Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.883 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
NielsTn schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:47:
[...]

de schrijver van dit artikel heeft AFAIK op gerechtelijke wijze die SV uit zijn woning gekregen :)
... maar lang niet alle SV projecten kunnen zich beroepen op het afwezig zijn van het beruchte "kettingbeding" waarbij de gemeente vaak heeft afgedwongen dat elke (nieuwe) bewoner verplicht vastgenaaid blijft worden aan de SV aansluiting, zelfs al neem je niks af... (en dus dat bezopen vastrecht blijft betalen).

... en bij onze gemeente zijn de officiële papieren met de contract voorwaarden met de SV leverancier (lees: monopolist) onvindbaar, of ze willen ze niet afgeven ... :X

(en afgezien daarvan: moet je ook de verhuurder nog zien te overtuigen dat je er als huurder toch echt heel erg "goed" aan doet om definitief afscheid te nemen van die mooie SV aansluiting...)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
NielsTn schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:47:
de schrijver van dit artikel heeft AFAIK op gerechtelijke wijze die SV uit zijn woning gekregen :)
Ja, maar bij mij staat het wel in het koopcontract. 1 voordeel: over 2 jaar loopt de termijn af waarop het vastrecht is gebaseerd t.o.v. van de investering. De investering met een looptijd van 30 jaar wordt dan geacht te zijn afbetaald, en het vastrecht zou dan omlaag moeten storten (nu circa 30,- per maand)

Ben benieuwd. Of nee, eigenlijk weet ik het al... Zal dan wel 29,- gaan worden. Maar dan ga ik wel bezwaren indienen tot ik er bij neerval. Gewoon omdat het kan. :Y

[ Voor 11% gewijzigd door AllesKan op 10-08-2011 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:43:
Dat is niet toegestaan, de SV aansluiting dien je te handhaven. Dus ook je vastrecht.
Mja, en wat doe ik dan als ik aan het koken ben EN warm water nodig heb? Dat redt je dus nooit met 3 x 25A.
Yep, maar vergis je niet in de vermogens om stromend water snel warm te krijgen...
1) Er zijn mensen op het forum die wel hebben afgesloten. Dit hangt af van het project.
2) een lastabwurfel relais, naar keuze in te stellen. ;)
3) Ik vergis me niet in die vermogens, het vermogen met een douche WTW is overigens aanzienlijk lager.
Aangevuld met een lichte voorverwarming in een boiler (waar je het koude water doorheen trekt)

Wat is er mis met een warmtepompboiler als je ventilatiesysteem er geschikt voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
AllesKan schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:55:
[...]

Ja, maar bij mij staat het wel in het koopcontract. 1 voordeel: over 2 jaar loopt de termijn af waarop het vastrecht is gebaseerd t.o.v. van de investering. De investering met een looptijd van 30 jaar wordt dan geacht te zijn afbetaald, en het vastrecht zou dan omlaag moeten storten (nu circa 30,- per maand)

Ben benieuwd. Of nee, eigenlijk weet ik het al... Zal dan wel 29,- gaan worden. Maar dan ga ik wel bezwaren indienen tot ik er bij neerval. Gewoon omdat het kan. :Y
Vermoedelijk gaan ze dan net als bij ons wat buisjes vervangen als "benodigd onderhoud aan de SV installatie" zodat ze zich op het volledige vastrecht kunnen beroepen (zoals berekend volgens de "EnergieNed" methode, elk jaar gepubliceerd en te downloaden van hun site). De warmtemeter is hier ook al drie maal verwisseld sinds herfst 1998 - valt natuurlijk ook onder de onderhoudskosten (eerste twee - volgens zeggen monteur - hadden een batterij die veel te kort meeging, daarom moest zogenaamd de hele meter worden vervangen...).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:03:
1) Er zijn mensen op het forum die wel hebben afgesloten. Dit hangt af van het project.
Mja, dat gaat bij mij dus niet.
2) een lastabwurfel relais, naar keuze in te stellen. ;)
Ja, daar wordt ik vrolijk van, zodra je de kraan opendraait, stopt de kookplaat ermee... :X
3) Ik vergis me niet in die vermogens, het vermogen met een douche WTW is overigens aanzienlijk lager.
En hoe gaat het s'morgens douchen helpen bij het s'avonds koken en de bijbehorende warmwatervraag?
Aangevuld met een lichte voorverwarming in een boiler (waar je het koude water doorheen trekt)
Bij SV ontbreekt er buiten een eerlijke energie rekening nog een belangrijk ding. En dat is een boiler.
Wat is er mis met een warmtepompboiler als je ventilatiesysteem er geschikt voor is?
Niks. Maar ik heb geen geschikt ventilatiesysteem, laat staan een warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
zonnigtype schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:05:
Vermoedelijk gaan ze dan net als bij ons wat buisjes vervangen als "benodigd onderhoud aan de SV installatie" zodat ze zich op het volledige vastrecht kunnen beroepen (zoals berekend volgens de "EnergieNed" methode, elk jaar gepubliceerd en te downloaden van hun site). De warmtemeter is hier ook al drie maal verwisseld sinds herfst 1998 - valt natuurlijk ook onder de onderhoudskosten (eerste twee - volgens zeggen monteur - hadden een batterij die veel te kort meeging, daarom moest zogenaamd de hele meter worden vervangen...).
Zou zomaar kunnen. Boeven zijn het. Maar mij pakken ze niet meer, dat vastrecht neem ik voor lief, mijn verbruik is inmiddels vrijwel nihil door de HR-houtkachel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
AllesKan schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:14:
ik heb geen geschikt ventilatiesysteem, laat staan een warmtepompboiler.
Je spreekt je zelf gekozen naam nogal tegen he O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Woodski schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:16:
Je spreekt je zelf gekozen naam nogal tegen he O-)
Die naam is toch niet 'IkHebAlles'? Zou wel kunnen, dat wel. Ergo, naam klopt, jouw conclusie echter... :P

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:16:
We konden er op wachten...

... full-time WWZ promotor en apentrots zonnestroom newbee Vincent Dekker kreeg een meetstudentje op bezoek ...

... en kreeg binnen no-time de oh zo voorspelbare netbeheerder-sh*t weer voor zijn kiezen ...

http://www.trouw.nl/tr/nl...-aan-m-n-meterstand.dhtml

(inderdaad, Liander ja...)

Dit land is gedoemd zichzelf volkomen in de vernieling te helpen als dit zo door blijft gaan. Beetje overtrokken natuurlijk, maar ik hoor deze volslagen bezopen en totaal onnodige polderkolder al vele jaren. Wat de complete incompetentie en wellicht incontinentie op (duurzaam) energie gebied in ons land feilloos aan blijft tonen. Zou eindelijk eens tot het grijze verleden mogen behoren, toch?

Liander en zijn "onbetrouwbare terugdraaiende Ferrarismeters". Degenen die dat eindeloos rond blijven toeteren mogen binnenkort op pelgrimsreis naar Santiago de Compostela. Blootsvoets. Kunnen ze de terugdraaiende Ferrarisjes in Vlaanderen en Frankrijk tijdens hun overpeinzingen meteen meenemen.
Ik ben verder niet gehinderd door enige juridische kennis, maar dit is toch gewoon bedrog? 8)7
zonnigtype schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:53:
... en bij onze gemeente zijn de officiële papieren met de contract voorwaarden met de SV leverancier (lees: monopolist) onvindbaar, of ze willen ze niet afgeven ... :X
Is de WOB geen middel om ze boven water te halen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• zonnigtype
Erasmo schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 00:15:
[...]

Ik ben verder niet gehinderd door enige juridische kennis, maar dit is toch gewoon bedrog? 8)7
Mwagh. Het is waarschijnlijk eerder iets van dat het van Nationaal Belang is dat de "oude" meters zo spoedig mogelijk gaan verdwijnen omdat we er niet aan ontkomen dat we een "Smart Grid" moeten bouwen. Of zoiets. Ze zullen hun mooie bewoordingen vast wel hebben klaarliggen. En domme burgermensjes voorliegen is een (inter)nationaal tijdverdrijf wat tot in de allerhoogste regionen wordt gebezigd. Is doodnormaal tegenwoordig, kijk om je heen.

Er zijn hier trouwens ook voorstanders van de slimbo meters. Dat is hun goed recht. Maar niet in mijn meterkast. Ik wil niet nog meer ruzie met mijn netbeheerder, laat staan met mijn leverancier. Die onder de nieuwe wettelijke condities alle bagger daaromtrent (problemen met netbeheer) moet gaan afhandelen. Zitten ze op te wachten bij Greenchoice...
Is de WOB geen middel om ze boven water te halen?
Dat is inderdaad een mogelijkheid (zat al in de hersenpan toen ik dat stukkie schreef ;) ). Maar ik sta er hier alleen voor na het vroegtijdig overlijden van mijn strijdmakker, het SV dossier is te verschrikkelijk voor een arm individu (Henk Heiner is er al tig jaren mee bezig in Almere en is er nog steeds geen steek mee opgeschoten...). Bovendien, zelfs als dat spul boven tafel komt, vraag ik me af of we er wel iets zinnigs mee kunnen doen. Zeker als huurders. Ik kan verder niet 24 uur per dag met energie bezig zijn. Ergo: vandaag is het weer welletjes geweest... :O

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

zonnigtype schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:16:

Liander en zijn "onbetrouwbare terugdraaiende Ferrarismeters". Degenen die dat eindeloos rond blijven toeteren mogen binnenkort op pelgrimsreis naar Santiago de Compostela. Blootsvoets. Kunnen ze de terugdraaiende Ferrarisjes in Vlaanderen en Frankrijk tijdens hun overpeinzingen meteen meenemen.
Gisteren ook bij een klant die een digitale meter krijgt moet aanschaffen omdat de ferraris meter niet geijkt zou zijn om achteruit te draaien. Daarom zou de teruggeleverd elektiriciteit niet betaald worden!!!!
In haar situatie zou ik het wel doen omdat de installatie zo groot is dat zij netto per jaar meer opbrengst zal hebben dan ze zelf verbruikt.

