precies hetzelfde wat ik dus binnenkort met mijn Steca tarom 245 laadregelaar ga doen ook datalogekabel via de antieke RS232grimson schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:20:
[...]
In deze Soladin FAQ wordt, naar mijn idee, de grens benoemd in ampère in plaats van Watt
http://images.mastervolt.nl/files/FAQ_Soladin_600_NL.pdf
[...]
2,25 A x 230V = 517,5 W max?
Googlen op 2,25A en zonnepanelen levert dan ook weer de nodige hits op ... alleen, wat is dé bron hiervan.
Ja, maar hebben al die eilanders niet hun auto gewoon op het vasteland staan? Als je ook maar ergens heen wil is het OV geen optie. Nee, ik ben toch meer een (middelgrote-)stadsmens. Ik heb liever mijn voorzieningen in de buurt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
maar 2,25 x 220V komt wel op max 500 (495Watt to be precise..)grimson schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:20:
[...]
In deze Soladin FAQ wordt, naar mijn idee, de grens benoemd in ampère in plaats van Watt
http://images.mastervolt.nl/files/FAQ_Soladin_600_NL.pdf
[...]
2,25 A x 230V = 517,5 W max?
Googlen op 2,25A en zonnepanelen levert dan ook weer de nodige hits op ... alleen, wat is dé bron hiervan.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Het is alleen autovrij voor toeristen. De eilanders hebben nogal eens 4x4 apparaten om zich over het strand van a naar b te vervoeren. Op zich een ideale plek voor elektrische auto's, meer dan 100 km op een dag rijden is wat lastig als het eiland maximaal 10 km asfalt kent. Maar daar heb je gelijk de reden dat er nogal wat eilanders 4x4 rijden.JeroenH schreef op maandag 18 juli 2011 @ 23:05:
Ja, maar hebben al die eilanders niet hun auto gewoon op het vasteland staan? Als je ook maar ergens heen wil is het OV geen optie. Nee, ik ben toch meer een (middelgrote-)stadsmens. Ik heb liever mijn voorzieningen in de buurt.
Het zijn er tien, kan er ook nog drie kwijt om mijn voordak, maar ik snap je punt. Ik zit dan wel een beetje in een catch22. Ik weet niet welke panelen goed leverbaar zijn, dus ik kan niet kijken welke het beste op mijn dak passen. En ik kan niet informeren naar prijzen, omdat ik niet goed weet welke panelen ik moet hebben. Maar goed, ik ga er eens rustig voor zitten en wat rekenen om te zien welke maat het beste past en dan zien we wel verder.SunshineCompany schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:12:
Hou je er ook rekening mee dat ze wel leverbaar moeten zijn? Het is nogal duur om speciaal 7 panelen van een merk ergens vandaag te halen, da's niet praktisch.
Look behind you! A three headed monkey!
Wat dat betreft zou Texel een hele goede proeftuin zijn voor elektrisch vervoer. Plemp het hele eiland vol met elektrische fietsen en scooters, en nou vooruit, een paar auto's. Het is maar 30km lang, je accu leegrijden zal je niet makkelijk vallen.SpiceWorm schreef op maandag 18 juli 2011 @ 23:19:
Het is alleen autovrij voor toeristen. De eilanders hebben nogal eens 4x4 apparaten om zich over het strand van a naar b te vervoeren. Op zich een ideale plek voor elektrische auto's, meer dan 100 km op een dag rijden is wat lastig als het eiland maximaal 10 km asfalt kent. Maar daar heb je gelijk de reden dat er nogal wat eilanders 4x4 rijden.
Daarbij is het eiland tegelijk één van de zonnigse en één van de winderigste oorden van Nederland, en er is ook nog enig voorzieningenniveau én er is vrij veel lokale landbouw mogelijk. Wie weet is Texel potentieel wel één van de duurzaamste gebieden van Nederland. Toch jammer dat met een dergelijk potentieel niet veel gedaan wordt....
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Hoe werkt dat? Er gaat minder stroom de converter in dan dat er aan het net wordt teruggeleverd.SunshineCompany schreef op maandag 18 juli 2011 @ 20:47:
Beetje doorwerken Guus..
Ik heb ook nog wat foto's bedenk ik me net. 28x Kyocera op 2x SB3000 HF-30. 1x SDE, 1x niet.
Hoe hoog is de spanning van zo'n zonnepaneel dan?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Als je panelen op verschillende oriëntaties gaat leggen moet je natuurlijk wel een omvormer hebben die er mee om kan gaan.MrScratch schreef op maandag 18 juli 2011 @ 23:19:
[...]
Het zijn er tien, kan er ook nog drie kwijt om mijn voordak
De zonnestroompanelen leveren 0,6A aan de omvormer, terwijl de omvormer 1,0A aan het net levert. Dat betekent dat de spanning van alle zonnestroompanelen in serie 1,7 x zo hoog is als de netspanning, dus zeg 385V. Een beetje paneel zit under load toch wel op 35V (varieert met het aantal cellen wat in een paneel zit) dus als je 11 panelen in serie hebt zit je al op deze spanning.Onbekend schreef op maandag 18 juli 2011 @ 23:36:
Hoe werkt dat? Er gaat minder stroom de converter in dan dat er aan het net wordt teruggeleverd.
Hoe hoog is de spanning van zo'n zonnepaneel dan?
Ik blijf me verbazen over die organisatie. Ik heb vorig jaar al een zeer kritische analyse over hun - bij mij zeer slecht werkende - KlimaatMonitor geschreven (goed lezen!), en nu kom jij weer met een andere databank (moet wel haast zijn gekoppeld, of het een uit de ander gehaald), waarin dan alleen (??? moet nog in detail kijken) aanvragen voor SDE staan. Ik zie dat 2009 leeg is (info is er blijkbaar weer uit gegooid, om onbekende reden), 2010 is gevuld met "17.747" aanvragen resp. 85 MWp (er was maar 25 MWp totaal te vergeven toen). NB: "Laatste wijziging 16-6-2010".FicoF schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:16:
[...]
Waarschijnlijk 0 aanvragen.
Heb de link even opgezocht waarmee ik dat kaartje heb gemaakt. Hier kun je het aantal aanvragen exact per gemeente zien. Heb de zonneboilers ook even toegevoegd, zie je goed dat PV een stuk populairder is dan thermisch. Totaal 17.747 vs iets meer dan 3000.
Gave site trouwens, is ook veel op te vinden over gemiddeld energieverbruik, energiekosten, labeling, isolatie etc... http://senternovem.databank.nl/
Bij die labels staat trouwens een getal. 1.3 of 2.3 enzo. Iemand een idee wat dit inhoudt? Welke formule ligt hieraan ten grondslag?
Je kunt op die site overigens ook meteen linken naar die presentatie. Even klikken rechtsboven het kaartje op -opslaan in presentatie-. Kaartje gemiddeld label: http://senternovem.databa...77-4da1-9716-6370dcf7f474
Heb je natuurlijk niks aan, het gros van die aanvragen is al lang door de papiershredder. Meest recent bekend gemaakte cijfers "per 1 maart 2011": voor 2010 nog slechts 4.349 beschikkingen over, waarvan echter op die dag nog maar 12% van het beschikte vermogen voor zonnestroom daadwerkelijk was gerealiseerd. Uitgebreide grafische analyse:
http://www.polderpv.nl/SDE_regeling16.htm
Maar ook aan die door mij gefileerde KlimaatMonitor heb je weinig, want daar staat alleen maar het aantal beschikkingen (toegekende aanvragen). NB: "Laatste wijziging 23-6-2011". Dus heel wat recenter dan dat spullie uit die andere databank die je hebt gelinkt. En desondanks nog steeds helemaal niks over realisatie. Die "monitor" stikt bovendien van de enorme gaten waar geen data in staan (en werkt vreselijk ambtelijk, ik krijg er de kriebels van). En de grafische presentaties zijn leuk, maar ze zijn soms gelogen dat het gedrukt staat. Lees mijn verhaal over die "beschikkingen" die zogenaamd voor Rotterdam als random plot over het gemeentegebied zijn verdeeld. Tot op de vol kolencentrales, overslagplaatsen en olieraffinaderijen gevulde Maasvlaktes en Europoorten aan toe.
Dus die grafiekjes gaarne ook een pot zout naast zetten en zeer goed nagaan wat er mee wordt "zichtbaar gemaakt" (of lijkt te worden). Leuk speelgoed in ieder geval, waar je dagen zoet mee kunt brengen. For whatever that is worth.
CBS / StatLine 2010 voorlopig: realisatie PV 20,7 MWp waarvan 291 kWp autonoom, en van netgekoppelde installaties vermoedelijk dik 45% buiten SDE om gerealiseerd, zie analyse en verklaring verschil CBS StatLine <<>> EurObserv'ER cijfers.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Onze Kingsun panelen zijn in verschillende maten te bestellen en eventueel zelfs op maat te maken.SunshineCompany schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:24:
Qua maten, hier in dit topic zitten al 3 verschillende;
Solarking levert voornamelijk Kingsun panelen van 158 x 81 (190Wp)
Glambalk levert voornamelijk Suntech panelen van 150 x 99 (210Wp) (toch Guus?)
Ik lever voornamelijk Yingli van 165 x 99 (235Wp).
Heb je al 6 mogelijkheden. En dan nog combi's van (helft portrait, helft landscape, etc).
De 190Wp met maten 1580 x 808mm wordt het meeste afgenomen.
Ook binnenkort op voorraad leverbaar de 225Wp met maten 1450 x 1060mm.
Hierbij nog een foto van een klant in Baexem die speciaal 6 x 290Wp Kingsun poly bestelde met maten 1950 x 990mm.
Ziet er prachtig uit zo onder die collectoren. Deze Kingsun poly panelen zijn standaard uitgerust met 3 busbars.

