Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.880 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Ikke! schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 17:57:
[...]
...
Net de temperatuur vd cv ketel maar wat naar beneden geschroefd, van 85 naar 50 graden. Ook de pomp van standje 2 (vd3) naar stand 1 gezet, gaat dan van 55 naar 35 W.
...
wel opletten he... het gros van alle centrale verwarming is niet waterzijdig ingeregeld.
dus een lagere pompstand kan in een ongeregeld systeem zorgen dat ruimten niet afdoende verwarmd gaan worden (=de warmtestroom is dan te zwak, en kiest de weg vd minste weerstand).

(en dan begin ik nog niet met het aanpassen van het ketel-vermogen ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 14-08-2011 18:41 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Thanx, zal ik doen. Als de verwarming aan gaat, zal ik wel opletten of alles goed warm wordt. Het radiatoroppervlak is hier waarschijnlijk lang niet genoeg voor ltv, dus als het kouder wordt gewoon kijken of het huis wel warm te krijgen is.

Over het verwarmen van de zolder: Geen idee op welke temperatuur de cv ketel zelf de zolder kan houden, het is een Nefit HR ketel uit '99, dus niet echt slecht, maar vast niet het beste. De paar leidingen die over de zolder lopen zijn wel geisoleerd.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:27
NielsTn schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:40:
[...]

wel opletten he... het gros van alle centrale verwarming is niet waterzijdig ingeregeld.
dus een lagere pompstand kan in een ongeregeld systeem zorgen dat ruimten niet afdoende verwarmd gaan worden (=de warmtestroom is dan te zwak, en kiest de weg vd minste weerstand).

(en dan begin ik nog niet met het aanpassen van het ketel-vermogen ;) )
Je merkt het vanzelf wanneer de ketel het niet meer kan bijbenen. Ik had de ketel gewoon in temperatuur naar beneden geschroefd, zodat de ketel ging condenseren. Bij buitentemperaturen onder de -5 graden Celsius kon de ketel het nier meer bijstoken. Tegen die tijd had ik de temperatuur weer tijdelijk iets verhoogd. Ging prima. Heb nu het een en ander aangepast op CV-gebied + meer isolatie, hopelijk hoeft het dit jaar niet meer.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 06:42
ZonneStroom schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:04:
[...]

Omdat het zich terug zou moeten laten zien in een op zuid georiënteerd systeem. De aangegeven 918kWh/kWp is voor het kust gebied zelfs aan de lage kant.
Die 918kWh/kWp is inderdaad wat laag, maar was dat niet de set die onder een hoek van 20 graden stond? Ik kan mij goed voorstellen dat je in de zomermaanden veel extra opbrengst kunt hebben, maar in de overige maanden mis je veel. De afgelopen twee jaar waren de zomers niet zo best, dat zie je dan volgens mij extra goed terug. Dat die set op west bijzonder goed presteert is wel verrassend. Zou het mogelijk te verklaren zijn met de dagelijkse wolkencyclus?
Zie de prachtige website van Kees Floor:
http://www.keesfloor.nl/weerkunde/8daggang/8daggang.htm

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 20:11

The Wizard

Moderator Mobile
Af en toe lees ik deze topic rustig door, nu al een tijd niet meer gedaan, maar om ruim 100 pagina's door te nemen gaat me iets te ver :).

Ik heb momenteel 1440 Wp op het dak liggen (ZW, 223 graden) onder een hoek van 20 graden (lessenaar dak), dit is in juni 2009 erop gekomen.
Uiteraard bevalt dit zeer goed :). Toch is het virus weer op komen zetten en daarom vorige week een setje besteld van 600 Wp (2x 300 Wp) met een soladin 600 voor op de uitbouw van het huis. Dit is eind vorige week binnen gekomen en zaterdags geïnstalleerd. Tevens een plugwise setje besteld om de beide sets te monitoren.

Toch is het voor het gevoel niet goed genoeg :). Dus daarom vanavond nogmaals een bestelling gedaan voor 1200 Wp (6x 200 Wp) met 2x Soladin 600.

In totaal ligt er straks 1440 + 600 + 1200 = 3640 Wp op het dak. Hiermee dekken we minimaal 2/3 van onze jaarrekening af.

Ik heb ook nog zitten denken aan een zonneboiler, maar met ons gasverbruik (600 m3) is het domweg niet rendabel genoeg. We hebben nl. een dubbele schuifpui op het ZW, en met een zonnige winter is dit ideaal om het huis op temperatuur te houden. In de zomer houden we het lekker koel door screens :)). Tevens hebben we balans ventilatie die ik 2 jaar geleden opnieuw in heb laten regelen om het maximale rendement eruit te halen.

Tevens rijden we 2 zuinige auto's (geen lease), een Suzuki Alto 2010 en een Toyota Auris Hybride (2011).

Onze primaire doel is geld besparing, maar op deze manier leveren we ook een bijdrage aan een verminderde belasting van het milieu.

Ondanks dat ik een groene gemeente (Zeewolde) woon met veel duurzame projecten (windmolens (3x zoveel productie dan Zeewolde verbruikt), een wijk met stadsverwarming dat op biogas gestookt wordt) wordt er geen subsidie verleend op kleinschalige projecten. Daarom liggen er hier in het dorp nauwelijks zonnepanelen, in mijn straat (150 huizen) zijn wij de enige...

Tot zover de introductie, ik zal het topic bookmarken en actief blijven volgen :).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de impact van die 20 graden met de slechte maanden nu is groot
echter is de diffuse opbrengst wel hoog./relatief
vorig jaar knalde de zuid set iets onder prior in den helder,
ik maak me daar geen zorgen over.
het glijdend gemiddelde van 1 juni tot 1 juni is erg goed.(2010->2011)
ik denk dat er niet veel mensen zijn tot 1-8 j.l die op 918 komen,
gezien de maanden juni-juli

ik ben vanmiddag in de zon eens gaan kijken,
die zuidmuur is geinpregneert en glinstert bijna, zou dat wat uitmaken ?
als ik er een autofocus op richt,(lumix lx3)
dan slaat de belichting toch wel erg hoog uit,
van de muur afgericht veel minder.

@the wizard : zooooooo herkenbaar, hoeveel pannen zijn er nu nog vrij ?
wat voelt rijker, 10k op de bank of 10k achteruit op de meter ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2011 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:47:
Af en toe lees ik deze topic rustig door, nu al een tijd niet meer gedaan, maar om ruim 100 pagina's door te nemen gaat me iets te ver :).

Ik heb momenteel 1440 Wp op het dak liggen (ZW, 223 graden) onder een hoek van 20 graden (lessenaar dak), dit is in juni 2009 erop gekomen.
Uiteraard bevalt dit zeer goed :). Toch is het virus weer op komen zetten en daarom vorige week een setje besteld van 600 Wp (2x 300 Wp) met een soladin 600 voor op de uitbouw van het huis. Dit is eind vorige week binnen gekomen en zaterdags geïnstalleerd. Tevens een plugwise setje besteld om de beide sets te monitoren.

Toch is het voor het gevoel niet goed genoeg :). Dus daarom vanavond nogmaals een bestelling gedaan voor 1200 Wp (6x 200 Wp) met 2x Soladin 600.

In totaal ligt er straks 1440 + 600 + 1200 = 3640 Wp op het dak. Hiermee dekken we minimaal 2/3 van onze jaarrekening af.

Ik heb ook nog zitten denken aan een zonneboiler, maar met ons gasverbruik (600 m3) is het domweg niet rendabel genoeg. We hebben nl. een dubbele schuifpui op het ZW, en met een zonnige winter is dit ideaal om het huis op temperatuur te houden. In de zomer houden we het lekker koel door screens :)). Tevens hebben we balans ventilatie die ik 2 jaar geleden opnieuw in heb laten regelen om het maximale rendement eruit te halen.

Tevens rijden we 2 zuinige auto's (geen lease), een Suzuki Alto 2010 en een Toyota Auris Hybride (2011).

Onze primaire doel is geld besparing, maar op deze manier leveren we ook een bijdrage aan een verminderde belasting van het milieu.

Ondanks dat ik een groene gemeente (Zeewolde) woon met veel duurzame projecten (windmolens (3x zoveel productie dan Zeewolde verbruikt), een wijk met stadsverwarming dat op biogas gestookt wordt) wordt er geen subsidie verleend op kleinschalige projecten. Daarom liggen er hier in het dorp nauwelijks zonnepanelen, in mijn straat (150 huizen) zijn wij de enige...

Tot zover de introductie, ik zal het topic bookmarken en actief blijven volgen :).
Je gasverbruik is super. Maar met stroom kan het wellicht nog beter. Waarom die laatste kwh niet even besparen. Dan kom je op 100 procent dekking eigen verbruik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:49:

@the wizard : zooooooo herkenbaar, hoeveel pannen zijn er nu nog vrij ?
Als ik de 1200 Wp er op liggen, kan er hooguit nog zo'n setje erop :). Daarom heb ik ook gekozen voor hoge opbrengst panelen, wil altijd ruimte over houden voor meer ;).

