Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.872 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
in sneek en frysland hebben ze ook subsidies gehad van 2,50 euro per Wp, met maximum van 50% van de kosten en een maximum bedrag .

ik las op een site over subsidies op een gegeven moment wel een slimbo die opmerkte dat die gemeente / provicie wel de regeling had, maar dat hij nergens kon vinden dat iemand die aanspraak wilde maken op die subsidie, dan ook in de gemeente of provincie moest wonen.. misschien dat er ergens nog aanvullende bladen met voorwaarden of contracten waren, of da ze het zouden verbieden omdat het "logisch"zou zijn. maar in in iedergeval. dan zou je helemaal geen eens hoeven samen te werken met een "kennis"in de betreffende gemeente of provicie.

dus als je zon apparte constructie zou willen onderzoeken, is dat misschien ook nog een "tip"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
engelbertus schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 01:09:
in sneek en frysland hebben ze ook subsidies gehad van 2,50 euro per Wp, met maximum van 50% van de kosten en een maximum bedrag .
Volendam 4 Euro/Wp. * :F ^#(&^% (vul zelf in).

Gelukkig weer over die bezopen "actie". Ze leren het nooit.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:12:
[...]

De data op je site gaat niet verder dan JYM250 voor de mono's, die hebben een Imp van 5,3A
Ik verwacht voor de 260 variant een nog hogere Imp. Dan neemt het verlies bij maximale instraling iets toen.
(Jinko zit op Imp van 5,15A volgens de datasheet van de fabrikant)
Ik heb de flashdata van de JYM 260WP panelen gekregen en de Imp zit allemaal tussen de 5,0A en 5,2A.
Vmp zit tussen de 50,0V en 51,5V.
Uitstekende waardes voor op een Steca 500.
(dat beetje boven de 5A maakt niks uit want dat haal je zelden en zit je Steca al aan de max van 500W ongeveer)
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:37:
http://www.energieloket.n...agnes/47/zonnesteek-.html

niet vergeten he ?
3 september voor de regio alkmaar e.o.

als je het slim aanpakt kun je voor 50/60 cent per Wp aan de bak.
Ik heb 3 september al vrijgehouden. ;)
zonnigtype schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 01:28:
[...]

Volendam 4 Euro/Wp. * :F ^#(&^% (vul zelf in).

Gelukkig weer over die bezopen "actie". Ze leren het nooit.
Het kan nog erger.
Brielle geeft 5 euro/Wp
De subsidie voor een zonnepaneel bedraagt per perceel maximaal € 5,-- per Wattpiek in de aanschafkosten, tot een maximum van € 1.000,-- per perceel. 8)7
Deze regeling is in combinatie met andere regelingen aan te vragen. :F

Dat is 1 paneel van 200Wp. ;w

[ Voor 42% gewijzigd door SolarKing op 17-08-2011 01:49 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04:08
Amstelveen doet weer mee voor €1,50 per Wp met max van €2000,- per huishouden.
Maximaal 75% van gemaakte kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de pers op pagina 4 weer een artikel over pvpanelen.
beter dan belegging als aandelen.
Wel jammer dat ze nog steeds wwz erbij halen. Link komt later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ALS hij slim is komt hij niet langs
in alkmaar vragen ze altijd een voor en na foto, als onderdeel van het installatiebewijs.
ik was zo vriendelijk de sinterklazen die uitdelen al 2x uit te nodigen, voor koffie + koekje + kijken,
zulke gulle mensen moet je gewoon eindeloos complimenteren.
dan gaan ze lekker ermee door.
nou las ik het woord fraude weer, maar opvallend genoeg is het juist de gemeente die fraudeert, hetgeen ook al in de krant heeft gestaan.
(!! de bekende vereiste enige leverancier, en de leverancier die samen met een !! ambtenaar andere leveranciers met enig geweld wegstuurt, en waarbij die leverancier ten tijde van subsidie zijn prijzen voor een setje soladin+3x200 met 1200 eurie verhoogde, maar 1 week later in amsterdam deze weer 1200 verlaagde !!) /flame /flame /flame schandalig vind ik dat nog steeds.

@glambalk: ik bedoelde natuurlijk de kleine omvormertjes weg, en mooie sma bakken ophangen, als je voor de 2e 3e 4e keer meedoet

nu kan ik eigenlijk niets meer kwijt, maar gelukkig heb ik nog wat zwakkere broeders (155Wp) die al `4 jaar` oud zijn, eenvoudig verwijderen, en deze dan vervangen door wat zwaardere

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Link komt later.
Weg met aandelen, beleg in de zon

http://www.depers.nl/economie/589373/Beleg-in-de-zon.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks, ik zag diverse mensen in de trein het stukje lezen.
Jammer dat er de verwijzing naar WWZ in staat. Het is best mogelijk tegen dezelfde prijzen een hele
nette omvormer te kiezen enz. Het is in ieder geval niet zo dat WWZ 30 tot 35% goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-08 16:22
Je moet dus 30 jaar afschrijven om per jaar 283 euro te verdienen. En dan hebben ze het over weinig risico. Maar die dingen liggen dus wel 30 jaar op je dak. Ik geloof er niet zo in, als je bedenkt wat er in die tijd allemaal kan gebeuren is het praktische niet meer haalbaar. Je moet ook tijd/geld rekenen voor de montage en onderhoud aan je dak en de panelen, het achteruitgaan van de panelen door alleen maar te liggen, en de beperkte levensduur van de afname en opslag apparatuur die er (hopelijk) bij zit.
Zoiezo heb ik altijd het idee dat zonne- en windenergie aan alle kanten stelselmatig worden tegengewerkt door de overheid en het energiekartel omdat ze een bedreiging vormen voor de zeer winstgevende handel in energie. M.a.w. ik geloof er geen snars van dat zonnepanelen echt waard zijn wat ze kosten. Dito voor windmolens die helemaal achterlijk duur zijn. Allemaal hypes met zeepbellen als je het mij vraagt.

You are in a maze of little twisting passages, all different.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
JAN-B schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:48:
[...]

@nihiles: ik heb mijn administratie eens doorgenomen en ik zie dat ik 1 x ( in 2007 ) onder de 500 kuub zat; de andere jaren zat ik zo rond de 600 / 650 kuub; blijkbaar was 2007 niet erg koud-een zachte winter dus;
kan ik daar wat mee :?
mijn energie mij benaderen en vragen of ik voor dat jaar recht heb op teruggave, omdat ik onder de 500 kuub zat?? (of ben ik daar veel te laat mee??)
Dit 'capaciteitstarief' is pas in 2009 ingevoerd (volgens mij), in 2007 hoefde je daar waarschijnlijk zowieso niet voor te betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:09

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 08:27:
[...]

nu kan ik eigenlijk niets meer kwijt, maar gelukkig heb ik nog wat zwakkere broeders (155Wp) die al `4 jaar` oud zijn, eenvoudig verwijderen, en deze dan vervangen door wat zwaardere
Wat is de maat van die 155Wp zwakkere broeders? Ik heb nog een plekje waar weinig zon valt maar ik nog wel 3 of 4 panelen kwijt zou kunnen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blorf schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 09:17:
[...]

Je moet dus 30 jaar afschrijven om per jaar 283 euro te verdienen. En dan hebben ze het over weinig risico. Maar die dingen liggen dus wel 30 jaar op je dak. Ik geloof er niet zo in, als je bedenkt wat er in die tijd allemaal kan gebeuren is het praktische niet meer haalbaar. Je moet ook tijd/geld rekenen voor de montage en onderhoud aan je dak en de panelen, het achteruitgaan van de panelen door alleen maar te liggen, en de beperkte levensduur van de afname en opslag apparatuur die er (hopelijk) bij zit.
Zoiezo heb ik altijd het idee dat zonne- en windenergie aan alle kanten stelselmatig worden tegengewerkt door de overheid en het energiekartel omdat ze een bedreiging vormen voor de zeer winstgevende handel in energie. M.a.w. ik geloof er geen snars van dat zonnepanelen echt waard zijn wat ze kosten. Dito voor windmolens die helemaal achterlijk duur zijn. Allemaal hypes met zeepbellen als je het mij vraagt.
Dan heb je echter ook 283 x 30 = 8490 euro verdient. Met een investering van 6700 euro.
Bij elke investering weeg je de opbrengst af ten opzichte van de investering.
Dan deel je vervolgens.

Enkelvoudig rendement loslaten op het voorbeeld
(investering + eindwaarde) gedeeld door 2 is gemiddeld geinvesteerd bedrag -> (6700 + 0)/2 = 3350
Jaarlijkse opbrengst / gemiddeld geinvesteerd bedrag -> 283 / 3350 x 100% = 8,45%

Wellicht geslapen bij de economieles? ;)
Het risico van de installatie is inderdaad gering, de vermogensgaranties van 25 jaar worden niet voor niets gegeven. Afschrijven in 30 jaar doe je als de economische levensduur 30 jaar is. En dat is zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dito voor windmolens die helemaal achterlijk duur zijn. Allemaal hypes met zeepbellen als je het mij vraagt.
ditto voor jouw keuze is dat indien je niets doet, hetzelfde betaald, en uiteindelijk eindigt met ....
<helemaal niets> wat is daar het rendement van ?
want als je iets durft te zeggen over een zonnepaneel, dan is dat ook van toepassing op GEEN zonnepaneel.
(geen zonnepaneel kent ook: hogere accijns, hogere kale prijs)

de gepresenteerde cijfers zijn nogal idioot, ik plaats die paneeltjes wel effe zelf, waarom moet ik me dan verdedigen tegen iemand die al hoogtevrees heeft als ie op een krant staat ? (en dus betaald voor installatie)
Wat is de maat van die 155Wp zwakkere broeders?
de standaardmaat die wij al hebben liggen, ik heb alles in dezelfde maat.
Afschrijven in 30 jaar doe je als de economische levensduur 30 jaar is. En dat is zo.
afschrijven doe je niet als je tijdens de levensduur alweer nieuwe verdient.
misschien ga je pas ouderwets afschrijven als je pech hebt met een omvormer waardoor je het beoogde resultaat niet meer kan halen
wiki :
Een afschrijving in bedrijfseconomische zin is het in de boekhouding tot uitdrukking brengen van de waardedaling van een bedrijfsmiddel over een bepaalde periode. Er wordt steeds afschrijving toegepast om de slijtage door het gebruik tot uitdrukking te brengen.
je kan ze ook juist steeds hoger boeken, kijk naar tennet of liander,
lekker exotisch boekhouden en ballonnen opblazen,
waarom niet ? de energieboys doen het, dus de kleine energieboy-girl ook.
(ik ben er zelf administratief nog niet helemaal uit, het rammelt en schommelt aan alle kanten, het is vast iets nieuws wat ik niet snap, maar nadelen zie ik na 4 jaar nog steeds niet)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

asvogel schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:53:
[...]

