Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.881 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 16:23:
ik kan niet zo goed redeneren tegen mensen die al beginnen met het vergeten van parkeermeters, beurten eigen risico etc. ook is het onmogelijk redeneren tegen mensen die google of folders en leveranciers nablaten vanachter hun tft scherm, en deze als waarheid presenteren.
ik kan ook niet redeneren met mensen die ineens alle tvt dingen weglaten bij de auto zoals afschrijven en inruilprijs etc etc etc.
Met welke auto vergelijk jij dan je e-scooter? Als je het over zaken als comfort en aanschafprijs hebt kun je die alleen maar vergelijken met een hele kleine auto.

Overigens zijn de parkeermeters persoonsafhankelijk, want ik kom er met 24.000 km per jaar nooit 1 tegen. Maar dat zal er ook mee te maken hebben dat ik het verdom om bij een winkelcentrum betaald te parkeren, dan ga ik gewoon naar een ander winkelcentrum.
gelukkig houd ik het zelf bij en zie duidelijke effecten
integrale kostprijs is integraal, elke eurocent die naar de oto vloeit gedurende de gebruiksduur,
berekend na het gebruik bij inruil (en dan per km)
Mijn auto (MB 220CDI, station, diesel) heb ik gekocht toen hij 10 jaar oud was voor 3000,- die rij ik (zoals elke auto die ik gehad heb) gewoon helemaal op, dus zeg in 4 a 5 jaar:

Afschrijving 3000,- in 48 maanden € 62,50 per maand
Verzekering: 31,- per maand
Wegenbelasting: 115,- per maand
Brandstof (1 op 15 a 16): 2000km/15 @ 1,35/liter = 180,- per maand
Onderhoud in 4 jaar, ik zal eens gek doen want zoveel is het niet, ook 3000,-, dus 62,50 per maand.

Maakt samen 451,- per maand @ 2000km = 22,55 ct per km.

(Overigens heb ik de auto helemaal afgeschreven in 48 maanden, maar een 1000,- a 1500,- brengt hij ook na die 48 maanden nog wel op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:53

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:44:
[...]
Je spreekt jezelf hier tegen. Je vindt dat de rest van de wereldbevolking niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor wat jij doet, dus stel je terecht dat ieder individu zelf verantwoordelijk is voor de keuzes die hij/zij maakt. Maar daarboven zeg je dat je niet ieder individu zelf verantwoordelijk kunt stellen voor de aankoopkeuzes die hij/zij maakt. Je hebt zelf de keuze om Fair Trade koffie te kopen of koffie te kopen waarvan je weet dat de koffieboeren geen eerlijk salaris gekregen hebben. Je hebt een keuze en bent dus verantwoordelijk voor de keuze die je maakt. Juist het klakkeloos kopen van artikelen zonder je af te vragen hoe die geproduceerd worden vind ik een ontkenning van de wereld waarin we nu leven.
Leuk dat je er weer bent :D

Ik snap je punt, maar je hebt mij net niet helemaal begrepen (of ik was niet duidelijk natuurlijk), maar het ging mij om onterecht verantwoordelijk zijn/gehouden worden van allerlei gevolgen van iemands keuze.

Je bent dus wel degelijk verantwoordelijk voor wat je koopt, maar ik vind dat je niet altijd voor de directe/indirecte gevolgen verantwoordelijk gehouden kan worden omdat je die op geen enkele manier kunt beinvloeden, zelfs niet door het product niet te kopen, dan moeten nog een paar honderd miljoen mensen die afweging maken, en die kan ik echt nooit niet beinvloeden...

Natuurlijk kun je je steentje bijdragen. Ook wij kopen onze mooie koffiebonen bij Simon Levelt (maar dan in Eindhoven) en malen we lekker zelf. We helpen de koffieboer met een (iets) eerlijker salaris, maar ook dan wil het niet zeggen dat die boer, net als de andere koffieboeren niet alsnog wordt uitgebuit door partijen die zorgen voor de 'bescherming' van de koffieplantage...

Verder komt een deel van onze groenten en fruit bij een boer vandaan die een kleine kas heeft waar meer in groeit dan ze zelf op kunnen maken en daar helpen wij dan ook bij _/-\o_
Wat kunnen (onbespoten natuurlijk) tomaten toch heeeeeeerlijk smaken tov die rode waterhoofdjes die je in de super kunt kopen...

Maar koop ik een tv, dan koop ik een tv die ik mooi vind, betaalbaar is, beeldkwaliteit goed is en die de mogelijkheden heeft die ik wens. Ik ga dan echt niet kijken hoe (Samsung ik dit geval) duurzaam het bedrijf die tv heeft gemaakt, of waar de grondstoffen vandaan komen, en wie daar allemaal mogelijk voor heeft moeten lijden onder welke arbeidsomstandigheden dan ook. Ik zou niet eens weten hoe ik daar tot op grondstof niveau uberhaupt achter zou moeten komen, en dus koop ik gewoon een tv, niks meer, niks minder.

Echter als Samung mij de keuze zou geven (net als groente/fruit in de super) om een fair-trade tv te kopen versus een gangbare tv, dan zou ik zelf de verantwoordelijkheid kunnen nemen om het duurzamere product aan te schaffen.

Met de keus voor een nieuwe auto heb ik een paar maanden geleden gewoon voor een benzine auto gekozen omdat de keuze in hybride in het D-segment nog niet echt groot is of zo duur dat het voor mij onbetaalbaar is. Maar wie weet over 4jr dat ik die keuze wel kan maken!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn dus in dit topic maar 3 personen die het zonder auto afkunnen, terwijl ze die makkelijk kunnen betalen.
dat wijst toch richting een duidelijke verslaving, ofwel een onnozele halstarrigheid,
die zeker grote onrust gaat veroorzaken als het druppeltje olie er even niet is.
Ik kan eerlijk gezegd uit de gepresenteerde gegevens op jouw site niet opmaken of en waar er nu een verschil is te vinden.
Kun je dit toelichten?
Wh AC / Wp realtime en dagopbrengst vergelijken, het verschil is fors.
het vergelijkt wel ok, de hele dag laaghangende bewolking regen en mist.
als je puur kijkt naar mijn zuid systeem, dan is de dagproduktie het dubbele (@17:25u)
er kan dus sprake zijn van meeropbrengst bij 20 graden, maar dus ook bij een slechte zomer.
het artikel van siderea.nl snijd erg veel hout.(ideale hellingshoek)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 17:19:
er zijn dus in dit topic maar 3 personen die het zonder auto afkunnen, terwijl ze die makkelijk kunnen betalen.
dat wijst toch richting een duidelijke verslaving, ofwel een onnozele halstarrigheid,
die zeker grote onrust gaat veroorzaken als het druppeltje olie er even niet is.
Volslagen onzin natuurlijk. Of je een auto nodig hebt is ook afhankelijk van je soort werk. Als jij een kantoorbaantje hebt en vlakbij woont kun je best gaan fietsen of e-scooteren. Als je service-monteur, vertegenwoordiger, koerier, of zelfstandig ondernemer bent die naar zijn klanten moet om bv een offerte uit te brengen, enz. enz. enz. kun je niet anders.

Je kunt jezelf natuurlijk op de borst blijven kloppen dat jij het wel redt zonder auto, maar ook jou zou het in de omstandigheden van vele anderen niet lukken. Beetje naïef om zo te denken.

Ik moet mezelf nu eenmaal 2000 km verplaatsen per maand. En als ik dat op de fiets zou doen (wat niet eens kan) @13 km per uur ben ik alleen al 153 uur per maand aan het fietsen. (Ik werk maar 60 uur per maand)

Maar je stelde dat elke km op de e-scooter je netto een euro bespaarde, maar wat kost een e-scooter nu eigenlijk per km? Dat zul je vast kunnen voorrekenen, anders kun je uiteraard ook de besparing niet uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je schrijft me nu zoveel dingen toe, zeker in je laatste zinnen dat discussieren geen zin heeft.
ook jij hoeft niet 2000km te rijden, en het is ook onhoudbaar, als je dat zelf niet snapt,
dan heb je een probleem op termijn, ga er maar aan wennen, and don`t shoot the messenger.
je giftigheid bevestigd mijn vermoedens.
dank daarvoor

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 18:02 . Reden: voor wie de draad kwijt is , het gaat weer over het otootje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:27

[...]
* FireWood steekt ook hand omhoog.

Heeft denk ik ook te maken hoe de overheid het een en ander heeft gepushed.
Ik woon ook in een gemeente waar het werk ver achter blijft op de populatie. Al die mensen moeten toch ergens werken oftewel de auto. En als zo'n ding toch al voor de deur staat...
Ik zie in veel plaatsen dat het werk slecht aansluit op de bevolking, zodoende krijg je complete volksverhuizingen. Dit creëert dan weer files welke weer moeten worden opgelost door extra rijbanen en andere overbodige kosten.

