Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.881 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
Banjy schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:24:
[...]

Dat is nog maar de vraag, de Nissan Leaf heeft ook een 'te groot' accupakket voor een groot gedeelte van de tijd wat weer extra gewicht toevoegt. Maar goed je punt is natuurlijk volledig terecht; eerst efficiënter maken door een lager gewicht en betere aerodynamica.
De Aptera!

Het lijkt er helaas op dat het met deze auto niets gaat worden... Productie zou in 2008 al gestart worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheese_man schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:27:
De toename van massa is terug te voeren op veiligheidsmaatregelen en luxe van de auto's. Een auto tot halverwege jaren 90 loste bijna op in de muur bij de crashtests van euroncap, had arko (alle ramen kunnen open en hooguit een cassette/CDspeler. Door sterke marketing is de mening van het publiek veranderd zodat dit niet meer geaccepteerd wordt. Alles MOET 5 sterren hebben
Alles moet 5 sterren hebben en zie hier, het algemene publiek is dus verstandig!

Ondanks de toename van de verkeesintensiteit is het aantal slachtoffers in het verkeer duidelijk afgenomen. Zowel de inzittenden als de mensen buiten de auto zoals de voetgangers.
Vergeet niet dat de belangrijkste energie de menselijke energie is en die moet je beschermen.

(het houdt niet in dat ik het eens ben hoe het standaard publiek hun auto gebruikt voor afstanden van 2 km enz)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2011 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:29:

Nu is 2011 en niet 1970 of 1980. Nu is nu.
Mijn punt is dat een wat beperkter bereik heel lang geen probleem is geweest. Het langer bezig zijn met "tanken" is inderdaad niet prettig.
Het zijn elektrische of semi elektrische auto's. Als je de eerste x km elektrisch kan rijden levert dat flinke voordelen op voor het milieu en voor de beurs.
De argumentatie was voor langere afstanden en bij vakanties. Dat zijn doorgaans trips van 300 - 1000km. Aangezien het laden van de accu's blijkbaar door iedereen (behalve wat forumleden en minder gehaasten) te lang duurt, ga ik ervan uit dat in het meest positieve geval met volle accu's wordt vertrokken. Dikwijls over de snelweg. Dus van de 300 - 1000km wordt met een plugin hybride max 30-40 op accu gereden. Ondertussen zal het fossiele deel van de auto harder moeten werken door de extra massa van de hybride techniek en zal het verschil met een vergelijkbaar compleet fossiel model in mijn ogen verwaarloosbaar zijn.
De CO2 cijfers van de normale auto zijn ook niet correct omdat daar de productie van de benzine/diesel niet in zit.
Nee, de cijfers zijn niet correct omdat deze in een zeer specifieke test worden gerealiseerd. Een test die dus veel optimalisaties toestaat voor de fabrikant. Daarnaast mag de fabrikant ervoor kiezen het CO2 gebeuren te berekenen op basis van een aantal factoren. Het meest gunstige getal mag gebruikt worden. Ooit afgevraagd waarom grCO2/km van een auto die 1:20 rijdt hoger is dan eentje die 1:15 doet volgens de "test". Ga maar zoeken bij autoweek en wees verbaasd. De cijfers gaan overal strikt over verbruik...wanneer je het complete plaatje wilt hebben, bijvoorbeeld wanneer opwek van elektriciteit wordt meegenomen in een discussie, dan zal het produceren en vervoeren van benzine/diesel ook meegenomen moeten worden. Ik had het over verbruikcijfers.
Toch heb je wel eens getallen nodig om dingen te organiseren.
Een zuinige auto wordt wat ontzien in de belastingheffing bijvoorbeeld.
En DAT vind ik nou onzinnig. Op basis van wankele gegevens worden allerlei ingewikkelde constructies gemaakt die de markt uit balans brengen. Het enige wat belast moet worden is de rechtervoet. Dus de kosten van gebruik. Niet subsidiëren op basis van theoretische gegevens waarvan duidelijk is dat daarmee het meetbare doel niet gehaald wordt
Dat klopt deels. Elektrische niet, maar ik verwacht dat de V60 plugin hybride dat wel mag.
Die kan in dat geval op diesel verder zonder de accu's over te belasten.
Leuk dat je dat verwacht. De praktijk is nu (tenminste als Autoweek de database op orde heeft) dat de huidige hybrides niets mogen trekken...de Prius en de Insight niet. Hebben ook genoeg vermogen. Het is niet zeker of de Volvo wel mag trekken.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:02
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:37:
Ondanks de toename van de verkeesintensiteit is het aantal slachtoffers in het verkeer duidelijk afgenomen.
Toch komen elke dag - elke dag! - drie mensen nooit meer thuis vanwege het (auto)verkeer, en een veelvoud daarvan loopt groot letsel op. Dat wordt kennelijk gezien als de prijs voor onze levensstijl. Dat kan ook makkelijk omdat het bijna altijd iemand anders is (iemand die we niet kennen) en de automobilist deze kosten niet betaalt, die worden middels verzekeringen en belastingen uitgesmeerd over de maatschappij.

En nemen we ook de indirecte slachtoffers mee? Je zou maar in een flatje langs de snelweg wonen. En wat dachten we van de dorpelingen in Nigeria die door de huurlingen van Shell afgeslacht en door Shell zelf vergiftigd worden? De vissers en de toeristenindustrie in de Golf van Mexico die tijdenlang brodeloos geweest zijn? De huidige en toekomstige slachtoffers van klimaatverandering? De mijnwerkers die sterven om de metalen voor de elektronica (en accu's) te delven?

Allemaal slachtoffers van onze wens om ons in luxueuze stalen broodtrommels te verplaatsen en tegelijk zijn het verborgen kosten. Als de automobilist dit echt zou moeten betalen, wat wel zo eerlijk zou zijn, zou autorijden onbetaalbaar zijn.

Ik begrijp, dat is niet leuk om aan te denken als je in de auto zit, maar ze zijn er wel. En om alvast een tegenargument af te vangen, ja, dit geldt ook allemaal voor andere zaken die van fossiele brandstoffen gemaakt worden zoals de telefoon in mijn zak. Maar daar gaat deze discussie niet over.

Ik blijf het zeggen: aan autorijden zitten veel onduurzame kanten, onafhankelijk van de brandstof. Maar dat is een lastig te verkopen boodschap.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenH schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:52:
[...]

Toch komen elke dag - elke dag! - drie mensen nooit meer thuis vanwege het (auto)verkeer, en een veelvoud daarvan loopt groot letsel op. Dat wordt kennelijk gezien als de prijs voor onze levensstijl. Dat kan ook makkelijk omdat het bijna altijd iemand anders is (iemand die we niet kennen) en de automobilist deze kosten niet betaalt, die worden middels verzekeringen en belastingen uitgesmeerd over de maatschappij.

En nemen we ook de indirecte slachtoffers mee? Je zou maar in een flatje langs de snelweg wonen. En wat dachten we van de dorpelingen in Nigeria die door de huurlingen van Shell afgeslacht en door Shell zelf vergiftigd worden? De vissers en de toeristenindustrie in de Golf van Mexico die tijdenlang brodeloos geweest zijn? De huidige en toekomstige slachtoffers van klimaatverandering? De mijnwerkers die sterven om de metalen voor de elektronica (en accu's) te delven?

Allemaal slachtoffers van onze wens om ons in luxueuze stalen broodtrommels te verplaatsen en tegelijk zijn het verborgen kosten. Als de automobilist dit echt zou moeten betalen, wat wel zo eerlijk zou zijn, zou autorijden onbetaalbaar zijn.

Ik begrijp, dat is niet leuk om aan te denken als je in de auto zit, maar ze zijn er wel. En om alvast een tegenargument af te vangen, ja, dit geldt ook allemaal voor andere zaken die van fossiele brandstoffen gemaakt worden zoals de telefoon in mijn zak. Maar daar gaat deze discussie niet over.

Ik blijf het zeggen: aan autorijden zitten veel onduurzame kanten, onafhankelijk van de brandstof. Maar dat is een lastig te verkopen boodschap.
Wow Jeroen....dacht dat we er gesproken werd over elektrische auto's en dat hybrides niet echt een vooruitgang zijn (tenminste...daar was ik mee bezig :)). Je stelde dat door de toename van massa auto's twee keer zoveel brandstof verbruiken...en ineens zitten we in Nigeria...waar de ultieme smeerpijperij plaatsvindt waar volgens mij iedereen dezelfde menig over heeft.

"In het verkeer zijn vorig jaar 640 mensen om het leven gekomen. Dat is 11 procent minder dan in 2009, toen er 720 doden vielen." Dat zijn er dus minder dan twee per dag...wat tragisch is, maar vaak het gevolg van menselijke fouten zowel aan de kant van de chauffeurs van de blikken op de weg alsmede de onbeschermde deelnemers. Slachtoffers van de luxe van de "Westerse" wereld. Net als de doden in mijnen, fabrieken, etc. Die prijs betalen we bij het tanken, tv kijken, koken, bellen, internetten...etc. Dat is 100% waar, maar zijn dat argumenten in de discussie naar aanleiding van onder andere jouw stellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:56:
[...]

My point exactly, dat ding woog, wat, 600kg of zo? Ik had ooit een hele oude Suzuik Alto, daarmee reed ik ook iets van 1:25.

Maar een gemiddelde middenklasser (Astra, Golf, Focus) weegt nu dik twee keer zo veel (vaak meer) en verbruikt ook twee keer zoveel. Pas de laatste tijd wordt daar met downsizing van de motoren wat aan gedaan, maar dat is natuurlijk het paard achter wagen spannen: maak die dingen nou lichter! Maar ja, dat is tegen de wapenwedloop op de weg in, natuurlijk.
Dit is pas een leuk dingetje, de ECO 2000:

Afbeeldingslocatie: http://www.citroenet.org.uk/prototypes/eco2000/images/eco20002g.jpg

Een auto ontwikkeld tussen 1981 en 1984 als verkenningen voor de auto voor het volgende millennium. Bij 90 km/h verstookte ie slechts 2,1 liter per 100 km.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:02
Wat ik bedoel is dat duurzaamheid meer is dan alleen CO2-uitstoot en brandstofverbruik. Duurzaamheid kan alleen over de gehele linie bekeken worden. Een systeem waarin iedereen zijn eigen blikje - waarop die ook rijdt - heeft die 99% van de tijd stilstaat, die niet alleen zo gebouwd wordt dat repareren al gauw duurder is dan vervangen maar ook nog eens kunstmatig veroudert door sterke marketing, is niet duurzaam.

Dat het aantal verkeersslachtoffers daalt wist ik, en dat is absoluut mooi. Toch raakt je dat net ff anders als je er zelf (te) dicht bij betrokken geweest bent. Al eens een naaste kwijtgeraakt, vermorzeld onder een stuk staal?