Verpakkingschips? Je hebt ze van EPS en afbreekbaar - ik zou de eerste versie nemen :-)
Dat ik daar niet zelf opgekomen ben _/-\o_ Die afbreekbare lossen toch op in water?
Quinny schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:59:
[...]

Bij de grote bekende bouwmarkt in Baarn hebben ze zakken met piepschuim-balletjes.
Baarn is helaas ietwat uit de richting voor mij.
NielsTn schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 00:00:
[...]

dubbellaags leggen/installeren ;)

mbt isoleren:
pak Isover Unipan 10cm hiervoor pasmaken?
Lijkt me wat minder praktisch, ik neem iedere week de waterstand op en heb geen zin in glaswol in mijn keuken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:12

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Erasmo schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:08:
[...]

Dat ik daar niet zelf opgekomen ben _/-\o_ Die afbreekbare lossen toch op in water?

[...]

Lijkt me wat minder praktisch, ik neem iedere week de waterstand op en heb geen zin in glaswol in mijn keuken.
Dan zou je ook nog een stuk regenpijp (Ø 100 mm) om de kop van de watermeter kunnen zetten, zodat je het gat vol kan storten met wokkels of chips en toch eenvoudig aflezen. Je zou zelfs de pijp kunnen doorvoeren in het luik, zodat je zelfs het luik er niet af hoeft te halen om de meter af te lezen. Geen idee of je in strenge winters moet afsluiten, want dan zou ik de chips wel in (pedaalemmer)zakken doen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:51
Gisteren in Trouw een heel artikel over de problemen die nederlandse producenten van zonnepanelen hebben om te concurreren met China, met oa interviews Solland Solar, DHL (dat hier een distributiecentrum van Chinese panelen geopend heeft) en met Gosse Boxhoorn. Ondanks China zien ze de toekomst zonnig tegemoet (maar Boxhoorns The Silicon Mine is nu uitgesteld tot 2013...)

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 26-09 10:38
Bahviaan schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:17:
Gisteren in Trouw een heel artikel over de problemen die nederlandse producenten van zonnepanelen hebben om te concurreren met China, met oa interviews Solland Solar, DHL (dat hier een distributiecentrum van Chinese panelen geopend heeft) en met Gosse Boxhoorn. Ondanks China zien ze de toekomst zonnig tegemoet (maar Boxhoorns The Silicon Mine is nu uitgesteld tot 2013...)
Wat dat betreft staat er vandaag een stuk in Tech Business, over Evergreen en de Solarcrisis.

http://www.techbusiness.n...is-maakt-slachtoffer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

sinds afgelopen woensdag hoor ik ook bij de club.

we hebben 38 panelen van het merk ET solar 190P Black op het dak liggen.
en 2 omvormers namelijk de Powerone Aurora 3.6 OU.

Afbeeldingslocatie: http://thalantis.eu/IMAG1296K.jpg

nu had ik een vraagje over de omvormers, ik zag dat ze een usb poort hadden en ik heb er software bij gekregen, is dit makkelijk aan te sluiten omdat ze op zolder hangen e.d.

mede mogelijk gemaakt door energiewonen.nl

ik had ook nog iemand op bezoek gehad van metdezon maar wat een cowboy's zijn dat, en uiteindelijk een offerte gekregen die helemaal nergens op sloeg, niet geluisterd naar wat ik wou.

[ Voor 21% gewijzigd door _ferry_ op 17-08-2011 22:56 ]

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
JAN-B schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:48:
[...]

@nihiles: ik heb mijn administratie eens doorgenomen en ik zie dat ik 1 x ( in 2007 ) onder de 500 kuub zat; de andere jaren zat ik zo rond de 600 / 650 kuub; blijkbaar was 2007 niet erg koud-een zachte winter dus;
kan ik daar wat mee :?
mijn energie mij benaderen en vragen of ik voor dat jaar recht heb op teruggave, omdat ik onder de 500 kuub zat?? (of ben ik daar veel te laat mee??)
Ik weet niet of er over die jaren ook iets terug te vragen is. In ieder geval vanaf 2009. Zie ook comment van JakeNL. De netbeheerder geeft een melding aan de energiemaatschappij als je onder de 500 m3 op jaarbasis zakt. Ik denk dat ze hiervoor lopende jaargemiddelden gebruiken, of iets dergelijks. Mijn maatschappij kon exact aangeven op welke datum ik eronder kwam, maar deed daar blijkbaar pas wat mee nadat ik het opgemerkt had.

Ze konden me niet vertellen of ze het teveel aan geïnd capaciteitstarief ook hebben doorgesluisd naar de schatkist of dat ze het verschil zelf per ongeluk hadden gehouden....

Wellicht is de magische 500 m3 grens met dit kleine financiële prikkeltje een extra stimulans om net nog een extra besparende investering te doen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 09:37:

afschrijven doe je niet als je tijdens de levensduur alweer nieuwe verdient.
misschien ga je pas ouderwets afschrijven als je pech hebt met een omvormer waardoor je het beoogde resultaat niet meer kan halen
Je hoeft van mij niet af te schrijven. Wel is het zo dat als de subsidies op een gegeven moment niet meer worden verleend en de PV panelen nog stukken goedkoper zijn geworden waarschijnlijk de waarde wel wat minder wordt.
Aangezien ik het toch voor mezelf en mijn gezin gebruik maakt dat mij niet uit. Het gaan om mijn gebruiktswaarde. Ik zie die zelf op 25 jaar, dit sluit mooi aan op de vermogensgarantie voor het ''verhaal''.

Ook om mijn manier is PV rendabel. Afschrijven is een begrip dat nou eenmaal door veel mensen wel ervaren wordt (bij hun voiture wellicht nog niet genoeg, maar ok). Om ook mensen met de financiele calculator PV te laten installeren moet er wel de ruimte zijn voor een andere opvatting met betrekking tot de opbrengsten.

Elk geinstalleerde PV paneel draagt bij aan een reductie van de milieubelasting, dat is wat ALTIJD telt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thalantis schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:33:
Gefeliciteerd met je KRACHT centrale. Looks very nice :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 26-09 10:38
Zijn hier trouwens ook gebruikers die hebben geleend voor hun PV installatie? Ik had het daar laatst over met een kennis. We lenen voor ons huis, maar waarom eigenlijk niet geld lenen voor je eigen energiecentrale? Bij een lening weet je wat je per maand kwijt bent en dus zet je in principe je energienota vast.

Voorbeeld, als ik fouten maak hoor ik het graag.

Piet leent €5000,- bij Greenloans. Volgens hun website kost dat 15 jaar lang 40,49 per maand. Met die 5k kun je denk ik wel een installatie kopen die 2500kWh opwekt. Je bespaart dan vanaf dag 1 ((2500*0,23)/12)= €47,91 p.m. Kortom, elke maand verdien je 6,5 euro. Als de energieprijzen stijgen verdien je meer, als ze dalen heb je pech. Maar die panelen zullen wel langer meegaan, dus na 15 jaar rinkelt de kassa sowieso.

Ik ben zelf niet zo van het lenen, maar als mensen kleding, TV`s, auto`s en weet-ik-wat op aflossing kopen, waarom dan geen PV waarbij je meteen winst maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 11:01:
Zijn hier trouwens ook gebruikers die hebben geleend voor hun PV installatie? Ik had het daar laatst over met een kennis. We lenen voor ons huis, maar waarom eigenlijk niet geld lenen voor je eigen energiecentrale? Bij een lening weet je wat je per maand kwijt bent en dus zet je in principe je energienota vast.

Voorbeeld, als ik fouten maak hoor ik het graag.

Piet leent €5000,- bij Greenloans. Volgens hun website kost dat 15 jaar lang 40,49 per maand. Met die 5k kun je denk ik wel een installatie kopen die 2500kWh opwekt. Je bespaart dan vanaf dag 1 ((2500*0,23)/12)= €47,91 p.m. Kortom, elke maand verdien je 6,5 euro. Als de energieprijzen stijgen verdien je meer, als ze dalen heb je pech. Maar die panelen zullen wel langer meegaan, dus na 15 jaar rinkelt de kassa sowieso.

Ik ben zelf niet zo van het lenen, maar als mensen kleding, TV`s, auto`s en weet-ik-wat op aflossing kopen, waarom dan geen PV waarbij je meteen winst maakt?
Normaal lenen is te duur (percentage rente te hoog). Alleen speciale groenleningen en de hypotheek zijn een zinnige optie. In het voorbeeld wat je geeft is het voordeel ten opzichte van het risico mij te gering.

Ik ga niet lenen, maar heb wel het voordeel van minder vermogensbelasting te hoeven betalen. Ook leuk 1,2%.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
FicoF schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 11:01:
Ik heb een energiebesparingslening van de provincie Noord-Brabant. Deze bestaat helaas niet meer maar de gemeente Eindhoven heeft er nog wel een.
De rente is 2%.
Iemand geeft mij geld voor zonnepanelen, ik moet 2% rente betalen. Dat betaal ik door de vermeden uitgaven aan de provincie te betalen, het verschil bij de eindafrekening wordt direct terug in de lening gepompt en ik krijg belastingteruggave omdat het woningverbetering is.
M.a.w. (bijna) gratis zonnepanelen.
Het enige wat je hoeft te doen is dat geld op te rapen.
Vreemd dat dat potje nog niet op is. Als ik 5 euro op straat leg is het binnen een minuut weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

FicoF schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:24:
[...]