www.sunsolar.nl
Ah, duidelijk.JeroenH schreef op maandag 18 juli 2011 @ 23:57:
[...]
De zonnestroompanelen leveren 0,6A aan de omvormer, terwijl de omvormer 1,0A aan het net levert. Dat betekent dat de spanning van alle zonnestroompanelen in serie 1,7 x zo hoog is als de netspanning, dus zeg 385V. Een beetje paneel zit under load toch wel op 35V (varieert met het aantal cellen wat in een paneel zit) dus als je 11 panelen in serie hebt zit je al op deze spanning.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Verwijderd
Ik ben op zich tegen subsidies voor volwassen sectoren en dus de ''fossielen''.JeroenH schreef op maandag 18 juli 2011 @ 17:54:
[...]
Met de vorm waarin de huidige subsidies gegoten zijn is dat feitelijk al afgelopen - al jaren. Op zich heb ik daar niet zoveel problemen mee, maar wel met het feit dat de fossiele industrie nog steeds enorme bedragen aan subsidie opstrijkt. Nederland aardgasland.
Maar waar is dit op gebaseerd? Dat Groenlinks verhaal:
Dit zijn zoals uit deze passage al enigzins blijkt geen subsidies. Het betreft met name activiteiten waarop geen belasting geheven wordt. Als je kijkt naar de EB en de staffel die hiervoor wordt gehanteerd."De verborgen subsidies bestaan uit allerhande financiële voordeeltjes voor producenten van fossiele energie en grootgebruikers van energie. Het leeuwendeel bestaat uit belastingkortingen. De accijnsvrijstelling op kerosine voor de luchtvaart, het verlaagde tarief in de energiebelasting voor de energie-intensieve industrie en de vrijstelling op de kolenbelasting voor energieproducenten zijn slechts enkele van de vele steunmaatregelen.
"
NL geeft geen belastingkorting aan grootverbruikers, nee NL heeft een hele hoge heffing voor kleingebruikers.
Hetgeen deze realiteit onderbouwd is de prijsopbouw van stroom hier ten opzichte van landen zonder EB.
Bulgarije, Griekenland, Letland en zo een tijdje verder.
En die hele hoge heffing voor kleingebruikers in NL is UITSTEKEND voor PV bezitters. Het is DE grootste drijfveer voor een PV revolutie.
Of wil je de EB afschaffen en daarmee de subsidie aan grootverbruikers wegnemen?
Of kies je ervoor grote groepen mensen werkloos te maken door het heffen van EB in de industrie en grootverbruikers afdeling?
Die 7,5 miljard subsidies is een politiek statement en heeft niets te maken met subsidies.
Ik heb ook nergens gezegd dat de info compleet en kloppend is. Het geeft een beeld van het aantal aanvragen en de verhoudingen tussen gemeentes. Wat er is geïnstalleerd staat inderdaad nergens.zonnigtype schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 01:11:
[...]
Ik blijf me verbazen over die organisatie. Ik heb vorig jaar al een zeer kritische analyse over hun - bij mij zeer slecht werkende - KlimaatMonitor geschreven (goed lezen!), en nu kom jij weer met een andere databank (moet wel haast zijn gekoppeld, of het een uit de ander gehaald), waarin dan alleen (??? moet nog in detail kijken) aanvragen voor SDE staan. Ik zie dat 2009 leeg is (info is er blijkbaar weer uit gegooid, om onbekende reden), 2010 is gevuld met "17.747" aanvragen resp. 85 MWp (er was maar 25 MWp totaal te vergeven toen). NB: "Laatste wijziging 16-6-2010".
Het lijkt mij wel redelijk bruikbare info voor installateurs en aannemers. Het lijkt mij allemaal geen exacte wetenschap, maar een mooi middel voor de afdeling marketing van een installatiebedrijf.
Daarbij is het energieverbruik per toepassing / woning goed te zien. Dat vind ik toch echt wel handige info, ook al is die niet heel recent.
Dan hebben we het over een definitieverschil; laten we het dan voordelen noemen. De fossiele industrie geniet in Nederland (en ook zeker daarbuiten) veel grotere voordelen dan de duurzame industrie. Sommigen zien dat als het resultaat een samenzwering van het 'grootkapitaal' of het'militair-industrieel complex', maar het is natuurlijk in ons geval het simpele gevolg van onze pech een enorme gasbel te hebben.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 08:24:
Dit zijn zoals uit deze passage al enigzins blijkt geen subsidies.
Hoe je het ook wendt of keert, de fossiele industrie heeft het in NL makkelijker dan de fossiele industrie.
-edit-
Diep triest artikel over pogingen om in Limburg een regionaal nutsbedrijf op te richten.
[ Voor 52% gewijzigd door JeroenH op 19-07-2011 09:40 . Reden: Bericht weggehaald omdat ik de commerciële belangen in dit forum vergeten was :-( ]
Verwijderd
Deze mathematische vergelijking kan ik helaas niet oplossenJeroenH schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:15:
[...]
de fossiele industrie heeft het in NL makkelijker dan de fossiele industrie.
Ik zou gewoon tijdelijk deze business instappen, gewoon een slordige €50.000 ervoor vragen en zelf verder aanbestedenJeroenH schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:15:
[...]
Die heeft mijn website wellicht niet helemaal goed gelezen. Ik heb nog wel twee nauwelijks gebruikte voor hem (hangen er pas sinds de Mastervolt omvormervervanging afgelopen februari) maar dan heb ik zelf niets.
Verwijderd
...maar nog even over zo'n Climarad. Het klinkt heel mooi, een decentrale WTW met hoog rendement. Maar wat op mij niet logisch overkomt is dat deze gecombineerd wordt met een radiator. Wel mooi natuurlijk (en ook handig want ik kan dan een bestaande radiator eraf slopen en deze vervangen voor een Climarad incl. radiator).Erasmo schreef op zondag 17 juli 2011 @ 17:50:
Op marktplaats staat nu een climarad met een vraagprijs van €650, als ik eerdere posts in dit topic mag geloven is dat een redelijk goede deal, toch?
Maar betekent dit niet dat de lucht die naar buiten wordt gezogen juist de warmste lucht is? (immers het dichtst bij de radiator). Voor de binnenkomende lucht lijkt het mij een voordeel dat deze direct verwarmd wordt door de radiator, maar voor de uitstromende lucht lijkt het mij zonde om net de warmste lucht weg te zuigen.
Of snap ik het niet?
Zijn er trouwens al harde gemeten gegevens beschikbaar van gerealiseerde besparingen met zo'n Climarad? Het idee op zich trekt mij wel aan (op bovenstaand bezwaar na) en kan ik ook makkelijk realiseren in onze nieuwbouwwoning met mechanische ventilatie.
Alle drie de mensen vertellen waarheden maar ook onzin.JeroenH schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:15:
[...]
Diep triest artikel over pogingen om in Limburg een regionaal nutsbedrijf op te richten.
Die SP`er wil duurzame energie, dat is een goed streven. Die VVD`er vind dat de provincie hier niet verantwoordelijk voor is in deze vorm, eens. Essent meneer zegt dat Gazprom geen zeggenschap krijgen over de centrale, lijkt me ook geen onzin.
Ik ben zelf niet echt een voorstander van staats/provinciale/gemeentelijk energiebedrijven. Vroeger hadden we dat met z`n allen, en de meuk werd verkocht aan de hoogste bieder. Als die politici duurzame energie willen hebben, waarom hebben ze dan niet Nuon/Essent omgetoverd naar duurzame bedrijven, ze hadden gezamenlijk toch vele aandelen?
Geef dat geld aan particuliere initiatieven m.b.t. energieopwekking.
Zo commercieel ben ik niet ingesteld, gelukkig (of helaas, zullen sommigen misschien zeggen). Maar ik heb het stukje maar weer weggehaald, ik had me niet gerealiseerd dat ik in mijn mailbox nog geen tien minuten later twee hier actieve commerciëlen zou vinden die mij allebei verzochten de mail even door te sturen.Banjy schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:36:
Ik zou gewoon tijdelijk deze business instappen, gewoon een slordige €50.000 ervoor vragen en zelf verder aanbestedenBij jou wordt de winst van een dergelijke louche operatie in ieder geval duurzaam gespendeerd
Verwijderd
Ik denk dat de lucht aan de onderkant van de radiator wordt aangezogen. Daar stroomt de ruimtelucht onverwarmt toe. Bij de radiator ontstaat convectie en stroomt de lucht omhoog, andere lucht wordt van onderen aangevoerd. Die lucht kan volgens mij zonder (extra) verlies door de Climarad.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:38:
[...]
...maar nog even over zo'n Climarad. Het klinkt heel mooi, een decentrale WTW met hoog rendement. Maar wat op mij niet logisch overkomt is dat deze gecombineerd wordt met een radiator. Wel mooi natuurlijk (en ook handig want ik kan dan een bestaande radiator eraf slopen en deze vervangen voor een Climarad incl. radiator).
Maar betekent dit niet dat de lucht die naar buiten wordt gezogen juist de warmste lucht is? (immers het dichtst bij de radiator). Voor de binnenkomende lucht lijkt het mij een voordeel dat deze direct verwarmd wordt door de radiator, maar voor de uitstromende lucht lijkt het mij zonde om net de warmste lucht weg te zuigen.
Of snap ik het niet?
Maar ik ben de plaatjes kwijt van dat ding dus het is een wilde gok met een scheutje logica.
Quote uit het artikel "Zo kost alleen de aanpassing van de Clauscentrale al een miljard euro".JeroenH schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:15:
Daar bedoelen ze dan mee geschikt maken voor biomassa bijstook.
Voor die miljard euro kun je heel wat PV aanschaffen en ook nog een derde gelijkstroomkabel richting Noorwegen leggen i.v.m. het gigantische potentieel aan waterkracht aldaar.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
We kunnen ook met z'n allen daar gaan wonen!
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Er zal toch wel iemand zijn die met zekerheid kan zeggen wat nu de NEN 1010 grens is voor PVantonboonstra schreef op maandag 18 juli 2011 @ 16:28:
Voor nieuwe installaties moet een micro WKK altijd op een aparte groep aangesloten worden. Bij een aparte groep mogen dan wel andere opwekkers op dezelfde groep worden aangesloten.
In hoofdstuk 712 - Fotovoltaïsche (PV) voedingssystemen van de NEN 1010 kom ik geen verwijzing tegen van de genoemde 500W. Eerlijk gezegd weet ik niet waar deze grens precies vandaan komt en of dit überhaupt een officiële grens is. Het lijkt mij logischer dat de grens voor HRe ketels en PV panelen hetzelfde zou moeten zijn.
Heel veel leveranciers melden netjes dat je maar 500W mag zetten op 1 bestaande groep, wanneer
dit gelijk zou zijn aan een HRe dan kan je dus twee steca 500 op 1 groep zetten...
Update:
KEMA K-150 is het gene bepaalt dat een inverter maar 2.25 A mag leveren...
http://www.ecn.nl/docs/library/report/2003/c03045.pdf
Pagina 19...
Je kan dus nu een situatie krijgen dat je op zolder een HRe hebt met ~4.45 A teruglevering en een kleine PV met 2,25 A op zolder alles op 1 groep en nog steeds voldoen aan de wetgeving....