Ik fiets zo'n 3000-4000 km per jaar, waarvan vrij veel in de stad. Het aantal bijna-ongelukken in de stad hou ik maar niet meer bij, maar zo ongeveer eens in maand denk ik toch wel bij mezelf, dit was het dan. En langs hoeveel bosjes bloemen bij lantaarnpalen ik niet fiets...

Maar goed. Het lijkt hier wel Vervoer.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:21:
[...]
Wat ik bedoel is dat duurzaamheid meer is dan alleen CO2-uitstoot en brandstofverbruik. Duurzaamheid kan alleen over de gehele linie bekeken worden. Een systeem waarin iedereen zijn eigen blikje - waarop die ook rijdt - heeft die 99% van de tijd stilstaat, die niet alleen zo gebouwd wordt dat repareren al gauw duurder is dan vervangen maar ook nog eens kunstmatig veroudert door sterke marketing, is niet duurzaam.
Ik gebruik ook mijn bestek 99% van de tijd niet, is dat een argument het af te schaffen?
Een auto kan je prima 20 jaar rijden. Best wel even dus, prima gebouwd.
Dat het aantal verkeersslachtoffers daalt wist ik, en dat is absoluut mooi. Toch raakt je dat net ff anders als je er zelf (te) dicht bij betrokken geweest bent. Al eens een naaste kwijtgeraakt, vermorzeld onder een stuk staal?
Het is dus mooi dat het aantal slachtoffers daalt. Hoe minder slachtoffers hoe kleiner de kans dat het je overkomt of iemand in je directe omgeving.
Ik fiets zo'n 3000-4000 km per jaar, waarvan vrij veel in de stad. Het aantal bijna-ongelukken in de stad hou ik maar niet meer bij, maar zo ongeveer eens in maand denk ik toch wel bij mezelf, dit was het dan. En langs hoeveel bosjes bloemen bij lantaarnpalen ik niet fiets...
Ik fiets ook veel in de stad, ben dus maar gestopt met mijn bukfiets. Dan heb je toch vaak minder overzicht.
Fietsers zijn ook niet altijd lieverdjes overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

[...]

Maar goed. Het lijkt hier wel Vervoer.
Hee...da's niet eerlijk! Er was een discussie over de beperkingen van elektrisch vervoer aan de gang en waarom dat niet aan zou slaan. Je hebt wat stellingen neergelegd...onder andere een correlatie tussen massa en brandstofverbruik. Ineens sla je ergens af en heb je het over algemene duurzaamheid, nigeria en ervaringen in het verkeer met als slot dat het wel Vervoer lijkt!

Luxe producten zitten nadelen aan....altijd. Ongeremd verbruiken en je goed voelen omdat je compenseert is een apart gevolg van programmering door politiek en media en niet duurzaam. Dat vind ik in het algemeen. Een auto is een luxe product waarin/waarmee veel energie wordt gebruikt en beter gezegd...verbruikt. Vind ik ook in het algemeen. Echter ging daar niet direct de discussie over..dacht ik. En wat besproken werd, was gebaseerd op gevoel en aannames. Ik wil graag wat objectiever...zeg maar in dit geval de negatieve argumenten waarom elektrische auto's niet goed zouden zijn/ niet zouden aanslaan proberen te nuanceren.

Ik wil je er ook op wijzen dat het niet erg netjes is te reageren met "Al eens een naaste kwijtgeraakt, vermorzeld onder een stuk staal?" Alsof dat een argument is bij een constatering dat de toegenomen veiligheid van auto (met bijbehorende massa) een positief effect heeft gehad op het aantal verkeersdoden. Het is niet alleen een open deur, maar het is gewoon fout...alsof alleen iemand die iets dergelijks heeft meegemaakt het alleenrecht heeft emotionele waarde aan die cijfers te geven. Ik gaf er geen waarde aan...ik informeerde ten gunste van de discussie. (zin onzin van 5 sterren)

Om toch je open deur te passeren...ik ben twee jaar geleden aangereden door een auto terwijl ik in mijn auto zat. Ik was toch heel blij dat ik in mijn "zware" xsara zat en niet in de auto die ik daarvoor had (Saxo). Het enige wat ik eraan heb overgehouden is een nieuwe auto en een defensievere rijstijl. Het zijn de chauffeurs die de fouten maken en het is de snelheid van de auto die de intensiteit van een ongeluk bepaald. Een voetganger of fietser die door een auto van 600kg wordt aangereden met 30km/h...zou die minder schade oplopen dan een vergelijkbare situatie en een auto van 1000 kg? Ik vermoed van niet in de praktijk hoewel de zware auto 60% meer energie in de botsing legt. Ik kan er geen cijfers voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een auto is geen luxe artikel. Alleen als je hem gebruikt om wat leuk rond te rijden en hem verder niet nodig hebt.
Een vaatwaaser is een luxe artikel, of een waterbed.

[ Voor 69% gewijzigd door Schinnen-groen op 12-08-2011 13:59 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

???... Hier gaan opmerkingen over gemaakt worden.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Mike70 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:59:
[...]

???... Hier gaan opmerkingen over gemaakt worden.
Absoluut.....want.....dat is ZIJN mening en geen absoluut feit....mijn mening is dus anders :). Aangezien ik had gesteld dat het WEL een luxe artikel was en die nuance niet heb gemaakt....heeft hij zo gereageerd. Dus bij deze....het is MIJN mening dat een auto een luxe artikel is omdat je deze naar mijn mening niet nodig hebt...net zoals een TV en een mobiele telefoon. Ja ik geniet van al die artikelen...puur gemak en fijn in mijn beleving...maar daardoor luxe ;).

[ Voor 40% gewijzigd door Cheese_man op 12-08-2011 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Cheese_man schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:00:
[...]

Absoluut.....want.....dat is ZIJN mening en geen absoluut feit....mijn mening is dus anders :).
Geen absoluut feit?
Stel je een wereld voor zonder auto's. Gewoon een tijdje over nadenken.
Dat is wat anderes dan dat mensen een auto voor de luxe hebben.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Schinnen-groen schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:02:
[...]

Geen absoluut feit?
Dat is wat anderes dan dat mensen een auto voor de luxe hebben.
Nee...een mening. Het enige wat je kunt stellen is dat een wereld zonder auto's anders is dan met....niet dat leven onmogelijk is. Maar dat wordt wel filosofisch...een wereld zonder auto's zal wellicht minder materiële welvaart kennen buiten het beschikbare in de eigen omgeving doordat de verspreiding van mens en materiaal moeilijker kan worden...maar het zou mogelijk moeten zijn in een dergelijke wereld te leven. Wellicht zelfs duurzamer omdatwe gedwongen worden in evenwicht te leven met onze directe omgeving ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:53

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Blub :D

Dit rapport van de SWOV uit 2003 laat netjes zien hoeveel zwaarder auto's zijn geworden tussen 1985 en 2001 en wat de oorzaak (NCAP voornamelijk + groeiende omvang auto's en in veel mindere mate toegenomen betaalbare luxe) is geweest.

Een golfje en een mazda 323 zijn in die jaren beide 30% zwaarder geworden, terwijl ze in omvang maar 5-8% zijn toegenomen.

In het stuk Ford maakt chocola van gewichtsbesparing kun je lezen hoe men denkt auto's weer zo'n 20% lichter te kunnen maken. 1500kg wordt dan 1200kg.

Zelf ben ik blij met de gevolgen van NCAP (sterkere auto's, kreukelzone's, airbags). Daarom leef ik nog 8)

Duurzame idealisten willen ieder individu nog wel eens verantwoordelijk stellen voor de problemen van de rest van de mensheid, maar dat vind ik totaal niet realistisch en is voor mij een ontkenning van de wereld waarin we nu leven.
Wil je mensen toch verduurzamen dan moet je echt niet beginnen met:
- U heeft een iPhone, en bent dus verantwoordelijk voor de doden bij Foxconn;
- U drinkt koffie, en bent dus verantwoordelijk voor uitbuiting van de Columbiaanse koffieboeren;
- U rijd auto, en bent dus verantwoordelijk voor de gebeurtenissen in de Golf van Mexico.
-...

Daarmee ontken je de verantwoordelijkheden die anderen hebben. Immers zo kan ik ook stellen dat de rest van de wereldbevolking verantwoordelijk gehouden kan worden (en er dus iets aan moet doen) voor wat ik allemaal doe. Complete kul toch?

Als je mensen mee wilt nemen, dan zul je ze moeten 'raken' op punten die voor hun van belang zijn en tegelijkertijd voordeel oplevert (meestal de portemonnee, zoals bij zoveel dingen).

Eric-pvt's stuk over belasting / erven van ouders en PV vind ik daarom zo'n uitstekend voorbeeld: stel dat financiele adviseurs zoiets landelijk gaan promoten dan ligt voor je het weet heel NL vol met PV _/-\o_

Een collega heeft op een heel aparte manier zijn kids weten aan te sporen om energiezuiniger te doen door een voor zijn kids belangrijke incentive: het verhogen van het prepaid beltegoed met 75% van de gedane besparing op elektra. En dat bleken toch wel heel veel belminuten te zijn!
Vervolgens hebben zij ook hun vriendjes en vriendinnetjes geinfecteerd met het spaar-belminuten-virus!

Volgens puristen is dit waarschijnlijk besparen om de verkeerde redenen, maar ieder heeft zijn manier natuurlijk om verduurzaming te bereiken, toch 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
VW is imho ook veelbelovend bezig met de XL1:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/7/73/Volkswagen_XL1.jpg/220px-Volkswagen_XL1.jpg

* Licht,795 kilo
* Diesel hybride
* 0,9l op 100km

Dat is imho echt dé overgangstoekomst naar een volledig elektrisch wagenpark. Zo kun je als overheid de 14% bijtelling alleen laten gelden voor auto's die x% elektrisch afleggen en deze stroom ook nog eens duurzaam opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
Naar aanleiding van van een artikel op PolderPV weer wat geleerd over het capaciteitstarief. Met dank aan de immer scherpe en vlijtige Polderjongen AKA Zonnigtype. Met die kennis even de hopeloos ingewikkelde energierekening gecheckt van het afgelopen jaar. Nu blijk ik met mijn verbruik van onder de 500 m3 aardgas in een lager capaciteitstarief te komen.

Op het tarievenblad van mijn netbeheerder over 2010 leerde ik dat ik daarmee geen EUR 66,63+30,80 maar EUR 33,31+30,80 hoefde te betalen. Dat scheelt toch maar weer EUR 33,32. Sterker dit lagere tarief geldt voor alle jaren waarin ik door mijn zonneboiler onder de 500 m3 verbruik op jaarbasis ben gekomen (3 jaar terug in mijn geval)!