ZonneStroom

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 17:26:
[...]

alle atag gas-toestellen die geschikt zijn voor een extern gestookte boiler kunnen dit.
(bijv de shr-II en de sc versies)
alle qsolars kunnen omgaan met andere collectoren let wel op de V of non-V versies.
sommige atag toestellen kunnen zelfs meerdere boilers en cascades aan, en ook meerdere gasketels en warmtepompen.

in jouw specifieke geval kan de ketel naast je boiler hangen,
en via een spiraal de boiler verwarmen (gestookte boiler voor ww en cv)
je cv retour gaat dan ook door het vat, de atag stuurt de 3wegklep zelf aan.
> stuur een mail naar atag lichtenvoorde, en bij een onvoldoende antwoord,
weet ik wel iemand die het je kan vertellen (=mijn atag dealer)
als dan je hr pijp ook meteen naar west gaat, heb je dat gedoe ook meteen niet meer,
je collector boeit het niet die minimale schaduw.
Thanks,

Ik heb ATAG inmiddels een mail gestuurd, ik wacht even op hun antwoord. En thanks alvast _/-\o_
Woodski schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:05:[/s]

[...]

Wat je wel zelf kunt is uitrekenen hoeveel de PV aan KWh oplevert. En die KWh's staan heel het jaar tot je beschikking door een gratis accu met 100% rendement die we 'het net' noemen.

Laat eens een berekening maken in GJ wat een zonnecollector oplevert op jaarbasis (1 KWh = 3,6MJ dus 1 GJ= 278KWh) en schat dan voor jezelf eens in wat je van die GJ's effectief kunt benutten aangezien het leeuwendeel van de opbrengst in de zomer niet 'opgeslagen' kan worden en dus gewoon verloren gaat.
Ik heb inmiddels sinds november 2008 mijn zonneboiler draaien, 48 vacuumbuizen op het westen op een 300 liter boilervat. Ik heb in de periode november 2008 t/m heden welgesteld 0 ( nul ) keer stagnatie gehad, in die zin ben ik dus geen enkele MJ kwijt geraakt door stagnatie.

Mijn geschatte besparing sinds november 2008 is: 400m3 gas en 684kWh ( ik was met heet water en gebruik mijn vaatwasser met heet water ). Omgerekend dus 400*35 + 684*3.6 = 16.4GJ nuttig besteed _/-\o_

Ik hoop op middellange termijn mijn 2e spiraal in mijn zonneboiler ook te kunnen gaan gebruiken voor het verwarmen van mijn woning.
NielsTn schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:54:
@flitspaal: denk er aan dat er flink wat paswerk bij komt.
De ketel is.zowiezo los verkrijgbaar evenals het frame.
Maar type collector (vlakkeplaat of vacuumbuis) lijkt me niet het probleem.
Tnx, de vraag is alleen denk ik of mijn boiler aangesloten kan worden. Ik heb ( maar ) twee warmtewisselaars in mijn boiler. Ik vrees dat voor de QSolar er 3 nodig zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door mkleinman op 11-08-2011 07:33 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
ZonneStroom schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 06:42:
[...]

Gisteren ook bij een klant die een digitale meter krijgt moet aanschaffen omdat de ferraris meter niet geijkt zou zijn om achteruit te draaien. Daarom zou de teruggeleverd elektiriciteit niet betaald worden!!!!
In haar situatie zou ik het wel doen omdat de installatie zo groot is dat zij netto per jaar meer opbrengst zal hebben dan ze zelf verbruikt.
Het is in ieder geval niet alleen Liander die dat zegt...
Hier in Brabant waar Enexis de scepter zwaait werd mij hetzelfde verteld.
Had mijn zonnepanelen netjes aangemeld, en kreeg bericht dat mijn meter vervangen moest worden.
Hierop heb ik gebeld en gezegd dat ik geen andere meter wil, maar mijn meter zou niet terug kunnen draaien.

Heb de mijnheer netjes verteld dat ik hem niet geloof, en dat ikzelf zal bellen indien mijn meter niet terugdraait om een andere te bestellen.

Afijn, 2 dagen later belt de monteur waarom ik niet thuis ben, hij heeft een nieuwe meter bij... Netjes uitgelegd dat ik afgebeld heb, en hij is weer vertrokken (mopperend op zijn baas...)

In huis alles uitgezet, de zon een dagje zijn werk laten doen, en tja... wonder boven wonder, 4kWh opgewekt, 4kWh terug op de meter.....

Laat mij maar lekker niet betalen voor wat er niet op de meter staat, dan in de gruwelen der teruglever tarieven verdwaald te raken,..

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
Als je een zonneboiler toepast op een warmtepomp (gesloten bron?), kun je deze energie het beste rechtstreeks de bodem injagen. Kortom, 100% gebruiken voor regeneratie, dan heb je meteen een erg grote buffer. Maar je warmte wek je al ontzettend duurzaam op, ik zou dus zeker gaan voor PV.

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

ZonneStroom schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 06:42:
[...]

Hier nog een Liander klant die een af en toe wel en een af en toe niet terugdraaiende Ferraris meter had. Dat gaf mij dusdanig weinig vertrouwen in een goede afwikkeling van mijn opgewekte energie op de rekening aan het eind van het jaar, dat ik er zelf voor gekozen heb om de meter te laten vervangen. Ik heb niets aan de PV installatie als ik er niet van op aan kan dat de meter ook goed achteruit draait.

Liander heeft binnen een week de meter vervangen door een digitale (geen intelligente) meter en die doet het prima.

* af en toe wel, af en toe niet, natuurlijk als in huis alles uit stond en de zon scheen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gé Brander op 11-08-2011 08:34 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Vanochtend kwam er een oranje vriendinnetje aan op krat.
Ze was vastgebonden....o jee.
Ik heb haar uit haar kartonnetje gehaald.
Ze was bepaald niet de lichtste....
Ik heb een dansje met haar gedaan en haar weer even teruggelegd in haar doosje.

Vrij vertaald, mijn SMA 2100 tl is gearriveerd.. *O*

(wat een kist zeg!. .. mooi die passieve koeling!)

Verwijderd

neander-tl`er-2.1kW is nu officieel geinfecteerd.

/edit
had zojuist een overbuur aan de deur, die ook al flink wat pv kocht.
zijn offerte voor een 380 liter combi (solar ww+cv) is turn key 13.200 euro.
dat maakt een zonneboiler inderdaad niet meer efficient qua prijs,
maar ik denk eerder dat installateurs nu gaan profiteren van prijsverhogingen van gas,
en lekker de prijzen omhoog gooien.
ik betaalde met eigen dhz installatie ~2300 euro. /2007
nielstn betaalde ~7500 (turn key thuis) /2010
overbuur gaat dus ~13.000 betalen /2011

bizar ! (identiek apparaat) en de subsidie voor warmte is ook al afgeschoten.(solar&wp)

@flitspaal :
http://www.atagverwarming...el-met-aparte-boiler.aspx
deze ketels kunnen een externe boiler aansturen,
dat dat dan een zonneboiler is, maakt niet uit,
de sensor van de ketel merkt enkel op of er verwarmd moet worden of niet.
leuk is wel dat voor warmwater in de boiler, de ketel op bijv 6Kw gaat condenseren,
en je dus een hoog rendement haalt, ipv het tapgeiser-hr0,0 bagger gedoe van gewone ketels.
als je de bovenste boiler wisselaar gebruikt, is de boiler meteen een "hot-top"

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2011 10:15 ]

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Gisteren op kantoor aan de Piet Heinkade in Amsterdam zag ik een zonnewagen voorbijsperen. Helaas was het veel te snel om een plaatje te schieten.

Een echte zonnewagen was het niet. Het leek op een eigenbouw glasfiber elektrische auto met een aanhangzonneënergiecentrale erachter. Achterop die 'sleur-pv' hing dan ook nog een fiets. Het leek een vakantieganger die een energiebewuste rondreis door Europa aan het maken was.

Het leek op dit, maar ik geloof niet dat dat 'em was.

googledegoogledegoogle....
:
google more....

Aha, gevonden! Ik ben er helemaal niet over verbaasd dat het een Zwitser is, dat had ik eigenlijk al verwacht toen ik de auto zag.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Grappig :)

Staan wat weinig foto's op de site helaas.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Ik werk momenteel in een international projectteam in Frankrijk met Fransen, Belgen, Duitsers en Nederlands, het is heel apart om dan het verschil in perceptie over energie te merken in discussies, wel leuk/treurig om dit even met jullie te delen..

Gisteravond vertelde een van de Duitse collega's in het restaurant dat ie over een paar weken 10kWp op zijn dak gaat leggen, zo even terloops, normaalste zaak van de wereld. De andere Duitse collega heeft een maand geleden 40kWp op het leegstaande veld van zijn schoonouders geplaatst. Niks bijzonders voor die mensen. :9~

De Belgen knikken mee alleen is de regeling lastig en gaat het nu weer hard achteruit, maar ze zijn wel helemaal 'into' PV.

De Fransen vinden het wel een leuk speeltje, kon je lekker geld mee verdienen, maar zijn nog helemaal into nukes. Leuk detail, bijna overal heb je hier electrische verwarming, vooral in Hotels zie je overal 'normale' radiatoren, maar dan komt er een stekker uit. Kortom electriciteir is hier idioot goedkoop.

Vervolgens vertel je dat je in NL boven de 5000 kW geen vergoeding hoeft te krijgen van de energie leverancier of slechts een fooitje. Duitsers geloven je niet en hun ogen puilen uit, daarna snappen ze niet dat de burgers dit pikken.. Maar, maar, maar, dat is toch diefstal?!!! :? (Letterlijk uitroep) De Belgen en de Fransen schudden het hoofd en begrijpen ook niet dat we dat soort idiote regels pikken. Toen ik vertelde dat dit recent zelfs maar 3000kW was, begrepen ze er niets meer van.. :F

Daarna heb ik de duitsers nog maar eens bedankt voor het feit dat ik rendabel PV kon kopen door hun vooruitziende blik.. Je schaamt je bijna als Nederlander. Als je de reacties van de drie landen om ons heen dus hoort wonen we idd in een achterlijk land en snapt men niet dat we ons zo laten naaien door de politiek en de energie bedrijven.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Verwijderd

SunshineCompany schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:26:
Grappig :)

Staan wat weinig foto's op de site helaas.
Aan de praktische auto's wordt ondertussen ook gewerkt.
Nou is Volvo niet direct de eerste die ik zou geloven op hun uitlatingen, maar wat ze nu verkondigen is wel indrukwekkend. Staat gepland voor 2012 plugin Volvo V60. Kan de eerste 50 km elektrisch rijden en verder is er een diesel aan boord met meer dan 200 pk.
Co2 uitstoot bij volle accu over de eerste 100km 49 gr.

