Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.879 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:06:
Als de PV gedurende 1 uur 1,2 kW leveren, is het gewoon 1,2 kWh :P...
Zoals je het geschreven had, leek je momentaan vermogen te bedoelen. Ik begreep er niet uit dat je de totaalopbrengst over een uur bedoelde.
AllesKan schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:04:
[...]

Tenzij hij een en ander omgerekend heeft naar kWh. Dan heeft hij gewoon gelijk. We moeten immers streng zijn. :+
Je kunt kW niet omrekenen naar kWh, want het zijn verschillende grootheden (vermogen vs energie). Om van kW naar kWh te komen heb je een extra grootheid nodig: tijd. 1 kW gedurende 1 uur = 1 kWh. 1 kW gedurende 2 uur = 2 kWh, etc.
Schinnen-groen schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:51:
Vandaag zien liggen bij de Aldi:
CO melder op batterijen. Op de verpakking stond: vervangen voor august 2017. Op 9V baterij.
Ik zou het wel weten. Prijs €22,nog iets.

Gekocht en geïnstalleerd.
Ik heb 9V oplaadbare NiMh batterijen.
Als ze leeg raken, gaat ee nsignaal af.
Dan ga je vaak wakker worden. NiMH batterijen hebben nogal last van zelfontlading. Elke maand op een krukje klimmen om de batterijen eruit te halen, op te laden en weer terug te plaatsen word je snel zat lijkt me :)

[ Voor 27% gewijzigd door Anne vdr Bom op 15-08-2011 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:21
Schinnen-groen schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:51:
Vandaag zien liggen bij de Aldi:
CO melder op batterijen. Op de verpakking stond: vervangen voor august 2017. Op 9V baterij.
Ik zou het wel weten. Prijs €22,nog iets.

Gekocht en geïnstalleerd.
Ik heb 9V oplaadbare NiMh batterijen.
Als ze leeg raken, gaat ee nsignaal af.
is natuurlijk geen rookmelder he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
AllesKan schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:57:
[...]

Huh? Goedgekeurde rookmelder = goedgekeurde rookmelder. Ik zie het probleem niet. Ik heb er 6 hangen, draadloos, en dat werkt perfect.
goedgekeurd? welke tests? een sticker 'aanbveolgen door brandweer' (met lichte push-marketing van fabrikant?"

Alle producten en diensten met de keurmerken Goedgekeurd Keurmerkinstituut, Milieukeur en het Komo Keur zijn vermeld. Zie ook de keurmerken van het Keurmerkinstituut. Goedgekeurd Keurmerkinstituut en het Komo Keur zijn totaalkeurmerken, die eisen stellen aan alle voor de consument belangrijke eigenschappen van het product, zoals bruikbaarheid, veiligheid, milieubelasting, duurzaamheid, productinformatie en aankoopvoorwaarden. Milieukeur is een deelkeurmerk, dat eisen stelt aan de schadelijkheid voor het milieu.

De geldigheidsduur van een keurmerkcertificaat is beperkt (meestal 1, 2 of 3 jaar). Dit houdt niet in dat het gecertificeerde object daarna kwalitatief onvoldoende zou zijn. De eindige termijn is nodig om eventuele wijzigingen in normen en wetgeving te kunnen opleggen aan de keurmerkhouder. Na de einddatum op het certificaat mogen geen objecten met keurmerk meer worden geleverd op basis van vervallen keuringseisen. Het voldoen aan de nieuwe eisen wordt getoetst bij een periodieke controle.
er wordt nogal snel eea aanbevolen, dus wees kritisch. Daarom ben en blijf ik van mening dat het onderwerp rookmelders en bezuinigen op het 'verbruik' niet in verhouding staat tot de besparing en het leed wat kan optreden.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Anne vdr Bom schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:59:
Je kunt kW niet omrekenen naar kWh, want het zijn verschillende grootheden (vermogen vs energie). Om van kW naar kWh te komen heb je een extra grootheid nodig: tijd. 1 kW gedurende 1 uur = 1 kWh. 1 kW gedurende 2 uur = 2 kWh, etc.
Je begrijpt toch zeker zelf wel dat als hij 1 uur lang 1,2kW gemeten heeft dat hij dan 1,2kWh zegt? Of wat?

Jij ging er vanuit dat hij 1,2kW bedoelt, terwijl dat volstrekt niet uit zijn post bleek. Het zou zomaar kunnen dat hij wel degelijk 1,2kWh bedoelde, vandaar mijn opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

engelbertus schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:57:
weet iemand hoeveel energieklassen je kunt omhoog kunt door pv te instaleren op een rijtjeswoning van 3 jaar oud? het dak op west is ongeveer 5 meter breed, en 6 meter "lang"
ik zou het graag willen weten want bij meer dan 1 klasse erbij, zou ik aanmerkingkomen voor subsidie..
Kijk een op verbeteruwhuis.nl

Daan kan je een beetje rekenwerk doen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
@Niels, wat is dan het belangrijke voordeel van een netgekoppeld systeem dat 60 kWh per jaar gebruikt, en een draadloos gekoppeld systeem dat. dat het voor een stuk minder doet, en dan ben ik vooral benieuwd hoe die extra kWh dan te verantwoorden zijn.

ik ben het wel volledig met je eens dat bezuinigen op veiligheid geen goed idee is, maar daarom mag je veiligheidsvoorzieningen best wat duurzamer uitvoeren. of daar een discussie over voeren..

overigens. een milieukeur stelt eisen aan de schadelijkheid, dat houdt in dat bijvoorbeeld bovengenoemde brandmelder volgens zo'n keurmerk MINSTENS 60 kWh per jaar verbruikt of zoiets? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
NielsTn schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:01:
goedgekeurd? welke tests? een sticker 'aanbveolgen door brandweer' (met lichte push-marketing van fabrikant?"
En jij denkt dat een rookmelder er rekening mee houdt of hij via de netspanning wordt gevoed of via een batterij? Er is geen enkele aanwijzing dat een netgevoede rookmelder beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

datadevil schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:01:
[...]

is natuurlijk geen rookmelder he
Nee, een CO meter meet natuurlijk gelijkstroom. 8)7

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

AllesKan schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:04:
Je begrijpt toch zeker zelf wel dat als hij 1 uur lang 1,2kW gemeten heeft dat hij dan 1,2kWh zegt? Of wat?

Jij ging er vanuit dat hij 1,2kW bedoelt, terwijl dat volstrekt niet uit zijn post bleek. Het zou zomaar kunnen dat hij wel degelijk 1,2kWh bedoelde, vandaar mijn opmerking.
Ik heb het nog eens nagelezen: er staat dus volstrekt niet ;) in dat hij over een uur de opbrengst gemeten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 20:11

The Wizard

Moderator Mobile
Jongens, rustig :), ik bedoelde idd 1,2 kW, maar als de zon blijft schijnen voor een uur (ik had het over warme panneeltjes) is het 1,2 kWh geworden :P.

Een rijtjeshuis van 3 jaar oud is meestal al energielabel A, dus veel hoger ga je niet komen. Al die subsidies zijn eigenlijk voor oudere huizen (>20 jaar).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik heb die gelezen. Maar de waarden die je noemt zijn exact gelijk aan de waarden in de handleiding pagina 7 van 24 WHR 91.

Dus komen die cijfers daar vandaan? De onderdrukken zijn bij die cijfers aan de hoge kant. Ik vraag me af of je die onderdrukken ook realiseert. Ik verwacht lagere onderdrukken en dus ook een stuk lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

We hebben en HR Nefit Exellent 30 ketel.
Nu lees ik in de diverse posts dat je ketels inregelt.
Wat doe je dan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rookmelder

Ik wil gewoon een gekoppeld systeem over de oranje draad, maar dan wel met een acceptabel verbruik, desnoods via een 10 jaars batterij.

Vraag me wel af of hier dwingende regels aan verbonden zijn.
Wie helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:12:
Jongens, rustig :), ik bedoelde idd 1,2 kW, maar als de zon blijft schijnen voor een uur (ik had het over warme panneeltjes) is het 1,2 kWh geworden :P.