[ Voor 16% gewijzigd door 4Reload op 19-07-2011 10:35 ]
Voor een miljard is er vast wel een leuk kaveltje te koopSunshineCompany schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:20:
We kunnen ook met z'n allen daar gaan wonen!
Wel even geld reserveren voor de boodschappen he... kopje koffie 25 NOK, klef brood van 3 dagen oud 30NOK, pak melk 20NOK... met een koers van 7NOK=1euro (ja die dingen zijn duur geworden sinds de eurocrisis) is je spaargeld er zomaar doorheen.Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:28:
[...]
Voor een miljard is er vast wel een leuk kaveltje te koop
Aan de andere kant hoef je zelf niet meer te investeren in HR-oplossingen of PV. Ik ken een Noor die de hele dag alle lampen laat branden, zeker 400W in totaal, de TV nooit uit zet, zijn huis verwarmt met elektrische heteluchtkachels en kookt op stroom en aan energie nog niet eens de helft betaalt van wat een gemiddeld gezin hier betaalt. Geen idee wat zijn verbruik is, maar loopt aardig riching de 10.000 KWh/jaar, misschien nog wel meer

Overigens is Noorwegen een van de hoofdredenen dat we hier geen groot verschil meer in dag/nachtstroom hebben. Overdag krijgen wij hun groene stroom via de NorNed kabel, 's nachts krijgen zij ons overschot via diezelfde kabel zodat ze de stuwmeren vol kunnen laten lopen.
Verwijderd
De consumentenprijs van stroom in Noorwegen is 0,1484 EURO/kWh._JGC_ schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:46:
[...]
Ik ken een Noor die de hele dag alle lampen laat branden, zeker 400W in totaal, de TV nooit uit zet, zijn huis verwarmt met elektrische heteluchtkachels en kookt op stroom en aan energie nog niet eens de helft betaalt van wat een gemiddeld gezin hier betaalt. Geen idee wat zijn verbruik is, maar loopt aardig riching de 10.000 KWh/jaar, misschien nog wel meer.
Dus ik vraag me inmiddels af wat het gemiddelde gezin in NL betaald. (meer dan ik dat is wel duidelijk..)
Mja, omrekenen naar euro's is een beetje scheef, aangezien Noren hun geld verdienen in kronen en het daar ook in uitgeven. Toen ik die dingen verdiende en op een Noorse rekening liet staan had je voor 1 euro 8.5 kronen, nu zijn dat er nog 7 dankzij de eurocrisis.
Wetgeving is niet altijd hetzelfde als normen. Wetgeving zegt ovet het algemeen dat het veilig moet zijn, de norm is een hulpmiddel om dat te bereiken. Althans, zo is dat bij speelgoed.....4Reload schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:24:
[...]
.....
Je kan dus nu een situatie krijgen dat je op zolder een HRe hebt met ~4.45 A teruglevering en een kleine PV met 2,25 A op zolder alles op 1 groep en nog steeds voldoen aan de wetgeving....
Als je zelf denk dat het niet veilig is, zou ik het dus niet doen ook al "mag" het volgens de norm wel.
Daarom worden normen ook nog wel eens geüpdate, voortschrijdend inzicht over nieuwe situaties, b.v. terugleveren enzo
Volgens milieucentraal:Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:55:
[...]
De consumentenprijs van stroom in Noorwegen is 0,1484 EURO/kWh.
Dus ik vraag me inmiddels af wat het gemiddelde gezin in NL betaald. (meer dan ik dat is wel duidelijk..)
Enkeltarief grijze stroom Prijs* per kWh
verbruikskosten | 7,41 eurocent |
energiebelasting | 11,14 eurocent |
BTW | 3,53 eurocent |
totaal | 22 eurocent |
Vergeet dan niet een glaasje goede wijn (70NOK), en dat je halve komkommers kunt kopen omdat een hele zo duur is, en natuurlijk de benzine en diesel (15NOK/liter)..._JGC_ schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:46:
[...]
Wel even geld reserveren voor de boodschappen he... kopje koffie 25 NOK, klef brood van 3 dagen oud 30NOK, pak melk 20NOK... met een koers van 7NOK=1euro (ja die dingen zijn duur geworden sinds de eurocrisis) is je spaargeld er zomaar doorheen.
Denk niet dat de goedkope stroom dat allemaal goed maakt
Verder wel een heel mooi land. Ook perfect voor een vakantiebaantje door de hoge salarissen
Als IT-er kun je daar een goede 600.000NOK verdienen met 5-10jr ervaring
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Verwijderd
Neem het gemiddelde gezin 1 kWh per jaar af? Volgens mij is dat de uitzondering a la Eric.FicoF schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:08:
[...]
Volgens milieucentraal:
Enkeltarief grijze stroom Prijs* per kWh
verbruikskosten 7,41 eurocent energiebelasting 11,14 eurocent BTW 3,53 eurocent totaal 22 eurocent
Het ging op de totale energie rekening.
Ik vind die bijna 15 ct/kWh helemaal niet goedkoop. Best wel duur eigenlijk, gelukkig is het hier (kunstmatig) nog duurder.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2011 12:22 ]
Interessant document! Als ik de huidige norm goed interpreteer is het schijnbaarvermogen begrenst op een maximum van 1000VA. Bij de minimale netspanning (207V) komt dit overeen met 4,83 Ampère en bij de maximale netspanning (253V) komt 1000VA overeen met 3,95 Ampere. Vreemd dat ze de stroom niet limiteren, volgens mij zijn de I^2*R verliezen van belang in (laagspannings)kabels4Reload schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:24:
[...]
Er zal toch wel iemand zijn die met zekerheid kan zeggen wat nu de NEN 1010 grens is voor PV
Heel veel leveranciers melden netjes dat je maar 500W mag zetten op 1 bestaande groep, wanneer
dit gelijk zou zijn aan een HRe dan kan je dus twee steca 500 op 1 groep zetten...
Update:
KEMA K-150 is het gene bepaalt dat een inverter maar 2.25 A mag leveren...
http://www.ecn.nl/docs/library/report/2003/c03045.pdf
Pagina 19...
[Edit] De NTA 8492 norm heeft het over 2,25A
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 19-07-2011 12:43 ]
Daarentegen heb je geen vastrecht voor gas of eenMars Warrior schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 12:16:
[...]
Vergeet dan niet een glaasje goede wijn (70NOK), en dat je halve komkommers kunt kopen omdat een hele zo duur is, en natuurlijk de benzine en diesel (15NOK/liter)...
Denk niet dat de goedkope stroom dat allemaal goed maakt![]()
Verder wel een heel mooi land. Ook perfect voor een vakantiebaantje door de hoge salarissen