Al het korte werk kan dan wel elektrisch, hij zou ook in 90 min geheel opgeladen kunnen worden.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:17

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 09:06:had zojuist een overbuur aan de deur, die ook al flink wat pv kocht.
zijn offerte voor een 380 liter combi (solar ww+cv) is turn key 13.200 euro.
dat maakt een zonneboiler inderdaad niet meer efficient qua prijs,
maar ik denk eerder dat installateurs nu gaan profiteren van prijsverhogingen van gas,
en lekker de prijzen omhoog gooien.
ik betaalde met eigen dhz installatie ~2300 euro. /2007
nielstn betaalde ~7500 (turn key thuis) /2010
overbuur gaat dus ~13.000 betalen /2011

bizar ! (identiek apparaat) en de subsidie voor warmte is ook al afgeschoten.(solar&wp)
Yep, die €7.500 kreeg ik ook in 2010 van Atag zelf te horen. Dus of het nu de installateurs zijn betwijfel ik: Atag is gewoon de prijs belachelijk aan het opdrijven. Toen ik bij Atag aangaf dat de prijs 3jr daarvoor nog 1/3de was wilden ze me niet geloven, het waren nl. hele dure onderdelen...

Voor de prijs die jij hebt betaald (met inflatie) is het nog wel interessant, maar voor die prijs echt niet meer: €13.000 om een paar honderd kuub / jaar te besparen? Poeh, tvt van bijna 100 jaar :X :X :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Nog meer bizarre prijzen:
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/08/focus-electric-sunpower.jpg
We might not know how much Ford's expecting for the Focus Electric, but it's already put a hefty $10,000 price tag on one of its accessories. The company announced today that it has teamed with SunPower to offer purchasers of the upcoming Focus Electric and C-MAX Energi a 2.5-kilowatt rooftop solar system.
En dan voor 10.000 dollar aan zonnepanelen, nog niet eens een doorsnee huishouden kunnen voorzien. 8)7

bron

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Roamor schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:11:
En dan voor 10.000 dollar aan zonnepanelen, nog niet eens een doorsnee huishouden kunnen voorzien. 8)7
Ik heb de bron niet gelezen, maar 10.000 USD in 7000 EUR. Dat betekent een all-in prijs van 2,80 EUR/Wp, dat is toch niet zo gek?

Verwijderd

asvogel schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:16:
[...]

Ik heb de bron niet gelezen, maar 10.000 USD in 7000 EUR. Dat betekent een all-in prijs van 2,80 EUR/Wp, dat is toch niet zo gek?
Sunpower is niet goedkoop natuurlijk. Aangezien het USA prijzen betreft is dit ex sales tax

Dus om het te vergelijken moet je een ex btw prijs ernaast zetten. Dan is het wel een flinke prijs.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Roamor schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:11:
Nog meer bizarre prijzen:
[afbeelding]

bron
SunPower is duur, dat weten we. Ik mag ervan uitgaan dat het compleet keurig netjes geïnstalleerd wordt opgeleverd en dan is het niet zo idioot. En ik geloof inderdaad dat in de US de prijzen over het algemeen wat hoger liggen dan hier. 80% van de pv wereldwijd gaat tenslotte naar Europa.

Het idee is overigens erg goed. Veel mensen zullen misschien net over de streep getrokken worden om het te doen. Dat ondermijnt het argument van: "ja maar die auto van jou rijdt op kolenstroom, dus is-tie slechter voor het milieu dan mijn benzineauto". Het is een duidelijk statement dat je maakt naar de buurt toe.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:25

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Zonnepanelen als belegging, solide en hoog rendement?
Waar kun je in deze roerige tijden je geld nog veilig stellen.
Van de hand van Jeroen Saeijs

http://www.fdselections.n...anelen-als-belegging.aspx

[ Voor 16% gewijzigd door Gasschuif op 11-08-2011 18:18 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 07:26
Vandaag al mail van ketenteam teruglevering dat er een fout in het systeem is en dat er 0 standen zijn doorgegeven naar Certiq.
Ze bevestigd dat vandaag de goede standen voor de BPM de deur uit zijn gegaan.
Voor de andere meter hebben ze de standen ook direct weer doorgegeven via mail verkeer aan de leveranciers met de vraag of ze de negatieve standen willen verwerken.

• zonnigtype
silvester6 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:07:
Vandaag al mail van ketenteam teruglevering dat er een fout in het systeem is en dat er 0 standen zijn doorgegeven naar Certiq.
Ze bevestigd dat vandaag de goede standen voor de BPM de deur uit zijn gegaan.
Voor de andere meter hebben ze de standen ook direct weer doorgegeven via mail verkeer aan de leveranciers met de vraag of ze de negatieve standen willen verwerken.
Volgens mij zijn er wat schakels uit de ketting van dat (beruchte) "ketenteam" gedonderd.

Wachten op de volgende "fout in het systeem"?

Sterkte met de "verwerking".

Tongue-in-cheek vraag: hoeveel mensen zou het zijn opgevallen dat er "iets mis" was/is? En hoeveel mensen niet?

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Quinny schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:50:
[...]

Goed, ±12,9GJ voor de 60 buizen: 3586 KWh.
Zeg dat ik hiervoor in dep laats 2370 Wp neerleg: ±2085 KWh (?).

Als ik het goed heb moet ik dit, door gebruik met de warmtepomp, met de COP van de warmtepomp vermenigvuldigen. Dat komt dan op 10428 KWh thermische energie.

Zolang de COP hoger dan 1,72 is dan zou de PV dus al efficienter zijn. Als de warmtepomp echt een COP heeft tussen 5 en 6, zou ik aan <1000Wp dus genoeg hebben?
Wat wil je optimaliseren? Opbrengst per euro? Vermeden CO2 uitstoot per euro? Vermeden m3 gas? Opbrengst van een van deze drie voorgaanden ten opzichte van het dakoppervlak?

Een warmtepomp die een cop van 5 of 6 haalt, kan dat alleen bij een kleine temperatuurverhoging van bron tot uitvoer. Als de opvoertemperatuur 55c moet zijn (eitje voor een zonneboiler) kan de cop wel eens naar 1.5 zakken. Dat ligt aan het type pomp.

De ZB bij m'n ouders levert een 300~350 m3 besparing op per jaar, ongeveer 9 maanden per jaar 100% dekking. Daarbuiten klapt het snel in. Dit jaar nog geen stagnatie gezien, 72 buizen op 300 liter op zuid, en de ketel heeft een keer bij moeten springen (na een week heftige bewolking, onder lichte bewolking houd hij het erg lang vol).

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 00:58:
[...]

Mwagh. Het is waarschijnlijk eerder iets van dat het van Nationaal Belang is dat de "oude" meters zo spoedig mogelijk gaan verdwijnen omdat we er niet aan ontkomen dat we een "Smart Grid" moeten bouwen. Of zoiets. Ze zullen hun mooie bewoordingen vast wel hebben klaarliggen. En domme burgermensjes voorliegen is een (inter)nationaal tijdverdrijf wat tot in de allerhoogste regionen wordt gebezigd. Is doodnormaal tegenwoordig, kijk om je heen.

Er zijn hier trouwens ook voorstanders van de slimbo meters. Dat is hun goed recht. Maar niet in mijn meterkast. Ik wil niet nog meer ruzie met mijn netbeheerder, laat staan met mijn leverancier. Die onder de nieuwe wettelijke condities alle bagger daaromtrent (problemen met netbeheer) moet gaan afhandelen. Zitten ze op te wachten bij Greenchoice...

[...]

Dat is inderdaad een mogelijkheid (zat al in de hersenpan toen ik dat stukkie schreef ;) ). Maar ik sta er hier alleen voor na het vroegtijdig overlijden van mijn strijdmakker, het SV dossier is te verschrikkelijk voor een arm individu (Henk Heiner is er al tig jaren mee bezig in Almere en is er nog steeds geen steek mee opgeschoten...). Bovendien, zelfs als dat spul boven tafel komt, vraag ik me af of we er wel iets zinnigs mee kunnen doen. Zeker als huurders. Ik kan verder niet 24 uur per dag met energie bezig zijn. Ergo: vandaag is het weer welletjes geweest... :O
Tuurlijk is het in het belang van Liander ed dat er een digitale meter komt, maar vertel dan gewoon waarom en hang geen bullshitverhaal over terugdraaiende meters op.

Voor de rest is het inderdaad een lastige strijd, die SV. Heb zelf een gasaansluiting dus ik vrees dat ik je niet verder kan helpen daarin :P
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:56:
[...]

Aan de praktische auto's wordt ondertussen ook gewerkt.
Nou is Volvo niet direct de eerste die ik zou geloven op hun uitlatingen, maar wat ze nu verkondigen is wel indrukwekkend. Staat gepland voor 2012 plugin Volvo V60. Kan de eerste 50 km elektrisch rijden en verder is er een diesel aan boord met meer dan 200 pk.
Co2 uitstoot bij volle accu over de eerste 100km 49 gr.

Al het korte werk kan dan wel elektrisch, hij zou ook in 90 min geheel opgeladen kunnen worden.
Opel komt aan het einde van het jaar met de Ampera, dat is ook een zeer interessante auto.

• silvester6
zonnigtype schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:13:

Tongue-in-cheek vraag: hoeveel mensen zou het zijn opgevallen dat er "iets mis" was/is? En hoeveel mensen niet?
Geen idee volgens ketenteam zijn er maar 5-10 mensen bij ketenteam teruglevering die de standen doorgeven op de manier als ik doe. via de mail en niet via de meteropnemer/meterkaart.

Ik kreeg zelfs gister aan de telefoon te horen dat ik goed gehandeld heb om de meteropnemer de meterstanden niet te laten opnemen maar dat ik deze zelf doorgeef.

• zonnigtype
silvester6 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:39:
[...]

Geen idee volgens ketenteam zijn er maar 5-10 mensen bij ketenteam teruglevering die de standen doorgeven op de manier als ik doe. via de mail en niet via de meteropnemer/meterkaart.
???

Die meterstandenkaarten van tegenwoordig hebben toch helemaal geen "vakjes" voor BPM standen? Heeft de leverancier niks mee te maken, want die keert niks aan SDE subsidie uit, dat doet Agentschap NL. En er zijn volgens mij nog steeds eigenwijze leveranciers die het vertikken op hun "meterstanden kaarten" aparte vakjes voor "teruglevering" er bij te zetten.