Een rijtjeshuis van 3 jaar oud is meestal al energielabel A, dus veel hoger ga je niet komen. Al die subsidies zijn eigenlijk voor oudere huizen (>20 jaar).
dat klopt, maar je kan nooit weten
ik heb geen balansventilatie en geen pv of zonneboiler, of wtw, dus van die "duurzame zaken" heb ik niets, behalve hr++ beglazing.

ik heb het even bekeken, volgens de huidige situatie is mijn woning label B. als ik pv installeer wordt dat label A.

ook als ik een zonnboiler installeer wordt het energie label A. hoeveel sprongen ik maak bij beide maatregelen kan ik dus niet zien.

bij een verbetering van 05 heb ej recht op 300 euro MMM subsidie, en bij 0,75 verbetering 750 euro. wanneer je idd twee labelsprongen maakt (0,75 verbetering dus blijkbaar,) krijg je van de provincie fryslan ook nog 1000 euro.

ik kan niet zien of ik die twee sprongen haal en wat voor pv of zonneboiler ik dan krijg.

de kosten voor de zonneboiler zouden 4000 zijn, en de besparing 60 euro per jaar. dus een tvt van heeel veel. voor de PV gaan ze uit van 8050 kosten en 299 besparing per jaar. tvt weer enorm lang.

ik ga er dan van uit dat ik de subsidies zou krijgen en dus totaal 12000 investeer, en elk jaar 360 bespaar, dan is de tvt nog 28 jaar, zonder rekening te houden met wat voor extra (onderhouds)kosten dan ook.

verder vraag ik me dan af, 8000 euro voor 299 euro opbrensgt per jaar aan PV, dan is dat een set die blijkbaar 299/0,22= ongeveer 1400 Wp netto oplevert. dan is 8000 toch VEEEEL te veel ? t kan wel voor de helft, en dan heb je een tvt van 14 jaar. dan wordt het nog een beetje aantrekkelijk.... anders kun je beter zonder die subsidie, en dus zonder die MMM installateurs. 4000 zonneboiler, 4000 PV, =8000/360=22 jaar, of 4000/300=13 jaar. bij alleen pv.

maar goed. alleen een erkende MMM installateur kan me natuurlijk vertellen wat het werkelijk zou zijn in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:27:
@rookmelder

Ik wil gewoon een gekoppeld systeem over de oranje draad, maar dan wel met een acceptabel verbruik, desnoods via een 10 jaars batterij.

Wie helpt?
Ik heb eerder in dit topic wel eens mijn netgekoppelde rookmelder nagemeten;
Ik schrok nogal van de genoemde 30mA, en inderdaad, in de handleiding van m'n Hager TG501a staat dit ook vermeld. Ik heb gelijk even een exemplaar aan m'n energy logger gehangen;

0,5W
7,3VA
cos phi is dus 0,07.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Via een kennis kwam ik aan de volgende link over LED lampen en spaarlampen. Nog niet helemaal systematisch gelezen maar het komt vooral op mij over als wat klepels hier horen luiden en wat klepels daar horen luiden en dat samen met de klok gloeilamp gaan we even een mooi verhaal maken. Hebben jullie hier al meer over gehoord en hier een mening over?
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:48:
[...]

Moet hem even voorbij laten gaan, mijn mening is niet internetforum geschikt. :X
Ok, ik begrijp hem, en na het wat grondiger lezen en me vooral irriteren, denk ik dat we redelijk op dezelfde golflengte zitten.

Het komt op mij over dat dit manifest geschreven is door gloeilampen belanghebbenden.

[ Voor 31% gewijzigd door Gé Brander op 15-08-2011 22:50 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:40:
Via een kennis kwam ik aan de volgende link over LED lampen en spaarlampen. Nog niet helemaal systematisch gelezen maar het komt vooral op mij over als wat klepels hier horen luiden en wat klepels daar horen luiden en dat samen met de klok gloeilamp gaan we even een mooi verhaal maken. Hebben jullie hier al meer over gehoord en hier een mening over?
Moet hem even voorbij laten gaan, mijn mening is niet internetforum geschikt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"het veroorzaakt bugs in computer systemen"
dat noem ik volksmennerij

(het gemiddelde modale anwb lid wat vaak bij carglass komt, gaat dan direct papegaai nablaten natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:26:
We hebben en HR Nefit Exellent 30 ketel.
Nu lees ik in de diverse posts dat je ketels inregelt.
Wat doe je dan eigenlijk?
waterzijdig inregelen : www.cvtuning.nl (o.a., maar heb hier ervaring mee (evenals Flitspaal)).

in het kort:
afstellen van juiste warmte-stromen door de CV-keten, door het knijpen of openen van ventielen bij de radiator.
werkt zowel met thermostaatknop als gewone knop,
daarnaast wat fine-tunen van o.a. vermogen en temperatuur zodat de HR-ketel zo veel mogelijk gaat condenseren.
da's het in het kort zeg maar (en doe Joep de groeten van me!)

hier wat over mijn inregel-actie in de woning: http://www.renewable-ener...e-waterzijdig-ingeregeld/

PS: de link van de gloeilampen-hype heb ik gebookmarked voor kennissen die veel meer inzicht hebben in lampen... Leuk om te schateren! ;)

[ Voor 50% gewijzigd door NielsTn op 15-08-2011 23:10 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:53:
"het veroorzaakt bugs in computer systemen"
dat noem ik volksmennerij

(het gemiddelde modale anwb lid wat vaak bij carglass komt, gaat dan direct papegaai nablaten natuurlijk)
WOW!! Hulde!! Dan hoef ik geen software meer te testen tegen specs!
"sorry, afkeur... niet in productie brengen die software, ik zie dat we hier ontwikkeld hebben onder vervuilende lampen en smerige lichtomstandigheden"
:+ :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:58:
[...]

WOW!! Hulde!! Dan hoef ik geen software meer te testen tegen specs!
"sorry, afkeur... niet in productie brengen die software, ik zie dat we hier ontwikkeld hebben onder vervuilende lampen en smerige lichtomstandigheden"
:+ :F
Deze software kan het daglicht niet verdragen,.... ahum overigens ook het kunstlicht niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:27:
@rookmelder

Wie helpt?
De batterij bij een lichtnet-gekoppeld systeem dient als back-up: bij stroomuitval zal deze de sensoren blijven voeden en luiden. Gebeurt er niets dan klinken korte geluidsignalen om de bewoner te attenderen eea even na te lopen (groep uitgeschakeld?).

dwingende regels? Tja bouwbesluit he... dan moet bij nieuwbouw aan huidige regelgeving voldoen.
Oude gebouwen mogen lekker blijven bij wat ze doen (en de eigenaren hopen op vette overwaarde over 30 jaar zonder renovatie/upgrades..... ;w )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
er zit natuurlijk wel wat in. op sommige punten is die tekst gewoon juist. maar helemaal niks doen schiet ook niet op.

als je ipv een 60 wat lamp een 10 watt lamp aanzet gaat de kachel die extra watts wel opwekken, dus qua watss, is de bespaing van die spaarlamp geen 50 watt, maar een stuk minder. laten we zeggen dat normaal gesproken 60% van 60 watt naar verwarming zou gaan, dan is dat dus 36 watt aan verwarming. de besparing is dan slechts 14 watt. de watts die dor de cv worden geleverd worden wel goedkoper geleverd, maar met een lager rendement dan met stroom. al is dat soms wat discutabel.

als je PV hebt liggen, is een gloeilamp dan misschien beter.

als je een warmtepomp hebt, heb je nog het meeste voordeel van een spaarlamp dus.

verder kan ik me erg goed vinden in het feit dat de spaarlampen ( die ik heb gezien) niet bepaald een hoog comfort gehalte hebben. idd blauw en lugubere lichtkleuren. mijn keuken leek net een slachthuis a-la saw 1. dat is niet wat je wilt. lijkt mij :) edit: dat van dat slachthuis was dan wel een led-lamp eigenlijk..
bij spaarlampen vind ik het zeer vervelend dat het zo lang duurt voor er goed licht uitkomt. niet handig in de kelderkast, op de overloop, in de badkamer, de wc . de keuken, al snetjes overla het licht uit hebt, als je niet in het vertrek bent.