Wat dat betreft staat er vandaag een stuk in Tech Business, over Evergreen en de Solarcrisis.

http://www.techbusiness.n...is-maakt-slachtoffer.html
Tja, heb ik van die dure Evergreen zonnepanelen op dak liggen valt het bedrijf misschien om. Weg garantie.
En dit kan nog wel bij meerdere europese bedrijven gebeuren.
Een paar jaar geleden adviseerde de meeste aanbieders nog om de dure duitse panelen te nemen en niet de goedkopere chinese panelen want dan nam je een groot risico. Je ziet hoe snel het tij kan keren.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat denken jullie, 1.75 euro all-in per wattpiek in het voorjaar 2012. Realistisch scenario voor een installatie met 3000 wp? Dat is het breekpunt van mijn partner denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

[afbeelding]

nu had ik een vraagje over de omvormers, ik zag dat ze een usb poort hadden en ik heb er software bij gekregen, is dit makkelijk aan te sluiten omdat ze op zolder hangen e.d.

mede mogelijk gemaakt door http://www.energiewonen.nl/

ik had ook nog iemand op bezoek gehad van metdezon maar wat een cowboy's zijn dat, en uiteindelijk een offerte gekregen die helemaal nergens op sloeg, niet geluisterd naar wat ik wou.
Mooie installatie op dat lessenaar dak. Vraagje; waarom heb je de panelen niet zo dicht mogelijk bij de dakgoot geplaats zodat je minder last hebt van de schoorsteen/ventilatie en wat nog meer voor pijpen toestand?
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:21:
Wat denken jullie, 1.75 euro all-in per wattpiek in het voorjaar 2012. Realistisch scenario voor een installatie met 3000 wp? Dat is het breekpunt van mijn partner denk ik :P
Inclusief installatiekosten? Denk het niet.

[ Voor 59% gewijzigd door ZonneStroom op 17-08-2011 13:35 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
op een gegeven moment wordt de prijs per Wp zo laag, dat er in procenten nog wel flinke dalingen kunnen zijn, maar niet meer in absolute euro's

Voorbeeld:

Een jaaropbrengst is ruwweg (bij 1000 kWh/kWp) 0,20 Euro/Wp.

Systeemprijzen moeten dan met meer dan 0,20 Euro/Wp dalen om een extra jaar wachttijd te rechtvaardigen. Dit wordt steeds onaannemelijker als de prijs richting de 1,00 Euro/Wp (of nog lager) gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

[quote]ZonneStroom schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:28:
[...]

Mooie installatie op dat lessenaar dak. Vraagje; waarom heb je de panelen niet zo dicht mogelijk bij de dakgoot geplaats zodat je minder last hebt van de schoorsteen/ventilatie en wat nog meer voor pijpen toestand?

[...]

dan is er in de toekomst nog ruimte voor een dakraam of 2, maakte ook niet uit waar je begon ivm de schoorsteen en ik vond dit mooier staan.

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ZonneStroom schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:28:
[...]
Inclusief installatiekosten? Denk het niet.
Juist de installatiekosten worden een groter gedeelte van het totaalbedrag.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
@ glambalk, ik zat net op zonnestroom.eu te kijken naar de setprijzen. Er wordt daar voor het 630Wp pakket een tvt van 7 jaar gesteld en voor het 1260Wp pakket 9 jaar.

Hoe zit dat dan? Het 630 Wp pakket kost 1875,- en levert 125,-/jaar op. 7x125 = 875,- na 7 jaar. Ik mis dan nog 1000,- euro (renteverlies over geinvesteerde bedrag niet mee rekenend).

Bij setprijzen van 2,37 Euro kom ik nog op tvt's van 12-13 jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10

[afbeelding]

mede mogelijk gemaakt door http://www.energiewonen.nl/

Mooi hoor
Als dat zuid is heb je er echt een perfect dak voor

7kwp lijkt me wel heel veel trouwens
Verbruik je zoveel ?

[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 17-08-2011 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JakeNL schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:03:
@ glambalk, ik zat net op zonnestroom.eu te kijken naar de setprijzen. Er wordt daar voor het 630Wp pakket een tvt van 7 jaar gesteld en voor het 1260Wp pakket 9 jaar.

Hoe zit dat dan? Het 630 Wp pakket kost 1875,- en levert 125,-/jaar op. 7x125 = 875,- na 7 jaar. Ik mis dan nog 1000,- euro (renteverlies over geinvesteerde bedrag niet mee rekenend).

Bij setprijzen van 2,37 Euro kom ik nog op tvt's van 12-13 jaar uit.
Sowiezon klopt de setprijs op de website op dit moment niet. Vanmiddag of morgen worden die aangepast ivm Zon Op Je Dak 2011. De prijs voor 630Wp is dan nog maar €1375. Inclusief de ZOJD2011 subsidie wordt de tvt dan 6 jaar. Maar dat vind ik zelf niet het belangrijkste. Belangrijker is de kostprijs voor de opgewekte elektriciteit. Die is nog maar 13 cent.
Ik stuur je met alle plezier mijn berekeningen door. Ze zijn hier tijden geleden al eens besproken in voorgaande topics.

[ Voor 5% gewijzigd door ZonneStroom op 17-08-2011 14:40 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

Woodski schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:17:
[...]

Mooi hoor
Als dat zuid is heb je er echt een perfect dak voor

7kwp lijkt me wel heel veel trouwens
Verbruik je zoveel ?
tuin is op het zuid-oosten en ja we verbruiken nogal wat met servertje en inductie koken e.d.

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
thalantis schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:44:
[...]

tuin is op het zuid-oosten en ja we verbruiken nogal wat met servertje en inductie koken e.d.
Standaard windows servertje kan makkelijk voor 40 watt met een retesnelle CPU
Eerst besparen, dan pas aan PV beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:00:
[...]

Tja, heb ik van die dure Evergreen zonnepanelen op dak liggen valt het bedrijf misschien om. Weg garantie.
Een paar jaar geleden adviseerde de meeste aanbieders nog om de dure duitse panelen te nemen en niet de goedkopere chinese panelen want dan nam je een groot risico. Je ziet hoe snel het tij kan keren.
Ik dacht, maar verbeter me gerust, dat de ''namen'' in de brache de garantie onderbrengen in een aparte eenheid (B.V.) en hierbij tevens "Rückvericherung" bij toepassen.

Of dat zo bij Evergreen is weet ik niet, maar dat zijn panelen die in NL nauwelijks verkocht zijn.
Suntech, Yingli e.d. zullen dit allemaal toch wel hebben.
Ik lees dat zelfs LDK dat heeft bij de Munich ReGroup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

Woodski schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:55:
[...]

Standaard windows servertje kan makkelijk voor 40 watt met een retesnelle CPU
Eerst besparen, dan pas aan PV beginnen :)
heb geen standaard servertje als je verder kijkt :P

oh en we hebben overal spaarlampen en led lampen e.d. dus daar letten we wel op :)

[ Voor 12% gewijzigd door thalantis op 17-08-2011 15:14 ]

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:43:
Correctie: je hebt NOOIT genoeg PV op je dak liggen. >:)
Helemaal mee eens _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:20

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Mooi foto in de Volkskrant pg 8.
18.600 panelen, 1,44 MW-piek op een skihal

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wie heeft die zeemist besteld ?
los van het feit dat ik nu naar binnen moet met mijn biertje,
gaat mijn humeur gelijk op met mijn opbrengstgrafiek. grrrrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Kijk maar eens op buienradar, over een uurtje is het in Limburg ook pet.
Het ging vandaag zo goed vandaag met de opbrengst.....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prijs nu:
1,50 euro / Wp suntech panelen
0,419 euro / Wp omvormer SMA
0,143 euro / Wp montagesysteem
0,0375 euro / Wp draadjes + overige rommel

Dit is exclusief meterkast, extra groep en die zaken. Kaal op z'n goedkoopst circa 2,10 euro / Wp bij DHZ.

Voor een prijs van 1,75 moet de paneelprijs nog met 23,33% dalen. Ik sluit het niet uit, maar verwacht het iets later. 2011 Q3 - 2012 Q2. De spotprijs Wp daalt al weken met 1% per week ...schijnt. Dus op dat tempo is het dan weer wel haalbaar..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 16:19:
[...]

Prijs nu:
1,50 euro / Wp suntech panelen
0,419 euro / Wp omvormer SMA
0,143 euro / Wp montagesysteem
0,0375 euro / Wp draadjes + overige rommel

Dit is exclusief meterkast, extra groep en die zaken. Kaal op z'n goedkoopst circa 2,10 euro / Wp bij DHZ.

Voor een prijs van 1,75 moet de paneelprijs nog met 23,33% dalen. Ik sluit het niet uit, maar verwacht het iets later. 2011 Q3 - 2012 Q2. De spotprijs Wp daalt al weken met 1% per week ...schijnt. Dus op dat tempo is het dan weer wel haalbaar..
En de installatikosten dan? Er werd naar een all-in prijs verwezen. Ik ga er vanuit dat daar de installatiekosten ook bij horen of behoren installateurs tegenwoordig tot de "overige rommel"? :P

[ Voor 4% gewijzigd door ZonneStroom op 17-08-2011 17:48 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 01:32:

Het kan nog erger.
Brielle geeft 5 euro/Wp
De subsidie voor een zonnepaneel bedraagt per perceel maximaal € 5,-- per Wattpiek in de aanschafkosten, tot een maximum van € 1.000,-- per perceel. 8)7
Deze regeling is in combinatie met andere regelingen aan te vragen. :F

Dat is 1 paneel van 200Wp. ;w
BRIELLE, of all f****ing places. Zonrijkste deel van NEEderland. Vollidioten zouden de Germanen zeggen...

Vervelend berichtje voor Daniel.

Motto: Niets is van eeuwige waarde. Ook zonnestroom (producenten) niet. Over een gesuggereerde doorstart van Evergreen Solar hebben verschillende bloggers een hard hoofd in...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Weet iemand al wat meer over PVT/hybride zonnepanelen (met thermisch)?

Het enige dat ik (met redelijk wat moeite) kan vinden in de Solimpek:
http://www.solimpeks.com/...=25&cat_id=33&prod_id=221

Alleen, als je al een winkel kan vinden, schrikbarend duur:
http://cgi.ebay.de/Volthe...lektor-190W-/320693556483
http://www.teknosolar.com...lther-powervolt-190w.html
http://profil.fi/index.ph...Path=41_3&products_id=622

Zoiets zou ik nou ideaal vinden... zeker als je weinig dakoppervlak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Bartjuh schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 18:20:
Weet iemand al wat meer over PVT/hybride zonnepanelen (met thermisch)?