Volgende vraag: hoe doen al die honderden (??? duizenden ???) SDE en ook niet SDE klanten het dan die een digitale meter met teruglevertelwerk(en) hebben? Ze moeten toch ergens die teruglevering kunnen noteren als het - zoals je lijkt te stellen - niet per mail gaat. Of krijgen die allemaal een gezwellige professionele meteropnemer om al die moeilijke getalletjes te komen verwerken?
Ik kreeg zelfs gister aan de telefoon te horen dat ik goed gehandeld heb om de meteropnemer de meterstanden niet te laten opnemen maar dat ik deze zelf doorgeef.
Een compliment van Liander? "We gaan vooruit"... Maar toch blijft dit allemaal een curieuze, niet in Wet geregelde gang van zaken. "Verzint u maar iets", wij wetgevers trekken onze handen er van af. Wat betreft je opmerking: waar betaal je dan die meetdienst nog voor? Je mag de essentie zelf doen, en netbeheer gelooft je op je mooie ogen? Tja, ze rekenen tegenwoordig alleen nog maar vastrechten door, dus ze hebben ook helemaal geen "belang" meer bij correcte meterstanden... :X

• silvester6
ik geef in dit geval ook de standen door aan liander als netbeheerder en niet als leverancier.
die 5-10 personen bij ketenteam teruglevering hebben negatieve standen met een ferrarismeter.

Als ik een digitale meter had gehad had de meteropnemer de standen gewoon kunnen noteren.
en dan noteert die apart nog de BPM.
De laatste paar jaar heb ik al geen kaart meer gezien van Liander, dus ik zou niet weten hoe het bij anderen gaat.

Ik moest mijn standen mailen naar ketenteam teruglevering en dan was het hun taak om te zorgen dat mijn negatieve standen bij hun (liander) goed in het systeem komen en goed bij de leverancier terecht komen.

Verwijderd

SpiceWorm schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:22:

Een warmtepomp die een cop van 5 of 6 haalt, kan dat alleen bij een kleine temperatuurverhoging van bron tot uitvoer. Als de opvoertemperatuur 55c moet zijn (eitje voor een zonneboiler) kan de cop wel eens naar 1.5 zakken. Dat ligt aan het type pomp.

De ZB bij m'n ouders levert een 300~350 m3 besparing op per jaar, ongeveer 9 maanden per jaar 100% dekking. Daarbuiten klapt het snel in. Dit jaar nog geen stagnatie gezien, 72 buizen op 300 liter op zuid, en de ketel heeft een keer bij moeten springen (na een week heftige bewolking, onder lichte bewolking houd hij het erg lang vol).
Hij heeft geen 55 graden nodig bij dat type boiler.
De COP van 5+ is onder de standaard omstandigheden bij een CO2 sonde.(4 - 35).

Een hele mooie opstelling, maar het zal dan ook niet goedkoop zijn.

Verwijderd

bij liander (metering) zijn het feitelijk idioten die er nog geld "voor" mogen vragen ook.
wat "voor" nu precies inhoud is mij volstrekt onbekend.
facturen sturen voor niet geleverde diensten, wie doet zoiets ?
uiteraard zal in oktober 2011 voor mij weer het frustratie trajekt intreden, en betering komt er niet.
http://van.wijk.net/pvt/lioff.jpg

liander zal dan wederom (5e keer) meterstanden volledig uit haar duim zuigen na opname,
paniek bij greenchoice, een naheffing, en ga zo maar door.
ik zal jullie uiteraard mee laten genieten.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2011 20:14 . Reden: het enige wat constant is bij liander is dat het nooit klopt ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
silvester6 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 19:18:
ik geef in dit geval ook de standen door aan liander als netbeheerder en niet als leverancier.
die 5-10 personen bij ketenteam teruglevering hebben negatieve standen met een ferrarismeter.
Tijd om ze een faktuurtje voor 'meteropname kosten' te sturen? Ik neem aan dat je die alsnog berekend krijgt. :P

Dramadag vandaag weer trouwens; blijf met een dagopbrengst van 1,5 kWp/kWh op 2499,78 kWH (999kWh/kWp) steken, sinds de oplevering van 20 augustus vorig jaar... :'(

• silvester6
Hier was het dan idd wat beter weer vandaag 4,72 kWh/kWp

Voor mij is 16 augustus 1 jaar zit nu op 4116,53 kWh 952,90 kWh/kWp

Ben nu al zeer tevreden met dit resultaat

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
silvester6 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 20:16:
Hier was het dan idd wat beter weer vandaag 4,72 kWh/kWp

Voor mij is 16 augustus 1 jaar zit nu op 4116,53 kWh 952,90 kWh/kWp

Ben nu al zeer tevreden met dit resultaat
noord limburg rond de 5,3 kWh/kWp voor vandaag... we mogen niet klagen

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

NielsTn schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 20:39:
[...]

Uhm...Alkmaar.....1,11111

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:53
NielsTn schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 20:39:
Inderdaad, hier ook maar 1,1 kWh/kWp. Ik kom steeds verder 'onder de curve' terecht, langzaam maar zeker wordt ons overschot aangevreten door deze !@#$%^&*-zomer herfst. ;(

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• AllesKan
JeroenH schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 20:46:
Inderdaad, hier ook maar 1,1 kWh/kWp. Ik kom steeds verder 'onder de curve' terecht, langzaam maar zeker wordt ons overschot aangevreten door deze !@#$%^&*-zomer herfst. ;(
Ik zal je even een hart onder de riem steken dan, het kan namelijk altijd slechter...: ik heb net even de standen opgenomen en verrekend met die van 10 februari 2011, maar zoals het er nu naar uitziet kom ik op een jaarverbruik van 5962KWh. Lichtpuntje: voor de verwarming en warmwatervoorziening komt het jaartotaal op 8,86GJ (Koken doe ik elektrisch)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Erasmo schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:35:
[...]

Opel komt aan het einde van het jaar met de Ampera, dat is ook een zeer interessante auto.
Die is veel te duur en er is maar één uitvoering zonder veel opties en geen mogelijkheid voor een trekhaak.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Quinny
  • Laatst online: 04-06 21:24
SpiceWorm schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:22:
[...]

Wat wil je optimaliseren? Opbrengst per euro? Vermeden CO2 uitstoot per euro? Vermeden m3 gas? Opbrengst van een van deze drie voorgaanden ten opzichte van het dakoppervlak?

Het gaat om nieuwbouw. Het gaat erom wat het effectiefste is, qua aankoop en gebruikskosten. We willen alle energie zelf opwekken met PV of een zonnecollector. Gas wordt het dus sowieso niet.

Zolang de COP van de warmtepomp gemiddeld boven de 1,7 blijkt lijkt het voordeliger te zijn om PV te gebruiken en de zonnecollector te laten zitten (met de aanschafkosten van de zonnecollector bij de warmtepompleverancier).
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 19:57:
[...]

Hij heeft geen 55 graden nodig bij dat type boiler.
De COP van 5+ is onder de standaard omstandigheden bij een CO2 sonde.(4 - 35).

Een hele mooie opstelling, maar het zal dan ook niet goedkoop zijn.
Volgens de fabrikant komt de COP rond de 5.6 uit.

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

PcDealer schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 21:18:
[...]

Die is veel te duur en er is maar één uitvoering zonder veel opties en geen mogelijkheid voor een trekhaak.
Trekhaak? Sleurhut? Is dat duurzaam? Extra energiekosten (benzine/diesel/elektra) voor het verplaatsen van een zomerhuisje? Dan kan je toch beter in een duurzaam gebouwd vakantiehuisje gaan zitten met zonnepanelen ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
Erasmo schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:35:

De Ampera is een heel interessante auto, alleen niet voor gezinnen. Ik zou hem graag op de oprit hebben staan, maar 3 kinderen passen niet op de twee stoelen die als achterbank moeten dienen. Erg jammer en een gemiste kans voor Opel.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• NielsTn
Mooi om te zien dat duurzaam opeens klakkeloos aan de kant gezet wordt om met sleurhut weg te 'moeten'.
Gosh... gaat nog hard wennen worden als 'dat' er niet meer inzit ;)

Fietsvakantie anyone? met de huidige km's moet zo'n rondje Duitsland ook door mij afgelegd kunnen worden ins Blaue Pee-Vau Gebiet!
Biohummer.... on da loose! ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• zonnigtype
NielsTn schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:31:
Mooi om te zien dat duurzaam opeens klakkeloos aan de kant gezet wordt om met sleurhut weg te 'moeten'.

Fietsvakantie anyone? met de huidige km's moet zo'n rondje Duitsland ook door mij afgelegd kunnen worden ins Blaue Pee-Vau Gebiet!
Fietsvakantie. Huh? (wordt wakker). Waar? Wanneer? Hoeveel km/dag? :9

Oh, vanuit Limbabwe? Hoef je niet veel te fietsen. Nordrhein-Westfalen zette er "maar" 134,3 MWp bij in de eerste 5 maanden van dit jaar, en zit geaccumuleerd al op een dikke 2 Gieg. Hoef je dus niet al te veel kilometertjes voor te maken...

Zoiets als dit bij Muschede - vanaf de enige echte Biohummerd®, uit der aard... ;) :

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/NRW_Radtour_2010/DSCF0301_small.jpg

• AllesKan
Beetje kort door de bocht. Als je een 'sleurhut' achter een elektrische auto kunt hangen en rijdt op duurzaam opgewekte stroom, wat is dan het probleem? Op je fiets van hotel naar hotel met een kamer die wordt gekoeld d.m.v. een airco die zijn stroom krijgt uit een kolengestookte centrale is dan vele malen minder duurzaam. Tenzij je op de fiets gaat met een tentje in je rugzak. Dan sta je gelijk aan de sleurhut achter de elektrische auto.

• Quinny
AllesKan schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:48:
[...]

Beetje kort door de bocht. Als je een 'sleurhut' achter een elektrische auto kunt hangen en rijdt op duurzaam opgewekte stroom, wat is dan het probleem? Op je fiets van hotel naar hotel met een kamer die wordt gekoeld d.m.v. een airco die zijn stroom krijgt uit een kolengestookte centrale is dan vele malen minder duurzaam. Tenzij je op de fiets gaat met een tentje in je rugzak. Dan sta je gelijk aan de sleurhut achter de elektrische auto.
Ik denk alleen dat je op dit moment met de fiets en een tentje verder komt dan de sleurhut achter de elektrische auto...

