Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dat vind ik ook, maar de deelname van wel twee (goede) teams straalt ook positief af op zonnestroom in Nederland; met zonnestroom kun je wat doen.Erasmo schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 22:31:
Toch wel ironisch eigenlijk dat Nederland niet één maar zelfs twee wagens levert die waarschijnlijk in de top gaan meedoen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
http://www.destentor.nl/r...Marknesser-windtunnel.ece
Verwijderd
Toch wel een gelijkstroomfan hè...JeroenH schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 21:54:
(afbeelding)
En zo ziet een fan van 12 meter diameter er uit. Ik kan je vertellen; dat is groot!
(...)
Stoer man om dat van dichtbij te kunnen bekijken!
Niet dat ik van plan ben energie te gaan leveren aan het energiebedrijf.
Ik ga eerdaags deze jongens opladen met mijn zon energie.
OPSLAG 12X2 volt =24 volt.
Aardig wat opslag.
[ Voor 13% gewijzigd door LEX63 op 21-07-2011 09:37 ]
Hoeveel kost je deze opslag per voor verbruik beschikbare kWh over de gehele levensduur van het opslagsysteem? En wat zijn je redenen om niet te kiezen voor netinvoeding?LEX63 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 09:36:
zonnecellen zijn goed voor meer zaken als alleen elektriciteit opwekken.
het houd het gebouw ook koeler.
http://www.tomsguide.com/...an-energy,news-11891.html
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Ik ben vooral benieuwd naar het antwoord van LEX63 over zijn accu's.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Prijzen wel maal 12 doen om een 24VDC combinatie te krijgen.
http://www.stroomwinkel.nl/c-103-accu-tractie-loodzuur.aspx
En natuurlijk een leuke acculader er bij voor als de zon schijnt
http://www.stroomwinkel.n...la-acculader-tg-2450.aspx
Als de accu's geladen zijn dan lekker off-grid met onderstaande 24VDC-230VAC omvormer.
http://www.stroomwinkel.n...ormer-compact-241600.aspx
[ Voor 49% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-07-2011 22:56 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ook wel eens in de avond, ik kan ze net horen vanuit m'n slaapkamer. Ik ben helaas nooit in de grote DNW tunnel geweest, maar wel eens in de ventilator van de "kleine" tunnel er vlak naast.FicoF schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 22:15:
Als het echt hard ging, compressoren + fan op full speed, moesten we eerst even het energiebedrijf bellen of het net dit aankon. Gebeurde overigens alleen `s nachts. ....
Maar ik ben zo benieuwd wat dat nou, over de gehele levensduur, per kWh extra kost. Ik denk namelijk dat het niet uit kan tegenover netinvoeding - helemaal als je je netaansluiting houdt en dus ook nog steeds vastrecht etc. betaalt. Ik ben zo benieuwd wat dat (naar mijn mening valse) gevoel van onafhankelijkheid nou moet kosten.Speksteenkachel schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:31:
Op zoek naar accu's, kijk hier maar eens bij deze scheeps accu's.
Maar ik heb nu geen zin en geen tijd om er aan te rekenen. Ben lekker bezig met de World Solar Challenge. Het Nuon Solar Team heeft me nu ook uitgenodigd om eens naar hun auto te komen kijken en hun team te ontmoeten. Yay!
Mag ook wel voor bijna tweeduizend euro.LEX63 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 09:36:
Wat levert het nu nog op "energie terug leveren aan het energie net" of word dit verrekend met de energie rekening?
Aardig wat opslag.
Verwijderd
ik iets "minder", omdat ik het al heb staan in de vorm van een e-scooter,Maar ik ben zo benieuwd wat dat nou
ik kocht bij de lidl zo`n auto 12v naar 230volt ding (12 eurie 350-600watt) en ga het van de winter eens testen hoe lang het kan op ~85Ah, met de apparatuur die ik heb staan.
hopelijk komt er een kWhtje uit terug, dat zou best leuk zijn.
>> grid connected met autonomie optie
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 22:58 . Reden: scooter met sigarenaansteker ]
Je kan er iig even de vriezer op draaiende houden mocht dat nodig zijnVerwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:56:
[...]
ik iets "minder", omdat ik het al heb staan in de vorm van een e-scooter,
ik kocht bij de lidl zo`n auto 12v naar 230volt ding (12 eurie 350-600watt) en ga het van de winter eens testen hoe lang het kan op ~85Ah, met de apparatuur die ik heb staan.
hopelijk komt er een kWhtje uit terug, dat zou best leuk zijn.
>> grid connected met autonomie optie.
Dat kan zeker waarde hebben als je een slecht net hebt, maar ik kan me hier in Hilversum niet heugen dat de stroom is uitgevallen. Dat is al zeker een jaar of zeven, acht jaar geleden....Erasmo schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:58:
Je kan er iig even de vriezer op draaiende houden mocht dat nodig zijn
Maar ik blijf erbij dat ik wil weten wat dat nou extra per kWh kost. Voor de TVT, weet je wel
In eiland bedrijf gaan noemen ze dat in het energiecentrale jargonVerwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:56:
>> grid connected met autonomie optie
Verwijderd

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 23:10 ]
Dat heeft geen enkele toegevoegde waarde, een beetje moderne vriezer kan 24uur zonder stroom.Erasmo schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:58:
(Moet je wel de deur dichtlaten uiteraard)
[ Voor 9% gewijzigd door AllesKan op 21-07-2011 23:54 ]
Ook ik zou graag willen weten wat je daarmee denkt te bereiken?LEX63 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 09:36:
Wat levert het nu nog op "energie terug leveren aan het energie net" of word dit verrekend met de energie rekening?
