werk rijden. Daar is een elektrische auto toch perfect geschikt voor?
Dat dachten ze bij Mercedes en Swatch ook: we hebben een gat in de markt. We maken een auto die de gemiddelde bezetting in de file 's ochtends niet overstijgt. We maken een auto voor 2 personen, ter grote van een forse kartonnen doos.
Dat blijkt niet aan te slaan. Nogal evident.

Waarom zou ik eerst een Smart kopen voor in de week naar het werk te rijden (30km bv).Om dan nadien nog eens een auto te kopen om met het hele gezin (3-4-5 mensen) naar de (schoon)ouders te rijden, naar de zee, naar de dierentuin, ...

Met de electrische wagens maak je, volgens mij, dezelfde denkfout. Ik ga toch niet eerst €30'000 uitgeven aan een Nissan Leaf (die auto's zijn waanzinnig duur, ik denk niet dat je voor €30k er 1 hebt, maar stel) om de afstand thuis-werk of thuis-station te doen. Om dan voor 's avonds en in de weekends (een échte gezinswagen waar je wél afstanden mee kan doen) te kopen die nog eens €20K-€30K kost.
Ik vrees dat een auto aan alle wensen zal moeten voldoen (week, avond én weekend), of hij blijft bij de dealer staan.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik moet denken aan de vergelijking met mobiele telefoons. Een mobiele telefoon hoefde je maar 1x in de week op te laden. Alleen even in het weekend opladen en daarna hoef je er niet meer aan te denken. Lekker gemakkelijk. Nu heeft iedereen een smartphone die je elke dag moet opladen. In het begin wennen en onhandig, maar daarna stel je jezelf erop in en zorg je ervoor dan je vaker oplaad op elk moment dat het kan.

Als er straks genoeg laadpunten voor elektrische auto's zijn, lijkt mij hetzelfde te ontstaan. Gewoon altijd aan de lading als de mogelijkheid er is en dan zijn er weinig situaties (<5%) dat je te weinig actieradius hebt.
SunshineCompany schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:31:
D'r gaat toch wel iemand over mijn 112kWh/kWp heen, van augustus? (zuid, 20 graden). Waar zijn de kustmensen? ;)
Lage hellingshoek en (te) hoge meetwaarden uit de SMA omvormer zorgen natuurlijk voor een hoge opbrengst in de zomermaanden.

[ Voor 22% gewijzigd door antonboonstra op 01-09-2011 13:36 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Cafe Del Mar
je hebt een punt
(ik snap trouwens niet dat "iedereen" het normaal vindt om elke avond aan de stroom te hangen, jammer genoeg betekent die aversie dat ik niet zo'n flitsend toestel kan aanschaffen :))

Maar als er een smartphone uitkomt die het maar 2-3u uithoudt, dan zal ie toch niet al te hard verkocht raken.
Als ik van bij mij thuis naar de kust (170km) minstens 1 keer moet "tanken", dan hoeft het voor mij niet. Ik heb het dan nog niet over de tijd van het tanken.
Ook al had TopGear de batterij van de Leaf eerst half leeg gereden, het opladen van een lege batterij neemt ettelijke UREN in beslag...
De horeca vindt dat misschien wel leuk, veel minder dagjestoeristen, iedereen die komt, moet sowieso 13u blijven na aankomst :)

Verwijderd

er zijn meer dan 8 miljoen auto's in Nederland (cijfers bovag). en gemiddeld rijd een auto 13,5K kilometer per jaar. als je uitgaat van 4km = 1kw zou dat betekenen dat we 270 miljard extra kWh nodig hebben.
Autoweek...?

Anyway aangezien de wiskunde leraar voor de klas staat... dan ik.
8.000.000 auto's met 13.500km jaarlijks = 108.000.000.000 km
Als je uitgaat van 4km per kWh (ik reken zelf met 4,5km) kom je uit op
108.000.000.000 / 4 = 27.000.000.000 kWh. (ofwel 27TWh)

27TWh is toch al een factor 10 minder dan jij noemt.
Deze extra vraag is zondermeer weg te stoppen in het huidige net. Zeker als je bedenkt dat veel mensen toch
zullen laden met goedkope nachtstroom.

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:44:
[...]

Met bedrijfswagens bedoel ik, als Belg, leasewagens. Heel veel bedrijven voorzien 4 jaar en 35'000km.
Dan kom je heus niet toe met 15'000km. De leasemarkt in België is enorm groot, als je die niet mee hebt, ben je niet goed bezig.
Heel het eco-verhaal (BlueMotion, ...) wordt door de leasingrijders wél omarmt (o.m. om fiscale redenen) en dat vertaalt zich ook in een razend snel ver-eco-ing van het wagenpark.

Ik ken wel enkele bedrijven die een reeks plug-in hybrides in leasing hebben genomen.
Met een plugin kun je zorgen dat het hoge verbruik in de stad wordt vermeden door elektrisch te rijden. Verdere voordelen, minder geluid in de stad. Bij veel km's gaat het toch vaak om snelweg km's die kun je dan prima op de verbrandingsmotor doen.

Verder is het natuurlijk ergens onzinnig iemand circa 1850 uur aan te stellen en dan 500 uur achter een stuur te zetten. Daar komt men wel een keer achter.

• JeroenH
Cafe Del Mar schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:30:
Ik vrees dat een auto aan alle wensen zal moeten voldoen (week, avond én weekend), of hij blijft bij de dealer staan.
Dat denk ik ook, maar hoe houdbaar is dat? En met houdbaar bedoel ik, hoe lang kunnen we dat volhouden met olieprijzen van > $100 en een economie die mede daardoor onder druk staat? Een economie die op lange termijn waarschijnlijk nog meer onder druk gaat staan door de financiële en sociale gevolgen van klimaatverandering? Wie het weet mag het zeggen.