Het grote voordeel is dat ik een lessenaar dak heb over de hele lengte van het huis (met 1 dakraam en 1 schoorsteen), en op het ZW, dus ideaal voor panelen. Het nieuwe setje komt onder het dakraam. Geen obstakels in de weg, alleen een huis waar je in de winter slagschaduw van hebt (zie foto 2).

Foto 1 laat het 1440 Wp setje zien en de 2 panelen die er gisteren op zijn gekomen. Ik ga ze nog van richting veranderen, meer tegen de muur van de 1e verdieping aan en parallel aan de muur, dit is iets ongunstiger qua ligging, maar de dakrand creëert nu al vanaf 19:00 een lichte schaduw op de onderkant, dit is 's winters natuurlijk nog veel erger. Dit setje moet 's winters ook de mooie zonnige dagen draaien, deze zijn gemakkelijk schoon te maken :).

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/Upload/IMG_3998.JPG
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/Upload/IMG_0606.JPG
wat voelt rijker, 10k op de bank of 10k achteruit op de meter ?
Mijn meter kan helaas niet achteruit lopen (zo'n electronisch geval, wel met teruglevertelwerk gelukkig), maar het idee alleen al dat je eigen stroom opwekt en niet de leverancier rijker maakt dan nodig ;), is een voldoening op zich. En daarbij heb je natuurlijk een mooi rendement, wat ik nu op dak gooi, ben ik ook kwijt door 3 maanden met de (nieuwe) auto te rijden, en dat geld krijg je nooit terug...
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:59:
[...]

Je gasverbruik is super. Maar met stroom kan het wellicht nog beter. Waarom die laatste kwh niet even besparen. Dan kom je op 100 procent dekking eigen verbruik >:)
Tsja, moet wel wat geld op de spaarrekening blijven ;). De ketel is ook al 11 jaar oud, moet ooit ook een keer vervangen worden. Vervangen doen we nu nog niet, het is al een HR en hij doet het nog prima.

[ Voor 16% gewijzigd door The Wizard op 14-08-2011 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09 22:45
The Wizard schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 22:13:
[...]
Mijn meter kan helaas niet achteruit lopen (zo'n electronisch geval, wel met teruglevertelwerk gelukkig), maar het idee alleen al dat je eigen stroom opwekt en niet de leverancier rijker maakt dan nodig , is een voldoening op zich. En daarbij heb je natuurlijk een mooi rendement, wat ik nu op dak gooi, ben ik ook kwijt door 3 maanden met de (nieuwe) auto te rijden, en dat geld krijg je nooit terug...
Ben ook al een tijdje rond aan het kijken voor een pv-installatie, heb helaas ook zon electronisch geval met teruglever-telwerk. Het is nieuwbouw en kan mag de meter hoogverschijnlijk niet omwisselen. Maar ik heb een vraagje: Stel ik gebruik 100watt, de pv-installatie levert 100watt, worden deze dan rechtstreeks gebruikt of eerst 100 watt teruggeleverd aan het net wat ook het terugtelwerk registreerd en vervolgens worden er weer 100 watt uit het net getrokken wat dat het normale telwerk registreerd?

[ Voor 93% gewijzigd door pazzje op 14-08-2011 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
And here are the results from .... Leiden (7 km. van Noordzee kust, vaak ook buiten de wolkenlijn vallend die we in de polders zien ontstaan meer landinwaarts).

Meetperiode 1 aug. tot 1 aug. 2 stuks 108 Wp Shell Solar pal zuid (25 meter DC bekabeling, elk op een OK4 omvormer met max. rendement van 94%, geen schaduw):

1 aug. 2010 - 1 aug. 2011 896 kWh/kWp
1 aug. 2009 - 1 aug. 2010 965 kWh/kWp
1 aug. 2008 - 1 aug. 2009 975 kWh/kWp
2007-2008 met 2 weken missend na installatie start op 13 aug. 2007: 903 kWh/kWp

De Kyocera's deden het trouwens van 1 aug. 2010 - 1 aug. 2011 uiteraard het best met 948 kWh/kWp. Die staan (bewust) op plat dak iets west van zuid gericht (ook n.a.v. bevindingen van eric-pvt). 2x 50 Wp in serie op 1 OK4 omvormer. Geen "schitterende muur" daar, wel vrij uitzicht over polders vanaf dak 4e verdieping.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
pazzje schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:27:
[...]

Ben ook al een tijdje rond aan het kijken voor een pv-installatie, heb helaas ook zon electronisch geval met teruglever-telwerk. Het is nieuwbouw en kan mag de meter hoogverschijnlijk niet omwisselen. Maar ik heb een vraagje: Stel ik gebruik 100watt, de pv-installatie levert 100watt, worden deze dan rechtstreeks gebruikt of eerst 100 watt teruggeleverd aan het net wat ook het terugtelwerk registreerd en vervolgens worden er weer 100 watt uit het net getrokken wat dat het normale telwerk registreerd?
Je kunt de meter nooit inwisselen voor een Ferris versie, helaas...

Nee, de 100 Watt wordt eerst intern verstookt, je moet het zien als een interne loop, pas bij een tekort wordt er stroom onttrokken aan het openbare net. Hetzelfde met teruglevering, alles wat niet intern verbruikt wordt gaat terug naar het openbare net en wordt dan pas geregistreerd als teruggeleverde energie op je meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@The Wizard

Ik bedoelde besparen in plaats van zelf opwekken.
Met een dergelijk laag gasverbruik, moet het toch ook wel lukken het stroomverbruik iets te beperken.
Een groot sluipverbruik onderzoek wellicht?

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2011 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Ik kom van 1/8/10 tot 1/8/11 op 960 kWh/kWp, 50 graden ZZW, in de winter deels in de schaduw, vanaf maart alleen van de eigen dakkapel (dus minimaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 07:11:
@The Wizard

Ik bedoelde besparen in plaats van zelf opwekken.
Met een dergelijk laag gasverbruik, moet het toch ook wel lukken het stroomverbruik iets te beperken.
Een groot sluipverbruik onderzoek wellicht?
Heb ik al gedaan, ben een paar jaar geleden met een metertje het hele huis doorgegaan op zoek naar de verbruikers :). De grootste verbruiker is het WTW systeem (120 Watt), dat draait 24/7 en bij gebruik van de nacht stand (alleen 's nachts natuurlijk, gezondheid gaat voor verbruik :)), zit ik op 160 Watt continue verbruik in het hele huis. Ik noem dit het nominale verbruik. Dat is dus al 3,8 kWh per dag.

Voor de rest zijn alle verbruikers (computers, tv's, senseo, kruimeldief, enz) achter een schakelaar geplaatst en is het hele huis voorzien van spaarlampen en/of LED lampen.

Weet iemand of er toevallig ook spaarlamp versies zijn voor de wasemkap? Die krengen zijn 60 Watt per stuk. Het lampje van de koelkast vervangen gaat me toch iets te ver :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 08:06:
[...]
Weet iemand of er toevallig ook spaarlamp versies zijn voor de wasemkap? Die krengen zijn 60 Watt per stuk. Het lampje van de koelkast vervangen gaat me toch iets te ver :P.
Geen idee, maar die van de wasemkap staat toch niet de hele dag aan? Alleen als het schemert en/of je het eten goed wilt bekijken. Ik zou voornamelijk de hoofdlamp in de keuken gebruiken.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
[...]

Is dat bij jou een speciale dan? Bij mij zitten daar twee standaard spaarlampen in, als het een normale fitting is dan kan dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@the wizard
je kan de wtw toch in bypass zomerstand zetten ?
en dan gewoon je zolderraam open houden op het pennetje, en wat ramen op ventilatie stand.
toch is 24x7x120watt/h : 1051kWh slechts ~20% van het geheel, er moet nog iets zijn wat zoveel meer verbruikt.
calex en ectron verkopen spaar versies van alle soorten lampen,
je vind ze bij de goedkoopste zaken kwantum/blokker/action etc
ik gebruik ze overal wel, tot in de koelkast, met als doel : veel meer licht bij weinig warmte.
zo heb ik in de afzuigkap een bom licht met 2 ectron lampjes, goed voor 380 lumen elk & in de koelkast ook.
ik ben erg gecharmeerd van calex en ectron, ze geven direkt veel licht, waar onze vrienden van philips het helemaal laten afweten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2011 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:21
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 08:30:
@the wizard
en dan gewoon je zolderraam open houden op het pennetje, en wat ramen op ventilatie stand.
toch is 24x7x120watt/h : 1051kWh slechts ~20% van het geheel, er moet nog iets zijn wat zoveel meer verbruikt.
ik gebruik ze overal wel, tot in de koelkast, met als doel : veel meer licht bij weinig warmte.
zo heb ik in de afzuigkap een bom licht met 2 ectron lampjes, goed voor 380 lumen elk & in de koelkast ook.
ik ben erg gecharmeerd van calex en ectron, ze geven direkt veel licht, waar onze vrienden van philips het helemaal laten afweten.
In de koelkast? Dat lampje staat toch veels te kort in? Ik heb het ook overwogen voor mijn afzuigkast, en de lampjes onder mijn keukenkastjes, maar die staan beiden ook niet superveel / lang aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:02
Al eens gedacht aan de Philips EcoClassic lampen (of de Albert Heijn-kloon er van)? Werken prima in onze afzuigkap en zijn daar beter op zijn plaats dan spaarlampen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
mightym schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 08:12:
[...]