Ik ben dan ook voorstander om het werk en woon gedeelte veel beter in balans te krijgen. Zeker plaatsen als b.v. Almere, moeten gewoon beter op orde. Ook gemeentes die perse alleen kantoren willen hebben, omdat er dan geen vervuilende industrie in hun gemeente is, is dan natuurlijk uit de boze. Dit is helaas niet zomaar op te lossen, want dit process loopt al jaren, maar toch denk ik dat er best wel wat mogelijk is.
AllesKan schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 17:30:
[...]

Volslagen onzin natuurlijk. Of je een auto nodig hebt is ook afhankelijk van je soort werk. Als jij een kantoorbaantje hebt en vlakbij woont kun je best gaan fietsen of e-scooteren. Als je service-monteur, vertegenwoordiger, koerier, of zelfstandig ondernemer bent die naar zijn klanten moet om bv een offerte uit te brengen, enz. enz. enz. kun je niet anders.

Je kunt jezelf natuurlijk op de borst blijven kloppen dat jij het wel redt zonder auto, maar ook jou zou het in de omstandigheden van vele anderen niet lukken. Beetje naïef om zo te denken.

Ik moet mezelf nu eenmaal 2000 km verplaatsen per maand. En als ik dat op de fiets zou doen (wat niet eens kan) @13 km per uur ben ik alleen al 153 uur per maand aan het fietsen. (Ik werk maar 60 uur per maand)

Maar je stelde dat elke km op de e-scooter je netto een euro bespaarde, maar wat kost een e-scooter nu eigenlijk per km? Dat zul je vast kunnen voorrekenen, anders kun je uiteraard ook de besparing niet uitrekenen.
Je houd altijd wel auto's of vergelijkbare transport methodes. Het gaat erom dat de grote hoeveelheid eruit gaat. Er zijn genoeg vertegenwoordigers/monteurs/zelfstandigen die echt niet elke dag weggaan. Waarom kunnen die dan niet de auto op de zaak laten staan en met de fiets komen? Prima te doen, maar je ziet het nooit. Als die auto er eenmaal toch staat...

[ Voor 35% gewijzigd door FireWood op 13-08-2011 18:11 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:27
-samen gevoegd-

[ Voor 98% gewijzigd door FireWood op 13-08-2011 18:11 . Reden: oeps iets met dubbelposting en niet opletten ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:02:
je schrijft me nu zoveel dingen toe, zeker in je laatste zinnen dat discussieren geen zin heeft.
Discussiëren, zeker als je denkt dat dingen moeten worden verbeterd heeft altijd zin.
ook jij hoeft niet 2000km te rijden
Niet? Jij kent mijn omstandigheden? Om je vast voor te zijn...: Dichterbij mijn werk gaan wonen is volstrekt zinloos. Elke km die ik dichterbij kom, komt mijn vrouw verder van haar werk af te wonen. We zijn niet voor niets in 'het midden' gaan wonen.
, en het is ook onhoudbaar, als je dat zelf niet snapt,dan heb je een probleem op termijn, ga er maar aan wennen, and don`t shoot the messenger.
Je doet net of 2000km per maand abnormaal veel is, maar ik rij slechts per dag hooguit 50 minuten.
je giftigheid bevestigd mijn vermoedens. dank daarvoor
Welke giftigheid bedoel je? Jij begint met te stellen dat bij iedereen die niet zonder auto kan 'dat wijst toch richting een duidelijke verslaving, ofwel een onnozele halstarrigheid' en als je dan wordt uitgelegd dat dat veel te kort door de bocht is gedacht reageer je met 'dat discussieren geen zin heeft.'

Erg kinderachtig en onrealistisch. Jammer, want nu kom ik er nooit achter wat een e-scooter per km kost en zo'n ding lijkt me best geinig voor de ritjes hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
FireWood schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:02:
Er zijn genoeg vertegenwoordigers/monteurs/zelfstandigen die echt niet elke dag weggaan. Waarom kunnen die dan niet de auto op de zaak laten staan en met de fiets komen?
Mijn zaak zit 40 km verderop :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:03

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Daar ben ik toch wel bij gerekend, of zijn het er dan 4? Al jaren gelukkig zonder auto.

Er zullen best mensen zijn die een auto nodig hebben, maar er zijn er veel meer die denken dat ze niet zonder auto kunnen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
Probleem is dat jantje van a naar b rijd en henk van b naar a voor hetzelfde werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pietje NL schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:21:
Probleem is dat jantje van a naar b rijd en henk van b naar a voor hetzelfde werk.
Je vergeet dat de vrouw van Jantje ook nog van A naar C rijdt en de vrouw van Henk van B naar D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

AllesKan schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:13:
Discussiëren, zeker als je denkt dat dingen moeten worden verbeterd heeft altijd zin.
Je begint met te stellen dat jij gezien je bijzondere omstandigheden buiten de discussie dient te vallen. Dan heeft verder duscussieren inderdaad geen enkele zin meer omdat het enige wat je gaat doen is aangeven waarom jij buiten het gemiddelde valt en waarom maatregelen voor jou onredelijk zijn.

Dat heet 'ingraven', niet 'openstaan voor discussie'. En ik kan me goed voorstellen dat iemand geen zin heeft iets aan te voeren wat je toch afschiet met 'jamaar in mijn situatie...'.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Zelfde probleem, want er is heus wel iemand die weer van C naar A en D naar B rijd.
Ik ken het probleem, mn vrouw en ik werken in dezelfde buurt, zij gaat elke dag met het ov en als ik naar de zaak moet rijd ze mee.
We willen allebei wel in de buurt werken, maar helaas tot nu toe nog geen vacatures.

[ Voor 16% gewijzigd door Pietje NL op 13-08-2011 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
burne schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:31:
Dat heet 'ingraven', niet 'openstaan voor discussie'. En ik kan me goed voorstellen dat iemand geen zin heeft iets aan te voeren wat je toch afschiet met 'jamaar in mijn situatie...'.
Je draait het om imho. Er werd (min of meer) gesteld 'als ik het kan, dan kan een ander het ook.' Maar dat geldt uiteraard alleen maar als iedereen in dezelfde omstandigheden zou zitten. Maar zo zit de wereld nu eenmaal niet in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pietje NL schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:31:
Zelfde probleem, want er is heus wel iemand die weer van C naar A en D naar B rijd.
Nee, niet zolang Jantje en zijn vrouw bij elkaar wonen. Het simpele ruilen van woonplaats tussen Jantje en Henk zou de zaak zelfs kunnen verergeren doordat de vrouwen dan weer verder van hun werk komen af te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

AllesKan schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:34:
Je draait het om imho. Er werd (min of meer) gesteld 'als ik het kan, dan kan een ander het ook.' Maar dat geldt uiteraard alleen maar als iedereen in dezelfde omstandigheden zou zitten. Maar zo zit de wereld nu eenmaal niet in elkaar.
Als ik een andere baan kan zoeken omdat iedere dag Haarlem-Rotterdam me niet aanstaat, en ik een leuke baan, 4 dagen in de week voor hetzelfde salaris wat ik eerst in 5 verdiende, weet te vinden, kan jij dat ook. Ik zeg niet dat je het moet doen, maar als je je ergert aan iedere dag 2.5 uur file is het een overweging. En ik ruilde 2.5 uur file en 3 uur rijden in voor vijf minuten op de fiets.

Je verwart 'kan niet' met 'wil niet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan ook niet discussieren maar wel inzicht verschaffen.(ik ben namelijk iets ?te ver? doorgeschoten)
@alleskan, als je in alkmaar bent of in de buurt kom je maar even de scooter leegrijden.
ik heb in ieder geval bereikt dat mijn baseload kosten bullshit is gestopt,
door mijn behoeftes volkomen anders in te richten.

de dure zure dik betaalde consultant van grontmij in de bilt (ik dus) (en ik woon in alkmaar)
zal voor mij nooit meer bestaan, het was grote onzin.
ik voel de behoefte niet om het duurste typeplaatje te noemen van de auto die ik reed.
ik was een kaffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
burne schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:39:
Als ik een andere baan kan zoeken omdat iedere dag Haarlem-Rotterdam me niet aanstaat, en ik een leuke baan, 4 dagen in de week voor hetzelfde salaris wat ik eerst in 5 verdiende, weet te vinden, kan jij dat ook. Ik zeg niet dat je het moet doen, maar als je je ergert aan iedere dag 2.5 uur file is het een overweging. En ik ruilde 2.5 uur file en 3 uur rijden in voor vijf minuten op de fiets.
Ik zou inderdaad mijn zaak kunnen verhuizen naar een pand in de buurt. Het is alleen niet zinvol omdat een pand met zo'n lage huur (ik zit er al 13 jaar) ik nooit meer kan vinden en zelfs als dat zou lukken dan nog mijn compagnon, die nu vlakbij de zaak woont veel verder zal moeten gaan reizen.
Je verwart 'kan niet' met 'wil niet'.
Je verwart 'ik kan' met 'iedereen kan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
hier het werk ook opzij geschoven. Elke dag consultant spelen richting westland nu verruilt voor een veel prettigere reisafstand.
Voorheen: ca 4 uur per dag met de auto in het leed dat file heet,
nu: 1 uur fietsen per dag aangevuld met klein uur trein (huis-werk-huis).

wil niet meer anders. sterker nog.... ik overweeg zelfs de gevestigde studies/kennis/ervaring maar opzij te zetten en lokaal/regionaler te gaan werken. Minder inkomen? misschien. Maar in elk geval geen noodzaak meer om een melkkoe (aak auto/lease-bak) voor de deur te moeten hebben (met stijgende brandstof/belasting je inkomen te zien verdampen).