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 15-08-2011 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:07:
er zit natuurlijk wel wat in. op sommige punten is die tekst gewoon juist. maar helemaal niks doen schiet ook niet op.

als je ipv een 60 wat lamp een 10 watt lamp aanzet gaat de kachel die extra watts wel opwekken, dus qua watss, is de bespaing van die spaarlamp geen 50 watt, maar een stuk minder. laten we zeggen dat normaal gesproken 60% van 60 watt naar verwarming zou gaan, dan is dat dus 36 watt aan verwarming. de besparing is dan slechts 14 watt. de watts die dor de cv worden geleverd worden wel goedkoper geleverd, maar met een lager rendement dan met stroom. al is dat soms wat discutabel.
De kachel zet ik aan als ik die nodig heb, in de zomer bijvoorbeeld niet, dan moet er bij die standaard lamp dus ook een airco worden ingezet, tel je die wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:10:
[...]

De kachel zet ik aan als ik die nodig heb, in de zomer bijvoorbeeld niet, dan moet er bij die standaard lamp dus ook een airco worden ingezet, tel je die wel mee?
Dat was inderdaad ook mijn beleving van het hele stuk. Ook het rekenvoorbeeld van een spaarlamp in het toilet stukje is natuurlijk leuk voor het hele stuk omdat het er bij past, maar een verstandig mens zal in een toilet om diezelfde reden dus nooit een spaarlamp doen. Ze zoeken alle stukjes uit die hen goed van pas komen en trekken die uit de context en zie je wel, spaarlampen en LED lapmen zijn niet goed voor je!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb het niet over het schrikbarende extra verbruik, maar wel over de "misleidende" indruk dat je een enorme besparing hebt,
zomers heb ik bijvoorbeeld ook veeeel minder lampuren dan swinters, wanneer de kachel brand. op kantoren e.d. zal dit wel anders zijn neem ik aan, daar is (vaak) al het licht altijd aan tijdens openingsuren.

zoals in de tekst van de link ook stond, dat de verlichting de laatste stap kon zijn bij besparingsplannen, en een vergelijk met de warmwaterkraan werd aangehaald. warm water kost wel 500 keer meer dan een gewone gloeilamp aan energie.

overigens snap ik dan niet dat een vaatwasser 50 x 60 Watt gloeilampen gebruikt en een wasrogeropeens 20x 100 watt gloeilampen! ( en die laatste dan met een uitroepteken. dat is immers 2000, waar 50x60=3000!!!

om het even in perspectief te zetten, ik zei ook al, spaarlampen, is beter dan niks doen, maar om nu te zeggen dat de "strijd" eerlijk gestreden wordt, en dat het comfort/kwaliteit nu zo goed is als wordt verteld.. daar ben ik het nou zo 1,2,3 niet mee eens.

vroegah.. toen spaarlampen nog nieuw en zo waren wel eens setjes gekocht bij de gamma, die vielen enorm tegen
die liggen nu weer in de kast tot ik ze kan gebruiken op plekken waar er een spaarlamp stuk gaat. die zullen er nog wel even blijven liggen, of nooit gebruikt worden.. dat is ook verspilling, en niet echt een "goeie"start voor spaarlampenverkopers. kapitaalvernietiging, en milieuvervuiling.. helaas heb ik dus al meer spaarlampen dan dat ik zou willen gebruiken, dus ik zie zo 1, 2, 3 niet gebeuren dat ik daarmee nog een duurzame ontwikkeling ga hebben hier thuis.

[edit] voor jou en mij, en andere kritische mensen zullen er best dingen in staan die al lang bekend zijn, en zo, maar jan met de pet die ook drie van die dingen koopt omdat de lamp in de wc stuk is, en kom laten we eens gek doen, we doen een duurzame geldbesparende lamp, en je bent een miskoop eerste indruk rijker. dat doet het hele spaarlampengebeuren denk ik ook geen goed.

jij en ik houden daar rekening mee, en wij hebben natuurlijk al lang berekend dat de besparing met spaarlampen vanwege bijvoorbeeld verwarming toch wat lager uit gaan vallen, ( echt waar? hadden we dat al eens gedaan?) en zijn tot de conclusie gekomen dat er een hoop "commercie" gemoeid is met de verkoop van spaarlampen, maar de anwb leden, zoals eric ze omschreef, die doen dat niet, en schrijven die dingen 1 een paar maand allemaal af, en kopen een halogeenlamp .. of trappen in de volgende reclame over led-lampen van de aldi. die mensen zijn niet kritisch, maar wel onverbiddelijk. niet goed, weg ermee..

[ Voor 23% gewijzigd door engelbertus op 15-08-2011 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tele schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:34:
[...]

Ik heb eerder in dit topic wel eens mijn netgekoppelde rookmelder nagemeten;

Ik schrok nogal van de genoemde 30mA, en inderdaad, in de handleiding van m'n Hager TG501a staat dit ook vermeld. Ik heb gelijk even een exemplaar aan m'n energy logger gehangen;

0,5W
7,3VA
cos phi is dus 0,07.

[...]
Een hoog totaal noodzakelijk vermogen (incl. blind vermogen) is niet gewenst, net zoals een hoge E-rekening.
Aangezien ik blind vermogen en cos phi maar deels kan volgen zou ik je willen vragen dit eens nader toe te lichten.
Please :)

Dus wat is het echte en blind vermogen en wat wordt mijn E-rekening als gevolg van 1 x een 30mA rookmelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:26
In de NEN 2555 staat dat een rookmelder voorzien moet zijn van een secondaire backup-batterij dit is ingegaan in 2005 NEN-EN 14604:2005, Rookmelders

Is een norm een wet?

Normen zijn geen wetten, maar ’best practices’.
Iedereen kan - op vrijwillige basis - hier zijn voordeel mee doen. In zakelijke overeenkomsten hebben normen een belangrijke functie. Ze bieden marktpartijen duidelijkheid over en vertrouwen in producten, diensten of organisaties en dagen de maatschappij uit te innoveren.
Hier staat goed waarom bedrijven zich graag aan normen houden die wel en niet genoemd staan in het bouwbesluit. bouwbesluit is immers wet.

Maar nog word het een lastig verhaal waar nooit uitgekomen gaat worden en je zit nog steeds met een privé omstandigheid en niet zakelijk.

Voor mij zelf weet ik wat ik had gedaan als ik 8 rookmelder in huis had hangen die elk 6-8W verbruiken.
Of makkelijker gezegd 80 euro per jaar aan energie op maken. is meer dan 15% van mijn energie verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
silvester6 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 08:35:

Voor mij zelf weet ik wat ik had gedaan als ik 8 rookmelder in huis had hangen die elk 6-8W verbruiken.
Of makkelijker gezegd 80 euro per jaar aan energie op maken. is meer dan 15% van mijn energie verbruik
8 rookmelders is best veel, mijn rijtjes nieuwbouwhuis heeft er 3, 1 per verdieping.
is dan dus 30 euro per jaar, maar goed, je veiligheid is ook wat waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:18:
Ook het rekenvoorbeeld van een spaarlamp in het toilet stukje is natuurlijk leuk voor het hele stuk omdat het er bij past, maar een verstandig mens zal in een toilet om diezelfde reden dus nooit een spaarlamp doen.
Rekenvoorbeeld klopt niet, want dit blijkbaar 'onverstandige mens' heeft al meer dan 7 jaar een spaarlamp in het toilet hangen zonder deze te hebben hoeven vervangen.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spaarlampen en LED lapmen zijn niet goed voor je
spaarlampen zijn kleine tl balken,
die hebben ook een notoire cos phi, en daarom gaan ze op kantoren ook maar per unit van 2.
dus voor het gamak ook maar alle kantoren gloeilampen dan, of waarom word het weggelaten ?