Is dat bij jou een speciale dan? Bij mij zitten daar twee standaard spaarlampen in, als het een normale fitting is dan kan dat gewoon.
Al eens gedacht aan de Philips EcoClassic lampen (of de Albert Heijn-kloon er van)? Werken prima in onze afzuigkap en zijn daar beter op zijn plaats dan spaarlampen.
Nou ja, speciale, het zijn wel wasemkap lampen. Ze zijn langwerpig smal, dus ik weet niet of spaarlampen erin passen. Ik zal het eens proberen.

De wasemkap lampen branden toch ongeveer een uur per dag, meer dan op een wc :).

Thanks, zal eens gaan kijken naar die lampen.
zo heb ik in de afzugkap een bom licht met 2 ectron lampjes, goed voor 380 lumen elk.
Ik heb er een bypass inzitten, maar dat is alleen voor om de warmtewisselaar te bypassen bij een hoge binnentemperatuur. Wat we wel zomers doen is de inlaat ventilator uitzetten en de ramen zoveel mogelijk op een tochtstand zetten. 's winters natuurlijk niet, dan werkt de WTW op zijn best (behalve bij strenge vorst, dan schakelt de inlaat ventilator uit ivm vorstbeveiliging.

Ik heb nog even nagerekend, een foutje gemaakt in het stroomverbruik... de laatste keer hadden we 1815 kWh gesaldeerd. 500 kWh was teruggeleverd in die periode, dus 1815 + 500 = 2315 kWh als jaarlijks verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door The Wizard op 15-08-2011 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Heb ik al gedaan, ben een paar jaar geleden met een metertje het hele huis doorgegaan op zoek naar de verbruikers :). De grootste verbruiker is het WTW systeem (120 Watt), dat draait 24/7 en bij gebruik van de nacht stand (alleen 's nachts natuurlijk, gezondheid gaat voor verbruik :)), zit ik op 160 Watt continue verbruik in het hele huis. Ik noem dit het nominale verbruik. Dat is dus al 3,8 kWh per dag.

Voor de rest zijn alle verbruikers (computers, tv's, senseo, kruimeldief, enz) achter een schakelaar geplaatst en is het hele huis voorzien van spaarlampen en/of LED lampen.

Een WTW die 120 continu verbruikt? Lijkt me wat veel, ventilatiefactor is doorgaans 3 (minimumstand)
Bij een huis van 350 m3 kom je dan op circa 120 m3. Als je hier kijkt kun je het opgenomen vermogen zien Storkair
Bij 120 m3 kom je dan dus op een vermogen van 19 W wat je continulast is.

Of je hebt een wat vreemde WTW unit, maar ik verwacht echter dat het getal van 120W gewoonweg onjuist gekozen is. Heb je vloerverwarming zonder pompschakelaar wellicht?

Incl elektrisch koken zit ik met 2 pers + 2 kids op 2560kWh. En ik gebruik verder alles, alleen geen droger.

Lees nu pas je post met je juiste verbruik. Dat is wel laag.
De ventilatie staat dus op 100m3 in de laag stand.
Ik denk niet dat je daadwerkelijk aan die waarden komt als je naar de drukken kijkt in de specificaties.
Dat zal minder zijn, kan ook niet anders er zitten gelijkstroommotoren in.

Ondertussen heb je wel meer dan 100% van je verbruik afgedekt. ;) Prima

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2011 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is netjes zeg ! dat is 1,7 kWh per persoon per dag,
ik streef naar 1 kWh per persoon per dag voor stroom.
(en dat is nog steeds 10 uur lang 100watt per persoon per dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:08:
dat is netjes zeg ! dat is 1,7 kWh per persoon per dag,
ik streef naar 1 kWh per persoon per dag voor stroom.
(en dat is nog steeds 10 uur lang 100watt per persoon per dag)
Nou :) thanks. Ik doe redelijk mijn best. Het was de laatste keer 2553 kWh overigens.
En dus circa 325 kWh koken en 360 kWh aan rookmelders daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb een WHR 91, die heeft in stand 1 45W, stand 2 82W en stand 3 189W.

Stand 3 is alleen voor het douchen (puls schakelaar), overdag in stand 2 en 's nachts stand 1.

Stand 1: 360W
Stand 2: 1230W
Stand 3: 189W (1 uur p/dag)

Totaal: 1779 W totaal = 1,8 kWh.

Die 120W was incl. de CV, die zit nl. op dezelfde stopcontact, realiseer ik me nu.

Vloerverwarming is hier niet aanwezig. De rest komt door een koel/vries, extra vriezer (tafelmodel A++), meterkast met NAS, router, Glasvezelmodem, 4x switch (energiezuinige), een webcam die 24/7 aan staat, FON box. Wel relatief veel apparatuur. De NAS gaat 's nachts automatisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
Vorige week was wel heel slecht. Vrijwel geen warm water in de zonneboiler waardoor de WP extra moest draaien. Door de extreem hoge luchtvochtigheid druppelde er condenswater naar beneden. Dat is nog niet eerder voorgekomen.

Ook bijzonder is dat plugwise op de source software het verbruik alleen in hele Watt's laat zien. Op de webserver zie je het met 1 cijfer achter de komma.

Een oude mechanische tijdklok verbruikt hier bijna 2 watt.
En een minstens zo'n oude gamma elektronische iets van 0.7 watt.

Hierin zit een kleine accu waardoor ik 'm achter de plugwise stekker van m'n aquarium verlichting kan hangen. Plugwise schakelt nu de LED verlichting in en een paar uurtjes later komen de TL's erbij.
En dat is mooi te zien in plugwise.

Eerst dik 2 watt en dan later 38 watt. later zakt dat weer naar dik 2 en daarna volledig uit.
Scheelt me weer een dure plugwise stekker :)

Zijn er eigenlijk nog kortingscode's voor plugwise te vinden ?
Ik zou er toch nog wel wat bij willen kopen.

[ Voor 64% gewijzigd door Woodski op 15-08-2011 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Er zijn helaas ook geen winkels die goedkoper plugwise setjes leveren. Ik vraag me ook af of er kortingcodes rondslingeren.

Het is echt jammer dat ze zo duur zijn, anders had ik mijn hele huis al volgehangen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:20:
[...]

Nou :) thanks. Ik doe redelijk mijn best. Het was de laatste keer 2553 kWh overigens.
En dus circa 325 kWh koken en 360 kWh aan rookmelders daarin.
WTf!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woodski schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:53:
Zijn er eigenlijk nog kortingscode's voor plugwise te vinden ?
Ik zou er toch nog wel wat bij willen kopen.
The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:07:
Er zijn helaas ook geen winkels die goedkoper plugwise setjes leveren. Ik vraag me ook af of er kortingcodes rondslingeren.

Het is echt jammer dat ze zo duur zijn, anders had ik mijn hele huis al volgehangen :).
Ik kan in de counter van mijn website zien met welke zoektermen mensen op mijn website komen. Het varieert, maar meestal komt toch wel een procentje of vijf van de bezoekers via een zoekterm als 'kortingscode plugwise' of 'plugwise goedkoop' bij mijn website terecht. Ze komen dan terecht bij mijn review van het plugwise systeem om zonnestroom te monitoren, en daarin staat ook duidelijk bij de nadelen vermeld dat het duur is, althans veel geld kost. Als je ziet wat het kan (van meerdere verbruikers tegelijk het elektriciteitsverbruik monitoren met nauwelijks eigenverbruik) zou ik niet weten hoe je dat voor minder geld op een andere manier zou kunnen doen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
WOW, er kwam net eeven bijna 4kwh voorbij op m'n webservertje
Thuis laat de zon zich weer even zien dus
The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:07:

Ik heb de eerste setjes met 15% gekocht
code was domoticaforum

Hier 10%, maar dat zijn starterskitjes
http://www.gaslicht.com/energiebesparen/plugwise.aspx

En die audioshop op mp geeft ook 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb ooit eens een 9-plugs uitbreidingsset gekocht met 20% korting, ik weet niet meer waar die code vandaan kwam, maar ik dacht bij vereniging eigen huis. Maar die werkt niet meer, dat ging ze waarschijnlijk toch iets te hard.

Mijn grote set (21 pluggen) heeft me ondanks alle kortingscodes en bedelen bij PW toch vrij veel geld gekost, maar ik heb er absoluut geen spijt van. Het geeft me een perfect inzicht in ons verbruik. En zoals ik eerder schreef ben ik ze ook al aan het uitlenen.