Het enige dat ik (met redelijk wat moeite) kan vinden in de Solimpek:
http://www.solimpeks.com/...=25&cat_id=33&prod_id=221

Alleen, als je al een winkel kan vinden, schrikbarend duur:
http://cgi.ebay.de/Volthe...lektor-190W-/320693556483
http://www.teknosolar.com...lther-powervolt-190w.html
http://profil.fi/index.ph...Path=41_3&products_id=622

Zoiets zou ik nou ideaal vinden... zeker als je weinig dakoppervlak hebt.
AFAIK bijt dat elkaar: de hogere temperatuur van het water wat opgewarmd wordt,
is weer 'funest' voor de maximale elektrische energieproductie....
dus als je kan: gescheiden houden: PV apart van zonneboiler-systemen
just my 2 eurocents
met beetje zoeken is die techniek die je bedoelt al veel eerder in dit langlopende topic besproken.

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 17-08-2011 18:26 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JakeNL schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 09:20:
[...]

Dit 'capaciteitstarief' is pas in 2009 ingevoerd (volgens mij), in 2007 hoefde je daar waarschijnlijk zowieso niet voor te betalen :)
Neen, heb ik nagekeken (ik was nl. aan een vergelijkbare post bezig, die ik gaande de rit elimineerde... ;) ). Althans bij Liander. Voor gas bestaat al tijden het grootste deel van de "transportkosten" uit een vast capaciteit verhaal (met die 500 kuub grens tussen twee "laagste klasses"), het er naast bestaande veel kleinere variabele (beïnvloedbare) deel [Liander 2e helft 2008: 1,33 eurocent/Nm³ incl. BTW] is er inderdaad begin 2009 uitgegooid, gezamenlijk met introductie van het geheel NIEUWE cap. tarief voor elektra (met gelijktijdige eliminatie van de variabele transportkosten voor elektra, die bij Liander in 2008 nog 4,138 eurocent incl. BTW/kWh bedroegen).

Ik heb alle tariefbladen van Liander hier vanaf 2005, dus ik kan het zo na bladeren. Verwachting is dat het bij Delta netbeheer vergelijkbaar is geweest, met licht afwijkende tariefstellingen natuurlijk.

Het betekent "in principe" dat je voor het capaciteitstarief gas in 2007 "zou kunnen reclameren" als je aantoonbaar minder dan 500 kuub in dat jaar hebt verbruikt. De grote vraag is dan natuurlijk: is het niet verjaard, of krijg je allemaal kul argumenten in reply. Zal JAN-B zelf moeten uitzoeken...

@nihiles:
Ze konden me niet vertellen of ze het teveel aan geïnd capaciteitstarief ook hebben doorgesluisd naar de schatkist of dat ze het verschil zelf per ongeluk hadden gehouden....
Mocht "de Staat" willen. Althans, als je de [schatkist van de] Staat der NEEderlanden bedoeld. Want capaciteitstarief en al die andere "transportkosten" vastrechten ongein gaan naar Netbeheer. En dat is die "andere" staat. De secundaire. Aandeelhouders zijn provincies en wat gemeentes...

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 17-08-2011 18:49 . Reden: wiens schatkist? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Schiet me net te binnen:
radiatorfolie --> gebruik als goed(koop) alternatief ; reddingsfolie uit het ehbo-pakket.
Goed en goedkoop door o.a. laag btw-tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:41
Even een misschien domme vraag, maar better to be save then sorry:
Ik moet een omvormer aansluiten (Sunny Boy 1700) en nu vraag ik me af of je de stekkers zomaar op de kabels van de panelen kan zetten, of dat er spanning op staat.
Ik kan hierover in de handleiding niks vinden namelijk.
Kabels zijn gemerkt door de installateur rood en groen (plus en min)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:00:
Advies: lees het artikel "Kein Spaß mit Solarfun" in Photon van 6/2011, pp. 180-184. Dan vergaat het lachen je ook wel. Weliswaar waarschijnlijk een zwaar frauderende - en nog steeds spoorloze - tussenhandelaar in China (voor de goede orde: Solarfun is een rasechte Chinese komeet, die tegenwoordig Hanwha SolarOne heet), maar je zult maar voor 460.000 Euro waardeloze [B-] modules hebben gekocht als installateur (en nog niks terug gezien).

Ja, kan dus overal gebeuren. De laatste jaren waren het diverse Europese aanbieders die al veel langer in de business zitten en dus al aardige volumes hebben afgezet. Het wachten is slechts op productiefouten bij de Aziaten. Ik zou het graag anders zien, maar waar gehakt wordt vallen wel eens spaanders, zoals in alle industrie takken. En in China e contorni wordt tegenwoordige heul veul gehakt. De vraag zal zijn: hoe zal een "gemiddelde rising star" uit China straks eventuele productiefouten gaan oplossen. En bestaan "al die Chinese" bedrijven over x jaar nog wel? En wat dan? Dat is de crux.

Evergreen (NB: Amerikaans bedrijf met Duitse dochter) is nog niet failliet, maar het kan beslist gaan gebeuren (er waren al langer problemen daar met de pecunia).

[ Voor 1% gewijzigd door zonnigtype op 17-08-2011 19:20 . Reden: Amerika: head office ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

NielsTn schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 18:25:
[...]
AFAIK bijt dat elkaar: de hogere temperatuur van het water wat opgewarmd wordt,
is weer 'funest' voor de maximale elektrische energieproductie....
Juist niet, dat is nou juist het leuke; het water ontneemt door opwarmen energie aan je PV paneel (dus T omlaag), dit icm met een negatieve temperatuurscoëfficient en je hebt 2 vliegen in één klap; warm water én beter presterend paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Pietje NL schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 19:16:
Even een misschien domme vraag, maar better to be save then sorry:
Ik moet een omvormer aansluiten (Sunny Boy 1700) en nu vraag ik me af of je de stekkers zomaar op de kabels van de panelen kan zetten, of dat er spanning op staat.
Ik kan hierover in de handleiding niks vinden namelijk.
Kabels zijn gemerkt door de installateur rood en groen (plus en min)
Als er licht op je panelen valt staat er al snel spanning op ja.
Dus op je PV, niet de omvormer.

Als het donker is niet dus he.
Evt afdekken met karton of zo.

Maargoed stekker van de omvormer uit het stopkontakt.
PV kabels erin
Stekker in het stopkontakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Thx precies wat ik dacht dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
aartw99 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:55:
Mooi foto in de Volkskrant pg 8.
18.600 panelen, 1,44 MW-piek op een skihal
1,45 MWp volgens persbericht wat ik van Horizon Energy kreeg, maar dat terzijde. Volgens dat persbericht "meer dan 18.000" FirstSolar CdTe dunnelaag modules en leuk financieel rendement van de installatie. Ik heb eerder al ook nog wat andere foto's gekregen. Eentje in mijn beschouwing geplaatst (met toestemming). Pecunia opbrengst berekening toegevoegd (ik kreeg na vraag - check this please - geen bericht dat 'ie niet zou kloppen... :*) ):

http://www.polderpv.nl/ni...center_Bottrop_mit_peevau

(ik wist er al paar maanden van maar je mag niet alles vroeg publiceren wat je zou willen, part of the game ;) ...)

De plaatsingsdrift gaat trouwens gewoon door daaro. 84 MWp PV-installatie in het uiterste noorden tegen Deense grens aan (Eggebek), zo berichtte Photon in uitgebreid artikel. De omwonenden wilden geen reusachtige windturbines daar, op die ex-Nato vliegbasis (er ontstond over die plannen bijna een burgeroorlog in de gemeenschap...). Dan maar massaal zonnepaneeltjes neer pleuren... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Bartjuh schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 19:28:
[...]

Juist niet, dat is nou juist het leuke; het water ontneemt door opwarmen energie aan je PV paneel (dus T omlaag), dit icm met een negatieve temperatuurscoëfficient en je hebt 2 vliegen in één klap; warm water én beter presterend paneel.
....stel je maar niet te veel voor van de warmte-winst die dit systeem belooft...Het zal zelfs voor mijn gevoel ondermaats tov een vacuumbuis/vlakkeplaat zonneboiler presteren (geen directe instraling, diffuus ook nihil, en moet ie dus zijn warmte onttrekken van een vlakke plaat halfgeleidermateriaal die ca 60-70 graden wordt, maar dus zeker niet optimaal warmteoverdracht zal plaatsvinden).
Ter indicatie: mijn vlakkeplaat voedt bij instraling ca 80-90 graden in, en ca 60-70 graden retour (nadat deze door 380 liter buffervat is gestuwd).
ik blijf erbij: leuk idee... alleen .... niet zo efficiënt
maar heej... ti's your money ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

NielsTn schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 19:49:
[...]

....stel je maar niet te veel voor van de warmte-winst die dit systeem belooft...Het zal zelfs voor mijn gevoel ondermaats tov een vacuumbuis/vlakkeplaat zonneboiler presteren (geen directe instraling, diffuus ook nihil, en moet ie dus zijn warmte onttrekken van een vlakke plaat halfgeleidermateriaal die ca 60-70 graden wordt, maar dus zeker niet optimaal warmteoverdracht zal plaatsvinden).
Ter indicatie: mijn vlakkeplaat voedt bij instraling ca 80-90 graden in, en ca 60-70 graden retour (nadat deze door 380 liter buffervat is gestuwd).
ik blijf erbij: leuk idee... alleen .... niet zo efficiënt
maar heej... ti's your money ;)
Dat denk ik ook, het zal ongetwijfeld iets minder presteren dan een gewone zonneboiler systeem. Zeker omdat je al 15-20% omzet in electriciteit en dus houd je 80% over. En in de winter zal je er wel helemaal geen warmte aan kunnen onttrekken vanwege de convectie. Maar theoretisch is de "koeling" van de PV juist wel gunstig, met name in de zomer.

Echter, bij weinig dakoppervlak zou zoiets best wel aardig kunnen zijn denk ik. Maar er is nog praktisch niets op de markt, én wat er is is verschrikkelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.pvtwins.nl/collectors.html
ik heb ze zien werken bij het ecn maar nooit in het wild

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 20:12
HellevUUr schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 12:45:
[...]