Op de rekening bleek standaard ieder jaar het tarief voor <= 10 m3/h (>=500 - < 4000 m3/jaar) ingehouden aan belasting. Meteen maar de energiemaatschappij gebeld en hen de situatie uitgelegd. Ik ontvang nu het teveel betaalde geld aan capaciteitstarieven terug. Ze stellen een creditnota op over de afgelopen jaren.Toch aangenaam dat er nog enige vorm van differentiatie zit naar verbruik. Uiteraard ben ik van mening dat die vastrechten natuurlijk allang afgeschaft moeten worden, maar goed.

Tip dus voor iedereen die onder de 500m3 aardgasverbruik zit (geldt ook voor diegene die van boven (!) de 4000m3 gezakt is naar een lager verbruik) op jaarbasis. Check het in rekening gebrachte capaciteitstarief op de facturen van de afgelopen jaren.

EUR 33,32 lijkt niet veel, maar is voor mij met een eenpersoonshuishouden een belangrijk jaarlijks extra voordeel waarmee de zonneboiler "zich terug kan verdienen" en ik meer geld in de zak houd voor meerdere duurzaamheidsprojectjes.

[ Voor 0% gewijzigd door nihiles op 12-08-2011 14:14 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Mars Warrior schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:07:
Zelf ben ik blij met de gevolgen van NCAP (sterkere auto's, kreukelzone's, airbags). Daarom leef ik nog 8)
Neverending story; zwaardere auto's -> meer en zwaardere veiligheidsvoorzieningen. Ik zou mij prima kunnen vinden in een ultralichte auto met weinig veiligheidsvoorzieningen, mits het verkeer rondom mij ook uit dergelijke voertuigen bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Roamor schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:12:
[...]
Neverending story; zwaardere auto's -> meer en zwaardere veiligheidsvoorzieningen. Ik zou mij prima kunnen vinden in een ultralichte auto met weinig veiligheidsvoorzieningen, mits het verkeer rondom mij ook uit dergelijke voertuigen bestaat.
Daar geef ik je volledig gelijk in. Daarom had ik Ford ook genoemd met hun 'Bros' plastic: het is een manier om het autogewicht te verlagen zonder de veiligheid te verlagen.

Het duurt alleen nogal wat jaren voordat het gemiddelde wagenpark weer lichter is geworden en de auto's dus ook minder stevig hoeven te worden en dus direct zuiniger zullen rijden.

Innovatie op dat gebied gaat echter niet echt snel.

Ik heb daarom goede hoop dat deze motor de huidige motoren snel doet vergeten:
"New engine sends shock waves through auto industry Prototype could potentially decrease auto emissions up to 90 percent" _/-\o_ _/-\o_
  • The Wave Disk Generator uses 60 percent of its fuel for propulsion; standard car engines use just 15 percent. As a result, the generator is 3.5 times more fuel efficient than typical combustion engines.
  • Researchers estimate the new model could shave almost 1,000 pounds off a car's weight currently taken up by conventional engine systems.
Kijk, da's nou pas vooruitgang. Tis alleen nog wel even geduld hebben...

[ Voor 14% gewijzigd door Mars Warrior op 12-08-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Roamor schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:10:
VW is imho ook veelbelovend bezig met de XL1:
[afbeelding]

* Licht,795 kilo
* Diesel hybride
* 0,9l op 100km

Dat is imho echt dé overgangstoekomst naar een volledig elektrisch wagenpark. Zo kun je als overheid de 14% bijtelling alleen laten gelden voor auto's die x% elektrisch afleggen en deze stroom ook nog eens duurzaam opwekken.
Eigenlijk gelden naar mijn mening dezelfde stappen bij het duurzaam gebruik maken van de auto als bij het verduurzamen van een huishouden...de al veel genoemde trias energetica:

- terugdringen (sluip)verbruik; minder autorijden
- energie zo duurzaam mogelijk opwekken; zon, wind...niet iets opfikken
- fossiele techniek zo zuinig mogelijk maken.

Die auto ziet er leuk uit, maar "levert" in de trias energetica plaats drie op.

Elektrische aandrijving is veel (energie) efficienter dan de plofvroem variant is normale auto's. Het probleem is het opslaan van die "elektriciteit". De auto op het plaatje gebruikt dezelfde windowdressing als de huidige (plugin) hybrides bij het vaststellen van de verbruikscijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 15:42
Al eens een naaste kwijtgeraakt, vermorzeld onder een stuk staal?
Ja dat heb ik en toch zou ik graag een Ferrari als luxe artikel willen hebben.
Mijn oom heeft een dodelijke stroomschok gehad, afschaffen dan maar stroom en PV!!
Een collega moet nu nog revalideren van toen hij twee jaar geleden van de trap viel, afschaffen die trappen!

Je haalt een nog argument aan door er emotie in te leggen.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 12-08-2011 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Roamor schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:12:
[...]
Megane R26r
Curb Weight 1230 kg
Rol kooi erin. Plastic ruiten achter. Geen radio, geen airco. 5 punts gordel. Airbags geloof ik niet. Carbon motorkap. Minimale geluids isolatie.

En anders de C1's en Aygo van deze wereld.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Om het onderwerp even om te gooien...

Hoeveel effect heeft de oriëntatie van een zonnepaneel nu echt? En een gevel/raam voor passieve zonnewarmte in de winter?

Google geeft erg veel resultaten, maar allemaal theoretisch en veel tegenstrijdig...

Krijg net te horen dat gemeente ons nieuwe huis ±60º gedraaid wil hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Quinny schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:55:

Hoeveel effect heeft de oriëntatie van een zonnepaneel nu echt? En een gevel/raam voor passieve zonnewarmte in de winter?

Google geeft erg veel resultaten, maar allemaal theoretisch en veel tegenstrijdig...

Krijg net te horen dat gemeente ons nieuwe huis ±60º gedraaid wil hebben...
Google is je vriend...zoek naar: zon instralingsdiagram...plaatjes...et voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023

Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Cheese_man schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:22:
[...]

Die auto ziet er leuk uit, maar "levert" in de trias energetica plaats drie op.
Heb je gelijk in, maar dit soort voertuigen hebben we nodig om geleidelijk een overstap te kunnen maken. Het is net als de kikker in het opwarmende water; als je dat te abrupt doet, springt hij eruit. ;)

En als de overheid die warmte nu langzaam opvoert door steeds groenere eisen te stellen en ons de vrijheid gunt om ons steentje eraan bij te dragen, dan moet dat toch lukken voor 2020.
Derby schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:32:
[...]

Megane R26r
Curb Weight 1230 kg
Rol kooi erin. Plastic ruiten achter. Geen radio, geen airco. 5 punts gordel. Airbags geloof ik niet. Carbon motorkap. Minimale geluids isolatie.

En anders de C1's en Aygo van deze wereld.
Het is toch triest dat een auto die zo uitgekleed is, nog steeds zoveel weegt? Zeker vergeleken met een volwaardige XL1 van nog geen 800 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Cheese_man schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:59:
[...]

Google is je vriend...zoek naar: zon instralingsdiagram...plaatjes...et voila.
Na 5 minuten Googlen heb ik een hele rits tabs met verschillende pagina's en diagrammen. Op de ene scheelt het bijna niets en op de andere bijna 20%...

Ik vraag ervaringen. Maakt het iets uit als het ±30km van de kust is? Ik meen ergens gelezen te hebben dat er licht gereflecteerd wordt tussen het zeewater en de wolken, waardoor Oostelijk gerichte systemen juist meer op kunnen brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Quinny schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:14:
[...]

Na 5 minuten Googlen heb ik een hele rits tabs met verschillende pagina's en diagrammen. Op de ene scheelt het bijna niets en op de andere bijna 20%...

Ik vraag ervaringen. Maakt het iets uit als het ±30km van de kust is? Ik meen ergens gelezen te hebben dat er licht gereflecteerd wordt tussen het zeewater en de wolken, waardoor Oostelijk gerichte systemen juist meer op kunnen brengen?
Is het misschien handig om een en ander concreet te maken? Wat zou de originele oriëntatie geweest zijn en de mogelijk nieuwe? Plat dak...schuin dak...etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Cheese_man schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:17:
[...]

Is het misschien handig om een en ander concreet te maken? Wat zou de originele oriëntatie geweest zijn en de mogelijk nieuwe? Plat dak...schuin dak...etc.
Eerst ongeveer 10º richting het oosten westen (parallel aan de weg), dakhelling ongeveer 28º. De gemeente wil het huis nog 60º verder richting het oosten westen gedraaid, waarmee het parallel komt te liggen met achterliggende bebouwing (alleen zichtbaar op sattelietfoto's/plattegronden).

[ Voor 2% gewijzigd door Quinny op 12-08-2011 15:27 . Reden: oosten -> westen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Quinny schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:19:
[...]

Eerst ongeveer 10º richting het oosten westen (parallel aan de weg), dakhelling ongeveer 28º. De gemeente wil het huis nog 60º verder richting het oosten westen gedraaid, waarmee het parallel komt te liggen met achterliggende bebouwing (alleen zichtbaar op sattelietfoto's/plattegronden).
10orichting het westen zegt me niet veel....vanuit waar? Kan je de oriëntatie zoals op het diagram zichtbaar is geven? 90o is dan oost en 270o is west....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:44:
Fiets je daar heen? Wat cool! Van een land met veel regen naar een land met veel regen, respect hoor. Fietsvakantie lijkt me erg leuk, maar ik verdom het vierkant om in de regen te fietsen. Ik heb vroeger heel lang een krantenwijk gehad, ik heb genoeg in de regen gefietst to last me a lifetime.
In Nederland is het 95% van de tijd droog. Selectief geheugen? ;)

Lang geleden heb ik een tweetal jaren 20+ km op de ligfiets naar mijn werk gependeld. Zomer winter lente herfst, windkracht 10, 33 graden, hoosbuien, -10 graden, door de mist, onder een met sterren bezaaide hemel, ik heb het allemaal meegemaakt. En eigenlijk maakt het voor het fietsplezier geen zak uit. Ik herinner me wel dat ik om vijf uur uit het raam zat te kijken naar de neerstromende regen en dacht "hmm is er niet nog wat overwerk te doen, misschien wordt het later droog". Meestal ijdele hoop. En als ik dan eenmaal in de regen op de fiets zat (ahum, lag), was ik binnen drie minuten de regen al weer vergeten. Ik had natuurlijk wel fietskleding aan dus liet me gewoon lekker natregenen. En heel belangrijk is natuurlijk een bril om het water uit je ogen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Cheese_man schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:40:
[...]

10orichting het westen zegt me niet veel....vanuit waar? Kan je de oriëntatie zoals op het diagram zichtbaar is geven? 90o is dan oost en 270o is west....
Goed, ik neem voor het gemak 0º als recht op het zuiden.

Eerst dus tussen Z en ZZW, de gemeente wil nu bijna WZW.