Het is duur, maar het geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
Heb nog wel een kortingscode voor een home basic over voor wie wil.
Kost dan 240 euro geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Pietje NL schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:48:
Heb nog wel een kortingscode voor een home basic over voor wie wil.
Kost dan 240 euro geloof ik.
Via gaslicht lukte het me net ook met 20%
Alleen weer niet de home extension van 3 plugjes die ik zoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Hmmm, dan heb ik blijkbaar niet goed gezocht :)... Nou ja, de Home basic heb ik, en de Home extension staat in bestelling.

Ik snap ook wel waar de prijs vandaan komt, het is een ingenieus systeem. Het is voor je gevoel een duur systeem, ook omdat er geen vergelijkbare systemen te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Nou help me een beetje dan.
Alles minder dan 116 euro - 10% is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk he die rookmelders. 6.8 w per stuk. 24/7 aan natuurlijk dat geeft circa 60kwh per melder.
Ik heb er nu 6 werkend, maar er zitten er eigenlijk 8 in het huis.
Dat zou zelfs 480 geven.

Ik zoek hier nog steeds een oplossing voor. 8)7

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2011 13:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 07:26
Wij hebben alleen een rookelder op de 1e verdieping op een batterij vind 6,8w wel veel per melder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
Rookmelders zijn trouwens wel verplicht tegenwoordig, met nieuwbouw volgens mij. ik heb er twee op het lichtnet. dus ik kan ze niet appart meten.
Ze zullen ook wel 6 watt doen, minimaal, volgens mij heb ik dat al eens voorbij zien komen voor dit merk/type

Dat is gewoon iets waar je niets aan kunt doen.

Ik moet dus een zuiniger koelkast kopen omdat die 100kwh minder verbruikt dan mijn oude. maar die 2 rookmelders verbruiken dat vervolgens weer.

ja.. ik begrijp het :S

[ Voor 4% gewijzigd door engelbertus op 15-08-2011 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 12:48:
Rookmelders zijn trouwens wel verplicht tegenwoordig, met nieuwbouw volgens mij. ik heb er twee op het lichtnet. dus ik kan ze niet appart meten.
Ze zullen ook wel 6 watt doen, minimaal, volgens mij heb ik dat al eens voorbij zien komen voor dit merk/type
Het is wel een beetje jammer ergens.
Ik zoek dus nog steeds een goede oplossing voor de brandmelders.

Volgens mij komt het omdat ze op het lichtnet zitten en per brandmelder zit er 1 transformator/omvormer in
van niet overtuigende kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-09 22:53
waarom word er in huis niet ook een 12V DC netwerk aangelegd waabij je maar 1 transformator nodig hebt?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
Pijp, kabel, werk kosten werken niet op tegen gewoon op 230v aansluiten van rookmelder.
Installateurs kost het alleen geld, het levert hun niks op.

[ Voor 25% gewijzigd door Pietje NL op 15-08-2011 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:21
Pietje NL schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 13:51:
Pijp, kabel, werk kosten werken niet op tegen gewoon op 230v aansluiten van rookmelder.
Installateurs kost het alleen geld, het levert hun niks op.
regelgeving aanpassen dus....kun je een goeie trafo in de meterkast hangen, kan de deurbel daar ook gelijk op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
die trafo zit toch al in alle nieuwbouwhuizen, want ABB-Haf en consorten hebben die in hun standaard meterkast, voor weinig, en er zal toch een bel in moeten.

misschien is die trafo ook niet zo efficient, maar een oorzaak is toch ook dat die trafo maar voor 1 bel wordt egbruikt die per week wel 1 keer wordt ingedrukt of zo.

ik denk dat een andere reden is dat er geen 12 v in huis ligt dat het verwarrend is en dat mag niet, ook is DC veel gevaarlijker dan AC stroom. (qua brand, electrische schokken) al zal dat wel meevallen met weinig amperes. echter. als je weer "serieuze" dingen op je 12 v DC net wilt aansluiten, dan gaan di eamperes weer naar gevaarlijke waarden.

waarom kan een rookmelder niet gewoon zuinig op 230 v werken overigens? die zijn toch alleen 12 of 9 volt, omdat ze het dan ook met een batterij kunnen doen of zo ?

verder, stel je bouwt een straat met aan beide kanten 10 woningen keer 2 rookmelders * 50 kwh.. dan bouw je dus eigen al meteen 2000 kwhper jaar, nog zonder dat er iemand woont. dat is dus "bijna" een heel gezin verbruik op 20 woningen = 5% van het totale verbuik.

ok, 2000 is NU nog ver onder het gemiddelde verbruik per gezin voor electrisch, maar energiezuinige apparaten zal dat dichter in de buurt komen, maar als we dan de gasaansluiting weer de deur uit doen, dan is 2000 kwh per jaar wel nog steeds weer weinig.

[ Voor 23% gewijzigd door engelbertus op 15-08-2011 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@nihiles
dat is een goeie tip.
ik zit nu op 555m3 aan gas per jaar. (geschat rekening komt volgende maand)
heb geen zonneboiler nog dat ik iets aan extra isolatie heb gedaan of wtw.
die extra isolatie komt goed.(allen de moed om weer eens die kruipruimte in te gaan ontbreekt effe.)
heb de energie maatschapij gebeld.
het zou bij mij een bedrag zijn van 42.93 € per jaar inc btw.

@zonnigtype
die simon levelt koffie is best oke.
gebruik hem al jaren.
(ik haal hem altijd ongemalen per 3 kilo. dan is ie goet te betalen)

@Ikke!
zolder vloer isoleren kon lastig zijn.
als je isoleert moet je er voor zorgen dat je zo min mogelijk koude bruggen hebt en dat kan met somige vloeren lastig zijn.
geef eens wat meer info over het huis.
zoals bouwjaar/ dak opbouw /zolder vloer type en andere info die relevant lijkt.
dan denk ik wel mee.

vraagje.
zijn er mensen met een zonneboiler.
en denken die mensen dat ze daar meer als 55 m3 aan gas besparen daar mee?
(2 persoons huishouden)
hebben die mensen die ook aangesloten op de c.v. voor verwarming?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:09:

verder, stel je bouwt een straat met aan beide kanten 10 woningen keer 2 rookmelders * 50 kwh.. dan bouw je dus eigen al meteen 2000 kwhper jaar, nog zonder dat er iemand woont. dat is dus "bijna" een heel gezin verbruik op 20 woningen = 5% van het totale verbuik.
Momenteel 6 stuks ad 60 kwh = 360
360 / 2553 = 14,1% van mijn stroomverbruik is brandmelders. Kinda weird, ik denk dat ik voor een draadloos koppelbaar systeem ga met batterijen.

Tvt *zucht* daarbij ligt op 2 jaar 0,5 jaar ofzo.

brandmelders gaan zowiezo maar 10 jaar mee dus voor mij in 2014 moet ik ze toch al vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Laatst online: 04-06 21:24
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:30:
[...]

Momenteel 6 stuks ad 60 kwh = 360
360 / 2553 = 14,1% van mijn stroomverbruik is brandmelders. Kinda weird, ik denk dat ik voor een draadloos koppelbaar systeem ga met batterijen.

Tvt *zucht* daarbij ligt op 2 jaar ofzo.

brandmelders gaan zowiezo maar 10 jaar mee dus voor mij in 2014 moet ik ze toch al vervangen.
Bij nieuwbouw is het dus verplicht om brandmelders te gebruiken die aangesloten zitten op het lichtnet, met een batterij-backup. Is er nog een verplichting van een hoeveelheid melders per m2? Ik heb een stukje van NEN2555 gevonden waar iets in staat over een vluchtroute die maximaal 15 meter mag zijn, maar niet hoeveel melders er dan geplaatst moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ben je dan ook verplicht na de oplevering om die brandmelders op 230 aangesloten te laten? Dat het een verplichting is bij de bouw, ok, maar is het dan ook verplicht voor bijv. de opstalverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quinny schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:53:
[...]

Bij nieuwbouw is het dus verplicht om brandmelders te gebruiken die aangesloten zitten op het lichtnet, met een batterij-backup. Is er nog een verplichting van een hoeveelheid melders per m2? Ik heb een stukje van NEN2555 gevonden waar iets in staat over een vluchtroute die maximaal 15 meter mag zijn, maar niet hoeveel melders er dan geplaatst moeten worden...
Toen het werd gebouwd zijn ze geinstalleerd, maar moeten ze er ook daarna op die manier aangesloten zijn cq blijven?

Ik wil een goed systeem, daar zorg ik wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:57:
[...]

Toen het werd gebouwd zijn ze geinstalleerd, maar moeten ze er ook daarna op die manier aangesloten zijn cq blijven?

Ik wil een goed systeem, daar zorg ik wel voor.
Ik heb geen flauw idee... In het bouwbesluit dat de melders volgens de NEN2555 norm moeten worden aangelegd. Er staat nergens dat de bewoner ze daarna niet mag veranderen... Of het slim is dat te doen weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
zonnigtype schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 00:09:
[...]

