Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.858 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:50:
[...]

Toch is de 2e generatie ook voor platdak geschikt.
Ben het met je eens dat je dak er wel geschikt voor moet zijn en of het mooi is??
http://www.wulfdach.de/photovoltaik/nachfuhrsysteme/
Ah, dank! Pfoeh, heftig spul. Tja, die Duitsers hebben machinevingers hé. Echte Macher. Zou jij dat op je dak willen hebben? Je moet wel absolute zekerheid over die bevestigingspunten hebben.

Ik had in Spanje ook een single-tracking systeem gezien, maar dat lag veel lager op het dak, horizontaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/ABA_2008/DSCF4640.jpg

Detail hier.

Typisch zo'n systeem waarvan ik denk: leuk, maar zou ik het zelf op m'n platte dak willen hebben op vier hoog in de vrije polder...

Het kan flink spoken in de Pyreneeën. Ach ja, wie dan leeft, dan zorgt, en het feed-in tarief leek toen zo mooi (is inmiddels met terugwerkende kracht teruggeschroefd door de armlastige regering, maximering op de norm opbrengst...). :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:48:
jullie slaan de spijker op zijn kop,
en je ziet hier de negatieve zuigkracht van instanties.
juist omdat ik toevallig erg goedkoop uit was, en het lekker uitpakt allemaal,
aangevuld met een gemeente pv subsidie die het gratis maakt, beleef ik nu de post-tvt.
dat is zo schandalig fijn, die vermeden >235 euro netto per maand,
dat alle instanties alle seinen op rood zetten, mijn autonomie of immuniteit hiervan is eigenlijk verboden lijkt het. wat ik doe is goed voor mij, maar niet zo best voor overheden en commerciele instanties.
veel strategieen zijn erop gericht je die kansen te ontnemen.
in deel 6 noemde ik het woord maatschappelijke-mindfuck, en woodski vond dat maar raar.
hier komt ie :
@woodski, wat denk je nu ? (= enkele ervaringen rijker)

ik verwijt "alleskan" ook niets, over zijn commentaar,
ik vraag me meer af hoe ik beter inzicht kan bieden,
want er is echt wel wat aan de hand.

[...]

-als ik mijn pv weghaal, moet greenchoice blijven salderen.... of zoiets... poeh.
-auto weg, wegenbelasting doorbetalen
Ik volg je niet helemaal maar "we" worden zeker niet geholpen in nederland, dat is zeker.
Hele kleine dingen kosten veel moeite en ik zie overal tegenwerking.

Maar ik geloof nog steeds niet in de complot theorie.

het is meer 'anders" en dus moeilijk.
Bel een willekeurig callcenter van een elektraboer en geef je problemen aan.
Ze beginnen heel enthousiast te helpen tot ze erachter komen dat je PV hebt, dan haken ze af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Woodski schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:44:
Ze beginnen heel enthousiast te helpen tot ze erachter komen dat je PV hebt, dan haken ze af.
Ze willen de concurrent niet helpen 8)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Heeft iemand hier op het forum een volledig elektrische auto?
Zit te denken over de nieuwe Kangoo...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 10:07
Schinnen-groen schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:56:
Er zijn wat discussies hierover gevoerd in Elektrisch rijden, is het er klaar voor?. Ik ben nog tot morgen werkzaam in het EV (gemeente) dus wellicht kan ik je eea vertellen.

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Crazyanz schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 01:18:
co2 neutraal gas.... wat een farce
Ik ben er ook gelijk vanaf gestapt toen er biogas van Greenchoice was. Zijn er hier meer die dat hebben?

Een zeer lezenswaardig artikel over zonneënergie in derdewereldlanden. Je hebt het daar over tvt's in de orde van een of twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Woodski schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:44:
Maar ik geloof nog steeds niet in de complot theorie.
Ik herinner me dat toen de kabel-tv in Nederland kwam, opeens tv-antennes op het dak verboden werden. Al is het geen complot, het is wel een zeer hardnekkig en uiterst irritant patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@schinnen-groen

Jazeker , ik heb een Mini Cooper van EV-innovations. Daar rij ik al c.a. 2 jaar in rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:49:
[...]

Ik ben er ook gelijk vanaf gestapt toen er biogas van Greenchoice was. Zijn er hier meer die dat hebben?
Ik heb dat toen meteen gedaan, die paar centen interesseren me niet zoveel. Dacht eerst dat het misschien zou stinken, dat biogas, maar dat valt mee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik geloof nog steeds niet in de complot theorie
ik ook niet echt dus ik zoek nog steeds bewijs voor het tegendeel,
zoiets kan toch niet zo lang voortduren,
stroom is gewoon stroom, en een t biljet voor 1 april is hetzelfde als salderen.
als de belastingdienst zich zo zou gedragen, dan was het een lekker zootje.
het probleem word vooral gemaakt, maar het hoeft er niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:10:
[...] stroom is gewoon stroom, en een t biljet voor 1 april is hetzelfde als salderen. [...]
T-biljet van de Belastingdienst is voor jongeren. Jij hebt een probleem met interpunctie, volledige zinnen, hoofdletters en punten waar ze horen. Daarom vind ik jouw reacties altijd zo moeizaam te lezen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind het nog vrij netjes vanaf een telefoon met touch screen
de puntjes van mij zijn lang niet zo storend als de continue puntjes die op persoonlijke titel moeten worden behaald.(uit de categorie oeverloos)
ik ga nu lekker lang offline zijn in dit forum, heb je nergens meer last van.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2011 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:39:
[...]

Maar er is wel een essentieel verschil tussen een woning bouwen met warmtepomp en een woning met SV. Bouwers die verplicht worden om SV in te passen, denken vaak, ah, dan kan ik mooi de fysieke schil toepassen die ik twee jaar geleden toepaste bij EPC 0,8, want met SV haal ik die 0,6 toch wel. Energieverliezen zijn minder belangrijk, omdat het aanbod van warmte toch voldoende is.
Het effect van SV op de EPC zijn we het dus wel over eens. Zonder een poging te doen in het brein van een projectontwikkelaar te kruipen is het effect ten opzichte van een standaard situatie verlagend.
De EPC is gewoon gericht op de energiebehoefte. Het aanbod van warmte heeft hier niets mee te maken.
Bij een WP ligt dat anders, zoals je weet is een WP enkel interessant bij een woning met weinig energieverliezen. Anders gaat je brontemperatuur eraan. Bouwers worden daardoor gedwongen een goede schil neer te zetten en veelal balansventilatie toe te passen.
Het enige dat je wel nodig hebt bij een WP is een LTV verwarming. Daarvoor moet je een redelijke schil hebben, niet eens een hele goede. Weinig energieverliezen, nee een schil goed genoeg om het te laten werken met LTV. Je kan een hele bak vermogen uit de grond trekken, gewoon de volgende boring of de bestaande iets dieper.

Balansventilatie is daarbij niet voorgeschreven. In de praktijk zijn er dus ook huizen gebouwd met WP en dan ZONDER balansventilatie. Dat resulteert in tochtverschijnselen en veel klachten. Bewijst wel dat het voor de EPC niet noodzakelijk is.
Kortom, bij SV wordt juist minder gelet op isolatie, terwijl bij WP deze juist beter is. Eigenlijk is die bewering zo mank als het maar kan, maar wel de dagelijkse praktijk.
SV heeft ten opzichte van gas (vroeger veel meer dan nu overigens) een EPC verlagend effect. Dat kan terugkomen in minder isolatie maar ook in andere EPC opdrijvende keuzes.
Een WP heeft ten opzichte van gas ook een EPC verlagend effect en dat kan (en zal dus) ook resulteren in andere EPC opdrijvende keuzes.