Op dit diagram scheelt het niet veel, op andere diagrammen die ik via Google vind kost het bijna 20%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
flitspaal.nl schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:02:
Ik heb gisteren twee man over de vloer gehad die onderzoek doen namens Vitens ( waterleveringsbedrijf in groot deel van NL ). Ze doen onderzoek naar wat Vitens nog meer kan doen om het waterverbruik te verminderen en welke diensten ze nog meer kunnen gaan aanbieden.

Zo kwam dus ook een grijs water systeem voor de toiletten / wasmachine ter sprake. :) Was een erg leuk en interessant onderzoek :).
Mn maatje werkt voor Vitens bij een pompstation (200.000 kWh per maand)
Hij heeft voor 150.000 2x nieuwe pomp besteld wat resulteerd in een besparing op de energiekosten van 40.000 per jaar. Blijkt dus dat besparen ook kosten bespaart naast het milieu op de lange duur.

Dat grijs water hebben ze al eens in Utrecht geprobeerd bij een nieuwbouw project.
Bleek dat het niet mee viel om onder de grond de leidingen NIET aan elkaar te knopen :)
Nu spoelt de wc nog steeds door met schoon water helaas.

BTW is er iemand in de omgeving van Woerden die een zonneboiler en pelletkachel op CV heeft waar ik eens zou mogen komen kijken? Ben zeer benieuwd naar installatie en rendementen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pietje NL op 12-08-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:50
Wij weten het natuurlijk al lang maar bij het FD weet men het nu ook:

http://www.fdselections.nl/.../Zonnepanelen-als-belegging.aspx

Goede zaak, zeker gezien het soort lezers van FD.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Quinny schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:14:
Als ik het goed begrijp gaan veel van die plaatjes uit van de hele dag zon, de 100% richting is dan ongeveer de gemiddelde zon hoogte voor Nederland. Maar in de praktijk is het ook vaak bewolkt, en wordt een flink deel van de stroom opgewekt uit diffuus licht. Voor diffuus licht is horizontaal de ideale hoek, omdat het paneel dan 180 graden van de lucht "ziet". De ideale hoek zit er ergens tussen in.
Een ander voordeel van een meer horizontale opstelling is dat dan de richting (op het zuiden) minder invloed heeft. (dit is ook in de meeste plaatjes terug te vinden) Een beetje schuin is altijd nodig, zodat de panelen af en toe netjes schoon regenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
jwstolk schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:48:
[...]

Als ik het goed begrijp gaan veel van die plaatjes uit van de hele dag zon, de 100% richting is dan ongeveer de gemiddelde zon hoogte voor Nederland. Maar in de praktijk is het ook vaak bewolkt, en wordt een flink deel van de stroom opgewekt uit diffuus licht. Voor diffuus licht is horizontaal de ideale hoek, omdat het paneel dan 180 graden van de lucht "ziet". De ideale hoek zit er ergens tussen in.
Een ander voordeel van een meer horizontale opstelling is dat dan de richting (op het zuiden) minder invloed heeft. (dit is ook in de meeste plaatjes terug te vinden) Een beetje schuin is altijd nodig, zodat de panelen af en toe netjes schoon regenen.
De hellingshoek ligt al vast op ±28º, het gaat meer om de oriëntatie.

Ook de oriëntatie van de (grotendeels uit 3-dubbelglas bestaande) voorgevel. Deze is ontworpen om 's winters zoveel mogelijk profijt te hebben van passieve zonnewarmte. Is dat nog effectief als deze gevel niet meer bijna pal zuid maar 60º richting het westen staat? Begint de opwarming dan niet veel te laat op de dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik fiets tot 5km, want ik ben een lui varken.
ik scooter tussen 5 en 40km (op pv stroom)
ik auto eigenlijk niet meer, of absurd weinig.
(en zeker niet in z`on debiele plastic sleurhut met een zak aardappelen op het dak tussen de klapstoelen)
ik heb hierdoor 12.800 euro uitgespaard tussen 2009 en 2011, (ook dankzij parkeermeters)
want ik gebruik 2007 en 2008 als index.
ik moet soms de vraag beantwoorden waar ik het allemaal van doe,
en dan vraag ik me af : wie is er nou armoedig ? (ik schijn armoedig te zijn of zo?)

ik heb vandaag in 21 minuten de volledige week boodschappen binnengehaald,
het zal een mooi gezicht zijn geweest, snoeihard met een pak luiers op een E-scooter.
de rest stond duidelijk te wachten en lekker kansloos voor stoplichten en parkeermeters.
dat zag er niet uit als luxe of genieten, meer als een zweterige kansloze gefrustreerde lijn auto bestuurders..
(alkmaar = kaasmarkt op vrijdag = retedruk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier ook maar eens de boel duurzaam gemaakt

ik heb een huisje op mijn volkstuin ver weg van het vaste net
toen ik het overnam zat er een 2100 watt benzine generator bij
op 5 liter loopt de motor 4 uurtjes
alles zat gewoon op 1 snoertje met plakband geplakt
en verbruikte 118 watt/h
vond het dus doodzonde om dat tegebruiken daar je zoveel energie gewoon weggooit

heb alles los gehaald en normaal met kabels aangesloten en er schakelaars en stopcontacten aan toegevoegd

1x20 watt buitenlamp
1x 20 watt binnenlamp
1x 40 watt binnenlamp
1x 38 watt cassetespeler

hiervan gebruik ik nu alleen of de buitenlamp of de 20 watt binnen lamp
verder laad ik mijn Asus Aspire One D255 er mee op
die verbruikt 6 watt als die uitstaat en oplaad
12 watt als die aanstaat en niet oplaad
en 18 watt voor aan en tegelijk laden van de batterij
zit dus op ongeveer 38 watt/h voor nettop opladen en gebruiken en tegelijk de 20 watt tl-balk aan

heb 2 20 watt daglicht zonnepanelen gekocht en een laadregelaar en een 40ah agm accu
opbrengst per paneel in de winter 40 watt per dag gemiddeld en 80 watt in de andere maanden

zou dus in de winter 2 uurtjes me nettop kunnen laden en tegelijk licht hebben
dit is niet genoeg om de nettop als hij geheel leeg is geheel volteladen dus misschien dat ik er nog een 20 watt paneel parallel bij zet

in de accu kan 12x40=480 watt worden opgeslagen helaas kan je dat er niet helemaal weer uit halen
deze accu's kunnen tot 85% ontladen worden dus kan ik er 408 watt uit halen

ik heb een 0- 250 watt echte sinus omvormer om van de 12volt 230 volt wisselspanning temaken
deze is 94% efficiënt dus verbruik ik bij 38 watt voor de nettop en de tl-balk iets meer als 40 watt
kan dan 10 uur werken tot de accu leeg is
daarna moet hij 5 dagen laden in de winter en 2,5 dagen in de zomer voor dat hij weer geheel vol is
heb nu vergeleken met dat agragaat heel goedkoop stroom en zeer stil en er wordt nu niks meer aan energie verspilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:21
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:00:
[...]

In Nederland is het 95% van de tijd droog. Selectief geheugen? ;)

Lang geleden heb ik een tweetal jaren 20+ km op de ligfiets naar mijn werk gependeld. Zomer winter lente herfst, windkracht 10, 33 graden, hoosbuien, -10 graden, door de mist, onder een met sterren bezaaide hemel, ik heb het allemaal meegemaakt. En eigenlijk maakt het voor het fietsplezier geen zak uit. Ik herinner me wel dat ik om vijf uur uit het raam zat te kijken naar de neerstromende regen en dacht "hmm is er niet nog wat overwerk te doen, misschien wordt het later droog". Meestal ijdele hoop. En als ik dan eenmaal in de regen op de fiets zat (ahum, lag), was ik binnen drie minuten de regen al weer vergeten. Ik had natuurlijk wel fietskleding aan dus liet me gewoon lekker natregenen. En heel belangrijk is natuurlijk een bril om het water uit je ogen te houden.
ik heb ook 3 jaar een krantenwijk gehad, en zelden regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

datadevil schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:44:
[...]

ik heb ook 3 jaar een krantenwijk gehad, en zelden regen.
Inderdaad, iemand die beweert dat het in Nederland altijd regent, heeft of heel veel pech of bij zo iemand is het glas altijd half leeg ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- U drinkt koffie, en bent dus verantwoordelijk voor uitbuiting van de Columbiaanse koffieboeren;
- U rijd auto, en bent dus verantwoordelijk voor de gebeurtenissen in de Golf van Mexico.
-...

Daarmee ontken je de verantwoordelijkheden die anderen hebben. Immers zo kan ik ook stellen dat de rest van de wereldbevolking verantwoordelijk gehouden kan worden (en er dus iets aan moet doen) voor wat ik allemaal doe. Complete kul toch?
Mee eens.... mag ik nog wel even iets toevoegen aan je lijstje?

- u eet vlees, en bent dus verantwoordelijk voor de honger in de wereld (+ opwarming van de aarde)

Wat ziet mijn oog? Toyota plugin hybride op de IAA zie autoweek

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2011 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

jwstolk schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:48:
Als ik zo' n instralingsdiagram goed bekijk, houdt het wel rekening met bewolking, aangezien de hotspot enigszins west van zuid zit. Dat kan je verklaren doordat je 's-ochtends vaker last hebt van mist die in de loop van de dag door de zonnewarmte oplost.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:31:
hier ook maar eens de boel duurzaam gemaakt

ik heb een huisje op mijn volkstuin ver weg van het vaste net
toen ik het overnam zat er een 2100 watt benzine generator bij
op 5 liter loopt de motor 4 uurtjes
alles zat gewoon op 1 snoertje met plakband geplakt
en verbruikte 118 watt/h
vond het dus doodzonde om dat tegebruiken daar je zoveel energie gewoon weggooit

heb alles los gehaald en normaal met kabels aangesloten en er schakelaars en stopcontacten aan toegevoegd

1x20 watt buitenlamp
1x 20 watt binnenlamp
1x 40 watt binnenlamp
1x 38 watt cassetespeler

hiervan gebruik ik nu alleen of de buitenlamp of de 20 watt binnen lamp
verder laad ik mijn Asus Aspire One D255 er mee op
die verbruikt 6 watt als die uitstaat en oplaad
12 watt als die aanstaat en niet oplaad
en 18 watt voor aan en tegelijk laden van de batterij
zit dus op ongeveer 38 watt/h voor nettop opladen en gebruiken en tegelijk de 20 watt tl-balk aan

heb 2 20 watt daglicht zonnepanelen gekocht en een laadregelaar en een 40ah agm accu
opbrengst per paneel in de winter 40 watt per dag gemiddeld en 80 watt in de andere maanden

zou dus in de winter 2 uurtjes me nettop kunnen laden en tegelijk licht hebben
dit is niet genoeg om de nettop als hij geheel leeg is geheel volteladen dus misschien dat ik er nog een 20 watt paneel parallel bij zet

in de accu kan 12x40=480 watt worden opgeslagen helaas kan je dat er niet helemaal weer uit halen
deze accu's kunnen tot 85% ontladen worden dus kan ik er 408 watt uit halen

ik heb een 0- 250 watt echte sinus omvormer om van de 12volt 230 volt wisselspanning temaken
deze is 94% efficiënt dus verbruik ik bij 38 watt voor de nettop en de tl-balk iets meer als 40 watt
kan dan 10 uur werken tot de accu leeg is
daarna moet hij 5 dagen laden in de winter en 2,5 dagen in de zomer voor dat hij weer geheel vol is
heb nu vergeleken met dat agragaat heel goedkoop stroom en zeer stil en er wordt nu niks meer aan energie verspilt
Leuke setup, spaart je in elk geval een boel gesleep met dure benzine.