And here are the results from .... Leiden (7 km. van Noordzee kust, vaak ook buiten de wolkenlijn vallend die we in de polders zien ontstaan meer landinwaarts).

Meetperiode 1 aug. tot 1 aug. 2 stuks 108 Wp Shell Solar pal zuid (25 meter DC bekabeling, elk op een OK4 omvormer met max. rendement van 94%, geen schaduw):

1 aug. 2010 - 1 aug. 2011 896 kWh/kWp
1 aug. 2009 - 1 aug. 2010 965 kWh/kWp
1 aug. 2008 - 1 aug. 2009 975 kWh/kWp
2007-2008 met 2 weken missend na installatie start op 13 aug. 2007: 903 kWh/kWp
Excuus voor de self-quote, maar dat mot hier effe.

Dombo van zonnigtype was vergeten dat zo'n beetje de hele oktober 2010 opbrengst niet gerealiseerd is geweest van het hele systeem vanwege de dakrenovatie (en wat niet meetbaar schaduw effect prutswerk er vlak voor en paar weken erna vanwege opgebouwde steigers die boven het dak uitstaken). 8)7

Als ik even "oktober" als gemiste opbrengst van voorgaande jaren d'r bij pak voor die twee pal zuid gerichte paneeltjes, gemiddelde neem, het marginale beetje wat we nog de overige dagen in die maand in 2010 hebben kunnen binnen harken (5,6 kWh voor 216 Wp), en het "gemiste resultaat" bij de getoonde productie 1 aug. - 1 aug. optel (uitkomst van gemiste opbrengst grofweg zo'n 35 kWh/kWp), kom ik voor 1 aug. 2010 tot 1 aug. 2011 "virtueel" op ongeveer 931 kWh/kWp uit.

Pas ook wat netter in het totaalplaatje... PPV doet het - gelukkig - nog steeds nicht schlecht, als veteraan met houtje-touwtje PeeVau holländischer art... :P

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nou, nou, die gewogen opbrengsten verbazen we wel.
Sinds 19 november is mijn PV aktief en als ik even reken tot op vandaag, dan kom ik op 679 kWh/kWp.
20 km van Maastricht af. Ligging panelen op ZW, onder 45 graden, schaduwvrij.

Liggen die opbrengsten in Limburg dan zover onder landelijke gemiddelden?

Deurbel:
Ik heb nu een mechanische met ouderwetse schoolbel. Geen trafo meer.

Plugwise:
Ik zou graag ook eens mijn verbruik van de inductiekookplaat meten, maar daar zit een Perilex op.
Mag ik die wat ombouwen met twee stopkontaken zodat ik kan meten?

WTW droogtrommel:
Deze week komt de nieuwe droger in huis: een Siemens WT46W561. Het advies hiervoor kwam van een van de forumleden. Nu staat die in de winter in de garage en dat gaat dan tegen het vriespunt aan. Draai ik nu mijn energiewinst de nek om?

[ Voor 53% gewijzigd door Schinnen-groen op 15-08-2011 15:53 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Schinnen-groen schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 15:48:
Nou, nou, die gewogen opbrengsten verbazen we wel.
Sinds 19 november is mijn PV aktief en als ik even reken tot op vandaag, dan kom ik op 679 kWh/kWp.
20 km van Maastricht af. Ligging panelen op ZW, onder 45 graden, schaduwvrij.

Liggen die opbrengsten in Limburg dan zover onder landelijke gemiddelden?
Vraag maar eens na bij collega NielsTN "iets noordelijker" in de provincie. Die produceert nog steeds onwaarschijnlijk hoog, maar Siderea.nl schijnt het "niet onmogelijk" te hebben verklaard... :+

Staat nog steeds een bezoekje gepland in samenwerking met de Vermessungspolizei van EL&I... >:)

Weer een ouderwetse zomerse dag trouwens, fris windje, zon, af en toe een lekker reflecterend cumuluswolkje, nu al 6 kWh binnen geharkt (momentaan 700 Watt AC uit 1,3 kWp DC vermogen).

And, what's more: vanochtend 2 echte vijgen ontdekt aan de plant voor onze tuindeur, Chinese tomaatjes onder het balkon beginnen rood te kleuren, tig potten heerlijke pruimenjam ingemaakt (1 tak van de pruimenboom brak zelfs door vanwege het gewicht), deels met sleebes (van sleedoorn; prachtige dieprode kleur jam in combi met de Reine Victoria pruimen), grote aardappel oogst, enorme uienoogst, gigantische spitskool geoogst, sperciebonen beginnen te "schenken", pompoenen beginnen te zwellen, stamslabonen kruipen de hemel in... En in de voorzomer al buikje rond aan aalbessen gegeten. Het mid-zomerse verdriet kan allemaal weer in de prullenbak... _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door zonnigtype op 15-08-2011 16:44 . Reden: 't is nog lang niet voorbij, die mooie zomer... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 22:13:
[...]

Als ik de 1200 Wp er op liggen, kan er hooguit nog zo'n setje erop :). Daarom heb ik ook gekozen voor hoge opbrengst panelen, wil altijd ruimte over houden voor meer ;).

Het grote voordeel is dat ik een lessenaar dak heb over de hele lengte van het huis (met 1 dakraam en 1 schoorsteen), en op het ZW, dus ideaal voor panelen. Het nieuwe setje komt onder het dakraam. Geen obstakels in de weg, alleen een huis waar je in de winter slagschaduw van hebt (zie foto 2).

Foto 1 laat het 1440 Wp setje zien en de 2 panelen die er gisteren op zijn gekomen. Ik ga ze nog van richting veranderen, meer tegen de muur van de 1e verdieping aan en parallel aan de muur, dit is iets ongunstiger qua ligging, maar de dakrand creëert nu al vanaf 19:00 een lichte schaduw op de onderkant, dit is 's winters natuurlijk nog veel erger. Dit setje moet 's winters ook de mooie zonnige dagen draaien, deze zijn gemakkelijk schoon te maken :).

[afbeelding]
[afbeelding]

[...]

Mijn meter kan helaas niet achteruit lopen (zo'n electronisch geval, wel met teruglevertelwerk gelukkig), maar het idee alleen al dat je eigen stroom opwekt en niet de leverancier rijker maakt dan nodig ;), is een voldoening op zich. En daarbij heb je natuurlijk een mooi rendement, wat ik nu op dak gooi, ben ik ook kwijt door 3 maanden met de (nieuwe) auto te rijden, en dat geld krijg je nooit terug...

[...]

Tsja, moet wel wat geld op de spaarrekening blijven ;). De ketel is ook al 11 jaar oud, moet ooit ook een keer vervangen worden. Vervangen doen we nu nog niet, het is al een HR en hij doet het nog prima.
Waar heb je die mooie zwarte panelen vandaan? ik neem aan dat het pv is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Idd PV, Bij www.zonnepanelen.nl, hun eigen merk (MDZ).

Helaas wil de Soladin niet meer dan 450 Watt continue leveren (pieken uitgesloten bij koude panelen) omdat hij tegen de Imax aanloopt van 8 A. De panelen kunnen max 8,7 A geven. Het voordeel is wel dat bij verminderde instraling het rendement wel wat hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Quinny schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:53:
[...]
Is er nog een verplichting van een hoeveelheid melders per m2? Ik heb een stukje van NEN2555 gevonden waar iets in staat over een vluchtroute die maximaal 15 meter mag zijn, maar niet hoeveel melders er dan geplaatst moeten worden...
Waar moet de rookmelder, volgens het Nieuwe Bouwbesluit, geplaatst worden?
In elke verkeersruimte in een wooneenheid. In de praktijk betekent dit dat op elke woonlaag een rookmelder geplaatst moet worden.
http://www.vebon.org/veel...r-huisrookmelders?id=1026

[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 15-08-2011 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:19:
Idd PV, Bij www.zonnepanelen.nl, hun eigen merk (MDZ).

Helaas wil de Soladin niet meer dan 450 Watt continue leveren (pieken uitgesloten bij koude panelen) omdat hij tegen de Imax aanloopt van 8 A. De panelen kunnen max 8,7 A geven. Het voordeel is wel dat bij verminderde instraling het rendement wel wat hoger ligt.
Okee, daar had ik zo ook al gezien .....ik kom nu ook niet veel hoger dan 450 met 600 Wp.

Ik zag laatst zwarte panelen op marktplaats voor een hele leuke prijs, 1,25 per Wp. Helaas staat er geen merk bij maar ik ga er in september verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het is jammer om te zien dat de Soladin bijna gelijk tegen de top aanzit, terwijl er meer geleverd wordt door de panelen. Elke wattje minder doet pijn ;). En om nou een extra inverter erbij te kopen haal je er nooit meer uit.

Ach, dan maar aftoppen in de zomer bij de optimale stand, als de rest van het jaar maar iets extra oplevert :).