• Cafe Del Mar
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:42:
Verder is het natuurlijk ergens onzinnig iemand circa 1850 uur aan te stellen en dan 500 uur achter een stuur te zetten. Daar komt men wel een keer achter.
Ik vrees dat je veronderstelt dat de afgehandelde kilometers in betaalde tijd zijn.
Jammer genoeg niet :). Het is én (minstens) 1850uur werken én daarbovenop vergadering die soms in Nederland plaats vinden. Gelukkig ben ik ook voorzien van een bescheiden leasewagen, dus financieel word ik er niet slechter van.

(in België zit bij 98% van de leasewagens ook een tankkaart bij, ook te gebruiken voor privé-doeleinden, enkel te gebruiken voor de leasewagen zelf)

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Als ik het goed begrijp:

Augustus
46,48kWh op een 540WP installatie = 86,07 kWh/kWp

Beetje weinig voor het zuiden van het land ?

• JeroenH
Als ik van iets vind dat het onmiddelijk afgeschaft moet worden is het de tankpas. Flatfree autorijden is onduurzaam op elke mogelijke manier. De zus van mijn vrouw leent soms de lease-auto van mijn schoonouders omdat die "gratis rijdt".

GRATIS 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Mijn opmerking dat gratis niet bestaat en er ALTIJD iemand betaalt viel natuurlijk geheel verkeerd. Soms, voor de goede vrede, zou ik wel eens willen dat ik gewoon onderdeel van de ignorant mass was. Dat is een stuk makkelijker en, soms, gezelliger.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:04
JeroenH schreef op donderdag 01 september 2011 @ 14:20:
[...]

Als ik van iets vind dat het onmiddelijk afgeschaft moet worden is het de tankpas. Flatfree autorijden is onduurzaam op elke mogelijke manier. De zus van mijn vrouw leent soms de lease-auto van mijn schoonouders omdat die "gratis rijdt".

GRATIS 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Mijn opmerking dat gratis niet bestaat en er ALTIJD iemand betaalt viel natuurlijk geheel verkeerd. Soms, voor de goede vrede, zou ik wel eens willen dat ik gewoon onderdeel van de ignorant mass was. Dat is een stuk makkelijker en, soms, gezelliger.
Een vriend van mij woont aan de rand van het centrum van Hilversum, net zo ver van het station als jij. Hij gaat regelmatig stappen, of op pad, maar ALTIJD met de auto. Ik zeg: waarom pak je niet de fiets?
Hij: een fiets kost mij altijd meer dan met de gratis leaseauto rijden. (en dat klopt natuurlijk als een bus)

Is heel krom inderdaad, zo'n tankpas.

• Cafe Del Mar
We zijn behoorlijk van het topic "duurzome energie deel 18" aan het afdwalen, hoewel...

Waarom een tankkaart. Je kan niet van uw personeel verwachten dat ze vandaag naar een vergadering in Nederland (Eindhoven, Utrecht, ...) rijden, morgen in Leuven zij tot 23u en overmorgen in Brussel zitten. Vandaar de leasewagen en vandaar de tankkaart (tankpas genoemd in Nederland blijkbaar). Het alternatief is nog duurder voor het bedrijf: de gereden kilometers terugbetalen aan de tarieven vermeld in de CAO: €0,33 per km.

Ik wil wel het broodje-aap-verhaal ontkrachten dat een tankkaart leidt (lijdt?) tot meer kilometers.
Ikzelf heb een leasewagen met "gratis" tankkaart en doe gemiddeld 50-60km per dag voor het werk. Op jaarbasis rijd ik gemiddeld 78km/dag, 20-30km per dag privé dus. Op jaarbasis kom ik net niet aan 30'000km
Iemand uit mijn naaste omgeving staat in het onderwijs, geen leasewagen dus. Zij maalt per jaar makkelijk meer dan 40'000km af. Voor naar het werk te gaan moet ze 36km per dag doen. Zij doet dus per dag privé meer dan 70km.
Daarenboven heb ik wel wat leukere dingen in gedachten om te doen tijdens mijn vrije tijd, dan wat gaan toeren in een auto. Ik heb een leuke vrouw en grote tuin, ik weet wat doen :).

@ wmeester
In België is daar een truukje voor gevonden. Als je kan bewijzen dat je met uw wagen naar een station rijdt, dan word je minder belast.
De echte regel is eigenlijk:
De kilometers tussen uw woonplaats en uw werkgever bepalen de belasting (alsook de CO² uitstoot natuurlijk) Woon je binnen de 25km van een satellietkantoor of het hoofdkantoor van uw werkgever, dan betaal je 5000km extra belasting. Woon je verder dan 25km, betaal je 7500km extra belasting.
Als je ken bewijzen dat je enkel met de auto naar een station rijdt dat binnen de 25km ligt, dan word je alsnog aan 5000km belast.
Belasting gaat als volgt: 7500km * CO² * 0.00240 per jaar. Als je dus naar een station dichterbij rijdt, bespaar je behoorlijk wat!

[ Voor 24% gewijzigd door Cafe Del Mar op 01-09-2011 14:37 ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Met een tankpas gratis rijden? Waar haal je die dingen? :+

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

"Gratis" ligt aan hoe de werkgever het leasebedrag, bijtelling en eigen bijdrage doorvoert op je salaris en of er een cap zit op de privé km's.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:38:
[...]

Autoweek...?