Wat dat laatste betreft: hoorde afgelopen week van een tweaker die een gedeelde warmtepomp heeft voor de hele nieuwbouwflat en voor een ruimte van 95m2 ruim 150 euro/maand kwijt is voor warmte, waarvan 119 euro vastrecht is. Voor dat geld stook ik een slecht geisoleerd 2 onder 1 kap huis van 110m2 uit 1978 warm.
Maargoed, die stroomtarieven maken wel het niet aanwezig zijn van gasaansluitingen weer goed.
Hier het verbruik per gezin: http://www.milieucentraal...ektriciteitsverbruik_hoog?Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 12:21:
[...]
Neem het gemiddelde gezin 1 kWh per jaar af? Volgens mij is dat de uitzondering a la Eric.
Het ging op de totale energie rekening.
Ik vind die bijna 15 ct/kWh helemaal niet goedkoop. Best wel duur eigenlijk, gelukkig is het hier (kunstmatig) nog duurder.
En hier info over de nota.
Een maand werken om de energienota van een jaar te betalen.
Dus eens in de 12 jaar heb je 1 jaar gewerkt om de energienota van die 12 jaar te betalen.
Dus eens in de 12 jaar heb je 1 jaar gewerkt om de energienota van die 12 jaar te betalen.
Precies! Dat was bij ons 1 van de redenen om te gaan besparen erop. Toch idioot dat 1 / 12e van je loon op gaat aan energie?Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 12:53:
Een maand werken om de energienota van een jaar te betalen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:38:
[...]
...maar nog even over zo'n Climarad. Het klinkt heel mooi, een decentrale WTW met hoog rendement. Maar wat op mij niet logisch overkomt is dat deze gecombineerd wordt met een radiator. Wel mooi natuurlijk (en ook handig want ik kan dan een bestaande radiator eraf slopen en deze vervangen voor een Climarad incl. radiator).
Of snap ik het niet?
Zijn er trouwens al harde gemeten gegevens beschikbaar van gerealiseerde besparingen met zo'n Climarad? Het idee op zich trekt mij wel aan (op bovenstaand bezwaar na) en kan ik ook makkelijk realiseren in onze nieuwbouwwoning met mechanische ventilatie.
Ik ben even naar een afbeelding gaan zoeken en JeroenH blijkt in Duurzame Energie deel 11 (2 februari 2009) een afbeelding gepost te hebben van een Climarad. De link naar dat plaatje werkt nog steeds, dus bij deze:Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:02:
[...]
Ik denk dat de lucht aan de onderkant van de radiator wordt aangezogen. Daar stroomt de ruimtelucht onverwarmt toe. Bij de radiator ontstaat convectie en stroomt de lucht omhoog, andere lucht wordt van onderen aangevoerd. Die lucht kan volgens mij zonder (extra) verlies door de Climarad.
Maar ik ben de plaatjes kwijt van dat ding dus het is een wilde gok met een scheutje logica.

