Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.885 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Gasschuif schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 16:57:
[...]
Mijn woning is uit 1972 en is in de loop der jaren verbeterd qua isolatie, dak dikker en vloer met PUR.
...
Mijn gasverbruik is 950m3 per jaar. Ik stook echter veel de houtkachel.
Is dit een tussenwoning? Ons huis uit 1963 (145m2) heb ik ook grondig geïsoleerd, ik ben nu het dak nog opnieuw aan het isoleren (3cm glaswol -> 12cm steenwol + de oude 3cm glaswol). Samen met de houtkachel verstoken wij nog geen 450m3 gas/jaar al 2 jaar lang. 950m3 komt dan wel als erg veel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
JakeNL schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:22:
[...]

Is dit een tussenwoning? Ons huis uit 1963 (145m2) heb ik ook grondig geïsoleerd, ik ben nu het dak nog opnieuw aan het isoleren (3cm glaswol -> 12cm steenwol + de oude 3cm glaswol). Samen met de houtkachel verstoken wij nog geen 450m3 gas/jaar al 2 jaar lang. 950m3 komt dan wel als erg veel over.
Heb je enig idee wat de invloed is van de houtkachel op jullie gasverbruik? Wij verbruiken hier op dit moment ongeveer 1000 a 1100m3 gas voor het stoken per jaar ( zonder houtkachel ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
flitspaal.nl schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:38:
[...]

Heb je enig idee wat de invloed is van de houtkachel op jullie gasverbruik? Wij verbruiken hier op dit moment ongeveer 1000 a 1100m3 gas voor het stoken per jaar ( zonder houtkachel ).
Bij de aankoop van het huis hebben we die houtkachel direct laten plaatsen, ik heb dus geen data van een situatie zonder kachel. Ik kan je eventueel wel de Excel file met wekelijks gasverbruik mailen, dan kan je vergelijken met je eigen gegevens (en graaddagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@eric-pvt.
Je mag eenmalig een groter bedrag aan je kinderen schenken, ik dacht zo'n €24000,-. Dat bedrag moet dan wel gebruikt worden voor o.a. woningverbetering.
Ik zou zeggen: als ouder laat ik bij het kind een PV-installatie aanleggen, een zonneboiler plaatsen, de spouw isoleren en een warmtepomp plaatsen.
Geen slecht idee, toch?
Nul Eurie belasting.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

flitspaal.nl schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:38:
[...]

Wow, wij doen 1060 momenteel met een zonneboiler. Mijn schoonouders gaan verbouwen en wilden een kachel. Had ze laatst er op gewezen dat ze ook hun cv/vloerverwarming er op kunnen aansluiten. Helaas zien ze af van de kachel.

[ Voor 19% gewijzigd door PcDealer op 09-08-2011 09:53 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@JakeNL.
Zorg er dan wel voor dat je Gewogen graaddagen gebruikt, anders klopt de vergelijking niet.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 21:52
Schinnen-groen schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 09:50:
@eric-pvt.
Je mag eenmalig een groter bedrag aan je kinderen schenken, ik dacht zo'n €24000,-. Dat bedrag moet dan wel gebruikt worden voor o.a. woningverbetering.
Ik zou zeggen: als ouder laat ik bij het kind een PV-installatie aanleggen, een zonneboiler plaatsen, de spouw isoleren en een warmtepomp plaatsen.
Geen slecht idee, toch?
Nul Eurie belasting.
En besparing van een hoop energiebelasting, win-win :P

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@schinnen-groen,
dat is leeftijdsgebonden als ik het wel heb.
Benut zo mogelijk de eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen tot 35 jaar.
http://financieel.infonu....-niet-altijd-gunstig.html
zie ook de link onderaan bij <slot>

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
JakeNL schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 09:40:
[...]

Bij de aankoop van het huis hebben we die houtkachel direct laten plaatsen, ik heb dus geen data van een situatie zonder kachel. Ik kan je eventueel wel de Excel file met wekelijks gasverbruik mailen, dan kan je vergelijken met je eigen gegevens (en graaddagen)
Oe graag! mkleinman - at - flitspaal - dot - nl :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

JakeNL schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:22:
[...]

Mijn huis is voor 80 % tussenwoning, het is een zg "geschakelde" bungalow. Dit houd in dat de zijmuren voor 20% contact hebben met de buitenlucht. de andere 80% zit vast aan de buren. Ook is de spauw matig geisoleerd. De oppervlakte is 180 m3, punten dus waar mijn huis slechter scoord als het jouwe. Het isolatie plan is echter nog gaande, dus wellicht gaat dit beter worden in de toekomst. Alle glas in het huis (en dat is veel) is HR++.
Per jaar draai ik er ongeveer 5 m3 hardhout door.

Onbetaalbaar zijn de gezellige momenten, kijkend in de vlammetjes en genietend van de directe warmtestraling :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 09-08-2011 10:30 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Gasschuif schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:14:
[...]
...
Onbetaalbaar zijn de gezellige momenten, kijkend in de vlammetjes en genietend van de directe warmtestraling :)
Dat zijn de momenten waar je het sjouwen met boomstammen, het zagen en het bukken tijdens het kloven en stapelen weer vergeet ;)

Overigens heb ik mijzelf wel verwend met een logmatic houtklover uit mijn 'energie-bespaar-potje'. Dat ding voorkomt een hoop rugpijn en gevaarlijke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gasschuif schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:14:
[...]

DIe warmtestraling kan ik mij levendig voorstellen, daarom wil ik ook al jaren vloer en/of wandverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@eric-pvt. Inderdaad, je moet dus wel jonger dan 35 jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het bouwen van een aquarium.
Hier helaas geen tips kunnen vinden dus heb ik het maar maar een beetje op m'n gevoel gedaan.
De boel is nu zo goed als klaar dus ik kan beginnen met de inrichting.

Achter en onder de bak zit 2cm piepschuim voor warmte isolatie en ter voorkoming van schade aan de bak.
In het kastje zit een 200 liter Eheim pomp die 5 continue verbruik heeft, heel netjes.

De hoofdverlichting is 2 x T8 TL van 18 watt. Hiervan heb ik de simpele vsa door een elektronische vervangen.
Geen trilling in het licht, zuiniger en snelle start.
Die verlicht draait maar een paar uur per dag voor de plantengroei.
En tzt komen hier LED strips voor in de plaats.

Daarnaast heb ik een LED buis die 2.2 watt verbruikt en erg mooi schemerlicht geeft.
Niet voldoende voor optimale plantengroei maar erg mooi in de vroege ochtend en late avond.

Foto's maken valt enorm tegen. Deze is aardig gelukt.
Daarna wat bewerkt om dichter in de buurt van de werkelijke helderheid met 2 watt LED te komen.
Het lijkt misschien wat flets maar dat is het zeker niet.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/fzal55.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:53
Nieuwsgierigheid: hoeveel kWh per jaar verbruikt zo'n aquarium nou per jaar zo'n beetje? Dus, met verwarming, verlichting, pomp?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
JeroenH schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:15:
[...]

Nieuwsgierigheid: hoeveel kWh per jaar verbruikt zo'n aquarium nou per jaar zo'n beetje? Dus, met verwarming, verlichting, pomp?
licht klein 2.2 watt a 16 uur = 12kwh
licht groot 36 watt a 8 uur = 105kwh
pomp 5 wat a 24 huur = 43 kwh

Totaal 160 kwh zoals ik het nu heb bedacht.
Kan zijn dat de planten meer licht willen. Ik wil toch naar LED dus dat komt goed

Verwarming geen idee. Hij zit dik in de tempex en staat in de relatief warme woonkamer
Verschil tussen omgeving en de gewenste 22 graden zal meevallen hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag op zoek gegaan naar de mogelijkheden van een douche-wtw systeem. Er moet een nieuwe badkamer komen en dat gaan we energiezuinig doen

Wat mij opvalt is dat er wel waanzinnige prijzen worden gevraagd voor een zo simpel systeem.
Via onderstaande link heb ik e.e.a. goed kunnen bekijken want er zitten foto's bij.

Je gaat toch niet €1500,- betalen voor een systeem dat je met een normale syfonkoppeling, flink wat koperen leiding, een buigconstructie en wat soldeerwerk zelf kunt maken?

In het onderstaande verslag is m.i. wel vergeten om die hele koperen constructie van een degelijke isolatie te voorzien, toch?

Graag reacties van wtw-eigenaren.

http://www.google.nl/url?...3MHCNFPxfKUjh13B3z8SuOUUw

[ Voor 13% gewijzigd door Schinnen-groen op 09-08-2011 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Je bedoelt http://duurzaamroermond.n...2011/07/Douche-wtw-HT.doc
De url in de tekst is afgekapt, maar in de source weer niet...

Ah, mogelijk vanwege de edit :D

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 09-08-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:13

WouterB

3680 Wp

Ik heb de Douche-WTW van bries, kosten waren incl bezorging en aansluitset een goede 500 euro.