Maar eehhh, een 'cas-set-te-spe-ler' wat is dat? Leg eens uit hoe dat precies werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:11:
Maar eehhh, een 'cas-set-te-spe-ler' wat is dat? Leg eens uit hoe dat precies werkt...
Een cassettespeler is juist heel duurzaam. Als je die nu nog gebruikt, is dat echt optimaal gebruik maken van de geinvesteerde energie in het apparaat om te produceren. Lang gebruiken en pas wegdoen als het kapot / niet meer te repareren is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:21
c70070540 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:15:
[...]

Een cassettespeler is juist heel duurzaam. Als je die nu nog gebruikt, is dat echt optimaal gebruik maken van de geinvesteerde energie in het apparaat om te produceren. Lang gebruiken en pas wegdoen als het kapot / niet meer te repareren is.
tenzij een mp3speler bv. veul minder stroom gebruikt, dan moet je ingewikkeld gaan rekenen hoe dat zich weer verhoud met de productie energie kosten van die nieuwe mp3 speler tov die oude casettespeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:54:
[...]
Wat ziet mijn oog? Toyota plugin hybride op de IAA zie autoweek
Yep, en om maar even wat commentaar te quoten voor de wakkeren en doordenkers onder ons. Ik kan nl. geen onwaarheden in onderstaand commentaar vinden eerlijk gezegd :X :

"Het maakt mij absoluut niet uit wat men van dit soort voertuigen vindt; maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat de uitstootcijfers blijkbaar alleen aan de uitlaat gemeten worden....het lijkt wel of de stroom uit de paal niet opgewekt hoeft te worden, en dan heb ik het nog niet eens over de accu's die het over 8 jaar zeker niet meer doen.....wat gaan we daar mee doen?
Hoezo duurzaam???? "

"Mooi voor de lease in NL.
Lekker met subsidie die auto meepakken.
fFcking accu leegtrekken en dan lekker voor niks blazen met die 1.8.
Geld voor prut speelt geen rol want betaald door baas.
Gelukkig braken de auto's in China en India veel CO2 uit, zodat die onze onzinnige inspanningen niet alleen teniet doen, maar ook enorm in negatieve zin be-invloeden.
Wakker worden. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:54:
- u eet vlees, en bent dus verantwoordelijk voor de honger in de wereld (+ opwarming van de aarde)
In tegenstelling tot de voorbeelden van Mars Warrior is jouw bewering 100% waar. Bij de voorbeelden van onze chocoladereepstrijder is er een alternatief en de externe kost hoefde er op de een of andere manier niet te zijn.

Je kan het een boer niet kwalijk nemen dat z'n vee ruft en 10 kg graan vreet per geproduceerde kg vlees. Er is simpelweg geen alternatief. Tot die tijd draag je met de consumptie van elke gram gefokt vlees bij aan de schaarste van voedsel en de opwarming van de aarde.
Mars Warrior schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:43:
Yep, en om maar even wat commentaar te quoten voor de wakkeren en doordenkers onder ons. Ik kan nl. geen onwaarheden in onderstaand commentaar vinden eerlijk gezegd :X :
Dat er geen onwaarheden in staan (ze trekken zaken in twijfel) betekend niet dat je er iets aan hebt. Laat ze maar eens uitrekenen hoeveel CO2 uitstoot er extra wordt veroorzaakt door de extra aandrijvingslijn. Wellicht hebben ze gelijk, maar met enkel roepen van onderbuikgevoelens komen we niet verder.

De opmerking dat de lease rijder maar beperkt gestimuleerd wordt om zuinig te rijden is natuurlijk terecht, dat kan veel heftiger. Maar dat geld ook voor de gewone automobilist, de accijns kan echt verder omhoog. En op stroom/gas/sigaretten net zo goed. Ik ben vóór.

[ Voor 37% gewijzigd door SpiceWorm op 12-08-2011 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:56:

ik heb vandaag in 21 minuten de volledige week boodschappen binnengehaald,
Doe ik op de fiets.
de rest stond duidelijk te wachten en lekker kansloos voor stoplichten en parkeermeters.
Stop jij nooit bij verkeerslichten op rood?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

c70070540 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:50:
[...]

Inderdaad, iemand die beweert dat het in Nederland altijd regent, heeft of heel veel pech of bij zo iemand is het glas altijd half leeg ;)
het regent maar 5 dagen per jaar in NL. De rest zijn buien. Vandaag toch weer 6,21 kWh bij elkaar geschraapt.

Iemand trouwens wel eens van SWEA gehoord? Ik was de naam kwijt, wist dat ze in Den Bosch zaten maar vandaag hebben ze zichzelf gemeld. Interessant juist voor tweakers.

[ Voor 17% gewijzigd door ZonneStroom op 12-08-2011 20:41 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:43:
[...]

"Het maakt mij absoluut niet uit wat men van dit soort voertuigen vindt; maar wat ik nog steeds niet begrijp is dat de uitstootcijfers blijkbaar alleen aan de uitlaat gemeten worden....het lijkt wel of de stroom uit de paal niet opgewekt hoeft te worden, en dan heb ik het nog niet eens over de accu's die het over 8 jaar zeker niet meer doen.....wat gaan we daar mee doen?
Hoezo duurzaam???? "
Lees dan eens wat verder.....
Commentaar van Sternfahrer hierop is juist en als volgt:
@Rag Rover.

Stroom moet inderdaad opgewekt worden, wat je vergeet is dat bij de normale CO2 cijfers ook alleen de verbrande benzine naar CO2 wordt gemeten en niet wat het totale plaatje is. Bij een normale uitstoot van een benzine model ga je dan van 150 naar 350 a 500 gr per km. Of is winning en raffinage opeens ''gratis''.
Het is overduidelijk beter elektrisch te rijden, nu wordt eraan gewerkt dit zo praktisch mogelijk te maken (actieradius)

Je kunt niet aan een kant de lat hoog leggen, dan wordt het knulletjespraat.
Als je alleen de auto meet, dan meet je alleen de auto.
Ga je de CO2 van de elektraopwekking meetellen, dan graag ook de winning + raffinage van de olie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Laten we het stukje veiligheid van de huidige auto's niet vergeten aub.. ik ben blij dat mijn vriendin in een Audi van 1400kg crasde, en niet in een Citroen uit '85 van 600kg. Verschil tussen leven en dood, geloof me.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:45:
[...]
Je kan het een boer niet kwalijk nemen dat z'n vee ruft en 10 kg graan vreet per geproduceerde kg vlees. Er is simpelweg geen alternatief. Tot die tijd draag je met de consumptie van elke gram gefokt vlees bij aan de schaarste van voedsel en de opwarming van de aarde.
Er is een simpel alternatief. Eet je geen vlees. Kan ook, vleesconsumptie is super inefficient.
Het gaat niet om die boer, maar om je eigen keuzes.

Dat ruften van die koeien is erger dan de gemiddelde leasemiddenklasse auto wat betreft broeikaseffect, eet smakelijk zou ik zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

SpiceWorm schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:45:
[...]Dat er geen onwaarheden in staan (ze trekken zaken in twijfel) betekend niet dat je er iets aan hebt. Laat ze maar eens uitrekenen hoeveel CO2 uitstoot er extra wordt veroorzaakt door de extra aandrijvingslijn. Wellicht hebben ze gelijk, maar met enkel roepen van onderbuikgevoelens komen we niet verder.
Nope, maar ze raken wel een teer punt dat in het algemeen door de duurzamen wordt 'vergeten'.
Men noemt in het algemeen de TTW (Tank To Wheel), en niet de WTW (Well To Wheel) cijfers.

Dan nog lijken de volledig electrische auto's het te winnen van zuinige diesels, rekening houdend met de mix die voor NL geldt. Komt de electriciteit meer uit kolen dan zijn fossiele diesels toch beter voor het milieu:
Afbeeldingslocatie: http://wikimobi.nl/wiki/images/a/aa/EVCO2Diesel.png

Een Nissan Leaf zit dus met de NL mix op een WTW van 121gram CO2, waar de Polo uitkomt op 143gram CO2.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:59:
[...]
Lees dan eens wat verder.....
Ik stop altijd heel snel met AW lezen, zeker het commentaar. Net als Telegraaf versus een echte krant :z
Commentaar van Sternfahrer hierop is juist en als volgt:
Da's wel heel veel, 350-500gram CO2. Men rekent normaliter met 19% overhead voor raffinage en transport, zie ook het geposte figuur hiervoor. Dit getal vind je op meerdere plekken op het internet, tenzij men natuurlijk onwaarheden verspreid door elkaar na te papagaaien...

[ Voor 23% gewijzigd door Mars Warrior op 12-08-2011 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:13:
[...]
Een Nissan Leaf zit dus met de NL mix op een WTW van 121gram CO2, waar de Polo uitkomt op 141gram CO2.
Het verschil tussen TTW en WTW komt mij voor als veel te gering. Naar mijn idee is dat duidelijk groter.
Maar nu heb ik geen zin dit uit te gaan zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe ik op de fiets.
fijn, maar ik kan dat niet meer, alle lokale bakkers en supers zijn weg, op loopafstand.
zelfs om te pinnen moet ik 6km rijden.
ik kom inderdaad geen rood licht tegen, net zoals de busbaan.
de auto moeten overal voor stoppen, en mag nergens meer staan, of duur betaald, en wachten op een plek.
en er is een zwaar ontmoedigingsbeleid wat dat betreft.
heel goed allemaal, want ik als lui varken ga me nu toch anders gedragen,
de auto in alkmaar is volstrekt kansloos, zelfs als het regent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
robkds schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:30:
Wij weten het natuurlijk al lang maar bij het FD weet men het nu ook:

http://www.fdselections.nl/.../Zonnepanelen-als-belegging.aspx

Goede zaak, zeker gezien het soort lezers van FD.
Vergeet'ie nou voor het gemak dat bij zonnepalen je 'inleg' foetsie is na een bepaalde termijn? Gesteld dat je rendement op belegging positief is, krijg je altijd 100% van je inleg terug. Panelen dalen zowieso in waarde, zowel technisch als economisch.