Je hebt Climarads die alleen ventilatie (met WTW) verzorgen en er zijn Climarads die je aansluit op je CV systeem en die dus de combinatie van ventilatie èn verwarming verzorgen.
In dit topic nummer heeft 'Dennis D' veel geschreven over zijn ervaringen met een Climarad. <Zoek op Climarad in Duurzame Energie deel 18>
Een 'tale-telling' quote uit één van zijn berichten (25-februari 2011):
De tocht is een stuk minder. Alleen als hij aanstaat en hard eraan trekt, voel je dat de inkomende lucht kouder is. WTW is 80% dus buiten 0 graden en binnen 20 graden, dan is de binnenkomende lucht 16 graden.
Ik heb eentje zonder radiator. Deze heb ik genomen omdat ik tochtklachten had met mijn vloerverwarming en ventilatieroosters.
Hij bevalt prima tot nu toe. Enige minpunten zijn er wel. Voluit maakt hij wel geluid, dus ik zet hem wel eens op slaapstand.
Moet wel toegeven dat ik hem gebruik in een iets te grote ruimte en dat ik hem op 1m hoog gemonteerd heb ipv 15cm boven de grond. Ook is de plek niet helemaal ideaal.
Wat het aan/uit gedrag beinvloed is dat wij soms lange tijd in de keuken zitten (ver van het climarad) en vervolgens naar het zitgedeelte gaan. Hij meet dan lange tijd weinig CO2 doordat de CO2 "ver weg" is in de keuken. In het zitgedeelte meet hij dan CO2, begint te draaien en dus de lucht te vermengen waardoor het CO2 uit het keukendeel mengt. De gemeten concentratie loopt dan op en hij begint dan op max te draaien.
Eigenlijk benader ik het als een automatisch raam (maar dan dat de warmte binnen blijft). Hij geeft zelf aan wanneer hij open moet en wil je dat dan even niet, dan zet je hem tijdelijk in de slaapstand. Je kunt hem ook zelf maximaal laten draaien voor een half uur, bijvoorbeeld tijdens het koken als er toch al veel lawaai is.
Verwijderd
Inderdaad, die posts had ik gisteren ook gelezen. Maar dat is slechts één ervaringsdeskundige (wel met veel berichten en veel info) (die trouwens een Climarad zonder radiator heeft).MajoorFataal schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:06:
[...]
In dit topic nummer heeft 'Dennis D' veel geschreven over zijn ervaringen met een Climarad. <Zoek op Climarad in Duurzame Energie deel 18>
[...]
Ik zou (ook) graag ervaringen horen van anderen die een versie hebben mèt radiator.
Wij hebben ook alleen maar een model zonder CV. We zijn er erg tevreden over.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:12:
[...]
Inderdaad, die posts had ik gisteren ook gelezen. Maar dat is slechts één ervaringsdeskundige (wel met veel berichten en veel info) (die trouwens een Climarad zonder radiator heeft).
Ik zou (ook) graag ervaringen horen van anderen die een versie hebben mèt radiator.
Heb Climarad een keer gemaild met de vraag of hat apparaat onder onze vensterbank past en prompt kreeg ik een hele tekening met maten en aandachtspunten.
Na de installatie nog een keer gemaild over de storingslamp die spontaan ging branden na een aantal minuten.
Daarop kreeg ik een mail met een lijst om storingen op te lossen. En ook mijn 'probleem' zat er tussen.
Ik kan wel merken dat mijn stookkosten lager zijn, ondanks dat ik het apparaat na de zeer koude periode in Januari en Februari pas geïnstalleerd heb. Kortom de service is zeer goed.
En voor de doemdenkers, pessimisten en achterdochtige types op dit forum, NEE ik heb geen aandelen, geen familie die er werkt of what ever.
www.mijnzon.info
[tikkietrugmodus]Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 08:24:
Die 7,5 miljard subsidies is een politiek statement en heeft niets te maken met subsidies.
Elk "statement" over geld, waar elke dag weer continu over wordt gelogen of selectief over wordt geshopt, zowel over de (vermeende) "kosten" kant, als over de (vermeende) "baten" kant, is en blijft een "politiek statement" en is dus (ook) niet op verifieerbare wetenschappelijke bewijzen gestoeld.
... of zoiets ...
[/tikkietrugmodus]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Helaas kun je daar zonder ervaring net als hier geen kant op, tenzij je het geduld hebt om callcenter/servicedesk werk te doen. Heb al tijdje het idee dit land te verlaten, maar daarginds is niet echt wat te vinden voor de onervaren IT/ICT'er...Mars Warrior schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 12:16:
[...]
Vergeet dan niet een glaasje goede wijn (70NOK), en dat je halve komkommers kunt kopen omdat een hele zo duur is, en natuurlijk de benzine en diesel (15NOK/liter)...
Denk niet dat de goedkope stroom dat allemaal goed maakt![]()
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
80% van de elektriciteit wordt verkocht zonder EBzonnigtype schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:34:
[...]
[tikkietrugmodus]
Elk "statement" over geld, waar elke dag weer continu over wordt gelogen of selectief over wordt geshopt, zowel over de (vermeende) "kosten" kant, als over de (vermeende) "baten" kant, is en blijft een "politiek statement" en is dus (ook) niet op verifieerbare wetenschappelijke bewijzen gestoeld.
... of zoiets ...
[/tikkietrugmodus]
20% van de elektriciteit wordt verkocht met EB
Wie wordt er gepakt?...... goed zo (die 20%)
Met een hele goede reden, om ze aan te sporen hier wat zuiniger mee om te gaan dan die Noorse kennissen.
Je kunt niet zeggen die 80% elektriciteit waarover geen EB is betaald betreft een subsidie of een voordeeltje.
Ze hebben niet het (terechte) nadeel wat de particulier heeft.
Duidelijk
De meeste particulieren waar het (verondersteld) voor "bedoeld" zou zijn zal het allemaal Bratwurst zijn, en schaffen zichzelf nog wat extra sexy elektrische speeltjes aan. 20-22 cent/kWh liggen ze echt niet wakker van. Een ander deel van de bevolking, wat het allemaal wel degelijk Bratwurst is, schaft zichzelf enkele zonnepaneelkes aan en "profiteert" van de gesaldeerde energiebelasting. En de gesaldeerde BTW over de EB. En de gesaldeerde BTW over de niet afgenomen levering...Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:58:
[...]
80% van de elektriciteit wordt verkocht zonder EB
20% van de elektriciteit wordt verkocht met EB
Wie wordt er gepakt?...... goed zo (die 20%)
Met een hele goede reden, om ze aan te sporen hier wat zuiniger mee om te gaan dan die Noorse kennissen.
Je kunt niet zeggen die 80% elektriciteit waarover geen EB is betaald betreft een subsidie of een voordeeltje.
Ze hebben niet het (terechte) nadeel wat de particulier heeft.
Duidelijk?
Als je dan toch wilt sturen, laat de privé investeerders van het Indiase Tata Steel dan hullie nieuwe hypermoderne hoogovens bouwen in Abu Dhabi en die laten voeden door goedkope, energiebelasting vrije CSP stroom, da's pas efficiënt en duurzaam. Maar ik denk niet dat de Hoogovens supporters hier te lande dat zullen durven voorstellen. Al kun je met IJmuiden e.o. dan wel weer hele leuke dingen gaan doen. Kun je een mooi zonnestroom park van maken, toevallig ook nog eens in een van de zonnigste streken van ons prachtige landje...
Trouwens, vanwege de overvloed aan met name hydropower in dat veelbesproken Noorse land, is het niet toevallig dat REC Solar, Elkem e.d. daar zo'n succes hebben (REC is tot een grote globale speler uitgegroeid). Die kunnen de "schoonste" silicium en wafers op deze planeet produceren. Als de kosten daar te hoog zouden worden (wie weet, als het erg droog wordt daar, of als er emissierechten betaald moeten gaan worden over de door de NL slimbo's ingevoede steenkolen stroom via NorNed), kunnen ze altijd nog uitwijken naar vergelijkbare lokaties. Ze doen het zelfs al (REC), in Moses Lake, Washington (U.S.A.). Ze zitten daar met groene elektra van een in private handen zijnde hydropower plant silaan gas en solar grade silicium te maken sinds enkele jaren...
[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 19-07-2011 14:43 . Reden: Moses Lake ]
Het voordeel is juist dat deze lucht gebruikt wordt om de naar binnen gezogen lucht te verwarmen, er wordt dus warmte teruggewonnen. In het geval van ventilatie zonder WTW (bijvoorbeeld via een centrale afzuig) wordt warme lucht naar buiten gezogen en stroomt er passief (via roosters, kieren etc.) koude lucht het huis in. Tevens zit er een monitoring functie in waarmee de luchtkwaliteit op een optimaal niveau wordt gehouden. Bij normale ventilatie (of via een raam) is het altijd gissen naar wat de meest optimale stand is tussen luchtkwaliteit en onnodige warmteverspilling door onnodig veel ventileren; zeker in de winter.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:38:
[...]
Of snap ik het niet?
Verwijderd
Je haalt er Bradwurst, REC, speeltjes, Tata en Abu Dhabi bij.zonnigtype schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 14:14:
[...]
De meeste particulieren waar het (verondersteld) voor "bedoeld" zou zijn zal het allemaal Bratwurst zijn, en
De vraag was echter: "Is het feit dat grootverbruikers in NL relatief minder EB betalen een subsidie cq een belastingvoordeel of is het dat niet."
De situatie is vergelijkbaar met de IB. Het tarief voor IB is ook een staffel.
Het tarief voor de IB is 52% belasting. Krijgen die mensen die 33,50% betalen een ''voordeeltje'' of ''subsidie''?
Naar mijn mening is dat niet het geval en dat is ook zo voor de EB. Over de eerste kWh betalen de bedrijven hetzelfde tarief en bij de hoge verbruiken betalen ze per kWh aanzienlijk minder per kWh.
Het is jammer dat de Groene hoek dit soort schijnonderzoeken gebruikt.
Die 7,5 Miljard voor NL slaat nergens op.
Verwijderd
vreemd dat je afval uit de discussie houd,
ik ben trouwens geen uitzondering, maar een nieuwe norm.
ik ben trouwens geen uitzondering, maar een nieuwe norm.
naar rato naar draagkracht.Het tarief voor de IB is 52% belasting. Krijgen die mensen die 33,50% betalen een ''voordeeltje'' of ''subsidie''?
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2011 15:49 ]
Sorry, ik dwaalde af. Kan de besten overkomen (reken ik mezelf niet toe, weest gerust).Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 15:23:
[...]
Je haalt er Bradwurst, REC, speeltjes, Tata en Abu Dhabi bij.
Subsidie is een beladen woord. Iedereen interpreteert het begrip anders. Marktverstoring zou beter begrip zijn, maar dat is een nog veel beladener woord wat de "liberalen" natuurlijk liever niet gebruiken.De vraag was echter: "Is het feit dat grootverbruikers in NL relatief minder EB betalen een subsidie cq een belastingvoordeel of is het dat niet."
Geen idee. Ik zit niet in dat tarief en hoop er nooit in te komen. Ik kan me voorstellen dat je er erg ongelukkig van zou worden als je overmatig veel waarde hecht aan "veel geld zelf houden".De situatie is vergelijkbaar met de IB. Het tarief voor IB is ook een staffel.
Het tarief voor de IB is 52% belasting. Krijgen die mensen die 33,50% betalen een ''voordeeltje'' of ''subsidie''?
Gelukkig mag je die mening hebben, vrijheid blijheid.Naar mijn mening is dat niet het geval en dat is ook zo voor de EB.
Stel. Bedrijf x zuipt 12.500.000 kWh/jaar.Over de eerste kWh betalen de bedrijven hetzelfde tarief en bij de hoge verbruiken betalen ze per kWh aanzienlijk minder per kWh.
Dan wordt de EB als volgt berekend. Shoot me if I'm wrong.
Staffels, dit jaar geldig.
0 tot 10.000 11,21 ct/kWh (ex BTW)
10.000-50.000 4,08 ct/kWh
50.000-10 miljoen 1,09 ct/kWh
>10 miljoen "zakelijk verbruik" 0,05 ct/kWh ("niet zakelijk" deze categorie het dubbele)
Stel "zakelijk":
10.000 x 11,21 = 1.121 EUR
40.000 x 4,08 = 1.632 EUR
(10.000.000 - 50.000 =) 9.950.000 x 1,09 = 108.455 EUR
(12.500.000 - 10.000.000 =) 2.500.000 x 0,05 = 1.250 EUR
Totaal 12,5 mln. kWh = 112.458 EUR energiebelasting ex BTW (BTW is terug te vorderen).
Door Staat afgeroomde stroombelasting in dit geval: EUR 0,009/kWh gemiddeld.
Die eerste twee staffels (en het restant, staffel 4) stelt natuurlijk op het totaal (met name staffel 3) niks voor, daar kunnen ze een leuk feestje voor bouwen met de personeelsvereniging.
Huishouden 3.500 kWh/jaar betaalt 3.500 x 11,21 = 392,35 + 74,55 (19% BTW) = 466,90 EUR voor 3.500 kWh.
Door Staat afgeroomde stroombelasting (incl. BTW) in dat geval: EUR 0,1334/kWh gemiddeld.
Da's een aardige factor 14,8 verschil. Natuurlijk, verschil moet er wezen, maar ik noem dat bovenmatig fors. Of je het al dan niet "subsidie" wil noemen of niet moet ieder voor zichzelf maar bepalen. Energieprijzen en vele ander prijzen "liegen" altijd en er wordt altijd selectief geshopt. Doorberekenen van eerlijker tarieven in de uiteindelijk afgezette producten lijkt me een betere weg, maar waarschijnlijk onhaalbaar, want protectionisme is op het lijf geschreven van de meeste politici. Van links tot rechts. Via de voordeur of via de achterdeur.
De Groene Rekenkamer zal het vast wel beter kunnen. Heel wat objectiever ook...Het is jammer dat de Groene hoek dit soort schijnonderzoeken gebruikt.
Die 7,5 Miljard voor NL slaat nergens op.
(en neen, ik ben ook nooit onder de indruk geweest van rekenpartijen "ter linkerzijde" in NL)
Nee, dat kan niet. Volgens de NPR5310:4Reload schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:24:
[...]
Op een bestaande eindgroep waarop ook andere toestellen zijn aangesloten, mag slechts een micro-wkk met een elektrisch vermogen van ten hoogste 1 kVA zijn aangesloten. Op een dergelijke eindgroep waarop een micro-wkk is aangesloten mogen geen andere opwekkers worden aangesloten om mogelijke overbelasting van de eindgroep of de aangesloten componenten te voorkomen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ben benieuwd waar de kink in de kabel gaat komen, maar Amsterdam gaat voor het eerste grote experiment met salderen van collectief opgewekte zonnestroom (Windvogel experiment zit weer anders in elkaar, en is afgerond).
http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=1399
Ik wens ze veel succes, en ben benieuwd of en zo ja, wanneer, en met welke "argumenten", Verhagen in zal grijpen (of het wordt "zijn" gift in de "Green Deal" natuurlijk)...
... en: het is nog slechts alleen voor VVE's. Of dat een precedent voor een lawine aan vergelijkbare initiatieven zal gaan geven moeten we ook nog maar af gaan wachten. Ik weet hier nog wel twee schuine daken waarop aardig wat zonnepaneelkes passen, en we hebben al een bij KVK ingeschreven Vereniging. Maar niet van eigenaren, maar van huurders...
http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=1399
Ik wens ze veel succes, en ben benieuwd of en zo ja, wanneer, en met welke "argumenten", Verhagen in zal grijpen (of het wordt "zijn" gift in de "Green Deal" natuurlijk)...
... en: het is nog slechts alleen voor VVE's. Of dat een precedent voor een lawine aan vergelijkbare initiatieven zal gaan geven moeten we ook nog maar af gaan wachten. Ik weet hier nog wel twee schuine daken waarop aardig wat zonnepaneelkes passen, en we hebben al een bij KVK ingeschreven Vereniging. Maar niet van eigenaren, maar van huurders...
Goed nieuws: http://www.nu.nl/wetensch...-batterij-komt-eraan.html
Of te mooi om waar te zijn?De batterijen .. zijn niet alleen in een kwestie van seconden op te laden, maar gaan ook nog veel langer mee.
Een ander bijkomend voordeel is dat de gel gemaakt wordt van koolstof en water, twee gemakkelijk verkrijgbare en niet-giftige grondstoffen.
Klein sprongetje
Gemeentelijke subsidie van €1200 (max) is toegekend! .. per 1 juli aangevraagd (bijna letterlijk voor de deur gelegen
).. op een potje van €20.000. Nu voor 2012 weer extra paneeltjes op het dak leggen!
En ja, je kan ook zonder subsidie aanschaffen zoals wij eerder gedaan hebben dit jaar maar toch .. ik vind dat de tvt ,met name op de omvormer, belangrijk is... hoe eerder deze 'eruit' is hoe minder de kans dat hij kapot kan gaan binnen de 'tvt duur'. Want een omvormer gaat (denk ik) niet 10jr plus mee.. en dan is een tvt <10 jaar opeens wel realistisch op een omvormer.
Kortom de hele peut subsidie kan aan een knappe omvormer besteed worden
(zal je zien dat deze net ellende gaat geven
)
Gemeentelijke subsidie van €1200 (max) is toegekend! .. per 1 juli aangevraagd (bijna letterlijk voor de deur gelegen
En ja, je kan ook zonder subsidie aanschaffen zoals wij eerder gedaan hebben dit jaar maar toch .. ik vind dat de tvt ,met name op de omvormer, belangrijk is... hoe eerder deze 'eruit' is hoe minder de kans dat hij kapot kan gaan binnen de 'tvt duur'. Want een omvormer gaat (denk ik) niet 10jr plus mee.. en dan is een tvt <10 jaar opeens wel realistisch op een omvormer.
Kortom de hele peut subsidie kan aan een knappe omvormer besteed worden
[ Voor 70% gewijzigd door grimson op 19-07-2011 20:39 . Reden: toch wel blij met mooi bedragje ]
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Verwijderd
Heeft hier iemand al eens problemen gehad met zijn clickfitsysteem? Ik weet nog niet of het daar aan ligt maar ik heb lekkage onder de panelen die met dat systeem zijn neergelegd, verwacht zelf dat er een dakpan is gescheurd ( pannen zijn best wel broos/30 jaar oud) en die haak zit vrij stevig om de dakpan.
Klinkt in principe goed, maar tussen labopstelling en batterij zit waarschijnlijk nog wel een paar jaar.rube schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:20:
[...]
Of te mooi om waar te zijn?
Die omvormer heeft zich echt wel terugverdiend voor ie het begeeft, anders zou zo'n ding natuurlijk onverkoopbaar zijn.grimson schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:26:
Klein sprongetje![]()
Gemeentelijke subsidie van €1200 (max) is toegekend! .. per 1 juli aangevraagd (bijna letterlijk voor de deur gelegen).. op een potje van €20.000. Nu voor 2011 weer extra paneeltjes op het dak leggen!
En ja, je kan ook zonder subsidie aanschaffen zoals wij eerder gedaan hebben dit jaar maar toch .. ik vind dat de tvt ,met name op de omvormer, belangrijk is... hoe eerder deze 'eruit' is hoe minder de kans dat hij kapot kan gaan binnen de 'tvt duur'. Want een omvormer gaat (denk ik) niet 10jr plus mee.. en dan is een tvt <10 jaar opeens wel interessant/effectief.
Kortom de hele peut subsidie kan aan een knappe omvormer besteed worden(zal je zien dat deze net ellende gaat geven
)
Maargoed, als ik €1200 van de gemeente zou krijgen om PV te leggen zou ik het ook niet weigeren.
Nou Jeroen, proeftuin zijn ze al mee bezig, maar niet in NL natuurlijk.JeroenH schreef op maandag 18 juli 2011 @ 23:34:
[...]
Wat dat betreft zou Texel een hele goede proeftuin zijn voor elektrisch vervoer. Plemp het hele eiland vol met elektrische fietsen en scooters, en nou vooruit, een paar auto's. Het is maar 30km lang, je accu leegrijden zal je niet makkelijk vallen.
Daarbij is het eiland tegelijk één van de zonnigse en één van de winderigste oorden van Nederland, en er is ook nog enig voorzieningenniveau én er is vrij veel lokale landbouw mogelijk. Wie weet is Texel potentieel wel één van de duurzaamste gebieden van Nederland. Toch jammer dat met een dergelijk potentieel niet veel gedaan wordt....
Google Maps
Redelijke energie (wind) opbrengst en verwarming met de zon (grootste gedeelte uitbreiding op komst).
Huurauto's zijn electrisch
Aero is de naam bron 1 bron 2 bron 3
Niet zo mooi als Langeland daar heeft men energie overschot (en industrie op het eiland)
Maar wie weet worden onze eilanders ook wat slimmer.......
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
3 voorbeelden van omvormer / inverter omruilacties;Erasmo schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:46:
Die omvormer heeft zich echt wel terugverdiend voor ie het begeeft, anders zou zo'n ding natuurlijk onverkoopbaar zijn.
Maargoed, als ik €1200 van de gemeente zou krijgen om PV te leggen zou ik het ook niet weigeren.
Philips PSI300/500 (Nu Steca)
OK4
Soladin 600
Ik moet het nog maar zien, doet jouw PC (voeding) het +10 jaar lang?
Verwijderd
ik zou me meer zorgen maken om het achterliggende leverancierskontrakt.....dan om een stecaatje.
nuon en salderen is eigenlijk net zoiets als een kapotte omvormer midden in de zomer.
nuon en salderen is eigenlijk net zoiets als een kapotte omvormer midden in de zomer.
Hi EricVerwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 20:25:
ik zou me meer zorgen maken om het achterliggende leverancierskontrakt.....dan om een stecaatje.

