Blub
Dit rapport van de
SWOV uit 2003 laat netjes zien hoeveel zwaarder auto's zijn geworden tussen 1985 en 2001 en wat de oorzaak (NCAP voornamelijk + groeiende omvang auto's en in veel mindere mate toegenomen betaalbare luxe) is geweest.
Een golfje en een mazda 323 zijn in die jaren beide 30% zwaarder geworden, terwijl ze in omvang maar 5-8% zijn toegenomen.
In het stuk
Ford maakt chocola van gewichtsbesparing kun je lezen hoe men denkt auto's weer zo'n 20% lichter te kunnen maken. 1500kg wordt dan 1200kg.
Zelf ben ik blij met de gevolgen van NCAP (sterkere auto's, kreukelzone's, airbags). Daarom leef ik nog
Duurzame idealisten willen ieder individu nog wel eens verantwoordelijk stellen voor de problemen van de rest van de mensheid, maar dat vind ik totaal niet realistisch en is voor mij een ontkenning van de wereld waarin we nu leven.
Wil je mensen toch verduurzamen dan moet je echt niet beginnen met:
- U heeft een iPhone, en bent dus verantwoordelijk voor de doden bij Foxconn;
- U drinkt koffie, en bent dus verantwoordelijk voor uitbuiting van de Columbiaanse koffieboeren;
- U rijd auto, en bent dus verantwoordelijk voor de gebeurtenissen in de Golf van Mexico.
-...
Daarmee ontken je de verantwoordelijkheden die anderen hebben. Immers zo kan ik ook stellen dat de rest van de wereldbevolking verantwoordelijk gehouden kan worden (en er dus iets aan moet doen) voor wat ik allemaal doe. Complete kul toch?
Als je mensen mee wilt nemen, dan zul je ze moeten 'raken' op punten die voor hun van belang zijn en tegelijkertijd voordeel oplevert (meestal de portemonnee, zoals bij zoveel dingen).
Eric-pvt's stuk over belasting / erven van ouders en PV vind ik daarom zo'n uitstekend voorbeeld: stel dat financiele adviseurs zoiets landelijk gaan promoten dan ligt voor je het weet heel NL vol met PV
Een collega heeft op een heel aparte manier zijn kids weten aan te sporen om energiezuiniger te doen door een voor zijn kids belangrijke incentive: het verhogen van het prepaid beltegoed met 75% van de gedane besparing op elektra. En dat bleken toch wel heel veel belminuten te zijn!
Vervolgens hebben zij ook hun vriendjes en vriendinnetjes geinfecteerd met het spaar-belminuten-virus!
Volgens puristen is dit waarschijnlijk besparen om de verkeerde redenen, maar ieder heeft zijn manier natuurlijk om verduurzaming te bereiken, toch