@neandertaler :
blindvermogen kun je okki omschrijven als een vakantieparkje met warmtenet.(svtje)
water word in de rondte gepompt, maar niemand gebruikt het echt.
totdat iemand gaat douchen.
als iemand ineens in 1 huisje het aanbod gaat verbruiken is er een ohmse belasting (voor de leiding naar dat huisje), draait iemand de kraan maar een beetje open, bijv voor 50% dan is de cos phi 0,5 voor die aansluiting.
als iemand douched is er toch evenveel blindvermogen nodig als wanneer er niemand douched.
1 huisje (jij) doet helemaal niet ter zake als ook het volledige zwembad ermee word verwarmd (industrie)
als alle huisjes spaarlampen hebben (alle kranen blijven druppelen = cos phi 0,15) dan is in verhouding tot de zwembad verwarming te verwaarlozen /warmteverlies van dat oppervlak (=industrie)

(warm)water stroomt net zoals stroom, in een tuinslang kennen we ook dezelfde verhoudingen :
snelheid, lekkage, temperatuur, diameter en druk.
stroom is niet ineens rocket science, tov een tuinslang.
in de industrie bestaan gigantische blindvermogens, bijv bij de hoogovens, waardoor dit hele verhaal niet klopt.
zoals water stroomt naar een punt (en dat is nooit omhoog)
stroomt stroom ook naar het lagere punt.
zo verhogen omvormers ook hun spanning iets, anders gaat de stroom niet stromen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2011 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

engelbertus schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:07:
als je ipv een 60 wat lamp een 10 watt lamp aanzet gaat de kachel die extra watts wel opwekken, dus qua watss, is de bespaing van die spaarlamp geen 50 watt, maar een stuk minder.
Ik heb in meer of mindere mate twee maanden in het jaar een kachel aan. Op dit moment heb ik absoluut geen behoefte aan extra gratis verwarming bij m'n verlichting, en ben ik best blij met warmte-arm licht.
verder kan ik me erg goed vinden in het feit dat de spaarlampen ( die ik heb gezien) niet bepaald een hoog comfort gehalte hebben. idd blauw en lugubere lichtkleuren.
Dat is een kwaliteitsprobleem. De LED-industrie is een paar jaar oud, de spaarlampenindustrie 20 jaar ouder en de gloeilampenindustrie meer dan een eeuw. Weet je nog hoe de eerste 'witte' LED's er uitzagen? Heb je dat vergeleken met het huidige aanbod van Philips of Pharox? Heb je al eens een goedkope spaarlamp naast een dure gezet?

Verder staat er in dat stuk ook nog gewoon regelrechte leugens. 'Mensen die groene stroom afnemen stoten meer CO2 uit.'. Weer iemand die de klok heeft horen luiden maar niet begrijpt waar het probleem nou precies zit. Het gaat niet om CO2, het gaat om fossiele koolstofverbindingen, ofwel: aardolie, steenkolen.

Langere uitleg op http://www.nutz.nl/archiv...-de-milieu-discussie.html

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 08:02

apt

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:17:
[...]

(warm)water stroomt net zoals stroom, in een tuinslang kennen we ook dezelfde verhoudingen :
snelheid, lekkage, temperatuur, diameter en druk.
...
zoals water stroomt naar een punt (en dat is nooit omhoog)
stroomt stroom ook naar het lagere punt.
...
De analogie moet iets nauwkeuriger worden beschreven: water stroomt van hoge druk naar lage druk. Anders komt er bij veel mensen weinig water uit de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:03

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
datadevil schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 08:50:
[...]

8 rookmelders is best veel, mijn rijtjes nieuwbouwhuis heeft er 3, 1 per verdieping.
is dan dus 30 euro per jaar, maar goed, je veiligheid is ook wat waard...
Ik voel me niet echt onveilig in m'n appartement uit de vorige eeuw (1989) zonder rookmelders. Voorkomen is altijd beter, dus geen TV op stand-by maar echt uit met een schakelaar, geen kaarsen voor de "gezelligheid" en elektrisch koken. En alle apparatuur wordt regelmatig onderhouden en stofvrij gemaakt. En we roken ook niet. Ik zeg niet dat het daarmee onmogelijk is om brand te krijgen, maar het risico ligt wel lager.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
ericplan schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 11:19:
[...]

Ik voel me niet echt onveilig in m'n appartement uit de vorige eeuw (1989) zonder rookmelders. Voorkomen is altijd beter, dus geen TV op stand-by maar echt uit met een schakelaar, geen kaarsen voor de "gezelligheid" en elektrisch koken. En alle apparatuur wordt regelmatig onderhouden en stofvrij gemaakt. En we roken ook niet. Ik zeg niet dat het daarmee onmogelijk is om brand te krijgen, maar het risico ligt wel lager.
en je buren hebben alles ook goed voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
datadevil schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 11:24:
[...]

en je buren hebben alles ook goed voor elkaar?
Binnen het complex ben ik niet bang voor. De woningscheidende muren en vloeren/plafonds zijn van steen/beton met weinig doorvoeren. Buiten het complex zit iets meer risico, door de dichte bebouwing.

Maar met de komende bezuinigingen op op de brandweer verwacht ik binnenkort postbus 51 spotjes over brandpreventie. (Wie kent ze nog, de drie O's?)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ rookmelder

Of je gooit er weer een DHZ pakketje tegenaan (995 euro 520Wp)

Vraag me wel af wat volgens hem A-merk panelen betekent.
Het is ex montagemateriaal, circa 2 x 35 euro schuindak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 11:46:
@ rookmelder

Of je gooit er weer een DHZ pakketje tegenaan (995 euro 520Wp)

Vraag me wel af wat volgens hem A-merk panelen betekent.
Het is ex montagemateriaal, circa 2 x 35 euro schuindak.
Kan dat wel 2 x 260Wp panelen op een Steca 500? Wat zijn de specificaties van de panelen?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag is onze nieuwe warmtepomp droger geleverd.
In de "uit"- stand verbruikt die 2 W, dat zijn 17,5 kWh op jaarbasis. :(

Kan je toch best wel veel was van drogen.
Siemens: stom, stom, stom. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
migjes schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:19:
@nihiles
dat is een goeie tip.
ik zit nu op 555m3 aan gas per jaar. (geschat rekening komt volgende maand)
heb geen zonneboiler nog dat ik iets aan extra isolatie heb gedaan of wtw.
die extra isolatie komt goed.(allen de moed om weer eens die kruipruimte in te gaan ontbreekt effe.)
heb de energie maatschapij gebeld.
het zou bij mij een bedrag zijn van 42.93 € per jaar inc btw.

(...)

vraagje.
zijn er mensen met een zonneboiler.
en denken die mensen dat ze daar meer als 55 m3 aan gas besparen daar mee?
(2 persoons huishouden)
hebben die mensen die ook aangesloten op de c.v. voor verwarming?
Bij mij (eenpersoonshuishouden) leverde de zonneboiler een besparing op van ongeveer 75 m3 per jaar. Ik gebruik de zonneboiler alleen voor het verwarmen van tapwater. Ik gok dat voor jou dan zeker een besparing van 150 m3 mogelijk moet zijn. Daarmee kom je dan ook meteen ruim onder de 500 m3 verbruik aan aardgas op jaarbasis en dus in een lagere tariefgroep voor het capaciteitstarief .

Petje af voor een dergelijk laag verbruik op jaarbasis met een tweepersoonshuishouden. _/-\o_ Wat is je geheim? Vaak op reis? Bijstoken met een houtkachel?

Bij mij is het een combinatie van zonneboiler, HR++ glas, dakisolatie, een eenpersoonshuishouden, een huis op maat en vaak buiten de deur zijn. Zit hierdoor op 250 m3 op jaarbasis.

Zijn hier nog meer mensen met een aardgasverbruik van onder de 500 m3 op jaarbasis? Zo ja, hoe hebben jullie dit bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nihiles schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:44:
[...]
Bij mij is het een combinatie van zonneboiler, HR++ glas, dakisolatie, een eenpersoonshuishouden, een huis op maat en vaak buiten de deur zijn. Zit hierdoor op 250 m3 op jaarbasis.