Natuurlijk ga we dan uit van de standaard situatie waarbij alleen de EPC norm wordt nagejaagd en verder niets beters. Ik denk dat we dat gerust de praktijk kunnen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:13

grimson

domeingrommer

Voor de liefhebbers, we zitten tenslotte op tweakers :P, een fotootje van het binnenwerk van een SB2100TL.
Duurzaam?
Als tweaker zie ik ook dat de firmware van een SB2100TL aan te passen is, helaas door een chip fysiek te vervangen. Bij deze inverter is de firmware 2.70. Iemand 'toevallig' ervaring met andere en of aanpassing van de firmware op dit soort apparaten (gewoon uit tweaker interesse dus)?

Reactie van SMA:
De laatste versie is de 2.75 en deze is gemaakt voor specifieke zaken op te lossen.
Welke zijn de moeilijkheden die U heeft met deze omvormer aub ?
Vanuit de foutdiagnose kunnen we beslissen of een upgrade zinvol is.
Graag ook het serienummer van het toestel aub.
2e reactie:
Mochten er ooit problemen zijntijdens de garantieperiode , die gerelateerd zijn aan de versie van de firmware,
dan zal deze nieuwe firmware ( in de vorm van een chip) gratis toegestuurd worden.
In principe heb ik geen problemen maar ik was wel benieuwd hiernaar.

[ Voor 34% gewijzigd door grimson op 31-08-2011 14:26 . Reden: Reactie van SMA toegevoegd ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Dat IC op die print kan best een Flash-Rom zijn.
En dan hoef je het dus niet fysiek te vervangen.
Als het een Flash is, kan die ook worden uitgelezen.
Reverse engineering is dan een mogelijkheid.......

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:14:
[...]

Het effect van SV op de EPC zijn we het dus wel over eens.
:Y
Het enige dat je wel nodig hebt bij een WP is een LTV verwarming. Daarvoor moet je een redelijke schil hebben, niet eens een hele goede. Weinig energieverliezen, nee een schil goed genoeg om het te laten werken met LTV. Je kan een hele bak vermogen uit de grond trekken, gewoon de volgende boring of de bestaande iets dieper.
Dat is waar, maar is zo verschrikkelijk duur dat dit niet gedaan wordt. Het loont meer om te investeren in weinig energieverlies ipv dure bron en WP. Als dit niet gedaan wordt bouw je niet volgens de TE en is de bouwer aan het prutsen, wat voorkomt. Bouwers die enkel naar EPC kijken bijvoorbeeld, terwijl de bewoner EPC niets interesseert, maar een lage energierekening wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

guus.assmann schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:07:
Dat IC op die print kan best een Flash-Rom zijn.
En dan hoef je het dus niet fysiek te vervangen.
Als het een Flash is, kan die ook worden uitgelezen.
Reverse engineering is dan een mogelijkheid.......
Handleiding NL
1. Plaats de PLCC-trekker in een van de groeven.
2. Haal de EPROM voorzichtig uit het voetstuk.
3. Plaats de PLCC-trekker in de tegenoverliggende groef, als u de EPROM er moeilijk kan uithalen,
en ga verder met punt 2.
4. Plaats de nieuwe EPROM. Let hierbij op de afschuiningen op de EPROM en het voetstuk.
5. Druk de EPROM voorzichtig in tot deze vastklikt. Compenseer hierbij de uitgeoefende druk op
de printplaat door deze van onderen tegen te houden.
☑ Nadat de omvormer is aangesloten, verschijnt op het display de melding "Flashing EPROM".

Volgens een online handleiding is het een 'EPROM' welke je fysiek moet vervangen. Ik neem aan dat, anders dan via een download -> usb kaartje -> flashen, SMA niet zomaar deze EPROM's afstuurd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:17:
[...]
:Y

[...]

Dat is waar, maar is zo verschrikkelijk duur dat dit niet gedaan wordt. Het loont meer om te investeren in weinig energieverlies ipv dure bron en WP. Als dit niet gedaan wordt bouw je niet volgens de TE en is de bouwer aan het prutsen, wat voorkomt. Bouwers die enkel naar EPC kijken bijvoorbeeld, terwijl de bewoner EPC niets interesseert, maar een lage energierekening wel.
Je hoeft niet ''dik'' te investeren in isolatie om uit te komen op een lage warmtelast. Mijn (SV) huissie is redelijk geisoleerd (Rc 3,5 alles) en dan heb je een warmtelast van onder de 4500 kW th. ,zonder balansventilatie. Dus normaal simpel huisje (nederige ik) kun je een WP in plannen en dan zakt de EPC duidelijk. Balansventilatie zou van de warmtelast nog eens 50% af kunnen halen, maar die heb je voor de EPC niet eens meer nodig. (wel als je best practises wilt hanteren)

Ik heb zelfs wel eens gevraagd hoe diep een boring hier zou moeten zijn. Een prikker van 100m is voldoende.

Je hebt gelijk dat de bewoner niet kijkt naar het EPC nummertje maar naar zijn factuur (als je gelukt hebt) en de bouwer alleen naar de tekening en de ontwikkelaar naar zijn calculator (winst).
EPC wordt gelukkig wel steeds strenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:40
grimson schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:34:
[...]

Handleiding NL
1. Plaats de PLCC-trekker in een van de groeven.
2. Haal de EPROM voorzichtig uit het voetstuk.
3. Plaats de PLCC-trekker in de tegenoverliggende groef, als u de EPROM er moeilijk kan uithalen,
en ga verder met punt 2.
4. Plaats de nieuwe EPROM. Let hierbij op de afschuiningen op de EPROM en het voetstuk.
5. Druk de EPROM voorzichtig in tot deze vastklikt. Compenseer hierbij de uitgeoefende druk op
de printplaat door deze van onderen tegen te houden.
☑ Nadat de omvormer is aangesloten, verschijnt op het display de melding "Flashing EPROM".

Volgens een online handleiding is het een 'EPROM' welke je fysiek moet vervangen. Ik neem aan dat, anders dan via een download -> usb kaartje -> flashen, SMA niet zomaar deze EPROM's afstuurd :o
Een eprom is een verwijderbare programmerbare read only memory op zijn nederlands engels. Helaas kan je niet de eprom zo maar legen en vullen met je eigen programma. Voor zover ik het mij kan herinneren heb je daar uv licht voor nodig om het geheugen leeg te maken en je vervolgens door middel van een hogere spanning dan normaal een geheugenplaats vullen. Dat gaat met een speciaal apparaat aangesloten op je computer. Dat was de goeie ouwe tijd, nu heb je eeprom flash etc.
Er zijn vast nog wel die-hards die met eprommetjes overweg kunnen. Ik heb het niet meer sinds de Z80 en de motorola 6800 processor. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

tw_eek schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:17:
[...]Een eprom is een verwijderbare programmerbare read only memory op zijn nederlands engels. ... :'(
Bedankt voor de reactie hoor, hopelijk wijkt het niet al te veel af van het 'duurzame forum'. Opzich hoeft het niet, alleen dat het kan en wat de firmware versies eventueel zijn :), specifiek dus voor de SB2100TL.

[ Voor 37% gewijzigd door grimson op 30-08-2011 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:40
grimson schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:24:
[...]