• AllesKan
Quinny schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:49:
Ik denk alleen dat je op dit moment met de fiets en een tentje verder komt dan de sleurhut achter de elektrische auto...
Dat ligt er maar net aan hoeveel PV panelen je hebt... Zou zomaar kunnen dat daar niet tegenop te fietsen valt. :9

• Quinny
AllesKan schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:51:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoeveel PV panelen je hebt... Zou zomaar kunnen dat daar niet tegenop te fietsen valt. :9
Op :F Met de auto? Dan moet je hem op dit moment zelf maken...

• zonnigtype
AllesKan schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:51:
[...]

Ach, met 14 ouwe prutspaneeltjes thuis in NL op het dak van de verhuurder door de nul heen salderend, en met pindakaas gevoede fietskuiten kwam ik in Duitsland een aardig eindje in twee weken tijd - 1.650 kilometertjes, zeer bochtig parcours (de kruisjes op de kaart stonden niet erg op een lijn namelijk). Zonder sleurhut, wel met tent en de hele rataplan in de fietstassen.

Van deze hebben we helaas niets meer gehoord, maar daar had ik dan ook al een "kritisch stukje" aan gewijd (al in 2006)... >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/PV_fiets.jpg

• AllesKan
Quinny schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:56:
Op de auto? Dan moet je hem op dit moment zelf maken...
Waarom zou dat op de auto moeten liggen dan? Al liggen mijn panelen in Swahili, dat doet niets af aan het feit dat dan de door mijn auto verbruikte energie door mijn PV panelen duurzaam is opgewekt.

• Quinny
AllesKan schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:59:
[...]

Waarom zou dat op de auto moeten liggen dan? Al liggen mijn panelen in Swahili, dat doet niets af aan het feit dat dan de door mijn auto verbruikte energie door mijn PV panelen duurzaam is opgewekt.
Helaas kan je die auto alleen thuis "gratis" opladen. De camping kan dus nooit erg ver van huis zijn, met de actieradius van de elektrische auto's die op dit moment op de markt zijn...

• AllesKan
Quinny schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:01:
Helaas kan je die auto alleen thuis "gratis" opladen. De camping kan dus nooit erg ver van huis zijn, met de actieradius van de elektrische auto's die op dit moment op de markt zijn...
Het gaat niet om 'gratis', het gaat om duurzaam....

• Quinny
AllesKan schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:02:
[...]

Het gaat niet om 'gratis', het gaat om duurzaam....
Dan nog... anderhalf uur rijden, acht uur opladen? Snelladen schijnt de accu niet erg goed te doen...

Zo'n auto als op de vorige pagina twee pagina's terug in dit topic zou leuk zijn voor vakanties, tentje mee...

<edit> ik bedoel deze

[ Voor 12% gewijzigd door Quinny op 11-08-2011 23:10 ]

• AllesKan
Quinny schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:05:
Dan nog... anderhalf uur rijden, acht uur opladen? Snelladen schijnt de accu niet erg goed te doen...

Zo'n auto als op de vorige pagina in dit topic zou leuk zijn voor vakanties, tentje mee...
Je mist het punt. Al verbruik ik 1GWh tijdens mijn vakantie trip met een kleine variant van de space shuttle, zolang ik ook zelf die 1GWh duurzaam opwek is daar niets mis mee, en ben ik zelfs duurzamer bezig dan mensen die een fietsvakantie houden van hotel naar hotel naar hotel naar hotel.

En ja, dit voorbeeld is wat overtrokken, maar het ging er dan ook om dat je reactie wat kort door de bocht was.

• NielsTn
AllesKan schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:48:
[...]

my point: kennelijk moet vakantie altijd maar door gaan, groter, verder, luxer...
ongeacht de impact die het teweegbrengt.
en dat 'compenseren met PV thuis' is net zoiets als Greenseats je kilometers airmiles van de 747 naar amerika 'compenseren'.
ofwel... wees creatief en doe eens wat in de regio. Doet ook de lokale economie (cradle to cradle etc) veel goeds mee :)
AlllesKan: Ergo, je gaat dus versneld fossiel er doorheen jagen? en dat hoop je even maar energetisch of op andere wijze te compenseren? tja.... Beter is je gedrag aan te passen: voorkom overdadig (mis/ver)bruik van fossiel.

Zonnigtype: ik trap gerust mee hoor, maar dan wel liggend op de ligfiets :P Keertje intersolar fietsen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 11-08-2011 23:16 ]

• Quinny
AllesKan schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:10:
[...]

Je mist het punt. Al verbruik ik 1GWh tijdens mijn vakantie trip met een kleine variant van de space shuttle, zolang ik ook zelf die 1GWh duurzaam opwek is daar niets mis mee, en ben ik zelfs duurzamer bezig dan mensen die een fietsvakantie houden van hotel naar hotel naar hotel naar hotel.

En ja, dit voorbeeld is wat overtrokken, maar het ging er dan ook om dat je reactie wat kort door de bocht was.
Ik snap heel goed wat je bedoelt... Alleen denk ik misschien iets praktischer... Als ik, zoals mijn ouders, naar Zuid Frankrijk wil met de sleurhut, ben ik een week onderweg met een elektrische auto zoals die nu op de markt zijn.

Als het niet langer is...

• JeroenH
Quinny schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:56:
Op de auto? Dan moet je hem op dit moment zelf maken...
Daar wordt aan gewerkt:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/08/Nuna6.jpg

Vandaag was ik bij een evenement van het Nuon Solar Team. Erg, erg cool om die zonnewagens in het echt te zien.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Quinny schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:05:
Waar heb je dat gelezen? De Opel Ampera (= GM Volt) is een hybide en kan dus ook op benzine rijden. Lang wachten om op te laden is nooit noodzakelijk. Tevens laadt hij in 4 3 uur op 230V. Puur elektrische auto's als de LEAF en iMiev hebben een snellaadmogelijkheid: 80% vol in 30 min.

• Quinny
Anne vdr Bom schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:15:
[...]

Waar heb je dat gelezen? De Opel Ampera (= GM Volt) is een hybide en kan dus ook op benzine rijden. Lang wachten om op te laden is nooit noodzakelijk. Tevens laadt hij in 4 uur op 230V. Puur elektrische auto's als de LEAF en iMiev hebben een snellaadmogelijkheid: 80% vol in 30 min.
Het ging hier om puur elektrisch.

Snelladen schijnt de levensduur van de batterij flink te verkorten. Niet erg duurzaam als je iedere paar jaar aan een nieuwe batterij moet...

• zonnigtype
JeroenH schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:12:
[...]

Daar wordt aan gewerkt:

[afbeelding]

Vandaag was ik bij een evenement van het Nuon Solar Team. Erg, erg cool om die zonnewagens in het echt te zien.
Ik wil dat megageile ding wel eens met een sleurhut d'r achter door de Australische woestenij zien razen met 80-100 km/uur... :X

Trekhaak laten sponsoren door deze firma? >:)

• JeroenH
Uh, het is jullie bekend dat het ook zonder auto kan? Als een bestemming buiten de range van je elektrische auto zou liggen pak je toch gewoon de trein? Of is dat te gek gedacht?

JeroenH gaat achterover zitten met een bak zoutjes terwijl de 'ja maars', 'dat kan in mijn situatie echt niets', de 'dat is te ingewikkelds', de 'dat moeten anderen maar doens' en 'ja maar hoe kan ik naar locatie xxxxs' over hem uitgestort worden.

Denk verder.

• zonnigtype
JeroenH schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:21:
Uh, het is jullie bekend dat het ook zonder auto kan? Als een bestemming buiten de range van je elektrische auto zou liggen pak je toch gewoon de trein? Of is dat te gek gedacht?

JeroenH gaat achterover zitten met een bak zoutjes terwijl de 'ja maars', 'dat kan in mijn situatie echt niets', de 'dat is te ingewikkelds', de 'dat moeten anderen maar doens' en 'ja maar hoe kan ik naar locatie xxxxs' over hem uitgestort worden.

Denk verder.
Wel biologische zoutjes mag ik hopen?

(plaagt maar een beetje, het forum mag ook af en toe zijn melige momenten hebben in kwamkwammerzeit)

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Quinny schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:17:
Snelladen schijnt de levensduur van de batterij flink te verkorten. Niet erg duurzaam als je iedere paar jaar aan een nieuwe batterij moet...
Maar waarom verkoopt Nissan die optie dan? Kennelijk doet het niet zoveel schade. Alleen als je vrijwel uitsluitend die optie gebruikt (dus dagelijks). Zo nu en dan als het nodig is, levert geen enkel probleem op.

• AllesKan
Dan moet je met zoveel medereizigers maar net mazzel hebben dat die trekhaak nog vrij is... :+

• Quinny

Denk verder.
Ik zie mijn ouders al in de trein zitten met al hun kampeerspullen (goed, dan nemen ze de tent in plaats van de caravan...).

En dan nog lopen naar de camping? Er zijn weinig campings in de buurt van treinstations...

• AllesKan
Quinny schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:12:
Ik snap heel goed wat je bedoelt... Alleen denk ik misschien iets praktischer... Als ik, zoals mijn ouders, naar Zuid Frankrijk wil met de sleurhut, ben ik een week onderweg met een elektrische auto zoals die nu op de markt zijn.

Als het niet langer is...
En? Dan ben je toch een week onderweg? Who care's? Je hebt toch vakantie? Ga je op de heenweg op 6 campings overnachten en op de terugweg ook. Heeft niets met het al dan niet duurzaam zijn te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door AllesKan op 11-08-2011 23:27 ]

• Quinny
Anne vdr Bom schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:23:
[...]

Maar waarom verkoopt Nissan die optie dan? Kennelijk doet het niet zoveel schade. Alleen als je vrijwel uitsluitend die optie gebruikt (dus dagelijks). Zo nu en dan als het nodig is, levert geen enkel probleem op.
Goed, ik heb zelf wat gezocht in plaats van dingen gepapegaait. Het scheelt ongeveer 10% capaciteit op de levensduur van de accu bij 'regelmatig' gebruik.

Valt opzich mee...