Hij bevalt goed en ik kan het effect merken aan het koude water (valk na het douchen is dit nog lauw). Ik heb geen idee wat het effect op gebruik is, omdat ik dit meteen bij de renovatie na aankoop heb aangelegd (ik heb dus geen voor-situatie om mee te vergelijken)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Het ziet er interessant uit.
Reeds bij de eerste douchebeurt merkte ik dat de stand van de mengkraan van half acht verschoof naar de koude kant, naar half zes en dat er dus minder warm water werd gevraagd. Hoewel mijn (slimme) gasmeter weliswaar 4 cijfers achter de komma laat zien is het lastig om per douchebeurt het gasverbruik vast te stellen en te vergelijken, want dan moet je zowel de duur van de douchebeurt verrekenen, als ander gasverbruik uitsluiten en rekening houden met de cyclus van de ketel of de gasboiler.
Eigenlijk zou je een maand voor en een maand na moeten vergelijken. Dan weet je het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@WouterB: ik heb even naar de link gekeken.
Ik begrijp nu dat er geen isolatie mag worden toegepast vanwege legionella. Stom, had ik zelf kunnen bedenken.
Die prijs van €500,- is heel mooi. Op verschillende sites vind ik toch nog bedragen van ver boven de €1200,-.
Goed zoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de technea wtw v3, de pijp versie.
erg tevreden, mooi rendement.
geplaatst in februari, en werking kunnen zien via http://www.mindergas.nl
ik betaalde iets van 300 euro, en zelf geinstalleerd, de hoofdstortpijp zat hier wel erg makkelijk bereikbaar.
http://van.wijk.net/pvt/wtw.jpg

benodgd waren slechts 1 mof, 1 ijzerzaag voor de hoofdpijp, en 2 uurtjes werk.

plaatsing:
eerst op warm en koud gehad (de gewone koude toevoer naar douche en bad)
na 2 weken enkel de warme toevoer bedient. (resultaat was al beter)
uiteindelijk direkt op de zonneboiler aangesloten (alleen warme toevoer)

link : http://www.technea.nl/home/prod=19

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 06:58:
sure,
maar pv nu vermijd latere erf-belasting, .........................
Maar dat is natuurlijk een uitstekend idee. Iemand, ook actief hier op het forum heeft het ook zo gedaan en er prachtige panelen van gekocht.

[ Voor 2% gewijzigd door _ferry_ op 10-08-2011 09:04 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:50:
ik betaalde iets van 300 euro, en zelf geinstalleerd, de hoofdstortpijp zat hier wel erg makkelijk bereikbaar.

plaatsing:

Dus als ik het goed begrijp:
T-stuk op toevoer verwarmd water van zonneboiler naar CV. Dan deze leiding als koudwatertoevoer (via de wtw-wisselaar) naar de douche gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ons putje zit snel verstopt met haren en dan moet ik weer met zo'n rubber met stok ding de boel ontstoppen.
Best te doen maar raakt een wtw ook niet snel verstop door lange haren ?
Da's weer lastig dat het perse een Duitser moet zijn die dat gaat installeren.
Of mag het eventueel ook een Nederlander zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Woodski.
Nee, het mag ook iemand zijn met een VOC-mentaliteit.

Laten we maar on-topic blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 07:26
Zojuist 2 brieven van de SDE 2010 subsidie ontvangen.

Agentschap nl:
Het bedrag wat ik in 2010 heb ontvangen is onterecht gegeven reden ik heb 0 kwh opgewekt in de periode1-9 tot 31-12 2010 en wordt verrekend met met mijn volgende uitkeringen.

Certiq:
Overzicht meetwaarden binnengekomen tussen 01-8-2011 en 07-08-2011 alle maanden staan op 0

1e fout is natuurlijk bij Certiq 01-8-2011 dit moet zijn 01-8-2010.

En natuurlijk heeft het grote dwarsliggende moeilijk doende Liander mijn standen weer is niet verwerkt :(
Als die nu is gewoon hun werk deden dan was het toch veel makkelijker.

Morgen maar weer bellen met ketenteamteruglevering waarom ze na 1,5 maand mijn standen nog niet verwerkt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
silvester6 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 17:52:
Zojuist 2 brieven van de SDE 2010 subsidie ontvangen.

Agentschap nl:
Het bedrag wat ik in 2010 heb ontvangen is onterecht gegeven reden ik heb 0 kwh opgewekt in de periode1-9 tot 31-12 2010 en wordt verrekend met met mijn volgende uitkeringen.

Certiq:
Overzicht meetwaarden binnengekomen tussen 01-8-2011 en 07-08-2011 alle maanden staan op 0

1e fout is natuurlijk bij Certiq 01-8-2011 dit moet zijn 01-8-2010.

En natuurlijk heeft het grote dwarsliggende moeilijk doende Liander mijn standen weer is niet verwerkt :(
Als die nu is gewoon hun werk deden dan was het toch veel makkelijker.

Morgen maar weer bellen met ketenteamteruglevering waarom ze na 1,5 maand mijn standen nog niet verwerkt hebben.
Sneu zeg! zag ik niet deze week een link naar een landelijk meldpunt over salderingsproblematiek? Ik ga in mijn tijdslijn een snuffelen, dan post ik em hierbij.

Ah hier:
"Op geefeensignaal.nl kunnen consumenten een klacht indienen over energiebedrijf. In 48 uur opgelost. Dus kom maar op met saldeerklachten!"

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 09-08-2011 18:49 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

liander blijft liegen als geen ander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 18:47:
[...]

Sneu zeg! zag ik niet deze week een link naar een landelijk meldpunt over salderingsproblematiek? Ik ga in mijn tijdslijn een snuffelen, dan post ik em hierbij.

Ah hier:
"Op geefeensignaal.nl kunnen consumenten een klacht indienen over energiebedrijf. In 48 uur opgelost. Dus kom maar op met saldeerklachten!"
Ik denk niet dat het een saldeer probleem is, ik heb die brief ook gehad. 22-10-2010 is bij mij de meter geplaatst en 23-10-2011 ga ik liander bellen wanneer ze mijn meter komen opnemen (1 keer per jaar a 30 euro). Heb contact gehad met agentschap en daarna wordt alles gewoon weer terug betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Jah daarna..... tis toch echt zorgen dat we met zijn alle aan het werk blijven omdat 1 bedrijf niet doet wat die moet doen.. standen GOED noteren en doorgeven aan de anderen.

Het is idd geen salderings probleem het is gewoon Liander die op zijn luie kont blijft ...

Edit:
Heb trouwens ook nog nooit een rekening gehad voor me BPM. op de plaatsing na

[ Voor 14% gewijzigd door silvester6 op 09-08-2011 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Een Nissan Leaf te duur voor je?
Afbeeldingslocatie: http://thereifixedit.files.wordpress.com/2011/08/white-trash-repairs-do-it-yourself-electric-car.jpg

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20

plaatsing:

heb je een idee waarom de aansluiting op alleen warm water bij jou beter werkt dan zoals op de site van technea staat, de meeste besparin kan worden behaald als je de wtw op zowel de warm als koudwater aasluit?

het lijkt mij dat b ij de warm en koud aansluiting, er geen koud water meer wordt bijgemengd, enkel voorverwarmd. dat zou dan theoretich betekenen dat de cv ketel dus niet extra warm water naar de douche hoeft te sturen, om dat koude water te "compenseren", maar ook dat al het water dat je gebruikt om te douchen, door de wtw gaat, waardoor dat dus sneller stroomt, en de delta t groter blijft, zodat de warmte overdracht van de wtw dus hoger kan zijn. . e.e.a. is misschien ook afhankelijk van hoe je de koudwaterleiding aansluit. het is misschien niet wenselijk om bijvoorbeeld voorverwarmd water uit de kraan van de wasbak te krijgen, als je wilt tandenpoetsen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

engelbertus schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 20:47:
[...]

Het is misschien niet wenselijk om bijvoorbeeld voorverwarmd water uit de kraan van de wasbak te krijgen, als je wilt tandenpoetsen oid.
Dat is alleen van toepassing als je koude water nog wordt verwarmd door iemand die aan het douchen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je een idee waarom de aansluiting op alleen warm water bij jou beter werkt dan
ik heb de warmtebehoefte rondom de boiler geregeld,
dus ook een (af)wasje op de boiler na het douchen.
de boiler is een redelijk forse zonneboiler, waarop ook de cv (ltv) zit.
teruggewonnen warmte word dus op meer plaatsen opnieuw aangewend
het advies van technea is van toepassing op een losse gasketel.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 15:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 10:01:

Een vraag aan de Tweakers: naar aanleiding van dit soort metingen die ik die nu nog uit hobby-overwegingen doe (en nieuwsgierigheid + de wens energiebesparing onder de aandacht te brengen) speel ik toch voorzichtig met de gedachte om dit als dienst aan te gaan bieden. Volgende maand heb ik een 2e generatie Enymate zodat ik ook aardgas/drinkwater metingen kan doen.

Het is allemaal nog enorm pril en dit jaar komt er zeker niets meer van (veel te druk met de world solar challenge). Maar als ik jullie vraag of jullie denken of er vraag zou kunnen zijn naar een soort 'energie meet-/adviesdienst', wat zeggen jullie dan?
@Jeroen: Interressant idee :Y
Moet ik dan denken aan het meten bij bedrijven/winkels of alleen bij woonhuizen?
is het je bedoeling om het naast je huidige baan te doen of zou je op termijn -ooit- er je beroep van willen maken?
Misschien een idee om eens wat te kletsen met JOBA, die heeft naast zijn huidige baan een soort adviesbureau opgericht voor energie besparende projecten-zie ook zijn website groenejoule;
Of er vraag zou kunnen zijn? dat is lastig, sommige mensen zijn gewoon niet geinteresserd in stroomverbruik enz. meestal zijn ze wel geinteresserd als er financieel voordeel te halen is.
Enymate :? nog nooit van gehoord, kan je daar iets meer over vertellen?
Is het trouwens ook niet slimmer om meer de kant van het Gas(besparen) op te gaan? ik bedoel, als je op gas bespaart merk je dat veel sneller in je portemonnee; zoals je weet is de verhouding gas / elektra op je jaarafrekening
70/30 %(toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 23:56:
[...]
Is het trouwens ook niet slimmer om meer de kant van het Gas(besparen) op te gaan? ik bedoel, als je op gas bespaart merk je dat veel sneller in je portemonnee; zoals je weet is de verhouding gas / elektra op je jaarafrekening
70/30 %(toch)
Je kosten bestaan uit een vast en een variabel deel. Ook zit er in de elektra een component teruggave EB.
Als je uitgaat van het Nibud cijfers 2011 kom je op een verbruik gemiddeld van 1.442 aan gas en 2.480 kWh aan elektriciteit.
Bij de standaard Eneco prijzen van nu kom je voor de variabele kosten op 45% elektriciteit en 55% gas.