Bedankt voor de reactie hoor, hopelijk wijkt het niet al te veel af van het 'duurzame forum'. Opzich hoeft het niet, alleen dat het kan en wat de firmware versies eventueel zijn :), specifiek dus voor de SB2100TL.
Zolang je de eprom niet wegmikt in de kliko en je 'm gaat hergebruiken ben je duurzaam bezig.
Let er wel op bij het plaatsten van de eprom dat je zelf ontladen bent. De onderdelen op de printplaat vinden statische elektriciteit niet zo fijn. Dus even met een handje aan de kast en de ander aan de verwarming voor plaatsing van de eprom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Update van Paulus Jansen over de energiemeter.

http://paulusjansen.sp.nl...voor-meterhuur-weggelekt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Is er al bekend wanneer de SDE 'winnaars' bekend worden?

Een nieuwbouwloods, met daarin een kantoortje. Kantoortje moet verwarmd worden, op electra (PV). Wat zijn de opties, en welke zouden jullie nemen? Ik ben daar echt niet in thuis. Meneer wil meteen PV erop, en ik moet dus inschatten hoeveel er op moet.

[ Voor 70% gewijzigd door SunshineCompany op 30-08-2011 23:04 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik zou zeggen warmtepomp AKA airco het hoogste rendement volgens mij.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:13:
[...]

Je hoeft niet ''dik'' te investeren in isolatie om uit te komen op een lage warmtelast. Mijn (SV) huissie is redelijk geisoleerd (Rc 3,5 alles) en dan heb je een warmtelast van onder de 4500 kW th. ,zonder balansventilatie. Dus normaal simpel huisje (nederige ik) kun je een WP in plannen en dan zakt de EPC duidelijk. Balansventilatie zou van de warmtelast nog eens 50% af kunnen halen, maar die heb je voor de EPC niet eens meer nodig. (wel als je best practises wilt hanteren)
RC-waardes zijn ook niet heilig, koudebruggen, glas, ligging van je woning etc.. spelen ook mee.
Ik heb zelfs wel eens gevraagd hoe diep een boring hier zou moeten zijn. Een prikker van 100m is voldoende.

Je hebt gelijk dat de bewoner niet kijkt naar het EPC nummertje maar naar zijn factuur (als je gelukt hebt) en de bouwer alleen naar de tekening en de ontwikkelaar naar zijn calculator (winst).
EPC wordt gelukkig wel steeds strenger.
Momenteel gaat het in een rap tempo de goede kant op, die crisis heeft ook zijn voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
SunshineCompany schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 23:02:
Een nieuwbouwloods, met daarin een kantoortje. Kantoortje moet verwarmd worden, op electra (PV). Wat zijn de opties, en welke zouden jullie nemen? Ik ben daar echt niet in thuis. Meneer wil meteen PV erop, en ik moet dus inschatten hoeveel er op moet.
Geen zinnig woord over te zeggen zonder informatie over de isolatie, oppervlak buitenmuren, oppervlak en oriëntatie ramen en bezetting.

Als de bezetting telkens erg kort is (half uurtje oid) zijn wellicht IR panelen interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Schinnen-groen schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:56:
Zelf stap ik over op de Fiat Doblo Maxi Cargo op biogas/aardgas. Er komen steeds meer plaatsen in Nederland waar je dit kan tanken en gelukkig zit er hier in Tilburg 1 in de buurt.
De electrische Kangoo is voor mijn werk jammer genoeg niet geschikt met maar 150km aktieradius en geen mogelijkheid om een aanhanger mee te nemen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
grimson schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:29:
Voor de liefhebbers, we zitten tenslotte op tweakers :P, een fotootje van het binnenwerk van een SB2100TL.
[afbeelding]
Als tweaker zie ik ook dat de firmware van een SB2100TL aan te passen is, helaas door een chip fysiek te vervangen. Bij deze inverter is de firmware 2.70. Iemand 'toevallig' ervaring met andere en of aanpassing van de firmware op dit soort apparaten (gewoon uit tweaker interesse dus)?
Ik heb laatst in mijn SB1200 een nieuwe eprom gehad. Mijn SB1200 maakte op een enorm hoge frequentie een geluid van 60dB, helaas ben ik (en mijn vriendin) hier zo gevoelig voor dat wij er gewoon hoofdpijn van kregen door een verdieping lager te zitten. Ik heb toen volgens mij software 2.8x gehad, die een probleem met hoog frequent zou moeten oplossen (volgens SMA). Echter hielp dit bij ons niet.

Ik heb de inverter toen ook opengehaald en zag dat er in de windingen van een flinke spoel een kruising zat, wat waarschijnlijk het piepen veroorzaakte. Daarop is door de leverancier netjes de inverter gewisseld en probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb de afgelopen twee dagen mijn eigen verbruik gemeten tussen 07:00 en 08:00 om te zien hoeveel ik gebruik om te douchen en tanden te poetsen.

Dinsdag
ElectriciteitGasWater
1kWh0,080m3142l

Woensdag
ElectriciteitGasWater
0kWh0,174m373l

Vandaag iets heter gedouched omdat de zonneboiler anders niet constant genoeg bijverwarmd. Zodoende hoef ik niet steeds de kraan bij te stellen. Heb geen thermostatische douchekraan. Zelfs met mijn dochter even er bij, minder water verbruikt. Dat zal er dus aan liggen dat ik minder verspil tijdens het bijstellen. Vanwege de hogere temperatuur, wel meer gasverbruik. Als mijn dochter er niet bij was, was het verbruik van gas en water minder geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
Wat is je douchetijd? Dan is het wat gemakkelijker om het in verband te zien.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

The Wizard schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 09:16:
Wat is je douchetijd? Dan is het wat gemakkelijker om het in verband te zien.
Goede vraag, ik zal het de komende dagen proberen bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:24
Heb je dat water enkel nodig gehad om te douchen en tanden te poetsen? Stevig debiet!

Wij (mijn vrouw en ikzelf) gebruik gemiddeld 150 liter water per dag, op lange termijn:
- douche, bad, tanden poetsen, ...
- afwassen
- koken
- thee en koffie maken
- wassen

Mij lijkt 140l water voor een ochtend ontzettend veel.
Het gemiddelde in België is blijkbaar 127liter per persoon per dag. Wij komen aan 75 liter water per persoon per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Laatst online: 14:18
PcDealer schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 08:27:
Ik heb de afgelopen twee dagen mijn eigen verbruik gemeten tussen 07:00 en 08:00 om te zien hoeveel ik gebruik om te douchen en tanden te poetsen.

Dinsdag
ElectriciteitGasWater
1kWh0,080m3142l

Woensdag
ElectriciteitGasWater
0kWh0,174m373l

Vandaag iets heter gedouched omdat de zonneboiler anders niet constant genoeg bijverwarmd. Zodoende hoef ik niet steeds de kraan bij te stellen. Heb geen thermostatische douchekraan. Zelfs met mijn dochter even er bij, minder water verbruikt. Dat zal er dus aan liggen dat ik minder verspil tijdens het bijstellen. Vanwege de hogere temperatuur, wel meer gasverbruik. Als mijn dochter er niet bij was, was het verbruik van gas en water minder geweest.
En als ik het goed volg, heb je op dinsdag 2 keer zoveel water verbruikt tov woendag. Dat zou dus inhouden dat je 2 keer zo lang hebt gedoucht. En omdat je de volgende dag warmer wou douchen heb je 2 keer zoveel gas gebruikt :+. Wel korter douchen, met je dochter erbij maar wel warmer :).