Blijft gezegd, dat zelfs na afschrijven van de panelen het op de langere termijn nog steeds meer oplevert om je geld in panelen te stoppen dan op de spaarbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afschrijven op panelen... mmm
stel de tvt is 8 jaar, je gebruikt ze 16 jaar.
wat valt er af te schrijven ? nieuwe koop je van de 2e 8 jaar.
ik heb trouwens nog nooit verlies geleden op verkoop van mijn prive panelen.

bij verbruiksdekkende panelen is er geen aanleding ze binnen 15 jaar te vervangen (de halve levensduur)
in tegendeel, apparatuur word zuiniger.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
JakeNL schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:32:
Vergeet'ie nou voor het gemak dat bij zonnepalen je 'inleg' foetsie is na een bepaalde termijn? Gesteld dat je rendement op belegging positief is, krijg je altijd 100% van je inleg terug. Panelen dalen zowieso in waarde, zowel technisch als economisch.
Dat hij dat vergeet haal ik anders niet uit het artikel. Als je 1000,- inlegt die langzaam 'verdampt' maar ondertussen welk elk jaar geld oplevert kun je nog steeds, zelfs als je dat verrekend, een positief rendement halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duurzaam/milieu/hernieuwbaar moet zich altijd verdedigen lijkt het, dus nu even scherp de hoek om :

hoe zou je je nu voelen in een onduurzaam huis, met beleggingshypotheek > 30%, een geleende plastic caravan, en 2 veilige auto`s voor de deur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
AllesKan schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:48:
[...]

Dat hij dat vergeet haal ik anders niet uit het artikel. Als je 1000,- inlegt die langzaam 'verdampt' maar ondertussen welk elk jaar geld oplevert kun je nog steeds, zelfs als je dat verrekend, een positief rendement halen.
Klopt, alleen dan is die 8% geen 8% meer. Geeft ook niet, want het is nog steeds beter dan die spaarbank. Alleen was het een beetje appels met peren vergelijken.
Ik ben het ook wel met hem eens dat zonnepanelen een uitzonderlijk laag risico / rendement hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:53:
hoe zou je je nu voelen in een onduurzaam huis, met beleggingshypotheek > 30%, een geleende plastic caravan, en 2 veilige auto`s voor de deur ?
Dat is afhankelijk van je inkomen natuurlijk maar waarschijnlijk gewoon uitstekend. (Mits je de bruto hypotheeklasten ook gewoon kunt dragen, dan hoef je je geen zorgen te maken over de HRA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
JakeNL schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:58:
Klopt, alleen dan is die 8% geen 8% meer.
Hoe kom je daarbij?

Stel: Ik heb 1000,-, die investeer ik in PV. Dat levert jaarlijks een besparing op (die zelfs elk jaar stijgt door de stijgende energieprijzen). Die besparing zet ik elk jaar op een bankrekening (jaja, met rente zelfs). Na 30 jaar heb ik dan een X-bedrag. Waarom zou dat bedrag niet die oorspronklijke 1000, vermeerderd met jaarlijks 8% kunnen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door AllesKan op 12-08-2011 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
JakeNL schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:58:
Ik ben het ook wel met hem eens dat zonnepanelen een uitzonderlijk laag risico / rendement hebben.
Zoals de zaken er nu voor staan is het inderdaad een bijzonder klein risico. Maar het zal mij niets verbazen als de overheid in de toekomst (< 15 jaar) het salderen afschaft zodat je nog maar 7a 9ct per KWh als vergoeding krijgt. En denk niet dat je daar dan nog onderuit komt met een Ferrarismeter, want dan wordt het gewoon streng verboden om terug te leveren zonder BPM.

De gemiste energiebelasting gaat op een gegeven moment gewoon te hard meetellen in de begroting.

[ Voor 7% gewijzigd door AllesKan op 12-08-2011 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarschijnlijk niet zo uitstekend, de tijd gaat het ons leren.
(wel eens nagedacht over de rentevast periode die verloopt bij een top hypotheek met belegginsdeel ?)

jouw ferraris statement doet me lachen, de hra is eerder afgeschaft dan dat mijn ferraris weg is,
mocht ik ongelijk krijgen dan onstaat grof geweld in mijn meterkast met bloedspetters.
dhr c. kempers neemt er dan waarschijnlijk fotos van, voor in de krant.
ik heb een geijkte siemens 3 fasen dubbeltarief, (2003)
hij glanst nog zo nieuw is tie, en die blijft keurig hangen tot einde levensduur.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2011 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:27:
jouw ferraris statement doet me lachen, de hra is eerder afgeschaft dan dat mijn ferraris weg is,
mocht ik ongelijk krijgen dan onstaat grof geweld in mijn meterkast met bloedspetters.
dhr c. kempers neemt er dan waarschijnlijk fotos van, voor in de krant.
ik heb een geijkte siemens 3 fasen dubbeltarief, (2003)
hij glanst nog zo nieuw is tie, en die blijft keurig hangen tot einde levensduur.
Ehmmm... Ik zal ook mijn Ferraris-meter tot het uiterste verdedigen, daar niet van, maar als de overheid geld tekort komt (en dat komen ze) gaan ze op een gegeven moment alle registers opentrekken. Dan kun jij wel stoer je meter blijven verdedigen maar als het terugleveren via een Ferraris-meter vanaf dat moment gezien wordt als belastingfraude (want: ontduiking energiebelasting & btw) weet ik nu al wie aan het kortste eind gaat trekken. :Y
waarschijnlijk niet zo uitstekend, de tijd gaat het ons leren.
(wel eens nagedacht over de rentevast periode die verloopt bij een top hypotheek met belegginsdeel ?)
Och, ik betaal mijn hypo bruto, de jaarlijkse HRA-teruggave gaat recht een termijndeposito in. De HRA betaalt heel de woning af in 30 jaar. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Schinnen-groen schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:02:
[...]

Geen absoluut feit?
Hou op, ik begin spontaan te soppen hier! Heerlijk! _/-\o_

Wel nog ff wat verzinnen voor de Shell-Exxon-BP-Total... werknemers, maar die zijn slim zat om hun broek op te houden en een leuke job elders te vinden. Bijvoorbeeld bij Solar Frontier aan de andere kant van de aardkloot...

@nihiles:
Meteen maar de energiemaatschappij gebeld en hen de situatie uitgelegd. Ik ontvang nu het teveel betaalde geld aan capaciteitstarieven terug. Ze stellen een creditnota op over de afgelopen jaren.
*O*

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 12-08-2011 22:56 . Reden: blij voor nihiles - da's niet noppes... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:05:
Er is een simpel alternatief. Eet je geen vlees. Kan ook, vleesconsumptie is super inefficient.
Het gaat niet om die boer, maar om je eigen keuzes.

Dat ruften van die koeien is erger dan de gemiddelde leasemiddenklasse auto wat betreft broeikaseffect, eet smakelijk zou ik zeggen.
Je mist Mars Warrior z'n punt. Hij noemt een lijstje op met verwijten die naar zijn inziens niet terecht zijn. Daar hoort de jouwe niet bij, het verwijt is namelijk wel degelijk terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ik ben met een Arduino-based Solar Tracker bezig; en ik kom niet uit het volgende.

Het paneel dat ik wil gebruiken mag niet zwaarder zijn van 10 kilo, dus dan kom je op panelen van grofweg 90-140Watt uit. Alleen zie ik bij die panelen alleen ondersteuning voor 12V toepassingen staan. En je raad het al; ik wil hem gewoon op het net aansluiten. Klopt het dat als ik een lichte omvormer (zoals de kleinste Steca) gebruik; al deze panelen daar gewoon mee kunnen omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Quote van een van mijn favoriete energiebloggers Sweegers (hors categorie):
Leren van andermans fouten
Opvallend is verder dat Japan de nucleaire toezichthouder onderbrengt bij het ministerie van Milieu. De toezichthouder zat eerder bij het ministerie van Economische Zaken, maar omdat dat ministerie groot voorstander was van kernenergie zijn er grote fouten gemaakt, zo gaf de directeur van de toezichthouder toe, die deze week is ontslagen. "Er is niet genoeg gedaan", zo zei de baas. In Nederland heeft de regering de toezichthouder juist verhuisd van het ministerie van Vrom naar dat van Economische Zaken, ook groot voorstander van energie.
http://www.energieenwater...izing-toezichthouder.html

Hij mag van mij nog steeds president worden. Ik wou dat ik zo kon schrijven... :9

... dat laatste woordje moet waarschijnlijk, volledig, kernenergie zijn, maar het is hem vergeven...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Roamor schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 00:07:
Ik ben met een Arduino-based Solar Tracker bezig; en ik kom niet uit het volgende.

Het paneel dat ik wil gebruiken mag niet zwaarder zijn van 10 kilo, dus dan kom je op panelen van grofweg 90-140Watt uit. Alleen zie ik bij die panelen alleen ondersteuning voor 12V toepassingen staan. En je raad het al; ik wil hem gewoon op het net aansluiten. Klopt het dat als ik een lichte omvormer (zoals de kleinste Steca) gebruik; al deze panelen daar gewoon mee kunnen omgaan?
Kijk eens op www.swea.nl

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij mag van mij nog steeds president worden
http://www.energieenwater...ns-vanjewelste-wordt.html

right on !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Oeh, zien er mooi uit. Aan de andere kant, een uwt-i-250-ext gaat zo te zien voor tegen de 200 euro. Kun je dan niet beter zo'n chinees sun250G ding kopen voor rond de 100 euro?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.pv-solar24.info/
http://van.wijk.net:444
het is mistig aan de kust in zowel ZH als NH
(zie sat24.nl/nl)
de blauwe hoek heeft 3 panelen per 1 steca 500,
ik heb grote strings en een lage hellingshoek. (1x10 string 20 graden)
beide systemen doen het goed(lees optimaal), echter is het al een maand opvallend; hoeveel meer uit een grote string met lage hellinghoek komt, met diffuus licht.
een vergelijking gaat op voor 2700Wp(zuid poly) / steca 500(6x) versus 1850Wp(zuid mono) / 2100TL(1x)

ik weet niet goed hoe je dit kunt intepreteren, maar 1 panel 1 omvormer zou hier nog naast moeten worden vergeleken.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In mijn optiek zou het met volledig elektrische auto's en auto's hetzelfde moeten zijn als met malt bier en gewoon bier. Gewoon bier mag in de kroeg niet goedkoper worden verkocht dan malt bier, wettelijk geregeld. Voor auto's die elektrisch rijden zou de aanschafprijs ook niet boven die van een gelijkwaardige benzineslurper mogen komen.