De slimheid van waar je mee begint met besparen hangt volgens mij niet af van hoe groot je rekening is. Het gaat erom hoeveel je daarvoor moet uitgeven en wat het vervolgens opbrengt.

Voorbeeld: een pompschakelaar op je vloerverwarming kost circa 60 euro en levert 105 euro per jaar op.
Als ik een balansventilatie met WTW zou aanleggen zou ik wel warmte/gas besparen, maar zal ik dat pas over een veel langere tijd terugverdienen.
Zou je best al weten, maar dit schrijf ik alleen omdat het een vastgeroest idee is.
Wat het slimst is in jou geval hangt af van je situatie en het rendement van de investering. Dit nog aangevuld door het beschikbare budget en subsidie mogelijkheden.

Nog een voorbeeld om aan te tonen dat het niet gaat om het grootste bedrag.
De grootste kostenpost is nog altijd de hypotheek. Het aflossen hiervan levert een rendement op van (5% rente bij een IB van 42% ->) 2,9%.
Als ik er de genoemde pompschakelaar van koop is het rendement 175% het eerste jaar.
Ga ik voor de PV panelen is een rendement van 9% goed haalbaar.

Het alleen kijken naar de grootste post is dus onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:17:
Vraagje.

Is het mogelijk om een zonneboiler op zolder te zetten en de panelen 2 meter lager op het dak van een uitbouw?

Is dit hoogteverschil een probleem?

Dank
Je loopt hier tegen 1 probleem aan. Wanneer je kiest voor een systeem op druk met bijvoorbeeld vacuumbuizen dan loop je tegen een belangrijk probleem aan. Wanneer je zonneboilervat vol zit ( dat wil zeggen de maximale temperatuur is bereikt ) dan gaat je systeem in stagnatie.

Dit systeem is gebaseerd dat je vloeistof in je collector kan verdampen en zo dus leeg kan raken zonder de vloeistof permanent te slopen. Dit kan namelijk met glycol bij hoge temperaturen. Wanneer je collectoren op het laagste punt staan dan zal constant vloeistof aanwezig zijn in je collector in stagnatie. Immers je vloeistof wil op het laagste punt zijn en de verdampte gassen willen op het hoogste punt aanwezig zijn in je boilervat zelf.

Dus ik denk dat je per definitie vast zit aan een leegloop systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:10
Een leegloop systeem??
Waar loopt het naar leeg dan vloeistof stroomt niet omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@eric-pvt,
ik had al begrepen dat je het in je boiler stopt, maar ik doelde op het verschil tussen de andere manieren die je beschreef, waarop je de wtw had aangesloten.

ik bedoelde meer, dat theoretisch gezien technea gelijk heeft, met meer water door de wtw (snellere stroming) zou het rendement van de wtw hoger zijn dan wanneer dit lager is doordat het koude water dat wordt bijgemengd, niet door de wtw stroomt. dit geld ook wanneer je de wtw op de boiler aansluit lijkt mij.
de manier van aansluiten waarbij de teruggewonnen warmte uitsluitend terug de boiler in gaat is natuurlijk wel "eenvoudiger" zowel om te begrijpen maar ook om aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
PcDealer schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 21:28:
[...]

Dat is alleen van toepassing als je koude water nog wordt verwarmd door iemand die aan het douchen is.
en nog afhankelijk van waar je de wtw aansluit op de waterleiding naar je badkamer natuurlijk. de kans is dus niet heel groot dat je daar last van gaat krijgen, maar sommige mensen zouden dit, wanneer het voorkomt, toch zeer lastig kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 07:30:
[...]

Je kosten bestaan uit een vast en een variabel deel. Ook zit er in de elektra een component teruggave EB.
Als je uitgaat van het Nibud cijfers 2011 kom je op een verbruik gemiddeld van 1.442 aan gas en 2.480 kWh aan elektriciteit.
Bij de standaard Eneco prijzen van nu kom je voor de variabele kosten op 45% elektriciteit en 55% gas.

De slimheid van waar je mee begint met besparen hangt volgens mij niet af van hoe groot je rekening is. Het gaat erom hoeveel je daarvoor moet uitgeven en wat het vervolgens opbrengt.

Voorbeeld: een pompschakelaar op je vloerverwarming kost circa 60 euro en levert 105 euro per jaar op.
Als ik een balansventilatie met WTW zou aanleggen zou ik wel warmte/gas besparen, maar zal ik dat pas over een veel langere tijd terugverdienen.
Zou je best al weten, maar dit schrijf ik alleen omdat het een vastgeroest idee is.
Wat het slimst is in jou geval hangt af van je situatie en het rendement van de investering. Dit nog aangevuld door het beschikbare budget en subsidie mogelijkheden.

Nog een voorbeeld om aan te tonen dat het niet gaat om het grootste bedrag.
De grootste kostenpost is nog altijd de hypotheek. Het aflossen hiervan levert een rendement op van (5% rente bij een IB van 42% ->) 2,9%.
Als ik er de genoemde pompschakelaar van koop is het rendement 175% het eerste jaar.
Ga ik voor de PV panelen is een rendement van 9% goed haalbaar.

Het alleen kijken naar de grootste post is dus onjuist.
het hangt natuurlijk ook van je budget af, en hoe je verdere budget door de tijd zich zal ontwikkelen, en welke dingen je wilt inplannnen om te doen. 2,9% rendement op bijvoorbeeldeen hoger bedrag levert je de rest van de looptijd 2,9% op, en dit loopt nog op ook, als je elk jaar aflost, en de rente die je moet betalen wordt ook steeds lager.

als je een klein budget hebt en je koopt een pompschakelaar, dan is elke jaar de opbrengst 105 euro, op het eerste jaar na. ook denk ik dat een pompschakelaar misschien een lager rendment heeft dan voorgesteld. mijn pomp draait bijvoorbeeld maar op 30 watt. als ik hem zomers uit het stopcontact trek, of er een goedkoper ttijdschakelaar tussen zet tegen vast zitten, is de investering nog lager. ( ik heb wel een pompschakelaar, en heb zitten rekenen, maar een zuiniger pomp zoals een grundfos alpha, levert mij nauwelijk siets op, en deze kan niet achter een pompschakelaar. ik had dus beter een verdeler kunnen nemen met alvast een grundfos alpha pomp er op (robot verdelers zijn hiermee leverbaar) die kost echter gewoon net zoveel meer als een losse grundfos alpha pomp.

verder is het denk ik dat als je over verduurzamen en volgorde wilt praten, dat ( ook al is het op dit forum een vies woord) je iets wilt plannen, de tvt erg belangrijk. hoe sneller je iets terugverdiend hebt, hoe sneller je weer geld op de bank hebt om het volgende project te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
De 2e generatie Enymate

Is hier al meer bekend over dan? Op de site blijft het maar stil.
Enige dat ik weet is dat er nu een webserver in komt en dat die op de bestaande sensoren verder werkt.
Hij zou medio augustus/september in de winkel liggen.
Meer informatie kan ik nog niet vinden.

Net ook gebeld met Liander: De standen waren bekend maar nog niet doorgestuurd naar Certiq dit wordt nu met voorrang gedaan. Agentschap NL geeft aan dat er veel van deze gevallen zijn bij Liander. en het wordt gecorrigeerd zodra ze de goede stand ontvangen.

Heb er nog een andere vraag neer gelegd:
nu krijg ik 47,4ct per kwh dit bestaat uit 22,5ct per kwh en 24,9ct subsidie.

Ik ontvang werkelijk 20,2ct per kwh en 24.9ct subsidie samen is dit 45,1ct ik mis dus 2,1ct per kwh
(dit zijn waarden uit de beschikking in 2010)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
engelbertus schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:33:
[...]
verder is het denk ik dat als je over verduurzamen en volgorde wilt praten, dat ( ook al is het op dit forum een vies woord) je iets wilt plannen, de tvt erg belangrijk. hoe sneller je iets terugverdiend hebt, hoe sneller je weer geld op de bank hebt om het volgende project te starten.
Ik zet bijvoorbeeld het verschil tussen mijn initiele energiekosten en huidige energiekosten elke maand apart op een spaarrekening. In 2 jaar tijd is dat al 2800 Euro geworden. Mooi om binnen afzienbare tijd zonnepanelen van te kopen. Goedkoper 'fruit' (laaghangend fruit) heb ik al geplukt, dus de volgende stap is daarom zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Iedereen bedankt voor de reacties, laten we het constructief houden. Het gaat tenslotte over duurzame energie en daarbij behorend dus: besparen.

@NielsTn:
Goed om te horen dat een 200l vat goed genoeg kan zijn voor vv support in de winter (waarschijnlijk wegens de overdimensionering aan zonnecollectorplaten op het dak). Tapwaterverwarming in de zomer is goed genoeg, dan hoeft de vv tenslotte ook niet aan. Meer energieopslag hoeft voor mij niet, je kunt toch niet volledig bufferen (in de zomer) voor wanneer je het harder nodig hebt (in de winter). Verder is het ook zo dat er waarschijnlijk niet veel meer aan boiler past op mijn zolder.

@Neanderthaler71:
Je hebt gelijk dat ik wat dingen over het hoofd zag uit mijn energierekening. Ik heb de energiebelasting en de 19% btw eens meegenomen in de berekening. Scheelt nogal wat voor PV, nauwelijks voor zonnecollectorsetup. Begreep ik nou goed dat je een mooie excel hierover voor me hebt? ;-)

@ericpvt:
Hoe bedoelde je precies je reactie op neanderthaler71, ik citeer:

quote:
Max is dat 70% warmwater en 30% verwarming in de overgangsperioden.
ik kan dat niet beaamen tav mijn display op mijn boiler, over een 4 jaars periode.
de warmtevraag in voor en naseizoen is bijna 100% cv, de collectorpomp en cv pomp draaien dan vrijwel gelijk. de hot top is dan vrijwel alleen op gas, en voor warmwater.