Grappige conclusie als je het zo bekijkt

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat is idd wel veel, wij komen met een gezin van 3 gemiddeld per jaar op 172 liter = 57,5 liter p.p.p.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
The Wizard schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:47:
Dat is idd wel veel, wij komen met een gezin van 3 gemiddeld per jaar op 172 liter = 57,5 liter p.p.p.d.
Dat behoeft nadere uitleg(of herrekening) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Oh, ok :).

gemiddeld 172 liter per dag / 3 personen = 57,5 per persoon per dag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

The Wizard schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:04:
Oh, ok :).
gemiddeld 172 liter per dag / 3 personen = 57,5 per persoon per dag :P
16,5 m3 water / jaar voor een eenpersoons huishouden (douchen, koken, drinken, afwassen, wasmachine), dus 45 liter p.p.p.d. Een douchebeurt komt bij mij op zo'n 20 liter water met 0,09 m3 gas.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 31-08-2011 14:10 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:36
Hier 68 liter p.p.p.d, in totaal.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
antonboonstra schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:09:
[...]

16,5 m3 water / jaar voor een eenpersoons huishouden (douchen, koken, drinken, afwassen, wasmachine), dus 45 liter p.p.p.d. Een douchebeurt komt bij mij op zo'n 20 liter water met 0,09 m3 gas.
Top! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Heel sterk.
Ik ken mensen die in een 1persoonshuishouden op 250liter per dag uitkomen :)
(ze hebben geen zwembad of vijver ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Ik zit op de 100 liter per persoon per dag. Wat ik overigens echt veel vind, nu ik er zo aan denk. Dit is nog wel zonder besparende maatregelen.

Denk aan een besparende douchekop, douchewekker en een waterkraan besparing.

Op deze manier hoop ik het verbruik te halveren. Dat zou makkelijk moeten lukken.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Met onze 75 liter pppd hebben wij echt niets speciaals gedaan.
Een AA wasmachine, een spaardouchekop, meer niet. We nemen zelfs 1 à 2 keer per week een bad. We doen de afwas met de hand, dus een afwasmachine zou zelfs nóg besparen.

Geen idee hoe andere mensen aan een hoger verbruik komen?
Tanden poetsen aan een lopende kraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
YaaD schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:26:
Ik zit op de 100 liter per persoon per dag. Wat ik overigens echt veel vind, nu ik er zo aan denk. Dit is nog wel zonder besparende maatregelen.

Denk aan een besparende douchekop, douchewekker en een waterkraan besparing.

Op deze manier hoop ik het verbruik te halveren. Dat zou makkelijk moeten lukken.
Hier op 78 liter p.p.p.d. maar dat is incl.bewatering van tuin, autowassen en bestrating schoonspuiten.
Is voor mijn gevoel ook veel te veel. Ook hier zijn de sleutelwoorden: meten=weten.
Leuk project voor komende wintermaanden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Cafe Del Mar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:33:
Met onze 75 liter pppd hebben wij echt niets speciaals gedaan.
Een AA wasmachine, een spaardouchekop, meer niet. We nemen zelfs 1 à 2 keer per week een bad. We doen de afwas met de hand, dus een afwasmachine zou zelfs nóg besparen.

Geen idee hoe andere mensen aan een hoger verbruik komen?
Tanden poetsen aan een lopende kraan?
Wij hebben exact hetzelfde, alleen dan nog niet de maatregelen die ik hiervoor al noemde. Badderen kost ongeveer net zoveel als een douche, dus dat zou neit heel veel mogen schelen. Behalve als je na het badderen gaat douchen, om het vuil van je af te wassen :P

Nope, ik ben altijd vrij bewust en probeer zo weinig mogelijk water te verbruiken. Wat ik wel vaak doe, is uit de kraan drinken zonder beker. Gaat onnodig veel bij verloren.

To do: Beker kopen voor bij de wasbak :+

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Afgelopen jaar 191 liter p.p.p.d. Jaarverbruik 140 m3.
Bezopen veel.
We gaan eens meten.

Eerste onderzoeksresultaten:

WC onder: 9 liter waterbak
WC boven: 7 liter waterbak

Beiden geen "plasjes-knop".
WC's uit jaren '70.

[ Voor 45% gewijzigd door Schinnen-groen op 31-08-2011 15:28 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik had gehoopt dat Enymate eens over de brug zou komen met hun nieuwe meetapparaat, dan zou ik ons drinkwater (en aardgas) verbruikspatroon kunnen analyseren. Het is met drinkwater (en ook weer met gas) niet zo makkelijk als met elektriciteit mogelijk om het verbruik van afzonderlijke apparaten te meten. Helaas heeft Enymate versie twee van hun apparaat van augustus uitgesteld naar oktober. Jammer.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Je kan toch net zo goed low-tech meten?
Voor je in de douche gaat, schrijf je uw watermeterstand op. Als je uit de douche bent, schrijf je terug uw meterstand op. Het verschil heb je zelf verbruikt in de douche.
Idem dito voor afwasmachine, wasmachine, bad, tanden poetsen, zelf de afwas doen, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit hier op zo'n 50 kuub per jaar. Woon alleen, maar weekends is mijn vriendin er, en die is niet zo van het water besparen:
- tandenpoetsen met kraan open
- panisch de WC doorspoelen als er nog 1 papiertje is blijven liggen... weer 6 liter weg
- kookpannen beslist met warm water vullen om kooktijd te verkorten
- Spullen voorspoelen met heet water voor het de vaatwasser in gaat

Die laatste kan ik me nog inkomen als je de vaatwasser vervolgens een paar dagen laat voor wat het is omdat ie nog niet vol is, maar vlak voordat je hem aanzet... nee. Daarnaast, voorspoelen doe je met koud water, verwijdert de zetmeelresten veel beter.

Als ik 50.000 liter pak en dat deel door 465 (365 zelf, 2 dagen per weekend vriendin), kom ik op 107,5 liter pppd.

Maargoed, vanavond eerste puntje maar even aanpakken: een besparingsfiltertje in de wastafel. Had afgelopen week het filtertje er al even af, maar had geen plastic inzetstukje meer, wat dus geresulteerd heeft in nog veel meer water uit de wastafel omdat de kalkaanslag nu uit het filter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Cafe Del Mar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 15:13:
Oftewel onder de vloer kijken of alles goed waterdicht is, geen lekkende kranen.

Er zijn er zat die daarmee een behoorlijke narekening op de mat kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 11:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Cafe Del Mar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:22:
[...]
Heel sterk.
Ik ken mensen die in een 1persoonshuishouden op 250liter per dag uitkomen :)
(ze hebben geen zwembad of vijver ofzo)
Met een werkweek van 40 uur, scheelt het natuurlijk wat in toiletspoelingen thuis. Ik heb een keer gemeten thuis: 7,5 liter per (volledige) spoelbeurt. Er zit geen 'plasjes'-stand op, maar door de knop half in te houden, kan ik de hoeveelheid spoelwater wel begrenzen.
Waarschijnlijk kom ik komend jaar wel een halve m3 hoger uit i.v.m. de nieuwe auto die iets vaker wordt gewassen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Autowassen doe ik met regenwater.. :) Kalkvrij! Alhoewel ik hem toch meestal even door de wasstraat rij. En hij moet ook niet teveel glimmen als ik bij klanten aankom.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:49
Sinds de plaatsing van mijn panelen (eind maart) gaat de opbrengst met de maand achteruit. Na de top maanden mei en april vallen juli en augustus wat tegen. Aangezien ik deze teruggang niet meer aan kon zien heb ik mijn installatie maar uitgebreid.

Van:
4*180wp monokristallijn op 1 steca 500 omvormer.

Naar
9*180wp monokristallijn op 3 steca 500 omvormers.