Ik heb een energiebesparingslening van de provincie Noord-Brabant. Deze bestaat helaas niet meer maar de gemeente Eindhoven heeft er nog wel een.
Ik vind het alleen merkwaardig dat het krijgen van deze lening gekoppeld is aan de WOZ waarde van je woning. Oorspronkelijk lag die grens op 350k, intussen 500k. Alsof het leggen van panelen op een villa geen milieuvoordeel oplevert. Ik heb het ook overwogen. Uiteindelijk was de besparing in box 3 ongeveer even hoog.

Verder snap ik niet dat je zo'n lening voor PV kunt aftrekken. PV is immers roerend goed en als zodanig geen woningverbetering. Als het geen roerend goed zou zijn zou het volgens mij voor de WOZ waarde meetellen en volgens mij gebeurt dat niet.

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 21:52
Bartjuh schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 20:11:
[...]
Dat denk ik ook, het zal ongetwijfeld iets minder presteren dan een gewone zonneboiler systeem. Zeker omdat je al 15-20% omzet in electriciteit en dus houd je 80% over. En in de winter zal je er wel helemaal geen warmte aan kunnen onttrekken vanwege de convectie. Maar theoretisch is de "koeling" van de PV juist wel gunstig, met name in de zomer.

Echter, bij weinig dakoppervlak zou zoiets best wel aardig kunnen zijn denk ik. Maar er is nog praktisch niets op de markt, én wat er is is verschrikkelijk duur.
Leuk dat dit weer voor bij komt, een tijd geleden ook over nagedacht (enkel theoretisch). Het zullen wel de tweakers in ons zijn die technisch georiënteerd zijn op het vergroten van de output en prestaties van systemen :P Helaas lijkt het er op dat het in bijna alle gevallen kostprijs effectiever is om de meerprijs in extra panelen te stoppen. Oftewel; liever meer inefficiënt opererende panelen dan technieken om panelen efficiënter te maken. Misschien moet ik mijn ideeën met spiegels en koeling dan ook maar laten zitten en accepteren dat het handiger is om een paar panelen extra te plaatsen :z

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
Bartjuh schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 20:11:
[...]

Deze systemen worden al vollop toegepast in delen van Europa.
Dit is op zich perfect te combineren met een warmtepomp, en is hier in de eerste instantie ook voor bedoeld.
Ik ga vrijdag langs bij een Nederlands bedrijf welke hier al veel mee doet.
Ben daarom ook zeer benieuwd naar de exacte werking en opbrengsten.
Volgende week weet ik ik meer te vertellen waarschijnlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonlichtstad schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 20:43:
[...]

Ik vind het alleen merkwaardig dat het krijgen van deze lening gekoppeld is aan de WOZ waarde van je woning. Oorspronkelijk lag die grens op 350k, intussen 500k. Alsof het leggen van panelen op een villa geen milieuvoordeel oplevert. Ik heb het ook overwogen. Uiteindelijk was de besparing in box 3 ongeveer even hoog.

Verder snap ik niet dat je zo'n lening voor PV kunt aftrekken. PV is immers roerend goed en als zodanig geen woningverbetering. Als het geen roerend goed zou zijn zou het volgens mij voor de WOZ waarde meetellen en volgens mij gebeurt dat niet.

Gerbrand
Ik denk dat de gemeenteraad van mening was dat als je zo'n duur huis bewoont dat je die panelen dan ook wel zelf kan betalen (gokje).
Verder zijn de grotere systemen zowiezo vaak wat kosten efficienter.

PV is niet altijd roerend, het kan zowel roerend als onroerend zijn. Verder telt je PV systeem niet mee in de WOZ waarde en het leuke is dat is zelfs zo als ze onroerend zijn.

Ook dit hebben we al eens gehad, maar wees gerust ik ga er hier niet mee opnieuw op in ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Solar Garant schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:04:
[...]

Deze systemen worden al vollop toegepast in delen van Europa.
Dit is op zich perfect te combineren met een warmtepomp, en is hier in de eerste instantie ook voor bedoeld.
Ik ga vrijdag langs bij een Nederlands bedrijf welke hier al veel mee doet.
Ben daarom ook zeer benieuwd naar de exacte werking en opbrengsten.
Volgende week weet ik ik meer te vertellen waarscheinlijk. :)
Klopt, Arie Kroon van de nu al "antieke" energienul woning in Woubrugge, heeft ze zelf in de vliesgevel op laten nemen, al jaren geleden. Maar Arie is hors categorie, daar kan het grootste deel van Nederland niet aan tippen...

Terzijde, als u toch aan de slag gaat, wilt u s.v.p. een bedrijfsaccount aanvragen voor Tweakers? Dit n.a.v. de recente discussie over bedrijfsmatige activiteiten en het duidelijk kunnen identificeren van posters op GoT die een bedrijfsmatig belang (kunnen) hebben bij hun activiteiten op GoT. Enkele anderen zijn u reeds vooraf gegaan n.a.v. de laatste "interventie", en zijn duidelijk identificeerbaar als zodanig te herkennen tegenwoordig. Waarvoor ook hier: dank.

NB: deze oproep geldt uiteraard voor iedereen die in een vergelijkbare [commercieel belang] positie zit, mede met verwijzing naar dit artikel m.b.t. het algemene beleid op dit forum. Gewoon om iedereen daarvan nogmaals bewust te maken, zeker als er geld is gemoeid met de activiteiten. Met hartelijk dank voor het begrip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
zonnigtype schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:56:
[...]

Klopt, Arie Kroon van de nu al "antieke" energienul woning in Woubrugge, heeft ze zelf in de vliesgevel op laten nemen, al jaren geleden. Maar Arie is hors categorie, daar kan het grootste deel van Nederland niet aan tippen...

Terzijde, als u toch aan de slag gaat, wilt u s.v.p. een bedrijfsaccount aanvragen voor Tweakers? Dit n.a.v. de recente discussie over bedrijfsmatige activiteiten en het duidelijk kunnen identificeren van posters op GoT die een bedrijfsmatig belang (kunnen) hebben bij hun activiteiten op GoT. Enkele anderen zijn u reeds vooraf gegaan n.a.v. de laatste "interventie", en zijn duidelijk identificeerbaar als zodanig te herkennen tegenwoordig. Waarvoor ook hier: dank.

NB: deze oproep geldt uiteraard voor iedereen die in een vergelijkbare [commercieel belang] positie zit, mede met verwijzing naar dit artikel m.b.t. het algemene beleid op dit forum. Gewoon om iedereen daarvan nogmaals bewust te maken, zeker als er geld is gemoeid met de activiteiten. Met hartelijk dank voor het begrip!
Pardon dat is inderdaad zo, en zal ik dan zo snel mogelijk mijn account aanpassen.
Bedankt voor de herinnering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

zonnigtype schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 18:38:
Neen, heb ik nagekeken (ik was nl. aan een vergelijkbare post bezig, die ik gaande de rit elimineerde... ;) ). Althans bij Liander. Voor gas bestaat al tijden het grootste deel van de "transportkosten" uit een vast capaciteit verhaal (met die 500 kuub grens tussen twee "laagste klasses"), het er naast bestaande veel kleinere variabele (beïnvloedbare) deel [Liander 2e helft 2008: 1,33 eurocent/Nm³ incl. BTW] is er inderdaad begin 2009 uitgegooid, gezamenlijk met introductie van het geheel NIEUWE cap. tarief voor elektra (met gelijktijdige eliminatie van de variabele transportkosten voor elektra, die bij Liander in 2008 nog 4,138 eurocent incl. BTW/kWh bedroegen).

Ik heb alle tariefbladen van Liander hier vanaf 2005, dus ik kan het zo na bladeren. Verwachting is dat het bij Delta netbeheer vergelijkbaar is geweest, met licht afwijkende tariefstellingen natuurlijk.

Het betekent "in principe" dat je voor het capaciteitstarief gas in 2007 "zou kunnen reclameren" als je aantoonbaar minder dan 500 kuub in dat jaar hebt verbruikt. De grote vraag is dan natuurlijk: is het niet verjaard, of krijg je allemaal kul argumenten in reply. Zal JAN-B zelf moeten uitzoeken...
@zonnigtype: ik heb vanmiddag een mail gestuurd naar Delta netwerkbedrijf; met de vraag of ik in 2007 inderdaad in een andere tariefgroep behoorde; zodra ik antwoord heb, horen jullie het.....
waren er volgens jou in 2007 ook al verschillende tariefgroepen, dus tot 500 kuub, en van 500 - 4000 kuub :?

• zonnigtype
JAN-B schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:33:
[...]

@zonnigtype: ik heb vanmiddag een mail gestuurd naar Delta netwerkbedrijf; met de vraag of ik in 2007 inderdaad in een andere tariefgroep behoorde; zodra ik antwoord heb, horen jullie het.....
waren er volgens jou in 2007 ook al verschillende tariefgroepen, dus tot 500 kuub, en van 500 - 4000 kuub :?
Liander tariefblad 2007 per 1 februari (ze hadden weer eens ruzie met NMa over tariefstellingen, maar dat terzijde), component "Capaciteit transport gas":

tm. G6, jaarverbruik tot 500 Nm3: 3,81 Euro per maand incl. BTW
tm. G6, jaarverbruik 500 tot 7.500 Nm3: 6,09 Euro per maand incl. BTW
tm. G6, jaarverbruik vanaf 7.500 Nm3: 9,14 Euro per maand incl. BTW

Lijst gaat verder met meter types vanaf G10, niet van toepassing (hoop ik) op huishoudens.

Uiteraard kunnen tariefstellingen bij Delta netbeheer hiervan hebben afgeweken.

(advies aan iedereen: download altijd de tariefbladen elektra en gas van je netbeheerder aan het begin van het jaar en stel ze veilig. Doe hetzelfde elk half jaar indien variabel contract voor tarieven van je leverancier)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik had deze vraag al eens vaker gesteld maar ik doe het nog maar eens om zeker te zijn.

Op dit moment heb ik ongeveer 3,3kWp op het mijn dak liggen aan panelen. Tel ik de maximale omvormeroutput bij elkaar op dan kom ik uit op 3360W maximaal aan output. Dit valt prima binnen de 16A grens van 1 groep.