Anyway aangezien de wiskunde leraar voor de klas staat... dan ik.
8.000.000 auto's met 13.500km jaarlijks = 108.000.000.000 km
Als je uitgaat van 4km per kWh (ik reken zelf met 4,5km) kom je uit op
108.000.000.000 / 4 = 27.000.000.000 kWh. (ofwel 27TWh)

27TWh is toch al een factor 10 minder dan jij noemt.
Deze extra vraag is zondermeer weg te stoppen in het huidige net. Zeker als je bedenkt dat veel mensen toch
zullen laden met goedkope nachtstroom.
Ik heb nog een rekensommetje mbt mijn (toekomstige) elektrische auto:

- Het opladen dient voornamelijk thuis te gebeuren. Laden bij laadstations kost teveel tijd. Daarnaast is het eerste laadstation bij mij in de buurt ca. 120 km verder. Ik moet mijn LEAF / Cangoo dus terugduwen als ik heb opgeladen. Landelijke dekking zal zeker als laatste in Limburg gebeuren.
- Het genoemde alternatief, de Polo Blue Motion, is ook een favoriet van me. Maar liever geheel fossiel brandstofvrij rijden.
- Ik rijd voor 99% korte stukken naar mijn werk en de winkels. De actieradius zou voor mij met 150 – 200 km al ruim voldoende zijn.
- De veroudering van het accu pack vind ik geen argument. Weet je wat de beurten en de wegenbelasting en de benzine mij jaarlijks kosten? Ja dat weet je. Als je dat geld nu op een rekening zet, dan kan je over zeg eens 5-6 jaar een nieuw accu pack kopen. Die zal dan, gezien de ontwikkelingen, goedkoper en meer efficiënt zijn. No worries op dat terrein dus.
- Nergens wordt in advertenties duidelijk vermeld hoeveel kWh er in 1 lading van de accu’s moet.
- Dan maar een berekening maken: ga uit van 16A en 230V thuis en 6 uur laden. Dat geeft een energie-inhoud van 26 kWh.
- Ik wek met mijn PV in 1 jaar ca. 2500 kWh op. Dat is dus genoeg voor (actieradius ca. 150 km) 14432 km. Dat rijd ik per jaar echt, echt niet.
- De PV levert op papier ca. 25 jaar. Dan heb ik wel na 12-13 jaar een nieuwe omvormer nodig. Dan kost me die PV in 25 jaar ca. €11000,- Hiermee kan ik 25 x 14432 km rijden = 360.000 km. Dat geeft (zeker voor de duur van de auto) een km prijs van € 0,031.
- Stel dat ik per jaar 10.000 km rijd. Dan kost me dit aan brandstof € 310,- . Bij de huidige auto is dit € 1650,- ( verbruik 1:10 en 10.000 km/jaar, prijs benzine/ltr: € 1,65). Geen jaarlijkse belasting van €576,- en de beurt(en) van gem. per jaar €375,- Totaal is dit €2310,- besparing. Ga ik ervan uit dat een beurtje per jaar voor de elektrische zo’n €150, kosten, dan verdien ik per jaar: € 2151,- En in 6 jaar (levensduur accu pack) € 12906,-

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

PcDealer schreef op donderdag 01 september 2011 @ 14:58:
"Gratis" ligt aan hoe de werkgever het leasebedrag, bijtelling en eigen bijdrage doorvoert op je salaris en of er een cap zit op de privé km's.
Precies. Wij leasen inclusief brandstof. Dus een onzuinige auto leidt direct tot een hogere leaseprijs, en dus eigen bijdrage (aangenomen dat je boven de standaard leaseprijs zit, maar dat zit je bij ons al snel).

Ik ga dit jaar als alles meezit van een D-label auto naar een A-label auto: het scheelt honderden euro's / maand 8) in kosten, ondanks dat ik in kilometers niet minder ga rijden...

@Schinnen-groen: je vergeet even dat een e-Auto op dit moment nog veeeeeeeeeeeel duurder is dan een vergelijkbare fossiele auto. Een Opel Ampera (formaat Astra) is zo'n €44.000 en weegt 1.800kg. Een Astra zit rond de €30.000, en dat verschil moet je ook nog even ophoesten...

[ Voor 17% gewijzigd door Mars Warrior op 01-09-2011 15:15 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Achja. Ik rij met een eigen auto (redelijk zuinige diesel) naar m'n klanten.. Flink wat km's.. dat wel. Combineer veel afspraken, maar aan veel rijden ontkom ik niet. En probeer maar eens met het OV van Wierden naar Noordeloos te gaan, vervolgens naar Oirsbeek, om vervolgens naar Elst te gaan, en om de nacht af te sluiten in Nijmegen. Dat redt je niet met het OV. Die elektrische auto, die gaat er zeker komen. Ik wacht echter nog even totdat de range volwassener is (>300km), zodat ik een groter percentage van mijn ritten volledig elektrisch kan doen. Ik heb nog ruimte zat op m'n dak, dus wat meer PV erbij en ik ben klaar.

• Cafe Del Mar
Mars Warrior schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:07:
Dus een onzuinige auto leidt direct tot een hogere leaseprijs
Mijn werkgever least de brandstof er ook bij. Dat maakt dat er een scherpe controle is op verbruik. Als uw verbruik te hard afwijkt van de norm (= vergelijkbare wagens), dan mag je op cursus eco-driving. Als het nog niet betert, kan uw wagen ingetrokken worden.
Dat laatste heb ik nog niet weten gebeuren, de eco-driving cursus wel :).

Het is een tool om mijn werk te kunnen doen, het is geen speelgoed. Racen enzo zit er echt niet in :).

• Bahviaan
Schinnen-groen schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:03:
[...]

Ik heb nog een rekensommetje mbt mijn (toekomstige) elektrische auto:

- Het opladen dient voornamelijk thuis te gebeuren. Laden bij laadstations kost teveel tijd. Daarnaast is het eerste laadstation bij mij in de buurt ca. 120 km verder. Ik moet mijn LEAF / Cangoo dus terugduwen als ik heb opgeladen. Landelijke dekking zal zeker als laatste in Limburg gebeuren.
Valt wel mee, zowel in Sittard als in Geleen als in Maastricht staan al openbare punten (zie http://e-laad.nl/zoek-een-oplaadpunt).
- Ik rijd voor 99% korte stukken naar mijn werk en de winkels. De actieradius zou voor mij met 150 – 200 km al ruim voldoende zijn.
Op dit moment is een EV ook lang niet voor alle gebruikers een oplossing. Maar voor die mensen voor wie dat wel zo is voldoet ie al uitstekend (en het rijdt lekker)
- De veroudering van het accu pack vind ik geen argument. Weet je wat de beurten en de wegenbelasting en de benzine mij jaarlijks kosten? Ja dat weet je. Als je dat geld nu op een rekening zet, dan kan je over zeg eens 5-6 jaar een nieuw accu pack kopen. Die zal dan, gezien de ontwikkelingen, goedkoper en meer efficiënt zijn. No worries op dat terrein dus.
Daarnaast zullen die accu's wrs in de toekomst, wanneer ze niet meer goed genoeg zijn voor auto's, bv heel geschikt zijn om 'echte' groene stroom op te slaan en dan wel 's nachts met zonne-energie bij te laden.
- Nergens wordt in advertenties duidelijk vermeld hoeveel kWh er in 1 lading van de accu’s moet.
- Dan maar een berekening maken: ga uit van 16A en 230V thuis en 6 uur laden. Dat geeft een energie-inhoud van 26 kWh.
Volgens mij is 35-40 kWh iets reëler, maar heb de precieze cijfers niet bij de hand.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Cafe Del Mar schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:13:
[...]