Aardig wat opslag.
Je hebt door teruglevering aan het net 'gratis' de allergrootste accu die je kunt bedenken tot je beschikking. Waarom dan 1800,- uitgeven voor een prive-accu? Die je binnen 10 jaar moet vervangen?
Canadese buis/pijp... ca 2-3 meter onder de grond, en lang genoeg maken, dan kun je inderdaad voorverwarmde lucht ontvangen.Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 23:05:
ook weer wat bijgeleeerd tav de warmtepomp in de kruipruimte :
[afbeelding]
Heb zo'n systeem in het echt gezien, ca 50 meter lengte (www.nulwoning.nl)
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Erasmo schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:58:
[...]
Ik denk dat 350 en misschien zelfs 600 Watt onvoldoende is om een vriezer op te starten. Onze koelkast die 130 Watt verbruikt kan niet opgestart worden op een 600VA UPS. De Ohmse weerstand van onze koelkast is 11 Ohm als deze uit staat.
Verwijderd
Canadese put is iets meer gangbaar als term (terwijl het inderdaad een buis is...) of zelfs een hele voorraad aan kleinere buizen.NielsTn schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 06:33:
[...]
Canadese buis/pijp... ca 2-3 meter onder de grond, en lang genoeg maken, dan kun je inderdaad voorverwarmde lucht ontvangen.
Heb zo'n systeem in het echt gezien, ca 50 meter lengte (www.nulwoning.nl)
Ben er tegenwoordig niet zo vaak meer, nu alles functioneert, maar wat bedoel je met " typo" ?CopperCAT schreef op zondag 20 maart 2011 @ 22:36:
[...]Btw, er staat een typo in je sig
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Eketrische.SasJo schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 08:17:
[...]
Ben er tegenwoordig niet zo vaak meer, nu alles functioneert, maar wat bedoel je met " typo" ?
Ik heb 660Wp op een Steca 500 (advies van Daniel destijds).
In januari/februari heb ik per week 10-13kWh opbrengst per week, en juni en juli maar 5-6kWh.
De Steca hangt helemaal vrij in de ruimte.
Het 1e jaar was het totaal hier in Ewijk (bij Nijmegen) 450kWh.
Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
En, nog beter, wat eraan te doen is. want in de zonnige zomermaanden wil je minimaal dezelfde opbrengst als in de winter.
Alvast bedankt!
Koppel je panelen eens af van je omvormer en meet het voltage eens. Wat is je openklemspanning als je je panelen doormeet? heb je de specs van je panelen?SasJo schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 08:22:
Heb toch wel 1 grote vraag, qua PV;
In januari/februari heb ik per week 10-13kWh opbrengst per week, en juni en juli maar 5-6kWh.
En, nog beter, wat eraan te doen is. want in de zonnige zomermaanden wil je minimaal dezelfde opbrengst als in de winter.
Alvast bedankt!
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik zou het volgende doen:SasJo schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 08:22:
* Regel een goede multimeter die de spanningen en stromen uit de zonnestroompanelen kan meten - en indien nodig iemand die weet hoe hij of zij dit veilig kan doen.
* Meet zoals flitspaal zegt de open klemspanning. Dit moet onder felle zonneschijn enigszins overeenkomen met wat er op de sticker staat.
* Meet ook de kortsluitstroom. Dit moet ook min of meer overeenkomen met wat er op de sticker staat, maar alles tot -20% is wel goed, vooral als er dunne sluierbewolking is o.i.d. Goed opletten dat je multimeter de stroom die je verwacht aan kan!
* Regel een goede energiemeter (Conrad Energy Monitor 3000 bijvoorbeeld, of Plugwise) en kijk of je op een zonnig moment ongeveer het vermogen krijgt wat je verwacht. Met een 660Wp set op een S500 moet je toch al redelijk snel tegen de 500Watt output moeten zien.
* Heb je beschaduwing?
* heb je de panelen al eens geinspecteerd? Zit er een gigantische vogelpoep ergens? Ligt er een tak op? Zit er een groot kastanjeblad op geplakt o.i.d.? Bekijk de zonnestroompanelen zelf goed. Zijn alle sealings nog in orde? Zie je geen vochtvlekken onder de glasplaat? Oxidatie van de cellen? Losgelaten soldeerverbindingen? Bij twijfel zou ik een foto op het forum plaatsen, er zijn hier echt wel mensen die er wat over willen zeggen.
* Inspecteer ook de elektrische verbindingen tussen de panelen onderling en met de kabels naar je omvormer. Haal de connectoren even los, kijk er even in of je geen oxidatie o.i.d. ziet en schuif ze weer in elkaar.
* Herhaal de eerdere metingen bij voorkeur na deze serie handelingen en kijk of het verschil heeft gemaakt. Bij voorkeur doen bij stabiel, zonnig weer.
Ik heb geen idee waar je woont maar als je een klein beetje in de buurt woont wil ik wel eens komen kijken. Ik heb wel aardig wat ervaring met doormeten van panelenSasJo schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 08:22:
Alvast bedankt!
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Woont hij toevallig in Ewijk bij Nijmegen ...of zoiets?flitspaal.nl schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:28:
[...]
Ik heb geen idee waar je woont maar als je een klein beetje in de buurt woont wil ik wel eens komen kijken. Ik heb wel aardig wat ervaring met doormeten van panelen
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2011 10:08 ]
idd Sasjo woont daar, met de PV op het dak en de Qsolar onder het dakVerwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:06:
[...]