Nu wil ik toch nog 3 extra panelen gaan bijleggen op een Steca 500. ( maximaal 517W wat die terug levert ). Ik kom dan uit op bijna 3.9kW = 17A.

Als dit allemaal op het zuiden ligt kan ik mij erg goed voorstellen dat dit niet kan en dat mijn groep eruit gaat klappen, echter met een oost/west installatie kom ik hier denk ik nooit aan. Samengevat:

Oosten: 3264W max output
Westen: 500W max output
Zuiden: 100W max output.

Gaat dit lukken op een 16A groep en, belangrijker, mag dit? Ik kan een aparte 20A groep kopen voor in mijn meterkast ( kost iets van 20 euro ) alleen is het nadeel dat deze niet op het achterliggende busboard kan worden aangesloten maar rechtstreeks vanaf de aardlek moet worden bedraad. En ik weet niet 100% zeker of dat mogelijk is.

Wat is jullie mening hierover?

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

flitspaal.nl schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 08:33:
Ik had deze vraag al eens vaker gesteld maar ik doe het nog maar eens om zeker te zijn.

Op dit moment heb ik ongeveer 3,3kWp op het mijn dak liggen aan panelen. Tel ik de maximale omvormeroutput bij elkaar op dan kom ik uit op 3360W maximaal aan output. Dit valt prima binnen de 16A grens van 1 groep.

Nu wil ik toch nog 3 extra panelen gaan bijleggen op een Steca 500. ( maximaal 517W wat die terug levert ). Ik kom dan uit op bijna 3.9kW = 17A.

Als dit allemaal op het zuiden ligt kan ik mij erg goed voorstellen dat dit niet kan en dat mijn groep eruit gaat klappen, echter met een oost/west installatie kom ik hier denk ik nooit aan. Samengevat:

Oosten: 3264W max output
Westen: 500W max output
Zuiden: 100W max output.

Gaat dit lukken op een 16A groep en, belangrijker, mag dit? Ik kan een aparte 20A groep kopen voor in mijn meterkast ( kost iets van 20 euro ) alleen is het nadeel dat deze niet op het achterliggende busboard kan worden aangesloten maar rechtstreeks vanaf de aardlek moet worden bedraad. En ik weet niet 100% zeker of dat mogelijk is.

Heb je een B of een C karakteristiek automaat? Sowiezon zal je automaat niet onderbreken bij kortstondige pieken boven de 16A (Wikipedia: Installatieautomaat). Is de afstand tussen de meterkast en de aansluitpunten van je omvormers groot dan is het misschien verstandig op de 0+L te vervangen door 4mm².

Als je een 35A hoofaansluiting hebt dan mag je de 16A automaat vervangen door een 20A. Er moeten volgens de richtlijnen (dat is geen wet) 2 stappen tussen hoofdzekering en automaat van de eindgroep zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door ZonneStroom op 18-08-2011 08:54 ]

ZonneStroom

• Pietje NL
Je kan die Steca 500 ook gewoon op een normaal stopcontact van een algemene groep prikken.
Kost niks, scheelt werk.

Verwijderd

Eindelijk, Sunhacker heeft ook PV besteld.
8 stuks Sunearth 250Wp (2000Wp) met een SMA 2100TL
Ze komen op het platte dak op 210gr Z te staan in portrait in 1 rij.

• thalantis

thalantis

12200 Wp

http://techniekenzo.wordp...iebesparing/zonnepanelen/

Op een bestaande groep met verbruikers mag men maximaal 500 Watt aan zonnepanelen aansluiten. 500 W /230 Volt levert 2,2 Ampere.
Er kan dus achter de zekering van 16 Ampere maximaal 18,2 Ampere door de leiding lopen. Dit is toegestaan. Bij grotere stromen kan er oververhitting van de bedrading ontstaan en is er brandgevaar.

Op een aparte groep zonder verbruikers en afgezekerd met 16 Ampere kan men veilig 16 x 230 = 3680 Watt aansluiten.

nog een leuke link
http://www.walravenenzn.n...b-t-de-hoofdzekering.html
ik had gelukkig 3x 25A in mijn huis zitten :)

[ Voor 12% gewijzigd door thalantis op 18-08-2011 08:47 ]

Jsunnyreports

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 08:33:

Het wordt niet vast aangesloten, maar met een stekker. Vergelijk het met strijken, stofzuigen en de senseo op dezelfde groep. Mag dus wel. Resultaat is niet altijd goed.

Je kan altijd nog een extra kabel naar zolder leggen, omdat er toch nog zonnepanelen bijkomen :)

A'dam PVOutput

• YaaD
  • Laatst online: 15:20
Goedemorgen,

Ik ben mezelf al enige tijd aan het verdiepen in de wereld van PV systemen.
Inmiddels heb ik al een aantal offertes mogen ontvangen, varierend van prijs.
Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen, die hun PV systeem hebben weten te financieren door middel van hun hypotheek. Dit is ook de methode die ik wil gaan proberen, omdat ik zoals velen geen 10000 euro klaar heb liggen voor een dergelijk systeem. Het gaat namelijk niet om een directe woning verbetering, maar natuurlijk wel een verbetering voor de natuur :) (en stiekem ook voor mezelf natuurlijk ;))

EDIT:
Het gaat om een installatie van circa 14 panelen op een schuin dak, gericht op het Zuiden.
Op het dak zelf liggen dakpannen, en de installatie wordt vastgezet aan de panlatten die er horizontaal en verticaal op zitten.
/EDIT

Mijn hypotheek vereist dat het geheel als zijnde nagelvast aan de woning zit, dit is natuurlijk ook niet helemaal waar. Maar goed vast zit het wel natuurlijk ;). Ik heb gesproken met de hypotheeklijn, maar die blijven aangeven dat hetgeen nagelvast is. Dat kan ik natuurlijk niet direct bewijzen, aangezien ik op dit moment nog geen installatie heb.
In het topic wel aantal reacties mogen vinden over zonnepanelen in combinatie met hypotheken, maar een exact antwoord op mijn vraag dus niet.

Wie kan mij advies geven over deze kwestie?

[ Voor 9% gewijzigd door YaaD op 18-08-2011 09:26 ]

bl44t

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ZonneStroom schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 08:40:
[...]

Heb je een B of een C karakteristiek automaat? Sowiezon zal je automaat niet onderbreken bij kortstondige pieken boven de 16A (Wikipedia: Installatieautomaat). Is de afstand tussen de meterkast en de aansluitpunten van je omvormers groot dan is het misschien verstandig op de 0+L te vervangen door 4mm².

Als je een 35A hoofaansluiting hebt dan mag je de 16A automaat vervangen door een 20A. Er moeten volgens de richtlijnen (dat is geen wet) 2 stappen tussen hoofdzekering en automaat van de eindgroep zitten.
Dat is een goede vraag, ik heb geen enkel idee wat de karakteristiek is van de automaat. Er ligt overigens 2,5mm2 tussen de groep en de omvormers. Afstand van de groep tot de zolder is om en nabij de 12 tot 16 meter ( 12m = Solarmax, 16m = rest van de omvormers ).

Ik heb in het begin 4mm2 overwogen alleen niet gedaan. Ik kon toen geen bedrijf vinden waar ik per meter kon bestellen en om meteen een rol van 100m te bestellen vond ik te gortig. En om nu die bekabeling te vervangen voor 4mm2. We hadden al ruzie om er 3x 2,5mm2 in te krijgen, laat staan 3x4mm2. Er ligt een standaard 5/8" buis naar de zolder en geen 3/8".

Ik heb gelukkig een 35A hoofdzekering, enkelfase, ik kan dus gelukkig naar een 20A groep :)
Pietje NL schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 08:43:
Je kan die Steca 500 ook gewoon op een normaal stopcontact van een algemene groep prikken.
Kost niks, scheelt werk.
Dat zou inderdaad kunnen alleen dan kan ik de opbrengst niet loggen, het was eigenlijk de bedoeling om de extra Steca500 in te haken bij een al bestaande Steca500 die ik log met een Arduino bordje.
ericplan schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 08:53:
[...]

Het wordt niet vast aangesloten, maar met een stekker. Vergelijk het met strijken, stofzuigen en de senseo op dezelfde groep. Mag dus wel. Resultaat is niet altijd goed.

Je kan altijd nog een extra kabel naar zolder leggen, omdat er toch nog zonnepanelen bijkomen :)
Okay, dus het zou inderdaad kunnen, mocht de groep er wel uitknallen dan kan ik alsnog de 16A zekering vervangen voor een 20A versie.

En ik heb nog een groep over, die zou ik inderdaad ook naar de zolder door kunnen trekken.

Thanks!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

flitspaal.nl schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:05:

Okay, dus het zou inderdaad kunnen, mocht de groep er wel uitknallen dan kan ik alsnog de 16A zekering vervangen voor een 20A versie.

En ik heb nog een groep over, die zou ik inderdaad ook naar de zolder door kunnen trekken.

Thanks!
Dat zou ik in jou situatie met een afstand van 12-16m 2,5mm2 niet doen. Bij een groep van 20A hoort minimaal 4mm2
Je kan de draden vervangen voor 2 x 4mm² voor de 0+L en 2,5mm² voor de aarde draad. Hopen dat er niet veel bochten in je 5/8 pijp zitten en dan lukt het wel. Deze week heb ik het bij een klant ook nog gedaan. Was wel hard werken.