Zo te lezen heb je het mij nog steeds niet vergeven dat ik nog één jaar 'bijgetekend' heb bij de evil Nuon.
Wel weer een mooie one liner vanuit jouw hand!
[ Voor 22% gewijzigd door grimson op 19-07-2011 20:41 ]
Ja je stuurt hem op en krijg een nieuwe/gerepareerde. Met een beetje pech mis je 2 biertjes aan zonnestroomopbrengst. Het is niet dat je een nieuwe op moet hoesten ofzo.grimson schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 20:08:
[...]
3 voorbeelden van omvormer / inverter omruilacties;
OK4
Soladin 600
Vandaag voor een klant 135 (!) meter kabel gekocht, 5x10mm2 YMVK en stuk 4x10mm2 YMVKas. Je moet er wat voor over hebben om net dat mooie nieuwe dak op 't zuiden vol te kunnen leggen..
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Welke spanning en stroom ga je door een kabel van 10mm2 en 135m lang sturen?
56x Yingli 235 op een TP12000.
Ik neem aan 12kW verdeeld over 3 fasen 400VAC?
Verwijderd
Welk afval?Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 15:45:
vreemd dat je afval uit de discussie houd,
Zeg ik niet meer van mezelf, maar ga je gang. Ik hoop van harte dat mensen meer interesse krijgen in besparen en wat zelf opwekken met PV.ik ben trouwens geen uitzondering, maar een nieuwe norm.
Natuurlijk naar draagkracht, dat is het principe, de vraag die ik neerlegde was echter of het feit dat die persoon ''met minder draagkracht'' een belastingkorting krijgt of gewoon minder belasting betaald.[...]
naar rato naar draagkracht.
Das toch niks!?SunshineCompany schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 21:15:
Vandaag voor een klant 135 (!) meter kabel gekocht, 5x10mm2 YMVK en stuk 4x10mm2 YMVKas. Je moet er wat voor over hebben om net dat mooie nieuwe dak op 't zuiden vol te kunnen leggen..
Dat is dan trouwens wel weer een voordeel van de grote Mastervolt 3 fase omvormers. Die kunnen zonder nul worden aangesloten.
[ Voor 13% gewijzigd door ZonneStroom op 20-07-2011 06:15 ]
Beetje tegenovergestelde van hoge "scrabblewoordwaarde". Da's namelijk wel een erg lage "zonnestroomsalderingswaarde"...grimson schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 20:33:
(medelezers: ik kon de '100% Nuon groene' Consumentenbond aanbieding van €0,17 per kWh niet laten liggen, nu strafje van Eric)
Jezelf de nieuwe norm noemen moet je ook niet doen. Statistieken leren dat vele Nederlanders nog gewoon voor goedkoop en veel gaan. Duurzaam Nederland mag weleens wat meer positief enthousiasme krijgen (en een betere marketingstrategie). De voorlopers en early adopters zijn daarbij belangrijk, maar het wordt pas een succes als 'Henk & Ingrid' en het bedrijfsleven meedoen. Voor hen zijn geld en comfort nog steeds een belangrijke motivator.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 23:02:
Zeg ik niet meer van mezelf, maar ga je gang. Ik hoop van harte dat mensen meer interesse krijgen in besparen en wat zelf opwekken met PV.
Ga je die twee kabels verbinden want dat is niet zo praktisch. Veel bedrijven hanteren de regel kabels tussen verdeelkast en apparaat altijd uit één stuk. Dat is namelijk makkerlijker storingen zoeken in de toekomst.SunshineCompany schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 21:15:
Verwijderd
Ik heb nog nooit (thuis) problemen gehad met een voeding van een PC. Terwijl ik wel oude PC's heb met al heel wat 'draai-uren' (ja, ook +10 jaar). Mag ik nu volgens jouw redenering concluderen dat mijn omvormers het ook heeeeel lang zullen uithouden?grimson schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 20:08:
[...]
3 voorbeelden van omvormer / inverter omruilacties;
OK4
Soladin 600
Toch wel een klein beetje te mooi lijkt mij: "In een paar seconden je mobiele telefoon of je elektrische auto opladen. Als het aan een onderzoeksteam in Australië ligt is dat binnenkort mogelijk."rube schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:20:
[...]
Of te mooi om waar te zijn?
Als het aan mij ligt ook, maar hoe moet ik me dit voorstellen? Een Nissan Leaf heeft een totale accucapaciteit van 24kWh. Dit is de energie die nodig is om een bepaalde actieradius te kunnen rijden (waarbij tot maximaal 80% ontladen wordt). Hoe wil je die in "een paar seconden" opladen?
Ook bij zo'n 'superaccu' heb ik eenzelfde hoeveelheid energie nodig, zeg 80% van 24kWh = 19,2kWh.
Hoe wil ik dit in een paar seconden erin proppen? Stel ze overdrijven en het duurt toch een volle minuut.
Dan kan ik 19,2kWh bijvoorbeeld als volgt laden:
- 1 minuut lang 5000 Ampère uit een 230V stopcontactje trekken
- 1 minuut lang aan een snellaadpaal van 1152kW; de huidige palen zijn ca. 50kW (400V, 125A)
- 1 minuut lang een hoogspanningskabel aftappen (50kV, heb ik 'maar' 23 Ampère nodig)
Maar los van deze praktische hobbels: ik hoop natuurlijk dat de ontwikkelingen op accugebied goed zullen doorzetten!
@bizonder
wat dacht je van zoon kleine accu in de nissan leaf.
die opgeladen word door te remmen en gebruikt word om op te trekken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Tja, die regenerative brakes worden al gebruikt in de Nissan Leaf. Maar je hebt helaas toch echt zoveel kWh's nodig om tenminste de lucht- en andere wrijvingsweerstand te overwinnen. Daar verandert een ander type accu niets aan.migjes schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 09:16:
@bizonder
@bizonder
ik dacht dat de leaf dat nu nog deed met super condensatoren.
dit zou best wel eens een beter methode kunnen zijn.
ik dacht dat de leaf dat nu nog deed met super condensatoren.
dit zou best wel eens een beter methode kunnen zijn.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
@Bizonder (omdat ik graag nuttige dingen toevoeg): Je moet met onweer je auto op een heuvel parkeren, en een flinke antenne opzetten.. 