Dit alles op circa 36 graden hoek pal op het zuiden en ongeveer schaduwvrij.
Het is nog een tijdelijke opstelling, uiteindelijk moeten ze op een nieuw te bouwen garage komen.

Hopelijk kan ik hiermee in september mijn record uit mei eindelijk verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Pas op met schaduwwerking: dan lever je veel opbrengst in!
Ik spreek uit ervaring.

[ Voor 17% gewijzigd door Schinnen-groen op 31-08-2011 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Bedankt voor de tip, maar daar was ik van op de hoogte.
De set staat dan ook vanaf s'ochtendsvroeg tot in de avond schaduw vrij, pas laat in de avond komt hij nog even in de schaduw van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Waarom 3 kleine omvormers, in plaats van 1 degelijke SMA omvormer? (waarvan sommigen ook relatief goed om kunnen gaan met schaduw).

Vandaag opening van het Elektronisch Vervoerscentrum (EV Centrum) in Rotterdam, direct naast Rotterdam Centraal. Geen verkoop van auto's en scooters, maar voorlichting. Het geheel aangekleed door 120 Yingli 235Wp panelen op 2x Tripower 15000 omvormers. Live-monitoring op website volgt nog.. en ja, ik weet dat het systeem niet optimaal geplaatst is en er hier en daar wat schaduw is. Goed, minister Schulz was aanwezig voor een praatje, veel mooie elektrische auto's en scooters en veel pers. Wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-XgeU6nvqO8g/Tl5Bl9dkR-I/AAAAAAAALlo/CpEMl7o_Cho/s800/P1080548%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-jEbOWxMnjkY/Tl5Bj54YjLI/AAAAAAAALlk/zk4zi0SKKNw/s800/P1080547%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-aQRSA_6qnNo/Tl5BjkRJoBI/AAAAAAAALlg/CvzIKq4nFN4/s640/P1080546%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-_g2nSARZ66w/Tl5Biwfai-I/AAAAAAAALlc/gRKdhi-2ajU/s640/P1080539%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-SmRnsLrIhAc/Tl5BePTttzI/AAAAAAAALlY/Wj2P9CozWuY/s640/P1080536%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-lcWfKzj-3oM/Tl5BdDBN3ZI/AAAAAAAALlQ/QqfNJc7sCNY/s512/P1080531%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-hQsLNhrX9lM/Tl5BdfVrfGI/AAAAAAAALlU/LBIS1Xsk6zk/s512/P1080529%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-qZHygigjvTY/Tl5BXg1PR0I/AAAAAAAALlM/u1rlTAIcMl4/s640/P1080527%252520%252528Large%252529.JPG

[ Voor 86% gewijzigd door SunshineCompany op 31-08-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cafe Del Mar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 15:13:
Voor je in de douche gaat, schrijf je uw watermeterstand op. Als je uit de douche bent, schrijf je terug uw meterstand op. Het verschil heb je zelf verbruikt in de douche.
Idem dito voor afwasmachine, wasmachine, bad, tanden poetsen, zelf de afwas doen, ...
Dat is een optie... maar dit is leuker en nauwkeuriger, en beter vol te houden op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
SunshineCompany schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:11:

Vandaag opening van het Elektronisch Vervoerscentrum (EV Centrum) in Rotterdam, direct naast Rotterdam Centraal. Geen verkoop van auto's en scooters, maar voorlichting. Het geheel aangekleed door 120 Yingli 235Wp panelen op 2x Tripower 15000 omvormers. Live-monitoring op website volgt nog.. en ja, ik weet dat het systeem niet optimaal geplaatst is en er hier en daar wat schaduw is. Goed, minister Schulz was aanwezig voor een praatje, veel mooie elektrische auto's en scooters en veel pers. Wat foto's:
Binnenkort gaan we hier een proefrit maken in een Nissan Leaf. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Waarom 3 kleine omvormers, in plaats van 1 degelijke SMA omvormer? (waarvan sommigen ook relatief goed om kunnen gaan met schaduw).
Meerdere redenen:
- Uitbreiding van een bestaande set met daarin een bijna nieuwe steca die nog lang niet afgeschreven is.
- Steca omvormers hebben zo ver ik weet een redelijke prijs/prestatie verhouding.
- 3 steca's sluiten prima aan op mijn set van 9 panelen.
- Makkelijk om nog een keer uit te breiden met bijvoorbeeld 3 of 6 panelen.
- Verschillende omvormers = verschillende strings en dus voordeel met schaduw
- Heel behoorlijk rendement en passief gekoelde omvormer
- Uit mijn speurwerk blijkt/lijkt de steca een robuste kwalitatief hoogwaardige omvormer te zijn (die ook zo zijn probleempjes heeft gehad)
- Helpt elkaar koopt neerlands waar ;) (ik weet het steca is niet meer nederlands, maar het ontwerp is nog van Philips)

Nadelen:
- Misschien iets lager rendement
- Om uittelezen is een apparte module nodig of bijv plugwise.

Al met al lijken in mijn geval de voordelen wel op te wegen tegen de nadelen.

Ps ziet er strak uit die panelen, goed alternatief voor gevelbekleding, jammer van de suboptimale plaatsing, maar toch heel mooi.
Wat is de verwachte jaaropbrengst?

[ Voor 6% gewijzigd door lithoijen op 31-08-2011 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik mis 1 'nadeel', al is dit een onderbuikgevoel; Ik denk dat de SMA's veel (VEEL!) langer meegaan dan een Soladin of kleine Steca.

Jaaropbrengst van dat systeem? Veel aandacht, een leuke en groene uitstraling, en een goedkope nieuwe gevel. Paar duizend kWh. Over paar jaar wellicht veel meer, ze zullen de toekomst ergens anders worden geplaatst.

[ Voor 46% gewijzigd door SunshineCompany op 31-08-2011 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Kan ik niet helemaal mee meegaan. Steca heeft een beproeft ontwerp dat zich al heeft bewezen.
Op diverse fora heb ik begrepen dat er ook gebruik gemaakt word van hoogwaardige componenten.

Wel heeft ook steca een slechte serie gehad, met wat problemen, maar over het algemeen staan ze als erg robuust bekent. Hopelijk gaat dat ook voor die van mijn gelden, over 1 a 30 jaar kan ik je er misschien meer over vertellen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@SSC
Wat ik vandaag ook heb ontdekt is dat de SB3000-TL sinds november 2010 (aanschaf) alweer zo'n €400,- goedkoper is geworden. Dat is ook goed nieuws voor als er een vervanging (ooit) moet plaatsvinden.
Helaas zijn er nog geen betrouwbare gegevens over de levensduur te vinden. Everything is guessing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik verwacht tzt een bruisende business in het reviseren van SMA'tjes.. wat nieuwe onderdelen er in, en weer gaan met de banaan. Voor een paar honderd EUR aan onderdelen in je Tripower van 15 jaar oud (destijds 5000 EUR), en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

SunshineCompany schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:47:
Ik verwacht tzt een bruisende business in het reviseren van SMA'tjes.. wat nieuwe onderdelen er in, en weer gaan met de banaan. Voor een paar honderd EUR aan onderdelen in je Tripower van 15 jaar oud (destijds 5000 EUR), en klaar.
Laten we het hopen.
En voor tvt boys: er is weer werk aan de winkel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ik vind dat hier wel erg negatief word gedaan over mensen die zich bezig houden over de TVT.
Laten we eerlijk zijn, de meeste mensen hebben een portemonnee met een bodem. Dan is het slim om te kijken welke maatregelen zichzelf het eerste terugverdienen. Des te eerder is er weer geld beschikbaar om andere maatregelen te nemen. Daar kan toch niemand het over oneens zijn :?