Kan jouw zonnecollectorsysteem de warmtevraag bijbenen, of hoe moet ik je reactie interpreteren? Wat voor systeem heb je eigenlijk precies liggen?

##################
Berekening vers 2:

Geschatte kosten (doe-het-zelf): ca 3500 euro
14GJ = 14000MJ/32MJ*8.8kWh = 3850 kWh (1m3 aardgas is ca 8.8 kWh)
besparing hoeveelheid gas = 14000MJ/32MJ = 437.5 m3
besparing = (437.5 m3 * 42.54ct/100ct + 437.5 m3 * 0.1634 ct(energiebelasting)/100ct) * 1.19 (btw) euro/jaar = 222.17 euro/jaar
terugverdientijd = 3500/222.17 = 15.8 jaar

Eenzelfde vergelijk met PV panelen waarbij ik van een piektarief ben uitgegaan (PV genereert nauwelijks voor 7 en na 21 uur):
3850 kWh gewenste opbrengst = 3850/90*100 Wp = 4277.8 Wp aan panelen (90% efficientie)
Uitgaande van (zoals ik nu ook al heb) 190 Wp/paneel = 23 panelen van 190 Wp (4370 Wp = 3933 kWh /jaar)
geschatte kosten van 23 panelen, 1 flinke omvormer, montagemateriaal (wederom doe-het-zelf)= ca 9000 euro
besparing = (3933kWh * 10.46ct/100ct + 3933kWh * 0.1118 ct(energiebelasting)/100ct) * 1.19 (btw) euro/jaar = 484.35 euro/jaar
terugverdientijd = 9000/484.35 = 18.5 jaar

Hebben er meer mensen iets opgemerkt dat de berekening kan "fijnschaven"?

Verder zit ik er steeds meer aan te denken om voor de winter zelf mijn zolder flink te isoleren, ik vermoed dat dat wel loont. Zolder is nu eigenlijk niet geisoleerd. Wel afgewerkt met afwerkplaten (zodat ik geen panlatten en dakpannen zie) en (bweh) schroten, maar daar kan dus nog isolatiewol tussen de houten balken. Heeft dat nut, is zelf isoleren voldoende, of is een bedrijf toch echt aan te raden? Ook zal ik dan beter het zolderraampje (gietijzer) vervangen door een nieuw, geisoleerde variant, toch?

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Je PV berekening klopt nog niet 10.46+11.18+19% = 25.7 ct 0.257 x3933=1010 euro 9000/1010=8.9 jaar.

25 ct per kwh is voor Nederland wel wat veel

Het dal tarief is ook in het weekend. :)

[ Voor 13% gewijzigd door silvester6 op 10-08-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:53
silvester6 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:39:
De 2e generatie Enymate

Is hier al meer bekend over dan? Op de site blijft het maar stil.
Enige dat ik weet is dat er nu een webserver in komt en dat die op de bestaande sensoren verder werkt.
Hij zou medio augustus/september in de winkel liggen.
Meer informatie kan ik nog niet vinden.
Ik krijg er eentje van ze. Hou mijn site in de gaten, ik ga er natuurlijk over schrijven.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Nu online
silvester6 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 12:13:
Je PV berekening klopt nog niet 10.46+11.18+19% = 25.7 ct 0.257 x3933=1010 euro 9000/1010=8.9 jaar.

25 ct per kwh is voor Nederland wel wat veel

Het dal tarief is ook in het weekend. :)
Nee joh, Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord, en ergens een deling door 100 vergeten:

3933*10.46/100 = 411.39
3933*0.1118/100 = 4.40
411.39+4.40 = 415.79
415.79*1.19 = 494.79
9000/494.79 = 18.2 jaar

kWh prijs is dus 10.46+0.001118+19% = 12.45 ct (nog steeds geen 22ct, staat dat op iemands rekening?)
Maar er zit inderdaad nog steeds een fout in mijn excel berekening, grrr... ff verder zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ipix, ik vermoed dat 200 liter niet toereikend is.vor vloerverwarming...
Dus grotere bufferinhoud gaat de betere weg worden.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Nu online
NielsTn schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 12:27:
Ipix, ik vermoed dat 200 liter niet toereikend is.vor vloerverwarming...
Dus grotere bufferinhoud gaat de betere weg worden.
Hoe zit dat dan? Ik heb ergens op internet bij een bepaalde levernacier een boiler gevonden met dubbele spiraal. Bedoeling is volgens mij dat er dan 200l tapwater in zit, wat verwarmd wordt door glycol dwat door 1 spiraal stroomt van/naar de zonnecollector (gescheiden systeem), en 1 spiraal waar je je CV op aan kunt sluiten.

Een grotere boiler gaat dan volgens mij niet helpen (is alleen maar extra tapwater opslag), tenzij je de aansluitingen anders gebruikt, bijvoorbeeld:
200l extra CV water, 1 spiraal voor zonnecollector en 1 spiraal voor tapwaterverwarming. Misschien dat de grotere boiler ook een grotere spiraal heeft, maar dat weet ik niet zeker (geen data over bekend, toch nog eens even zoeken).

Wat misschien kan werken is situatie 1, en een extra 200 l boiler die je gebruikt als CV-water buffervat... Ga ik eens even over nadenken...

[ Voor 11% gewijzigd door iPiX1999 op 10-08-2011 12:33 . Reden: extra thoughts ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
JeroenH schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 12:23:
[...]

Ik krijg er eentje van ze. Hou mijn site in de gaten, ik ga er natuurlijk over schrijven.
Die van mij zou omgeruild worden aangezien er wat fouten in zitten die ze niet kunnen herstellen maar wel bij de nieuwe verzie. Ik wacht dus ook nog rustig af op een mailtje van enymate

Die 0.01118 moet 11,18ct zijn.
er staat toch ook een totaal prijs per KWh op je specificatie neem die maal het aantal te verwachte kwh is toch veel makkelijker rekenen.

Wij rekenen nu met 21ct per kwh dan zou het zijn 0.21*3933=825 euro voor het eerste jaar
mocht je een 30 jarenplan willen met prijsstijgingen enz kan ik je die wel toe mailen

[ Voor 30% gewijzigd door silvester6 op 10-08-2011 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 21:06
JeroenH schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 12:23:
[...]

Bericht van 30 juli 2011 op Accenture Innovation Awards (www.innovation-awards.nl). Verder is het rond Enymate al meer dan een jaar stil. Laatste nieuws bericht op enymate website stamt van half 2010.
Enymate / Sparqel
Enymate (nieuwe naam Sparqel)is een uniek monitoring platform waarbij de software en hardware op een simpele, doeltreffende en unieke manier het verbruik van electriciteit, gas en water inzichtelijk maakt. Uniek omdat de door Enymate bv ontwikkelde en gepatendeerde sensoren op eenvoudige wijze plug and play door consumenten thuis geinstalleerd kunnen worden en als enige alle 3 de verbruiken in beeld kan brengen (gas water licht). Uit onderzoek gedaan door oa Agentschap.nl blijkt dat het verbruik met gemiddeld 15% afneemt door monitoring. Met Sparqel heeft Enymate bv de 2.0 versie gereed waarbij er een centraal webplatform ontwikkeld is waar de consument niet alleen kan monitoren maar ook kan bedienen. Sparqel beschikt over een gateway waardoor er op elke locatie via een smartphone of computer met internet in de woning gekeken kan worden en dus ook bediend kan worden. Uitbreideingen van het systeem zijn eenvoudig vanwege de reeds aanwezige gateway. Denk aan alarm en luchtkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
iPiX1999 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 12:26:
[...]

Nee joh, Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord, en ergens een deling door 100 vergeten:

3933*10.46/100 = 411.39
3933*0.1118/100 = 4.40
411.39+4.40 = 415.79
415.79*1.19 = 494.79
9000/494.79 = 18.2 jaar

kWh prijs is dus 10.46+0.001118+19% = 12.45 ct (nog steeds geen 22ct, staat dat op iemands rekening?)
Maar er zit inderdaad nog steeds een fout in mijn excel berekening, grrr... ff verder zoeken...
3933* 10,46/100=411,39
3933* 11,18/100=439,71

EB 11,18 eurocent/kWh

lijkt mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
DIt is trouwens mijn berekening destijds deze kan ik je toe sturen

Afbeeldingslocatie: http://img185.imageshack.us/img185/7185/printkostebesparingpng.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ipix: met ca 200 liter warm water houd je minder energie vast als met 400 liter. Sterker nog ik zou met oog op vloerverwarming groter kiezen bij je beoogd collectoroppervlak.
Als je met 200 liter buffer gedouched hebt zal ondersteuning vloerverwarminh snel wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Nu online
Meridiaan schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 12:45:
[...]

3933* 10,46/100=411,39
3933* 11,18/100=439,71

EB 11,18 eurocent/kWh

lijkt mij. :)
Nog maar eens de essent afrekening erbij genomen en: Doh! het bedrag was al in euries, hoefde geen deling meer overheen, ook niet bij gas. Dus berekening vers 3, en heb 5/7 piektarief en 2/7piektarief genomen (het wordt steeds leuker :)):

Zonnecollector:
besparing = (437.5 m3 * 42.54ct/100ct + 437.5 m3 * 0.1634 euro(energiebelasting)) * 1.19 (btw) euro/jaar = 306.39 euro/jaar
terugverdientijd = 3500/306.39 = 11.4 jaar

Eenzelfde vergelijk met PV panelen:
3850 kWh gewenste opbrengst = 3850/90*100 Wp = 4277.8 Wp aan panelen (90% efficientie)
Uitgaande van (zoals ik nu ook al heb) 190 Wp/paneel = 23 panelen van 190 Wp (4370 Wp = 3933 kWh /jaar)
geschatte kosten van 23 panelen, 1 flinke omvormers, montagemateriaal (wederom doe-het-zelf)= ca 9000 euro
besparing = (3933kWh * 9.32ct (5/7 piek en 2/7 daltarief)/100ct + 3933kWh * 0.1118 ct(energiebelasting)/100ct) * 1.19 (btw) euro/jaar = 959.32 euro/jaar
terugverdientijd = 9000/959.32 = 9.3 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Klinkt voor PV toch al een stukje beter zonder enige subsidie

Neem aan dat je meer verbruikt dan die 4300kwh per jaar anders haal je je veel nutteloos gebel en gezeur op de hand met de energie leveranciers ivm een negatief verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Nu online
Nou, ik wilde een zo eerlijk mogelijk vergelijk maken tussen zonnecollector en zonnepanelen, dus ik heb het opgenomen/bespaarde hoeveelheid energie gelijk gehouden. Ik verbruik ca 2700 kWh per jaar, dus deze berekening was wat aan de hoge kant. Ik had het idee dat een zonnecollector een rendabelere investering was dan zonnepanelen, maar niets blijkt minder waar. Ik ga verder rekenen aan een set van ca (2700*100/90) 3000Wp, dat zou mijn verbruik ongeveer moeten afdekken. Eigenlijk 2250 Wp, ik heb al 760 Wp liggen (maar dat was met subsidie, dus echt binnen no time terug verdient).