Woont hij toevallig in Ewijk bij Nijmegen ...of zoiets?
als de vierdaagse over is, kan ik wel eens langskomen (op de (lig)fiets....)
@Sasjo: heb je eea geregistreerd op sonnenertrag.eu of zonnestroomopbrengst.eu?
dan kunnen we misschien kijken naar de productie
[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 22-07-2011 11:51 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Als je even had terug gebladerd had je kunnen lezen dat dit stroom systeem word toegepast op een boot. Daar heb je meestal geen wal stroom. Of het is zonne-energie of de generator meer keus heb ik op dit moment niet.JeroenH schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 21:11:
12 uur lang geen posts hier? Is er iets kapot?
Ik ben vooral benieuwd naar het antwoord van LEX63 over zijn accu's.
Later dit najaar wil ik weer een windmolen bij kopen. Waarschijnlijk een Windmax 24volt 1000 watt.
[ Voor 11% gewijzigd door LEX63 op 22-07-2011 12:29 ]
Ik heb een Victron omvormer 24volt 3000watt meer dan genoeg vermogen voor een wasmachine.Speksteenkachel schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:31:
En natuurlijk een leuke acculader er bij voor als de zon schijnt![]()
Als de accu's geladen zijn dan lekker off-grid met onderstaande 24VDC-230VAC omvormer.
Zie link
Ah, dat heb ik inderdaad over het hoofd gezien. ExcuusLEX63 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:26:
Als je even had terug gebladerd had je kunnen lezen dat dit stroom systeem word toegepast op een boot. Daar heb je meestal geen wal stroom. Of het is zonne-energie of de generator meer keus heb ik op dit moment niet.
Levert dat wat op? Een kennis van me heeft ooit zijn windturbine voor zijn boot verkocht en voor dat geld meer zonnestroompanelen gekocht. Volgens hem levert dat veel meer op.Later dit najaar wil ik weer een windmolen bij kopen. Waarschijnlijk een Windmax 24volt 1000 watt.
Prijs per accucel exclusief btw. KASSA PING PING. gaat net iets boven mijn budget.Speksteenkachel schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:31:
En natuurlijk een leuke acculader er bij voor als de zon schijnt![]()
De factoren mogen bekend zijn. 1 Rendement windmolen. 2 Locatie windrijke omgeving of niet. 3 hoogte van de opstelling hoe hoger hoe beter.JeroenH schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:41:
[...]
Ah, dat heb ik inderdaad over het hoofd gezien. ExcuusIk ging er van uit dat het een woning betrof.
[...]
Levert dat wat op? Een kennis van me heeft ooit zijn windturbine voor zijn boot verkocht en voor dat geld meer zonnestroompanelen gekocht. Volgens hem levert dat veel meer op.
De windmolen die ik wil kopen.
Het voordeel van een windmolen met vijf bladen is dat deze eerder op gang komt en bij minder wind al meer laad dan een drie blad windmolen.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Wel op zee heb je meestal aan wind geen gebrekLEX63 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:50:
[...]
De factoren mogen bekend zijn. 1 Rendement windmolen. 2 Locatie windrijke omgeving of niet. 3 hoogte van de opstelling hoe hoger hoe beter.
De windmolen die ik wil kopen.
Het voordeel van een windmolen met vijf bladen is dat deze eerder op gang komt en bij minder wind al meer laad dan een drie blad windmolen.
1880Wp vermogen in twee strings van 4 x Sanyo HIT N235SE10 op een Steca 1900 met netwerk module. De netwerkmodule werkt dus nog niet... Hij werkt wel, maar ik kan er nog niet bij. Dus nog geen realtime data.
Zojuist heb ik op de Steca het mooie getal van 2064W voorbij zien komen. Ze doen het beter dan de specificaties dan of klopt dat wel?
Nu net gezien dat mijn ferraris meter echt niet achteruit wil hollen, dus nu Liander maar gebeld met het verzoek een nieuwe meter te plaatsen die dat wel kan, of een digitale met teruglever meter. Helaas doen ze nog niet op verzoek slimme meters plaatsen met bijvoorbeeld een S0 bus, zodat ik op afstand deze zaken uit kan lezen. Een arduino met wat extra sensoren en netwerkmodule gaat dan maar in de meterkast geplaats worden zodat ik dat automatisch uit kan lezen.

Set boven de dakkapel

Set onder de dakkapel

Steca 1900
Er is nog ruimte om de installatie uit te breiden als ik dat in de toekomst wil. Dan kunnen er nog drie tot vier bijgeplaatst worden.
[ Voor 26% gewijzigd door Gé Brander op 22-07-2011 15:24 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Verwijderd
Het ziet er prachtig uit. Hochleistungsmodule !!c70070540 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:00:
Sinds vanochtend mag ik me dus ook zonne energie leverancier noemen
Er is nog ruimte om de installatie uit te breiden als ik dat in de toekomst wil. Dan kunnen er nog drie tot vier bijgeplaatst worden.
Gefeliciteerd, ziet er goed uit allemaal!c70070540 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:00:

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Proficiat, welkom bij de club van Veul Zonurenc70070540 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:00:
1880Wp vermogen in twee strings van 4 x Sanyo HIT N235SE10 op een Steca 1900 met netwerk module. De netwerkmodule werkt dus nog niet... Hij werkt wel, maar ik kan er nog niet bij. Dus nog geen realtime data.
...
enne... je maakt toch wel als de .....
kunnen we allemaal mooi vergelijken (uiteraard wel een nauwkeurige/geijkte kwh-meter benutten
[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 22-07-2011 16:44 ]
Van harte gefeliciteerd! Dat je nog van vele zonuren mag genieten dit jaar!c70070540 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:00:
Heb je toevallig bij Philips gewerkt ofzo ? (c-nummer als nickname).