En om de opmerkingen voor te zijn, bij de aanschaf van mijn auto heb ik ook nagedacht over de TVT.
Zonder auto kan ik mijn werk niet bereiken. Mijn bescheiden auto had ik dus zo terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@lithoijen.
Mijn opmerking was niet negatief bedoeld. Ik vind alleen dat je kunt rekenen als een meikever, maar als alle "ingrediënten" van de berekening niet helemaal vaststaan, je ook geen eenduidige berekening kunt maken. Alle berekeningen die ik tot nu toe heb gezien, zijn gebaseerd op en aantal aannames. Persoonlijk kan ik hier niet veel mee.

Als ik een cruise ga maken voor zeg eens €5000,- dan ga ik ook niet moeilijk doen over terugverdientijden. Die cruise is een ervaring waar je je hele leven plezier van kunt hebben. Zo zie ik de PV, WTW en andere energie-investeringen ook. Gewoon omdat je dat gedaan hebt en de beleving erna......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand in Alkmaar de folder voor actie zonnesteek al binnen? Ze zullen deze wijk toch niet weer vergeten zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Schinnen-groen schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:39:
@lithoijen.
Mijn opmerking was niet negatief bedoeld. Ik vind alleen dat je kunt rekenen als een meikever, maar als alle "ingrediënten" van de berekening niet helemaal vaststaan, je ook geen eenduidige berekening kunt maken. Alle berekeningen die ik tot nu toe heb gezien, zijn gebaseerd op en aantal aannames. Persoonlijk kan ik hier niet veel mee.
Je kan zeker wel een goede afschatting maken binnen een redelijke zekerheidsmarge.

Kijk, het hoeft niet pietje-precies, maar een beetje afschatting van de tvt is wel handig. Dan doe je het toch heel simpel? 2 €/Wp totaalprijs, levert afgerond 1kWh per jaar a 0,22 €. ff de stijging elek.prijs wegstrepen tegen de misgelopen rente. Doe je 2/0,22 = ongeveer 10 jaar terugverdient. Om maar een voorbeeld te geven.

Of dat dan uiteindelijk 11 jaar of 9 jaar wordt, tsjah... daar zou ik het ook niet om laten.
Als ik een cruise ga maken voor zeg eens €5000,- dan ga ik ook niet moeilijk doen over terugverdientijden. Die cruise is een ervaring waar je je hele leven plezier van kunt hebben. Zo zie ik de PV, WTW en andere energie-investeringen ook. Gewoon omdat je dat gedaan hebt en de beleving erna......
Afgezien van de hobbyisten/mensen met een hart voor duurzame energie (waar ik mezelf ook onder schaar) ziet echt niemand het gelijk aan de beleving van een cruise. Als het financiële plaatje belabberd is zal je nooit de massa bereiken, en daar is iedereen wel bij gebaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
lithoijen schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:31:
En om de opmerkingen voor te zijn, bij de aanschaf van mijn auto heb ik ook nagedacht over de TVT.
Zonder auto kan ik mijn werk niet bereiken. Mijn bescheiden auto had ik dus zo terugverdiend.
Zal ik eens uitrekenen hoe snel het niet hebben van een auto zich terugverdiend heeft? ;) Vooral mogelijk doordat ik op een slimme plek ben gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 15:25

Metro2002

Memento mori

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Hee dat ziet er goed uit zeg! Oplaadstation voor electrische auto's op zonne energie? Wat gebruiken ze als energie opslag? Accu's , waterstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik las vandaag een stuk over hoe Pon/Volkswagen tegen elektrisch rijden aan kijkt.

Kort gezegd gaat VW voorlopig voor alternatieve brandstoffen, 1 omdat daar de doelstellingen makkelijk mee gehaald worden, 2 omdat elektrisch op dit moment en komende jaren gewoon te duur is.

http://www.amt.nl/Achterg...lf-blueemotion-201012.htm

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxotes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 08:39
Over waterverbruik... we verbruiken 140 kuub per jaar, inclusief 2 paarden, 2 mensen, 2 honden. En die paarden tanken op een warme zomerdag rustig een speciekuip weg (60 liter) dus hoe komen mensen in hemelsnaam aan dergelijke kuubs per jaar? We hebben geen douche maar wel een bad. Dus het is wassen aan de bak en dan een of twee keer per week een bad.
Persoonlijk vind ik het slecht qua huid om zoveel te douchen en dan nog met zoveel chemicaliën die je in de handel verkrijgbare douchetroep op je huid krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Derby schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 18:35:
Ik las vandaag een stuk over hoe Pon/Volkswagen tegen elektrisch rijden aan kijkt.

Kort gezegd gaat VW voorlopig voor alternatieve brandstoffen, 1 omdat daar de doelstellingen makkelijk mee gehaald worden, 2 omdat elektrisch op dit moment en komende jaren gewoon te duur is.

http://www.amt.nl/Achterg...lf-blueemotion-201012.htm
Dat volg ik dus niet. Volgens mij heeft Volkwagen juist een gouden troef in handen met hun zuinige ecomotion diesels en 1 liter modellen. Als ze daar nu eens een hybride versie van maken, zoals Toyota en Honda, dan hebben ze toch een winnaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Daarom ook dat ze voorlopig nog niet aan elektrische voertuigen gaan. In de tekst staat een vergelijking tussen de elek-golf en de bluemotion polo (ik weet andere klasse) en qua CO2 uitstoot (waar het tegenwoordig alleen maar om lijkt te draaien) halen ze de zelfde score.
Dus VW ziet nog geen reden om met elektrische voertuigen te komen.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Derby schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 18:54:
Daarom ook dat ze voorlopig nog niet aan elektrische voertuigen gaan. In de tekst staat een vergelijking tussen de elek-golf en de bluemotion polo (ik weet andere klasse) en qua CO2 uitstoot (waar het tegenwoordig alleen maar om lijkt te draaien) halen ze de zelfde score.
Waarom komen ze dan in 2013 met een electrische UP?
http://www.nu.nl/auto/259...p-bestormt-a-segment.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't Lijkt er bij verschillende bedrijven steeds meer op dat zonnepanelen hun pand moet oppimpen en een ander image moet geven. Reclameletters op de panelen gemonteerd, vlagmasten er pal voor. Dan lijkt het wel heel wat, maar is de efficïentie dusdanig beroerd dat het bijna misdadig is om in deze gevallen zonnepanelen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Valt toch wel mee? Ik weet niet wat "normale"gevelbekleding kost, maar dat zal niet heel veel goedkoper zijn.
Dan zijn alleen de omvormers een meerprijs.

Kun je beter zonnepanelen als gevelbekleding hebben icm een intelligente omvormer die redelijk met schaduw overweg kan dan normale gevelplaten. Is altijd meer als niks en het kan helpen de bewustwording te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cafe Del Mar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:23:
Heb je dat water enkel nodig gehad om te douchen en tanden te poetsen? Stevig debiet!
Sinds enkele maanden zonder tandenpoetsen zelfs! Ik deed dat eerst onder de douche en nu apart. Dat ik doe ik tijdens het plassen op de het toilet (scheelt weer tijd). En kost geen water.
Mij lijkt 140l water voor een ochtend ontzettend veel.
Het gemiddelde in België is blijkbaar 127liter per persoon per dag. Wij komen aan 75 liter water per persoon per dag.
Is er in België niet een systeem van grondwater voor de vaatwasser en wasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Heb een reactie toegevoegd daar... >:)

@SSC:
Is er al bekend wanneer de SDE 'winnaars' bekend worden?
Me dunkt dat bij een moderne bedrijfsvoering en "goed ondernemerschap" hoort dat je dat gewoon bij de uitvoerder van de regeling zo per telefoon gaat navragen. Agentschap NL dus. Je kunt ook de Staatscourant publicatie proberen te lezen...