[ Voor 0% gewijzigd door Quinny op 11-08-2011 23:30 . Reden: spelfout ]

• zonnigtype
Quinny schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:26:
[...]

Ik zie mijn ouders al in de trein zitten met al hun kampeerspullen (goed, dan nemen ze de tent in plaats van de caravan...).

En dan nog lopen naar de camping? Er zijn weinig campings in de buurt van treinstations...
Ik zie mezelf wel zo zitten. Al talloze spetterend mooie vakanties aan overgehouden, de notities, vele kaarten, foto's, en onvergetelijke avonturen zijn het tastbare (en wat vergankelijker) bewijs ervoor. Niet alle campings staan op kaarten, en met een beetje voorbereiding kun je ver komen (al hoeft zelfs dat niet echt, maakt het wel spannender). Daar hebben we tegenwoordig das wunderschöne welt weite web voor. Conclusie: met trein, tent, fiets en/of rugzak in combinatie met camping en/of wild kamperen (mits natuur respecterend) is prima mogelijk. Je kunt talloze dia en digitale foto series hier komen bekijken ter illustratie. Staat natuurlijk in geen enkele prospectus. Hebben we dan ook geen enkele behoefte aan.

• NielsTn

Denk verder.
* NielsTn gaat ook meegenieten met limburgs gerstenat d'r bij :) :9

• Quinny
zonnigtype schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:31:
[...]

Ik zie mezelf wel zo zitten. Al talloze spetterend mooie vakanties aan overgehouden, de notities, vele kaarten, foto's, en onvergetelijke avonturen zijn het tastbare (en wat vergankelijker) bewijs ervoor. Niet alle campings staan op kaarten, en met een beetje voorbereiding kun je ver komen (al hoeft zelfs dat niet echt, maakt het wel spannender). Daar hebben we tegenwoordig das wunderschöne welt weite web voor. Conclusie: met trein, tent, fiets en/of rugzak in combinatie met camping en/of wild kamperen (mits natuur respecterend) is prima mogelijk. Je kunt talloze dia en digitale foto series hier komen bekijken ter illustratie. Staat natuurlijk in geen enkele prospectus. Hebben we dan ook geen enkele behoefte aan.
Een fietsvakantie zie ik mezelf wel doen, maar de trein niet... De laatste tijd is het om en om, 1 jaar kamperen, 1 jaar op familiebezoek in Spanje.

Ik heb vooral mijn ouders in mijn achterhoofd, die gaan al zolang ik me kan herinneren elk jaar met de sleurhut eropuit. Allebei rond de 60 en met gezondheidsproblemen. Ik zie ze echt niet met een rugzak richting de trein gaan...

• NielsTn
Quinny schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:37:
[...]

Een fietsvakantie zie ik mezelf wel doen, maar de trein niet... De laatste tijd is het om en om, 1 jaar kamperen, 1 jaar op familiebezoek in Spanje.

Ik heb vooral mijn ouders in mijn achterhoofd, die gaan al zolang ik me kan herinneren elk jaar met de sleurhut eropuit. Allebei rond de 60 en met gezondheidsproblemen. Ik zie ze echt niet met een rugzak richting de trein gaan...
tsja... Misschien is het veiliger/wijzer/verstandiger om met gezondheidsproblemen juist verkeer te mijden en gezellig de trein te pakken (of een bootvakantie over de Rijn tot aan Zwitserland?) just a thought...
valt op hoe mensen vastzitten in hun gedrag/patroon/levenswijze...

it'll be a very hard awakening when oil runs out for those who can't and/or won't adapt...

• Quinny
NielsTn schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:40:
[...]

tsja... Misschien is het veiliger/wijzer/verstandiger om met gezondheidsproblemen juist verkeer te mijden en gezellig de trein te pakken (of een bootvakantie over de Rijn tot aan Zwitserland?) just a thought...
valt op hoe mensen vastzitten in hun gedrag/patroon/levenswijze...

it'll be a very hard awakening when oil runs out for those who can't and/or won't adapt...
Dat ligt aan de aard van die gezondheidsproblemen...

Met een elektrische auto direct op zonne-energie en een tent is zo'n kampeervakantie volgens mij nog steeds goed te doen... Er zullen altijd manieren gevonden worden om dezelfde dingen te kunnen blijven doen...

• AllesKan
NielsTn schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:40:
Tegen die tijd kunnen we allemaal via kolengestookte centrales nog een paar duizend jaar doorrijden. Ik maak me meer zorgen om de afgeleide producten die allemaal van olie gemaakt worden, daar krijgt iedereen last van, of je nu dagelijks in de auto stapt of op de fiets...

• NielsTn
Quinny schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:48:
[...]

Dat ligt aan de aard van die gezondheidsproblemen...

Met een elektrische auto direct op zonne-energie en een tent is zo'n kampeervakantie volgens mij nog steeds goed te doen... Er zullen altijd manieren gevonden worden om dezelfde dingen te kunnen blijven doen...
... Ten koste van andere bevolking/culturen... Als je zo blijft handelen en redeneren.... Nou ja, ik neem je niet serieus meer qua duurzaamheid, helaas

• zonnigtype
Volgens mij moeten we hoogstnodig de koffer op gaan zoeken.

... deze discussie kost veel te veel steenkolenstroom.

Trustuh! :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
NielsTn schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:55:
[...]

... Ten koste van andere bevolking/culturen... Als je zo blijft handelen en redeneren.... Nou ja, ik neem je niet serieus meer qua duurzaamheid, helaas
Ik zeg niet dat ik die andere manieren ga uitvinden of gebruiken... Ik bedoel dat als er winst uit te halen valt er altijd mensen zullen zijn die het willen doen.

Zolang ik duurzaamheid zelf maar serieus neem. Op dit moment kom ik helaas niet verder dan 4 dagen in de week thuis werken en zuiniger omgaan met water en energie.

Alleen al door m'n computer-gedrag te veranderen kon ik bijna 1/4 besparen op de energierekening. Dan maar iets langer wachten op downloads...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ik ben ook nog wakker, helaas (dan maar wat minder diep in de min op de Ferraris...).

Ik vond een verschrikkelijk bericht op Solarpowerportal.com (begin juli), over een werkelijk verbijsterende serie e-mails tussen de warm onder een dekentje tegen elkaar aan liggende Britse overheid en de grote kernenergie centrale bouwers, over "hoe gezamenlijk om te gaan met de gevolgen van de nucleaire ramp in Japan" om de Nuke business te redden. E-mail verkeer gepubliceerd door The Guardian, 136 pagina's lang (heb net de eerste dikke twintig gelezen).

http://www.solarpowerport..._to_save_t54_industry_54/

http://www.guardian.co.uk...r-uk-government-fukushima

Is deze berichtgeving hier al eerder gepasseerd? Ik vind hem absolutely shocking (ook al vermoed ik al jaren veel te enge verbanden tussen de hyper-hypocrieten van de Staat en de commerciële nuke bouwers). Niet alleen vanwege de ongelofelijke details in de "conversaties". Maar vooral vanwege de strekking: "dit lossen wij als UK Government in volledige en zeer innige samenspraak met, en voorzien van informatie van, de nuke bouwers, wel eventjes op". Dit is zo onvoorstelbaar schandalig, de schaamteloosheid van deze zeer intieme samenwerking (die veel verder gaat dan een LAT relatie - het is hoererij ten top).

Als iets dergelijks gaande zou zijn tussen beleidsambtenaren in NL en "duurzame energie industrie vertegenwoordigers", en dat in de openbaarheid zou komen, zou de DE sector volledig worden afgeslacht en op het openbare vuur in de fik worden gestoken tot er geen spaan meer van heel zou zijn (de "government officials" zouden natuurlijk, als vanouds, volledig buiten schot blijven).

Dan is die standaard opmerking van Westinghouse onderaan hun e-mails aan Britse government officials "Please consider the environment before printing this e-mail!" natuurlijk niet alleen volledig misplaatst, maar echt te beestachtig voor woorden.

Man, man, man. En maar beweren dat ze op eigen benen kunnen staan. Die sector flikkert als een kaartenhuis in elkaar als de Rijksambtenaren de handen van ze af zouden trekken (wat ze natuurlijk nooit doen, veel te lucratief die innige band met de nuke sector) ... "Vrije" markt mijn grootje! Stalinisme van het zuiverste water! Ze hebben in UK net per 1 augustus de feed-in voor 50 kWp - 5 MWp PV-projecten stopgezet, die ongelofelijke schurken...

... de waarheid is altijd veel erger dan een normaal mens kan bevroeden. Hij is verschrikkelijk en stuitend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik ga vandaag op fietsvakantie.. :) Zuid-Schotland. Dus tot over 2 weken!

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Quinny schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:37:
Ik heb vooral mijn ouders in mijn achterhoofd, die gaan al zolang ik me kan herinneren elk jaar met de sleurhut eropuit.
Iets blijven doen 'omdat we het altijd zo gedaan hebben' is niet echt een volwassen reden, vind ik. Een jaar of vijf geleden heb ik mijn ouders eens voorgerekend wat het hebben en gebruiken van hun caravan ze per jaar kostte - buiten de directe kosten van hun vakantie om. Dan heb ik het vooral over de werkelijk enorme kosten van het 48 weken per jaar onnodig rijden van een veel te zware auto, maar ook de stalling en onderhoud van de caravan.

Ik weet het bedrag niet meer precies maar het ging om vele duizenden euro's, voor ongeveer 70-80% voor rekening van die onnodig zware auto.

Ze schrokken zich lam wat die paar weekjes met de caravan ze kostten en hebben hem weggedaan en zijn (veel) kleiner gaan rijden. Van die paar duizend euro die ze daarmee uitspaarden gaan ze nu lekker naar appartementjes en, helaas, af en toe op vliegvakantie. Als ik nog eens een keertje helemaal niets meer te doen heb wil ik er nog wel eens aan gaan zitten om uit te rekenen hoeveel meer of minder duurzaam ze nu op vakantie gaan, maar ze rijden nu in ieder geval niet meer onnodig in een stalen monster van anderhalve ton door de stad, en dat is ook wat waard. En als ze naar Frankrijk rijden gaat dat nu niet meer met een combinatie van 2300+ kg maar met een autotootje van 900kg.