Thanks. Nee niet bij Philips, maar wel bij een ander groot bedrijf in Nederland waar ze diezelfde methode ook hadden als inlognaamHellevUUr schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 16:57:
[...]
Van harte gefeliciteerd! Dat je nog van vele zonuren mag genieten dit jaar!
Heb je toevallig bij Philips gewerkt ofzo ? (c-nummer als nickname).
[ Voor 4% gewijzigd door Gé Brander op 22-07-2011 16:59 ]
ah, Atos Origin, of origin.net zoals ze tegenwoordig heten ?c70070540 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 16:58:
[...]
Thanks. Nee niet bij Philips, maar wel bij een ander groot bedrijf in Nederland waar ze diezelfde methode ook hadden als inlognaam- Nu niet meer daar werkzaam hoor!
ING destijds.HellevUUr schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 17:01:
[...]
ah, Atos Origin, of origin.net zoals ze tegenwoordig heten ?
Bij deze dan: Link naar zonnestroomopbrengst
[ Voor 26% gewijzigd door Gé Brander op 22-07-2011 17:05 ]
@Sasjo: Ik kan mij herinneren dat jij vorig jaar ook al problemen had met je PV-setSasJo schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 08:22:
Alvast bedankt!
Wat jij schrijft is onmogelijk! in januari/februari 10-13 Kwh per week; in januari had ik 9, in februari 15Kwh in een hele maand;
juni/juli maar 5-6 Kwh, dat heb ik in 2-3 dagen, terwijl ik maar 525Wp heb; er is duidelijk iets mis bij jou, eigenlijk jammer dat je niet eerder-voorjaar!- alles hebt gecontroleerd/doorgemeten; als ik jou was, zou ik zo snel mogelijk een specialist er bij halen, je mist veel opbrengst.
je jaaropbrengst is uiteraard ook aan de lage kant, die haal ik ook, maar dan met 525Wp.
Zeker een mooi apparaat, Victron is kwaliteitsspul.LEX63 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:36:
Ik heb een Victron omvormer 24volt 3000watt meer dan genoeg vermogen voor een wasmachine.
Zie link
Voor m'n werk (engineering van elektrische besturing voor cutter zuigers) maak ik ook geregeld gebruik van Victron produkten.
Verwijderd
12,001 of 12.001? 12 duizend op één dag is nogal watVerwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:01:
leuke dag hier, 12.001 probleemloze kilometers op de e-scooter, en 10.001 kWh totaal geproduceert sinds 1 mei 2007
Wel veel overigens. Ik fiets dat per jaar, ongeveer. En ook nog voor m'n lol..
Ik heb vloerverwarming en wat ik begrijp is dat dat prima past met een houthermokachel.
Maar de kosten (2300+aansluiten wellicht ook nog een buffervat) zijn niet laag.
Is het rendement beter dan een zonneboiler voor de vloerverwarming?
Aart
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Zijn er hier mensen in het Liander gebied die ook hun meter hebben moeten vervangen en daar nog ervaringen over willen delen?
Ja hier; volgende dag na ingebruikname PV; meter kapot. Kosteloos vervangen door Liander. Helaas was het al een digitale uit 2004 welke al een terugtelmeter had maargoed... ik deel je ditZijn er hier mensen in het Liander gebied die ook hun meter hebben moeten vervangen en daar nog ervaringen over willen delen?
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Inderdaad drie fasen, zit gewoon een duidelijke rem op. Had alle apparatuur uitgezet in huis, behalve de StecaSpeksteenkachel schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 22:00:
Het is wel vreemd dat je huidige draaischijfmeter niet terugdraait, is het een 3 fasen soms?
En heb jij nu een 'slimme' meter of weer gewoon een digitale die een aparte terugleverteller heeft?grimson schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 21:57:
[...]
Ja hier; volgende dag na ingebruikname PV; meter kapot. Kosteloos vervangen door Liander. Helaas was het al een digitale uit 2004 welke al een terugtelmeter had maargoed... ik deel je dit
[ Voor 29% gewijzigd door Gé Brander op 22-07-2011 22:10 ]
Verwijderd
het is gewoon grand totale sinds de aanschaf van pv & scooter,Zal wel 12.001 zijn
wegsalderen naar mobiliteit, niet meer en niet minder.
Bevalt zo'n elektrische scooter een beetje? Ik ga regelmatig naar dingen op ongeveer 20-30 km afstand en dat is me net te ver om te fietsen...Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:01:
leuke dag hier, 12.001 probleemloze kilometers op de e-scooter, en 10.001 kWh totaal geproduceert sinds 1 mei 2007
Wilde ik ook vragen, zit er al wat langer over na te denken maar heb denk ik een duwtje in de rug nodig.Erasmo schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 22:50:
[...]
Bevalt zo'n elektrische scooter een beetje? Ik ga regelmatig naar dingen op ongeveer 20-30 km afstand en dat is me net te ver om te fietsen...
Welk merk en type heb je eric-pvt? Of is dat teveel off-topic? Ik wil mijn zonnestroom erin stoppen zodat ik niet meer dan 1000 kWh (na salderen) teruglever aan greenchoice.
Ik had het je al gezegd; die Sanyo panelen zijn hun (meer) prijs dubbel en dwars waard. Leuke foto's?Mag ik die ook op mijn site gebruiken?c70070540 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:00:
Zojuist heb ik op de Steca het mooie getal van 2064W voorbij zien komen. Ze doen het beter dan de specificaties dan of klopt dat wel?