Zijn hier nog meer mensen met een aardgasverbruik van onder de 500 m3 op jaarbasis? Zo ja, hoe hebben jullie dit bereikt?
Op SV 2 volwassenen en 2 kinderen (bijna 4 en 1 jaar) zitten wij op 25GJ.
Dat is uitgaande van de onderwaarde van gas het equivalent van bijna 790 kuub op gas.
Huis 2005 niets aan gedaan. (HR++ en isolatie is standaard)
Tussenwoning circa 135 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gevonden op marktplaats

www.gavoorgroen.org

Iemand bekend met deze stichting? Ze zouden samenwerken met greenloans voor realisatie van zonnepanelen installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Over Greenloans gesproken: Is de rente voor zo'n lening altijd aftrekbaar? Of hangt dat af van waar je de lening voor gebruikt?

Edit: Oh, ik zie in de folder al dit staan:

U kunt fiscaal voordeel hebben omdat de rente aftrekbaar is in box 1. Informeer bij de belastingdienst naar de voorwaarden.

Ze adverteren er dus wel mee, maar in de praktijk blijkt het afhankelijk van andere factoren.

[ Voor 51% gewijzigd door asvogel op 16-08-2011 14:25 . Reden: Zelf gevonden! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asvogel schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:17:
Over Greenloans gesproken: Is de rente voor zo'n lening altijd aftrekbaar? Of hangt dat af van waar je de lening voor gebruikt?
Het hangt af van je gebruik. 10 punten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
greenloans?
lenen kost altijd geld.
is slecht voor je tvt. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:28:
Vandaag is onze nieuwe warmtepomp droger geleverd.
In de "uit"- stand verbruikt die 2 W, dat zijn 17,5 kWh op jaarbasis. :(

Kan je toch best wel veel was van drogen.
Siemens: stom, stom, stom. 8)7
Wat verbruikt ie in de "aan"-stand?

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@harold65.
Dat weet ik nog niet. Volgens het boekje zou dat minder dan de helft zijn van de oude droger (Whirlpool Senseline A).
Met dit weer (het zonnetje schijnt) gaat de was de tuin in.

Komend weekend ga ik hem aan de Plugwise hangen en dan weten we meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZonneStroom schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:43:
[...]

Kan dat wel 2 x 260Wp panelen op een Steca 500? Wat zijn de specificaties van de panelen?
Had die vraag ook verwacht van jou.

Ik heb even een datasheet opgevraagd, niet ontvangen. Wel wat het is, de Jinko JKM260M-96.

Dat valt me nog mee. Wel jammer is dat hij een Im aangeeft van 5,3A terwijl de datasheet 5,15A noemt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2011 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:33
@ga voor groen.
Is dat niet een beetje duur, hun "project aanbieding/voorbeeld"
Men betaalt. 44.54 Euro x12x15=8017.2 Euro
Dat is 8017.2/1920WP=4.18 Euro per WP.

Bovenstaande is wel een kort door de bocht berekening. Zonder Belastingaftrek en inflatie. Maar het blijft duur.

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 16-08-2011 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
migjes schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:19:
@nihiles
dat is een goeie tip.
ik zit nu op 555m3 aan gas per jaar. (geschat rekening komt volgende maand)
heb geen zonneboiler nog dat ik iets aan extra isolatie heb gedaan of wtw.
die extra isolatie komt goed.(allen de moed om weer eens die kruipruimte in te gaan ontbreekt effe.)
heb de energie maatschapij gebeld.
het zou bij mij een bedrag zijn van 42.93 € per jaar inc btw.

vraagje.
zijn er mensen met een zonneboiler.
en denken die mensen dat ze daar meer als 55 m3 aan gas besparen daar mee?
(2 persoons huishouden)
hebben die mensen die ook aangesloten op de c.v. voor verwarming?
Ik heb hier al eens eerder gepost over dit onderwerp en na wat moeite heb ik Eneco/Stedin kunnen overtuigen dat ik inderdaad in aanmerking kom voor een lager tarief voor vastrecht:
JakeNL schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 11:37:
[...]

Het Stedin tarievenblad zegt het volgende:
code:
1
2
3
G4 of G66 <= 10 m3/h (<500 m3/jaar) tarief 1 (45 euro)
G4 of G66 <= 10 m3/h (>=500 <4000 m3/jaar) tarief 1 x 2
G4 of G66 <= 10 m3/h (>=4000 m3/jaar) Tarief 1 x 4

Met een gasverbruik onder de 500m3 krijg je inderdaad het 'kookgas & warmwater abonnement' tarief, maar dit hoeft dus niet afhankelijk te zijn van de meter. Zo te zien heeft 'iedereen' een G4 of G6 meter.
(bij mij is het met terugwerkende kracht van 2010 EN 2009 verrekend) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
ik zal eens proberen mijn lage gas rekening te verklaren.
(eigenlijk had ik ook nooit zoon lage rekening verwacht, maar ja nu het 2de jaar in dit huis en het ziet er naar uit dat ik weer zo laag uit ga komen)
mijn vorige huis was een !@#$ huis daar had ik een 4x zo hoge gas rekening en nog hadden we het koud.

het huis:
inhoud = 295m3
woonoppervlakte = 40 m2 ( 100 m3) keuken + huiskamer
bouwjaar = 1987
rijtjes huis, tussen woning.
dubbelglas beneden(geen hr++ of zo iets) enkelglas boven, hr-ketel (agpo-forelli megadens 3 122. een oudere lichte hr ketel), kunstof kozijnen.
isolatie:
vloer 5 cm eps.
muur 6 cm glaswol.
platdak 5 cm eps.(op zen kop dak)
schuindak 3 cm pur.(sommige stukken is de laag dunner)
wel is alles zo gebouwd dat er maar erg weinig koude bruggen zijn.
de vorige bewoner had ook al zoon lage gas rekening maar die van mij is bijna gehalveerd.

wat ik gedaan heb aan het huis.
verwarmings-buis is isoleert van de zolder tot aan de keuken.
daar zit i aangesloten op de vloerverwarming.

vloerverwarming.
ik heb de vloer verwarming laten infrezen in de cement dekvloer.
de buizen liggen net onder de tegels.
ik heb natuursteen tegels van 1 1/2 cm dik. indian gray kwartsiet. donkere vloer.

gezins-samenstelling.
ik en mijn vriendin.
ik ben eigenlijk altijd thuis.
zelfstandige thuis werker. altijd thuis.

verwarming
eigenlijk staan alleen de vloerverwarming in de keuken/huiskamer/badkamer + handoekrekje aan.
verder verwarm ik het huis niet. de rest warmte die weg lekt naar de andere vertrekken is meer als genoeg om het boven de 16 graden te houden.

de ketel:
terug geschroeft naar 80% vermogen. (denk dat dat nog iets meer kan,maar dat is een mooie test voor van de winter)
cv-water temperatuur terug geschroeft naar 61 graden. (dit zou nog minder kunnen denk ik)
tap-water temperatuur terug geschroeft naar 68 graden. (op een 1 of andere manier komt er dan het meeste warm water uit en is het bad dan het snelst vol)
nog net geen condensatie in de afvoer dus er is nog ruimte.

thermostaat.
deze is modulerend en makkelijk in de gaten te houden.
s'avonds vlak voor het koken zet ik de thermostaat op een graad hoger als de temperatuur in de huiskamer.
dan doet de ketel op zen laagste stand de vloer lekker warm maken. (ik loop graag op bloten voeten door het huis)
na het koken gaat de thermostaat naar 21 graden (ik hou niet van kou). meestal zet ik hem dan om 10 uur s'avonds weer uit.(dit vergeet ik wel eens.)
de volgende dag als ik wakker word is de temperatuur vaak dan nog boven de 19 graden.
alleen als het echt zwaar vriest gaat de verwarming dan overdag ook wel eens aan.
het is zeldzaam dat de ketel meer als 25% van zijn capaciteit gebruikt.