1,25 Wp is een mooie prijs! Waarom in september? Nu kun je nog wat rendement halen uit de (natte) zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:33:
Het is jammer om te zien dat de Soladin bijna gelijk tegen de top aanzit, terwijl er meer geleverd wordt door de panelen. Elke wattje minder doet pijn ;). En om nou een extra inverter erbij te kopen haal je er nooit meer uit.

Ach, dan maar aftoppen in de zomer bij de optimale stand, als de rest van het jaar maar iets extra oplevert :).

1,25 Wp is een mooie prijs! Waarom in september? Nu kun je nog wat rendement halen uit de (natte) zomer.
Omdat er hier nog een subsidieronde komt in september ;)

Hoeveel Wp heb je op de soladin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
bij nieuwbouw is het volgens bouwbesluit dat je een rookvrije vluchtroute naar buiten moet hebben vanaf een verblijfsruimte.

Dit wil dus zeggen (makkelijk voorbeeld) zolder hoeft geen melder. komt er een slaapkamer moet er een melder.
zo ga je het huis door tot je buiten bent.
als op de begane grond een woonkamer direct een deur naar buiten heeft hoeft hier dus geen rookmelder. de gang moet er 1 als je van de verdieping komt waar verblijfsruimten zitten. dit geld voor gebouwen die na 2003 gebouwd zijn.
Daarbij is een rookmelder voor jou veiligheid. hoor ook wel is van mensen dat ze ze gewoon er af halen omdat die dingen telkens piepen omdat het batterijtje weer is leeg is.

Ik heb nog even op de verpakking gekeken van de melders die wij hebben maar daar stond geen stroomverbruik op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
silvester6 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:43:
[...]
Ik heb nog even op de verpakking gekeken van de melders die wij hebben maar daar stond geen stroomverbruik op
Ik heb net even online zitten zoeken, bij geen enkele 230V rookmelder wordt aangegeven hoeveel stroom het ding verbruikt. Bij batterij-melders staat het soms.

Hoe kan het dat een batterijmelder 2,5 jaar mee gaat op een batterij, terwijl een 230V melder 60kWh per jaar verbruikt? Ik kan me niet voorstellen dat er 150kWh in een 9V blok batterij zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:38:
[...]

Omdat er hier nog een subsidieronde komt in september ;)

Hoeveel Wp heb je op de soladin?
Aah, logisch :). 600 Wp, 2x 300 Wp. Tevens nog 8x 180 Wp (1440 Wp) op een Sunny Boy 1700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 15:57:
[...]

Vraag maar eens na bij collega NielsTN "iets noordelijker" in de provincie. Die produceert nog steeds onwaarschijnlijk hoog, maar Siderea.nl schijnt het "niet onmogelijk" te hebben verklaard... :+

Staat nog steeds een bezoekje gepland in samenwerking met de Vermessungspolizei van EL&I... >:)

....
:X Ach, 't gaat wel aardig zo, toch?

Daarom heb ik de realtime monitoring maar ingezet. Kan er niets anders van maken, vrees ik.
momenteel zijn wat spare-parts in order om z.s.m. weer met ZonPHP aan de slag te gaan (controller op Arduino is ehh... naar eeuwige jachtvelden).
Momenteel mag je /mogen jullie toekijken via PVoutput.org.

De meet-en regel familie is op afspraak welkom hoor :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:12:
[...]

Aah, logisch :). 600 Wp, 2x 300 Wp. Tevens nog 8x 180 Wp (1440 Wp) op een Sunny Boy 1700.
Dan ben ik toch benieuwd hoe goed de sunny boy presteerd, ben zelf van plan om een SB 1200 te kopen (ipv van 2x soladin) zodat ik zometeen niet met 5 soladin's bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:23:
[...]

Dan ben ik toch benieuwd hoe goed de sunny boy presteerd, ben zelf van plan om een SB 1200 te kopen (ipv van 2x soladin) zodat ik zometeen niet met 5 soladin's bezig ben.
het levert je in elk geval een hoop rust op (passieve koeling van de SMA ;) )
en wat conversie verliezen.
oh... en als 1 big string sneller opstarten de ochtend, en later near bed :)

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 15-08-2011 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Wel passieve koeling, maar dat geschakel 's ochtends/'s avonds is irritant :). Voor de rest ben ik tevreden over de SB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:29:
Wel passieve koeling, maar dat geschakel 's ochtends/'s avonds is irritant :). Voor de rest ben ik tevreden over de SB.
Je zegt net dat 600 Wp maximaal 450 watt doet op de soladin. Wat doet 1440 Wp op een SB 1700?

Bij mij hangt alles op zolder, ik hoor er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@NielsTn.
Ik begrijp dat je ook in Limburg woont, zei het op 2 meter afstand van de noordelijke grens volgens Google.
Wat vraagjes:
- wat jou gewogen opbrengst? Kan je die ook zonder veel moeite berekenen vanaf zeg eens 19 november tot nu? Gewoon voor de vergelijking.

- ik heb nu 3040 Wp op de garage liggen, werkhoogte 3-4,5 m. De vorige installateur maakte een opmerking dat hij die panelen niet op mijn woonhuis zou willen leggen: te hoog (gewoon dak, vanaf 6m)

- ik ben nu op zoek naar een goed/betrouwbaar bedrijf dat voor een redelijke prijs mijn installatie zou kunnen uitbreiden. Je raadt het al: op het woonhuis. Dat ga ik niet doen, want ik ben niet zo goed met hoogwerken. Het bedrijf zal dit dus moeten doen. Heb jij een bedrijf op het oog dat dit prima kan verzorgen voor een redelijke prijs?
Ik wil nog zo'n 2000 Wp bijleggen met kwaliteitsspul en hoog rendement.

Hier in Schinnen (zeg maar naast Sittard-Geleen) is in een grote straal weinig kennis voorhanden, behalve een bedrijfje in Schimmert, maar daar heb ik geen info over.

Heb jij, of iemand anders, een suggestie?
Bij voorbaat dank!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik krijg er max (bij relatief koude panelen) 1,36 kWh uit, continue bij warme panelen ongeveer 1,2 kWh. Dit zijn optimale waarden en onder een hoek van 20 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door The Wizard op 15-08-2011 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:33:
@NielsTn.
Ik begrijp dat je ook in Limburg woont, zei het op 2 meter afstand van de noordelijke grens volgens Google.
Wat vraagjes:
- wat jou gewogen opbrengst? Kan je die ook zonder veel moeite berekenen vanaf zeg eens 19 november tot nu? Gewoon voor de vergelijking.

- ik heb nu 3040 Wp op de garage liggen, werkhoogte 3-4,5 m. De vorige installateur maakte een opmerking dat hij die panelen niet op mijn woonhuis zou willen leggen: te hoog (gewoon dak, vanaf 6m)

- ik ben nu op zoek naar een goed/betrouwbaar bedrijf dat voor een redelijke prijs mijn installatie zou kunnen uitbreiden. Je raadt het al: op het woonhuis. Dat ga ik niet doen, want ik ben niet zo goed met hoogwerken. Het bedrijf zal dit dus moeten doen. Heb jij een bedrijf op het oog dat dit prima kan verzorgen voor een redelijke prijs?
Ik wil nog zo'n 2000 Wp bijleggen met kwaliteitsspul en hoog rendement.

Hier in Schinnen (zeg maar naast Sittard-Geleen) is in een grote straal weinig kennis voorhanden, behalve een bedrijfje in Schimmert, maar daar heb ik geen info over.

Heb jij, of iemand anders, een suggestie?
Bij voorbaat dank!!
ik zal mijn statistieken (lang leve Openoffice/excel) d'r bij pakken.... let wel: sinds ehh vorig jaar zijn er heel wat omvormers veranderd: van soladinnekes naar Sungrow 1500TL, daarna switchend tussen SMA 1700 en Sungrow 1500, en nu Sungrow sg3ktl.
oh.. en de 3 strings zijn vorig jaar december aan elkaar geschakeld tot 1 grote string...
wel even rekening mee houden ;)

ik koppel de opbrengst van gewenste periode even straks hierin dit bericht terug.
Ik kom even snel gespiekt genormaliseerd uit op 784,61kWh/kWp (medio november 2010 tot heden (eh vorige week vrijdag). (hellingshoek ca 25 graden, nagenoeg zuid, schaduwvrij)

verder heb ik panelen zelf geplaatst op plat dak, dus heb zo geen ervaring op hoog dakvlak werken.
je zou ook op werkspot.nl eens een oproep kunnen plaatsen?
wel goed beschrijven wat er moet gebeuren, hoe, en foto's.... heb verder daar ook geen ervaring mee.