[ Voor 43% gewijzigd door SunshineCompany op 20-07-2011 11:06 ]
Er is laatst een motie aangenomen die bij VVE`s salderen voor de meter mogelijk moet maken. Nu ben ik niet helemaal thuis in VvE en dergelijke, maar heeft iemand hier al uitgezocht welke voordelen dat op kan leveren?
Stel je woont in een 2^1 kapwoning en hebt 6000kWp op je dak liggen en gaat door de saldeergrens heen. Kun je dan dus via je buurman gaan salderen door een VvE op te richten?
Er zullen allemaal wel haken en ogen aanzitten, maar ben even benieuwd of dit principe mogelijk is.
Stel je woont in een 2^1 kapwoning en hebt 6000kWp op je dak liggen en gaat door de saldeergrens heen. Kun je dan dus via je buurman gaan salderen door een VvE op te richten?
Er zullen allemaal wel haken en ogen aanzitten, maar ben even benieuwd of dit principe mogelijk is.
Geen goed voorbeeld, met 6000 kWp ga je nooit door de 5000 kWh grens heen, en die grens bestaat niet meer.FicoF schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:06:
Er is laatst een motie aangenomen die bij VVE`s salderen voor de meter mogelijk moet maken. Nu ben ik niet helemaal thuis in VvE en dergelijke, maar heeft iemand hier al uitgezocht welke voordelen dat op kan leveren?
Beter voorbeeld;
Stel je woont in een 2^1 kapwoning en hebt 12000 Wp op je dak liggen, en je verbruikt 'maar' 8000 kWh. De 3000 kWh die je overhebt zou je dan inderdaad voor de meter kunnen salderen aan je buurman.
Verwijderd
Thanks! Dat is inderdaad de oplossing!SunshineCompany schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:05:
@Bizonder (omdat ik graag nuttige dingen toevoeg): Je moet met onweer je auto op een heuvel parkeren, en een flinke antenne opzetten..
[afbeelding]
100 kWh... Daar kunnen 5 Leafs weer 150km op rijden!De spanning kan oplopen tot honderd miljoen volt.
De stroomsterkte in de bliksemstraal kan oplopen tot zestigduizend ampère.
De bliksemstraal duurt over het algemeen niet meer dan 1 seconde.
In de bliksem worden temperaturen tot maximaal 30.000 graden Celsius bereikt, dat is warmer dan de oppervlakte van de zon.
De gemiddelde bliksemflits heeft een energie van honderd kWh. De eenheid kWh staat voor kilowattuur. Honderd kWh is gelijk aan de energie die nodig is om honderd lampen van 1.000 Watt gedurende 1 uur te laten branden.
Principe hè.SunshineCompany schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:08:
[...]
Geen goed voorbeeld, met 6000 kWp ga je nooit door de 5000 kWh grens heen, en die grens bestaat niet meer.
Beter voorbeeld;
Stel je woont in een 2^1 kapwoning en hebt 12000 Wp op je dak liggen, en je verbruikt 'maar' 8000 kWh. De 3000 kWh die je overhebt zou je dan inderdaad voor de meter kunnen salderen aan je buurman.
Verwijderd
Beste Tweakers,
Is iemand in het bezit van StecaGrid Connect Installer (dus niet StecaGrid Connect User)?
Reden is dat ik wil bekijken of het mogelijk is meer / andere data uit mijn StecaGrid 2000+ te 'toveren'.
Mischien iemand die al ervaring heeft met het modificeren (/ hacks) van StecaGrid Connect?
Tnx.
Is iemand in het bezit van StecaGrid Connect Installer (dus niet StecaGrid Connect User)?
Reden is dat ik wil bekijken of het mogelijk is meer / andere data uit mijn StecaGrid 2000+ te 'toveren'.
Mischien iemand die al ervaring heeft met het modificeren (/ hacks) van StecaGrid Connect?
Tnx.
Ik had net een particulier aan de lijn die *kuch* 20.000 kWh verbruikt. Biedt er iemand meer?
Dat is een van de claims die de schrijver van het artikel er aan hangt. Die Australiërs hebben enkel een batterijstructuur ontworpen die instant energie kan opslaan, hoe je die energie erin gaat krijgen is nu de volgende uitdaging.Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 09:04:
[...]
Toch wel een klein beetje te mooi lijkt mij: "In een paar seconden je mobiele telefoon of je elektrische auto opladen. Als het aan een onderzoeksteam in Australië ligt is dat binnenkort mogelijk."
Met een wietplantage tap je toch af voor de meter?SunshineCompany schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:24:
Ik had net een particulier aan de lijn die *kuch* 20.000 kWh verbruikt. Biedt er iemand meer?

Ja, maar je verbruikt het nog steeds...4Reload schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:40:
[...]
Met een wietplantage tap je toch af voor de meter?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
ik dacht dat ze bij een wiet plantage altijd de meter terug draaide.
misschien is het daarom wel dat ze problemen hebben met mensen met zonnecellen.