ramen.
2 flinke ramen op het oosten + deur.
de eerste lente kwamen we er al snel achter dat we niet moesten vergeten de vloerverwarmings-pomp uit te zetten als het warmer word. de temperatuur van het water steeg al snel naar de 38 graden.
het heeft ons 6 weken gekost om de huiskamer temperatuur weer onder de 30 graden te krijgen.
1 raam op het westen.
daar schijnt de zon avonds op een dikke zwarte granieten plaat van de keuken.
zelfs in de herfst is die dan nog lekker van temperatuur.( wel opletten dat je geen voedingswaren op het blad laat liggen want die bederven daar op erg snel.)

het huis zelf doet waarschijnlijk veel aan de gas rekening mijn buren zitten tussen de 800 en 1000 m3.
hoop dat je er iets aan hebt nihiles.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:34:
@harold65.
Dat weet ik nog niet. Volgens het boekje zou dat minder dan de helft zijn van de oude droger (Whirlpool Senseline A).
Mijn AEG Lavatherm 55840 doet 0 in uit.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vanmiddag het uit-vermogen gemeten met een energiemeter (SilverCrest). Die gas 2 W stand-by aan.
Nu zit de Plugwise erop en die geeft een verbruik aan van 0 W.

Die SilverCrest gaat nu subiet naar het milieupark...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:23

WouterB

3680 Wp

Net toch maar 's een plugwise set besteld, kan ik ook goed mijn gebruik in de gaten gaan houden :)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
zonnigtype schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 19:05:
[...]
die het vertikken op hun "meterstanden kaarten" aparte vakjes voor "teruglevering" er bij te zetten.

Volgende vraag: hoe doen al die honderden (??? duizenden ???) SDE en ook niet SDE klanten het dan die een digitale meter met teruglevertelwerk(en) hebben? Ze moeten toch ergens die teruglevering kunnen noteren als het - zoals je lijkt te stellen - niet per mail gaat. Of krijgen die allemaal een gezwellige professionele meteropnemer om al die moeilijke getalletjes te komen verwerken?
[...]
Ik kreeg een aantal weken geleden inderdaad een meteropnemer van Endinet op de stoep om de standen op te nemen omdat ze wisten dat ik zonnepanelen heb (schrijftelijk en telefonisch doorgegeven) en dat het daarom niet op de oude vertrouwde manier via de websie of de kaart ingevuld kon worden.
En zoveel panelen liggen er niet in Eindhoven, dus zoveel last zouden ze er niet van moeten hebben.
Het zal wel wat sneller werken bij kleinere netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:26
Vandaag netjes briefje ontvangen van certiQ dat mijn standen zijn binnen gekomen en verwerkt _/-\o_ (duurt ff soms en paar belletjes :o )

Vandaag werkt de installatie precies 1 jaar heb 4163,48 kWh opgewekt dit is 963,77 kWh/kWp toch lekker als 850kWh/kWp de voorgeschotelde berekening was.

Resultaat is dan ook een goede 14% rendement op de inleg 2,5% meer dan verwacht. hier kan me spaarrekening niet tegenop.

Gemiddelde vergoeding met subsidie per kwh is nu +- €0.38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

ZonneStroom schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:43:
[...]

2 x 260Wp mono Kingsuns gaan prima op Steca 500.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:20:
zoals in de tekst van de link ook stond, dat de verlichting de laatste stap kon zijn bij besparingsplannen, en een vergelijk met de warmwaterkraan werd aangehaald. warm water kost wel 500 keer meer dan een gewone gloeilamp aan energie.

overigens snap ik dan niet dat een vaatwasser 50 x 60 Watt gloeilampen gebruikt en een wasrogeropeens 20x 100 watt gloeilampen! ( en die laatste dan met een uitroepteken. dat is immers 2000, waar 50x60=3000!!!
Je bedoelt 500x meer vermogen.

Ik heb het stuk niet gelezen, maar vrees dat ze dankbaar van die verwarring gebruik maken, dat de gemiddelde persoon niet zo goed begrijpt wat nou precies het verschil is tussen energie en vermogen.

Een warmwaterkraan gaat zo nu en dan een paar seconden of minuten open, lampen branden uren achtereen. En ook die vaatwasser trekt een kwartier lang 3 kW, dan is het water warm en loopt het opgenomen vermogen drastisch terug. En in veel huishoudens draait de vaatwasser niet eens elke dag, terwijl wel elke dag voor een paar uur de lampen aangaan.

We weten toch allemaal dat een onschuldig settop-boxje dat in stand-by maar 15 W trekt, op jaarbasis meer kan verbruiken dan een wasmachine of vaatwasser? Omdat hij 24x7 aanstaat. Je moet naar energie kijken, niet vermogen.

Een tweede punt is dat warmte in de praktijk een laagwaardiger vorm van energie is dan elektricitiet. Het kost in een centrale meer dan 2 kWh warmte (gemiddeld) om 1 kWh elektriciteit op te wekken. Je kunt ze dus niet als equivalent beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 18:33:
[...]

2 x 260Wp mono Kingsuns gaan prima op Steca 500.
De data op je site gaat niet verder dan JYM250 voor de mono's, die hebben een Imp van 5,3A
Ik verwacht voor de 260 variant een nog hogere Imp. Dan neemt het verlies bij maximale instraling iets toen.
(Jinko zit op Imp van 5,15A volgens de datasheet van de fabrikant)

Verder wel een scherpe prijs (995), ookal is het ex montage materiaal.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.energieloket.n...agnes/47/zonnesteek-.html

niet vergeten he ?
3 september voor de regio alkmaar e.o.

als je het slim aanpakt kun je voor 50/60 cent per Wp aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:37:

niet vergeten he ?

* NielsTn ziet EricPVT al met stretcher en slaapzak voor de entree liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

niet vergeten he ?

Bedankt voor de tip, ga gelijk mijn broer inseinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

niet vergeten he ?

Hoe dan?
De subsidie is nooit meer dan 50 % van de aanschafprijs.
Is de prijs al gedaald tot 1,00 per Wp? Ik zag laatst ergens voor 1,44/Wp, en dat is volgens mij al een mooie prijs... maar goed, misschien gaat het zo snel tegenwoordig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

En waarom hebben dat soort regelingen niet in ons zonnige Zuiden? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:58:
En waarom hebben dat soort regelingen niet in ons zonnige Zuiden? :(
die is er wel
https://portal.prvlimburg....jsp?ref=zonnepanelen2011

* NielsTn gaat voor de volle mep (mag ik ook eens plunderen na eerste series subsidieloos te hebben geschokt.... 8) )

[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 16-08-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@NielsTn.
Ik dacht dat die al overtekend was. Tenminste dat heb ik van een aantal collega's begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:07:
@NielsTn.
Ik dacht dat die al overtekend was. Tenminste dat heb ik van een aantal collega's begrepen.
gewoon aanvragen: nee heb je , ja kun je krijgen :)
ALTIJD bij de officiële instanties vragen... hear-say is zoooo....achterhaald.

dus hup! invullen! Het kost je paar minuten en verplicht nog tot niets!

(PS: mijn aanvraag is in begin juli nog gehonoreerd.

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 16-08-2011 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NielsTn schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:01:
[...]

die is er wel
https://portal.prvlimburg....jsp?ref=zonnepanelen2011

* NielsTn gaat voor de volle mep (mag ik ook eens plunderen na eerste series subsidieloos te hebben geschokt.... 8) )
Na die slechte juli-maand ga ik ook maar wat bijplaatsen ;) Vanaf 10 oktober weer Zon op je Dak in Amsterdam EUR 1,00 per Wp met een maximum van EUR 1200,-. Eens kijken of ik 5 van die mooie Sunpower E20's kan scoren, want de ruimte is nog steeds schaars.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
engelbertus schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:31:
[...]
maar goed. alleen een erkende MMM installateur kan me natuurlijk vertellen wat het werkelijk zou zijn in mijn geval.
je hebt niet perse een mmm installateur nodig, je kan ook een label bedrijf in de arm nemen die ook op de mmm lijst staat (bijvoorbeeld unie-label) en hun een eerste label laten opmeten en vervolgens vragen wat je energie index in specifieke situaties doet.
Houdt wel rekening met een aanzienlijk verschil tussen 2 labelstappen en een verlaging van 0,75 van de energie index. Dit hoeft niet altijd hetzelfde te zijn (maw lees de kleine lettertjes van de subsidies).
Kosten zijn ongeveer 250-300 euro voor 2 labels.
Rijkssubsidie hiervoor is een maand of 10 geleden uitgeput.
Voor actuele prijzen kan je bij een van de aanbieders hier op het forum terecht of de solar top 50.
Ik kan je wel iemand aanraden maar daar mag je me een DM voor sturen, anders lijkt het net of ik reclame maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@NielsTn.
Moet ik niet eerst een offerte aanvragen bij een bedrijf?
Of kan je gewoon een schatting maken van de kosten?