Mijn werkgever least de brandstof er ook bij. Dat maakt dat er een scherpe controle is op verbruik. Als uw verbruik te hard afwijkt van de norm (= vergelijkbare wagens), dan mag je op cursus eco-driving. Als het nog niet betert, kan uw wagen ingetrokken worden.
Dat laatste heb ik nog niet weten gebeuren, de eco-driving cursus wel :).

Het is een tool om mijn werk te kunnen doen, het is geen speelgoed. Racen enzo zit er echt niet in :).
Dat doet bij ons de leasemij. Niet vanuit een groene eco gedachte overigens maar op basis van kosten en het (liever) niet overschrijden van de vooraf berekende kosten.
Maatregelen bij overschrijding van brandstofverbruik zijn vergelijkbaar. Maar ook andere overschrijdingen overigens zoals tehoog bandenverbruik, schades en andere meuk.

Kenmerkend is overigens dat juist de mensen die voor een zeer zuinige auto hebben gekozen de grootste moeite hebben om het normbedrag niet teveel te overschrijden en dat de mensen die een zuipbak hebben genomen daar totaal geen last van hebben omdat die auto's in de praktijk veel minder afwijking vertonen 8)7 8)7

Een aantal mensen hebben al aangegeven dat zij volgende jaar een Ampera willen gaan rijden. Het normverbruik is echter volledig gebaseerd op electrisch rijden, maar gezien de afstanden die men rijdt moet de brandstofmotor gaan bijspringen en schiet het bedrag voor de brandstof (elektra + benzine) als een raket boven het normbedrag uit...

Mooi hè met al die regeltjes en normen :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Cafe Del Mar
Mars Warrior schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:24:
Kenmerkend is overigens dat juist de mensen die voor een zeer zuinige auto hebben gekozen de grootste moeite hebben om het normbedrag niet teveel te overschrijden en dat de mensen die een zuipbak hebben genomen daar totaal geen last van hebben omdat die auto's in de praktijk veel minder afwijking vertonen 8)7 8)7
De "norm" bij onze leasingmaatschappijen is niet het normverbruik van de constructeur, maar de echte waarden. Als iedereen met een Opel Corsa tussen de 5% en de 9% meer verbruikt dan wat de constructeur opgeeft, is dat de norm waartegen alle auto's worden afgezet. Als jij plots 20% meer verbruikt, is de kans reëel dat er wat schort aan uw rijstijl of rijgedrag. Daar is niemand bij gebaat overigens.
Ik vind het prima dat ze die gevallen eruit filteren. Ik herhaal: mijn leasewagen is een tool om mijn werk te kunnen doen, als je wil dollen met uw auto, koop er dan zelf een.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

@Cafe Del Mar: Je hebt een vergaand talent je eigen situatie te projecteren naar algemene zin. Omdat JIJ bepaalde bezwaren hebt is dat geen reden waarom een concept niet in de praktijk zou kunnen werken. Er zijn vele situaties denkbaar dat een e-auto voor woon-werk verkeer prima gaat. Wanneer je in de vrije tijd verder weg wilt dan de accu's aankunnen, dan kan je dat van tevoren gaan plannen, of in die gevallen een auto huren.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Ben zelf leaserijder. Collega`s van mij hebben zo`n hybride (ik mag die niet wegens teveel km), wij ruilen in de zomer gewoon even van auto als zij verder weg willen met dakkoffer of aanhanger. Dan rij ik 2 weken in een Prius, kunnen zij lekker in een grotere auto richting de Ardennen ofzo. Zolang niet iedereen een elektrische auto heeft, en dat zie ik aankomende 15 jaar niet gebeuren, zijn dat gewoon mogelijkheden.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Zijn er al mensen met ervaring met SunUnited?
Lijkt wel alsof ze alleen geintresseerd zijn in hele grote daken.

http://sununited.nl/hoe-werkt-het.html

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cafe Del Mar schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:13:
[...]

Goeie! Ik ben van mening dat een positieve beïnvloeding ook werkt: minder dan gemiddeld/km/brandstofsoort brandstofkosten = bepaald bedrag er bij in het loon of zo. Net zoiets als een niet ziek zijn extraatje.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

hjs schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:45:
Zijn er al mensen met ervaring met SunUnited?
Lijkt wel alsof ze alleen geintresseerd zijn in hele grote daken.

http://sununited.nl/hoe-werkt-het.html
Subsidiejager. Ze 'huren' daken. Maar dan alleen daken waar SDE op is gevallen. Daarom willen ze ook de grote daken!

• zonnigtype
Ja hoor. Appels en peren. Een prehistorische OK4 (met archaïsche paneeltjes) met een trafo-loze Tripower (en "moderne Yingli's") vergelijken?

Zusje Tripower 10000TL-10, zo Photon in augustus meldde, die "plaats 7" in de omvormer "Photon totaal rendement" rating bezette? 97,1 % bij "mittlere Einstrahlung" (even de ongeklopte rendements-reuzen van Refusol en hun OEM zusjes bij Siemens en de SMA Tripower 17000TL terzijde schuivend).

(neen, OK4 komt daar dus niet in voor, in die lekkere testen...).