EricPVT is een van mijn voorbeelden. 'wil niet' is geworden 'kan wel'. Ben gezonder en gelukkiger... probeer dat eens in financiën uit te drukken!

Om tussen 2 werkgevers te gaan wonen is misschien uitstellen van keuzes? Het geeft in elk geval je enorme afhankelijkheid aan van een vervoersmiddel waar vadertje Staat maar al te graag meer geld uit gaat graaien in de vorm van belastingen (BTW/rijtuig). 'besluiten om' is iets anders dan daadwerkelijk doen. Je weet het hoe het gaat met de kikker die besluit om te te springen? Juist... die sprong dus nog steeds niet. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 13-08-2011 18:49 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
AllesKan schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:39:
[...]

Nee, niet zolang Jantje en zijn vrouw bij elkaar wonen. Het simpele ruilen van woonplaats tussen Jantje en Henk zou de zaak zelfs kunnen verergeren doordat de vrouwen dan weer verder van hun werk komen af te wonen.
Ik heb het niet over ruilen van woonplaats, eerder over werken in je eigen buurt.
Als ze zouden ruilen van werk scheelt het alvast de helft.
Je KAN proberen allebei werk in de buurt te vinden, dat zou ideaal zijn.
Wat ik wil zeggen is dat een heleboel mensen werk doen ver van huis, terwijl hetzelfde werk eigenlijk ook in de buurt te vinden is.

Helaas is het niet zo makkelijk in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

AllesKan schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:43:
Je verwart 'ik kan' met 'iedereen kan'.
* burne kijkt naar je nick en schudt meewarig het hoofd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:40:
ik kan ook niet discussieren maar wel inzicht verschaffen.(ik ben namelijk iets ?te ver? doorgeschoten)
@alleskan, als je in alkmaar bent of in de buurt kom je maar even de scooter leegrijden.
Tof aanbod, zou ik ook zeker aannemen als ik in de buurt zou komen, maar de laatste keer dat ik daar in de buurt was is bijna 20 jaar geleden. (Ik woon tegen de grens met Belgie aan)
ik voel de behoefte niet om het duurste typeplaatje te noemen van de auto die ik reed. ik was een kaffer.
Ik ook niet, ik neem graag de afdankertjes over van die 'kaffers'. Besteed ik het geld wat dat minder kost aan afschrijving wel aan PV en zoals vorig jaar een HR-houtkachel. :Y

Super zo'n kachel, had ik 10 jaar eerder moeten kopen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nielstn : das grappig, terwijl ik eerst je site, en die van jeroenh en zonnigtype zat leeg te plukken voor info ;)

* eric proest van het lachen na de post van burne

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
burne schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:48:
* burne kijkt naar je nick en schudt meewarig het hoofd..
Die klopt gewoon. Ook de optie dat je ongelijk hebt kan... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 18:48:
@nielstn : das grappig, terwijl ik eerst je site, en die van jeroenh en zonnigtype zat leeg te plukken voor info ;)

* eric proest van het lachen na de post van burne
tis dat we zo'n f#king eind van elkaar wonen, maar... anders stond geregeld de koffie gereed ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
PS: werken in de buurt = einde noodzaak aanhouden 1 of 2 auto's, dus minder financiën nodig om die aan te houden (en te onderhouden). Stapje minder zal dan eigenlijk wel reuze meevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even samenvatten, de afgelopen meter discussie:
Als het enigzins mogelijk is (en dan bedoel ik salaris, werkgelegenheid, etc.) dan zijn veel van ons bereid of bereid geweest om te downsizen. Voor een aantal is dat niet mogelijk.
Nu maakt de ene categorie ruzie met de andere.

Zullen we de zaak nu maar afsluiten?

Een auto is voor de een een pure noodzaak en voor de andere niet.
Zou dit een goede samenvatting kunnen zijn?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Schinnen: is daar een forum niet voor om te discussiëren?
downsizen lukt de een makkelijker door efficiënt inrichten van het (gezins)leven.
"boven de stand leven' zal imho alleen maar hoe langer hoe onhoudbaarder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:12:
Nu maakt de ene categorie ruzie met de andere.
Een verschil van mening maakt nog geen ruzie. :D

Beter 1 verschil van mening in de hand, dan 10 ruzies in de lucht... :+

[ Voor 16% gewijzigd door AllesKan op 13-08-2011 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
de felheid (ehh gepassioneerde....) reacties zullen wel hun oorzaak hebben in de miezerige zomermaand waar de fel-instralende koperen ploert helaas zelf met vakantie is gegaan.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mars Warrior schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 17:14:
Je bent dus wel degelijk verantwoordelijk voor wat je koopt, maar ik vind dat je niet altijd voor de directe/indirecte gevolgen verantwoordelijk gehouden kan worden omdat je die op geen enkele manier kunt beinvloeden, zelfs niet door het product niet te kopen, dan moeten nog een paar honderd miljoen mensen die afweging maken, en die kan ik echt nooit niet beinvloeden...

Natuurlijk kun je je steentje bijdragen. [...]
Spreek je jezelf niet tegen? Je zegt volgens mij: "ik kan niets beïnvloeden, maar wel mijn steentje bijdragen". 'Je steentje bijdragen' is toch dingen beïnvloeden? Of is er nog een subtiel verschil dat mij ontgaat? ;)

Zo zei iemand ook eens in alle ernst tegen mij: "Nee hoor als ik die vliegvakantie niet maak, dan maakt dat voor het milieu niets uit, want dat vliegtuig vliegt toch wel".

Ja, inderdaad, je bent maar 1 van de 6,8 miljard, maar denk eens na: omdat iedereen zo redeneert, blijft de status quo gehandhaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
NielsTn schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:24:
waar de fel-instralende koperen ploert helaas zelf met vakantie is gegaan.. :+
Als die volgens jaar maar terug is. Ik ben voornemens om in maart/april 2012 twaalf panelen van 220 of 230Wp neer te leggen. Alle beetjes helpen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Lopen hier al tweakers rond die een DHZ solartracker hebben gebouwd? Of die interesse hebben om er 1 te bouwen? Ik ben zelf namelijk druk doende met mijn eigen solartracker te maken van 2e hands spullen en alles wat mijn creativiteit er maar in kwijt kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
AllesKan schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:29:
[...]

Als die volgens jaar maar terug is. Ik ben voornemens om in maart/april 2012 twaalf panelen van 220 of 230Wp neer te leggen. Alle beetjes helpen. :Y
ahhh.... dan pas! ;) juist nu kun je mooi vol leggen in aangename temperaturen (cloudy sky), en vergeet het zweten bij sjouwen van ballast niet ;)

....mis je toch een fiks aantal maanden opbrengst ;)

(smalle hint om nu vol te plempen dus, dat snappen we denk ik wel)

* NielsTn moet nog even geduld hebben voor 12x 260Wp platen op het dak komen... 5kWp here we come (de 1.710Wp gaan naar de woning migreren)

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 13-08-2011 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@NielsTn. Waarheden als een koe, maar soms moet je ook even de zaak afronden en weer naar andere zaken gaan kijken. Ik ben gek op discussies, zit in het onderwijs en die de hele week niets anders met mijn knuffels. Soms gaat een discussie terug in cirkels en dan wordt het een lang verhaal.
Het feit dat ik sinds kort op dit forum zit is gelegen in het feit dat ik op zoek ben naar informatie die ik ook in het klassikaal gebeuren kan gebruiken. Er zit hier een schat aan informatie die ik graag privé, maar zeker ook in mijn lessen wil gebruiken.
Ik ben al jaren bezig met alles wat met downsizen te maken heeft en op het gebied van zelfvoorziening steek ik hier elke cent in die ik kan missen (zoals o.a. vette vakanties abroad, een blitse auto, design meubilair, etc.). Gelukkig heb ik een vrouw die dit ook zo ziet.