Het is echter wel zo dat een zonnecollector wat meer comfort geeft, nl een 200l voorraad warm (douche) water. Dan mag de vrouw (of ik >:) ) ongestraft de warm water kraan opendraaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iPiX1999 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:23:
Nou, ik wilde een zo eerlijk mogelijk vergelijk maken tussen zonnecollector en zonnepanelen, dus ik heb het opgenomen/bespaarde hoeveelheid energie gelijk gehouden. Ik verbruik ca 2700 kWh per jaar, dus deze berekening was wat aan de hoge kant. Ik had het idee dat een zonnecollector een rendabelere investering was dan zonnepanelen, maar niets blijkt minder waar. Ik ga verder rekenen aan een set van ca (2700*100/90) 3000Wp, dat zou mijn verbruik ongeveer moeten afdekken. Eigenlijk 2250 Wp, ik heb al 760 Wp liggen (maar dat was met subsidie, dus echt binnen no time terug verdient).

Het is echter wel zo dat een zonnecollector wat meer comfort geeft, nl een 200l voorraad warm (douche) water. Dan mag de vrouw (of ik >:) ) ongestraft de warm water kraan opendraaien :)
200 liter met 14 GJ is wel erg weinig, ik heb 300 liter en die is zomers met 2uurtjes zon weer max. de rest gaat bij mij de vijver in maar als je het niet kwijt kan staat alles stil (en wordt dus bloedheet)

En meer liters is meer warmte om je huis op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan jouw zonnecollectorsysteem de warmtevraag bijbenen, of hoe moet ik je reactie interpreteren? Wat voor systeem heb je eigenlijk precies liggen?
ik heb een qsolar 25sc380V (terugloop)
ik had een 200 liter, maar heb na een lekje meteen de 380 onder garantie mogen nemen.
ik bedoelde dat je de boiler als medium moet zien, en de rest als hulpmiddelen,
dus zeker ook je gasketel. om hierover uit te wijden zou ik een forum volschrijven, maar stel gerust je vragen.
ik heb verder de grootste collector die atag kon leveren, en zoveel mogelijk erop aangesloten, zoals was en afwas, ik heb dit jaar 2x stagnatie gezien.
er is een eeuwige discussie op dit forum waarin pv de voorkeur geniet boven een grote zonneboiler,
ik ben zonneboiler fanboy, maar heb nu ook veel pv liggen.
ik focus nogal sterk op mijn eigen behoefte in de woning, en het maximaal vermijden van afname.
hierin blinkt de zonneboiler uit.
mijn zonneboiler is nogal wat keren het graf in geschreven, maar icm de isolatie haalt de pv het niet in opbrengst(euro+kWh) met de zonneboiler, en de daarbij behorende vermeden afname.
juist nu gas weer 16% duurder is geworden, weet ik wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:46:
[...]
ik heb een qsolar 25sc380V (terugloop)
Eric, weet jij toevallig ook of het mogelijk is om de Qsolar te gebruiken met een losse boiler en andere zonnecollector? Ik hoef dan tzt alleen mijn CV ketel te vervangen door 1 van ATAG om ook tot een hybride systeem te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
flitspaal.nl schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 10:04:
[...]

Je loopt hier tegen 1 probleem aan. Wanneer je kiest voor een systeem op druk met bijvoorbeeld vacuumbuizen dan loop je tegen een belangrijk probleem aan. Wanneer je zonneboilervat vol zit ( dat wil zeggen de maximale temperatuur is bereikt ) dan gaat je systeem in stagnatie.

Dit systeem is gebaseerd dat je vloeistof in je collector kan verdampen en zo dus leeg kan raken zonder de vloeistof permanent te slopen. Dit kan namelijk met glycol bij hoge temperaturen. Wanneer je collectoren op het laagste punt staan dan zal constant vloeistof aanwezig zijn in je collector in stagnatie. Immers je vloeistof wil op het laagste punt zijn en de verdampte gassen willen op het hoogste punt aanwezig zijn in je boilervat zelf.

Dus ik denk dat je per definitie vast zit aan een leegloop systeem.
Je kunt overwegen om de grote buffer op zolder te plaatsen en een klein leegloop vaatje lager dan de collectoren.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@flitspaal: denk er aan dat er flink wat paswerk bij komt.
De ketel is.zowiezo los verkrijgbaar evenals het frame.
Maar type collector (vlakkeplaat of vacuumbuis) lijkt me niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Laatst online: 04-06 21:24
Mijn gf en ik hebben gekozen voor een warmtepomp voor in ons nieuwe huis (waarvoor we nog steeds met de gemeente aan het vechten zijn voor de omgevingsvergunning...).

We hadden eerst het idee om bij deze warmtepomp een zonneboiler te nemen voor tijdens de zomer.
Toen dacht ik, wat is efficiënter? Een vacuumbuiscollector (er staan nu 60 buizen op de offerte) of PV neerleggen voor hetzelfde bedrag/dezelfde oppervlakte? Alles bij elkaar komt de meerprijs rond €4500, ±12m2 op het dak.

Niet alleen energetisch, maar is bijvoorbeeld de levensduur van de warmtepomp merkbaar langer als deze in de zomer niets hoeft te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Een kennis heeft deze combinatie (warmtepomp gesloten circuit met vacuumbuis collector) recent aangelegd. In zomer en winter helpt de vacuumbuis collector het buffervat snel op temperatuur (hoge temperatuur) te brengen waar de warmtepomp juist veel lagere regionen in temperatuur bedient. Zomers koelt hij de woning en gaat deze energie de bron in, swinters verwarmd hij de woning met de bron zelf ism de zonneboiler. Omvang buffer is ca 500 liter, waarbij tapwaterbereiding via een gescheiden.warmtewisselaar.verloopt dus legionella speelt geen issue.

[ Voor 31% gewijzigd door NielsTn op 10-08-2011 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eric, weet jij toevallig ook of het mogelijk is om de Qsolar te gebruiken met een losse boiler en andere zonnecollector?
alle atag gas-toestellen die geschikt zijn voor een extern gestookte boiler kunnen dit.
(bijv de shr-II en de sc versies)
alle qsolars kunnen omgaan met andere collectoren let wel op de V of non-V versies.
sommige atag toestellen kunnen zelfs meerdere boilers en cascades aan, en ook meerdere gasketels en warmtepompen.

in jouw specifieke geval kan de ketel naast je boiler hangen,
en via een spiraal de boiler verwarmen (gestookte boiler voor ww en cv)
je cv retour gaat dan ook door het vat, de atag stuurt de 3wegklep zelf aan.
> stuur een mail naar atag lichtenvoorde, en bij een onvoldoende antwoord,
weet ik wel iemand die het je kan vertellen (=mijn atag dealer)
als dan je hr pijp ook meteen naar west gaat, heb je dat gedoe ook meteen niet meer,
je collector boeit het niet die minimale schaduw.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2011 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
NielsTn schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 17:03:
Een kennis heeft deze combinatie (warmtepomp gesloten circuit met vacuumbuis collector) recent aangelegd. In zomer en winter helpt de vacuumbuis collector het buffervat snel op temperatuur (hoge temperatuur) te brengen waar de warmtepomp juist veel lagere regionen in temperatuur bedient. Zomers koelt hij de woning en gaat deze energie de bron in, swinters verwarmd hij de woning met de bron zelf ism de zonneboiler. Omvang buffer is ca 500 liter, waarbij tapwaterbereiding via een gescheiden.warmtewisselaar.verloopt dus legionella speelt geen issue.
Echt hoge temperaturen hebben we niet nodig... Op de tekeningen staat nu vloerverwarming en er komt een doorstroom-warmtewisselaar aan het boilervat voor warm water. Met een vattemperatuur van 50ºC kan 22 liter/minuut op 45ºC gebracht worden, hoe hoger de boilertemperatuur, hoe meer warm water/minuut (30L/min bij 60ºC). Daarbij komt een douche-WTW om de benodigde hoeveelheid warm water te beperken...

Hoeveel KWh's zouden die 60 vacuumbuizen per jaar besparen? Ik kan voor het bedrag van die buizen en wat er verder bij komt tegenwoordig ook 2000 tot 2500Wp op het dak leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Je hebt bij bewolkte en donkere dagen.wel.langdurig de.energie.nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
NielsTn schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 17:51:
Je hebt bij bewolkte en donkere dagen.wel.langdurig de.energie.nodig...
Daarvoor kunnen we tegenwoordig salderen... Wat misschien wel efficiënter is dan een boilervat opwarmen. Als ik de hele zomer stroom aan het invoeden ben op het net kan ik als het de hele winter bewolkt en donker is deze stroom zonder problemen weer uit het net halen en hiermee de warmtepomp laten draaien. Met een zonnecollector en een boilervat gaat dat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Quinny schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 18:06:
[...]