Daar kan waarschijnlijk zelfs een rokende gepimpte Soladin 600 in Den Helder niet tegen op vechten... ;)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

SunshineCompany schreef op donderdag 01 september 2011 @ 16:13:
[...]

Subsidiejager. Ze 'huren' daken. Maar dan alleen daken waar SDE op is gevallen. Daarom willen ze ook de grote daken!
Maar dat kan dus best interessant zijn?
Als ik het goed snap, krijgen zij de subsidie en heb je als eigenaar het voordeel dat je stroomverbruik lager wordt door de panelen.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
Hey wat leuk m'n zonnepanelen werken nog.
Ik was bijna vergeten dat ik ze nog had.

Verwijderd

Woodski schreef op donderdag 01 september 2011 @ 16:31:
Hey wat leuk m'n zonnepanelen werken nog.
Ik was bijna vergeten dat ik ze nog had.
Ok, het is flauw.....
Sinds wanneer niet meer dan?

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:20

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Er werd hier laatst wat geschreven over een enkelas zonvolgsysteem
maar kan geen prijzen vinden.
Iemand een idee?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op donderdag 01 september 2011 @ 16:13:
[...]

Oppassen met "etiketten" plakken op bedrijven waar je vast ook nog wel eens wat mensen van op de werkvloer tegen zou kunnen komen... En er wordt hier tegenwoordig scherp gemodereerd... :X

Groot valt wel mee. De 62 beschikkingen die er nog over zijn van hun tour de force in 2010 (status 1 juli 2011, zie Agentschap NL), zijn allemaal slechts 23 kWp groot. Dat is niet "groot". Dat is "een aardig systeempje" van 92 250 Wp paneeltjes op een verder niet helemaal uitgevuld boerderij schuur dak.

Zijn trouwens ex-medewerkers van Eneco die het "klappen van de zweep" schijnen te kennen... ;)

Kijk maar uit dat ze je geen "EIA-jager" gaan noemen... :D

Edit: ik meende op je mooie Rotterdam CS photovoltaic wall/elektra auto bijeenkomst foto's ene meneer Peeraer van de paarse kernsplijtstroom te herkennen of vergis ik me?

Edit 2: Sununited komt zelfs niet voor op de SDE "Plus" (2011) lijst met aanvragen die door Agentschap NL werd gepubliceerd. Dat betekent dat ze hun "handen reeds vol hebben" aan SDE 2010 "groot" en/of ze weten wat de werkelijke kosten van zonnestroom in NL zijn en vonden het zinloos om in te dienen voor de enige regeling die WEL >100 kWp per aanvraag zou kunnen honoreren (i.t.t. SDE 2008-2010). Ze wachten mogelijk af tot over een paar jaar als zonnepaneeltjes als extra'tje bij een container omvormers zijn te bekomen of zoiets.

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 01-09-2011 17:04 . Reden: Bekend gezicht? ]

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 11:00:
[...]

Met een solarcarport voor 1 auto kun je een auto bijna 15.000km jaarlijks laten rijden. Inderdaad niet in de winter enz. Dit geeft wel een indicatie van het potentieel vind ik. In de winter is de opbrengst van windenergie weer hoger. Altijd zal er een bepaalde back-up moeten zijn, echter die is er al in de vorm van snelle gascentrales.

Zelf zie ik op den duur wel een verbetering in de accutechniek. Met een range van 250km zou ik wel uit de voeten kunnen. Tot die tijd de plugin hybride. Met een beperkte range die 80% van je bewegingen kan afdekken in de E-modus.

Vergeet niet dat een E-auto vanzelf een automaat heeft en zeer stil is in de auto. Veel comfortabeler dan een diesel. In de bebouwde omgeving is de E-auto ook nog eens een stuk stiller als voorbij rijdende auto.

Het voordeel van een plugin is dat je die (voor veel mensen) probleemloos vrij vlot kunt laden met een normale 230v stekker.
Is het niet iets om bijvoorbeeld een aanhanger met aggregaat te maken, zodat de Leaf voor lange afstanden een PHEV kan worden.

Zo kan je hem het hele jaar door gebruiken voor woon-werkverkeer (zonder die zware benzinemotor) en wanneer je lange afstanden moet afleggen prik je een aanhanger eraan en rijden maar.

Ik denk dat je op deze manier de EV voor meer mensen interessant kan maken.

• rube
  • Laatst online: 10:02
De dag is nog niet afgelopen en nu al de meeste opbrengst sinds 1 augustus! Goed begin van de maand *O*

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:49
Inderdaad een perfecte dag voor mijn nieuwe paneeltjes :)
Dagopbrengst komt boven de 9 KwH uit. Niet slecht voor een 1620wp systeem dacht ik zo.
Nog 5 van zo dagen en ik heb heel Augustes ingehaald (dankzij mijn uitbreiding)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja, lithoijen, hadden we in augustus maar een 10-15 van die dagen gehad!
Zit nu op 16,32 kWh bij 3040 Wp en een momentane opbrengst van 747 W. Hou vol, paneeltjes!

• zonnigtype
JeroenH schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:43:
[...]

Dat denk ik ook, maar hoe houdbaar is dat? En met houdbaar bedoel ik, hoe lang kunnen we dat volhouden met olieprijzen van > $100 en een economie die mede daardoor onder druk staat? Een economie die op lange termijn waarschijnlijk nog meer onder druk gaat staan door de financiële en sociale gevolgen van klimaatverandering? Wie het weet mag het zeggen.
Olieprijs ligt momenteel weer rond de 90 dollar a barrel. Vergelijkbaar met het beleid in Den Haag: knipperlicht tot je niet meer weet waar je aan toe bent en dan uit arren moede maar door rood heen rijdt...

Verder mee eensch. Al weet niemand wat de toekomst ons brengen zal. Hoe maakbaar hij zal blijken te zijn kan pas in retrospectief worden bekeken. Maar dat is slechts filosofie. Ik zeg: duurzaam is leuk. Doen!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

vandaag was juist een mindere dag hier, gister en eergister had ik meer.