Het belangrijkste wat ik mis in al jullie/onze discussies is eigenlijk: hoe bereik je de jeugd. Daar moet het verhaal beginnen en het moet een goed verhaal zijn. Een goed verhaal bij mijn pubers is dat er ook iets aan te verdienen valt. Ik kan niet met een verhaal komen over een Prius die 1 op tig verbruikt terwijl ze allemaal een snelle, gepimpte Golf willen rijden. De boodschap moet dus eentje zijn, waar ze op hun leeftijd winst in zien.
Dat is geen makkelijke klus.
Bij die groep moet je inzetten op snel verdienen, maar ook op verdienen op de lange termijn.
Dat werkt aardig als je hen laat uitrekenen dat je in 30 jaar je huis 3,5 keer hebt betaald. Dat is een shockeffect. De volgende stap is dat je dat met een auto doet. Vervolgens ga je eens kijken naar je energierekening. Het zijn telkens stapjes, maar het werkt.

Moest ik even kwijt.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:37:
@NielsTn. Waarheden als een koe, maar soms moet je ook even de zaak afronden en weer naar andere zaken gaan kijken. Ik ben gek op discussies, zit in het onderwijs en die de hele week niets anders met mijn knuffels. Soms gaat een discussie terug in cirkels en dan wordt het een lang verhaal.
Het feit dat ik sinds kort op dit forum zit is gelegen in het feit dat ik op zoek ben naar informatie die ik ook in het klassikaal gebeuren kan gebruiken. Er zit hier een schat aan informatie die ik graag privé, maar zeker ook in mijn lessen wil gebruiken.
Ik ben al jaren bezig met alles wat met downsizen te maken heeft en op het gebied van zelfvoorziening steek ik hier elke cent in die ik kan missen (zoals o.a. vette vakanties abroad, een blitse auto, design meubilair, etc.). Gelukkig heb ik een vrouw die dit ook zo ziet.

Het belangrijkste wat ik mis in al jullie/onze discussies is eigenlijk: hoe bereik je de jeugd. Daar moet het verhaal beginnen en het moet een goed verhaal zijn. Een goed verhaal bij mijn pubers is dat er ook iets aan te verdienen valt. Ik kan niet met een verhaal komen over een Prius die 1 op tig verbruikt terwijl ze allemaal een snelle, gepimpte Golf willen rijden. De boodschap moet dus eentje zijn, waar ze op hun leeftijd winst in zien.
Bij die groep moet je inzetten op snel verdienen, maar ook op verdienen op de lange termijn.
Dat werkt aardig als je hen laat uitrekenen dat je in 30 jaar je huis 3,5 keer hebt betaald. Dat is een shockeffect. De volgende stap is dat je dat met een auto doet. Vervolgens ga je eens kijken naar je energierekening. Het zijn telkens stapjes, maar het werkt.

Moest ik even kwijt.
Ervaring leert (bij mij in de directe nabijheid) dat als er eenmaal een PV-setje ligt, en kinderen thuis de mogelijkheden zien ze erg fanatiek worden!
Zo erg zelfs dat ouders aangesproken worden om snel het licht uit te doen. Of de stekker uit de versterker.
Maak er een spel van: zoek elektrische apparaten (met energiemeter), maak een overzichtje en tel met ze uit wat het kost in energie en geld...

en dan scenario's wat het doet met stijgende energieprijs.
toch wel bizar dat bij de overheid het allemaal aan papt, en weinig ingezet wordt om de jeugd op te voeden.
Maar ja... ook daar heb ik een heel uitgesproken mening over ;) iets met 'zie Zeitgeist' en zo...

tip: kijk eens naar Transition Town, daar zitten best wel educatieve zaken in (zoek dingen waar 'GEEN' olie in is gebruikt... etc)
Boek van TT is gratis te downloaden ( http://www.hitte.nu/transitie.html ) of bij boekhandels te verkrijgen tegen betaling

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 13-08-2011 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Vandaag draden getrokken voor de zonnepanelen. Wat is dat toch een kl*tewerk! Vanaf een centraaldoos naar wat wandcontactdozen valt nog wel mee, maar 2x4mm en 1x2.5mm door een leiding met veel bochtwerk, dat was toch geen pretje. Maar nu heb ik dus wel dikke kabels zonder onderbrekingen. Ook meteen de boel voor de BPM (voor de SDE) aangesloten. Weet iemand of ik de draden gewoon met een lus uit het meterbord moet laten steken? Of wenst de BPM-installateur iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@NielsTn.
Ik zit niet in dat gezin, maar sta voor 30 pubers van 15-18 jaar die helemaal geen zin hebben in school. Maar ik wil/streef ernaar dat ze gaan doen wat jij beschrijft.
Het onderwijs doet hier geen **** aan. In mijn team van ca. 22 collega's is er ook geen persoon te vinden die in mijn verhalen iets ziet, laat staan dat ze iets doen met alternatieve energie, etc.
Maar ik word hierdoor alleen maar meer gemotiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@kavermeer. Gewoon die gast even bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:54:
@NielsTn.
Ik zit niet in dat gezin, maar sta voor 30 pubers van 15-18 jaar die helemaal geen zin hebben in school. Maar ik wil/streef ernaar dat ze gaan doen wat jij beschrijft.
Het onderwijs doet hier geen **** aan. In mijn team van ca. 22 collega's is er ook geen persoon te vinden die in mijn verhalen iets ziet, laat staan dat ze iets doen met alternatieve energie, etc.
Maar ik word hierdoor alleen maar meer gemotiveerd.
herkenbaar: jij voor een fossiel-verslaafde klas, ik hier in een fossiel-verslaafde gemeenschap....
zelfs de gemeente gaat maar vol in op werkgelegenheid in transport & logistiek.....

Het is zoals de film Band of Brothers al eens uitsprak zie ik overeenkomsten:
'Looks like you guys are going to be surrounded.
Richard Winters: We're paratroopers, Lieutenant. We're supposed to be surrounded'

of ' together we stand alone'

Tja...
tips: laat je niet ontmoedigen, zoek je weg, onderzoek mogelijkheden en technieken en vaar vooral niet blind op adviezen (hoe goed bedoelt dan ook, het kan nogal anders uitpakken als men niet weet hoe je woning in elkaar steekt qua oriëntatie, isolatie en koudebruggen etc).

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 13-08-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@NielsTn.
Ik geef geen les op de lagere school. Daar zou ik meer mogelijkheden hebben.
Ik ben docent wiskunde, natuurkunde, ICT op een ICT-Lyceum. Dus alles wat ik hen vertel/leer/leer ervaren met berekeningen en metingen zijn in wezen geen reguliere lesstof m.b.t. energiebesparing en "de grote voordelen van onze huidige consumptiemaatschappij".
De ruimte, buiten de tijd die ik nodig heb voor het reguliere curriculum, zijn dus erg beperkt. Ook weer een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

educatie/onderwijs ?

guido van belle !
http://www.klimaatuitdagi...catid=35:nieuws&Itemid=70
zijn leerlingen kwamen bij mijn huis om wat te leren, en maakten als dank een warmtefoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:37:
Dus als ik het goed begrijp is 'downsizen' bij jou je geld opmaken aan 'vette vakanties abroad, een blitse auto, design meubilair, '? >:)
Het belangrijkste wat ik mis in al jullie/onze discussies is eigenlijk: hoe bereik je de jeugd. Daar moet het verhaal beginnen en het moet een goed verhaal zijn. Een goed verhaal bij mijn pubers is dat er ook iets aan te verdienen valt. Ik kan niet met een verhaal komen over een Prius die 1 op tig verbruikt terwijl ze allemaal een snelle, gepimpte Golf willen rijden.
Heb je ze al eens met de Tesla Roadster geconfronteerd? 15-18 jaar is scooterleeftijd. Hebben ze al eens een e-scooter gezien? Die keus zijn ze eerder aan toe dan de gepimpte Golf. Of hoeveel geld ze uitsparen met de sportschool als ze blijven fietsen?
De boodschap moet dus eentje zijn, waar ze op hun leeftijd winst in zien.