Mijn vader vindt het ook nog eens comfortabeler rijden.
SunshineCompany schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:26:
Ik ga vandaag op fietsvakantie.. :) Zuid-Schotland. Dus tot over 2 weken!
Fiets je daar heen? Wat cool! Van een land met veel regen naar een land met veel regen, respect hoor. Fietsvakantie lijkt me erg leuk, maar ik verdom het vierkant om in de regen te fietsen. Ik heb vroeger heel lang een krantenwijk gehad, ik heb genoeg in de regen gefietst to last me a lifetime.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 12-08-2011 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 23:56:
@Jeroen: Interressant idee :Y
Moet ik dan denken aan het meten bij bedrijven/winkels of alleen bij woonhuizen?
Beiden, denk c.q. hoop ik.
is het je bedoeling om het naast je huidige baan te doen of zou je op termijn -ooit- er je beroep van willen maken?
Als het er van komt zal het sowieso naast mijn huidige baan moeten doen, maar wie weet, ooit...
Misschien een idee om eens wat te kletsen met JOBA, die heeft naast zijn huidige baan een soort adviesbureau opgericht voor energie besparende projecten-zie ook zijn website groenejoule;
Yep, die ken ik wel :)
Of er vraag zou kunnen zijn? dat is lastig, sommige mensen zijn gewoon niet geinteresserd in stroomverbruik enz. meestal zijn ze wel geinteresserd als er financieel voordeel te halen is.
Dat is inderdaad het probleem in onze huidige maatschappij, we hebben een ruilmiddel (geld) gekozen wat lang niet alle kosten van onze acties beschrijft en dat is een grote fout geweest. Als zaken als vervuiling en onmenselijkheid zouden worden meegenomen zouden we allang een duurzame samenleving hebben gehad. Sterker nog, in dat geval zou het opzetten van een onduurzame samenleving veel te duur zijn geweest.
Enymate :? nog nooit van gehoord, kan je daar iets meer over vertellen?
Dat is een systeem wat werkt met sensoren die je op je aardgas-, drinkwater- en elektriciteitsmeter kunt plakken, en die dus het verbruik van die drie kan loggen. Aan de elektriciteitssensor heb ik niets, omdat we een draaischijfmeter hebben die soms terugdraait en dat snapte in ieder geval de versie 1 niet. Maar dat is niet zo erg, dat heb ik met Plugwise al zeer nauwkeurig ondervangen.

Website.
Is het trouwens ook niet slimmer om meer de kant van het Gas(besparen) op te gaan? ik bedoel, als je op gas bespaart merk je dat veel sneller in je portemonnee; zoals je weet is de verhouding gas / elektra op je jaarafrekening
70/30 %(toch)
Ik zie dat er na jou opmerking al over gediscussieerd is. Het is inderdaad waar dat aardgas, of meer specifiek: woningverwarming, in de vrijwel alle huishoudens de grootste post op de rekening is. Maar daarop besparen vergt toch vaak ingewikkelde en dure acties. Besparen op elektriciteit is vaak veel simpeler. Het overhalen van een schakelaar kan al voldoende zijn voor een flinke besparing. Bij het vervangen van bv. een koelkast is het nauwelijks meer moeite of geld om een echt zuinige uit te zoeken. Ook het plaatsen van zonnestroompanelen is technisch vaak makkelijk; panelen op het dak, kabeltje naar binnen, omvormer in het stopcontact, en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ elektrische auto verhalen

Zowel de Nissan Leaf (helemaal) als de Opel Ampera (in mindere mate) doen flinke afbreuk aan dat wat mensen nou eenmaal gewend zijn. Wat ze gewend zijn is wellicht niet altijd super ecologisch, dat klopt.

Een auto zoals de Volvo V60 heeft veel minder nadelen en sluit dus wel aan op wat mensen zoal doen. De stap wordt daarmee veel acceptabeler daar voor te kiezen.

Zoals gezegd een plug-in hybride met een range van 50km.
Een CO2 uitstoot die gelijk is aan de Ampera.
Gezien het vermogen en het koppel (215 pk en 440 Nm) verwacht ik geen beperking tav de trekhaak.

Het acceptabeler zijn zorgt voor een veel groter bereik (qua publiek), dus lijkt me die auto veel relevanter dan de 4 zits Opel. Als ''de ouders'' met hun sleurhut op vakantie gaan, maar de rest van het jaar wel elektrisch rijden is er ook veel gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb gisteren twee man over de vloer gehad die onderzoek doen namens Vitens ( waterleveringsbedrijf in groot deel van NL ). Ze doen onderzoek naar wat Vitens nog meer kan doen om het waterverbruik te verminderen en welke diensten ze nog meer kunnen gaan aanbieden.

Zo kwam dus ook een grijs water systeem voor de toiletten / wasmachine ter sprake. :) Was een erg leuk en interessant onderzoek :).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

JeroenH schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:44:

Fiets je daar heen? Wat cool! Van een land met veel regen naar een land met veel regen, respect hoor. Fietsvakantie lijkt me erg leuk, maar ik verdom het vierkant om in de regen te fietsen. Ik heb vroeger heel lang een krantenwijk gehad, ik heb genoeg in de regen gefietst to last me a lifetime.
Vandaag vanuit Twente naar slaapplek rond Amersfoort, morgen naar de Ferry in Ijmuiden. Dan naar Newcastle, daar rondje van 1500-2000km in ruim 2 weken. Dan terug naar Ijmuiden, naar Rotterdam, Arnhem, terug naar huis. Regen? Daar fietsen we omheen, niet doorheen. Ik had nu op de fiets moeten zitten.. alleen (je raadt het al..) het regent. Dus we wachten even. Moet vandaag 80km fietsen, 20km/h gemiddeld, dus in 4 uur zijn we er. Dan kom ik liever wat later aan..

Merken jullie trouwens ook dat het 'stimuleringsregelingen' regent door 't land voor PV? Het is allemaal met laag plafond, maar toch..! En dan zijn d'r altijd boeren die WEL aanvragen, maar NIET zeker weten dat ALS ze krijgen, ze het ook doen.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:51:

Zowel de Nissan Leaf (helemaal) als de Opel Ampera (in mindere mate) doen flinke afbreuk aan dat wat mensen nou eenmaal gewend zijn. Wat ze gewend zijn is wellicht niet altijd super ecologisch, dat klopt.
...
Even nuanceren naar wat mensen NU gewend zijn. De meeste auto's uit de jaren 70 en 80 hadden ook niet echt een enorme actieradius. Meestal kon je na 300-400km een pomp opzoeken. Op sommige routes was het lastig een pomp te vinden die open was (vooral bij rijden in de nacht). Dat momenteel auto's, voornamelijk door de toename van de tankgrootte een flinke afstand af kunnen leggen en er iedere 10-50 km een 24h/7 pomp beschikbaar is heeft "ons" gewoon verwend.

De Ampera en de (plug in) hybrides zijn gewoon in de basis fossiel gestookte auto's waarvoor kunstmatig een markt is gecreëerd door fiscale maatregelen. De CO2 cijfers zijn voor dat soort auto's ronduit manipuleerbaar en onwerkelijk door de testmethodiek en rekenmethoden die toegepast worden om die cijfers te produceren.

Een elektrische auto zoals de Leaf is op DIT moment vooral geschikt voor dik 90% van het woon-werkverkeer. Voor langere afstanden (bijvoorbeeld bij vakanties) is de actieradius wel minder dan wat men nu gewend is, maar met wat creativiteit best te gebruiken. Die ene keer in het jaar kan je altijd een auto huren als je perse wilt.

Oh....en ik dacht dat hybrides en elektrische voertuigen niet mochten trekken??

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 21:52
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:51:
Volgens mij haal je de Opel Ampera (Hybride) en Nissan Leaf (Full electric) door elkaar. De Ampera initieert ook, na ik geloof, 50km een verbrandingsmotor. Dit is echter geen motor die de wielen aandrijft maar een generator welke weer de accu van stroom voorziet. Persoonlijk een concept wat mij erg aanspreekt want het zou wel eens efficiënter kunnen zijn en beter voor de accu om 'op tijd' weer van stroom voorzien te worden. Daarnaast is het the best of both worlds. Een bewuste rijder kan de grootste tijd van het een jaar waarschijnlijk puur elektrisch rijden (opladen thuis en op kantoor) en als het nodig is heb je altijd nog een back-up om langere afstanden af te leggen. Hierdoor is ook een veel kleinere accu nodig, wat best een stuk duurzamer zou kunnen zijn. De prijs is volgens mij alleen nu niet mis.

Daarnaast is er nog een mega groot voordeel van elektrisch rijden (voor de slimme rijder); bijna niet meer hoeven tanken. Nu zal iedereen zeggen dat het volgooien met 40-50L maar eventjes kost, maar toch kost het van de snelweg afrijden, volgooien, betalen en weer invoegen (op snelheid geraken) een aanzienlijke hoeveelheid tijd op jaarbasis voor met name werkend Nederland.

Tot slot met betrekking tot het trekken van last (aanhanger, caravan etc.) zou elektrisch in theorie prima moeten kunnen werken, er is veel koppel praktisch direct beschikbaar. Het kost hoe dan ook alleen meer energie en dat is juist zo schaars in een elektrische auto, dus de range zakt dramatisch in net als bij benzine en diesel maar daar is de energievoorraad minder een issue.

[ Voor 12% gewijzigd door Banjy op 12-08-2011 11:30 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@Opel Ampera en andere series-hybriden: je rijdt dus een groot deel van de tijd rond met een zinloos brok aluminium onder de motorkap. En de auto's van nu zijn al niet zo licht.

Ik vind het zo jammer dat er qua autogewicht zo'n onduurzame trend aan de gang is - al decennia, overigens.

Maak een auto de helft lichter (wat kan) en 2x zo aerodynamisch (wat kan) en hij rijdt 1:50 als je per sé fossiel wil, of hij komt op de huidige accutechnologie 400km ver.

En dan is er de voor mij maar moeilijk te begrijpen 'kan niet'-cultuur als we het hebben over minder of helemaal niet autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:42:
Maak een auto de helft lichter (wat kan) en 2x zo aerodynamisch (wat kan) en hij rijdt 1:50 als je per sé fossiel wil, of hij komt op de huidige accutechnologie 400km ver.
De Citroen AX diesel haalde 1:30. In 1986!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:49:
De Citroen AX diesel haalde 1:30. In 1986!
My point exactly, dat ding woog, wat, 600kg of zo? Ik had ooit een hele oude Suzuik Alto, daarmee reed ik ook iets van 1:25.