Voor november wil ik 2000 Wp bijplaatsen op het dak van het huis. Het dak van de garage is nu vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:21:
@NielsTn.
Moet ik niet eerst een offerte aanvragen bij een bedrijf?
Of kan je gewoon een schatting maken van de kosten?

Voor november wil ik 2000 Wp bijplaatsen op het dak van het huis. Het dak van de garage is nu vol.
Heb een schatting gegeven. kwam op max. subsidie uit...
en anders snuffel je de SolarTop50 af, vraagt offertes (voor x Wp, of een x bedrag, in/ex omvormer).
let wel: installatiekosten gaan niet mee bij de subsidie...puur materiaal.

als uiteindelijk eea geplaatst is: factuur toesturen, met betaalbewijs, en registratiefomrulier, en na ca 10 werkdagen keren ze in Limburg uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bedankt voor de info!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn ziet EricPVT al met stretcher en slaapzak voor de entree liggen
dat gaat meevallen, na al 4 jaar, wel ga ik ellebogen met snoekie.
back in the days 2007/2008 kreeg je een dikke 2,50 euro/Wp,
en was 2 panelen vorig jaar met installatie materialen en omvormer ook geen probleem.
dat er 2 185Wp panelen opstonden met clickfit en een sb2100TL maakte helemaal niks uit,
erg fijn, kan je een beetje optimaliseren en shufflen op het dak.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2011 21:49 . Reden: tweaken stopt nooit als je pv hebt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Verdorie! ik wil ook zonnepanelen subsidies!
Alkmaar, Amsterdam, Limburg, waar blijft Eindhoven met die geschenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
HellevUUr schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:57:
Verdorie! ik wil ook zonnepanelen subsidies!
Alkmaar, Amsterdam, Limburg, waar blijft Eindhoven met die geschenken?
Misschien ehh... samenwerken met een mede-limburger? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
NielsTn schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:06:
[...]
Misschien ehh... samenwerken met een mede-limburger? >:)
Hahaha, even de spanningen daargelaten, is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
HellevUUr schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:08:
[...]

Hahaha, even de spanningen daargelaten, is dat mogelijk?
geen idee.. ik heb al mijn max gereserveerd & besteed...
meer daarover eind deze maand in een groot installatie-verslag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat vraag ik mij al een hele tijd af:

Als ik PV aanschaf via een subsidieregeling en die dan verkoop aan iemand anders, is dat legaal?

Volgens mij wel, want ik heb de koop gesloten en alles netjes via facturen aangetoond.
Als ik die dan (in de verpakking) aan iemand anders verkoop tegen dezelfde kosten, dan is hier m/i/ geen speld tussen te krijgen.

Alleen een probleem met de garantie dus, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:47:
[...]

dat gaat meevallen, na al 4 jaar, wel ga ik ellebogen met snoekie.
back in the days 2007/2008 kreeg je een dikke 2,50 euro/Wp,
en was 2 panelen vorig jaar met installatie materialen en omvormer ook geen probleem.
dat er 2 185Wp panelen opstonden met clickfit en een sb2100TL maakte helemaal niks uit,
erg fijn, kan je een beetje optimaliseren en shufflen op het dak.
Zelf zit ik dan net op 10 km hoogte richting Turkije, maar ik stuur een stand-in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:13:
[...]

Zelf zit ik dan net op 10 km hoogte richting Turkije, maar ik stuur een stand-in :)
inclusief knokploeg? :)
* NielsTn rijdt dagelijks in de trein richting Alkmaar/Den Helder..dussss een bezoek is easy to plan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik PV aanschaf via een subsidieregeling en die dan verkoop aan iemand anders, is dat legaal?
weet ik niet, wat ik wel weet is dat in mijn regeling (zonnesteek) stond : dient 4 jaar aanwezig te zijn, en daarna vrij voor verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@eric-pvt.
En dan komt (onwaarschijnlijk) iemand op bezoek en zegt dat hij je installatie wilt zien. Dan ziet hij een reeks
PV panelen, omvormers, etc.
Dan draait hij zich om, maakt een krabbel op zijn schrijfblok en gaat tevreden naar huis..........

Ooit iemand op dit forum een bezoekje gehad van een subsidie-inspecteur????????

[ Voor 14% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-08-2011 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
In de subsidieregeling Limburge Zonnepanelen staat dat binnen 6 maanden na aanvraag (of ontvangst) van de subsidie de panelen op/aan de eigen woning in Limburg op het elektranet aangesloten moet zijn.
Dan staat er nog iets van indien onduidelijkheden beslist gedeputeerde staten.
Dus vrij waterdicht lijkt me.
Jammer, het was te proberen.

@Schinnen-groen Nee, nog nooit iemand over de vloer gehad, maar theoretisch zou dit nog kunnen tot 5 jaar na het einde van mijn subsidie (als ik me niet vergis).
Bovendien heb ik er nu slechts 1 jaar op zittten.

[ Voor 18% gewijzigd door HellevUUr op 16-08-2011 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Denk je nu werkelijk dat zo'n inspecteur het dak opgaat en typenummers gaat vergelijken met de nummers op de offerte/factuur?
Als hij de panelen ziet liggen met de omvormer, aangesloten op het lichtnet, dan is volgens mij voor hem de zaak ok.

Je met natuurlijk wel zorgen dat je minimaal het aantal panelen hebt liggen dat in de facuur wordt genoemd.

Als je nog geen PV installatie hebt, ja, dan gaat het feest niet door.

[ Voor 29% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-08-2011 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maar waarom zou je de kip met de gouden eieren verkopen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:32:
Denk je nu werkelijk dat zo'n inspecteur het dak opgaat en typenummers gaat vergelijken met de nummers op de offerte?
Als hij de panelen ziet liggen met de omvormer, aangesloten op het lichtnet, dan is volgens mij voor hem de zaak ok.
Als je al (subsidieloze) panelen hebt liggen maakt dat het wat moeilijker.
Als je alleen subsidie panelen hebt liggen kan het aantal in ieder geval gecheckt worden adh van je facturen.
Ik betwijfel of er iemand achter zal komen, maar 1 ding is zeker, het mag niet.
Dus dan komt er valsheid in geschrifte, fraude, oplichting en weet ik wat allemaal om de hoek kijken (ben geen jurist dus spaar me aub eennhedenpolitie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien omdat je zelf al genoeg PV hebt liggen en iets over hebt voor een energiebewuste medemens?

Maar alle gekheid op een stokje, het is niet legaal en dat is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Correctie: je hebt NOOIT genoeg PV op je dak liggen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:43:
Correctie: je hebt NOOIT genoeg PV op je dak liggen. >:)
Zeg dat maar tegen de welstand, hier in A'dam C. ;w

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype smokkelt mee met 31 kuub per jaar, genormaliseerd (calorische correctie).