Jsunnyreports

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Schinnen-groen schreef op donderdag 01 september 2011 @ 18:42:
Ja, lithoijen, hadden we in augustus maar een 10-15 van die dagen gehad!
Zit nu op 16,32 kWh bij 3040 Wp en een momentane opbrengst van 747 W. Hou vol, paneeltjes!
Hier in Zeeland gaat de zon net onder: 16,65 kWh bij 2960 Wp.
Daar mag weer op geproost worden!! :+

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Netjes! Ik kom niet verder dan 10,48 kWh bij 3200 Wp. Midden van het land heeft rond 13:00 een dip gehad, helaas...

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
The Wizard schreef op donderdag 01 september 2011 @ 20:25:
Netjes! Ik kom niet verder dan 10,48 kWh bij 3200 Wp. Midden van het land heeft rond 13:00 een dip gehad, helaas...
Dat heb ik tijdens m'n luchpauze live op een beelscherm in een koopgoot mogen aanschouwen.
Ik dacht nog ......oeps da's niet fijn. Maar wees getroost, morgen kan het geheel andersom zijn.
:o

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Electtrisch rijden is ook maar een hype....
Mobieltjes waren ook zo'n hype, niemand gebruikt ze meer...
ik zag laatst ergens een berekening van co2 uitstoot van real life verbruik en dat kwam uit op meer dan 200 gram co2 per km :X
En ik heb ergens gelezen dat de aanslagen op het world trade center in opdracht van Bush zijn uitgevoerd. ;) Is het daarom waar? Een linkje of onderbouwing helpt veel.
En dan heb ik het nog niet over de (rare earth minerals) rommel die in accu's zit.
Er zitten geen zeldzame aardmetaling in de accu. Die bevatten voornamelijk lithium, ijzer, kobalt, mangaan. Ze zitten wel in de gelijkstroommoter, en dan met name neodymium. Dat zeldzame aardmetalen veel vervuiling hebben veroorzaakt in China, is helaas een feit. Gelukkig zijn de milieuregels behoorlijk aangescherpt in de afgelopen jaren.

De loodzuuraccu in een gewone auto is veel schadelijker. Hoe komt het ook al weer dat je daar niemand over hoort? Batterijen hebben een slechte naam en mensen gebruiken dat graag om FUD te verspreiden. Vergeten wordt dat moderne accu's bijv. geen zware metalen meer bevatten. In werkelijkheid is er een groot verschil tussen de technologieën. En als recycling goed geregeld is (zoals met Prius-accu's), is er geen probleem.
Cafe Del Mar schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:26:
@Neanderthaler:
Wat doe je met de batterijen van die eco/e-auto's? Een "normale" auto is ook geen rozegeur en maneschijn, maar bij een e-auto komt er nog de batterij bij...
Dan moet je maar eens in de Nigerdelta gaan kijken wat oliewinning daar voor een milieuschade heeft aangericht. Olie heeft een elektrische auto niet nodig. Waarom negeer je dat? Waarom doe je net alsof de elektrische auto alleen maar extra schade doet bovenop de winning van al die olie die hij niet gebruikt?

Hier een overzichtje van de verschillende soorten batterijen. Van lithium-ion batterijen (die zo goed als standaard zijn in elektrische auto's) wordt gezegd: "Lithium Ion batteries are classified by the federal government as non-hazardous waste and are safe for disposal in the normal municipal waste stream". Volgens de regering van de VS mogen ze dus gewoon bij het huisvuil. Beter is het natuurlijk om ze in te leveren zodat de grondstoffen kunnen worden hergebruikt. Maar die vermeende giftigheid wordt vaak overdreven. En het is zeker niet mogelijk alle soorten batterijen over een kam te scheren.
Mij lijken de electrische auto's echt niet de toekomst. Een autonomie van 150km onder optimale omstandigheden, daarmee kom ik niet ver. Gisteren moest ik voor het werk naar Nederland: 125 heen en terug. Wat doe je dan met een e-auto? Met mijn huidige diesel (Belg, dus diesel :)) doe ik vlot 800km met 1 tank van 45 l. Als je een eco-diesel neemt (BlueMotion, EcoMotive, Econetic, ...) dan krijg je dat nog een pak hoger/lager: hoger de autonomie (vlot over de 1000km) en lager het verbruik.
De techniek staat niet stil. De eerste pc kostte ook 15000 gulden :X . Als je alleen maar eens kijkt naar de vooruitgang die is geboekt in de afgelopen 15 jaar. Is de ontwikkeling op een eindpunt aangeland? Zijn verdere verbeteringen niet meer mogelijk?
Ik zie me nog niet met een e-car naar Marseille rijden: 1-2u rijden, 13u opladen. Hip-hoi!
Alle elektrische auto's kunnen snel opgeladen worden. 80% vol in 20 of 30 minuten.

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op donderdag 01 september 2011 @ 20:43:
Mobieltjes waren ook zo'n hype, niemand gebruikt ze meer...
Ik heb er nog steeds geen een...

(ook geen magnetron, i-pad/pod/p**, auto, ...)

... maar toegegeven, uitzonderingen bevestigen de regel ... :+

Verder eensch met de gedachtengang. Vooruitgang in technologische ontwikkeling zal er altijd zijn, op alle terreinen. Dus al te harde uitspraken over de status quo en de (nabije) toekomst van welk (energie) platform dan ook moeten altijd met prudentie en een hoop "maars" worden bezien.

Twee jaar geleden had je direct afgevoerd geweest naar Endegeest (het bekende gesticht in Oegstgeest, local talk) als je had beweerd dat Italië er misschien wel 9 Gieg aan PV er doorheen zou jagen in een jaar tijd (wie weet wordt het meer). En zelfs dat was niet alleen maar "technologische" ontwikkeling (indirect wel: opschaling in Azië, wat ook te maken heeft met apparatuur die hogere proces-snelheden aan kon), maar vooral ook een economisch-politieke. Die kan dus ook meehelpen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:35

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Vandaag voor het eerst een 3000 W piek gehad op mijn 3000 Wp installatie. :)

A'dam PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Netjes, ik heb al een aantal keren 3040 op de Sunny Beam gezien met 3040 Wp.