Nu net gezien dat mijn ferraris meter echt niet achteruit wil hollen, dus nu Liander maar gebeld met het verzoek een nieuwe meter te plaatsen die dat wel kan, of een digitale met teruglever meter. Helaas doen ze nog niet op verzoek slimme meters plaatsen met bijvoorbeeld een S0 bus, zodat ik op afstand deze zaken uit kan lezen. Een arduino met wat extra sensoren en netwerkmodule gaat dan maar in de meterkast geplaats worden zodat ik dat automatisch uit kan lezen.
[afbeelding]
Set boven de dakkapel
[afbeelding]
Set onder de dakkapel
[afbeelding]
Steca 1900
Natuurlijk.glambalk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 23:05:
[...]
Ik had het je al gezegd; die Sanyo panelen zijn hun (meer) prijs dubbel en dwars waard. Leuke foto's?Mag ik die ook op mijn site gebruiken?
Gewoon een huishouden 24 uur per dag een computer "notebook" + randapparatuur , verlichting, magnetron, Senseo, Wasmachine, koelkast.Erasmo schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:46:
[...]
Wel op zee heb je meestal aan wind geen gebrekWat ben je eigenlijk van plan om er allemaal op te laten draaien?
Beetje overcapaciteit kan geen kwaad in de zomer maanden heb ik aan 2/3 panelen voldoende het gaat mij juist om de periode in het voor en in het najaar dat er minder zon is de opbrengst te verhogen.
Waardoor ik dus minder vaak de generator hoef te gebruiken.
Leuk speelgoed de Sanyo HIT (rond de 18% paneel-efficiency...).glambalk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 23:05:
[...]
Ik had het je al gezegd; die Sanyo panelen zijn hun (meer) prijs dubbel en dwars waard. Leuke foto's?Mag ik die ook op mijn site gebruiken?
wanneer zou je dergelijke hi-performance panelen kiezen? bij moeilijke lichtinval (als in slechte oriëntatie tov zuid)? beperkt dakoppervlak?
Ervaring met een 590 wh tractieset op een boot leert mij dat maximaal besparen veel oplevert, meer dan met een netaansluiting; op een studentenboot een week op de accu's in plaats van één dag (horeca koelkast en bierkoeling), denk aan led verlichting, hotfill voor je wasmachine, super zuinige koelkast, super zuinige computer hardware. Accu's slijten minder, je bent flexibeler, je buffer wordt groter, je verstookt minder diesel, etc.LEX63 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 23:33:
Gewoon een huishouden 24 uur per dag een computer "notebook" + randapparatuur , verlichting, magnetron, Senseo, Wasmachine, koelkast.
Beetje overcapaciteit kan geen kwaad in de zomer maanden heb ik aan 2/3 panelen voldoende het gaat mij juist om de periode in het voor en in het najaar dat er minder zon is de opbrengst te verhogen.
Waardoor ik dus minder vaak de generator hoef te gebruiken.
Misschien bij leuke subsidie of goede vergoedingen zoals bij onze buurlanden want dit soort speelgoed is niet goedkoop. ruim een euro/Wp duurder dan een gewone mono paneel.NielsTn schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 23:47:
[...]
Leuk speelgoed de Sanyo HIT (rond de 18% paneel-efficiency...).
wanneer zou je dergelijke hi-performance panelen kiezen? bij moeilijke lichtinval (als in slechte oriëntatie tov zuid)? beperkt dakoppervlak?
www.sunsolar.nl
Ik zou ze vooral kiezen als je met je (beperkte) dakoppervlak het beste eruit wilt halen wat er in zit. Orientatie en hellinghoek is dan zelfs nog minder belangrijk. Zeker de Sanyo HIT met hun "hybride" techniek maken het mogelijk om ook bij niet iedeale omstandigheden toch veel elektriciteit op te wekken.NielsTn schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 23:47:
[...]
Bij C70070540 zullen we binnenkort de dagelijkse/maandelijkse genormeerde opbrengsten wel te zien krijgen.
De panelen zijn op een dak WZW geplaatst. 4 Boven het dakkapel en 4 eronder.
Afgelopen week was ik nog bij een klant in Zandvoort. Die heeft met zijn Sanyo's 1190kWh/kWp gehaald het afgelopen jaar. Dak ZWZ/45o
De Sanyo HIT 2, De HIT NxxxSE10 zien er trouwens als gewone mono's uit itt de eerdere HIT-xxxHDE4 panelen van Sanyo.
Weer een 'gewone' meter gekregen. Geen vragen hierover gehad eigenlijk.c70070540 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 22:09:
[...]En heb jij nu een 'slimme' meter of weer gewoon een digitale die een aparte terugleverteller heeft?
Oude meter Nieuwe meter
[ Voor 41% gewijzigd door grimson op 23-07-2011 07:30 ]
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Verwijderd
In Duitsland? de Suntechies worden daar ook voor normale prijzen verkocht SolarshoppieSolarKing schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 00:32:
[...]
Misschien bij leuke subsidie of goede vergoedingen zoals bij onze buurlanden want dit soort speelgoed is niet goedkoop. ruim een euro/Wp duurder dan een gewone mono paneel.
1,08 euro + BTW is 1,28 euro Wp incl BTW. Suntech STP 190 S-24/Ad ad 244,19 euro.
Nederland is nog steeds schreeuwend duur, genoeg ruimte voor een .... vrije val? van de prijzen?