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 15-08-2011 18:58 . Reden: opbrengst bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo weer 12 goedkope gamma rollen isolatie in het dak verdwenen, (aanbieding juni 2011)
tussen de bestaande isolatie en het dakzijl onder de panlatten, met de folie naar de buitenzijde.
ook de onderbedekking van dak naar binnenspouwmuur is nu volledig gedekt, waarachter de vloeren zichtbaar waren (open)
westzijde is nu 2x Rd 2.5 geisoleerd, bye bye gasverbruik, er zit nu 10cm en 2x folie in het dak.

btw : je trek het met pv op de pannen zo onder de pannen door, goeie houvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@NielsTn.
Thanks!!!!

Nu maar hopen dat dit prutweer ineens zal overgaan in een stralende eind-augustus en een tropische
september.
Ik kan me herinneren dat we vijf jaar geleden mijn verjaardag in de tuin hebben gevierd op 31 oktober. Een prachtdag (helaas nog zonder panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:28:
@NielsTn.
Thanks!!!!

Nu maar hopen dat dit prutweer ineens zal overgaan in een stralende eind-augustus en een tropische
september.
Ik kan me herinneren dat we vijf jaar geleden mijn verjaardag in de tuin hebben gevierd op 31 oktober. Een prachtdag (helaas nog zonder panelen).
gewoon opschalen die PV_setjes....
* NielsTn telt gespannen af tot eind augustus voor kleine upgrade van 1,7 kWp naar 3,2 kWp
(en de 1.7kwp gaan tzt naar de woning toe, om op 5kWp uit te komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
De grootste verbruiker is het WTW systeem (120 Watt), dat draait 24/7
120 watt voor een afzuig en ventilatie-systeem is wel erg veel. Weet je zeker dat er gelijkstroommotoren in zitten? En of de aanstuur elektronica het goed doet? De helft is een stuk reëler. Als de cv ketel 60 watt stand-by trekt is dat ook niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Quinny schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:56:
[...]

Ik heb net even online zitten zoeken, bij geen enkele 230V rookmelder wordt aangegeven hoeveel stroom het ding verbruikt. Bij batterij-melders staat het soms.

Hoe kan het dat een batterijmelder 2,5 jaar mee gaat op een batterij, terwijl een 230V melder 60kWh per jaar verbruikt? Ik kan me niet voorstellen dat er 150kWh in een 9V blok batterij zit...
ik heb navraag gedaan, zou rond de 5-6 Watt per melder zijn (aangesloten op lichtnet).
de backup-cel die er in zit, (9V blok), is vaak voldoende voor een x-aantal dagen 'op te vangen' (met audiosignaal dat bv lichtnet van melder is uitgevallen.
helaas...ik heb nog geen alternatief ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
SpiceWorm schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:34:
[...]

120 watt voor een afzuig en ventilatie-systeem is wel erg veel. Weet je zeker dat er gelijkstroommotoren in zitten? En of de aanstuur elektronica het goed doet? De helft is een stuk reëler. Als de cv ketel 60 watt stand-by trekt is dat ook niet best.
Zie mijn post: The Wizard in "Duurzame Energie deel 18" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
NielsTn schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:36:
[...]

ik heb navraag gedaan, zou rond de 5-6 Watt per melder zijn (aangesloten op lichtnet).
de backup-cel die er in zit, (9V blok), is vaak voldoende voor een x-aantal dagen 'op te vangen' (met audiosignaal dat bv lichtnet van melder is uitgevallen.
Er zijn ook melders die met alleen een 9V blok werken, zonder lichtnetaansluiting. Die doen ruim 2 jaar met 1 batterij. Waarom verbruiken die zoveel minder dan de melders die aan het lichten aangesloten zitten?

Mijn ouders hebben drie van die batterij-melders hangen. Die gaan al af als de wind verkeerd staat wanneer ze aan het barbecuen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
NielsTn schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:36:
[...]

Ik heb gewoon 6 van die draadloze melders in huis hangen, als er 1 afgaat gaan ze allemaal. (Werkt gewoon echt goed). Hangt er nu circa 9 maanden en nog geen melding dat er batterijen moeten worden vervangen. Met 6 Watt per melder dus 36W in totaal 315Kwh @ 23 ct = € 72,53 per jaar kun je nog wel een paar jaar batterijen wisselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
AllesKan schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:45:
[...]

Ik heb gewoon 6 van die draadloze melders in huis hangen, als er 1 afgaat gaan ze allemaal. (Werkt gewoon echt goed). Hangt er nu circa 9 maanden en nog geen melding dat er batterijen moeten worden vervangen. Met 6 Watt per melder dus 36W in totaal 315Kwh @ 23 ct = € 72,53 per jaar kun je nog wel een paar jaar batterijen wisselen...
Klopt, bij nieuwbouw zijn echter de lichtnet-gekoppelde melders verplicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Quinny schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:46:
[...]

Klopt, bij nieuwbouw zijn echter de lichtnet-gekoppelde melders verplicht...
Mja, plafonds van 2,60m ook (of zoiets). Betekent dat dat ik er geen verlaagd plafond in mag leggen?

Ik zou het tot op de bodem uitzoeken, want 300+ KWH voor een stel rookmelders is van de zotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:21:
Ik heb een WHR 91, die heeft in stand 1 45W, stand 2 82W en stand 3 189W.

Stand 3 is alleen voor het douchen (puls schakelaar), overdag in stand 2 en 's nachts stand 1.

Stand 1: 360W
Stand 2: 1230W
Stand 3: 189W (1 uur p/dag)

Totaal: 1779 W totaal = 1,8 kWh.
Wat jammer dat zo'n WTW zoveel verbruikt. Een zuinige mechanische ventilatie gebruikt veel minder. Ik schat dat dit ongeveer 500 kWh per jaar extra stroomverbruik oplevert. Als die WTW ongeveer 200 m3 gas per jaar bespaart, dan gaat zo de helft van de besparing verloren (met 200 m3 gas kun je in een STEG ca 1000 kWh opwekken).
Die 120W was incl. de CV, die zit nl. op dezelfde stopcontact, realiseer ik me nu.
Als dat gemeten is met de WTW op stand 2, klopt het dan dat die cv 38 W verbruikt? Is dat in rust of in bedrijf? Een cv die stand by 38 W verbruikt lijkt me nl ook aan de hoge kant.
The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 09:38:
Ik heb nog even nagerekend, een foutje gemaakt in het stroomverbruik... de laatste keer hadden we 1815 kWh gesaldeerd. 500 kWh was teruggeleverd in die periode, dus 1815 + 500 = 2315 kWh als jaarlijks verbruik.
Nou snap ik het niet meer. Je hebt een jaarverbruik van 2315 kWh en binnenkort 3,6 kW aan PV, wat ~3500 kWh per jaar genereert. Overschot is niet erg, maar 1200 kWh is veel. Of heb ik iets niet begrepen?
The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:33:
Ik krijg er max (bij relatief koude panelen) 1,36 kWh uit, continue bij warme panelen ongeveer 1,2 kWh. Dit zijn optimale waarden en onder een hoek van 20 graden.
Psssst... Ik heb gehoord dat de eenhedenpolitie het gedoogbeleid gaat beëindigen. Let op met W en Wh, dat kan je een vette prent opleveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:33:
Ik krijg er max (bij relatief koude panelen) 1,36 kW uit, continue bij warme panelen ongeveer 1,2 kW. Dit zijn optimale waarden en onder een hoek van 20 graden.
Ik heb nu 600, 555 en 515 Wp op 3x soladin. Ik denk er aan om de 600 en 555 op een SB 1200 aan te sluiten, er kunnen 2 strings op ik weet alleen nog niet zeker of die strings 2 verschillende Voltage's en Ampera's mogen hebben.

Nu zie ik maximaal 500 watt per omvormer en hoop dus dat dit iets meer wordt op de SB 1200.

PS. heb de htjes even weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Anne vdr Bom schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:07:
[...]

Wat jammer dat zo'n WTW zoveel verbruikt. Een zuinige mechanische ventilatie gebruikt veel minder. Ik schat dat dit ongeveer 500 kWh per jaar extra stroomverbruik oplevert. Als die WTW ongeveer 200 m3 gas per jaar bespaart, dan gaat zo de helft van de besparing verloren (met 200 m3 gas kun je in een STEG ca 1000 kWh opwekken).
Tsja, het bespaart wel, maar wel in een bepaalde mate. Electra heb ik onder controle door eigen PV, gas niet. Ik bespaar liever op gas dan op electra :). In de zomer verbruikt de WTW minder ivm uitschakelen v/d inlaat, scheelt de helft.
Als dat gemeten is met de WTW op stand 2, klopt het dan dat die cv 38 W verbruikt? Is dat in rust of in bedrijf? Een cv die stand by 38 W verbruikt lijkt me nl ook aan de hoge kant.
Het was gemeten in de winter, met de CV aan. Dat was dus in bedrijf.
Nou snap ik het niet meer. Je hebt een jaarverbruik van 2315 kWh en binnenkort 3,6 kW aan PV, wat ~3500 kWh per jaar genereert. Overschot is niet erg, maar 1200 kWh is veel. Of heb ik iets niet begrepen?
Ik krijg daar echt geen 3500 kWh uit :), de 1440 Wp leveren per jaar ongeveer 1100, de 600 Wp gaat max 450 halen en de 1200 Wp straks rond de 1000. = 1100+450+1000 = 2550 kWh.