Daarvoor kunnen we tegenwoordig salderen... Wat misschien wel efficiënter is dan een boilervat opwarmen. Als ik de hele zomer stroom aan het invoeden ben op het net kan ik als het de hele winter bewolkt en donker is deze stroom zonder problemen weer uit het net halen en hiermee de warmtepomp laten draaien. Met een zonnecollector en een boilervat gaat dat natuurlijk niet.
Is PV en pakweg 15 heatpipes geen optie?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Erasmo schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 18:16:
[...]

Is PV en pakweg 15 heatpipes geen optie?
PV komt er sowieso, mijn vraag is of het efficiënter is om de zonnecollector met bijbehorende extra buffervat en alles wat er nog bij komt op de warmtepomp-offerte weg te laten en hiervoor in de plaats nog meer PV op het dak te leggen.

De COP van de warmtepomp zal hierop ook invloed hebben, de offerte is voor een Heliotherm warmtepomp met CO2 dieptezonde als bron. Volgens de fabrikant een COP tussen de 5 en 6.

[ Voor 2% gewijzigd door Quinny op 10-08-2011 18:22 . Reden: tekst iets duidelijker gemaakt... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Quinny schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 18:21:
PV komt er sowieso, mijn vraag is of het efficiënter is om de zonnecollector met bijbehorende extra buffervat en alles wat er nog bij komt op de warmtepomp-offerte weg te laten en hiervoor in de plaats nog meer PV op het dak te leggen.
Naar mijn mening is een zonnecollector een leuke gedachte, maar of je hem ooit terugverdiend? Het probleem is dat zo'n collector het meest oplevert op het moment dat je hem het minst nodig hebt. (In de zomer dus) Dat kun je wel oplossen door een gigantische overcapaciteit neer te leggen zodat je er in de winter ook nog wat aan hebt, maar de hoeveelheid energie die dan zomers ongebruikt afgevoerd MOET worden weegt daar niet tegen op.

Voordeel van PV is dat je een immense accu, met 100%(!) rendement, tot je beschikking hebt. (Het 'net'). Daar kun je zomers bij wijze van spreken induwen wat je wilt, en er maanden later zonder enig verlies weer uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Er is meer dan alleen het huis verwarmen

Mijn CV staat ca 7 maanden per jaar volledig uit.
Ondertussen nemen we soms een bad, douchen we regelmatig en vullen we de wasmachine met warm water.
Mijn vrouw kijkt heel eenvoudig naar buiten en start de wasmachine op een gunstig moment of stagnatie te voorkomen. Stroomverbbruik voor dat alles is nihiel. Gasverbruik is natuurlijk 0.
Toppunt van duurzaamheid lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Woodski schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:59:
Er is meer dan alleen het huis verwarmen
Uiteraard, maar dat doet totaal niets af aan het feit dat je de meeste opbrengst hebt op het moment dat je die het minst nodig hebt. Dus of je gooit zomers veel te veel over de schutting, of je komt in de winter grof te kort.

Een middenweg is er niet omdat een seizoens-ongebonden buffer zoals bij PV ontbreekt.
Toppunt van duurzaamheid lijkt mij.
En dat waag ik nu juist te betwijfelen.

[ Voor 8% gewijzigd door AllesKan op 10-08-2011 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Denk jij in verbruik en energie besparing of denk je alleen aan $$$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Woodski schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 20:46:
Denk jij in verbruik en energie besparing of denk je alleen aan $$$
Aan beide. Maar ook aan het feit dat die materialen ook ergens gefabriceerd en getransporteerd moeten worden en aan de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik denk vooral aan minstens 140 maanden warm tapwater zonder gas verbruik.
En minstens 100 maanden een vermindering van het gasverbruik voor warm water.
Goede zaak dat ze in Duitsland een zonneboiler verplicht hebben gemaakt bij verbouwingen aan je huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iPiX1999 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:01:
[...]

Zonnecollector:
besparing = (437.5 m3 * 42.54ct/100ct + 437.5 m3 * 0.1634 euro(energiebelasting)) * 1.19 (btw) euro/jaar = 306.39 euro/jaar
terugverdientijd = 3500/306.39 = 11.4 jaar
Wat de collector vermeld aan GJ is niet wat je ook daarwerkelijk kunt gebruiken (namelijk gebaseerd op standaard omstandigheden). Je winst met een ZB is hoger als je bijvoorbeeld (veel) kinderen hebt. Of in de winter op vakantie gaat en in de zomer thuis blijft.

Dus (volgens mij) moet je om die vergelijking af te maken kijken naar wat je warmwaterverbruik is.
Ik herhaal even de bovengrens en dat is 70% warmwater en 30 % verwarming. Bron
Ik neem het gunstigste scenario dan.

Het is niet zo dat als je maar een groter systeem plaatst je vanzelf minder gas verbruikt.
Mijn verbruik is (2 volwassenen en 2 kleine kinderen) 9 GJ warmwater en 16 GJ verwarming.
Dan zou ik met die samenstelling dus tot max 11,1 GJ komen.
Dat blijft zo tot de kinderen uit de deur gaan.
Dan wordt het 6GJ warmwater en 16 GJ verwarming en dus max. 9GJ besparing.

Een Sonnenkraft Maxi of een Atag Qsolar hebben alleen wel een flinke prijs.

O ja de prijs die je rekent voor gas vind ik erg hoog.
Bij Eneco staat een all-in gasprijs op de website -> Eneco
Gas is daar 0,6185 euro per kuub.
Dus zelfs als je uitgaat van 437,5 kuub besparing levert dat minder op
437,5 x 0,6185 euro / kuub = 270,59 euro
3500 / 270,59 euro = 12,93 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Woodski schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:05:
Alles is relatief.

Ik ben vervloekt gezegend met stadsverwarming. Het CV deel daarvan staat 12 maanden per jaar uit (alleen de pomp draait nog af en toe om te voorkomen dat die vast gaat zitten). Voor verwarming heb ik een (zelf gefinetunede) HR-houtkachel en dat werkt perfect. Ik gebruik de SV dus nog uitsluitend voor de warmwater voorziening.
Goede zaak dat ze in Duitsland een zonneboiler verplicht hebben gemaakt bij verbouwingen aan je huis
Verplicht? Wat zou ik met een zonneboiler dan kunnen bereiken als dat hier ook zou gebeuren? Helemaal niets me dunkt.... (En zeg niet dat dat niet kan gebeuren, want we weten allemaal dat de politici die de beslissingen nemen nu niet bepaald uitblinken in technisch inzicht....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Woodski schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:05:
En minstens 100 maanden een vermindering van het gasverbruik voor warm water.
Hetzelfde kan met PV en een warmtepomp. Helemaal zonder gasverbruik zelfs.

Of ik nu de warmtepomp ondersteun met een collector of extra PV neerleg, er moet extra materiaal het dak op... Zolang ik verder bij een energieleverancier als Greenchoice zit zal er geen gas of een andere niet hernieuwbare bron verbruikt worden om mij in de winter mijn zomers's gegenereerde elektriciteit te salderen.

Zoals ik al schreef: Mijn vraag is wat efficiënter is, ik gok (en eigenlijk hoop) op extra PV. Dit is makkelijker en mooier in te passen op ons toekomstige dak. Ik zou alleen graag een voorbeeldberekening maken/zien, ik heb niet echt genoeg data om hier zelf mee aan de slag te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:17:
[...]

Alles is relatief.

Ik ben vervloekt gezegend met stadsverwarming. Het CV deel daarvan staat 12 maanden per jaar uit (alleen de pomp draait nog af en toe om te voorkomen dat die vast gaat zitten). Voor verwarming heb ik een (zelf gefinetunede) HR-houtkachel en dat werkt perfect. Ik gebruik de SV dus nog uitsluitend voor de warmwater voorziening.
Wat dacht je van: een douche WTW icm een elektrische doorstroomverwarmer ?
Als je alleen WW uit de SV haalt kan dat wel uit wellicht.

Je kunt het ook aanvullen met een ZB of gaan voor een warmtepompboiler (afhankelijk van je ventilatie systeem)
Zou wel eens willen weten hoe je hout-installatie eruit ziet. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2011 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
silvester6 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:39:

Net ook gebeld met Liander: De standen waren bekend maar nog niet doorgestuurd naar Certiq dit wordt nu met voorrang gedaan. Agentschap NL geeft aan dat er veel van deze gevallen zijn bij Liander. en het wordt gecorrigeerd zodra ze de goede stand ontvangen.
... mompelt iets over SDE die alweer dik 3 en een kwart jaar geleden van start is gegaan ... :X
Heb er nog een andere vraag neer gelegd:
nu krijg ik 47,4ct per kwh dit bestaat uit 22,5ct per kwh en 24,9ct subsidie.

Ik ontvang werkelijk 20,2ct per kwh en 24.9ct subsidie samen is dit 45,1ct ik mis dus 2,1ct per kwh
(dit zijn waarden uit de beschikking in 2010)
"... bestaat uit 22,5 cent per kWh ..." Dat lijkt op de door ons zalige Ministerie van EL&I berekende voorschotbedrag (nog niet het definitieve bedrag!) voor de vermeende gemiddelde marktprijs voor elektra voor consumenten in 2010". Zelfs al zou het het uiteindelijk als "definitief" geldende bedrag van 21,9 Eurocent/kWh voor 2010 zijn geweest, is dat dus nooit de kWh prijs die een willekeurig Nederlander heeft betaald in dat jaar. Want dat bedrag is afhankelijk van het contract, en daarvan waren er vorig jaar al vele tientallen, waarschijnlijk honderden varianten. Al dik drie jaar lang wordt nog steeds (blijkbaar) gedacht dat die "correctiefactor" gelijk zou zijn aan "de vergoeding die een willekeurig SDE klant van de energieleverancier krijgt". Staat ook op weet ik niet hoeveel sites van PV aanbieders. Het is en blijft onzin. Wat je voor je salderingswaarde krijgt, is 100 procent afhankelijk van je persoonlijke contract. Je stelt zelf al dat je - blijkbaar - momenteel 20,2 Eurocent/kWh onder jouw contract betaalt, en dus is dat ook de waarde van je gesaldeerde zonnestroom (als je enkeltarief hebt, anders moet je rekenen met hoog en laag tarief).