Vraag me wel af wat voor prijs deze prachtige HIT'jes hebben. In Duitsland zitten ze onder de 2,50 euro per Wp
Verwijderd
Ik heb een Idro50 aangesloten op een buffer en een zonneboiler met verwarmingsondersteuning, dat is de beste combi omdat ze elkaar aanvullen en elkaar dus niet beconcureren.aartw99 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 21:50:
Kan iemand mij hier vertellen wat het rendement is van hout-thermokachels (geen pellets) zoals Edilkamin?
Ik heb vloerverwarming en wat ik begrijp is dat dat prima past met een houthermokachel.
Maar de kosten (2300+aansluiten wellicht ook nog een buffervat) zijn niet laag.
Is het rendement beter dan een zonneboiler voor de vloerverwarming?
Aart
Als het echt koud is heb je de kachel nodig, als er minder warmtebehoefte is kan de zonneboiler het overnemen zodat de kachel niet aan hoeft.
CV-houtkachels van Edilkamin hebben rendementen van 78 tot een 85%.
De Idro heb je toch voor veel minder dan €2300, ca €1500
Verwijderd
dat bevalt reuze goed. ik heb een agm (bella retro)Wilde ik ook vragen
op de controller zitten 3 jumpers, city-moped-freilauf,
en daar zit nu een schakelaartje tussen.
een soort kit-nightrider turboboost.
voor vrouwlief is dat allemaal een beetje te erg,
als je wegrijd hoor je het achterwiel helemaal schuren over het asfalt.
je hebt altijd het volledige vermogen tot je beschikking.
de meeste fossielo scooters laat je in een blauwe ronkende domme walm achter je en het bereik is erg goed.
maar dat is mijn ervaring, jeroenh had erg slechte ervaringen met een andere e-scooter.
en snoekie heeft een stukje erop gereden,
misschien dat hij wat objectiefs kan zeggen.
aan de prijsontwikkeling van e-scooters kan je zien dat er iets vreemds gebeurt,
de prijs is in 2 jaar 3 dubbel geworden. ik heb er iets meer dan 1000 eurie voor betaald,
all-in rijklaar verzekert met plaatje voor de deur.
het wegrijden van je zonnestroom overschot is erg moeilijk,
omdat ie simpelweg te zuinig rijd; op een kWh rijd je zeker 85 kilometer, maar een kWh maak ik in 11 minuten....ik heb de scooter nooit helemaal leeg gereden, maar 114km heb ik wel op 1 lading gehaald
de scooter hangt achter een plugwise plug, enkel in het weekend (laagtarief overdag) laad ik hem bij,
de rest gaat het grid in voor hoogtarief. hij staat altijd klaar in de garage met minstens 100km bereik.
mooi he, het is een mooi kalenderjaartje voor zonuren.Die heeft met zijn Sanyo's 1190kWh/kWp gehaald het afgelopen jaar. Dak ZWZ/45o
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2011 10:13 ]
Is het rendabel om op andere manieren te isoleren als spouwmuurisolatie, vloerisolatie of misschien zelfs het dubbelglas te vervangen door HR++ glas?
ik ben van mening dat isoleren altijd en veel effect kan hebben.Dre schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 10:23:
Hoeveel effect heeft het extra isoleren van het dak van onze woning? We verbruiken ~900 m^3 aan gas per jaar. Volgens de afgelopen zomermaanden verbruiken we 300m^3 daarvan aan warm water en kookgas. Het betreft een rijtjeshuis uit ~1970 met 2 verdiepingen en een zolder met een kleine vliering. Alleen de woonkamer (begane grond) wordt 's winters verwarmt. (HR ketel)
Is het rendabel om op andere manieren te isoleren als spouwmuurisolatie, vloerisolatie of misschien zelfs het dubbelglas te vervangen door HR++ glas?
zomers langer een koelere woning, s'winters warmer door lager warmteverlies
Maar als je gaat isoleren, denk ook aan ventileren. Alles dichtpurren zodat er geen ventilatie meer kan plaatsvinden is niet zo prettig. Ik kan me herinneren dat verschil tussen gewoon dubbel-glas en HR++ (let op, alles met ik meen een Uwaarde kleiner of gelijk aan 1,6 als HR++ verkocht wordt. Voor een beetje goed kijken kun je mooi een HR -ruit hebben/krijgen van 1,1 (dus nog beter isolerende eigenschappen!)
Interessant, bedankt
Die dingen zijn inderdaad behoorlijk in prijs gestegen dan. Op marktplaats is de tweedehandsmarkt nog niet echt op gang, er staan wel een paar nieuwe voor pakweg €1000 maar dan heb je een dubieus madeinChina merk.
Verwijderd
zelfs het toetsenbord wat je nu gebruikt komt uit chinaheb je een dubieus madeinChina merk.
alles komt uit china, ik heb zelfs al labelled in europe gezien, maar toch uit china.
accupakket vervangen hoeft ook niet duur te zijn,
niet duurder dan de fossiele 1e 1000km beurt (die ik nooit nodig heb natuurlijk)
http://www.wholesalebatte...=desc&p=2&id_category=564
/edit de nederlandse dealer vraagt hier vanaf 700 euro voor,
`t is maar dat je het weet, en je kan dat simpelweg zelf doen.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2011 12:48 . Reden: je iphone komt ook van foxconn, en toch is dat ineens kwaliteit ? ]
Wat Glambalk al zei, ik heb niet heel veel dak oppervlak. En elk beetje extra opbrengst is mooi meegenomen. Je hebt dan de keuze tussen vol leggen met minder opbrengsten per paneel of iets minder panelen met zoveel mogelijk opbrengst en later de overgebleven ruimte aanvullen met nog een paar Sanyo panelen.NielsTn schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 23:47:
[...]
of een zonneboiler voor de overgebleven ruimtec70070540 schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 12:52:
[...]