Ik had weer een foutje gemaakt bij het jaarverbruik, ze hebben van 2 jaar teruglevering eraf getrokken (waren ze dat jaar daarvoor vergeten), dus ik zit op dik 2500 kWh per jaar, dus in theorie speel ik quitte.
Psssst... Ik heb gehoord dat de eenhedenpolitie het gedoogbeleid gaat beëindigen. Let op met W en Wh, dat kan je een vette prent opleveren. :)
Leg me eens uit wat je bedoeld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:15:
[...]

Ik heb nu 600, 555 en 515 Wp op 3x soladin. Ik denk er aan om de 600 en 555 op een SB 1200 aan te sluiten, er kunnen 2 strings op ik weet alleen nog niet zeker of die strings 2 verschillende Voltage's en Ampera's mogen hebben.

Nu zie ik maximaal 500 watt per omvormer en hoop dus dat dit iets meer wordt op de SB 1200.

PS. heb de htjes even weggehaald.
Ik denk dat het rendement minder is, als de spanning (Geen Voltage's :)) en de stroomsterkte (Geen Ampera's :)) behoorlijk afwijken van de paneel zijn maximum. Jammer dat je het niet tijdelijk kan testen met een "leen" SB1200. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KwH staat voor "kolere wat hinderlijk" KWh kwH ook en kwh ook
kWh staat voor kilo watt uur (1000 watt gedurende een uur)

@snoekie even de specs mailen van alle pv-strings, dan kan ik het zo uitrekenen

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2011 20:23 . Reden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:19:
KwH staat voor "kolere wat hinderlijk"
kWh staat voor kilo watt uur
Duh.... :P

maar ik heb nergens foutieve eenheden gebruikt, of het moet gaan dat je alleen totalen in kWh opgeeft en arbeid op een moment in kW. Als dat zo is, mijn nederige excuses _/-\o_.

Maar je mag dan ook niet zeggen dat je op een bepaald moment in de stad 50 km/uur rijdt, maar 13,9 m/s, aangezien je nooit die snelheid constant kan vasthouden ;)

[ Voor 17% gewijzigd door The Wizard op 15-08-2011 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:19:
[...]

Ik denk dat het rendement minder is, als de spanning (Geen Voltage's :)) en de stroomsterkte (Geen Ampera's :)) behoorlijk afwijken van de paneel zijn maximum. Jammer dat je het niet tijdelijk kan testen met een "leen" SB1200. Meten is weten.
Haha...okee dan. Ik doe het ook om niet met meerdere (misschien ooit wel meer dan 5) omvormers te moeten werken. Lijkt mij dat de spanning aldoor hoger op loopt om alles in het net te pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Voor de autolozen hier die van het OV afhankelijk zijn; geniet er nog maar even van:
Het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wordt vanaf 2013 mogelijk 14 tot 20 procent duurder. Tegelijkertijd verdwijnt in deze steden twee derde van alle buslijnen.
Leve ons kabinet....

Uitgebreidere discussie hier: wildhagen in "Het kabinet Rutte - Wat zijn de plannen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Over die brandmelders: Wij hebben van die long-life melders op batterijen. Ze zouden 10 jaar mee moeten gaan. Tamelijk prijzig (ik dacht iets van 25 euro), maar als ze die 10 jaar halen dan valt het wel weer mee. Tot nog toe geen vals alarm gehad (ook geen terecht alarm, overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Roamor schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:30:
Voor de autolozen hier die van het OV afhankelijk zijn; geniet er nog maar even van:
[...]
Leve ons kabinet....
Uitgebreidere discussie hier: wildhagen in "Het kabinet Rutte - Wat zijn de plannen?"
De straaljagertjes moeten toch ergens van betaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Straaljager(tje)s zijn peanuts vergeleken bij de staatssteun voor de Zuid-Europese landen... Maar goed, dat is een ander onderwerp :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bedankt voor de toelichting.
Leg me eens uit wat je bedoeld :).
Je schreef: "Ik krijg er max (bij relatief koude panelen) 1,36 kWh uit, continue bij warme panelen ongeveer 1,2 kWh".

Dat moet 'kW' zijn, want we hebben het over vermogen. kWh is een eenheid van energie. Aangezien we hier een duurzame energie forum hebben, gaan we daar streng mee om, ook om verwarring te voorkomen. Dus spelen we wel eens politiemannetje als we daar zin in hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:19:
KwH staat voor "kolere wat hinderlijk" KWh kwH ook en kwh ook
kWh staat voor kilo watt uur (1000 watt gedurende een uur)

@snoekie even de specs mailen van alle pv-strings, dan kan ik het zo uitrekenen
_/-\o_ *O* _/-\o_

Meesterlijk Eric :)

Overigens een heerlijke zon-dag vandaag, zoals die er lang niet is geweest.. 150liter water wat ruim over de 70 graden heen is en 17 en een beetje kWh binnengehaald.. Eindelijk het zomer gevoel weer een beetje terug!

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Anne vdr Bom schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:54:
Je schreef: "Ik krijg er max (bij relatief koude panelen) 1,36 kWh uit, continue bij warme panelen ongeveer 1,2 kWh".

Dat moet 'kW' zijn, want we hebben het over vermogen. kWh is een eenheid van energie. Aangezien we hier een duurzame energie forum hebben, gaan we daar streng mee om, ook om verwarring te voorkomen. Dus spelen we wel eens politiemannetje als we daar zin in hebben ;)
Tenzij hij een en ander omgerekend heeft naar kWh. Dan heeft hij gewoon gelijk. We moeten immers streng zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Als de PV gedurende 1 uur 1,2 kW leveren, is het gewoon 1,2 kWh :P...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Zal morgen is nakijken wat ik in de NEN1010/bouwbesluit kan vinden over rookmelders verplicht net gekoppeld.

Daarbij kan niemand je wat maken als jij als particulier zelf die melders afkoppelt en er geen net gekoppelde neer hangt maar alleen batterij met draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
silvester6 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:40:
Zal morgen is nakijken wat ik in de NEN1010/bouwbesluit kan vinden over rookmelders verplicht net gekoppeld.

Daarbij kan niemand je wat maken als jij als particulier zelf die melders afkoppelt en er geen net gekoppelde neer hangt maar alleen batterij met draadloos.
zoals eerder besproken: je zal het maar op je geweten mogen dragen, als het fout gaat.. (hoe zou mijn werkgever (verzekeraar) met zoiets omgaan? wel of niet uitkeren....).
ik laat ze in de nieuwbouwwoning gewoon aangekoppeld aan lichtnet (en aan elkaar ivm signaal-draad) lopen, en verwissel preventief elke 5 jaar de batterijen.

of...compenseer: 1 dag per week op fits of thuiswerken, terwijl de auto gewoon niet gebruikt wordt... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 15-08-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag zien liggen bij de Aldi:
CO melder op batterijen. Op de verpakking stond: vervangen voor august 2017. Op 9V baterij.
Ik zou het wel weten. Prijs €22,nog iets.

Gekocht en geïnstalleerd.
Ik heb 9V oplaadbare NiMh batterijen.
Als ze leeg raken, gaat ee nsignaal af.

[ Voor 16% gewijzigd door Schinnen-groen op 15-08-2011 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:53:
Straaljager(tje)s zijn peanuts vergeleken bij de staatssteun voor de Zuid-Europese landen... Maar goed, dat is een ander onderwerp :).
Het zijn niet de landen die we steunen, maar een stel achterlijke banken en die staan (voornamelijk) in D en in F.

Gelukkig is ook het ABP van de partij, ookal kon die niet kiezen waar het geld op te verbranden.
Freddie Mac, Fannie Mae, T-bills of toch weer een hapje Italy. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:52:
[...]

Het zijn niet de landen die we steunen, maar een stel achterlijke banken en die staan (voornamelijk) in D en in F.

Gelukkig is ook het ABP van de partij, ookal kon die niet kiezen waar het geld op te verbranden.
Freddie Mac, Fannie Mae, T-bills of toch weer een hapje Italy. :?
Amen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
NielsTn schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:44:
zoals eerder besproken: je zal het maar op je geweten mogen dragen, als het fout gaat.. (hoe zou mijn werkgever (verzekeraar) met zoiets omgaan? wel of niet uitkeren....).
Huh? Goedgekeurde rookmelder = goedgekeurde rookmelder. Ik zie het probleem niet. Ik heb er 6 hangen, draadloos, en dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
weet iemand hoeveel energieklassen je kunt omhoog kunt door pv te instaleren op een rijtjeswoning van 3 jaar oud? het dak op west is ongeveer 5 meter breed, en 6 meter "lang"
ik zou het graag willen weten want bij meer dan 1 klasse erbij, zou ik aanmerkingkomen voor subsidie..
Pagina: 1 ... 113 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.