Welke winst bedoel je? Financiële winst? Persoonlijke winst? Maatschappelijke winst? Volgens mij gaat het bij pubers heel erg om lifestyle, en misschien moet je gewoon wat minder over geld praten. Als je de duurzame levensstijl discussie centreert rond 'geld' verlies je hem sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asvogel schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:48:
Vandaag draden getrokken voor de zonnepanelen. Wat is dat toch een kl*tewerk! Vanaf een centraaldoos naar wat wandcontactdozen valt nog wel mee, maar 2x4mm en 1x2.5mm door een leiding met veel bochtwerk, dat was toch geen pretje. Maar nu heb ik dus wel dikke kabels zonder onderbrekingen. Ook meteen de boel voor de BPM (voor de SDE) aangesloten. Weet iemand of ik de draden gewoon met een lus uit het meterbord moet laten steken? Of wenst de BPM-installateur iets anders?
In die lus moet een kroonsteen, anders gaat hij zo weer weg heb ik hier wel eens gelezen. Bij mij ging het goed met kroonsteen.

Heb je wel schakelaars aan beide kanten van het meterbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:02:
@NielsTn.
Ik geef geen les op de lagere school. Daar zou ik meer mogelijkheden hebben.
Ik ben docent wiskunde, natuurkunde, ICT op een ICT-Lyceum. Dus alles wat ik hen vertel/leer/leer ervaren met berekeningen en metingen zijn in wezen geen reguliere lesstof m.b.t. energiebesparing en "de grote voordelen van onze huidige consumptiemaatschappij".
De ruimte, buiten de tijd die ik nodig heb voor het reguliere curriculum, zijn dus erg beperkt. Ook weer een uitdaging.
voordeel van de elektrische motor: koppel... daar verliest elke fossiele brommer het vet van bij wegrijden/accellereren....
leuk voorbeeld voor natuurkunde? (naast het rendement tussen e-motor en fossiel)

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 13-08-2011 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:56:
@kavermeer. Gewoon die gast even bellen?
Zo gaat dat niet met een BPM, want die laat je niet zelf installeren. Dat wil zeggen, je belt de netbeheerder om een BPM te laten installeren. De netbeheerder stuurt dan iemand langs. Maar als je de netbeheerder belt met een technische vraag, dan heb je weinig kans op een zinvol antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Anne vdr Bom.
Zoals o.a. moet natuurlijk zijn zoals niet besteden aan, maar dat had je natuurlijk al begrepen.

Misschien een jaartje het MBO in?, gewoon als ervaring....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:03

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:12:

Zullen we de zaak nu maar afsluiten?

Een auto is voor de een een pure noodzaak en voor de andere niet.
Zou dit een goede samenvatting kunnen zijn?
Op zich wel met je eens, maar we moeten niet vergeten dat die zogenaamde vrijheid, die de auto jullie geeft nog een keerzijde heeft.
Jullie gaan er allemaal van uit dat je tot in lengte van dagen kan blijven autorijden. Dat is helaas niet zo. Terwijl we steeds ouder worden, worden er steeds hogere eisen gesteld aan de autobestuurder. Het zou zomaar kunnen dat je door een kleine handicap, zoals een CVA, niet meer mag autorijden. Daar zit je dan in je mooie dorpje met zonnepanelen, maar zonder winkels in de buurt (want die waren te duur) en zonder openbaar vervoer (want dat is een linkse hobby). Opgesloten in je eigen vrijheid!

Ik blijf wel in de stad, alle voorzieningen dichtbij.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@NielsTn.
Ik gaf de afgelopen 25 jaar als docent ICT het vak hardware, software en AMBI-opleidingen. De opleiding waar ik sinds 12 jaar werk, leidt op voor systeembeheerders (MBO niveau 4).
Sinds de afgelopen 2 jaar (en komende jaren) ben ik volledig ingezet als docent Rekenen. Dit vanwege mijn andere bevoegdheden. Een vak dat in 2012 voor alle MBO's landelijk wordt geëxamineerd.
Pubers en rekenen, een hele uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:04:
In die lus moet een kroonsteen, anders gaat hij zo weer weg heb ik hier wel eens gelezen. Bij mij ging het goed met kroonsteen.
Heb je wel schakelaars aan beide kanten van het meterbord?
Die schakelaars heb ik: aan de ene kant in de groepenkast, aan de andere kant een losse (3-fasen terwijl ik maar 1 heb, maar goed).

Wat betreft die kroonsteen: Dat heb ik hier ook gelezen, maar klinkt wel heel suf. Knippen lijkt me sneller dan het verwijderen van een kroonsteen. Stedin zelf (zie hier) zegt er dit over:

2 Er is een aparte kabel van de converter(s) naar de meterkast aangelegd. Hierbij is eenvoudige aansluiting van de bruto-productiemeter op de kabel tussen de aparte ZON PV groep en converter(s) mogelijk. Afhankelijk van het vermogen, dient deze kabel minimaal 2,5 mm2 te zijn.

Dan moet zonder kroonsteen ook wel kunnen, maar ik zal er nog eens over denken - het is me eigenlijk mijn eer te na... Overigens: Ik heb nu alle aders zo'n lus gegeven, maar is dat voor de aarde wel de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@ericplan.
Absoluut mee eens!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@eric-pvt.
Was waarschijnlijk een basisschool op excursie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 06:42
Roamor schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:35:
Lopen hier al tweakers rond die een DHZ solartracker hebben gebouwd? Of die interesse hebben om er 1 te bouwen? Ik ben zelf namelijk druk doende met mijn eigen solartracker te maken van 2e hands spullen en alles wat mijn creativiteit er maar in kwijt kan. ;)
Ik heb afgelopen jaar een groep leerlingen (VWO6) voor hun profielwerkstuk begeleid met het ontwerpen en bouwen van een cheapo zonvolger. Ik wil hun verslag wel opzoeken en deze naar je mailen, stuur me maar een berichtje(DM) als je interesse hebt.

Het project was wel erg leuk overigens, een mooie kans om duurzame energie onder de aandacht te brengen!

@NielsTn, Schinnen-groen
Ik probeer in mijn lessen (natuurkunde/NLT) ook regelmatig aandacht te geven aan duurzame onderwerpen. Wat meehelpt is dat veel van mijn leerlingen door mijn straat naar school fietsen (niet gek, ik woon er 300 meter vandaan!) en dan vanzelf vragen gaan stellen over de panelen op mijn dak. Helaas moet ik ook constateren dat er heel veel diepgewortelde misvattingen leven bij de leerlingen. Ik wil niet weten hoe er thuis aan tafel wordt gesproken over duurzame zaken. Heel veel mensen praten over duurzame energie, energiebesparing etc. in termen als duur, lastig, lelijk etc. Blijkbaar beseffen maar weinig volwassenen dat zij zich op dit moment nog kunnen veroorloven om er op deze manier over na te denken. De jeugd die nu op school zit kan dit straks niet meer. Dat is dan ook mijn boodschap aan de jeugd, blijf meeblaten met je pa en ma tot het water ons aan de lippen staat, of ga nu de discussie aan. Alles wat er nu gebeurd is winst.

Helaas wordt de invloed van het onderwijs door de maatschappij en de overheid schromelijk overschat, je kunt de maatschappij niet (of nauwelijks) veranderen vanuit het onderwijs. Het hele plaatje moet kloppen..

[ Voor 44% gewijzigd door mightym op 13-08-2011 20:45 . Reden: verder gelezen.... ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@mightym.
Ik begrijp, ook uit andere opmerkingen, dat jullie een beetje out-of-sinc zijn met het huidige onderwijssysteem.
Op de algemeen vormende opleidingen zoals basisschool, mavo, havo en vwo zijn mogelijkheden om in projecten e.e.a. uit te voeren. Dat geldt niet meer als je op een beroepsopleiding zit zoals het MBO.
Als je in het HBO bezig bent, ja, dan zijn er weer mogelijkheden op het gebied van bijv. projecten of afstudeerwerk. Het MBO (en ook wel in mindere mate het VMBO) heeft hier nagenoeg geen ruimte voor.
Dikke shit, belachelijk voor woorden en een gemiste kans dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Schinnen: ik overweeg wel iets met onderwijs... maar of ik überhaupt voor puberende pubers wil staan... respect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:38:
@mightym.
Ik begrijp, ook uit andere opmerkingen, dat jullie een beetje out-of-sinc zijn met het huidige onderwijssysteem.
Op de algemeen vormende opleidingen zoals basisschool, mavo, havo en vwo zijn mogelijkheden om in projecten e.e.a. uit te voeren. Dat geldt niet meer als je op een beroepsopleiding zit zoals het MBO.
Als je in het HBO bezig bent, ja, dan zijn er weer mogelijkheden op het gebied van bijv. projecten of afstudeerwerk. Het MBO (en ook wel in mindere mate het VMBO) heeft hier nagenoeg geen ruimte voor.
Dikke shit, belachelijk voor woorden en een gemiste kans dus....
Euuhmmm ik ben niet helemaal out of sync hoor... Ik ben zelf ook docent! Op welke van mijn opmerkingen doel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
NielsTn schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:35:
ahhh.... dan pas! ;) juist nu kun je mooi vol leggen in aangename temperaturen (cloudy sky), en vergeet het zweten bij sjouwen van ballast niet ;)

....mis je toch een fiks aantal maanden opbrengst ;)

(smalle hint om nu vol te plempen dus, dat snappen we denk ik wel)
Ik zou best willen, maar ik moet ook nog zoveel andere dingen doen. (Lees: schilderen, schilderen en oh ja: schilderen...) Maart/april is netjes qua timing, bovendien kan ik het voorwerk dan van de winter alvast op mijn gemak doen. (2 extra groepen installeren, en alvast de leidingen voor zover mogelijk aanleggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@mightym: inderdaad, met y..
Wat ik bedoel is dat de mogelijkheden om e.e.a. te doen, afhankelijk is van het onderwijstype waar je les geeft.
In het beroepsonderwijs is de ruimte om iets meer te doen dan het voorgeschreven curriculum helaas minimaal. Er is wel projectonderwijs, maar dat is helemaal toegesneden op eindtermen.
Een escape zou zijn het vak LLB (Leren, Loopbaan en Burgerschap), maar daar zijn onze topics geen issue. Als je hier dus iets wilt doen in de richting van bewustmaking, dan moet je heel creatief zijn binnen je eigen (whatever it is) vak.