Wat Glambalk al zei, ik heb niet heel veel dak oppervlak. En elk beetje extra opbrengst is mooi meegenomen. Je hebt dan de keuze tussen vol leggen met minder opbrengsten per paneel of iets minder panelen met zoveel mogelijk opbrengst en later de overgebleven ruimte aanvullen met nog een paar Sanyo panelen.
In elk geval proficiat!
PS: c70070540: ik heb getracht je energievebruik-site te raadplegen, maar die is nog steeds leeg (althans onder Safari -browser). Is die nog niet gevuld?
[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 23-07-2011 13:15 ]
En toch... mijn ervaring met een elektrische scooter heeft mij huiverig gemaakt voor de Chinese QC op dat gebied. Ik zit er al jaren toch weer aan te denken, het zou voor mij op vele manieren handig zijn maar als ik me nog herinner hoe dat ding er onder de plastic kappen uitzag.... brrrrrr. Beginnende roest (!), kabels haaks de hoek om, afgeknepen door tiewraps.... en dan natuurlijk nog de aanhoudende storingen, ook na vervanging van de gehele scooter. Na een keer met een scooter aan de hand teruglopen vanuit Bussum naar Hilversum is de lol er gauw af kan ik je vertellen.Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 11:20:
zelfs het toetsenbord wat je nu gebruikt komt uit china
alles komt uit china, ik heb zelfs al labelled in europe gezien, maar toch uit china.
Ik heb me toen voorgenomen te wachten tot de grote namen zoals Honda, Peugeot eindelijk eens elektrische scooters gingen maken, maar dat is tot nu toe tevergeefs. Misschien moet ik maar weer eens een langdurige proefrit regelen (en daar gelijk een testverslag van maken voor mijn website natuurlijk), maar ik zit de laatste en komende tijd een beetje krap in mijn tijd.
Kortom, ik ben huiverig voor de kwaliteit van de e-scooters die nu op markt zijn. Als iemand een leverancier of importeur kent (of misschien wel is), prove me wrong. Ik ben superblij voor eric-pvt dat hij heel veel lol heeft met zijn scooter, maar ik ben echt bang voor nog een miskoop.
Hmm Honda is toch al ergens mee bezig:JeroenH schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 13:02:
[...]
....
Ik heb me toen voorgenomen te wachten tot de grote namen zoals Honda, Peugeot eindelijk eens elektrische scooters gingen maken, maar dat is tot nu toe tevergeefs....
http://youtu.be/AGVYWfPqv88
Ja dat was ik.JAN-B schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 17:42:
[...]@Sasjo: Ik kan mij herinneren dat jij vorig jaar ook al problemen had met je PV-setKlopt dat, of ben ik in de war met iemand anders?
Wat jij schrijft is onmogelijk! in januari/februari 10-13 Kwh per week; in januari had ik 9, in februari 15Kwh in een hele maand;
juni/juli maar 5-6 Kwh, dat heb ik in 2-3 dagen, terwijl ik maar 525Wp heb; er is duidelijk iets mis bij jou, eigenlijk jammer dat je niet eerder-voorjaar!- alles hebt gecontroleerd/doorgemeten; als ik jou was, zou ik zo snel mogelijk een specialist er bij halen, je mist veel opbrengst.
je jaaropbrengst is uiteraard ook aan de lage kant, die haal ik ook, maar dan met 525Wp.
Maar toen had ik eigenlijk geen metingen uit de winterperiode.
Ik heb de invulbladen er even bijgepakt.Vanaf november t/m 19 februari is het per week, ALTIJD boven de 10kWh, in de hele koude week voor de kerst zelfs 15kWh.
Het lijkt me ook te kloppen, met een over gedimensioneerde installatie, pak je elk stukje licht.
Gewoon goed dus.
Maar in Steca sheet staat > recommended 625Wp op een Steca 500. Ik heb 35Wp meer. En pal zuid. Wie weet daar de consequenties van?
PV panelen, type JYMO91205, à 220Wp.
Data sheets heb ik niet > op site bij Sun-solar > http://www.sun-solar.nl/w...3/125_mono-datasheet1.jpg > een echt datsheet hen ik NOG niet > maar wie hem heeft, die geef ik mijn emailadres. (dan nog weet IK waarschijnlijk niet wat ik lees, dat ligt aan mij)
Juist als het zeer warm is, dan presteren deze PV panelen ondermaats.
Maar er is duidelijk een specialist nodig....
Verwijderd
Domino's eerste Honda E scooter afgeleverd?NielsTn schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 13:09:
[...]
Hmm Honda is toch al ergens mee bezig:
http://youtu.be/AGVYWfPqv88
Dan is het al weer iets concreter.
Met de nadruk op dubieus.Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 11:20:
[...]
zelfs het toetsenbord wat je nu gebruikt komt uit china
accupakket vervangen hoeft ook niet duur te zijn,
niet duurder dan de fossiele 1e 1000km beurt (die ik nooit nodig heb natuurlijk)
http://www.wholesalebatte...=desc&p=2&id_category=564
/edit de nederlandse dealer vraagt hier vanaf 700 euro voor,
`t is maar dat je het weet, en je kan dat simpelweg zelf doen.
Dat zijn brommertjes van het zelfde kaliber als de brommer die je bij de bouwmarkt haalt. Slechte goedkope bouwkwaliteit en na het eerste jaar heb je er meer last dan lust van.