Maar een gemiddelde middenklasser (Astra, Golf, Focus) weegt nu dik twee keer zo veel (vaak meer) en verbruikt ook twee keer zoveel. Pas de laatste tijd wordt daar met downsizing van de motoren wat aan gedaan, maar dat is natuurlijk het paard achter wagen spannen: maak die dingen nou lichter! Maar ja, dat is tegen de wapenwedloop op de weg in, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@Opel Ampera en andere series-hybriden: je rijdt dus een groot deel van de tijd rond met een zinloos brok aluminium onder de motorkap. En de auto's van nu zijn al niet zo licht.

Ik vind het zo jammer dat er qua autogewicht zo'n onduurzame trend aan de gang is - al decennia, overigens.

En dan is er de voor mij maar moeilijk te begrijpen 'kan niet'-cultuur als we het hebben over minder of helemaal niet autorijden.
Dat heeft allemaal te maken met comfort en wat men van een auto verwacht. Wie heeft een airco nodig? Is gewoon een kilo of 6. Buiten het gewicht dan ook nog eens het koude middel dat niet echt bevorderlijk is voor het milieu. En 11 procent hoger brandstrof verbruik. 11 airbags... heel veel extra gewicht, nodig? Stuurbekrachtiging? Elektrisch verstelbare stoel. Elektrische ramen. Actieve vering. Elektrisch dakraam.
Het kan inderdaad veel lichter. Maar niet voor een prijs die mensen er voor willen betalen.
En dan is er nog de emotie factor. Een auto moet mooi zijn, moet veel vermogen hebben.

Aan de andere kant de grootste bijdrage aan een hoger brandstof verbruik is wel het milieu.

[ Voor 7% gewijzigd door Derby op 12-08-2011 12:03 . Reden: Opties toegevoegd. ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:06
Jeroen in mijn optiek is de trein of openbaar steeds minder een serieus alternatief.
Tuurlijk ik ben het met je eens je moet proberen dicht bij je werk wonen.

Maar laat ik eens een voorbeeld geven wat eigenlijk veroorzaakt is door de overheid met het OV. De NS wordt afgerekend op punctionaliteit dit lukt ze matig en daarom verhogen ze de reistijd in de dienstregeling dan is het makkelijker op tijd rijden. Dit lijkt beter maar als reiziger heb je er niks aan. Je wordt naar de auto gejaagd.

Ik reed een traject waar de trein rechtstreeks ging met 2 min Adam CS inmiddels 4 jaar later staat de trein daar 10 min stil volgens dienstregeling.

De reistijd in 2006 was 45min in 2011 61min, tja dat is niet leuk.
De snelweg is in de tussentijd fantastisch geworden vroeger was A1 richting amsterdam altijd file nu kan ik altijd 100 km/uur rijden.
Auto 2006 +/- 50 min --> 2011 +/-35 min.

Ik heb daarom toch maar een Citroen C1 gekocht het werd me te gek. Ik rij 1 op 21 (4,8l/100km) dat is niet zo schoon als de trein maar toch.
Trein volgens NS 39 gr/km CO2 (Wel veel atoomstroom blijkt uit het jaarverslag van NS)
Auto volgens Citroen 103 gr/km CO2 bij (4,5l/100km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even kijkend op de Sunny Beam:
Besparing CO2 vanaf eind november: 1427,73 kg.

Als je Citroen 103 gr/km CO2 verbruikt, dan zou ik 13861 km CO2-neutraal kunnen rijden met die auto (vanaf november 2010 tot nu!).

Ik zou me dan niet echt schuldig voelen in die auto.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
[b][message=36566854,noline][...]
Inderdaad jammer. Begin vorig jaar zijn we bij ons op het werk naar een kleinere kantoorruimte gegaan. We werken nu allemaal 4 dagen in de week thuis. Eén keer in de week komen we bij elkaar voor een bespreking, al doen we dat de laatste tijd ook steeds vaker thuis, via Skype.

Al met al zit ik nu gemiddeld op net iets meer dan 100km per week met de auto. Het jaar voor we hiermee begonnen moest ik iedere twee weken drie keer tanken, nu tank ik ongeveer één keer in de maand.

De trein heb ik geprobeerd, de vertragingen en ruim twee keer langere reistijd maken het een erg onprettige ervaring. Daarnaast is het niet fijn om 30 kilo server naar het station te slepen... (goed, eens in de paar maanden...)

Overigens vorige week m'n 16 jaar oude autootje een flink grote beurt gegeven. Het kostte bijna €1800, maar ik kom nu twee keer verder met een tank! (de remmen liepen aan en de katalysator was bijna verstopt... :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Quinny schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:14:
[...]

Overigens vorige week m'n 16 jaar oude autootje een flink grote beurt gegeven. Het kostte bijna €1800, maar ik kom nu twee keer verder met een tank! (de remmen liepen aan en de katalysator was bijna verstopt... :+ )
Dan heb je toch heel wat keren staan te snurken aan de pomp zeg. 50% !!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 21:52
Dat is nog maar de vraag, de Nissan Leaf heeft ook een 'te groot' accupakket voor een groot gedeelte van de tijd wat weer extra gewicht toevoegt. Maar goed je punt is natuurlijk volledig terecht; eerst efficiënter maken door een lager gewicht en betere aerodynamica.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenH schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:56:
[...]

My point exactly, dat ding woog, wat, 600kg of zo? Ik had ooit een hele oude Suzuik Alto, daarmee reed ik ook iets van 1:25.

Maar een gemiddelde middenklasser (Astra, Golf, Focus) weegt nu dik twee keer zo veel (vaak meer) en verbruikt ook twee keer zoveel. Pas de laatste tijd wordt daar met downsizing van de motoren wat aan gedaan, maar dat is natuurlijk het paard achter wagen spannen: maak die dingen nou lichter! Maar ja, dat is tegen de wapenwedloop op de weg in, natuurlijk.
De toename van massa is terug te voeren op veiligheidsmaatregelen en luxe van de auto's. Een auto tot halverwege jaren 90 loste bijna op in de muur bij de crashtests van euroncap, had arko (alle ramen kunnen open en hooguit een cassette/CDspeler. Door sterke marketing is de mening van het publiek veranderd zodat dit niet meer geaccepteerd wordt. Alles MOET 5 sterren hebben, ABS, Airco, cruise control, elektrische ramen, etc. De herprogrammering is goed gelukt. Ik onderschrijf niet dat auto's nu naast twee keer zoveel massa ook gemiddeld twee keer meer brandstof verbruiken. Dat is toch meer afhankelijk van aerodynamica...en die is lang niet in alle gevallen (veel) slechter geworden.

Klein voorbeeldje (en nostalgie van de achterbank).

Astra 1993 (3drs, 1.6 71pk):
l: 4.05m
b: 1,69m
h: 1.41m
m: 950kg

gem verbr: 6.4l/100km (werd wel redelijk gehaald...weet ik nog uit ver verleden)

Astra 2011 (5drs, 1.4 120pk (+ 69%)):
l: 4.42m (+ 9%)
b: 1.81m (+ 28%)
h: 1.51m (+ 7%)
m: 1293kg (+ 36%)

gem verbr: 5.9l/100km (volgens de verbruiksmonitor van autoweek ligt richting de 8l/100km meer in lijn der verwachtingen).

Ford en Mazda dacht ik, zijn bezig met het succesvol verlichten van hun auto's ten opzichte van de vorige generatie, maar ik geef je 100% gelijk dat de "ik wil altijd maar meer mentaliteit" goed heeft huisgehouden in autoland. Het formaat en uitrustingsniveau van auto's zijn in de laatste 10 a 15 jaar geëxplodeerd ten opzichte van een lange periode daarvoor. Heel veel massa is gaan zitten in de botsbestendigheid en passagierbescherming. Een relatief lichte en onveilige auto in de handen van een goed chauffeur is echter nog steeds veiliger....nou goed...je snapt em :).

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheese_man schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:25:
Even nuanceren naar wat mensen NU gewend zijn. De meeste auto's uit de jaren 70 en 80 hadden ook niet echt een enorme actieradius. Meestal kon je na 300-400km een pomp opzoeken. Op sommige routes was het lastig een pomp te vinden die open was (vooral bij rijden in de nacht). Dat momenteel auto's, voornamelijk door de toename van de tankgrootte een flinke afstand af kunnen leggen en er iedere 10-50 km een 24h/7 pomp beschikbaar is heeft "ons" gewoon verwend.
Nu is 2011 en niet 1970 of 1980. Nu is nu.
De Ampera en de (plug in) hybrides zijn gewoon in de basis fossiel gestookte auto's waarvoor kunstmatig een markt is gecreëerd door fiscale maatregelen. De CO2 cijfers zijn voor dat soort auto's ronduit manipuleerbaar en onwerkelijk door de testmethodiek en rekenmethoden die toegepast worden om die cijfers te produceren.
Het zijn elektrische of semi elektrische auto's. Als je de eerste x km elektrisch kan rijden levert dat flinke voordelen op voor het milieu en voor de beurs. De CO2 cijfers van de normale auto zijn ook niet correct omdat daar de productie van de benzine/diesel niet in zit. Toch heb je wel eens getallen nodig om dingen te organiseren.
Een zuinige auto wordt wat ontzien in de belastingheffing bijvoorbeeld. Daarvoor heb je wel iets nodig.
Het gaat dan toch niet om de absolute waarheid van het getal zelf.
Ik rij zuiniger dan de cyclus voor de verbruikswaarden. Dat kan ook.
Een elektrische auto zoals de Leaf is op DIT moment vooral geschikt voor dik 90% van het woon-werkverkeer. Voor langere afstanden (bijvoorbeeld bij vakanties) is de actieradius wel minder dan wat men nu gewend is, maar met wat creativiteit best te gebruiken. Die ene keer in het jaar kan je altijd een auto huren als je perse wilt.
Een obstakel voor heel veel mensen. Met een Ampera, maar even goed met de V60 plugin heb je dat niet.
Als ik een auto nodig heb voor een langer stuk is er niet veel creatiefs aan te verzinnen.
Oh....en ik dacht dat hybrides en elektrische voertuigen niet mochten trekken??
Dat klopt deels. Elektrische niet, maar ik verwacht dat de V60 plugin hybride dat wel mag.
Die kan in dat geval op diesel verder zonder de accu's over te belasten.
Pagina: 1 ... 110 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.