Ik neem aan dat je niet in het MBO werkt, anders begreep je mijn frustratie wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Waarom 4mm? en waarom dan 1x 2,5mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Pietje NL schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:01:
[...]

Waarom 4mm? en waarom dan 1x 2,5mm?
Ik gok de 4 mm2 voor de nul en fase (gezien het vermogen), en de 2,5 mm2 voor aarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:59:
@mightym: inderdaad, met y..
Wat ik bedoel is dat de mogelijkheden om e.e.a. te doen, afhankelijk is van het onderwijstype waar je les geeft.
In het beroepsonderwijs is de ruimte om iets meer te doen dan het voorgeschreven curriculum helaas minimaal. Er is wel projectonderwijs, maar dat is helemaal toegesneden op eindtermen.
Een escape zou zijn het vak LLB (Leren, Loopbaan en Burgerschap), maar daar zijn onze topics geen issue. Als je hier dus iets wilt doen in de richting van bewustmaking, dan moet je heel creatief zijn binnen je eigen (whatever it is) vak.

Ik neem aan dat je niet in het MBO werkt, anders begreep je mijn frustratie wel een beetje.
Ik werk niet in het MBO, maar in het VO. Ik begrijp je frustratie volledig, wij lopen ook tegen beperkingen aan. Ik kan mij overigens niet herinneren dat ik een opmerking heb gemaakt waaruit mijn begrip niet blijkt! :)

NB. Welke beperkingen er ook zijn, het houdt mij niet tegen om de leerlingen met een discussie aan het denken te zetten.. Gelukkig kennen wij nog sector- en profielwerkstukken en het vak NLT (Natuur, Leven en technolie), hierin is juist weer veel ruimte om zelf keuzes te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@mightym: precies, en die hebben wij dus niet.
Mijn leerlingen zijn geen VO leerlingen en hebben dus een heel andere kijk op dingen.
Daarnaast is de tijd om de vakinhoudelijke zaken te behandelen super beperkt qua lesuren.
Het is dus een zeer creatieve uitdaging om e.e.a. toch in de lessen te behandelen.

Ik had bij het schrijven je aanvulling op je bijdrage van 20.18 nog niet gelezen.
Bij dezen: excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
luchtfotografie: mijn PV & Qsolar.
Jammer dat de overbuurman niet even wat 'close-up-and-personal' foto's van mijn stulpte heeft gemaakt.

Rechtsboven zie je nog de setup van mijn ouders (4x 280Wp Suntech),
en 3 woningen met 4x 190Wp mono Kingsunnekes

http://www.renewable-ener...jn-setup-vanuit-de-lucht/

PV-spotten, the new style! ;)

Hmm.... ben ik beetje too big to handle met bijna elk dak tjokvol? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
NielsTn schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:19:
luchtfotografie: mijn PV & Qsolar.
Jammer dat de overbuurman niet even wat 'close-up-and-personal' foto's van mijn stulpte heeft gemaakt.

Rechtsboven zie je nog de setup van mijn ouders (4x 280Wp Suntech),
en 3 woningen met 4x 190Wp mono Kingsunnekes

http://www.renewable-ener...jn-setup-vanuit-de-lucht/

PV-spotten, the new style! ;)

Hmm.... ben ik beetje too big to handle met bijna elk dak tjokvol? ;)
Het is niet om de hoek, maar mijn vader maakt wel eens luchtfoto's met de vlieger! Dan zie je meestal net iets meer!

bijv: de boerderij/camping van mijn schoonouders, beetje geshopped voor de website:
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/luci/images/luchtfoto12.jpg
www.stjan.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mightym schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:27:
[...]

Het is niet om de hoek, maar mijn vader maakt wel eens luchtfoto's met de vlieger! Dan zie je meestal net iets meer!

bijv: de boerderij/camping van mijn schoonouders, beetje geshopped voor de website:
[afbeelding]
www.stjan.eu
Ik durf niet mijn Nikon D300 met 17-55/2.8 even aan een vlieger te knopen hoor..... ( 825 gr + 760 gr)
;) maar leuk idee, heb er vaker van gehoord en gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet ook even wat kwijt.

Ik lees namelijk dat je lesgeeft:
Ik ben docent wiskunde, natuurkunde, ICT op een ICT-Lyceum.
En ook lees ik dit:
Dat werkt aardig als je hen laat uitrekenen dat je in 30 jaar je huis 3,5 keer hebt betaald. Dat is een shockeffect.
Klopt niets van die 3,5 keer.
Het bedrag van de hoofdsom maakt niet uit, maar stel 250.000 euro.
Het scenario waarbij je die factor zo hoog mogelijk zet is aflossingsvrij.
Makkelijk rekenen geeft dan 6% (30 jaars rente NHG) 15000 euro rente per jaar
30 x 15000 = 450.000 euro
450k + 250k = 700k
700k / 250k is een factor 2,8

Zelfs dat is al aanzienlijk lager dan die 3,5 keer. Echter .....
Waar is de HRA gebleven? En waar de inflatie?

Als ik nakijk gaat daar een rode streep door >:)

Als je uitgaat van een inflatie van 2%, een hoofdsom van 250.000 euro en een annuiteiten hypotheek van 30 jaar ad 6% is de som dat je effectief maar 1,31 keer betaald in reele waarde.
Hierbij ga ik uit van een HRA met verdiscontering van het huurwaardeforfait incl Hillen.

Het is zowiezo onzinnig als je geen huis koopt moet je ook ergens wonen. Dus het vergelijk zou je moeten maken tussen huren en kopen.
Of wil je ze zo bang maken dat ze in een doos :z onder de brug gaan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
NielsTn schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:32:
[...]

Ik durf niet mijn Nikon D300 met 17-55/2.8 even aan een vlieger te knopen hoor..... ( 825 gr + 760 gr)
;) maar leuk idee, heb er vaker van gehoord en gezien
Nee, niet doen met die Nikon, tenzij je een goede reisverzekering hebt ofzo... had jij niet connecties bij een verzekeraar? ;)

Het heeft ons in het verleden al twee toestellen gekost, nu hebben we er een canon onder hangen waar het display al eens eerder van is overleden. Maarja, je kunt er toch niet doorheen kijken op grote hoogte..
Er hangt nu een videocamera naast als viewfinder.. die stuurt zijn beeldjes draadloos naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
NielsTn schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:02:
[...]
Ik gok de 4 mm2 voor de nul en fase (gezien het vermogen), en de 2,5 mm2 voor aarde
Correct! Het gaat om zo'n 15 meter draad en een installatie van 3.3 kWp. Zie asvogel in "Duurzame Energie deel 18" voor verdere berekeningen (al is dat voor 3 kWp), waaruit blijkt dat het niet echt rendabel is. Maar ik heb het draad tweedehands kunnen kopen en moest toch draden trekken. Als er al 2.5 mm^2 had gelegen dan had ik het niet gedaan, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:35:
[...]

Het is zowiezo onzinnig als je geen huis koopt moet je ook ergens wonen. Dus het vergelijk zou je moeten maken tussen huren en kopen.
Of wil je ze zo bang maken dat ze in een doos :z onder de brug gaan liggen?
Dat is wel waar de komende jaren de onrust over gaat ontstaan als ik het goed heb begrepen. De huidige jeugd komt door de mindere economische situatie moeilijk aan werk en zal de grootst mogelijke moeite krijgen om het gewenste (of reeds gewend geraakte) welvaartsniveau te halen..die kartonnen doos lijkt nu grappig...of zie ik het nu te somber in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:40:
[...]