Ik heb hier ook nog een leuke schakelbrommer staan met vastgelopen motor, ik zit erover te twijfelen om hem om te bouwen naar elektrisch of om een elektrische scooter aan te schaffen.
Verwijderd
mijn aanbod voor een weekje lenen staat al een jaar he ;-)maar ik ben echt bang voor nog een miskoop.
(of een rondje kust - egmond - bergen - callantsoog met vrouwlief)
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2011 14:22 ]
Verwijderd
http://www.elektrischesco...idler-galatica-amaze.html
Verwijderd
dat ruikt bijna naar hoog voltage lage instraling = goedWie weet daar de consequenties van?
laag voltage hoge A (instraling) -> foute boel.
de steca500 lust het liefst 90 ~ 110 volt en tot 5 ampere
ben je in staat de dc zijde te meten met een multimeter in bedrijf ?
Altijd lastig om op basis van deze gegevens te kwantificeren. Weet dat een perfect geïsoleerd huis geen verwarming nodig heeft!Dre schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 10:23:
Hoeveel effect heeft het extra isoleren van het dak van onze woning? We verbruiken ~900 m^3 aan gas per jaar. Volgens de afgelopen zomermaanden verbruiken we 300m^3 daarvan aan warm water en kookgas. Het betreft een rijtjeshuis uit ~1970 met 2 verdiepingen en een zolder met een kleine vliering. Alleen de woonkamer (begane grond) wordt 's winters verwarmt. (HR ketel)
Grofweg financieel de meest rendabele isolatievolgorde (dus ook de CO2 besparing per euro):Is het rendabel om op andere manieren te isoleren als spouwmuurisolatie, vloerisolatie of misschien zelfs het dubbelglas te vervangen door HR++ glas?
spouwmuurisolatie
enkel glas -> dubbel glas
dakisolatie (indien verwarmd)
vloerisolatie
dakisolatie (onverwarmd)
dubbel glas -> HR++++(+)
Vergeet niet de radiatorfolie, goede douche-spaarkop, ECO-stand ketel, stroom-reduceerventiel bij de ketel in de warmwaterleiding als het nog koud is, etc.
Zie ook bijvoorbeeld: http://www.olino.org/arti...g-thuis-een-praktijkgeval voor een aantal cijfers. Prijzen voor allerlei maatregelen zijn nu flink hoger! Wachten geeft dus extra verlies: je hebt het voordeel van de besparing niet en de toekomstige uitgave wordt hoger!
En Tomos ook, nog even wachten en Zundapp komt ook weer tot levenVerwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 14:44:
Kreidler heeft tegenwoordig ook e-scooters en ook Vespa.
http://www.scooterland.nl...s-e-lite-snorscooter.html
[ Voor 26% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-07-2011 16:25 ]
Ik moet eens uitzoeken waarom Microsoft SQL Server 2008 R2 Reporting Services niet te zien is daarop. Op mijn iPad lukt het ook niet om weer te geven. Daar kom ik nog op terug.NielsTn schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 12:56:
[...]
of een zonneboiler voor de overgebleven ruimte
In elk geval proficiat!
PS: c70070540: ik heb getracht je energievebruik-site te raadplegen, maar die is nog steeds leeg (althans onder Safari -browser). Is die nog niet gevuld?
Echter realtime data is nog niet beschikbaar omdat mijn Steca Grid Connect nog niet benaderbaar is. Inlognaam en wachtwoord wat het zou moeten zijn werkt niet. Ik moet maandag even met Steca contacten hoe dit op te lossen is.
Mooi setjec70070540 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:00:
[afbeelding]
Set boven de dakkapel
[afbeelding]
Set onder de dakkapel
[afbeelding]
Steca 1900
De Sanyo HIT's bij mij werken ook ruim boven de beste verwachting
CO2 vrij en kans op een gratis op atoomstroom geladen scooter
Volgens mij doen die ook leuke marketing met onbeperkt salderen.
Voor een scooter wil ik best klant worden. Ik heb toch een negatief verbruik
zou u dan ook de restanten die uit die centrale komen in je eigen tuin willen opslaan a.u.b.Woodski schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 16:05:
Op de radio kwam net reclame voorbij voor Atoomstroom.
CO2 vrij en kans op een gratis op atoomstroom geladen scooter
Volgens mij doen die ook leuke marketing met onbeperkt salderen.
Voor een scooter wil ik best klant worden. Ik heb toch een negatief verbruik
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 14:44:
Kreidler heeft tegenwoordig ook e-scooters en ook Vespa.
Dat zijn inderdaad merken waarvan ik verwacht dat ze een goede brommert maken. Jammer dat ze alleen maar scootermodellen hebben tegenwoordig want ik vind die oude Kreidlers en Zundappjes bloedmooi.Speksteenkachel schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 15:26:
[...]
En Tomos ook, nog even wachter en Zundapp komt ook weer tot leven![]()
http://www.scooterland.nl...s-e-lite-snorscooter.html
Peugeot heeft er wel een, wel een beste prijs trouwensJeroenH schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 13:02:
Ik heb me toen voorgenomen te wachten tot de grote namen zoals Honda, Peugeot eindelijk eens elektrische scooters gingen maken, maar dat is tot nu toe tevergeefs.
http://www.elektrischesco.../peugeot-viva-e-city.html
[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-07-2011 16:29 ]
Bedankt voor de link. 4299 is inderdaad prijzig.Speksteenkachel schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 16:27:
[...]
Peugeot heeft er wel een, wel een beste prijs trouwens![]()
http://www.elektrischesco.../peugeot-viva-e-city.html
Even nog een paar jaar wachten wellicht.
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.