Zou een Duitser in 2010 trouwens overdrachtelijk gesproken een moord voor gedaan hebben, 24,9 Eurocent (SDE subsidie) plus 20,2 (salderingswaarde) = 45,1 Eurocent/kWh. Het hoogste vaste Einspeise tarief voor zonnestroom was in dat jaar (eerste helft) slechts 39,14 Eurocent/kWh. Wel totaal ongecapt, en voor 20+ jaar lang vast tarief, dat dan weer wel...

Het gros van die 20,2 Eurocent is trouwens energiebelasting en BTW (en een klein beetje kale leveringsprijs), dus in die zin is het wel weer zo dat via de leverancier een groot deel van dat bedrag uiteindelijk "niet aan de Staat toekomt" omdat je waarschijnlijk honderd procent saldeert. Alleen heeft dat verder niks met SDE te maken, het is dubbel verdienen.

De waarde van je SDE gesubsidieerde zonnestroom kWh-en (let wel: max. 850 kWh/kWp.jaar...) was voor 2010 (!) als volgt: 24,9 eurocent/kWh [vaste] SDE subsidie in dat jaar voor installaties tm. 15 kWp (die feitelijk op 7,5 kWp werden afgeknepen qua opbrengst subsidie) plus de waarde van jouw persoonlijke kWh contract. Die kan voor de eerste helft en de tweede helft verschillend zijn geweest als je een variabel contract hebt gehad*, moet je allemaal meenemen voor een zuivere berekening (en natuurlijk, voor totale inkomsten: het exacte aantal kWh opgewekt in die periodes, als je het echt precies wilt weten).

* Voorbeeld mijn tarieven bij Greenchoice in 2010: eerste jaarhelft 21,27 Eurocent/kWh, tweede jaarhelft 21,11 Eurocent/kWh.

Zie ook mijn SDE tabel die EL&I en Agentschap NL weigeren om op eigen houtje te publiceren:

http://www.polderpv.nl/SDE_regeling15.htm#tabel

En wat je het huidige jaar, 2011, krijgt is nog lang niet duidelijk, omdat de definitieve correctiefactor nog lang niet vast staat (en dus het definitieve subsidiebedrag per kWh voor de SDE subsidie ook niet, want dat is basisbedrag minus definitieve correctiefactor). Die wordt pas rond 1 april 2012 met terugwerkende kracht door EL&I vastgesteld over 2011. In de voorschot bedragen heb je dan ook weer te maken met een speculatief "voorlopig subsidiebedrag" van 24,6 Eurocent/kWh (is al lang "vastgesteld" als zodanig). Dat kan dus nog veranderen, afhankelijk van de uitkomst van de "berekeningen" van EL&I, volgend voorjaar, voor de verondersteld gemiddelde consumenten marktprijs van "een willekeurige gemiddelde kWh" in 2011.

Nog steeds extreem lucratief, en feitelijk, gezien de eindwaarde, een zoveelste vorm van absurde en beslist non-innovatieve, archaïsche "overstimulering" als je weet dat iemand in Duitsland met een dit jaar gekochte installatie van max. 30 kWp "slechts" 28,74 Eurocent/kWh kan beuren, meer als hij de stroom zelf verbruikt op het moment van opwek. Maar het is je beslist gegund. Mijn huidige salderingswaarde is "slechts" 21,43 Eurocent/kWh, maar ik heb dan ook in een grijs verleden "aanschafsubsidie" genoten toen ik nog een zonnestroom dummie was... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
[quote]Woodski schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:05:
Quinny schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:23:
Zoals ik al schreef: Mijn vraag is wat efficiënter is, ik gok (en eigenlijk hoop) op extra PV. Dit is makkelijker en mooier in te passen op ons toekomstige dak. Ik zou alleen graag een voorbeeldberekening maken/zien, ik heb niet echt genoeg data om hier zelf mee aan de slag te gaan...
Wat je wel zelf kunt is uitrekenen hoeveel de PV aan KWh oplevert. En die KWh's staan heel het jaar tot je beschikking door een gratis accu met 100% rendement die we 'het net' noemen.

Laat eens een berekening maken in GJ wat een zonnecollector oplevert op jaarbasis (1 KWh = 3,6MJ dus 1 GJ= 278KWh) en schat dan voor jezelf eens in wat je van die GJ's effectief kunt benutten aangezien het leeuwendeel van de opbrengst in de zomer niet 'opgeslagen' kan worden en dus gewoon verloren gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door AllesKan op 10-08-2011 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Quote je nou jezelf en zet je mijn naam daarboven ?
Dat is wel heel creatief

En lees eens wat anderen schrijven voor je als een blinde ezel je zin blijft doordrukken.
Vele zonneboiler bezitters hier hebben zelden stagnatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
AllesKan schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:33:
[...]

Wat je wel zelf kunt is uitrekenen hoeveel de PV aan KWh oplevert. En die KWh's staan heel het jaar tot je beschikking door een gratis accu met 100% rendement die we 'het net' noemen.

Laat eens een berekening maken in GJ wat een zonnecollector oplevert op jaarbasis (1 KWh = 3,6MJ dus 1 GJ= 278KWh) en schat dan voor jezelf eens in wat je van die GJ's effectief kunt benutten aangezien het leeuwendeel van de opbrengst in de zomer niet 'opgeslagen' kan worden en dus gewoon verloren gaat.
Goed, ±12,9GJ voor de 60 buizen: 3586 KWh.
Zeg dat ik hiervoor in dep laats 2370 Wp neerleg: ±2085 KWh (?).

Als ik het goed heb moet ik dit, door gebruik met de warmtepomp, met de COP van de warmtepomp vermenigvuldigen. Dat komt dan op 10428 KWh thermische energie.

Zolang de COP hoger dan 1,72 is dan zou de PV dus al efficienter zijn. Als de warmtepomp echt een COP heeft tussen 5 en 6, zou ik aan <1000Wp dus genoeg hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:26:
Wat dacht je van: een douche WTW icm een elektrische doorstroomverwarmer ?
Als je alleen WW uit de SV haalt kan dat wel uit wellicht.
Heeft weinig zin, het vastrecht van de stadsverwarming maakt elke andere optie voor een WW-voorziening per definitie te duur en qua elektra kom je met het 'nieuwe' capaciteitstarief al helemaal niet meer uit. (Boven de 3 x 25A ben je per maand 45,- meer kwijt. Ik kan niet elektrisch koken (want geen gas) en ook nog eens doorstroomboiler aansluiten op 3 x 25A
Zou wel eens willen weten hoe je hout-installatie eruit ziet. ;)
Korte uitleg: Ik heb mijn kachel in een 'hoekje' staan. Maar die hoek bevindt zich wel in het midden van de woonkamer. Deze kachel: http://www.hrhoutkachels.nl/files/Kuopio_265.17-ST%20Mil.jpg

Het viel me op dat de enkelwandige pijp na een uur of 2 zo'n 300 graden werd, en de tegels erachter zo'n 140 graden werden.

Ik heb toen een verticale 'strip' gemaakt van 12 ventilatoren van 9 x 9cm en 2 sensoren aan de achterzijde van de enkelwandige pijp bevestigd en om het geheel compleet te maken er een PIC tussen gefrot.

Zodra ik de kachel aansteek gebeurt er niets. Tot de EW pijp meer dan 130 graden wordt. (Verdeeld in 2 zone's, 6 fans onder en 6 fans boven). Dan beginnen de fans op halve kracht te draaien om de pijp te koelen. De fanspeed verloopt traploos tussen 50% en 100% in de range 130 tot 150 graden van de EW pijp. Mocht de EW pijp lager worden dan 130 graden dan blijven de fans op 50% draaien tot de pijp minder dan 80grd word, dan schakelen ze geheel uit, een en ander om de trek te waarborgen.

Je wilt niet weten wat een warmte die fannetjes recht mijn woonkamer inblazen. Ze verbruiken gezamenlijk 25 watt op full speed, maar een elektrische kachel van 2KW kan er niet tegenop. Maar laten we uitgaan van 1KWh extra is dat toch een COP van 40. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Quinny schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:50:
Als de warmtepomp echt een COP heeft tussen 5 en 6, zou ik aan <1000Wp dus genoeg hebben?
Kort door de bocht, ja. Realistisch: Nee. Je warmte pomp haalt de COP alleen bij een relatief hoge buitentemp, hoe lager de temp buiten, hoe lager de COP.

Overigens:
Goed, ±12,9GJ voor de 60 buizen: 3586 KWh.
Mja, waarvan je er waarschijnlijk 2000 moet afvoeren omdat je er op dat moment niets aan hebt en ze ook niet kunt 'opslaan'.

[ Voor 21% gewijzigd door AllesKan op 10-08-2011 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
We konden er op wachten...

... full-time WWZ promotor en apentrots zonnestroom newbee Vincent Dekker kreeg een meetstudentje op bezoek ...

... en kreeg binnen no-time de oh zo voorspelbare netbeheerder-sh*t weer voor zijn kiezen ...

http://www.trouw.nl/tr/nl...-aan-m-n-meterstand.dhtml

(inderdaad, Liander ja...)

Dit land is gedoemd zichzelf volkomen in de vernieling te helpen als dit zo door blijft gaan. Beetje overtrokken natuurlijk, maar ik hoor deze volslagen bezopen en totaal onnodige polderkolder al vele jaren. Wat de complete incompetentie en wellicht incontinentie op (duurzaam) energie gebied in ons land feilloos aan blijft tonen. Zou eindelijk eens tot het grijze verleden mogen behoren, toch?