Ik heb net zitten kijken, de Nissan Leaf kost in aanschaf zo'n €35.000, een vergelijkbare kar (een Peugeot 107) kost nog geen 8.000. Op het moment dat ik dan een wagen wil kopen moet iemand een gigantisch goed argument hebben om mij in een Leaf te krijgen. Ik weet dat het met woon/werkverkeer prima gaat lukken, dat doe ik zelfs veelvuldig op de fiets. Verder zijn veel dingen die ik doe in de range van 20km. Ook hier is de Leaf een prima karretje voor... Maar die prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is nu, maar je mobiliteit strategisch inrichten vaagt om een andere benadering,
op de een of andere manier blijft iedereen volhouden dat de prijs voor fossiel vervoer (particulier) goedkoop is, ik deel die mening helemaal niet, en ervaar het tegendeel.
ik houd het voor mezelf graag simpel, ik werk nu dicht bij huis, heb 1 kleine auto (eerder 4?!)
en heb nu meer dan 12.000km met een e-scooter gereden, en heb een mooie transportfiets.
voorheen deed ik alles met mijn dikke reet met de auto, hoeveel had die 12.000km gekost, en dan graag de integrale kostprijs.

ik reken met een volle netto euro per kilometer, en dat klopt aardig.(en is al bijna een oude knaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

sypie schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:12:
In mijn optiek zou het met volledig elektrische auto's en auto's hetzelfde moeten zijn als met malt bier en gewoon bier. Gewoon bier mag in de kroeg niet goedkoper worden verkocht dan malt bier, wettelijk geregeld. Voor auto's die elektrisch rijden zou de aanschafprijs ook niet boven die van een gelijkwaardige benzineslurper mogen komen.

Ik heb net zitten kijken, de Nissan Leaf kost in aanschaf zo'n €35.000, een vergelijkbare kar (een Peugeot 107) kost nog geen 8.000. Op het moment dat ik dan een wagen wil kopen moet iemand een gigantisch goed argument hebben om mij in een Leaf te krijgen. Ik weet dat het met woon/werkverkeer prima gaat lukken, dat doe ik zelfs veelvuldig op de fiets. Verder zijn veel dingen die ik doe in de range van 20km. Ook hier is de Leaf een prima karretje voor... Maar die prijs!
Leuk idee als je de Nederlandse automarkt volledig om de zeep wilt helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:23:
[...]

Zoals de zaken er nu voor staan is het inderdaad een bijzonder klein risico. Maar het zal mij niets verbazen als de overheid in de toekomst (< 15 jaar) het salderen afschaft zodat je nog maar 7a 9ct per KWh als vergoeding krijgt. En denk niet dat je daar dan nog onderuit komt met een Ferrarismeter, want dan wordt het gewoon streng verboden om terug te leveren zonder BPM.

De gemiste energiebelasting gaat op een gegeven moment gewoon te hard meetellen in de begroting.
Het is bijzonder om te zien dat het financiele rendement in NL inmiddels het rendement in D al voorbij is.
5 a 6% kun je nu in D realiseren als je geen al te kleine installatie hebt.

Toch denk ik niet dat het salderen snel afgeschaft zal worden. Ik denk wel dat er gestimuleerd gaat worden het in te zetten voor eigen gebruik. (zie Duitsland). Wellicht zal de cap op salderen ook weer terugkomen op die 3000kWh.

Eigenlijk hebben we nu een van de mooiste stimulerings pakketten van de wereld. Italie (e.d.) gaat nu voor, maar het is natuurlijk niet houdbaar op de manier zoals ze dat nu doen. Dat zal snel ophouden.

[ Voor 198% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:39:
[...]

Het is bijzonder om te zien dat het financiele rendement in NL inmiddels het rendement in D al voorbij is.
5 a 6% kun je nu in D realiseren als je geen al te kleine installatie hebt.
Door Photon wordt al jaren gerekend met 7% (was ook het uitgangspunt van het EEG). Hangt sterk af van prijs waarvoor je de installatie nu koopt. En vergeet niet: de "gemiddelde" systeem kwaliteit in Duitsland is volgens mij fors hoger dan in NL. Er wordt immers op volledig bemeten output gemaximaliseerd - want afgerekend - en dan heb je een goede installatie nodig (nogmaals: gemiddeld, ook in BRD komen helaas piraten de boel verzieken).
Toch denk ik niet dat het salderen snel afgeschaft zal worden. Ik denk wel dat er gestimuleerd gaat worden het in te zetten voor eigen gebruik. (zie Duitsland). Wellicht zal de cap op salderen ook weer terugkomen op die 3000kWh.
Geen idee. Hangt vooral van de nukken en grillen bij Min. Fin. en EL&I af. Het parlement heeft over hun gedachtegoed en de daaruit gewrochten voorstellen meestal verbijsterend weinig in te brengen.
Eigenlijk hebben we nu een van de mooiste stimulerings pakketten van de wereld.
:X

Ja, dat merken we aan de marktafzet... 8)7
Italie (e.d.) gaat nu voor, maar het is natuurlijk niet houdbaar op de manier zoals ze dat nu doen. Dat zal snel ophouden.
Dat is inderdaad Spanje tot de derde macht wat daar gebeurt. De teller staat inmiddels alweer op 9,4 GWp, in het Conto Energia numero 4 zit inmiddels alweer dik een Gieg... :o

(waanzin, inderdaad, maar al die Chineesjes moeten toch ergens naar toe?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duurzame idealisten willen ieder individu nog wel eens verantwoordelijk stellen voor de problemen van de rest van de mensheid, maar dat vind ik totaal niet realistisch en is voor mij een ontkenning van de wereld waarin we nu leven.
-...

Je spreekt jezelf hier tegen. Je vindt dat de rest van de wereldbevolking niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor wat jij doet, dus stel je terecht dat ieder individu zelf verantwoordelijk is voor de keuzes die hij/zij maakt. Maar daarboven zeg je dat je niet ieder individu zelf verantwoordelijk kunt stellen voor de aankoopkeuzes die hij/zij maakt. Je hebt zelf de keuze om Fair Trade koffie te kopen of koffie te kopen waarvan je weet dat de koffieboeren geen eerlijk salaris gekregen hebben. Je hebt een keuze en bent dus verantwoordelijk voor de keuze die je maakt. Juist het klakkeloos kopen van artikelen zonder je af te vragen hoe die geproduceerd worden vind ik een ontkenning van de wereld waarin we nu leven.

Deze week zocht ik trouwens nieuwe spijkerbroeken (degenen die ik had waren gescheurd van ouderdom) en vond ik op internet dit onderzoek naar de productie van jeans, waarin arbeidsomstandigheden en gevolgen voor milieu inclusief energie en transport in mee zijn genomen. Helaas is daarin het duurzame Nederlandse jeansmerk Mud Jeans nog niet verwerkt. Zij en Monkee Genes bewijzen ook nog eens dat duurzaam (biologisch katoen, bamboe, fair trade, gerecyclede materialen) niet duur hoeft te zijn.

Voor een nieuw tvprogramma zoekt BNN trouwens jongeren om een vergelijkbare serie als Blood, sweat and luxuries te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Net even gekeken waar de Mud Jeans winkels liggen.
Moet je ook eens doen. Wij wonen in Zuid-Limburg.....

Geldt trouwens ook voor winkels/bedrijven op het gebied van Houtkachels, Isolatietechnie, zonneboilers, etc.
Een aantal jaren geleden welgeteld 1 bedrijf gevonden die naast een CV-ketel ook een zonneboiler kon plaatsen. Na 1 dag zonneschijn hing de isolatie in flarden langs de leidingen.

Als je al expertise kunt vinden dan kan je kiezen uit 1 bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:22:
ik houd het voor mezelf graag simpel, ik werk nu dicht bij huis, heb 1 kleine auto (eerder 4?!)
en heb nu meer dan 12.000km met een e-scooter gereden, en heb een mooie transportfiets.
voorheen deed ik alles met mijn dikke reet met de auto, hoeveel had die 12.000km gekost, en dan graag de integrale kostprijs.

ik reken met een volle netto euro per kilometer, en dat klopt aardig.(en is al bijna een oude knaak)
Dus met de 24.000km die ik per jaar rij (en dat rij ik ook echt) kost mijn auto mij eigenlijk 2000,- netto per maand? Hmmm... Het is wel een middenklasser, maar tenzij ik een flinke salarisverhoging over het hoofd gezien heb, klopt er ergens iets niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:03:
Net even gekeken waar de Mud Jeans winkels liggen.
Moet je ook eens doen. Wij wonen in Zuid-Limburg.....
Ze hebben ook een webwinkel. Op dit moment rekenen ze geen verzendkosten en je kunt gratis retourneren of ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Dank je, dat is een zeer verhelderende link. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:05:
[...]

Dus met de 24.000km die ik per jaar rij (en dat rij ik ook echt) kost mijn auto mij eigenlijk 2000,- netto per maand? Hmmm... Het is wel een middenklasser, maar tenzij ik een flinke salarisverhoging over het hoofd gezien heb, klopt er ergens iets niet. ;)
Ik denk dat je op een 55(*) cent per km zit. 1100 netto per maand.

Toch best wel erg veel. Dit is als je je auto privé rijdt zonder rekening te houden met reiskostenvergoeding ofzo.

(*) gebaseerd op een VW passat 2.0 FSI bj 2008 bij 24.000 km per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 00:06:
[...]

Je mist Mars Warrior z'n punt. Hij noemt een lijstje op met verwijten die naar zijn inziens niet terecht zijn. Daar hoort de jouwe niet bij, het verwijt is namelijk wel degelijk terecht.
Ik zie wat je bedoelt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 06:42
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:20:
[...]

Ik denk dat je op een 55(*) cent per km zit. 1100 netto per maand.

Toch best wel erg veel. Dit is als je je auto privé rijdt zonder rekening te houden met reiskostenvergoeding ofzo.

(*) gebaseerd op een VW passat 2.0 FSI bj 2008 bij 24.000 km per jaar.
Volgens:
http://www.autoweek.nl/auto/35328/volkswagen-passat-20-16v-fsi-trendline

KOSTEN PER MAAND (4 jaar/15.000 km p.j.)
afschrijving 4 jaar € 366
motorrijtuigenbelasting € 58
verzekering € 64
brandstofkosten € 207
onderhoud € 71
totale kosten € 766
totale kosten per kilometer 61,3 ct/km

Een hele euro per km is dus wellicht iets te hoog ingeschat.

NB het blijft wel een dure kostganger zo'n auto..
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 09:56:
http://www.pv-solar24.info/
http://van.wijk.net:444
het is mistig aan de kust in zowel ZH als NH
(zie sat24.nl/nl)
de blauwe hoek heeft 3 panelen per 1 steca 500,
ik heb grote strings en een lage hellingshoek. (1x10 string 20 graden)
beide systemen doen het goed(lees optimaal), echter is het al een maand opvallend; hoeveel meer uit een grote string met lage hellinghoek komt, met diffuus licht.
een vergelijking gaat op voor 2700Wp(zuid poly) / steca 500(6x) versus 1850Wp(zuid mono) / 2100TL(1x)

ik weet niet goed hoe je dit kunt intepreteren, maar 1 panel 1 omvormer zou hier nog naast moeten worden vergeleken.
Ik kan eerlijk gezegd uit de gepresenteerde gegevens op jouw site niet opmaken of en waar er nu een verschil is te vinden. Deze is overigens wel te verwachten, in de zomermaanden doet een kleine hoek het per definitie beter, dit geldt ook bij diffuus licht. Het verschil tussen een grote string en een kleine string kan ik niet ontdekken.