Er zullen voor jou nog meer momenten van gelukzaligheid komen :Y

• zonnigtype
Schinnen-groen schreef op donderdag 01 september 2011 @ 21:01:
Netjes, ik heb al een aantal keren 3040 op de Sunny Beam gezien met 3040 Wp.

Er zullen voor jou nog meer momenten van gelukzaligheid komen :Y
Retorische vraag voor de zeldzame bezoekers van het schone geslacht alhier:

Wat zouden jullie voelen als er zo'n top moment werd gesignaleerd?

Is dit typisch hormonen/Y-chromosomen-talk? Of voelen jullie ook wat lekkers op zo'n moment?

Zouden jullie dat gelukzalige gevoel dan ook delen met de bezoekers van een van de meest spraakmakende (???) fora van GoT?

En voor diegenen die over blauwe hoeken beginnen: jullie weten ook niet alles... (behalve de eigenaar dan).

Mijn strakke plasser moment (uitspraak niet van mezelf, ik vind hem wel erg mooi) is 94 Watt op het display van mijn OK4 monitor zien verschijnen onder de logging van een van de 13 OK4tjes. Het wordt nog erger als die 94 zelfs in de datafile voorkomt die wordt gegenereerd met 5 minuten tussenpozes van de gelogde OK4tjes... :P

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 01-09-2011 21:10 . Reden: sp moment... ]

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Niet echt, hier 111kWh/kWp, Den Haag, zuid, 20graden. Het was echt een waardeloze maand.. Ik kom ruim boven alle gemiddelden uit volgens sonnenertrag, op de ranglijsten, op nr 1 in mijn buurt en ZH zelfs, maar het is bar en boos... :(
ericplan schreef op donderdag 01 september 2011 @ 21:00:
Vandaag voor het eerst een 3000 W piek gehad op m 3000 Wp installatie. :)
Machtig is dat inderdaad.. Hier ook al pieken op de SB gezien tijdens wolk momenten.. 3.04kW is het hoogst tot nu toe (3.05 zou max moeten zijn).

[ Voor 27% gewijzigd door Yilar op 01-09-2011 21:14 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op donderdag 01 september 2011 @ 21:05:
[...]

Retorische vraag voor de zeldzame bezoekers van het schone geslacht alhier:

Wat zouden jullie voelen als er zo'n top moment werd gesignaleerd?

Is dit typisch hormonen/Y-chromosomen-talk? Of voelen jullie ook wat lekkers op zo'n moment?

Zouden jullie dat gelukzalige gevoel dan ook delen met de bezoekers van een van de meest spraakmakende (???) fora van GoT?

En voor diegenen die over blauwe hoeken beginnen: jullie weten ook niet alles... (behalve de eigenaar dan).

Mijn strakke plasser moment (uitspraak niet van mezelf, ik vind hem wel erg mooi) is 94 Watt op het display van mijn OK4 monitor zien verschijnen onder de logging van een van de 13 OK4tjes. Het wordt nog erger als die 94 zelfs in de datafile voorkomt die wordt gegenereerd met 5 minuten tussenpozes van de gelogde OK4tjes... :P
Nee, hoor. Mijn vrouw was even enthousiast als ik.
Vandaag heb ik ze een perfecte grafiek laten zien op de SB en haar opmerking was: prachtig, alleen mag die de volgende keer was hoger qua top O-)

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 21:20
zonnigtype schreef op donderdag 01 september 2011 @ 16:28:
[...]

Ja hoor. Appels en peren. Een prehistorische OK4 (met archaïsche paneeltjes) met een trafo-loze Tripower (en "moderne Yingli's") vergelijken?

Zusje Tripower 10000TL-10, zo Photon in augustus meldde, die "plaats 7" in de omvormer "Photon totaal rendement" rating bezette? 97,1 % bij "mittlere Einstrahlung" (even de ongeklopte rendements-reuzen van Refusol en hun OEM zusjes bij Siemens en de SMA Tripower 17000TL terzijde schuivend).

(neen, OK4 komt daar dus niet in voor, in die lekkere testen...).

Daar kan waarschijnlijk zelfs een rokende gepimpte Soladin 600 in Den Helder niet tegen op vechten... ;)
OK, je vroeg er zelf om:
Genormeerde opbrengsten augustus 2011:
  • 624Wp met Soladin 600: 108,45 Wh/Wp (en dat had 113,81 geweest als ik op 1 augustus de soladin niet pas weer om 6 uur 's avonds had aangesloten nadat de stroom een week van die groep was geweest...). De nieuwe Soladin is trouwens (nog) niet gepimpt/voorzien van vuvuzela, en dat is wel goed te merken als ie heet wordt. bij T>80 graden toert ie weer terug van 498 naar ~460 WAC. Maar ik wacht nog even met pimpen.
  • 1880Wp met SB2100TL: 124,3 Wh/Wp
vandaag resp. 5.01 en 5.41 Wh/Wp.

Op mijn werk (letterlijk dus: op het dak van het hoofdkantoor) is de afgelopen week 30kWp aan Yingli's geplaatst, aan twee Tripowers 15000TL. Helaas was 1 Tripower DOA, maar de ander blies vandaag rond de middag 15.05 kW het net op. Alles verdween in het gebouw, en ik kon mooi rondpraaien dat de pc's etc op echte zonnestroom liepen. Nu de communicatie met de Webbox nog, en dan de data rechtstreeks naar Sonnenertrag sturen.
Van de installatie heb ik een hele kudde foto's gemaakt, die komen eerdaags de kant van Zonnigtype op voor een soort newbee-verslagje.

[ Voor 0% gewijzigd door Karelprior op 01-09-2011 21:21 . Reden: nulletje vergeten ]

• zonnigtype
Karelprior schreef op donderdag 01 september 2011 @ 21:18:
[...]