... eerst maar eens zien wat er overblijft van die 631 PV aanvragen nadat de ambtenaren rode strepen hebben gezet ...

... geinig. Ik ontdek net dat voor SDE 2010 "groot" Ecostream (lees: Eneco) twee projecten van elk 100 kWp (een adres) beschikt heeft gekregen voor ...... Pernis! _/-\o_

Het is wel zo te zien een goederen loods, maar toch...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

zonnigtype schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 20:56:
[...]
Met humor en to the point _/-\o_

Deze maand precies 100 kWh/kWp in Berkel en Rodenrijs.

By the way: ik word een beetje moe van al die TVT verhalen over PV hier... Heb er nu al een paar honderd gezien de afgelopen jaren, is wel genoeg.

[ Voor 36% gewijzigd door Gasschuif op 31-08-2011 21:19 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
zonnigtype schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 20:56:
[...]

_/-\o_

BTW, de genormeerde opbrengst deze maand was 104,23 kWh/kWp. Kunnen we toch nog
heel wat appeltaartjes :P van bakken(en krentenbrood :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 15:25

Metro2002

Memento mori

Toxotes schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 18:51:
Over waterverbruik... we verbruiken 140 kuub per jaar, inclusief 2 paarden, 2 mensen, 2 honden. En die paarden tanken op een warme zomerdag rustig een speciekuip weg (60 liter) dus hoe komen mensen in hemelsnaam aan dergelijke kuubs per jaar? We hebben geen douche maar wel een bad. Dus het is wassen aan de bak en dan een of twee keer per week een bad.
Persoonlijk vind ik het slecht qua huid om zoveel te douchen en dan nog met zoveel chemicaliën die je in de handel verkrijgbare douchetroep op je huid krijgt.
Ik kom krap aan aan de 80 kuub per jaar met 2 personen en dan was ik gewoon de auto met kraanwater, douchen ik en vriendin elke dag, staat de wasmachine 1 tot 2 keer per week aan en zijn we meestal al klaar met de afwas als we bedenken dat een teiltje minder water had gekost.

Nu zijn we begin dit jaar verhuisd en het waterverbruik is wel hoger geworden (verdubbeld :X ), waarschijnlijk door de manier waarop we douchen. Voorheen een keukengeiser met een klein pisstraaltje en nu een CV ketel waar je daadwerkelijk onder de douchestralen kunt staan :P
Toen ik nog op mezelf woonde redde ik het met 30 kuub per jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Laatst online: 06:42
Meridiaan schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 21:08:
[...]

_/-\o_

BTW, de genormeerde opbrengst deze maand was 104,23 kWh/kWp. Kunnen we toch nog
heel wat appeltaartjes :P van bakken(en krentenbrood :9 )
Ik kom op 103kWh/kWp over de maand augustus, iets beter dan augustus vorig jaar, iets minder dan maart dit jaar.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:48

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
mightym schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 21:24:
[...]

Ik kom op 103kWh/kWp over de maand augustus, iets beter dan augustus vorig jaar, iets minder dan maart dit jaar.
Hier blijven steken op 93 kWh/kWp, net iets meer dan maart.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

94 kWh/kWp in Putten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Snoekie2
Heeft iemand in Alkmaar de folder voor actie zonnesteek al binnen? Ze zullen deze wijk toch niet weer vergeten zijn
De folder zit in het Huis aan Huis blad welke de 25e al bezorgd had moeten zijn toch ?
Ik heb hem hier anders in PDF voor je als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
93,4 tot en met 98,4 kWh/kWp afhankelijk van het deelsysteem in Leiden, 7 km. uit de kust.

Kyocera "hors categorie" als gebruikelijk het beste met 102,5 kWh/kWp (iets west van zuid georiënteerd).

Het was in 2006 nog erger. De best presterende paneeltjes deden het toen in die barre augustus maand met slechts 86,9 kWh/kWp. (nog geen Kyocera destijds, alleen olieboer paneeltjes)

Maar ja, dat was die beruchte maand dat EZ/CDA minister Jopie Wijn (nu werkzaam bij Staatsbank ABN Amro) de MEP regeling van een dodelijke rugsteek voorzag. Dus dat was zeer symbolisch... :X

Waterverbruik gemiddeld in periode 2003-2010 28 kuub/jaar met 2 personen, inclusief regenwater voor toiletspoeling. Alleen drinkwater was ruim 21 kuub/jaar.

Water verbruik grafieken hier.

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 31-08-2011 21:57 . Reden: Het kostbare water... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
JeroenH schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 18:02:
[...]

Zal ik eens uitrekenen hoe snel het niet hebben van een auto zich terugverdiend heeft? ;) Vooral mogelijk doordat ik op een slimme plek ben gaan wonen.
Jeroen, we kennen je mening over auto's. Geen enkel probleem mee uiteraard. Wat me echter altijd verbaasd heeft, is dat je wel elektrische auto's test. Jouw aversie is toch niet de verbrandingsmotor, maar de gehele manier van mobiliteit van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Hier (regio Oss) 79 kWh/kWp.
Wat lager door schaduwinvloeden vanaf 15:30. Vandaar tegelijkertijd met het uitbreiden van mijn systeem daar wat aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JakeNL schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 22:08:
Jeroen, we kennen je mening over auto's. Geen enkel probleem mee uiteraard.
Fijn :) Dat is uitzonderlijk, want veel mensen schieten gelijk in de stress.
Wat me echter altijd verbaasd heeft, is dat je wel elektrische auto's test.
We hebben allemaal onze zwakheden. Ik vind de techniek machtig mooi. En als er dan toch nog een restje automobiliteit over moet blijven, dan liever elektrisch....
Jouw aversie is toch niet de verbrandingsmotor, maar de gehele manier van mobiliteit van de auto?
Aversie is een verkeerd woord. Ik ben al uitgemaakt voor autohater en nog veel lelijker dingen. Ik probeer dan altijd uit te leggen dat het niet zo simpel ligt.

Ik opper alleen maar bij elke gelegenheid die ik zie het idee dat het het waard is om na te denken over een mobiliteitsvorm waarin de automobiel niet de hoofdrol speelt. Kijk, ik heb echt niet de illusie dat de automobiele maatschappij zoals 100 jaar veel te goedkope aardolie die mogelijk gemaakt in een paar jaar omgezet kan worden in een in alle opzichte duurzame maatschappij waarin iedereen fietst, elektrisch scootert en met de trein gaat. Ik ben alleen van mening dat nu de koers verleggen naar een ander soort mobiliteit ons land toekomstbestendiger maakt. De elektrische auto is mooi, maar door de enorme hoeveelheid grondstoffen en (fossiele) energie die nodig is om zo'n ding te maken en te laten rijden (met bijna altijd maar één persoon er in) vraag ik me altijd af of het wel de duurzame keus is om gewoon de fossiele auto één-op-één door de elektrische auto te vervangen.