Dat is wel waar de komende jaren de onrust over gaat ontstaan als ik het goed heb begrepen. De huidige jeugd komt door de mindere economische situatie moeilijk aan werk en zal de grootst mogelijke moeite krijgen om het gewenste (of reeds gewend geraakte) welvaartsniveau te halen..die kartonnen doos lijkt nu grappig...of zie ik het nu te somber in?
Ik denk dat je de huurmarkt niet helemaal volgt. Een dak boven je hoofd is niet alleen handig voor PV.
Een middeninkomen komt niet meer (of heel moeilijk) in een (betaalbare) huurwoning.

Binnen de korste keren is er een tekort aan arbeidskrachten door de vergrijzing.
Het welvaartsniveau wordt eerder bedreigt door het broeikaseffect, maar dat duurt ook nog wel even.

Jouw en mijn pensioen zullen verdampen, ach joh dat merken wij en niet de jongeren van nu (ad 15 jaar)
In verband met die vergrijzing werken wij lekker tot 75. ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:52:
[...]
Binnen de korste keren is er een tekort aan arbeidskrachten door de vergrijzing.
Het welvaartsniveau wordt eerder bedreigt door het broeikaseffect, maar dat duurt ook nog wel even.
Correctie; door schaarste van grondstoffen zoals olie (de motor van de economie), fosfaten (essentiëel voor leven, en dus eten), en allerlei metalen zoals zilver, neodymium, en lithium.

Denk dat het broeikaseffect lang niet zo'n grote invloed zal hebben op de economie als grondstofschaarste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:52:
[...]

Ik denk dat je de huurmarkt niet helemaal volgt. Een dak boven je hoofd is niet alleen handig voor PV.
Een middeninkomen komt niet meer (of heel moeilijk) in een huurwoning.

Jouw en mijn pensioen zullen verdampen, ach joh dat merken wij en niet de jongeren van nu (ad 15 jaar)
In verband met die vergrijzing werken wij lekker tot 75. ;)
Ik moet toegeven dat ik mij niet tot in de puntjes heb verdiept in de huursector, maar enige problematiek voor de middeninkomens is mij bekend.. Ik zie heel veel jongeren voor mijn neus zitten waar de welvaart vanaf druipt. Het enige wat telt (zoals schinnen-groen ook al aangaf) is geld. Het liefst nog geld voor het komend weekend, veel verder denken dan dat zit er vaak niet in. (voor een grote groep).. Mijn pensioen is ook nog een jaar of 34 weg, dus dan zal de huidige grijze golf wel een eind over zijn. Of mijn opgebouwde pensioen dan nog wat waard is... gelukkig heb ik geinvesteerd in zonnepanelen! Tegen die tijd is energie zo kostbaar dat ik meer verdien aan zonnestroom dan ik aan pensioen zal krijgen!! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mightym schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:13:
[...]

Ik moet toegeven dat ik mij niet tot in de puntjes heb verdiept in de huursector, maar enige problematiek voor de middeninkomens is mij bekend.. Ik zie heel veel jongeren voor mijn neus zitten waar de welvaart vanaf druipt. Het enige wat telt (zoals schinnen-groen ook al aangaf) is geld. Het liefst nog geld voor het komend weekend, veel verder denken dan dat zit er vaak niet in. (voor een grote groep).. Mijn pensioen is ook nog een jaar of 34 weg, dus dan zal de huidige grijze golf wel een eind over zijn. Of mijn opgebouwde pensioen dan nog wat waard is... gelukkig heb ik geinvesteerd in zonnepanelen! Tegen die tijd is energie zo kostbaar dat ik meer verdien aan zonnestroom dan ik aan pensioen zal krijgen!! d:)b
en vergeet je eigen moestuintje niet! Duurzaam kan ook eenvoudig ingevuld worden
* NielsTn graait nog een verse eigen gekweekte aardbei uit eigen moestuin naar binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
NielsTn schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:15:
[...]

en vergeet je eigen moestuintje niet! Duurzaam kan ook eenvoudig ingevuld worden
* NielsTn graait nog een verse eigen gekweekte aardbei uit eigen moestuin naar binnen ;)
Oja... die zou ik bijna vergeten!! Vandaag heerlijke meloenen, tomaten en komkommers uit de kas gehaald!! Een nadeel.. ik zie op tegen de winter...nu smaakt het spul uit de winkel nergens meer naar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Laatst online: 04-06 21:24
NielsTn schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:15:
[...]

Onze aardbeienplanten hebben dit jaar maar 5 aardbeien opgeleverd. +een heleboel uitlopers die nu in aparte potjes staan...

Komkommer, verschillende soorten sla en pompoen doen het ook erg goed in Nederland!

De tomaten niet, we hebben een stuk of 40 tomaten hangen die niet rijp willen worden...

Ik kan niet wachten tot we eindelijk een tuin hebben en niet beperkt worden tot de vensterbank en het balkon... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Quinny schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:21:
[...]
...

Ik kan niet wachten tot we eindelijk een tuin hebben en niet beperkt worden tot de vensterbank en het balkon... :P
Grenzen verleggen? Probeer dan een raamtuin eens?

en deze http://www.tuinenbalkon.nl/

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 13-08-2011 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
NielsTn schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:37:
[...]

en deze http://www.tuinenbalkon.nl/
Raamtuin hebben we geprobeerd, teveel werk met het controleren van de PH van het water (alle planten gingen iedere keer dood). Misschien dat we het in de toekomst nog een keer proberen. <edit> dit is een andere soort raamtuin. Mijn gf had planten boven elkaar hangen waar water doorheen naar beneden druppelde </edit>

Het balkon is zo vol dat je amper kan lopen, komkommer, sla, pompoen, tomaat, aardbei, verschillende soorten kruiden en nog wat oneetbare bloemen om "goede" insecten aan te trekken.

Nadeel is wel dat we nu de was niet meer buiten kunnen hangen...

[ Voor 8% gewijzigd door Quinny op 13-08-2011 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
NielsTn schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:37:
Via die link kwam ik weer op dit: Pallettuin

Erg leuk bedacht en handig voor op een balkon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Quinny schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:21:
Heb je toegang tot een dak?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Erasmo schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 23:31:
[...]

Heb je toegang tot een dak?
Niet legaal in ieder geval...

Wel bezig met een andere manier om het ruimtetekort op te lossen. Hopelijk hebben we volgend jaar meer ruimte om voedsel te kweken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Op alle SDE installaties doen we altijd een kroonsteen. Sommige installateurs zullen geen problemen maken als ze zelf de kniptang ter hand moeten nemen. Je zal alleen maar de enige mierenn****r hebben die dat niet wil doen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eric`s oost-zuid-west installatie :

van 1-8-10 tot 1-8-11

oost 902 kWh uit 1500Wp (40 graden hoek) 601 kWh/kWp
zuid 1698 kWh uit 1850Wp (20 graden hoek) 918 kWh/kWp
west 1705 kWh uit 1500Wp (40 graden hoek) 1137 kWh/kWp
totaal 4305 kWh uit 4800Wp = 897 kWh/kWp

ik snap geen moer van mijn west opbrengst, enkel de panelen zijn > ~8% stc maar zuid is dat ook,
zelfde panel serie volgnumers ook (gss gloria en kingsuns)
eea is bemeten met plugwise.
west en zuid zijn identieke oem mono panelen, oost is A merk poly.
west en zuid zijn volledig sma-TL omvormers. (ik heb ze al eens gewisseld omdat ik het niet begrijp)
het enige wat zou kunnen is dat de west panelen ook zicht hebben op een grote gele muur,
en dat de zon erop reflecteert.
http://van.wijk.net/pvt/mono.jpg
(alle omvormers zijn 100% tot 126% vermogens rendement gedimensioneerd, en de nominale mpp spanning ideaal voor ~40 graden paneel temperatuur)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2011 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:52

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

1137 kWh/kWp is wel extreem veel voor een west georiënteerde installatie in Nederland. Dat moet volgens mij wel een meetfout zijn. Mijn 555Wp op zuid had op 1 augustus 884,2 kWh/kWp opgeleverd (met iets schaduw), dus de opbrengst van je zuid installatie kan prima kloppen. Ook de opbrengsten van je oost installatie lijken mij aannemelijk.
Edit: Mijn nieuwe 570Wp installatie die hoger op het dak is gemonteerd, heeft in de afgelopen 68 dagen 4,6% meer opbrengst gehaald (genormeerd). Als ik dit extrapoleer, dan zou deze installatie op bijna 925 kWh/kWp komen! Valt mij niet tegen voor het over het algemeen bewolkte Groningen...