Oeps. Vergeten. Dat was slechts kookgas. ;)

Rest is stadswarmte. Afgelopen jaar 12,22 GJ (is minder geweest, we zijn veel thuis en worden ouder en ietwat kouwelijk, overdrachtelijk gesproken...).
Bij gas equivalent van 31,6 m3 gas per GJ zou dat SV verbruik neerkomen op 386 kuub, plus kookgas komt dat neer op 417 kuub fictief gas verbruik totaal. Met 2 personen, in ingesloten appartement begane grond met dubbel glas van 1988. Grootste besparing is de door spontane hersenkronkels ontstane aversie tegen het gedwongen moeten betalen van stadswarmte kosten aan een onverkozen Zweeds Staatsbedrijf en de daardoor gestuurde spieren in mijn hand die de radiatorknoppen bedienen (slechts 3 van de in totaal 8 in huis). Richting: rechtsom... :+

@JakeNL
Met een gasverbruik onder de 500m3 krijg je inderdaad het 'kookgas & warmwater abonnement' tarief, maar dit hoeft dus niet afhankelijk te zijn van de meter. Zo te zien heeft 'iedereen' een G4 of G6 meter.
Nope. Ik behoor tot het zeldzame ras Homo sapii die een kookgas meter G1,6 bezit. Zelfs het mannetje van - destijds - NUON Infrabeheer kon z'n ogen niet geloven, maar het ding hangt er nog steeds (derde exemplaar al, "reguliere meterwisseling"...). :*)

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 16-08-2011 22:53 . Reden: byzondere gasmeter? ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

ericplan schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:10:
[...]

Na die slechte juli-maand ga ik ook maar wat bijplaatsen ;) Vanaf 10 oktober weer Zon op je Dak in Amsterdam EUR 1,00 per Wp met een maximum van EUR 1200,-. Eens kijken of ik 5 van die mooie Sunpower E20's kan scoren, want de ruimte is nog steeds schaars.
€1/Wp met een max van 1200Wp én een max van 30% van de aanschafprijs van de panelen. Die €1200 hark je wel binnen waarschijnlijk met die E20 panelen van SunPower. Voor het overige zullen we weer erg creatief moeten zijn om het maximum eruit te halen.
Bij 30% geeft een set van €4000 het maximum subsidie bedrag. Volgens Eric-PVt wordt dan dan 2 panelen van 210Wp met een SMA STP12000TL-10 omvormer erbij. >:) Waar moet je die nou weer ophangen?
Zal wel iets gaan worden van rond de 1850Wp met een bijpassende omvormer.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:27:
@eric-pvt.
En dan komt (onwaarschijnlijk) iemand op bezoek en zegt dat hij je installatie wilt zien. Dan ziet hij een reeks
PV panelen, omvormers, etc.
Dan draait hij zich om, maakt een krabbel op zijn schrijfblok en gaat tevreden naar huis..........

Ooit iemand op dit forum een bezoekje gehad van een subsidie-inspecteur????????
ALS hij slim is komt hij niet langs, maar pakt een actuele luchtfoto die ze toch al hebben in het kader van de WOZ. Juist PV kun je prima uit de lucht controleren. (da's geen google kwaliteit overigens).
Ook de reeks over de jaren heen is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HellevUUr schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:36:
[...]
Dus dan komt er valsheid in geschrifte, fraude, oplichting en weet ik wat allemaal om de hoek kijken (ben geen jurist dus spaar me aub eennhedenpolitie).
Da's makkelijk, de eenheid van de jurist is €.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:11:
Da's makkelijk, de eenheid van de jurist is €.
2 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:37:
Misschien omdat je zelf al genoeg PV hebt liggen en iets over hebt voor een energiebewuste medemens?

Maar alle gekheid op een stokje, het is niet legaal en dat is niet goed.
Te veel PV op je dak, kan dat? ;)

Even terzijde, ik onder mijn keukenkastje een gat in de grond van ongeveer 50x50x50 voor de watermeter:

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/xda3vo.jpg

Nu wil het vullen met vlokken oid maar bij de meeste isolatietokos zit ik onder het minimum aan hoeveelheid, en bij de lokale bouwmarkt valt er ook niks geschikts te vinden. Weet iemand nog andere dingen om het mee op te vullen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Daarmee kom je dan ook meteen ruim onder de 500 m3 verbruik aan aardgas op jaarbasis en dus in een lagere tariefgroep voor het capaciteitstarief .

Zijn hier nog meer mensen met een aardgasverbruik van onder de 500 m3 op jaarbasis?
@nihiles: ik heb mijn administratie eens doorgenomen en ik zie dat ik 1 x ( in 2007 ) onder de 500 kuub zat; de andere jaren zat ik zo rond de 600 / 650 kuub; blijkbaar was 2007 niet erg koud-een zachte winter dus;
kan ik daar wat mee :?
mijn energie mij benaderen en vragen of ik voor dat jaar recht heb op teruggave, omdat ik onder de 500 kuub zat?? (of ben ik daar veel te laat mee??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Erasmo schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:40:
[...]
Even terzijde, ik onder mijn keukenkastje een gat in de grond van ongeveer 50x50x50 voor de watermeter:
Nu wil het vullen met vlokken oid maar bij de meeste isolatietokos zit ik onder het minimum aan hoeveelheid, en bij de lokale bouwmarkt valt er ook niks geschikts te vinden. Weet iemand nog andere dingen om het mee op te vullen?
Verpakkingschips? Je hebt ze van EPS en afbreekbaar - ik zou de eerste versie nemen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Laatst online: 04-06 21:24
[...]

[afbeelding]

Bij de grote bekende bouwmarkt in Baarn hebben ze zakken met piepschuim-balletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
[...]

....
dubbellaags leggen/installeren ;)

mbt isoleren:
pak Isover Unipan 10cm hiervoor pasmaken?

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 17-08-2011 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
HellevUUr schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:11:
[...]

je hebt niet perse een mmm installateur nodig, je kan ook een label bedrijf in de arm nemen die ook op de mmm lijst staat (bijvoorbeeld unie-label) en hun een eerste label laten opmeten en vervolgens vragen wat je energie index in specifieke situaties doet.
Houdt wel rekening met een aanzienlijk verschil tussen 2 labelstappen en een verlaging van 0,75 van de energie index. Dit hoeft niet altijd hetzelfde te zijn (maw lees de kleine lettertjes van de subsidies).
Kosten zijn ongeveer 250-300 euro voor 2 labels.
Rijkssubsidie hiervoor is een maand of 10 geleden uitgeput.
Voor actuele prijzen kan je bij een van de aanbieders hier op het forum terecht of de solar top 50.
Ik kan je wel iemand aanraden maar daar mag je me een DM voor sturen, anders lijkt het net of ik reclame maak.
ok, dan geen installateur, maar een ander MMM gerelateerd bedrijf. er is geen enkele manier om op voorhand een label of resultaat van mogelijke maatregelen op het label. te bepalen. er zijn maar twee opties die misschien elkaar kunnen versterken, of juist deels overlappen. afzonderlijke zorgen ze voor een effect dat
B een A word. maar misschien is dat wel een A+ maar dat kun ej zo niet zien.
en zoals je zegt, die MMM sunsidie is uitgeput. dus die kosten heb ik ook als e.e.a. helemaal niet haalbaar blijkt. wat ik eigenlijk verwacht bij mijn huis van 3 jaar oud. dan is 300 euro 200 Wp extra :)
overigens heb ik begrepen dat het bepalen van een label helemaal niet een kestie is van heel veel cijfertjes van het concrete verbruik, en verlies maar meer een soort "punten" systeem, dat min of meer forfairair werkt. waardoor het dus niet te vergelijken is met de Energie Prestatie Norm, dus eigenlijk ben ik daar wel benieuwd naar hoe dat nu wordt bepaald. ik kan bijvoorbeeld zelf wel de EPC waarde uitrekenen, als ik zou willen.. het enige dat ontbreekt is de geschreven norm of het rekenprogramma. dat heb ik zelf niet.. iig niet die die op dit moment de actuele is.

overigens staat op die site wel dat ik nog steeds recht heb op 300 of 750 euro al naar gelang de labelstappen die ik zou maken, naast maximaal 1000 euro van de provicie, die wel ook weer allen werkt met de MMM partners, waarschijnlijk om de uitvoering van die subsideregel erg simpel te houden.
Pagina: 1 ... 114 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.