Het transportvraagstuk is complex maar wordt bij duurzaamheidsdiscussies helaas vaak zomaar terzijde verschoven. Ik voel me dan geroepen het er bij de haren bij te slepen, want het zal één van de grotere uitdagingen worden als zaken als peak oil en klimaatverandering hun invloed écht doen gelden. Als je niet meer naar je werk kunt, en je ook geen huis in de buurt van werk kunt kopen of huren omdat iedereen daar wil wonen, maakt een spaarlampje of een zonnestroompaneeltje niet meer uit. Of je afhankelijk bent van een auto wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PV bloedbad: Solyndra ook failliet, bijna chapter 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 22:26:
PV bloedbad: Solyndra ook failliet, bijna chapter 11.
Sjeemigdepeemig, maar te verwachten. Er is een hoop steun in gefl***erd door Obama, en dat is 't ie nu dus ook weer kwijt (reactie van de Republikeinen kun je nu wel weer uit gaan schrijven, dat wordt dus ook een politiek bloedbad...).

"Pak maar weer in die sexy CIGS buisjes" (in Vlaanderen werd sowieso al regelmatig geklaagd over de fors tegenvallende opbrengsten...).

@Jeroen:

Zeer grote waardering voor het breder trekken van die oh zo belangrijke mobiliteitsdiscussie, die absoluut niet los gezien kan en mag worden van de wijze waarop "we" met onze ruimte, onze grondstoffen, en vooral ook, ons aangeleerde gedrag omgaan. Daar mag je niet op "afgerekend" worden, maar zou je voor geprezen "kunnen" worden. Bij mij is dat "kunnen" echter een "motje". _/-\o_

(al lang op dezelfde gedachtenlijn, maar ik weet duivels goed hoe moeilijk het is om de vastgeroeste gedachten los te bikken bij anderen, te beginnen in de familie die jarenlang opmerkingen maakten over het feit dat we [standaard] op de fiets kwamen buurten, paar kilometer van ons huis....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 21:42:
@Snoekie2

[...]

De folder zit in het Huis aan Huis blad welke de 25e al bezorgd had moeten zijn toch ?
Ik heb hem hier anders in PDF voor je als je interesse hebt.
Ik heb je een PM gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:48

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
zonnigtype schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 22:34:

@Jeroen:

Zeer grote waardering voor het breder trekken van die oh zo belangrijke mobiliteitsdiscussie, die absoluut niet los gezien kan en mag worden van de wijze waarop "we" met onze ruimte, onze grondstoffen, en vooral ook, ons aangeleerde gedrag omgaan. Daar mag je niet op "afgerekend" worden, maar zou je voor geprezen "kunnen" worden. Bij mij is dat "kunnen" echter een "motje". _/-\o_

(al lang op dezelfde gedachtenlijn, maar ik weet duivels goed hoe moeilijk het is om de vastgeroeste gedachten los te bikken bij anderen, te beginnen in de familie die jarenlang opmerkingen maakten over het feit dat we [standaard] op de fiets kwamen buurten, paar kilometer van ons huis....)
En natuurlijk ook aandacht voor de Ruimtelijke Ordening, die wat mij betreft in een volgend kabinet weer een eigen ministerie krijgt. Je kan niet van lagere overheden verwachten dat ze nee zeggen tegen Ikea in het weiland van boer Jansen. Het gaat om veel te veel geld. Dat kan je alleen maar van bovenaf opleggen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 18:02:
Vooral mogelijk doordat ik op een slimme plek ben gaan wonen.
Wel de torenhoge ontroerendgoedbelasting van die slimme plek meerekenen he.
Al die voorzieningen moeten namelijk ergens van betaald worden. ;)
PcDealer schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 20:17:
Sinds enkele maanden zonder tandenpoetsen zelfs! Ik deed dat eerst onder de douche en nu apart. Dat ik doe ik tijdens het plassen op de het toilet (scheelt weer tijd). En kost geen water.
Ik zal maar niet vragen waar je de mond mee spoelt :r

[ Voor 36% gewijzigd door SpeksteenWP op 31-08-2011 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
ericplan schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 22:45:
[...]

En natuurlijk ook aandacht voor de Ruimtelijke Ordening, die wat mij betreft in een volgend kabinet weer een eigen ministerie krijgt. Je kan niet van lagere overheden verwachten dat ze nee zeggen tegen Ikea in het weiland van boer Jansen. Het gaat om veel te veel geld. Dat kan je alleen maar van bovenaf opleggen.
Dat^^. Ook herbestemmen wordt een groot onderwerp aankomende jaren. Verlanglijstje van Search vond ik goed. Daarbij wil ik als Tweaker dat thuiswerken nog veel meer wordt gestimuleerd. Kennis van mij werkt bij de gemeente, thuiswerken kan daar niet doordat dossiers allemaal van papier zijn. |:( Bij mijn werkgever doen we nu vergaderingen via de PC, lekker van achter mijn bureau (kantoor = 150km rijden), is even wennen, maar kan niet meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik kan gelukkig ook 1 dag in de week thuis werken.
Naast het niet hoeven te reizen (behalve dan over de digitale snelweg) vind ik het ook belangrijk om samen met de kinderen naar school te lopen en tussen de middag gezamenlijk te kunnen eten.
Het is fijn om dat mee te maken, onbetaalbaar eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Roamor schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 18:51:
Dat volg ik dus niet. Volgens mij heeft Volkwagen juist een gouden troef in handen met hun zuinige ecomotion diesels en 1 liter modellen. Als ze daar nu eens een hybride versie van maken, zoals Toyota en Honda, dan hebben ze toch een winnaar?
Fokker was heer en meester in het tijdperk van hout en zeildoek. Toen de overstap naar aluminium gemaakt werd, hielden ze te lang vast aan de oude technologie. We weten allemaal hoe dat verhaal is afgelopen. Volkswagen mag wel oppassen dat ze niet té goed zijn in verbrandingsmotoren.
Derby schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 18:54:
Dergelijke vergelijkingen over CO2-uitstoot zijn weinig zinvol omdat het om een nieuwe technologie gaat De verkoopaantallen zijn dermate klein dat het effect onmeetbaar is. Een nieuwe technologie introduceren in de automobielwereld kost al gauw 2 à 3 decennia. Daarom moet je op een gegeven moment beginnen en terwijl de elektrische auto verder ontwikkeld en verfijnd wordt, krijgt duurzame energie een steeds groter marktaandeel. Elektrische auto's gaan dus in de loop van hun leven steeds minder uitstoten. En als je genoeg zonnepanelen koopt, is de uitstoot zo goed als 0.

Opbrengst augustus 90,6 kWh/kWp. 4 kWh minder dan 2010, en dat was al geen beste augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Speksteenkachel schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 23:26:
Ik kan gelukkig ook 1 dag in de week thuis werken.
Naast het niet hoeven te reizen (behalve dan over de digitale snelweg) vind ik het ook belangrijk om samen met de kinderen naar school te lopen en tussen de middag gezamenlijk te kunnen eten.
Het is fijn om dat mee te maken, onbetaalbaar eigenlijk.
Inderdaad, ook heel duurzaam wat betreft gezin. Soms irritant, bv. als je koter van 2 met een blokfluit kantoor binnen wandelt terwijl ik zit te telefoneren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:47

JAN-B

525 Wp op mijn dak

maand opbrengst augustus was hier 49,4 kWh = genorm. 94,1kWh/kWp.

op dit moment staat mijn opbrengstmeter op 999,6 kWh; dat betekent dat ik morgen de 1000 kWh grens passeer;
Mei 09 begonnen met 350Wp en 1 jaar later uitgebreid naar 525Wp, dus zeg maar in 2jaar/4maanden 1000kWh opbrengst gehaald :*)
hoe lang duurde het trouwens bij jullie voor je aan de 1000kWh zat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Pagina: 1 ... 123 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.