misschien is het daarom wel dat ze problemen hebben met mensen met zonnecellen.
Ooit bij iemand geweest die een naheffing kreeg van 12.000 euro. Vond ie belachelijk, want dat was 30% meer dan normaal gebruik (betaalde e3.000 p.m.). Had een of ander stoer binnenzwembad.SunshineCompany schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:24:
Een VvE is een bijzondere rechtsvorm die onlosmakelijk verbonden is met het appartementsrecht. Dus eerst woningen samenvoegen en dan splitsen in appartementen. Reken maar vast op hypotheekosten, gemeentelijke leges, notariskosten enz. Als de gemeente mee wil werken. Niet echt een begaanbare weg...FicoF schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:06:
A'dam PVOutput
Verwijderd
diederik, waar blijft de wet waarbij creditering saldering en naheffing binnen 30 dagen vereffent moet zijn ?
met als dwangmiddel : renteplicht zoals de belastingdienst dat ook keurig doet.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Naar aanleiding van: antonboonstra in "Duurzame Energie deel 18" heb ik gisteren eindelijk geld terug gestort gekregen van Electrabel! Ik moet toegeven dat Electrabel hierbij goed heeft geholpen, aangezien de fout bij Enexis lag. Zal mij benieuwen of het volgend jaar in 1 keer goed gaat, maar ik vrees het ergste...Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 13:20:
diederik, waar blijft de wet waarbij creditering saldering en naheffing binnen 30 dagen vereffent moet zijn ?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Sinds ongeveer een maand ook een bijna complete installatie met de Steca 2010+ (master+slave) en de Connect in mijn bezit en functioneel. Het spelen kan nu beginnen.Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:21:
Beste Tweakers,
Tnx.
De software heb ik gewoon van Steca de gekregen na een mailtje.
Alle informatie welke je op het scherm van je master kan zien kan je ook via het protocol ophalen. (String spanningen, inverter spanningen (primaire bus + secundaire), stroom, opgewekte vermogen, temperaturen, net gegevens, serie nrs) Tevens kan je de gelogde gegeven van het afgelopen kaar (per dag), maand, week (per 10 min) ophalen.
Zelf heb ik het begin gemaakt op een standalone unit in elkaar te knutselen welke de (voor mij) belangrijke gegevens op het scherm toont en mailt (compleet stand alone unit zonder tussenkomst PC).
Op dit moment ben ik eerst bezig om enkele andere projecten in en om het huis af te ronden voordat ik hier echt mee verder ga.
Om deze reden had ik het hier nog niet gemeld en gevraagd had of er personen zijn die al informatie hebben.
Start situatie voor mij is dus vanaf 0.
Eind augustus verwacht ik te beginnen aan mijn eerste echt werkende project welke vrij simpel is: per dag het opgewekte vermogen verzenden via mail en SMS (handig voor op vakantie).
Tweede project wordt de informatie monitor welke de gegevens op een display toont (a-la Steca grid monitor)
En de derde het koppelen van een Steca500 (via protol!) (afhankelijk van subsidie gem. Alkmaar ivm aanschaf set) en mijn buffervoorraad regenwater.
Als final de Steca android app. (keep on dreaming)
Heb je al een brief geschreven met: Als u binnen 14 dagen niet betaald sluit ik u af.Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 13:20:
Kun je die software ergens op het net zetten en een linkje posten? Ik heb een paar jaar geleden een deel van het communicatie protocol achterhaald door het afluisteren van de communicatie tussen de Steca en de bijgeleverde (buggy) software.W.Wonderland schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 14:34:
[...]
Sinds ongeveer een maand ook een bijna complete installatie met de Steca 2010+ (master+slave) en de Connect in mijn bezit en functioneel. Het spelen kan nu beginnen.
De software heb ik gewoon van Steca de gekregen na een mailtje.
Alle informatie welke je op het scherm van je master kan zien kan je ook via het protocol ophalen. (String spanningen, inverter spanningen (primaire bus + secundaire), stroom, opgewekte vermogen, temperaturen, net gegevens, serie nrs) Tevens kan je de gelogde gegeven van het afgelopen kaar (per dag), maand, week (per 10 min) ophalen.
Zelf heb ik het begin gemaakt op een standalone unit in elkaar te knutselen welke de (voor mij) belangrijke gegevens op het scherm toont en mailt (compleet stand alone unit zonder tussenkomst PC).
Op dit moment ben ik eerst bezig om enkele andere projecten in en om het huis af te ronden voordat ik hier echt mee verder ga.
Om deze reden had ik het hier nog niet gemeld en gevraagd had of er personen zijn die al informatie hebben.
Start situatie voor mij is dus vanaf 0.
Eind augustus verwacht ik te beginnen aan mijn eerste echt werkende project welke vrij simpel is: per dag het opgewekte vermogen verzenden via mail en SMS (handig voor op vakantie).
Tweede project wordt de informatie monitor welke de gegevens op een display toont (a-la Steca grid monitor)
En de derde het koppelen van een Steca500 (via protol!) (afhankelijk van subsidie gem. Alkmaar ivm aanschaf set) en mijn buffervoorraad regenwater.
Als final de Steca android app. (keep on dreaming)
Vandaag belde Oxxio..
Gevraagd of ik hun Energieleverancier mocht worden.
Hadden ze geen behoefte aan.

Gevraagd of ik hun Energieleverancier mocht worden.

Ik weet niet of hun software zomaar doorgegeven mag worden. Dus ik plaats op dit moment geen link.zonneschijn schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 16:08:
[...]
Kun je die software ergens op het net zetten en een linkje posten? Ik heb een paar jaar geleden een deel van het communicatie protocol achterhaald door het afluisteren van de communicatie tussen de Steca en de bijgeleverde (buggy) software.
Ik heb gewoon een mailtje naar steca ('hotline@stecasolar.com') gestuurd met het verzoek of ik de software mocht hebben. 's nachts verstuurd, 's ochtends stond de software + manual in mijn inbox.
In kan mij voorstellen dat ze bij willen houden wie de software heeft / gebruikt, daarom kan je het beter eerst op de officiële manier proberen. Indien je de software niet opgestuurd krijgt ben ik zeer benieuwd naar de reden.
Software zal traag blijven doordat er een simpel inefficiënte (voor grote hoeveelheden data) protocol gebruikt wordt. Van bugs heb ik nog geen last gehad.
Had je toevallig het gedeelte van het protocol al uitgewerkt in document zodat er toevoegingen gemaakt kunnen worden?
[ Voor 12% gewijzigd door W.Wonderland op 20-07-2011 16:45 ]
Is er al bekend wanneer de bekendmaking van de grote winnaars van de SDE+ show is?
Zijn die winnaars niet al lang bekend dan? Nuon, Essent, Delta, atoomstroom, E.on, NAM, Gazprom, etc. etc. etc.SunshineCompany schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:15:
Is er al bekend wanneer de bekendmaking van de grote winnaars van de SDE+ show is?
(slechts gedeeltelijk
En de mensen die denken dat ze wat winnen, wanneer krijgen die het te horen?
Verwijderd
al een uur of 2 hangt er boven mijn huis een motregenbui,
de zon staat boven de zee, en reflecteert op de wolk en zee.
vanaf west naar zee is clear sky
de opbrengst van de oost-zuid-west schiet volledig door, en dit word een recorddag
het absolute record is 32kWh rond, en op dit moment staat er 31.952Wh op de meter met 1500Wac continu.
@snoekie
ik heb een stapel van die (blauw grijs) sneldekkers over van de collector indak inbouw.
maar ook bij eiland de wild & bolten kun je ze kopen.
mijne zijn ook redelijk gaar/broos, een klap erop, en ze breken al,
sommige breken spontaan bij vorst.
ik heb dit voorjaar ze allemaal stuk voor stuk gecontroleerd en vervangen,
ik had daardoor lekkage op een plek waar geen click-fit zat, dus dat valt weer mee.
mmm :
http://www.energieenwater...che-maffia-te-houden.html
de zon staat boven de zee, en reflecteert op de wolk en zee.
vanaf west naar zee is clear sky
de opbrengst van de oost-zuid-west schiet volledig door, en dit word een recorddag
het absolute record is 32kWh rond, en op dit moment staat er 31.952Wh op de meter met 1500Wac continu.
@snoekie
ik heb een stapel van die (blauw grijs) sneldekkers over van de collector indak inbouw.
ik had daardoor lekkage op een plek waar geen click-fit zat, dus dat valt weer mee.
mmm :
http://www.energieenwater...che-maffia-te-houden.html
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2011 20:46 ]
xxxxx = Eneco tegenwoordig... (of zat je daar al bij, oh neen, vast GC...)SunshineCompany schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 16:08:
Vandaag belde Oxxio..![]()
![]()
Gevraagd of ik hun Energieleverancier mocht worden.![]()
Eneco harkt tegenwoordig oudere Belgische PV projecten van het zeer Vlaamse Enfinity naar binnen, al 10 MWp. Groencertificaatjes daarvoor zijn 45 eurocent/kWh waard...
http://corporatenl.eneco....stallaties-in-belgie.aspx
... dus die zullen inderdaad "geen behoefte" hebben aan wat kilowattpiekjes her en der over het polderlandje verspreid.
Verwijderd
Ik heb er ook nog een aantal liggen, dat is het probleem niet. Eerst maar eens kijken waar het precies vandaan komt. Als het onder de drie bovenste panelen is dan ben ik bang dat het hele zooitje er af moet via de andere kant van mijn dak, geen leuke klusVerwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 20:25:
@snoekie
Ik was gisteren op visite bij het Solar Team Twente. Hier een paar foto's:

De 21Connect vastgebonden aan de meetpunten voor de windtunneltests.

En zo worden sommige van de windtunneltests uitgevoerd - maar dan zonder 20 journalisten erbij.

En zo ziet een fan van 12 meter diameter er uit. Ik kan je vertellen; dat is groot!
Hier het hele verslag.

De 21Connect vastgebonden aan de meetpunten voor de windtunneltests.

En zo worden sommige van de windtunneltests uitgevoerd - maar dan zonder 20 journalisten erbij.

En zo ziet een fan van 12 meter diameter er uit. Ik kan je vertellen; dat is groot!
Hier het hele verslag.
Gaaf verslag. Ik heb daar zo`n 10 jaar geleden een half jaar stage gelopen als TD`er. Als het echt hard ging, compressoren + fan op full speed, moesten we eerst even het energiebedrijf bellen of het net dit aankon. Gebeurde overigens alleen `s nachts. Verbruik was dan zo`n 20MW.
Je hebt trouwens wel geluk, normaal gesproken laten ze bijna niemand toe.
Je hebt trouwens wel geluk, normaal gesproken laten ze bijna niemand toe.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.