ZonneStroom

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 20:11

The Wizard

Moderator Mobile
Qua belasting maakt het niet zoveel uit, voor 2,5 mm² geldt een maximale belasting van 27A.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Verwijderd

@flitspaal ik raad het je sterk af,
er kunnen zich rotte situaties voordoen waarbij vanwege het soort panelen wat je hebt,
(kingsun) je toch ineens kortstondig veel hoger dan stc komt te zitten.
ik heb dat gezien in april en mei bij noordwesten wind (6) en na regen (natte panelen)
het is dan niet eventjes 100watt meer, maar zomaar pieken van enkele seconden van wel 600watt meer.
door je oost west opstelling komt de zon na de wolk met reflecties op beide zijden vol te staan
ik heb mijn 3x25A er gewoon uitgeblazen (alles op 1 fase) , en de 2.5mm2 ook met 4800Wp
het is niet zo dat dit zich kan voordoen, het gaat gewoon gebeuren.
de eerste verschijnselen doen zich voor in april als je printbaan in je edisun van de print af begint te vallen.
ik heb eea nu verdeelt over 3 fasen en dan gaat het wel goed.
hier is een wolk regen verschijnsel over oost-west : http://van.wijk.net/pvt/150511.jpg
en deze is nog laag, ik heb ze nog veel hoger gezien.
je edisun is te traag om het te registreren of te tonen,
plugwise laat het in de software wel zien.
jij hebt ook forse omvormer dimensionering, dus die output komt er echt wel uit.
en niets zo lullig als je op je werk zit, en je hele systeem valt door de automaat uit.

mijn ervaring is tevens dat boven de 16A over 2.5mm2 de omvormers het nodig vinden de spanning te verhogen. soladins en gridfits slaan dan simpelweg af in storing door te hoge spanning of te hoge weerstand.
tip : 5 aderige 2.5mm2 tuinkabel naar je omvormers. (gedeelde 0 en aarde) op 1 20A automaat (traag)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 09:29 ]

Verwijderd

YaaD schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:03:
Goedemorgen,

Ik ben mezelf al enige tijd aan het verdiepen in de wereld van PV systemen.
Inmiddels heb ik al een aantal offertes mogen ontvangen, varierend van prijs.
Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen, die hun PV systeem hebben weten te financieren door middel van hun hypotheek. Dit is ook de methode die ik wil gaan proberen, omdat ik zoals velen geen 10000 euro klaar heb liggen voor een dergelijk systeem. Het gaat namelijk niet om een directe woning verbetering, maar natuurlijk wel een verbetering voor de natuur :) (en stiekem ook voor mezelf natuurlijk ;))

Mijn hypotheek vereist dat het geheel als zijnde nagelvast aan de woning zit, dit is natuurlijk ook niet helemaal waar. Maar goed vast zit het wel natuurlijk ;). Ik heb gesproken met de hypotheeklijn, maar die blijven aangeven dat hetgeen nagelvast is. Dat kan ik natuurlijk niet direct bewijzen, aangezien ik op dit moment nog geen installatie heb.
In het topic wel aantal reacties mogen vinden over zonnepanelen in combinatie met hypotheken, maar een exact antwoord op mijn vraag dus niet.

Wie kan mij advies geven over deze kwestie?
Vertellen dan maar eens hoe en waar je wilt plaatsen.
Als je met dakhaken de panelen bevestigd voldoen ze aan het criterium nagelvast.
Op een plat dak met ballast bevestiging is dat niet zo.

• YaaD
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:23:
[...]

Vertellen dan maar eens hoe en waar je wilt plaatsen.
Als je met dakhaken de panelen bevestigd voldoen ze aan het criterium nagelvast.
Op een plat dak met ballast bevestiging is dat niet zo.
Heb de vraag aangepast met deze info :)

EDIT:
Het gaat om een installatie van circa 14 panelen op een schuin dak, gericht op het Zuiden.
Op het dak zelf liggen dakpannen, en de installatie wordt vastgezet aan de panlatten die er horizontaal en verticaal op zitten.
/EDIT

bl44t

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:22:
@flitspaal ik raad het je sterk af,
er kunnen zich rotte situaties voordoen waarbij vanwege het soort panelen wat je hebt,
(kingsun) je toch ineens kortstondig veel hoger dan stc komt te zitten.
ik heb dat gezien in april en mei bij noordwesten wind (6) en na regen (natte panelen)
het is dan niet eventjes 100watt meer, maar zomaar pieken van enkele seconden van wel 600watt meer.
door je oost west opstelling komt de zon na de wolk met reflecties op beide zijden vol te staan
ik heb mijn 3x25A er gewoon uitgeblazen (alles op 1 fase) , en de 2.5mm2 ook met 4800Wp
het is niet zo dat dit zich kan voordoen, het gaat gewoon gebeuren.
de eerste verschijnselen doen zich voor in april als je printbaan in je edisun van de print af begint te vallen.
ik heb eea nu verdeelt over 3 fasen en dan gaat het wel goed.
hier is een wolk regen verschijnsel over oost-west : http://van.wijk.net/pvt/150511.jpg
en deze is nog laag, ik heb ze nog veel hoger gezien.
je edisun is te traag om het te registreren of te tonen,
plugwise laat het in de software wel zien.
jij hebt ook forse omvormer dimensionering, dus die output komt er echt wel uit.
en niets zo lullig als je op je werk zit, en je hele systeem valt door de automaat uit.

mijn ervaring is tevens dat boven de 16A over 2.5mm2 de omvormers het nodig vinden de spanning te verhogen. soladins en gridfits slaan dan simpelweg af in storing door te hoge spanning of te hoge weerstand.
Ik zit nu met 3,3kWp aangesloten op maximaal 225V. Met straks nog 3 panelen erbij kom ik op 3860Wp uit, echter de omvormers kunnen maximaal ( Max AC ) 3864W Ac leveren.
  • Solarmax: 1980W AC
  • Steca500: 517W AC ( gemeten )
  • Steca500: 517W AC
  • Gridfit250LV: 250W AC
  • Soladin: 500W AC
  • OK4E: 100W AC
Dus gesteld de situatie zou zich voordoen met natte panelen en veel reflecties dan blijft het maximaal terug te leveren vermogen op 3864W of 16,8A ( 230V ) of 17,17A ( 225V ).

Maximale wat ik nu zie wat via de groep volgens de Edisun binnenkomt is 2800W AC. Natuurlijk zit ik niet elke seconde in de meterkast ;) dus het zou nog wat hoger kunnen zijn. Jammer genoeg kan ik in jSunnyreports (nog) geen cummulatieve grafiek maken waarbij ik alle opbrengsten over de tijd bij elkaar kan optellen tot 1 cummulatieve dagcurve.

Verwijderd

ik kan je wel een energy logger 3500 lenen, die ziet het wel achter de edisun.
of eventueel loggen op de sdkaart, dan zie je het savonds.
voor nu kan het wel maar voor het komende voorjaar denk ik niet.
ik zie veelvuldig pieken die bijna 50% hoger zijn dan de edisun toont,
ook uit een steca 500, de eerste 3 ms heb ik pieken van 626 watt ac gezien(uit 3x185+8%stc) , om dan snel terug te zakken op 505 watt ac max continu
de meetresolutie ( bijv >1000imp/sec) bepaald of je het ziet of niet icm de cos phi

het is niet stoer of suf zulke pieken, het gaat erom dat je automaat erop reageert

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Zonnestroom.
Misschien een heel domme vraag, maar goed: 4 mm2 is duur. Ik heb nog een aantal dozen installatiedraag liggen van 2,5mm2. Mag ik nu, in dezelfde buis, 2 draden voor de nul en twee draden voor de fase parallel schakelen? Dan heb ik 5 mm2 en is tevens goedkoper dan die 4 mm2 draad.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

The Wizard schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:21:
Qua belasting maakt het niet zoveel uit, voor 2,5 mm² geldt een maximale belasting van 27A.
Het gaat om de combinatie lengte leiding, zekeringautomaat en doorsnee leiding. En 20A B karateristiek automaat kan en mag kortstondig (tot wel een uur lang) 100A toelaten. Dat trekt een 2,5mm² over een afstand van 15-20 meter niet zo goed.

ZonneStroom

Verwijderd

YaaD schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:26:
[...]

EDIT:
/EDIT
Ik heb twee keer panelen geplaatst gefinancierd vanuit de hypotheek. Eerste keer als woningverbetering bestaande woning, tweede keer op onze nieuwbouwwoning (vanuit bouwdepot). Nooit problemen mee gehad, terwijl in mijn geval de panelen op plat dak staan, alleen 'vast' met ballast. Mijn bank maakte daar geen enkel probleem van (maar dat zal vast wel onderling verschillen en je hebt eigenlijk ook nog met de belastingdienst en hun interpretatie van nagelvast te maken i.v.m. maximale aftrek).

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:31:
[...]

Ik zit nu met 3,3kWp aangesloten op maximaal 225V. Met straks nog 3 panelen erbij kom ik op 3860Wp uit, echter de omvormers kunnen maximaal ( Max AC ) 3864W Ac leveren.
  • Solarmax: 1980W AC
  • Steca500: 517W AC ( gemeten )
  • Steca500: 517W AC
  • Gridfit250LV: 250W AC
  • Soladin: 500W AC
  • OK4E: 100W AC
Daarom is het ook eenvoudig. Gewoon aansluiten en wanneer de groep eruit knalt een Steca of Soladin tijdelijk naar een andere groep en alsnog die extra kabel trekken. Wat dat betreft is je situatie vziw niet helemaal met eric-pvt te vergelijken, omdat je allemaal verschillende kleine omvormers hebt.

En inderdaad met Zonnestroom eens dat een 20A automaat met zo'n lange 2,5 mm2 leiding niet zo'n goed idee is.

A'dam PVOutput

Verwijderd

YaaD schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:26:
[...]

EDIT:
/EDIT
Ik snap dat de bank wil weten of de PV installatie aan te merken roerend of onroerend.
Ze willen je geen lening geven voor het huis als het ook niet daadwerkelijk voor iets wordt gebruikt dat dan zal behoren tot het huis. (daarmee een zal worden). Anders hebben ze geen verhoging van de zekerheid tegenover de lening.

De aanvliegroute bij roerend en onroerend is doorgaans vanuit de fiscale kant, namelijk of de hypotheekrenteaftrek wel of niet van toepassing is. Dit is het fiscale oogpunt. Dit volgt de juridische definitie hiervoor in het Burgerlijk Wetboek. Dit is ook toegelicht in fiscale uitlatingen.

Juridisch is de opzet die je beschrijft inderdaad nagelvast. Verwarrend is dat niet alles wat je vastspijkerd (spijker = nagel) daarmee ook onroerend wordt. De PV set van jou is dat in ieder geval wel.

Dus dat geeft voor de bank de zekerheid die ze zoeken en voor jou de mogelijkheid de rentekosten en kosten van het aangaan van de lening af te trekken als kosten eigen woning box 1.