Liander en zijn "onbetrouwbare terugdraaiende Ferrarismeters". Degenen die dat eindeloos rond blijven toeteren mogen binnenkort op pelgrimsreis naar Santiago de Compostela. Blootsvoets. Kunnen ze de terugdraaiende Ferrarisjes in Vlaanderen en Frankrijk tijdens hun overpeinzingen meteen meenemen.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
AllesKan schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:13:
[...]

Kort door de bocht, ja. Realistisch: Nee. Je warmte pomp haalt de COP alleen bij een relatief hoge buitentemp, hoe lager de temp buiten, hoe lager de COP.

[...]
Gaat dit ook op bij warmtepompen met een bodembron? De warmtepomp waar ik over praat heeft/krijgt een CO2 sonde op 120 meter diepte. Het lijkt mij dat de temperatuur op die diepte redelijk constant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Woodski schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:37:
Quote je nou jezelf en zet je mijn naam daarboven ?
Dat is wel heel creatief
Excuses, was overigens geen quote van mezelf, geen idee wat er fout is gegaan. Inmiddels heb ik het aangepast.
En lees eens wat anderen schrijven voor je als een blinde ezel je zin blijft doordrukken.
Laten wij het maar niet over de definitie van blind hebben dan. :o

[ Voor 3% gewijzigd door AllesKan op 10-08-2011 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Quinny schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:25:
[...]

Gaat dit ook op bij warmtepompen met een bodembron? De warmtepomp waar ik over praat heeft/krijgt een CO2 sonde op 120 meter diepte. Het lijkt mij dat de temperatuur op die diepte redelijk constant is.
Nee, daarvoor gaat het niet op. Ik dacht dat je het over een 'buitenlucht' warmtepomp had, zoals bv een airco die ook kan verwarmen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Quinny schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:25:
[...]

Ja. Die kameraad heeft gekozen voor een warmtepomp maar dan geen CO2 als medium maar (wat is het?) glycol. 3 boringen van ca 87 meter diep :)
JeroenH & Flitspaal kennen hem ook, dus kunnen evt ook input geven.
warmtepompen werken goed, maar... tot een zekere temperatuur'range' heb ik begrepen.
overigens... is er geen leverancier die je uitgebreid de voors- en tegens van open/gesloten warmtepompen met CO2 of ander medium goed kan laten uitrekenen/uitleggen?

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 10-08-2011 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:37:
O even voor de info, ik heb ook eens een ZB gehad, namelijk in mijn vorige huis.
Stagnatie mag dan welliswaar bij een correct gedimensioneerd systeem niet vaak optreden.
Daar gaat het niet om. Het gaat enkel en alleen om de hoeveelheid voorkomen gasvraag.

Of mijn boiler 65 graden is of 85 graden is maakt daarvoor niet uit.
In de zomer had ik altijd een tank heet water klaar staan, heel heet, kon het alleen niet verbruiken.
PV oogst dan wel door, onder de verliezen die bij iets hogere temperaturen optreden.

ps ik heb helemaal niets tegen ZB's. Ik vind het prima, heb er zelf een gehad.
Vooral hele mooie systemen zijn .... nou erg mooi gewoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-09 22:08
Gaat je zonneboiler ook gebruikt worden om je bron te regenereren?
Dit kan namenlijk erg positief uitvallen. Het rendement (of COP) van je warmtepomp hangt namelijk af van het verschil in temperatuur van je bron tov de geleverde warm water temperatuur. Als na een lange strenge winter je brontemperatuur op loopt (en dat doet hij) dan wordt het rendement van je pomp lager. Als je bron vervolgens in de zomer niet 100% opwarmt wordt dit probleem steeds groter. Dit zie je in de praktijk vaak gebeuren door een ondergedimensioneerde bron. En de bron word vaak zo ondiep mogelijk gehouden (lees ondergedimensioneerd) ivm de hoge kosten.

Als je je bron s'zomers kunt regeneren met een externe warmtebron zoals een zonneboiler kan deze minder diep en daardoor goedkoper worden uitgevoerd. Kortom met een zonneboiler kan je warmtepomp installatie goedkoper uitvallen en toch een goed rendement houden. Maar hier zou je leverancier/adviseur je meer over moeten kunnen vertellen. Het lijkt mij in iedergeval een goede combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:04:
[...]

Heeft weinig zin, het vastrecht van de stadsverwarming maakt elke andere optie voor een WW-voorziening per definitie te duur en qua elektra kom je met het 'nieuwe' capaciteitstarief al helemaal niet meer uit. (Boven de 3 x 25A ben je per maand 45,- meer kwijt. Ik kan niet elektrisch koken (want geen gas) en ook nog eens doorstroomboiler aansluiten op 3 x 25A
Ik bedoelde inderdaad wel dat je dan daarmee de SV de deur uitdoet.
Die besparing maakt een uitgave aan een alternatief juist interessant.
Een doorstroomboiler heb je toch geen 3 x 25A voor nodig? Je kookplaat(en) trekken meer

Een warmtepompboiler in ieder geval niet.

Overigens ik bedoelde een doorstroom elektrische geiser, maar zo heb je dat ook opgevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lithoijen schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:39:
Gaat je zonneboiler ook gebruikt worden om je bron te regenereren?
Dit kan namenlijk erg positief uitvallen. Het rendement (of COP) van je warmtepomp hangt namelijk af van het verschil in temperatuur van je bron tov de geleverde warm water temperatuur. Als na een lange strenge winter je brontemperatuur op loopt (en dat doet hij) dan wordt het rendement van je pomp lager. Als je bron vervolgens in de zomer niet 100% opwarmt wordt dit probleem steeds groter. Dit zie je in de praktijk vaak gebeuren door een ondergedimensioneerde bron. En de bron word vaak zo ondiep mogelijk gehouden (lees ondergedimensioneerd) ivm de hoge kosten.

Als je je bron s'zomers kunt regeneren met een externe warmtebron zoals een zonneboiler kan deze minder diep en daardoor goedkoper worden uitgevoerd. Kortom met een zonneboiler kan je warmtepomp installatie goedkoper uitvallen en toch een goed rendement houden. Maar hier zou je leverancier/adviseur je meer over moeten kunnen vertellen. Het lijkt mij in iedergeval een goede combinatie.
Kan niet het is een systeem met een CO2 sonde, dat heeft hij al geschreven.
Dat is nog veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:40:
Ik bedoelde inderdaad wel dat je dan daarmee de SV de deur uitdoet.
Die besparing maakt een uitgave aan een alternatief juist interessant.
Dat is niet toegestaan, de SV aansluiting dien je te handhaven. Dus ook je vastrecht.
Een doorstroomboiler heb je toch geen 3 x 25A voor nodig? Je kookplaat(en) trekken meer
Mja, en wat doe ik dan als ik aan het koken ben EN warm water nodig heb? Dat redt je dus nooit met 3 x 25A.
Overigens ik bedoelde een doorstroom elektrische geiser, maar zo heb je dat ook opgevat.
Yep, maar vergis je niet in de vermogens om stromend water snel warm te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
NielsTn schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:28:
[...]

Ja. Die kameraad heeft gekozen voor een warmtepomp maar dan geen CO2 als medium maar (wat is het?) glycol. 3 boringen van ca 87 meter diep :)
JeroenH & Flitspaal kennen hem ook, dus kunnen evt ook input geven.
warmtepompen werken goed, maar... tot een zekere temperatuur'range' heb ik begrepen.
overigens... is er geen leverancier die je uitgebreid de voors- en tegens van open/gesloten warmtepompen met CO2 of ander medium goed kan laten uitrekenen/uitleggen?
De temperatuur in het vat hoeft niet extreem hoog te zijn. Aan het boilervat zit een externe warmtewisselaar voor drinkwater. Er is dus nooit drinkwater in huis wat op temperatuur gehouden wordt, alleen de vloeistof in het boilervat. Die wordt alleen rondgepompt tussen de warmtepomp en het vat. Dus geen gevaar voor legionella. Voor de vloerverwarming zit er nog een aparte warmtewisselaar in het vat.

Leveranciers praten naar mijn ervaring vooral in het voordeel van de producten die zij verkopen. Afgaande van specificaties die ik op internet vind is de CO2 warmtepomp erg interessant. Het kan echter nooit kwaad om de mening te lezen van andere mensen, daarom zit ik hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
AllesKan schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:43:
[...]

Dat is niet toegestaan, de SV aansluiting dien je te handhaven. Dus ook je vastrecht.

[...]

Mja, en wat doe ik dan als ik aan het koken ben EN warm water nodig heb? Dat redt je dus nooit met 3 x 25A.

[...]

Yep, maar vergis je niet in de vermogens om stromend water snel warm te krijgen...
de schrijver van dit artikel heeft AFAIK op gerechtelijke wijze die SV uit zijn woning gekregen :)

en inderdaad, met een warmtepomp voorzien van glycol-oplossing kun je je bron regenereren in de zomers, en je woning afkoelen (scheelt weer een airco-unit ;))

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 10-08-2011 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

zonnigtype schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:16:
We konden er op wachten...

... full-time WWZ promotor en apentrots zonnestroom newbee Vincent Dekker kreeg een meetstudentje op bezoek ...

... en kreeg binnen no-time de oh zo voorspelbare netbeheerder-sh*t weer voor zijn kiezen ...

Liander en zijn "onbetrouwbare terugdraaiende Ferrarismeters". Degenen die dat eindeloos rond blijven toeteren mogen binnenkort op pelgrimsreis naar Santiago de Compostela. Blootsvoets. Kunnen ze de terugdraaiende Ferrarisjes in Vlaanderen en Frankrijk tijdens hun overpeinzingen meteen meenemen.
Het is inderdaad tenen krommend, (spreek uit ervaring) Het is mischien tijd voor "De Eigen Energiepartij"
Bij de komende verkiezingen, mag je mij op de lijst zetten.... :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Pagina: 1 ... 109 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.