[ Voor 30% gewijzigd door antonboonstra op 14-08-2011 10:38 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 09:05:
eric`s oost-zuid-west installatie :

van 1-8-10 tot 1-8-11

oost 902 kWh uit 1500Wp (40 graden hoek) 601 kWh/kWp
zuid 1698 kWh uit 1850Wp (20 graden hoek) 918 kWh/kWp
west 1705 kWh uit 1500Wp (40 graden hoek) 1137 kWh/kWp
totaal 4305 kWh uit 4800Wp = 897 kWh/kWp

ik snap geen moer van mijn west opbrengst, enkel de panelen zijn > ~8% stc maar zuid is dat ook,
zelfde panel serie volgnumers ook (gss gloria en kingsuns)
eea is bemeten met plugwise.
west en zuid zijn identieke oem mono panelen, oost is A merk poly.
west en zuid zijn volledig sma-TL omvormers. (ik heb ze al eens gewisseld omdat ik het niet begrijp)
het enige wat zou kunnen is dat de west panelen ook zicht hebben op een grote gele muur,
en dat de zon erop reflecteert.
http://van.wijk.net/pvt/mono.jpg
(alle omvormers zijn 100% tot 126% vermogens rendement gedimensioneerd, en de nominale mpp spanning ideaal voor ~40 graden paneel temperatuur)
Als het te mooi is om waar te zijn ........................ Ergens klopt er iets niet. Heb je ruimte voor een test paneel met eigen omvormer op je west dak? Ik heb wel een 185Wp CSUN mono over van een WWZ klus. Ook nog wel een (bijpassende) omvormer.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
ZonneStroom schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 08:33:
Op alle SDE installaties doen we altijd een kroonsteen. Sommige installateurs zullen geen problemen maken als ze zelf de kniptang ter hand moeten nemen. Je zal alleen maar de enige mierenn****r hebben die dat niet wil doen.
OK, ik ben overtuigd :-) Maar moet er alleen een lus+kroonsteen voor nul en fase, of ook voor de aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

asvogel schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:11:
[...]

OK, ik ben overtuigd :-) Maar moet er alleen een lus+kroonsteen voor nul en fase, of ook voor de aarde?
Alleen 0 + L. PE rechtstreeks naar aarderail

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ZonneStroom schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:24:
[...]

Alleen 0 + L. PE rechtstreeks naar aarderail
en niet de twee draadjes in 1 aansluiting frotten he! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@eric-pvt

Zou het kunnen zijn omdat je aan de kust woont dat er de laatste tijd minder bewolking boven zee heeft gehangen en daarom je westpanelen het beter doen?
(Wat een $#$#%-weer is het vandaag :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Sunhacker schreef
Huh? Ik zit in de tuin, blauwe lucht, hier en daar een wolkje, momentaan vermogen ~750 W/kWp. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Anne vdr Bom op 14-08-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 12:24:
@eric-pvt

Zou het kunnen zijn omdat je aan de kust woont dat er de laatste tijd minder bewolking boven zee heeft gehangen en daarom je westpanelen het beter doen?
Dat verklaard niet je absurdhoge genormeerde jaaropbrengst van de afgelopen 12 maanden. De onbewolkte hemel geld namelijk ook voor je pal zuid georiënteerde panelen. Een klant van me in Zandvoort had in juli een genormeerde jaaropbrengst van 1190kWh/kWp. Oriëntatie ZZW.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@west
er hebben ook al duitse luxors gelegen, (135Wp poly) bemeten met een edisun op steca`s
ook hier kwam veel teveel uit, volgens siderea.nl is het theoretisch mogelijk.,
een meetfout is het niet, ik heb ook al plugwise gewisseld van plug,
en nagemeten met el3500.

kortom ik snap het niet, ook het momentane vermogen is erg hoog,
soms gewoon fluitend stc een half uur lang, of zelfs meer.
maar zoals ik zei, dat deden de luxors ook al (maar nu niet meer op het oosten waar ze nu liggen)
ich habe keine ahnung, maar klaag ook niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:33
Kent iemand de actie "Samen onder de zon" in Twente.
De actie doet me denken aan de tender regeling van Overijssel, echter de actie lijkt alleen via een bedrijf te lopen. Ook is de uiteindelijke inschrijf data iets anders dan die van de provincie.

Is dit een geval van. Als het klinkt als een eend, eruit ziet als eend en waggelt als een eend. Dan zal het wel een eend zijn?

Op zich niks tegen dit soort acties als het maar duidelijk is van hoe en wat. Dat is dit niet. Ik wil graag meer informatie.

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 14-08-2011 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZonneStroom schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 14:02:
[...]

Dat verklaard niet je absurdhoge genormeerde jaaropbrengst van de afgelopen 12 maanden. De onbewolkte hemel geld namelijk ook voor je pal zuid georiënteerde panelen. Een klant van me in Zandvoort had in juli een genormeerde jaaropbrengst van 1190kWh/kWp. Oriëntatie ZZW.
Hoezo niet?

Wolken ontstaan vaak pas boven land.
Als je direct aan de kust woont zou je dan toch het voordeel met West panelen hiervan kunnen hebben.

De kustlijn loopt niet loodrecht naar het zuiden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2011 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 14:47:
[...]

Hoezo niet?

Wolken ontstaan vaak pas boven land.
Als je direct aan de kust woont zou je dan toch het voordeel met West panelen hiervan kunnen hebben.

De kustlijn loopt niet loodrecht naar het zuiden.
Omdat het zich terug zou moeten laten zien in een op zuid georiënteerd systeem. De aangegeven 918kWh/kWp is voor het kust gebied zelfs aan de lage kant.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

internet4me schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 14:14:
Kent iemand de actie "Samen onder de zon" in Twente.
De actie doet me denken aan de tender regeling van Overijssel, echter de actie lijkt alleen via een bedrijf te lopen. Ook is de uiteindelijke inschrijf data iets anders dan die van de provincie.

Is dit een geval van. Als het klinkt als een eend, eruit ziet als eend en waggelt als een eend. Dan zal het wel een eend zijn?

Op zich niks tegen dit soort acties als het maar duidelijk is van hoe en wat. Dat is dit niet. Ik wil graag meer informatie.
Ik vond alleen deze site, kon er verder nergens wat over vinden.

Net de temperatuur vd cv ketel maar wat naar beneden geschroefd, van 85 naar 50 graden. Ook de pomp van standje 2 (vd3) naar stand 1 gezet, gaat dan van 55 naar 35 W.

Ook de zolder eens opgemeten, wil deze gaan isoleren. Schuine oppervlak is 25,5 m2 en de vloer is 19m2. Schuine deel heeft een mm of 25 eps isolatie. Weet niet wat beter werkt, de vloer of het dak isoleren. Of beide eventueel. Zolder hoeft niet verwarmd te worden, maar moet er niet zo koud worden dat er problemen met vocht ontstaan. CV ketel staat daar, dus vriezen zal het er vast niet.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
cv ketel zal wel niet veel extra warmte de zolder op jager lijkt mij? ik mag tenminste hopen dat die de warmte in het water stopt.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
een vraag over meer met minder.
in onze gemeente krijg je totaal ( meer met minder via gemeente/provicie) maximaal 1750 euro subsidie als je 2 energieklasses verbetert.

nu heb ik een huis uit 2008, en vraag me af of ik ooit 2 klassen kan verbeteren met PV. iemand een idee daarover? anders hoef ik niet die hele MMM procedure te volgen.

ik was nog niet van plan het HR++ glas te vervangen, extra te isoleren oid. een WTW pijp in de douche zou nog kunnen of een zonneboiler, maar alleen PV zou toch handiger zijn.
het is een rijtjes woning met hellende daken (45graden) naar het westen en oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:02:
cv ketel zal wel niet veel extra warmte de zolder op jager lijkt mij? ik mag tenminste hopen dat die de warmte in het water stopt.... :)
Bij nieuwe ketels komt niet veel warmte vrij, bij oude (of slechtere?) wel.

Bij mijn nieuwe ketel merk je niet eens dat hij aan het verwarmen is. (intergas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:39
ZonneStroom schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 08:33:
[...]

Ik had vorig jaar dus idd zo'n installateur |:( , zie hier: berichtje

Dus Kavermeer, als het mogelijk is, zorg dat jezelf thuis bent. Is er dan iets niet naar zijn zin, bied je hem een kop koffie aan. In de tussentijd knip je zelf de draadjes door, haal je de kroonsteentjes er af of monteer je ze er juist op al naar gelang wat hij nu eigenlijk wil ;) .....maar laat ik positief zijn en waarschijnlijk heb je een installateur die het allemaal prima vindt en gewoon de BPM zal monteren en dan *O*
Pagina: 1 ... 112 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.