Verwijderd

@flitspaal je kan eens proberen in de bouwmarkt of een tuinkabel door je installatiebuis past,
heb je in ieder geval niet zo`n last van te hoge spanning bij hoge instraling.
(meet eens je spanning om 13:30u en meet ook de spanningsval tussen omvormer en automaat = verschil spanning op zolder en in de meterkast)

je kan geluk hebben zoals daniel die 5000 watt doet op 1 fase aansluiting (modern),
of pech zoals ik, met rotte 2.5mm2 tusen meter en hoofdstop (bagger installatie uit jaren 70)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 10:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:47:
[...]

Ik heb twee keer panelen geplaatst gefinancierd vanuit de hypotheek. Eerste keer als woningverbetering bestaande woning, tweede keer op onze nieuwbouwwoning (vanuit bouwdepot). Nooit problemen mee gehad, terwijl in mijn geval de panelen op plat dak staan, alleen 'vast' met ballast. Mijn bank maakte daar geen enkel probleem van (maar dat zal vast wel onderling verschillen en je hebt eigenlijk ook nog met de belastingdienst en hun interpretatie van nagelvast te maken i.v.m. maximale aftrek).
Het maakt de bank niet uit zolang ze voldoende zekerheid hebben.
Dus dat kan afhankelijk zijn van het percentage hypotheek tov waarde woning en of de NHG van toepassing is.

De bank maakt het niet uit vanuit fiscaal oogpunt, maar vanuit risicooogpunt voor de bank.
Als er geen risico is voor de bank dan laat de bank je rustig de belasting ontduiken (o.i.d.)

• YaaD
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:47:
[...]

Oke bedankt voor je info. Heb je er moeite mee om je verstrekker te noemen? Wellicht dat we dezelfde verstrekker hebben. Ik heb via ING een hypotheek. Dat zou het namelijk helemaal bevestigen.

Alleen het gedeelte over de belastingdienst kan ik niet helemaal plaatsen.. zou je daar wat meer uitleg over kunnen geven?

bl44t

Verwijderd

pas alsjeblieft op met het verhogen van je hypotheek als er nu beleggingen in het spel zijn.
een dergelijke hypotheek verhogen voor pv maakt mogelijk een mega-probleem bij het verlopen van je rentevast periode en herbeoordeling

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 10:16 . Reden: (al lezende dat je nu al geen pv bij elkaar spaart...) ]

Verwijderd

YaaD schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:07:
[...]

Oke bedankt voor je info. Heb je er moeite mee om je verstrekker te noemen? Wellicht dat we dezelfde verstrekker hebben. Ik heb via ING een hypotheek. Dat zou het namelijk helemaal bevestigen.

Alleen het gedeelte over de belastingdienst kan ik niet helemaal plaatsen.. zou je daar wat meer uitleg over kunnen geven?
Zoals Neandherthaler71 al aangaf gaat het de bank met name om het risico. In mijn geval was dat vanwege overwaarde geen probleem. (Overigens: Rabo).

Voor wat betreft de belastingdienst: hypotheekrente mag je aftrekken van de belasting. Maar dan moet datgene wat je met de hypotheek financiert wel voldoen aan hun regels. Eén van die regels is - zoals Neanderthaler71 ook al aangeeft - dat de woningverbetering (wat PV hier is) nagelvast moet zijn. Dus dan moet je je officieel ook aan hun definitie van nagelvast houden.

Overigens, mocht de belastingdienst moeilijk gaan doen, dan heb ik zelf geen problemen omdat ik al een stuk van die hypotheek heb afgelost. En voor de duidelijkheid: toen ik destijds PV met de hypotheek financierde was ik hiervan niet op de hoogte - volgens mij was dit toen ook nog niet zo duidelijk geformuleerd. En het is natuurlijk ook raar dat je een platdak installatie niet en een schuindakinstallatie wel zou mogen aftrekken. Het verwijderen van een schuindakinstallatie is wellicht zelfs minder werk (vanwege het feit dat je geen ballast hoeft te sjouwen).

Edit n.a.v. eric-pvt: Beleg doe ik alleen op mijn boterham. (Als je belegt met je hypotheek eet je straks alleen nog maar droog brood).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 10:16 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:04:
@flitspaal je kan eens proberen in de bouwmarkt of een tuinkabel door je installatiebuis past,
heb je in ieder geval niet zo`n last van te hoge spanning bij hoge instraling.
(meet eens je spanning om 13:30u en meet ook de spanningsval tussen omvormer en automaat = verschil spanning op zolder en in de meterkast)

je kan geluk hebben zoals daniel die 5000 watt doet op 1 fase aansluiting (modern),
of pech zoals ik, met rotte 2.5mm2 tusen meter en hoofdstop (bagger installatie uit jaren 70)
Tuinkabel gaat wel lukken denk ik. Ik heb het spanningsverschil gemeten over de verschillende groepen en die is nagenoeg verwaarloosbaar. Ik meet 225V max op de PV groep bij 2,7kW invoeding en 223V op de andere groepen in huis. Dat lijkt mij prima acceptabel.

De bekabeling van mijn hoofdstop naar mijn meterkast heb ik gezien, die is goed. Er ligt of 4mm2 of 6mm2 vanaf mijn hoofdstop --> ferrarismeter --> hoofdschakelaar. Vanaf mijn hoofdschakelaar naar mijn groepen ligt in elk geval 6mm2 in mijn groepenkast. Vanuit daar gaat alles met 2,5mm2 verder.

• YaaD
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:14:
pas alsjeblieft op met het verhogen van je hypotheek als er nu beleggingen in het spel zijn.
een dergelijke hypotheek verhogen voor pv maakt mogelijk een mega-probleem bij het verlopen van je rentevast periode en herbeoordeling
Eigenlijk gaat het hier niet om verhogen van de hypotheek. Ik bezit een nieuwbouwwoning, waar ik een depot heb opgenomen voor de te verbouwen kosten en dergelijke.

Het budget zit dus al verwerkt in de hypotheek en zal dus geen obstakels hoeven vormen, aangezien ik het budget al heb vrijgemaakt.

Bij het verhogen, zal de aanvraag worden bekeken en moet er dus iemand goedkeuring geven voor het te verhogen bedrag. Wellicht dat daar een verschil in zit? Helaas niet genoeg verstand van.

bl44t

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Misschien hebben jullie deze al gezien. maar ik vind dit wel de moeite waard om er nog eens een linkje aan te wijden: Solar 3D printer.

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Afgelopen weekend stond er een post met een link naar een marktplaats-advertentie; het ging over een PV-bedrijf; ik kan hem helaas niet meer vinden; wie had die post geplaatst of weet waar hij staat :?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nogmaals de vraag:
mag ik 2x 2,5 mm2 parallel gebruiken i.o.v. 4 mm2 in 1 pijp?

Dat is toch goedkoper dan 4 mm2 kabel?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Schinnen-groen schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:13:
Nogmaals de vraag:
mag ik 2x 2,5 mm2 parallel gebruiken i.o.v. 4 mm2 in 1 pijp?

Dat is toch goedkoper dan 4 mm2 kabel?
Dat mag alleen als je zowel de fase, nul als de randaarde even dik uitvoert voor zover ik weet. Dus niet F/N op 2x2,5mm2 en de randaarde op 2,5mm2. Althans dat is wat ik weet, and I could be wrong ;)

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:26
2m 2,5 mm2 vd kost 0.14 1m 4mm2 vd kost 0.14

Waarom zou je moeilijk doen terwijl het makkelijk kan?

kabel moet je een 6x2.5mm2 hebben die kost 6.46
3x4 kost 4.91

3x4 is dus goedkoper (deze prijzen zijn indicatief)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@silvester6.

Ik heb sinds de verbouwing nog vier dozen VD draad liggen. Dus zou dat goedkoper kunnen zijn.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

JAN-B schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:55:
Afgelopen weekend stond er een post met een link naar een marktplaats-advertentie; het ging over een PV-bedrijf; ik kan hem helaas niet meer vinden; wie had die post geplaatst of weet waar hij staat :?
Verwijderd in "Duurzame Energie deel 18" ?

LinkedIn WoT Cash Converter

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:26
Kwam dit tegen:

Om dan maar even de NEN1010 er bij te pakken, de NEN zegt het volgende

quote:
NEN 1010 - nieuwste druk - bepaling 434.4

Parallelle leidingen mogen alleen worden toegepast indien aan de volgende eisen is voldaan.
A) Op gelijke wijze zijn aangelegd
B) van dezelfde soort zijn
C) gelijke lengte en nominale kerndoorsnede hebben
D) niet zijn aangelegd in nabijheid van brandbare sotffen

Je zit ook met het beveiligen van die leiding tegen kortsluiting en overbelasting.

quote:
Parallel geschakelde leidingen mogen door een enkel toestel tegen kortsluiting zijn beveiligd indien de karakteristieken van het toestel en de installatiemethode van de parallelle leidingen voldoende op elkaar zijn afgestemt. Voor de keuze van het beveiligingstoestel zie NEN1010 hoofstuk 53.

Voor het beveiligen tegen overbelastingstroom bij parallelgeschakelde leidingen wordt verwezen naar de Nederlandse Praktijk Richtlijn - Blad 43 van NPR5310.

Blad 43 van de NPR zegt het volgende....

quote:
Paralelle geleiders moeten bestaan uit :

- Meeraderige kabels
- Samengeslagen éénaderige kabels
- Samengeslagen installatiedraden
- Niet samengeslagen éénaderige kabels met een doorsnede kleinder dan of gelijk aan 50 mm² voor koper of 70 mm² voor aluminium. Deze moeten in driehoek of naast elkaar zijn gelegd.
- Niet samengeslagen installatiedraden met een doorsnede kleiner dan of gelijk aan 50 mm² voor koper of 70 mm² voor aluminium. Deze moeten in driehoek of naast elkaar zijn gelegd.
- Niet samengeslagen éénaderige kabels met een doorsnede kleiner dan of gelijk aan 50 mm² voor koper of 70 mm² voor aluminium . Deze moeten in driehoek of naast elkaar zijn gelegd; tevens moet een speciale configuratie zijn toegepast.

Kort antwoord : mag ik in deze situatie 2x2,5 mm² parallel gebruiken i.p.v. 6 mm² ?

Nee, want deze installatiemethode is niet toegestaan bij het toepassen van parallel geleiders

bron http://forum.fok.nl/topic/1313938
Pagina: 1 ... 115 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.