OK, je vroeg er zelf om:
Genormeerde opbrengsten augustus 2011:

1880Wp met SB2100TL: 124,3 Wh/Wp
_/-\o_
Van de installatie heb ik een hele kudde foto's gemaakt, die komen eerdaags de kant van Zonnigtype op voor een soort newbee-verslagje.
Ik voel weer wat sp momentjes aankomen ... 8)

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Aldus waren de schaarse zonuurtjes verdeeld over de Nederlandse augustusmaand:

StationZonurenGemiddelde%
Valkenburg16320779
De Kooy16620880
Schiphol15019776
Berkhout156--
Terschelling176--
De Bilt13818874
Stavoren163--
Lelystad13919372
Leeuwarden15319578
Deelen14117879
Hoogeveen13818873
Eelde14118477
Hupsel15218682
Nieuw Beerta14119074
Twenthe14618479
Vlissingen16320779
Westdorpe149--
Wilhelminadorp15320575
Rotterdam15619780
Cabauw158--
Gilze-Rijen14619077
Herwijnen14519475
Eindhoven14718978
Volkel154--
Arcen16018388

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:29
JeroenH schreef op donderdag 01 september 2011 @ 14:20:
[...]

Als je impliceert dat mensen minder gaan rijden als ze het in hun portemonee voelen dan betwijfel ik dat; volgens mij rijden we met z'n allen geen meter minder als de benzine duurder is.
Je schoonzus zal het een prettig excuus vinden maar zou ze anders voor dezelfde af te leggen afstand werkelijk een duurzamer alternatief gebruikt hebben of gewoon in haar eigen (niet-lease) auto zijn gestapt?

Een tankpas hoort vaak bij een jonge, minder vervuilende lease-auto...

• zonnigtype
Met Pinksteren al heb ik de zonnepanelen op mijn dak gelegd, en nu voor het eerst leveren ze, je kunt je voorstellen dat ik blij en opgelucht ben.

Uiteindelijk bleek het ook bij mij een aardedraad te zijn die niet geaard was. Foutje van de installateur.
Afkomstig van "Wij hebben zon" forum (trouwens aanrader, wordt erg veel over Arduino oplossingen gepost etc.).

Post was van ... 30 augustus ...

... Pinksteren viel 2 en een halve maand eerder ...

;(

• JeroenH
MalleEppie71 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 22:15:
Als je impliceert dat mensen minder gaan rijden als ze het in hun portemonee voelen dan betwijfel ik dat;
Dat mag, natuurlijk.
volgens mij rijden we met z'n allen geen meter minder als de benzine duurder is.
Dat is een heel eind waar (inelastische goederen en zo, ik weet nog wel wat van VWO economie :) ), maar ik hoor mensen om me heen die een leaseauto hebben regelmatig opmerkingen maken als "ik rij wel, die van mij is toch gratis". Of over vakanties: "Natuurlijk gaan we met de auto, hij rijdt toch voor niets?". Met de beprijzing van de auto is van alles mis; sowieso heeft bijna niemand een goed inzicht in de totale financiële kosten van de auto; die financiële kosten geven niet de echte kosten weer, het grootste gedeelte van die kosten wordt afgewenteld op de maatschappij; en met een tankpas worden al deze kosten helemaal verborgen gehouden voor de automobilist.

Maar als je bedoelt dat benzine nog lang niet duur genoeg is, dan ben ik het met je eens.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:03:
[...]
- Stel dat ik per jaar 10.000 km rijd. Dan kost me dit aan brandstof € 310,- . Bij de huidige auto is dit € 1650,- ( verbruik 1:10 en 10.000 km/jaar, prijs benzine/ltr: € 1,65).
Ik vind dit een vrij hoog verbruik om mee te nemen in een rekenvoorbeeld met de wetenschap dat er al decennia auto's rondrijden die met gemak 1:20 of beter scoren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• zonnigtype
17 september internationale protest demonstratie "sluit Tihange" (3x 1.000 MW oude nuke in België).

http://www.zlv.lu/spip/spip.php?article5604

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
JeroenH schreef op donderdag 01 september 2011 @ 22:54:
Dat is een heel eind waar (inelastische goederen en zo, ik weet nog wel wat van VWO economie :) ), maar ik hoor mensen om me heen die een leaseauto hebben regelmatig opmerkingen maken als "ik rij wel, die van mij is toch gratis". Of over vakanties: "Natuurlijk gaan we met de auto, hij rijdt toch voor niets?". Met de beprijzing van de auto is van alles mis; sowieso heeft bijna niemand een goed inzicht in de totale financiële kosten van de auto; die financiële kosten geven niet de echte kosten weer, het grootste gedeelte van die kosten wordt afgewenteld op de maatschappij; en met een tankpas worden al deze kosten helemaal verborgen gehouden voor de automobilist.

Maar als je bedoelt dat benzine nog lang niet duur genoeg is, dan ben ik het met je eens.
Het verschil is natuurlijk dat die mensen het niet in hun portemonnee vóelen. De werkgever betaald het, die heeft allerlei belastingvoordelen (aftrekken van de winst etc...) dus die autokosten zijn geminimaliseerd. Daarnaast deel je de kosten met al het personeel. Euro per kilometer is dus nihil, directe kosten zijn er niet en de indirecte kosten (minder winst, minder salarisverhoging), is niet inzichtelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 08:29
zonnigtype schreef op donderdag 01 september 2011 @ 23:32:
17 september internationale protest demonstratie "sluit Tihange" (3x 1.000 MW oude nuke in België).

http://www.zlv.lu/spip/spip.php?article5604
Zo lang er oudere centrales zijn, zou ik ze niet sluiten. Sluit eerst de oudste maar tenzij Tihange in een slechte staat zou verkeren maar dat weet ik niet. Borssele is 6 tot 16 jaar ouder dan Tihange en de sluiting staat gepland op 2033.

[ Voor 10% gewijzigd door Cobalt op 02-09-2011 00:11 ]

Pagina: 1 ... 124 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.