Kun je dit toelichten?

[ Voor 41% gewijzigd door mightym op 13-08-2011 13:43 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zojuist een warmtepomp droger besteld. Theoretisch zou dat 50% per jaar gaan schelen.
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
sypie schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:12:

De Leaf is ruim een meter langer, in alle andere dimensies ook groter en heeft bijna 2x zoveel vermogen als de 107/Aygo/C1. De 308 komt meer in de buurt, prijsverschil wordt dan ongeveer €10.000, als je het basismodel 308 neemt (minder luxe als de standaard Leaf!).

Stel je rijdt 5 jaar in het ding en rijdt 15.000 km per jaar.

Alleen aan belasting en benzine kost de 308 je dan (benzineprijs 1,62, goedkoopste provincie) over die 5 jaar ~€11500. De Leaf zou je <€3500 kosten over die 5 jaar.

Hier komt het onderhoud nog bij. Ik gok dat een benzine auto meer onderhoud nodig heeft (ieder jaar olie en wat filters) dan de Leaf.

Ik denk dat er in de totale kosten weinig verschil is. Alleen bij aanschaf is elektrisch duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Quinny schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:54:
[...]
Hier komt het onderhoud nog bij. Ik gok dat een benzine auto meer onderhoud nodig heeft (ieder jaar olie en wat filters) dan de Leaf.
Wat denk je dat het kost als er na x jaar nieuwe accu's in moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Erasmo schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:04:
[...]

Ja, en wat kost het als er in de 308 een nieuwe motor moet?

Dat zal ook niet snel gebeuren, net zoals er bijvoorbeeld al zat Prius voitures zijn die al sinds het begin geen accu verwisseld hebben.

Ik zeg niet dat het niet zal gebeuren, maar die kans is redelijk klein te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Erasmo schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:04:
[...]

Na 10 jaar nog 70 tot 80% capaciteit.

Hoeveel mensen ken jij die nieuwe auto's kopen en na 10 jaar nog met die auto's rondrijden? Of je nu na 10 jaar een nieuwe koopt of er nieuwe accu's in laat zetten...

<edit>

Daarbij, als het break-even punt met een benzine auto op ongeveer 5 jaar ligt, hoeveel extra kan je dan sparen in de volgende 5 jaar? Daar kan je makkelijk die nieuwe accu van betalen...

<edit>

Even een goede berekening gemaakt. Het break-even punt als je een vergelijkbare Peugeot 308 zou kopen (incl navigatie etc) zit op 6 jaar, inclusief gemiddelde onderhoudskosten en dergelijke bij beide auto's.

Mijn eigen auto er ook een bij gerekend: break-even op ongeveer 10,5 jaar, dan reken ik voor mijn auto alleen onderhoud, benzine en belasting...

[ Voor 44% gewijzigd door Quinny op 13-08-2011 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Lardman schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 09:44:
[...]

Oeh, zien er mooi uit. Aan de andere kant, een uwt-i-250-ext gaat zo te zien voor tegen de 200 euro. Kun je dan niet beter zo'n chinees sun250G ding kopen voor rond de 100 euro?
De Sun 250 is niet te monitoren.Van de SWEA omvormers kunnen ook enkele parameters zelf worden aangepast om een beter opbrengst te krijgen. Wat dat precies inhoud weet ik nog niet maar daar komen we van de week wel achter als de omvormer binnen is.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:51:
[...]

Alumininium profielen bij de Gamma zijn belachelijk duur. Ik heb wel eens zelf een frame gemaakt voor een 50Wp-paneeltje. Ik weet niet meer wat dat kostte, het is alweer een tijd geleden, maar ik weet nog wel dat het ontzettend duur was.

Laatst bij een vriend van me zonnestroompanelen op een plat dak geïnstalleerd, en die frames waren € 36 p.st. als ik het me goed herinner, incl. bouten.moeren en alles. Daar kan ik ze niet zelf voor maken, helemaal als je de tijd ook meerekent.
Iemand een idee waar ik losse onderdelen kan krijgen om panelen vast te maken? kan er weinig over vinden (K2-systeem?) geen clickfit want ze komen op een houten frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

c70070540 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:07:
[...]

Ja, en wat kost het als er in de 308 een nieuwe motor moet?

Dat zal ook niet snel gebeuren, net zoals er bijvoorbeeld al zat Prius voitures zijn die al sinds het begin geen accu verwisseld hebben.

Ik zeg niet dat het niet zal gebeuren, maar die kans is redelijk klein te noemen.
Geen €22.224, en er zijn zat motoren die makkelijk 300.000-400.000 doen, daarvoor moet je het accupakket al een paar keer vervangen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Erasmo schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:22:
[...]

Geen €22.224, en er zijn zat motoren die makkelijk 300.000-400.000 doen, daarvoor moet je het accupakket al een paar keer vervangen hebben.
Op basis van welke wetenschap kom je aan die waarden? Of zijn het aannames?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:44:

Deze week zocht ik trouwens nieuwe spijkerbroeken (degenen die ik had waren gescheurd van ouderdom) en vond ik op internet dit onderzoek naar de productie van jeans, waarin arbeidsomstandigheden en gevolgen voor milieu inclusief energie en transport in mee zijn genomen. Helaas is daarin het duurzame Nederlandse jeansmerk Mud Jeans nog niet verwerkt. Zij en Monkee Genes bewijzen ook nog eens dat duurzaam (biologisch katoen, bamboe, fair trade, gerecyclede materialen) niet duur hoeft te zijn.
Welcome back, ecowoman...

Nico Roozen van Soladaridad is er vele jaren mee bezig geweest om Kuyichi uit de klei te trekken, gelukkig zijn er wat volgers die ook de ketenverantwoordelijkheid serieus nemen.

Heb de laatste jaren helemaal geen nieuwe broeken meer gekocht. De kringloopwinkel hangt vol met prima spul voor een prikkie. Af en toe even zoeken, je vind altijd wel wat.

Dat even afgezien van dat mooie Kuyichi exemplaar wat ik in Utrecht mocht uitzoeken vanwege de prijs voor de mooie zonnepanelen foto bij Triodos. Waarvoor nogmaals dank aan de stemmers alhier... _/-\o_ .

Over fair-trade koffie, dat is bij ons al een jaar of 25 vaste prik, maar dan wel de biologische varianten. Ik haal tegenwoordig trouwens huismerk biologische fair-trade koffie bij Simon Levelt tegenover het stadhuis in Leiden. Ik neem mijn eigen, luchtdicht afsluitbare trommel mee, de bonen worden ter plekke gemalen, gaat direct de bus in. Geen verpakkingsmateriaal meer nodig (de ellende is dat zelfs in de Wereldwinkel tegenwoordig vrijwel alle koffie in die vreselijke alu-laminaat verpakkingen zit, waar ik van gruw). Tevens korting met de Duurzame Waarde kaart. Ze stonden in het begin even te kijken, maar inmiddels zijn ze er aan gewend. Kost minimale moeite. Ik zeg: DOEN!

Heb tijdens mijn leven ook al aardig wat bomen gespaard door zoveel mogelijk broodzakken en groentenzakken mee te nemen naar de natuurvoedingswinkel en de (biologische) groentenmarkt. Op de laatste, waar ze me goed kennen, maken we regelmatig grapjes over de zeldzame papierzak van de patatboer om de hoek die d'r wel eens tussen zit... ;)

Er kan zo ongelofelijk veel ten goede veranderd worden. Je moet het wel ff willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

c70070540 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:30:
[...]

Op basis van welke wetenschap kom je aan die waarden? Of zijn het aannames?
Dat zijn cijfers van Nissan zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Voordat we de verkeerde kant uitgaan... ;) De Prius en LEAF hebben verschillende accu-technologieën, nl NiMH vs Li-Ion. NiMH heeft een langere levensduur dan Li-Ion, Toyota heeft er niet voor niets voor gekozen. Betrouwbaarheid is no 1 bij hun. Daarbij wordt de accu in de Prius heeeeel voorzichtig behandeld en altijd in een laadtoestand tussen de 40% en 80% gehouden. Dat verlengt de levensduur. Er zijn dan ook vrijwel geen gevallen bekend van een defect accupakket in een Prius.

In werkelijkheid gaan Li-Ion accu's niet stuk, maar verliezen ze geleidelijk capaciteit. 20% in 5 jaar zegt Nissan. Voor een hybride maakt dat niet zoveel uit, dat merk je nauwelijks. Voor een elektrische auto is dat tamelijk merkbaar, zeker als je actieradius al tamelijk klein is, zoals bij deze 1e generatie elektrische auto's.
Erasmo schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 16:10:
Dat zijn cijfers van Nissan zelf.
Linkje?

[ Voor 43% gewijzigd door Anne vdr Bom op 13-08-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Een Li-Ion accu hoeft ook eigenlijk nooit in z'n geheel vervangen te worden. De Accu in de Leaf is opgebouwd uit 48 losse cellen/modules die apart vervangen kunnen worden. In tegenstellen tot de accu's in laptops en dergelijke, waar alle cellen in één behuizing zitten.

De degradatie van een compleet accupack wordt meestal veroorzaakt doordat één of enkele van de cellen slecht is/zijn geworden. Vervang de slechte cellen en de accu heeft weer een veel grotere capaciteit. Losse cellen voor de accu van de Leaf kosten ~€462.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Quinny schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 16:21:
De degradatie van een compleet accupack wordt meestal veroorzaakt doordat één of enkele van de cellen slecht is/zijn geworden.
Bij mijn weten is dat niet zo, en verliezen alle cellen vanaf dag 1 langzaam hun capaciteit. Dat is inherent aan de technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het hoofd gezien heb
ik kan niet zo goed redeneren tegen mensen die al beginnen met het vergeten van parkeermeters, beurten eigen risico etc. ook is het onmogelijk redeneren tegen mensen die google of folders en leveranciers nablaten vanachter hun tft scherm, en deze als waarheid presenteren.
ik kan ook niet redeneren met mensen die ineens alle tvt dingen weglaten bij de auto zoals afschrijven en inruilprijs etc etc etc.

gelukkig houd ik het zelf bij en zie duidelijke effecten
integrale kostprijs is integraal, elke eurocent die naar de oto vloeit gedurende de gebruiksduur,
berekend na het gebruik bij inruil (en dan per km)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 16:25 . Reden: ik heb ruitschade kunt u daar effe naar kijken ]

Pagina: 1 ... 111 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.