Af en toe lees ik deze topic rustig door, nu al een tijd niet meer gedaan, maar om ruim 100 pagina's door te nemen gaat me iets te ver

.
Ik heb momenteel 1440 Wp op het dak liggen (ZW, 223 graden) onder een hoek van 20 graden (lessenaar dak), dit is in juni 2009 erop gekomen.
Uiteraard bevalt dit zeer goed

. Toch is het virus weer op komen zetten en daarom vorige week een setje besteld van 600 Wp (2x 300 Wp) met een soladin 600 voor op de uitbouw van het huis. Dit is eind vorige week binnen gekomen en zaterdags geïnstalleerd. Tevens een plugwise setje besteld om de beide sets te monitoren.
Toch is het voor het gevoel niet goed genoeg

. Dus daarom vanavond nogmaals een bestelling gedaan voor 1200 Wp (6x 200 Wp) met 2x Soladin 600.
In totaal ligt er straks 1440 + 600 + 1200 = 3640 Wp op het dak. Hiermee dekken we minimaal 2/3 van onze jaarrekening af.
Ik heb ook nog zitten denken aan een zonneboiler, maar met ons gasverbruik (600 m3) is het domweg niet rendabel genoeg. We hebben nl. een dubbele schuifpui op het ZW, en met een zonnige winter is dit ideaal om het huis op temperatuur te houden. In de zomer houden we het lekker koel door screens

). Tevens hebben we balans ventilatie die ik 2 jaar geleden opnieuw in heb laten regelen om het maximale rendement eruit te halen.
Tevens rijden we 2 zuinige auto's (geen lease), een Suzuki Alto 2010 en een Toyota Auris Hybride (2011).
Onze primaire doel is geld besparing, maar op deze manier leveren we ook een bijdrage aan een verminderde belasting van het milieu.
Ondanks dat ik een groene gemeente (Zeewolde) woon met veel duurzame projecten (windmolens (3x zoveel productie dan Zeewolde verbruikt), een wijk met stadsverwarming dat op biogas gestookt wordt) wordt er geen subsidie verleend op kleinschalige projecten. Daarom liggen er hier in het dorp nauwelijks zonnepanelen, in mijn straat (150 huizen) zijn wij de enige...
Tot zover de introductie, ik zal het topic bookmarken en actief blijven volgen

.